Ifo 289 Vrijdag SO September 1920 4©e Jaargang EERSTE BLAD. Een ernstig spoorwegongeluk bij leiden. üit te Proïineie. Eet VAN MELLE'S Torenkoek Kerknieuws. Dit nummer bestaat uit 2 bladen. 3dooden. Verschillende gewonden. De Sultan van 't machtig Turkije Eet graag eens Iets fijns, tusschenbeïe: Aan het weeld'rlg ontbijt, - Ied'ren morgen op tjjd - Mag hjj 't liefst een stuk torenkoek iye. Drukkers-Exploitanten: OOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. 1 Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.—i Losse nummersf 0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 et* Bij abdnnement belangrijke korting. In een deel onzer oplaag van gisteren konden wij nog melding maken van een ernstig spoorwegongeluk, dat gisterenmid dag bij Leiden beeft plaats gehad, dat aan drie of vier menschen het leven 'heeft ge kost en waarbij een tiental personen meer of minder ernstig werd gewond. Trein 218, die om 2.4-8 uit Den Haag was vertrokken, was omstreeks 3 uur het station Voorschoten gepasseerd. Even vóór blokhuis 59 bij de halte de Vink (een bekende uitspanning) sprong plotseling de zware locomotief met tender uit de rails, liep nog een tiental meters door in het zand en viel naar links om, de rails tege lijk verwoestend. De koperen kap van den stoomketel en de schoorsteen van de loco motief werden door den schok losge scheurd en vlogen een tiental meters ver der in het zand. Achter den tender bevond zich een postwagen, die door de locomo tief in zijn val werd meegesleurd en even eens naar links werd omgeworpen. De postwagen werd gevolgd door een goederenwagen en een personenrijtuig eerste en tweede klasse. Het achterste gedeelte van den bagage wagen en het voorste deel van het perso nenrijtuig werden naar rechts uit de rails geperst en kwamen dwars over den weg en in de breede sloot te liggen, welke langs de spoorbaan loopt. De verdere wagens van den trein ge raakten eveneens uit de rails, maar bleven gelukkig rechtstandig. Het eerstvolgende derde klasse-rijtuig liep tegen den grooten, dwars over de baan staanden personen wagen op, waarbij de voorste en achterste compartimenten van dat rijtuig in elkaar gedrukt en gedeeltelijk versplinterd wer den: De overige rijtuigen bleven onbescha digd. Verwonderlijk mag het heeten, dat on der de doodelijk verschrikte reizigers geen paniek ontstond. Allen bewaarden volko men hun tegenwoordigheid van geest. In het voorste compartiment van het personenrijtuig bevonden zich de heer en mevrouw Lobo-Braakensiek (tooneelspe- lers). Zij zaten 'blijkbaar hun rollen in te studeeren, want later werd het omgeslagen schrijfboek met een tooneelrol aan den kant van de sloot gevonden. Zij kwamen van een repetitie te Den Haag. Na den schok, waardoor mevrouw Lobo beide bee- aen werden afgekneld, is de voorwand van het rijtuig waarin zij zaten geheel af gescheurd en een eind verder in het wei land geslingerd. Zooals gezegd is het per sonenrijtuig met het voorste deel naar beneden in een sloot terecht gekomen, zoo dat de heer en mevrouw Lobo, die reèds ernstig gewond waren, in het water vielen. Toen hulp ter plaatse kwam en de heer Lobo uit het water werd gehaald, was hij reeds overleden, zijn echtgenoote leefde hog enkele oogenblikken, maar gaf spoe dig na haar bevrijding den geest. Het personeel op de locomotief was er uit den aard der zaak ook slecht aan toe. Bp de machine bevonden zich links de op zichter-machinist van Rhoon, naast hem stond de leerling-machinist v. Ettikhoven cn rechts de machinist van den trein. Daar ae machine naar links omviel, kreeg de pzicliter-mackinist vuur en kolen over deen, waardoor zijn kleeren in brand «ei aakten. Grootendeels verkoold werd ajn lijk onder de kolen vandaan gehaald. e®rllng-machinist, die naast hem stond bekwam ernstige brandwonden aan gelaat en linkerarm, terwijl bovendien aoor den schok zijn rechterbeen gekneusd ei cl. Zpn toestand is hoogst ernstig, e i'echtsstaande machinist kwam er het beste af. Met enkele kleinere Verwondingen kon hij zich door de kap 6ii de stookplaats uit de omgevallen «ïachme werken. Hij had de tegenwoor digheid van geest terstond het vuur te doo- n en -den stoomafvoer te regelen, zoocTat geen brand ontstond. De controleur van den trein, de heer 50, er vrijwel zonder letsel was af gekomen snelde onmiddellijk naar het «ation Voorschoten, waar hij den chef aarschuwde, die terstond telefonisch uuip requireerde van de stations Den kaag en Leiden en van het Acad. Zieken huis te Leiden.. Toen beiden met een losse locomotief op het terrein van -de ramp terugkeerden was eeus geneeskundige hulp van het Acad. ziekenhuis aanwezig. De slachtoffers. De namen der drie omgekomen slachtof fers zijn: clo werkmeester-instructeur van het lo comotief-personeel de heer L. van Rhoon, 41 jaar, woonachtig te Amsterdam. De heer Lobo, tooneelspeler uit Amsterdam en diens echtgenoote mevrouw Greta Lobo-Braakensiek, actrice te Amsterdam. Gewond zijn naar het Academisch Zie kenhuis te Leiden overgebracht: de heer L. Eichstrich uit Berlijn, de vierjarige Christina Barthen uit Leiden, mevr. van Raalte-Ommering uit Vlaardin- gen, de heer J. Hagemans uit Zoeter- woude, de heer J. J. Metz uit Rotterdam, de heer A. de Vries uit Amsterdam, de heer K. van Ettikhoven, stoker op de loco motief, uit Amersfoort, die zeer ernstige brandwonden over het heele lichaam heeft hekomen, mej. van Schaik, advertentie verzorgster te Leiden, de weduwe Schwei- ger-Harms uit Amsterdam, de heer Rü- benkamp uit Oegstgeest en mej. G. Swa- gers, huisvrouw van H. M. Pont uit Lei den. Verschillende hunner zijn ernstig ge wond. De hulpdienst. Met verbazingwekkende snelheid was de tijding van de ramp in de naaste omgeving verspreid. Leiden was in opschudding ge bracht door het af- en aanrijden der am bulance-auto's met de gewonden en hon derden ijlden per fiets, auto of te voef den weg op naar De Vink, naar het terrein van het ongeval. Ook in "Den Haag was het nieuws snel doorgedrongen en eveneens uit de residentie kwamen nieuwsgierigen met auto's. In het dorp Voorschoten, in welke gemeente de ramp plaats had, heerschte groote consternatie. Alles liep te hoop en holde naar den hoogen spoor dijk, waar men den trein als kinderspeel goed in de grilligste bochten aan den spoordijk zag liggen; de locomotief geheel opzijde liggend op den dijk, een eerste- en tweedeklas coupé half in de breede sloot, die langs den dijk loopt. Daar lag op den vloer van den verniel den coupé, waarin het echtpaar Lobo had gezeten, opengespreideen exemplaar van het humoristisch weekblad „De Lach", blijkbaar had men daarin zitten lezen op het moment, dat de ontzettende ramp plaats greep. Uit Voorschoten, Leiden en Den Haag was spoedig medische hulp ter plaatse. Dwars door de weilanden kwamen de auto's aanrijden. De lijken van de omge komenen en dé gewonden zijn per ambu lance-auto naar het Academisch Zieken huis te Leiden overgebracht. Eenige b ij zonderheden. In het verongelukte rijtuig zaten, even als trouwens in den heelen trein, vele pas sagiers. Tot dezen behoorden voor het grootste gedeelte de bovengenoemde ge wonden. Mevrouw Zillesen, de echtgenoote van den Griffier der Eerste Kamer, die met haar dochter in den trein was, viel door den schok, die op de ontsporing volg de, op den vloer van haar coupé, doch kwam er met den schrik af. In het achterste gedeelte van dit rijtuig dan wel in het voorste ged,eelte van het volgende 3de klasse zat een alleen- reizend 4-jarig kind, een meisje. Dit is bij het ineenschuiven van den trein door den vloer van het compartiment gezakt eron der den wagen gevallen. Men hoorde het om hulp gillen en schreien. Toen men het kon naderen, bleek het met den rechter arm onder een door de catastrofe opge- woelden dwarsligger beklemd te zitten, zoodat het uitgezaagd moest worden. De kleine was er met dat al met een vrij on- •beteekenende vleeschwonde afgekomen. Bijzonder verschrikkelijk schijnt het einde van den heer van Rhoon, den op zichter-machinist, geweest te zijn. Hij is naar men moet aannemen door den stoom en het vuur uit den vuurhaard verbrand. Een kweeker,die zijn kassen nabij de spoorlijn heeft en dadelijk nadat de ramp was gebeurd, hulp was gaan bieden, ver telde dat hij met zijn personeel den opzich ter als het ware onder de kolen van den tender uitgegraven had. De oorzaak. De Msb. schrijft: Wij hebben een ter zake volkomen deskundige gesproken, die den toestand ter plaatse terdege kent. Aan de juistheid der ons gedane verklaringen valt in het minst niet te twijfelen. Volgens deze verklaringen moet het aan de spoorwegdirectie, althans aan'hen, tot wie de mededeelingen omtrent den toe stand van den weg door het spoorwegper soneel moeten worden gericht, bekend zijn geweest, dat daar aan den weg iets ha perde. Men kon er onder de rails door kijken en ook vertoonden de rails daar en kele hobbels. Als de locomotief er over-c heen reed, kon men deze zien stooten en het staat positief vast, dat verschillende machinisten van hun bevindingen te be- voegder plaatse hebben kennis gegeven, echter zonder gevolg. Ook bij het overhalen van de wissels (het ongeluk geschiedde ongeveer 75 me ter voor het posthuis 59) kon men het gepiep van den wissel op verren afstand hooren, wat een bewijs is, dat het ook daarmede niet in orde was. De machinist heeft aan verschillende personen verklaard, dat hij op een gege ven oogenblik de rails vóór de locomotief om zag krullen. Oogenblikkelijk heeft hij toen met alle kracht geremd, en zijn stoom afgesloten. Daaraan is het zeker te danken, dat de ramp nog niet grootere af metingen heeft aangenomen. H. M. de Koningin naar Leiden. H. M. de Koningin, die heden een be zoek aan IJmuiden en Helder brengt, zal in verband met het spoorwegongeluk niet van den Haag uit met den trein vertrek ken, doch zich per auto naar Leiden be geven en vervolgens met den trein van 8.02 de reis voortzetten. Verhalen van ooggetuigen. Dr Rümke een der passagiers, vertelt: „Mijn indruk was, dat we een slechte wagen getroffen hadden, het lezen viel me moeilijk en de wagen schommelde hevig. Toen ik eenige schokken voelde, was ik me nog geen gevaar bewust; ik wierp niet eens dadelijk mijn boek weg Mijn buurman, de heer van der Kwast, trok zijn beenen op. Ik had ook wel eens gehoord dat men dat doen moest in ge val van gevaardeed het en juist brak het compartiment openwe werden naar beneden geslingerd1 in het water." Toen ik op den kant geklauterd was, heb ik nog geroepen en gezocht naar onze medepassagiers, den heer en me. vrouw LoboEen eind verder lag mevrouw. Mijn indruk was, dat zei niet meer bij kennis is geweestHaa,r polsslag was héél slecht en ze reageerde niet meer op hetgeen ik zeide. Terwijl da heer Lobo opvallend' bleek was, ontbloede lippen had en ook een zeer slechte pols, meen ik te kunnen zeggen, dat Tiij misschien nog even bij kennis is geweest. Zij waren er het slechtst aan toe Een twaalftal andere gewonden heb ik bijna allen den pols gevoeld' en .over het algemeen heb ik; wachten tot er hulp is, aangeraden. Dat heeft men ook gedaah. Er heerschte geen paniek-De meesten waren, de omstandigheden in aanmerking genomen, zeer rustig. Ik was zelf zeer geschokt, dat begrijpt u." Dhr G. J. van Bree, te Rotterdam, die met den verongelukten sneltrein reis de, vertelt nog de volgende bijzonder heden: Tussehen Voorschoten en de Vink viel het mijn medereizigers en miiji op, dat de trein geweldig hard reed. Daar ik wist, dat er aan den spoorweg gewerkt werd en dat er bij: vroegere gelegenheden bij het passeeren van dit deel van het tra» ject langzamer gereden werd, zei ik tot mijn medepassagiers: „Nu, als dit maar goed afloopt!" Nauwelijks had ik deze woorden ge sproken, of wij, werden op eens hevig door elkaar geschud. Stukken bagage vie len op den grond. Ik zelf kreeg een kof fer op mijn hoofd, doch-werd daardoor niet noemenswaardig gedeerd. Zoodra de trein stilstond, stapten wij uit den coupé wij zaten in den laat- sten wagen en liepen naar voren. Het tooneel, dat wij zagen, was van dien aard, dat men er zich moeilijk een voorstelling van zon kunnen maken. Een groote chaos vertoonde zich aan onze oogen. Uit de voorste wagons steeg een ge schrei en gejammer op van gewonden en van personen, die door angst waren aangegrepen. Eén der eerste slachtoffers, die ik zag, was een landje, een meisje van een jaar of vijf. Het lag met het hoofd op de rails, vlak achter een wagenwiel, terwijl zich vlak Voor het gezichtje der kleine de treeplank van één der rijtuigen bevond. Het kind lag in zulk een positie, dat het zonder meer niet kon bevrijd worden. De moeder van de kleine was radeloos van angst. Het gelukte evenwel, na eeni- gen tijd het kind te redden door den wagon, die het groote obstakel vormde, op te vijzelen. Vervolgens zag ik een coupé waarin een heer en dame zaten opgesloten, door dat de ééne coupéwand naar den anderen was toegeschoven. Wijl begonnen dadelijk te trachten den coupé open te maken. Tenslotte gelukte het den eenen coupé- wand te verwijderen en het tweetal te bevrijden. De dame had schijnbaar wei nig letsel bekomen, de heer scheen be wusteloos. De slachtoffers werden op kussens uit- de le klas-coupé's langs den weg neer gelegd. Een man gaf teekenen van verstands verbijstering. Hij' ginig hevig te keer. Kort daarna kwam uit Leiden een hulp- trein met een verbandvragen. Het opruimingswerk. Nadat de gewonden voorloopig waren geholpen en naar Leiden waren overge bracht, is men zoo spoedig mogelijk be-' gonnen de ontredderde wagens op te rui men en den weg, die over beide lijnen was versperd, vrij te maken. Politie uit Leiden en Voorschoten en eenige militairen zorgden voor de afzet ting van het terrein en de beveiliging der achtergebleven bagage, waarvan, zoo als begrijpelijk is, een groot deel is ver- nield of beschadigd. De Tuinbouwtentoonstelling te Kapelle. (Vervolg van het-2e blad.) Rubriek II. Peren verpakt in exportkis- ten: le pr. N.V. Zuid-Bevel, fruitcultuur- Mij. Kapelle; 2e pr. Joh. Schipper, Ka pelle; 3e pr. O- v. d. Vliet, Kapelle. Rubriek III: 10 beste soorten (handels) zure handappels, opvolgend in rijpheid: le pr. dhr de Jonge, Kapelle; 2e pr. Cl P. Vogelaar, Krabbendijke; 3e pr. Cj. v. d. Vliet, Kapelle. Rubriek IV. 10 beste soorten (handels) handperen opvolgend' in rijpheid: le pr. Jan Eversdijk en Co, Kapelle, 2e pr. C. P. Vogelaar, Krabbendijke; 3e pr- N.V. Cultuur Mij., Kapelle. Rubriek V. de drie beste soorten zoete appels ieder 5 stuks: le pr. O- v. d>. Vliet, 2a pr. personeel N.V. Z.-B'. Fruitcul- tures; 3e pr. J. v. Wingen, Kapelle. Rubriek VI. dei driei beste soorten stoofperen ieder 5 stuks: le pr.Albertine Hoeve, Kloetinge; 2e pr. O- v. d. Vliet, Ka pelle; 3e pr. N.V. Z.-B. Fruitcultures. Rubriek VII. D® 5 mooiste Transp'. de öronseis: le pr. C P Vogelaar, Krab bendijke, 2a pr. Joh. Schipper, Kapelle; 3e pr. N.V. Z.-B. Fruitcultures. Rubriek VIII. Da 5 mooiste The Queen; le pr. 0. P. Vogelaar, Krabbendijke; 2e pr. C. v. d. Vliet, Kapelle; 3e pr. Personeel Z.-B. Cultuur-Mij. Rubriek IX. Del 5 mooisté Triomphe de Vienne: le pr. O Zoetewij, Schore; 2e pr. Joh. Schippers, Kapelle; 3e C. P. Vogelaar, Krabbendijke. Rubriek X. Dei 5 mooiste Louise Bonne d'Or: le pr. F. Kakeibeeke, Goes. 2e pr. pers. N.V. Z.-B. Fruitcultures; 3e pr. O. P. Vogelaar, Krabbendijke. Rubriek XI. Da mooiste verzameling fruit decoratief opgesteld: le pr. Joh. Schipper, Kapelle; 2e pr. Tuinbouwvereen- Kapelle; 3e pr. O- v. d. Vliet. Rubriek XII. Da mooiste mand of schaal met hier gekweekte vruchten: le pr. mevr. v. d. HaveLucier, Kapelle; 2e pr. W:- de Groene, Kapelle; 3e pr. J. Q. v. d. .Vrie, Kapelle; Groenten. Rubriek I. De mooist© verzameling van groenten in het algemeen: le pr. vereten. Oud-leerl. „Samenwerking", St- Laurens; 2a pr. G- v. Willigen Joh.z., Kapelle; Eervolle vermelding: P. Groen- leer en Johs. Kooman. Rubriek II. Mooiste verzameling kool, ieder 3 stuks: le pr. P. Groenleer, Kapelle; 2'e pr. Joh. Kooman, Kapelle; Rubriek III. Bijzonderheden op groen- tengebiedle pr. Joh. Schipper, Kapelle 2e pr. A- G. Schrier, Kapelle. Rubriek IV. Mooistel groep gesteriliseer de groenten; le pr. O J Louwerse Sr, Kapellei. Rubriek V. D« mooiste verzameling vet- planten: la pr. J. L. v. W;ill©gen, Kapelle, 2e pr. G- v. Will-eigen Joliz. Rubriek VI. Dei mooiste mand of vaaö met bloemen; le pr. J- Reijerse, Goes; 2e pr .Mevr. v. d. HaveLucien; Rubriek VII. Dei mooiste verzameling dahlia's: le pr. N-V- Wied. P. de Jongh, Goes; eervolle vermelding: fa. D- J. v. d'. Have, Kapelle-. Rubriek VIII: del mooiste verzameling rozen: la pr. met lof der jury N-V. Wed. P. de Jongh, Goes; 2e pr- eervolle ver melding: fa. D- J. v. d. Have, Kapelle. Rubriek IX. Het mooiste veldbouquet: la pr. personeel N.V- Z.-B. fruitcultures; 2e pr. J. Q. dei Vrie-, Kapelle. Blo© m e n. Rubriek I. Dei mooiste verzameling af gesneden zaaibloemen: le pr. J- Haïi- newijk, Wemeldinge; Rubriek II vervalt. Rubriek III. D© mooiste! verzameling planten in pot gekweekt: le pr. G- v. Willegen Johz., Kapelle. Rubriek IV. D® mooiste verzameling kamerplanten: le pr. P. Glaë Mz., Ka- pèlla; 2e pr. eervolle vermelding G- v. Willegen Johz., Kapelle. Heinkenszand. De postbode W. op weg naar den trein, werd gisterenmiddag ter hoogte van den draai bij P. van de Swa- luw te 'sH. Arendskerke door een auto aangereden. De chauffeur was zoo wei- willend hem naar huis te willen brengen, doch W. achtte zulks niet noodig. Bij den kantoorhouder Nijsse gekomen werd hij echter onwel zoodat een ander de post moest overnemen. Hijzelf is toen per autobus naar huis gekomen en heeft zich direct onder geneeskundige behan deling gesteld. lerseke. Aan de Gebrs Meerman te Ier- seke (scheepswerf de Oosterschelde) is wederom opgedragen het bouwen van een derde motor directie sleepboot voorzien van een ,60 P.K. compressorlooze Deutz- Diesel motor voor rekening van een sleep- dienstreederij te Rotterdam. Benoemd tot directeur der Chr. Zang- vereeniging 3. D. G. alhier de heer H. Wolzak van Kloetinge. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Nieuw-Loosdrecht E. War- molts te Heierde. J De h.H. J. L. Bakker, Vaartweg 61, Hilversum, en G. Tom, Vondellaan 1, Hilversum, beiden cand'. van de V. U-, zijn door d® classis Amsterdam prépara toir onderzocht en toegelaten om te staian naar den dienst des Wloords in de Geref. Kerken. Zij nemen nog geen beroep in overweging doch zullen gaarne des Zon dags de kerken dienen. De synode te Assen. Gisterenavond, is, vrij, onverwacht, de zitting der Synode verdaagd tot 27 Oct. a.s'. Voor dezeni avond was er veel belangstelling van de zijde van -het publiek.. Te 8 u. 15 ving de openbare zitting aan, nadat te voren .eenigen tijd in comité-generaal was vergaderd. Allereerst deed de voorzitter voorlezing eener door Ds W. E. van- Duyn afgelegde verklaring, inhoudende dat -deze geen bezwaar -had tegen de uit spraak der synode in zake de zintuigelijk- waarneembaarbeid der beide paradijs-boomen, doch wat de slang en haar spréken betrof, ook een andere dan de letterlijke opvatting toelaatbaar achtte, maar beloofde deze laat ste opvatting -niet te propageeren, totdat door de synode een beslissing zal genomen zijn omtrent -het bezwaarschrift van Dr N. D. van Leeuwen, welke beslissing ter zitting van 29 October 'kan tegemoet gezien worden. Voorts besloot de synode de schorsing van ds v. Duyn op te heffen, terwijl werd medege deeld, dat in -het comité-generaal twee depu- taten nl. ds J. L. Schouten en Ds W. Breu- kelaar waren benoemd, teneinde bijl de moei lijkheden in de gemeente van Haarlemmer meer-Oost van- advies te dienen. Vervolgens rapporteerde Prof. Hepp om trent hét bezwaarschrift van Dr W. A. Schou ten-. De conclusie luidde, dat de daarin genoemde bezwaren ongegrond bleken te zijn. Hierna rapporteerde dr v. Es inzake het gravamen van Ds C. Vermaat. Ook -hierin luidde de conclusie, dat de naar voren gebrachte bezwaren door de Sy node niet gedeeld werden, terwijl bovendien aan de classis Bolsward bet advies gegeven zal worden van Ds Vermaat een verklaring te verlangen waarbij' 'hij zich aan de beslis singen der Synode conformeert. Vervolgens rapporteerde Prof. Honig om trent -het voorstel met toegevoegde memorie en to-elicliting van Dr Ubbiiik Tan Zevenhoven. De conclusiën luidden, dat een nader on derzoek naar de door den voorsteller ge noemde zoog. nieuwe strooming in de Ger. Kerken-, de Synode op verschillende gron den onnoodig en niet wenstohelijk voorkomt, terwijl op de tegen enkele predikanten ge nomen besluiten in casu schorsing of afzet ting niet kan worden teruggekomen. Daarna werd besloten op voorstel van Prof. II. H. Kuyper de z.g. commissie van advies niet te continueeren, doch voor de classes die moeilijkheden hebben, de-putaten te be noemen. Voor de classis Bolsward (zaak Ver maat) werden aangewezen Dr v. Es en Ds Koopmans. Voor de classis Breukelen (zaak SmelikJ zijn aangewezen Dr Kaajan en Ds Verhoef. Vervolgens werd besloten om de destijds voor iedere provincie benoemde synodale ad viseurs eveneens te dechargeeren. Ten aanzien van Ds Brussaard -kan' nog geen definitief besluit genomen worden, aan gezien een door hem toegezegde schriftelijk© formuleering van enkele bezwaren nog niet was ontvangen. Na -een ernstig slotwoord van den voor zitter werd de openbare zitting gesloten ea ging men over tot de laatste vergadering in comité-generaal.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 1