"VALET" Kinderen in hun Groei Gemeenteraad van Vltsslngen. V eiligheidsscheermes die door veel huiswerk of drukke studie op school overspannen zijn en een ver sterkend middel moeten gebruiken vinden Dr. HOMMEL'S HAEMATOGEN-TABLETTEN heerlijk. De fijne smaak der Zwitsersche chocolade doet hen vergeten, dat zij een geneesmiddel innemen. - - - Per Doos f 1.90 bij Apoth. en Drogisten. Dr. HOMMEL'S HAEMATOGEN - het beste bloedvormende en versterkende middel sedert 35 jaar. laten aan particulieren. Alleen als dit on mogelijk blijkt, is bij bereid een ruimere toepassing van de wet te bevorderen. d. Huurcommissies. De opheffing is vast besloten. Slechts als aanwijsbaar is, dat woekerpractijken zonden ontstaan, wil de Minister voor bepaalde plaatsen uitstel overwegen. Men lachte. „Het Volk" vertelt: Woensdagmiddag vertrok een tram der „Zutphen-Emmerik" uit 's-Heerenberg, die behalve een personenrijtuig ook enkele goederenwagens vervoerde, w.o. één bela den met lompen. Reeds bij het vertrek be merkten enkele personen, dat deze balen rookten. Ware bet niet de „Zutphen-Em merik" geweest, bemand met onderkrui- perspersoneel, men bad zeker gewaar schuwd. Nu echter zei men niets en lachte. Ongeveer 4 K.M. verder, bemerkte het personeel, dat het achterste gedeelte van den trein in brand stond. Het bleek toen, dat aan blusscben niet meer viel te den ken. Alles brandde schoon op. Ook van den wagen bleef niets anders over dan het ge raamte. Men lachte! Dat gemeen gevaar voor personen en goederen ontstond, doordien men den brand liet voortwoekeren, wat deed bet er toe? Het was immers een met „onderkrui pers" bemande tram! En bet orgaan der S. D. A. P. vertelt het geval met zichtbaar welgevallen. Herinnert bet niet aan den oorlog? Toen had men ook plezier aan „des vijands" leed en verloor daardoor uit bet oog wat normaal fatsoensbegrip anders als wet zou hebben doen gevoelen. Dat is een der sterke argumenten tegen den oorlog, dat hij den maatstaf van goed en kwaad vervalscht. Van sociaal-demo- cratiscben kant legt men gaarne daarop den nadruk. Terecht. Maar de consequen tie aanvaarden ter zake van staking? Men lacht liever en laat den brand voortwoekeren op gevaar af, dat kostbaar der goed wordt vernield en dat levens in gevaar worden gebracht. Dat is de moraal van den „friscben, fröhlichen (klassen-) Krieg", schrijft het Hbld. Het verdrag met België. Aan de Memorie van Antwoord inzake bet nieuwe verdrag met België ontleenen wij: Het Schelde-regiem. De Minister zet uiteen dat de bepaling omtrent bet beantwoorden van de Schelde aan de behoefte der scheepvaart geen blanco geteekende promesse voor de toe komst is, doch slechts een beginselverkla ring inhoudt. De vTaag hoe dat beginsel te verwezen lijken is, is een andere. De wijze waarop in de commissie de samenwerking is ge organiseerd, opent aan eventueel uiteen- loopende inzichten van belangen de gele genheid zich ten volle te laten gelden. Van een doorsnijding van het oevergebied kan alleen sprake zijn voor zoover zoodanig werk „onmisbaar" wordt geoordeeld om een verbetering van den waterweg te or- ganiseeren. Ten opzichte van de verplichtingen van Nederland wordt betoogd, dat ieder der beide staten de kosten van onderhoud en bediening van den waterweg op zijn ge bied zal dragen, in den tegenwoordigen' staat van verlichting, bevaarbaarheid, enz. Onder onderhoud valt niet wat bagge ren is, dan voor zoover bet dient om te maken dat schepen die tegenwoordig Ant werpen kunnen bereiken, dat ook in de toekomst kunnen doen. In bet nieuwe Protocol is gepreciseerd dat bij baggerwerk dat een hoeveelheid van 15 millioen kub. meter te boxen gaat, Nederland niet gehouden is de kosten van het meerdere te betalen. Eenig nieuw servituut wordt er niet door de regeling in bet leven geroepen. Inzake de rechtspositie van op de Schel de varende handelsschepen betoogt de Mi nister dat er practisch, met vroeger verge leken, alleen verschil zal zijn wat het be slag op schepen betreft voor zoover bet voorkwam. Bij de onderhandelingen is op den voorgrond gesteld, dat waar aanhou ding van doorgaande schepen wegens fis cale en sanitaire, d. w. z. publieke belan gen was uitgesloten, er geen reden was terwille van een privaat belang dat even tueel in de haven van aankomst of ver trek tot gelding kon worden gebracht, een standpunt in te nemen dat meer dan eens tot verwikkeling en opschudding bad aan leiding gegeven. Ten opzichte der beloodsing scheen in de gegeven omstandigheden de eenige uit weg bet toebedeelen aan ieder der twee partijen van een eigen terrein voor de uit oefening van baren loodsdienst. In de be staande formule werd een aanwijzing ge zien van bet streven van Nederland om ■door het hooger houden van de loodsgel den op Antwerpen invloed op de ontwik keling van den handel op Antwerpen uit te oefenen. De delegatie was van meening, dat er, gelet op het destijds aanhangige wetsvoor stel om de loodsgelden in Nederland met 15 pet. te verhoogen, waardoor de loods gelden naar Antwerpen slechts weinig hooger zouden worden dan die naar Rot terdam, aanleiding was, ter bereiking van een accoord, het vervallen der clausule in overweging te nemen. Het resultaat van bet beraad der regeering was, dat zij zich met bet voorstel vereenigde, mits bet be drag der loodsgelden op Antwerpen niet eenzijdig door België alleen zou worden vastgesteld, doch in onderling overleg door België en Nederland tezamen op voorstel van de nieuwe Scheldecommissie. De re geering overwoog daarbij dat loodsgelden slechts een factor van weinig beteekenis zijn bij de keuze van een schip tusschen een reis naar Antwerpen en een reis naar Rotterdam. Het Kanaal Antwerpen-Moerdijk. Tegenover de voorkeur van België om in plaats van verbetering van bet kanaal door Zuid Beveland een nieuw kanaal te graven heeft de regeering gemeend geen afwijzende houding te moeten aannemen. Door toegeving aan dien wensch vervalt de als een servituut werkende bepaling van 1839 over het maken van nieuwe wa terwegen als de oude onbruikbaar moch ten worden. Verder viel rekening te hou den met de belangen van de Nederland- scbe binnenvaart. Eerst later zal over de participatie in de kosten worden beslist. Van de kunstmatige bevoordeeling van Antwerpen door den gratis sleepdienst moet men zich geen overdreven voorstel ling maken. Voorts heeft België in het add. Protocol verklaard, dezen gratis sleepdienst uiter lijk bij de in dienststelling van het kanaal Antwerpen-Moerdijk op_te heffen; en zich verbonden geen andere gemakken aan de scheepvaart te geven op een der verbin dingswegen naar Antwerpen. Ten opzichte van de bedreigde mededin ging voor Rotterdam wijst de Minister er op dat toch altijd de weg Antwerpen-Dor- drecht nog vier maal zoo lang zal blijven als die van R'dam-Dordrecht. Hij acht bet niet aannemelijk dat het nieuwe kanaal de positie van Rotterdam in gevaar zou kunnen brengen. Kanaal Rijn-Maas-Schelde. De verbinding tusschen Antwerpen en den Rijn boven Ruhrort wórdt inderdaad korter door dit kanaal, maar daarbij telt niet mee het aantal sluizen en de douane formaliteiten aan twee grenzen, terwijl men op de goed onderhouden rivier geen sluizen heeft en slechts één grens aan wijst. Het kanaal kan ook voor de Neder- landsche havens van belang zijn. Dat Lim burg zich op Antwerpen zou oriënteeren, bestrijdt de Minister. Spoorwegtarieven Terneuzen. Een bepaling welke verbetering van den toestand van Terneuzen waarborgt, zou in dit verdrag niet op haar plaats zijn ge weest. Wel is er door onze regeering her haaldelijk bij België op gewezen. Bij nadere onderhandelingen heeft de Belgische regeering verklaard, dat zij, ondanks bet weigeren van de door haar gevraagde medewerking van de spoorweg maatschappijen Gent-Terneuzen en Meche- len-Terneuzen Terneuzen wat de spoor wegtarieven betreft, zal herstellen in den toestand van voor den oorlog en met Ant werpen te assimileeren. De daarvoor noodige voorschriften lig gen reeds geruimen tijd te Brussel gereed en de afkondiging daarvan is alleen ver traagd door bet verzet hetwelk het ver drag in de Nederlandscbe pers beeft ont moet. Wielingen. Men kan er bezwaarlijk een verwijt aan de Nederlandsche regeering van maken dat de Wielingenkwestie niet is opgelost. De door haar voorgestelde oplossingen werden niet aanvaard. Het Koninklijk bezoek te Amsterdam. De Koninklijk Familie is Zaterdagmid dag per trein uit Apeldoorn te Amsterdam aangekomen voor baar jaarlijksch bezoek. De Prins, die een bezoek had gebracht aan de Biologische Tentoonstelling,t was aan het Centraal Station ter begroeting van gade en dochter aanwezig. Toen de Koningin was uitgestegen wer den baar bloemen aangeboden, terwijl ook de Prinses een bloemenhulde in ontvangst nam. Bij bet verlaten van bet station klonk een daverend hoera uit de dichte menigte, dat zich voortplantte langs het volle Dam rak naar den Dam. Het Kon. rijtuig werd voorafgegaan en gevolgd door een escorte huzaren. Reeds lang voor de aankomst van de Kon. Familie had zich een groote menigte op den Dam verzameld. Bij de komst van de Koningin speelde de Marine-Kapel uit Den Helder bet Wilhelmus, terwijl de me nigte juichte. Toen de Kon. Familie het paleis had betreden werd de standaard ge- beschen en weldra verscheen bet Konink lijke gezin op het balcon. De muziek speel de nogmaals bet Volkslied en de menigte juichte herhaaldelijk. Onmiddellijk daarop begon de audiëntie voor militairen. Gisteren woonde de Koninklijke familie de jeugd-godsdienstoefening bij, waarbij dr de Vrijer voorganger was. Het N. V. V. kapittelt Stenbuis. Het Ned. Verbond van Vakvereenigin- gen te Amsterdam heeft een hoofdbestu- renvergadering gehouden, waar de hoofd besturen van alle aangesloten organisaties aanwezig waren. De volgende moties zijn aangenomen: a. De vergadering enz., betreurt bet, dat de Verbondsvoorzitter, R. Stenhuis, op bet Paascbcongres van de S. D. A. P. heeft gesproken over de noodzakelijkheid van de toepassing van een nieuwe tactiek voor de vakbeweging, zonder daarover vooraf de daarvoor bestaande instanties van het N. V. V. te hebben geraadpleegd en daarmede tot overeenstemming te zijn gekomen. De vergadering spreekt als haar mee ning uit, dat de leden van het dag. bestuur van bet N. V. V. zich van individueele pro paganda voor wijziging van tactiek of or ganisatorische veranderingen voor de mo derne vakbeweging dienen te onthouden. Indien zij dergelijke wijzigingen of veran deringen noodig achten, hebben zij tot plicht, voorstellen dienaangaande ter be spreking en beslissing aan de daarvoor aangewezen bestuursinstanties voor te leg gen. De vergadering verwacht, dat de leden van het dag. bestuur van het N. V. V. zich in de toekomst naar deze uitspraak zullen richten. b. De vergadering enz., geboord de dis cussies, overwegende, dat de door het N. V. V. toegepaste tactiek steeds bepaald werd door de omstandigheden en de machtspositie onzer beweging; spreekt als haar oordeel uit, dat er voor de moderne vakbeweging thans geen aanleiding be staat, een ander standpunt ten aanzien van de te volgen tactiek in te nemen. Allerlei. Naar aan de Msb. uit Rome wordt be richt, heeft de Paus besloten, de Inter- nuntiatuur te 's-Gravenhage niet op te hef fen. Zijn gezant alhier blijft dus. Bij kon. besluit is benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau O. van der Brug, zendeling-leeraar in Ned.-Indië. De gemeenten Krommenie en Assendelft hebben besloten onderling geen forensen belasting meer te heffen. Financieel maakt het voor de betrokken gemeenten zoo goed als geen verschil, terwijl vooral de werk- forensen er dankbaar van profiteeren. Zooals wij reeds meldden, vergaderde Vrijdag de Gemeenteraad van Vbssingen Waar de hoofdschotel de ziekenhuiskwes tie was, waar over dit onderwerp geen nieuwe gezichtspunten werden geopend, waar niet één lid der meerderheid blijk gaf van meening veranderd te zijn, kunnen wij aan 't verslag dezer vergadering geen groote plaatsruimte afstaan en volstaan wij met bet volgende: Die wethouder van financiën, de heer P. G. Laernoes (A.R.), verdedigde met klem intrekking van het besluit, waar dit gevraagd wordt door bijna 5800 inwoners en bij de jongste Tweede Kamer-verkie zing 9748 stemmen werden uitgebracht. Spr. wees er verder op, dat mannen als de inspecteur en de ontvanger der belastin gen, notarissen, enz., die met de finan ciën der gemeente goed op de hoogte zijn en ook met de draagkracht der inwoners, ook toekenden. De heer Lindeijer (S. D'. A. P.) blijft voorstander van nieuwbouw en becriti- seert ten sterkste de wijze waarop de handteekeningen verkregen werden in sommige gevallen, door morcelen dwang, schermen met z.i. verkeerde cijfers enz. Die lieer Huson (O.H.), voorzitter van regenten van bet Gasthuis, wijst nog eens in den breed© op het onvoldoende van dit ziekenhuis en bestrijdt cijfers uit het be toog van notaris Paap, den aanvoerder der tegenstanders. De beer Hoogkamer (O.H.) arts, is in tegenstelling van velen zijner collega's in de gemeente, een voorstander van nieuwbouw en wijst er nu o.a. op, dat niemand tegenover dr Wortman aange toond heeft, dat bet huidige gasthuis wel goed is. De beer Van Oorschot (S.P.) verdedigt ook uitvoerig nieuwbouw. De heer Wes- seling (V-B.) blijft tegenstander en meent o.a. dat dr Wortman verschillende uit gaven te laag heeft geraamd. Die heer Van Bennekom (R.K.) geeft cijfers waaruit z.i. blijkt, dat het Gasthuis geen gebrek aan ruimte heeft voor de tegenwoordige pa tiënten. Die heer Andriessen (R.K.) zegt dat men vergeet, dat Vbssingen toclï een goed geoutilleerd ziekenhuis heeft en dat Middelburg en Goes er tocli ook zijn met goede ziekenhuizen. Die heer Berger (S.D.A.P.) betreurt het, dat men niets voelt voor zijn principe van concentratie met Middelburg enz. ten dezen opzichte Spr.. verwacht geen toe loop van patiënten van buiten de gemeente en zal op verschillende gronden thans tegenstemmen. Die heer Van Hal (S. ÏX A. P.) ver dedigt nieuwbouw, doch de heer Die Rid der (G.H.) spreekt er tegen, terwijl de hee- ren M. Laernoes "(V-B. en Harts (V.Di) er voor blijven. Met liet oog op het late uur werden de replieken uitgesteld tot Vrijdag 4 Juni. Gisternacht is in de haven van Urk binnengebracht het motorschip „Nooit Ge dacht", schipper W. Brand, uit Breskens. Het vaartuig dat met aardappelen was ge laden en op weg was van Groningen naar Antwerpen, was op het Enkhuizer- zand aan den grond geraakt. Een gedeelte der lading is overboord geworpen. De invoer uit B e 1 giBij be sluit van den 12den Mei 1926 (Staatsbl. 117), houdende aanwijzing van een heer baan en herziening van de attributen van het kantoor Roodesluis (gemeente Over slag) is het volgende bepaald: Artikel 1. De spoorweg(tramweg) Drie- schouwen-Moerbeke wordt van de Bel gische grens tot aan het tramwegdouane- gebouw nabij het grenskantoor Roode sluis aangewezen als heerbaan. Artikel 2. Het kantoor Roodesluis (ge meente Overslag) wordt zoowel voor het verkeer te lande als voor dat langs den in artikel 1 bepaalden spoorweg, aangewe zen: a. als expeditie- en betalingskantoor voor den invoer van accijnsgoederen en van accijnsvrije goederen; b. voor den doorvoer. Artikel 3. Dit besluit, treedt in werking met ingang van 15 Juni 1926. De Nederlandsche Centrale voor Va- cantiekinderen uit Duitsehland heeft voor dezen zomer besloten om ten gerieve van de pleegouders van Duitsche kinderen twee vacantietreinen van Duitsehland naar Holland en terug te laten loopen. Voor kinderen wonende in Berlijn, Noord-Duitschland en aSksen heen op 18 Juni en terug op 22 Juli 1926. Voor kinderen wonende in Essen en West-Duitschland heen op 23 Juli en terug op 2 September 1926. Al wie uit Zeeland van deze transpor ten gebruik wensclit te maken om hun pleegkinderen over te laten komen wende zich nog heden, 31 Mei, tot den onder- geteekende, W. E. Coumou, Noordsin gel 67, Middelburg. (Tot onzen spijt bleef dit tengevolge van onze onachtzaamheid Zaterdag lig gen. Daarom wijzigden wij de laatste clau sule in dit stuk. Red.) Stoomtram W a 1 c li e r n. In de heden (Maandag) gehouden vergadering van aandeelhouders der N.V- Stoomtram Walcheren te Vbssingen, werd het jaar verslag uitgebracht, waarin met groot leed wezen wordt gememoreerd het overlij den van den voorzitter van commissaris sen, den heer Jos. van Raalte. Zijn heen gaan beteekent voor de N.V- een groot verlies. De einduitkomst der exploitatie was in 1925 minder ongunstig dan het jaar tevoren, hoewel het nog niet mo gelijk was de winst- en verliesrekening met een batig saldo te sluiten. Het per soneel in dienst der Maatschappij bestond op 31 Diec. 1925 uit 36 ambtenaren en beambten. Het aantal locomotieven be droeg 5, die samen 115283 K.M. aflegden, d.i. 315 per dag. Het wagenpark bestaat uit 39 personen- en goederenwagens en 3 vrachtauto's. Gebouwen en weg en wer ken werden waar noodig hersteld. Het ziekenfonds ten behoeve van het vaste personeel en hun gezinnen vorderde dit jaar van de Maatschappij een beidrag van f 187-02. Het pensioenfonds steeg van f40009.78V2 tot f 45794.79V2> e"1 wordt over 1925 f 1509 daarin gestort. Het ver nieuwingsfonds weg en werken steeg van f 121.527.08 tot f 131.561.82 en wordt daarin over 1925 f4765.25 gestort. Dat voor rcfHend materieel steeg van f44921 tot f 49643.8OV2 ©11 wordt daarin thans f3044.03 gestort. Het Buitengewoon Ver nieuwingsfonds kwam van f 3241.27 op f3354.71. D(eze fondsen zijn allei belegd in Nederlandsche effecten, die evenals die der Waarborgfondsen der Vennootschap, in open bewaring bij de Nederlandsche Bank zijn gegeven. De goedkoope ©endaagsche retourbil jetten werden in Juli en Augustus eiken dag afgegeven. Het veelvuldig gebruik, dat van die goedkoope reisgelegenheid werd gemaakt, toonde aan dat die maat regel het vervoer bevorderde. D(e op brengst van het reizigersvervoer was, niet tegenstaande de groole concurrentie, onge veer f2800 hooger dan in het vorige jaar. Om de nog steeds toenemende con currentie in het goederenvervoer meer het hoofd te kunnen bieden, werden met in gang van 1 Juli de tarieven beteekenend verlaagd en te Middelburg, Weslkapelle en Domburg vrachtauto's beschikbaar gesteld om tegen een heel matige vergoeding goederen aan den weg te vervoeren. Een en ander had tot gevolg, dat het goederenvervoer geleidelijk toenam, doch de lagere tarieven en het minder omvang rijke bietenvervoer waren oorzaak, dat de totaal-opbrengst ongeveer f4500 beneden het bedrag van Ret vorig jaar bleef. Het vervoer van pulp was ditmaal al zeer gering; het vlasvervoer daarentegen be trekkelijk groot. Vervoerd werden ruim 10 millioen k.g. bieten, tegen 14 millioen in 1924 en 10 millioen in 1923. Het vervoer van landbouwproducten, vee en bouwmaterialen nam weder toe en zou ongetwijfeld veel belangrijker geweest zijn, ware niet een groot deel van dat vervoer door het nog steeds uitgebreid raken van concurreerende vervoermiddelen aan den dienst der N.V. onttrokken. Dia prijzen van de brandstoffen der locomotieven werden geleidelijk lager en bereikten in het laat ste kwartaal van dit jaar een peil, dat niet veel hooger was, dan voor den oor log. In den prijs van smeermiddel en enz. kwam echter weinig VeTanctfering. Dte bruto ontvangsten bedragen f 95101.451/2, waar van f43822.27 aan personenvervoer (v.j. f 40983.26) en f 51279.181/2 aan goederen vervoer (v.j. f 53339.86V2). D© bruto-ont- vangst bedroeg f 9.56 per dagkilometer tegen f 9.661/2 in 1924. Afgegeven wer den 9239 enkele reis- en 3827 retourbil jetten eerste klasse; 52887 enkele en 25327 retourbiletten 2© kl.; 250 tien- rittenkaarten eerste en 2540 tweede kl. 178 plaatskaarten le kl. en 2-33 2a kl. in rechtstreeksch verkeer met de Ned. Spoor wegen. Gemiddeld werden per dag ver voerd 406 reizigers met een opbrengst van f II.5.I91/2; de gemiddelde opbrengst per reiziger bedroeg alzoo f0.26, tegen f0.28 in 1924 en fOBOVs in 1923. Dte exploitatieuitgaven bedragen f 82768.781/2 (v.j. f89145.47), zijnde ruim 87 pet. van de ontvangsten. Het overschot op de exploitatie is dus f 12332.67, hiervan gaat af voor betaalde rentei f5209.06 en voor aflossing f3000, blijft dus netto 4123.61 gld. (v.j. verlies f 1326.081/2). Prov. Z. schoonheids- en archaeologische co mmissie. In de Zaterdag gehouden vergadering van de Provinciale Zeeuwsche Schoonheids- en Archaeologische Commissie werden adviezen vastgesteld aan het gemeente bestuur van Gioes ten aanzien van bouw plannen, w.o. een voor een R. K. zieken huis. Aan het gemeente-bestuur van 's Gra- Een man met een schoon geschoren gezicht dwingt res pect af en doet zijn werk met plezier. U zult altijd een goed geschoren gezicht hebben, wanneer U een Valet Veiligheids scheermes koopt, en dat iederen morgen slechts vijf minuten gebruikt. ImporteursFa. B. MEINOERSMA - DEN HAAG. venpolder werd advies uitgebracht over de plannen voor het te bouwen raadhuis. Besloten werd zich te wenden tot den Ingenieur van de Domeinen in Zeeland ten einde te verkrijgen, 'dat bij de beplantin gen in de duinen op Schouwen zoovea' mogelijk rekening worde gehouden met de wenschen van den heer J. A. Ilubregtse, die aldaar zeer verdienstelijke nasporin gen in den bodem doet ten aanzien van de oudste bewoners. Mededeeling werd gedaan van bevindingen ten aanzien van de molens in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaan- deren, die minder gunstig zijn dan die op Walcheren. Tot correspondent werd benoemd de heer ds Ruijsch van Dugteren te Axel. Middelburg. In het Gasthuis is over leden de 63-jarige L. C. S., die Maandag avond door de Domburgsche tram werd aangereden. Goes. Dammen. Vijfde ronde 28 Mei. N. J. KramerA. Corstanje 02. J. v. CaknthoutB. Magielse 20. Hansweert. Zaterdagvoormiddag is het Fransche sleepschip „Saigon", schipper Schlösser, met opkomend water onder de klos van een in de haven staanden meer- stoel blijven hangen, waarbij1 het schip averij bekwam, doch de reis naar Duitseh land kon voortzetten. De meerstoel werd ook beschadigd, en moest de schipper eerst borg stellen. Het ledige Fransche tankschip „Naphta 2", schipper Blumenschein, is Zaterdagnamiddag op het kanaal in aan varing gekomen met het motorschip „Christina", schipper Slager, waarbij,beide schepen schade bekwamen, doch de reis konden voortzetten. Ovezand. In de vergadering van het waterschap Ovezand van Zaterdag waren 17 ingelanden present of vertegenwoor digd. De rekening 1925/26 werd goed gekeurd in ontvang op f 11523,63, in uit gaaf op f 10949,50, alzoo met een goed slot van f574,13. De begrooting 1926/27 werd vastgesteld in ontvang en uitgaaf elk op f 11386,64, met f 15,60 polderlas- ten per FI.A. voor schotbare gronden en f 13 voor de vronen. Tot dijkgraaf, per. aftr. M. v. 't Westeinde Jz. wordt gekozen dhr L. de Winter met 15 st. tegen 2 ,op J. J. Mol. Tot gezworene, per. aftr. L. de Winter wordt gekozen dhr M. de Jonge Az. met alle stemmen. De dijkgraaf M. v. 'tWestende Jz., die wegens ziekte geen herbenoeming wenschte dankte zeer voor de sedert 32 jaren in het polder bestuur genoten vriendschap en mede werking. ,Aan P. Westdorp wordt vergund een gedeelte sloot aan het Kortedijkje te dempen mits daarin gresbuizen van 25 c.M. worden gelegd. Wordt besloten tot gedeeltelijke vernieuwing van den heul bij den Platschorreweg en daarvoor eene geld- leening aan te gaan. Westkapelle. Het bestuur van de al hier opgerichte vereeniging van de kant- klosserij „Het Molenwiekje" is deze week geconstitueerd en bestaat uit de heeren Ds W. Reus, voorzitter, mr Wolderingh van der Hoop, vice-voorz., Dr Engelbregt, en de dames Mevr. EngelbregtSnel, secretaresse, Mevr. Wolderingh van der HoopAndré de la Porie, penningmees- teresse, Mevr. ReusBuitenhuis, mej. Joh.a Minderhoud en mej. Mar. van Rooijen. Als directrice der Vereeniging treedt op Mevr. SchuttePut.tein uit Hoorn. Het doel van de vereeniging is bevorde ring en uitbreiding va,n het kantklossen en zorg dragen voor afzet van gemaakte kantwerken. Het bestuur heeft het plan binnenkort een openbare vergadering te beleggen, waarin het doel en streven der vereeni ging nader zal worden uiteengezet. Nieuw- en Sint Joosland. Vrijdag ver gaderden de volgende polders: lo. N. en St. Joosland. Van de 21 stembevoegde in gelanden waren 18 tegenwoordig of ver tegenwoordigd, welke 24 stemmen uit kon den brengen. De rekening 19251926 werd vastgesteld op f 3618.681/2 in ontvang en op f 3139.061/2 in uitgaaf, batig saldo van f479.62. De begrooting voor 1926 1927 werd vastgesteld op f6569.13 in ontvang en in uitgaaf. Het dijkgeschot bleef bepaald op f 12 per H.A. Voor de verharding van den weg op den Binnen' dijk werd f3000 geraamd. Voor een bij drage in de kosten der verharding van den weg op den Boomdijk werd f 1500 gevoteerd. Om de geraamde uitgaven te kunnen dekken werd besloten een geld- leening aan te gaan van f 1400. Op een verzoek van het bestuur van den Schorer- polder om eene bijdrage in de kosten der verharding van den weg op den dijk tusschen den Mortiere- en den Nieuw Sint Jooslandpolder en tusschen den laat- sten en den Schorerpolder werd besloten niet te verleenen het bedrag dat gevraagd werd, doch bij te, dragen tot een bedrag van f ISO en verder altijd durend '11 bijdrage in de onderhoudskosten te verleenen van

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 2