CORNs HENNING - Fotograaf en Fotohandel
DE LENDENEN
OMGORD
De M ven Christus en de Kerk ven Rome
N.V. Fharus Hypotheekbank - Den Haag.
ws.
Onderwijs.
Koopt Dwe kinderen met St.-Nicolaas een Foto-toestel.
Ds J. J. KNAP Cz.
een netten Inboedel,
Rijnsbnrger Uienzaad
FlakkeesGh Wortelenzaad
2 zware Olmenboomen,
Agenten gevraagd
Tuin-, Bloem en LaniilisjwzaéeR.
Foto of Vergvooting. in Lijst.
Electriciteit ais Geneesmiddel'9
Viissingen - Markt C 14, Middelburg
Breda
Een mooie St. Nicolaas-verrassing is steeds een
Het fotografeeren scherpt hun hersenen en geeft hun afleiding.
HfT Ook voor meer gevorderde amateurs is een uitgebreide
collectie benoodigdhadon en technische hulpmiddelen voorradig.
DERDE DRUK
f9.75
JOHANNES CALVIJN,
Prijs f2.90 ingenaaid
f3.50 gebonden
een nette Woning,
Donderdag 26 Nov. a.s. zal te Middelburg in de
Bakkerskamer van het Schuttershof (ingang Schuttershof
straatje) een Expositie met Demonstratie worden
gehouden met de wereldberoemde
„WOHLMUTH-APPARATEN",
Wij geven uit PANDBRIEVEN
Openbare Verkooping.
een Hoerenhuis met
Erf en Tuin,
2* een Winkelhuis en Erf,
3- een Pakhuis en Erf,
een Pakhuis,
Openbare Verkooping.
Een Woonhuis met Schuur,
Donderdag 3 December 1925,
1. Een Huis en Erf
2. Een Huis met Tuin,
J. V0LBEDA, Dragten.
bh wel eens ^ed
l (terugblik te wer-
|s liggelden weg.
een. zoeken en
fen weg te vin
even de geschie-
op. En wat mij
voornamelijk dit.
Ize zeker ook nog
Ivreden arbeiders,
jiar mannen van
pelijke positie. En
[plaats waren het
gesteld in een
ep, bepaalde klas-
In, de aanleiding
In het. feit, dat zij
jm met hen die
van de school
rd. Dit treft mij
htingsgeschiedenis
Je geestelijke vrij-
I in onderworpen-
lebben deze man-
Ie des daags ge-
Terguizing gedra-
t was bijkans tc
Ie schouders de-
liebben volgehou-
pet daarom hunne
niet uitsluitend,
best der voortrek
en uw belangstel-
niet minder dan
eid. Juist om den
|4«;n schrijf ik u
wetende dat ik
gehoor ontvang.
G. O, Z, P.
Ik. Dr Van Meer.
lellen raak over
[Brabant, ben ik
Eene» voorval rijt
moet het eigen-
om goed te we-
„doorloopende
|is ging een cóm-
was do nieuvve
j. j
fassing, wie je nu
ïooten zou krij-
|1 natuurlijk niet
pijv. die sergeant
best, omdat hij al
I zijn. handen niet
kasten. En wat
Jan een luitenant
sn, dat Hij liever
I zoeken, wijl hij
Irnacht niet he
lm.
er ook heel an-
ran een nieuvve
Commandant de
lat hij zoo ont-
lelijk was in zijn'
lien kapitein als
Is dit allerminst
lebben we hoffe-
officier g.eher-
J aardigen Rooin-
|ant. Hij had nu
ailifair bloed in
re pi. af als een
te slaan, stond
zijn arm in de
aandacht luis-
Illezen bij onzen
I was hij, dat niet
|t maar ieder
kon „maken".
En„wij! bidden
ps gegroet 1" Al-
phouwingen wil-
pef hij ze op, om
wat hij daarvan
t boo in in de kerk
Jing en met toe-
Stille nacht" en
bolken", 't Geval'
verblijf in een
itecliismus Zon-
sn.. Ik noodigde
uisteren, als hij
■rig wat hij zeg-
bespreking van
iijn oordeel was
ren geest en ik
;m bestraft zou
er bij geweest
eel verdriet ge-
ïilitair op.treden
lijfee kring hem
tmsterdamschen
van „de Jor-
soms over de
iar hij had een
vrome jongen,
man", de won-
ïij meegemaakt,
eenig verstand
en, op een sui-
zich gaan pre-
genomen, maar
Irie dagen weer
een Apostolisch
Jezus gevonden,
gfemeente een
Openbaringen
merkwaardigste
i vertelde o.a.
gemeenten van
tijdperken der
dënis vcrtegen-
ngen! Er was
huiskamer. Hij
dominee, speel
En te midden
•t vertrek zong
lij heel wat ta
vertellen." Van zijn- tante, wier linkeroog
bij een Vobhtpaiïij voorgoed was dicht
geslagen etl die tien kinderen had,- zonder
ooit getrouwd te zijn geweest. Van zijn
vader, die bij 't huwelijk van zijn doch
ter evdn op het gemeentehuis kwam tee
kenen in zijn vuilste pak en zich ver
der met niets bemoeide, enz. enz.
Een apart catechisatie-uur had ik voor
de militairen. Het was menig keer een
grappig allegaartje, dat samenkwam. Van
ultra-orthodox tot uiterst links was bijeen,
ja, ook een jood heb ik een poosje
gehad. We begonnen eerst maar te praten
«ver den oorlog, den dienst, en zoo
meer, en vanzelf kwam er dan-wel een
onderwerp aan de orde, waarvan ik zei:
„jongens, laten we daar eens wat langer
over spreken." Ik herinner me do onder
werpen het geweten, vaderlandsliefde,
de beteekenis van Jezus Christus, geest
drift, Gods Albestuur.
Verscheidene kameraden hebben
ons niet direct vergeten; hartelijke brie
ven, berichten van verloving en huwelijk,
geboorte en overlijden deden ons met hen
medeleven, ook toen ze weer in de bur
germaatschappij waren teruggekeerd.
Langzamerhand zijn de meeste rela-
ties. verbroken, maar gaarne bewaar ik
de herinneringen, vooral de vriendelijke.
De slang in het Paradij s- Voor
een volle Luth. Kerk op de Kloveniers
burgwal te Amsterdam, heeft Ds Wisse
van Utrecht een lezing gehouden over
bovengenoemd onderwerp. Van zijn zeer
groote rede geven we hier enkele ge
dachten.
Genesis 1 .2 en 3 vormen uit oogpunt
van religieuse theïstische wereldbeschou
wing één geheel- De schepping is er en
hoe komt het nu dat in zulk een wereld
200 veel kwaad is. Daarop geeft Genesis
in deze -hoofdstukken het antwoord Zoo
staat de paradijsgeschiedenis in het mid
den van alle religieuse en philosophische
onderzoekingen. Hier begint alle religie en
philosophic- Vandadr de buitengewone be
langrijkheid dezer bladzijden- Hierbij is
de ziel dér nienschheid ten zeerste geïn
teresseerd-' Met' de opvatting over deze
drie hoofdstükken valt saam onze gansche
wereldbeschouwing, bijzonderlijk over
zonde en genade. Daarom voelt ieder hij
kwesties dienaangaande zich persoonlijk
geïnteré'sseerd. De opvattingen .over de
l Slanggeschiedenis zijn alle eeuwen door
zeer verschillend geweest. In hoofdzaak
'zijn zij de volgende:
De letterlijk-historische opvatting. Zoo
de oud-Joodsche uitleggers, uit de Pha-
rizeesche school, ook de meeste Room-
sche van den aanvang der middeleeuwen
tot ongeveer 1800; desgelijks de meeste
Protestanten tot aan het einde der 18e
eeuw.
De Allegorische- De schrijver heeft psy
chologische gedachten en moreele waar
heden onder zinnelijke beelden beschre
ven. Zoo Philo, ook de kerkvaders jjCl%
mens, Alexandrinus; Origenes vooral. In
de middeleeuwen b.v. Beda; Rupert von
Deutz etc. In den nieuwen tijd velen.
De mythische. Het verhaal is een my
the: ontleend aan dergelijKe bestaan Je
slangen en drakenmythen bij de Assyri-
ërs, Babyloniërs, Perzen, Indiërs, enz.
Zelfs heeft men er in willen lezen geen
val, maar èen stap voorwaarts op den
weg der ontwikkeling; de Ophielen, en la
ter philosophisch Kant, Schiller, Strausz
Ilegel, Bakoenine en anderen.
De historisch-allegorische. De kern is,
historisch en letterlijk op te vatten, maar
al die gedeelten en uitdrukkingen, die
met Gods waardigheid strijdig worden ge
acht, óf die te wonderlijk in het raam
van de vertelling schijnen, worden allego-
gorisch uitgelegd. Zoo sommige Joodscho
uitleggers de slang is de duivel. Zoo Am-
brosius, Hiëronymus en Chrysostomos-
Zoo tegenwoordig ook sommige Roomsche
uitleggers, gelijk de gegevens van de
Roomsche Bijbelcommissie in 1990 te
Rome daar permissie toe gaven.
De historisch-folkloristische. De kern is
historie- Maar nu uit de volkstraditie over
genomen gelijk ze nu luidt. Zoo doen
thans vele Roomsche exegeten, alsook
vele Protestantschen-
Dan de mythologisch-historische: dat
alles historie is, maar dat de voorstelling
daartoe is ontleend, wat de slang o.a.
aangaat, aan de lieidensche mythologie
Wie vasthoudt aan de Ie 11 e r 1 ij k-h i s-
torische.opvatting, gelijk spr. zelf doet,
dient foch de andere opvattingen niet
allo van éénzelfde waarde en graad van
afwijking te houden. Calvijn bijv. noemt
hen, die geloofden dat de slang de duivel
is geweest, geen ketters, maar acht deze
opvatting „dwaselijk". We hebben ons al-
zoo voor te stellen: de slang is zooveel
als een medium van den duivel geweest.
De slang „listiger", zou kunnen heenwij-
zen naar een zoodanige constitutie, dat
ze er het meest toe geschikt was. Dr
Kuyper heeft in zijn college-dictaat zeer
onomwonden streng de letterlijk-histori
sche opvatting voorgedragen. De slang
zonder méér is ook buitengesloten. Hoe
dan het spreken verklaard en vooral het
liegen. De H. Schrift geeft voldoende aan
wijzing dat hier Satan in 't spel was.
Dat de duivel in het spel was, is een
onthulling van later. De realiteit van het
toen gebeurde, naar zijn zichtbaren wer-
kelijkbeidskant, is door den schrijver mee
gedeeld. Later valt dan in de historie der
openbaring op alles het volle licht- Adam,
die mogelijk niet eens van een duivel
af wist. heeft het paradijs niet anders kun
nen vertellen, derhalve dan gelijk het was
geschied. Met deze opvatting wordt nu
achterna alles heel geschikt verklaard-
Spr. zette uiteen in den breede, hoe
en waarom de val des menschen alzóó
is geschied, gelijk (penesis 3 vermejdt.
Wordt,dit alles met in zijn ontroerende
werkelijkheid gehandhaafd, dan staat de
deur open voor de vermythologiseering
en allegoriseering van Christus en Gol
gotha, enz. De verzoeking in de woestijn
biedt nu een pendant in den Christus,
den 2den Adam met satan zonder slang,
de groote verzoeking en triomf; doorge
voerd tot op het kruis- 't Is te hopen,
dat Gereformeerden en niet-Gereformeer-
den, wij allen verstaan mogen, dat Chris
tus alleen in zijn waarde wordt gezien
in het licht van het paradijs, en we nog
eens op een andere wijze ook in het
paradijs mogen vertoeven in onze bonds-
breuk in Adam. Velen die zich over de
slang heel druk maken, zijn heel lui in
dezen gang naar hef paradijs- Historisch
geloof zal niet baten zonder zaligmakend
geloof. Voorts hangi de hedendaagsche
slangkwestie bij velen saam met z.g. in-
tellectueelen twijfel» Bedenken we de H.
Schrift is vaf", de wetenschap nog bij
lange na niet. Dwaas wie dan de weten
schap alvast boven de Schrift stelt- Wie
opwaarts, ook in de poging om geloof en
wetenschap te verzoenen, wil vruchten
dragen, moet beginnen met nederwaarts
wortelen te schieten.
De Hollanders op Ceylon-
Het maandblad Zuid-Afrika verhaalt over
den toestand der Hollanders op Ceylon:
„Ds A. J. K. de Klerk, uit Zuid-Afrika
naar' Ceylon beroepen door den kerke-
raad van de Hollandsch Gereformeerde
Kerk of Dutch Reformed Church, schrijft
ons het volgende:
„Ik wist heel weinig wat het werk hier
eigenlijk zou zijn- Nu heb ik een idee
van het werk, doch kan slechts nog maar
indrukken mededeélen. In Colombo, waar
onze kerk een sterk ledental heeft, zijn
er weinige Hollanders, die hier in ver
band met den handel werkzaam zijn;
over hen schrijf ik later D. V. Voor het
tegenwoordige bepaal ik mij bij de leden
van de Ned. Geref. Kerk van Ceylon.
Zij zijn de afstammelingen van de oude
Hollanders, die zich met de voornaamste
inboorlingenfamilies alhier ondertrouwd
hadden. Zij worden de Burgers genoemd.
Nadat Ceylon in handen van de En-
gelschen overgegaan is, is alles veren-
gelscht, en men vindt vandaar geen en
kel Burger, die een degelijke kennis van
de Hollandsche taal heeft, 'n Paar kunnen
toch met moeite een weinig Hollandsch
spreken en lezen, maar zij zijn zóo wei
nig "in getal, dat het de moeite niet
waard is het te noemen.
Wat echter heel treffend is, is dat de
zoogenaamde „Dutch Burger" werkelijk
de naam van „Dutsch" verdient.
In den regel spreekt de Burger met
trots van zijn afkomst en .betreurt het
verlies van zijn taal ten zeerste. De ware
Burger is door en door Hollandsch met
uitzondering van zijn tong» Dat schijnt
een levenslange kwelling te zijn, d^t men
geen hoop koesteren kan de taal van
de voorvaderen terug te krijgen. Mis
schien is het daaraan toe te schreven,
dat de Burger niet veel ijver aan den dag
legt om Ceylon als een vaderland te
vereeren en te ontwikkelen.
Men kan niet nalaten om de overge
ërfde volharding en standvastigheid van
den ouden Hollander in verre nageslach
ten op te merken. Men kan niet nalaten
de Burgers te bewonderen, wanneer men
ziet dat zij liever een afgezonderd be
staan leiden, dan tegen zin en gemoed
met een vreemden stroom zich te mengen
en weggevoerd te worden. Ongelukkig
schijnt het jonge geslacht meer toegevend
te zijn, en zal waarschijnlijk gemakke
lijker van de oude paden weggevoerd
worden.
Wat echter zeer bemoedigend is, is
dat de Burgers zich nog steeds beschou
wen als een deel van de Hollandsche be
volking, die slechts door omstandigheden
losgeraakt is, en die verlangend naar
den dag uitzien, wanneer zij in nauwe
aanraking mét den stam zullen komen,
waarvan zij als takken afgehouwen zijn.
Dat is een zeer prijzenswaardige bewust
heid na zoovele, jaren van afgezonderd
heid en vervreemding- Het zal de harten
alhier zeer verblijden om te weten, dat
er in hen belang gesteld wordt door de
broeders daar in het vaderland, die het
geluk mogen smaken, in de voorrechten
van een vaderland te deelen.
Het feit, dat de Burgers hun taal ver
loren hebben, en er dus geen band is,
die hen uiterlijk aan een Hollandsch
sprekende bevolking bindt, heeft zeer na-
deelige gevolgen.
De Hollandsche Kerk hebben zij als
een duur pand hunner voorvaderen over
geërfd en als zoodanig bewaard. Het is
bijna een eeuw geleden dat de kerk niet
meer uit Holland, maar uit Ierland, .Schot
land en Amerika met leeraars voorzien
wordt. Het Hollandsch element in de
kerk is om zoo te zeggen met de taal
verdwenen, tot spijt en jammer van al
len. Later hopen wij meer bijzonderheden
in de kerk te schrijven- Hier noemen
wij slechts het feit, dat er nog stevige
en prachtige kerkgebouwen zijn, die twee
eeuwen geleden door de Hollanders hier
gebouwd zijn. Hier in Colombo is de
Wolvendal Kerk, die door de Burgers
als een moeder geliefd en gerespecteerd
wordt- Hoe verlangt schrijver dezes toch
om in die oude Moederkerk een gehoor
in de moedertaal toe te spreken, en hoe
verlangen de Burgers toch er naar, kon
den zij slechts hun moedertaal verstaan-
De groote behoefte aan evangeliediena
ren is oorzaak, dat de andere kerkgebou
wen op verschillende uithoeken van het
eiland feitelijk in onbruik zijn.
Wij zien smachtend uit naar den dag, 5
wanneer wij hulp van buiten zullen krij
gen, om het werk op beter voet te brén
gen en op ruimer school te doen. Voor
onze kerk wacht op Ceylon nog een zeer
groot werk en een hoopgevende toekomst-
Sprekende cijfers uit het
Onderwijsverslag 19221923. Het
zoo juist vanwege de Regeering in druk
verschenen Onderwijsverslag 19221923,
tweede deel, omvattende hot lager onder
wijs, geeft aanleiding tot de volgende
opmerkingen.
Gewoon, uitgebreid en meer uitge
breid Lager Onderwijs. j
scholen leerl. leerkr.
(incl. vac.)»
Totaal 7088 1.062.620 35867
Openbaar 3835 534.863 18317
Bijzonder 3203 527.757 17550
Het gemiddeld aantal leerlingen per
school was dus
voor alle scholen te zamen 150
voor de openbare scholen 139
voor de bij'zondere scholen 164
De openbare scholen waren dus ge
middeld veel kleiner dan de bijzondere.
Toch doet men het nog voorkomen, als- N
of het bijzonder onderwijs het monopo
lie bezit der „kleine schooltjes".
Het gemiddeld aantal leerlingen per
leerkracht was
voor alle scholen te zamen 29.6
voor de openbare scholen 29.2
voor de bijzondere scholen 30
Groei van hét." Lager Onderwijs, i
Totaal563 scholen en 23865 leerlingen,
meer;
Openbaar onderwijs: 274 scholen méér,
doch 14283 leerlingen minder.
Bijzonder onderwijs289 scholen en
38048 'leerlingen méér.
Uit bovenstaande gegevens blijkt, dat
op 31 Dec. 1922 het openbaar onderwijs
nog 7106 leerlingen méér telde, dan bet
bijzonder. Thans (in 1925), telt het bij
zonder onderwijs zeker 40.003 leerlingen
méér dan het openbaar onderwijs.
Bovendien werden, niettegenstaande
het aantal leerlingen bij het openbaar on
derwijs in 1922 met ruim 14000 afnam,
in hetzelfde jaar nog 274 openbare scho
len opgericht.
Onze wegen gaan achteruit, omdat zjj
niet bestand zijn tegen een verkeer, dab
meer en meer geworden is èn snel èa
zwaar.
IS HET DE TIJD OM
VOOR 1926 ALS BOEKGE
SCHENK TE BESTELLEN:
BiJBELSCH DAGBOEK
D09R
Groot kwarto formaat
Prijs geb. In fraaien stemptlb.
W In „HET NEOERLAND-
SCHE BOEK 1925" (de na
jaarscatalogus van den Uit
geversbond), staat foutief
door een drukfout f3.75.
Bij J. M. BREDÉE'S U.-M. Rotterdam, is zooeven verschenen
Calvinistisch volk van Nederland, luistert naar hetgeen de groote
Hervormer ook nog tot U te zeggen heeft ia dezen tijd, zoo vol
van strijd, verwarring en afdwaling.
Bij alle Boekhandelaren verkrjjgbaar en bij de Uitgeefster.
Te huur voor Echtpaar c. k.
®P groot Dorp bg Goes, aan auto
bus-verkeer, zeer geschikt voor gep.
ambt. of rustend landbouwer.
Te bevragen onder letter D hu
reau „De Zeeuw" te Goes.
«1 .Isw ux{ e: ©ié
99
het volmaaktste electro-galvanisch zwakstroomtoestel voor zelfgenezing van
Rhsumatiek, Zenuw- en Spierziekten enz.
Wfi verwachten ieder lijder aan dergelijke ziekten bij ons.
De toegang ia vrij voor iedere belangstellende.
rentende 5 tot don koers van 98
Verkrijgbaar aan het Hoofdkantoor, Archimedesstr. 64, Den Haag en
aan de Bijkantoren te Zwolle en te 's-Hertegenbosch. 2
fed
Deurwaarder J. M. DE KOK te
Goes, zal op
Donderdag 26 November 1925,
's namiddags 1 uur, ten verzoeke
van den WelEd. Gestr. Heer Mr.
J. ERASMUS, als curator in het
faillissement van G. Milhous, aan
den Westsingel No. 131, te Goes,
a contant,
verkoopen
als:eikenh Salonameublement, eik.
Buffet, Canapé, Tafels, Stoelen,
Lampen, Waschtafel, Gravures,
Spiegels, Haard, Vulkachel, Vloer
«eilen, Karpet, Klok*te! als nieuw,
inschuifbare Leeuwenstein Naai
machine, huishoudelijk Gerief enz.
Te bezichtigen 's morgens van
10—12 uur.
De Notaris W. HIOOLEN te
Middelburg, is voornemens in het
openbaar te verkoopen
op Donderdag 26 Nov. 1925,
's ©vonds 8 uur in „Mercurius"
aan de Koepoortstraat te Middelburg,
aan de Laogeviele te Middelburg,
gemerkt K 377, groot 169 Centiaren;
verhuurd tot 1 Mei 1926 voor
f525.per jaar.
aan den Kortedelft te Middelburg,
gemerkt G 22, groet 95 Centiaren,
ontruimd te aanvaarden 1 Febru
ari 1926.
aan de Isabellagang te Middelburg,
gemerkt F 157 groot 58 Centiaren,
ontiuimd te aanvaarden 1 Feb. 1926.
aau de Dwarsstraat te Middelburg,
femerkt T 5 met het recht van
Irlpacht tot 31 Maart 1948 op
den bijbehoorenden grond, groet
65 Centiaren; ontruimd te aan
vaarden 1 Januari 1926.
Bezichtiging daags vóór- en op
den verkoopdag van 1012 en van
2—4 uur, op vertoon van een bewijs
van toegang, voor perceel I tegen
betaling van 25 cent ten behoeve
van Kindervoeding; voor de overige
perceelen gratis, verkrijgbaar ten
kantore van den Notaris waar tevens
nadere inlichtingen worden ver
steekt.
Deurwaarder J. M. DE KOK te
Goes, zal op
Dinsdag 24 November 1925,
's namiddags 1 uur, op het plein
bij dhr. Verhoeven, a. d. Voorstad,
(Boomstede) te Goes, a contant
of op crediet,
verkoopeni
5 Melk- en Kalfkoeien, 1 vare
Koe, 6 stuks jong Vee.
Bij contante betaling geen op
centen. Betaaldag 1 Mei 1926.
Notaris J. C. KRAM te Kapelle,
is voornemens op
Maandag 21 December 1925,
nam. 2 uur, in de herberg van dhr.
M. Otte te Krabbendijke, krachtens
art. 1223 B.W.
publiek te verkoopen i
te Oostdijk, gemeente Krabbendijke,
benevens het erfpachtsrecht op
den grond, groot 3 A. 67 c.A.,
eigendom van dhr. A. H. Lagendgk.
Te aanvaarden bij de betaling,
op 1 Februari 1926.
Notaris J. C. KRAM te Kapelle,
is voornemens op
Donderdag 8 December 1925,
des namiddags 121/» uur, ten ver
zoeke van Mej. de Wed. ABR. K0R-
STANJEKole a. d. Kanaaldijk te
Wemeldinge, wegens opheffing van
het bedrijf, publiek, a contant, te
verkoopeni
Landbouwersinepan,
als: 5 Koeien (allen van le of 2e
kalf), 2 Vaarskalveren (9 en 11 mnd.
oud), Fokzeug, 2 Biggen, Geesel-
steen met Paard, verstelbare Moes-
moleg, 2 Watervaten, 6000 K.G.
Hooi, partij Stroo, een party Kool
rapen, Klaverruiters, Waterslang
(12 M.) met koppeling, partij Zak
ken, Stalgereedschappen en hetgeen
verder zal worden gepresenteerd.
Bezichtiging op den dag van verkoop
De Notaris J. L. VAN DER
HARST te Viissingen, is voornemens
om op
des avonds ten 8 uren, in het Vei
lingsgebouw „Mercurius", aan da
Koepoortstraat te Middelburg,
publiek te verkoopen
de in die gemeente liggende on
roerende goederen, als:
met poort, aan de Bellinkstraat,
G 189, groot 90 Centiaren.
Aanvaarding 1 Januari 1926.
aan den Noordweg S 216, groot
90 Centiaren.
Verhuurd bij de week voor f 6.
Voormelde onroerende goederen
zjjn te bezichtigen daags voor en
op den verkoopdag van 1012 en
van 24 uren op vertoon van een
toegangsbewijs verkrijgbaar bij den
Notaris en bij den Heer JULIANUS,
Koningstraat, Middelburg.
Nadere inlichtingen verstrekt de
Notaris
j Bovenstaande zaden oogst 1925 in
prima, soortechte kwaliteit te be
komen bij
Burgemeester en Wethouders
van Wemeldinge zullen trachten
bij inschrijving te verkoopen I
staande bij den ingang van de be
graafplaats. Inlichtingen te geven
doer, en inschrijvingsbiljetten te
bezorgen vóór of op Dinsdag 1
December a. s., 's middags 12 uur
bij den Burgemeester.
TE KOflBi
Eiken en Grenen Spoorbiels,
Draineerbuizen 5 c.M. engrootere
maten,
Betonbuizen 25 c.M. enz. enz.
Alles aanwezig op terrein Staats
spoorwegen te Middelburg.
Concurreerende prgs.
Aanbevelend,
J. B. H. SCHRIJVER,
Westsingel 135, Gees.
voor den verkoop van le kwal.
Flinke bijverdienste voor actieve
personen.
Specialiteit in Frieeche
Kleipootaardappelen.