CORNs HENNING - Fotograaf en Fotohandel DE LENDENEN OMGORD De M ven Christus en de Kerk ven Rome N.V. Fharus Hypotheekbank - Den Haag. ws. Onderwijs. Koopt Dwe kinderen met St.-Nicolaas een Foto-toestel. Ds J. J. KNAP Cz. een netten Inboedel, Rijnsbnrger Uienzaad FlakkeesGh Wortelenzaad 2 zware Olmenboomen, Agenten gevraagd Tuin-, Bloem en LaniilisjwzaéeR. Foto of Vergvooting. in Lijst. Electriciteit ais Geneesmiddel'9 Viissingen - Markt C 14, Middelburg Breda Een mooie St. Nicolaas-verrassing is steeds een Het fotografeeren scherpt hun hersenen en geeft hun afleiding. HfT Ook voor meer gevorderde amateurs is een uitgebreide collectie benoodigdhadon en technische hulpmiddelen voorradig. DERDE DRUK f9.75 JOHANNES CALVIJN, Prijs f2.90 ingenaaid f3.50 gebonden een nette Woning, Donderdag 26 Nov. a.s. zal te Middelburg in de Bakkerskamer van het Schuttershof (ingang Schuttershof straatje) een Expositie met Demonstratie worden gehouden met de wereldberoemde „WOHLMUTH-APPARATEN", Wij geven uit PANDBRIEVEN Openbare Verkooping. een Hoerenhuis met Erf en Tuin, 2* een Winkelhuis en Erf, 3- een Pakhuis en Erf, een Pakhuis, Openbare Verkooping. Een Woonhuis met Schuur, Donderdag 3 December 1925, 1. Een Huis en Erf 2. Een Huis met Tuin, J. V0LBEDA, Dragten. bh wel eens ^ed l (terugblik te wer- |s liggelden weg. een. zoeken en fen weg te vin even de geschie- op. En wat mij voornamelijk dit. Ize zeker ook nog Ivreden arbeiders, jiar mannen van pelijke positie. En [plaats waren het gesteld in een ep, bepaalde klas- In, de aanleiding In het. feit, dat zij jm met hen die van de school rd. Dit treft mij htingsgeschiedenis Je geestelijke vrij- I in onderworpen- lebben deze man- Ie des daags ge- Terguizing gedra- t was bijkans tc Ie schouders de- liebben volgehou- pet daarom hunne niet uitsluitend, best der voortrek en uw belangstel- niet minder dan eid. Juist om den |4«;n schrijf ik u wetende dat ik gehoor ontvang. G. O, Z, P. Ik. Dr Van Meer. lellen raak over [Brabant, ben ik Eene» voorval rijt moet het eigen- om goed te we- „doorloopende |is ging een cóm- was do nieuvve j. j fassing, wie je nu ïooten zou krij- |1 natuurlijk niet pijv. die sergeant best, omdat hij al I zijn. handen niet kasten. En wat Jan een luitenant sn, dat Hij liever I zoeken, wijl hij Irnacht niet he lm. er ook heel an- ran een nieuvve Commandant de lat hij zoo ont- lelijk was in zijn' lien kapitein als Is dit allerminst lebben we hoffe- officier g.eher- J aardigen Rooin- |ant. Hij had nu ailifair bloed in re pi. af als een te slaan, stond zijn arm in de aandacht luis- Illezen bij onzen I was hij, dat niet |t maar ieder kon „maken". En„wij! bidden ps gegroet 1" Al- phouwingen wil- pef hij ze op, om wat hij daarvan t boo in in de kerk Jing en met toe- Stille nacht" en bolken", 't Geval' verblijf in een itecliismus Zon- sn.. Ik noodigde uisteren, als hij ■rig wat hij zeg- bespreking van iijn oordeel was ren geest en ik ;m bestraft zou er bij geweest eel verdriet ge- ïilitair op.treden lijfee kring hem tmsterdamschen van „de Jor- soms over de iar hij had een vrome jongen, man", de won- ïij meegemaakt, eenig verstand en, op een sui- zich gaan pre- genomen, maar Irie dagen weer een Apostolisch Jezus gevonden, gfemeente een Openbaringen merkwaardigste i vertelde o.a. gemeenten van tijdperken der dënis vcrtegen- ngen! Er was huiskamer. Hij dominee, speel En te midden •t vertrek zong lij heel wat ta vertellen." Van zijn- tante, wier linkeroog bij een Vobhtpaiïij voorgoed was dicht geslagen etl die tien kinderen had,- zonder ooit getrouwd te zijn geweest. Van zijn vader, die bij 't huwelijk van zijn doch ter evdn op het gemeentehuis kwam tee kenen in zijn vuilste pak en zich ver der met niets bemoeide, enz. enz. Een apart catechisatie-uur had ik voor de militairen. Het was menig keer een grappig allegaartje, dat samenkwam. Van ultra-orthodox tot uiterst links was bijeen, ja, ook een jood heb ik een poosje gehad. We begonnen eerst maar te praten «ver den oorlog, den dienst, en zoo meer, en vanzelf kwam er dan-wel een onderwerp aan de orde, waarvan ik zei: „jongens, laten we daar eens wat langer over spreken." Ik herinner me do onder werpen het geweten, vaderlandsliefde, de beteekenis van Jezus Christus, geest drift, Gods Albestuur. Verscheidene kameraden hebben ons niet direct vergeten; hartelijke brie ven, berichten van verloving en huwelijk, geboorte en overlijden deden ons met hen medeleven, ook toen ze weer in de bur germaatschappij waren teruggekeerd. Langzamerhand zijn de meeste rela- ties. verbroken, maar gaarne bewaar ik de herinneringen, vooral de vriendelijke. De slang in het Paradij s- Voor een volle Luth. Kerk op de Kloveniers burgwal te Amsterdam, heeft Ds Wisse van Utrecht een lezing gehouden over bovengenoemd onderwerp. Van zijn zeer groote rede geven we hier enkele ge dachten. Genesis 1 .2 en 3 vormen uit oogpunt van religieuse theïstische wereldbeschou wing één geheel- De schepping is er en hoe komt het nu dat in zulk een wereld 200 veel kwaad is. Daarop geeft Genesis in deze -hoofdstukken het antwoord Zoo staat de paradijsgeschiedenis in het mid den van alle religieuse en philosophische onderzoekingen. Hier begint alle religie en philosophic- Vandadr de buitengewone be langrijkheid dezer bladzijden- Hierbij is de ziel dér nienschheid ten zeerste geïn teresseerd-' Met' de opvatting over deze drie hoofdstükken valt saam onze gansche wereldbeschouwing, bijzonderlijk over zonde en genade. Daarom voelt ieder hij kwesties dienaangaande zich persoonlijk geïnteré'sseerd. De opvattingen .over de l Slanggeschiedenis zijn alle eeuwen door zeer verschillend geweest. In hoofdzaak 'zijn zij de volgende: De letterlijk-historische opvatting. Zoo de oud-Joodsche uitleggers, uit de Pha- rizeesche school, ook de meeste Room- sche van den aanvang der middeleeuwen tot ongeveer 1800; desgelijks de meeste Protestanten tot aan het einde der 18e eeuw. De Allegorische- De schrijver heeft psy chologische gedachten en moreele waar heden onder zinnelijke beelden beschre ven. Zoo Philo, ook de kerkvaders jjCl% mens, Alexandrinus; Origenes vooral. In de middeleeuwen b.v. Beda; Rupert von Deutz etc. In den nieuwen tijd velen. De mythische. Het verhaal is een my the: ontleend aan dergelijKe bestaan Je slangen en drakenmythen bij de Assyri- ërs, Babyloniërs, Perzen, Indiërs, enz. Zelfs heeft men er in willen lezen geen val, maar èen stap voorwaarts op den weg der ontwikkeling; de Ophielen, en la ter philosophisch Kant, Schiller, Strausz Ilegel, Bakoenine en anderen. De historisch-allegorische. De kern is, historisch en letterlijk op te vatten, maar al die gedeelten en uitdrukkingen, die met Gods waardigheid strijdig worden ge acht, óf die te wonderlijk in het raam van de vertelling schijnen, worden allego- gorisch uitgelegd. Zoo sommige Joodscho uitleggers de slang is de duivel. Zoo Am- brosius, Hiëronymus en Chrysostomos- Zoo tegenwoordig ook sommige Roomsche uitleggers, gelijk de gegevens van de Roomsche Bijbelcommissie in 1990 te Rome daar permissie toe gaven. De historisch-folkloristische. De kern is historie- Maar nu uit de volkstraditie over genomen gelijk ze nu luidt. Zoo doen thans vele Roomsche exegeten, alsook vele Protestantschen- Dan de mythologisch-historische: dat alles historie is, maar dat de voorstelling daartoe is ontleend, wat de slang o.a. aangaat, aan de lieidensche mythologie Wie vasthoudt aan de Ie 11 e r 1 ij k-h i s- torische.opvatting, gelijk spr. zelf doet, dient foch de andere opvattingen niet allo van éénzelfde waarde en graad van afwijking te houden. Calvijn bijv. noemt hen, die geloofden dat de slang de duivel is geweest, geen ketters, maar acht deze opvatting „dwaselijk". We hebben ons al- zoo voor te stellen: de slang is zooveel als een medium van den duivel geweest. De slang „listiger", zou kunnen heenwij- zen naar een zoodanige constitutie, dat ze er het meest toe geschikt was. Dr Kuyper heeft in zijn college-dictaat zeer onomwonden streng de letterlijk-histori sche opvatting voorgedragen. De slang zonder méér is ook buitengesloten. Hoe dan het spreken verklaard en vooral het liegen. De H. Schrift geeft voldoende aan wijzing dat hier Satan in 't spel was. Dat de duivel in het spel was, is een onthulling van later. De realiteit van het toen gebeurde, naar zijn zichtbaren wer- kelijkbeidskant, is door den schrijver mee gedeeld. Later valt dan in de historie der openbaring op alles het volle licht- Adam, die mogelijk niet eens van een duivel af wist. heeft het paradijs niet anders kun nen vertellen, derhalve dan gelijk het was geschied. Met deze opvatting wordt nu achterna alles heel geschikt verklaard- Spr. zette uiteen in den breede, hoe en waarom de val des menschen alzóó is geschied, gelijk (penesis 3 vermejdt. Wordt,dit alles met in zijn ontroerende werkelijkheid gehandhaafd, dan staat de deur open voor de vermythologiseering en allegoriseering van Christus en Gol gotha, enz. De verzoeking in de woestijn biedt nu een pendant in den Christus, den 2den Adam met satan zonder slang, de groote verzoeking en triomf; doorge voerd tot op het kruis- 't Is te hopen, dat Gereformeerden en niet-Gereformeer- den, wij allen verstaan mogen, dat Chris tus alleen in zijn waarde wordt gezien in het licht van het paradijs, en we nog eens op een andere wijze ook in het paradijs mogen vertoeven in onze bonds- breuk in Adam. Velen die zich over de slang heel druk maken, zijn heel lui in dezen gang naar hef paradijs- Historisch geloof zal niet baten zonder zaligmakend geloof. Voorts hangi de hedendaagsche slangkwestie bij velen saam met z.g. in- tellectueelen twijfel» Bedenken we de H. Schrift is vaf", de wetenschap nog bij lange na niet. Dwaas wie dan de weten schap alvast boven de Schrift stelt- Wie opwaarts, ook in de poging om geloof en wetenschap te verzoenen, wil vruchten dragen, moet beginnen met nederwaarts wortelen te schieten. De Hollanders op Ceylon- Het maandblad Zuid-Afrika verhaalt over den toestand der Hollanders op Ceylon: „Ds A. J. K. de Klerk, uit Zuid-Afrika naar' Ceylon beroepen door den kerke- raad van de Hollandsch Gereformeerde Kerk of Dutch Reformed Church, schrijft ons het volgende: „Ik wist heel weinig wat het werk hier eigenlijk zou zijn- Nu heb ik een idee van het werk, doch kan slechts nog maar indrukken mededeélen. In Colombo, waar onze kerk een sterk ledental heeft, zijn er weinige Hollanders, die hier in ver band met den handel werkzaam zijn; over hen schrijf ik later D. V. Voor het tegenwoordige bepaal ik mij bij de leden van de Ned. Geref. Kerk van Ceylon. Zij zijn de afstammelingen van de oude Hollanders, die zich met de voornaamste inboorlingenfamilies alhier ondertrouwd hadden. Zij worden de Burgers genoemd. Nadat Ceylon in handen van de En- gelschen overgegaan is, is alles veren- gelscht, en men vindt vandaar geen en kel Burger, die een degelijke kennis van de Hollandsche taal heeft, 'n Paar kunnen toch met moeite een weinig Hollandsch spreken en lezen, maar zij zijn zóo wei nig "in getal, dat het de moeite niet waard is het te noemen. Wat echter heel treffend is, is dat de zoogenaamde „Dutch Burger" werkelijk de naam van „Dutsch" verdient. In den regel spreekt de Burger met trots van zijn afkomst en .betreurt het verlies van zijn taal ten zeerste. De ware Burger is door en door Hollandsch met uitzondering van zijn tong» Dat schijnt een levenslange kwelling te zijn, d^t men geen hoop koesteren kan de taal van de voorvaderen terug te krijgen. Mis schien is het daaraan toe te schreven, dat de Burger niet veel ijver aan den dag legt om Ceylon als een vaderland te vereeren en te ontwikkelen. Men kan niet nalaten om de overge ërfde volharding en standvastigheid van den ouden Hollander in verre nageslach ten op te merken. Men kan niet nalaten de Burgers te bewonderen, wanneer men ziet dat zij liever een afgezonderd be staan leiden, dan tegen zin en gemoed met een vreemden stroom zich te mengen en weggevoerd te worden. Ongelukkig schijnt het jonge geslacht meer toegevend te zijn, en zal waarschijnlijk gemakke lijker van de oude paden weggevoerd worden. Wat echter zeer bemoedigend is, is dat de Burgers zich nog steeds beschou wen als een deel van de Hollandsche be volking, die slechts door omstandigheden losgeraakt is, en die verlangend naar den dag uitzien, wanneer zij in nauwe aanraking mét den stam zullen komen, waarvan zij als takken afgehouwen zijn. Dat is een zeer prijzenswaardige bewust heid na zoovele, jaren van afgezonderd heid en vervreemding- Het zal de harten alhier zeer verblijden om te weten, dat er in hen belang gesteld wordt door de broeders daar in het vaderland, die het geluk mogen smaken, in de voorrechten van een vaderland te deelen. Het feit, dat de Burgers hun taal ver loren hebben, en er dus geen band is, die hen uiterlijk aan een Hollandsch sprekende bevolking bindt, heeft zeer na- deelige gevolgen. De Hollandsche Kerk hebben zij als een duur pand hunner voorvaderen over geërfd en als zoodanig bewaard. Het is bijna een eeuw geleden dat de kerk niet meer uit Holland, maar uit Ierland, .Schot land en Amerika met leeraars voorzien wordt. Het Hollandsch element in de kerk is om zoo te zeggen met de taal verdwenen, tot spijt en jammer van al len. Later hopen wij meer bijzonderheden in de kerk te schrijven- Hier noemen wij slechts het feit, dat er nog stevige en prachtige kerkgebouwen zijn, die twee eeuwen geleden door de Hollanders hier gebouwd zijn. Hier in Colombo is de Wolvendal Kerk, die door de Burgers als een moeder geliefd en gerespecteerd wordt- Hoe verlangt schrijver dezes toch om in die oude Moederkerk een gehoor in de moedertaal toe te spreken, en hoe verlangen de Burgers toch er naar, kon den zij slechts hun moedertaal verstaan- De groote behoefte aan evangeliediena ren is oorzaak, dat de andere kerkgebou wen op verschillende uithoeken van het eiland feitelijk in onbruik zijn. Wij zien smachtend uit naar den dag, 5 wanneer wij hulp van buiten zullen krij gen, om het werk op beter voet te brén gen en op ruimer school te doen. Voor onze kerk wacht op Ceylon nog een zeer groot werk en een hoopgevende toekomst- Sprekende cijfers uit het Onderwijsverslag 19221923. Het zoo juist vanwege de Regeering in druk verschenen Onderwijsverslag 19221923, tweede deel, omvattende hot lager onder wijs, geeft aanleiding tot de volgende opmerkingen. Gewoon, uitgebreid en meer uitge breid Lager Onderwijs. j scholen leerl. leerkr. (incl. vac.)» Totaal 7088 1.062.620 35867 Openbaar 3835 534.863 18317 Bijzonder 3203 527.757 17550 Het gemiddeld aantal leerlingen per school was dus voor alle scholen te zamen 150 voor de openbare scholen 139 voor de bij'zondere scholen 164 De openbare scholen waren dus ge middeld veel kleiner dan de bijzondere. Toch doet men het nog voorkomen, als- N of het bijzonder onderwijs het monopo lie bezit der „kleine schooltjes". Het gemiddeld aantal leerlingen per leerkracht was voor alle scholen te zamen 29.6 voor de openbare scholen 29.2 voor de bijzondere scholen 30 Groei van hét." Lager Onderwijs, i Totaal563 scholen en 23865 leerlingen, meer; Openbaar onderwijs: 274 scholen méér, doch 14283 leerlingen minder. Bijzonder onderwijs289 scholen en 38048 'leerlingen méér. Uit bovenstaande gegevens blijkt, dat op 31 Dec. 1922 het openbaar onderwijs nog 7106 leerlingen méér telde, dan bet bijzonder. Thans (in 1925), telt het bij zonder onderwijs zeker 40.003 leerlingen méér dan het openbaar onderwijs. Bovendien werden, niettegenstaande het aantal leerlingen bij het openbaar on derwijs in 1922 met ruim 14000 afnam, in hetzelfde jaar nog 274 openbare scho len opgericht. Onze wegen gaan achteruit, omdat zjj niet bestand zijn tegen een verkeer, dab meer en meer geworden is èn snel èa zwaar. IS HET DE TIJD OM VOOR 1926 ALS BOEKGE SCHENK TE BESTELLEN: BiJBELSCH DAGBOEK D09R Groot kwarto formaat Prijs geb. In fraaien stemptlb. W In „HET NEOERLAND- SCHE BOEK 1925" (de na jaarscatalogus van den Uit geversbond), staat foutief door een drukfout f3.75. Bij J. M. BREDÉE'S U.-M. Rotterdam, is zooeven verschenen Calvinistisch volk van Nederland, luistert naar hetgeen de groote Hervormer ook nog tot U te zeggen heeft ia dezen tijd, zoo vol van strijd, verwarring en afdwaling. Bij alle Boekhandelaren verkrjjgbaar en bij de Uitgeefster. Te huur voor Echtpaar c. k. ®P groot Dorp bg Goes, aan auto bus-verkeer, zeer geschikt voor gep. ambt. of rustend landbouwer. Te bevragen onder letter D hu reau „De Zeeuw" te Goes. «1 .Isw ux{ e: ©ié 99 het volmaaktste electro-galvanisch zwakstroomtoestel voor zelfgenezing van Rhsumatiek, Zenuw- en Spierziekten enz. Wfi verwachten ieder lijder aan dergelijke ziekten bij ons. De toegang ia vrij voor iedere belangstellende. rentende 5 tot don koers van 98 Verkrijgbaar aan het Hoofdkantoor, Archimedesstr. 64, Den Haag en aan de Bijkantoren te Zwolle en te 's-Hertegenbosch. 2 fed Deurwaarder J. M. DE KOK te Goes, zal op Donderdag 26 November 1925, 's namiddags 1 uur, ten verzoeke van den WelEd. Gestr. Heer Mr. J. ERASMUS, als curator in het faillissement van G. Milhous, aan den Westsingel No. 131, te Goes, a contant, verkoopen als:eikenh Salonameublement, eik. Buffet, Canapé, Tafels, Stoelen, Lampen, Waschtafel, Gravures, Spiegels, Haard, Vulkachel, Vloer «eilen, Karpet, Klok*te! als nieuw, inschuifbare Leeuwenstein Naai machine, huishoudelijk Gerief enz. Te bezichtigen 's morgens van 10—12 uur. De Notaris W. HIOOLEN te Middelburg, is voornemens in het openbaar te verkoopen op Donderdag 26 Nov. 1925, 's ©vonds 8 uur in „Mercurius" aan de Koepoortstraat te Middelburg, aan de Laogeviele te Middelburg, gemerkt K 377, groot 169 Centiaren; verhuurd tot 1 Mei 1926 voor f525.per jaar. aan den Kortedelft te Middelburg, gemerkt G 22, groet 95 Centiaren, ontruimd te aanvaarden 1 Febru ari 1926. aan de Isabellagang te Middelburg, gemerkt F 157 groot 58 Centiaren, ontiuimd te aanvaarden 1 Feb. 1926. aau de Dwarsstraat te Middelburg, femerkt T 5 met het recht van Irlpacht tot 31 Maart 1948 op den bijbehoorenden grond, groet 65 Centiaren; ontruimd te aan vaarden 1 Januari 1926. Bezichtiging daags vóór- en op den verkoopdag van 1012 en van 2—4 uur, op vertoon van een bewijs van toegang, voor perceel I tegen betaling van 25 cent ten behoeve van Kindervoeding; voor de overige perceelen gratis, verkrijgbaar ten kantore van den Notaris waar tevens nadere inlichtingen worden ver steekt. Deurwaarder J. M. DE KOK te Goes, zal op Dinsdag 24 November 1925, 's namiddags 1 uur, op het plein bij dhr. Verhoeven, a. d. Voorstad, (Boomstede) te Goes, a contant of op crediet, verkoopeni 5 Melk- en Kalfkoeien, 1 vare Koe, 6 stuks jong Vee. Bij contante betaling geen op centen. Betaaldag 1 Mei 1926. Notaris J. C. KRAM te Kapelle, is voornemens op Maandag 21 December 1925, nam. 2 uur, in de herberg van dhr. M. Otte te Krabbendijke, krachtens art. 1223 B.W. publiek te verkoopen i te Oostdijk, gemeente Krabbendijke, benevens het erfpachtsrecht op den grond, groot 3 A. 67 c.A., eigendom van dhr. A. H. Lagendgk. Te aanvaarden bij de betaling, op 1 Februari 1926. Notaris J. C. KRAM te Kapelle, is voornemens op Donderdag 8 December 1925, des namiddags 121/» uur, ten ver zoeke van Mej. de Wed. ABR. K0R- STANJEKole a. d. Kanaaldijk te Wemeldinge, wegens opheffing van het bedrijf, publiek, a contant, te verkoopeni Landbouwersinepan, als: 5 Koeien (allen van le of 2e kalf), 2 Vaarskalveren (9 en 11 mnd. oud), Fokzeug, 2 Biggen, Geesel- steen met Paard, verstelbare Moes- moleg, 2 Watervaten, 6000 K.G. Hooi, partij Stroo, een party Kool rapen, Klaverruiters, Waterslang (12 M.) met koppeling, partij Zak ken, Stalgereedschappen en hetgeen verder zal worden gepresenteerd. Bezichtiging op den dag van verkoop De Notaris J. L. VAN DER HARST te Viissingen, is voornemens om op des avonds ten 8 uren, in het Vei lingsgebouw „Mercurius", aan da Koepoortstraat te Middelburg, publiek te verkoopen de in die gemeente liggende on roerende goederen, als: met poort, aan de Bellinkstraat, G 189, groot 90 Centiaren. Aanvaarding 1 Januari 1926. aan den Noordweg S 216, groot 90 Centiaren. Verhuurd bij de week voor f 6. Voormelde onroerende goederen zjjn te bezichtigen daags voor en op den verkoopdag van 1012 en van 24 uren op vertoon van een toegangsbewijs verkrijgbaar bij den Notaris en bij den Heer JULIANUS, Koningstraat, Middelburg. Nadere inlichtingen verstrekt de Notaris j Bovenstaande zaden oogst 1925 in prima, soortechte kwaliteit te be komen bij Burgemeester en Wethouders van Wemeldinge zullen trachten bij inschrijving te verkoopen I staande bij den ingang van de be graafplaats. Inlichtingen te geven doer, en inschrijvingsbiljetten te bezorgen vóór of op Dinsdag 1 December a. s., 's middags 12 uur bij den Burgemeester. TE KOflBi Eiken en Grenen Spoorbiels, Draineerbuizen 5 c.M. engrootere maten, Betonbuizen 25 c.M. enz. enz. Alles aanwezig op terrein Staats spoorwegen te Middelburg. Concurreerende prgs. Aanbevelend, J. B. H. SCHRIJVER, Westsingel 135, Gees. voor den verkoop van le kwal. Flinke bijverdienste voor actieve personen. Specialiteit in Frieeche Kleipootaardappelen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1925 | | pagina 3