DE ZEEUW Buitenland. BiueakiMl. TWEEDE BLAD. FEU1LLETOW. Getrouw tot iu clen dood. van Grieken en Romeinen in rechtsweten schap en in staatkunde worden als een vooruitgang der beschaving gehuldigd, ter wijl zij de Christenheid reeds ten tijde van Luthers roeping aan den rand des afgromds hebbende gevoerd, allengs door een volkomen© belichaming des heiden- doms en de Fïansche Revolutie Europa voor onafzienbaren tijd in den chaos van staatsalmacht, algemeen stemrecht, demo cratie, gelijkheid van gkjnot, bandeloos heid, hebben gevestigd. Zonder het G hr is tend om is er ge-ene wijze, rechtvaardige diplomatie; van hoogere verlichting gespeend, beoogt elke staat uitsluitend zijn eigen belang; de een bedriegt den andere, berooft hem zooveel hij vermag, gunt hem geen voor spoed; en Europa eindigt in de verwarring van een Volkenbond van heidenen en Christenen met dito gevormde rechtban ken zonder wetboek en zonder rechts- dwang, met dito conferentiën, even einde loos als de vrede wordt hopeloos. Azië en Afrika, het panslavisme en het pan- boudliisme schateren er om, zich voorbe reidend om het verlichte, beschaafde Eu ropa, dat naliet hen voor het Evangelie te winnen met verachting uit hunne wi- relddeelen te verjagen, en, zoo niet God zulks verhoede, aan de blanke rassen in 't eigen tehuis het gele en het zwarte gevaar te verwezenlijken. Al wie bij het licht van deze uitspraken die nu bijina tachtig jaar oud zijn, de geschiedenis der laatste jaren, de geschie denis van den dag nauwkeurig leest, zal moeten bekennen dat geen Europeesch staatsman de 'toekomst die wij thans be leven, helderder heeft voorspeld dan deze Archivaris van het Buis van Oranje. Zonder den Bijbel op da school en in de gezinnen komt de verwildering, welke haar eindstation heeft in liet commu nisme. Worden er ook in ons land niet reeds de sporen van gezien? Zonder de openbaring als grondslag van de Wetenschap ein de gtaatkimde breekt de valscli© beschaving zich baan, met haar prediking van vrijheid, die ban deloosheid is, eener gelijkheid, die 'de grofste ongelijkheden schept, eener broe derschap, die de bron is van haat .en nijd; èener verdraagzaamheid die eindigt in den chaos van revolutie. Zonder het Christendom vallen de mo gendheden terug in den nacht van het paganisme, vieren verwarring en wan gunst onderdrukking en berooving hunne triumfen, en wordt straks het naam-Chris- telijk Europa door het boeddhistisoh-mo- haniedaansch Azië verslonden. En dat in weerwil van „Volkenbond van heidenen en christenen". Dlit alles ziet men heden ten dage gebeuren. En ook ons vaderland wordt in mach tige zuiging van on- en wan- en schijn geloof mede gatrokkerh naar tie diepten van ellende. Tenzij het weder met alle macht in de mogendheid des Beieren den standaard grijpt met Groens beproefde leus er op': Tegen de Revolutie het Evangelie-1 De Bankbiljetten-affaire in Hongarije. Die motie van de parlementaire com missie van onderzoek, waarin gezegd wordt, dat de Hongaarsc'he rageermg vrij uit gaat in de zaak van de bankbiljetten- vervals'ching, is met een meerderheid van 19 van de 25 stem'meii vastgesteld. Vijf leden hebben de motie der minderheid onderteek-end, (die de regeering wel ver antwoordelijkheid aanwrijfi). Een lid, do afgevaardigde Farkas, heelt een afzonder lijke motie ingediend. Onder de 19 leden, die de meerderheidsmotie onderteek-end hebben, bevinden zich mannen van ver scheidene partijen. Keulen als luchthaven. Keulen, dat als luchthaven al de jaren na den oorlog gesloten is geweest êh alleen door de Britsch© vliegtuigen der LondenKeulen-lijn mocht worden aange daan, zal met 1 .Mei a.s. worden open gesteld voor het internationaal luchtver keer. Behalve bedoelde Britsche lijn, zal ook de Belgische Sabena die route Lon denBrujssel—Keulen vliegen. Voorts zal de Fransche maatschappij Farman Parijs Keulen vliegen en daar aansluiten op de Disensche lijn KeulenKopenhagen. Deze doorgaande verbinding ParijsKo penhagen via Keulen zal dus een sterke mededinging vormen voor de transito- Verbinding ParijsKopenhagen— Ma! mö via Amsterdam en gevlogen door cFc K- L ET., de Zweectsche Aero Transport en de Deutsche Luft Mansa. Ook zal de Farman- lijn in Keulen aansluiten op de Duitscho lijn KeulenBerlijn, zoodat voor de eerste maal de luchtverbinding ParijtsBerlijn tot stand komt. Gelijk reeds gemeld, wordt Keulen ook met Amsterdam verbonden op de route AmsterdamFrankfortBa,- zel of Zürich of Miinchen. Hef sneeuwbal-systeem in België. Het bericht over de aanhouding van den Nederlander, die in Frankrijk het bekende sneeuwbal-systeem toepaste, heeft in Bel gië groote opschudding verwekt. Want ook in België, en vooral in Antwerpen, wordt er van Nederland uit op kolossale wijize „gesneeuwbald". Men weet, dat eenige maanden geledein in de Belgische bladen een waarschuwing van de zijde der justitie verscheen tegen deze wijze van „geklma- kerij". Maar dit ischijnt zonder eanigo uit werking gebleven, want overal treft men thans dames en hoeren bezig te pogen de vier bons van vier gulden bij anderen te plaatsen, in de hoop spoedig 2000 gulden thuisgezonden te krijgen. In België zelf is er geen sneeuwhal-bureala of ver tegenwoordiger; alles wordt van Amster dam uit beredderd door een bureau al daar. Slechte kolen. Volgens de New Yorksche „Times" is de toestand van vele kolenhandelaars te New York zeer critiek, daar zij! groote voorraden brandstoffen van geringe waar de ter vervanging van anthraciet hebben, waarvan de prijlzen na bet einde van de staking in de -anthraciet-mijlnen zeer gedaald zijn, zoodat vele handelaars door een bankroet worden bedreigd. Op het goederenstation te New-York is een groote opstopping van wagons met kok-es en andere koten van mindere kwaliteit zoo dat de .Spoorwegen vreezen dat er gebrek aan wagons voor het vervoer van anthra- cietkolen zal ontstaan. D|e volgende week worden verscheidene schepen met anthra ciet uit Walep, Schotland en Westfalen verwacht. Korfe berichten. -Bij Aleppo (Syrië), is het tot een botsing gekomen met een bende van Moestafa H-adzji Hoessein. Dteze liet elf dooclen op het veld achter. Een bende jongelieden, voornamelijk studenten uit GeisenheiiB plunderde in den afgeloopen nacht te: Mainz de huizen van verscheidene bewoners, die om hun separatistische neigingen bekend hadden gestaan. D|e politie greep tamelijk laat in en voerde geen enkele arrestatie uit. Di e Kabinetscrisis. Een Kamerlid-Vrijheidsbomder deelt a,an de „Opr. H. Gt.' 'mede, dat het tot stand komen van het Kabinet-Limburg als zeer waarschijnlijk mag worden beschouwd. Vóór het eind dezer week zal ver luidt thans in „welingelichte kringen" het nieuwe ministerie, door den vrijz.- dem. jurist-staatsman gevormd, in het Staatsblad worden aangekondigd. Alle berichten welke 'tdoen voorkomen, VAN VRIJDAG 2G FEBR. 1926, No. 125. DE VORST EN ZIJN STAMHUIS. Vorig jaar hebben wij getracht in een reeks artikelen de artikelen van Ons Pro gram te verklaren. Toen wij; over Arti kel 2, de Gezagskwestie, handelden, heb ben wij doen uitkomen, dat 'twel moge lijk is, dat een volk of ©en groep uit het volk zijn overheid aanwijlst, gelijk trouwens in de Vereenigde Staten altijd plaats heeft bij de presidentskeuze, en zooals 't ook ten onzent geschiedt bij de verkiezing der gemeenteraden. Voorts dat dit volk of deze volksgroep het gezag kan leggen in de handen der gekozenen. Maar dat hieruit niet volgt dat nu bij het volk de bron van het gezag berust. De gezagsbron is God, en Bij alleen. Nooit mag die bron van 't overheids gezag bij ©enig schepsel gezocht worden. Wie 't doet, die tast de majesteit Gods aan. Nu dit onder ons vaststaat, moet nog op een ander punt de aandacht gevestigd worden. In ditzelfde tweede artikel van „Ons Program" 'belijdt de Anti-Revolutionaire partij dat zij de souvereiniteit van 'Oranje eert. D|at wil zeggen, dat zijl niet alleen de Koningin als regeerend vorst bij de gratie Gods eerbiedigt, doch ook diezelfde gratie Gods aanvaardt en erkent voor Haar Huis, het Huis van Oranje. Waarom? Omdat de souvereiniteit, de oppermacht bij' wijze van spjreken, van Oranje is geworteld in de geschie denis, door de mannen van 1813 tot ontwikkeling is gebracht; en door de Grondwet is; bevestigd. Liberale en enkele R.-K. rechtsgeleerden, van de laatstgenoemden noemen wij slechts als voorbeeld wijlen Prof. Sruij- cken, zijn het hierin niet met haar eens. D|e liberalen en socialisten van alle ga ding verwerpen de leer van de 'souve reiniteit Gods, zij kennen slechts de volks soevereiniteit of ook de soevereiniteit van de wet. Zij' ontkennen, dat God de bron van liet gezag is, en kunnen het zich maar niet voorstellen dat een vorst, die zich van de regeering meester maakt, of een veldheer, die door zijin soldaten tot koning wordt uitgeroepen, zoiodra zij: den troon beklommen hebben en het gezag" aanvaard hebben, moeten geëerd worden als degenen, die van Godswege met ge zag bekleed zijn geworden, naa,r den re gel in Salomo's Spreukenboek aangewe zen; door Mij' regeeren de Koningen; en naar het Paulinisch woord; er is geen macht dan va.n God. Met deze „kinderen der Revolutie" valt dus' niet te praten. Maar meit Roomsch© exegeten, die in meer dan één opzicht met de Anli-Revolutionairen hetzelfde staat kundig gevoelen zijn toegedaan, lcomt men nog wel eens tot overeenstemming. Van daar dat wij speciaal op de uitlegging van Prof. Struij'cken de aandacht vesti gen. Deze maakte indertijd deze onder scheiding, dat wel het gezag als zoodanig bijl de gratie Gods regeert, maar ïïiet een bepaalde Vorst of Vorstelijk geslacht. Hier tegenover wordt door ons. als voor ons 'vaststaande gehandhaafd, dat wij! niet alleen de souvereiniteit van de Koningin, maar ook van haar Stamhuis hebben te ©eren, om redenen door ons in dit artikel opgesomd. Het motief des twijfelaars dat wij van de gratie Gods niet kunnen spreken, om dat wjj Gods verborgen wil niet kennen, moeten wij afwijzen. Het zou juist zijn, wanneer onzerzijds bedoeld "was, om in Goclsl verborgen wil door te dringen. Wij houden echter alleen rekening met den geopenbaard-en wil Gods, gelijk die gezien wordt in de gangen der geschiedenis, een geschiedenis, voor ons land en volk eene Schets uit de Russische revolutie. 32.) -0' Wladimir echter gevoelde zich door de schuwheid der anderen geprikkeld en met de vuist op de borst slaande ging hij voort; „Zijn jullie nog laf genoeg om je bang te maken voor een Ilooger Wezen? Heeft de religieuze opium jullie nog onder zijn bedwelmenden invloed? Dan zal ik je wat anders zeggen- Mijn strot mag mor gen uitgerukt worden, wanneer er een God bestaat. Hoor jullie dat? Ik zeg nog eenmaal: dezen strot mag de God van dokter Brenzilof mij uitrukken, indien Hij inderdaad bestaat en die macht heeft, wel ke Hem wordt toegeschreven. Kom, Kazac, mijn vijftig mannetjes 1 Ik houd van af doen van zaken en wil mijn duel met den God van den dokter uitvechten." Peter begreep, dat Kazac niet weigeren zou, het verzoek van zijn afschuwelijken handlanger in te willigen en achtte het tijd, zicli naar huis te spoeden en de maat regelen te treffen, door de omstandigheden geboden. Er viel toch niet meer aan te denken, de echtgenooten der in zijn hut verblijvende vrouwen te spreken; en daar enboven zou zulks bij het dreigende gevaar tijdverlies zijn. Onopgemerkt sloop bij de kamer en het huis uit, klom over den tuinmuur en haastte zich naar het slop, waar hij den hond gelaten had. Met groote blijdschap begroette het dier zijn meester en de jager had alle moeite, het van een luidruchtig geblaf te weerhouden. Met snelle schreden ging het *u de stille strate* van het stadje van meer dan drie eeuwen. Die geschie denis van Nederland en die van Oranje- Nassau zij'n ineengeweven. Het Huis van Oranje-Nassau heeft ge regeerd overeenkomstig Gods Wil, omdat het geschiedkundig verloop, waardoor dil zoo kwam, tot stand kwam overeenkom stig Gods gebod. Wat niet van alle lan den kan gezegd worden. Men moet rekening houden met Gods toelating, en niet .trachten voor Gods wil te verslijten, waar hoogstens slechts van Gods toelating kan gesproken worden Napoleon die half Europa, aan zijn gezag onderwerpt; Bismarck die Dmitschlands eenheid bewerkt; de Engelsche regeering die Transvaal en Vrijstaat van hun zelf standigheid berooft, zij allen deden dil stellig niet met Gods wil, evenmin als hetgeen socialisten, anarchisten, bolsje wisten, of hoe «ij boeten mogen, in Rus land, in Hongarije en elders hebben be staan, en fascisten in Italië en Spanje; Üoch ook voor de toelating Gods! hebben wij ootmoedig te buigen, wanneer zij niet strookte met onze verwachtingen en ver langens. Zouden wij' otis dan ook niet ootmoedig en tevens dankbaar "buigen voor de kennelijke leidingen Gods in de vrijheid door onze vaderen verworven on der leiding der Oranje's, wier gezag in onze historie ligt gegrondvest en in de Grondwet geboekstaafd werd? Er ligt onweersprekelijke logica in het geen tlr Kuyper bij de toelichting van dit punt in Ons Program rj heeft geconclu deerd; „Bij wie berust nu dezei uit God ge vloeide souvereiniteit, deze oppermacht bij! de gratie Gods? Niet bij den wilden volkshoop; niet bij' de kiezers; niet bij bet Ministerie; niet bij dei Staten-G-eneraal; zij ligt ook niet in de wet, 'daar immers juist de Souverein de wet moet geven. „Reeds hieruit volgt feitelijk dat de Sou vereiniteit ligt in het Stamhuis van 01' a n j e". Een voorloopige slotsojn, waarmee het verhaal der historie ten volle accordeert. In 1813 riep gansch het volk om de benoeming van den zoon des laatsten Stadhouders tot Souvereinen Vorst. Aan deze gebeurtenis herinnert de Grondwet van 1814, en alle volgende', in 1815,1848, 1887, 1917, 1924, in alle welke dei woor den voorkomen; „is en blijft opgedragen"; waarbij de Grondwetgever niets anders deed dan te boeken hetgeen reeds be stond; en een Staatsrechtelijken vorm te geven aan het historische feit dat in 1813 voldongen werd. Historische banden zijn bet, die ons verbinden aan ons Vorstenhuis, banden door God zelf gelegd, toen de edele prin sen van 'Oranje, ware genieën, herhaal delijk ons kleine en verdrukte volk onder Gods gunst van den rand des ondergangs hebben gered. Diaarom lu,idt dan ook art. 10 van de Grondwet zeer terecht: „De Kroon der Nederlanden is en blijft opgedragen aan Zijne Majesteit Willem Frederik, Prins van Ovanje-Nas&au, om door hem en zijn wettige nakomelingen te worden bezeten erfelijk." U Het gezag. blz. 75. WCTBWB—WCKWBI1W—WWWWWK I 1Mil—Tl III Zonder den Bijbel, zonder de Open baring:, zonder het Christendom. Lezen wij met aandacht even onder staande uitspraken van Groen van prin- tere-r in zijn „Ongeloof -ein Revolutie": Zonder den B ij' b 1 is er op de school, hetzij lagere hetzij hoogere, geen ware godsdienst, bij gevolg, geien ware zedeteer, geen juist oordeel omtrent goed en kwaad denkbaar: ieder gist en doet wat 'hij verkiest; het geweten des volks verwildert; nijd wordt het beginsel der wetgeving: vandaar ambtenarij, algemeen© bedeeling, staats erfrecht, onteigening, communisme. Zonder de Openb a ring is er geen eenheid van begrip der geschiedenis; de met de Renaissance herboren dwalingen door en op huis aan. Even buiten de stad hièld de vooruitdravende hond stil bij twee lijken, 't Waren gesneuvelde revolu tionairen. Zij moesten gevallen zijn bij de bestorming van een villa. Peter bukte zich over de dooden heen en bevond, dat ze elk een geweer in de verstijfde handen hadden en dat liun zakken met patronen gevuld waren. Wie wist, of die wapens en die munitie niet te pas konden komen. Hij stak alle patronen, wel een honderdtal, in den zak en wierp de geweren over den schouder. Toen hij zijn kleine woning genaderd was, snelde zijn liond naar de deur en op zijn geblaf ging deze spoedig open. Dokter Brenzilof trad naar buiten. „Wat ben ik blij, u terug te zien, beste Peter!" riep bij. „We begonnen ons reeds bezorgd over u te maken. En boe is het? Hebt .ge de mannen onzer zusters ont moet?" „Ik zal u dadelijk in de huiskamer ver tellen, wat mij wedervaren is", zei de ja ger, den drempel overschrijdende. Ver baasd bleef hij staan, op bet zien van een onbekenden man, die hern met uitgestoken hand tegemoet trad. De dokter voorkwam zijn vraag, door te zeggen: „Deze mijnheer, Peter, is een goed vriend van mij, die mij jaren geleden on schatbare diensten bewezen beeft. Hij heet Petrof en is detective geweest te Penza. De revolutie heeft hem vogelvrij verklaard en hij vluchtte naar mijn huis, in de hoop daar voorloopig een schuilplaats te zullen vinden. Hij ontmoette er den jongen, dien ik verbonden heb en deze beduidde hem den weg uit naar hier. Zoo is hij een paar uren geleden hier aangekomen en ik ver trouw, dat ju hem geen gastvrijheid wei geren zult". Detective Petrof! De jager kende dien naam wel! Er was een tijd geweest, dat hij hem ongaarne hoorde. Dat was toen hij nog stroopte en stal. Nu echter was de be roemde man liem hartelijk welkom; zoowel omdat hij een vriend van dokter Brenzi lof bleek te zijn, als om de versterking der strijdkrachten cloor de komst van den heer Petrof, tegen de aanrukkende bende van Kazac. Daarom reikte de jager den detec tive hartelijk de hand, plaatste de meege brachte geweren hoe gelukkig nu, dat hij ze niet had laten liggen! in een hoek en deed toen in korte woorden verslag van zijn bevindingen in de stad. Het deed den zusters leed, dat de jager er niet in geslaagd was hun echtgenooten te spreken; zij erkenden echter, dat het niet had gekund en hadden ten minste den troost, gedaan te hebben wat mogelijk was om tot bereeniging te komen. Maar wat ben nog meer drukte, dat was de zorg voor wat te gebeuren stond. „Binnen hoeveel tijd wacht gij dien bloeddorstigen schoolmeester hier, Peter?" vroeg de gewezen detective. „Wel, laat eens kijken met hun lang zame wijze van doen zullen ze zeker op zijn best nu gereed zijn om op marsch te gaan; want er wordt geweldig gepraat en gedebatteerd bij de bolsjewiki voor er ge handeld wordt. Ik verwacht het gezel schap dus over een uur ongeveer. 'tKan ook wel 2 worden, omdat Wladimir met groote voorzichtigheid en slechts na 't ne men van uitgebreide voorzorgsmaatrege len mijn vesting naderen zal. Kazac noem de mij niet ten onrechte een steekvlieg, dat weet de meester ook wel; en ondanks al zijn praats zal hij wel oppassen en grijpen niet met de bloote hand naar zo«'n ge- r—~--n* Mi aEMKm»nrnr»iiii i ~°gaaa«a;in—lyïfitgwJKJrgM;- vaarlijk insect". „Zoodat we gerust rekenen kunnen, nog een uur vóór ons te hebben", zei de heer Petrof. „Dat is meer dan voldoende om ons in staat van tegenweer te stellen. Mag ik u daar een paar wenken voor geven, jager?" „Zeg maar, hoe u 't hebben wilt. U heeft verstand van zulk een zaak". „Welnu dan: heb je matrassen in huis?" „Daar, in die afgeschoten ruimte, sliep mijn vrouw tijdens baar ziekte. Zij lag toen op een matras en als u dat ding ge bruiken kunt, neem het dan. Ik zelf slaap op gedroogde bladeren". „En dekens?" „Die heb ik een stuk of vier. Kijk maar!" De jager haalde uit de afgeschoten ruimte, waarin de matras van zijn overle den vrouw geborgen was, ook een viertal dekens te voorschijn. „Mooi zoo!" knikte Petrof. „Die matras zetten we zoo bij de deur, dat wij haar da delijk nadat die deur gesloten is aan den binnenkant er tegenaan kunnen zetten. Er zit kapok in, is 'tniet? Dat is een beste dekking tegen kogels. We hangen de de kens losjes langs de muren op de gevaar lijkste plaatsen en voor bet raam. Moderne geweerkogels gaan met gemak door deze muurtjes heen. We moeten ze dus door die dekens smoren, 't Is echter een eigenaar digheid, dat bij den aanval op een huis, ook al is het zoo dun bemuurd als dit, steeds het drukst op de ramen geschoten wordt. Yan daar, dat ook voor 'traam een deken moet". De jager zag het verstandige van den raad van den heer Petrof in en zonder uitstel toog men met alle man aan 't werk. In minder dan een kwartier was alles aangebracht, zooals de detective het gewild dat de heer Limburg de hem door de Kroon verstrekte opdracht niat heeft kun nen volbrengen, zijn er vlak naast. Ei' komt een ministeries-Limburg. En mag hier nog met de meest vol komen zekerheid worden bijgevoegd met mr. v. Karnebeek als minister van Buitenlandsche Zaken. E|it laatste staat rotsvast. Weer gaslantaarns. Wij hebben al meegedeeld dat er steden in liet buitenland zijn, die hun te groote afhankelijkheid van een bepaalde soort van verlichting, de elektrische, zijin gaan gevoelen en het aantal hunner gaslan taarns weer zijn gaan uitbreiden. Toen er een poosje geleden in den Haag eenige malen achtereen storing in het electrisch bedrijf kwam, heeft een inzender in de N. Ct. de vraag opgeworpen, of men niet beter zou doen liet gas als verlichtings materiaal voor de straat althans gedeelte lijk in eere te herstellen, opdat geen groot ongerief als het pas ondervonden e in liet vervolg zou kunnen ontstaan. In Den Haag zou het met niet zooveel kosten gepaard behoeven te gaan, als men het gas weer een bescheiden plaats ging gunnen bij de straatverlichting. Op vele pleinen en op bruggen staan nog altijd de meer of minder monumentale lantaarns, die indertijd voor gasverlichting ingericht zijn geweest, doch die nu jam merlijk op ïion-aclief zijn gesteld en tot louter ornament verlaagd. Het spreekt vanzelf, dat die met weinig kotsten weer voor aclieven dienst in te richten zou den zijn. Maar ook liet plaatsen van enkele straatlantaarns zou niet zooveel bezwaar kunnen ontmoeten. Er ligt toch overal gasleiding in de straten en van voldoende capaciteit, behalve misschien in de buiten wijken. Een voorstel is in den Haagschen Raad te verwachten, om, behalve op bruggen en pleinen, ook in straten da gasverlich ting voor een deel te herstellen, door om de zooveelste lantaarn een gaslantaarn to plaatsen. (N. Gt.) Een dwaze vraag. Een inzender in „De Nederi." vraagt hoevelen van de H.B. leden van liet Ghr. Nat. Vakverbond en van zijn propagan disten behooren tot dei G.-H. Unie. Won derlijk, dat do Redactie die vraag over brengt aan hen, die er op antwoorden kunnen. We hopen, dat niemand za zal beantwoorden, want men gaat hier ivfleer twee zaken dooreenhaspelen, welke niets met elkaar te maken hebben. Het wordt aan niemand bijl de iulrede in de Ghr. VakbeAveging gevraagd, tot welke politieke partij of kerk men behoort. Zoowel in woord als ge schrift wordt nooit van partijpoli tiek gerept. Landelijk en plaatse lijk is de samenwerking van 'A R., Qhc.- Hist., enz. in de Ghr. sociale en vak actie zoo goed -als 'tmaar wezen kan, Vanwaar dan zulk een vraag. Als! die in zender zegt, dat sommige Ghr. Landar beiders zich niet in dein Ghr. Landarbei» dersbond willen organiseeren, omdat zoo weinig Ghr.-Hist, broeders in het H-B-- zit ten, dan maakt hij zich wel belachelijk door een dergelijk argument te gelooven en op schrift te stellen. Dpzulken hebben natuurlijk andere argumenten en willen slechts met een schijn-argument naar vo- len komen. Ei is gelukkig nog één terrein, waar A.R., Ö.H.j e.a elkander ontmoeten en samenwerken. Moeit hier de wig nu ook al ingedreven worden? Die C-H. Prof. Slotemaker da Rraine zal zeker de eerste zijn, om er tegen te protesteeren. Kampeeren op het strand te IJ mn iden. Uit den gemeenteraad van Velsen is een commissie van 5 leden ingesteld, die onder leiding van den burgemeester zal nagaan in welke banen het kampeeren aan het strand te IJmuiden moiet worden had. Vervolgens werden de wapens verdeeld. De heer Petrof en de dokter namen ieder één der door Peter meegebrachte geweren en het bleek, dat zij elk over 70 patronen te beschikken hadden. De jager behield zijn nooit feilende buks. Aldus voorbereid kon men betrekkelijk gerust den vijand af wachten. Maar niet ledig bijeenzittend. De dokter haalde zijn Bijbel uit den bin nenzak en sloeg dien open bij den 46en Psalm. Met plechtige stem las hij: „God is een toevlucht en sterkte; Hij is krachtiglijk bevonden een hulp in be nauwdheden. Daarom zullen wij niet vreezen, al ver anderde de aarde haar plaats en al wer den de bergen verzet in het hart der zeeën. Laat haar wateren bruisen; laat ze be roerd worden; laat de bergen daveren door derzelver verheffing. De beekskens der rivier zullen verblij den de stad Gods, het heiligdom der wo ningen des Allerhoogsten. God is in het midden van haar, zij zal niet wankelen; God zal haar helpen in het aanbreken van den morgenstond. De Heidenen raasden, de koninkrijken bewogen zich; Hij verhief zijn stem, de aarde versmolt. De Heere der heirscharen is met ons, cl» God van Jacob is ons een hoog vertrek. Komt, aanschouwt de daden des Hee- ren, Die verwoestingen op aarde aanricht. Die de oorlogen doet ophouden tot aan het einde der aarde, den boog verbreekt, de spies aan tweeën slaat en de wagenen met vuur verbrandt. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1926 | | pagina 5