Ifo 289 Vrijdag SO September 1920 4©e Jaargang
EERSTE BLAD.
Een ernstig spoorwegongeluk
bij leiden.
üit te Proïineie.
Eet VAN MELLE'S Torenkoek
Kerknieuws.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
3dooden. Verschillende gewonden.
De Sultan van 't machtig Turkije
Eet graag eens Iets fijns, tusschenbeïe:
Aan het weeld'rlg ontbijt,
- Ied'ren morgen op tjjd -
Mag hjj 't liefst een stuk torenkoek iye.
Drukkers-Exploitanten:
OOSTERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes
Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. 1
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.—i
Losse nummersf 0.05
Prijs der Advertentiën:
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 et*
Bij abdnnement belangrijke korting.
In een deel onzer oplaag van gisteren
konden wij nog melding maken van een
ernstig spoorwegongeluk, dat gisterenmid
dag bij Leiden beeft plaats gehad, dat aan
drie of vier menschen het leven 'heeft ge
kost en waarbij een tiental personen meer
of minder ernstig werd gewond.
Trein 218, die om 2.4-8 uit Den Haag
was vertrokken, was omstreeks 3 uur het
station Voorschoten gepasseerd. Even
vóór blokhuis 59 bij de halte de Vink (een
bekende uitspanning) sprong plotseling de
zware locomotief met tender uit de rails,
liep nog een tiental meters door in het
zand en viel naar links om, de rails tege
lijk verwoestend. De koperen kap van den
stoomketel en de schoorsteen van de loco
motief werden door den schok losge
scheurd en vlogen een tiental meters ver
der in het zand. Achter den tender bevond
zich een postwagen, die door de locomo
tief in zijn val werd meegesleurd en even
eens naar links werd omgeworpen.
De postwagen werd gevolgd door een
goederenwagen en een personenrijtuig
eerste en tweede klasse.
Het achterste gedeelte van den bagage
wagen en het voorste deel van het perso
nenrijtuig werden naar rechts uit de rails
geperst en kwamen dwars over den weg
en in de breede sloot te liggen, welke langs
de spoorbaan loopt.
De verdere wagens van den trein ge
raakten eveneens uit de rails, maar bleven
gelukkig rechtstandig. Het eerstvolgende
derde klasse-rijtuig liep tegen den grooten,
dwars over de baan staanden personen
wagen op, waarbij de voorste en achterste
compartimenten van dat rijtuig in elkaar
gedrukt en gedeeltelijk versplinterd wer
den: De overige rijtuigen bleven onbescha
digd.
Verwonderlijk mag het heeten, dat on
der de doodelijk verschrikte reizigers geen
paniek ontstond. Allen bewaarden volko
men hun tegenwoordigheid van geest.
In het voorste compartiment van het
personenrijtuig bevonden zich de heer en
mevrouw Lobo-Braakensiek (tooneelspe-
lers). Zij zaten 'blijkbaar hun rollen in te
studeeren, want later werd het omgeslagen
schrijfboek met een tooneelrol aan den
kant van de sloot gevonden. Zij kwamen
van een repetitie te Den Haag. Na den
schok, waardoor mevrouw Lobo beide bee-
aen werden afgekneld, is de voorwand
van het rijtuig waarin zij zaten geheel af
gescheurd en een eind verder in het wei
land geslingerd. Zooals gezegd is het per
sonenrijtuig met het voorste deel naar
beneden in een sloot terecht gekomen, zoo
dat de heer en mevrouw Lobo, die reèds
ernstig gewond waren, in het water vielen.
Toen hulp ter plaatse kwam en de heer
Lobo uit het water werd gehaald, was hij
reeds overleden, zijn echtgenoote leefde
hog enkele oogenblikken, maar gaf spoe
dig na haar bevrijding den geest.
Het personeel op de locomotief was er
uit den aard der zaak ook slecht aan toe.
Bp de machine bevonden zich links de op
zichter-machinist van Rhoon, naast hem
stond de leerling-machinist v. Ettikhoven
cn rechts de machinist van den trein. Daar
ae machine naar links omviel, kreeg de
pzicliter-mackinist vuur en kolen over
deen, waardoor zijn kleeren in brand
«ei aakten. Grootendeels verkoold werd
ajn lijk onder de kolen vandaan gehaald.
e®rllng-machinist, die naast hem
stond bekwam ernstige brandwonden aan
gelaat en linkerarm, terwijl bovendien
aoor den schok zijn rechterbeen gekneusd
ei cl. Zpn toestand is hoogst ernstig,
e i'echtsstaande machinist kwam er
het beste af. Met enkele kleinere
Verwondingen kon hij zich door de kap
6ii de stookplaats uit de omgevallen
«ïachme werken. Hij had de tegenwoor
digheid van geest terstond het vuur te doo-
n en -den stoomafvoer te regelen, zoocTat
geen brand ontstond.
De controleur van den trein, de heer
50, er vrijwel zonder letsel was af
gekomen snelde onmiddellijk naar het
«ation Voorschoten, waar hij den chef
aarschuwde, die terstond telefonisch
uuip requireerde van de stations Den
kaag en Leiden en van het Acad. Zieken
huis te Leiden..
Toen beiden met een losse locomotief op
het terrein van -de ramp terugkeerden was
eeus geneeskundige hulp van het Acad.
ziekenhuis aanwezig.
De slachtoffers.
De namen der drie omgekomen slachtof
fers zijn:
clo werkmeester-instructeur van het lo
comotief-personeel de heer L. van Rhoon,
41 jaar, woonachtig te Amsterdam. De
heer Lobo, tooneelspeler uit Amsterdam
en diens echtgenoote mevrouw Greta
Lobo-Braakensiek, actrice te Amsterdam.
Gewond zijn naar het Academisch Zie
kenhuis te Leiden overgebracht:
de heer L. Eichstrich uit Berlijn, de
vierjarige Christina Barthen uit Leiden,
mevr. van Raalte-Ommering uit Vlaardin-
gen, de heer J. Hagemans uit Zoeter-
woude, de heer J. J. Metz uit Rotterdam,
de heer A. de Vries uit Amsterdam, de
heer K. van Ettikhoven, stoker op de loco
motief, uit Amersfoort, die zeer ernstige
brandwonden over het heele lichaam heeft
hekomen, mej. van Schaik, advertentie
verzorgster te Leiden, de weduwe Schwei-
ger-Harms uit Amsterdam, de heer Rü-
benkamp uit Oegstgeest en mej. G. Swa-
gers, huisvrouw van H. M. Pont uit Lei
den. Verschillende hunner zijn ernstig ge
wond.
De hulpdienst.
Met verbazingwekkende snelheid was de
tijding van de ramp in de naaste omgeving
verspreid. Leiden was in opschudding ge
bracht door het af- en aanrijden der am
bulance-auto's met de gewonden en hon
derden ijlden per fiets, auto of te voef den
weg op naar De Vink, naar het terrein van
het ongeval. Ook in "Den Haag was het
nieuws snel doorgedrongen en eveneens
uit de residentie kwamen nieuwsgierigen
met auto's. In het dorp Voorschoten, in
welke gemeente de ramp plaats had,
heerschte groote consternatie. Alles liep
te hoop en holde naar den hoogen spoor
dijk, waar men den trein als kinderspeel
goed in de grilligste bochten aan den
spoordijk zag liggen; de locomotief geheel
opzijde liggend op den dijk, een eerste- en
tweedeklas coupé half in de breede sloot,
die langs den dijk loopt.
Daar lag op den vloer van den verniel
den coupé, waarin het echtpaar Lobo had
gezeten, opengespreideen exemplaar
van het humoristisch weekblad „De Lach",
blijkbaar had men daarin zitten lezen op
het moment, dat de ontzettende ramp
plaats greep.
Uit Voorschoten, Leiden en Den Haag
was spoedig medische hulp ter plaatse.
Dwars door de weilanden kwamen de
auto's aanrijden. De lijken van de omge
komenen en dé gewonden zijn per ambu
lance-auto naar het Academisch Zieken
huis te Leiden overgebracht.
Eenige b ij zonderheden.
In het verongelukte rijtuig zaten, even
als trouwens in den heelen trein, vele pas
sagiers. Tot dezen behoorden voor het
grootste gedeelte de bovengenoemde ge
wonden. Mevrouw Zillesen, de echtgenoote
van den Griffier der Eerste Kamer, die
met haar dochter in den trein was, viel
door den schok, die op de ontsporing volg
de, op den vloer van haar coupé, doch
kwam er met den schrik af.
In het achterste gedeelte van dit rijtuig
dan wel in het voorste ged,eelte van het
volgende 3de klasse zat een alleen-
reizend 4-jarig kind, een meisje. Dit is bij
het ineenschuiven van den trein door den
vloer van het compartiment gezakt eron
der den wagen gevallen. Men hoorde het
om hulp gillen en schreien. Toen men het
kon naderen, bleek het met den rechter
arm onder een door de catastrofe opge-
woelden dwarsligger beklemd te zitten,
zoodat het uitgezaagd moest worden. De
kleine was er met dat al met een vrij on-
•beteekenende vleeschwonde afgekomen.
Bijzonder verschrikkelijk schijnt het
einde van den heer van Rhoon, den op
zichter-machinist, geweest te zijn. Hij is
naar men moet aannemen door den stoom
en het vuur uit den vuurhaard verbrand.
Een kweeker,die zijn kassen nabij de
spoorlijn heeft en dadelijk nadat de ramp
was gebeurd, hulp was gaan bieden, ver
telde dat hij met zijn personeel den opzich
ter als het ware onder de kolen van den
tender uitgegraven had.
De oorzaak.
De Msb. schrijft: Wij hebben een ter
zake volkomen deskundige gesproken, die
den toestand ter plaatse terdege kent. Aan
de juistheid der ons gedane verklaringen
valt in het minst niet te twijfelen.
Volgens deze verklaringen moet het aan
de spoorwegdirectie, althans aan'hen, tot
wie de mededeelingen omtrent den toe
stand van den weg door het spoorwegper
soneel moeten worden gericht, bekend zijn
geweest, dat daar aan den weg iets ha
perde. Men kon er onder de rails door
kijken en ook vertoonden de rails daar en
kele hobbels. Als de locomotief er over-c
heen reed, kon men deze zien stooten en
het staat positief vast, dat verschillende
machinisten van hun bevindingen te be-
voegder plaatse hebben kennis gegeven,
echter zonder gevolg.
Ook bij het overhalen van de wissels
(het ongeluk geschiedde ongeveer 75 me
ter voor het posthuis 59) kon men het
gepiep van den wissel op verren afstand
hooren, wat een bewijs is, dat het ook
daarmede niet in orde was.
De machinist heeft aan verschillende
personen verklaard, dat hij op een gege
ven oogenblik de rails vóór de locomotief
om zag krullen. Oogenblikkelijk heeft hij
toen met alle kracht geremd, en zijn
stoom afgesloten. Daaraan is het zeker te
danken, dat de ramp nog niet grootere af
metingen heeft aangenomen.
H. M. de Koningin naar
Leiden.
H. M. de Koningin, die heden een be
zoek aan IJmuiden en Helder brengt, zal
in verband met het spoorwegongeluk niet
van den Haag uit met den trein vertrek
ken, doch zich per auto naar Leiden be
geven en vervolgens met den trein van
8.02 de reis voortzetten.
Verhalen van ooggetuigen.
Dr Rümke een der passagiers, vertelt:
„Mijn indruk was, dat we een slechte
wagen getroffen hadden, het lezen viel
me moeilijk en de wagen schommelde
hevig.
Toen ik eenige schokken voelde, was ik
me nog geen gevaar bewust; ik wierp
niet eens dadelijk mijn boek weg
Mijn buurman, de heer van der Kwast,
trok zijn beenen op. Ik had ook wel eens
gehoord dat men dat doen moest in ge
val van gevaardeed het en juist brak
het compartiment openwe werden
naar beneden geslingerd1 in het water."
Toen ik op den kant geklauterd was,
heb ik nog geroepen en gezocht naar
onze medepassagiers, den heer en me.
vrouw LoboEen eind verder lag
mevrouw. Mijn indruk was, dat zei niet
meer bij kennis is geweestHaa,r
polsslag was héél slecht en ze reageerde
niet meer op hetgeen ik zeide.
Terwijl da heer Lobo opvallend' bleek
was, ontbloede lippen had en ook een zeer
slechte pols, meen ik te kunnen zeggen,
dat Tiij misschien nog even bij kennis
is geweest.
Zij waren er het slechtst aan toe
Een twaalftal andere gewonden heb ik
bijna allen den pols gevoeld' en .over
het algemeen heb ik; wachten tot er
hulp is, aangeraden.
Dat heeft men ook gedaah. Er heerschte
geen paniek-De meesten waren, de
omstandigheden in aanmerking genomen,
zeer rustig. Ik was zelf zeer geschokt,
dat begrijpt u."
Dhr G. J. van Bree, te Rotterdam,
die met den verongelukten sneltrein reis
de, vertelt nog de volgende bijzonder
heden:
Tussehen Voorschoten en de Vink viel
het mijn medereizigers en miiji op, dat de
trein geweldig hard reed. Daar ik wist,
dat er aan den spoorweg gewerkt werd
en dat er bij: vroegere gelegenheden bij
het passeeren van dit deel van het tra»
ject langzamer gereden werd, zei ik tot
mijn medepassagiers: „Nu, als dit maar
goed afloopt!"
Nauwelijks had ik deze woorden ge
sproken, of wij, werden op eens hevig
door elkaar geschud. Stukken bagage vie
len op den grond. Ik zelf kreeg een kof
fer op mijn hoofd, doch-werd daardoor
niet noemenswaardig gedeerd.
Zoodra de trein stilstond, stapten wij
uit den coupé wij zaten in den laat-
sten wagen en liepen naar voren.
Het tooneel, dat wij zagen, was van
dien aard, dat men er zich moeilijk een
voorstelling van zon kunnen maken. Een
groote chaos vertoonde zich aan onze
oogen.
Uit de voorste wagons steeg een ge
schrei en gejammer op van gewonden
en van personen, die door angst waren
aangegrepen.
Eén der eerste slachtoffers, die ik zag,
was een landje, een meisje van een jaar
of vijf. Het lag met het hoofd op de
rails, vlak achter een wagenwiel, terwijl
zich vlak Voor het gezichtje der kleine
de treeplank van één der rijtuigen bevond.
Het kind lag in zulk een positie, dat het
zonder meer niet kon bevrijd worden.
De moeder van de kleine was radeloos
van angst. Het gelukte evenwel, na eeni-
gen tijd het kind te redden door den
wagon, die het groote obstakel vormde,
op te vijzelen.
Vervolgens zag ik een coupé waarin
een heer en dame zaten opgesloten, door
dat de ééne coupéwand naar den anderen
was toegeschoven. Wijl begonnen dadelijk
te trachten den coupé open te maken.
Tenslotte gelukte het den eenen coupé-
wand te verwijderen en het tweetal te
bevrijden. De dame had schijnbaar wei
nig letsel bekomen, de heer scheen be
wusteloos.
De slachtoffers werden op kussens uit-
de le klas-coupé's langs den weg neer
gelegd.
Een man gaf teekenen van verstands
verbijstering. Hij' ginig hevig te keer.
Kort daarna kwam uit Leiden een hulp-
trein met een verbandvragen.
Het opruimingswerk.
Nadat de gewonden voorloopig waren
geholpen en naar Leiden waren overge
bracht, is men zoo spoedig mogelijk be-'
gonnen de ontredderde wagens op te rui
men en den weg, die over beide lijnen
was versperd, vrij te maken.
Politie uit Leiden en Voorschoten en
eenige militairen zorgden voor de afzet
ting van het terrein en de beveiliging
der achtergebleven bagage, waarvan, zoo
als begrijpelijk is, een groot deel is ver-
nield of beschadigd.
De Tuinbouwtentoonstelling te Kapelle.
(Vervolg van het-2e blad.)
Rubriek II. Peren verpakt in exportkis-
ten: le pr. N.V. Zuid-Bevel, fruitcultuur-
Mij. Kapelle; 2e pr. Joh. Schipper, Ka
pelle; 3e pr. O- v. d. Vliet, Kapelle.
Rubriek III: 10 beste soorten (handels)
zure handappels, opvolgend in rijpheid:
le pr. dhr de Jonge, Kapelle; 2e pr.
Cl P. Vogelaar, Krabbendijke; 3e pr. Cj.
v. d. Vliet, Kapelle.
Rubriek IV. 10 beste soorten (handels)
handperen opvolgend' in rijpheid: le pr.
Jan Eversdijk en Co, Kapelle, 2e pr. C.
P. Vogelaar, Krabbendijke; 3e pr- N.V.
Cultuur Mij., Kapelle.
Rubriek V. de drie beste soorten zoete
appels ieder 5 stuks: le pr. O- v. d>.
Vliet, 2a pr. personeel N.V. Z.-B'. Fruitcul-
tures; 3e pr. J. v. Wingen, Kapelle.
Rubriek VI. dei driei beste soorten
stoofperen ieder 5 stuks: le pr.Albertine
Hoeve, Kloetinge; 2e pr. O- v. d. Vliet, Ka
pelle; 3e pr. N.V. Z.-B. Fruitcultures.
Rubriek VII. D® 5 mooiste Transp'.
de öronseis: le pr. C P Vogelaar, Krab
bendijke, 2a pr. Joh. Schipper, Kapelle; 3e
pr. N.V. Z.-B. Fruitcultures.
Rubriek VIII. Da 5 mooiste The Queen;
le pr. 0. P. Vogelaar, Krabbendijke; 2e pr.
C. v. d. Vliet, Kapelle; 3e pr. Personeel
Z.-B. Cultuur-Mij.
Rubriek IX. Del 5 mooisté Triomphe
de Vienne: le pr. O Zoetewij, Schore;
2e pr. Joh. Schippers, Kapelle; 3e C. P.
Vogelaar, Krabbendijke.
Rubriek X. Dei 5 mooiste Louise Bonne
d'Or: le pr. F. Kakeibeeke, Goes. 2e pr.
pers. N.V. Z.-B. Fruitcultures; 3e pr. O.
P. Vogelaar, Krabbendijke.
Rubriek XI. Da mooiste verzameling
fruit decoratief opgesteld: le pr. Joh.
Schipper, Kapelle; 2e pr. Tuinbouwvereen-
Kapelle; 3e pr. O- v. d. Vliet.
Rubriek XII. Da mooiste mand of schaal
met hier gekweekte vruchten: le pr. mevr.
v. d. HaveLucier, Kapelle; 2e pr. W:- de
Groene, Kapelle; 3e pr. J. Q. v. d. .Vrie,
Kapelle;
Groenten.
Rubriek I. De mooist© verzameling
van groenten in het algemeen: le pr.
vereten. Oud-leerl. „Samenwerking", St-
Laurens; 2a pr. G- v. Willigen Joh.z.,
Kapelle; Eervolle vermelding: P. Groen-
leer en Johs. Kooman.
Rubriek II. Mooiste verzameling kool,
ieder 3 stuks: le pr. P. Groenleer, Kapelle;
2'e pr. Joh. Kooman, Kapelle;
Rubriek III. Bijzonderheden op groen-
tengebiedle pr. Joh. Schipper, Kapelle
2e pr. A- G. Schrier, Kapelle.
Rubriek IV. Mooistel groep gesteriliseer
de groenten; le pr. O J Louwerse Sr,
Kapellei.
Rubriek V. D« mooiste verzameling vet-
planten: la pr. J. L. v. W;ill©gen, Kapelle,
2e pr. G- v. Will-eigen Joliz.
Rubriek VI. Dei mooiste mand of vaaö
met bloemen; le pr. J- Reijerse, Goes;
2e pr .Mevr. v. d. HaveLucien;
Rubriek VII. Dei mooiste verzameling
dahlia's: le pr. N-V- Wied. P. de Jongh,
Goes; eervolle vermelding: fa. D- J. v. d'.
Have, Kapelle-.
Rubriek VIII: del mooiste verzameling
rozen: la pr. met lof der jury N-V. Wed.
P. de Jongh, Goes; 2e pr- eervolle ver
melding: fa. D- J. v. d. Have, Kapelle.
Rubriek IX. Het mooiste veldbouquet:
la pr. personeel N.V- Z.-B. fruitcultures;
2e pr. J. Q. dei Vrie-, Kapelle.
Blo© m e n.
Rubriek I. Dei mooiste verzameling af
gesneden zaaibloemen: le pr. J- Haïi-
newijk, Wemeldinge;
Rubriek II vervalt.
Rubriek III. D© mooiste! verzameling
planten in pot gekweekt: le pr. G- v.
Willegen Johz., Kapelle.
Rubriek IV. D® mooiste verzameling
kamerplanten: le pr. P. Glaë Mz., Ka-
pèlla; 2e pr. eervolle vermelding G- v.
Willegen Johz., Kapelle.
Heinkenszand. De postbode W. op weg
naar den trein, werd gisterenmiddag ter
hoogte van den draai bij P. van de Swa-
luw te 'sH. Arendskerke door een auto
aangereden. De chauffeur was zoo wei-
willend hem naar huis te willen brengen,
doch W. achtte zulks niet noodig. Bij
den kantoorhouder Nijsse gekomen werd
hij echter onwel zoodat een ander de
post moest overnemen. Hijzelf is toen
per autobus naar huis gekomen en heeft
zich direct onder geneeskundige behan
deling gesteld.
lerseke. Aan de Gebrs Meerman te Ier-
seke (scheepswerf de Oosterschelde) is
wederom opgedragen het bouwen van een
derde motor directie sleepboot voorzien
van een ,60 P.K. compressorlooze Deutz-
Diesel motor voor rekening van een sleep-
dienstreederij te Rotterdam.
Benoemd tot directeur der Chr. Zang-
vereeniging 3. D. G. alhier de heer H.
Wolzak van Kloetinge.
Ned. Herv. Kerk.
Beroepen te Nieuw-Loosdrecht E. War-
molts te Heierde. J
De h.H. J. L. Bakker, Vaartweg
61, Hilversum, en G. Tom, Vondellaan 1,
Hilversum, beiden cand'. van de V. U-,
zijn door d® classis Amsterdam prépara
toir onderzocht en toegelaten om te staian
naar den dienst des Wloords in de Geref.
Kerken. Zij nemen nog geen beroep in
overweging doch zullen gaarne des Zon
dags de kerken dienen.
De synode te Assen. Gisterenavond,
is, vrij, onverwacht, de zitting der Synode
verdaagd tot 27 Oct. a.s'. Voor dezeni avond
was er veel belangstelling van de zijde van
-het publiek.. Te 8 u. 15 ving de openbare
zitting aan, nadat te voren .eenigen tijd in
comité-generaal was vergaderd. Allereerst deed
de voorzitter voorlezing eener door Ds W. E.
van- Duyn afgelegde verklaring, inhoudende
dat -deze geen bezwaar -had tegen de uit
spraak der synode in zake de zintuigelijk-
waarneembaarbeid der beide paradijs-boomen,
doch wat de slang en haar spréken betrof,
ook een andere dan de letterlijke opvatting
toelaatbaar achtte, maar beloofde deze laat
ste opvatting -niet te propageeren, totdat door
de synode een beslissing zal genomen zijn
omtrent -het bezwaarschrift van Dr N. D.
van Leeuwen, welke beslissing ter zitting van
29 October 'kan tegemoet gezien worden.
Voorts besloot de synode de schorsing van
ds v. Duyn op te heffen, terwijl werd medege
deeld, dat in -het comité-generaal twee depu-
taten nl. ds J. L. Schouten en Ds W. Breu-
kelaar waren benoemd, teneinde bijl de moei
lijkheden in de gemeente van Haarlemmer
meer-Oost van- advies te dienen.
Vervolgens rapporteerde Prof. Hepp om
trent hét bezwaarschrift van Dr W. A. Schou
ten-. De conclusie luidde, dat de daarin
genoemde bezwaren ongegrond bleken te zijn.
Hierna rapporteerde dr v. Es inzake het
gravamen van Ds C. Vermaat.
Ook -hierin luidde de conclusie, dat de
naar voren gebrachte bezwaren door de Sy
node niet gedeeld werden, terwijl bovendien
aan de classis Bolsward bet advies gegeven
zal worden van Ds Vermaat een verklaring
te verlangen waarbij' 'hij zich aan de beslis
singen der Synode conformeert.
Vervolgens rapporteerde Prof. Honig om
trent -het voorstel met toegevoegde memorie
en to-elicliting van Dr Ubbiiik Tan Zevenhoven.
De conclusiën luidden, dat een nader on
derzoek naar de door den voorsteller ge
noemde zoog. nieuwe strooming in de Ger.
Kerken-, de Synode op verschillende gron
den onnoodig en niet wenstohelijk voorkomt,
terwijl op de tegen enkele predikanten ge
nomen besluiten in casu schorsing of afzet
ting niet kan worden teruggekomen.
Daarna werd besloten op voorstel van Prof.
II. H. Kuyper de z.g. commissie van advies
niet te continueeren, doch voor de classes
die moeilijkheden hebben, de-putaten te be
noemen. Voor de classis Bolsward (zaak Ver
maat) werden aangewezen Dr v. Es en Ds
Koopmans.
Voor de classis Breukelen (zaak SmelikJ
zijn aangewezen Dr Kaajan en Ds Verhoef.
Vervolgens werd besloten om de destijds
voor iedere provincie benoemde synodale ad
viseurs eveneens te dechargeeren.
Ten aanzien van Ds Brussaard -kan' nog
geen definitief besluit genomen worden, aan
gezien een door hem toegezegde schriftelijk©
formuleering van enkele bezwaren nog niet
was ontvangen.
Na -een ernstig slotwoord van den voor
zitter werd de openbare zitting gesloten ea
ging men over tot de laatste vergadering in
comité-generaal.