AANKONDIGING De Buitengewone Verkooping a.s. Maandagochtend 9 uur CAHEN'S MAGAZIJN I WQUMOMHE CAHEN - Mariahoek - Bergen op Zoom AanbesleinjjJeiiielÉp. De voorraad is groot, een ieder vindt zijn keuze. 1^- De verkoop geschiedt uitsluitend a contant. Zichtzendingen kunnen in geen geval geschieden. OPENBARE VERKOOPING Een groote partij Afbraak, Leestafel. aan de Mariahoek te BERGEN OF ZOOM. Deze Buitengewone Verkooping MET ZES ZINTUIGEN DE NATUUR SN z van alle nog overgebleven DAMES-, HEEREN-, MEISJES- E5M JONGENSKLEEDING der inmiddels opgeheven zaak te Goes en der thans definitief op te heffen zaak te Bergen op Zoom, zai, te beginnen geschieden in duurt slechts tot Zaterdag 21 Nov. a.s. ALLES MOET WEG, en worden daarom ook de beste kwaliteiten vèr onder de waarde aangeboden. Alle goederen zijn op overzichtelijke wijze in het magazijn te bezichtigen en aan te passen. - Etalages worden niet gemaakt. Een gelegenheid als deze om voor appel- en ei.prijzen zulke prach tige kwal. kleeding te kunnen koopen, komt nooit meer terug. Profiteert hiervan, de reiskosten naar Bergen op Zoom haalt U er dubbel en dwars uit. door PR0F, D« A. MAM VELDHUIZEN KUNNEN HET U VERTE] 'LU 'Z V JÊS riïa V.ï ;JH 4 FABRIKANTEN VAN EGBERTS HOOFD EAU DE COLOGNE VRIJ ENTREE VRIJ ENTREE Op Zaterdag 14 November, „Het bouwen van een Woon huis met Schuur". Openbare Verkooping. Zaterdag 14 November 1925, verkoopen: van Afbraak. Donderdag 12 November 1925, verkoopen: Vrijdag 13 November 1925, 1. Een Woonhuis en Erf Woensdag 18 November 1925, Rome werkt, wat werken wij? We hebben het bericht vernomen. In het „Vaderland" stond: „Terwijl op verschillende plaatsen in het land de mar teldood van den Woerdenschen priester Jan de Bakker werd herdacht, heeft, naar wij vernemen, de Burgemeester van Woerden, de heer v. K., bekend gemaakt, dat hij met zijn geheele gezin tot het Ka- tholisisme is overgegaan" Terecht is hier aandachtsvestiging op een eigenaardig verband. Ja, is dat niet een zeer zonderling samentreffen, dat in het herdenkingsjaar van Jan de Bakker uit Woerden, en ongeveer op den dag zij ner terechtstelling, de eerste burger van Woerden tot de Roomsche kerk overgaat? We begrijpen, met groote ontroering is door belijdende protestanten van dit be richt kennis genomen: 'n protestantsch Burgemeester, behoorend tot de Ned. Herv. Kerk, en in de politiek Anti-revolu tionair, en dan nog wel de Burgemeester van het stadje van Jan de Bakker, over gegaan naar Rome met geheel zijn gezin, juist als alom en natuurlijk ook te Woer den de herdenking plaats heeft van Jan de Bakker. Door Woerden's protestanten moet dit zooveel grievender gevoeld worden, omdat hier klaarblijkelijk gedacht moet worden aan een fijne, roomsche truc. Naar wij toch uit goede bron vernemen ging te Woerden reeds meer dan een jaar het hardnekkig gerucht, dat de Burgemeester roomsch zou worden. Meerdere malen moet met den Burgemeester en zijn echt- genoote gesproken zijn over dat gerucht. Vooral ook intieme vrienden hebben het zich tot plicht gerekend hun die geruch ten over te brengen. De Burgemeester zoo wel als zijn echtgenoote toonden zich over die geruchten zeer ontstemd. De geruch ten werden door hen weersproken, zoo tot vriend als predikant. Niettegenstaande bleef het gerucht aanhouden en nu-schijnt wel vast te staan, dat de burgemeesters familie al reeds een jaar terug door de Roomsche kerk is aangenomen. Is er dan een jaar lang gehuicheld, en zijn zelfs intieme vrienden een vol jaar bedrogen? Het komt ons voor, dat hier al reeds op gezag is gehandeld van de Roomsche kerk. De tijd van publiekmaking was nog niet daar. De mooiste reclame zou zijn als die pu bliekmaking samenviel met de Jan de Bakkerherdenking. Het is een indroevige historie. Een feit is het, dat de Burgemeester en zijn echtgenoote behoorden tot de Ned. Herv. kerk, en dat de Burgemeester in de politiek behoorde tot de Anti-Revolutio naire Partij. Doch van beginsel ten opzichte van kerk of politiek bleek wel nimmer. Nu heet het, uit overtuiging overgegaan te zijn tot de Roomsche kerk. We vreezen maar al te zeer, dat hier eerder gedacht zal moeten worden aan een „opgetuigd" zijn voor de Roomsche kerk door de Roomsche kerk. In het Burgemeestersgezin liepen fijne roomsche vrienden in en uit, zooals men dat noemt, en in de vriendschap mocht ook een kapelaan deelen. Rome heeft succes gehad en er echt handig gebruik van gemaakt den Burge meester van Woerden uit te spelen tegen den afvalligen priester van Woerden. De priester keerde zich uit overtuiging tegen Rome, en de burgemeester keerde zich uit overtuiging naar Rome. We moe ten voor iemands overtuiging eerbied heb ben, maar overtuiging en overtuiging is twee en we laten nu verder aan den lezer met verwijzing naar het bovenvermelde, over of hij aan de overtuiging van den burgemeester evenveel waarde wil hech ten als aan de overtuiging van den priester. Doch nu wat anders; we zien hoe Rome werkt, hoe doen wij? Wij willen geen „hetze" tegen Rome. Er kan onzerzijds een optreden zijn te gen Rome en de Roomschen, dat onszel- ven meer kwaad doet dan goed. Er zijn manieren, die onredelijk zijn. Er is een uiting van ergernis, die ergernis geeft. Er is een ergernis, die zich lucht geeft in schelden en smalen, daar bereiken we niets mee, maar we benadeelen onze eigen zaak, waarvoor we zeggen op te komen. Er zijn er wel, die een aanranding zouden willen plegen op de rechten van onze roomsche staatsburgers en dat is onrecht. Men verwarre de Roomschen niet met Rome. Voor de Roomschen hebbe men alle achting die ze verdienen. Dit sprak zelfs ds Lingbeek in de Tweede-Kamerzitting van Donderdag uit tegenover den voorzit ter der Kamer. Maar ten aanzien van Rome's kerk, van Rome's leer hebben we een waakzaam oog te houden. Als we te dien opzichte zeggen: Rome is nooit te vertrouwen, dan lasteren we niet, maar het is een onloochenbaar feit, dat Rome's kerk pretendeert de eenige, ware, zalig makende kerk te zijn, en dat Rome dus krachtens haar leer gehouden is haar vloek over 't Protestantisme uit te spre ken. Krachtens die leer kan Rome nooit veranderen in haar wil om te heexschen. Ons tegen Rome te keeren, dat is ons tegen die leer te keeren. Dat hebben we niet in het geheim te doen. Rome mag van ons niet anders verwachten, ons pro testantsch beginsel brengt mede, dat wij in het openbaar zulks doen. Doen wij dat echter door ons te bepalen tot aanvallen tegen Rome, dan doen wij negatief en eenzijdig werk. We moeten positief werk leveren. Wij moeten bij onszelf beginnen. Zoo nu en dan voelen wij weer, dat we niet roomsch zijn, en het geuzenbloed stroomt weer sneller. Dat komt als we meenen Paapsche stoutigheden te zien, als we hooren van wat naar ons inzicht is roomsche aanmatiging. Maar al weten we, dat we niet roomsch zijn en ook niet roomsch willen zijn, daarom weten we nog lang niet altijd, dat we protestant, dat we gereformeerd zijn. O, wij spreken vaak zoo sterk tegen Rome, maar waar is de droefheid en toorn over de Christus- loochening in onze eigen omgeving? Nooit staan we sterker tegenover Ro me, dan wanneer we ons beijveren voor eigen protestantsch beginsel. Voor het protestantsch beginsel op te komen, dat is tegen Rome's leer op te komenWe moeten als protestanten weer wakker worden, Velen onder ons zijn ingeslapen. We moeten gedenken aan onze voor- f i i 111 mannen, aan de helden van ons voorge slacht. Zij houden ons een geloof voor, waarbij zij vragen of dat ook ons geloof is, of wij nog kinderen zijn van zulke va deren. 0, er is zooveel verslapping van pro testantsch bewustzijn, van echt gezond protestantsch leven. Juist daarom durft Rome nu zoo het hoofd op te steken, omdat zoovele pro testanten geen protestanten meer zijn. Het loopt in de honderdduizenden, die voor Kerk en Christendom onverschillig zijn geworden. En die er niet onverschillig voor zijn geworden, kunnen elkander niet verdragen, blaffen tegen elkander en bij ten ook wel. Dat is het, wat Rome moed geeft. 0, dat de oogen mochten opengaan om te zien waar toch eigenlijk het gevaar is, dat ons bedreigt. Hoeveel kracht verspil len wij protestanten niet onderling. Wat al kerken, wat al partijen en richtingen, voortdurend bezig elkander te bestrijden, steeds bezig om te zoeken naar wat ver schilt en nimmer naar wat vereent. Och, de klacht moet geuit: zij zoeken elkander niet, maar zij jagen op elkander. Er moest veel meer samenwerking zijn onder de protestanten. Rome jubelt over onze verdeeldheid en weet er goed garen bij te spinnen. Wij verteren onszelf. Het is onze eigen schuld indien wij ten onder gaan. Niet omdat wij Rome niet genoeg of niet heftig genoeg hebben aangevallen, neen hierom, dat wij in eigen kringen niet gezocht hebben naar samenwerking. Moge onder Gods zegen de herdenking van den martelaarstijd aan vele protes tanten het bewustzijn teruggeven. Rome durft weer trotschelijk haar hoofd opsteken, en gaat durf krijgen voor Paapsche stoutigheden. Rome zou gaarne weer haar vroegere macht terughebben. Daar is en komt nu gelegenheid voor het protestantsch besef, om tot ontwaking te komen. Is het niet merkwaardig, dat juist in denzelfden tijd, als Rome zich beijvert haar vroegere glorie te herwinnen, de tijd ons roept tot herdenking van onze mar telaren, die eertijds gevallen zijn onder de hand van Rome, de geloofsgetuigen, de helden Gods, waaraan Rome zich heeft vergrepen, de mannen en vrouwen, die gestreden en geleden hebben met Let ten offer brengen van goed en bloed voor vrij heid en recht, voor het geloof en voor Gods Woord. Die bloedgetuigen wijzen ons naar Gods Woord. Wij hebben nog Gods Woord. Wij hebben het Evangelie. Daarmede staan we sterker dan Rome met haar paus en de geheele priester schaar. De macht van het Woord is geweldig. Als wij dan maar het Woord willen en ons naar dat Woord willen richten, dan zullen wij ondervinden, dat God nog won deren doet. Als wij staan met het Woord dan staan wij o zoo sterk. Als echte Protestanten bij en uit het Woord Gods levende, naar het Evangelie van Jezus Christus, is er zooveel mooi werk, zooveel positief werk te verrichten. Laten we ons protestantsch beginsel uitdragen. Laten we elkander helpen en bijstaan. Laten we zoeken naar wegen die tot samenwerking brengen. Laten we voor alles zoeken protestant te zijn, echt protestant, dan staan we ge harnast tegen Rome. Zulke Protestanten, die bij en uit het Woord Gods leven, zullen ook niet roomsch worden. Daar hebben we geen vrees voor. (Amsterdammer.) Ons Eigen Tijd schrift, hoofd- red. Gerh. van Dijk, Uitgeefster de firma C. J. van Houten en Zoon te Weesp, handhaaft ook in zijn Novembernummer zijn goeden naam. De uitvoering ook van de reproductiebijdrage naar de teekening van H. Verstijnen is meesterlijk, terwijl ook de bijdragen in proza en poëzie in dienst staan van Wetenschap en Kunst, en van de Jeugd. lij J. H. KOK te Kampen verscheen heden TEEKENINGEN VAN JOHAN DIJKSTRA 256 Bladz. Prijs f 3 25 Geb, f 4.25. Een zeer bijzonder boek, origineel en onderhoudend. Ook de talrijke teekeningen zijn karakteristiek. Het is een boek, dat ieder, die de natuur liefheeft, met genot zal lezen. En wie in onzen drukken tijd vreemd is geworden voor de natuur, en voor wien wederkeerig de natuur onbekend is ook hij leze dit interessante boek, eu 't zal zijn belangstelling, zijn liefde voor de mooie natuur weer doen ontwaken. EI\Jii ï'v r vVïP -m l fvfï «AV 's nam 4 uur zal dhr. ANDR. WALRAVE, Bierweg No. A 87b ten zijne huize trachten aan te besteden i Bestek en teekening liggen ter inzage bij den besteder. Deurwaarder J. M. DE KOK te Goes, zal op 's voormiddags 9 /2 uur te Ovezande, aan de schuur van dhr. J. C. VER DONK, a contant of op crediet, 4 Kalfvaarzen, 4 vare Koeien, 15 Vaarzen eu Ossen en eenige Gras kalveren. Deurwaarder J. M. DE KOK te Goes, zal op 's voormiddags 10 uur, op het plein van dhr. M.Verbeem, aan de Voor stad te Goes als: 20000 Metselsteenen, 2000 Dakpannen, 300 Leien, 50 Deuren en Schotten, in versch. maten, groote partij Dak-, Vloer- en Zol- derdelen, Ramen met en zonder kozijnen, Eiken Balken, w. o. 35 X 25, 25 X 25, lang 7 M., Grenen Balken, w o. 25 X 25, 20 X 15, 15 X 15,12 X 12,10 X 10, 9 M. lang, 100 eiken Kinderbal ken, 2.50 M. langj Latten, Tengels, Ijzerwerk, als: Platen, Ankers, IJz. Ovenmond (compleet). Voorts een groote partij Brandhout, enz. De Notaris E. C. VAN DISSEL te Goes, zal op des nam. om 2 uur, te Baarland, ten herberge van dhr. Johs, Traas, ten verzoeke van de Erven van den heer H. Dekker, publiek verkoopen Onder Baarland. in Westerstriepe, groot 5 A. 45 c.A. (42 R.), tot 1 Mei 1926 verhuurd aan dhr. Johs. Rurjsaard. 2. 0.46 20 H A. (I Gem. 53 R Bouwland en Zijkantweg in Florushoek. Op gebruik rooven oogst 1925. 3. 0.51.98 H.A (I Gem. 97 R.) Bouwland en Zijkantweg in Klaas Mertsenhoek. Op gebruik rooven oogst 1925. Nadere inlichtingen te bekomen ten kantore van den Notaris. De Notarissen F. VAN CLEEF te Heinkenszand en J. PILAAR te Goes, zullen op des namiddags 1 uur, ten sterfhuize van M. v. d. Pas te Driewegen, om contant geld, publiek verkoopen i Mah. Linnenkast, Chiffonière, Stoelen, Tafels, 2 Veeren- en 2 Kapokbedden, Buiskachel, Keuken kachel, Petroleumstellen, Klok, Spiegel, Schdderijen, Glas- en Aardewerk, Bascule, Meelkist, Var- kensbakken, Tobben. Emmers, Gelte, Zeeften, Kruiwagen, Land bouwgereedschap, Aardappelmolen, 2 Geiten, 15 Kippen en Gaan, de Mest in den mestput, enz.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1925 | | pagina 3