m Mo 291 Maandag IS September 192# HK 40e Jaargang ZEIST. lien, ele. m EN. EEN let ernstig spoorwegongeluk bij Leiden. BaiteslaM. Bimlaiii ill f 50. Dit de Pmmie, laffen? delburg. It laten ps, men ch hun guinose len bij arende jii zult lurlrjke ikt uw Irschaf- begin Istellen Haag. Melksalon eslaagden. choJen i voorts te Kasteel KA ATE. IN. IOTEN. DGT. lie. |e merken. berijden |e ARiEL let wat U akken, de Kilometer icomman- eer geld as Nam PFAFF- bevelend, van een voordeel ditie aan aan o*s j kunnen 50-jarige oede en maken, e merken 'g- Drukkers-Exploitanten: 00STERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes TelRedactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Firma Bijkantoor te Middelburg: F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 t)eZeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.- Losse nummers f 0.09 Prijs der Advertentiën: 14 regels f1.20, elke regel meer 30 cl Bij abonnement belangrijke korting. De machinist vertelt. Aan persvertegenwoordigers heeft de machinist H. Mulder, wonende te Amers foort, het volgende verklaard: Ik' was precies op tijd, 2.48 uit Den Haag vertrokken. Tot voorbij Voor schoten ging alles goed, totdat ik op kot gedeelte kwam nabij de Vinkbrug!, dat pas hersteld was. Daar begon de machine te slingeren. Ik reed toen met een snelheid van ongeveer 80 K.M. In Den Haag had de opzichter Van Rhoon plaats genomen aan leerlingzijde. Biji de Vinkbrug gekomen hoorde ik de machine kraken en op hetzelfde oogenblik had het déraillement plaats. Ik sloot onmiddellijk de stoom af, remde uit alle macht en doofde het vuur. Ik kon ook nog een pijlglas afsluiten, het andere was niet te bereiken, omdat mijn leerling er stond. Dit glas sprong-, waar door èn de opzichter èn de leerling de volle laag stoom over hun lichaam kregen. De tender schoof in de machine en, door dat een vuurhaak in den weg zat, kon den de opzichter en de leerling zich niet redden. Toen we omver gingen, was het me niet helder, wat er met me zou gaan ge beuren. Het gesis van den stoom en de hitte ervan deden me opspringen. Zon der veel moeite klauterde ik door het zijvenster van de cabine naast mijn zit plaats naar buiten. Ik had temidden van de stoomwolk nóch van Rhoon, noch mijn leerling: ge zien. Ik liep- om de machine heen en met behulp van een heer uit Noordwijlc aan Zee ben ik naar mijn metg'ezellen gaan zoeken. In hoofdzaak is het de stoom uit het peilglas geweest, die hen verminkt heeft. Veel vuur was niet uit de vuurkist ge komen. De heer uit Noordwijk en ik heb ben de riek er uit getrokken en Ettik- hoven verlost. Toen wij hem naast de machine hadden gelegd, zei hij nog: „help mijn baas maar". Die baas was ik, mijnheer, en de goede jongen zag niet eens, dat ik over hem gebogen stond. Hij mompelde nog iets -over zijn vrouw en kinderen en toen droegen ze m'n makker weig. Van den heer van Rhoon heb ik in het begin niets gezien. Later heeft een dok ter een gat in het dak van de cabine doen hakteen en hierdoor heeft men het lijk geborgen. Het was, gelijk gemeld, door den stoom totaal verbrand. Bezoek van den Prins. Z. K. H. de Prins heeft zich Zaterdagj ochtend met zijn adjudant majoor Jhr Laman Trip naar Leiden begeven om vandaar naar de plek te gaan waar het spoorwegongeluk heeft plaats g;ehad. Onderzoek van Regeeringswege. De Minister van Waterstaat heeft, ge let op artikel 160bis van het Algemeen Reglement Dienst, bepaald, dat omtrent de ontsporing een onderzoek in het open baar zal geschieden; en heeft benoemd! tot leden van de Commissie van onder zoek ten aanzien- van dat ongeval: Prof. Dr J. Krans, oud-minister van Waterstaat te 's-Gravenhage, tevens voorzitter; Prof. Mr E'. M. Meijers, Hoogleeraar aan de Rijksuniversiteit te Leiden; Ir A. H. W. van der Ve-gt, Hoofdinspecteur-Generaal der Spoor- en Tramwegen te 's-Graven hage. Aan de Commissie is als secretaris toegevoegd Ir D. Verhoop-, Rijkshoofd- Ingenieur voor de Spoorwegen te 's-Gra- venhage. Naar wij vernemen, zal de thans inge stelde commissie voor een onderzoek naar het spoorweg ongeval bij Leiden haar ver gaderingen houden te 's-Gravenhage. Be gin volgende week komt de commissie-bij een, waarna de openbare vergaderingen spoedig zullen aanvangen. Reeds hebben de Commissieleden gezamenlijk tas plaatse een bezoek gebracht, om het terrein van de ramp in oogenschouw te nemen. Een Strafrechtelijk ond erz oek. Op 'vordering van -den Officier van Justitie te 's-Gravenhage is ter zake van het spoorwegongeluk bij Leiden een straf rechtelijk vooronderzoek ingesteld'. De rechter-commissaris aan de recht bank te 's-Gravenhage met dit vooronder zoek belast heeft deskundigen benoemd', ten einde geheel zelfstandig een onder zoek in te stellen, naar de oorzaak (oor zaken) van het ongeluk en hem omtrent de resultaten van dit onderzoek verslag uit te brepgen. De door den rechter commissaris benoemde deskundigen zijn: Jhr J, C. van Reigersberg Versluys, lid van den Raad van Beheer der Ned.-Ind. Spoorweg Mij.; Prof. ir G. H. de Vries- Broekman, hoogleeraar te Delft en Jhr ir J. Röell, directeur van de Westland- sche Stoomtrammaatschappij. De deskun digen zijn reeds door den rechter-commis saris beëedigd en hebben onmiddellijk het onderzoek aangevangen. De chef vanwegenwerken aan het woord. De heer Maas Geesterarius, de chef van Weg en Werken bij de Nederland- sche Spoorwegen heeft in een gesprek met het „U. D." gezegd: „De opmerking, dat men onder de rail-s door kon kijken is afkomstig' van per sonen die met het spoorwegbedrijf niet op de hoogte zijn. „Want onder de rails door kijken kan men op honderdtallen- plaatsen van iedere spoorbaan, vooral op spoorbanen die tot de hoofdlijnen be-hoo- ren en zijn aangelegd naar de nieuwe constructies, waarbij de rails aan de dwarsliggers bevestigd zijn met zooge naamde stoelen, wat óók tusschen den Haag en Leiden het geval is. Door die bevestiging kan men onder de rails dooi kijken, wat misschien vreemd is voor een oningewijde, maar héél gewoon is voor een ter zake kundige. Die mededeelinig van „onder de rails door te kunnen kij ken" is, als argument voor een deplora- bel-en toestand van den weg, al even zot als de mededeeling die óók in een courant voorkwam, „dat zelfs de- wissels zóó onvoldoende werkten dat men ze op verren afstand kon hooren piepen". Nu moet u weten, dat er op dezen weg waar het ongeluk gebeurde, heelemaal geen wissels liggen en de eerste wissel in deze baan zich pas bevindt óf aan het station Voorschoten, óf bij het station Leiden. Er is ook in een blad gepubliceerd, dat de baan juist dezer dagen was vernieuwd door het aanbrengen van nieuwe dwars liggers; óók al weer volstrekt onjuist, want sedert 1921 is er op dit traject van de spoorbaan niets vernieuwd aan rails, noch aan dwarsliggers. Wel was er kort te voren grint bijgestort op de baan, maai die bijstorting, welke men óók al genoemd heeft in verband met de „mogelijke oor zaken" van het ongeluk is alléén op het naastliggende spoor en niet langs de rails in de richting naar Leiden. Hoehettooneel de zijn en eert! Zooals men weet, zijn bij' de trein ramp te Voorschoten ook de heer en mevrouw Lobo verongelukt. Zij beiden behoorden tot de tooneelwereld, waren daarin geziene figuren. In een bijeenkomst te Rotterdam heeft de heer Clinge Doorenbos gisteren avond zijn verontwaardiging geuit over de wijze, waarop het tooneel deze groo- ten heeft herdacht. Het overlijden was bekend-. Desondanks werd toch in den Koninklijken Schouw burg te Den Haag nog dienzelfden avond de klucht „Potasch en Perlemoer" opge voerd. De oude mevrouw de Boerv. Rijk, die zoo juist de droeve tijding ge hoord had, zat achter Üe coulissen te weenen ze m o e s t spelen. De an dere spelers waren evenzeer onder den indruk en niet bepaald in de stemming om te grapjassen maar beneden wacht te het publiek, dat lachen won. En het heeft gelachen, gelachen dat het een aard had. Ondanks het feit, dat van de planken de dood der beide artisten werd mede gedeeld. Men heeft zich kostelijk geamu seerd, nu ja er was geen muziek in de pauze's, maar dat was wegens de her denking van twee tooneelgrooten. Men moet toch wat „doen". Droeve wereld! Droef emplooy. (Rott.) De indrukwekkende vredesmanifestatie in de Volkenbondsvergadering. Vrijdag heeft d-e- volkenbondsvergade ring haar grooten dag gehad. Weliswaar was Woensdag de- stemming reeds vreug devol plechtig, to-en Duitschland een stemmig tot d-en volkenbond werd toe- gelaten en den vasten raadszefel kreeg, doch de ware vreugdestemming kwam eerst toen de Duitsche delegatie voor het eerst de volkenbondsvergadering binnen kwam. Het was prc-cies half elf, toen de vol kenbon dsvergadering geopend werd en de voorzitter van d-e commissie- voor de ge loofsbrieven hef voorstel deed, de geloofs brieven der Duitsche gedelegeerden goed te keuren. To-en dit voorstel was aangenomen, sprak voorzitter Nintsjitsj dei gebruikelijke woorde-n: „Ik verzoek de Duitsche delega tie, haar ze-Iels in de volkenbondsvergade ring te willen innemen." Terstond werd1 hef plechtig stil in de geheele zaal, die voller was dan ooit te voren en aller blikken richtten zich naar den hoofdin gang, waardoor Stresc-man, gevolgd1 door von Schubert en Gaus, weldra binnen kwamen. Onder langaanhoudend applaus deed Strese-mann zijn intrede en warmen bij val weerklonk opnie-uw, toen de vo-or- zettor Nintsjitsj in e-en korte vriendelijke, maar weinigzeggende rede de Duitsche delegatie had welkom geheëten. Toen was het woord aan Stresemann. Hij las zijn rede geheel voor en wel in de Duitsche taal, die blijkbaar door het krachtig spontaan applaus, dat na menigen zin uitbrak, door velen in de zaal verstaan w-c-rd. S-tre-s-emann's rede maakte een uitste kenden indruk. Zijn rede was geen ora torisch meesterstuk, doch maakte den die pen indruk van groote eerlijkheid, krachtig jtoekomstv-ertrouwe-n en oprechten wil tot loyale samenwerking. Streseman had algemeenen, lang aan houdender) bijval in ontvangst te- nemen, doch de ware geestdriftige ovat e kwam eerst toen, na de vertaling Briand het woord verkre-eg om zijnerzijds een wel komstwoord tot Duitschland to richten. Briand was opnie-uw dei dic-hter-staats- man, die de1 gave heeft zijn toehoorders 'de idealen van een schoon© toekomst voor oo-gen te toov-eren. Nooit zullen de toehoorders vergeten die verklaring van Briand, daf d-e dag van heden een be lofte is, dat de volkeren van Duitschland -en Frankrijk nooit meer oorlog tegen el kander zullen voeren. Thans zullen zij op and-er© wijze hun goede eigenschappen kunnen toonen, zuL len zij tegen elkander den vreedzamen .strijd kunnen voeren. Op het gebied- des vred-e-s zullen zij in loyale samenwerking hun beste krachten aanwenden voor het gemeenschappelijk belang der menschheid1. Biriand's gevoelvolle woorden, met be zielende stem uitgesproken, maakten den jubel aan h-e-t slot nog krachtiger, nog geestdriftiger. De grijze Sir George Foster van Canada kon zich niet langer be-heerschen. Hij sprong op en zwaaidei met zijn armen in de lucht onder -den uitroep: .„Leve de vrede", hetgeen een nieuw enthousias me tengevolge had. Zoo ging m-en naar huis met dei innige hoop, dat dez-ei dag, die- de kroon zette op het werk van Locarno, inderdaad een nieuwe a era in de Fransch-Duitsche be trekkingen zal inluiden en dat. thans wer kelijk leie-nl duurzame vrede tusschen Frank rijk en Duitschland verzekerd zal zijn. (Msb.) Spanje uit den Volkenbond. De Spaanschci consul te- Genève ver scheen Zaterdag in de middaguren op het generaal-secretariaat van den volkenbond- om een in den nacht ontvangen nota) zijner regeering té overhandigen, waarin Spanje zijn lidmaatschap van den volkenbond op zegt. Door overeenkomstiig het 'b-ondsstatuut! formeel kennis te geven van zijn uittreden zal Spanje heden -over twee jaar o-pbouden Jid van d-en Volken-bond te zijn. Volgens bepaalde verzekeringen zou Spanje onder 'hoffelijke term-en te kennen hebben ge geven, dat het verschil in behandeling tusschen Duitschland en Spanje de reden is van zijn uittreden. De Amerikaanscihe miliionairs. J. S. -McCoy, de eerste actuaris bij het Am-erikaansehe -departement van de schatkist, heeft -een berekening gemaakt op grond v-an de aanslagen van de in komstenbelasting van het aantal miliio nairs- in Amerika. Hij schat dit op 11.000 w.io. ten minste één billionair. In 1917 waren -er 11.800. McCoy schrijft dezen teruggang toe aan het feit, dat individu- eele „groote zaken" steeds minder moge lijk worden, en dat, wanneer een milli- onair sterft, zijn geld meestal ve-rdeeld wordt over verschillende erfgenamen, die dan dikwijls z,elf niet meer millionair zijn. (Millionair beteekent in dit verban-d na tuurlijk d-ollar-millionair, z-o-odat er vol gens onzen maatstaf nog heel wat me-er miliionairs in Amerika zouden zijn.) Weer een laanslag óp Mussolini. Zaterdag-ochtend, toen de auto van Mus solini uit de Villa Torlonia kwam, over het Porta Pia-plein reed om zich naar het Chigi-paleis te begeven, wierp een jonge man, Ermete Giovannini geheetem en ..steenhouwer van beroep, een bom naar de auto. De bom trof het zij-raam pje, viel vervolgens- op "den -grond en ontplofte, terwijl de auto- zijn weg ver volgde. De scherven, welke door de zeer krachtige ontploffing werden veroorzaakt verwondden vier voorbijgangers licht. Zij W-erd-en naar het hospitaal gebracht. Giovannini, die in 1908 te C-asanuovo di Carfagnana is geboren, werd onmiddellijk door de agenten -der escorteeren-de auto in hechtenis genomen.Hij verklaarde des ochtends door de bergen uit het buitenland te zijn aangekomen en geen paspoort te bezitten. Mussolini, die volkomen onge- deerd is, hervatte onverwijld zijn gewone bezigheden in het Chigi-paleis. Als (jpor een wonder bleef Mussolini ongedeerd. Zijn auto werd zelfs niet be schadigd, daar de bom aan -den zijkant terugkaatste. Daarentegen werden een krante-nventer, een straatveger en twee voorbijgangers gewond. Mussolini heeft, ten einde betoogingen over het incident te voorkomen, den bla den verboden, in extra editie te ver schijnen of sensationeele bijzonderheden! over -den aanslag te pub-liceeren. De toestand in Griekenland. Volgens berichten uit Athene zijn bij de jongste onlusten 23 personen gedood en -ongeveer 500 gewond. Uit Athen-e wordt gemeld, dat het proces tegen de bewer kers van de jongste ppstootjes reeds Zaterdag zou beginnen. Het verkeer te Athene is hersteld, doch o-p-enhare bijeenkomsten blijven verboden. D-e bevolking is uitgenoodigcl haar wape nen in te leveren. Londen en Parijs. Met ingang van vandaag zal er tus schen Calais -en Parijs, in verb-in-ding met den Pullmantrein van Dover naar Londen e-en nieuwe luxe-trein loopen, genaamd „,-de gouden pijl" -die het traject Calais Parijs in drie uur aflegt, terwijl de te genwoordige sneltreinen dezen afstand in vier uur rijden. De geheele afstand Parijs Londen duurt slechts 7 uur. De trein is samengesteld uit het nieuw ste luxe-trednen-materiaal heeft 10 salon rijtuigen, w.iO. 5 salon restauratierijtuigen, D-e reizigers behoeven niet meer van hun plaatsen te verwisselen vo-or het ge bruiken der maaltijden, d-o-ch deze wor den ter plaatse, alwaar zij in den trein gezeten zijn, gediend. Korte fcerlehtei. Volgens d-e Information zal de graan oogst in Frankrijk dit jaar heel wat min der zijn dan verleden jaar. Toen bedroeg de opbrengst bijna 90 millioen centenaar De opbrengst van dit jaar wordt op bijna 69 millioen centenaar geschat. Vo-or de uitbreiding van de haven te Ostende is op de buitengewone be groeting voor 1927 een post van 11 mil lioen 250.000 franc uitgetrokken. Daarvan zijn HR/a millioen frank bestemd voor de verbetering van de totaal onvoldoende ge worden vis-schershaven. Het bestuur van de internationale federatie van mijnwerkers heeft besloten den aangesloten mijnwerkershonden te verzoeken, een internationale mij'nwerkers- staldnig te overwegen, tot steun van d-e Eng-elsche mijnwerkers, voor het geval de kolencrisis in Engeland den "SOstert September a.s. niet i-s opgelost. D-e Fransche regeering heeft hes-loten', reorganisaties en bezuinigingen door te voeren in l-eger en marine. Het officieren korps zal met 2700 leden verminderd worden. Men zal geleidelijk terugkeer-en tot inlijving op 21-jarïgen leeftijd, den één jarigen diensttijd invoeren en de bereden' troepen direct verminderen. Men meldt, dat er red-en bestaat o-m aan te nemen, dat de Engelsche regeering van plan is, ©en wet in te dienen, waarbij! het vo-or -een vakvereenigingsbestuur, wel ke dan ook, onwettig wordt verklaard, de staking af te kondig-en, zonder dat het daarop -de goedkeuring van een vastgesteld percentage van -zijn leden heeft gekregen. Zaterdagmiddag .is te Croy-don een vliegtuig geland, dat voor een waarde van bijha een millioen p-on-d staven goud aan boord had uit de Siberische mijnen H-et goud moet in Engeland gesmolten en aanjgemunt worden. Het vliegtuig was te Moskou opgestegen en heeft den tocht met slechts 2 tusschenlandingen te War schau en 'Berlijn volbracht. Algemeene Bond van Provin ciaal Personeel in Nederland. Bovengenoemde Bond hield Vrijdag en Zaterdag in een daarvoor ter beschikking gestelde sectiekamer van het Provinciaal Gebouw te Middelburg, onder voorzitter schap van den heer F. Kroon uit Utrecht zijn algemeene vergadering. Aangenomen werd een voorstel, om door den Bond een maandblad te doen uitgeven, waarin de mededeelingen: en voorstellen van den Bond en van de bij: den Bond aangesloten vereenigingen zullen worden op-genomen. Het voorstel van het bestuur om de instelling van adviesclubs mogelijk te ma ken werd aangenomen. Deze clubs hebben ten doel een doelmatige uitvoering te bevorderen van wets- en andere voor schriften, te trachten technische wijzigin gen in die voorschriften te doen aanbreng gen, zoomede het aanbrengen van ver beteringen in de inrichting en (of) be drijfsvoering van de provinciale diensten en bedrijven te bevorderen. Voorts werd besloten tot de oprichting van een hulpfonds, om aan de persoonlijke leden van den Bond en van die van de aangesloten vereeni-gingen en hunne nage laten betrekkingen, die buiten eigen schuld in geldelijke moeilijkheden verkeeren gel- delijken steun te verleenen. Mede werd goedgevonden, dat de Bond zich aansluit als begunstiger van „H.O.R.A." om voor zijn persoonlijke lo den en de leden der aangesloten ver- eenigingen recht te verkrijgen van op neming in het herstellingsoord te Ede. Het jaarverslag van en het financieel verslag over 1925 wbrd vastgesteld, even als de rekening over dat jaar en de begrooting voor 1927. Tot bestuursleden werden herbenoemd de heeren W. Eggink voor de provincie Noord-Holland, mr E. G. O. Onnen voor Drenthe en J. G. van der Schaaff voor Zuid-Holland. Als plaats voor de vol gende algemeene vergadering werd aange wezen Assen. 1 Vrijdag hadden de deelnemers aan de vergadering een tocht per touring-cars door Walcheren gemaakt, terwijl Zaterdag een boottocht werd gemaakt. De klassenstrijd., aan boord. D-oor de hooMb-esturen van het Ned. Indisch Onderwijzers-Gen., Chr. Onder wijzers-vereen. en Katholieke Onderwijzers Bond is in een adres aan den directeur van onderwijs het volgende meegedeeld: Op een d-oor bovengenoemde hoofdbe sturen 'gehouden gecombineerde vergade3 ring kwam het b-ericht ter sprake, dat vo-ortaan de indeeling in klassen voor het reizen met de mailhooten voor alle amb tenaren uitgezonderd enkele groepen waartoe -de onderwijzers niet behooren zal geschieden naar het salaris; het ge volg daarvan zal zijn, dat onderwijzers met ho-ofdacte teruggedrongen worden naar de tweede klasse. Eenstemmig w-erd besloten, hierin niet te berusten. Het was de 'overtuiging bij de hoofdbesturen dat de depreciatie van den p-nderwijiaersstand, die uit een zoo- danigen maatreg-el zou spreken, leiden m-oest tot ©en achteruitgang in maatschap pelijke positie, mede tot minder aanzien b-ij de ouders en leerlingen. D-e bevrediging van het Indische ond-er- wijaerscorps, die wij meenen, dat ook door u wordt gezocht zal opnieuw be dreigd worden. De maatregel zal tevens zeer nadeeligen invloed hebben op de aanmelding van Holl-an-dsche onderwijzers voor den Indischen Dienst. Allerlei. Onze T-egeering heeft dr J. H. van Roijen gezant te Rome, op het oog voor dert gezantschapspost te Washington, die va cant geworden is -door d-e benoeming van Jhr de Graeff tot gouverneur-generaal. Behalve de reeds bestaande uitzonde ringen op het invoerverbod van vleesch! in Engeland is thans ook de invoer toe gestaan van koppen, po-oten, magen en! zwaard van varkens, mits deze artikelen ten minste 14 dagen voor d-e inscheping in keukenzout of oplossing daarvan zijn gehouden. Op d-e vraag van een burgemeester, of, bdj: afwezigheid van d-en burgemeester, -dé l-ooo-burgemeester (wethouder )o-ok hulp officier van justitie is-, heeft de minister! van justitie bevestigend geantwoord. Heit Rijsseinsobe raadsbesluit, waarbij verboden is in het abattoir of iü een geme'entegebouw te slachten, is door de Kroon vernietigd. Aan -de gevolgen overleden. Te Koewacht is een 14-jari-ge jongen overleden aan -d-e gevolgen van de ver wondingen die hij' Dinsdag opliep bij het vallen van een wagen met ste-enett, w-elkei wagen hem over de borstkas ging. Voor den dienst in Nederl.-Indië zijn bestemd o.a. de heeren G. J. Overbeeke te Oudelande en J. de Jager te Cokedorp op Texel; en P. B. de Raadt te 's-Gravenhage (verlofganger), le werktuigkundige bij de Gouvernements-marine. - Benoemd tot telefoniste 2e klasse bij1 den Interlo-calen dienst met ingang van 16 September a.s. de leerling-telefo niste G. J. Wentzel van het post- en telegraafkantoor te Middelburg. Waarschuwing. De commissa ris van Po-liti-e te Tilburg geeft belang hebbenden in overweging bij hem inlich tingen in te winnen alvorens handelsrela ties aan te knoopen met Johannes H-en- drikus Hofstede, wonende Hoekschestraat 15 aldaar. Tevens deelt de Commissaris

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 1