P. van 't Westeinde ^v. d. Dries,
ARIEL MOTOREN!!!
ESSEX HUDSON
250 ORGELS
EGGELME1JER Co.
Land- en tnintamw.
gaffleagiT Nieuws.
's-Heer Abtskerke (bij Goes)
FIRMA I. FOKKE - BRANDSTOFFENHANDEL.
VAN HET KONINKRIJK
DER HEMELEN
C. DE LEEUW - KRUININGEN.
OPRUIMING
CHANDLER
GEARRIVEERD
Een Woonhnis en El
BERTELSXIJNZAADK0EKJESMETSU1KER
Ongeëvenaarde Vitaminenrijke
Groei- en Productievoeders.
Voorradig in prima kwaliteit:
alle soorten Vruchtboomen in uitgebreid
sortiment,"w.o. alle beste'handelssoorten»
Bessenstruiken voor onderbeplanting.
Elzen en Populieren voor windscherm.
Doorn, Ligustrum, Olmen en Canada's
in alle maten.
Prijzen billijk. - Voor soorfechtheid wordt ingestaan.
Catalogus op aanvraag gratis. - Adviezen en begrootingen
gratis, zonder verplichtingen uwerzijds.
WtT Bezoekt onze Kweekerijen.
GOES. OPGERICHT 1875. TELEFOON 142.
Vertegenwoordiger der Staatsmijnen.
PW Van ouds bekend adres. -"»■
Dr A. KUYPËR Jr
Een reuzeniucces Is dit agentschap
geworden. Vergelijkt prijzen, afwerking,
zuinigheid en soepelheid met die van
andere merken en gij koopt een ARIEL.
Ariel zijklep f 650.Kopklep f 765.—.
tosHi 276-171 - tol. 3IM1S - R'dam.
zeer lage prijzen
Fa. A. 8. i. DEKKER, Goes.
Dinsdag 28 September
publiek verkoopen-
Woensdag 29 September 192
publiek verkoopen:
Een Woonhuis met
Schuur en Erf
een goed onderhouden leW
Voor WINKELIERS en
ZAKENMENSCHEN,
VRAA8T ADVERTENTIE-W"
Pachttafelen en Tafelen van herleiding. Nog
een andere Cornells Everadjjk was Portretschil
der. Van hem zijn eenige schilderijen afkom
stig, die hier vroeger de schutterskamer sier
den. Naar hem is de Cornelis Evertsdijkstraat
genoemd.
Joanne's Antonides v. d. Goes, de
dichter, over wien wij elders iets meedeelden.
„De Goesche Zwaan".
B o ude w ij n de Witte, secretaris van
Goes, werd later secretaris van Zeeland en
eindelijk Raadpensionaris.
Jacob Valcke, heer van Cats en Wol-
laartsdijk, Raad en Thesaurier in Zeeland,
later meermalen ambassadeur bij het Engel-
sche Hof.
Hij was een der verdienstelijkste mannen,
die Goes heeft opgeleverd ,die een werkzaam
aandeel had aan de Unie van Utrecht, en
als een der grondleggers van de O.-I. Com
pagnie kan worden beschouwd. Hü was ook
in het buitenland hoog geëerd en ontving
daarvan vele bewijzen.
Matt hens S m a 11 a g a n g e, geschied
schrijver, schrijver van de Kronjjk van Zee
land.
Adolf van W e s t e r w ij k, burgemees
ter van Goes, die op het einde der 17e
eeuw in politieke moeilijkheden gewikkeld, in
1692 gevangen genomen en ter dood veroor
deeld werd. Zijn vonnis werd veranderd in
verbanning en in lateren tijd keerde hij in
zijn vaderstad terug.
Burgemeester Blaaubeen. Het ge
slacht Blaeubeen bloeide te Goes reeds in
vroegere eeuw; doch stierf uit met den bur
gemeester M. P. Blaaubeen, die van 1852
1881 aan het hoofd dezer gemeente stond.
De smarten van het tooneel.
We schreven voor enkele weken over het
pijnlijke, dat de tooneelspelers, die op den dag
de laatste eer aan de Lobo's bewezen had
den, 's avonds weer op de planken moes
ten zijn.
De tooneelspfeler is de slaaf van het pu
bliek, zeiden we.
Lees hoe Sarah Bernhardt er over dacht
De vermaarde actrice schreef eens aan een
vriend het volgende
„Zij kunnen niet weten, wat er soms in
ons hart omgaat in de uren, die wij besteden
om een zaal vol menschen in spanning te
houden! En toch gebeurt het zoo dikwijls
dat juist op oogenblikken, waarin wij ons
heele wezen, onze beele ziel moeten geven,
onze gedachten afdwalen, verweg, jiaar vrien
den, die ongelukkig zijn en die wij zoo graag
zouden willen troosten.
„Over het algemeen valt het ons niet zoo
moeilijk, om de zorgen en beslommeringen,
die ook ons niet vreemd blijven, tijdelijk van
ons af te zetten en voor luttele uren ons te
verbeelden, een ander te zijn, onszelf ver
getend. Onmogelijk is, dat echter, als wezens,'
die ons dierbaar zijn, lijden.
„Dan houdt oftrhst ons gevangen en maakt
het ons moeilijk, o, zoo moeilijk! Dan is he!
of onze hersens in boeien zitten, dan moeten
wij twee levens leiden, al dreigt ons hart
ook te breken van ellende
Wie duidt het ons ten kwade, dat wij,
afgedacht van onze principiëele bezwaren, van
de wereld van het tooneel niets moeten
hebben
Men verzet zich tegen het circus-vermaak
uit het oogpunt vatl dierenbescherming. We
zouden het tooneel kunnen bestrijden uit
hoofde van menschenbescherming.
(Amst.)
Ford.
Men heeft zich nog al ingenomen ge
toond met de publicaties van Ford, met
zijn uitspraken over „hooge loonen", enz.
Emit Honermeier heeft dezer dagen een
studie over de Ford-ondernemingen ge
publiceerd, die een wat ander licht op de
zaken laat vallen.
Bij zijn onderzoek naar de sociale ver
houdingen bij Ford, kon Honermeier, zoo-
als „De Tijd" terecht opmerkt, naast zijn
eigen ervaring gebruik maken van eenige
studie, waartoe deze verhoudingen in de
laatste jaren hebben geleid. Herhaaldelijk
immers waren zij reeds een punt van cri-
tisch onderzoek en ofschoon Ford zelf
hoog opgeeft van de hooge loonen, die hij
betaalt en wel betalen moet, zoo was
het openbare geweten op dit punt toch
nooit geheel en al gerustgesteld. Forel
zelf schijnt ook iets van deze onrust te
gevoelen, want herhaaldelijk komt hij er
to-e, schijnbaar geheel onbewust en als uit
een innerlijken drang om zijn houding te
verschoonen en te verdedigen, ja ze als
het ware te rechtvaardigen tegen de aan
tijgingen van zijn eigen geweten. Want
Ford zelf blijkt heel goed te weten, wat
zijn methode van rationeele bedrijfsvoe
ring van zijn arbeiders vergt.
En als hij het niet wist door de inner
lijke stem van zijn geweten, dan heeft hij
wel getoond het geleerd te hebben uit liet
groote verloop onder de arbeiders in zijn
bedrijven. Daar moet in dit verband nog
eens uitdrukkelijk den nadruk op worden
gelegd, dat Ford zelf getuigt, dat hij ia
1914 reeds 14.000 arbeiders in dienst moest
hebben, maar dat hij om dit arbeids
leger op peil te kunnen houden, genood
zaakt was in dat jaar niet minder dan
53.000 man nieuw aan te stellen. Om de
arbeiders vaster aan zijn bedrijf te bin
den, ging hij over tot een systeem van
winstverdeeling, want als hij nu nog een
zoo groot verschot van arbeidskrachten,
zou hebben, zou hij ieder jaar meer dan
■300.000 man nieuw personeel moeten aan
stellen en dat acht Ford zelfs voor Ame-
rikaansclie verhoudingen onmogelijk.
Ik betaal de hoogste loonen, zegt hij,
maar de arbeiders moeten weten, dat
ook ik geen hooge loonen betalen kan
als de arbeiders ze niet verdienen. Doch dit
verdienen schijnt met zulke geweldige in
spanning gepaard te gaan, dat ondanks
hooge loonen en winstdeeling minstens
30.000 personen per jaar het werk bij
Ford neerleggen. Hierbij zijn er jaarlijks
10.000, die na een eerste kennismaking
met 't werksysteem van Ford er zulk een
harbgrondigen afkeer van krijgen, dat zij
't zelfs niet meer de moeite waard achten
zich te laten', afschrijven, maar eenvoudig
van het werk wegblijven, zoodat zij van
de loonlijsten moeten worden afgevoerd
en Ford tot de conclusie kan komen, dat
zij een beter heenkomen hebben gevonden.
Alle critische beschouwers van het
Fordsysteem zijn „het dan ook hierover
eens en Honermeier bevestigt het nog
eens heel in het bijzonder, dat het hooge
verbruik van levenszenuwkracht, dat het
gerationaliseerde werksysteem bij Ford
verslindt,, ook; maar bij 'benadering is tie ver^
goeden. Een Duitsch automobielfabrikant,
die de Ford-fabrieken bezocht en de ar
beidsvoorwaarden en werkmethoden aan
■een nauwkeurig en vakkundig onderzoek
■onderwierp, kwam tot de conclusie, dat
een arbeider het in doorsnee niet langer
dan vijf jaar onder dit systeem kan uit
houden en dat hij dan, zoo hij dan nog iets
waard is, met minderwaardig werk en
minder loon tevreden moet zijn. Ik voeg
daarbij, zegt hij letterlijk, dat ik met mijn
kennis van Amerikaansche verhoudingen
van oordeel hen, dat Ford trots zijn hooge
loonen dan ook het goedkoopste arbeids
kracht koopt van geheel Amerika. Hij
haalt letterlijk alles uit den werkman wat
er inzit en wel pp zulk een grondige
manier, dat deze voor zich en zijn gezin
aan 'eigen geestes- en lichamelijk leven,
zoo góed als niets meer overhoudt.
Ford heeft zeker groot werk tot stand
gebracht. Maar de Ford-medaille heeft een
keerzijde
Hooge loonen zeggen niet alles. Men
moet ook vragen; hoeveel jaren kan men
ze verdienen en den arbeid volhouden?
Noodtoestand aan den Langendijk.
Men schrijft aan de Tel. uit Langendijk:
Hadden we enkele weken geleden ge
meend, dat de prijzen der Langendijker
groenten hun laagtepunt hadden bereikt,
het tegendeel is waar gebleken. Na dien
zijn de prijzen nog dermate gedaald, dat
nu van een noodtoestand moet worden ge
sproken. Verschillende groenten zijn on
verkoopbaar, zoodat het nog verwondering
wekt, dat de aanvoer aan de Centrale vei
lingen nog zoo groot is. Het zachte weer
heeft dien noodtoestand nog in de hand
gewerkt, doordien de vraag naar de Lan
gendijker groenten tot vèr beneden het nor
male is gedaald. De prijzen zijn dan ook
zóódanig, dat er verschillende tuinbou
wers zijn, die hun kool, hoewel ze klaar
is, niet ter veiling aanvoeren, doch ze een
voudig op de akkers laten staan.
De beste en meest gewilde soorten der
roode kool brengen nauwelijks f 200 per
spoorwagen van 10.000 K.G. op. Verreweg
't grootste deel gaat echter weg voor prij
zen, ver beneden de f 100, terwijl een op
brengst van f 20 tot f 40 per spoorwagen
schering en inslag is. Voor 'deze koolsoort
en ook voor de witte en gele zijn de Duit-
sehe invoerrechten het grootste struikel
blok voor een meer bevredigende op
brengst. Zelfs al wordt in Duitschland nog
een goede prijs voor deze kool betaald, dan
is de netto-opbrengst voor den Langendij
ker exporteur als gevolg van invoerrechten
en transportkosten nog zóó gering, dat
geen hoogere prijzen dan de nu bestede
kunnen worden betaald op straffe van een
aanmerkelijk verlies voor de handelaars.
Zoo is het begrijpelijk, dat de witte kool
niet meer dan gemiddeld f 60 per 10.000
K.G. opbrengt, en gele vaak voor f 20
moest worden verkocht. Dit zijn prijzen,
waarmee ongeveer wordt bestreden het
loon van snijden en aanvoeren ter veiling,
zoodat een aanzienlijke schadepost het re
sultaat is dezer intense, met zooveel zorg
bewerkte teelt.
Te meer treffen deze lage prijzen, als
men weet, dat de Langendijker kool tot de
beste behoort, die ergens wordt geteeld,
dank zij de zorg en de deskundigheid,
waarmee de cultuur hier wordt beoefend.
De draaihartigheid in de bloemkool is de
laatste weken in zóó ernstige mate .opge
treden, dat deze teelt ook verre van loo-
nend is. Bovendien is de tweede soort zoo
goed als onverkoopbaar. Het zachte weer
heeft vooral deze kool in prijs sterk doen
terugloopen, zoodat voor de beste soort ge
middeld niet meer dan f 8 per 100 stuks
kon worden bedongen.
De Langendijker wortelen, die zoo'n uit
muntende reputatie in binnen- en buiten
land genieten, kunnen niet meer dan f 1.50
per 100 K.G. opbrengen, terwijl de uien
het „gereed maken" haast niet waard zijn.
Als men bedenkt, dat een arbeider per dag
ruim 100 K.G. net kan afstalen, zoodat ze
veilingklaar zijn, en de prijs per 100 K.G.
ongeveer f 3 is, dan is ook voor dit pro
duct, dat hier in groote hoeveelheden
wordt verbouwd, de noodtoestand aange
toond.
De aardappelen zijn alweer aanmerke
lijk in prijs achteruitgeloopen. Goede blau
we aardappelen brengen f 1.50 per 100
K.G. op, een prijs, die zelfs rle huur van
het land niet goedmaakt.
Verlangen naar de gevange
nis. Donderdagavond even voor negen
uur kwam te Rotterdam een man haastig
den manufacturenwinkel van van B. in
de W.este Wagenstraat binnenloop-en en
pakte een doos, welke daar op de toon
bank stond weg en zeide tot de winkel
juffrouw: „Dat ga ik naar de Paauwen-
steeg brengen", waarop hij als een haas
verdween. De juffrouw zette den man
achterna, doch verloor hem, daar hij zeer
hard liep, spoedig uit het oog.
Toen zij na eenigen tijd buiten adem
in het politiebureau aankwam, bleek de
man met de doos reeds te zijn gearriveerd.
Hij betoogde daar in opgewonden toestand
dat hij naar de gevangenis toewilde en
gaf op 30 jaar te zijn, C. J. B. te heeten
havenarbeider van beroep.
Een inspecteur van politie zei tegen
hem: „Man doe dat nu niet, breng die
doos terug en ga kalm naar huis." Doch
daar wilde B. niets van weten. Hij zeide
tot eiken prijs naar de gevangenis te
willen en als het op deze manier niet
lukte, „ergens anders iets te zullen gaan
stelen. Daarom hield men hem vast tot
gisterochtend. Toen bleek hij veel spijt
te hebben en was het verlangen naar de
cel geheel geweken.
Hij vertelde, uit bluf, omdat kameraden
tegen hem gezegd hadden, dat hij het
toch niet durfde, de doos te hebben wegge-
■nomen. Hij had wat meer gedronken dan
de nuchterheid van zijn verstand toeliet,
en was toen dapper geworden.
Daar hij nu weer vrij wilde zijn, en zijn
duidelijk en daadwerkelijk uitgevoerde
voornemen: „de doos naar de Paauwen-
steeg te brengen" elk vermoeden van
echten diefstal ongegrond maakte, werd
hij oip, vrije voeten gesteld. De doos,
waarin kousen, zijde en handschoenen
geborgen waren werd naar den winkel
teruggebracht.
De ondergang van Miami.
De schrikkelijke orkaan, die deze week
den N.-Amcriicaanschen staat Florida heeft
geteisterd, heeft volkomen afgerekend met
Miami, het centrum van het mondaine
leven in d§ „Amerikaansche Riviera".
Tien jaar geleden was Miami nog een on
aanzienlijk stadje, dat binnen enkele jaren
door een groep van ondernemende Ame
rikanen tot een luxe-badplaats werd uit
gebreid. Met een duizelingwekkende snel.
heid verrezen de hotels uit den grond,
werden de prachtigste boulevards aange
legd en fraaie „waterpartijen" gecreëerd.
Breedo autowegen verbonden Mia
mi met West Palm Beach; speel
banken en bioscopen hielden de badgasten,
die bij dag onder de als een imitate
aandoende palmen koelte konden zoeken,
's avonds bezig.
Miami was hoofdzakelijk een winter-
oord, daar iet klimaat er -zelfs in liet
koudste jaargetijde nog mild is en het
nemen van zeebaden mogelijk maakte.
Het hoogtepunt van het seizoen was in
Januari en Februari, wanneer de rijke
Amerikanen zich in daverende luxe-trei
nen voor een korte vacantie naar het
zuiden spoedden.
Enkele jaren geleden was het. een ware
„rush" van bouwondernemers naar Zuid
Florida en de grond steeg er ontzaglijk in
prijs, verre boven zijn waarde. Het was
een ideaal oord voor doortastende „get-
rich-qnick"-speculanten.Thans is in
een paar minuten tijd al de arbeid ver
woest, Len koste van honderden men
schenlevens, en is de streek voor langen
tijd onbewoonbaar geworden. Zestig mil-
lioen dollar zou de schade in Miami
alleen reeds beloopen.
Een kwajongensstreek. Een
vrouw te Amsterdam heeft bij de politie aan-
gitte gedaan, dat twee onbekende jongens haar
7-jarig zoontje in een vuurt je. hebben gewor
pen, waardoor het kind over het .geheele li-
ehaam brandwonden bekwam.
Zwaar onweer en o varstroo-
mi n gen. Het stadje Tivoli bij Rome is,
nadat er-een heftig onweer had gewoed, door
een overstrooming geteisterd. Tal van huizen
werden door den bliksem getroffen. In ds
omgeving worden door hagelslag verwoestin
gen aangericht.
Steed. grooter melkgift i. d. weide e. o. atal d. v. andere lijnkoeken
VETTE LlfNSCH ILFERS EN VET L1JNMEEL
„IDEAAL" KALVERMEEL B
„1DEAAL"-V1TAM1NENMEEL B VOOR VARKENS
Büvoedering 2 ona koat 2 cta. per dag en brengt groot voordeel
CLEVELAND'S OCHTEND- EN OPPOKVOEDER
Krachtige Koikena, grootste aantel eieren van hoogfijnen smaak
Bekroond, 24 Gouden Medailles en Eerediploma's.
Levering onder A. H. V. - Vraagt voeder-methode.
Let op Loodje en Label a. d. zakken dit beschermt
U tegen minderwaardige namaaksels.
CAPACITEIT PER WEEK
1 MILLTOEN KILO LIJNZAAD
700.000 KILO
LIJNZAADKOEKJES
Beveelt zich beleefd aan voor levering van alle soorten BRANDSTOF
uit late klae mijnen en fabrieken.
Prrj zen worden gaarne verstrekt, alsmede inlichtingen, welke soort
brandstof het vóordeeligst is voor uw kachel.
Wegens het steeds stijgen der prijzen is vroegtijdige bestelling zeer gewenscht.
ENSR08. Levering per waggon en schip. EN DETAIL.
Bij J. H. KOK te Kampen verscheen heden:
DOOR
Predikant te Rotterdam.
Klein 4o formaat. 306 pagina's.
Prqs f2.90. Gebonden in stempelband f3.75.
Een populair werk over een belangrijk Bijbelsch dog
matisch onderwerp. Vroeger als hoofdartikel in De Heraut
verschenen.
Deze 5 P.K. motor voert U met de grootste snelheid en zekerheid
waarheen gij wilt, geen afstanden tellend, Gebruikt daarbij aan olie en
benzine niet meer dan een fialve cent per kilometer, hetgeen van
geen enkele motor hoe klein en onbeduidend ook, gezegd kan worden.
I nieuwe Hudson Sedan 6/7 pers. f 4980
I4/5 -4640
I Coach 4/5 3880
8 Essex 4/5 -2788
compleet met reservevelg en band.
voor- en achterbumpers, ruiten
wisser, spiegel,stoplicht; tegen deze
prijzen wordt niet ingeruild.
1 nieuwe Theo Sehneider 16/45 P.K.
Ie klas Fransche vragen, 4/5 pers.
sporttorpedo f2250.
I nieuwe Theo Sehneider 16/45 P.K.
gesloten, 4 deuren Weymans Car
rosserie, schitterend bekleed en
uitgevoerd, 4 pers. en 2 kleine
klapstoeltjes. f3500.
Beide wagens met voorremmen,
schokbrekers, reservewiel, com
pleet, veerhoezen, etc.
I Hudson,,7 pers torpedo, tusschen-
ruit, 1924 f2150.
Standard, 10 P.K., Engelsch All
Weatherf2975.—
I Earl, 4/6 pers. tusschenruit,
1925 f1500
Amilcars Grand Sport, grand luxe,
Carrosserie type Alfons XIII in
verschillende kleuren f3250.
1927
MODELLEN
50
van de bekendste fabrieken
kunnen wij tegen
ook op huurkoop leveren.
Vraagt gratis prijscourant met
afbeeldingen.
De Notaris E. C. VAN DISS:'
te Goes zal op
des avonds om 8uur(N.T.)tefief
in „De Prins van öraoje", tem:l
zoeke van den heer P. de Ha«|
te Middelburg
te Goes, aan de NieuwstraatnaJ"
groot 1 A 18 cA
Verhuurd aan dhr. I. Juhk!-|
voor f 6.p w.
Te bezichtigen Woensdags
Donderdags van 2—4 uur (N.'II
Inlichtingen te bekomen ten te"
tore van den Notaris.
De Notaris C. VAN DISSE]
te Goes, zal op
te 's-Heerenhoek, ten verzoeke «I
Mej Wed. J. Ludekuize-van OoiKJ
I. des voorm. 11 uur (N.T.j inlj
café Van den Bulck,
te 's-Heerenhoek, aan de Pri"s1
Julianastraat, groot 6 A. 50 c-j
op gebruik bij de betaling.
II. des nam. 1 uur (N.T.) aan?|
meld woonhuis, A contant
w.o. Kabinet, Bureau, Tafels,
leu, ^Kachels, Spiegels, Klok,
met toebehooren, Naaimachine
Tafeltje, Spekstang, Ladder, IJS"
Glas en aardewerk, Keukeng«]t
Vloerkleeden, Matten enz. f®
Inlichtingen te bekomen ten*
tore van den Notaris.
debiet In de provincie Zeeland
sohen uit to breiden, Is „DE ZEE
het aangewezen Dagblad voor
tentie-reclame. |ff