Uïo 2 Woensdag 3® Juni 4#e Jaargang Bank voor Zeeland CHT U x m Winkelbnis Staten-Generaal. Buitenland CADEAU, BLOK, Middelburg, i ERS en SCHEN, die turn ncle Zeeland wen- n, Is „DE ZEEUW' agblad voor adver- Ponny te koop, enwagen, i Afleid FEUILLETON. dres voor m LE COINTRE EVISCH Het avontuurlijke leven van Johan Willem baron van Ripperda. GOES. SPAARBOEKJES ze week ENSTRAAT [iddelburg. AM VAN OS, reife Rollade» Kilo. en gesm. Reuzel dvleesch 65 ct., Vette Varkensl. ct (alles p.5 ons) irkt. ruim van orstebrood, odjje», Bellen, ug Koekje» ions g te koop, in ontant ESSEN aan 1600 00E BESSEN aan den boomgaard sweg te Kapelle, Diaconi derHerv. dinge Biljetten in op 1 Juli 1926 jtaris J. C.KRAM F, evenals in deu de Schipper, komen zijn. :abinetten, Lin- aire en Stoelen Inet, Stoelen en ;SSE, Kinderdijk ERTENTIE-T ARIEF ment op een Tijdschrift, de UIJ zorgt er- r de minste ing. Met 1 Juli r een nieuw is geef nu op. (ING TE KOOP: Kanaalstraat B 8 jezichtigen Donder- 12 en van 2 tot 4 te leveren vóór of ili a.s. Kanaalstraat riba Rouaansche Kade ntdeelen, Latten, Rit' Vloerdeelen, Kraal- lens Afheiningspalen, Joontollen, Schuier- erk, Draadnagels enz. eisstraat, Middelburg KOOP: nieuw, 10 e.M. vel- DE KRAKER. w- en St. Jooslano. aan de Wed. J- jkerke. Drukkers-Exploitanten: dOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHU1J, L. Burg. Tel. no. 259 De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.—i Losse nummersf 0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct. Bij abonnement belangrijke korting. STEMPLICHT. Vail ends heeft de A.-R. partij zich verzet tegen den stemdwang. Een partij die dit ontkent, toont dat zij de antirevo lutionaire litteratuur op dit punt niet kent. Reeds in 1896 wijdde dr Kuyper een drietal artikelen aan de bestrijding, van het denkbeeld, en toen het van Roomsche zijde hij de behandeling der Kieswet-v. Houten Ier sprake kwam, was het de A.-R. partij die het voorstel-Harte bestreed. Vrijdag 19 Juni 1896 opende .„De Standaard"' een reeks artikelen ter bestrij ding van den Stemplicht of Opkomstplicht. Om de gebleken onprofijtelijkheid van den maatregel, nu ja; maai' ook uit be ginsel. De man die het vraagstuk van kies dwang tot de hoogte van een principieele kwestie wist te verheffen was de conscr- vatieve-liberaal prof. Fruin die, schoon schrijvende '96, nog leefde in de vervlo gen „gulden" dagen van '48. Hij leerling van Stuart Mill, zeide het dezen na, en mr Harte op zijn beurt zeide liet Fruin weer na dat het kiesrecht geen recht is, maar een functie. Precies zooals ook de Nederlandsche oud-Liberalen, Mees en Viruly voorop, het van ouds hebben ingezien. De Kiesfunctie-idee is uit de Revolutio naire beginselen den Rechtschen verde digers toegekomen. Zij past in tweeërlei stelsel, ten eerste dat van de Volks- souvereiniteit, ten tweede in dat van het S taats a b so 1 ut is me. De Volkssouvereiuiteit is uit Frankrijk, het Staatsabsolutisme uit Duitschland tot ons gekomen. Beide zijn uitingen van de Revolutie. Daarom had ook die opvatting: kiesrecht is kiesfunctie niet zoo licht vaardig moeten worden overgenomen. Immers eerstgenoemden constateeren de regeermacht bij de burgers; en laatst genoemden hij het Staatsorgaan. En dat is in Duitschland de Rijksdag, in En geland het Parlement, in ons land dé Staten-Generaal. 'Regeeren nu de burgers, gelijk in het oude Athene, of in het tegenwoordige Frankrijk (Republiek van Respublica reigeering door het volk, het publiek) door een volksvergadering (Athene) of door een Kamer die door het volk gekozen is (Frankrijk) dan geldt natuurlijk van de kiezers gelijk van alle regenten en derge lijke functionarissen, dat zij wettelijk ver plicht zijn op te komen. En tot dezelfde conclusie komt ook de Duitsch-wijsgeerige school, met haar theorie van een onafhankelijken zichzelf genoegzamen Staat, die regeert door zijn organen, van welke het kiezerscorps er een is, en als zoodanig fiinctioneert. „Als een orgaan niet functioneert, zij het hart of long of nier, dan gaat heel het lichaam te gronde. En naar dat rede beleid moet dus ook het kiezerscorps als -orgaan van den Staat functioneeren, zal de Staat niet bezwijken." Vandaal' noodzakelijke kiesdwang, in beide gevallen. In het eene geval omdat wie regeert, op zijn post moet zijn (mi nisters, rechters, officieren, kiezers). In het andere omdat de Staat voor zijn bestaan dat heet dan Algemeen Belang1 de fnnctioneering van al zijne Organen, dus ook van al de kiezers, be hoeft. Dat zit, mooi in malkaar. Maar door deze huldiging van den kiesdwang is ook het begrip van functie aanvaard en wordt tevens het begrip van Volkssouvereiniteit of Staatssocialisme binnengeloodst, door hetwelk het gezag van God wordt uitge bannen en de regeermacht bij het volk wordt gebracht. Zoo was ongeveer de zeer juiste en logische reden eer ing van „De Standaard". Het blad, gaf echter bij zijn principieele ook practische bezwaren op. 8© O E Sa irkt, Middelbrug' 5') (Slot.) Intusschen bleek het JlI spoedig, dat deze beschuldiging niet voldoende te be. wijzen zou zijn. Hem op Onvoldoende gronden veroordeelen durfde men niet: hem loslaten nog veel minder. Vaorloopig liet men de vervolging dus rusten en hield men helm1 onveroordeeld gevangen. Rip. perda! zag wel in, dat hem in 't gunstigste geval oen levenslange opsluiting wachtte. Waarschijnlijker was het echter, dat er op Spaansche manier wel een middel gevonden zou warden om een eind aan zijn leven te maken. Hij begon dus middelen te beramen om te ontsnappen. Volgens zijn eigen verhaal was een hooggeplaatste dame hem J zlJn ontvluchtingspogingen behulpzaam, in werkelijkheid heette deze edelvrouwe Josepha Ramos en was zij de dienstmaagd van eten commandant van het kasteel. Met In de eerste plaats dat er geen middel bestaat om 'dit dwangmiddel, den kies dwang of opkomstdwang dan, te hand haven. Wij zullen de gevallen niet herhalen die de practische schrijver dier artikelen, toen reeds „Standaard" van 24 Juni 1896 in 't vooruitzicht wist te stellen en die de laatste jaren, nu Stemdwang met strafrechtelijk gevolg is ingevoerd, gebleken zijn, volkomen juist te zijn ge weest. In de tweede plaats dat ons volk nooit wennen zal aan de opvatting van kiesrecht als kies functie. En waarom niet? Omdat reeds de taal hier beslist. N Al die jaren, tot 1896 maar wij kunnen er bij voegen tot 1926 is er hier en elders steeds sprake geweest van kiesrecht; nooit van kiesfunctie; zelfs niet van kies plicht, althans niet in onze staatstukken. Plicht en recht laten zich nu eenmaal niet verwisselen. Men spreekt van Belasting plicht en Dienstp 1 i c h t, en niet van Belasting- rechten Dienst recht. Is het ooit voorgekomen, dat een be lastingschuldige, die zijn belasting zag ver dubbelen, nu ging roemen in de uitbrei ding van zijn recht? En evenzoo staat het met den Dienst plicht. Die kan goed, die kan nuttig, die kan eervol zijn; maar niemand, is dwaas ge noeg, om, als hij niet in de loting valt, te zeggen, dat zijn recht verkort is door het lot. Nog aan iets anders merkt men ter stond, waarom het kiezen een recht, maar geen plicht, en omgekeerd be- lastingbetalèn een plicht en geen recht is. Is er toch sprake van een recht, dan moet hij, wiens recht miskend wordt, hiervoor kunnen opkomen en daarom hoort bij een recht steeds de gelegen heid tot reclame. IMaar zoo ook omgekeerd, is er sprake van een plicht, dan hoort hierbij niet een regeling van reclame, maar een rege ling van v r ij s t el' 1 i n g e n. Kiesrecht kiesplicht geldt dan ook niet in legalen (wettelijken) zin, doch alleen, en wèl, in zedelijk opzicht. Maar nimmer laat een recht zich met dwang opleggen. Reeds ons taalgevoel komt er tegenop. Het petitierecht kan een zedelijke plicht zijn, gelijk het dit was in 1878 toen onze ouders en grootouders bij den Koning vroegen dat hij het fatale school- wetontwerp van minister Kappeyne niet zou teekenen. Maar geen wet kan het petitionnement in staatszaken verplichtend stellen. Van daar dat dr Kuyper zich van meet- af tegen den eisch van Kiesdwang heeft schrap gezet. In een land als België, zoo schreef hij reeds in 1896, „mag: zulk een stel sel wortel schieten, in ons vrije Nederland doet het dit nooit, overmits we vast over tuigd zijn, dat Kiesdwang zoo ter stond op den weerzin van het volk zou afstuiten, dat de strafbepalingen toch niet uitvoerbaar bleken, en het voorschrift óf een doode letter in de wet bleef, öf eer lang toch weer uit de wet uitviel." De uitkomst heeft geleerd hoe hij ook hierin gelijk heeft gehad. Het Kaartspel. Wat wij omtrent het Kaartspel in ons. no. van 21 Juni j.l. opnamen, „waar aan wij de waarschuwing tegen dit spel met een enkel woord toevoegden, geeft ons aanleiding de aandacht Je vestigen op een zeer goedkoop boekje „Het Kaart- i injiMjMiiiin i li mmmm, haar hulp wist liij na een gevangenschap van drie maanden te ontvluchten en via Portugal Engelaud te bereiken. Zelfs op deze gevaarvolle vlucht verloochende zich zijn oud-Groningsche J,o|nkexaard niet. On derweg had hij telkens ruzie met zijn voer man en in Portugal aangekomen molest hij zelfs door den rechter gedwongen wor. den dezen de verschuldigde vracht te betalen. Een tijdlang bleef hij in Engeland geves. tigd. Door zijn kennis van" staatszaken en staatsgeheimen hoopte hij er een lei dende rol tei kunnen spelen, doch En geland hield voorloopig vast aan den vrede met Spanje, zoodat er daar niets voor hem te hopen viel. In het begin van 1731 vertrok Rip- perda naar Holland, steeds vergezeld van Josepha Ramos, die hij overal voor zijn vrouw liet doorgaan; maar ook hier lief de Spaansche regeering hem niet met rust. Voortdurend diende zij bij den Staatschen gezant te Madrid klachten in over de hou ding van Ripperda, niet alleen over zijn politiek bedrijf, maar o.a. ook over het feit, „dat de hertog dagelijks uitreed met spel", uitgave van J. N. Voorhoeve te Den Haag. De schrijver herinnert er aan dat onze vaderen, o.a. Vader Rrakel het kaart spel als zijnde een hazardspel verfoeiden en verwierpen. En dan gaat hij voort: „Misschien zegt iemand: „Aangenomen, hef kaartspel is een hazardspel. Maar het is dit toch slechts gedeeltelijk, want er komt toch een zekere handigheid bij te pas." Wij antwoorden met dei wedervraag: „Slechts gedeeltelijk? Is gedeeltelijk ver keerd niet verkeerd? Is gedeeltelijk zondi gen niet zondigen?" Laat het waar zijn, dat er bij hef kaartspel ook wat kunde komt, zéker is liet toch, dat het, als geheel genomen, een hazardspel is. En een hazardspel is een toevalspel. Dus een spel, waarin het louter aan blind toe. val te wijten is, of men wint of verliest. Een spel derhalve, waarin het geloof in toeval, in het blinde geluk, geoefend wordt. Natuurlijk/ ia de kaarten-zelf zit niet het minste kwaad. Maar de fout ligt in de aantasting van en in het opgaan in de beginselen die aan liet kaartspel ten grondslag liggen. „Er zijn Christenen, die een keel als een bazuin opzetten, wanneer ze over de „roulette" hooiren, waar rijken en groo- ten hun vermogen mede wilgen, maar die zelf geregeld hun „kaartje" leggen. De mensch heeft hartstochtelijk vermaak in het blinde toeval. Hoe zullen de ge schudde kaarten uitvallen? Het wordt een sport om af te- hangen van het blinde geluk. En het zijn niet de edelste harts tochten, die opgewekt worden. Waardoor zelfs geloovigen worden meegevoerd en waaronder het geloofsleven lijdt. „Daarom kunnen wij niet genoeg waar schuwen tegen dit toevalspel. Zeker, er wordt in den Bijbel wel eens over „bij ge val" gesproken. Maar dan is dit niet, om dat er toeval bestaat, dan is dit geen verdediging van heit toeval. Neen, dan wordt eenvoudig weergegeven zooals wij soms de dingen, die gebeuren, zien. Het lijkt namelijk somis, alsof iets „toevallig" plaats vindt. Maar dit is niet zoo. God heeft in alles Zijn 'hand. God beschikt. Bij het hazardspel wordt echter de ge dachte gevoed, of wij van het noodlot afhankelijk zijn En verder: „Weet ge, wat er eigenlijk 'óók nog ten grondslag ligt aan het z.g .fortuin-geloof? De Heidemsche oorsprong er van. Het Hei. densche geloof aan noodlot en dergelijke komt zoo licht weer tel voorschijn. Een neo-paganisme. En als we niet waarlijk in Christus gelooven, staan wij dichter bij de wijsgeeren der oudheid, die dat be ginsel van toeval prediken, dan bij het Evangelie van Jeizus Christus, dat Gods leiding in alles verkondigt- De mensch wil zoo heel graag terug naar het verloten paradijs van het Heidendom. Zijn heele hart trekt er naar. En de psychologische verklaringen van zijn uitdrukkingen, ont leend aan het kaartspel, schragen die meaning. Mén spreekt immers van: „Alles op één kaart zetten,'' dus alles van het geluk, van het toeval laten afhangen. Ons geluk hangt dan niet af van Gods Voor. zieniglieid. Voorts spreekt men van: „De gekken krijgen de kaart," de gekken krij gen het geluk. De onverstandigen, dwa zen, worden gefortuneerd. Geen vaardig heid dus, geen hulp van God, neen, slechts het toeval beslist. En omdat het toeval zqö grillig is, krijgen dwazen het meeste geluk. Hoort ge het wel Daarom, indien wij dit kwaad in zijn wortelen willen bestrijden, is 'tnoodig1, er 'n beginselkwestie van te maken, die in 't nauwste contact staat met één der hecht- ste pilaren van het Christelijk geloof, van bet geloof aan Gods bestel. het vrouwmensch, waarmede hij gevlucht was, en dat dezelve wederom stond te bevallen, hetwelk een onordentelijkheid was, die men niet behoorde te dulden." In de Republiek was men evenmin als in Engeland van zins om terwillei van Ripperda ongenoegen met Spanje te krij gen .Ook hier was de kans op een plaats je op het politiek totoneel dus verkeken. Bij een minder sterke persoonlijkheid zouden waarschijnlijk de ondervonden te leurstellingen de zucht naar verdere avon turen wel hebben doen verdwijnen. Ripperda was reeds de vijftig genaderd en leed daarbij voortdurend aan hevige aanvallen van jicht- Dat alles had echter zijn brandende eerzucht niet uitgedoofd. Hij is het type van dat soort politieke avonturiers, waaraan de achttiende eeuw zoo rijk geweest is. Nauwelijks kreeg hij de lucht van een nieuw spoor, af nieuwe grootscbe plannen kwamen bij hem iap. In den Haag maakte hij namelijk kennis met een gewezen Spanjaard, Perez ge. naamd, die het in Marokkaanschen dienst tot admiraal gebracht had en nu in op. dracht van den Sultan met de Staten Tweede Kamer. Met een redevoering van een paar uur heeft gister de heer dr Moller (R.K.) zijn interpellatie over de classificatie van gemeenten gehouden. Eerst zette hij uiteen, dat do classi ficatie niet op juiste gegevens berust en niet berusten kan, omdat de daarvoor noo- dige statistische gegevens op de meest willekeurige wijze ziju bijeengebracht. Do voornaamste basis waarop de regeling be rust, vormen de kosten van het leven in de verschillende gemeenten. De daar voor noodige statistische gegevens zijn echter verzameld op een wijze, die inder daad niet door den beugel kan. Halast je- repje zijn de gemeentebesturen aange schreven om die gegevens te verschaffen door speciale commissies, die in een oog wenk opgaven moesten doen van de prij zen van levensmiddelen in een bepaalde week en op grond van die en dergelijke gegevens zijn de gemeenten in zes groe pen verdeeld. Daarna heeft hij uiteengezet, dat de regeering veel beter deed met de gansche classificatie op te heffen, als in de prac- tijk overbodig en aanleiding gevend voor misbruiken. Minister de Geer antwoordde zeer be knopt. Hij erkende, dat er zeer zeker enkele onbillijkheden zijn blijven bestaan sinds de laatste wijziging, doch verklaarde, dat hij er toch niet aan dacht een her ziening op breede schaal ter hand te nemen, en in geen geval daaraan terug werkende kracht zou kunnen verleenen. De classificatie is volstrekt niet onhoud baar. Zonder classificatie zou hij het zelfs niet kunnen stellen. Trouwens in de hui dige maatschappij vindt men overal classi ficatie. De minister wees onder meer op de classificatie in de collectieve contrac ten, de belastingen, de rechterlijke orga nisatie, enz. De heer Moller was boos over dit be knopte antwoord en hij kwam met twee moties voor den dag, waarvan de eerste strekte tot opheffing van de classificatie in het salarisbesluit, de tweetle de re geering uitnoodigde tot herstel van de bestaande onbillijkheden in de classifica tie tot den dag der geheele afschaffing. Er zat iets tegenstrijdigs in die beide moties en toen hem van meer dan een zijde daarop was gewezen, de heer Bak ker daarbij zelfs tot de grappige uitspraak kwam, dat een kip nooit twee eieren tegelijk legt, begon hij met zijn tweede motie terug te nemen. Maar de eerste handhaafde hij toch, doch over de aan neming er van de stemming zal heden plaats hebben zal hij zich wel geen illusies behoeven te maken, want van alle zijden werd er tegen geopponeerd. an DirectieMr- ANT. VAN BERCKEL, JOS VELTKUIJSE. Kanttor Groote Markt 21. Telefoon 74 (2 lijnen). Houders van worden verzocht de boekjes ter bijschrijving der rente te willen inleveren. 0/ /c. over het vrijkooipen van Christenslaven kwam onderhandelen. Waarschijnlijk heeft Perez hem op het denkbeeld gebracht omi ook zijn geluk in Afrika te'gaan beiproe ven. Dat plan kwam hém1 nog des te aan lokkelijker voor, omdat het heml tevens een middel aan de hand zou doen Om! zich op Spanje te wreken. Nog in hetzelfde jaar vertrok hij uit Holland en begaf zich, nog steeds verge zeld van Josepha Ramos, naar Maroikko. Over zijn verblijf aldaar hebben de meest romantische verhalen de ronde gedaan. Hij zou Mohammedaan geworden en lan gen tijd eerste minister van den Sultan geweest zijn, doch zich na diens onttro ning teruggetrokken hebben en als amb teloos burger en óprecht katholiek gestor ven zijn. Veel zekerheid omtrent deze laatste periode van zijn leven hebben wij niet. Dat hij Mohammedaan geworden zon zijn, werd algemeen geloofd; hijzelf heeft het echter ten stelligste tegengespro ken. Of hij inderdaad zooveel invloed gehad heeft, dat het op zijn aandringen geweest is, dat de Mooren Ceuta, dat in Spaansche handen was gevallen, gingen een door de zon Verschroeide Huid, Schrijnen en Smetten.verzacht geneest men met PU ROL Bij Apoth.en Drogisten Een gezant verdwenen. Naar uit Reval gemeld wordt, is de Estlandsche regeering ernstig verontrust door de plotselinge verdwijning van Birk, haar gezant te Moskou. Eenige dagen ge leden was Birk van zijn post teruggeroe pen, omdat hij bepaalde instructies van. zijn regeering niet had opgevolgd en bo vendien verdacht werd, de sowjet-regee- ring belangrijke diplomatieke documenten- in handen gespeeld te hebben. Birk is daarop uit Moskou verdwenen, doch niet te Reval teruggekeerd. Vermoed wordt, dat hij de wijk heeft gienomen naar Ra- rijs. De Estlandsche regeering heeft inmid dels de archieven van haar gezantschap te Moskou laten opvragen; het moet in haar voornemen liggen het geheele per soneel van het gezantschap te vervan gen. Rumoerig einde der Lagerhuis-zitting. Nadat het debat in hef Engelsche La gerhuis over hef regeeringsontwerp betref fende den 8-uursdag in de mijnen zonder incidenten verloopen was, brak tegen het einde der zitting gisteravond een storm los, toen Bridgeman, del minister van ma rine, opstond om de besprekingen te slui ten. De arbeidersafgevaardigden verwek ten herrie en daagden den premier tiif om de aanvallen te beontwooirden, die in het debat waren gedaan op zijn be langeloosheid in verband met zijn aandee- len in de oude zalak zijner familie. Bald win sprong op en noemde de beschuldi gingen laster. Hij zeide, dat' hij, indien hij van den oorlog gebruik had gemaakt, nu rijk had kunnen zijn, met zijn geld te beleggen in regeeringsfondsen of in het buitenland. Doch hij gaf er de voorkeur aan zijn geld in de Engelsche industrie te beleggen en vijf jaar lang heeft hij er niets voor ontvangen en hij verwacht niet veel in de eerstvolgende jaren. De premier ontkende odk miet nadruk, dat de regeering eenigen invloed invloed op het rapport der KolencamMissie zou uitge oefend hebben. Het slot van zijn rede werd begroet dooir luid gejuich der ar beiderspartij. Een geweldige herrie kenmerkte hel vervolg van het debat. Bridgeman slaag de er nief in zich verstaanbaar te ma ken, waarop de Speaker het debat sloot- Het Lagerhuis ging in vertoornde stem ming uiteen. Eenige arbeidersleden be gonnen de Red Flag t© zingen terwijl er gestemd werd, doch daar werd gauw. een einde aan gemaakt door den voorzit ter. De graven der Russische Czaren. Toen de bolsjewiki in Rusland aan 't bewind kwamen, werden niet alleen de geheime archieven, maar ook de graven der voormalige czaren geopend. Hef ging daarbij in de eerste plaats om kostbare juweelen, die men hoopte ,te vinden, om deze dan als staatseigendom te benutten. In de Pefer-Paulsvesting te Petersburg liggen de Russische: keizers van Peter de Groote af, begraven. Het lijk van den ook in onze geschiedenis welbekenden czaar Peter werd in goeden staat gevon den. Met bijzondere belangstelling opende men de groeve van czaar Alexander. I. Men kent de beweringen dienaangaande. belegeren, is moeilijk te zeggen. In Spanje nam met het wel aan en op grond daar van werd hij bij koninklijk besluit van zijn titels van hertog en Grande van Spanje vervallen verklaard. Zijn laatste levensjaren schijnen treu rig en eenzaam geweest te zijn. Josepha Ramos verliet hem; voortdurend moest bij den Bassa door geld en geschonken te vriend houden. Volgens de meeste levens beschrijvingen heeft hij zich te midden van den mengelmoes der Marokkaansche bevolking nog bezig gehouden met het fantastische plan om den Joodschen, Christelijken mi Mohammedaanschen gods dienst samen t© sinelten. Arm en zonder vrienden is hij ten slotte in 1787 te Tefuant gestorven. „Sic transit gloria mundi", zoo besluit iemand die eenige jaren geleden later in het bezit kwam van den familiebijbel en de nagelaten papieren van Ripperda; zijn bericht over da laatste levensjaren van dezen rusteloozen main. (N. R. Ot-)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 1