DB ZEEUW
Pij n
Kloosterbalsem
PUROllfW
Buitenland.
Biinenlani
AKKEM's
TWEEDE Bl-AD.
1 Maison F. Q. C.
DEN HOLLANDER
Sint Nicolaas-Cadeaux 2
2 Pompeia en Floramy van Plver 2
SchraleTippéff ff\f
en ruwehuidf f 94Hn
Gemeenteraad van Vlissingen.
!TAN
ZATERDAG 28 NOVEMBER 1926. No. 51.
ZIJ vliegen er niet in.
Do aanstaand© Kabinetsformateur heeft
nog niet.veel succes bij de Roomscfae
partij gehad. En nu heeft hij haar nog al
twee zulke mooie dingen beloofd: een
gezant bij den Paus en de vrije hand
voor de Missie in Indië.
Ook de soc.-democraat vrijt hard om
ie Roomsche bruid.
Opheffing van het processieverbod is
haar al toegezegd. En Kleerekoper heeft
nog geen enkel hatelijkheidje, hoe flauw
ook, aan haar adres in „Het Volk" ge
krabbeld.
Straks ziet men de ridders V.-D1. en
S.-D. dovotelijk saam ter missie gaan.
Maar wat zegt Vondel ook al weer?
Al speslt de droes den paap in 't zwart
Zijn snuit verraadt hem of zijn start.
De dood van Koningin Alexandra.
Het stoffelijk overschot van de Engel-
sche koningin-moeder Alexandra is Don
derdag overgebracht van de kerk te San-
dringham naar het station Wolferton, al
waar het in den trein naar Londen is ge
plaatst- Bij de overbrenging schreden de
koning met zijn drie zoons, de prins van
Wales, de hertog van York en prins Hen-
Ty vertoeft in het Oosten), benevens prins
Olaf van Noorwegen achter de baar- Kon.
Maria en de koning en koningin van
Noorwegen volgden per rijtuig. Daarop
volgden te voet de mannelijke leden der
hofhouding, per rijtuig de vrouwelijke,
vervolgens de adel uit de streek, meeren-
-deels te voet, de pachters en de arbei
ders, tot de geringsten toe- Duizendeti
dorpelingen stonden langs den weg, die
bijna 5 jfc.M. lang is en bedekt was met
sneeuw. Te Londen is het lijk naar de
koninklijke kapel in het paleis van Sint
James overgebracht.
Twee uur vóór de begrafenisstoet van
de Koningin-Moeder gisterenmorgen de ka
pel van het paleis van St- James verliet,
waar het stoffelijk overschot des nachts
had gestaan, begon het zwaar te sneeuwen
en er woei een bitter koude wind, maar
toch was er een zeer groote menigte van
alle standen op de been langs den weg
van den stoet, en die menigte bestond
voor een groot deel uit arme menschen,
voor wie de koningin altijd zulk een warm
hart getoond had-
Duizenden menschen hadden ook uren
staan te wachten en bij tientallen wer
den menschen, die door de kou bevangen
waren, in ambulances weggevoerd, vóór
-de stoet aankwam, op weg naar de Abdij
kerk in Westminster. De kanonnen bul-
- derden elke minuut en de muziek speelde
Üen treurmarsch uit Saul van Handel.
Het voorste gedeelte van den stoet werd
-gevormd door afdeelingen van de lucht
macht, brigades van de garde en de be
reden garde te voet, manschappen van
het Koninklijk Jacht en van de oorlogs
vloot, gevolgd door een gecombineerd mu
ziekcorps uit de garde-regimenten- Daar-
€ta kwam het affuit van de koninklijke
artillerie, waarop de kist, gedekt door de
Union Jack, stond, geflankeerd door dra
gers en stalmeesters van wijlen de Ko
ningin- Alleen achter de kist liep koning
•George, en onmiddellijk achter dezen de
koningen van Denemarken, België en van
Noorwegen- Vervolgens kwamen de prins
van Wales en de kroonprinsen van Zwe-
•Iden, Roemenië en Noorwegen, de prin
sen Waldemar en Axel van Denemarken,
Me hertog van York, prins Henry, prins
Karei van België en prins Arthur van
Gonnought- De stoet werd gesloten door
afdeelingen van de regimenten, waarvan
Alexandra eere-chef was geweest en een
•compagnie garde-soldaten-
De Abdijkerk was overvol, toen de stoet
Tforj de' westelijke deur aankwam.
Met het koor en het kapittel voorop
trok de stoet door het schip der kerk,
waarna de dienst een aanvang nam onder
leiding van den aartsbisschop van Can
terbury. Vandaag wordt de kist naar het
ikasteel van Windsor overgebracht-
In Kopenhagen en Oslo zijn ook her
denkingsdiensten gehouden.
Een land zonder werkloosheid.
Het lijkt een sprookje en schijnt toch
waarheid te wezeneen land zonder werk
loosheid-
En -dat land ligt niet ergens in Midden-
Amerika of Ach ter-Azië, zoodat men ons
gemakkelijk iets zou kunnen wijsmaken
maar vlak naast onze eigen deur We kun
nen gaan kijken öf het waar is, schrijft
liet Gentrum.
Het orgaan der Nederlandsche Kamer
van Koophandel in België te Brussel, geeft
vertalingen uit een rapport van den Op
persten Raad van het Belgisch-Luxem-
burgsch- welke inderdaad zeer veel aan
dacht verdienen.
„De oppervlakte van België bedraagt
30'.000 vierkante K. M., haar bevolking
7.800.000 zielen, de bevolkingsdichtheid
is dus buitengewoon groot- Hoewel haar
bodem zeer intensief bewerkt wordt, zoo
brengt deze tooh slechts 40 pCt der gra
nen voort, die voor haar onderhoud noo-
dig zijn- Verder bezit zij, behalve kolen
en gesteenten geen andere grondstoffen-
Uitvoer is dus voor haar een eerste nood
zakelijkheid- Om zich' ie bunnen vöeïïeï,
moet zij werken. Om te kunnen werken,
moet zij erporteeren.
„Op het oogenblik van den wapenstil
stand waren 86.000 H. A. bouwland ver
woest, overstroomd of in moerassen her
schapen; 15.000 K.M. wegen waren on
bruikbaar geworden; 124 groote bruggen
afgebroken; bijna 100 000 huizen ver-
;nield- In de spinnerijen was geen enkele
spil aan het werk gebleven, cokes- en
hoogovens waren uitgedoofd, de metaal-
en glasfabrieken huiten werking gesteld.
„Anderzijds was de cliëntèle in Eu
ropa en de overzeesche landen verloren
gegaan. En wat nog ernstiger is, de werk
liedenbevolking, die vroeger uitmuntte
door hare volharding en technische be
kwaamheid, had de gewoonte om te wer
ken verloren. Zij was lusteloos. Men
vreesde, dat hare traditioneele moreele
eigenschappen geschokt waren geworden.
In 1918 moest de werkloozenkas, die men
in het leven had geroepen om hulp te
kunnen verleenen in een toestand, zooals
die zich nimmer had voorgedaan, onder
steuning verleenen aan 2.634.810 perso
nen."
En daarbij waren de belastingen tien
maal zoo hoog, als voor den oorlog, de
prijzen van levensmiddelen zéér hoog, de
franc was gedaald en alle voorraad ge
heel uitgeput. En nu zijn er geen
werkloozen meer.
„Voor vele takken van bedrijf is de pro
ductie van 1913 overschreden. De bewe
ging in de haven van Antwerpen, welke
in zeker opzicht ide Belgische economische
bedrijvigheid weergeeft gaf voor 1913 een
binnenkomst te zien van 7000 schepen,
metende 14.140.000 ton. In 1924'bedroeg
het aantal schepen 9700 en hun tonnen^
inhoud 19.300.000."
Goes. Nlagdalenastraat 7. Telef. 15.
Odeur f2.25 Lotion f2.60
Korte Berichten
Per dag verliezen in de Vereenigde
Staten 55 personen bij autoUiobielongfr
vallen het leven. In 1924 werden 20.000
personen gedood en 450.000 gewond bij
auto-ongevallen. In 10 jaren zijn er
123000 ge.dood. Het aantal doodelijke on
gevallen, gestegen van 5000 in 1914 tot
20.000 in 1924, is van zulk een omvang
geworden, dat duizenden automobilisten
zich des Zondags niet meer op de wegen
wagen.
Uit Belgrado wordt gemeld, dat ten
gevolge van het hoog water in de Save
de streek Brod overstroomd is. 200 per
sonen zijn dakloos. D'e schade is groot.
De afschaffing van de fez en tul
band in Turkije is een feit geworden.
De Groote Nationale vergadering heeft de
wet aangenomen, waarbij verboden wordt
een ander hoofddeksel dan den hoed te
dragen.
30.000 beambten van de post, tele
graaf en telefoon te Weanen hebben loons-
verhooging geëischt. De besprekingen met
de autoriteiten hadden tot op heden geen
resultaat opgeleverd. De beambten hebben
een ultimatum gesteld voor 4 Dec.
Op de spoorlijn ThemarIlmenau
zijn gisteravond de eerste twee wagons
van een boemeltrein tengevolge van een
op de lijn gewaaide sneeuwbank, ont
spoord. Er zijn geen reizigers gedeerd.
Op de sneeuwstormen, die ongeveer
20 öur in het Zwarte Woud gewoed heb
ben is een buitengewone koude gevolgd.
Op den Feldberg vroor het gistermorgen
16° Celsius. De hardgevroren sneeuw heeft
vele verkeersstoringen in de dalen tenge
volge gehad.
Te Göttingen is een machinist van
de papierfabriek Hahnemjihlen, die uit
wraak over zijn ontslag indertijd den di
recteur der fabriek Scholier heeft dood
geschoten, ter dood veroordeeld. De ver
oordeelde, die na zijn daad zichzelf een
kogel door het hoofd heeft gejaagd en
stekeblind is geworden, heeft tot het laatst
zijn onschuld volgehouden en beweerd,
dat hij bij ongeluk zijn gewezen chef
heeft gedood.
Het onderhoud tusschen Briand en
Tsjitsjerin liep over de voornaamste pro
blemen, waarbij Frankrijk en Rusland be
lang hebben. Er werden evenwel in geen
enkel opzicht onderhandelingen voorbe
reid. Tsjitsjerin heeft ook een bezoek
gebracht aan Herriof.
Het Locarno-verdrag is door Hen
Duitschen Rijksdag in derde lezing aan
genomen.
De directie van de Hongaarsch©
staatsspoorwegen deelt mede, dat tenge
volge van de sneeuw op verschillende
lijnen, het verkeer gestoord is, zoodat
de treinen met verscheidene uren ver
traging aankomen.
De hevige sneeuwstorm in Sleeswijk-
Holstein, die eergisteren eenigszins in he
vigheid verminderd was, is gistermorgen
met ygrnieuwde kracht opgestoken. Op
verschillende plaatsen is het verkeer dien
tengevolge gestoord.
I _lJ li_nl I ia1
Wie een1 veilig snelverkeer wil, geve
den wielrijder aan iederen kant ran den
weg een rijwielpad.
OE CRISIS.
De „Tijd", melding makend van het
bericht, dat mr Marchant tot de B,-Kath.
en S.D. Tweede Kamerfracties een schrif
telijk verzoek heeft gericht om hem te
berichten of zij in beginsel bereid zijn met
hem mede te werken tot de formatie
van een kabinet en overleg te plegen
omtrent een program, schrijft:
Het blijkt, dat de Kabinetsformateur
aan de R.K. Tweede Kamerfractie twee
vragen heeft gesteld:
1. of zij bereid is met hem mede te
werken tot de formatie van een Kabi
net;
2. of zij bereid is overleg te plegen
omtrent een program.
Het wil ons voorkomen, dat hiermede
de zaak zuiver is gesteld.
De brief van den heer Marchant is
gezonden aan het juiste adres; het stuk is
namelijk geadresseerd noch aan den voor
zitter, noch aan het bestuur, maar aan
de fractie in haar geheel. Het ligt dus
voor de hand, dat de R.K. Tweede Ka
merfractie dezer dagen zal moeten bijeen
komen, om het antwoord te geven op
de door den Kabinetsformateur gestelde
vragen.
In de tweede plaats is de volgorde' der
vragen volkomen logisch. Eerst zal de
fractie zich hebben uit te spreken over
het beginsel der samenwerking. Daarna
misschien ook over het plegen van over
leg inzake een program.
Met andere woorden: is de fractie in
beginsel tot samenwerking bereid, dón
kan er van nader overleg inzake een pro
gram sprake zijn; spreekt de fractie
wat o.i. niet twijfelachtig is zich in
beginsel tegen de voorgestelde samenwer
king op dit oogenblik uit, dan is een
bespreking van het. program totaal over
bodig."
De leider van de Tweede Kamer-fractie
der S.D.A.P., de heer ir. Albarda, heeft
gisteren een bezoek gebracht aan mr Mar--
chant, blijkbaar qm hem op de hoogte
te stellen van het resultaat der te Am
sterdam gehouden besprekingen tusschen
genoemde Kamerfractie, het Partijbestuur
van de S.D'.A.P. en het bestuur van het
N.V.V.
De r.k. bond St. Michael heeft met
kleine meerderheid besloten te advisee-
ren tot saamwerking van de Roomsche
staatspartij met de s.-d. en v.-d. tot 't vor
men van een democratisch" kabinet
DE HYGIENE Bij DE HUID
VERZORGING.
Ruwe of springende huid, rood gezicht
of roode handen, vurige uitslag of andere
onregelmatigheden der huid, zijn heel
vaak het gevolg van eene verkeerde of
eene verwaarloosde huidverzorging. Van
het meeste belang is het daarom, voor de
verzorging der lichaamsteint een middel
te kiezen, dat de huid inderdaad be
schermt en het weerstandsvermogen er
van verhoogt. Zoo'n middel bezitten wij
ontegenzeggelijk in Keizer-Borax, het
welk bij dagelijksche toevoeging aan het
waschwater, de teerheid en het jeugdig
uitzicht der huid bevordert, de gezicht
spieren versterkt en rimpelvorming voor
komt. Gegarandeerd zuivere Keizer-
Borax wordt nooit los, maar alleen
en uitsluitend in de bekende roode car
tons met handelsmerk: knielende vrou
wenfiguur, geleverd door de firma Heinr.
Mack, Nachf., Ulm a/D.
Het autobus-vraagstuk.
Verschenen is het voorloopig verslag
der Tweede Kamer over het wetsontwerp
tot wijziging van de wet van 22 April 1880
betreffende de openbare middelen van ver
voer met uitzondering der 'spoorwegdien
sten .Het volgende is er aan ontleend,
Be indiening van het ontwerp werd
toegejuicht. Algemeen was men van oor
deel, dat aan een wettelijke regeling van
het au tob us vraagstuk dringend behoefte
bestaat. Intusschen hadden verscheidene
leden een breeder© regeling van dit onder
werp verwacht.
Zoo hadden sommige leden in het ont
werp tot hun leedwezen niet aangetroffen
de oplegging van den plicht aan onder
nemers van een autobusdienst om zich te
verzekeren tegen hun geldelijke aanspra
kelijkheid voor schade, door de reizigers
bij de uitoefening van den dienst geleden.
Andere leden deelden dit bezwaar niet.
Opgemerkt werd, dat het opleggen van
zulk een plicht hier stellig niet aanbeve
lenswaardig zou zijn wegens den aard
Van het autobusbedrijf, waarbij het op
tijd rijden een factor van beteekenis is.
Zou verzekering, vroeg men, juist niet het
gevaar doen ontstaan, dat roekeloos ge
reden wordt, omdat de ondernemer toch
tegen schade door verzekering is gedekt?
Zou het geneesmiddel hier niet erger
kunnen blijken dan de kwaal?
Voorts misten versclieidene leden in
het ontwerp bepalingen nopens den mini
mum leeftijd van autobusbestuurders, de
eischen van geschiktheid en bekwaamheid
en een regeling der arbeidsvoorwaarden,
in het bijzonder der arbeidstijden, welke
thans dikwijls veel te lang zijn, hetgeen
ook bij overigens geschikt personeel zoo
licht de oorzaak van ongelukken kan
worden.
Ten' slotte waren verscheidene leden
van oordeel, dat het ontwerp geen vol
doende waarborgen biedt voor een deug
delijke keuring der autobussen en voor
een behoorlijk toezicht op de naleving
door de autobushouders van de hun op
gelegde verplichtingen. Huns inziens die-
kex 9e keuringen plaaïs te hebBen floor
of vanwege één centraal orgaan, dat ook
belast behoort te zijn met het toezicht op
de naleving der verschillende aan de
autobusondernemingen gestelde eischen.
De leden hier aan het woord achtten
uitbreiding der Staatsbemoeienis op het
gebied van het vervoerwezen, noodzake
lijk. Andere leden verklaarden de nood
zakelijkheid van een gecentraliseerde keu
ring van autobussen voorshands niet in
te zien.
Konden vele leden zich met het voor
de vergunningsstelsel vereenigen, an-
leden hadden daartegen bezwaar en
zouden het beter achten, indien met hand
having van het stelsel der wet van 1880
slechts algemeene regelen werden gesteld,
waaraan ondernemers van een autobus
dienst moeten voldoen.
Sommige leden waren van oordeel, dat
de voorgestelde regeling te veel ingrijpt
in de rechten van gemeentebesturen.
in Uw rug, lendenen of spieren. Pijn
door rheumatiek, jicht, podagra, ischias,
stramheid, stijven nek en rheumatisclie
zenuwpijnen. Probeer eens Akker's Kloos-g
terbalsem. Hij maakt uw spieren lenig,
geneest alle ongemakken en lijden, die
door bovengenoemde ziekten ontstaan.
Neem heden eens een proef. Morgen zijt
gij verbaasd en tevreden over de uitwer
king er van.
a—wc—tmg
De Post.
Het in ons land bestaande vervoerstel-
sel kost de post geld, aan rijtuigen, amb
tenaren en een vervoer-vergoeding aan de
Nederlandsche Spoorwegen, die lang niet
mis is. Maar het geld brengt zijn geld op,
dit is ne vaste overtuiging van de Post-
leiding, en daarom ziet deze b.v. niet op
tegen een uitgave van bijna een tot 's jaars
alleen aan vergoeding aan de N. S., voor
het doen loopen van de nachtposttreinen
AmsterdamRotterdam v.v.
Om 2.40 's nachts vertrekt dagelijks
behalve 's Maandags en daags na feest
dagen uit Amsterdam een trein, die
geen erizigers vervoert, maar wel een
postrijtuig met bijbehoorende postconduc-
teurs. Dezen brengen de post over Am
sterdam en achterland voor Haar
lem, Leiden, Den Haag en Rotterdam, en
van die plaatsen onderling.
Maar ook vormen zij van de ontvangen
stukken vooral de ochtend-edities der
dagbladen zendingen voor de postkan
toren in de buurt van Leiden, Den Haag
en Rotterdam, voor den eersten trein Den
HaagGouda, de eerste tram Den Haag
Hoek van Holland, en te Rotterdam
voor de eerste treinen naar alle richtingen
en dt trams naar de Zuid-Hollandsche
eilanden. Tengevolge van een en ander is
een brief, 's avonds om 10 uur gepost aan
den Amstelveenschen weg te Amsterdam,
den volgenden morgen om half acht in
Oud-Beierland.
Eveneens om 2.40 's nachts vertrekt uit
Rotterdam eenzelfde trein, die te Amster
dam aansluiting heeft op de eerste trei
nen naar alle richtingen.
Sedert twee jaar bestaat een dergelijke
nachtverbinding tusschen Rotterdam en
Breda, door middel van een goederentrein
met postrijtuig, vertrekkend van Rotter
dam om 1.5 m. Met behulp van dezen trein
komt b.v. een brief, 's avonds om 7 uur
te Schagen gepost, reeds om 9.36 den vol
genden morgen te Maastricht aan.
Deze nachttrein tusschen Rotterdam en
Breda is ook van beteekenis voor het ver
keer tusschen een aantal kantoren in Zee
land, al klinkt dat wellicht wat zon
derling. Het geval is toe te schrijven aan
de omstandigheid, dat de afstand, welken
een stuk doorloopt er volstrekt niet op aan
komt, mits het maar eerder op zijn be
stemming is. Dagelijks worden dan ook
tallooze stukken voorbij hun plaats van
bestemming geschoten met sneltreinen om
daarna met boemeltreinen terug te keeren.
Een aardig voorbeeld van die negatie van
af te leggen afstand is wel dit, dat een
brief van Hulst voor Bergen op Zoom
's avonds moet loopen over Rotterdam
Breda.
In den trein van 7.32 'sm avonds van
Vlissingen naar Roosendaal loopt geen
postrijtuig, nog geen uur tevoren is er
een gegaan. De conducteur van de N. S.
neemt de postzendingen onder zijn hoede,
en dat zijn depêches van de voornaamste
Zeeuwsche kantoren, o.a. Hulst, voor het
postrijtuig in een trein, dje van Eindho
ven gekomen, om 10.19 's avonds van Lage
Zwaluwe naar Rotterdam vertrekt. De de
pêche van Hulst gaat, met die van de an
dere kantoren, van Roosendaal naar Lage
Zwaluwe onder geleide van een postamb
tenaar, wordt in den trein van Eindhoven
geopend, de brief voor Bergen op Zoom
komt in den nachttrein RotterdamBreda
en gaat met den eersten trein naar Ber
gen op Zoom, waar hij om 7.9 m. aan
komt.
Zoo rommelen dag en nacht postwagens
over de lijnen.
De post wordt echter niet alleen in post-
rijtuigen vervoerd, maar ook in comparti
menten 3de klasse, waar een postconduc-
teur of een besteller de depêches, door
Poos30-60-90dlube80ctji
kantoren en postrijtuigen gemaakt, bege
leidt zonder zelf onderweg te werken.
Zoo'n trein heet dan een „post-geleide'L
Ook nemen de spoorwegambtenaren soms
postzendingen mede in den bagagewagen,
zooals wij zooeven zagen bij den trein
VlissingenRoosendaal en dan spreekt
men van een „bagage-meester".
Ook op de ongewisse baren zit de post
ambtenaar niet stil. Er zijn twee varend»
postkantoren, een voor het binnenland
tusschen Enkhuizen en Stavoren, en een
voor het buitenland tusschen Vlissingen
en Folkestone, het z.g. Zeepostkantoor.
Dit laatste is natuurlijk het belangrijkste.
Op de uitreis, d. w.z. naar Engeland, sor-
teeren de ambtenaren de post voor Enge
land, Amerika en andere landen in die
richting; op de thuisreis wordt de te Fol
kestone ontvangen post verwerkt, zoodat
de mailtreinen, die na aankomst van de
boot vertrekken, een groote hoeveelheid
depêches kunnen meenemen die aan boord
zijn gemaakt, en de stukken zonder ver
traging over het geheele land verspreiden.
Wanneer men op de keurige schepen
van de Maatschappij Zeeland naar voren
loopt, en daar een nagenoeg loodrecht»
ijzeren trap afdaalt, komt men in het post-
hol. Daar staan de onvermijdelijke sor-
teerkasten en verdere benoodigdheden.
Van zolder tot vloer loopen een stuk voor
mast en steunpilaren, en deze bewijzen,
soms hun diensten bij de werkzaamheden,
namelijk wanneer de ambtenaren ze ge
bruiken om zich aan vast te houden, ten
einde op de been te kunnen blijven. Want
eerste vereischten "voor den dienst op het
zeeposfkantoor zijn: zeebeenen, en in hat
algemeen een zee-constitutie. De golven
gaan soms erg hoog, en als dan op som
mige dagen zoowat alle passagiers zich
hevig aan land wenschen, is het daar be
neden in het voorschip, dat alle stooten*
uit de eerste hand krijgt, niet bijster ver
makelijk. Patrijspoorten en deur worden
krampachtig gesloten gehouden, zoodat de
lucht er is om te snijden. Zelfs soms ook
lang niet frisch, probeeren de ambtenaren,
met een arm om een pilaar geslagen, de
stukken in de zakken en vakjes te mik
ken, wat soms gelukt, en soms ook niet.
Dan is bij de aankomst in steviger gewes
ten wel eens niet alles verwerkt; maar dat
is overmacht. (N. R. Grt.).
l
In de gisteren gehouden vergadering)
van den gemeenteraad van Vlissingen,
herdacht de voorzitter allereerst het tref
fend plotseling overlijden van den Wet
houder 'tan onderwijls, den heer Lands
man, het oudste raadslid. Na een eer-
vollen diensttijd van ruim 40 jaar als
hoofd eener openbare school te Vlissin
gen, nam de heer Landsman 4 Septem
ber 1923 zitting als raadslid en aanvaard
de, niettegenstaande zijd 73-jarigen leef
tijd, op 26 September 1924 het moeilijk!
wethouderschap van onderwijls. Verder
vervulde de heer Landsman ten dienste
der gemeente nog verschillende andere
functies, vooral die van ambtenaar van
den burgerlijken stand en lid van verschil
lende commissies. De overledene genoot
de hoogachting van alle raadsfracties en
terecht, w'ant zijd jarenlange ervaring
op onderwijsgebied werd algemeen er
kend en zijn bekwaamheid, zijn trouw©
plichtsvervulling en noeste werkkracht
strekten ons allen ten voorbeeld. Voor
het college van B. en W. is zijn overlij
den in het bijzonder een ernstig verlies,
omdat zij zijn hoogstaande karaktereigen
schappen door den nauwteren omgang)
daar ten volle konden waardeeren. Spr,.
blijft den heer Landsman dankbaar voor
de vele "belangrijke diensten aan de ge
meente bewezen en zijn nagedachtenis!
zal in eere blijven.
De leden hadden staande deze woorden
aangehoord.
Hierna Wenschte de voorz. mej. Gas ill©,
die na langdurige afwezigheid wegena
ziekte weer aanwezig was, geluk met haar
beterschap en wenscht haar blijvend her
stel toe. Mej. Gasille dankt voor die
woorden1.
Na de beëedigïng van den heer Fros al»
raadslid, zeide de voorz. dat droeve om
standigheden aanleiding geven tot zijia
zitting nemen als raadslid, maar dat
men aangename herinneringen bewaard
heeft aan zijn kort raadslidmaatschap i»
een vroegere periode. Spr. heet den
heer Fros welkom.
De heer Fros dankt voor die woorden
en hoopt naar zijn beste krachten in "het
belang der gemeente werkzaam te zulle»
zijin.
Het verzoek van M. Maas oor 620
vierk. M. grond a f 12 te mogen kno
pen aan de Scheldestraat Werd ingewil
ligd.
Benoeming,
Voor de benoeming van een lid van
de commissie van toezicht op het M.Ö.
Werden aanbevolen de heeren ds W. A. B.
ten Kate en ds A. de Voogd.
De voorz. zegt, dat ditmaal niet kon
Worden voldaan aan het verzoek van dhr
Lindeijer om iemand van zijn richting
voor te dragen, omdat er geen rechtsche
personen meer ,in die commissie zaten
wat vroeger wel het geval Was.
Dhr. Lindeijer meent, dat mem altijd
uitvluchtjes zoekt, men had dit verleden
jaar moeten bedenken^ toen dhr Lands
man aftrad. Het schijnt wel, dat die)
commissie zegtliever zwart dan rood.
Dhr Wesseling verdedigt het standpunt