No 816 Donderdag 17 Juni 198® 46e Jaargang De lotgevallen van John Fox. Binnenland. FEUILLETON. De soldaat pruimt B. Z. K. LOUIS DOBBELMANIt] ROTTERDAM.] Drukkers-Exploitanter OOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHU1J, L. Burg. Tel. no. 259 'De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.—i Losse nummersf 0.05 Prijs der Advertentiën: 1—4 regels f1.20, elke regel meer 30 ct Bij abonnement belangrijke korting. Zij die zich met 1 Juli op ons blad abon- neeren ontvangen de tot dien datum ver se h ij n e n d e nummersgrstis^^^^^^^^ DE WEGENBELASTING. III. De voorgestelde wegenbelasting zal een ■op zichzelf" niet onaanzienlijk bedrag vor deren van ondernemingen, welke talrijke ■autobussen of vrachtwagens in bedrijf hebben. In de Memorie van Toelichting wordt er echter de aandacht op gevestigd, dat dit bedrag percentsgewijze slechts een ge ringe verhooging der aanzienlijke bedrijfsj kosten tengevolge zal hebben. „Het rapport van het wegencongres be-» rekent, dat naar het daar voorgesteld tan rief de .belasting voor vrachtwagens met massieve gummibanden is te stellen op< ongeveer drie kwart cent per tonkilometer bij een exploitatie-kostenbedrag van ge. middeld dertien cent per tonkilometer, en voor een wagen met luchtbanden zelfs op niet meer dan drie achtste cent per tonT kilometer. L Het rapport wijst er dan verder op, dat voor de meeste motorrijtuigen het aan belasting betaalde ruimschoots zal worden vergoed door daling van de ex ploitatie-kosten als gevolg van de verbete ring der wegen. De factoren: meer genot en gemak, sneller vervoer, minder beschadiging van breekbare of liclit bederfelijke waar wor den hier slechts genoemd, niet geschat, daar ze voor schatting kwalijk zich lee- nen. Het aangevoerde rechtvaardigt het) opleggen van dezen nieuwen last aan de houders van motorrijtuigen." Het wil ons voorkomen, dat hier de zaak wel wat al te eenvoudig wordt voor gesteld. i Als bet aan belasting te betalen be drag ruimschoots zou worden vergoed, door 'de daling der exploitatiekosten, als gevolg vain, fle verbetering der wegen, wa,arb-ij dan nog komen de andere hier genoemde voordeelen, die niet onder cij fers zijn te brengen, dan zou deze belas ting voor de houders van motorrijtuigen feitelijk een financieel voordeeltje be doeken en. En fclai is,, naar het ons voorkomt Toch niet het geval. Wel meenen wij, dat zoowel ia het alge- -meen belang als in dat der houders van motorrijtuigen, het opleggen van dezen last volkomen gerechtvaardigd is. Omtrent de lagere bedrijfskosten, die van de verbetering van het wegennet het gevolg-kan zijn, wordt iu de Memorie van Toelichting het volgende opgemerkt: De ervaring der jongste jaren heeft 'Op dit gebied reeds enkele gegevens aan de hand gedaan, welke thans voorzichtige gevolgtrekkingen rechtvaardigen, waar tof voor kort slechts onderstellingen waren (te uiten. Vergelijkende .proeven in Zwitserland, -waarnemingen o.a. in Engeland, Frankrijk en Italië hebben een besparing door ver betering van wegen vastgesteld van 12.5 pet tot 40 pet op het gebruik van benzine van 40 pet, tot 80 pet (in Frankrijk, Italië, en Zwitserland) bij het gebruik van rub berbanden. De Staatscommissie voor het vervoer- •vraagstufc stelt voor ons land met zijn vele -slechte wegen van allerlei aard op vaak slappen bodem de bezuiniging op benzine op 15 pet, op rubberbanden op 50 pet. 40) -o- Hij drukte George hartelijk de hand, verzocht hem dringend hem te bezoeken wanneer hij te Leniscar kwam, en ver wijderde zich, George aan allerlei vreemde gedachten overlatende. „Hij1 schijnt -een edel hart te bezitten zeide 'deze bij zich zeiven. „Hij schijnt onze familie lief te hebben; hij kan ter eeniger tijd ons .van dienst zijn, en hij is rijk, meent Mick Shay. Hoezeer zou zulk een mensch ons kunnen helpen, als hij tot die soort behoorde, waarvan men in de boeken leest. Ik had hem maar terstond moeten zeggen: „Er is thans een kostelijke gelegenheid uw achting te betoonen voor een geslacht, dat buiten zijn schuld tof armoede is vervallen." De oude heer bezocht niet alleen George maar ook diens vader. Hij was verzekerd van een hartelijke ontvangst omdat hij kwam praten over den klokkenmaker. Hij vertelde, dat hij zich zeer goed herinnerde Henry Flamstead eens bij zijn oom ontmoet te hebben als een kiemen jongen; beschreef zijn uiterlijk en ziin kleederen, die geheel overeenkwamen met een mmiatuux portret van hem zeiven, dat hij nog had. Hij poogde zich de trekken Op de kosten van onderhoud der mo tor-rij tuigen wordt, voor Ons land een besparing berekend van 25 pet. Daarbij komt nog de langere levensduur der rij tuigen, dus lagere jaarlijksche afschrijving stel van vijf pet. Wat een besparing van 12.5 pet op benzineverbruik, wat een minder banden- verbruik van .40 pet wat 25 pet minder aan onderhoudskosten, wat 5 pet lagere afschrijving beteekent, moge niet tot op een enkelen gulden na voor een geheel jaar te berekenen zijn de schatting der Staatscommissie voor het vervoervraag- stuk van een hesparing van 1 cent per K.M. voor een personenauto en van 34 cent voor de zwaarste vrachtauto of auto bus kan niet opgedreven, dient veeleer laag genoemd te worden." Bij het beschouwen van deze cijfers dimt er rekening mee gehouden te wor den, dat het tal van jaren zal duren, eer het geheele wegennet in orde is, terwijl bovendien niet alle wegen in het wegen- plan zullen worden opgenomen. De voorgestelde besparing zal dan ook slechts successievelijk intreden. Dit neemt echter niet weg, dat ongetwij feld op een aanzienlijke vermindering der bedrijfskosten gerekend mag worden. Er is aanmerking op gemaakt, dat voor de wegenbelasting het motorrijtuig zelf als object is genomen. Sommigen zouden de voorkeur geven aan een benzin-e-belasting; anderen aan een bandenbelasting. In de Memorie van Toelichting wordt toegegeven, dat aan de nu voorgestelde belasting een groot bezwaar kleeft, t.w. dat daarbij geen rekening wordt gehouden met de door de motorrijtuigen afgelegde afstanden, zoodat de automobilist, die wei nig van den weg gebruik maakt, even veel zal betalen, als degeen die dat dage lijks doet. 1 Hieraan is echter zooveel mogelijk tege moet gekomen door het geven van de gelegenheid tot het verkrijgen van be- lastingkaarten, geldende voor. een kwar taal, en door de mogelijkheid .te openen om zij 'het in heel bijzondere gevallen zich het recht tot rijden te verschaffen gedurende 60, niet noodzakelijk achter eenvolgende dagen. Omtrent de benzinebelasting wordt ge wezen op de omstandigheid, dat voor be weegkracht van de motorrijtuigen niet al leen gebruik wordt gemaakt van benzine, maar ook van electriciteit en in den laat- sten tijd ook veel van benzol en spiritus. Voorts dat wil voorkomen worden, dat verschillende bedrijven, welke benzine voor andere doeleinden dan voor motrrij- tuigen gebruiken, door den dan zeer boog te stellen prijs der benzine getroffen wor den, verschillende maatregelen van ad- ministratieven aard no-odig zouden worden, welke aan deze belasting hare aantrekke lijkheid, voorzoover ze die al bezit, groo- tendeels zouden ontnemen. Wat betreft de bandenbelasting, wordt opgemerkt, dat bet aanbrengen van een merk, dat goed zichtbaar is en niet spoe dig uitslijt practisch zeer moeilijk is geble ken, en dat ook hier de belasting zeer hoog zou worden in verhouding; tot den prijs. Daarbij komt, dat zoodanige belasting bet lang in gebruik houden van de banden in de hand zou werken, en daardoor het rijden met sterk versleten banden zou bevorderen. Deze bezwaren zijn zeker niet zonder beteekenis. van den vreemdeling te herinneren en het stond hem duister voor den geest, dat hij hem gezien liaid, ja zelfs zijn stem kwam hem bekend voor, maar 'dat was alles verward en onduidelijk. Zij spraken gedurende vele uren over iden klokkenmaker, aan wien Henry Flam stead steeds met de meeste liefde dacht; hij zeide overtuigd te zijn, dat, ware deze slechts bier, hij hem spoedig bevrijden zou van zijne vijanden. Daarna kwam hun gesprek op het land goed; de oude heer, die zeer goed bekend scheen met de wetten en gebruiken be treffende landeigendom, Ntoonde er veel belang in te stellen al de verwikkelingen' der zaak te kennen, en al de zwarigheden die een gunstige schikking in den wegi stonden, op te lossen. Zijn gezond oor deel, zijn vriendelijke gezelligheid, zijn kennis van de wereld en van vreemde landen, maar vooral de lof dien hij George toezwaaide wegens zijn edel hart, maakte! Fox spoedig tot een welkomen bezoeker der hoeve, en weldra was zijn gewone middagwandeling daarheen en hij luis terde opmerkzaam naar al de bijzonder heden, die Mr Flamstead hem meedeelde aangaande zijn vooruitzichten en zijn on aangenaamheden met de schuldeischers. Deze gesprekken in de woning van de Flamsteads en op de hoeve van Tom Fletcher, weiden plotseling afgebroken door de reis naar Derby, wegens den aangekondigd-en verkoop van het oude De Rijksmiddelen. De opbrengst der middelen in Mei blijkt niet zoo goed geweest te zijn als die van haar voorganger April. De opbrengst toch der middelen in April was bijna 4,9 miljoen hooger dan die in de gelijknamige maand van het vorige jaar. Die van Mei daarentegen is slechts ander half miljoen liooger dan die van Mei 1925. En dat nog wel niettegenstaande de hoo- gere opbrengst der invoerrechten (verschil 1,8 miljoen); en het meerendeel der di recte belastingen en accijnzen. Maar de achteruitgang in vergelijking met de vo rige gelijknamige maand was dan ook wel heel groot. Inkomstenbelasting, Dividend, Vermogensbelasting, Gedistilleerdaccijns, Zegel-, Registratie-, Successierechten, al les achterop. De drie laatstgenoemde mid delen saam zelfs 1,7 miljoen. Bepaald ongunstig is de uitkomst wel niet, de tijdsomstandigheden in aanmer king genomen. Doch wanneer wij nagaan dat nog vele miljoenen meer benoodigd zijn voor de a.s. mindere opbrengst dei- Staatsspoorwegen en het hij te storten ka pitaal in het pensioenfonds, is voorzichtig heid dringend geboden. Immers de uitzet ting der uitgaven is altijd nog veel sterker dan het accrès der middelen mogelijk is. Al moge minister de Geer dan ook al het bed gespreid hebben bevonden, dank zij de maatregelen van minister Colijn en diens door hemzelven in zijn financieele wets voorstellen aangebrachte verbeteringen; hij zal toch poot-aan moeten spelen om zóó ver klaar te komen dat het huisje bij de schuur kan blijven. Wij laten hierbij nog eenige getallen volgen. Mei 1926 opbrengst bijna 45 miljoen; Mei 1925 opbrengst 4-3,6 miljoen; een twaalfde der raming 38 miljoen. Dus op brengst bijna 7 miljoen boven de raming. In de vijf verloopen maanden van 1926 opbrengst 205 miljoen; vorig jaar 189 mil joen; liooger dus 16 miljoen. Raming vijf twaalfden 191 miljoen, dus toch nog 14- miljoen boven de ramiug. De uitkomsten van het Leeningsfonds .1914 (elf miljoen tegen 10'A miljoen in Mei 1925) wijzen op een vooruitgang, die echter weer kleiner is dan die van April. Een stijgende lijn nog wel, doch met be scheidener proportiën. En wanneer men nu ziet de ontzaglijke sommen die gemoeid zullen zijn met de verbetering van het wegennet, dan voelt men wel dat bezuiniging en nog meer be lasting noodzakelijk zijn om den wijzer in het huisje te houden. De Belgische valuta. Door voortdurende daling, zoowel van de Belgische als de Fransche frank is in de Belgische pers thans weer leven dig geworden de vraag in hoeverre het voor de Belgische financieele positie van belang isv dat het lot van den Belgischen frank w-ordt vastgekoppeld aan dat van den Fransclien frank. Zoo schrijft mr Julius Noste in „Het Laatste Nieuws": De Belgische frank is er in de laatste dagen niet beter op geworden, en wij zien ons genoopt, den oorsprong van die daling hoofdzakelijk te zo-eken in de onder handelingen, die -de heer Theunis, op een kasteel. .Wij moeten nu een blik werpen op de gevolgen van dien onverwachten tocht. TWAALFDE HOOFDSTUK. De oude klok wordt weer i opgewonden. Bij hun aankomst te Derby, beval Mr Johin Fox aan "Michel Shay naar het kantoor te rijden van Harpux en Fife, ad vocaten. Deze waren de voornaamste rechtsgeleerden van de stad. Niets van den winderigen ppschik van Mr Screw Pepper's kantoor was bij Harpux en Fife te vinden. Het was integendeel ruim, stil en deftig. - Mr F-ox zond Mick terug naar de her berg en verzocht hem een boodschap van hem te wachten en die terstond uit te voeren; daarop trad hij in de gang die naar het kantoor van Harpux en Fife leidde. Op de verschillende deuren waren koperen platen met het opschrift: „Kan toor van Mr Harpux". „Kantoor van Mr Fife", „Klerkenkamer", enz. enz. Op een andere insgelijks koperen plaat las men: „Portiersschei", en het handvatsel van (die schel hing er juist boven alsof het zeggen wilde: „Hier ben ik, schel maar aan)" Mr Fox schelde oogenblikkelijk aan en een deftig persoon in "bruine livrei verscheen, wien hij vroeg of Mr Haxpur op het kantoor was. De deftige persoon antwoordde zeer deftig, dat hij er naar zou h-ooren. zoo voortvarende wijze heeft aangeknoopt te Parijs. Want de heer Theunis is niet de aan gewezen personaliteit om het gewenschte vertrouwen op t-e wekken, waar het geldt de zelfstandigheid van den Belgischen fr. Iedereen weet, dat de heer Theunis een voor België schadelijk accoord met Frank rijk wou opdringen, dat door het Bel gische Parlement verworpen werd. Het komt ons voor, dat de regeering op bedenkelijke wijze aan den heer Theunis toelaat zeer verkeerde middelen aan te wenden om den Belgischen frank te redden. Geen wonder dan ook, dat in het bui tenland 'het vertrouwen in onze finan cieele politiek er niet is op vooruit gegaan. In die voorwaarden is het hoog tijd, dat de regeering haar verantwoordelijkheid op- neme. De val van den franc. Frankrijk maakt een zware crisis door en is het slachtoffer van zijn halfslach tige politiek. V-oor een staatkunde, die met de wer kelijkheid rekening houdt, was nooit een meerderheid te vinden. De volksvertegenwoordigers keken de kiezers naar de oogen en de eene regeeri-ng na de andere tuimelde. De ministeries kon den geen voldoenden steun krijgen in Ka mer en Senaat. T-och zullen nog veel krassere maat regelen genomen moeten worden. Daar helpt niets aan. Laten we blij zijn, dat Nederland wel staatslieden heeft gehad, die het gevaar tij-dig onder de oogen zagen en voor geen harde maatregelen zijn teruggedeinsd. De frank gaat de mark en de kroon achterna. Maar de gulden had o-ok dien kant kunnen uitrollen. De mijnwerkersstaking in Engeland. Baldwin heeft in het Lagerhuis een belangrijke verklaring afgelegd met be trekking tot de stopzetting der mijnbedrij ven. Hij wees o-p de verklaring van de kolen-commissie, dat de mijnindustrie een ramp boven het hoofd hing, tenzij er nog iets gedaan zou worden. Baldwin rele veerde de uitspraak van de mijncommissie inzake de noodzakelijkheid van loonsver laging. Het was echter duidelijk, dat in dien dergelijke loonsverlagingen moesten plaats hebben, bij de bestaande werkuren ze op een dusdanige schaal worden in gevoerd, dat niemand ze gaarne aange boden zou zien. Het is om deze reden dat zij vast besloten zijn tot den laatsten werkdag terug te keeren. Wij willen zeide hij, de 7-urendag in de wet vastgelegd laten, -doch een wetsontwerp indienen! krachtens hetwelk een uur extra per dag zal kunnen worden gewerkt gedurende den eerstvolgenden tijd. Hierdoor zullen geen langere werkdagen gedicteerd wor den doch er zullen ernstige onderhande lingen geopend kunnen worden op een basis waarop hetere loonen zullen kun nen betaald worden dan op de bestaande. Verplichte verzekering- in de Ver. Staten. Eien wetsvoorstel is zoo juist aan het Araerikaansche Parl-eta-ent voorgelegd, waarbij alle automobilisten, di-ei van de -eene- stad naar de andere reizen, hiervoor speciale belasting moeten betalen. De automobiel is thans het voornaamste middel van vervoer voor korte afstanden geworden. De geldsommen die hierin en in wegen belegd zijn, vormen een bedrag Daarop trad hij in Mr Harpur's kantoor1 en kwam terug om den naam des bezoe kers te vragen. Deze werd hem opgege ven. Terstond daarop kwam de bruine man terug met een veel voorkomender' gelaat en verzocht Mr Fox binnen te gaan. Deze deed dit, maar in plaats van Mr Harpur, vond hij slechts diens klerk, die hem zeide dat Mr Harpur er op het oog-enhlik niet was. Het was inderdaad lang over het uur, waarop de patroons ge woon waren het kantoor te verlaten; maar hij twijfelde niet, of Mr- Fife zou wel te huis zijn, en hij wilde om dezen zenden, z-oo Mr Fox een 'zaak van gewicht had. Mr Fox zeide d-at hij Mr Harpur wenschte te spreken en wel terstond. De klerk zag hierbij vreemd op en zeide, dat Mr Harpur niet gewoon was zich, al gold het ook 'de belangrijkste zaak, na vier uur met iets bezig te hou den; dat hij nu juist zou gegeten hebben, als wanneer zijn klerken last hadden hem nimm-er te storen, tenzij het dood of leven gold. „Geef mij zijn adres maar" zeide Mr Fox; „maar ik weet ook wel ten naastenbijl waar hij' woont en zal naar hem gaan." „Zeer wel, mijnheer" zeide de klerk, alsof hij1 de stelligste overtuiging had, dat de vreemdeling er niet in slagen zou Mr Harpur in zijn middagslaapje te storen, Mr Fox was weldra bij Mr Harpur toe gelaten. De groote man verscheen spoe dig, herkende Mr Fox als een oude ken- \§cliiUwacliHjij' roolf geensigaaren geenpijpjal „Dahs nogal glad,maar een pruimpje.dèfma^j gïa ik op posh: B. IK. iq rij p j e Trouwaan rn Laas.tzi] tij naclit-oflijdag^jj Wordt Dinsdag a.s. vervolgd. van 26Va millioen dollars. Voor de spoor wegen bedraagt dit ongeveer 271/2 millioett dollars. Het Automobilisme. De laatste statistieken toonen aan dat het aantal automobielen hetwelk in de Vereenigde Staten in gebruik is, nog groo- ter is dan het aantal telefoonnummers. Het totaal aantal automobielen bereikt ongeveer 18 millioen, terwijl het aantal telefoonnummers slechts I6V2 millioen be draagt De export van de General Motors. De export van da Genera1 Motors be draagt, thans 102.562 wagens en vracht auto's in 1925, tot een gezamenlijke waar de van 78.479.381 dollars. Het totaal van 1924 bedroeg 64-626 automobielen fot een waarde van 50.797.418 -dollars. Zij heeft thans redenen om te gelooven dat vóór 1928 d-e export-cijfers 100 millioen dollars zullen overschreden hebben. Niet tegenstaande- de steeds voortgaande verbe tering van de automobielen, kosten deze minder dan vóór den oorlog. De andere producten leggen evenwel (zelfs in gouds waarde berekend) een vrij hooge stijging aan den dag. Het is op grond daarvan' dat Mr. A. Beeves, pres. van de Cham- bres Syndicale «les construcceurs d'Auto- mobiles Americain-es, de steeds grooter wordende bloei van de automobiel-indu strie verklaart. De crisis in Frankrijk, Briand heeft de opdracht tot vorming van een kabinet aanvaard. Deze aanne ming is -echter nog geen bewijs, dat die kabinetsformatie een vlot verloop zalheb- nis, drukte hem hartelijk de hand en verzocht hem binnen te komen; de thee stond gereed en hij wenschte hem aan Mrs Harpur voor te stellen. Mr Fóx ant woordde -op deze uitnoodiging, dat hij zeer vereerd zon zijn kennis te maken met Mrs Harpur, en daarenboven gaarne een kop th-ee zou gebruikenmaar dat hij eerst Mr Harpur eenige ©ogenblikken af zonderlijk wenschte te spreken. Mr Harpur deed licht brengen en leidde zijn bezoeker in de bibliotheek, waar Mr Fox hem spoedig de reden van zijn komst mededeelde. Beide heeren begaven zich kort daarna naar het ruime en prachtige woonvertrek, waar zij met Mr Harpur over allerlei zaken en personen praatten- Zij brachten dien avond aangenaam door en in den loop er van ontving Michel Shay den last van Mr Fox, om (met het aanbreken van den dag een goed paard te nemen, en den brief, dien hij hem tevens deed bezorgen, aan Mr Henry Flam stead te brengen, en zoo mogelijk met diens antwoord te tien ure terug te zijn. Mick volbracht zijn order nauwkeurig, en te tien ure begaf zich Mr Fox weer naar. het kantoor van Harpur en Fife, waar hij terstond door den deftigen portier in het vertrek van Mr Harpur geleid werd; deze wachtte hem reeds en weldra trad ook Mr Screw Pepper bij hen binnen, (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 1