Donderdag 16 Augustus 1936
49e Jaargang
Mo 376
van Politie.
en Peren,
[smidsknecht.
MIRV ST JOHN
iMsgM,
tSEH?
Hoefje,
er-doppen
rijving te koop
and te koopif
uw- en Weiland
en-
ip gevraagd.
kkersknecht oi|
Komend®,
Menstbode,
FEUILLETON.
n 1 mnd. prCL
Voor de recht-
cht gestaan de
rveea, verdacht
chting. Om van
koop verdachte
van hij gaarne
zou hij W. R
hebben beloofd
nd stak. De ver
maal de koop.
isje, als getuige
1. zich bij hem
staande gedeelte
ge oogenblikken
roepen en zag
M. noemde het
en eisehte een
ar en zes maan-
lorloopige hech
te verantwoor-
i W. R. te Mij.
brandstichting,
igen werden ge-
>.a. op, dat ver-
lstichter bekend
der Van B. te
;hte benzine ge
le politie waar-
reeds eenige ja-
eten, hoewel niet
O. M. eisehte
landen gevange
de voorloopige
«nommnomM
:abeth Angelina
4 j., wed. van
is.i
IR BERICHT.
avond van 26
id uit westelijke
olkt, waarschijn,
en, weinig vet.
staande INSTITUUll
ssen in Boekhouden,
ma.
opleid. fl2.— p.n,|
a d. Ie Ned. Pol,
Ruim 1500 gel
contanti
3en boomgaard bij het j
„Zwake" te 's-Gra-
te leveren tot Zater I
a. s., 's middags
kantore van Notarial
/DORT te 's-Graven-
r inlichtingen te be
Woonhuis, Schuur,
n Varkenshok,
oomgaard, BouwT
n Baarland, in Baken
H A. 24 A. 18 C.1
De bouwlanden na I
926, het weiland 251
26 en de gebouwen!
ei 1927.
nadere goedkeuring
kunnen ruim
te bekomen bij WO'
i te Goes.
EL BLANCKE,
'eg 329, Den Haag.
mogelijk gevraagd:
RAAD, Oostdgk,
Krabbendgke.
)OGERD,
Sint Maartensogt
van stonden aan
of
r,
sionueu f
een Paardenknecht o
woning bescnw
unnende ploegen
t, die met paarden o
V. REIJNIERSE fö;
W 8, 't hof De Gre
evraagd
I jaar, in
;oes.
Drukkers-Exploitanten:
(jOSTERBAAN LE COIMTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
fel Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
De Zeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.-
Losse nummers
f 0.05
Prijs der Advertent iën:
14 regels f1.20, elke regel meer 30 ct,
Bij abonnement belangrijke korting.
m\M .wajuw 'ia*** wJt&t
SOCIALISME EEN WERELDBESCHOU
WING.
Om het socialisme, te verstaan, moeien
«ij uit de geschriften zijner stichters opL
diepen, wat deze hebben vastgesteld int
zake het historisch materialisme en de
leer van den klassenstrijd.
Nog een derde theorie: de meerwaarde-
theorie is door de volgelingen reeds lang
losgelaten. Met deze behoeven wij ons
derhalve niet bezig te houden, al bet
hoort zij met do beide overige tot hetL
zelfde stelsel, zooals het door Rarl Marx
tot één geheel werd saamgesmeed.
Het socialism® is een wetenschap. Ent
gels schreef: door deze beide groote ont
dekkingen: de materialistische geschiede
nisopvatting en de onthulling van het ga-
heim der kapitalistische productie werd
het Socialisme een wetenschap.
Nu onderscheiden de socialisten tus-
.schen natuurwetenschappelijk materialist
me en historisch materialisme.
Het eerste is zegt Prof. Treub
materialistisch in do verklaring van het
feit dat de menschen miet geest begaafde
wezens zijn; het andere is de verklaring
van de wijze, waarop die met geest bet
gaafde wezens hun samenleving inrichten.
„Er bestaat echter geen klove tusschen
het natuurwetenschappelijk socialisme en
het historisch materialisme", leert de
schrijfster van „Darvvin-Marx".
Maar wat is historisch.materialismie?
Laat Marx het u zeggen.
„Ter voldoening aan hunne levensbe
hoeften in de maatschappij komen de
menschen tot elkander in bepaalde, van
hun wil onafhankelijke productie-verhou
dingen te siaan, die overeenstemmen met
den bepaalden ontwikkelingstrap van de
materieele krachten, waarover zij ten be
hoeve der voortbrenging hebben te be
schikken."
„Het samenstel dezer productieverhou
dingen vormt de economische structuur
.(inrichting) der maatschappij, don wer-
kelijken grondslag, waarop zich dei boven
bouw met haar rechtswezen en haar po
litieke instellingen verheft en waarmede
bepaalde vormen van miaatschapp'elijk be
wustzijn overeenkomen. De productiewijze
van het materieele leven beheerscht het
sociale, politieke en geestelijke levens
proces in hef algemeen. Het is niet
het bewustzijn der menschen,
dat hun zijn, maar omgekeerd
hun maatschappelijk z ij n, dat
hun bewustzijn bepaalt".
Waarop komt nu deze geleerdheid neer?
De bedoeling is in 'tlcort deze:
De productieverhoudingen, veroorza'akt
door, geheel onafhankelijk van de ont
wikkeling der productiekrachten, bepalen
niet alleen, hoe de mensch optreedt in
de maatschappij, in den staat, maar ze
beheerschen ook zijn geestelijk leven. Wat
'in een bepaalde periode der geschiedenis
•als recht zal gelden, de ontwikkeling van
wetenschap, van kunst, van godsdienst,
van zeden, het wordt alles beheerscht
door de productiewijze van het stoffelijke
leven. Door de vraag, of de mensch met
de primitieve werktuigen van steen en
brons, dan wel door middel van de
kunstig saamgestelde machine zijn heer
schappij over de stof tracht uit te oefenen.
Welfczien komt het neer op deze een
voudige uitspraak: de wijze1, waarop het
inenschdonl in dei verschillende tijdperken!
der geschiedenis aan den kost tracht te
komen, beheerscht ook geheel zijn g e e s-
'telij k leven. Het maatschappelijk zijn
bepaalt het b e w u s t z ij n.
Dit laatste wèl te onthouden, in ver1-
Uit het Engelsch.
-o
46)
Dolllie stemde er gemelijk in toe; zij
rand hem koud en ongevoelig, en ver
moedde in de verste verte niet, welk een
overweldigend gevoel van medelijden zich
plotseling van hem meester gemaakt had
ui] het zien van één trein, die op haar
Handschoen was gevallen; hij had haar
mog nooit zien schreien en dacht niet,
«at men het zóó aardig kon doen.
Grey had wel kinderen zien schreien,
zelfs de_ herinnering aan hun gezwol-
aangezichten en oogleden' vond hij
onaangenaam. Ook Charlotte had er oud
n leelijk uitgezien, als ziji des morgens
uinenkwam met roode vlekken onder de
ogen, en zij haar gezicht verwrong, als
au 6r. c!e tranen uit te persen; maar
meisje schreide zoo aardig, zij- had
mfr verwronSen gelaatstrekken, de tranen
eten over hare wangen en vielen neer
waar ze maax koncten, en haar rood
geweende oogen maakten, dat zij er nog
®eer sympathiek uitzag.
Grey dacht hier lang over na, en pij-
gun zijn hersens om iets zachts en
band met hetgoen wij hier hoven spatii
eerden. Daar toch komt 'top aan. Wij
zullen liet nog even herhalen:
„Het is niet liet bewustzijn der men
schen, dat hun zijn, maar omgekeerd hun
maatschappelijk zijn dat hun bewustzijn
bepaalt."
Dr Gorter, deze wijsheid lezende,
jubelde het uit in een zijner filosofische
opstellen over het Socialisme (het was
in Juli 1900, toen hij nog ccn geestdriftig
aanhanger was van hef socialisme; nu
is hij reeds veel verder afgegleden; hij
staat in de voorste rijen van hot Com
munisme): „Men ziet, het is niet ten
onrechte dat de leer van Marx materialist
tisch heet. Zij erkent en heeft gevonden
zicht, en tastbare drijfveeren voor de
geschiedenis der menschheid".
Zelfs het denken en zieleleven is af
hankelijk van de productiewijze!
Oorn-eliei Huygens zegt in haar even
aangehaald boek:
„Marx toonde aan (let wel: toonde
aan) dat de afbeiidsbasis, liet economisch
proces de Gron is 'fan het denken en
zieleleven, van wetenschap en wijs
begeerte, van de hoogste intellects-open-
baringen.
Van de hoogste?
Van de hoogste openbaringen van het
menschelijk verstand. Zelfs van het geloof
Diezelfde propagandiste schrijft verder:
„Juist het „zijn" van elk volk, de wijze
waarop de natuur zich aan on in hen
openbaart, de wijze-, waarop zij leven, be
staan, arbeiden, voortbrengen, streven, be
paalt hun denken e-n voelen en begrijpen,
met andere woorden: hun bewustzijn.
Naar d it bewustzijn vormt zich
hun geloof en hun ideaal, het
schoonste en volmaaktste, dat de men-
schengeest onder bepaalde levens
voorwaarden zich vermag te verbeel
den."
Wat hier nu geleerd wordt?
Dat de- schoonheid en volmaaktheid
der ziel haar toppunt bereiken; niet alleen
het volmaakte', maar het volmaakt s t e bei-
reikt de ziel, wanneer het lichaam maar
geregeld goed gevoed is. En zelfs
het geloof is niet afhankelijk van werkin
gen Gods, diei zich de ervaring leert
hef in da armstcn onder de urmen,
de meest lijdenden het sterkst openbaren,
maar van de productiewijze. Is die zooi-
'danig dat iedereen aan den maatschappe-
Iijken disch zich geregeld te goed kan
doen, dan ontstaat in hem het geloof
en bereikt zijn ziel de volmaaktste vol
maaktheid
Terecht kwam -dr Kuyp-e-r, dat alles ge
lezen hebbende, in de Tweede Kamer
6 Dec. 1901 tot daze slotsom: „Wat
is van het geheel e optreden van Marx het
-doel? De materialistische historische rich
ting, die zegt, dat alle verschijnselen op
zedelijk, a-estetisch of godsdienstig gebied1
het uitvloeisel zijn van de oeconome en
stoffelijke toestanden, anders niet. Daar
door worden dus dei factoren van 's men
schen wil, 's menschen denken, 's men
schen zielkundige- neigingen verklaard elk
stoffelijk bestaan te missen en eenvoudig
'alles afhankelijk gemaakt van werkingen,
die voortvloeien uit de o economische stof
felijke verhoudingen."
Een ander socialistisch tijdschrift gaf
Van Marx' leer een korte samenvatting, lui
dende
„Marx beschouwt de maatschappelijke
ontwikkeling als een natuurgeschiedkundig
proces, door wetten geleid, die niet slechts
van den wil, het bewustzijn en het be
doelen der menschen onafhankelijk zijn,
vriendelijks te zeggen; terwijl Dollie fier
naast hem voortwandelde en hem den
koudsten, stijfsten jongen man vond, dien
zij ooit ge-zien had.
„Ik geloof, dat niemand de plaats eener
moeder kan innemen haar liefde is
ge-heel eenig", zeide hij ten laatste, hier
door het stilzwijgen eenigszins onhandig
verbrekend. Hij lachte zichzelven later uit
om deze. kleine gevoelsuiting, maar Dollie
was er door getroffen en vond die ge
dachte bepaald oorspronkelijk.
„O!" zeide zij, terwijl haar gelaat ver
helderde, „ik ben er zeker van, dat er
op de geheele wereld geen tweede is als
mijne moeder; niemand, die half zoo lief,
of mooi, of goed is."
„Nu, dat weet ik nog niet", antwoordde
Grey langzaam, wa.nt hij was het niet
geheel met haar eens.
„Ik geloof, dat alle moeders vrij wel
gelijk zijn, ik bedoel, ieder vindt de zijne
de beste"; en hij zttohtte even, maar
Dollie hoorde het niet, want hij had
een levendige herinnering van een vrouw
met een lief gelaat, die hem en Bertie
in hun kleine bedjes goedennacht kuste,
en die zoo treurig langzamerhand weg
teerde, toen zij nog jongens waren. „In
ieder geval", vervolgde hij: vriji droogjes,
„kan niemand ze ooit vervangen".
„Dat is zeer waar, antwoordde het
maar veeleer omgekeerd, hun wil, bewust
zijn en bedoelen bepalen."
Minister Kuyper beriep zich ook o-pl
deze uitspraak en de heer Schaper ant
woordde (6 Dec. 1901): „Het historisch
.materialism©, in die- uitspraak door den
Minister geteekend, aanvaarden wij, daar
mede zijn wij het eens".
In woord-en, voor geen tweeërlei uitleg
ging vatbaar, wordt hier derhalve gei-
leerd, dat de- maatschappelijke ontwikke
ling, onafhankelijk van den wil, het beL
■wustzijn en bedoelen der menschen, haar
gang gaat en veeleer omgekeerd den wil
en het bewustzijn en bedoelen beheerscht-
Bernstein toekent de materialistische ge
schiedenisopvatting als liet erkennen der
historische noodzakelijkheid:
„De beweging der stof voltrekt zich
naar de materialistische leer als een me-
chanisch proces."
„Geen gebeuren zonder zijn. stoffelijke
oorzaak."
Het is in dit hoofdstuk, dat Bernstein
zegt:
„So ist der Materialist ein Kalvinist.
ohne Gott". (Aldus is de- materialist een
Galvinist zonder God.)
Op zich ze-lf beschouwd, gaat deze ver.
gelijking mank. Een Calvinist zonder God
is ge-e-n Calvinist, zoo min als een zee
zond-er water een zee zou zijn.
Maar in zooverrei is ze juist, dat, gelijk
de Calvinist tot God terugleidt alle lei
ven, in Hem zoekt den oorsprong aller
zijn, de Materialist voor alles wat is
zoekt naar stoffelijke- o-orzaak en dat bei
den, de Galvinist en de Marxist (sociaal!,
democraat), van een zoogenaamden vrijen
wil niet we-nschen te weten.
bezwaar geopperd dat er dan weer zooveel
minder „lev-ensp-osities" komen!
Wat dus zeggen wil: de Staat moet op
zijn diensten maar niet bezuinigen, en
maar zoov-eel mogelijk overcompleete
werkkrachten bezig houden. Of dan die
verschillende liooge uitgaven voor zeer
geringe diensten bestendigd worden, wat
hindert dat!
Terecht brengt „De Standaard" dan ook
in herinnering het afnemen van het aantal
betrekkingen in den pu blieken
dienst geen nadeel is, doch integendeel
een groot voordeel oplevert,
Wanneer toch langs dezen weg de Staat
minder moet uitkeeren aan salarissen, dan
blijft dat uitgespaarde geld in de zakken
der belastingbetalers. En één stuiver
in de hand van een burger is vrucht
baarder dan twee in de hand van den
Staat.
Bezwaar tegen bezuiniging.
E-en bezuiniging die niemand schaadt en
daarbij enkelen nog een bijverdienste be
zorgt, wie kan daar iets tegen hebben?
„De Standaard'1 en velen, ook wij
stemden met haar voorslag in be-
peitte dezer dagen het denkbeeld om werk
-dat noch kennis noch bedrijfservaring
eischt, bij de post en andere publieke
-diensten niet tot een levenspositie te
maken.
Bijvoorbeeld een ambtenaar die een
behoorlijk salaris verdient, met den post
zegelverkoop te belasten, dit heeft geen
zin. Die man kan degelijker werk do-en en
de postzegel verkoop kan door minder ge
schoolden geschieden. Dat kunnen des
noods tijdelijke krachten zijn, zooals men
die -ook voor hulpbestellingsdiensten be
zigt.
.„Het Volk" is terstond tegen dit denk
beeld te velde getrokken.. Dat spreekt
van zelf. Een sociaal democraat heeft nu
eenmaal een afkeer van bezuinigen, be
halve dan op de uitgaven voor leger en
vloot. Maar dit laatste geschiedt op een
uitrekening.
Daarbij komt dat hij een hekel heeft aan
CoHjn en aan het blad, waarvan hij ver
onderstelt, dat Colijn er invloed op heeft.
We kunnen van de tegenstanders van
den voorslag de S.D.A.P. wel uitschake
len. Maar nu zijn er nog andere.
„De Standaard" had gewezen op tal
van jonge menschen, die dit werkje best
zouden willen op zich nemen, o.a. jonge
vrijsters, die gaarne hun uitzet uit deze
verdiensten zouden bekostig-en; en jon
gens, die er wat bij verdienen willen, om
hunne lessen te kunnen bekostigen, en
zich verder voor het leven te bekwamen.
Het schijnt gekleed te staan, en vooral
democratisch om daar tegen te zijn. De
democratische R.-K. bladen hebben al het
L'lBlI.J. L .".'.1' J
meisje levendig; „iemand kan twee vrou
wen hebben, maar slechts één moeder."
„Twee vrouwen!" riep Grey op1 verbaas
den toon uit; voor één oogenblik rees
de gedachte aan het Mormonisme in hem
op; „ik begrijp niet hoe gij- dat bedoelt",
zeide hij, stilstaande en Dollie verwonderd
aanziende.
„Ik bedoel natuurlijk niet twee tegelijk",
antwoordde zij; ongeduldig; op ieder an
der oogenblik zou zij gestampvoet hebben,
maar zij wandelde nu deftig naast hem
voort, en durfde zich niet nog vreem
der aanstellen; maar wat was hij. toch
dom, wat vreeselijk dom! „Als de een
sterft, weet ge, kan een man zich altijd
troosten door een andere te nemen. De
meesten doen het", vervolgde Dollie met
een gedecideerd knikje, waardoor zij er
zeer aardig en verstandig uitzag.
Waarom bracht die kleine, domme Dol
lie nu vrouwen in verband met moeders,
als niemand aan zooiets dacht? Wan
neer men een lucifer bij; een licht ont
vlambaar voorwerp brengt, ontstaat er
natuurlijk een ontploffing en zullen aan
grenzende ontplofbare voorwerpen ook
ontbranden. Grey werd plotseling vuur
rood.
„Ik geloof wel, dat sommige mannen
zich troosten op de wijze, zooals gij! daar
zegt", antwoordde hij. „Mij dunkt, dat
Kort» narichten.
Gisteravond is een jongeman, die
voorbij de hoofdwacht te Coblenz ging en
daarbij geen acht sloeg op het voorschrift,
dat voetgangers niet op het trottoir voor
de wacht mogen loopen, door den op
wacht staanden Franschen soldaat met
een bajonet gestoken en zoo zwaar ge
wond, dat hij naar het ziekenhuis moest
worden overgebracht.
In Syrië zou een nieuwe actie der
Drusen worden voorbereid.
Den. 28sten -dezer wordt Abd el Krim
met zijn broer en zijn oom van Fez
naar Casablanca overgebracht, waar hij
scheep gaat naar Marseille. Den 2den
September verlaat hij Marseill-e om naar
Reunion overgebracht te wor-den, waar
hij' de verbanning ingaat. Zijn verdere
familie zal zich daar bij hem voegen.
Bij Stuttgart is een luchtballon,
waarmee de vlieger--officier Hagge uit Lin-
-dau met als passagier graaf Bassenheim
was opgestegen, in een onweersbui ge
raakt en bij poging tot landing tegen
een boom verpletterd. Hagge en zijn pas
sagier zijn zwaar gewond. Beiden hebben
een schedelbreuk.
Volgens een bericht uit Sofia wordt
sinds Dinsdagmiddag aan de Grieksch
Bulgaarsch-e grens hevig kanongebulder
gehoord, blijkbaar uit de richting Noord-
Oostelijk van Saloniki.
De uitvoerende commissie der mijn
werkersfederatie in Engeland heeft giste
ren den geh-eelen dag den toestand in de
mijndistricten besproken om een basis
te vinden tot regeling van het conflict.
's Middags vroeg Cook, de secretaris,
om een onderhoud met den minister van
arbeid, dien de regeering met de kwestie
heeft belast.
De Grieksche partij-leiders zijn er
niet in geslaagd het eens te worden over
de vorming van een coalitie-kabinet. Kon-
dilis zal nu een tijdelijk kabinet vormen,
onder voorwaarde, dat de verkiezingen
niet later -dan October zullen plaats heb
ben.
Men heeft gisteren in een ravijn in -de
omstreken van Champagny bij Bezel de
lijken gevonden van drie" toeristen, een
vrouw en twee mannen.
In het Saksische V-ogtland is gister
nacht meermalen een onderaardsche gol
vende beweging met eenige aardschokken
waargenomen.
ik anders ben; het komt mij voor, dat
men maar eenmaal in zijn leven kan
liefhebben". Hij: sprak zoo afgemeten mo
gelijk; niemand, die hem gehoord had,
zou vermoed hebben, dat zijn gevoel hem
overmeesterde.
Maar die domme Dollie wilde er maar
niet over zwijgen; zij: was er zich in
't geheel niet van bewust, dat zij met
vuur speelde. Zij wilde hem alleen aan
het praten hebben, en het ééne on
derwerp was daartoe al even geschikt als
het andere.
Dus ging zij voort: „ja, maar zijl
zou wel vroeg kunnen sterven, terwijl
gij nog zeer jong waart."
„Dan zou ik des te langer tijd hebben,
om haar te beween en", stamelde Grey,
die voelde, dat het oogenblik gekomen
was, en er niets meer aan te veran
doren viel, dat onzichtbare handen hem
voortduwden, zonder dat hij er zelve iets
toe of afdeed, en dat hij, er mocht van
komen wat wilde, op déze plaats en
op dit oogenblik zoude spreken. Toen
-stond hij stil en Dollie ook.
Zij- hadden (de kleine brag bereikt, die
naar d-e Béguinag-e voert; het was hun
lievelingsplekje, en zij toef-den er meer
malen, om 't landschap te bewonderen.
Op dezen avond zag het er vrediger uit
dan -ooit te voren, met een heg van klim-
De beruchte marsch van het
13 e r e g. infanterie.
Generaal-majoor De Quaij, commandant
van de Ille Divisie, heeft gisteren in ver
band met den beruchten marsch van het
13e Regiment Infanterie een onderzoek
ingesteld en verschillende personen ge
hoord. Tot nog toe zijn geen bijzonder
heden bekend geworden. (Tel.)
De Zomert ij d.
Door den heer Braat zijn aan den Mi
nister van Binnenlandsche Zaken en Land
bouw de volgende schriftelijke vragen ge
steld
Is het den Minister bekend, dat in dö
volgende maand de druk van den zomer
tijd, wegens het korten der dagen, weer
voor menschen, die 's morgens vroeg naar
hun werk moeten gaan, en voor school
gaande kinderen zich zeer zwaar zal doen
gevoelen
Is de Minister bereid, om te hunnen ge
rieve den zomertijd nu nog te verkorten?
De portverlaging voor brief
kaarten.
In verband met een in overweging ge
nomen verlaging van het port der bin
nenlandsche briefkaarten, wordt aan de
genen, die vóór 1 October a.s. briefkaarten;
voor het binnenlandsch verkeer koopen,
in overweging gegeven geen grooter voor
raad in te slaan dan zij voor gebruik
tot genoemden datum noodig zullen heb
ben.
Geen tollen.
De regeering heeft bezwaar gemaakt
tegen goedkeuring van het besluit van het
polderbestuur van de Haarlemmermeer tot
invoering van tolheffing op de polder
wegen. Zooals bekend hadden ook Gedepu
teerde Staten van Noord-Holland te ken
nen gegeven hieraan hun medewerking
niet te kunnen verleenen. De tolheffing
is hiermede dus van de baan.
De reorganisatieplannen van
Minister Lambooy.
Door den he-er J. J. O- v. Dijk zijn aan
den minister van Oorlog d|et volgende
schriftelijke vragen gesteld:
1. Is er grond voor dei geruchten, zoo-,
als die in de pers tot uiting komen, dat
ten aanzien van ©en ingrijpende wijziging
in de hoogere- legerleiding, waaronder
mede begrepen het commando van de ves
ting Holland reeds een principieels
beslissing is genomen of althans spoedig
zal worden genomen?
2. Indien ja, is dei minister dan bereid,
en zulks in overeenstemming miet de door
Zijne Excellentie gedane toezegging in de
Tweede Kamer op 27 Mei j.l., geen uitj-
vo-ering te geven aan zoodanige wijzi
ging, alvorens de Vo]ksve-rtegenwoordi-
ging in de gelegenheid is gesteld' zich
daarover uit te- spreken?
De abattoir-kwestie te R ij ssen.
In den gemeenteraad van Rijssen is een
door zeven raadsleden ingediende motie
van wantrouwen aangenomen tegen de
houding van wethouder Ter Maat inzake
de abattoirkw-estie.
D-e voorzitter ze-ide dat wetho-uder Ter
-Maat als eerlijk man bekend staat en ge
daan heeft wat zijn plicht was. Hij raad
de beim aan de motie naast zich neer
te l-eggen. "Wjethouder Ter Maat dankte
de indieners voor hun motie, die hij
naast zich neerlegt en dankt God dat hij
aan deze hatelijke zaak niet heeft -mede
gewerkt- De voorzitter deed daarop voor
op en den breeden waterstroom, waar
langs lage struiken groeiden. Dollie Leunde
zooals gewoonlijk over de leuning der brug
en keek in bet water neer. Grey schraapte
zijn. keel, wierp een onderzoekenden blik
om zich been en bego ntoen vrij dwaas
dat 'm-oet gezegd worden:
„Luister eens, Miss Maynard; ik heb u
iets te zeggen; wij zijn vreemd genoeg
over -dit onderwerp- begonnen te praten
maar nu kan ik h-et ook niet weer laten
varen. Als de tij d gekomen is, moet men
spreken, weet ge". Men moet erkennen,
dat Grey niet zeer welsprekend was, maar
over dit pnid-erwerp valt het een man
niet altijd gemakkelijk dit te zijn.
„Nu?" vroeg Dollie, hare oogen nog
op h-et water gevestigd houdende, baar
.„nu" was niet ontmoedigend, slechts to
taal onver s-chiHig.
„Het is nog maar drie weken geléden,
dat ik u voor heit eerst ontmoette", ging
Grey voort, met een vreemde trilling "in
de stem, „vandaag juist drie weken; en
toch is het zo-ov-er gekomen en weet ik,
dat gij de eenig-e vrouw voor mij op1 Ide
wereld zij-t; en als een man dat voelt, moet
hij spreken ,weet ge". v r 1
(Wordt vervolgd.)!