Donderdag 16 Augustus 1936 49e Jaargang Mo 376 van Politie. en Peren, [smidsknecht. MIRV ST JOHN iMsgM, tSEH? Hoefje, er-doppen rijving te koop and te koopif uw- en Weiland en- ip gevraagd. kkersknecht oi| Komend®, Menstbode, FEUILLETON. n 1 mnd. prCL Voor de recht- cht gestaan de rveea, verdacht chting. Om van koop verdachte van hij gaarne zou hij W. R hebben beloofd nd stak. De ver maal de koop. isje, als getuige 1. zich bij hem staande gedeelte ge oogenblikken roepen en zag M. noemde het en eisehte een ar en zes maan- lorloopige hech te verantwoor- i W. R. te Mij. brandstichting, igen werden ge- >.a. op, dat ver- lstichter bekend der Van B. te ;hte benzine ge le politie waar- reeds eenige ja- eten, hoewel niet O. M. eisehte landen gevange de voorloopige «nommnomM :abeth Angelina 4 j., wed. van is.i IR BERICHT. avond van 26 id uit westelijke olkt, waarschijn, en, weinig vet. staande INSTITUUll ssen in Boekhouden, ma. opleid. fl2.— p.n,| a d. Ie Ned. Pol, Ruim 1500 gel contanti 3en boomgaard bij het j „Zwake" te 's-Gra- te leveren tot Zater I a. s., 's middags kantore van Notarial /DORT te 's-Graven- r inlichtingen te be Woonhuis, Schuur, n Varkenshok, oomgaard, BouwT n Baarland, in Baken H A. 24 A. 18 C.1 De bouwlanden na I 926, het weiland 251 26 en de gebouwen! ei 1927. nadere goedkeuring kunnen ruim te bekomen bij WO' i te Goes. EL BLANCKE, 'eg 329, Den Haag. mogelijk gevraagd: RAAD, Oostdgk, Krabbendgke. )OGERD, Sint Maartensogt van stonden aan of r, sionueu f een Paardenknecht o woning bescnw unnende ploegen t, die met paarden o V. REIJNIERSE fö; W 8, 't hof De Gre evraagd I jaar, in ;oes. Drukkers-Exploitanten: (jOSTERBAAN LE COIMTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes fel Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.- Losse nummers f 0.05 Prijs der Advertent iën: 14 regels f1.20, elke regel meer 30 ct, Bij abonnement belangrijke korting. m\M .wajuw 'ia*** wJt&t SOCIALISME EEN WERELDBESCHOU WING. Om het socialisme, te verstaan, moeien «ij uit de geschriften zijner stichters opL diepen, wat deze hebben vastgesteld int zake het historisch materialisme en de leer van den klassenstrijd. Nog een derde theorie: de meerwaarde- theorie is door de volgelingen reeds lang losgelaten. Met deze behoeven wij ons derhalve niet bezig te houden, al bet hoort zij met do beide overige tot hetL zelfde stelsel, zooals het door Rarl Marx tot één geheel werd saamgesmeed. Het socialism® is een wetenschap. Ent gels schreef: door deze beide groote ont dekkingen: de materialistische geschiede nisopvatting en de onthulling van het ga- heim der kapitalistische productie werd het Socialisme een wetenschap. Nu onderscheiden de socialisten tus- .schen natuurwetenschappelijk materialist me en historisch materialisme. Het eerste is zegt Prof. Treub materialistisch in do verklaring van het feit dat de menschen miet geest begaafde wezens zijn; het andere is de verklaring van de wijze, waarop die met geest bet gaafde wezens hun samenleving inrichten. „Er bestaat echter geen klove tusschen het natuurwetenschappelijk socialisme en het historisch materialisme", leert de schrijfster van „Darvvin-Marx". Maar wat is historisch.materialismie? Laat Marx het u zeggen. „Ter voldoening aan hunne levensbe hoeften in de maatschappij komen de menschen tot elkander in bepaalde, van hun wil onafhankelijke productie-verhou dingen te siaan, die overeenstemmen met den bepaalden ontwikkelingstrap van de materieele krachten, waarover zij ten be hoeve der voortbrenging hebben te be schikken." „Het samenstel dezer productieverhou dingen vormt de economische structuur .(inrichting) der maatschappij, don wer- kelijken grondslag, waarop zich dei boven bouw met haar rechtswezen en haar po litieke instellingen verheft en waarmede bepaalde vormen van miaatschapp'elijk be wustzijn overeenkomen. De productiewijze van het materieele leven beheerscht het sociale, politieke en geestelijke levens proces in hef algemeen. Het is niet het bewustzijn der menschen, dat hun zijn, maar omgekeerd hun maatschappelijk z ij n, dat hun bewustzijn bepaalt". Waarop komt nu deze geleerdheid neer? De bedoeling is in 'tlcort deze: De productieverhoudingen, veroorza'akt door, geheel onafhankelijk van de ont wikkeling der productiekrachten, bepalen niet alleen, hoe de mensch optreedt in de maatschappij, in den staat, maar ze beheerschen ook zijn geestelijk leven. Wat 'in een bepaalde periode der geschiedenis •als recht zal gelden, de ontwikkeling van wetenschap, van kunst, van godsdienst, van zeden, het wordt alles beheerscht door de productiewijze van het stoffelijke leven. Door de vraag, of de mensch met de primitieve werktuigen van steen en brons, dan wel door middel van de kunstig saamgestelde machine zijn heer schappij over de stof tracht uit te oefenen. Welfczien komt het neer op deze een voudige uitspraak: de wijze1, waarop het inenschdonl in dei verschillende tijdperken! der geschiedenis aan den kost tracht te komen, beheerscht ook geheel zijn g e e s- 'telij k leven. Het maatschappelijk zijn bepaalt het b e w u s t z ij n. Dit laatste wèl te onthouden, in ver1- Uit het Engelsch. -o 46) Dolllie stemde er gemelijk in toe; zij rand hem koud en ongevoelig, en ver moedde in de verste verte niet, welk een overweldigend gevoel van medelijden zich plotseling van hem meester gemaakt had ui] het zien van één trein, die op haar Handschoen was gevallen; hij had haar mog nooit zien schreien en dacht niet, «at men het zóó aardig kon doen. Grey had wel kinderen zien schreien, zelfs de_ herinnering aan hun gezwol- aangezichten en oogleden' vond hij onaangenaam. Ook Charlotte had er oud n leelijk uitgezien, als ziji des morgens uinenkwam met roode vlekken onder de ogen, en zij haar gezicht verwrong, als au 6r. c!e tranen uit te persen; maar meisje schreide zoo aardig, zij- had mfr verwronSen gelaatstrekken, de tranen eten over hare wangen en vielen neer waar ze maax koncten, en haar rood geweende oogen maakten, dat zij er nog ®eer sympathiek uitzag. Grey dacht hier lang over na, en pij- gun zijn hersens om iets zachts en band met hetgoen wij hier hoven spatii eerden. Daar toch komt 'top aan. Wij zullen liet nog even herhalen: „Het is niet liet bewustzijn der men schen, dat hun zijn, maar omgekeerd hun maatschappelijk zijn dat hun bewustzijn bepaalt." Dr Gorter, deze wijsheid lezende, jubelde het uit in een zijner filosofische opstellen over het Socialisme (het was in Juli 1900, toen hij nog ccn geestdriftig aanhanger was van hef socialisme; nu is hij reeds veel verder afgegleden; hij staat in de voorste rijen van hot Com munisme): „Men ziet, het is niet ten onrechte dat de leer van Marx materialist tisch heet. Zij erkent en heeft gevonden zicht, en tastbare drijfveeren voor de geschiedenis der menschheid". Zelfs het denken en zieleleven is af hankelijk van de productiewijze! Oorn-eliei Huygens zegt in haar even aangehaald boek: „Marx toonde aan (let wel: toonde aan) dat de afbeiidsbasis, liet economisch proces de Gron is 'fan het denken en zieleleven, van wetenschap en wijs begeerte, van de hoogste intellects-open- baringen. Van de hoogste? Van de hoogste openbaringen van het menschelijk verstand. Zelfs van het geloof Diezelfde propagandiste schrijft verder: „Juist het „zijn" van elk volk, de wijze waarop de natuur zich aan on in hen openbaart, de wijze-, waarop zij leven, be staan, arbeiden, voortbrengen, streven, be paalt hun denken e-n voelen en begrijpen, met andere woorden: hun bewustzijn. Naar d it bewustzijn vormt zich hun geloof en hun ideaal, het schoonste en volmaaktste, dat de men- schengeest onder bepaalde levens voorwaarden zich vermag te verbeel den." Wat hier nu geleerd wordt? Dat de- schoonheid en volmaaktheid der ziel haar toppunt bereiken; niet alleen het volmaakte', maar het volmaakt s t e bei- reikt de ziel, wanneer het lichaam maar geregeld goed gevoed is. En zelfs het geloof is niet afhankelijk van werkin gen Gods, diei zich de ervaring leert hef in da armstcn onder de urmen, de meest lijdenden het sterkst openbaren, maar van de productiewijze. Is die zooi- 'danig dat iedereen aan den maatschappe- Iijken disch zich geregeld te goed kan doen, dan ontstaat in hem het geloof en bereikt zijn ziel de volmaaktste vol maaktheid Terecht kwam -dr Kuyp-e-r, dat alles ge lezen hebbende, in de Tweede Kamer 6 Dec. 1901 tot daze slotsom: „Wat is van het geheel e optreden van Marx het -doel? De materialistische historische rich ting, die zegt, dat alle verschijnselen op zedelijk, a-estetisch of godsdienstig gebied1 het uitvloeisel zijn van de oeconome en stoffelijke toestanden, anders niet. Daar door worden dus dei factoren van 's men schen wil, 's menschen denken, 's men schen zielkundige- neigingen verklaard elk stoffelijk bestaan te missen en eenvoudig 'alles afhankelijk gemaakt van werkingen, die voortvloeien uit de o economische stof felijke verhoudingen." Een ander socialistisch tijdschrift gaf Van Marx' leer een korte samenvatting, lui dende „Marx beschouwt de maatschappelijke ontwikkeling als een natuurgeschiedkundig proces, door wetten geleid, die niet slechts van den wil, het bewustzijn en het be doelen der menschen onafhankelijk zijn, vriendelijks te zeggen; terwijl Dollie fier naast hem voortwandelde en hem den koudsten, stijfsten jongen man vond, dien zij ooit ge-zien had. „Ik geloof, dat niemand de plaats eener moeder kan innemen haar liefde is ge-heel eenig", zeide hij ten laatste, hier door het stilzwijgen eenigszins onhandig verbrekend. Hij lachte zichzelven later uit om deze. kleine gevoelsuiting, maar Dollie was er door getroffen en vond die ge dachte bepaald oorspronkelijk. „O!" zeide zij, terwijl haar gelaat ver helderde, „ik ben er zeker van, dat er op de geheele wereld geen tweede is als mijne moeder; niemand, die half zoo lief, of mooi, of goed is." „Nu, dat weet ik nog niet", antwoordde Grey langzaam, wa.nt hij was het niet geheel met haar eens. „Ik geloof, dat alle moeders vrij wel gelijk zijn, ik bedoel, ieder vindt de zijne de beste"; en hij zttohtte even, maar Dollie hoorde het niet, want hij had een levendige herinnering van een vrouw met een lief gelaat, die hem en Bertie in hun kleine bedjes goedennacht kuste, en die zoo treurig langzamerhand weg teerde, toen zij nog jongens waren. „In ieder geval", vervolgde hij: vriji droogjes, „kan niemand ze ooit vervangen". „Dat is zeer waar, antwoordde het maar veeleer omgekeerd, hun wil, bewust zijn en bedoelen bepalen." Minister Kuyper beriep zich ook o-pl deze uitspraak en de heer Schaper ant woordde (6 Dec. 1901): „Het historisch .materialism©, in die- uitspraak door den Minister geteekend, aanvaarden wij, daar mede zijn wij het eens". In woord-en, voor geen tweeërlei uitleg ging vatbaar, wordt hier derhalve gei- leerd, dat de- maatschappelijke ontwikke ling, onafhankelijk van den wil, het beL ■wustzijn en bedoelen der menschen, haar gang gaat en veeleer omgekeerd den wil en het bewustzijn en bedoelen beheerscht- Bernstein toekent de materialistische ge schiedenisopvatting als liet erkennen der historische noodzakelijkheid: „De beweging der stof voltrekt zich naar de materialistische leer als een me- chanisch proces." „Geen gebeuren zonder zijn. stoffelijke oorzaak." Het is in dit hoofdstuk, dat Bernstein zegt: „So ist der Materialist ein Kalvinist. ohne Gott". (Aldus is de- materialist een Galvinist zonder God.) Op zich ze-lf beschouwd, gaat deze ver. gelijking mank. Een Calvinist zonder God is ge-e-n Calvinist, zoo min als een zee zond-er water een zee zou zijn. Maar in zooverrei is ze juist, dat, gelijk de Calvinist tot God terugleidt alle lei ven, in Hem zoekt den oorsprong aller zijn, de Materialist voor alles wat is zoekt naar stoffelijke- o-orzaak en dat bei den, de Galvinist en de Marxist (sociaal!, democraat), van een zoogenaamden vrijen wil niet we-nschen te weten. bezwaar geopperd dat er dan weer zooveel minder „lev-ensp-osities" komen! Wat dus zeggen wil: de Staat moet op zijn diensten maar niet bezuinigen, en maar zoov-eel mogelijk overcompleete werkkrachten bezig houden. Of dan die verschillende liooge uitgaven voor zeer geringe diensten bestendigd worden, wat hindert dat! Terecht brengt „De Standaard" dan ook in herinnering het afnemen van het aantal betrekkingen in den pu blieken dienst geen nadeel is, doch integendeel een groot voordeel oplevert, Wanneer toch langs dezen weg de Staat minder moet uitkeeren aan salarissen, dan blijft dat uitgespaarde geld in de zakken der belastingbetalers. En één stuiver in de hand van een burger is vrucht baarder dan twee in de hand van den Staat. Bezwaar tegen bezuiniging. E-en bezuiniging die niemand schaadt en daarbij enkelen nog een bijverdienste be zorgt, wie kan daar iets tegen hebben? „De Standaard'1 en velen, ook wij stemden met haar voorslag in be- peitte dezer dagen het denkbeeld om werk -dat noch kennis noch bedrijfservaring eischt, bij de post en andere publieke -diensten niet tot een levenspositie te maken. Bijvoorbeeld een ambtenaar die een behoorlijk salaris verdient, met den post zegelverkoop te belasten, dit heeft geen zin. Die man kan degelijker werk do-en en de postzegel verkoop kan door minder ge schoolden geschieden. Dat kunnen des noods tijdelijke krachten zijn, zooals men die -ook voor hulpbestellingsdiensten be zigt. .„Het Volk" is terstond tegen dit denk beeld te velde getrokken.. Dat spreekt van zelf. Een sociaal democraat heeft nu eenmaal een afkeer van bezuinigen, be halve dan op de uitgaven voor leger en vloot. Maar dit laatste geschiedt op een uitrekening. Daarbij komt dat hij een hekel heeft aan CoHjn en aan het blad, waarvan hij ver onderstelt, dat Colijn er invloed op heeft. We kunnen van de tegenstanders van den voorslag de S.D.A.P. wel uitschake len. Maar nu zijn er nog andere. „De Standaard" had gewezen op tal van jonge menschen, die dit werkje best zouden willen op zich nemen, o.a. jonge vrijsters, die gaarne hun uitzet uit deze verdiensten zouden bekostig-en; en jon gens, die er wat bij verdienen willen, om hunne lessen te kunnen bekostigen, en zich verder voor het leven te bekwamen. Het schijnt gekleed te staan, en vooral democratisch om daar tegen te zijn. De democratische R.-K. bladen hebben al het L'lBlI.J. L .".'.1' J meisje levendig; „iemand kan twee vrou wen hebben, maar slechts één moeder." „Twee vrouwen!" riep Grey op1 verbaas den toon uit; voor één oogenblik rees de gedachte aan het Mormonisme in hem op; „ik begrijp niet hoe gij- dat bedoelt", zeide hij, stilstaande en Dollie verwonderd aanziende. „Ik bedoel natuurlijk niet twee tegelijk", antwoordde zij; ongeduldig; op ieder an der oogenblik zou zij gestampvoet hebben, maar zij wandelde nu deftig naast hem voort, en durfde zich niet nog vreem der aanstellen; maar wat was hij. toch dom, wat vreeselijk dom! „Als de een sterft, weet ge, kan een man zich altijd troosten door een andere te nemen. De meesten doen het", vervolgde Dollie met een gedecideerd knikje, waardoor zij er zeer aardig en verstandig uitzag. Waarom bracht die kleine, domme Dol lie nu vrouwen in verband met moeders, als niemand aan zooiets dacht? Wan neer men een lucifer bij; een licht ont vlambaar voorwerp brengt, ontstaat er natuurlijk een ontploffing en zullen aan grenzende ontplofbare voorwerpen ook ontbranden. Grey werd plotseling vuur rood. „Ik geloof wel, dat sommige mannen zich troosten op de wijze, zooals gij! daar zegt", antwoordde hij. „Mij dunkt, dat Kort» narichten. Gisteravond is een jongeman, die voorbij de hoofdwacht te Coblenz ging en daarbij geen acht sloeg op het voorschrift, dat voetgangers niet op het trottoir voor de wacht mogen loopen, door den op wacht staanden Franschen soldaat met een bajonet gestoken en zoo zwaar ge wond, dat hij naar het ziekenhuis moest worden overgebracht. In Syrië zou een nieuwe actie der Drusen worden voorbereid. Den. 28sten -dezer wordt Abd el Krim met zijn broer en zijn oom van Fez naar Casablanca overgebracht, waar hij scheep gaat naar Marseille. Den 2den September verlaat hij Marseill-e om naar Reunion overgebracht te wor-den, waar hij' de verbanning ingaat. Zijn verdere familie zal zich daar bij hem voegen. Bij Stuttgart is een luchtballon, waarmee de vlieger--officier Hagge uit Lin- -dau met als passagier graaf Bassenheim was opgestegen, in een onweersbui ge raakt en bij poging tot landing tegen een boom verpletterd. Hagge en zijn pas sagier zijn zwaar gewond. Beiden hebben een schedelbreuk. Volgens een bericht uit Sofia wordt sinds Dinsdagmiddag aan de Grieksch Bulgaarsch-e grens hevig kanongebulder gehoord, blijkbaar uit de richting Noord- Oostelijk van Saloniki. De uitvoerende commissie der mijn werkersfederatie in Engeland heeft giste ren den geh-eelen dag den toestand in de mijndistricten besproken om een basis te vinden tot regeling van het conflict. 's Middags vroeg Cook, de secretaris, om een onderhoud met den minister van arbeid, dien de regeering met de kwestie heeft belast. De Grieksche partij-leiders zijn er niet in geslaagd het eens te worden over de vorming van een coalitie-kabinet. Kon- dilis zal nu een tijdelijk kabinet vormen, onder voorwaarde, dat de verkiezingen niet later -dan October zullen plaats heb ben. Men heeft gisteren in een ravijn in -de omstreken van Champagny bij Bezel de lijken gevonden van drie" toeristen, een vrouw en twee mannen. In het Saksische V-ogtland is gister nacht meermalen een onderaardsche gol vende beweging met eenige aardschokken waargenomen. ik anders ben; het komt mij voor, dat men maar eenmaal in zijn leven kan liefhebben". Hij: sprak zoo afgemeten mo gelijk; niemand, die hem gehoord had, zou vermoed hebben, dat zijn gevoel hem overmeesterde. Maar die domme Dollie wilde er maar niet over zwijgen; zij: was er zich in 't geheel niet van bewust, dat zij met vuur speelde. Zij wilde hem alleen aan het praten hebben, en het ééne on derwerp was daartoe al even geschikt als het andere. Dus ging zij voort: „ja, maar zijl zou wel vroeg kunnen sterven, terwijl gij nog zeer jong waart." „Dan zou ik des te langer tijd hebben, om haar te beween en", stamelde Grey, die voelde, dat het oogenblik gekomen was, en er niets meer aan te veran doren viel, dat onzichtbare handen hem voortduwden, zonder dat hij er zelve iets toe of afdeed, en dat hij, er mocht van komen wat wilde, op déze plaats en op dit oogenblik zoude spreken. Toen -stond hij stil en Dollie ook. Zij- hadden (de kleine brag bereikt, die naar d-e Béguinag-e voert; het was hun lievelingsplekje, en zij toef-den er meer malen, om 't landschap te bewonderen. Op dezen avond zag het er vrediger uit dan -ooit te voren, met een heg van klim- De beruchte marsch van het 13 e r e g. infanterie. Generaal-majoor De Quaij, commandant van de Ille Divisie, heeft gisteren in ver band met den beruchten marsch van het 13e Regiment Infanterie een onderzoek ingesteld en verschillende personen ge hoord. Tot nog toe zijn geen bijzonder heden bekend geworden. (Tel.) De Zomert ij d. Door den heer Braat zijn aan den Mi nister van Binnenlandsche Zaken en Land bouw de volgende schriftelijke vragen ge steld Is het den Minister bekend, dat in dö volgende maand de druk van den zomer tijd, wegens het korten der dagen, weer voor menschen, die 's morgens vroeg naar hun werk moeten gaan, en voor school gaande kinderen zich zeer zwaar zal doen gevoelen Is de Minister bereid, om te hunnen ge rieve den zomertijd nu nog te verkorten? De portverlaging voor brief kaarten. In verband met een in overweging ge nomen verlaging van het port der bin nenlandsche briefkaarten, wordt aan de genen, die vóór 1 October a.s. briefkaarten; voor het binnenlandsch verkeer koopen, in overweging gegeven geen grooter voor raad in te slaan dan zij voor gebruik tot genoemden datum noodig zullen heb ben. Geen tollen. De regeering heeft bezwaar gemaakt tegen goedkeuring van het besluit van het polderbestuur van de Haarlemmermeer tot invoering van tolheffing op de polder wegen. Zooals bekend hadden ook Gedepu teerde Staten van Noord-Holland te ken nen gegeven hieraan hun medewerking niet te kunnen verleenen. De tolheffing is hiermede dus van de baan. De reorganisatieplannen van Minister Lambooy. Door den he-er J. J. O- v. Dijk zijn aan den minister van Oorlog d|et volgende schriftelijke vragen gesteld: 1. Is er grond voor dei geruchten, zoo-, als die in de pers tot uiting komen, dat ten aanzien van ©en ingrijpende wijziging in de hoogere- legerleiding, waaronder mede begrepen het commando van de ves ting Holland reeds een principieels beslissing is genomen of althans spoedig zal worden genomen? 2. Indien ja, is dei minister dan bereid, en zulks in overeenstemming miet de door Zijne Excellentie gedane toezegging in de Tweede Kamer op 27 Mei j.l., geen uitj- vo-ering te geven aan zoodanige wijzi ging, alvorens de Vo]ksve-rtegenwoordi- ging in de gelegenheid is gesteld' zich daarover uit te- spreken? De abattoir-kwestie te R ij ssen. In den gemeenteraad van Rijssen is een door zeven raadsleden ingediende motie van wantrouwen aangenomen tegen de houding van wethouder Ter Maat inzake de abattoirkw-estie. D-e voorzitter ze-ide dat wetho-uder Ter -Maat als eerlijk man bekend staat en ge daan heeft wat zijn plicht was. Hij raad de beim aan de motie naast zich neer te l-eggen. "Wjethouder Ter Maat dankte de indieners voor hun motie, die hij naast zich neerlegt en dankt God dat hij aan deze hatelijke zaak niet heeft -mede gewerkt- De voorzitter deed daarop voor op en den breeden waterstroom, waar langs lage struiken groeiden. Dollie Leunde zooals gewoonlijk over de leuning der brug en keek in bet water neer. Grey schraapte zijn. keel, wierp een onderzoekenden blik om zich been en bego ntoen vrij dwaas dat 'm-oet gezegd worden: „Luister eens, Miss Maynard; ik heb u iets te zeggen; wij zijn vreemd genoeg over -dit onderwerp- begonnen te praten maar nu kan ik h-et ook niet weer laten varen. Als de tij d gekomen is, moet men spreken, weet ge". Men moet erkennen, dat Grey niet zeer welsprekend was, maar over dit pnid-erwerp valt het een man niet altijd gemakkelijk dit te zijn. „Nu?" vroeg Dollie, hare oogen nog op h-et water gevestigd houdende, baar .„nu" was niet ontmoedigend, slechts to taal onver s-chiHig. „Het is nog maar drie weken geléden, dat ik u voor heit eerst ontmoette", ging Grey voort, met een vreemde trilling "in de stem, „vandaag juist drie weken; en toch is het zo-ov-er gekomen en weet ik, dat gij de eenig-e vrouw voor mij op1 Ide wereld zij-t; en als een man dat voelt, moet hij spreken ,weet ge". v r 1 (Wordt vervolgd.)!

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 1