Woensdag 5 Mei I
40 e Jaargang
HET SCHOUWVENSTER
Uitgevers Jij Bosch te Baarn.
it de Premie.
Beter dan 6oed: DE BESTE-
Drukkers-Exploitanten:
OOSTEBBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes
Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.—
Losse nummersf0.05
Prijs der Advertentiën:
regels fl.20, elke regel meer 30 ct.
Bij abonnement belangrijke korting.
De algemeene staking in Engeland.
De staking die ofschoon zij wijd ver
breid, op het oogenblik niet algemeen
is, is dan gisternacht te middernacht be
gonnen. De pogingen om haar af te wen
den, waren in het Lagerhuis voortgezet
tot één uur vóór den tijd, die bepaald
was voor haar begin, maar om kwart
over elven werd bekend, dat zij mislukt
waren.
Overeenkomstig de plannen van het
Vakvereenigingscongres, traden daarna de
stakingsaanzeggingen in werking. Naar
schatting zijn bij de staking on
middellijk ongeveer twee-en-
een-half millioen werklieden
bij de sporen, het vervoer op
zee en langs den weg en ver
scheidene andere onontbeer
lijke industrieën betrokken.
De afdoende stilzetting van alle vormen
ran vervoer moet ten slotte onvermijde
lijk andere takken van nijverheid verlam
men, die afhankelijk zijn van aanvoer
van brand- en grondstoffen.
Men had ook verwacht, dat de staking
invloed zou hebben op het verschijnen
van de bladen, maar met uitzondering
van de „Daily Mail" zijn alle Londensche
bladen gisteren verschenen en ook zijn
de provinciale kranten uitgekomen.
Ofschoon het treinverkeer hopeloos ont
redderd is en dit feit ook door de directies
van de groote maatschappijen wordt er
kend, is het in enkele gevallen nog gelukt
verbindingen tot stand te brengen. De
stakers hebben de treinen nergens gemo
lesteerd, maar bij hun aankomst in de
depots en eindstations moesten zij: van
zelf buiten dienst gesteld worden omdat
poetsers, sigf)aalwachters en andere on
dergeschikte beambten het opnieuw ver
trekken door hun passieve houding belet
hebben.
Gisterochtend bood Londen een on
beschrijfelijk schouwspel, toen de men-
schen die zich naar hün werk begaven,
gedwongen waren, zich te voet, op fietsen
en met alle mogelijke voertuigen naar
de City te begeven. Al de voornaamste
straten raakten verstopt, ten gevolge van
den stroom van voertuigen, die het ver
keer zeer langzaam maakt.
De commissaris voor burgerlijke
diensten ,te Londen maakt bekend, dat de
melkaanvoer voor de ziekenhuizen, de
restaurants en den kleinhandel voor de
eerste dagen verzekerd is. Met het oog op
de hooge transportkosten mag de prijs
per gallon met S stuivers door den groot
handel verhoogd worden. De kleinhandel-
prijs mag met ten hoogste 2 stuivers ver
hoogd worden.
De directie van den Great Western
Spoorwegmij. deelde gisteren mede, dat
een groote partij visch te Milford Haven
op vervoer naar Londen lag te wachten.
De regeering heeft maatregelen genomen
om deze partij ten dienste der voedsel
voorziening aan te wenden.
Londen heeft op den eersten dag der
algeineene staking wel in zeer sterke mate
den invloed ondergaan van het stopzetten
der openbare verkeersmiddelen. De capa
citeit van de weinige openbare vervoer
middelen, welke nog dienst deden, was
uiterst gering. In de city ontstond over
een afstand van eenige kilometers een
zoodanige verkeersopstopping, dat het uren
duurde, alvorens er een eenigszins orde
lijke toestand was geschapen. Des avonds
bij het uitgaan der fabrieken en kanto
ren herhaalden zich deze tooneelen.
Alom nam men teekenen van desorga
nisatie waar. Zoo lijden ook de verschil
lende post- en telegraafdiensten aanmer
kelijk onder de verkeersstoring. Postpak
ketten worden niet aangenomen. De be
stellingen geschieden zeer ongeregeld en
het transport der brieven is aan groote
vertraging onderhevig. Postbestellingen
zijn uiterst schaarsch. Er is geen mail
uit Holland aangekomen.
In het Eastend, waar de dokken zijn
gelegen, hebben in den loop van den
dag min of meer ernstige ongeregeldheden
vplaats gehad.
De algemeene sympathie, welke aanvan
kelijk aan den kant der mijnwerkers was,
is thans overgegaan op de regeering, nu
het conflict ontaard is in een strijd om
de macht tusschen haar en de Trade
Unions. Aan weerszijden bestaat naar ver
zekerd wordt, de wil om aan het thans
heerschende conflict zoo spoedig mogelijk
een einde te maken. En men hoopt nog
steeds, dat er een basis voor een ver
gelijk zal worden gevonden. Gebeurt dit
niet, dan staat een zeer felle strijd te
wachten.
De algemeene raad van het congres
der vakvereenigingen heeft een procla
matie gepubliceerd, waarin de arbeiders
worden aangemaand, alle daden van ge
weld en iedere verstoring der orde te
vermijden.
DF GROOTSTE
DE ACTUEELSTE
DE GOEDKOOPSTE
CHR. WEEKI'.LUSTRATIE
Abonnementsprijs slechts f 1.25
per kwaftaal.
Abonneert U thsns of vraagt
gratis proefnummer aan bij de
Volgens de door de regeering ontvan
gen berichten is het overal in het land,
ook waar arbeid wordt verricht, zeer
kalm.
De aanvoer van levensmiddelen was
gisteren normaal. Alle treinen, die melk
en viscli aanvoeren zijn als gewoonlijk
te Londen aangekomen.
De spoorwegen maken per radio be
kend welke treinen er zullen loopen. Gis
teren vertrokken er uit Londen een 30-
tal treinen, terwijl in normale tijden ruim
1000 treinen vertrekken.
Het publiek neemt den toestand gelaten
op, en toont zich goed gehumeurd.
De Londensche draadlooze meldde gis
teravond nog:
De noodregelingen voor het vervoer
hebben vandaag zeer voldoende gewerkt.
De overheden hadden druk werk, om de
groote menigte van vrijwillige arbeids
krachten in te deelen en hun geschikte
werkzaamheden op te dragen.
Het is niet waarschijnlijk, dat er eenig
gebrek aan levensmiddelen, brandstoffen
of petroleum zal ontstaan.
Een beperkte dienst der kanaalbooten
wordt gehandhaafd. De zeelieden hielden
een stemming of het werk al dan niet
gestaakt zal worden.
De federatie van Fransche mijnwerkers
en de havenarbeiders hebben besloten,
krachtigen steun te verleenen aan de En-
gelsche stakers.
Later wordt gemeld:
De ontwrichting van liet spoorwegver
keer is in den loop van den dag iets
minder geworden. Een beperkt verkeer
wordt thans onderhouden tusschen Lon
den en de voorsteden, vooral op do electri-
sche spoor-lijnen.
Er loopen eenige treinen tusschen Lon
den, York, Manchester, Leeds, Bedford,
Derby, Nottingham en andere groote
centra.
De studenten van Edinbourg doen dienst
op de trams en autobussen.
Er zijn berekeningen opgemaakt, om
trent hetgeen de staking aan Engeland
zal kosten, waarbij men uitgegaan is van
hetgeen de slaking van 14 dagen in 1921
aan het land heeft gekost.
Men schat de kosten voor de eerste da
gen op 3 a 4 millioen, welke bedra-
£gen binnen enkele dagen tot 6 a 8 mil
lioen per dag zullen stijgen.
Sofia.
Sofia begint een groote stad te wor
den. Telde het bij het uitbreken van den
grooten oorlog maar even 100.000 inwo
ners, thans is dat aantal vrijwel verdub
beld en heeft de Belgaarsche hoofdstad
een inwonertal van over de 200.000. Voor
al na den oorlog is de bevolking snel
toegenomen. Te snel, bij: het nijpend geld
gebrek, dat ook de gemeentekas drukte.
Daardoor heeft men moeten afwijken van
de uitbreidingsplannen, die ten doel had
den Sofia tot een moderne stad te maken.
Het gebrek aan woonruimte moest over
wonnen worden en dat met zoo min
mogelijk kosten. Daarbij moesten eischen
van schoonheid en welstand in het ge
drang komen.
Ruslanid—Frankrijk.
De Sovjet-regeering heeft besloten de
onderhandelingen met Frankrijk te bespoe
digen. Er zijn nieuwe instructies aan den
Bussischen gezant te Rarijs gezonden, vol.
gens welke van de Fransche delegatie con
crete voorstellen met betrekking tot 'de
oude Russische schulden en het verstrek
ken van een nieuwe leening aan Rusland
ïnoeten worden verlangd. Verder verlangt
de sovjetregeering een duidelijk antwoord
bp de vraag, wanneer de Russische vloot
die zich thans te Bizerta bevindt, aan
Rusland overgedragen kan worden.
Korts Serietitels.
Volgens een nader bericht is de
overstrooming van de Wolga ernstiger dan
bijl menschenheugenis in deze streek is
voorgekomen. Rybinsk, Wladimiiy Wjaz-
niki en Kowrof staan geheel onder water.
De spoorwegverbindingen Moskou-Kazan
en Moskou-Nizjni Nowgorod zijn verbro
ken.
Er zijn nog een paar gevvonden van
de socialistisch-communistisehe botsing te
Warschau op 1 Mei in de ziekenhuizen
bezweken, zoodat het aantal slachtoffers
thans 6 bedraagt.
De oud-bankdirecteur Ilinic te War
schau is wegens spionnage ten bate van
sowjet-Rusland veroordeeld tot 6 jaar een
zame opsluiting, zijn helpster Skokowska
tot 4 jaar.
Te Stroemitsa hebben Macedonische
komitadsji's een bom geworpen in liet
hotel Kosarewitsj, welks eigenaar een be
kend tegenstander is van de komitadsji's.
De bom heeft twee menschen gedood en
20 ernstig gewond.
Bij de inscheping aan boord van het
stoomschip „Sofia" in de haven van War-
na is een boot met 35 inzittenden af
gedreven en tengevolge van den sterken
golfslag gekenterd. Vijftien menschen, voor
een goed deel notabelen van de stad
Warna, zijn verdronken. De overigen kon
den gered worden.
Rijkspresident von Hindenburg .s met
zijn gevolg gistermiddag te Hamburg aan
gekomen. D|e president werd door de be
volking overal zeer geestdriftig b gro t.
Die Duitsclie en de Deensche re
geeringen zijn overeengekomen, wederzijds
de pasvisa af te schaffen. Het besluit treedt
20 dezer in werking.
iff
a r Kennismaking bij ,7*
-VfvM.nKelier een p»o
Ons land en de sta:king in
Engeland.
De IJmuider reeders, die de laatste we
ken liun treilers in Engeland lieten mark
ten, hebben van hun agenten aldaar het
advies gekregen, met het oog op de sta
king geen treilers meer naar Engeland
te zenden, daar de schepen niet van ko
len kunnen worden voorzien.
De kolenwerkers te IJmuiden zullen op
advies van hun hoofdbesturen, indien En-
gelsclie treilers te IJmuiden mochten bin
nenkomen, deze niet bunkeren.
Het bestuur der Federatie van transport
arbeiders heeft aan het bestuur van den
Centralen Bond van transportarbeiders
voorgesteld, dat de besturen zoo spoedig
mogelijk in gecombineerde vergadering bij
een zullen komen om ernstig te overwe
gen, welke maatregelen door de beide
organisaties gemeenschappelijk kunneD
worden getroffen om kolen- en andere
voor Engeland bestemde transporten,
vooral in de Rotterdamsche haven, te
verhinderen.
De Batavier-boot voer gisteren niet.
Voor vandaag is nog geen beslissing ge
nomen.
De Hullboot vertrok gisteravond naar
Huil.
De vrachtschepen op Londen van de
firma Kersten Hunik en Co. varen niet.
De RotterdamLondenlijn laat vandaag
het stoomschip „Import" van Rotterdam
naar Londen vertrekken uitsluitend voor
vervoer van levensmiddelen.
Bestelling op Zon- en feest
dagen.
De briefpostbestelling op Zondagen is
zoodanig ingekrompen, dat thans alleen
nog te Amsterdam, Gorinchem, 's-Graven-
hage, Groningen, Rotterdam, Schevenin-
gen, Schiedam en Utrecht op Zondag de
briefpost besteld wordt.
Met betrekking tot de bestelling op Zon
en feestdagen is thans het volgende be
paald
Voor de uitvoering van den besteldienst
c.q. het geven van gelegenheid tot het
kosteloos afhalen van stukken worden de
Hemelvaartsdag en de eerste Kerstdag met
den Zondag gelijkgesteld. Indien echter
de eerste Kerstdag door een Zondag wordt
voorafgegaan of gevolgd, worden, ten aan
zien van de bestelling, bijzondere bij
dienstorder bekend te maken maatregelen
genomen.
Op den tweeden Paaschdag, den twee
den Pinksterdag en den tweeden Kerstdag
vindt in het geheele land een bestelling
plaats. De uitvoering dezer bestelling, wel
ke zich ook tot de buitenwijken behoort
uit te strekken, wordt telkenmale door
middel van een aankondiging in de wacht
kamer tijdig ter kennis van het publiek
gebracht.
De stopzetting der Hongaar
se h e kinderactie.
Door den heer Bomans is aan den
Minister van Justitie de volgende schrif
telijke vraag gesteld:
ls het waar, dat de eerlang te ver
wachten stopzetting der Hongaarsche kin
deractie te wijten zou zijn aan de Ne-
derlandsche Regeering, omdat deze den
te duren eisch stelde van een Neder-
landsch visum op de Hongaarsche pas
poorten?
Ee malversaties te Bergen
op Zoom.
In verband met de malversatie-affaire
te Bergen op Zoom is dezer dagen alreeds
de heer J. van As, voorzitter van de door
den Raad ingestelde commissie ad hoe,
door den Rechter-Commissaris te Breda
gehoord, voornamelijk met betrekking tot
de kwestie betreffende den oud-ontvanger
/der gemeente. Thans zijn tegen a.s. Vrij
dag opgeroepen om door den Rechter
commissaris te worden gehoord de heeren
A. Juten, rapporteur van voormelde com
missie en H. Walder, lid der commissie.
Candidaat-gezaghebblers bij het
binn enlandsch bestuur in
N e d -I n d i
„Het Chr. Comité voor Indië" vestigt
er de aandacht op, dat in dit jaar gele
genheid bestaat tot aanstellen van 13
jongelieden als candidaat-gezaghebber bij
het binnenlandsch bestuur in Ned.-Indië.
Daarvoor komen in aanmerking zij, die
voldaan hebben aan het eindexamen van
een II. B. g. met 5-jarigen cursus of aan
een daarmede tenminste gelijk te stellen
examen, dan wel zij van wie op andere
wijze op grond van hunne opleiding en (of)
maatschappelijke werkzaamheid geschikt
heid voor hun lateren werkkring wordt
verwacht. Het bezit van een einddiplo
ma is dus geen bepaald vereischte; reeds
met M.U.L.O. (A of B) of diploma 3-jarige
H.B.S. kan genoegen worden genomen.
Met minder onderwijs evenwel niet. Zij
die voor aanstelling als candidaat-gezag
hebber in aanmerking wenschen te komen,
moetën zich onderwerpen aan een examen,
omvattende het maken van een goed Ne-
derlandsch opstel, het behoorlijk voorlezen
van een stuk goed Nederlandsch, en het
vertalen zoowel mondeling als schrif
telijk van gemakkelijk Fransch, Dluitsch
en Engelsch proza, terwijl mondeling ook
een onderzoek wordt ingesteld naar de
algemeene ontwikkeling van den adspirant.
Degenen, die blijken als candidaat-
gezaghebber te kunnen worden aangesteld,
worden op Iandskosten naar Indië uitge
zonden, en onder genot van een salaris
van f 200 's maands verder opgeleid aan
de bestuursschool te Batavia, alwaar zij
een tweejarigen leergang hebben to volgen.
Na volbrachte studie aan deze inrichting
volgt hunne aanstelling tot hulp-gezagheb
ber (f300 tot f500 's maands) en vervol
gens bevordering tot gediplomeerd gezag
hebber bij het binnenlandsch bestuur op
f375 tot f675 's maands.
Verdere inlichtingen en bijzondefheden
worden gaarne verstrekt door het Infor
matiebureau van voornoemd Comité,
adres: den heer J. J. Kraan, Loosduinsche
kade 111, Djen Haag.
Alle r 1 e i.
De regeering heeft aan het gemeentebe
stuur van Leeuwarden toegestaan, weer
door eigen administratie de belasting te
heffen.
De subcommissie uit de comimissie voor
'de Economische politiek, welke een onder,
izoek zal instellen naar de omstandigheden,
welke verschillende takken van ons volks
bestaan ongunstig beïnvloeden, is giste,
ren door den Minister van Arbeid geïn
stalleerd. i
Maandagochtend zagen voorbijgan.
gers aan den weg tusschen Hulst en
Clinge nabij den waterkant een fiets en
een pet liggen. Op een plaatje dat aan de
fiets bevestigd was, kwam de man voor
van zekere J. B. uit Axel. Dje politie werd
met het geval in kennis gesteld, die be.
vond, dat genoemde J. B. Zondag in
Axel per fiets was uitgegaan en nog niet
in de ouderlijke woning was teruggekeerd.
Men is daarna gaan dreggen, en 's mid
dags werd het lijk opgehaald, dat een
paar hoofdwonden vertoonde. Het wordt
niet uitgesloten geacht, dat hier eerst een
vechtpartij heeft plaats gehad. B. was on.
gehuwd en 30 jaar oud.
Goes. Vanmorgen ongeveer 10 uur is
een schoorsteenbrand uitgebroken in de
woning van dhr Simonse aan de Mattli.
Smallegingebuurt. Bij afwezigheid van
haar moeder maakte het dochtertje van
S. de kachel aan, waarbij de schoorsteen
brand, die zich in 't begin ernstig liet
aanzien, ontstond. Het gelukte den heeren
Zandee (agent van politie) en Hollestelle
om den brand te blusschen.
Met ingang van 17 Mei 1926 is be
noemd tot agent van politie alhier de
heer C. A. H. van Bijlevelt, wonende te
Middelburg.
Aan den heer J. G. Hollestelle is
op zijn verzoek met ingang van 1 Mei
192G eervol ontslag verleend als bode
bij de motorspuit alhier.
Schere. Naar wij vernemen zal dhr J.
v. Sparrentak de gemeente verlaten, zoo
dat alsdan een vacature ontstaat in den
Raad. Zijn opvolger is dhr A. Bruijnzeel.
Westkapelle. De Braziliaansche boot
„Pocone", welke Dinsdagmiddag 11 uur
op de bank voor het dorp is vastgeloopen,
is in den namiddag, ongeveer drie uur,
met eigen kracht bij vloed weder vlot
gekomen. De beide sleepbooten uit Vlis-
singen, op de plaats van stranding aan
wezig, behoefden geen assistentie te ver
leenen. De boot, die vermoedelijk van
Antwerpen gekomen was, zette daarop
koers naar het Noorden.
Nisse. Door het jachtgezelschap be
staande üit de heeren Sillevoldt e.a. is
in plaats van den overleden jachtopzie
ner P. Gelok, thans aangesteld als zoo
danig voor Nisse W. van Schaik uit N.
en St. Joosland.
Rilland-Bath. Bij Kon. Besluit van 23
April 1926 is de heer J. Blok Jz. Jr te
Rilland benoemd tot voorzitter van het
Bestuur der Waterkeering van den Cala-
miteuzen Zimmermanpolder.
Rfithiem. De oudste ingezetene van ons
dorp is dezer dagen overleden, n.l. de
heer Joz. de Groot, die den leeftijd van
ruim 93 jaar bereikte. Hij was den 18en
Nov. 1832 te Aagtekerke geboren.
Niettegenstaande in den afgeloopen win.
ter betrekkelijk veel oude menschen alhier
zijn gestorven, telt de kleine gemeente nog
9 personen, die dit jaar den leeftijd van
80 jaar of meer bereiken.
Veere. D|e mededeeling in het Raadsver-
slag dat op het verzoek van den heer
Gastel om subsidie voor de autobus, af
wijzend wordt beschikt, was niet juist.
De zaak is aangehouden tot de volgende
vergadering daar de stemmen staakten 3
tegen 3 (met één onthouding n.l. van den
wethouder F. J. dastel). (M. Clt.)
Terneuzen. In de gisteren gehouden ver
gadering van den Raad werd aangenomen
een voorstel van B. en W. o-m afwijzend te
beschikken op een verzoek van de af-
deeling Sluiskil van Volksonderwijs om
een assistent-onderwijzer aan te stellen
aan school D. Met het oog op den zeer
treurigen toestand der gemeentefin ancien
konden B. en W. geene vrijmoedigheid
vinden gelden daarvoor te v.oteeren.
Eveneens werd om dezelfde redenen
aangenomen om niet tot aankoop over
te gaan van een speelterrein voor f2500
aan de N. J. Slootestraat. Na hevige dis
cussie van de zijde der S.D.A.P. werd
aangenomen voor die havenarbeiders die
in 1914 toen de crisis uitbrak, en haven
arbeiders waren eeh gelegenheid te ope
nen voor werkverschaffing. De dijk aan
de Scheldekade zal afgegraven worden, en
'de grond daarvan vervoerd worden naar
van Reinbergenlaan.
Voor dit werk komen in aanmerking
valide havenarbeiders die niet jonger dan
30 jaren en nog geen 60 jaren oud zijn
voor zoover de een of meer kinderen be
neden den leeftijd van 16 jaren hebben.
Het loon is 3 gulden per dag bij een
werkdag van 8V2 uur en het aantal werk
dagen per week vier. Minstens 15 karren
moeten daags door 2 man vervoerd wor
den voor f0.40 per kar. Aan de regee
ring zal vérzocht worden 50 procent bij
te dragen in de kosten.
De amendementen van de S. D. A. P.-
fractie werden verworpen, en het voorstel
van B. en W. ongewijzigd aangenomen.
Mededeeling werd gedaan, dat met 14
dagen gehandeld zal worden over een
eventueel te stichten gasfabriek, waar
voor een tweetal gegadigden zijn, n.l. de
gemeente Axel en de Maatschappij
Mabeg gevestigd te Utrecht