Woensdag 5 Mei I 40 e Jaargang HET SCHOUWVENSTER Uitgevers Jij Bosch te Baarn. it de Premie. Beter dan 6oed: DE BESTE- Drukkers-Exploitanten: OOSTEBBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.— Losse nummersf0.05 Prijs der Advertentiën: regels fl.20, elke regel meer 30 ct. Bij abonnement belangrijke korting. De algemeene staking in Engeland. De staking die ofschoon zij wijd ver breid, op het oogenblik niet algemeen is, is dan gisternacht te middernacht be gonnen. De pogingen om haar af te wen den, waren in het Lagerhuis voortgezet tot één uur vóór den tijd, die bepaald was voor haar begin, maar om kwart over elven werd bekend, dat zij mislukt waren. Overeenkomstig de plannen van het Vakvereenigingscongres, traden daarna de stakingsaanzeggingen in werking. Naar schatting zijn bij de staking on middellijk ongeveer twee-en- een-half millioen werklieden bij de sporen, het vervoer op zee en langs den weg en ver scheidene andere onontbeer lijke industrieën betrokken. De afdoende stilzetting van alle vormen ran vervoer moet ten slotte onvermijde lijk andere takken van nijverheid verlam men, die afhankelijk zijn van aanvoer van brand- en grondstoffen. Men had ook verwacht, dat de staking invloed zou hebben op het verschijnen van de bladen, maar met uitzondering van de „Daily Mail" zijn alle Londensche bladen gisteren verschenen en ook zijn de provinciale kranten uitgekomen. Ofschoon het treinverkeer hopeloos ont redderd is en dit feit ook door de directies van de groote maatschappijen wordt er kend, is het in enkele gevallen nog gelukt verbindingen tot stand te brengen. De stakers hebben de treinen nergens gemo lesteerd, maar bij hun aankomst in de depots en eindstations moesten zij: van zelf buiten dienst gesteld worden omdat poetsers, sigf)aalwachters en andere on dergeschikte beambten het opnieuw ver trekken door hun passieve houding belet hebben. Gisterochtend bood Londen een on beschrijfelijk schouwspel, toen de men- schen die zich naar hün werk begaven, gedwongen waren, zich te voet, op fietsen en met alle mogelijke voertuigen naar de City te begeven. Al de voornaamste straten raakten verstopt, ten gevolge van den stroom van voertuigen, die het ver keer zeer langzaam maakt. De commissaris voor burgerlijke diensten ,te Londen maakt bekend, dat de melkaanvoer voor de ziekenhuizen, de restaurants en den kleinhandel voor de eerste dagen verzekerd is. Met het oog op de hooge transportkosten mag de prijs per gallon met S stuivers door den groot handel verhoogd worden. De kleinhandel- prijs mag met ten hoogste 2 stuivers ver hoogd worden. De directie van den Great Western Spoorwegmij. deelde gisteren mede, dat een groote partij visch te Milford Haven op vervoer naar Londen lag te wachten. De regeering heeft maatregelen genomen om deze partij ten dienste der voedsel voorziening aan te wenden. Londen heeft op den eersten dag der algeineene staking wel in zeer sterke mate den invloed ondergaan van het stopzetten der openbare verkeersmiddelen. De capa citeit van de weinige openbare vervoer middelen, welke nog dienst deden, was uiterst gering. In de city ontstond over een afstand van eenige kilometers een zoodanige verkeersopstopping, dat het uren duurde, alvorens er een eenigszins orde lijke toestand was geschapen. Des avonds bij het uitgaan der fabrieken en kanto ren herhaalden zich deze tooneelen. Alom nam men teekenen van desorga nisatie waar. Zoo lijden ook de verschil lende post- en telegraafdiensten aanmer kelijk onder de verkeersstoring. Postpak ketten worden niet aangenomen. De be stellingen geschieden zeer ongeregeld en het transport der brieven is aan groote vertraging onderhevig. Postbestellingen zijn uiterst schaarsch. Er is geen mail uit Holland aangekomen. In het Eastend, waar de dokken zijn gelegen, hebben in den loop van den dag min of meer ernstige ongeregeldheden vplaats gehad. De algemeene sympathie, welke aanvan kelijk aan den kant der mijnwerkers was, is thans overgegaan op de regeering, nu het conflict ontaard is in een strijd om de macht tusschen haar en de Trade Unions. Aan weerszijden bestaat naar ver zekerd wordt, de wil om aan het thans heerschende conflict zoo spoedig mogelijk een einde te maken. En men hoopt nog steeds, dat er een basis voor een ver gelijk zal worden gevonden. Gebeurt dit niet, dan staat een zeer felle strijd te wachten. De algemeene raad van het congres der vakvereenigingen heeft een procla matie gepubliceerd, waarin de arbeiders worden aangemaand, alle daden van ge weld en iedere verstoring der orde te vermijden. DF GROOTSTE DE ACTUEELSTE DE GOEDKOOPSTE CHR. WEEKI'.LUSTRATIE Abonnementsprijs slechts f 1.25 per kwaftaal. Abonneert U thsns of vraagt gratis proefnummer aan bij de Volgens de door de regeering ontvan gen berichten is het overal in het land, ook waar arbeid wordt verricht, zeer kalm. De aanvoer van levensmiddelen was gisteren normaal. Alle treinen, die melk en viscli aanvoeren zijn als gewoonlijk te Londen aangekomen. De spoorwegen maken per radio be kend welke treinen er zullen loopen. Gis teren vertrokken er uit Londen een 30- tal treinen, terwijl in normale tijden ruim 1000 treinen vertrekken. Het publiek neemt den toestand gelaten op, en toont zich goed gehumeurd. De Londensche draadlooze meldde gis teravond nog: De noodregelingen voor het vervoer hebben vandaag zeer voldoende gewerkt. De overheden hadden druk werk, om de groote menigte van vrijwillige arbeids krachten in te deelen en hun geschikte werkzaamheden op te dragen. Het is niet waarschijnlijk, dat er eenig gebrek aan levensmiddelen, brandstoffen of petroleum zal ontstaan. Een beperkte dienst der kanaalbooten wordt gehandhaafd. De zeelieden hielden een stemming of het werk al dan niet gestaakt zal worden. De federatie van Fransche mijnwerkers en de havenarbeiders hebben besloten, krachtigen steun te verleenen aan de En- gelsche stakers. Later wordt gemeld: De ontwrichting van liet spoorwegver keer is in den loop van den dag iets minder geworden. Een beperkt verkeer wordt thans onderhouden tusschen Lon den en de voorsteden, vooral op do electri- sche spoor-lijnen. Er loopen eenige treinen tusschen Lon den, York, Manchester, Leeds, Bedford, Derby, Nottingham en andere groote centra. De studenten van Edinbourg doen dienst op de trams en autobussen. Er zijn berekeningen opgemaakt, om trent hetgeen de staking aan Engeland zal kosten, waarbij men uitgegaan is van hetgeen de slaking van 14 dagen in 1921 aan het land heeft gekost. Men schat de kosten voor de eerste da gen op 3 a 4 millioen, welke bedra- £gen binnen enkele dagen tot 6 a 8 mil lioen per dag zullen stijgen. Sofia. Sofia begint een groote stad te wor den. Telde het bij het uitbreken van den grooten oorlog maar even 100.000 inwo ners, thans is dat aantal vrijwel verdub beld en heeft de Belgaarsche hoofdstad een inwonertal van over de 200.000. Voor al na den oorlog is de bevolking snel toegenomen. Te snel, bij: het nijpend geld gebrek, dat ook de gemeentekas drukte. Daardoor heeft men moeten afwijken van de uitbreidingsplannen, die ten doel had den Sofia tot een moderne stad te maken. Het gebrek aan woonruimte moest over wonnen worden en dat met zoo min mogelijk kosten. Daarbij moesten eischen van schoonheid en welstand in het ge drang komen. Ruslanid—Frankrijk. De Sovjet-regeering heeft besloten de onderhandelingen met Frankrijk te bespoe digen. Er zijn nieuwe instructies aan den Bussischen gezant te Rarijs gezonden, vol. gens welke van de Fransche delegatie con crete voorstellen met betrekking tot 'de oude Russische schulden en het verstrek ken van een nieuwe leening aan Rusland ïnoeten worden verlangd. Verder verlangt de sovjetregeering een duidelijk antwoord bp de vraag, wanneer de Russische vloot die zich thans te Bizerta bevindt, aan Rusland overgedragen kan worden. Korts Serietitels. Volgens een nader bericht is de overstrooming van de Wolga ernstiger dan bijl menschenheugenis in deze streek is voorgekomen. Rybinsk, Wladimiiy Wjaz- niki en Kowrof staan geheel onder water. De spoorwegverbindingen Moskou-Kazan en Moskou-Nizjni Nowgorod zijn verbro ken. Er zijn nog een paar gevvonden van de socialistisch-communistisehe botsing te Warschau op 1 Mei in de ziekenhuizen bezweken, zoodat het aantal slachtoffers thans 6 bedraagt. De oud-bankdirecteur Ilinic te War schau is wegens spionnage ten bate van sowjet-Rusland veroordeeld tot 6 jaar een zame opsluiting, zijn helpster Skokowska tot 4 jaar. Te Stroemitsa hebben Macedonische komitadsji's een bom geworpen in liet hotel Kosarewitsj, welks eigenaar een be kend tegenstander is van de komitadsji's. De bom heeft twee menschen gedood en 20 ernstig gewond. Bij de inscheping aan boord van het stoomschip „Sofia" in de haven van War- na is een boot met 35 inzittenden af gedreven en tengevolge van den sterken golfslag gekenterd. Vijftien menschen, voor een goed deel notabelen van de stad Warna, zijn verdronken. De overigen kon den gered worden. Rijkspresident von Hindenburg .s met zijn gevolg gistermiddag te Hamburg aan gekomen. D|e president werd door de be volking overal zeer geestdriftig b gro t. Die Duitsclie en de Deensche re geeringen zijn overeengekomen, wederzijds de pasvisa af te schaffen. Het besluit treedt 20 dezer in werking. iff a r Kennismaking bij ,7* -VfvM.nKelier een p»o Ons land en de sta:king in Engeland. De IJmuider reeders, die de laatste we ken liun treilers in Engeland lieten mark ten, hebben van hun agenten aldaar het advies gekregen, met het oog op de sta king geen treilers meer naar Engeland te zenden, daar de schepen niet van ko len kunnen worden voorzien. De kolenwerkers te IJmuiden zullen op advies van hun hoofdbesturen, indien En- gelsclie treilers te IJmuiden mochten bin nenkomen, deze niet bunkeren. Het bestuur der Federatie van transport arbeiders heeft aan het bestuur van den Centralen Bond van transportarbeiders voorgesteld, dat de besturen zoo spoedig mogelijk in gecombineerde vergadering bij een zullen komen om ernstig te overwe gen, welke maatregelen door de beide organisaties gemeenschappelijk kunneD worden getroffen om kolen- en andere voor Engeland bestemde transporten, vooral in de Rotterdamsche haven, te verhinderen. De Batavier-boot voer gisteren niet. Voor vandaag is nog geen beslissing ge nomen. De Hullboot vertrok gisteravond naar Huil. De vrachtschepen op Londen van de firma Kersten Hunik en Co. varen niet. De RotterdamLondenlijn laat vandaag het stoomschip „Import" van Rotterdam naar Londen vertrekken uitsluitend voor vervoer van levensmiddelen. Bestelling op Zon- en feest dagen. De briefpostbestelling op Zondagen is zoodanig ingekrompen, dat thans alleen nog te Amsterdam, Gorinchem, 's-Graven- hage, Groningen, Rotterdam, Schevenin- gen, Schiedam en Utrecht op Zondag de briefpost besteld wordt. Met betrekking tot de bestelling op Zon en feestdagen is thans het volgende be paald Voor de uitvoering van den besteldienst c.q. het geven van gelegenheid tot het kosteloos afhalen van stukken worden de Hemelvaartsdag en de eerste Kerstdag met den Zondag gelijkgesteld. Indien echter de eerste Kerstdag door een Zondag wordt voorafgegaan of gevolgd, worden, ten aan zien van de bestelling, bijzondere bij dienstorder bekend te maken maatregelen genomen. Op den tweeden Paaschdag, den twee den Pinksterdag en den tweeden Kerstdag vindt in het geheele land een bestelling plaats. De uitvoering dezer bestelling, wel ke zich ook tot de buitenwijken behoort uit te strekken, wordt telkenmale door middel van een aankondiging in de wacht kamer tijdig ter kennis van het publiek gebracht. De stopzetting der Hongaar se h e kinderactie. Door den heer Bomans is aan den Minister van Justitie de volgende schrif telijke vraag gesteld: ls het waar, dat de eerlang te ver wachten stopzetting der Hongaarsche kin deractie te wijten zou zijn aan de Ne- derlandsche Regeering, omdat deze den te duren eisch stelde van een Neder- landsch visum op de Hongaarsche pas poorten? Ee malversaties te Bergen op Zoom. In verband met de malversatie-affaire te Bergen op Zoom is dezer dagen alreeds de heer J. van As, voorzitter van de door den Raad ingestelde commissie ad hoe, door den Rechter-Commissaris te Breda gehoord, voornamelijk met betrekking tot de kwestie betreffende den oud-ontvanger /der gemeente. Thans zijn tegen a.s. Vrij dag opgeroepen om door den Rechter commissaris te worden gehoord de heeren A. Juten, rapporteur van voormelde com missie en H. Walder, lid der commissie. Candidaat-gezaghebblers bij het binn enlandsch bestuur in N e d -I n d i „Het Chr. Comité voor Indië" vestigt er de aandacht op, dat in dit jaar gele genheid bestaat tot aanstellen van 13 jongelieden als candidaat-gezaghebber bij het binnenlandsch bestuur in Ned.-Indië. Daarvoor komen in aanmerking zij, die voldaan hebben aan het eindexamen van een II. B. g. met 5-jarigen cursus of aan een daarmede tenminste gelijk te stellen examen, dan wel zij van wie op andere wijze op grond van hunne opleiding en (of) maatschappelijke werkzaamheid geschikt heid voor hun lateren werkkring wordt verwacht. Het bezit van een einddiplo ma is dus geen bepaald vereischte; reeds met M.U.L.O. (A of B) of diploma 3-jarige H.B.S. kan genoegen worden genomen. Met minder onderwijs evenwel niet. Zij die voor aanstelling als candidaat-gezag hebber in aanmerking wenschen te komen, moetën zich onderwerpen aan een examen, omvattende het maken van een goed Ne- derlandsch opstel, het behoorlijk voorlezen van een stuk goed Nederlandsch, en het vertalen zoowel mondeling als schrif telijk van gemakkelijk Fransch, Dluitsch en Engelsch proza, terwijl mondeling ook een onderzoek wordt ingesteld naar de algemeene ontwikkeling van den adspirant. Degenen, die blijken als candidaat- gezaghebber te kunnen worden aangesteld, worden op Iandskosten naar Indië uitge zonden, en onder genot van een salaris van f 200 's maands verder opgeleid aan de bestuursschool te Batavia, alwaar zij een tweejarigen leergang hebben to volgen. Na volbrachte studie aan deze inrichting volgt hunne aanstelling tot hulp-gezagheb ber (f300 tot f500 's maands) en vervol gens bevordering tot gediplomeerd gezag hebber bij het binnenlandsch bestuur op f375 tot f675 's maands. Verdere inlichtingen en bijzondefheden worden gaarne verstrekt door het Infor matiebureau van voornoemd Comité, adres: den heer J. J. Kraan, Loosduinsche kade 111, Djen Haag. Alle r 1 e i. De regeering heeft aan het gemeentebe stuur van Leeuwarden toegestaan, weer door eigen administratie de belasting te heffen. De subcommissie uit de comimissie voor 'de Economische politiek, welke een onder, izoek zal instellen naar de omstandigheden, welke verschillende takken van ons volks bestaan ongunstig beïnvloeden, is giste, ren door den Minister van Arbeid geïn stalleerd. i Maandagochtend zagen voorbijgan. gers aan den weg tusschen Hulst en Clinge nabij den waterkant een fiets en een pet liggen. Op een plaatje dat aan de fiets bevestigd was, kwam de man voor van zekere J. B. uit Axel. Dje politie werd met het geval in kennis gesteld, die be. vond, dat genoemde J. B. Zondag in Axel per fiets was uitgegaan en nog niet in de ouderlijke woning was teruggekeerd. Men is daarna gaan dreggen, en 's mid dags werd het lijk opgehaald, dat een paar hoofdwonden vertoonde. Het wordt niet uitgesloten geacht, dat hier eerst een vechtpartij heeft plaats gehad. B. was on. gehuwd en 30 jaar oud. Goes. Vanmorgen ongeveer 10 uur is een schoorsteenbrand uitgebroken in de woning van dhr Simonse aan de Mattli. Smallegingebuurt. Bij afwezigheid van haar moeder maakte het dochtertje van S. de kachel aan, waarbij de schoorsteen brand, die zich in 't begin ernstig liet aanzien, ontstond. Het gelukte den heeren Zandee (agent van politie) en Hollestelle om den brand te blusschen. Met ingang van 17 Mei 1926 is be noemd tot agent van politie alhier de heer C. A. H. van Bijlevelt, wonende te Middelburg. Aan den heer J. G. Hollestelle is op zijn verzoek met ingang van 1 Mei 192G eervol ontslag verleend als bode bij de motorspuit alhier. Schere. Naar wij vernemen zal dhr J. v. Sparrentak de gemeente verlaten, zoo dat alsdan een vacature ontstaat in den Raad. Zijn opvolger is dhr A. Bruijnzeel. Westkapelle. De Braziliaansche boot „Pocone", welke Dinsdagmiddag 11 uur op de bank voor het dorp is vastgeloopen, is in den namiddag, ongeveer drie uur, met eigen kracht bij vloed weder vlot gekomen. De beide sleepbooten uit Vlis- singen, op de plaats van stranding aan wezig, behoefden geen assistentie te ver leenen. De boot, die vermoedelijk van Antwerpen gekomen was, zette daarop koers naar het Noorden. Nisse. Door het jachtgezelschap be staande üit de heeren Sillevoldt e.a. is in plaats van den overleden jachtopzie ner P. Gelok, thans aangesteld als zoo danig voor Nisse W. van Schaik uit N. en St. Joosland. Rilland-Bath. Bij Kon. Besluit van 23 April 1926 is de heer J. Blok Jz. Jr te Rilland benoemd tot voorzitter van het Bestuur der Waterkeering van den Cala- miteuzen Zimmermanpolder. Rfithiem. De oudste ingezetene van ons dorp is dezer dagen overleden, n.l. de heer Joz. de Groot, die den leeftijd van ruim 93 jaar bereikte. Hij was den 18en Nov. 1832 te Aagtekerke geboren. Niettegenstaande in den afgeloopen win. ter betrekkelijk veel oude menschen alhier zijn gestorven, telt de kleine gemeente nog 9 personen, die dit jaar den leeftijd van 80 jaar of meer bereiken. Veere. D|e mededeeling in het Raadsver- slag dat op het verzoek van den heer Gastel om subsidie voor de autobus, af wijzend wordt beschikt, was niet juist. De zaak is aangehouden tot de volgende vergadering daar de stemmen staakten 3 tegen 3 (met één onthouding n.l. van den wethouder F. J. dastel). (M. Clt.) Terneuzen. In de gisteren gehouden ver gadering van den Raad werd aangenomen een voorstel van B. en W. o-m afwijzend te beschikken op een verzoek van de af- deeling Sluiskil van Volksonderwijs om een assistent-onderwijzer aan te stellen aan school D. Met het oog op den zeer treurigen toestand der gemeentefin ancien konden B. en W. geene vrijmoedigheid vinden gelden daarvoor te v.oteeren. Eveneens werd om dezelfde redenen aangenomen om niet tot aankoop over te gaan van een speelterrein voor f2500 aan de N. J. Slootestraat. Na hevige dis cussie van de zijde der S.D.A.P. werd aangenomen voor die havenarbeiders die in 1914 toen de crisis uitbrak, en haven arbeiders waren eeh gelegenheid te ope nen voor werkverschaffing. De dijk aan de Scheldekade zal afgegraven worden, en 'de grond daarvan vervoerd worden naar van Reinbergenlaan. Voor dit werk komen in aanmerking valide havenarbeiders die niet jonger dan 30 jaren en nog geen 60 jaren oud zijn voor zoover de een of meer kinderen be neden den leeftijd van 16 jaren hebben. Het loon is 3 gulden per dag bij een werkdag van 8V2 uur en het aantal werk dagen per week vier. Minstens 15 karren moeten daags door 2 man vervoerd wor den voor f0.40 per kar. Aan de regee ring zal vérzocht worden 50 procent bij te dragen in de kosten. De amendementen van de S. D. A. P.- fractie werden verworpen, en het voorstel van B. en W. ongewijzigd aangenomen. Mededeeling werd gedaan, dat met 14 dagen gehandeld zal worden over een eventueel te stichten gasfabriek, waar voor een tweetal gegadigden zijn, n.l. de gemeente Axel en de Maatschappij Mabeg gevestigd te Utrecht

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 1