AANKONDIGING
De Buitengewone Verkooping
a.s. Maandagochtend 9 uur
CAHEN'S MAGAZIJN
I
WQUMOMHE
CAHEN - Mariahoek - Bergen op Zoom
AanbesleinjjJeiiielÉp.
De voorraad is groot, een ieder vindt zijn keuze.
1^- De verkoop geschiedt uitsluitend a contant.
Zichtzendingen kunnen in geen geval geschieden.
OPENBARE VERKOOPING
Een groote partij Afbraak,
Leestafel.
aan de Mariahoek te BERGEN OF ZOOM.
Deze Buitengewone Verkooping
MET ZES ZINTUIGEN
DE NATUUR SN
z
van alle nog overgebleven DAMES-, HEEREN-,
MEISJES- E5M JONGENSKLEEDING der inmiddels
opgeheven zaak te Goes en der thans definitief
op te heffen zaak te Bergen op Zoom, zai, te beginnen
geschieden in
duurt slechts tot Zaterdag 21 Nov. a.s.
ALLES MOET WEG, en worden daarom ook de beste
kwaliteiten vèr onder de waarde aangeboden.
Alle goederen zijn op overzichtelijke wijze in het magazijn te
bezichtigen en aan te passen. - Etalages worden niet gemaakt.
Een gelegenheid als deze om voor appel- en ei.prijzen zulke prach
tige kwal. kleeding te kunnen koopen, komt nooit meer terug.
Profiteert hiervan, de reiskosten naar Bergen op Zoom
haalt U er dubbel en dwars uit.
door
PR0F, D« A. MAM VELDHUIZEN
KUNNEN HET U VERTE]
'LU
'Z V
JÊS
riïa V.ï ;JH
4
FABRIKANTEN VAN EGBERTS
HOOFD EAU DE COLOGNE
VRIJ ENTREE
VRIJ ENTREE
Op Zaterdag 14 November,
„Het bouwen van een Woon
huis met Schuur".
Openbare Verkooping.
Zaterdag 14 November 1925,
verkoopen:
van Afbraak.
Donderdag 12 November 1925,
verkoopen:
Vrijdag 13 November 1925,
1. Een Woonhuis en Erf
Woensdag 18 November 1925,
Rome werkt, wat werken wij?
We hebben het bericht vernomen.
In het „Vaderland" stond: „Terwijl op
verschillende plaatsen in het land de mar
teldood van den Woerdenschen priester
Jan de Bakker werd herdacht, heeft, naar
wij vernemen, de Burgemeester van
Woerden, de heer v. K., bekend gemaakt,
dat hij met zijn geheele gezin tot het Ka-
tholisisme is overgegaan"
Terecht is hier aandachtsvestiging op
een eigenaardig verband. Ja, is dat niet
een zeer zonderling samentreffen, dat in
het herdenkingsjaar van Jan de Bakker
uit Woerden, en ongeveer op den dag zij
ner terechtstelling, de eerste burger van
Woerden tot de Roomsche kerk overgaat?
We begrijpen, met groote ontroering is
door belijdende protestanten van dit be
richt kennis genomen: 'n protestantsch
Burgemeester, behoorend tot de Ned.
Herv. Kerk, en in de politiek Anti-revolu
tionair, en dan nog wel de Burgemeester
van het stadje van Jan de Bakker, over
gegaan naar Rome met geheel zijn gezin,
juist als alom en natuurlijk ook te Woer
den de herdenking plaats heeft van Jan
de Bakker.
Door Woerden's protestanten moet dit
zooveel grievender gevoeld worden, omdat
hier klaarblijkelijk gedacht moet worden
aan een fijne, roomsche truc. Naar wij
toch uit goede bron vernemen ging te
Woerden reeds meer dan een jaar het
hardnekkig gerucht, dat de Burgemeester
roomsch zou worden. Meerdere malen
moet met den Burgemeester en zijn echt-
genoote gesproken zijn over dat gerucht.
Vooral ook intieme vrienden hebben het
zich tot plicht gerekend hun die geruch
ten over te brengen. De Burgemeester zoo
wel als zijn echtgenoote toonden zich over
die geruchten zeer ontstemd. De geruch
ten werden door hen weersproken, zoo tot
vriend als predikant. Niettegenstaande
bleef het gerucht aanhouden en nu-schijnt
wel vast te staan, dat de burgemeesters
familie al reeds een jaar terug door de
Roomsche kerk is aangenomen.
Is er dan een jaar lang gehuicheld, en
zijn zelfs intieme vrienden een vol jaar
bedrogen? Het komt ons voor, dat hier
al reeds op gezag is gehandeld van de
Roomsche kerk.
De tijd van publiekmaking was nog niet
daar.
De mooiste reclame zou zijn als die pu
bliekmaking samenviel met de Jan de
Bakkerherdenking.
Het is een indroevige historie.
Een feit is het, dat de Burgemeester
en zijn echtgenoote behoorden tot de Ned.
Herv. kerk, en dat de Burgemeester in de
politiek behoorde tot de Anti-Revolutio
naire Partij.
Doch van beginsel ten opzichte van kerk
of politiek bleek wel nimmer. Nu heet het,
uit overtuiging overgegaan te zijn tot de
Roomsche kerk. We vreezen maar al te
zeer, dat hier eerder gedacht zal moeten
worden aan een „opgetuigd" zijn voor de
Roomsche kerk door de Roomsche kerk.
In het Burgemeestersgezin liepen fijne
roomsche vrienden in en uit, zooals men
dat noemt, en in de vriendschap mocht
ook een kapelaan deelen.
Rome heeft succes gehad en er echt
handig gebruik van gemaakt den Burge
meester van Woerden uit te spelen tegen
den afvalligen priester van Woerden.
De priester keerde zich uit overtuiging
tegen Rome, en de burgemeester keerde
zich uit overtuiging naar Rome. We moe
ten voor iemands overtuiging eerbied heb
ben, maar overtuiging en overtuiging is
twee en we laten nu verder aan den lezer
met verwijzing naar het bovenvermelde,
over of hij aan de overtuiging van den
burgemeester evenveel waarde wil hech
ten als aan de overtuiging van den
priester.
Doch nu wat anders; we zien hoe Rome
werkt, hoe doen wij?
Wij willen geen „hetze" tegen Rome.
Er kan onzerzijds een optreden zijn te
gen Rome en de Roomschen, dat onszel-
ven meer kwaad doet dan goed. Er zijn
manieren, die onredelijk zijn. Er is een
uiting van ergernis, die ergernis geeft. Er
is een ergernis, die zich lucht geeft in
schelden en smalen, daar bereiken we
niets mee, maar we benadeelen onze eigen
zaak, waarvoor we zeggen op te komen.
Er zijn er wel, die een aanranding zouden
willen plegen op de rechten van onze
roomsche staatsburgers en dat is onrecht.
Men verwarre de Roomschen niet met
Rome.
Voor de Roomschen hebbe men alle
achting die ze verdienen. Dit sprak zelfs
ds Lingbeek in de Tweede-Kamerzitting
van Donderdag uit tegenover den voorzit
ter der Kamer. Maar ten aanzien van
Rome's kerk, van Rome's leer hebben we
een waakzaam oog te houden. Als we te
dien opzichte zeggen: Rome is nooit te
vertrouwen, dan lasteren we niet, maar
het is een onloochenbaar feit, dat Rome's
kerk pretendeert de eenige, ware, zalig
makende kerk te zijn, en dat Rome dus
krachtens haar leer gehouden is haar
vloek over 't Protestantisme uit te spre
ken. Krachtens die leer kan Rome nooit
veranderen in haar wil om te heexschen.
Ons tegen Rome te keeren, dat is ons
tegen die leer te keeren. Dat hebben we
niet in het geheim te doen. Rome mag
van ons niet anders verwachten, ons pro
testantsch beginsel brengt mede, dat wij
in het openbaar zulks doen. Doen wij dat
echter door ons te bepalen tot aanvallen
tegen Rome, dan doen wij negatief en
eenzijdig werk.
We moeten positief werk leveren.
Wij moeten bij onszelf beginnen.
Zoo nu en dan voelen wij weer, dat we
niet roomsch zijn, en het geuzenbloed
stroomt weer sneller. Dat komt als we
meenen Paapsche stoutigheden te zien,
als we hooren van wat naar ons inzicht
is roomsche aanmatiging. Maar al weten
we, dat we niet roomsch zijn en ook niet
roomsch willen zijn, daarom weten we nog
lang niet altijd, dat we protestant, dat we
gereformeerd zijn. O, wij spreken vaak
zoo sterk tegen Rome, maar waar is de
droefheid en toorn over de Christus-
loochening in onze eigen omgeving?
Nooit staan we sterker tegenover Ro
me, dan wanneer we ons beijveren voor
eigen protestantsch beginsel. Voor het
protestantsch beginsel op te komen, dat
is tegen Rome's leer op te komenWe
moeten als protestanten weer wakker
worden, Velen onder ons zijn ingeslapen.
We moeten gedenken aan onze voor-
f i i 111
mannen, aan de helden van ons voorge
slacht. Zij houden ons een geloof voor,
waarbij zij vragen of dat ook ons geloof
is, of wij nog kinderen zijn van zulke va
deren.
0, er is zooveel verslapping van pro
testantsch bewustzijn, van echt gezond
protestantsch leven.
Juist daarom durft Rome nu zoo het
hoofd op te steken, omdat zoovele pro
testanten geen protestanten meer zijn. Het
loopt in de honderdduizenden, die voor
Kerk en Christendom onverschillig zijn
geworden. En die er niet onverschillig
voor zijn geworden, kunnen elkander niet
verdragen, blaffen tegen elkander en bij
ten ook wel.
Dat is het, wat Rome moed geeft.
0, dat de oogen mochten opengaan om
te zien waar toch eigenlijk het gevaar is,
dat ons bedreigt. Hoeveel kracht verspil
len wij protestanten niet onderling. Wat
al kerken, wat al partijen en richtingen,
voortdurend bezig elkander te bestrijden,
steeds bezig om te zoeken naar wat ver
schilt en nimmer naar wat vereent.
Och, de klacht moet geuit: zij zoeken
elkander niet, maar zij jagen op elkander.
Er moest veel meer samenwerking zijn
onder de protestanten.
Rome jubelt over onze verdeeldheid en
weet er goed garen bij te spinnen.
Wij verteren onszelf.
Het is onze eigen schuld indien wij ten
onder gaan.
Niet omdat wij Rome niet genoeg of
niet heftig genoeg hebben aangevallen,
neen hierom, dat wij in eigen kringen niet
gezocht hebben naar samenwerking.
Moge onder Gods zegen de herdenking
van den martelaarstijd aan vele protes
tanten het bewustzijn teruggeven.
Rome durft weer trotschelijk haar
hoofd opsteken, en gaat durf krijgen voor
Paapsche stoutigheden. Rome zou gaarne
weer haar vroegere macht terughebben.
Daar is en komt nu gelegenheid voor het
protestantsch besef, om tot ontwaking te
komen. Is het niet merkwaardig, dat juist
in denzelfden tijd, als Rome zich beijvert
haar vroegere glorie te herwinnen, de tijd
ons roept tot herdenking van onze mar
telaren, die eertijds gevallen zijn onder de
hand van Rome, de geloofsgetuigen, de
helden Gods, waaraan Rome zich heeft
vergrepen, de mannen en vrouwen, die
gestreden en geleden hebben met Let ten
offer brengen van goed en bloed voor vrij
heid en recht, voor het geloof en voor
Gods Woord.
Die bloedgetuigen wijzen ons naar Gods
Woord.
Wij hebben nog Gods Woord.
Wij hebben het Evangelie.
Daarmede staan we sterker dan Rome
met haar paus en de geheele priester
schaar.
De macht van het Woord is geweldig.
Als wij dan maar het Woord willen en
ons naar dat Woord willen richten, dan
zullen wij ondervinden, dat God nog won
deren doet.
Als wij staan met het Woord dan staan
wij o zoo sterk.
Als echte Protestanten bij en uit het
Woord Gods levende, naar het Evangelie
van Jezus Christus, is er zooveel mooi
werk, zooveel positief werk te verrichten.
Laten we ons protestantsch beginsel
uitdragen.
Laten we elkander helpen en bijstaan.
Laten we zoeken naar wegen die tot
samenwerking brengen.
Laten we voor alles zoeken protestant
te zijn, echt protestant, dan staan we ge
harnast tegen Rome.
Zulke Protestanten, die bij en uit het
Woord Gods leven, zullen ook niet
roomsch worden.
Daar hebben we geen vrees voor.
(Amsterdammer.)
Ons Eigen Tijd schrift, hoofd-
red. Gerh. van Dijk, Uitgeefster de firma
C. J. van Houten en Zoon te Weesp,
handhaaft ook in zijn Novembernummer
zijn goeden naam. De uitvoering ook van
de reproductiebijdrage naar de teekening
van H. Verstijnen is meesterlijk, terwijl
ook de bijdragen in proza en poëzie in
dienst staan van Wetenschap en
Kunst, en van de Jeugd.
lij J. H. KOK te Kampen verscheen heden
TEEKENINGEN VAN JOHAN DIJKSTRA
256 Bladz. Prijs f 3 25 Geb, f 4.25.
Een zeer bijzonder boek, origineel en onderhoudend.
Ook de talrijke teekeningen zijn karakteristiek. Het
is een boek, dat ieder, die de natuur liefheeft, met
genot zal lezen.
En wie in onzen drukken tijd vreemd is geworden
voor de natuur, en voor wien wederkeerig de natuur
onbekend is ook hij leze dit interessante boek,
eu 't zal zijn belangstelling, zijn liefde voor de mooie
natuur weer doen ontwaken.
EI\Jii
ï'v
r vVïP
-m l fvfï «AV
's nam 4 uur zal dhr. ANDR.
WALRAVE, Bierweg No. A 87b ten
zijne huize
trachten aan te besteden i
Bestek en teekening liggen ter
inzage bij den besteder.
Deurwaarder J. M. DE KOK te
Goes, zal op
's voormiddags 9 /2 uur te Ovezande,
aan de schuur van dhr. J. C. VER
DONK, a contant of op crediet,
4 Kalfvaarzen, 4 vare Koeien, 15
Vaarzen eu Ossen en eenige Gras
kalveren.
Deurwaarder J. M. DE KOK te
Goes, zal op
's voormiddags 10 uur, op het plein
van dhr. M.Verbeem, aan de Voor
stad te Goes
als: 20000 Metselsteenen, 2000
Dakpannen, 300 Leien, 50 Deuren
en Schotten, in versch. maten,
groote partij Dak-, Vloer- en Zol-
derdelen, Ramen met en zonder
kozijnen, Eiken Balken, w. o.
35 X 25, 25 X 25, lang 7 M.,
Grenen Balken, w o. 25 X 25,
20 X 15, 15 X 15,12 X 12,10 X 10,
9 M. lang, 100 eiken Kinderbal
ken, 2.50 M. langj Latten, Tengels,
Ijzerwerk, als: Platen, Ankers,
IJz. Ovenmond (compleet). Voorts
een groote partij Brandhout, enz.
De Notaris E. C. VAN DISSEL
te Goes, zal op
des nam. om 2 uur, te Baarland,
ten herberge van dhr. Johs, Traas,
ten verzoeke van de Erven van den
heer H. Dekker,
publiek verkoopen
Onder Baarland.
in Westerstriepe, groot 5 A. 45 c.A.
(42 R.), tot 1 Mei 1926 verhuurd
aan dhr. Johs. Rurjsaard.
2. 0.46 20 H A. (I Gem. 53 R
Bouwland en Zijkantweg
in Florushoek. Op gebruik rooven
oogst 1925.
3. 0.51.98 H.A (I Gem. 97 R.)
Bouwland en Zijkantweg
in Klaas Mertsenhoek. Op gebruik
rooven oogst 1925.
Nadere inlichtingen te bekomen
ten kantore van den Notaris.
De Notarissen F. VAN CLEEF
te Heinkenszand en J. PILAAR te
Goes, zullen op
des namiddags 1 uur, ten sterfhuize
van M. v. d. Pas te Driewegen, om
contant geld,
publiek verkoopen i
Mah. Linnenkast, Chiffonière,
Stoelen, Tafels, 2 Veeren- en 2
Kapokbedden, Buiskachel, Keuken
kachel, Petroleumstellen, Klok,
Spiegel, Schdderijen, Glas- en
Aardewerk, Bascule, Meelkist, Var-
kensbakken, Tobben. Emmers,
Gelte, Zeeften, Kruiwagen, Land
bouwgereedschap, Aardappelmolen,
2 Geiten, 15 Kippen en Gaan, de
Mest in den mestput, enz.