ASS EI
sierderij
RIA
BANK
No SSO
Dinsdag 31 Augustus 1ISI
411e Jaargang
Batteitaal.
Blnneolasi
peren
iredief
loenen
3de Hand-
a f3.40
aoden
t in 1889.
en dag in
uveike ver-
magazijn
urg.
f9.75
-4.75
-7.75
- 2 50
3TITUUT
ekhouden,
2.p. m.
$ed. Pol.
i 1500 ge-
in
f 2.50
Telef. S8L
en Polder
ingang van
Maandags
het voorm.
de Willi el-
ire van den
geschieden
1230 uur
,30 uurn.m.
Ontvanger
net ingang
i Maandags
olger wordt
i in Zeeland
bestaande
en, Likeo»
ns Sïakerij
feriefc met
rijk bestaan
it 4 flinke
ingen, waar-
lopsom kan
gevestigd
men komen
s boeken en
mtore van
Middelburg
mgaard bij
3se, Rilland.
Woensdag
malaria.
I.—.
ging steeds
st verwacht
achten veel
a hope des
Voorbericht.
Uitgevers.
2.750.000.—
1.951.000.—
21.997.000.
21.995.800.
>G.
daar de
lehooren,
aar maat.
(LAN Jr.
Drukkers-Exploitanten:
gOSTERBAAN LE C01NTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes
fel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
VeZeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.^
Losse nummersfO.OS
Prijs der Advertentiën:
14 regels f1.20, elke regel meer 30 ci
Bij abonnement belangrijke korting.
J
a*»'-
SOCIALISME EEN LEVENSBESCHOU
WING.
Het Socialisme is een levensbeschou
wing en wel een materialistische levens
beschouwing. Niet in dezen zin dat het
in do stof zich willen verliezen zou, of
opgaan in overdaad en pret, dat is zei-
Jter wel het allerlaagste materialisme.
Maar in dezen zin, dat het in den mensch
bet product zijner uiterlijke levensomstan
digheden ziet. Zooals Feuerbach eenmaal
hort en duidelijk uitsprak: De mensch
is wat hij eet. (In het Duitsch heel pak
kend gezegd: Der Mensch ist was er
isst).
Met veel meer omhaal van woorden
zegt Bebel hetzelfde als hij in zijn „Die
Frau und der Socialismus" een relaas
geeft van den ontwikkelingsgang der
menschheid en haar godsdienst. Eerst
was de mensch een fetisj-aanbidder, daar
na vcclgodcnaanbidder, vervolgens ge-
loover aan één God, daarna pantheïst
(afgodendienaar, wereld en God één) en
eindelijk mensch.
In denzelfden geest spreekt Troelstra
in zijn „Woorden van Vrouwen": „Is de
uitwendige wereld de stoffelijke openba
ring van de idee der menschen, of zijn
hunne ideeën de uitdrukking van de stof
felijke wereld rondom hen? De ideoloog
beweert het eerste, de historische mate-
rialist het laatste."
Ferri zegt 'teven duidelijk: „Voor de
positieve wetenschap zijn moraal, recht
en politiek afhankelijk van de ec on om ik
sche regeling, waarmee zij veranderen
van de eene plaats tot de andere en van
de eene eeuw tot de andere."
En, zij 'tin platter vorm, Mevrouw Ro
land Holst zei precies hetzelfde in haar
bekende toespraak tot de openbare onder,
wijzers:
„De Christelijke maatschappij is geves
tigd op ootmoed, nederigheid, enz. Daar
om is zij de moraal der kapitalistische
klasse. De kapitalisten hadden noodig vlijt,
huiselijkheid, spaarzaamheid, bescheiden,
heid.. Voor ons is alles anders geworden.
Deugd en ondeugd hebben stuivertje gek
wisseld. Ootmoed noemen wij slaafschi
heid, nederigheid, kruiperij; maar wat
de kapitalisten noemen rebellie, dat is
voor ons vrijheidszin, hoovaardighead
gevoel van eigenwaarde." (Nieuw School
blad 20 Nov. 1903.)
Dr Gorter is het in zijn reeds door
ons genoemde artikelen eens met Marx'
stellingen:
I. Er bestaan geen absolute, geen altijd
geldige, eeuwige deugden of ondeugden.
II. De zeden, de deugden, de begrippen
van goed en kwaad worden veroorzaakt
door de maatschappelijke verhoudingen.
(Het Volk, 18 Juni 1900.)
De Christelijke levensbeschouwing is:
Dit God, door Hem en tot Hem zijn
alle dingen.
Hiertegen over stelt het historisch mate
rialisme:
Uit de stof, door da stof, tot de stof
zijn alle dingen.
Dit kon ook niet anders, waar het
Marxisme is de consequente toepassing
van de Darwinistische theorie op de
menschheid en hare geschiedenis.
Darwin, die denk-reus op eigen terrein,
beschouwde Marx op een afstand, als
een idealistisch aangelegd econoom en
vermoedde weinig, dat een zijner grootste
mededenkers hem „Das Kapital" toezond,
welk werk hij ongelezen liet.
Marx daarentegen schatte Darwin op'
zijn volle waardei, kende zijn arbeid en
wees er herhaaldelijk op, hoe de Darwi
nistische theorie de grondslag van zijn
geschiedenisopvatting vormde.
Do mensch is een hooger ontwikkeld
dier.
Deze evolutie-theorie beheerschte de le
vensbeschouwing van het socialisme.
Veelzeggend is wat de heer Tioelstra
schreef in „Het Volk" van 31 Jan. 1904:
„Kat en vos, tijger en hyena, wolf
en gier, zwijn en aap treden eveneens in'
den mensch op. Ik bedoel dit niet in
figuurlijken zin, maar in dien der afstam-
mingstheorie. Op gevaar af van zoo moge
lijk nog dieper bij onze politieke theologen
J11 ongenade te vaüen dan tot heden, ver
klaar ik hunne theorie der zonde goeddeels
fe accepteeren op gronden, aan de afstam
ming van den mensch uit lagere diersoor
ten ontleend."
Een standpunt, waarop van ©en bestaan
van God ge©n sprake kan zijn.
Hot is niet dei Godverzaking, maar de
Godloochening. Niet God schiep het stof,
•naar het stof is zelf God.
.Door Bebel wordt dit zonder omwegen
uitgesproken. (Die Frau. png. 407.) „Het
Z1jn niet de Goden, die de menschen
geschapen hebben, de menschen zijn het,
vie zich Goden, God maken."
Het bakende tekstwoord uit Genesis
k«rt hij om en zegt: „De mensch schiep
God naar zijn beeld, naar zijn evenbeeld
schiep hij hem."
Ziedaar de stofvergoding, de tot-God-
making van de stof.
Allegaar herwijzen, dat het stelsel van
het historisch-materialisme in lijnrechten
strijd is met het Christendom, dat het
daartegenover onverzoenlijk staat.
Do heer Troelstra merkt terecht op
(„Woorden van Vrouwen" pag. 21): „Het
historisch materialisme is anti-theolo
gisch, om dezelfde reden, waarom
het anti-ideologisch is, n.I. omdat het
noch van geopenbaarde, noch van zooL
genaamde natuurlijke ideeën en rechten
uitgaiat als bron en richtsnoer der menL
schel ij ko levensverhoudingen, doch de
ideeën en rocliten laat opkomen uit den
stoffelijken ondergrond van het mensche-
lijk bestaan."
Wel tracht de heer Troelstra aan te toou
nen, dat het niet is atheïstisch, dat het
verec-nigbaar is met het bestaan van een
God, maar in het theïsme van den heer
Troelstra de theos (God) toch alleen een
God kan zijn die door den mensch zelf
is geschapen, zooals Bebel het uitdrukt.
Het socialisme lals levensbeschouwing is
onvereenigbaar met het geloof in God,
zooals de Schrift ons Hem leert en ook
met de belijdenis van Jezus Christus, als
den ©enigen Naam, die onder den hemel
tot zaligheid is gegwen.
Kautsky, de geleerde verdediger van
het stelsel van Karl Marx, kan ook niet
ontkennen, dat het Christendom met het
wetenschappelijk socialisme onvereenig-
baar is.
Hij schrijft o.a. in zijn „Die soziafl.
demokratie und die katholische Kirche":
„Het erkennen van een persoonlijk God
is onvereenigbaar met den tegenwoordi-
gen stand van do wetenschap, waarvan
het wetenschappelijk socialisme een onder
deel is."
Bebel in zijn „Ohristenthum und So-
zia.lismus" (een doorloopende bestrijding
van het Christendom) eindigt zijn geschrift
aldus:
„Christendom en socialisme staan te
genover elkaar als vuur en water. De
zoogenaamde goede kern in het Christen
dom, die Gij, maar niet ik daarin vind,
is niet Christelijk, maar algemeen-men-
schelijk, en wat het Christendom eigen
lijk uitmaakt, de l-eer en dogmenj-kraam,
is de menschheid vijandig."
Liebknecht, vriend van Marx, medestrij.
der van Bebel, Gentsche uitgaaf van zijn
„Aanmerkingen" bij de uitgaaf zijner re
devoering „Tot aanval en verdediging",
na allerlei tegenstellingen tnsschen den
Christen en den Socialist te hebben gede
biteerd, schreef:
„Met één woord: het Christendom is
knechtschap, verslaving, geloof, dood, en
het Socialisme is vrijheid, strijd, weten
schap, leven; het Christendom is het
spook van 't verledene, het Socialisme is
ide eisch van het tegenwoordige, de ver
vulling der toekomst."
Jhx. v. d. Goes schreef eenmaal in
„De Nieuwe Tijd": „de godsdienstloos
heid maakt evenzeer een werkelijk deel
uit van de socialistische theorie, als
welke oeconomische of politieke leerstel
ling ook", en verder: „onze beweging
is godsdienstloos en verkondigt, luid en
doordringend als dei torenklok over de
stad, over de geheele wereld dit haar
karakter."
Dit is eigenlijk te zacht gezegd; Want
niet alleen godsdienstloos, maar gods.
diensf.vijandig, 'anti-Christelijk is het ka
rakter dezer beweging.
Mr Troelstra heeft dan ook toegege
ven („Theorie en Beweging", pag. 29): „de
'arbeider, die voor alles hangt aan zijn
geloof, zal zich in onze beweging niet
thuis gevoelen"..
En in „Het Volk" van 19 Nov. 1900
schreef hij: „Wij geven gaarne toe, dat de
Socialistische wijsbegeerte niet vereenig.
baar is met een of ander theologisch stel
sel".
Terecht is hierbij van Anti-Revolutio
naire zijde meermalen de opmerking ge
maakt:
Wielnu, wanneer gij dat gaarne toegeeft,
waarom doet gij dan allei moeite, om
de Christelijke arbeiders voor uw Social-
lisme te winnen, door uw propagandist
ten in uw partij altijd weer redevoeringen
te doen houden, teneinde aan te toonen,
dat Christendom en Socialisme wel ver-
eenigbaar zijn?
Wij hebben er niet op tegen, dat gij
de Christelijke arbeiders tot uwe.. partij
tracht over tel halen, maar als gij aan
spraak wilt maken op den naam van eer
lijke tegenstanders, moet gij tot hen zegr
gen: „Gij kunt nooit een goed Sociaalt
democraat worden, wanneer gij bij de
intrede van ons huis niet laf werpt heel
dat versleten pak van uw antieke levens
beschouwing, van uw godsdienstig den
ken. Voor uw God is in ons huis geen
plalats."
Op 3t Augustus.
H. M. de Koningin heeft op haar ver
jaardag enkele onderscheidingen uitge
deeld, waarop de antirevolutionaire partij
trotsch mag gaan. Wij bedoelen de be
vordering van oud-minister Colijn in
de orde yan den Ned. Leeuw, en de
benoeming van oud-minister Heemskerk
tot minister van Staat. Twee onderschei
dingen, waarop het „wèl verdiend" van
toepassing is. In de moeilijke dagen, toen
inflatie dreigde, en het Nederlandsche
volk een duren tijd tegemoet zag, als dien
Duitschland had doorgemaakt en Frank
rijk en België nog steeds doormaakt, heeft
minister Colijn, trots alle verzet en tegen
werking, laster en haat zijn bezuinigings
plan doorgezet, en daarvoor den dank
van duizenden uit alle partijen, de roode
en andere vaderlandlooze uitgezonderd,
ingeoogst.
Dat thans de Kroon haar blijk van
waardeering er aan toevoegt, is een ver
rassing, die stellig ook door den gede
coreerden vaderlander op hoogen prijs
zal gesteld worden, en door de geheele
anti-revolutionaire partij wordt toege
juicht. I i
Niet minder dank vervult de harden
bij 't bekend worden van de benoeming
van mr Heemskerk tot Minister van Staat.
Een hooge post, op welken men niet
behoeft naar voren te treden; doch tevens
een post, die zeer groote verantwoordelijk
heid meebrengt. Immers in buitengewoon
moeilijke gevallen zijn het de ministers
van Staat, die door de Kroon geraad
pleegd worden, en met wier adviezen bij
zonder rekening wordt gehouden. Een
post, waartoe de Kroon in den regel
de meest bekwame en vertrouwde staats
lieden uitkiest.
Zoo waren jaren lang onze dr Kuyper,
onze Lobman, oud-minister Van Karne-
beek en, misschien wel de geleerdste van
allen, inr Asser, ministers van Staat, deze
vier.
Door de benoeming .van mr Heemskerk
is het drietal van thans weer een viertal
geworden; te weten de oud-ministers Cort
v. d. Linden, Idenburg en Heemskerk en
dr Nolens.
Door de benoeming van mr Heemskerk
die, van 1888 af, hetzij in de Kamer,
hetzij als minister der Kroon, een ge
wichtige plaats heeft ingenomen in de
rij der Nederlandsche Christenstaatslie
den, heeft do Koningin opnieuw getoond,
dat zij ware verdiensten weet te waar-
deeren.
Dat aan mr J. A. de Wilde een Leeuw
en aan mr J. W. Goedbloed een Oranje-
Nassau ten deel viel, wordt vooral door
de Zeeuwsche antirevolutionairen even
zeer op prijs gesteld; wat laatstgenoemden
ridder aangaat ook hierom dat er uit blijkt
dat de Koningin met belangstelling ook
den arbeid volgt van den Christelijken
Boeren- en Tuindersbond in den lande,
van welken bond de heer G. secretaris is.
De antirevolutionaire partij heeft van
ouds weinig gevoeld voor eerekruisen.
Doch zij is niet blind voor den zegen
die achter dergelijke dingen is, namelijk
dat de tijden van verdrukking en misken
ning van wie God vreezen voorbij: is,
waarvoor alleen Hem, in Wiens hand
ook het hart der Koningin is, alle lof en
dank toekomt.
Kerkvervolging.
De vervolging der Roomsche kerk in
Mexico mag ook aan dei Protestanten
niet zonder ernstig nadenken en protest
voorbijgaan.
Toen ©enige jaren geleden de renegaat
Combes in Frankrijk aan dei regeering
kwam en het sein gaf tot confiskeering
van de goederen der R. K. kerk en de
uitbanning der geestelijken, is hiertegen
,ook onzerzijds geprotesteerd.
Elke godsdienstvervolging behooren wij
ons aan te trekken en voor alle vervolg
den ter wille hunner gehechtheid aan hun
godsdienst en kerk behooren wij het op
te nemen.
Hier geldt toch het oude spreekwoord
heden ik, morgen gij.
Wat men daar de Roomsche kerk aan
doet, kan straks elders met de gerefor
meerden van alle gading en van elke
kerkelijke indeeling g'eschieden. En ten
slotte spreekt zich in alle dergelijke ver
volgingen de vijandschap tegen den Chris
tus uit.
Wat President Call es in Mexico, zij 't
ook met del in 1917 gewijzigde Grond
wet in da hand, bestaat, heeft ook mi
nister Combes in Frankrijk ondernomen. En
met welk gevolg? Dat het zijn politieken
val heeft verhaast, en de vervolgde
Roomsche kerk ten laatste zegevierend
uit den strijd te voorschijn trad.
Het spreekwoord, eeuwen geleden, aan
den Portugees Pombal bewaarheid, is ook
in Combes vervuld: Qui mange du pape,
en meurt. Die van den Paus eet, zal
er aan sterven. Ook Bismarck is er niet
vrij van gebleven.
Het zal ook d© ervaring van Galles
in Mexico worden.
Hij mag nu alle kerken en andere ker
kelijke bezittingen tot staatseigendom
vorklaren, en alle godsdienstige orden of
stichtingen van wolk geloof ook verbie
den kapitaal t© bezitten of te beheeren,
alle godsdienstig© conventen en kloosters
opheffen, ja zelfs de godsdienstige opvoe
ding uit de openbar© school weren of
de stichting van bijzonder© scholen ver
bieden, tenslotte keert zich ook dit zwaiaxd
tegen hem zeiven die het hanteert.
De vervolging der Afgescheidenen, de
doorvoering van het beginsel der neutTali.
teit en de bemoeilijking van de stichting
der vrij© scholen, heeft ook in Neder
land een worsteling ontketend, waarbij de
vrije kerk ton slotte wèl voer en de vrije
school tot aanzien kwam.
Daarom betreuren wij hetgeen thans in
Mexico geschiedt en wij protesteeren er te
gen in den naam der vrijheid, der vrij
heid van geloof en van gedachte.
Het bloed der martelaren is het zaad
der kerk. Dit is do ernstige les der ge
schiedenis van alle volken. Moge de Mexi-
caansche regeering dit nog in tijds beden
ken, alvorens op haren weg van consciën
tiedwang voort t© varen.
De Volkenbond.
Het optimisme, waarvan men op1 het
oogenblik in de Fransche officieele krin
gen blijk geeft ten aanzien van de aan
staande bijeenkomst van den volkenbond,
belet niet de ernst van den toestand
in te zien, schrijft de „Msb.":
Men geeft er zich dan ook goed reken
schap van, dat de volkenbond zelf ernstig
bedreigd is. Sommige landen beginnen
inderdaad het Geneefsche instituut als
nutteloos of zelfs als een hinder te be
schouwen. Frankrijk heeft reeds tal van
opofferingen aan zijn eigenliefde gedaan,
om schikkingen mogelijk te maken en het
ziet er naar uit, of het er in geslaagd
is, Polen een verzoeningsgezinde houding
te doen aannemen, waardoor' een gevaar
van dien kant wordt uit den weg geruimd.
Briand is absoluut van plan, alle aan
vallen te verijdelen. De onderhandelingen
met Engeland en Duitschland hebben hem
van de mogelijkheid overtuigd, dat de
gevaren nog te keeren zijn.
Briand gaat naar Genève met de be
doeling niet alleen het instituut zelf, doch
ook het prestige van den volkenbond te
veidedigen, om daardoor tevens het werk
van Locarno te redden. En men is te Pa
rijs overtuigd, dat hij als overwinnaar zal
terugkeeren.
De onderhandelingen omtrent het sta
tuut van Tanger zijn onder die omstan
digheden nog des te belangrijker. Men
meent te Parijs, dat Spanje zijn eisch voor
een permanenten zetel door den nieuwen
koers uitermate verzwakt heeft en dat
het dubbele spel: Tanger of zetel, juist
er toe leiden zal, Spanje's politiek op het
doode punt te brengen.
Het blijkt meer en meer, dat Londen en
Parijs het volkomen eens zijn voor de te
volgen gedragslijn, doch dat Madrid een
regeling van de kwestie wil, alvorens naar
Genève te zullen gaan. De moeilijkheden
zijn dus nog niet van de lucht.
Amerika en We kinderhuwelijken.
De Vereenigde Staten mogen sterk
tegen het drankmisbruik ijveren, op het
gejied van het huwelijksleven bestaan
daar ergerlijke bepalingen. Wij vinden
daar, meest bij het blanke ras, huwelijken
van beneden de 16 jaren bij ongeveer
700.000 personen. De minimum-leeftijd
voor knapen en meisjes is bepaald op
1214 jaar. Zelfs kan het in 14 Ame-
rikaansche staten nog vroeger plaats heb
ben. Doch dit is het ergste niet. Veel
erger zijn in den staat New-York de zoo
genaamde proef-huwelijken. Wanneer op
hun 18e jaar de man of de vrouw elkan
der moede zijn, kan het huwelijk nietig
verklaard worden ook als er kinderen
zijn. Zoo los wordt de band des huwe
lijks geacht; zoo gemakkelijk wordt daar
de scheiding gemaakt. Er rijst hoe langs
zoo meer twijfel of Amerika wèl op mo
reel en religieus gebied zoo hoog staat,
als ons in ons vaderland wèl eens is
of wordt voorgehouden. (Ned.)
Misdgad en krankzinnigheid.
De criminaliteit en de misdadige krank
zinnigheid nemen in den Staat New-York
hand over hand toe. In de gevangenissen
ran den Staat bevinden zich thans 7500
lieden, die zware straffen ondergaan. Dat
is een zoo hoog aantal als nog niet was
voorgekomen. Bovendien zijn er in de
beide staatsgestichten voor misdadige
mmm11.uw,mmm* m .met
krankzinnigen te Beacon 1000 en te Dan-
nemora 700 verpleegden. De toeneming
der veroordeelde misdadigers was verge
leken bij 1 Juni 1925 ongeveer 50 pet.
Ook het aantal misdadige krankzinnigen
was aanzienlijk toegenomen vergeleken bij
een jaar tevoren.
Sprekende cijfers.
Een Amerikaansch blad, de „Education
Digest" heeft een becijfering gemaakt,
ho© de bevolking der V. S. hr*r inkomen
verbruikt. De resultaten worden in de
volgende percentages weergegeven:
Godsdienst 0.75
Onderwijs 1.50
Regeering 4.50
Misdaad 8.25
Kleeding 11.00
Weelde 22.00
Levensonderhoud 24.50
Er blijven dan nog 27.50 percent over
voor allerlei niet nader gespecificeerdei
uitgaven, waarvan 14 percent als onbe
kend wordt aangegeven.
Zeer sterk is wel het contrast, in een!
„christelijk" land tusschen de uitgaven!
voor weelde en godsdienst, het duide
lijkste teeken wel, hoezeer het moderne!
heidendom veld wint.
Pangalos naar Kreta overgebracht.
Pangalos is thans van Eagina, waar
hij in een particuliere villa was onder
gebracht, naar Kreta overgebracht. Hij
kan zich moeilijk in zijn lot schikken eQ
weent voortdurend. Toen men hem vóór
het vertrek van het schip, dat hem naar
Kreta zou brengen, kwam halen, vreesdel
hij ter dood te worden gebracht. Hij pro
testeerde er tegen, dat hij; den overtocht
in een zwaren storm moest maken en'
werd tenslotte met geweld naar het schipi
gebracht. Zoodra hij op het schip was,
weende hij weer. Aan boord heeft hij
brieven geschreven aan Kondylis en zich
beklaagd over de slechte behandeling,
die hem ten deel is gevallen. Bij aankomst
te Kreta vreesde hij, dat een aanslag]
op hem zou worden gepleegd. Men kon
hem slechts met moeite aan land bren
gen. Het sloeg middernacht, toen hij het
door de Turken gebouwde fort Izzedin
werd binnengevoerd. In de gevangenis
werden zijn kleeren doorzocht en hij bleek
in het bezit te zijn van 8000 drachmen,
die in beslag werden genomen, van een
brief aan Kondylis en een afscheidsbrief
aan zijn vrouw. i
Korte berichten.
In verband met de tegen 1 Sep
tember aangekondigde bakkersstaking té
Lyon heeft burgemeester Herriot maat
regelen getroffen, om de verzorging vanl.
de bevolking met brood te verzekeren.
Van de dagelijks benoodigde hoeveelheid
van 250.000 K.G., zal 100.000 K.G. door de
militaire intendance worden geleverd, ter
wijl verder, naar verwacht wordt, een aan
tal bakkerijen gerequireerd zullen worden.
De „Paris Midi" meldt uit Casa^
blanca, dat Abd el Krim voor zijn in
scheping een verklaring heeft afgelegd,
waarin hij zeide, dat er in het Rif-gebied
nimmer vrede mogelijk zal zijn en dat
Spanje, noch Frankrijk den strijd daar
zouden hebben aangevangen, indien deze
mogendheden daaromtrent evengoed wa
ren ingelicht als hijzelf.
Clemenceau wfl een nieuwen open
brief aan president Coolidge publiceeren,
Uit New-Orleans wordt gemeld, dat
redders met drinkwater en kleeren in de
verwoeste streek zijn aangekomen om de
slachtoffers van den tropischen orkaan
van den 25sten dezer bij te staan. In
het geheel zijn bij dezen storm 19 per
sonen om het leven gekomen, terwijl er
nog twaalf vermist worden.
Lingbekianen met de
P a u s e 1 ij k e v 1 a g.
Naar aanleiding van de anti-p apisti-
sche protestvergadering te Leeuwarden'
onder leiding van Ds Lingbeek schrijft
men aan de „Tijd" uit Friesland:
le Tooneel: Uit 'n .parochie van Fries
land vertrokken een paar auto's met R.K.
pelgrims naar Leeuwarden om deel te
nemen aan de Bonifacius-beevaart. In
Wijtgaard, 'n uurtje van Leeuwarden,
werrl een poosje stilgehouden om de pel
grims eenige lafenis te doen toekomen.
In blijde* stemming zaten allen in de
gemoedelijke gelagkamer. De gele vlag
getjes hingen slap.
2e Tooneel. Van uit de „Oosthoek"
der Provincie naderde 'n tweede auto
't dorpje Wijtgaard. Vlak bij 't dorp
bandenpech. De „Lingbekianen", die op
gingen ter protestmeetingg stonden op da
keien en de tijd was zeer beperkt.
3e Tooneel. 't Gezelschap „protestgan-
gers" ontdekt den leegstaanden auto bij