T
Dit nummer
16
it ^jjp
Drukker
ÖOSTEBBAAhl
Bureaux: Langs
Tel.: Redactie no.
Pestrekei
Bykaniocr
Firma F. P. DHU
I
i
DE CHRISTELk
CAL
De christelijke
itaanden zin is
die den geheelen
lichaam en ziel.
cmvat ze heel het
ïng toe van het
het leven van het
den mensch voor,
zijner woorden,
schoon ontwikkel
„Geen valsch s
re het geloof all
had de godzaligh
lofte voor het t(
zulk eene opgescl
stelling van het
kalme, nuchtere
lijke religie lijnre
in de opstandir
roemt, roemt dat
voer; en nu nog
voor ons te biddei
naar luid onzer c(
„dat onze zalighe
zijns lichaams ha
ritualisme uit beg
der opstanding de
deze valsche thee
het lichaam heeft
teekenis. Ook ve
zoo diep gevallen
eens het deel vai
in de zalen des
een vaal onwezer
wel terdege een
Nieuw Jeruzalen
verrukken.
Die eenheid m
lichamelijk en g
saam ons wezen]
melijk te zijn- is
van een engel,
engel, maar met
eischt de lichamc
Deze eenheid
daarin geheiligd,
zoo voor lichamt
telijk bestaan, eei
is niet: Christus
voor het lichaam
maar voor lichaa
troost. Beide ma
dit niet zoo, dat
en door tweeërlei
maal de Verloss
en de andere m.
ziel. Ook dit zou
En daarom heet
„voor lichaam
troost beide male
zooals ik ben en
Dit nu strekt
levenssfeer, die
voor onze ziql q
lichaam staat ni_
in verband met a
Is eenmaal mi
mijne ziel, in he
men, en daarmee
leven geheiligd,
dat ook de zorg
lichaam, en d
lichaam, en de v
en de kleeding v
dellijk onder de
komt, en dat evv
huishouding, hei
goddelijk beroep
zaken van den
op de paden de
belangstellen in
maatschappelijk
den zuiveren dra
wordt."
Eoo heeft ook
leerd, in zijn D
zegt hij, is niet
vermogens beper
schen mensch.
een totale en cei
En nu is d
beschouwing nie
ding der Gerefo
geloofsstukken v?
de praedestinati
tuur en genade,
lus, de verbond,:
het leven. Dit al
'een grondslag vo
waarmede men
heeft. Het raakt
vinist bouwt daa
belijdenis, omda
alle belijdenissei
met Gods Woor
belijden voor all
voor hun bozwa,
d'g toont 011 zeg
tij is er van p
Gods, hem bewez
oplegt, om steed;
die belijdenis te