No 816
Donderdag 17 Juni 198®
46e Jaargang
De lotgevallen van John Fox.
Binnenland.
FEUILLETON.
De soldaat pruimt B. Z. K.
LOUIS DOBBELMANIt]
ROTTERDAM.]
Drukkers-Exploitanter
OOSTERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes
Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHU1J, L. Burg. Tel. no. 259
'De Zeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.—i
Losse nummersf 0.05
Prijs der Advertentiën:
1—4 regels f1.20, elke regel meer 30 ct
Bij abonnement belangrijke korting.
Zij die zich met 1 Juli op ons blad abon-
neeren ontvangen de tot dien datum ver
se h ij n e n d e nummersgrstis^^^^^^^^
DE WEGENBELASTING.
III.
De voorgestelde wegenbelasting zal een
■op zichzelf" niet onaanzienlijk bedrag vor
deren van ondernemingen, welke talrijke
■autobussen of vrachtwagens in bedrijf
hebben.
In de Memorie van Toelichting wordt
er echter de aandacht op gevestigd, dat
dit bedrag percentsgewijze slechts een ge
ringe verhooging der aanzienlijke bedrijfsj
kosten tengevolge zal hebben.
„Het rapport van het wegencongres be-»
rekent, dat naar het daar voorgesteld tan
rief de .belasting voor vrachtwagens met
massieve gummibanden is te stellen op<
ongeveer drie kwart cent per tonkilometer
bij een exploitatie-kostenbedrag van ge.
middeld dertien cent per tonkilometer, en
voor een wagen met luchtbanden zelfs op
niet meer dan drie achtste cent per tonT
kilometer. L
Het rapport wijst er dan verder op,
dat voor de meeste motorrijtuigen het
aan belasting betaalde ruimschoots zal
worden vergoed door daling van de ex
ploitatie-kosten als gevolg van de verbete
ring der wegen.
De factoren: meer genot en gemak,
sneller vervoer, minder beschadiging van
breekbare of liclit bederfelijke waar wor
den hier slechts genoemd, niet geschat,
daar ze voor schatting kwalijk zich lee-
nen. Het aangevoerde rechtvaardigt het)
opleggen van dezen nieuwen last aan
de houders van motorrijtuigen."
Het wil ons voorkomen, dat hier de
zaak wel wat al te eenvoudig wordt voor
gesteld. i
Als bet aan belasting te betalen be
drag ruimschoots zou worden vergoed,
door 'de daling der exploitatiekosten, als
gevolg vain, fle verbetering der wegen,
wa,arb-ij dan nog komen de andere hier
genoemde voordeelen, die niet onder cij
fers zijn te brengen, dan zou deze belas
ting voor de houders van motorrijtuigen
feitelijk een financieel voordeeltje be
doeken en.
En fclai is,, naar het ons voorkomt Toch
niet het geval.
Wel meenen wij, dat zoowel ia het alge-
-meen belang als in dat der houders van
motorrijtuigen, het opleggen van dezen
last volkomen gerechtvaardigd is.
Omtrent de lagere bedrijfskosten, die
van de verbetering van het wegennet het
gevolg-kan zijn, wordt iu de Memorie van
Toelichting het volgende opgemerkt:
De ervaring der jongste jaren heeft
'Op dit gebied reeds enkele gegevens aan
de hand gedaan, welke thans voorzichtige
gevolgtrekkingen rechtvaardigen, waar tof
voor kort slechts onderstellingen waren
(te uiten.
Vergelijkende .proeven in Zwitserland,
-waarnemingen o.a. in Engeland, Frankrijk
en Italië hebben een besparing door ver
betering van wegen vastgesteld van 12.5
pet tot 40 pet op het gebruik van benzine
van 40 pet, tot 80 pet (in Frankrijk, Italië,
en Zwitserland) bij het gebruik van rub
berbanden.
De Staatscommissie voor het vervoer-
•vraagstufc stelt voor ons land met zijn
vele -slechte wegen van allerlei aard op
vaak slappen bodem de bezuiniging op
benzine op 15 pet, op rubberbanden op
50 pet.
40) -o-
Hij drukte George hartelijk de hand,
verzocht hem dringend hem te bezoeken
wanneer hij te Leniscar kwam, en ver
wijderde zich, George aan allerlei vreemde
gedachten overlatende.
„Hij1 schijnt -een edel hart te bezitten
zeide 'deze bij zich zeiven. „Hij schijnt
onze familie lief te hebben; hij kan ter
eeniger tijd ons .van dienst zijn, en hij is
rijk, meent Mick Shay. Hoezeer zou zulk
een mensch ons kunnen helpen, als hij
tot die soort behoorde, waarvan men in
de boeken leest. Ik had hem maar terstond
moeten zeggen: „Er is thans een kostelijke
gelegenheid uw achting te betoonen voor
een geslacht, dat buiten zijn schuld tof
armoede is vervallen."
De oude heer bezocht niet alleen George
maar ook diens vader. Hij was verzekerd
van een hartelijke ontvangst omdat hij
kwam praten over den klokkenmaker.
Hij vertelde, dat hij zich zeer goed
herinnerde Henry Flamstead eens bij zijn
oom ontmoet te hebben als een kiemen
jongen; beschreef zijn uiterlijk en ziin
kleederen, die geheel overeenkwamen met
een mmiatuux portret van hem zeiven, dat
hij nog had. Hij poogde zich de trekken
Op de kosten van onderhoud der mo
tor-rij tuigen wordt, voor Ons land een
besparing berekend van 25 pet. Daarbij
komt nog de langere levensduur der rij
tuigen, dus lagere jaarlijksche afschrijving
stel van vijf pet.
Wat een besparing van 12.5 pet op
benzineverbruik, wat een minder banden-
verbruik van .40 pet wat 25 pet minder
aan onderhoudskosten, wat 5 pet lagere
afschrijving beteekent, moge niet tot op
een enkelen gulden na voor een geheel
jaar te berekenen zijn de schatting der
Staatscommissie voor het vervoervraag-
stuk van een hesparing van 1 cent per
K.M. voor een personenauto en van 34
cent voor de zwaarste vrachtauto of auto
bus kan niet opgedreven, dient veeleer laag
genoemd te worden."
Bij het beschouwen van deze cijfers
dimt er rekening mee gehouden te wor
den, dat het tal van jaren zal duren, eer
het geheele wegennet in orde is, terwijl
bovendien niet alle wegen in het wegen-
plan zullen worden opgenomen.
De voorgestelde besparing zal dan ook
slechts successievelijk intreden.
Dit neemt echter niet weg, dat ongetwij
feld op een aanzienlijke vermindering der
bedrijfskosten gerekend mag worden.
Er is aanmerking op gemaakt, dat voor
de wegenbelasting het motorrijtuig zelf als
object is genomen.
Sommigen zouden de voorkeur geven
aan een benzin-e-belasting; anderen aan
een bandenbelasting.
In de Memorie van Toelichting wordt
toegegeven, dat aan de nu voorgestelde
belasting een groot bezwaar kleeft, t.w.
dat daarbij geen rekening wordt gehouden
met de door de motorrijtuigen afgelegde
afstanden, zoodat de automobilist, die wei
nig van den weg gebruik maakt, even
veel zal betalen, als degeen die dat dage
lijks doet. 1
Hieraan is echter zooveel mogelijk tege
moet gekomen door het geven van de
gelegenheid tot het verkrijgen van be-
lastingkaarten, geldende voor. een kwar
taal, en door de mogelijkheid .te openen
om zij 'het in heel bijzondere gevallen
zich het recht tot rijden te verschaffen
gedurende 60, niet noodzakelijk achter
eenvolgende dagen.
Omtrent de benzinebelasting wordt ge
wezen op de omstandigheid, dat voor be
weegkracht van de motorrijtuigen niet al
leen gebruik wordt gemaakt van benzine,
maar ook van electriciteit en in den laat-
sten tijd ook veel van benzol en spiritus.
Voorts dat wil voorkomen worden, dat
verschillende bedrijven, welke benzine
voor andere doeleinden dan voor motrrij-
tuigen gebruiken, door den dan zeer boog
te stellen prijs der benzine getroffen wor
den, verschillende maatregelen van ad-
ministratieven aard no-odig zouden worden,
welke aan deze belasting hare aantrekke
lijkheid, voorzoover ze die al bezit, groo-
tendeels zouden ontnemen.
Wat betreft de bandenbelasting, wordt
opgemerkt, dat bet aanbrengen van een
merk, dat goed zichtbaar is en niet spoe
dig uitslijt practisch zeer moeilijk is geble
ken, en dat ook hier de belasting zeer hoog
zou worden in verhouding; tot den prijs.
Daarbij komt, dat zoodanige belasting
bet lang in gebruik houden van de banden
in de hand zou werken, en daardoor het
rijden met sterk versleten banden zou
bevorderen.
Deze bezwaren zijn zeker niet zonder
beteekenis.
van den vreemdeling te herinneren en het
stond hem duister voor den geest, dat
hij hem gezien liaid, ja zelfs zijn stem
kwam hem bekend voor, maar 'dat was
alles verward en onduidelijk.
Zij spraken gedurende vele uren over
iden klokkenmaker, aan wien Henry Flam
stead steeds met de meeste liefde dacht;
hij zeide overtuigd te zijn, dat, ware deze
slechts bier, hij hem spoedig bevrijden
zou van zijne vijanden.
Daarna kwam hun gesprek op het land
goed; de oude heer, die zeer goed bekend
scheen met de wetten en gebruiken be
treffende landeigendom, Ntoonde er veel
belang in te stellen al de verwikkelingen'
der zaak te kennen, en al de zwarigheden
die een gunstige schikking in den wegi
stonden, op te lossen. Zijn gezond oor
deel, zijn vriendelijke gezelligheid, zijn
kennis van de wereld en van vreemde
landen, maar vooral de lof dien hij George
toezwaaide wegens zijn edel hart, maakte!
Fox spoedig tot een welkomen bezoeker
der hoeve, en weldra was zijn gewone
middagwandeling daarheen en hij luis
terde opmerkzaam naar al de bijzonder
heden, die Mr Flamstead hem meedeelde
aangaande zijn vooruitzichten en zijn on
aangenaamheden met de schuldeischers.
Deze gesprekken in de woning van
de Flamsteads en op de hoeve van Tom
Fletcher, weiden plotseling afgebroken
door de reis naar Derby, wegens den
aangekondigd-en verkoop van het oude
De Rijksmiddelen.
De opbrengst der middelen in Mei blijkt
niet zoo goed geweest te zijn als die van
haar voorganger April.
De opbrengst toch der middelen in April
was bijna 4,9 miljoen hooger dan die in de
gelijknamige maand van het vorige jaar.
Die van Mei daarentegen is slechts ander
half miljoen liooger dan die van Mei 1925.
En dat nog wel niettegenstaande de hoo-
gere opbrengst der invoerrechten (verschil
1,8 miljoen); en het meerendeel der di
recte belastingen en accijnzen. Maar de
achteruitgang in vergelijking met de vo
rige gelijknamige maand was dan ook wel
heel groot. Inkomstenbelasting, Dividend,
Vermogensbelasting, Gedistilleerdaccijns,
Zegel-, Registratie-, Successierechten, al
les achterop. De drie laatstgenoemde mid
delen saam zelfs 1,7 miljoen.
Bepaald ongunstig is de uitkomst wel
niet, de tijdsomstandigheden in aanmer
king genomen. Doch wanneer wij nagaan
dat nog vele miljoenen meer benoodigd
zijn voor de a.s. mindere opbrengst dei-
Staatsspoorwegen en het hij te storten ka
pitaal in het pensioenfonds, is voorzichtig
heid dringend geboden. Immers de uitzet
ting der uitgaven is altijd nog veel sterker
dan het accrès der middelen mogelijk is.
Al moge minister de Geer dan ook al het
bed gespreid hebben bevonden, dank zij de
maatregelen van minister Colijn en diens
door hemzelven in zijn financieele wets
voorstellen aangebrachte verbeteringen;
hij zal toch poot-aan moeten spelen om zóó
ver klaar te komen dat het huisje bij de
schuur kan blijven.
Wij laten hierbij nog eenige getallen
volgen.
Mei 1926 opbrengst bijna 45 miljoen;
Mei 1925 opbrengst 4-3,6 miljoen; een
twaalfde der raming 38 miljoen. Dus op
brengst bijna 7 miljoen boven de raming.
In de vijf verloopen maanden van 1926
opbrengst 205 miljoen; vorig jaar 189 mil
joen; liooger dus 16 miljoen. Raming vijf
twaalfden 191 miljoen, dus toch nog 14-
miljoen boven de ramiug.
De uitkomsten van het Leeningsfonds
.1914 (elf miljoen tegen 10'A miljoen in
Mei 1925) wijzen op een vooruitgang, die
echter weer kleiner is dan die van April.
Een stijgende lijn nog wel, doch met be
scheidener proportiën.
En wanneer men nu ziet de ontzaglijke
sommen die gemoeid zullen zijn met de
verbetering van het wegennet, dan voelt
men wel dat bezuiniging en nog meer be
lasting noodzakelijk zijn om den wijzer in
het huisje te houden.
De Belgische valuta.
Door voortdurende daling, zoowel van
de Belgische als de Fransche frank is
in de Belgische pers thans weer leven
dig geworden de vraag in hoeverre het
voor de Belgische financieele positie van
belang isv dat het lot van den Belgischen
frank w-ordt vastgekoppeld aan dat van
den Fransclien frank.
Zoo schrijft mr Julius Noste in „Het
Laatste Nieuws":
De Belgische frank is er in de laatste
dagen niet beter op geworden, en wij
zien ons genoopt, den oorsprong van die
daling hoofdzakelijk te zo-eken in de onder
handelingen, die -de heer Theunis, op een
kasteel. .Wij moeten nu een blik werpen
op de gevolgen van dien onverwachten
tocht.
TWAALFDE HOOFDSTUK.
De oude klok wordt weer
i opgewonden.
Bij hun aankomst te Derby, beval Mr
Johin Fox aan "Michel Shay naar het
kantoor te rijden van Harpux en Fife, ad
vocaten. Deze waren de voornaamste
rechtsgeleerden van de stad. Niets van
den winderigen ppschik van Mr Screw
Pepper's kantoor was bij Harpux en Fife
te vinden. Het was integendeel ruim, stil
en deftig. -
Mr F-ox zond Mick terug naar de her
berg en verzocht hem een boodschap van
hem te wachten en die terstond uit te
voeren; daarop trad hij in de gang die
naar het kantoor van Harpux en Fife
leidde. Op de verschillende deuren waren
koperen platen met het opschrift: „Kan
toor van Mr Harpux". „Kantoor van Mr
Fife", „Klerkenkamer", enz. enz. Op een
andere insgelijks koperen plaat las men:
„Portiersschei", en het handvatsel van
(die schel hing er juist boven alsof het
zeggen wilde: „Hier ben ik, schel maar
aan)" Mr Fox schelde oogenblikkelijk aan
en een deftig persoon in "bruine livrei
verscheen, wien hij vroeg of Mr Haxpur
op het kantoor was. De deftige persoon
antwoordde zeer deftig, dat hij er naar
zou h-ooren.
zoo voortvarende wijze heeft aangeknoopt
te Parijs.
Want de heer Theunis is niet de aan
gewezen personaliteit om het gewenschte
vertrouwen op t-e wekken, waar het geldt
de zelfstandigheid van den Belgischen fr.
Iedereen weet, dat de heer Theunis een
voor België schadelijk accoord met Frank
rijk wou opdringen, dat door het Bel
gische Parlement verworpen werd.
Het komt ons voor, dat de regeering op
bedenkelijke wijze aan den heer Theunis
toelaat zeer verkeerde middelen aan te
wenden om den Belgischen frank te
redden.
Geen wonder dan ook, dat in het bui
tenland 'het vertrouwen in onze finan
cieele politiek er niet is op vooruit gegaan.
In die voorwaarden is het hoog tijd, dat
de regeering haar verantwoordelijkheid op-
neme.
De val van den franc.
Frankrijk maakt een zware crisis door
en is het slachtoffer van zijn halfslach
tige politiek.
V-oor een staatkunde, die met de wer
kelijkheid rekening houdt, was nooit een
meerderheid te vinden.
De volksvertegenwoordigers keken de
kiezers naar de oogen en de eene regeeri-ng
na de andere tuimelde. De ministeries kon
den geen voldoenden steun krijgen in Ka
mer en Senaat.
T-och zullen nog veel krassere maat
regelen genomen moeten worden. Daar
helpt niets aan.
Laten we blij zijn, dat Nederland wel
staatslieden heeft gehad, die het gevaar
tij-dig onder de oogen zagen en voor geen
harde maatregelen zijn teruggedeinsd.
De frank gaat de mark en de kroon
achterna. Maar de gulden had o-ok dien
kant kunnen uitrollen.
De mijnwerkersstaking in Engeland.
Baldwin heeft in het Lagerhuis een
belangrijke verklaring afgelegd met be
trekking tot de stopzetting der mijnbedrij
ven. Hij wees o-p de verklaring van de
kolen-commissie, dat de mijnindustrie een
ramp boven het hoofd hing, tenzij er
nog iets gedaan zou worden. Baldwin rele
veerde de uitspraak van de mijncommissie
inzake de noodzakelijkheid van loonsver
laging. Het was echter duidelijk, dat in
dien dergelijke loonsverlagingen moesten
plaats hebben, bij de bestaande werkuren
ze op een dusdanige schaal worden in
gevoerd, dat niemand ze gaarne aange
boden zou zien. Het is om deze reden
dat zij vast besloten zijn tot den laatsten
werkdag terug te keeren. Wij willen zeide
hij, de 7-urendag in de wet vastgelegd
laten, -doch een wetsontwerp indienen!
krachtens hetwelk een uur extra per dag
zal kunnen worden gewerkt gedurende
den eerstvolgenden tijd. Hierdoor zullen
geen langere werkdagen gedicteerd wor
den doch er zullen ernstige onderhande
lingen geopend kunnen worden op een
basis waarop hetere loonen zullen kun
nen betaald worden dan op de bestaande.
Verplichte verzekering- in de Ver. Staten.
Eien wetsvoorstel is zoo juist aan het
Araerikaansche Parl-eta-ent voorgelegd,
waarbij alle automobilisten, di-ei van de
-eene- stad naar de andere reizen, hiervoor
speciale belasting moeten betalen.
De automobiel is thans het voornaamste
middel van vervoer voor korte afstanden
geworden. De geldsommen die hierin en in
wegen belegd zijn, vormen een bedrag
Daarop trad hij in Mr Harpur's kantoor1
en kwam terug om den naam des bezoe
kers te vragen. Deze werd hem opgege
ven. Terstond daarop kwam de bruine
man terug met een veel voorkomender'
gelaat en verzocht Mr Fox binnen te
gaan. Deze deed dit, maar in plaats van
Mr Harpur, vond hij slechts diens klerk,
die hem zeide dat Mr Harpur er op het
oog-enhlik niet was. Het was inderdaad
lang over het uur, waarop de patroons ge
woon waren het kantoor te verlaten; maar
hij twijfelde niet, of Mr- Fife zou wel te
huis zijn, en hij wilde om dezen zenden,
z-oo Mr Fox een 'zaak van gewicht had.
Mr Fox zeide d-at hij Mr Harpur wenschte
te spreken en wel terstond.
De klerk zag hierbij vreemd op en
zeide, dat Mr Harpur niet gewoon was
zich, al gold het ook 'de belangrijkste
zaak, na vier uur met iets bezig te hou
den; dat hij nu juist zou gegeten hebben,
als wanneer zijn klerken last hadden hem
nimm-er te storen, tenzij het dood of leven
gold.
„Geef mij zijn adres maar" zeide Mr
Fox; „maar ik weet ook wel ten naastenbijl
waar hij' woont en zal naar hem gaan."
„Zeer wel, mijnheer" zeide de klerk,
alsof hij1 de stelligste overtuiging had,
dat de vreemdeling er niet in slagen zou
Mr Harpur in zijn middagslaapje te storen,
Mr Fox was weldra bij Mr Harpur toe
gelaten. De groote man verscheen spoe
dig, herkende Mr Fox als een oude ken-
\§cliiUwacliHjij' roolf geensigaaren geenpijpjal
„Dahs nogal glad,maar een pruimpje.dèfma^j
gïa ik op posh: B. IK. iq rij p j e
Trouwaan rn Laas.tzi] tij naclit-oflijdag^jj
Wordt Dinsdag a.s. vervolgd.
van 26Va millioen dollars. Voor de spoor
wegen bedraagt dit ongeveer 271/2 millioett
dollars.
Het Automobilisme.
De laatste statistieken toonen aan dat
het aantal automobielen hetwelk in de
Vereenigde Staten in gebruik is, nog groo-
ter is dan het aantal telefoonnummers.
Het totaal aantal automobielen bereikt
ongeveer 18 millioen, terwijl het aantal
telefoonnummers slechts I6V2 millioen be
draagt
De export van de General Motors.
De export van da Genera1 Motors be
draagt, thans 102.562 wagens en vracht
auto's in 1925, tot een gezamenlijke waar
de van 78.479.381 dollars. Het totaal van
1924 bedroeg 64-626 automobielen fot
een waarde van 50.797.418 -dollars. Zij
heeft thans redenen om te gelooven dat
vóór 1928 d-e export-cijfers 100 millioen
dollars zullen overschreden hebben. Niet
tegenstaande- de steeds voortgaande verbe
tering van de automobielen, kosten deze
minder dan vóór den oorlog. De andere
producten leggen evenwel (zelfs in gouds
waarde berekend) een vrij hooge stijging
aan den dag. Het is op grond daarvan'
dat Mr. A. Beeves, pres. van de Cham-
bres Syndicale «les construcceurs d'Auto-
mobiles Americain-es, de steeds grooter
wordende bloei van de automobiel-indu
strie verklaart.
De crisis in Frankrijk,
Briand heeft de opdracht tot vorming
van een kabinet aanvaard. Deze aanne
ming is -echter nog geen bewijs, dat die
kabinetsformatie een vlot verloop zalheb-
nis, drukte hem hartelijk de hand en
verzocht hem binnen te komen; de thee
stond gereed en hij wenschte hem aan
Mrs Harpur voor te stellen. Mr Fóx ant
woordde -op deze uitnoodiging, dat hij
zeer vereerd zon zijn kennis te maken
met Mrs Harpur, en daarenboven gaarne
een kop th-ee zou gebruikenmaar dat hij
eerst Mr Harpur eenige ©ogenblikken af
zonderlijk wenschte te spreken.
Mr Harpur deed licht brengen en leidde
zijn bezoeker in de bibliotheek, waar Mr
Fox hem spoedig de reden van zijn komst
mededeelde. Beide heeren begaven zich
kort daarna naar het ruime en prachtige
woonvertrek, waar zij met Mr Harpur
over allerlei zaken en personen praatten-
Zij brachten dien avond aangenaam door
en in den loop er van ontving Michel
Shay den last van Mr Fox, om (met het
aanbreken van den dag een goed paard
te nemen, en den brief, dien hij hem
tevens deed bezorgen, aan Mr Henry Flam
stead te brengen, en zoo mogelijk met
diens antwoord te tien ure terug te zijn.
Mick volbracht zijn order nauwkeurig, en
te tien ure begaf zich Mr Fox weer naar.
het kantoor van Harpur en Fife, waar hij
terstond door den deftigen portier in het
vertrek van Mr Harpur geleid werd; deze
wachtte hem reeds en weldra trad ook
Mr Screw Pepper bij hen binnen,
(Wordt vervolgd.)