Woensdag 31 Juli
40e Jaargang
n huis
afeiland
{AM-MASSEE
ËRS FRÈRES.
lofsteedje,
Buitenland.
ichleeren
handschoenen
rting a contant
ft'O 345
erij BLOK,
U WEL,
rflesch f 2.20,
irijving te koop,
voor viiff iaar!
,ke Dlensi
Provinciale Staten van Zeeland.
crème, zijn Wt(r
irhanden.
GOES. Telef, |j|
ht Rundvleesch. Vette
Magere Runderl. f070
f 0.60, Rund- en Var
5, bij J. PIETERSE
lies per pond.
Drukkers-Exploitanten:
OOSTERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.—
Losse nummersf0.05
Prijs der Advertentiën:
14 regels f1.20, elke regel meer 30 ct.
Bij abonnement belangrijke korting.
ruim
Donderdag
orzien van
od, Worstobrood
mbroodjea,
liner Ballen,
[rteering Koekje#
Bonbon*.
1 Middelburg.
rma SAM VAN OS,
Lburg, wette Rollade*
rzen.
50 de Kilo.,
dat wij buiten onze
„merkenglazen"
ook Brillenglazen
leveren in onder,
staande prijzen?
Spherisch f 0,50
Cylindrisch 0.75
Gec. Cyl „1,-
Menisken 1,-
in alle prijzen,
rma A. R. DE MUI1NCK,
g, C 102, Middelburg.
uct. Merk gedeponeerd,
inging van llnmaah-
Geschikt voor !n<
alle soort wruchten
naken van Advocaat,
;n voor gebruibsaaa
en verkrijgbaar bij de
eurotokers.
andering wan bedrijf,
Leer JAN HEOJNSDIJK,
gelegen in den polder
•d Beveland, gemeente
bestaande uit voet
nieuw gebouwd Woon-
ur, Wagenhuis, Var-
verder Getimmerte,
jaard, Bouw- en Wei-
5 H.A. 78 A. 50 cA
ten 262 Roeden.
irden 1 November 1®
itigen eiken werkdag,
gsbiijetten in te leve'
tore van Deurwaarder
ER, te Kortgene, vóór
i a.s., alwaar evenals
genaar-verkooper alle
chtingen zijn te betó'
1 roeden b«8JeV
aan de Braamstraat
auburg, te aanvaarde»
oer of eerder.
óór of op 15 August»
JURMOND, WestSo
JAC. SUURMOND
elke ook inlichting
agt prijs bü
3 - Middelburg
noon, met
t plaatsing op
ide menschen
■leider. n d#
etter A bureau va
is.
De heer Colijn.
De heer Colijn gaat naar de Eerste
Kamer en verlangt, op 'toogenblik al
thans, geen. plaats in de Tweede.
Daar zal de leider onzer partij wel
zijn verstandige reden voor hebben.
Gelijk men weet is dat Kamerlidmaat
schap' ook tijdens het leiderschap van
dr Kuyper meermalen in onze partij ter
sprake gekomen.
Dr Kuyper is van 1874 tot 1877 lid
van de Tweede Kamer geweest, en eerst
in 1894 in de Kamer teruggekeerd, nadat
jaren lang door de A.R. Kamerclub en
haai- toenmaligen voorzitter jhr mr A. F.
de Savornin Lobman er op was aangedron
gen geworden, dat dr Kuyper als leider
der A.R. partij zitting moest hebben in de
Tweede Kamer.
Na 1905 is dr Kuyper nog een tijd lang
lid der Tweede Kamer geweest, en daar
na van de Eerste.
Ook de heer Lohman, de leider der
C.-H. Unie is schier onafgebroken lid der
Tweede Kamer geweest.
Er kunnen gewichtige redenen voor be
staan dat de leider eener partij zich bui
ten de Kamer, hetzij Eerste of Tweede Ka
mer, houdt of ook dat hij een zetel in de
Eerste Kamer boven een in de Tweede
Kamer verkiest.
Wij mogen gerust vertrouwen, dat de
heer Colijn zijn goede redenen had om
't aanbod van den heer v. d. Heuvel om
voor hem een plaats open te maken in
de Tweede Kamer, af te wijzen.
Een staatsman als hij ziet verder dan
•wij allemaal te zamen.
pt. gevraagd
jibe#
kN MELLE, OPrl1
Zomerzitting 192 6.
Electriciteitsvoorziening.
Bij de behandeling der mededeelingen'
van Ged. Staten omtrent de electriciteits
voorziening in de Provincie, werden in de
afdeelingen verschillende opmerkingen ge
maakt, o.a. werd gevraagd hoe het staat
met de onderhandelingen met Middelburg
waarop geantwoord werd, dat deze in bet
laatste stadium zijn en alleen nog loopen
over de uitlegging van sommige bepalingen
Inzake Schouwen en Duiveland werd van
de zijde van Ged. Staten opgemerkt, dat
een onderhoud van B. en W. van Zierikzee
met den directeur der P.Z.E.M. heeft plaats
gehad en dat genoemd college op eigen
initiatief de voorstellen heeft afgewezen-
De overige gemeenten op Sch. en D.
hebben over het algemeen gunstig ge
antwoord op het schrijven van Ged. St.
Inzake vragen betreffende de Bevelaniden
en de Mabeg, werd opgemerkt, dat de
noodige koopmanschap zich er tegen ver
zet aan de onderhandelingen veel publi
citeit te geven. Er is een- accountants
onderzoek gaande naar den financiëelen
toestand van de gasfabrieken in de be
wuste gemeenten; terwijl met de Mabeg
door Ged. Staten onderhandeld wordt.
Men wees inzake de resultaten der
Zuidgroep er op, dat de cijfers wel ge
fiatteerd zijn, zoolang nog niets is af
geschreven mag het niet voorgesteld wor
den of er reeds een gunstig saldo is.
Ook zijn de waarden van sommige voor
raden te gunstig voorgesteld. Al doende
krijgt men een onzuivere balans. Een lid
van Ged. Staten meende, dat men niet te
veel aan Ged. Staten moet vragen, maar
hen rustig moet laten doorwerken. Men
tracht niet de zaak gunstiger voor te
stellen, dan ze is en men dient er zich
m te verheugen, dat de tekorten in zoo'n
korten tijd tot op een klein gedeelte na
zijn ingehaald. Ook over het gebeurde
te Sas van Gent werden inlichtingen ge
vraagd, waarop een lid van Ged. Staten
antwoordde, dat den directeur geheel geen
blaam treft. De onderhandelingen over
de goedkeuring der statuten met den mi
nister duren nog voort.
In hun officieel antwoord op het af
delingsverslag, zeggen Ged. Staten, o.a.
dat men niet vergeten mag, dat het hier
gaat eenerzijds voor de provincie om zeer
nelangrijke uitgaven, anderzijds voor de ge
meenten om gewichtige besluiten, met
name wat de garantie betreft. Waarhij
dan ook de kwestie van gelden komt, die
m bedrijven gestoken zijn. en voor enkele
nog de verhouding tot de Mabeg. Dit
ajles maakt, dat de uitvoering der be
sluiten niet in hetzelfde tempo gaat, als
Red. Staten zelf wel zouden wenschen.
.Betreffende de onderhandelingen met
Middelburg deelen Ged. Staten nog enkele
onderdeelen mede en zeggen, dat niet
r .?ft^ ma& worden gezien, dat
eene belangrijke beslissing, waardoor voor
een reeks van 30 jaren de electriciteits
voorziening van Walcheren zou worden
um i kan en mag genomen
worden zonder zeer nauwgezette overwe-
W'vr-ïï1' mt ter 'nzaSe overgelegde stuk-
I w t- V Zljn er verschillende wenschen
IVerlangens teiï opzichte vpjn Woordgroep'
en Bevelanden, waarmede rekening zal
moeten worden gehouden, Ged. Staten er
kennen, dat de balans van de P.Z.E.M.
nog niet volledig is, omdat daarin geen
afschrijvingen voorkomen, maar zij ont
kennen, dat de cijfers geflatteerd zijn.
Deze zijn ontleend aan de boeken. Steeds
is dezelfde wijze van groepeering der cij
fers gebruikt en als dan liit de verge
lijking met een vorig jaar blijkt, dat het
tekort f65000 minder bedraagt dan het
vorige, dan meenen Ged. Staten, reden te
hebben voor hunne opvatting, dat de toe
stand langzamerhand gunstiger wordt.
Dhr Onderdijk meent, dat er wel dege
lijk afschrijvingen hadden moeten plaats
hebben. Spr. geeft cijfers om aan te too-
nen dat niets is afgeschreven op ma
chines en pijpleidingen en dit als regel
toch 10 procent per jaar dient te zijn.
Verder zegt spr., dat hem nader gebleken
is, dat op koper enz. wel is afgeschre
ven, maar er had toch wel f 300.000 moe
ten zjrjn afgeschreven en dit moest bij de
kosten van de electrificatie worden op
geteld. Ten slotte heeft men geen geld
voor nieuwe gebouwen enz., als dit na
eenige jaren noodig blijkt.
Spr. meent, dat met Zierikzee nog eens
onderhandeld moet worden.
Dhr Timmerman ontleent, dat er onder
handelingen tusschen B. en W. van Zierik
zee en den directeur der P. Z. E. M.
hebben plaats gehad.
De heer Well oman meent wat betreft
Zeeuwsch-Vlaanderen, dat men moet op
passen heit te mooi te doen schijnen, de
exploitatierekening geeft niet precies den
toestand weer. zooals die is. Ged. Staten
geven aanvechtbare cijfers.
Vooral ook met de waardeering van
de oogeinblikkelijke waairde der eigendom
men moet men voorzichtig zijn. De toe
stand wordt wel beter, maar er wordt
volgens spr. niet voldoende gewerkt om-
den 3troom ook voor kracht meer te
doen gebruiken.
De heer Vienings vraagt naar het nog
niet verkrijgen der Kon. Goedkeuring op
de statuten.
Dhr Dieleman geeft toe, dat er wellicht
beter meer had kunnen afgeschreven zijn.
Voor de gebouwen is 1.5 pCt afschrijving
voldoende, 10 pCt is voor alle machines
en onderdeelen niet noodig. Zeker is het
dat voor koper en dergelijke niet de dag
waarde doch de koopprijs is geboeid:. Spr.
heeft bij nader onderzoek ontdekt, dat
er geen onderhandeling met Zierikzee heeft
plaats gehad en dat B. en W. maar uit
•eigen beweging een besluit namen. De
Raad van Advies, die Ged. Staten bij de
nieuwe statuten voorstelden, komt tege
moet aan de bezwaren, die op het Con
gres der vereen, van Nederl. Gemeen
ten naar voren zijn gebracht. Moeilijk
heden zullen er altijd blijven, bestaan. Er
wordt ernstig onderzocht of door 'nvast-
recht tarief aan een en ander zal kun
nen worden tegemoetgekomen.
Dhr Onderdijk zegt, dat uit de mede
deelingen van den heer Dieleman blijkt,
dat men precies weet wat men op ieder
onderdeel moet afschrijven, en dat moet
men dan doen ook, nieuwe statenleden'
moeten weten, hoe de zaken er voor staan
Waar de heer Dieleman pertinent toezegde
de zaak ernstig te zullen overwegen, zal
spr. geen voorstellen doen. De mededee
lingen van Ged. Staten worden verder voor
kennisgeving aangenomen.
Zonder discussie of hoofdei, stemming
werden aangenomen de voorstellen tot
wijziging van de drinkwaterleiding-veror
dening en dat tot wijziging van reglemen
ten en verordeningen in verband met de
invoering van liet nieuw wetboek van
strafvordering.
Gebruik van steigers in Zeeland.
Naar aanleiding van opmerkingen in
de afdeelingen over het voorstel tot wij
ziging van de verordening op het ge
bruik van steigers in Zeeland in ver
band met het verbod om in een rij- of
voertuig te verblijven, dat zich op een
steiger bevindt, stellen Ged. Staten voor
daaraan nader toe te voegen, dat de be
stuurders verplicht zijn hunne rij- of voer
tuigen tijdig, voor het bereiken van den
steiger, te doen stilhouden, ten einde de
inzittenden in de gelegenheid te stellen het
rij of voertuig te verlaten.
Het voorstel wordt aangenomen z. h. st.
Aangenomen werden z.h.s. de voorstel
len tot wijziging van besluit tot hand
having vhn hoogere pensioenaanspraken in
verband met de pensioenwet 1922 en dat
om geen bedenkingen te hebben tegen de
wijzigingen, aangebracht in het reglement
der sehoolonderwïjzersweduwenbeurs in
Zeeland.
Inzake het voorstelom f 2500 subsi
die te geven aan Veere voor het herstel
van het Raadhuis en wel f 1500 in 1928
en f 1000 in 1929, betoogde dhrDeBaere,
dat in deze alle reden is om voor een
monument van zulk een bestaande waarde
van de algemeene regeling af te wijken.
Het Rijk geeft f 18000, de gemeente f 4000,
wat voor haar het hoogste is wat te
verwachten is, en dan is f 2500 voor
de provincie te weinig.
Dhr v. d. Wart spijt het, dat Ged.
Staten nog steeds niet uit zich zelf met
wat meer steun komen en wijst er op,
dat aan het betrokken gebouw ook kunst-
'hishorischet(wa ardje moet worden toegekend
en hij meent, dat de post op de begrooting
'voor deze uitgaven zal moeten worden ver
hoogd. Als er f 100.000 is voor wegsver-
betering, dan begrijpt spr. niet, dat er
niet meer geld is voor dit aesthetisch
schoon.
Dhr mr J. Adriaanse wijst er op, dat
Veere financieel nog minder sterk is ko
men te slaan, nu de vliegtuigfabriek er
weg is. Spr. stelt voor in 1929 f 2000
te geven.
Dhr Bolier verdedigt ook een goede sul*
sidie aan Veere.
Dhr De Baere wil bij de begrooting
voorstellen de post te verhoogen met
f'2500 en tot zoolang de kwestie-Veere
aanhouden. Hiertoe wordt besloten.
Verbinding met Schouwen.
Het voorstel tot toekenning van sub
sidie aan de Rottendamscbe tramweg
maatschappij voor haren stoomboot-dienst
tusschen Zijpe en Anna Jacoba polder en
afwijzing van het verzoek van C. J. Maas
enA. Westbroek, veerlieden, om sub
sidie en aanbrengen van pontons ten be
hoeve van een veerdienst tusschen Zijpe
en Willempolder, had in de afdeelingen
reeds verschillende vragen uitgelokt en
naar aanleiding daarvan hadden Ged. St.
o.a. medegedeeld, dat op de lijn Zijpe-
Stavenisse in 1925 werden vervoerd 885
passagiers lste en 4235 2e klasse.
Dhr Overhoff wijst er op, da.t dit bij 'n
subsidie van f 5000 dus f 1 per vervoerde
persoon is, hij aclrt dit veel te veel; en
vraagt of het niet kan vervallen, dat mis
schien bij het tot standkomen van de
brug over de Eendracht het aantal zal
toenemen, daaraan heeft men nu niets.
Dhr Bolier bepleit aanneming van het
voorstel zonder meer. Dit deel van de
provincie komt toch steeds achteraan bij
Zeeuwsch-Vlaanderen, Walcheren en Z.-
Beveland met booten, trammen en treinen.
Dhr Moelkei' geeft toe, dat f 5000 niet
veel is, maar juicht het toe, dat Ged.
Staten de f 5000 subsidie handhaven, want
het toont, dat zij een open oog hebben
voor de belangen van alle onderdeelen der
provincie. Als later onverhoopt te kort
op de brug zou ontstaan, zou ite f5000
daarvoor goed besteed zijn.
De heer van Dixhoorn juicht het voor
stel ook toe. Zeker 5000 passagiers is
niet veel maar onze provincie telt nu
een-maal niet veel inwoners maar wel
veel verkeersmoeilijkheden.
Dhr van der Weijde wijst er op, dat ook
bij den Prov. dienst iedere passagier geld
kost aan de provincie. Tliolen zal nog
moeten afwachten of het subsidie voor
de brug zou kunnen krijgen.
Het voorstel van Ged. Staten wordt
ten slotte z.h.s. aangenomen.
Dit zelfde geschiedt met het voorstel
tot samenvoeging van de gronden in den
polder Dijkwater met het waterschap
Schouwen.
Voorstel wegen verbetering.
Het bovengenoemde voorstel had in de
afdeelingen reeds veel discussie uitgelokt
waarbij van de zijde van Ged. Staten
o.a. Werd geantwoord, dat met zekerheid;
nog niet te zeggen is, welk wegdek 'het
beste is. dit hangt te veel van verschil
lende omstandigheden af. Verder, dat het
onderhoud wel degelijk door de Provin
cie zal ter hand worden genomen. De
ervaring heeft geleerd, dat dit beter is,
en de mede-onderhoudsplichtigen krijgen
aan het eind van het jaar hun nota ge
stuurd. Vooral de weg' GoesKatsche
veer werd' zeer druk besproken
en o.a. op de hooge Kosten gewezen^
die daarmede gemoeid zullen zijn. Een
som van f155.000 werd nog te laag ge
acht. Gevraagd werd ook, hoe Ged. St.
er toe zijn gekomen, om een nieuwen weg
juist op deze plaats te ontwerpen. Van
de zijde van Ged. Staten werd gfltintwoord
dat door de directie van den stoomboot-
dienst op de Oosterschelde er destijds
op gewezen is, dat over het vervoer langs
de haven te Goes, vooral in den bietentijdi
nogal geklaagd wordt en dat deze klachten
den stoot hebben gegeven een nieuwen
weg te zoeken, waardoor dan ook tevens
de reizigers spoediger naar Middelburg
zouden kunnen worden vervoerd. Voorts
dat over den weg door den Wilhelmina-
polder herhaaldelijk is geklaagd, dat deze
'door toenemend autoverkeer geruïneerd
wordt. In betrekking tot de kosten-bereke-
ning wordt gezegd, dat deze een globale
is. Verbetering van den bestaan-den weg
langs de haven van Goes zchu 10.000
minder kosten. Bovendien is de nieuwe
weg 500 M. korter en daardoor zal het
onderhoud ook weer minder zijn. Wat het
wetsontwerp wegenbelasting betreft, daar
moet men zich niet te veel van voor
stellen. Alleen provinciale wegen zullen
daarbij in aanmerking komen. Buiten deze
zullen er niet veel bijkomen Bovendien
wordt dan de kwestie weer eenige jaren
verschoven. Een- lid van Ged. Staten zou,
nog geen aanvang met het werk willen
maken. In een der afdeelingen werd met
10 tegen 2 st. en 2 onthoudingen een
motie aangenomen, om alleen te betalen
wat de gemeenten tekort komen om den
bestaanden weg te verbeteren.
Naar aanleiding van het algemeen ver
slag namen Ged. Staten hun voorstel in
zake den weg GoesKatsche veer terug.
Dhr v. d. Weijde deelde mede, dat inzake
-den weg MiddelburgVlissingen gewacht
wordt op een antwoord van Middelburg
om te beslissen. De heer Onderdijk meent
dat als Middelburg niet wil medewerken
dit nu maar eens ronduit gezegd moet
worden. Spr. woont in Middelburg, maar
meent dat men daar dan maar eens een
voorbeeld moet nemen aan de voortva
rendheid van Vlissingen. Z.i. heeft Mid
delburg nog meer belang bij den weg dan
Vlissingen, vooral ook als de Vlissingsche
haven gereed is en de ferryboot zal varen.
Maar men moet dan zorgen, dat de goede
weg er is. Spr. wil dan ook pertinent
weten of Middelburg de zaak werkelijk
tegenhoudt.
Dhr v. d. Wart meent, dat de nieuwe
soort bedekking f 7 tot f9 per M2 kost,
tegen de klinkerbestrating f4, en hij z-ou
toch gaarne willen weten wat Ged. St.-
ten deze van plan zijn.
Dhr Laernoes gelooft wel, dat bij vol
doende aandrang Middelburg wel zalmede-
werken. Dhr Kodde vraagt waarom men
met déze voorstellen is gekomen. Zijn
de financiën z.00 meegevallen? De heer
Welleman acht wegsver,betering zeer ur
gent. Dhr van Dixhoorn ,wil nog meer
aandringen op goed onderhoud door de
onderhoudsplichtigen. Dhr v. d. Weijde
herhaalt dat men wacht op antwoord van
Middelburg. De meeningen over wegdek
ken zijn steeds veranderd en het staat nog
geenszins vast, dat een nieuw soort dek
het tweemaal zoo lang zal volhouden als
een klinkerbestrating. Dhr Kodde zou
gaarne een lijst hebben van alle wegen
die in aanmerking komen voor verbete
ring. Het voorstel wordt ten slotte aan
genomen z.h.s.
Tramlijn HoofdplaatBreskens.
Het voorstel voor het verstrekken van
een renteloos voorschot aan de Z. VI.
tramwegmaatschappij voor den aanleg van
de tramlijn Hoofdplaat-Breskens. wordt na
discussie z.h.s. aangenomen.
Eveneens de voorstellen tot afwijzing
van het verzoek -om subsidie voor het
congres voor reddingwezen en eerste hulp
bij ongelukken, dat tot vaststelling van
de rekening 1924, tot wijziging der begroo-
tingen 1925 en 1926 en tot heffing van
de opcenten der Rijksbelastingen '1927.
Begrooting.
De begrooting 1927 had in de afdee
lingen verschillende vragen naar voren
doen komen, die b-ij de openbare be
handeling weder te berde werden gebracht.
Dhr Onderdijk besprak .het adres van
Volksonderwijs inzake schoolartsen en be
treurde het dat dit niet aan de Prov.
Staten is gericht, toch hoopt hij dat Ged.
Staten in de najaarsvergadering daarover
eens iets zullen voorstellen. Dhr Welle
man meent, dat Ged. Staten veel te spoe
dig antwoordden op het schrijven van
Volksonderwijs en komt er ook tegen op
dat Ged. Staten een gemeentebestuur steu
nen in het weigeren van een lokaal voor
een landb-ouwcursus. Dhr Dieleman meent
dat het moeilijk is voor Ged. Staten om
financiëele steun voor te stellen voor
schoolartsen het is een taak meer voor
het algemeen. Wat betreft het te werk
stellen van Nederl. arbeiders wordt het
voorbeeld van het rijk gev-olgd, het mag
20 of 25 pCt. schelen, -en dan neemt
men neg Nederlanders aan. Men is op de
griffie steeds bereid leiding en inlichtin
gen te geven aan de ontvangers.
Dhr v. d. Putte zegt, dat alle cursus
sen iets bijdragen voor het gebruik van
lokalen.
Bij de artikelsgewijz-e behandeling vroeg
dhr de Pauw om een promenade-dek op
de booten voor'de tweede klasse passa
giers, en stelde tevens de vraag, hoe de
aanbesteding van de kleeren gaat.
Dhr van Rompu zegt, dat het gaan der
2de klasse passagiers naar het promenade
dek oogluikend wordt toegelaten. De klee-
dinig wordt ook gegund in verh-and met
kwaliteit der aangeboden stof.
Dhr Boogerd drong aan op goe'de zorg
voor de nieuwe haven te Zierikzee; de
heer Onderdijk bepleitte een nieuwe boot
voor den dienst Veere-Kamperland, dhr
de Baare op een andere toekenning der
subsidie aan de Kinder-vacantie- en her
stellingskolonies en wel 50 cent per dag
voor winterverpleging.
Op voorstel van Ged. Staten werd thans
de post voor steun aan herstel van oude
gehouwen gebracht van f5000 op f7500
waarbij dhr de Jonge er op aandrong, na
de restauraties goed toezicht te houden
op het onderhoud.
Nadat de begrooting was vastgesteld:
op een eindcijfer van f 19.969.13 en een
post onvoorzien van f 17.469.13 werd nog
besloten aan Veere uit te keeren in 1927
f2500; in 1928 f1500 en in '1929 f 100O.
Hierna werd de zomerzitting door den
voorzitter in naam der Koningin gesloten.
Opgelost?
De Fransche ministerieele crisis is al
weer opgelost. Dank zij de veelvuldige
oefening verstaat men te Parijs de kunst
der spoedige regeeringsformatie. Het voor
deel van dezen spoed is slechts schijn,
want feitelijk duurt de politieke crisis
er al voort sedert den val van het eerste
ministerie-Herriot en werd er nimmer een
oplossing voor verkregen, al waren er
dan ook telkens politici genoeg bereid
om een ministerschap te beproeven.
Ditmaal is het den heer Herriot, die
een maand ongeveer geleden in de hem
verstrekte opdracht tot kabinetsformatie
niet kon slagen, dan toch gelukt een
ministerieele combinatie tot stand te bren
gen. Maar aan de levenskracht van deze
combinatie kan men zeker nauwelijks ge-
looven, hoezeer Herriot er dan ook naar
heeft gestreefd door een uitbreiding van
het aantal onderstaatssecretarissen zoo
veel mogelijk geroepen bij het voortbe
staan van dit kabinet belang te geven.
Herriot heeft weliswaar naar het mid
den toe den grondslag van zijn regeering
eenigszins verbreed, maar hij zal het toch
in hoofdzaak van het oude cartel moe
ten hebben en daar dit innerlijk verdeeld
is en het de vraag is of hij op den
steun der socialisten zal kunnen rekenen,
nu hij ook de rechtsche radicalen zal
moeten winnen, die heel andere eischea
en verlangens hebben dan de socialisten
moet men vreezen, dat zoodra Herriot
en zijn medewerkers, van wie de heer
De Monzie als minister van financiën
het weer eens zal probeeren, met hun
program voor den dag komen, het oude
spelletje zich zal herhalen.
Reden voor optimisme is er dus niet,
al is er -dan ook weer een nieuwe Fran
sche regeering en in de beoordeelingen
van de pers komt dat dan ook duidelijk
uit.
Gelijk tegen Caillaux is thans reeds
weer de storm tegen Herriot opgesto
ken. Men vreest, dat hij het herstel voor- 1
namelijk zal zoeken in uitgebreide kapi
taalbelasting; meer dan in bezuiniging.
Zulks in overeenstemming met de gevoe
lens der socialisten, op welke partij Her
riot voornamelijk zal moeten steunen. Al-
tegaar plannen die slechts het gevaar
verhoogen van een toenemende kapitaal-
vlucht, en een nog verdere verzwakking
van de positie van den frank.
Het nieuwe kabinet.
Het nieuwe Fransche kabinet is, gelijk
wij reèds gisteren meldden, als volgt sa
mengesteld: Premier en Buitenl. Zaken:
Herriot; Justitie: Colrat; Binnenl. Zaken:
Chautemps; Financiën: De Monzie; Oor
log: Painlevé; Marine: Renoult; Handel:
Loueheur; Onderwijs: Daladier; Openb.
werken: Hesse; Landbouw: Queille; Ar
beid: Pasquet; Pensioenen: Bonnet; Ko
loniën: Dariac.
Een voorbeeld voor Frankrijk.
De Belgische natie is ingenomen met
den jongstgenomen maatregel, waarbij den
Koning bevoegdheden worden gegeven om
binnen de perken der constitutie maat
regelen te treffen tot herstel van den
financieelen toestand.
Een machtiging die beteekent een con-
stitutioneele dictatuur van de Kroon. Het
debat er over duurde in de Kamer slechts
I1/2, in den Senaat één uur. Na deze
buitengewone, vreedzame revolutie te heb
ben verricht, zijn de parlementsleden te
vreden tot October uiteen gegaan.
Tegelijkertijd zijn eenige dringende fi-
nancieele maatregelen goedgekeurd met
dezelfde eensgezindheid en zelfverlooche
ning. Een nieuwe reeks van indirecte be
lastingen, welke naar schatting per jaar
1600 millioen francs zullen opleveren,
werd 'aangenomen. Er is een amortisatie
kas opgericht met het uitsluitend doel
voor schuldaflossing, welke onafhankelijk
van de regeering opereert en waarin alle
opbrengsten dezer belastingen zullen wor
den gestort. Verder heeft de Staat zijn
geheele bezit aan spoorwegen, ter waarde
van 11 milliard, aan de nieuw opgerichte
maatschappij, de Société Nationale des
Chemins de Fer, overgedragen. Ten slotte
is er een financieele raad opgericht, on
der voorzitterschap van oud-minister