DB ZEEUW Pij n Kloosterbalsem PUROllfW Buitenland. Biinenlani AKKEM's TWEEDE Bl-AD. 1 Maison F. Q. C. DEN HOLLANDER Sint Nicolaas-Cadeaux 2 2 Pompeia en Floramy van Plver 2 SchraleTippéff ff\f en ruwehuidf f 94Hn Gemeenteraad van Vlissingen. !TAN ZATERDAG 28 NOVEMBER 1926. No. 51. ZIJ vliegen er niet in. Do aanstaand© Kabinetsformateur heeft nog niet.veel succes bij de Roomscfae partij gehad. En nu heeft hij haar nog al twee zulke mooie dingen beloofd: een gezant bij den Paus en de vrije hand voor de Missie in Indië. Ook de soc.-democraat vrijt hard om ie Roomsche bruid. Opheffing van het processieverbod is haar al toegezegd. En Kleerekoper heeft nog geen enkel hatelijkheidje, hoe flauw ook, aan haar adres in „Het Volk" ge krabbeld. Straks ziet men de ridders V.-D1. en S.-D. dovotelijk saam ter missie gaan. Maar wat zegt Vondel ook al weer? Al speslt de droes den paap in 't zwart Zijn snuit verraadt hem of zijn start. De dood van Koningin Alexandra. Het stoffelijk overschot van de Engel- sche koningin-moeder Alexandra is Don derdag overgebracht van de kerk te San- dringham naar het station Wolferton, al waar het in den trein naar Londen is ge plaatst- Bij de overbrenging schreden de koning met zijn drie zoons, de prins van Wales, de hertog van York en prins Hen- Ty vertoeft in het Oosten), benevens prins Olaf van Noorwegen achter de baar- Kon. Maria en de koning en koningin van Noorwegen volgden per rijtuig. Daarop volgden te voet de mannelijke leden der hofhouding, per rijtuig de vrouwelijke, vervolgens de adel uit de streek, meeren- -deels te voet, de pachters en de arbei ders, tot de geringsten toe- Duizendeti dorpelingen stonden langs den weg, die bijna 5 jfc.M. lang is en bedekt was met sneeuw. Te Londen is het lijk naar de koninklijke kapel in het paleis van Sint James overgebracht. Twee uur vóór de begrafenisstoet van de Koningin-Moeder gisterenmorgen de ka pel van het paleis van St- James verliet, waar het stoffelijk overschot des nachts had gestaan, begon het zwaar te sneeuwen en er woei een bitter koude wind, maar toch was er een zeer groote menigte van alle standen op de been langs den weg van den stoet, en die menigte bestond voor een groot deel uit arme menschen, voor wie de koningin altijd zulk een warm hart getoond had- Duizenden menschen hadden ook uren staan te wachten en bij tientallen wer den menschen, die door de kou bevangen waren, in ambulances weggevoerd, vóór -de stoet aankwam, op weg naar de Abdij kerk in Westminster. De kanonnen bul- - derden elke minuut en de muziek speelde Üen treurmarsch uit Saul van Handel. Het voorste gedeelte van den stoet werd -gevormd door afdeelingen van de lucht macht, brigades van de garde en de be reden garde te voet, manschappen van het Koninklijk Jacht en van de oorlogs vloot, gevolgd door een gecombineerd mu ziekcorps uit de garde-regimenten- Daar- €ta kwam het affuit van de koninklijke artillerie, waarop de kist, gedekt door de Union Jack, stond, geflankeerd door dra gers en stalmeesters van wijlen de Ko ningin- Alleen achter de kist liep koning •George, en onmiddellijk achter dezen de koningen van Denemarken, België en van Noorwegen- Vervolgens kwamen de prins van Wales en de kroonprinsen van Zwe- •Iden, Roemenië en Noorwegen, de prin sen Waldemar en Axel van Denemarken, Me hertog van York, prins Henry, prins Karei van België en prins Arthur van Gonnought- De stoet werd gesloten door afdeelingen van de regimenten, waarvan Alexandra eere-chef was geweest en een •compagnie garde-soldaten- De Abdijkerk was overvol, toen de stoet Tforj de' westelijke deur aankwam. Met het koor en het kapittel voorop trok de stoet door het schip der kerk, waarna de dienst een aanvang nam onder leiding van den aartsbisschop van Can terbury. Vandaag wordt de kist naar het ikasteel van Windsor overgebracht- In Kopenhagen en Oslo zijn ook her denkingsdiensten gehouden. Een land zonder werkloosheid. Het lijkt een sprookje en schijnt toch waarheid te wezeneen land zonder werk loosheid- En -dat land ligt niet ergens in Midden- Amerika of Ach ter-Azië, zoodat men ons gemakkelijk iets zou kunnen wijsmaken maar vlak naast onze eigen deur We kun nen gaan kijken öf het waar is, schrijft liet Gentrum. Het orgaan der Nederlandsche Kamer van Koophandel in België te Brussel, geeft vertalingen uit een rapport van den Op persten Raad van het Belgisch-Luxem- burgsch- welke inderdaad zeer veel aan dacht verdienen. „De oppervlakte van België bedraagt 30'.000 vierkante K. M., haar bevolking 7.800.000 zielen, de bevolkingsdichtheid is dus buitengewoon groot- Hoewel haar bodem zeer intensief bewerkt wordt, zoo brengt deze tooh slechts 40 pCt der gra nen voort, die voor haar onderhoud noo- dig zijn- Verder bezit zij, behalve kolen en gesteenten geen andere grondstoffen- Uitvoer is dus voor haar een eerste nood zakelijkheid- Om zich' ie bunnen vöeïïeï, moet zij werken. Om te kunnen werken, moet zij erporteeren. „Op het oogenblik van den wapenstil stand waren 86.000 H. A. bouwland ver woest, overstroomd of in moerassen her schapen; 15.000 K.M. wegen waren on bruikbaar geworden; 124 groote bruggen afgebroken; bijna 100 000 huizen ver- ;nield- In de spinnerijen was geen enkele spil aan het werk gebleven, cokes- en hoogovens waren uitgedoofd, de metaal- en glasfabrieken huiten werking gesteld. „Anderzijds was de cliëntèle in Eu ropa en de overzeesche landen verloren gegaan. En wat nog ernstiger is, de werk liedenbevolking, die vroeger uitmuntte door hare volharding en technische be kwaamheid, had de gewoonte om te wer ken verloren. Zij was lusteloos. Men vreesde, dat hare traditioneele moreele eigenschappen geschokt waren geworden. In 1918 moest de werkloozenkas, die men in het leven had geroepen om hulp te kunnen verleenen in een toestand, zooals die zich nimmer had voorgedaan, onder steuning verleenen aan 2.634.810 perso nen." En daarbij waren de belastingen tien maal zoo hoog, als voor den oorlog, de prijzen van levensmiddelen zéér hoog, de franc was gedaald en alle voorraad ge heel uitgeput. En nu zijn er geen werkloozen meer. „Voor vele takken van bedrijf is de pro ductie van 1913 overschreden. De bewe ging in de haven van Antwerpen, welke in zeker opzicht ide Belgische economische bedrijvigheid weergeeft gaf voor 1913 een binnenkomst te zien van 7000 schepen, metende 14.140.000 ton. In 1924'bedroeg het aantal schepen 9700 en hun tonnen^ inhoud 19.300.000." Goes. Nlagdalenastraat 7. Telef. 15. Odeur f2.25 Lotion f2.60 Korte Berichten Per dag verliezen in de Vereenigde Staten 55 personen bij autoUiobielongfr vallen het leven. In 1924 werden 20.000 personen gedood en 450.000 gewond bij auto-ongevallen. In 10 jaren zijn er 123000 ge.dood. Het aantal doodelijke on gevallen, gestegen van 5000 in 1914 tot 20.000 in 1924, is van zulk een omvang geworden, dat duizenden automobilisten zich des Zondags niet meer op de wegen wagen. Uit Belgrado wordt gemeld, dat ten gevolge van het hoog water in de Save de streek Brod overstroomd is. 200 per sonen zijn dakloos. D'e schade is groot. De afschaffing van de fez en tul band in Turkije is een feit geworden. De Groote Nationale vergadering heeft de wet aangenomen, waarbij verboden wordt een ander hoofddeksel dan den hoed te dragen. 30.000 beambten van de post, tele graaf en telefoon te Weanen hebben loons- verhooging geëischt. De besprekingen met de autoriteiten hadden tot op heden geen resultaat opgeleverd. De beambten hebben een ultimatum gesteld voor 4 Dec. Op de spoorlijn ThemarIlmenau zijn gisteravond de eerste twee wagons van een boemeltrein tengevolge van een op de lijn gewaaide sneeuwbank, ont spoord. Er zijn geen reizigers gedeerd. Op de sneeuwstormen, die ongeveer 20 öur in het Zwarte Woud gewoed heb ben is een buitengewone koude gevolgd. Op den Feldberg vroor het gistermorgen 16° Celsius. De hardgevroren sneeuw heeft vele verkeersstoringen in de dalen tenge volge gehad. Te Göttingen is een machinist van de papierfabriek Hahnemjihlen, die uit wraak over zijn ontslag indertijd den di recteur der fabriek Scholier heeft dood geschoten, ter dood veroordeeld. De ver oordeelde, die na zijn daad zichzelf een kogel door het hoofd heeft gejaagd en stekeblind is geworden, heeft tot het laatst zijn onschuld volgehouden en beweerd, dat hij bij ongeluk zijn gewezen chef heeft gedood. Het onderhoud tusschen Briand en Tsjitsjerin liep over de voornaamste pro blemen, waarbij Frankrijk en Rusland be lang hebben. Er werden evenwel in geen enkel opzicht onderhandelingen voorbe reid. Tsjitsjerin heeft ook een bezoek gebracht aan Herriof. Het Locarno-verdrag is door Hen Duitschen Rijksdag in derde lezing aan genomen. De directie van de Hongaarsch© staatsspoorwegen deelt mede, dat tenge volge van de sneeuw op verschillende lijnen, het verkeer gestoord is, zoodat de treinen met verscheidene uren ver traging aankomen. De hevige sneeuwstorm in Sleeswijk- Holstein, die eergisteren eenigszins in he vigheid verminderd was, is gistermorgen met ygrnieuwde kracht opgestoken. Op verschillende plaatsen is het verkeer dien tengevolge gestoord. I _lJ li_nl I ia1 Wie een1 veilig snelverkeer wil, geve den wielrijder aan iederen kant ran den weg een rijwielpad. OE CRISIS. De „Tijd", melding makend van het bericht, dat mr Marchant tot de B,-Kath. en S.D. Tweede Kamerfracties een schrif telijk verzoek heeft gericht om hem te berichten of zij in beginsel bereid zijn met hem mede te werken tot de formatie van een kabinet en overleg te plegen omtrent een program, schrijft: Het blijkt, dat de Kabinetsformateur aan de R.K. Tweede Kamerfractie twee vragen heeft gesteld: 1. of zij bereid is met hem mede te werken tot de formatie van een Kabi net; 2. of zij bereid is overleg te plegen omtrent een program. Het wil ons voorkomen, dat hiermede de zaak zuiver is gesteld. De brief van den heer Marchant is gezonden aan het juiste adres; het stuk is namelijk geadresseerd noch aan den voor zitter, noch aan het bestuur, maar aan de fractie in haar geheel. Het ligt dus voor de hand, dat de R.K. Tweede Ka merfractie dezer dagen zal moeten bijeen komen, om het antwoord te geven op de door den Kabinetsformateur gestelde vragen. In de tweede plaats is de volgorde' der vragen volkomen logisch. Eerst zal de fractie zich hebben uit te spreken over het beginsel der samenwerking. Daarna misschien ook over het plegen van over leg inzake een program. Met andere woorden: is de fractie in beginsel tot samenwerking bereid, dón kan er van nader overleg inzake een pro gram sprake zijn; spreekt de fractie wat o.i. niet twijfelachtig is zich in beginsel tegen de voorgestelde samenwer king op dit oogenblik uit, dan is een bespreking van het. program totaal over bodig." De leider van de Tweede Kamer-fractie der S.D.A.P., de heer ir. Albarda, heeft gisteren een bezoek gebracht aan mr Mar-- chant, blijkbaar qm hem op de hoogte te stellen van het resultaat der te Am sterdam gehouden besprekingen tusschen genoemde Kamerfractie, het Partijbestuur van de S.D'.A.P. en het bestuur van het N.V.V. De r.k. bond St. Michael heeft met kleine meerderheid besloten te advisee- ren tot saamwerking van de Roomsche staatspartij met de s.-d. en v.-d. tot 't vor men van een democratisch" kabinet DE HYGIENE Bij DE HUID VERZORGING. Ruwe of springende huid, rood gezicht of roode handen, vurige uitslag of andere onregelmatigheden der huid, zijn heel vaak het gevolg van eene verkeerde of eene verwaarloosde huidverzorging. Van het meeste belang is het daarom, voor de verzorging der lichaamsteint een middel te kiezen, dat de huid inderdaad be schermt en het weerstandsvermogen er van verhoogt. Zoo'n middel bezitten wij ontegenzeggelijk in Keizer-Borax, het welk bij dagelijksche toevoeging aan het waschwater, de teerheid en het jeugdig uitzicht der huid bevordert, de gezicht spieren versterkt en rimpelvorming voor komt. Gegarandeerd zuivere Keizer- Borax wordt nooit los, maar alleen en uitsluitend in de bekende roode car tons met handelsmerk: knielende vrou wenfiguur, geleverd door de firma Heinr. Mack, Nachf., Ulm a/D. Het autobus-vraagstuk. Verschenen is het voorloopig verslag der Tweede Kamer over het wetsontwerp tot wijziging van de wet van 22 April 1880 betreffende de openbare middelen van ver voer met uitzondering der 'spoorwegdien sten .Het volgende is er aan ontleend, Be indiening van het ontwerp werd toegejuicht. Algemeen was men van oor deel, dat aan een wettelijke regeling van het au tob us vraagstuk dringend behoefte bestaat. Intusschen hadden verscheidene leden een breeder© regeling van dit onder werp verwacht. Zoo hadden sommige leden in het ont werp tot hun leedwezen niet aangetroffen de oplegging van den plicht aan onder nemers van een autobusdienst om zich te verzekeren tegen hun geldelijke aanspra kelijkheid voor schade, door de reizigers bij de uitoefening van den dienst geleden. Andere leden deelden dit bezwaar niet. Opgemerkt werd, dat het opleggen van zulk een plicht hier stellig niet aanbeve lenswaardig zou zijn wegens den aard Van het autobusbedrijf, waarbij het op tijd rijden een factor van beteekenis is. Zou verzekering, vroeg men, juist niet het gevaar doen ontstaan, dat roekeloos ge reden wordt, omdat de ondernemer toch tegen schade door verzekering is gedekt? Zou het geneesmiddel hier niet erger kunnen blijken dan de kwaal? Voorts misten versclieidene leden in het ontwerp bepalingen nopens den mini mum leeftijd van autobusbestuurders, de eischen van geschiktheid en bekwaamheid en een regeling der arbeidsvoorwaarden, in het bijzonder der arbeidstijden, welke thans dikwijls veel te lang zijn, hetgeen ook bij overigens geschikt personeel zoo licht de oorzaak van ongelukken kan worden. Ten' slotte waren verscheidene leden van oordeel, dat het ontwerp geen vol doende waarborgen biedt voor een deug delijke keuring der autobussen en voor een behoorlijk toezicht op de naleving door de autobushouders van de hun op gelegde verplichtingen. Huns inziens die- kex 9e keuringen plaaïs te hebBen floor of vanwege één centraal orgaan, dat ook belast behoort te zijn met het toezicht op de naleving der verschillende aan de autobusondernemingen gestelde eischen. De leden hier aan het woord achtten uitbreiding der Staatsbemoeienis op het gebied van het vervoerwezen, noodzake lijk. Andere leden verklaarden de nood zakelijkheid van een gecentraliseerde keu ring van autobussen voorshands niet in te zien. Konden vele leden zich met het voor de vergunningsstelsel vereenigen, an- leden hadden daartegen bezwaar en zouden het beter achten, indien met hand having van het stelsel der wet van 1880 slechts algemeene regelen werden gesteld, waaraan ondernemers van een autobus dienst moeten voldoen. Sommige leden waren van oordeel, dat de voorgestelde regeling te veel ingrijpt in de rechten van gemeentebesturen. in Uw rug, lendenen of spieren. Pijn door rheumatiek, jicht, podagra, ischias, stramheid, stijven nek en rheumatisclie zenuwpijnen. Probeer eens Akker's Kloos-g terbalsem. Hij maakt uw spieren lenig, geneest alle ongemakken en lijden, die door bovengenoemde ziekten ontstaan. Neem heden eens een proef. Morgen zijt gij verbaasd en tevreden over de uitwer king er van. a—wc—tmg De Post. Het in ons land bestaande vervoerstel- sel kost de post geld, aan rijtuigen, amb tenaren en een vervoer-vergoeding aan de Nederlandsche Spoorwegen, die lang niet mis is. Maar het geld brengt zijn geld op, dit is ne vaste overtuiging van de Post- leiding, en daarom ziet deze b.v. niet op tegen een uitgave van bijna een tot 's jaars alleen aan vergoeding aan de N. S., voor het doen loopen van de nachtposttreinen AmsterdamRotterdam v.v. Om 2.40 's nachts vertrekt dagelijks behalve 's Maandags en daags na feest dagen uit Amsterdam een trein, die geen erizigers vervoert, maar wel een postrijtuig met bijbehoorende postconduc- teurs. Dezen brengen de post over Am sterdam en achterland voor Haar lem, Leiden, Den Haag en Rotterdam, en van die plaatsen onderling. Maar ook vormen zij van de ontvangen stukken vooral de ochtend-edities der dagbladen zendingen voor de postkan toren in de buurt van Leiden, Den Haag en Rotterdam, voor den eersten trein Den HaagGouda, de eerste tram Den Haag Hoek van Holland, en te Rotterdam voor de eerste treinen naar alle richtingen en dt trams naar de Zuid-Hollandsche eilanden. Tengevolge van een en ander is een brief, 's avonds om 10 uur gepost aan den Amstelveenschen weg te Amsterdam, den volgenden morgen om half acht in Oud-Beierland. Eveneens om 2.40 's nachts vertrekt uit Rotterdam eenzelfde trein, die te Amster dam aansluiting heeft op de eerste trei nen naar alle richtingen. Sedert twee jaar bestaat een dergelijke nachtverbinding tusschen Rotterdam en Breda, door middel van een goederentrein met postrijtuig, vertrekkend van Rotter dam om 1.5 m. Met behulp van dezen trein komt b.v. een brief, 's avonds om 7 uur te Schagen gepost, reeds om 9.36 den vol genden morgen te Maastricht aan. Deze nachttrein tusschen Rotterdam en Breda is ook van beteekenis voor het ver keer tusschen een aantal kantoren in Zee land, al klinkt dat wellicht wat zon derling. Het geval is toe te schrijven aan de omstandigheid, dat de afstand, welken een stuk doorloopt er volstrekt niet op aan komt, mits het maar eerder op zijn be stemming is. Dagelijks worden dan ook tallooze stukken voorbij hun plaats van bestemming geschoten met sneltreinen om daarna met boemeltreinen terug te keeren. Een aardig voorbeeld van die negatie van af te leggen afstand is wel dit, dat een brief van Hulst voor Bergen op Zoom 's avonds moet loopen over Rotterdam Breda. In den trein van 7.32 'sm avonds van Vlissingen naar Roosendaal loopt geen postrijtuig, nog geen uur tevoren is er een gegaan. De conducteur van de N. S. neemt de postzendingen onder zijn hoede, en dat zijn depêches van de voornaamste Zeeuwsche kantoren, o.a. Hulst, voor het postrijtuig in een trein, dje van Eindho ven gekomen, om 10.19 's avonds van Lage Zwaluwe naar Rotterdam vertrekt. De de pêche van Hulst gaat, met die van de an dere kantoren, van Roosendaal naar Lage Zwaluwe onder geleide van een postamb tenaar, wordt in den trein van Eindhoven geopend, de brief voor Bergen op Zoom komt in den nachttrein RotterdamBreda en gaat met den eersten trein naar Ber gen op Zoom, waar hij om 7.9 m. aan komt. Zoo rommelen dag en nacht postwagens over de lijnen. De post wordt echter niet alleen in post- rijtuigen vervoerd, maar ook in comparti menten 3de klasse, waar een postconduc- teur of een besteller de depêches, door Poos30-60-90dlube80ctji kantoren en postrijtuigen gemaakt, bege leidt zonder zelf onderweg te werken. Zoo'n trein heet dan een „post-geleide'L Ook nemen de spoorwegambtenaren soms postzendingen mede in den bagagewagen, zooals wij zooeven zagen bij den trein VlissingenRoosendaal en dan spreekt men van een „bagage-meester". Ook op de ongewisse baren zit de post ambtenaar niet stil. Er zijn twee varend» postkantoren, een voor het binnenland tusschen Enkhuizen en Stavoren, en een voor het buitenland tusschen Vlissingen en Folkestone, het z.g. Zeepostkantoor. Dit laatste is natuurlijk het belangrijkste. Op de uitreis, d. w.z. naar Engeland, sor- teeren de ambtenaren de post voor Enge land, Amerika en andere landen in die richting; op de thuisreis wordt de te Fol kestone ontvangen post verwerkt, zoodat de mailtreinen, die na aankomst van de boot vertrekken, een groote hoeveelheid depêches kunnen meenemen die aan boord zijn gemaakt, en de stukken zonder ver traging over het geheele land verspreiden. Wanneer men op de keurige schepen van de Maatschappij Zeeland naar voren loopt, en daar een nagenoeg loodrecht» ijzeren trap afdaalt, komt men in het post- hol. Daar staan de onvermijdelijke sor- teerkasten en verdere benoodigdheden. Van zolder tot vloer loopen een stuk voor mast en steunpilaren, en deze bewijzen, soms hun diensten bij de werkzaamheden, namelijk wanneer de ambtenaren ze ge bruiken om zich aan vast te houden, ten einde op de been te kunnen blijven. Want eerste vereischten "voor den dienst op het zeeposfkantoor zijn: zeebeenen, en in hat algemeen een zee-constitutie. De golven gaan soms erg hoog, en als dan op som mige dagen zoowat alle passagiers zich hevig aan land wenschen, is het daar be neden in het voorschip, dat alle stooten* uit de eerste hand krijgt, niet bijster ver makelijk. Patrijspoorten en deur worden krampachtig gesloten gehouden, zoodat de lucht er is om te snijden. Zelfs soms ook lang niet frisch, probeeren de ambtenaren, met een arm om een pilaar geslagen, de stukken in de zakken en vakjes te mik ken, wat soms gelukt, en soms ook niet. Dan is bij de aankomst in steviger gewes ten wel eens niet alles verwerkt; maar dat is overmacht. (N. R. Grt.). l In de gisteren gehouden vergadering) van den gemeenteraad van Vlissingen, herdacht de voorzitter allereerst het tref fend plotseling overlijden van den Wet houder 'tan onderwijls, den heer Lands man, het oudste raadslid. Na een eer- vollen diensttijd van ruim 40 jaar als hoofd eener openbare school te Vlissin gen, nam de heer Landsman 4 Septem ber 1923 zitting als raadslid en aanvaard de, niettegenstaande zijd 73-jarigen leef tijd, op 26 September 1924 het moeilijk! wethouderschap van onderwijls. Verder vervulde de heer Landsman ten dienste der gemeente nog verschillende andere functies, vooral die van ambtenaar van den burgerlijken stand en lid van verschil lende commissies. De overledene genoot de hoogachting van alle raadsfracties en terecht, w'ant zijd jarenlange ervaring op onderwijsgebied werd algemeen er kend en zijn bekwaamheid, zijn trouw© plichtsvervulling en noeste werkkracht strekten ons allen ten voorbeeld. Voor het college van B. en W. is zijn overlij den in het bijzonder een ernstig verlies, omdat zij zijn hoogstaande karaktereigen schappen door den nauwteren omgang) daar ten volle konden waardeeren. Spr,. blijft den heer Landsman dankbaar voor de vele "belangrijke diensten aan de ge meente bewezen en zijn nagedachtenis! zal in eere blijven. De leden hadden staande deze woorden aangehoord. Hierna Wenschte de voorz. mej. Gas ill©, die na langdurige afwezigheid wegena ziekte weer aanwezig was, geluk met haar beterschap en wenscht haar blijvend her stel toe. Mej. Gasille dankt voor die woorden1. Na de beëedigïng van den heer Fros al» raadslid, zeide de voorz. dat droeve om standigheden aanleiding geven tot zijia zitting nemen als raadslid, maar dat men aangename herinneringen bewaard heeft aan zijn kort raadslidmaatschap i» een vroegere periode. Spr. heet den heer Fros welkom. De heer Fros dankt voor die woorden en hoopt naar zijn beste krachten in "het belang der gemeente werkzaam te zulle» zijin. Het verzoek van M. Maas oor 620 vierk. M. grond a f 12 te mogen kno pen aan de Scheldestraat Werd ingewil ligd. Benoeming, Voor de benoeming van een lid van de commissie van toezicht op het M.Ö. Werden aanbevolen de heeren ds W. A. B. ten Kate en ds A. de Voogd. De voorz. zegt, dat ditmaal niet kon Worden voldaan aan het verzoek van dhr Lindeijer om iemand van zijn richting voor te dragen, omdat er geen rechtsche personen meer ,in die commissie zaten wat vroeger wel het geval Was. Dhr. Lindeijer meent, dat mem altijd uitvluchtjes zoekt, men had dit verleden jaar moeten bedenken^ toen dhr Lands man aftrad. Het schijnt wel, dat die) commissie zegtliever zwart dan rood. Dhr Wesseling verdedigt het standpunt

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1925 | | pagina 5