P. van 't Westeinde ^v. d. Dries, ARIEL MOTOREN!!! ESSEX HUDSON 250 ORGELS EGGELME1JER Co. Land- en tnintamw. gaffleagiT Nieuws. 's-Heer Abtskerke (bij Goes) FIRMA I. FOKKE - BRANDSTOFFENHANDEL. VAN HET KONINKRIJK DER HEMELEN C. DE LEEUW - KRUININGEN. OPRUIMING CHANDLER GEARRIVEERD Een Woonhnis en El BERTELSXIJNZAADK0EKJESMETSU1KER Ongeëvenaarde Vitaminenrijke Groei- en Productievoeders. Voorradig in prima kwaliteit: alle soorten Vruchtboomen in uitgebreid sortiment,"w.o. alle beste'handelssoorten» Bessenstruiken voor onderbeplanting. Elzen en Populieren voor windscherm. Doorn, Ligustrum, Olmen en Canada's in alle maten. Prijzen billijk. - Voor soorfechtheid wordt ingestaan. Catalogus op aanvraag gratis. - Adviezen en begrootingen gratis, zonder verplichtingen uwerzijds. WtT Bezoekt onze Kweekerijen. GOES. OPGERICHT 1875. TELEFOON 142. Vertegenwoordiger der Staatsmijnen. PW Van ouds bekend adres. -"»■ Dr A. KUYPËR Jr Een reuzeniucces Is dit agentschap geworden. Vergelijkt prijzen, afwerking, zuinigheid en soepelheid met die van andere merken en gij koopt een ARIEL. Ariel zijklep f 650.Kopklep f 765.—. tosHi 276-171 - tol. 3IM1S - R'dam. zeer lage prijzen Fa. A. 8. i. DEKKER, Goes. Dinsdag 28 September publiek verkoopen- Woensdag 29 September 192 publiek verkoopen: Een Woonhuis met Schuur en Erf een goed onderhouden leW Voor WINKELIERS en ZAKENMENSCHEN, VRAA8T ADVERTENTIE-W" Pachttafelen en Tafelen van herleiding. Nog een andere Cornells Everadjjk was Portretschil der. Van hem zijn eenige schilderijen afkom stig, die hier vroeger de schutterskamer sier den. Naar hem is de Cornelis Evertsdijkstraat genoemd. Joanne's Antonides v. d. Goes, de dichter, over wien wij elders iets meedeelden. „De Goesche Zwaan". B o ude w ij n de Witte, secretaris van Goes, werd later secretaris van Zeeland en eindelijk Raadpensionaris. Jacob Valcke, heer van Cats en Wol- laartsdijk, Raad en Thesaurier in Zeeland, later meermalen ambassadeur bij het Engel- sche Hof. Hij was een der verdienstelijkste mannen, die Goes heeft opgeleverd ,die een werkzaam aandeel had aan de Unie van Utrecht, en als een der grondleggers van de O.-I. Com pagnie kan worden beschouwd. Hü was ook in het buitenland hoog geëerd en ontving daarvan vele bewijzen. Matt hens S m a 11 a g a n g e, geschied schrijver, schrijver van de Kronjjk van Zee land. Adolf van W e s t e r w ij k, burgemees ter van Goes, die op het einde der 17e eeuw in politieke moeilijkheden gewikkeld, in 1692 gevangen genomen en ter dood veroor deeld werd. Zijn vonnis werd veranderd in verbanning en in lateren tijd keerde hij in zijn vaderstad terug. Burgemeester Blaaubeen. Het ge slacht Blaeubeen bloeide te Goes reeds in vroegere eeuw; doch stierf uit met den bur gemeester M. P. Blaaubeen, die van 1852 1881 aan het hoofd dezer gemeente stond. De smarten van het tooneel. We schreven voor enkele weken over het pijnlijke, dat de tooneelspelers, die op den dag de laatste eer aan de Lobo's bewezen had den, 's avonds weer op de planken moes ten zijn. De tooneelspfeler is de slaaf van het pu bliek, zeiden we. Lees hoe Sarah Bernhardt er over dacht De vermaarde actrice schreef eens aan een vriend het volgende „Zij kunnen niet weten, wat er soms in ons hart omgaat in de uren, die wij besteden om een zaal vol menschen in spanning te houden! En toch gebeurt het zoo dikwijls dat juist op oogenblikken, waarin wij ons heele wezen, onze beele ziel moeten geven, onze gedachten afdwalen, verweg, jiaar vrien den, die ongelukkig zijn en die wij zoo graag zouden willen troosten. „Over het algemeen valt het ons niet zoo moeilijk, om de zorgen en beslommeringen, die ook ons niet vreemd blijven, tijdelijk van ons af te zetten en voor luttele uren ons te verbeelden, een ander te zijn, onszelf ver getend. Onmogelijk is, dat echter, als wezens,' die ons dierbaar zijn, lijden. „Dan houdt oftrhst ons gevangen en maakt het ons moeilijk, o, zoo moeilijk! Dan is he! of onze hersens in boeien zitten, dan moeten wij twee levens leiden, al dreigt ons hart ook te breken van ellende Wie duidt het ons ten kwade, dat wij, afgedacht van onze principiëele bezwaren, van de wereld van het tooneel niets moeten hebben Men verzet zich tegen het circus-vermaak uit het oogpunt vatl dierenbescherming. We zouden het tooneel kunnen bestrijden uit hoofde van menschenbescherming. (Amst.) Ford. Men heeft zich nog al ingenomen ge toond met de publicaties van Ford, met zijn uitspraken over „hooge loonen", enz. Emit Honermeier heeft dezer dagen een studie over de Ford-ondernemingen ge publiceerd, die een wat ander licht op de zaken laat vallen. Bij zijn onderzoek naar de sociale ver houdingen bij Ford, kon Honermeier, zoo- als „De Tijd" terecht opmerkt, naast zijn eigen ervaring gebruik maken van eenige studie, waartoe deze verhoudingen in de laatste jaren hebben geleid. Herhaaldelijk immers waren zij reeds een punt van cri- tisch onderzoek en ofschoon Ford zelf hoog opgeeft van de hooge loonen, die hij betaalt en wel betalen moet, zoo was het openbare geweten op dit punt toch nooit geheel en al gerustgesteld. Forel zelf schijnt ook iets van deze onrust te gevoelen, want herhaaldelijk komt hij er to-e, schijnbaar geheel onbewust en als uit een innerlijken drang om zijn houding te verschoonen en te verdedigen, ja ze als het ware te rechtvaardigen tegen de aan tijgingen van zijn eigen geweten. Want Ford zelf blijkt heel goed te weten, wat zijn methode van rationeele bedrijfsvoe ring van zijn arbeiders vergt. En als hij het niet wist door de inner lijke stem van zijn geweten, dan heeft hij wel getoond het geleerd te hebben uit liet groote verloop onder de arbeiders in zijn bedrijven. Daar moet in dit verband nog eens uitdrukkelijk den nadruk op worden gelegd, dat Ford zelf getuigt, dat hij ia 1914 reeds 14.000 arbeiders in dienst moest hebben, maar dat hij om dit arbeids leger op peil te kunnen houden, genood zaakt was in dat jaar niet minder dan 53.000 man nieuw aan te stellen. Om de arbeiders vaster aan zijn bedrijf te bin den, ging hij over tot een systeem van winstverdeeling, want als hij nu nog een zoo groot verschot van arbeidskrachten, zou hebben, zou hij ieder jaar meer dan ■300.000 man nieuw personeel moeten aan stellen en dat acht Ford zelfs voor Ame- rikaansclie verhoudingen onmogelijk. Ik betaal de hoogste loonen, zegt hij, maar de arbeiders moeten weten, dat ook ik geen hooge loonen betalen kan als de arbeiders ze niet verdienen. Doch dit verdienen schijnt met zulke geweldige in spanning gepaard te gaan, dat ondanks hooge loonen en winstdeeling minstens 30.000 personen per jaar het werk bij Ford neerleggen. Hierbij zijn er jaarlijks 10.000, die na een eerste kennismaking met 't werksysteem van Ford er zulk een harbgrondigen afkeer van krijgen, dat zij 't zelfs niet meer de moeite waard achten zich te laten', afschrijven, maar eenvoudig van het werk wegblijven, zoodat zij van de loonlijsten moeten worden afgevoerd en Ford tot de conclusie kan komen, dat zij een beter heenkomen hebben gevonden. Alle critische beschouwers van het Fordsysteem zijn „het dan ook hierover eens en Honermeier bevestigt het nog eens heel in het bijzonder, dat het hooge verbruik van levenszenuwkracht, dat het gerationaliseerde werksysteem bij Ford verslindt,, ook; maar bij 'benadering is tie ver^ goeden. Een Duitsch automobielfabrikant, die de Ford-fabrieken bezocht en de ar beidsvoorwaarden en werkmethoden aan ■een nauwkeurig en vakkundig onderzoek ■onderwierp, kwam tot de conclusie, dat een arbeider het in doorsnee niet langer dan vijf jaar onder dit systeem kan uit houden en dat hij dan, zoo hij dan nog iets waard is, met minderwaardig werk en minder loon tevreden moet zijn. Ik voeg daarbij, zegt hij letterlijk, dat ik met mijn kennis van Amerikaansche verhoudingen van oordeel hen, dat Ford trots zijn hooge loonen dan ook het goedkoopste arbeids kracht koopt van geheel Amerika. Hij haalt letterlijk alles uit den werkman wat er inzit en wel pp zulk een grondige manier, dat deze voor zich en zijn gezin aan 'eigen geestes- en lichamelijk leven, zoo góed als niets meer overhoudt. Ford heeft zeker groot werk tot stand gebracht. Maar de Ford-medaille heeft een keerzijde Hooge loonen zeggen niet alles. Men moet ook vragen; hoeveel jaren kan men ze verdienen en den arbeid volhouden? Noodtoestand aan den Langendijk. Men schrijft aan de Tel. uit Langendijk: Hadden we enkele weken geleden ge meend, dat de prijzen der Langendijker groenten hun laagtepunt hadden bereikt, het tegendeel is waar gebleken. Na dien zijn de prijzen nog dermate gedaald, dat nu van een noodtoestand moet worden ge sproken. Verschillende groenten zijn on verkoopbaar, zoodat het nog verwondering wekt, dat de aanvoer aan de Centrale vei lingen nog zoo groot is. Het zachte weer heeft dien noodtoestand nog in de hand gewerkt, doordien de vraag naar de Lan gendijker groenten tot vèr beneden het nor male is gedaald. De prijzen zijn dan ook zóódanig, dat er verschillende tuinbou wers zijn, die hun kool, hoewel ze klaar is, niet ter veiling aanvoeren, doch ze een voudig op de akkers laten staan. De beste en meest gewilde soorten der roode kool brengen nauwelijks f 200 per spoorwagen van 10.000 K.G. op. Verreweg 't grootste deel gaat echter weg voor prij zen, ver beneden de f 100, terwijl een op brengst van f 20 tot f 40 per spoorwagen schering en inslag is. Voor 'deze koolsoort en ook voor de witte en gele zijn de Duit- sehe invoerrechten het grootste struikel blok voor een meer bevredigende op brengst. Zelfs al wordt in Duitschland nog een goede prijs voor deze kool betaald, dan is de netto-opbrengst voor den Langendij ker exporteur als gevolg van invoerrechten en transportkosten nog zóó gering, dat geen hoogere prijzen dan de nu bestede kunnen worden betaald op straffe van een aanmerkelijk verlies voor de handelaars. Zoo is het begrijpelijk, dat de witte kool niet meer dan gemiddeld f 60 per 10.000 K.G. opbrengt, en gele vaak voor f 20 moest worden verkocht. Dit zijn prijzen, waarmee ongeveer wordt bestreden het loon van snijden en aanvoeren ter veiling, zoodat een aanzienlijke schadepost het re sultaat is dezer intense, met zooveel zorg bewerkte teelt. Te meer treffen deze lage prijzen, als men weet, dat de Langendijker kool tot de beste behoort, die ergens wordt geteeld, dank zij de zorg en de deskundigheid, waarmee de cultuur hier wordt beoefend. De draaihartigheid in de bloemkool is de laatste weken in zóó ernstige mate .opge treden, dat deze teelt ook verre van loo- nend is. Bovendien is de tweede soort zoo goed als onverkoopbaar. Het zachte weer heeft vooral deze kool in prijs sterk doen terugloopen, zoodat voor de beste soort ge middeld niet meer dan f 8 per 100 stuks kon worden bedongen. De Langendijker wortelen, die zoo'n uit muntende reputatie in binnen- en buiten land genieten, kunnen niet meer dan f 1.50 per 100 K.G. opbrengen, terwijl de uien het „gereed maken" haast niet waard zijn. Als men bedenkt, dat een arbeider per dag ruim 100 K.G. net kan afstalen, zoodat ze veilingklaar zijn, en de prijs per 100 K.G. ongeveer f 3 is, dan is ook voor dit pro duct, dat hier in groote hoeveelheden wordt verbouwd, de noodtoestand aange toond. De aardappelen zijn alweer aanmerke lijk in prijs achteruitgeloopen. Goede blau we aardappelen brengen f 1.50 per 100 K.G. op, een prijs, die zelfs rle huur van het land niet goedmaakt. Verlangen naar de gevange nis. Donderdagavond even voor negen uur kwam te Rotterdam een man haastig den manufacturenwinkel van van B. in de W.este Wagenstraat binnenloop-en en pakte een doos, welke daar op de toon bank stond weg en zeide tot de winkel juffrouw: „Dat ga ik naar de Paauwen- steeg brengen", waarop hij als een haas verdween. De juffrouw zette den man achterna, doch verloor hem, daar hij zeer hard liep, spoedig uit het oog. Toen zij na eenigen tijd buiten adem in het politiebureau aankwam, bleek de man met de doos reeds te zijn gearriveerd. Hij betoogde daar in opgewonden toestand dat hij naar de gevangenis toewilde en gaf op 30 jaar te zijn, C. J. B. te heeten havenarbeider van beroep. Een inspecteur van politie zei tegen hem: „Man doe dat nu niet, breng die doos terug en ga kalm naar huis." Doch daar wilde B. niets van weten. Hij zeide tot eiken prijs naar de gevangenis te willen en als het op deze manier niet lukte, „ergens anders iets te zullen gaan stelen. Daarom hield men hem vast tot gisterochtend. Toen bleek hij veel spijt te hebben en was het verlangen naar de cel geheel geweken. Hij vertelde, uit bluf, omdat kameraden tegen hem gezegd hadden, dat hij het toch niet durfde, de doos te hebben wegge- ■nomen. Hij had wat meer gedronken dan de nuchterheid van zijn verstand toeliet, en was toen dapper geworden. Daar hij nu weer vrij wilde zijn, en zijn duidelijk en daadwerkelijk uitgevoerde voornemen: „de doos naar de Paauwen- steeg te brengen" elk vermoeden van echten diefstal ongegrond maakte, werd hij oip, vrije voeten gesteld. De doos, waarin kousen, zijde en handschoenen geborgen waren werd naar den winkel teruggebracht. De ondergang van Miami. De schrikkelijke orkaan, die deze week den N.-Amcriicaanschen staat Florida heeft geteisterd, heeft volkomen afgerekend met Miami, het centrum van het mondaine leven in d§ „Amerikaansche Riviera". Tien jaar geleden was Miami nog een on aanzienlijk stadje, dat binnen enkele jaren door een groep van ondernemende Ame rikanen tot een luxe-badplaats werd uit gebreid. Met een duizelingwekkende snel. heid verrezen de hotels uit den grond, werden de prachtigste boulevards aange legd en fraaie „waterpartijen" gecreëerd. Breedo autowegen verbonden Mia mi met West Palm Beach; speel banken en bioscopen hielden de badgasten, die bij dag onder de als een imitate aandoende palmen koelte konden zoeken, 's avonds bezig. Miami was hoofdzakelijk een winter- oord, daar iet klimaat er -zelfs in liet koudste jaargetijde nog mild is en het nemen van zeebaden mogelijk maakte. Het hoogtepunt van het seizoen was in Januari en Februari, wanneer de rijke Amerikanen zich in daverende luxe-trei nen voor een korte vacantie naar het zuiden spoedden. Enkele jaren geleden was het. een ware „rush" van bouwondernemers naar Zuid Florida en de grond steeg er ontzaglijk in prijs, verre boven zijn waarde. Het was een ideaal oord voor doortastende „get- rich-qnick"-speculanten.Thans is in een paar minuten tijd al de arbeid ver woest, Len koste van honderden men schenlevens, en is de streek voor langen tijd onbewoonbaar geworden. Zestig mil- lioen dollar zou de schade in Miami alleen reeds beloopen. Een kwajongensstreek. Een vrouw te Amsterdam heeft bij de politie aan- gitte gedaan, dat twee onbekende jongens haar 7-jarig zoontje in een vuurt je. hebben gewor pen, waardoor het kind over het .geheele li- ehaam brandwonden bekwam. Zwaar onweer en o varstroo- mi n gen. Het stadje Tivoli bij Rome is, nadat er-een heftig onweer had gewoed, door een overstrooming geteisterd. Tal van huizen werden door den bliksem getroffen. In ds omgeving worden door hagelslag verwoestin gen aangericht. Steed. grooter melkgift i. d. weide e. o. atal d. v. andere lijnkoeken VETTE LlfNSCH ILFERS EN VET L1JNMEEL „IDEAAL" KALVERMEEL B „1DEAAL"-V1TAM1NENMEEL B VOOR VARKENS Büvoedering 2 ona koat 2 cta. per dag en brengt groot voordeel CLEVELAND'S OCHTEND- EN OPPOKVOEDER Krachtige Koikena, grootste aantel eieren van hoogfijnen smaak Bekroond, 24 Gouden Medailles en Eerediploma's. Levering onder A. H. V. - Vraagt voeder-methode. Let op Loodje en Label a. d. zakken dit beschermt U tegen minderwaardige namaaksels. CAPACITEIT PER WEEK 1 MILLTOEN KILO LIJNZAAD 700.000 KILO LIJNZAADKOEKJES Beveelt zich beleefd aan voor levering van alle soorten BRANDSTOF uit late klae mijnen en fabrieken. Prrj zen worden gaarne verstrekt, alsmede inlichtingen, welke soort brandstof het vóordeeligst is voor uw kachel. Wegens het steeds stijgen der prijzen is vroegtijdige bestelling zeer gewenscht. ENSR08. Levering per waggon en schip. EN DETAIL. Bij J. H. KOK te Kampen verscheen heden: DOOR Predikant te Rotterdam. Klein 4o formaat. 306 pagina's. Prqs f2.90. Gebonden in stempelband f3.75. Een populair werk over een belangrijk Bijbelsch dog matisch onderwerp. Vroeger als hoofdartikel in De Heraut verschenen. Deze 5 P.K. motor voert U met de grootste snelheid en zekerheid waarheen gij wilt, geen afstanden tellend, Gebruikt daarbij aan olie en benzine niet meer dan een fialve cent per kilometer, hetgeen van geen enkele motor hoe klein en onbeduidend ook, gezegd kan worden. I nieuwe Hudson Sedan 6/7 pers. f 4980 I4/5 -4640 I Coach 4/5 3880 8 Essex 4/5 -2788 compleet met reservevelg en band. voor- en achterbumpers, ruiten wisser, spiegel,stoplicht; tegen deze prijzen wordt niet ingeruild. 1 nieuwe Theo Sehneider 16/45 P.K. Ie klas Fransche vragen, 4/5 pers. sporttorpedo f2250. I nieuwe Theo Sehneider 16/45 P.K. gesloten, 4 deuren Weymans Car rosserie, schitterend bekleed en uitgevoerd, 4 pers. en 2 kleine klapstoeltjes. f3500. Beide wagens met voorremmen, schokbrekers, reservewiel, com pleet, veerhoezen, etc. I Hudson,,7 pers torpedo, tusschen- ruit, 1924 f2150. Standard, 10 P.K., Engelsch All Weatherf2975.— I Earl, 4/6 pers. tusschenruit, 1925 f1500 Amilcars Grand Sport, grand luxe, Carrosserie type Alfons XIII in verschillende kleuren f3250. 1927 MODELLEN 50 van de bekendste fabrieken kunnen wij tegen ook op huurkoop leveren. Vraagt gratis prijscourant met afbeeldingen. De Notaris E. C. VAN DISS:' te Goes zal op des avonds om 8uur(N.T.)tefief in „De Prins van öraoje", tem:l zoeke van den heer P. de Ha«| te Middelburg te Goes, aan de NieuwstraatnaJ" groot 1 A 18 cA Verhuurd aan dhr. I. Juhk!-| voor f 6.p w. Te bezichtigen Woensdags Donderdags van 2—4 uur (N.'II Inlichtingen te bekomen ten te" tore van den Notaris. De Notaris C. VAN DISSE] te Goes, zal op te 's-Heerenhoek, ten verzoeke «I Mej Wed. J. Ludekuize-van OoiKJ I. des voorm. 11 uur (N.T.j inlj café Van den Bulck, te 's-Heerenhoek, aan de Pri"s1 Julianastraat, groot 6 A. 50 c-j op gebruik bij de betaling. II. des nam. 1 uur (N.T.) aan?| meld woonhuis, A contant w.o. Kabinet, Bureau, Tafels, leu, ^Kachels, Spiegels, Klok, met toebehooren, Naaimachine Tafeltje, Spekstang, Ladder, IJS" Glas en aardewerk, Keukeng«]t Vloerkleeden, Matten enz. f® Inlichtingen te bekomen ten* tore van den Notaris. debiet In de provincie Zeeland sohen uit to breiden, Is „DE ZEE het aangewezen Dagblad voor tentie-reclame. |ff

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 6