m
Mo 291
Maandag IS September 192#
HK
40e Jaargang
ZEIST.
lien, ele.
m
EN.
EEN
let ernstig spoorwegongeluk
bij Leiden.
BaiteslaM.
Bimlaiii
ill f 50.
Dit de Pmmie,
laffen?
delburg.
It laten
ps, men
ch hun
guinose
len bij
arende
jii zult
lurlrjke
ikt uw
Irschaf-
begin
Istellen
Haag.
Melksalon
eslaagden.
choJen
i voorts te
Kasteel
KA ATE.
IN.
IOTEN.
DGT.
lie.
|e merken.
berijden
|e ARiEL
let wat U
akken, de
Kilometer
icomman-
eer geld
as Nam
PFAFF-
bevelend,
van een
voordeel
ditie aan
aan o*s
j kunnen
50-jarige
oede en
maken,
e merken
'g-
Drukkers-Exploitanten:
00STERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
TelRedactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Firma
Bijkantoor te Middelburg:
F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
t)eZeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.-
Losse nummers
f 0.09
Prijs der Advertentiën:
14 regels f1.20, elke regel meer 30 cl
Bij abonnement belangrijke korting.
De machinist vertelt.
Aan persvertegenwoordigers heeft de
machinist H. Mulder, wonende te Amers
foort, het volgende verklaard:
Ik' was precies op tijd, 2.48 uit Den
Haag vertrokken. Tot voorbij Voor
schoten ging alles goed, totdat ik op
kot gedeelte kwam nabij de Vinkbrug!,
dat pas hersteld was. Daar begon de
machine te slingeren. Ik reed toen
met een snelheid van ongeveer 80 K.M.
In Den Haag had de opzichter Van Rhoon
plaats genomen aan leerlingzijde. Biji de
Vinkbrug gekomen hoorde ik de machine
kraken en op hetzelfde oogenblik had
het déraillement plaats.
Ik sloot onmiddellijk de stoom af, remde
uit alle macht en doofde het vuur. Ik
kon ook nog een pijlglas afsluiten, het
andere was niet te bereiken, omdat mijn
leerling er stond. Dit glas sprong-, waar
door èn de opzichter èn de leerling de
volle laag stoom over hun lichaam kregen.
De tender schoof in de machine en, door
dat een vuurhaak in den weg zat, kon
den de opzichter en de leerling zich
niet redden.
Toen we omver gingen, was het me
niet helder, wat er met me zou gaan ge
beuren. Het gesis van den stoom en de
hitte ervan deden me opspringen. Zon
der veel moeite klauterde ik door het
zijvenster van de cabine naast mijn zit
plaats naar buiten.
Ik had temidden van de stoomwolk
nóch van Rhoon, noch mijn leerling: ge
zien. Ik liep- om de machine heen en
met behulp van een heer uit Noordwijlc
aan Zee ben ik naar mijn metg'ezellen
gaan zoeken.
In hoofdzaak is het de stoom uit het
peilglas geweest, die hen verminkt heeft.
Veel vuur was niet uit de vuurkist ge
komen. De heer uit Noordwijk en ik heb
ben de riek er uit getrokken en Ettik-
hoven verlost.
Toen wij hem naast de machine hadden
gelegd, zei hij nog: „help mijn baas maar".
Die baas was ik, mijnheer, en de goede
jongen zag niet eens, dat ik over hem
gebogen stond. Hij mompelde nog iets
-over zijn vrouw en kinderen en toen
droegen ze m'n makker weig.
Van den heer van Rhoon heb ik in het
begin niets gezien. Later heeft een dok
ter een gat in het dak van de cabine
doen hakteen en hierdoor heeft men het
lijk geborgen. Het was, gelijk gemeld, door
den stoom totaal verbrand.
Bezoek van den Prins.
Z. K. H. de Prins heeft zich Zaterdagj
ochtend met zijn adjudant majoor Jhr
Laman Trip naar Leiden begeven om
vandaar naar de plek te gaan waar het
spoorwegongeluk heeft plaats g;ehad.
Onderzoek van
Regeeringswege.
De Minister van Waterstaat heeft, ge
let op artikel 160bis van het Algemeen
Reglement Dienst, bepaald, dat omtrent
de ontsporing een onderzoek in het open
baar zal geschieden; en heeft benoemd!
tot leden van de Commissie van onder
zoek ten aanzien- van dat ongeval: Prof.
Dr J. Krans, oud-minister van Waterstaat
te 's-Gravenhage, tevens voorzitter; Prof.
Mr E'. M. Meijers, Hoogleeraar aan de
Rijksuniversiteit te Leiden; Ir A. H. W.
van der Ve-gt, Hoofdinspecteur-Generaal
der Spoor- en Tramwegen te 's-Graven
hage.
Aan de Commissie is als secretaris
toegevoegd Ir D. Verhoop-, Rijkshoofd-
Ingenieur voor de Spoorwegen te 's-Gra-
venhage.
Naar wij vernemen, zal de thans inge
stelde commissie voor een onderzoek naar
het spoorweg ongeval bij Leiden haar ver
gaderingen houden te 's-Gravenhage. Be
gin volgende week komt de commissie-bij
een, waarna de openbare vergaderingen
spoedig zullen aanvangen. Reeds hebben
de Commissieleden gezamenlijk tas plaatse
een bezoek gebracht, om het terrein van
de ramp in oogenschouw te nemen.
Een Strafrechtelijk
ond erz oek.
Op 'vordering van -den Officier van
Justitie te 's-Gravenhage is ter zake van
het spoorwegongeluk bij Leiden een straf
rechtelijk vooronderzoek ingesteld'.
De rechter-commissaris aan de recht
bank te 's-Gravenhage met dit vooronder
zoek belast heeft deskundigen benoemd',
ten einde geheel zelfstandig een onder
zoek in te stellen, naar de oorzaak (oor
zaken) van het ongeluk en hem omtrent
de resultaten van dit onderzoek verslag
uit te brepgen. De door den rechter
commissaris benoemde deskundigen zijn:
Jhr J, C. van Reigersberg Versluys, lid
van den Raad van Beheer der Ned.-Ind.
Spoorweg Mij.; Prof. ir G. H. de Vries-
Broekman, hoogleeraar te Delft en Jhr
ir J. Röell, directeur van de Westland-
sche Stoomtrammaatschappij. De deskun
digen zijn reeds door den rechter-commis
saris beëedigd en hebben onmiddellijk het
onderzoek aangevangen.
De chef vanwegenwerken
aan het woord.
De heer Maas Geesterarius, de chef
van Weg en Werken bij de Nederland-
sche Spoorwegen heeft in een gesprek
met het „U. D." gezegd:
„De opmerking, dat men onder de rail-s
door kon kijken is afkomstig' van per
sonen die met het spoorwegbedrijf niet
op de hoogte zijn. „Want onder de rails
door kijken kan men op honderdtallen-
plaatsen van iedere spoorbaan, vooral op
spoorbanen die tot de hoofdlijnen be-hoo-
ren en zijn aangelegd naar de nieuwe
constructies, waarbij de rails aan de
dwarsliggers bevestigd zijn met zooge
naamde stoelen, wat óók tusschen den
Haag en Leiden het geval is. Door die
bevestiging kan men onder de rails dooi
kijken, wat misschien vreemd is voor een
oningewijde, maar héél gewoon is voor
een ter zake kundige. Die mededeelinig
van „onder de rails door te kunnen kij
ken" is, als argument voor een deplora-
bel-en toestand van den weg, al even
zot als de mededeeling die óók in een
courant voorkwam, „dat zelfs de- wissels
zóó onvoldoende werkten dat men ze op
verren afstand kon hooren piepen". Nu
moet u weten, dat er op dezen weg waar
het ongeluk gebeurde, heelemaal geen
wissels liggen en de eerste wissel in deze
baan zich pas bevindt óf aan het station
Voorschoten, óf bij het station Leiden.
Er is ook in een blad gepubliceerd, dat de
baan juist dezer dagen was vernieuwd
door het aanbrengen van nieuwe dwars
liggers; óók al weer volstrekt onjuist, want
sedert 1921 is er op dit traject van de
spoorbaan niets vernieuwd aan rails, noch
aan dwarsliggers. Wel was er kort te
voren grint bijgestort op de baan, maai
die bijstorting, welke men óók al genoemd
heeft in verband met de „mogelijke oor
zaken" van het ongeluk is alléén op het
naastliggende spoor en niet langs de rails
in de richting naar Leiden.
Hoehettooneel de
zijn en eert!
Zooals men weet, zijn bij' de trein
ramp te Voorschoten ook de heer en
mevrouw Lobo verongelukt. Zij beiden
behoorden tot de tooneelwereld, waren
daarin geziene figuren.
In een bijeenkomst te Rotterdam heeft
de heer Clinge Doorenbos gisteren
avond zijn verontwaardiging geuit over
de wijze, waarop het tooneel deze groo-
ten heeft herdacht.
Het overlijden was bekend-. Desondanks
werd toch in den Koninklijken Schouw
burg te Den Haag nog dienzelfden avond
de klucht „Potasch en Perlemoer" opge
voerd. De oude mevrouw de Boerv.
Rijk, die zoo juist de droeve tijding ge
hoord had, zat achter Üe coulissen te
weenen ze m o e s t spelen. De an
dere spelers waren evenzeer onder den
indruk en niet bepaald in de stemming
om te grapjassen maar beneden wacht
te het publiek, dat lachen won. En het
heeft gelachen, gelachen dat het een aard
had. Ondanks het feit, dat van de planken
de dood der beide artisten werd mede
gedeeld. Men heeft zich kostelijk geamu
seerd, nu ja er was geen muziek in de
pauze's, maar dat was wegens de her
denking van twee tooneelgrooten. Men
moet toch wat „doen".
Droeve wereld! Droef emplooy. (Rott.)
De indrukwekkende vredesmanifestatie in
de Volkenbondsvergadering.
Vrijdag heeft d-e- volkenbondsvergade
ring haar grooten dag gehad. Weliswaar
was Woensdag de- stemming reeds vreug
devol plechtig, to-en Duitschland een
stemmig tot d-en volkenbond werd toe-
gelaten en den vasten raadszefel kreeg,
doch de ware vreugdestemming kwam
eerst toen de Duitsche delegatie voor het
eerst de volkenbondsvergadering binnen
kwam.
Het was prc-cies half elf, toen de vol
kenbon dsvergadering geopend werd en de
voorzitter van d-e commissie- voor de ge
loofsbrieven hef voorstel deed, de geloofs
brieven der Duitsche gedelegeerden goed
te keuren.
To-en dit voorstel was aangenomen,
sprak voorzitter Nintsjitsj dei gebruikelijke
woorde-n: „Ik verzoek de Duitsche delega
tie, haar ze-Iels in de volkenbondsvergade
ring te willen innemen." Terstond werd1
hef plechtig stil in de geheele zaal, die
voller was dan ooit te voren en aller
blikken richtten zich naar den hoofdin
gang, waardoor Stresc-man, gevolgd1 door
von Schubert en Gaus, weldra binnen
kwamen.
Onder langaanhoudend applaus deed
Strese-mann zijn intrede en warmen bij
val weerklonk opnie-uw, toen de vo-or-
zettor Nintsjitsj in e-en korte vriendelijke,
maar weinigzeggende rede de Duitsche
delegatie had welkom geheëten.
Toen was het woord aan Stresemann.
Hij las zijn rede geheel voor en wel
in de Duitsche taal, die blijkbaar door
het krachtig spontaan applaus, dat na
menigen zin uitbrak, door velen in de
zaal verstaan w-c-rd.
S-tre-s-emann's rede maakte een uitste
kenden indruk. Zijn rede was geen ora
torisch meesterstuk, doch maakte den die
pen indruk van groote eerlijkheid, krachtig
jtoekomstv-ertrouwe-n en oprechten wil tot
loyale samenwerking.
Streseman had algemeenen, lang aan
houdender) bijval in ontvangst te- nemen,
doch de ware geestdriftige ovat e kwam
eerst toen, na de vertaling Briand het
woord verkre-eg om zijnerzijds een wel
komstwoord tot Duitschland to richten.
Briand was opnie-uw dei dic-hter-staats-
man, die de1 gave heeft zijn toehoorders
'de idealen van een schoon© toekomst
voor oo-gen te toov-eren. Nooit zullen de
toehoorders vergeten die verklaring van
Briand, daf d-e dag van heden een be
lofte is, dat de volkeren van Duitschland
-en Frankrijk nooit meer oorlog tegen el
kander zullen voeren.
Thans zullen zij op and-er© wijze hun
goede eigenschappen kunnen toonen, zuL
len zij tegen elkander den vreedzamen
.strijd kunnen voeren. Op het gebied- des
vred-e-s zullen zij in loyale samenwerking
hun beste krachten aanwenden voor het
gemeenschappelijk belang der menschheid1.
Biriand's gevoelvolle woorden, met be
zielende stem uitgesproken, maakten den
jubel aan h-e-t slot nog krachtiger, nog
geestdriftiger.
De grijze Sir George Foster van Canada
kon zich niet langer be-heerschen. Hij
sprong op en zwaaidei met zijn armen in
de lucht onder -den uitroep: .„Leve de
vrede", hetgeen een nieuw enthousias
me tengevolge had.
Zoo ging m-en naar huis met dei innige
hoop, dat dez-ei dag, die- de kroon zette
op het werk van Locarno, inderdaad een
nieuwe a era in de Fransch-Duitsche be
trekkingen zal inluiden en dat. thans wer
kelijk leie-nl duurzame vrede tusschen Frank
rijk en Duitschland verzekerd zal zijn.
(Msb.)
Spanje uit den Volkenbond.
De Spaanschci consul te- Genève ver
scheen Zaterdag in de middaguren op het
generaal-secretariaat van den volkenbond-
om een in den nacht ontvangen nota) zijner
regeering té overhandigen, waarin Spanje
zijn lidmaatschap van den volkenbond op
zegt.
Door overeenkomstiig het 'b-ondsstatuut!
formeel kennis te geven van zijn uittreden
zal Spanje heden -over twee jaar o-pbouden
Jid van d-en Volken-bond te zijn. Volgens
bepaalde verzekeringen zou Spanje onder
'hoffelijke term-en te kennen hebben ge
geven, dat het verschil in behandeling
tusschen Duitschland en Spanje de reden
is van zijn uittreden.
De Amerikaanscihe miliionairs.
J. S. -McCoy, de eerste actuaris bij
het Am-erikaansehe -departement van de
schatkist, heeft -een berekening gemaakt
op grond v-an de aanslagen van de in
komstenbelasting van het aantal miliio
nairs- in Amerika. Hij schat dit op 11.000
w.io. ten minste één billionair. In 1917
waren -er 11.800. McCoy schrijft dezen
teruggang toe aan het feit, dat individu-
eele „groote zaken" steeds minder moge
lijk worden, en dat, wanneer een milli-
onair sterft, zijn geld meestal ve-rdeeld
wordt over verschillende erfgenamen, die
dan dikwijls z,elf niet meer millionair zijn.
(Millionair beteekent in dit verban-d na
tuurlijk d-ollar-millionair, z-o-odat er vol
gens onzen maatstaf nog heel wat me-er
miliionairs in Amerika zouden zijn.)
Weer een laanslag óp Mussolini.
Zaterdag-ochtend, toen de auto van Mus
solini uit de Villa Torlonia kwam, over
het Porta Pia-plein reed om zich naar
het Chigi-paleis te begeven, wierp een
jonge man, Ermete Giovannini geheetem
en ..steenhouwer van beroep, een bom
naar de auto. De bom trof het zij-raam
pje, viel vervolgens- op "den -grond en
ontplofte, terwijl de auto- zijn weg ver
volgde. De scherven, welke door de zeer
krachtige ontploffing werden veroorzaakt
verwondden vier voorbijgangers licht. Zij
W-erd-en naar het hospitaal gebracht.
Giovannini, die in 1908 te C-asanuovo di
Carfagnana is geboren, werd onmiddellijk
door de agenten -der escorteeren-de auto
in hechtenis genomen.Hij verklaarde des
ochtends door de bergen uit het buitenland
te zijn aangekomen en geen paspoort te
bezitten. Mussolini, die volkomen onge-
deerd is, hervatte onverwijld zijn gewone
bezigheden in het Chigi-paleis.
Als (jpor een wonder bleef Mussolini
ongedeerd. Zijn auto werd zelfs niet be
schadigd, daar de bom aan -den zijkant
terugkaatste. Daarentegen werden een
krante-nventer, een straatveger en twee
voorbijgangers gewond.
Mussolini heeft, ten einde betoogingen
over het incident te voorkomen, den bla
den verboden, in extra editie te ver
schijnen of sensationeele bijzonderheden!
over -den aanslag te pub-liceeren.
De toestand in Griekenland.
Volgens berichten uit Athene zijn bij
de jongste onlusten 23 personen gedood
en -ongeveer 500 gewond. Uit Athen-e wordt
gemeld, dat het proces tegen de bewer
kers van de jongste ppstootjes reeds
Zaterdag zou beginnen.
Het verkeer te Athene is hersteld, doch
o-p-enhare bijeenkomsten blijven verboden.
D-e bevolking is uitgenoodigcl haar wape
nen in te leveren.
Londen en Parijs.
Met ingang van vandaag zal er tus
schen Calais -en Parijs, in verb-in-ding met
den Pullmantrein van Dover naar Londen
e-en nieuwe luxe-trein loopen, genaamd
„,-de gouden pijl" -die het traject Calais
Parijs in drie uur aflegt, terwijl de te
genwoordige sneltreinen dezen afstand in
vier uur rijden. De geheele afstand Parijs
Londen duurt slechts 7 uur.
De trein is samengesteld uit het nieuw
ste luxe-trednen-materiaal heeft 10 salon
rijtuigen, w.iO. 5 salon restauratierijtuigen,
D-e reizigers behoeven niet meer van hun
plaatsen te verwisselen vo-or het ge
bruiken der maaltijden, d-o-ch deze wor
den ter plaatse, alwaar zij in den trein
gezeten zijn, gediend.
Korte fcerlehtei.
Volgens d-e Information zal de graan
oogst in Frankrijk dit jaar heel wat min
der zijn dan verleden jaar. Toen bedroeg
de opbrengst bijna 90 millioen centenaar
De opbrengst van dit jaar wordt op bijna
69 millioen centenaar geschat.
Vo-or de uitbreiding van de haven
te Ostende is op de buitengewone be
groeting voor 1927 een post van 11 mil
lioen 250.000 franc uitgetrokken. Daarvan
zijn HR/a millioen frank bestemd voor de
verbetering van de totaal onvoldoende ge
worden vis-schershaven.
Het bestuur van de internationale
federatie van mijnwerkers heeft besloten
den aangesloten mijnwerkershonden te
verzoeken, een internationale mij'nwerkers-
staldnig te overwegen, tot steun van d-e
Eng-elsche mijnwerkers, voor het geval
de kolencrisis in Engeland den "SOstert
September a.s. niet i-s opgelost.
D-e Fransche regeering heeft hes-loten',
reorganisaties en bezuinigingen door te
voeren in l-eger en marine. Het officieren
korps zal met 2700 leden verminderd
worden. Men zal geleidelijk terugkeer-en tot
inlijving op 21-jarïgen leeftijd, den één
jarigen diensttijd invoeren en de bereden'
troepen direct verminderen.
Men meldt, dat er red-en bestaat o-m
aan te nemen, dat de Engelsche regeering
van plan is, ©en wet in te dienen, waarbij!
het vo-or -een vakvereenigingsbestuur, wel
ke dan ook, onwettig wordt verklaard, de
staking af te kondig-en, zonder dat het
daarop -de goedkeuring van een vastgesteld
percentage van -zijn leden heeft gekregen.
Zaterdagmiddag .is te Croy-don een
vliegtuig geland, dat voor een waarde
van bijha een millioen p-on-d staven goud
aan boord had uit de Siberische mijnen
H-et goud moet in Engeland gesmolten en
aanjgemunt worden. Het vliegtuig was te
Moskou opgestegen en heeft den tocht
met slechts 2 tusschenlandingen te War
schau en 'Berlijn volbracht.
Algemeene Bond van Provin
ciaal Personeel in Nederland.
Bovengenoemde Bond hield Vrijdag en
Zaterdag in een daarvoor ter beschikking
gestelde sectiekamer van het Provinciaal
Gebouw te Middelburg, onder voorzitter
schap van den heer F. Kroon uit Utrecht
zijn algemeene vergadering.
Aangenomen werd een voorstel, om
door den Bond een maandblad te doen
uitgeven, waarin de mededeelingen: en
voorstellen van den Bond en van de
bij: den Bond aangesloten vereenigingen
zullen worden op-genomen.
Het voorstel van het bestuur om de
instelling van adviesclubs mogelijk te ma
ken werd aangenomen. Deze clubs hebben
ten doel een doelmatige uitvoering te
bevorderen van wets- en andere voor
schriften, te trachten technische wijzigin
gen in die voorschriften te doen aanbreng
gen, zoomede het aanbrengen van ver
beteringen in de inrichting en (of) be
drijfsvoering van de provinciale diensten
en bedrijven te bevorderen.
Voorts werd besloten tot de oprichting
van een hulpfonds, om aan de persoonlijke
leden van den Bond en van die van de
aangesloten vereeni-gingen en hunne nage
laten betrekkingen, die buiten eigen schuld
in geldelijke moeilijkheden verkeeren gel-
delijken steun te verleenen.
Mede werd goedgevonden, dat de Bond
zich aansluit als begunstiger van
„H.O.R.A." om voor zijn persoonlijke lo
den en de leden der aangesloten ver-
eenigingen recht te verkrijgen van op
neming in het herstellingsoord te Ede.
Het jaarverslag van en het financieel
verslag over 1925 wbrd vastgesteld, even
als de rekening over dat jaar en de
begrooting voor 1927.
Tot bestuursleden werden herbenoemd
de heeren W. Eggink voor de provincie
Noord-Holland, mr E. G. O. Onnen voor
Drenthe en J. G. van der Schaaff voor
Zuid-Holland. Als plaats voor de vol
gende algemeene vergadering werd aange
wezen Assen. 1
Vrijdag hadden de deelnemers aan de
vergadering een tocht per touring-cars
door Walcheren gemaakt, terwijl Zaterdag
een boottocht werd gemaakt.
De klassenstrijd., aan boord.
D-oor de hooMb-esturen van het Ned.
Indisch Onderwijzers-Gen., Chr. Onder
wijzers-vereen. en Katholieke Onderwijzers
Bond is in een adres aan den directeur
van onderwijs het volgende meegedeeld:
Op een d-oor bovengenoemde hoofdbe
sturen 'gehouden gecombineerde vergade3
ring kwam het b-ericht ter sprake, dat
vo-ortaan de indeeling in klassen voor het
reizen met de mailhooten voor alle amb
tenaren uitgezonderd enkele groepen
waartoe -de onderwijzers niet behooren
zal geschieden naar het salaris; het ge
volg daarvan zal zijn, dat onderwijzers met
ho-ofdacte teruggedrongen worden naar de
tweede klasse.
Eenstemmig w-erd besloten, hierin niet
te berusten. Het was de 'overtuiging bij
de hoofdbesturen dat de depreciatie van
den p-nderwijiaersstand, die uit een zoo-
danigen maatreg-el zou spreken, leiden
m-oest tot ©en achteruitgang in maatschap
pelijke positie, mede tot minder aanzien
b-ij de ouders en leerlingen.
D-e bevrediging van het Indische ond-er-
wijaerscorps, die wij meenen, dat ook
door u wordt gezocht zal opnieuw be
dreigd worden. De maatregel zal tevens
zeer nadeeligen invloed hebben op de
aanmelding van Holl-an-dsche onderwijzers
voor den Indischen Dienst.
Allerlei.
Onze T-egeering heeft dr J. H. van Roijen
gezant te Rome, op het oog voor dert
gezantschapspost te Washington, die va
cant geworden is -door d-e benoeming van
Jhr de Graeff tot gouverneur-generaal.
Behalve de reeds bestaande uitzonde
ringen op het invoerverbod van vleesch!
in Engeland is thans ook de invoer toe
gestaan van koppen, po-oten, magen en!
zwaard van varkens, mits deze artikelen
ten minste 14 dagen voor d-e inscheping
in keukenzout of oplossing daarvan zijn
gehouden.
Op d-e vraag van een burgemeester, of,
bdj: afwezigheid van d-en burgemeester, -dé
l-ooo-burgemeester (wethouder )o-ok hulp
officier van justitie is-, heeft de minister!
van justitie bevestigend geantwoord.
Heit Rijsseinsobe raadsbesluit, waarbij
verboden is in het abattoir of iü een
geme'entegebouw te slachten, is door de
Kroon vernietigd.
Aan -de gevolgen overleden.
Te Koewacht is een 14-jari-ge jongen
overleden aan -d-e gevolgen van de ver
wondingen die hij' Dinsdag opliep bij het
vallen van een wagen met ste-enett, w-elkei
wagen hem over de borstkas ging.
Voor den dienst in Nederl.-Indië zijn
bestemd o.a. de heeren G. J. Overbeeke te
Oudelande en J. de Jager te Cokedorp op
Texel; en P. B. de Raadt te 's-Gravenhage
(verlofganger), le werktuigkundige bij de
Gouvernements-marine.
- Benoemd tot telefoniste 2e klasse
bij1 den Interlo-calen dienst met ingang
van 16 September a.s. de leerling-telefo
niste G. J. Wentzel van het post- en
telegraafkantoor te Middelburg.
Waarschuwing. De commissa
ris van Po-liti-e te Tilburg geeft belang
hebbenden in overweging bij hem inlich
tingen in te winnen alvorens handelsrela
ties aan te knoopen met Johannes H-en-
drikus Hofstede, wonende Hoekschestraat
15 aldaar. Tevens deelt de Commissaris