Kerknieuws.
I
lil
Cl
men voor het geheele laird met uitzonde
ring van enkele groote steden als Amster
dam en Rotterdam.
E'hr Berger zegt, dat "belanghebbenden
alle van meening waren, dat het hier een
proef geldt. Ce directe bezuiniging is een
besteller van f 24 per week, en dan dwingt
men menschen busrecht van f 10 per
jaar "te betalen. Nu de bestelling van
kwart voor elf is opgedreven, krijgen de
menschen de stukken van den trein van
9 uur, die veel ine,le "brengt wat den
vorigen avond is gepost, eerst 3 uur
later. Het is dan volgens spr. ook te doen
om het dure postrijtuig uit dien trein
weg te krijgen en te komen tot nog min
der postzen lingen met d provinciale boot,
wat ook bezuiniging betoekent. Spr. vraagt
line zij er over danken, die van Vlissingen
een centrum van industrie en handel wil
len maken. Men moet niet to veel luiste
ren naar de hooge ambtenaren, die den
dienst niet kennen.
De voorz. zegt, dat de inspectie heeft
medegewerkt, om de middagbestelling zoo
vroeg mogelijk te doen plaats hebben.
B en W. zijn diligent.
Ellewoutsdijk. Vrijdag vergaderde de ge
meenteraad- De vergadering wordt dooi
den voorzitter met een woord van welkom
geopend op deze eerste vergadering in
dit jaar- Hij spreekt den wenscli uit om
op aangename wijze samen te mogen ver
gaderen in het belang der gemeente- Af
wezig was met kennisgeving dhr M- Ver-
heike- Medegedeeld wordt, dat vrijstelling
is verleend voor den tijd van 2 jaar voor
het te geven onderwijs in vak j- Een
schrijven van dhr Joh- Verheijke, dat hij
zijne benoeming als lid van liet B- Arm
bestuur aanneemt- Ingekomen is een
schrijven van de Provinciale vereeniging
lot verbetering van het Geitenras in Zee
land met een verzoek wanneer er even
tueel aanvrage komt van een dergelijke
vereeniging om subsidie, dat verzoek niet
af te wijzen. Aangeboden werd de reke
ning van den Keuringsdienst van waren
waaruit blijkt, dat voor deze gemeente
een bedrag van 'f52.46 ten haren laste
komt- Een schrijven is ingekomen van het
Burgerlijk Armbestuur, dat zij wegens de
groote uitgaven zich genoodzaakt ziet een
patiënt, die zij tot heden voor hare reke
ning nam in een krankzinnigengesticht,
over te geven aan de gemeente om reden
liet de kas dezer instelling niet dragen
kan.
Medegedeeld wordt het proces-verbaal
van kasopname bij den gemeente-ontvan
ger. Alles in orde bevonden. Medegedeeld
werd de rekening van den Vleeschkeurings
dienst, waarbij voor Ellewoutsdijk volgt
een restitutie van f7.15.
Van Ged- Staten is bericht ontvangen
van goedkeuring der gemeente-rekening
dienst 1924, idem van de gemeente-be
grooting 1926. Van de gezondheidscom
missie is ingekomen een verzoek tot on
bewoonbaarverklaring van een woning be
woond door het gezin C- P. Pieterse.
De voorzitter deelt mede, dat deze zaak
uitvoerig doorB- en W. besproken is, doch
dat ze voor het feit gesteld zjjn de raad
te adviseeren op dit verzoek niet in te
gaan wegens gemis aan een andere wo
ning en zulk een gezin niet zonder meer
op straat gezet kan worden. Met alg. st.
wordt besloten het verzoek af te wijzen-
Het kohier hondenbelasting 1926 wordt
vastgesteld tot een bedrag van f 67, waar
onder vallen 30 bonden eerste klasse en
7 honden tweede klasse.
Mededeeling werd gedaan door den
voorzitter, dat hij een schrijven heeft ont
vangen van de Ambachtsvrouwe mevrouw
M- J. van Haitum van Ellewoutsdijk f#
Beverwijk, waarin zij mededeelt, mits de
raad het goedkeurt in bruikleen af te
staan een tweetal schilderijen zulks ter
verfraaiing van de raadszaal, voors lellende
„De Vrede van Munster" in 1648 en een
schilderij voorstellende „een haring-
visscherij". De gemeenteraad wil dankbaar
dit aanbod aanvaarden-
Bij de rondvraag vraagt, dhr Rinders
of het de nedoeling van B- en W. is de
zat.en in de haven aan de Westzijde ook
te verbeteren gelijk aan de Oostzijde. Wet
houder v. d. Velde zegt, dat er momenteel
geen voldoende voorraad materiaal aan
wezig is, doch zoodia die er is ook een
gelijk pakwerk wel laten zetten langs de
he-ul en de verdere zaken ook in orde
brengen-
Dhr Bruinooge vraagt of er geen betere
regeling getroffen kan worden met de
postbestelling- Zooals deze regeling nu
is lijkt het op een groote janboel. Ze is
zeer primitief aangezien het meermalen
gebeurt, dat de eerste postbestelling pas
in den namiddag ter plaatse komt- bij
lien, die buiten de kom der gemeente
wonen daar deze van uit Oudelande be
steld wordt- Het is niet de bedoeling een
blaam te werpen op den tegenwoordigen
kantoorhouder-besteller ter dezer plaatse.
De voorzitter zegt, dat hij vermoedt,
dat hierin wel geen verandering gebracht
kan worden, gehoord de meening op een
conferentie te Goes aangaande dezen
dienst, zulks uit een oogpunt van bezuini
ging. Verder vraagt dhr Bruinooge, of B.
en W. al verdere voorloopige plannen ge
maakt hebben tot herstel der torenspits.
De voorzitter zegt, dat het college van
B. en W. binnen niet al te langen tijd
met afgeronde plannen hoopt te komen,
om 'dan met den raad een definitieve
beslissing te nemen. Hierna sluiting.
Axel. Aan de ingezetenen is een strooi
biljet uitgereikt, ouderteekend door „Hel
Comité", en de ingezetenen opwekkend
mede te onderteekenen het adres aan
den gemeenteraad, vragend: le het ga-
rantiebesluit van f 17.000 aan do P. Z.
E. M. in te trekken of op te schorten;
2e een onderzoek in te stellen naar zelf
exploratie3e onverwijld goedkeuring te
vragen op de leening van f70.000 voor -
uitbreiding van het gasnet naar de buiten
wijken. (M. Ct.)
Christendom en cultuur
In de „Bazuin" levert Prof. Ridderbos een
beschouwing over Abrahams leven. Te mid
den van deze beschouwing beeft bij inge-
lascht een woord van waarschuwing voor
onzen tijd, dat aan de opmerkzaamheid niet
mag ontgaan. Dat woord getuigt van een
juisten blik op den tijd, waarin wij leven.
Het luidt als volgt:
„Want dit tenslotte daar zijn wei
nig geschiedenissen in do Schrift, waarvan
een meer aangrijpende prediking, ook spe
ciaal voor den tijd waarin wij leven, uit
gaat, dan van deze geschiedenis van Lot,
die was de neef en metgezel van Abraham
c-n die werd do vader der Ammonieten en der
Moabieten. Een -s-.herpe tegenstelling, die haar
verklaring vindt in het feit, dat hij, toen hij
zelfstandig zyn weg moest zoeken, Sodoms
vlakte had gekozen en Sodoms zonde licht
had geacht.
Wij, hedendaagsche Gereformeerden, zijn een
geslacht, dat heeft gewandeld met Abraham:
met <le vrome voortrekkers, die in het ge
loof veel hadden verlaten om den Heere
op Zijn roepstem te volgen. Wij hebben van
hun leiding genoten en hebben aanvanke
lijk getracht, in hun voetstappen te wande
len.
Maar de tijd komt eens, en. is gekomen ook
voor ons, dat wij zonder hen onzen eigen
weg moeten gaan. Nu zij heengaan of zijn
heengegaan, is het de vraag, of hun keuzo
ook in waarheid de onze is. En indien ja,
dan is het nog wederom de vraag, of wij
dan ook door die keuze heel ons leven wil
len laten beheerschen.
Ook nu ligt daar Sodoms vlakte, het leven
der wereld met zooveel, dat het oog kan
streelen en het hart hekoren. De gedachte
kan zich zoo licht van iemand meester ma
ken, dat als hij daar eens middenin mocht
wonen, hjj het Paradijs zou hebben gevonden.
Zijn er geen verschijnselen, die er op wijzen,
dat ook uit onze kringen sommigen steeds
meer onder den invloed van deze voorspie
geling dreigen te komen?
Natuurlijk, wij kunnen niet uit de wereld
gaan. Maar de groote vraag is deze, of wij
in die wereld zullen verkecren als Abra
ham, wonend in de tenten, als degenen, die
een vaderland zoeken; of als Lot, die al
kende hij nog .iets beters toch al te veel
zijn deel zocht in deze wereld, en terwille
van Sodoms rijkdommen Sodoms zonde een
tijdlang licht achtte.
En daarom, zoo dikwerf wij dreigen voor
dezelfde verleiding te bezwijken, gaat er van
deze geschiedenis een ernstige waarschuwing
tot ons uit!
Ze roepl; ons toe: hebt deernis!
Hebt deernis met uzelven, want ge zult
in dezen weg slechts duisternis over uwen
levensweg brengen.
Hebt deernis bovenal met hen, wien gij op
den weg des levens hebt voor te gaan; deer
nis met uw kinderen en met heel het geslacht,
dat rondom u opgroeit. Gij hebt nog met
Abraham gewandeld, en daarom kan het
zijn, dat gij op 4ie gevaarlijke plek in de
wereld waar gij u zoudt willen hegeven, nog
niet geheel ten onder gaat in geestelijken
zin. Maar wat moet er worden van het op
u volgende geslacht Van hen, die van Abra
hams wandel des geloofs geen getuigen zijn
geweest; dio niets hebben gekend dan uw
slappe geloofskracht, uw hondorden pogin
gen om God en do wereld tegelijk te dienen
Men fluistert soms, dat er reecte nu om
ons heen opgroeit een geslacht, dat op een
grootere mate van vrijheid z'un zinnen heeft
gezet. Meer vrijheid van geloof, daar het
Goddelijk gezag wat minder en het mensche-
lijk oordeel wat moer gewicht in de schaal
zal werpen. Meer vrijheid van leven, daar
men hel met de zeden, door de vrijheid
en den vromen zin der vaderen eenmaal vast
gesteld, wat minder nauw zal nemen; en veel,
dat om zijn nauwe verbinding met het zon-
doleven dusver onder ons in den ban was
gedaan, voor geoorloofd zal achten.
Indien het waar is, laten zo niet onge-
waarschuwd blijven. De leuzen, die hierbij
worde naangeheven, hebben vaak, vooral voor
jonge menschen, zooveel bekoorlijks: men
spreekt dan van jong leven en van nieuwe
ontwikkeling! Maar de waarheid is juist an
dersom. Lots dochters zullen, toen ze met
het leven in Sodom kennis maakten, ook
wel over dat „jonge" en „nieuwe" leven
hebben gejubeld. Maar de waarheid was, dat
het weer was het oude, Heidensche zonde
leven, waar hun vader Lot met Abraham
door Gods genade eenmaal was uitgeleid.
Neen, het jonge, zich altijd weer vernieu
wende leven, dat ook voor den jongen mensch
alleen een waardig ideaal kan zijn, dat wordt
niet gevonden, waar men den dienst van
God met de vreugden der wereld tracht te
vereenigen; dat vindt ge slechts in Abra
hams tent bij Mamre's eikenbosschen. Niet
in de zwoele atmosfeer van Sodoms vlakte
en van Sodoms zondeleven; maar daar; waar
de/-frissche berglucht waait en aan Abra
ham, den geloofsheld, in de eenzaamheid
zijner tent ten deel valt de dagelijkse!» ont
moeting met zijn God."
Dit zijn gulden woorden, die wij gaarne
ter overweging aanbevelen aan velen, die veel
spreken over de verhouding van Christendom
en cultuur en bij wie, naar wij vreezen,
het Christendom steeds meer plaats moet af
staan aan de cultuur. Men zij toch op zijn
hoede! Waarlijk, het ontbreekt niet aan waar
schuwende stemmen.
Mot een kruis in de hand.
Het kruis is het middelpunt van de we
reldhistorie. Het kruis van Christus is de
Joden een ergernis, do Grieken een dwaas
heid, maar allen die gelooven, een voor
werp van eeuwige vreugde. Maar met een
kruis in de hand, vloekende de eeuwigheid
in te gaan, erger is schier niet denkbaar.
In een van de ziekenhuizen in Amsterdam
lag een man ernstig krank. Alle hoop was
opgegeven en het einde naderde met ras-
sche schreden. De familie werd gewaar
schuwd en de Geestelijke. Een neef bracht
voor den stervenden man een kruis mede
en verzocht de zuster, als de man straks
het tijdelijke met het eeuwige had verwis
seld, dat kruis in zijn hand te geven. In
het nachtkastje werd het weggelegd. Dit
zag de stervende en vroeg aan zijn vrouw,
wat daar in gestopt werd. „O, dat is een
kruis", antwoordde zij. „Geef hier dat
ding", sprak de stervende en wierp het
weg erp tot den Geestelijke, „dat hij wel
kou gaan, zij hadden hem lang genoeg ge
plaagd". Met een vloek werd dit bevestigd.
De Geestelijke klopte de vrouw op haar
schouder en zeide: „Kracht naar kruis"
en ging hoen. Er was voor hem hier niets
te beginnen. Enkele uren later stierf de
man. De zuster deed haar plicht en gaf
het kruis in de hand van den gestorvene,
die het vloekende weggeworpen had. Daar
lag hij nu, met een kruis in de hand,
maar.... verloren, vloekende de eeuwig
heid ingegaan.
Het haatte niet, of dat kruis was gelegd
tusschen de doode vingeren. Voor eeuwig
verloren, omdat hij in dit leven, niet in
het geloof had opgezien, naar liet kruis
van Jezus Christus, dat verlossing van
zonden predikt. Laat de ernst van deze ge
schiedenis u dringen naar het kruis van
Christus. Omklemt het in het geloof, in
uw leven 'en sterven. Laat het nimmer los,
verwerpt hel niet, maar:
Vlied naar 't kruis met al uw zonden,
Moede wandelaar!
Bij het kruis wordt heil gevonden,
Rust is daar.
En ge ontvangt eeuwige blijdschap.
(De Genadeklok.) R.
Reckter-inbreker? Op bevel van
liet parket te Stettin is een onderzoek geopend
tegen een Bcrlijnschen rechter Jürgens, die
c-onige maanden geleden van Stargard in Pom-
mercn naar Berlijn is overgeplaatst. Jürgens
wordt verdacht van medeplichtigheid aan een
aantal hij hem zelf gepleegde inbraken. Daar
hij verscheidene processen legen communis
ten had geleid, vermoedde men eerst, dat
deze inbraken een politiek karakter hadden,
dit schijnt echter niet liet geval te zijn ge
weest.
In Juni van verleden jaar vertoefde J.
mol zijn vrouw in een hotel te Kohlberg. Op
geheimzinnige wijze zou toen hij J. voor een
waarde van 18.003 mark uit zijn kamer zijn
ontvreemd. J, was verzekerd en kreeg het be
drag terugbetaald.
Enkele maanden later werd ingebroken in
cle woning van J. te Stargard, ditmaal zouden,
altijd volgens verklaringen van J., juweelen
een som geld en belangrijke documenten zijn
ontvreemd. Men vermoedde, dat de commu
nisten, die zeer slecht over J. te spreken
waren, de inbraak uit wraak hadden ge
pleegd. De verzekeringsmij richtte zich echter,
daar zij vermoedde, dat de zaak niet geheel
in orde was, tol het parket. Het toen inge
stelde onderzoek leverde geen resultaat op;
thans is echter een nieuw onderzoek ge
opend. Do echtgenoote van J. is in hechtenis
genomen. Tegen J., die 53 jaar oud is, is
eveneens een bevel tot arrestatie uitgevaar
digd. Hij bevond zich echter niet in zijn
woning toen de. agenten van politie aldaar
verschenen; beweerd werd, dat hij zich naar
Cassel had begeven. De autoriteiten hebben
de politie van Cassel daarop verzocht hem
aldaar onmiddellijk te arresteeren.
Naar Wolff meldt is J. aldaar aangehouden.
De onregelmatigheden b ij de
spoorwegen te Roosendaal. Onge
veer anderhalf jaar geleden werd tusschen
de stations Middelburg en Eindhoven een rij
wiel vermist. Er is toen een onderzoek naar
deze ontvreemding ingesteld, echter zonder
resultaat. 10 Juni 1925 verdween een nieu-
Owe damesfiets die van Utrecht naar Mid
delburg was verzonden, in het laatst van
Augustus daaropvolgend verdween weder een
rijwiel op de reis van Middelburg naar Lei
den, vlak daarop gingen opnieuw twee fiet
sen uit Zeeland verzonden te loor, tot in
het half December 1.1. een van "Middelburg
naar Rotterdam verzonden fiets ontvreemd
werd. Onderzoekingen naar de daders van
deze reglmatig terugkeerende diefstallen ble
ven vruchteloos, tot dat de betrokken con
troleur van de Beweging die met de opspo
ring belast was ging vermoeden dat liet punt
waar men den dief of dieven zou moeten
vinden het station Roosenda tl moet zijnsteeds
toch betrof hel diefstal van fietsen, die uit.
Zeeland over Roosendaal werden verzonden.
In overleg met de politie te Roosendaal werd
door deze een onderzoek bij het personeel
ingesteld, wat echter geen resultaat opleverde,
geen van de beambten kwam in aanmerking
om van deze diefstallen le worden verdacht.
De controleur der Beweging begaf zich 12
Januari naar Roosendaal, teneinde zich per
soonlijk nog eens van den toestand te over
tuigen hij sprak hier een zijner vertrou
wensmannen, die hem mededeelde, dat een
zekere M. A. M„ een stationsbeambte aan
v. Z. een Gazellerijwiel had verkocht. Daar
het rijwiel dat liet laatst werd vermist een
Gazelle geweest was, waarschuwde de con
troleur onmiddellijk de politie om aan de
hand van deze gegevens nogmaals een on
derzoek in te stellen. Dit had tot resultaat,
dat M. A. M. in voorarrest werd gesteld,
Hij ontkende eerst zich aan de feiten te
hebben schuldig gemaakt, doch tenslotte be
kende hij den controleur der Beweging die
hem, nadat de politie den verdichte gehoord
had, opnieuw in verhoor nam, de zeven rijwie
len te hebben gestolen. Hij stond onder den
invloed van een zekere v. B., zijn medeplich
tige, die daarop eveneens in arrest is gesteld.
Onafhankelijk van elkaar legden de beide
hoofddaders daarop verschillende verklaringen
ten nadeele van andere leden van het per
soneel af, waarop meerdere arrestaties volg
den. Het is onjuist dat, zooals naar verschil
lende bladen is gemeld, de waarde van het
gestolene behalve wat door de beide
hoofddaders is ontvreemd ten hoogste tien
gulden bedraagt; hetgeen in beslag is geno
men heeft reeds een grootere waarde, ter
wijl, waar de diefstallen reeds jaren aan
den gang zijn, het niet precies is vast te
stellen hoe groot liet bedrag van het gesto
lene moet worden geschat. Er moet volgens
de verklaringen der beide hoofddaders, welke
verklaringen, waar zü onafhankelijk van elkan
der weiden afgelegd zeer vermoedelijk waar
heid bevatten in den loop van den tijd zeer
veel van verschillende zendingen gestolen zijn,
zooals sokken, jenever (waardoor eenige be-
(ambteu zelfs beschonken werden) vruchten,
visch enz. Uit den aard der zaak is dit alles
niet meer na te gaan, in elk geval zal hel
verdere onderzoek waarschijnlijk nog wel meer
licht in deze affaire brengen.
Naar men verneemt zal de zaak 18 Maart
te Breda voor de rechtbank worden be
handeld.
Op een t r e i ng eschoten. Don
derdagmiddag is tusschen Almelo en Yric-
zenveen op een trein geschoten. Een ruit
van een tweede klas-coupé werd door hagel
korrels vernield. Van de reizigers werd nie
mand getroffen.
Oplichters truc. In een van do
Utrechtsche sigarenwinkels kwam een heer
hinnenloopen, die er een doos sigaretten kocht
voor den prijs van f.150. Ter betaling legdo
hjj een binkbiljet van f 100 op de toonbank,
zeggende geen klein geld bij zich te hebben.
De juffrouw van den sigarenwinkel antwoord
de hierop dat dit absoluut geen bezwaar
was; zij kon het biljet van honderd gulden
heel goed wisselen. En zoo begon zij een
aantal bankjes van tien voor haar klant uit
te betalen. Toen ze aan. de zestig gulden
gekomen was, verzocht de heer haar voor
liet resteerende bedrag zilvergeld (e mogen
ontvangen. Ook aan dezen wensch kon de
winkelierster voldoen door even wat zilvei
te gaan halen in de kamer achter den winkel.
Teruggekomen zijnde, wilde zij één-en-zes lig
gulden verder gaan, doch haar klant maakte
haar er opmerkzaam op, dut hij pas veertig
gulden van haar had ontvangen. Eu inderdaad
er lagen maai- vier briefjes van tien op de
toonbank. De juffrouw begon te twijfelen, de
klant was welsprekend en overtuigend, enfin;
ze betaalde tenslotte nog f 5S.50 in zilvergeld
terug, 's Avonds bij het kas-opmaken bleek
er een tekort te zijn van twintig guldens.
Toen tond hel zonnekslaar bij haar vast,
dat ze eerst, wel degelijk zes bankbiljetten
van tien gulden had teruggegeven.
Loten, kaartleggen en g o- o -
e h e 1 en voor.... een nieuwen do-
miné. De Neet. Herv. Gemeente van Rijswijk
(Z.-IL), die modern is in meerderheid, wil
een tweede predikantsplaats vestigen.
Daar moet geld voor zijn. Hoe daaraan te
komen
Natuurlijk door.... een bazar! Dat is te
genwoordig zoo de mode cn de methode.
Welnu in een Hotel wordt die straks go-
durende vier achtereenvolgende dagen, den
Zondag incluis, gehouden. En liet publick
wordt tot bezoek opgewekt door een kaart,
die in kapitale letters het opschrift draagt:
„Rijswijk vooruit! Een tweede predikant?"
Allerlei attracties zijn aanwezig. De kaart
meldt o.rn.Verlotingen, Kaartlegster, YToO-
lijk vischvermaak, Goochelaar, Do dolle para-
pluie. lederen dag muziek. lederen dag muziek,
lederen dag een andere aantrekkelijkheid".
Als zóó do Kerk van Christus in het geloof
moet worden opgebouwd, weten we het niet
meer, zegt de „Rott."
Het s p a ar potje. De vrouw van
een caféhouder op de Boompjes te R'dam,
die tevens een logement drijft, had in de
laatste jaren door groote zuinigheid een som
metje weten over te sparen. Dat ze liet geld
bezat, wist zelfs haar eigen man niet en
omdat ze niet veel op heeft met banken of
spaarkassen, had ze het geld in haar woning
verborgen, op een plaats, waar wel niemand
het zou vinden, naar ze dacht. In een hoekje
van de W. C. lagen in een portefeuille bank
jes van f 100, f60, f40 en f25, in totaal
vier duizend, vijf en zeventig gulden.
De éaféhoudsker leefde in de grootste te
vredenheid, blij met tiaar appeltje voor de
dorst en Vrijdagavond ging ze eens naar haar
safe om zich even oj> de hoogte te stellen,
of de schat er nog was. Tot haar ontsteltenis
bleek de portefeuille bijna leeg, er zaten
nog maar drie bankbiljetten van honderd
gulden in. Ilot valt te begrijpen, dat do
vrouw eenigszins overstuur was en dat zo
personen in haar huis begon te verdenken.
Daar was dan ook aanleiding voor. Het echt
paar K., dat reeds geruimen tijd in het loge
ment vertoefde, was de laatste weken la
melijk bij kas geweest. Dit leek verdacht
niet het oog op hot feit, dat voordien zo
zoo hard waren als een spijker. De man van
de caféhoudster had in verhand hiermede
wel eens de opmerking gemaakt, dat zo niet
eens over een zeker diertje beschikten, om
dood te maken.
Zooals gezegd, het echtpaar K. scheen er
plotseling goed voor te zitten. De vrouw was
enkele malen mot de caféhoudster de stad in
geweest, had haar herhaaldelijk getracteerd,
eens zelfs op piepkuikens. En toen de 1»
stolene van. den diefstal sprak, kwamen in
•het huisgezin verhalen los over do verkwis
tingen van vrouw IC. Een veertien Jarige doch
ter des huizes had van haar een bankbiljet-
van f 100 in bewaring gekregen, omdat haar
man er niets van weten mocht, en een twaalf
jarig dochtertje had herhaaldelijk geld van
de vrouw gekregen, soms drie, vier gulden
tegelijk. Ze scheen er geen raad mode te we
ten. De caféhouder had voorts gehoord, dat
door K. voor drieduizend gulden een café
was overgenomen. Alles bijeen vond men
reden genoeg, om de politie in de zaak te
mengen. Er werd een onderzoek ingesteld,
met bet resultaat, dat het echtpaar K. werd
gearresteerd. En het mocht de politie geluk
ken, hij den man, die het café aan IC. had
verkoeld, op de drieduizend' gulden beslag
te leggen. Op het eclitpaar werd voorts nog
f 450 gevonden.
De caféhoudster is inmiddels tot de over
tuiging gekomen, dat men z'n geld. beter
ergens anders kan bewaren, dan op de W. C.
Hoogovenschoorsteen ing»
stort. Bij de mijn Michelville in het Frau-
scho Villerupt, is de 80 M. hooge school
steen der hoogovens 3 pil 4 met groot lawaai
ingestort, juist toen eenige arbeiders aan den
top met reparatiewerk bezig waren. Sommi
gen hunner, alsmede meerdere aan den voet
van den schoorsteen staande arbeiders wer
den onder de puinen begraven. Het aantal
slachtoffers is nog onbekend. Men vermoedt
echter, dat ar 10 dooden en ongeveer 20
gewonden zijn. Hel reddingswerk is nog aan
den gang.
Trein postwagen b e r 0i o fd Do
nachtsneltrein Parijs—Belfort is Vrijdagavond
dicht Hij Parijs tot stilstand gebracht door
dat een signaal op onveilig stond. Dieven
hebben daarop den postwagen geplunderd on
aangeteekende stukken ter waarde van 250
duizend francs buit gemaakt.
Een „dikke Bertha" te koop.
De stad Amiens had als gedachtenis van het
Engelsche leger een tank en van de Fran-
sche militaire autoriteiten een twintigtal Duit-
sche kanonnen gekregen. Thans heeft de ge
meenteraad besloten al deze ijzerwaren, als
zijnde lastige stukken op te ruimen. De stad
is ook eigenaresse -van een „dikke Bertha",
die door Australiërs bij' Chiguolles was buit
gemaakt. Voor eventueele liefhebbers is ook
dit kanon te koop.
Historie-onderzoek.
Op 24 Augustus 79 werd Pompeji on
der lava bedolven.
Sinds ligt het onaangeroerd en onver
anderd onder dat harde, eeuwen-durend
kleed. Zoodat de onderzoeker thans na
ruim achttien eeuwen nauwkeurig cousta-
teeren kan, hoe destijds de toestand ge
weest is.
Een der vragen, die daarbij onmiddellijk
op den voorgrond treden, is; waren er des
tijds in Pompeji reeds christenen? In
Rome waren ze, gelijk de historie ons leert
en de catacomben ons toonen. Waren ze
ook reeds in Pompeji?
Wie nu genieten wil van een weten
schappelijk, voorzichtig wikkend en we
gend betoog over dit onderwerp, leze het
artikel van De Waele in „Studia Gatho-
lica" 1926, bladz. 203—211.
Hier is de geleerde aan den arbeid, die
niets meer zegt dan hij verantwoorden
kan. Niet de propagandist, die gelooft wat
hij hoopt en vindt wat hij wenscht; die uit
halve gegevens heele conclusies opbouwt,
enz. Maar de voorzichtige man.
Het resultaat is negatief. Omtrent de
vraag, of er op den ongeluksdatum chris
tenen waren in de getroffen stad, is geen
spoor te ontdekken.
Ziehier een stuk der redeneering.
Op een der huizen heeft men het op
schrift: „Sodoma Gomora" gevonden.
Wat volgt daaruit?
Men kan vermoeden, dat in deze lako-
nische uiting een belangrijk psycholo
gisch of historisch gebeuren verborgen
is en onwillekeurig gist men naar tijd
en reden van dit graffito. De lokale om
geving kan niets ter verklaring bijbren- v
gen, we zijn dus op innerlijke argumen
ten aangewezen.
Aan dien draad wordt nu aldus verder
gesponnen;
Bij den schrijver van da bedoelde
woorden kan men 'n gectachtengang ver
onderstellen, waaraan ten grondslag ligt
een diepe verontwaardiging over het
moreele peil der stad en een strenge
Christelijke levensopvatting. Toch zou
het verkeerd zijn, zich Pompeji voor te
stellen als typisch voor de lage morali
teit van die dagen; mocht een of andere
Gampaansche stad weer aan het licht
komen, ze zou zeker in moreel opzicht
niet hooger staan dan Pompeji.
Waar deze bijzonderheden meer op
een Christen dan op een Jood wijzen,
zal men onwillekeurig naar de aanlei
ding van deze uitlating vragen. Zeker
volstaat men niet met te wijzen op de
gedachte aan dc nakende komst des
Heeren: de aanleiding moet een duide
lijk teeken geweest zijn, dat bij den
schrijver de gedachte aan een naderen
den ondergang wakker riep. Dit zal wel
de eerste groote ramp geweest zijn, die
in 63 de stad teisterde: een geweldige
aardbeving, waarvan in 79 de sporen
nog niet heelemaal verdwenen waren
(in de nieuwe opgravingen der Strado
dell' Abbondanza is dit duidelijk te zien)
verwoestte het grootste gedeelte van
Pompeji. Een tweede ramp moet de ge
dachte aan den laatsten dag zeker nog
versterken; de verwoesting van de lij-
densstad van hun Stichter moet op de
Christenen een niet minder sterken in
druk hebben gemaakt dan op de Joden,
te meer daar door deze gebeurtenis een
voorspelling van Christus in vervulling
ging.
Samenvattend kunnen we zeggen; een
inwoner, veronwaardigd over de hei
densche moraliteit, ziet in zijn stad een
ander Sodoma dat op een gewelddadig
einde wacht. Tevens denkt de schrijver
aan het wereldeinde, aan de ramp in 63,
aan den val van Jeruzalem met zijn bit
tere gevolgen. Of die schrijver een Jood
of een Christen was? Wiskundige zeker
heid zullen we wel nooit verlangen,
maar de intrinsieke gegevens schijnen
meer op een Christen te wijzen. Hoe het
ook zij, de opgravingen boden ons tot
nogloe zeer weinig over het Christen
dom.
(„D# Nederlander".)
zelfl
Drukksrs-E
OOSTERBAAN
Sureaux: Langs Vos
Iel.: Redactie no.
Postrekenir
Bijkantoor tl
Firma F. P. DHUiJ
Verjaardag Buïjse|
De vaderlandscht
onbetuigd gelaten ii
■den 70sten verjaard
redacteur. Zelfs de
trale pers schonk
Wie meer van i
kennen wijdden z<
den aan zijn arbeid-l
Wij kunnen niet r
nota nemen, doch
melding te maken
woord dat de hoc
Middelburgsche Col
hoofdblad in onze pl
wijdde.
„De Middelburgs!
Een 7 0 - j a r|
De lezer weet,
vooruit melding ma
Die regel is vast.
toch er uitzonderind
een confrater geld
Buijse, den hoof
Zeeuw" die den ee
verjaardag viert,
hoofd iedacteur is
Journalistiek, w<
varing maar al tel
vak- Het is, zooi)
journalist zeieer
alles eischt. Voor
de journalistiek ir
derd, vooral van
de eenige redacteur
1905 driemaal per
verschijnende blac
slomp had Ie doel
dagelijksïhe redact!
als zeer strijdvaan!
tieke artikelen had
werkzaam strijder
verjaardag nog sted
zaam is, dan nemd
listen, eerbiedig del
beter dan het publi
We beseffen bol
dat de heer Buijsl
kan zijn op de pil
blad gegeven heeft-1
bewondering gehadl
heugeö dat hem t<f
blijkens zijn vele zi
irmeringen aan vr
uit den partijstrijd!
vastheid zon hij
lijnen hebben kunn
voeren naar een a
hebben. Maar de vl
in Zeeland zijn vl
hartelijker dan vi
dat niet zoo was,
bileum merkwaard!
te doen wat wij nl
Buijse openlijk onzl
schen aanbieden-
Niet minder trof|
woord van „De N<
orgaan der Chr-
„De Nederlander'1
De heer Buijse,
tieken arbeid het
durende een 12-tr
aan de Prins Willi]
hage. onder den
groote beteekenis gj
der Christelijke pd
zijn krachten werd|
hem gevraagd, wa
hij zich aan zijn C
zijn partij beslag
tiek propagandist-
van zijn arbeid 1
politiek aspect va
•slagen zien veran
ook door het werk
De Zeeuw heeft
positie ingenomen!
Weliswaar positief
noot het blad toe]
van vele christelijl
allereerst een blad I
Ifuyper, maar doe
woordiging in de
Goes, voelde het
van onzen overled*
aangaat, kan men
soonlijk een diep
voor den afgevaa
wien hij gednrend
trekking stond-
Buijse heeft, al
christelijke pers,
Dat hg nochtans
behouden in dien
beid, wijst op een
men dezen jeugd
mag-
God schenke
ouderdom en kra
zetting van zijn
Nog citeeren
onaire bladen-
„De Standaard'
De heer Buij
„De Zeeuw", is