Woensdag 31 Juli 40e Jaargang n huis afeiland {AM-MASSEE ËRS FRÈRES. lofsteedje, Buitenland. ichleeren handschoenen rting a contant ft'O 345 erij BLOK, U WEL, rflesch f 2.20, irijving te koop, voor viiff iaar! ,ke Dlensi Provinciale Staten van Zeeland. crème, zijn Wt(r irhanden. GOES. Telef, |j| ht Rundvleesch. Vette Magere Runderl. f070 f 0.60, Rund- en Var 5, bij J. PIETERSE lies per pond. Drukkers-Exploitanten: OOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.— Losse nummersf0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f1.20, elke regel meer 30 ct. Bij abonnement belangrijke korting. ruim Donderdag orzien van od, Worstobrood mbroodjea, liner Ballen, [rteering Koekje# Bonbon*. 1 Middelburg. rma SAM VAN OS, Lburg, wette Rollade* rzen. 50 de Kilo., dat wij buiten onze „merkenglazen" ook Brillenglazen leveren in onder, staande prijzen? Spherisch f 0,50 Cylindrisch 0.75 Gec. Cyl „1,- Menisken 1,- in alle prijzen, rma A. R. DE MUI1NCK, g, C 102, Middelburg. uct. Merk gedeponeerd, inging van llnmaah- Geschikt voor !n< alle soort wruchten naken van Advocaat, ;n voor gebruibsaaa en verkrijgbaar bij de eurotokers. andering wan bedrijf, Leer JAN HEOJNSDIJK, gelegen in den polder •d Beveland, gemeente bestaande uit voet nieuw gebouwd Woon- ur, Wagenhuis, Var- verder Getimmerte, jaard, Bouw- en Wei- 5 H.A. 78 A. 50 cA ten 262 Roeden. irden 1 November 1® itigen eiken werkdag, gsbiijetten in te leve' tore van Deurwaarder ER, te Kortgene, vóór i a.s., alwaar evenals genaar-verkooper alle chtingen zijn te betó' 1 roeden b«8JeV aan de Braamstraat auburg, te aanvaarde» oer of eerder. óór of op 15 August» JURMOND, WestSo JAC. SUURMOND elke ook inlichting agt prijs bü 3 - Middelburg noon, met t plaatsing op ide menschen ■leider. n d# etter A bureau va is. De heer Colijn. De heer Colijn gaat naar de Eerste Kamer en verlangt, op 'toogenblik al thans, geen. plaats in de Tweede. Daar zal de leider onzer partij wel zijn verstandige reden voor hebben. Gelijk men weet is dat Kamerlidmaat schap' ook tijdens het leiderschap van dr Kuyper meermalen in onze partij ter sprake gekomen. Dr Kuyper is van 1874 tot 1877 lid van de Tweede Kamer geweest, en eerst in 1894 in de Kamer teruggekeerd, nadat jaren lang door de A.R. Kamerclub en haai- toenmaligen voorzitter jhr mr A. F. de Savornin Lobman er op was aangedron gen geworden, dat dr Kuyper als leider der A.R. partij zitting moest hebben in de Tweede Kamer. Na 1905 is dr Kuyper nog een tijd lang lid der Tweede Kamer geweest, en daar na van de Eerste. Ook de heer Lohman, de leider der C.-H. Unie is schier onafgebroken lid der Tweede Kamer geweest. Er kunnen gewichtige redenen voor be staan dat de leider eener partij zich bui ten de Kamer, hetzij Eerste of Tweede Ka mer, houdt of ook dat hij een zetel in de Eerste Kamer boven een in de Tweede Kamer verkiest. Wij mogen gerust vertrouwen, dat de heer Colijn zijn goede redenen had om 't aanbod van den heer v. d. Heuvel om voor hem een plaats open te maken in de Tweede Kamer, af te wijzen. Een staatsman als hij ziet verder dan •wij allemaal te zamen. pt. gevraagd jibe# kN MELLE, OPrl1 Zomerzitting 192 6. Electriciteitsvoorziening. Bij de behandeling der mededeelingen' van Ged. Staten omtrent de electriciteits voorziening in de Provincie, werden in de afdeelingen verschillende opmerkingen ge maakt, o.a. werd gevraagd hoe het staat met de onderhandelingen met Middelburg waarop geantwoord werd, dat deze in bet laatste stadium zijn en alleen nog loopen over de uitlegging van sommige bepalingen Inzake Schouwen en Duiveland werd van de zijde van Ged. Staten opgemerkt, dat een onderhoud van B. en W. van Zierikzee met den directeur der P.Z.E.M. heeft plaats gehad en dat genoemd college op eigen initiatief de voorstellen heeft afgewezen- De overige gemeenten op Sch. en D. hebben over het algemeen gunstig ge antwoord op het schrijven van Ged. St. Inzake vragen betreffende de Bevelaniden en de Mabeg, werd opgemerkt, dat de noodige koopmanschap zich er tegen ver zet aan de onderhandelingen veel publi citeit te geven. Er is een- accountants onderzoek gaande naar den financiëelen toestand van de gasfabrieken in de be wuste gemeenten; terwijl met de Mabeg door Ged. Staten onderhandeld wordt. Men wees inzake de resultaten der Zuidgroep er op, dat de cijfers wel ge fiatteerd zijn, zoolang nog niets is af geschreven mag het niet voorgesteld wor den of er reeds een gunstig saldo is. Ook zijn de waarden van sommige voor raden te gunstig voorgesteld. Al doende krijgt men een onzuivere balans. Een lid van Ged. Staten meende, dat men niet te veel aan Ged. Staten moet vragen, maar hen rustig moet laten doorwerken. Men tracht niet de zaak gunstiger voor te stellen, dan ze is en men dient er zich m te verheugen, dat de tekorten in zoo'n korten tijd tot op een klein gedeelte na zijn ingehaald. Ook over het gebeurde te Sas van Gent werden inlichtingen ge vraagd, waarop een lid van Ged. Staten antwoordde, dat den directeur geheel geen blaam treft. De onderhandelingen over de goedkeuring der statuten met den mi nister duren nog voort. In hun officieel antwoord op het af delingsverslag, zeggen Ged. Staten, o.a. dat men niet vergeten mag, dat het hier gaat eenerzijds voor de provincie om zeer nelangrijke uitgaven, anderzijds voor de ge meenten om gewichtige besluiten, met name wat de garantie betreft. Waarhij dan ook de kwestie van gelden komt, die m bedrijven gestoken zijn. en voor enkele nog de verhouding tot de Mabeg. Dit ajles maakt, dat de uitvoering der be sluiten niet in hetzelfde tempo gaat, als Red. Staten zelf wel zouden wenschen. .Betreffende de onderhandelingen met Middelburg deelen Ged. Staten nog enkele onderdeelen mede en zeggen, dat niet r .?ft^ ma& worden gezien, dat eene belangrijke beslissing, waardoor voor een reeks van 30 jaren de electriciteits voorziening van Walcheren zou worden um i kan en mag genomen worden zonder zeer nauwgezette overwe- W'vr-ïï1' mt ter 'nzaSe overgelegde stuk- I w t- V Zljn er verschillende wenschen IVerlangens teiï opzichte vpjn Woordgroep' en Bevelanden, waarmede rekening zal moeten worden gehouden, Ged. Staten er kennen, dat de balans van de P.Z.E.M. nog niet volledig is, omdat daarin geen afschrijvingen voorkomen, maar zij ont kennen, dat de cijfers geflatteerd zijn. Deze zijn ontleend aan de boeken. Steeds is dezelfde wijze van groepeering der cij fers gebruikt en als dan liit de verge lijking met een vorig jaar blijkt, dat het tekort f65000 minder bedraagt dan het vorige, dan meenen Ged. Staten, reden te hebben voor hunne opvatting, dat de toe stand langzamerhand gunstiger wordt. Dhr Onderdijk meent, dat er wel dege lijk afschrijvingen hadden moeten plaats hebben. Spr. geeft cijfers om aan te too- nen dat niets is afgeschreven op ma chines en pijpleidingen en dit als regel toch 10 procent per jaar dient te zijn. Verder zegt spr., dat hem nader gebleken is, dat op koper enz. wel is afgeschre ven, maar er had toch wel f 300.000 moe ten zjrjn afgeschreven en dit moest bij de kosten van de electrificatie worden op geteld. Ten slotte heeft men geen geld voor nieuwe gebouwen enz., als dit na eenige jaren noodig blijkt. Spr. meent, dat met Zierikzee nog eens onderhandeld moet worden. Dhr Timmerman ontleent, dat er onder handelingen tusschen B. en W. van Zierik zee en den directeur der P. Z. E. M. hebben plaats gehad. De heer Well oman meent wat betreft Zeeuwsch-Vlaanderen, dat men moet op passen heit te mooi te doen schijnen, de exploitatierekening geeft niet precies den toestand weer. zooals die is. Ged. Staten geven aanvechtbare cijfers. Vooral ook met de waardeering van de oogeinblikkelijke waairde der eigendom men moet men voorzichtig zijn. De toe stand wordt wel beter, maar er wordt volgens spr. niet voldoende gewerkt om- den 3troom ook voor kracht meer te doen gebruiken. De heer Vienings vraagt naar het nog niet verkrijgen der Kon. Goedkeuring op de statuten. Dhr Dieleman geeft toe, dat er wellicht beter meer had kunnen afgeschreven zijn. Voor de gebouwen is 1.5 pCt afschrijving voldoende, 10 pCt is voor alle machines en onderdeelen niet noodig. Zeker is het dat voor koper en dergelijke niet de dag waarde doch de koopprijs is geboeid:. Spr. heeft bij nader onderzoek ontdekt, dat er geen onderhandeling met Zierikzee heeft plaats gehad en dat B. en W. maar uit •eigen beweging een besluit namen. De Raad van Advies, die Ged. Staten bij de nieuwe statuten voorstelden, komt tege moet aan de bezwaren, die op het Con gres der vereen, van Nederl. Gemeen ten naar voren zijn gebracht. Moeilijk heden zullen er altijd blijven, bestaan. Er wordt ernstig onderzocht of door 'nvast- recht tarief aan een en ander zal kun nen worden tegemoetgekomen. Dhr Onderdijk zegt, dat uit de mede deelingen van den heer Dieleman blijkt, dat men precies weet wat men op ieder onderdeel moet afschrijven, en dat moet men dan doen ook, nieuwe statenleden' moeten weten, hoe de zaken er voor staan Waar de heer Dieleman pertinent toezegde de zaak ernstig te zullen overwegen, zal spr. geen voorstellen doen. De mededee lingen van Ged. Staten worden verder voor kennisgeving aangenomen. Zonder discussie of hoofdei, stemming werden aangenomen de voorstellen tot wijziging van de drinkwaterleiding-veror dening en dat tot wijziging van reglemen ten en verordeningen in verband met de invoering van liet nieuw wetboek van strafvordering. Gebruik van steigers in Zeeland. Naar aanleiding van opmerkingen in de afdeelingen over het voorstel tot wij ziging van de verordening op het ge bruik van steigers in Zeeland in ver band met het verbod om in een rij- of voertuig te verblijven, dat zich op een steiger bevindt, stellen Ged. Staten voor daaraan nader toe te voegen, dat de be stuurders verplicht zijn hunne rij- of voer tuigen tijdig, voor het bereiken van den steiger, te doen stilhouden, ten einde de inzittenden in de gelegenheid te stellen het rij of voertuig te verlaten. Het voorstel wordt aangenomen z. h. st. Aangenomen werden z.h.s. de voorstel len tot wijziging van besluit tot hand having vhn hoogere pensioenaanspraken in verband met de pensioenwet 1922 en dat om geen bedenkingen te hebben tegen de wijzigingen, aangebracht in het reglement der sehoolonderwïjzersweduwenbeurs in Zeeland. Inzake het voorstelom f 2500 subsi die te geven aan Veere voor het herstel van het Raadhuis en wel f 1500 in 1928 en f 1000 in 1929, betoogde dhrDeBaere, dat in deze alle reden is om voor een monument van zulk een bestaande waarde van de algemeene regeling af te wijken. Het Rijk geeft f 18000, de gemeente f 4000, wat voor haar het hoogste is wat te verwachten is, en dan is f 2500 voor de provincie te weinig. Dhr v. d. Wart spijt het, dat Ged. Staten nog steeds niet uit zich zelf met wat meer steun komen en wijst er op, dat aan het betrokken gebouw ook kunst- 'hishorischet(wa ardje moet worden toegekend en hij meent, dat de post op de begrooting 'voor deze uitgaven zal moeten worden ver hoogd. Als er f 100.000 is voor wegsver- betering, dan begrijpt spr. niet, dat er niet meer geld is voor dit aesthetisch schoon. Dhr mr J. Adriaanse wijst er op, dat Veere financieel nog minder sterk is ko men te slaan, nu de vliegtuigfabriek er weg is. Spr. stelt voor in 1929 f 2000 te geven. Dhr Bolier verdedigt ook een goede sul* sidie aan Veere. Dhr De Baere wil bij de begrooting voorstellen de post te verhoogen met f'2500 en tot zoolang de kwestie-Veere aanhouden. Hiertoe wordt besloten. Verbinding met Schouwen. Het voorstel tot toekenning van sub sidie aan de Rottendamscbe tramweg maatschappij voor haren stoomboot-dienst tusschen Zijpe en Anna Jacoba polder en afwijzing van het verzoek van C. J. Maas enA. Westbroek, veerlieden, om sub sidie en aanbrengen van pontons ten be hoeve van een veerdienst tusschen Zijpe en Willempolder, had in de afdeelingen reeds verschillende vragen uitgelokt en naar aanleiding daarvan hadden Ged. St. o.a. medegedeeld, dat op de lijn Zijpe- Stavenisse in 1925 werden vervoerd 885 passagiers lste en 4235 2e klasse. Dhr Overhoff wijst er op, da.t dit bij 'n subsidie van f 5000 dus f 1 per vervoerde persoon is, hij aclrt dit veel te veel; en vraagt of het niet kan vervallen, dat mis schien bij het tot standkomen van de brug over de Eendracht het aantal zal toenemen, daaraan heeft men nu niets. Dhr Bolier bepleit aanneming van het voorstel zonder meer. Dit deel van de provincie komt toch steeds achteraan bij Zeeuwsch-Vlaanderen, Walcheren en Z.- Beveland met booten, trammen en treinen. Dhr Moelkei' geeft toe, dat f 5000 niet veel is, maar juicht het toe, dat Ged. Staten de f 5000 subsidie handhaven, want het toont, dat zij een open oog hebben voor de belangen van alle onderdeelen der provincie. Als later onverhoopt te kort op de brug zou ontstaan, zou ite f5000 daarvoor goed besteed zijn. De heer van Dixhoorn juicht het voor stel ook toe. Zeker 5000 passagiers is niet veel maar onze provincie telt nu een-maal niet veel inwoners maar wel veel verkeersmoeilijkheden. Dhr van der Weijde wijst er op, dat ook bij den Prov. dienst iedere passagier geld kost aan de provincie. Tliolen zal nog moeten afwachten of het subsidie voor de brug zou kunnen krijgen. Het voorstel van Ged. Staten wordt ten slotte z.h.s. aangenomen. Dit zelfde geschiedt met het voorstel tot samenvoeging van de gronden in den polder Dijkwater met het waterschap Schouwen. Voorstel wegen verbetering. Het bovengenoemde voorstel had in de afdeelingen reeds veel discussie uitgelokt waarbij van de zijde van Ged. Staten o.a. Werd geantwoord, dat met zekerheid; nog niet te zeggen is, welk wegdek 'het beste is. dit hangt te veel van verschil lende omstandigheden af. Verder, dat het onderhoud wel degelijk door de Provin cie zal ter hand worden genomen. De ervaring heeft geleerd, dat dit beter is, en de mede-onderhoudsplichtigen krijgen aan het eind van het jaar hun nota ge stuurd. Vooral de weg' GoesKatsche veer werd' zeer druk besproken en o.a. op de hooge Kosten gewezen^ die daarmede gemoeid zullen zijn. Een som van f155.000 werd nog te laag ge acht. Gevraagd werd ook, hoe Ged. St. er toe zijn gekomen, om een nieuwen weg juist op deze plaats te ontwerpen. Van de zijde van Ged. Staten werd gfltintwoord dat door de directie van den stoomboot- dienst op de Oosterschelde er destijds op gewezen is, dat over het vervoer langs de haven te Goes, vooral in den bietentijdi nogal geklaagd wordt en dat deze klachten den stoot hebben gegeven een nieuwen weg te zoeken, waardoor dan ook tevens de reizigers spoediger naar Middelburg zouden kunnen worden vervoerd. Voorts dat over den weg door den Wilhelmina- polder herhaaldelijk is geklaagd, dat deze 'door toenemend autoverkeer geruïneerd wordt. In betrekking tot de kosten-bereke- ning wordt gezegd, dat deze een globale is. Verbetering van den bestaan-den weg langs de haven van Goes zchu 10.000 minder kosten. Bovendien is de nieuwe weg 500 M. korter en daardoor zal het onderhoud ook weer minder zijn. Wat het wetsontwerp wegenbelasting betreft, daar moet men zich niet te veel van voor stellen. Alleen provinciale wegen zullen daarbij in aanmerking komen. Buiten deze zullen er niet veel bijkomen Bovendien wordt dan de kwestie weer eenige jaren verschoven. Een- lid van Ged. Staten zou, nog geen aanvang met het werk willen maken. In een der afdeelingen werd met 10 tegen 2 st. en 2 onthoudingen een motie aangenomen, om alleen te betalen wat de gemeenten tekort komen om den bestaanden weg te verbeteren. Naar aanleiding van het algemeen ver slag namen Ged. Staten hun voorstel in zake den weg GoesKatsche veer terug. Dhr v. d. Weijde deelde mede, dat inzake -den weg MiddelburgVlissingen gewacht wordt op een antwoord van Middelburg om te beslissen. De heer Onderdijk meent dat als Middelburg niet wil medewerken dit nu maar eens ronduit gezegd moet worden. Spr. woont in Middelburg, maar meent dat men daar dan maar eens een voorbeeld moet nemen aan de voortva rendheid van Vlissingen. Z.i. heeft Mid delburg nog meer belang bij den weg dan Vlissingen, vooral ook als de Vlissingsche haven gereed is en de ferryboot zal varen. Maar men moet dan zorgen, dat de goede weg er is. Spr. wil dan ook pertinent weten of Middelburg de zaak werkelijk tegenhoudt. Dhr v. d. Wart meent, dat de nieuwe soort bedekking f 7 tot f9 per M2 kost, tegen de klinkerbestrating f4, en hij z-ou toch gaarne willen weten wat Ged. St.- ten deze van plan zijn. Dhr Laernoes gelooft wel, dat bij vol doende aandrang Middelburg wel zalmede- werken. Dhr Kodde vraagt waarom men met déze voorstellen is gekomen. Zijn de financiën z.00 meegevallen? De heer Welleman acht wegsver,betering zeer ur gent. Dhr van Dixhoorn ,wil nog meer aandringen op goed onderhoud door de onderhoudsplichtigen. Dhr v. d. Weijde herhaalt dat men wacht op antwoord van Middelburg. De meeningen over wegdek ken zijn steeds veranderd en het staat nog geenszins vast, dat een nieuw soort dek het tweemaal zoo lang zal volhouden als een klinkerbestrating. Dhr Kodde zou gaarne een lijst hebben van alle wegen die in aanmerking komen voor verbete ring. Het voorstel wordt ten slotte aan genomen z.h.s. Tramlijn HoofdplaatBreskens. Het voorstel voor het verstrekken van een renteloos voorschot aan de Z. VI. tramwegmaatschappij voor den aanleg van de tramlijn Hoofdplaat-Breskens. wordt na discussie z.h.s. aangenomen. Eveneens de voorstellen tot afwijzing van het verzoek -om subsidie voor het congres voor reddingwezen en eerste hulp bij ongelukken, dat tot vaststelling van de rekening 1924, tot wijziging der begroo- tingen 1925 en 1926 en tot heffing van de opcenten der Rijksbelastingen '1927. Begrooting. De begrooting 1927 had in de afdee lingen verschillende vragen naar voren doen komen, die b-ij de openbare be handeling weder te berde werden gebracht. Dhr Onderdijk besprak .het adres van Volksonderwijs inzake schoolartsen en be treurde het dat dit niet aan de Prov. Staten is gericht, toch hoopt hij dat Ged. Staten in de najaarsvergadering daarover eens iets zullen voorstellen. Dhr Welle man meent, dat Ged. Staten veel te spoe dig antwoordden op het schrijven van Volksonderwijs en komt er ook tegen op dat Ged. Staten een gemeentebestuur steu nen in het weigeren van een lokaal voor een landb-ouwcursus. Dhr Dieleman meent dat het moeilijk is voor Ged. Staten om financiëele steun voor te stellen voor schoolartsen het is een taak meer voor het algemeen. Wat betreft het te werk stellen van Nederl. arbeiders wordt het voorbeeld van het rijk gev-olgd, het mag 20 of 25 pCt. schelen, -en dan neemt men neg Nederlanders aan. Men is op de griffie steeds bereid leiding en inlichtin gen te geven aan de ontvangers. Dhr v. d. Putte zegt, dat alle cursus sen iets bijdragen voor het gebruik van lokalen. Bij de artikelsgewijz-e behandeling vroeg dhr de Pauw om een promenade-dek op de booten voor'de tweede klasse passa giers, en stelde tevens de vraag, hoe de aanbesteding van de kleeren gaat. Dhr van Rompu zegt, dat het gaan der 2de klasse passagiers naar het promenade dek oogluikend wordt toegelaten. De klee- dinig wordt ook gegund in verh-and met kwaliteit der aangeboden stof. Dhr Boogerd drong aan op goe'de zorg voor de nieuwe haven te Zierikzee; de heer Onderdijk bepleitte een nieuwe boot voor den dienst Veere-Kamperland, dhr de Baare op een andere toekenning der subsidie aan de Kinder-vacantie- en her stellingskolonies en wel 50 cent per dag voor winterverpleging. Op voorstel van Ged. Staten werd thans de post voor steun aan herstel van oude gehouwen gebracht van f5000 op f7500 waarbij dhr de Jonge er op aandrong, na de restauraties goed toezicht te houden op het onderhoud. Nadat de begrooting was vastgesteld: op een eindcijfer van f 19.969.13 en een post onvoorzien van f 17.469.13 werd nog besloten aan Veere uit te keeren in 1927 f2500; in 1928 f1500 en in '1929 f 100O. Hierna werd de zomerzitting door den voorzitter in naam der Koningin gesloten. Opgelost? De Fransche ministerieele crisis is al weer opgelost. Dank zij de veelvuldige oefening verstaat men te Parijs de kunst der spoedige regeeringsformatie. Het voor deel van dezen spoed is slechts schijn, want feitelijk duurt de politieke crisis er al voort sedert den val van het eerste ministerie-Herriot en werd er nimmer een oplossing voor verkregen, al waren er dan ook telkens politici genoeg bereid om een ministerschap te beproeven. Ditmaal is het den heer Herriot, die een maand ongeveer geleden in de hem verstrekte opdracht tot kabinetsformatie niet kon slagen, dan toch gelukt een ministerieele combinatie tot stand te bren gen. Maar aan de levenskracht van deze combinatie kan men zeker nauwelijks ge- looven, hoezeer Herriot er dan ook naar heeft gestreefd door een uitbreiding van het aantal onderstaatssecretarissen zoo veel mogelijk geroepen bij het voortbe staan van dit kabinet belang te geven. Herriot heeft weliswaar naar het mid den toe den grondslag van zijn regeering eenigszins verbreed, maar hij zal het toch in hoofdzaak van het oude cartel moe ten hebben en daar dit innerlijk verdeeld is en het de vraag is of hij op den steun der socialisten zal kunnen rekenen, nu hij ook de rechtsche radicalen zal moeten winnen, die heel andere eischea en verlangens hebben dan de socialisten moet men vreezen, dat zoodra Herriot en zijn medewerkers, van wie de heer De Monzie als minister van financiën het weer eens zal probeeren, met hun program voor den dag komen, het oude spelletje zich zal herhalen. Reden voor optimisme is er dus niet, al is er -dan ook weer een nieuwe Fran sche regeering en in de beoordeelingen van de pers komt dat dan ook duidelijk uit. Gelijk tegen Caillaux is thans reeds weer de storm tegen Herriot opgesto ken. Men vreest, dat hij het herstel voor- 1 namelijk zal zoeken in uitgebreide kapi taalbelasting; meer dan in bezuiniging. Zulks in overeenstemming met de gevoe lens der socialisten, op welke partij Her riot voornamelijk zal moeten steunen. Al- tegaar plannen die slechts het gevaar verhoogen van een toenemende kapitaal- vlucht, en een nog verdere verzwakking van de positie van den frank. Het nieuwe kabinet. Het nieuwe Fransche kabinet is, gelijk wij reèds gisteren meldden, als volgt sa mengesteld: Premier en Buitenl. Zaken: Herriot; Justitie: Colrat; Binnenl. Zaken: Chautemps; Financiën: De Monzie; Oor log: Painlevé; Marine: Renoult; Handel: Loueheur; Onderwijs: Daladier; Openb. werken: Hesse; Landbouw: Queille; Ar beid: Pasquet; Pensioenen: Bonnet; Ko loniën: Dariac. Een voorbeeld voor Frankrijk. De Belgische natie is ingenomen met den jongstgenomen maatregel, waarbij den Koning bevoegdheden worden gegeven om binnen de perken der constitutie maat regelen te treffen tot herstel van den financieelen toestand. Een machtiging die beteekent een con- stitutioneele dictatuur van de Kroon. Het debat er over duurde in de Kamer slechts I1/2, in den Senaat één uur. Na deze buitengewone, vreedzame revolutie te heb ben verricht, zijn de parlementsleden te vreden tot October uiteen gegaan. Tegelijkertijd zijn eenige dringende fi- nancieele maatregelen goedgekeurd met dezelfde eensgezindheid en zelfverlooche ning. Een nieuwe reeks van indirecte be lastingen, welke naar schatting per jaar 1600 millioen francs zullen opleveren, werd 'aangenomen. Er is een amortisatie kas opgericht met het uitsluitend doel voor schuldaflossing, welke onafhankelijk van de regeering opereert en waarin alle opbrengsten dezer belastingen zullen wor den gestort. Verder heeft de Staat zijn geheele bezit aan spoorwegen, ter waarde van 11 milliard, aan de nieuw opgerichte maatschappij, de Société Nationale des Chemins de Fer, overgedragen. Ten slotte is er een financieele raad opgericht, on der voorzitterschap van oud-minister

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 1