Kerknieuws. I lil Cl men voor het geheele laird met uitzonde ring van enkele groote steden als Amster dam en Rotterdam. E'hr Berger zegt, dat "belanghebbenden alle van meening waren, dat het hier een proef geldt. Ce directe bezuiniging is een besteller van f 24 per week, en dan dwingt men menschen busrecht van f 10 per jaar "te betalen. Nu de bestelling van kwart voor elf is opgedreven, krijgen de menschen de stukken van den trein van 9 uur, die veel ine,le "brengt wat den vorigen avond is gepost, eerst 3 uur later. Het is dan volgens spr. ook te doen om het dure postrijtuig uit dien trein weg te krijgen en te komen tot nog min der postzen lingen met d provinciale boot, wat ook bezuiniging betoekent. Spr. vraagt line zij er over danken, die van Vlissingen een centrum van industrie en handel wil len maken. Men moet niet to veel luiste ren naar de hooge ambtenaren, die den dienst niet kennen. De voorz. zegt, dat de inspectie heeft medegewerkt, om de middagbestelling zoo vroeg mogelijk te doen plaats hebben. B en W. zijn diligent. Ellewoutsdijk. Vrijdag vergaderde de ge meenteraad- De vergadering wordt dooi den voorzitter met een woord van welkom geopend op deze eerste vergadering in dit jaar- Hij spreekt den wenscli uit om op aangename wijze samen te mogen ver gaderen in het belang der gemeente- Af wezig was met kennisgeving dhr M- Ver- heike- Medegedeeld wordt, dat vrijstelling is verleend voor den tijd van 2 jaar voor het te geven onderwijs in vak j- Een schrijven van dhr Joh- Verheijke, dat hij zijne benoeming als lid van liet B- Arm bestuur aanneemt- Ingekomen is een schrijven van de Provinciale vereeniging lot verbetering van het Geitenras in Zee land met een verzoek wanneer er even tueel aanvrage komt van een dergelijke vereeniging om subsidie, dat verzoek niet af te wijzen. Aangeboden werd de reke ning van den Keuringsdienst van waren waaruit blijkt, dat voor deze gemeente een bedrag van 'f52.46 ten haren laste komt- Een schrijven is ingekomen van het Burgerlijk Armbestuur, dat zij wegens de groote uitgaven zich genoodzaakt ziet een patiënt, die zij tot heden voor hare reke ning nam in een krankzinnigengesticht, over te geven aan de gemeente om reden liet de kas dezer instelling niet dragen kan. Medegedeeld wordt het proces-verbaal van kasopname bij den gemeente-ontvan ger. Alles in orde bevonden. Medegedeeld werd de rekening van den Vleeschkeurings dienst, waarbij voor Ellewoutsdijk volgt een restitutie van f7.15. Van Ged- Staten is bericht ontvangen van goedkeuring der gemeente-rekening dienst 1924, idem van de gemeente-be grooting 1926. Van de gezondheidscom missie is ingekomen een verzoek tot on bewoonbaarverklaring van een woning be woond door het gezin C- P. Pieterse. De voorzitter deelt mede, dat deze zaak uitvoerig doorB- en W. besproken is, doch dat ze voor het feit gesteld zjjn de raad te adviseeren op dit verzoek niet in te gaan wegens gemis aan een andere wo ning en zulk een gezin niet zonder meer op straat gezet kan worden. Met alg. st. wordt besloten het verzoek af te wijzen- Het kohier hondenbelasting 1926 wordt vastgesteld tot een bedrag van f 67, waar onder vallen 30 bonden eerste klasse en 7 honden tweede klasse. Mededeeling werd gedaan door den voorzitter, dat hij een schrijven heeft ont vangen van de Ambachtsvrouwe mevrouw M- J. van Haitum van Ellewoutsdijk f# Beverwijk, waarin zij mededeelt, mits de raad het goedkeurt in bruikleen af te staan een tweetal schilderijen zulks ter verfraaiing van de raadszaal, voors lellende „De Vrede van Munster" in 1648 en een schilderij voorstellende „een haring- visscherij". De gemeenteraad wil dankbaar dit aanbod aanvaarden- Bij de rondvraag vraagt, dhr Rinders of het de nedoeling van B- en W. is de zat.en in de haven aan de Westzijde ook te verbeteren gelijk aan de Oostzijde. Wet houder v. d. Velde zegt, dat er momenteel geen voldoende voorraad materiaal aan wezig is, doch zoodia die er is ook een gelijk pakwerk wel laten zetten langs de he-ul en de verdere zaken ook in orde brengen- Dhr Bruinooge vraagt of er geen betere regeling getroffen kan worden met de postbestelling- Zooals deze regeling nu is lijkt het op een groote janboel. Ze is zeer primitief aangezien het meermalen gebeurt, dat de eerste postbestelling pas in den namiddag ter plaatse komt- bij lien, die buiten de kom der gemeente wonen daar deze van uit Oudelande be steld wordt- Het is niet de bedoeling een blaam te werpen op den tegenwoordigen kantoorhouder-besteller ter dezer plaatse. De voorzitter zegt, dat hij vermoedt, dat hierin wel geen verandering gebracht kan worden, gehoord de meening op een conferentie te Goes aangaande dezen dienst, zulks uit een oogpunt van bezuini ging. Verder vraagt dhr Bruinooge, of B. en W. al verdere voorloopige plannen ge maakt hebben tot herstel der torenspits. De voorzitter zegt, dat het college van B. en W. binnen niet al te langen tijd met afgeronde plannen hoopt te komen, om 'dan met den raad een definitieve beslissing te nemen. Hierna sluiting. Axel. Aan de ingezetenen is een strooi biljet uitgereikt, ouderteekend door „Hel Comité", en de ingezetenen opwekkend mede te onderteekenen het adres aan den gemeenteraad, vragend: le het ga- rantiebesluit van f 17.000 aan do P. Z. E. M. in te trekken of op te schorten; 2e een onderzoek in te stellen naar zelf exploratie3e onverwijld goedkeuring te vragen op de leening van f70.000 voor - uitbreiding van het gasnet naar de buiten wijken. (M. Ct.) Christendom en cultuur In de „Bazuin" levert Prof. Ridderbos een beschouwing over Abrahams leven. Te mid den van deze beschouwing beeft bij inge- lascht een woord van waarschuwing voor onzen tijd, dat aan de opmerkzaamheid niet mag ontgaan. Dat woord getuigt van een juisten blik op den tijd, waarin wij leven. Het luidt als volgt: „Want dit tenslotte daar zijn wei nig geschiedenissen in do Schrift, waarvan een meer aangrijpende prediking, ook spe ciaal voor den tijd waarin wij leven, uit gaat, dan van deze geschiedenis van Lot, die was de neef en metgezel van Abraham c-n die werd do vader der Ammonieten en der Moabieten. Een -s-.herpe tegenstelling, die haar verklaring vindt in het feit, dat hij, toen hij zelfstandig zyn weg moest zoeken, Sodoms vlakte had gekozen en Sodoms zonde licht had geacht. Wij, hedendaagsche Gereformeerden, zijn een geslacht, dat heeft gewandeld met Abraham: met <le vrome voortrekkers, die in het ge loof veel hadden verlaten om den Heere op Zijn roepstem te volgen. Wij hebben van hun leiding genoten en hebben aanvanke lijk getracht, in hun voetstappen te wande len. Maar de tijd komt eens, en. is gekomen ook voor ons, dat wij zonder hen onzen eigen weg moeten gaan. Nu zij heengaan of zijn heengegaan, is het de vraag, of hun keuzo ook in waarheid de onze is. En indien ja, dan is het nog wederom de vraag, of wij dan ook door die keuze heel ons leven wil len laten beheerschen. Ook nu ligt daar Sodoms vlakte, het leven der wereld met zooveel, dat het oog kan streelen en het hart hekoren. De gedachte kan zich zoo licht van iemand meester ma ken, dat als hij daar eens middenin mocht wonen, hjj het Paradijs zou hebben gevonden. Zijn er geen verschijnselen, die er op wijzen, dat ook uit onze kringen sommigen steeds meer onder den invloed van deze voorspie geling dreigen te komen? Natuurlijk, wij kunnen niet uit de wereld gaan. Maar de groote vraag is deze, of wij in die wereld zullen verkecren als Abra ham, wonend in de tenten, als degenen, die een vaderland zoeken; of als Lot, die al kende hij nog .iets beters toch al te veel zijn deel zocht in deze wereld, en terwille van Sodoms rijkdommen Sodoms zonde een tijdlang licht achtte. En daarom, zoo dikwerf wij dreigen voor dezelfde verleiding te bezwijken, gaat er van deze geschiedenis een ernstige waarschuwing tot ons uit! Ze roepl; ons toe: hebt deernis! Hebt deernis met uzelven, want ge zult in dezen weg slechts duisternis over uwen levensweg brengen. Hebt deernis bovenal met hen, wien gij op den weg des levens hebt voor te gaan; deer nis met uw kinderen en met heel het geslacht, dat rondom u opgroeit. Gij hebt nog met Abraham gewandeld, en daarom kan het zijn, dat gij op 4ie gevaarlijke plek in de wereld waar gij u zoudt willen hegeven, nog niet geheel ten onder gaat in geestelijken zin. Maar wat moet er worden van het op u volgende geslacht Van hen, die van Abra hams wandel des geloofs geen getuigen zijn geweest; dio niets hebben gekend dan uw slappe geloofskracht, uw hondorden pogin gen om God en do wereld tegelijk te dienen Men fluistert soms, dat er reecte nu om ons heen opgroeit een geslacht, dat op een grootere mate van vrijheid z'un zinnen heeft gezet. Meer vrijheid van geloof, daar het Goddelijk gezag wat minder en het mensche- lijk oordeel wat moer gewicht in de schaal zal werpen. Meer vrijheid van leven, daar men hel met de zeden, door de vrijheid en den vromen zin der vaderen eenmaal vast gesteld, wat minder nauw zal nemen; en veel, dat om zijn nauwe verbinding met het zon- doleven dusver onder ons in den ban was gedaan, voor geoorloofd zal achten. Indien het waar is, laten zo niet onge- waarschuwd blijven. De leuzen, die hierbij worde naangeheven, hebben vaak, vooral voor jonge menschen, zooveel bekoorlijks: men spreekt dan van jong leven en van nieuwe ontwikkeling! Maar de waarheid is juist an dersom. Lots dochters zullen, toen ze met het leven in Sodom kennis maakten, ook wel over dat „jonge" en „nieuwe" leven hebben gejubeld. Maar de waarheid was, dat het weer was het oude, Heidensche zonde leven, waar hun vader Lot met Abraham door Gods genade eenmaal was uitgeleid. Neen, het jonge, zich altijd weer vernieu wende leven, dat ook voor den jongen mensch alleen een waardig ideaal kan zijn, dat wordt niet gevonden, waar men den dienst van God met de vreugden der wereld tracht te vereenigen; dat vindt ge slechts in Abra hams tent bij Mamre's eikenbosschen. Niet in de zwoele atmosfeer van Sodoms vlakte en van Sodoms zondeleven; maar daar; waar de/-frissche berglucht waait en aan Abra ham, den geloofsheld, in de eenzaamheid zijner tent ten deel valt de dagelijkse!» ont moeting met zijn God." Dit zijn gulden woorden, die wij gaarne ter overweging aanbevelen aan velen, die veel spreken over de verhouding van Christendom en cultuur en bij wie, naar wij vreezen, het Christendom steeds meer plaats moet af staan aan de cultuur. Men zij toch op zijn hoede! Waarlijk, het ontbreekt niet aan waar schuwende stemmen. Mot een kruis in de hand. Het kruis is het middelpunt van de we reldhistorie. Het kruis van Christus is de Joden een ergernis, do Grieken een dwaas heid, maar allen die gelooven, een voor werp van eeuwige vreugde. Maar met een kruis in de hand, vloekende de eeuwigheid in te gaan, erger is schier niet denkbaar. In een van de ziekenhuizen in Amsterdam lag een man ernstig krank. Alle hoop was opgegeven en het einde naderde met ras- sche schreden. De familie werd gewaar schuwd en de Geestelijke. Een neef bracht voor den stervenden man een kruis mede en verzocht de zuster, als de man straks het tijdelijke met het eeuwige had verwis seld, dat kruis in zijn hand te geven. In het nachtkastje werd het weggelegd. Dit zag de stervende en vroeg aan zijn vrouw, wat daar in gestopt werd. „O, dat is een kruis", antwoordde zij. „Geef hier dat ding", sprak de stervende en wierp het weg erp tot den Geestelijke, „dat hij wel kou gaan, zij hadden hem lang genoeg ge plaagd". Met een vloek werd dit bevestigd. De Geestelijke klopte de vrouw op haar schouder en zeide: „Kracht naar kruis" en ging hoen. Er was voor hem hier niets te beginnen. Enkele uren later stierf de man. De zuster deed haar plicht en gaf het kruis in de hand van den gestorvene, die het vloekende weggeworpen had. Daar lag hij nu, met een kruis in de hand, maar.... verloren, vloekende de eeuwig heid ingegaan. Het haatte niet, of dat kruis was gelegd tusschen de doode vingeren. Voor eeuwig verloren, omdat hij in dit leven, niet in het geloof had opgezien, naar liet kruis van Jezus Christus, dat verlossing van zonden predikt. Laat de ernst van deze ge schiedenis u dringen naar het kruis van Christus. Omklemt het in het geloof, in uw leven 'en sterven. Laat het nimmer los, verwerpt hel niet, maar: Vlied naar 't kruis met al uw zonden, Moede wandelaar! Bij het kruis wordt heil gevonden, Rust is daar. En ge ontvangt eeuwige blijdschap. (De Genadeklok.) R. Reckter-inbreker? Op bevel van liet parket te Stettin is een onderzoek geopend tegen een Bcrlijnschen rechter Jürgens, die c-onige maanden geleden van Stargard in Pom- mercn naar Berlijn is overgeplaatst. Jürgens wordt verdacht van medeplichtigheid aan een aantal hij hem zelf gepleegde inbraken. Daar hij verscheidene processen legen communis ten had geleid, vermoedde men eerst, dat deze inbraken een politiek karakter hadden, dit schijnt echter niet liet geval te zijn ge weest. In Juni van verleden jaar vertoefde J. mol zijn vrouw in een hotel te Kohlberg. Op geheimzinnige wijze zou toen hij J. voor een waarde van 18.003 mark uit zijn kamer zijn ontvreemd. J, was verzekerd en kreeg het be drag terugbetaald. Enkele maanden later werd ingebroken in cle woning van J. te Stargard, ditmaal zouden, altijd volgens verklaringen van J., juweelen een som geld en belangrijke documenten zijn ontvreemd. Men vermoedde, dat de commu nisten, die zeer slecht over J. te spreken waren, de inbraak uit wraak hadden ge pleegd. De verzekeringsmij richtte zich echter, daar zij vermoedde, dat de zaak niet geheel in orde was, tol het parket. Het toen inge stelde onderzoek leverde geen resultaat op; thans is echter een nieuw onderzoek ge opend. Do echtgenoote van J. is in hechtenis genomen. Tegen J., die 53 jaar oud is, is eveneens een bevel tot arrestatie uitgevaar digd. Hij bevond zich echter niet in zijn woning toen de. agenten van politie aldaar verschenen; beweerd werd, dat hij zich naar Cassel had begeven. De autoriteiten hebben de politie van Cassel daarop verzocht hem aldaar onmiddellijk te arresteeren. Naar Wolff meldt is J. aldaar aangehouden. De onregelmatigheden b ij de spoorwegen te Roosendaal. Onge veer anderhalf jaar geleden werd tusschen de stations Middelburg en Eindhoven een rij wiel vermist. Er is toen een onderzoek naar deze ontvreemding ingesteld, echter zonder resultaat. 10 Juni 1925 verdween een nieu- Owe damesfiets die van Utrecht naar Mid delburg was verzonden, in het laatst van Augustus daaropvolgend verdween weder een rijwiel op de reis van Middelburg naar Lei den, vlak daarop gingen opnieuw twee fiet sen uit Zeeland verzonden te loor, tot in het half December 1.1. een van "Middelburg naar Rotterdam verzonden fiets ontvreemd werd. Onderzoekingen naar de daders van deze reglmatig terugkeerende diefstallen ble ven vruchteloos, tot dat de betrokken con troleur van de Beweging die met de opspo ring belast was ging vermoeden dat liet punt waar men den dief of dieven zou moeten vinden het station Roosenda tl moet zijnsteeds toch betrof hel diefstal van fietsen, die uit. Zeeland over Roosendaal werden verzonden. In overleg met de politie te Roosendaal werd door deze een onderzoek bij het personeel ingesteld, wat echter geen resultaat opleverde, geen van de beambten kwam in aanmerking om van deze diefstallen le worden verdacht. De controleur der Beweging begaf zich 12 Januari naar Roosendaal, teneinde zich per soonlijk nog eens van den toestand te over tuigen hij sprak hier een zijner vertrou wensmannen, die hem mededeelde, dat een zekere M. A. M„ een stationsbeambte aan v. Z. een Gazellerijwiel had verkocht. Daar het rijwiel dat liet laatst werd vermist een Gazelle geweest was, waarschuwde de con troleur onmiddellijk de politie om aan de hand van deze gegevens nogmaals een on derzoek in te stellen. Dit had tot resultaat, dat M. A. M. in voorarrest werd gesteld, Hij ontkende eerst zich aan de feiten te hebben schuldig gemaakt, doch tenslotte be kende hij den controleur der Beweging die hem, nadat de politie den verdichte gehoord had, opnieuw in verhoor nam, de zeven rijwie len te hebben gestolen. Hij stond onder den invloed van een zekere v. B., zijn medeplich tige, die daarop eveneens in arrest is gesteld. Onafhankelijk van elkaar legden de beide hoofddaders daarop verschillende verklaringen ten nadeele van andere leden van het per soneel af, waarop meerdere arrestaties volg den. Het is onjuist dat, zooals naar verschil lende bladen is gemeld, de waarde van het gestolene behalve wat door de beide hoofddaders is ontvreemd ten hoogste tien gulden bedraagt; hetgeen in beslag is geno men heeft reeds een grootere waarde, ter wijl, waar de diefstallen reeds jaren aan den gang zijn, het niet precies is vast te stellen hoe groot liet bedrag van het gesto lene moet worden geschat. Er moet volgens de verklaringen der beide hoofddaders, welke verklaringen, waar zü onafhankelijk van elkan der weiden afgelegd zeer vermoedelijk waar heid bevatten in den loop van den tijd zeer veel van verschillende zendingen gestolen zijn, zooals sokken, jenever (waardoor eenige be- (ambteu zelfs beschonken werden) vruchten, visch enz. Uit den aard der zaak is dit alles niet meer na te gaan, in elk geval zal hel verdere onderzoek waarschijnlijk nog wel meer licht in deze affaire brengen. Naar men verneemt zal de zaak 18 Maart te Breda voor de rechtbank worden be handeld. Op een t r e i ng eschoten. Don derdagmiddag is tusschen Almelo en Yric- zenveen op een trein geschoten. Een ruit van een tweede klas-coupé werd door hagel korrels vernield. Van de reizigers werd nie mand getroffen. Oplichters truc. In een van do Utrechtsche sigarenwinkels kwam een heer hinnenloopen, die er een doos sigaretten kocht voor den prijs van f.150. Ter betaling legdo hjj een binkbiljet van f 100 op de toonbank, zeggende geen klein geld bij zich te hebben. De juffrouw van den sigarenwinkel antwoord de hierop dat dit absoluut geen bezwaar was; zij kon het biljet van honderd gulden heel goed wisselen. En zoo begon zij een aantal bankjes van tien voor haar klant uit te betalen. Toen ze aan. de zestig gulden gekomen was, verzocht de heer haar voor liet resteerende bedrag zilvergeld (e mogen ontvangen. Ook aan dezen wensch kon de winkelierster voldoen door even wat zilvei te gaan halen in de kamer achter den winkel. Teruggekomen zijnde, wilde zij één-en-zes lig gulden verder gaan, doch haar klant maakte haar er opmerkzaam op, dut hij pas veertig gulden van haar had ontvangen. Eu inderdaad er lagen maai- vier briefjes van tien op de toonbank. De juffrouw begon te twijfelen, de klant was welsprekend en overtuigend, enfin; ze betaalde tenslotte nog f 5S.50 in zilvergeld terug, 's Avonds bij het kas-opmaken bleek er een tekort te zijn van twintig guldens. Toen tond hel zonnekslaar bij haar vast, dat ze eerst, wel degelijk zes bankbiljetten van tien gulden had teruggegeven. Loten, kaartleggen en g o- o - e h e 1 en voor.... een nieuwen do- miné. De Neet. Herv. Gemeente van Rijswijk (Z.-IL), die modern is in meerderheid, wil een tweede predikantsplaats vestigen. Daar moet geld voor zijn. Hoe daaraan te komen Natuurlijk door.... een bazar! Dat is te genwoordig zoo de mode cn de methode. Welnu in een Hotel wordt die straks go- durende vier achtereenvolgende dagen, den Zondag incluis, gehouden. En liet publick wordt tot bezoek opgewekt door een kaart, die in kapitale letters het opschrift draagt: „Rijswijk vooruit! Een tweede predikant?" Allerlei attracties zijn aanwezig. De kaart meldt o.rn.Verlotingen, Kaartlegster, YToO- lijk vischvermaak, Goochelaar, Do dolle para- pluie. lederen dag muziek. lederen dag muziek, lederen dag een andere aantrekkelijkheid". Als zóó do Kerk van Christus in het geloof moet worden opgebouwd, weten we het niet meer, zegt de „Rott." Het s p a ar potje. De vrouw van een caféhouder op de Boompjes te R'dam, die tevens een logement drijft, had in de laatste jaren door groote zuinigheid een som metje weten over te sparen. Dat ze liet geld bezat, wist zelfs haar eigen man niet en omdat ze niet veel op heeft met banken of spaarkassen, had ze het geld in haar woning verborgen, op een plaats, waar wel niemand het zou vinden, naar ze dacht. In een hoekje van de W. C. lagen in een portefeuille bank jes van f 100, f60, f40 en f25, in totaal vier duizend, vijf en zeventig gulden. De éaféhoudsker leefde in de grootste te vredenheid, blij met tiaar appeltje voor de dorst en Vrijdagavond ging ze eens naar haar safe om zich even oj> de hoogte te stellen, of de schat er nog was. Tot haar ontsteltenis bleek de portefeuille bijna leeg, er zaten nog maar drie bankbiljetten van honderd gulden in. Ilot valt te begrijpen, dat do vrouw eenigszins overstuur was en dat zo personen in haar huis begon te verdenken. Daar was dan ook aanleiding voor. Het echt paar K., dat reeds geruimen tijd in het loge ment vertoefde, was de laatste weken la melijk bij kas geweest. Dit leek verdacht niet het oog op hot feit, dat voordien zo zoo hard waren als een spijker. De man van de caféhoudster had in verhand hiermede wel eens de opmerking gemaakt, dat zo niet eens over een zeker diertje beschikten, om dood te maken. Zooals gezegd, het echtpaar K. scheen er plotseling goed voor te zitten. De vrouw was enkele malen mot de caféhoudster de stad in geweest, had haar herhaaldelijk getracteerd, eens zelfs op piepkuikens. En toen de 1» stolene van. den diefstal sprak, kwamen in •het huisgezin verhalen los over do verkwis tingen van vrouw IC. Een veertien Jarige doch ter des huizes had van haar een bankbiljet- van f 100 in bewaring gekregen, omdat haar man er niets van weten mocht, en een twaalf jarig dochtertje had herhaaldelijk geld van de vrouw gekregen, soms drie, vier gulden tegelijk. Ze scheen er geen raad mode te we ten. De caféhouder had voorts gehoord, dat door K. voor drieduizend gulden een café was overgenomen. Alles bijeen vond men reden genoeg, om de politie in de zaak te mengen. Er werd een onderzoek ingesteld, met bet resultaat, dat het echtpaar K. werd gearresteerd. En het mocht de politie geluk ken, hij den man, die het café aan IC. had verkoeld, op de drieduizend' gulden beslag te leggen. Op het eclitpaar werd voorts nog f 450 gevonden. De caféhoudster is inmiddels tot de over tuiging gekomen, dat men z'n geld. beter ergens anders kan bewaren, dan op de W. C. Hoogovenschoorsteen ing» stort. Bij de mijn Michelville in het Frau- scho Villerupt, is de 80 M. hooge school steen der hoogovens 3 pil 4 met groot lawaai ingestort, juist toen eenige arbeiders aan den top met reparatiewerk bezig waren. Sommi gen hunner, alsmede meerdere aan den voet van den schoorsteen staande arbeiders wer den onder de puinen begraven. Het aantal slachtoffers is nog onbekend. Men vermoedt echter, dat ar 10 dooden en ongeveer 20 gewonden zijn. Hel reddingswerk is nog aan den gang. Trein postwagen b e r 0i o fd Do nachtsneltrein Parijs—Belfort is Vrijdagavond dicht Hij Parijs tot stilstand gebracht door dat een signaal op onveilig stond. Dieven hebben daarop den postwagen geplunderd on aangeteekende stukken ter waarde van 250 duizend francs buit gemaakt. Een „dikke Bertha" te koop. De stad Amiens had als gedachtenis van het Engelsche leger een tank en van de Fran- sche militaire autoriteiten een twintigtal Duit- sche kanonnen gekregen. Thans heeft de ge meenteraad besloten al deze ijzerwaren, als zijnde lastige stukken op te ruimen. De stad is ook eigenaresse -van een „dikke Bertha", die door Australiërs bij' Chiguolles was buit gemaakt. Voor eventueele liefhebbers is ook dit kanon te koop. Historie-onderzoek. Op 24 Augustus 79 werd Pompeji on der lava bedolven. Sinds ligt het onaangeroerd en onver anderd onder dat harde, eeuwen-durend kleed. Zoodat de onderzoeker thans na ruim achttien eeuwen nauwkeurig cousta- teeren kan, hoe destijds de toestand ge weest is. Een der vragen, die daarbij onmiddellijk op den voorgrond treden, is; waren er des tijds in Pompeji reeds christenen? In Rome waren ze, gelijk de historie ons leert en de catacomben ons toonen. Waren ze ook reeds in Pompeji? Wie nu genieten wil van een weten schappelijk, voorzichtig wikkend en we gend betoog over dit onderwerp, leze het artikel van De Waele in „Studia Gatho- lica" 1926, bladz. 203—211. Hier is de geleerde aan den arbeid, die niets meer zegt dan hij verantwoorden kan. Niet de propagandist, die gelooft wat hij hoopt en vindt wat hij wenscht; die uit halve gegevens heele conclusies opbouwt, enz. Maar de voorzichtige man. Het resultaat is negatief. Omtrent de vraag, of er op den ongeluksdatum chris tenen waren in de getroffen stad, is geen spoor te ontdekken. Ziehier een stuk der redeneering. Op een der huizen heeft men het op schrift: „Sodoma Gomora" gevonden. Wat volgt daaruit? Men kan vermoeden, dat in deze lako- nische uiting een belangrijk psycholo gisch of historisch gebeuren verborgen is en onwillekeurig gist men naar tijd en reden van dit graffito. De lokale om geving kan niets ter verklaring bijbren- v gen, we zijn dus op innerlijke argumen ten aangewezen. Aan dien draad wordt nu aldus verder gesponnen; Bij den schrijver van da bedoelde woorden kan men 'n gectachtengang ver onderstellen, waaraan ten grondslag ligt een diepe verontwaardiging over het moreele peil der stad en een strenge Christelijke levensopvatting. Toch zou het verkeerd zijn, zich Pompeji voor te stellen als typisch voor de lage morali teit van die dagen; mocht een of andere Gampaansche stad weer aan het licht komen, ze zou zeker in moreel opzicht niet hooger staan dan Pompeji. Waar deze bijzonderheden meer op een Christen dan op een Jood wijzen, zal men onwillekeurig naar de aanlei ding van deze uitlating vragen. Zeker volstaat men niet met te wijzen op de gedachte aan dc nakende komst des Heeren: de aanleiding moet een duide lijk teeken geweest zijn, dat bij den schrijver de gedachte aan een naderen den ondergang wakker riep. Dit zal wel de eerste groote ramp geweest zijn, die in 63 de stad teisterde: een geweldige aardbeving, waarvan in 79 de sporen nog niet heelemaal verdwenen waren (in de nieuwe opgravingen der Strado dell' Abbondanza is dit duidelijk te zien) verwoestte het grootste gedeelte van Pompeji. Een tweede ramp moet de ge dachte aan den laatsten dag zeker nog versterken; de verwoesting van de lij- densstad van hun Stichter moet op de Christenen een niet minder sterken in druk hebben gemaakt dan op de Joden, te meer daar door deze gebeurtenis een voorspelling van Christus in vervulling ging. Samenvattend kunnen we zeggen; een inwoner, veronwaardigd over de hei densche moraliteit, ziet in zijn stad een ander Sodoma dat op een gewelddadig einde wacht. Tevens denkt de schrijver aan het wereldeinde, aan de ramp in 63, aan den val van Jeruzalem met zijn bit tere gevolgen. Of die schrijver een Jood of een Christen was? Wiskundige zeker heid zullen we wel nooit verlangen, maar de intrinsieke gegevens schijnen meer op een Christen te wijzen. Hoe het ook zij, de opgravingen boden ons tot nogloe zeer weinig over het Christen dom. („D# Nederlander".) zelfl Drukksrs-E OOSTERBAAN Sureaux: Langs Vos Iel.: Redactie no. Postrekenir Bijkantoor tl Firma F. P. DHUiJ Verjaardag Buïjse| De vaderlandscht onbetuigd gelaten ii ■den 70sten verjaard redacteur. Zelfs de trale pers schonk Wie meer van i kennen wijdden z< den aan zijn arbeid-l Wij kunnen niet r nota nemen, doch melding te maken woord dat de hoc Middelburgsche Col hoofdblad in onze pl wijdde. „De Middelburgs! Een 7 0 - j a r| De lezer weet, vooruit melding ma Die regel is vast. toch er uitzonderind een confrater geld Buijse, den hoof Zeeuw" die den ee verjaardag viert, hoofd iedacteur is Journalistiek, w< varing maar al tel vak- Het is, zooi) journalist zeieer alles eischt. Voor de journalistiek ir derd, vooral van de eenige redacteur 1905 driemaal per verschijnende blac slomp had Ie doel dagelijksïhe redact! als zeer strijdvaan! tieke artikelen had werkzaam strijder verjaardag nog sted zaam is, dan nemd listen, eerbiedig del beter dan het publi We beseffen bol dat de heer Buijsl kan zijn op de pil blad gegeven heeft-1 bewondering gehadl heugeö dat hem t<f blijkens zijn vele zi irmeringen aan vr uit den partijstrijd! vastheid zon hij lijnen hebben kunn voeren naar een a hebben. Maar de vl in Zeeland zijn vl hartelijker dan vi dat niet zoo was, bileum merkwaard! te doen wat wij nl Buijse openlijk onzl schen aanbieden- Niet minder trof| woord van „De N< orgaan der Chr- „De Nederlander'1 De heer Buijse, tieken arbeid het durende een 12-tr aan de Prins Willi] hage. onder den groote beteekenis gj der Christelijke pd zijn krachten werd| hem gevraagd, wa hij zich aan zijn C zijn partij beslag tiek propagandist- van zijn arbeid 1 politiek aspect va •slagen zien veran ook door het werk De Zeeuw heeft positie ingenomen! Weliswaar positief noot het blad toe] van vele christelijl allereerst een blad I Ifuyper, maar doe woordiging in de Goes, voelde het van onzen overled* aangaat, kan men soonlijk een diep voor den afgevaa wien hij gednrend trekking stond- Buijse heeft, al christelijke pers, Dat hg nochtans behouden in dien beid, wijst op een men dezen jeugd mag- God schenke ouderdom en kra zetting van zijn Nog citeeren onaire bladen- „De Standaard' De heer Buij „De Zeeuw", is

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 6