I OCTOBER 3 No Zaterdag 2October 1926 41e Jaargang Koopt geen Kachel NIEMEIJER'S NIEMEIJER'S Buitenland. HET ADRES A. WILKING EERSTE BLAD. Pracht-collectie van riiim 200 Kachels en Haarden. i, A. C. v. d. REST Bbnenlui. £)it nummer bestaat uit 2 bladen. ONGELOOF EN REVOLUTIE. GA LIEVER ZIEN. PLATTE BUIS-KACHELS ass. apotheker Gr. Markt goes Telef. 168 WINTERTIJD 30 ct GOES HULST Directeur-Hoofdredacteur: R. ZUIDEMA. Bureau: Lange Vorststraat 70, Goes Tel.: Redactie en Administratie no. 11 Postrekening No. 44455. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 Ve Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3. Losse nummersf0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f1.20, elke regel meer 30 ct. Bij abonnement belangrijke korting. Het nauw verband tusschen ongeloof en revolutie is met name door Groen van Prinsterer onweersprekelijk aangetoond. Er was toen Groen zijn beroemd boek onder dezen titel schreef, een toestand die zeer sterk herinnert aan wat wij in onze dagen beleven. Wanneer wij zoo lezen wij in de in leiding op de. stoffelijke belangen, de beperktheid van den handel, op de bezwa^ ren der nijverheid, op het verbazend aan tal behoeftigen letten, overal is er een, met voormaligen bloei en luister, b e - droevend contrast. Vervolgens wijst hij op de wanorde in de maatschappelijke samenleving, op de onzekerheid der staatkundige thooriën en niet te vergeten, de twijfelzucht in de grondslagen van ^godsdienst, zedelijkheid en recht. 1 Er was de grootst mogelijke verdeeld heid van begrippen, alles subjectief en individueel. „Ieder heeft zijn eigen' geloof, eigen meening, bij velen zoo wankelbaar, dat zij in verstand en hart, bij het veranderen der omstandigheden en wisseling van jaar 'en dag, telkens door een andere even ras voorbijgaande meening afgewisseld wordt. Wij hebben niet één kerkgeloof, niet eeni- ge godsdienstige gezindten, maar, onder de bijkans algemeene benaming1 van Christelijke belijdenis, een ontelbare me nigte van opvattingen omtrent God en Zijn Woord. Niet door vermeerderde overeenstemming, maar alleen door afne mende belangstelling, vermindert somwij len de hevigheid van den strijd." Is het iri onze dqgen wel anders? Ongetwijfeld, de toestanden hebben zich sinds het midden der vorjge eeuw„gewij zigd, we zijn op sommige punten vooruit gegaan, de arbeid ook van Groen van Prinsterer is niet zonder vrucht gebleven, maar zien we overigens in den grond der zaak niet dezelfde verschijnselen? En wanneer 't karakter van de omstan digheden hetzelfde is, dan moet er ook overeenkomst zijn ten opzichte van de oorzaken. Wanneer wij in onze dagen dezelfde vruchten zien ontwikkelen, waaropi Groen het oog had, dan moet ook de boom de zelfde zijn. •Welnu, van die algemeene oor zaak zegt Groen, dat zij gezocht moet. worden in de begrippen die den boven toon hebben gehad. _,,Het moet gezegd, men kan het piet .zeker genoeg weten: alles hangt af van .leerstellingende zeden, de literatuur, de staatsregelingen, de wetten, het geluk der staten en hun tegenspoeden, de be schaving, de barbaarschheid en deze ver schrikkelijke crisis, die de volken mee- .sleepen of ze vernieuwen, al naar gelang er meer of minder leven bij hen is." Deze uitspraken van Groen zijn ook nu nog van belang. Alles hangt af van leerstellingen, be ginselen. De gebeurtenissen zijn slechts de om trekken en vormen waarin de gestadige werking van den tijdgeest zich open baart. t En het is alsof Groen in onzen tijd leefde als hij: opmerkt, dat de geschiede nis van Europa van de laatste jaren, het onvermijdelijk gevolg is der dwalingen, die zich van de heerschende .denkwijs heb ben meester gemaakt. De revolutiebegrippen waarop Groen het oog had, beheerschën ook nog in onze dagen maar al teveel het leven der vol- Jken. Ook van ons volk. Neen, we hebben hier niet gehad een ■revolutie als in Duifcschland en andere landen. Dat is ongetwijfeld mede een gevolg van het feit, dat de revolutiebegrippen hier meer dan elders zijn bestreden en dat met krachtige hand gepoogd is het leven in andere banen te leiden. De vruchten van den geestesarbeid ©n het practisch optreden van mannen als Groen en Kuyper en Lohman zijn niet uitgebleven. ,Wij mogen God daarvoor danken. 'Maar, uit het feit dat de revolutiepo gingen hier mislukten en dat het vuur ge doofd werd', eer het gelegenheid had schaL d© aan t© richten volgt niet, dat de revo lutie van onze erve geweerd werd. Lezen we slechts wat Groen daarom trent opmerkt als hij zegt: „Met revolutie bedoel ik, niet eene van die menigvuldige gebeurtenissen, waardoor verplaatsing van 't openbaar ge zag teweeg gebracht wordt; niet enkel den omwentelingsstorm welke in Frankrijk gewoed heeft; maal- de omkeering van d e n k w ij s en g e z i n d h e i d in geheel de Christenheid openbaar. Met revolutie begrip pen heb ik het oog op de grondslagen van vrijheid en gelijkheid, volkssouvereiniteit, maat schappelijk verdrag, conventioneele her schepping, welke men als de hoeksteenen van staatsrecht en staatsgebouw vereert." Zoo gezien en zoo moeten wij de zaak zien, oefent de revolutie ook in onze dagen en onder ons volk haar invloed uit En het is tegen die beginselen, dat wij hebben te strijden, overal waar we ze op onzen weg ook ontmoeten. Wanneer wij ons antirevolutionair noemen, dan strijden wij niet alleen tegen de revolutionaire uitspattingen of tegen die partijen, die de revolutieviag openlijk ontplooien. Het gaat om dc1 beginselen. Wanneer men tóch, zooals Groen op merkte, uit schrik voor revolutionaire ontwikkeling, die men voor over- d r ij v i n g houdt, zonder af te zien van het beginsel, matiging der praktijk begeert', vervalt men, terugdeinzend voor de gevolgen zijner overtuiging', in een weifeling en willekeur, die geen richtsnoer dan in den drang der omstandig heden heeft. Matiging ©n^ gematigdheid brengt hier geen baat. Da vraag is of wij ons buigen voor God, of wij Gods souvereiniteit erkennen of dat w© willen gaan op eigen gekozen paden. Willen wei het laatste, dan staan we op revolutionairen grondslag, al missen we ook den moed om onze beginselen consequent door 1© voeren. Dan staan we tegen de revolutie mach teloos. Alleen wanneer wij ons stellen huiten den invloed der revolutie-begrippen op bet terrein der anti-revolutionaire begin selen, zullen we de revolutie met vrucht kunnen bestrijden. Nog altijd blijft van kracht het woord: De revolutie is begonnen met de verkla ring van de rechten van den mensch; zij zal alleen eindigen door de verklaring van dè rechten van God; Voor dat Goddelijk reclit dan den strijd aangebonden ook in het maat schappelijk© en het staatkundige leven. op een plaatjet Lievevrouwestraat 41 BERGEN OP ZOOM N. B. Ook zware vernikkelde De giroote fout. De groote fout die bij' onze actie mees tal gemaakt wordt, is dat te laat wordt begonnen. Als de verkiezingen in zicht komen, enkele weken voor de stembus open gaat, ja, dan komt alles in beweging. Dan wordt er gewerkt met een ijver die bewondering afdwingt, dan is geen moeite te groot, dan wordt gezwoegd dag en nacht, maar dan is het helaas in vele gevallen te laat. Ook hier geldt, dat men nu eenmaal niet kan oogsten zonder te zaaien. Onze landbouwers doen het anders. Wanneer ze in den zomer hopen te oogsten, dan wordt reeds in den vorigen herfst de aarde toebereid en nog in 't voorjaar het zaad uitgestrooid. Wie die voorbereidende werkzaamheden nalaat zal tevergeefs naar de rijpe vruch ten uitzien. Op politiek gebied is 'tniet anders. Wanneer we straks in het voorjaar bij de Staten- en Raadsverkiezingen een goed figuur wénschen te maken, dan zullen reeds nu de voorbereidande maatregelen moeten worden genomen. Dan moeten tijdig de kiezerslijsten wor den bestudeerd, de financiën geregeld en de propaganda ter hand worden genomen. Gelukkig zijn er verschillende plaatsen ■waar dit wordt ingezien en waar de in leidende werkzaamheden reeds in vollen gang zijn, Maar er zijn ook nog tal van kies- Specialiteit Geneesmiddelen, Verban dstoffen, Verplegings- en Toiletartikelen. vereenigiUgen, waar men rustig voortleeft ■en waar men in de meening schijnt te verkeeren, dat men kan oogsten zonder te taaien. Deze fout zal zich straks wreken. Vandaar dat wij al onze Kiesvereeni- gingen opwekken onverwijld aan het werk te gaan en al die maatregelen te tref fen die noodig. zijn om bij de komende verkiezingen .op, een goeden uitslag te mogen rekenen. Kort van memorie. Naar aanleiding-van de benoeming van den heer Roovers, een ijverig Katholiek, tot gemeente-secretaris van Amsterdam, betoogt het „Handelsblad" dat hier de liberale lijn is gevolgd. In R.K. streken, zoo betoogt het blad, geldt allereerst de politiek-religieuse hoe danigheid van den candidaat, maar waar bet liberalisme nog iets te zeggen heeft, of zijn invloed nog nawerkt, is het na tuurlijk gelukkig anders. Het j,Handelsblad" is naar het schijnt kort van memorie. Het herinnert zich blijkbaar niet dat toen het liberalisme nog iets te zeggen had, de niet-liberalen stelselmatig uit ajnbten en bedieningen werden geweerd. Hoe: schandelijk partijdig in die dagen bij benoemingen werd opgetreden blijkt duidelijk uit de cijfers die Dr A. Kuy per indertijd omtrent den toestand in 1901 verstrekte. Uit ©en toen ingesteld onderzoek bleek, dat van de plm. 180 gemeenten in Zuid- Holland e 1 f een Antirevolutionair, slechts drie een R.-Katholiek, eveneens drie een Christelijk-Historisch man en alle hon- derd-drie-en-zestig overige een Liberaal als burgemeester bezaten. In Friesland stond het op de 43 ge meenten: 36 Liberaal, 4 Antirevolutionair, en 3 Christelijk-Historisch. In Noord-Holland met 144 Gemeenten vond met 122 Liberale', 3 Antirevolutio naire, 3 Ghristelijk-Historische en 6 R.- Katholiek© heeren. In Overijssel had men op 61 gemeenten, 56 liberale burgemeesters, 4 R.-Katholieke dito, 1 Christelijk-Historisch man en niet één enkel Antirevolutionair. In Drente sloeg men het record inet 32 Liberalen op de 33 Gemeenten; en Groningen had ©venzoo al zijn 52 gemeen ten met alleen Nieuwe Pekela' als uit zondering met Liberalen bezet. Alleen in Zeeland stond het iets minder partijdig. Zeeland telde 103 gemeenten; 79 hiervan hadden Liberale burgemeesters en 24 hadden ""mannen van de oppo sitie, aldus ingedeeld; 12 R.Katholiek,- 11 Antirevolutionair en 1 Cttuistelijk-HistO'- risch. Toch is het ook in Zeeland voor gekomen, dat een sollicitant zonder meer door den Commissaris der Koningin werd afgewezen, omdat hij het had bestaan het volkspetitionnement in 1878 voor de Christelijke school te teekenen. Hoe het „Handelsblad" met deze feiten voor oogen kan betoogen, dat waar nog de invloed van het liberalisme nawerkt, van partijdige benoemingen geen sprake is, schijnt onverklaarbaar. Want zonder ©enige overdrijving kan worden geizegd, dat het Liberalisme op het stuk van achteruitzetting van andersden kenden en partijdigheid bij benoemingen, dnnavol'gbaar is geweest. Blijkbaar is de redactie van het Amster- damsche orgaan kort van memorie. Het nieuwe reuzen-luchtschip. Het nieuwe Engelsche luchtschip „R. 101", dat voor den in tel richten lucht vaartdienst Engeland'IndiëAustralië wordt gebouwd, wordt in het Oardington- aetrodroom geconstrueerd, dat onder voort durende bewaking is gesteld. Het lucht schip wordt 720 voet lang. Niemand wordt bij de hangars, waarin het 'opgetrokken wordt, toegelaten. Elk van de 300 le den van hef personeel heeft een eed afge legd, geheimhouding te betrachten. Meer dan 100 leden van het personeel zijn vrouwen. Er zijn groepen werklieden, die zich strikt bezighouden met de ver vaardiging van onderdeden, en niet meer dan een half dozijn menschen weten iets bepaalds af omtrent de volledige plannen voor het luchtschip, dat, naar men hoopt, de Britsche suprematie in de lucht zal herstellen. Het grootste deel van het hovenge- raamte is voltooid. Al d© metalen dee- len worden door fabrikanten van buiten geleverd, doch slechts in kleine porties. Het eigenlijke in elkaar zetten vanTiet luchtschip gebeurt in de loods te Gar- dington. Een gemeenteraad van vrouwen. In verband met de U.s. gemeenteraads verkiezingen in België op Zondag 10 Oc tober, wordt het volgend typisch geval letje vernomen; In de gemeente St- Lam- hrechts-Herck hadden de vrouwen een lijst ingediend van uitsluitend vrouwelijke candidafen. De) mannen droegen enkel mannen voor, maar hun lijst kwami te laait, zoodat ©r geen strijd zal wezen en de nieuwe gemeenteraad alleen uit vrouwen zal bestaan. Weldra dient er tot de be noeming van een vrouwelijke burgemees ter en vrouwelijke schepenen overgegaan te worden. Dit geval is eenig in het land'. of wel Abdijsirooptijd. Denk er om Uw klok te verzettendenk er tevens om Akkers's Abdijsiroop in huis te balen, want de kans is groot dat gij verkouden wordt, waardoor U vat baar zijt voor Influenza, en Uw on- beteekenende hoest kan verergeren tot Bronchitis of andere borstaan- doeningen. Weest paraat, neem een flesch Akker's Abdijsiroop in huis, een waarborg voor de gevolgen van het ruwe winterweer. In vele gezinnen is Akker's Abdij siroop in het koude jaargetij een onmisbare hulp voor al die gevallen, die haar oorzaak vinden in adem- halingsstoornissen Akker's Abdijsiroop bij de hand hebben, beteekent dan ook veelal; aandoeningen der luchtwegen voor komen en bestrijden. yflcHTfc perons» ïv i B B 26 c> perons ten, waalr 'da meerderheid van den raad den, da burgemeester sociaal-democraten zijn. Autobusbedrijf dier Neiderlanfl- sche Spoorwegen. Mef de voorbereiding tot invoering vaa het autobusbedrijf bij d© Nederlandsche Spoorwegen is men nu reeds zoover ge vorderd, dat in Januari 1927 da eerste autobussen zullen loopen. Zoowel als bij den treindienst zullen de autobussen ge bruikt worden voor goederen- en perso nenvervoer. De autobussen voor personen vervoer zullen de reizigers in afgelegen buurten halen, om hen naar het naastbij- gelegen station te brengen. De bestel- goederen en 'de bagage worden door de autobussen van huis gehaald en naar de stations gebracht. In alle plaatsen van ©enigen omvang zullen garages gebouwd worden. Wanneer het bedrijf eenigen tijd' in werking is gesteld, zal worden overwo gen of niet verschillende kleine stations der maatschappij zullen kunnen worden opgeheven. Het conflict in "de Hamburgso'he haven. Ondanks de bindend verklaring van bef bemiddelingsvoorstel zijn de havenarbei ders gisterochtend niet aan het werk ge gaan. Op de reederijen en de werven' wordt gewoon gewerkt. De staking heeft zich' ook uitgebreid tot de havens van Altona en Harburg. Korte berichten. De leiders van de mijnwerkers in Engeland concentreeren nu al hun kracht erop, om de mannen over te halen nog niet aan het werk te gaan vóór er een,' algemeene regeling getroffen is. De ge delegeerden houden in alle kolenbekkens vergaderingen om de delvers te bewe gen ten minste tot het congres van Don derdag te wachten, wanneer bekend zal zijn hoe de voorstellen van de regeering in de districten ontvangen: zijn. De Vlaamsche activist dr Vogel, die na den wapenstilstand! naar Nederland uitgeweken was en door België bij verstek tot twintig1 jaar dwangarbeid veroordeeld is, is naar België teruggekeerd en heeft zich te Brussel bij: de politie aangemeld. De intergeallieerde militaire com missie heeft te Weenen voor ©enige da gen meerdere honderden machinegeweren in beslag doen nemen, welke blijkbaar voor aanwending van munitie en oorlogs materiaal zouden kunnen worden aange wend. !H©t uitst©k©n van de vlaig op ver j aalrdagen van he't Kon. Huis. Naar aan de N. R. ört- ter oore: kwain, bestaat bij 'dia regeering het aanvankelijk voornemen een algemeenen maatregel van bestuur uit te) lokken, waarbij de gemeen- tiabesturem met de zorg worden belast, op verjaardagen van de leden Van het Koninklijk Huis de vlag uit ta steken. Wij herinneren eraan, dat de gemeen teraad van Goor in Augustus besloten heeft op den verjaardag van de Ko ningin niet t© vlaggen. Hetzelfde geschied de reeds eerder in enkele andere gemeern voor Manufacturen Dames- en Kinderconfectie Tapijten - Gordijnen Bedden - Ledikanten en aanverwante artikelen is Een klein brokje historie. Naar aanleiding van wat hef H d b 1. schreef over liberale benoemingen, men zie ook ©en driestar in het num mer van heden geeft 5,Het Centrum" de volgend© aardige historische herinne ring, voor de preciese juistheid! waarvan het blad ten volle instaat: Er was een middel-groote gemeente, waarin sinds jaar en dag het Liberalisme de meerderheid had. Natuurlijk waren daar ook alleen liberale burgemeesters en wethouders. Maar op 't heelei stadhuis was er maar één katholiek ambtenaar. En onder zelfs de gemeente-werklieden werd geen enkel katholiek arbeider aangetroffen. Men keek natuurlijk alleen naar ge schiktheid en bekwaamheid Maar 't vreemde was, diat aain sollicitan ten altijd gevraagd' werd, tot welk kerk genootschap zij behoorden. Dit werd! ach ter hun naam aangeteekend. Nu was er ©en wethouder vati Publieke Werken, die deze methode volgde: als hij met de sollicitanten-lijst in de Commissie kwam, om de voordracht voor B. en Wi op te maken, natm hij' zijn blaüw potlood, en schrapte dan eerst door de namen, waarachter R.K- of G. stond. Roomscben en Gereformeerden waren dus ongeschikt en onbekwaam. Over de anderen werd dan gestemd! Maar 't getij verliep. Er kwam een Roomsche wethouder in deze liberale bijt- Hij stelde voor, om niet meer naa'r het Kerkgenootschap der sollicitanten te vra gen. O, dat wa!s noodig voor de statistiek! Goed, zei hij, vraag 'fdan na de be noeming. Daar was hij ook voor; dan kon blijken, dat er geen enkele katholiek" (op één na) in gemeente-dienst was.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 1