HET SCIDUWVEHSIEfl Kmmy Wo 187 Woensdag IS Mei mm 40e Jaargang <k\ASED> Uitgevers-Mij Bosch It Beam. Buitenland. Imseulaai Beter dan 6oed: DE BESTE; Drukkers-Exploitanten: OOSTEBBAAN LE COINTRE GOES Bureaus: Lange Vorststraat 6870, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 VeZeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.—' Losse nummersf0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f1.20, elke regel meer 30 ct. Bij abonnement belangrijke korting. HEMELVAARTSLIED. Poorten van Gods Hemelwoning, Ontsluit u, en ontvangt uw Koning, Eens, Lijder met de doornenkroon! Al Zijn smaadheid is verzwonden. Hoe heerlijk blinken thans de wonden Van den verhoogden Menschenzoon Hij voerde 't raadsbesluit Bles Hoeren heerlijk uit. Hem zij eere En rijk en macht Hij heeft volbracht: Loof Hem, verkoren Godsgeslacht I Valt ootmoedig aan Zijn voeten Eie eens als Lam uw schuld wou boeten, Stijgt als uw Koning thans ten troon. Klein en arm voor geboren, Maar tot der yorsten Vorst verkoren, Beheerscht Hij levenden en doön. Zijn sterfbed was een kruis: Een rots Zijn donkre kluis: 'tGraf Zijn woning! Zijn vloek waart gij, Uw heil is Hij, Uw kroon Zijn hemelheerschappij I Alles hebt ge in Heim gevonden, Die, als Verdelger uwer zonden, U ophief uit den diepsten val. Voor den Leeuw uit Juda buigen Zich alle heem'len, en betuigen Zijn recht als Heerscher van 't heelal. Maar hooger klimt Zijn eer r Als Heiland, Hoofd en Heer Der verlosten, Voor smaad en leed Met eer bekleed Als Koning, Priester en Profeet. Bid voor onsUit 's hemels zalen Zal, Priester Gods! de zegen dalen In 's aardrijks diepste donkerheid. Koning, heersch met alvermogen, Bescherm uw volken uit den hoogen, ,Waar hem de storm des afgronds beidt! Laat Heilheraut, uw leer Hen vormen tot uw eer: Zend den Trooster, Eiie als Profeet Uw plaats bekleed', En 't Godsvolk leid' in vreugd en leed! Eeuwig aan Gods zij' verheven Blijft Gij der uwen licht en leven, Hun roem in hemel en op aard Wie U kent, U blijft verwachten, Erlangt, met wijsheid, moed en krachten, In eiken strijd 't verwinnend zwaard. Want almacht is uw kroon: Onwrikbaar staat uw troon, God'lijkHeersclier Uw trouw, uw macht En wonderkracht Zijn 'tanker van het Godsgeslacht. Eeuwig zal U 't loflied schallen, Wanneer Gij uw verlosten allen In 'trijk uws Vaders zaam'len zult. Vorst des Levens, Eerekoning! Dan wordt in uw verheven woning Uw laatst beloftenwoord vervuld. Zie zeegnend op ons neer, Verhoogde Vorst en Heer, Uit den hoogen! Voer Gij ons aan Op 's levens baan Tot we eens met U ten hemel gaan! H. J. Koenen. CULTUUR. f (Slot.) Hoe behooren wij nu te staan tegenover dit nieuw beschavingsverschijnsel? Niet dweperig, gelijk de oppervlakkige, de ongeloovige en de van het Christendom •afkeerige kunstliefhebbers het doen. Maar ook niet dooperig, gelijk menige eenvoudige ziel, die zich van alle nieuwig heden niets aantrekt, wetenschap en kunst uit den Booze acht en zich liefst terugtrekt •in de afzondering van het „boekje in een hoekje". Maar verstandig, gelijk het den Christen as toegestaan, die de vruchten van de Cul tuur met een ander oog beziet dan de beide andere genoemden. De Calvinist ziet in de Cultuur een gave van de Gemeene Gratie, de Algemeene Genade, en mag er daarom gebruik van maken. Doch dan ook alleen als een gave Gods, voor het gebruik waarvan hij dan ook Gode verantwoording schuldig is. Zij die „de Kunst om de Kunst" eeren, de Cultuur als hun oppergod voor het cul- tureele leven zoowel intellectueel als aes- thetisch, politiek als sociaal, aanbidden, stellen dus doende de Cultuur boven de Religie, zoo ze al niet met de Religie reeds lang hebben afgerekend. Dit laatste is voor een deel vrucht van de godsdienstlooze school. Zie het onder meer in de zoogenaamde tachtigers. In hen gloeide de haat tegen het Christendom. Van God wilden ze niet weten. Een hunner zong zelfs: Ik ben een god in het diepst van mijn gedachten; en hij vertolkte daarin de meening van al zijn geestverwanten onder de dichters der nieuwe school. Een hunner Kloos schold de Re ligie „ergerlijk Christendom", omdat zij van zonde sprak. Anderen noemden het Christendom dood en verheerlijkten den mensch der toekomst, die de koning der vreugde zou zijn. De „vaalbleeke Christus aan het kruis" had bij hen afgedaan. De kunst om de kunst, o ja, maar de kunst tevens middel ter propageering hunner le vensbeschouwing, die rechtdraads inging tegen het Christelijk geloof, een gods dienst, gelijk Kloos het noemde, „van ijde- le onwetendheid, onware menschelijkheid (en) dwaze dogmatiek". Dit loslaten nu van de Goddelijke waar heden des Christendoms moest noodwen dig eindigen in Cultuuraanbidding, op elk levensterrein. Wetenschap, Kunst, Lec tuur, Arbeid, Sport, het moest alles ten offer gebracht aan de vergoddelijking van de natuur en de Cultuur. Een Duitsche socioloog eindigde een korte auto-biografie (een levensbeschrij ving van zichzelf) waarin hij van zijn le vensleed en het leed hem door anderen aangedaan verhaalt, met de cynische op merking: „Ik heb 't gelaten gedragen, want als men zich bewust is dat men in het oogenblik, waarop het hart stil staat, in het Al vergaat, waaruit men bij toeval is gekomen, dan vraagt men van dit leven wat het maar eenigszins aan bevrediging kan geven, en tot dat goed behoort vooral de arbeid, maar overigens laat men zoo al het menschelijke over zijn kant gaan." Terwijl een onzer jongere Nederlandsche* letterkundigen, na gezegd te hebben, niets meer te moeten hebben van een Christus, die voor zijn zonden is gestorven, deze ont zettende verklaring neerpent: „Ik ken God niet meer als den Vader in de hemelen, tot Wien ik kan spreken in mijn gebeden, Die mij kan liefhebben en vergeven en volgens Wiens bedoelen alles op aarde geschiedt, zooals liet geschiedt." Dit is het oude „laat ons eten en drin ken en vroolijk zijn, want morgen sterven wij". Nu is de poëzie nog maar een klein stukje van de Kunst. Doch ook Muziek en Zang, Voordrachtkunst, Schilderkunst en Beeldhouwkunst behooren er toe, en het gansche breede veld der Techniek: de toe passing van Stoom en Stroom, de onder werping der Natuurkrachten, de uitvin dingen en verbeteringen op 't gebied der Telegrafie; de Sport; en van die alle geldt dat zij door de duizenden en miljoe nen van onzen tijd als het hoogste wor den aangebeden. Ja, er mag nog wel eeni- ge religieuze aandoening in zijn. Maar de Cultuur moet het ideaal blijven, in haar dienst wil men rijk worden of er van zijn rijkdom een deel ten offer brengen. Is het te verwonderen dat de eenvoudige broeder, die zich van deze dingen verre houdt, wanneer hem er iets van ter oore komt, de opmerking maakt dat hij schoon gelijk heeft door zich met deze dingen niet in te laten? Toch heeft deze het mis. Trouwens zelf ondergaat ook hij den in vloed van de Cultuur; hij profiteert er van, zij 't misschien onbewust. Tenzij hij zich geheel aan de samenleving mocht hebben onttrokken. Maar dan handelt hij niet naar den Apostolischen raad, welke ein digt met de conclusie: anders zouden wij uit de wereld moeten gaan. Tusschen deze beide dwepers nu in staat de Calvinist. Met den Baptist wijst hij elke uiting van Cultuur af, die de eere Gods te na komt; maar met den Atheïst aanvaardt hij de Cultuur. En hij doet dit met gerustheid, wanneer hij in haar de gave Gods en den zegen der Algemeene Genade kan herken nen en erkennen. De natuur is vol scheppingen, uit welke den mensch de wijsheid Gods wordt toe gesproken, en de vruchten van 'smen- schen denken zijn vaak zoo wonder rijk, dat het hem tot dankbaarheid stemt je gens Hem, uit Wien al hunne bekwaam heid is, en in Wien alle schatten van wijs heid verborgen zijn. Indien zóó van de Cultuur gebruik ge maakt wordt, en in dienst zelfs van de Cultuur getreden wordt, dan dient men haar zelve niet, maar men stelt haar in dienst van Hem, uit en door en ook tot Wien alle dingen zijn. Het is een voorrecht dat in deze dagen van dweperij met een Cultuur buiten God, erger nog boven God, dat niet alleen van Antirevolutionaire, maar ook van Room- sche zijde voor 't gevaar van een dusda-,, nige Cultuuraanbidding gewaarschuwd wordt, en een poging wordt gewaagd om de Cultuur in dienst te stellen van Gezin en Maatschappij, van Staat en Kerk. Zoowel het Calvinisme als Rome hou den aan hunne geestverwanten het ideaal voor van een eigen Cultuur. Dit geldt in de eerste plaats het Onder wijs. Zoowel onder Protestanten als 'onder Katholieken zijn er nog scharen van jon gelingen en jongedochters van Christelij- ken huize en van Christelijke beginselen die, hetzij de Vrije Universiteit, hetzij de Roomsch-K'alh. hoogeschool te Nijmegen voorbij gaan en naar de Rijksuniversitei ten gaan. Het geldt ook de Zending. De Zending heeft evenals de Kerk er aanspraak op dat de Cultuur in haar dienst trede. Doch hoe- velen zijn er die weigeren haar hierbij te steunen. Het geldt ook de Litteratuur. Nog maar al te velen lezen de tijdschrif ten, in welke de aan de Religie vijandige Cultuur aan het woord is, terwijl zij de geschriften van onze Christen letterkundi gen ternauwernood de aandacht waardig keuren; om niet te spreken van de zeer velen, die voor allerlei lectuur tijd hebben, doch den Bijbel, het Woord van God, slechts hoogstens eenmaal per dag na liet eten openslaan. Het geldt ook de Kerk. De Cultuur biedt uit de wereld van het Schoone den kerkganger in orgel en zang en schilder stuk allerlei dat de zinnen streelt, en het alleen heerlijke in het Bedehuis, de Dienst des Woords, is voor hem slechts no. 2, ook in het storten zijner gave en het bren gen van zijn offer der dankbaarheid. Het geldt ook de Wetenschap, de Theo logische niet het minst. De Theologie is lang de Moeder der Wetenschappen ge weest. Maar de laatste halve eeuw is de Cultuur bij de beoefening der Wetenschap, ook der Theologie haar woord mee gaan spreken. Was nu ook hier maar de Religie de eerste gebleven en de Cultuur aan haar ondergeschikt, hoevele dwalingen zouden niet voorkomen zijn; hoevele teleurstellin gen aan het eenvoudige volk niet zijn be spaard geworden Wie de verslagen der predikanten-ver gaderingen leest, van zoogenaamd moder ne, en van wat men noemt orthodoxe zijde, die schrikt terug van zoovel verwarring en misverstand, die deze vergaderingen kenmerken. Bijna geen twee, die eender denken. De heeren gooien elkander dood met allerlei stadhuiswoorden, en het volk verarmt bij zooveel geleerdheid. Ja, op alle levensterrein, waar de Cul tuur zich gelden doet, bestaat 't gevaar, vooral voor onze jongeren, dat zij „ver strikt (worden) in de vangdraden van het moderne bewustzijn". Hiertegen te waarschuwen is plicht. Omdat, gelijk dr Kuyper reeds in 1914 herinnerde: „gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben" het woord van den Sinai is dat ook ons intellectueel en aesthetisch leven moet beheerschen. DE GROOTSTE DE ACTUEELSTE DE GOEDKOOPSTE CHR. WEEKILLUSTRATIE Abonnementsprijs slechts f 1.25 per kwartaal. Abonneert U thans of vraagt gratis proefnummer aan bij de De staking in Engeïartdl Gisteren is de tweede week van de staking begonnen. Over het algemeen is de toestand zeer verbeterd, daar de ar beiders, vooral de.transportarbeiders, van lieverlede het werk hervatten. De regeering wekt voortdurend de natie draadloos op, zich tegen de beweging te organiseeren. Het geheele politie-corps is in de weer en versterkt met vele vrij willigers. Het kabinet zou nieuwe krachtdadige maatregelen voorbereiden, die nog ge heim gehouden worden. Baldwin is be sloten niet toe te geven en blijft onvoor waardelijke intrekking van het stakings bevel eischen. De Koning heeft gisteren op het Buc- kingham-paleis een bijeenkomst Van den geheimen raad gehouden. Een personentrein van Edenburg naar Londen is gisterenochtend bij Newcastle van de rails geloopen. Het déraillement is ,naar men gelooft, te wijten aan boos opzet van stakers, daar er een laschplaat weggenomen was. Er zaten vijfhonderd reizigers in den trein, van wie er slechts één gewond is. Toch komen er slechts weinig rellet jes voor; overal heeft de gewone politie het werk afgekund en zij heeft geen enkele maal vuurwapens behoeven te gebruiken. Tal van buitenlandsclie journalisten bren gen hulde aan het van takt getuigend gedrag van de politie, maar ter eere van de stakers dient gezegd, dat gevallen van uittarting nauwelijks zijn voorgekomen, en dat de leiders der staking voortdurend hun volgelingen tot handhaving van de goede orde aanmanen. Algemeen zijn de berichten over de situatie gunstiger en er spreekt meer een onvoorwaardelijk optimisme uit dan de vorige dagen. Te Belfast zijn de dokwerkers in sta king gegaan. Te Cardiff (Wales) zijn de gemeentelijke transporten toegenomen en men hoopte, dat heden alle transport arbeiders aan het werk zouden gaan. Te Huddersfield gaf het herstel van de tram- en busdiensten aanleiding tot ongeregeldheden. Te Hull is de levens middelenvoorziening toereikend en de openbare diensten functionneeren bevre digend. Te Liverpool en Bristol hebben de arbeiders in de dokken het werk her vat. Ongeveer 80 procent der transport arbeiders hebben in eerstgenoemde plaats den arbeid opgenomen. Te Northampton heeft de schoen-in dustrie steeds meer van de staking te lijden. Vele fabrieken zullen sluiten. Er liepen verschillende geruchten over onderhandelingen tot bijlegging van de staking. De leiders der staking verklaarden op een vraag naar den inhoud van die on derhandelingen, dat zij geen nadere in lichtingen konden geven, welke gereser veerde houding de vermoedens, dat on derhandelingen worden gevoerd slechts versterkte. In regeeringskringen werd te kennen gegeven, dat hoewel nog geen reden be staat, om den toestand optimistisch te beoordeelen, de staking haar hoogtepunt heeft bereikt, waarmede tevens het punt is bereikt, dat een ommekeer is inge treden. De stakingsbeweging is overal aan het afnemen. Daarentegen wordt weer gemeld: De algemeene raad van het vakverbond heeft bevolen, dat alle arbeiders in de ma chine-industrie en op de jscheeps werven behalve in de arsenalen en de regeerings instellingen hedenochtend den arbeid zul len neerleggen. Toch heeft gisteravond een spoedver gadering van den vakvereenigingsraad plaats gehad. Daarin wordt beraadslaagd over de mogelijkheid van een hervatten der onderhandelingen. Het hooge gerechtshof heeft verklaard dat de algemeene staking, welke door het congres der vakvereenigingen is af- kondigd, onwettig is en dat al wie er aan deelneemt, niet door de wet van 1906 betreffende de industriëele conflicten zal worden beschermd. De regeeringscrisis in België. Poullet heeft om de pogingen van Ëru. net te vergemakkelijken officieel het ont slag der regeering ingediend, dat reeds sedert enkele dagen officieus was. Toen Brunei gisteravond door de jour nalisten werd ondervraagd, zei hij ont roerd en met tranen in de oogen: De toestand is ernstig, maar het is nu niet het oogenblik om onze pogingen op te geven. ■Wij zullen onzen plicht doen tot het einde. De situatie is inderdaad hoogst beden kelijk. Zijn wij goed ingelicht, dan komen over acht dagen enkele tientallen milli- oenen dollars te vervallen, die alleen door nieuwe inflatie kunnen betaald worden, schrijft de Msb. De strijd in Marokko. De opmarsch van de Fransche en de Spaansche troepen in Marokko heeft het front iederen dag na de hervatting van het offensief acht tot vijftien K.M. voor- uitgebracht. Abd el Krim zou hierdoor geheel schaakmat zijn gezet en een offen-, sief voor hem onmogelijk zijn geworden. Het weer is gunstig voor verder opruk ken. De nederlaag van Krim wordt ver wacht. Kort» borlchtei. Te Brussel zijn de prijzen der groen ten, 'tengevolge van de Engelsche sta king, met 25 pCt verminderd. Ook voor sommige vleeschsoorten valt ëen zekerp prijsdaling te constateeren. Malversaties te Veldhoven. Onder enorme belangstelling van publiek vergaderde Maandagavond de gemeente raad van Veldhoven (N.-Br.) Die reden dezer groote belangstelling is het plots verdwijnen van dear heer g., directeur der Electr. bedrijven, met 'een kastekort van pl.m. f 6000. „D|e voorzitter liet 2 accountantsrappor- ten voorlezen, n.l. van den accountant P. II. Govers en van het accountantsbureau Wijsmuller en Co. Volgens het accoun tantsrapport van den heer Govers werd in 1924 aan (Jen heer g. de administratie van het bedrijf opgedragen. Die accountant rapporteerde dat deze practisch was inge richt. In 1926 heeft S. de gelden die hij boven f2000 in kas had, niet meer aan den gemeente-ontvanger afgedragen. Zijn boeken waren niet bijgewerkt, o.a. het kasboek in 't geheel niet. Een kladkasboek was niet meer te vinden, het schijnt mee genomen of vernietigd. In April 1925 werd dit kladkasboek ingevoerd om dit eens per jaar met kasboek bij te werken. Opzet telijk is dit nagelaten. De veldwachters, die belast waren met ophalen der gelden van het G. E. B. teekenden voor de afgedragen gelden op briefjes die ze g. weer in bewaring ga ven. Die door de veldwachters geteekende briefjes werden haast alle tusschen de pa pieren terug gevonden. Hierdoor kon eenigszins een overzicht van den totaaltoe stand worden gegeven. Inkomsten en uit gaven werden samengesteld. De uitgaven bedroegen f37.963.05, del inkomsten f44.228.76. Na aftrek van de overgebleven kasgelden van f 280.411/2 was het kastekort f5985.29!/2- Het overzicht kan slechts uit zeer on voldoende gegevens worden samengesteld daar de voornaamste boeken verdwenen of niet zijn bijgewerkt. Dlo.or ijverige nasporin. gen meent men den toestand wel weer te te kunnen reconstrueieren. De voorzitter zegt: ginds vorige week Maandag is S .er tusschen uit en alle na sporingen bleven tot nog toei vruchteloos. Be burgemeester heeft aanstonds de wet houders in kennis gesteld en met Den ver gaderd. Ook de leden hadden 't kunnen weten. Spr. voelt zich niets bezwaard, dat hij eerst na 6 dagen na 't justitieel onderzoek met de gegevens komt. Het lid de Bont: Als ik of Diams dat feit gepleegd had, zou er daidelijk veel meer ophef van gemaakt zijn. Spr. toeent, dat door het duister houden, hieir allerlei praatjes verkocht werden over 't gemeente, huis. Ook zou mijnheer burgemeester nog een afscheidsbrief van S. hebben ontvan. gen. Wilt u die niet voorlezen? Die voorzitter zegt, dat 't een particu. lier schrijven is, maar "dat dit zal worden gepubliceerd, het origineel is bij de justi tie. Die heer Dans wil, dat alle raadsleden weten wat hier is voorgevallen, ook in verband met dien brief. Hierna werd een roerend afscheidsschrijven van den voort vluchtige S. voorgelezen, waarin hij zijn roekeloözen stap betreurt, maar dat hij door verschillende omstandigheden gedre ven werd en een te zwakken wil bezat. Door toeval was hij (schr.) getuige geL weest van een groote misdaad, die de ge heele Meijerij in opschudding zou brengen en die hij hoopt dat aan het licht zal komen. Hij werd door een tweetal perso nen met het leven bedreigd, indien "hij iets losliet; en zij zouden hem voor den dader aangeven, indien hij geen som geld' gaf. Telkens opnieuw kwamen zij hem geld afpersen en om zich voor dei schande te bewaren, had hij zich aan de kasgelden vergrepen. De boeken zijn niet bijgewerkt. Het klad-kasboek lag in de bovenste lade van zijn bureau, de totaalstaten zijn afge werkt en de kwitanties voor de woning bouwvereniging lagen op de kast. Dte dramatische brief eindigt mat een laatst vaarwel aan Veldhoven en allen die er hem lief waren. Hij hoopt er nooit meer terug te komen. He raadsleden waren onder den indruk. Hoe kapitein Paris sneuvelde. Omtrent den aanval in Kloeët, waarbij kapitein Paris het leven liet, vernemen wij nog de volgende bijzonderheden, welke duidelijk in het licht stellen, hoe heet het in den strijd toeging en die wij ontleenen aan een particulier schrijven, hier te lande ontvangen door iemand, die nauw met Atjeh is gelieerd. „Het waren dappere mannen, die met kapitein Paris streden; ongeveer 18 tegen 40 a 50 Atjehers. Het commando werd vier malen overgenomen, het laatste door een ouden soldaat. De twee, die onge- wond gebleven waren, stonden rug aart rug en beletten, door hun vuur, dat de gewonden door den vijand werden afge maakt. Kapitein Paris zou geen schooneren dood gewenscht hebben, dan aldus met zijn geliefde 'marechaussees te vallen. Het bevreemdt mij wel, dat officiëel

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 1