"VALET"
Kinderen in hun Groei
Gemeenteraad van Vltsslngen.
V eiligheidsscheermes
die door veel huiswerk of drukke studie op
school overspannen zijn en een ver
sterkend middel moeten gebruiken vinden
Dr. HOMMEL'S HAEMATOGEN-TABLETTEN
heerlijk. De fijne smaak der Zwitsersche
chocolade doet hen vergeten, dat zij een
geneesmiddel innemen. - - -
Per Doos f 1.90
bij Apoth. en Drogisten.
Dr. HOMMEL'S HAEMATOGEN - het beste
bloedvormende en versterkende middel sedert 35 jaar.
laten aan particulieren. Alleen als dit on
mogelijk blijkt, is bij bereid een ruimere
toepassing van de wet te bevorderen.
d. Huurcommissies. De opheffing is vast
besloten. Slechts als aanwijsbaar is, dat
woekerpractijken zonden ontstaan, wil de
Minister voor bepaalde plaatsen uitstel
overwegen.
Men lachte.
„Het Volk" vertelt:
Woensdagmiddag vertrok een tram der
„Zutphen-Emmerik" uit 's-Heerenberg,
die behalve een personenrijtuig ook enkele
goederenwagens vervoerde, w.o. één bela
den met lompen. Reeds bij het vertrek be
merkten enkele personen, dat deze balen
rookten. Ware bet niet de „Zutphen-Em
merik" geweest, bemand met onderkrui-
perspersoneel, men bad zeker gewaar
schuwd. Nu echter zei men niets en lachte.
Ongeveer 4 K.M. verder, bemerkte het
personeel, dat het achterste gedeelte van
den trein in brand stond. Het bleek toen,
dat aan blusscben niet meer viel te den
ken. Alles brandde schoon op. Ook van den
wagen bleef niets anders over dan het ge
raamte.
Men lachte!
Dat gemeen gevaar voor personen en
goederen ontstond, doordien men den
brand liet voortwoekeren, wat deed bet er
toe? Het was immers een met „onderkrui
pers" bemande tram!
En bet orgaan der S. D. A. P. vertelt
het geval met zichtbaar welgevallen.
Herinnert bet niet aan den oorlog? Toen
had men ook plezier aan „des vijands"
leed en verloor daardoor uit bet oog wat
normaal fatsoensbegrip anders als wet zou
hebben doen gevoelen.
Dat is een der sterke argumenten tegen
den oorlog, dat hij den maatstaf van goed
en kwaad vervalscht. Van sociaal-demo-
cratiscben kant legt men gaarne daarop
den nadruk. Terecht. Maar de consequen
tie aanvaarden ter zake van staking?
Men lacht liever en laat den brand
voortwoekeren op gevaar af, dat kostbaar
der goed wordt vernield en dat levens in
gevaar worden gebracht. Dat is de moraal
van den „friscben, fröhlichen (klassen-)
Krieg", schrijft het Hbld.
Het verdrag met België.
Aan de Memorie van Antwoord inzake
bet nieuwe verdrag met België ontleenen
wij:
Het Schelde-regiem.
De Minister zet uiteen dat de bepaling
omtrent bet beantwoorden van de Schelde
aan de behoefte der scheepvaart geen
blanco geteekende promesse voor de toe
komst is, doch slechts een beginselverkla
ring inhoudt.
De vTaag hoe dat beginsel te verwezen
lijken is, is een andere. De wijze waarop
in de commissie de samenwerking is ge
organiseerd, opent aan eventueel uiteen-
loopende inzichten van belangen de gele
genheid zich ten volle te laten gelden. Van
een doorsnijding van het oevergebied kan
alleen sprake zijn voor zoover zoodanig
werk „onmisbaar" wordt geoordeeld om
een verbetering van den waterweg te or-
ganiseeren.
Ten opzichte van de verplichtingen van
Nederland wordt betoogd, dat ieder der
beide staten de kosten van onderhoud en
bediening van den waterweg op zijn ge
bied zal dragen, in den tegenwoordigen'
staat van verlichting, bevaarbaarheid, enz.
Onder onderhoud valt niet wat bagge
ren is, dan voor zoover bet dient om te
maken dat schepen die tegenwoordig Ant
werpen kunnen bereiken, dat ook in de
toekomst kunnen doen.
In bet nieuwe Protocol is gepreciseerd
dat bij baggerwerk dat een hoeveelheid
van 15 millioen kub. meter te boxen gaat,
Nederland niet gehouden is de kosten van
het meerdere te betalen.
Eenig nieuw servituut wordt er niet
door de regeling in bet leven geroepen.
Inzake de rechtspositie van op de Schel
de varende handelsschepen betoogt de Mi
nister dat er practisch, met vroeger verge
leken, alleen verschil zal zijn wat het be
slag op schepen betreft voor zoover bet
voorkwam. Bij de onderhandelingen is op
den voorgrond gesteld, dat waar aanhou
ding van doorgaande schepen wegens fis
cale en sanitaire, d. w. z. publieke belan
gen was uitgesloten, er geen reden was
terwille van een privaat belang dat even
tueel in de haven van aankomst of ver
trek tot gelding kon worden gebracht, een
standpunt in te nemen dat meer dan eens
tot verwikkeling en opschudding bad aan
leiding gegeven.
Ten opzichte der beloodsing scheen in
de gegeven omstandigheden de eenige uit
weg bet toebedeelen aan ieder der twee
partijen van een eigen terrein voor de uit
oefening van baren loodsdienst. In de be
staande formule werd een aanwijzing ge
zien van bet streven van Nederland om
■door het hooger houden van de loodsgel
den op Antwerpen invloed op de ontwik
keling van den handel op Antwerpen uit
te oefenen.
De delegatie was van meening, dat er,
gelet op het destijds aanhangige wetsvoor
stel om de loodsgelden in Nederland met
15 pet. te verhoogen, waardoor de loods
gelden naar Antwerpen slechts weinig
hooger zouden worden dan die naar Rot
terdam, aanleiding was, ter bereiking van
een accoord, het vervallen der clausule
in overweging te nemen. Het resultaat van
bet beraad der regeering was, dat zij zich
met bet voorstel vereenigde, mits bet be
drag der loodsgelden op Antwerpen niet
eenzijdig door België alleen zou worden
vastgesteld, doch in onderling overleg door
België en Nederland tezamen op voorstel
van de nieuwe Scheldecommissie. De re
geering overwoog daarbij dat loodsgelden
slechts een factor van weinig beteekenis
zijn bij de keuze van een schip tusschen
een reis naar Antwerpen en een reis naar
Rotterdam.
Het Kanaal Antwerpen-Moerdijk.
Tegenover de voorkeur van België om
in plaats van verbetering van bet kanaal
door Zuid Beveland een nieuw kanaal te
graven heeft de regeering gemeend geen
afwijzende houding te moeten aannemen.
Door toegeving aan dien wensch vervalt
de als een servituut werkende bepaling
van 1839 over het maken van nieuwe wa
terwegen als de oude onbruikbaar moch
ten worden. Verder viel rekening te hou
den met de belangen van de Nederland-
scbe binnenvaart.
Eerst later zal over de participatie in de
kosten worden beslist.
Van de kunstmatige bevoordeeling van
Antwerpen door den gratis sleepdienst
moet men zich geen overdreven voorstel
ling maken.
Voorts heeft België in het add. Protocol
verklaard, dezen gratis sleepdienst uiter
lijk bij de in dienststelling van het kanaal
Antwerpen-Moerdijk op_te heffen; en zich
verbonden geen andere gemakken aan de
scheepvaart te geven op een der verbin
dingswegen naar Antwerpen.
Ten opzichte van de bedreigde mededin
ging voor Rotterdam wijst de Minister er
op dat toch altijd de weg Antwerpen-Dor-
drecht nog vier maal zoo lang zal blijven
als die van R'dam-Dordrecht. Hij acht bet
niet aannemelijk dat het nieuwe kanaal
de positie van Rotterdam in gevaar zou
kunnen brengen.
Kanaal Rijn-Maas-Schelde.
De verbinding tusschen Antwerpen en
den Rijn boven Ruhrort wórdt inderdaad
korter door dit kanaal, maar daarbij telt
niet mee het aantal sluizen en de douane
formaliteiten aan twee grenzen, terwijl
men op de goed onderhouden rivier geen
sluizen heeft en slechts één grens aan
wijst. Het kanaal kan ook voor de Neder-
landsche havens van belang zijn. Dat Lim
burg zich op Antwerpen zou oriënteeren,
bestrijdt de Minister.
Spoorwegtarieven Terneuzen.
Een bepaling welke verbetering van den
toestand van Terneuzen waarborgt, zou in
dit verdrag niet op haar plaats zijn ge
weest. Wel is er door onze regeering her
haaldelijk bij België op gewezen.
Bij nadere onderhandelingen heeft de
Belgische regeering verklaard, dat zij,
ondanks bet weigeren van de door haar
gevraagde medewerking van de spoorweg
maatschappijen Gent-Terneuzen en Meche-
len-Terneuzen Terneuzen wat de spoor
wegtarieven betreft, zal herstellen in den
toestand van voor den oorlog en met Ant
werpen te assimileeren.
De daarvoor noodige voorschriften lig
gen reeds geruimen tijd te Brussel gereed
en de afkondiging daarvan is alleen ver
traagd door bet verzet hetwelk het ver
drag in de Nederlandscbe pers beeft ont
moet.
Wielingen.
Men kan er bezwaarlijk een verwijt aan
de Nederlandsche regeering van maken
dat de Wielingenkwestie niet is opgelost.
De door haar voorgestelde oplossingen
werden niet aanvaard.
Het Koninklijk bezoek te
Amsterdam.
De Koninklijk Familie is Zaterdagmid
dag per trein uit Apeldoorn te Amsterdam
aangekomen voor baar jaarlijksch bezoek.
De Prins, die een bezoek had gebracht
aan de Biologische Tentoonstelling,t was
aan het Centraal Station ter begroeting
van gade en dochter aanwezig.
Toen de Koningin was uitgestegen wer
den baar bloemen aangeboden, terwijl ook
de Prinses een bloemenhulde in ontvangst
nam.
Bij bet verlaten van bet station klonk
een daverend hoera uit de dichte menigte,
dat zich voortplantte langs het volle Dam
rak naar den Dam. Het Kon. rijtuig werd
voorafgegaan en gevolgd door een escorte
huzaren.
Reeds lang voor de aankomst van de
Kon. Familie had zich een groote menigte
op den Dam verzameld. Bij de komst van
de Koningin speelde de Marine-Kapel uit
Den Helder bet Wilhelmus, terwijl de me
nigte juichte. Toen de Kon. Familie het
paleis had betreden werd de standaard ge-
beschen en weldra verscheen bet Konink
lijke gezin op het balcon. De muziek speel
de nogmaals bet Volkslied en de menigte
juichte herhaaldelijk. Onmiddellijk daarop
begon de audiëntie voor militairen.
Gisteren woonde de Koninklijke familie
de jeugd-godsdienstoefening bij, waarbij
dr de Vrijer voorganger was.
Het N. V. V. kapittelt Stenbuis.
Het Ned. Verbond van Vakvereenigin-
gen te Amsterdam heeft een hoofdbestu-
renvergadering gehouden, waar de hoofd
besturen van alle aangesloten organisaties
aanwezig waren. De volgende moties zijn
aangenomen:
a. De vergadering enz., betreurt bet, dat
de Verbondsvoorzitter, R. Stenhuis, op bet
Paascbcongres van de S. D. A. P. heeft
gesproken over de noodzakelijkheid van de
toepassing van een nieuwe tactiek voor de
vakbeweging, zonder daarover vooraf de
daarvoor bestaande instanties van het N.
V. V. te hebben geraadpleegd en daarmede
tot overeenstemming te zijn gekomen.
De vergadering spreekt als haar mee
ning uit, dat de leden van het dag. bestuur
van bet N. V. V. zich van individueele pro
paganda voor wijziging van tactiek of or
ganisatorische veranderingen voor de mo
derne vakbeweging dienen te onthouden.
Indien zij dergelijke wijzigingen of veran
deringen noodig achten, hebben zij tot
plicht, voorstellen dienaangaande ter be
spreking en beslissing aan de daarvoor
aangewezen bestuursinstanties voor te leg
gen.
De vergadering verwacht, dat de leden
van het dag. bestuur van het N. V. V. zich
in de toekomst naar deze uitspraak zullen
richten.
b. De vergadering enz., geboord de dis
cussies, overwegende, dat de door het N.
V. V. toegepaste tactiek steeds bepaald
werd door de omstandigheden en de
machtspositie onzer beweging; spreekt als
haar oordeel uit, dat er voor de moderne
vakbeweging thans geen aanleiding be
staat, een ander standpunt ten aanzien
van de te volgen tactiek in te nemen.
Allerlei.
Naar aan de Msb. uit Rome wordt be
richt, heeft de Paus besloten, de Inter-
nuntiatuur te 's-Gravenhage niet op te hef
fen. Zijn gezant alhier blijft dus.
Bij kon. besluit is benoemd tot ridder in
de Orde van Oranje-Nassau O. van der
Brug, zendeling-leeraar in Ned.-Indië.
De gemeenten Krommenie en Assendelft
hebben besloten onderling geen forensen
belasting meer te heffen. Financieel maakt
het voor de betrokken gemeenten zoo goed
als geen verschil, terwijl vooral de werk-
forensen er dankbaar van profiteeren.
Zooals wij reeds meldden, vergaderde
Vrijdag de Gemeenteraad van Vbssingen
Waar de hoofdschotel de ziekenhuiskwes
tie was, waar over dit onderwerp geen
nieuwe gezichtspunten werden geopend,
waar niet één lid der meerderheid blijk
gaf van meening veranderd te zijn, kunnen
wij aan 't verslag dezer vergadering geen
groote plaatsruimte afstaan en volstaan
wij met bet volgende:
Die wethouder van financiën, de heer
P. G. Laernoes (A.R.), verdedigde met
klem intrekking van het besluit, waar dit
gevraagd wordt door bijna 5800 inwoners
en bij de jongste Tweede Kamer-verkie
zing 9748 stemmen werden uitgebracht.
Spr. wees er verder op, dat mannen als de
inspecteur en de ontvanger der belastin
gen, notarissen, enz., die met de finan
ciën der gemeente goed op de hoogte zijn
en ook met de draagkracht der inwoners,
ook toekenden.
De heer Lindeijer (S. D'. A. P.) blijft
voorstander van nieuwbouw en becriti-
seert ten sterkste de wijze waarop de
handteekeningen verkregen werden in
sommige gevallen, door morcelen dwang,
schermen met z.i. verkeerde cijfers enz.
Die lieer Huson (O.H.), voorzitter van
regenten van bet Gasthuis, wijst nog eens
in den breed© op het onvoldoende van dit
ziekenhuis en bestrijdt cijfers uit het be
toog van notaris Paap, den aanvoerder
der tegenstanders.
De beer Hoogkamer (O.H.) arts, is in
tegenstelling van velen zijner collega's
in de gemeente, een voorstander van
nieuwbouw en wijst er nu o.a. op, dat
niemand tegenover dr Wortman aange
toond heeft, dat bet huidige gasthuis wel
goed is.
De beer Van Oorschot (S.P.) verdedigt
ook uitvoerig nieuwbouw. De heer Wes-
seling (V-B.) blijft tegenstander en meent
o.a. dat dr Wortman verschillende uit
gaven te laag heeft geraamd. Die heer Van
Bennekom (R.K.) geeft cijfers waaruit z.i.
blijkt, dat het Gasthuis geen gebrek aan
ruimte heeft voor de tegenwoordige pa
tiënten. Die heer Andriessen (R.K.) zegt
dat men vergeet, dat Vbssingen toclï een
goed geoutilleerd ziekenhuis heeft en dat
Middelburg en Goes er tocli ook zijn met
goede ziekenhuizen.
Die heer Berger (S.D.A.P.) betreurt het,
dat men niets voelt voor zijn principe
van concentratie met Middelburg enz. ten
dezen opzichte Spr.. verwacht geen toe
loop van patiënten van buiten de gemeente
en zal op verschillende gronden thans
tegenstemmen.
Die heer Van Hal (S. ÏX A. P.) ver
dedigt nieuwbouw, doch de heer Die Rid
der (G.H.) spreekt er tegen, terwijl de hee-
ren M. Laernoes "(V-B. en Harts (V.Di)
er voor blijven.
Met liet oog op het late uur werden
de replieken uitgesteld tot Vrijdag 4 Juni.
Gisternacht is in de haven van Urk
binnengebracht het motorschip „Nooit Ge
dacht", schipper W. Brand, uit Breskens.
Het vaartuig dat met aardappelen was ge
laden en op weg was van Groningen
naar Antwerpen, was op het Enkhuizer-
zand aan den grond geraakt. Een gedeelte
der lading is overboord geworpen.
De invoer uit B e 1 giBij be
sluit van den 12den Mei 1926 (Staatsbl.
117), houdende aanwijzing van een heer
baan en herziening van de attributen van
het kantoor Roodesluis (gemeente Over
slag) is het volgende bepaald:
Artikel 1. De spoorweg(tramweg) Drie-
schouwen-Moerbeke wordt van de Bel
gische grens tot aan het tramwegdouane-
gebouw nabij het grenskantoor Roode
sluis aangewezen als heerbaan.
Artikel 2. Het kantoor Roodesluis (ge
meente Overslag) wordt zoowel voor het
verkeer te lande als voor dat langs den in
artikel 1 bepaalden spoorweg, aangewe
zen:
a. als expeditie- en betalingskantoor
voor den invoer van accijnsgoederen en
van accijnsvrije goederen;
b. voor den doorvoer.
Artikel 3. Dit besluit, treedt in werking
met ingang van 15 Juni 1926.
De Nederlandsche Centrale voor Va-
cantiekinderen uit Duitsehland heeft voor
dezen zomer besloten om ten gerieve van
de pleegouders van Duitsche kinderen
twee vacantietreinen van Duitsehland naar
Holland en terug te laten loopen.
Voor kinderen wonende in Berlijn,
Noord-Duitschland en aSksen heen op
18 Juni en terug op 22 Juli 1926.
Voor kinderen wonende in Essen en
West-Duitschland heen op 23 Juli en
terug op 2 September 1926.
Al wie uit Zeeland van deze transpor
ten gebruik wensclit te maken om hun
pleegkinderen over te laten komen wende
zich nog heden, 31 Mei, tot den onder-
geteekende, W. E. Coumou, Noordsin
gel 67, Middelburg.
(Tot onzen spijt bleef dit tengevolge
van onze onachtzaamheid Zaterdag lig
gen. Daarom wijzigden wij de laatste clau
sule in dit stuk. Red.)
Stoomtram W a 1 c li e r n. In
de heden (Maandag) gehouden vergadering
van aandeelhouders der N.V- Stoomtram
Walcheren te Vbssingen, werd het jaar
verslag uitgebracht, waarin met groot leed
wezen wordt gememoreerd het overlij
den van den voorzitter van commissaris
sen, den heer Jos. van Raalte. Zijn heen
gaan beteekent voor de N.V- een groot
verlies. De einduitkomst der exploitatie
was in 1925 minder ongunstig dan het
jaar tevoren, hoewel het nog niet mo
gelijk was de winst- en verliesrekening
met een batig saldo te sluiten. Het per
soneel in dienst der Maatschappij bestond
op 31 Diec. 1925 uit 36 ambtenaren en
beambten. Het aantal locomotieven be
droeg 5, die samen 115283 K.M. aflegden,
d.i. 315 per dag. Het wagenpark bestaat
uit 39 personen- en goederenwagens en
3 vrachtauto's. Gebouwen en weg en wer
ken werden waar noodig hersteld. Het
ziekenfonds ten behoeve van het vaste
personeel en hun gezinnen vorderde dit
jaar van de Maatschappij een beidrag van
f 187-02. Het pensioenfonds steeg van
f40009.78V2 tot f 45794.79V2> e"1 wordt
over 1925 f 1509 daarin gestort. Het ver
nieuwingsfonds weg en werken steeg van
f 121.527.08 tot f 131.561.82 en wordt
daarin over 1925 f4765.25 gestort. Dat
voor rcfHend materieel steeg van f44921
tot f 49643.8OV2 ©11 wordt daarin thans
f3044.03 gestort. Het Buitengewoon Ver
nieuwingsfonds kwam van f 3241.27 op
f3354.71. D(eze fondsen zijn allei belegd
in Nederlandsche effecten, die evenals die
der Waarborgfondsen der Vennootschap,
in open bewaring bij de Nederlandsche
Bank zijn gegeven.
De goedkoope ©endaagsche retourbil
jetten werden in Juli en Augustus eiken
dag afgegeven. Het veelvuldig gebruik,
dat van die goedkoope reisgelegenheid
werd gemaakt, toonde aan dat die maat
regel het vervoer bevorderde. D(e op
brengst van het reizigersvervoer was, niet
tegenstaande de groole concurrentie, onge
veer f2800 hooger dan in het vorige
jaar. Om de nog steeds toenemende con
currentie in het goederenvervoer meer het
hoofd te kunnen bieden, werden met in
gang van 1 Juli de tarieven beteekenend
verlaagd en te Middelburg, Weslkapelle en
Domburg vrachtauto's beschikbaar gesteld
om tegen een heel matige vergoeding
goederen aan den weg te vervoeren.
Een en ander had tot gevolg, dat het
goederenvervoer geleidelijk toenam, doch
de lagere tarieven en het minder omvang
rijke bietenvervoer waren oorzaak, dat de
totaal-opbrengst ongeveer f4500 beneden
het bedrag van Ret vorig jaar bleef. Het
vervoer van pulp was ditmaal al zeer
gering; het vlasvervoer daarentegen be
trekkelijk groot. Vervoerd werden ruim
10 millioen k.g. bieten, tegen 14 millioen
in 1924 en 10 millioen in 1923. Het
vervoer van landbouwproducten, vee en
bouwmaterialen nam weder toe en zou
ongetwijfeld veel belangrijker geweest zijn,
ware niet een groot deel van dat vervoer
door het nog steeds uitgebreid raken van
concurreerende vervoermiddelen aan den
dienst der N.V. onttrokken. Dia prijzen van
de brandstoffen der locomotieven werden
geleidelijk lager en bereikten in het laat
ste kwartaal van dit jaar een peil, dat
niet veel hooger was, dan voor den oor
log. In den prijs van smeermiddel en enz.
kwam echter weinig VeTanctfering. Dte bruto
ontvangsten bedragen f 95101.451/2, waar
van f43822.27 aan personenvervoer (v.j.
f 40983.26) en f 51279.181/2 aan goederen
vervoer (v.j. f 53339.86V2). D© bruto-ont-
vangst bedroeg f 9.56 per dagkilometer
tegen f 9.661/2 in 1924. Afgegeven wer
den 9239 enkele reis- en 3827 retourbil
jetten eerste klasse; 52887 enkele en
25327 retourbiletten 2© kl.; 250 tien-
rittenkaarten eerste en 2540 tweede kl.
178 plaatskaarten le kl. en 2-33 2a kl. in
rechtstreeksch verkeer met de Ned. Spoor
wegen. Gemiddeld werden per dag ver
voerd 406 reizigers met een opbrengst
van f II.5.I91/2; de gemiddelde opbrengst
per reiziger bedroeg alzoo f0.26, tegen
f0.28 in 1924 en fOBOVs in 1923. Dte
exploitatieuitgaven bedragen f 82768.781/2
(v.j. f89145.47), zijnde ruim 87 pet.
van de ontvangsten. Het overschot op de
exploitatie is dus f 12332.67, hiervan gaat
af voor betaalde rentei f5209.06 en voor
aflossing f3000, blijft dus netto 4123.61
gld. (v.j. verlies f 1326.081/2).
Prov. Z. schoonheids- en
archaeologische co mmissie. In
de Zaterdag gehouden vergadering van
de Provinciale Zeeuwsche Schoonheids-
en Archaeologische Commissie werden
adviezen vastgesteld aan het gemeente
bestuur van Gioes ten aanzien van bouw
plannen, w.o. een voor een R. K. zieken
huis. Aan het gemeente-bestuur van 's Gra-
Een man met een
schoon geschoren
gezicht dwingt res
pect af en doet zijn
werk met plezier.
U zult altijd een goed geschoren gezicht
hebben, wanneer U een Valet Veiligheids
scheermes koopt, en dat iederen morgen
slechts vijf minuten gebruikt.
ImporteursFa. B. MEINOERSMA - DEN HAAG.
venpolder werd advies uitgebracht over
de plannen voor het te bouwen raadhuis.
Besloten werd zich te wenden tot den
Ingenieur van de Domeinen in Zeeland ten
einde te verkrijgen, 'dat bij de beplantin
gen in de duinen op Schouwen zoovea'
mogelijk rekening worde gehouden met de
wenschen van den heer J. A. Ilubregtse,
die aldaar zeer verdienstelijke nasporin
gen in den bodem doet ten aanzien van
de oudste bewoners. Mededeeling werd
gedaan van bevindingen ten aanzien van
de molens in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaan-
deren, die minder gunstig zijn dan die op
Walcheren.
Tot correspondent werd benoemd de
heer ds Ruijsch van Dugteren te Axel.
Middelburg. In het Gasthuis is over
leden de 63-jarige L. C. S., die Maandag
avond door de Domburgsche tram werd
aangereden.
Goes. Dammen. Vijfde ronde 28 Mei.
N. J. KramerA. Corstanje 02. J. v.
CaknthoutB. Magielse 20.
Hansweert. Zaterdagvoormiddag is het
Fransche sleepschip „Saigon", schipper
Schlösser, met opkomend water onder de
klos van een in de haven staanden meer-
stoel blijven hangen, waarbij1 het schip
averij bekwam, doch de reis naar Duitseh
land kon voortzetten. De meerstoel werd
ook beschadigd, en moest de schipper
eerst borg stellen.
Het ledige Fransche tankschip
„Naphta 2", schipper Blumenschein, is
Zaterdagnamiddag op het kanaal in aan
varing gekomen met het motorschip
„Christina", schipper Slager, waarbij,beide
schepen schade bekwamen, doch de reis
konden voortzetten.
Ovezand. In de vergadering van het
waterschap Ovezand van Zaterdag waren
17 ingelanden present of vertegenwoor
digd. De rekening 1925/26 werd goed
gekeurd in ontvang op f 11523,63, in uit
gaaf op f 10949,50, alzoo met een goed
slot van f574,13. De begrooting 1926/27
werd vastgesteld in ontvang en uitgaaf
elk op f 11386,64, met f 15,60 polderlas-
ten per FI.A. voor schotbare gronden en
f 13 voor de vronen. Tot dijkgraaf, per.
aftr. M. v. 't Westeinde Jz. wordt gekozen
dhr L. de Winter met 15 st. tegen 2
,op J. J. Mol. Tot gezworene, per. aftr.
L. de Winter wordt gekozen dhr M. de
Jonge Az. met alle stemmen. De dijkgraaf
M. v. 'tWestende Jz., die wegens ziekte
geen herbenoeming wenschte dankte zeer
voor de sedert 32 jaren in het polder
bestuur genoten vriendschap en mede
werking. ,Aan P. Westdorp wordt vergund
een gedeelte sloot aan het Kortedijkje te
dempen mits daarin gresbuizen van 25
c.M. worden gelegd. Wordt besloten tot
gedeeltelijke vernieuwing van den heul bij
den Platschorreweg en daarvoor eene geld-
leening aan te gaan.
Westkapelle. Het bestuur van de al
hier opgerichte vereeniging van de kant-
klosserij „Het Molenwiekje" is deze week
geconstitueerd en bestaat uit de heeren
Ds W. Reus, voorzitter, mr Wolderingh
van der Hoop, vice-voorz., Dr Engelbregt,
en de dames Mevr. EngelbregtSnel,
secretaresse, Mevr. Wolderingh van der
HoopAndré de la Porie, penningmees-
teresse, Mevr. ReusBuitenhuis, mej.
Joh.a Minderhoud en mej. Mar. van
Rooijen.
Als directrice der Vereeniging treedt
op Mevr. SchuttePut.tein uit Hoorn.
Het doel van de vereeniging is bevorde
ring en uitbreiding va,n het kantklossen
en zorg dragen voor afzet van gemaakte
kantwerken.
Het bestuur heeft het plan binnenkort
een openbare vergadering te beleggen,
waarin het doel en streven der vereeni
ging nader zal worden uiteengezet.
Nieuw- en Sint Joosland. Vrijdag ver
gaderden de volgende polders: lo. N. en
St. Joosland. Van de 21 stembevoegde in
gelanden waren 18 tegenwoordig of ver
tegenwoordigd, welke 24 stemmen uit kon
den brengen. De rekening 19251926 werd
vastgesteld op f 3618.681/2 in ontvang en
op f 3139.061/2 in uitgaaf, batig saldo
van f479.62. De begrooting voor 1926
1927 werd vastgesteld op f6569.13 in
ontvang en in uitgaaf. Het dijkgeschot
bleef bepaald op f 12 per H.A. Voor de
verharding van den weg op den Binnen'
dijk werd f3000 geraamd. Voor een bij
drage in de kosten der verharding van
den weg op den Boomdijk werd f 1500
gevoteerd. Om de geraamde uitgaven te
kunnen dekken werd besloten een geld-
leening aan te gaan van f 1400. Op een
verzoek van het bestuur van den Schorer-
polder om eene bijdrage in de kosten
der verharding van den weg op den dijk
tusschen den Mortiere- en den Nieuw
Sint Jooslandpolder en tusschen den laat-
sten en den Schorerpolder werd besloten
niet te verleenen het bedrag dat gevraagd
werd, doch bij te, dragen tot een bedrag
van f ISO en verder altijd durend '11 bijdrage
in de onderhoudskosten te verleenen van