H. COLIJN.
Socialisme Bolsjewisme.
Niet van tie familie?
Geven in de gedachte.
Ik.
Een forsohe greep was noodlg.
Misschien de laatste!
No. 1 van Lijst 27
Wat vooraanstaande mannen zeggen.
WAAKT!
Het Stembureau
is geopend van 8-5 uur.
I Wettelijke tijd!
Gaat vroeg stemmen
Y Strafbaar.
HET PROVINCIAAL COMITÉ VAN A.-R. KIESVEREENIGINGEN IN
ZEELAND beveelt voor de op I Juli a.s. van 8 tot 5 uur te
houden stemming voor een lid der Tweede Kamer dringend aan
IX DE REGEERING. Daartoe geeft zij u
den last om de volksvertegenwoordiging
te helpen kiezen.
Niet om H. M. van den troon te stoo-
ten. Daarvoor misbruiken de Soc.-Demo
craten de Tweede Kamer (Nov. 1918).
Maar om te steunen en te schragen bij
de zware Overheidstaak.
Wij praten nog al heel veel over nieuwe
wetten - - maar als we eerlijk zijn moeten
\ve bekennen, dat we <er toch eigenlijk
meestal niet veel verstand van hebben.
Wij hebben meestal reeds moeite om
'n Reglement voor 'n vereeniging in me
kaar te zetten wat zou ons dat wétten-
maken slecht afgaan!
Maar één ding is er, waar we wél over
kunnen oordeelen en dat. is de vraag.
IN WELKE RICHTING;
VOLGENS WELKE BEGINSELEN wij
geregeerd willen worden.
En kijk dat vraagt nu ID M. Koningin
Wilhelmina aan ons op den eersten
Juli a.s.
Wilt ge BELANGENPOLIT1EK wel
nu als ge boer zijt sluit ge u aan bij de
plattelanders, als ge bakker zijt, bij de
Middenstanders, tooneelspeler bij de partij
Ter Hall, enz. enz. enz.
Hoeveel ambachten en hoeveel belan
gen er wel zijn in Nederland weet ik niet
maar 't zal zeker wel in de duizenden
loopen. Bij iedere verkiezing wordt het
aantal belangenpartijtjes weer grooter.
Maar dat wordt als die partijtjes
succes hebben een moeilijke kwestie.
Zal ons land dan door tooneelspelers of
bakkers, of onderwijzers, ot „plattelan
ders" geregeerd worden, die alleen maar
oog hebben voor eigen belangen en ons
volksleven niet zien?
Waren het niet menschen uit alle stan
den en ambachten, die ALS VOLK onze
Koningin huldigden?
Daar waren wij als Zeeuwen groot en
sterk in onze eenheid als volk.
En belangenpolitiok versplintert ons
volk tot groepjes die mekaar verslinden
en het Staatsleven verwarren.
Of neen daar is nog één groote be
langenpartij die nü reeds 20 leden telt
in de Tweede Kamer. Zij noemt zich de
Sociaal-Democratische arbeiders-
partij. De arbeiders ik bedoel de So
ciaal-Democratische arbeiders, zij die God
vreezen hebben niets van hen te hopen'
zullen regeeren.
Een échte belangenpartij is dit ech
ter niet.
Daar zit méér achter dan 't belang van
den arbeider.
DE REVOLUTIE-GEEST, de klassen
strijd, die de eenheid van ons volk be
dreigt.
En dat is de geest uit den afgrond, die
reeds zoovelen morrend en vloekend hun
weg doet gaan, die iemand deed uit
roepen Geen God en geen Meester, 't
Was die geest DIE ONS VOLK IN 1918
WOU BEROOVEN VAN Z'N WETTIGE
VORSTIN 'I was die geest, die stookte
in ons leger en mookte op de vloot-
Mannen broeders, als gij tegenover die
20 S.D. Kamerleden zet 2 Middenstanders',
3 plattelanders, L tooneelspeler, 1 tuin
der, 4 boeren, wat bereikt ge dan?
Dit dat middenstanders en boeren
en plattelanders en tuinders gevaar loo
pen onder het juk te komen van een
revolutionaire regeeriag. Want do revo
lutie kent geen o n de r d a. n e n maar
alleen nummers. En wee als uw num
mer niet op do 1 ij s t voorkomt die bij
de algemeene uitdeeling van brood en
spelen wordt geraadpleegd. Zooals in
Rusland de niet-Bolsjewiken eenvoudig
niet meetellen.
WILT GE DjE EENHEID VAN ONS
OLK, van allen als één man zooals
ze daar op het Molenwater voor onze Ko
ningin stonden behouden, zoodat
ALLE Nederlanders ook zelfs de Soc,
Dem. en zelfs de Communisten (die het
eigenlijk verbeuren door hun misbruik)
VRIJE ONDERDANEN mogen zijn met
gelijke rechten en plichten als Nederlan
der
elnu, verbrokkel dan niet onze kracht
in de kleine belangenpartijtjes en wacht
n voor de gevaarlijke zoogenaamde be
langenpartij, die door de onttroning van
onze Koningm de arbeiders zeker geen
dienst zou doen, behalve dan die ar
beiders, die om God noch gebod zich be
kommeren.
Milt ge de rechten en vrijheden van
IEDER Nederlander en van ons volk
in z n geheel zooals we daar stonden
vóór ij. Majesteit in Aug. 1924, dan
zult ge op 1 Juli uw stem moeten uit-
uTrI«,r,0!1 ^',e partijen, die werkelijk
STERNEN willen ONZE OVERHEID.
En dat doen n i e t do belangenpartijtjes.
Hun beginsel is de beurs en hun resul
taat is verwarring.
En dat doet ook niet de Soc,-Dem.
Arb. partij, ook al praat zij nóg zoo
schoon in haar propagandablaaclje „Stemt
rood" voor de arbeiders want zij
ondermijnt den troon van II. AI. en mis
bruikt haar recht om 't volk te ver
tegenwoordigen.
Zij vertegenwoordigt niet het
volk, maar BEDREIGT ONS VOLK VAN-
NEDERLAND met een groote ramp en
een schrikkelijke crisisdo klassenstrijd.
Geef ze da.n niet uw stem.
En dat zoudt ge doen door
niet te stommen.
En nu denk ik vooral aan
ONZE VROUWEN.
Vrouwen van Nederland eigenlijk is
het uw werk niet om te stemmen
maar het is ook eigenlijk niét uw werk
om den man te vervangen op 'tland, in
de zaken, doch als het m o e t, dan geeft
ge uw arbeid ook daar. In oorlogstijd,
werkten de vrouwen in Engeland en
Frankrijk en Dfuitschland mannenwerk.
Welnu 't is nu ook een heete strijd.
Helpt ons dan DOET MANNENWERK
eer het te laat is.
Onze Koningin is ook een vrouw, die
regeeren moet. Zij- vraagt u, dat ge haar
steunt in die ontzaglijk moeilijke taak
door het wettig gezag te sterken en
te onderstutten door uw stem.
God gaf Haar een Koninklijk hart om
wél te regeeren.
Kunt ge het dan voor Haar verantwoor
den, dat ge zeggen zoudt: ik stem niet,
ik doe niet, wat Zij mij gelast.
Gij moet helpen de eenheid van ons
volk te bewaren tegen de versplintering
der belangenpartijtjes en tegen het m i s-
b r u i k der volksvertegenwoordiging.
Gij bidt dat God Haar Regeering zal
zegenen.
Maar dan moet ge er ook wat voor
willen DOEN.
DESNOODS MANNENWERK.
Door te stemmen op de lijst van een
partij, die de Overheid wil steunen en
sterken, die Nederland niet wil ver
warren door belangenpolitiek cu Oranje
niet wil scheiden van Haar volk.
Veilig kunt ge dat doen door te stem
men op de lijst der ANTLREVOLUTIO-
NAIRE partij. De leider van deze partij:
Minister C o 1 ij n, hoeft door DADEN
getoond het belang VAN HEEL ONS VOLK
te behartigen. Enkele groepen mogen zich
getroffen gevoelen en deswege murmuree-
ren, niemand zal kunnen volhouden, dat
zijn werk voor ons volk geen zegen
is geweest.
En daar gaat het toch om bij de ver
kiezingen:
OM ONS VOLK EN OM ONZE OVER
HEID;
OM VORSTIN EN VOLK.
Een vrouw, dio mannenwerk ver
richt och 't moest niet zoo wezen
maar een man of vrouw, die onze ge-
eerbiedigde Vorstin, ons „wettig gezag"
niet steunt zooveel het m o g e 1 ij k
i s, doet een groot kwaad en speelt een
gevaarlijk spel.
Wij zeggen:
Tol de HERV. (GER.) STAATS
PARTIJ
'Geen ^Staatskerk en geen wet, die
de Overheid stelt over de Kerk, doch
Kerk, Overheid en onderdanen recht
streeks gebonden aan Gods Woord,
zonder dwang der wereldlijke wet in
de belijdenis.
Tot de STAATK. GEREF. PARTIJ:
Niet schelden, maar helpen.
Geen onwaarheid, maar waarheid
spreken, ook als het ga,at over de Anti-
Rev. Partij.
Tot BEIDEN:
Bij ons hoort gij thuis, al houdt g' U
gescheiden.
Gw einddoel is het onze en het onze
is ook Uw doel.
De tijd zal het leeren, dat gij beiden
thans dwaalt.
Tot alle NEDERLANDERS
Stemt allen op de Anti-Revolutio
naire lijst,
Mr H. A. DAMBRINK.
(De lieer mr Dambrink is lid der C'hr-
Ger- Kerk.)
Wij gaan uit van de stelling, dat
de overheid Christelijk moet zijn en
Christelijk regeeren, op de grondsla
gen, door onze voorvaderen gelegd.
Wijl leven in een tijd van eene groo
te geestelijke en zedelijke inzinking.
Het aantal godsdienslloozen neemt
steeds toe, de wereld is verwilderd.
Dit is ook reeds merkbaar in de staat
kunde, de Christelijke grondslagen
worden ondermijnd, 't. Beste voor het
volk is, dat het geregeerd wordt door
een Christelijke regeering, opdat niet
alleen het economisch gevaar, maar
ook het zedelijk gevaar gekeerd wordt.
Als de Christelijke grondslagen van
de staatkunde onaangetast bleven, zou
den de tegenstellingen tusschen rechts
en links minder worden. Voor ons
gaan boven de stoffelijke belangen de
geestelijke belangen. Alleen een sa,-
mengang met hen, die leven van het
Woora Gods is voor ons mogelijk. Wij
leven in een tijd, waarin twee wereld
beschouwingen tegen elkaar botsen,
Christelijk en niet-Christelijk. Allen,
die op' een Christelij'ken grondslag
staan, moeten eenparig optrekken.
Ds G. HOFSTEDE,
Pred. hij de Doopsgez. Kerk te
Blokzijl.
Hoezeer ook bij dezen komenden
stembusstrijd vraagstukken van ge
heel verschillenden aard in 't bijzon
der op den voorgrond treden in
ons stembusprogram met name ge
noemd dient toch nimmer uit liet
oog te worden verloren, dat zij' niet
los naast elkander staan, omdat het
tear slotte altijd gaat om den "strijd
der beginselen; die beginselen bepa
len onze houding ten opzichte van
alle vraagstukken, welke in den loop
der tijden om oplossing vragen, der
halve ook thans.
Moge er een heilige bezieling zijn
om die beginselen uit te dragen, om
op te komen voor de eere Gods ook in
het staatkundig en maatschappelijk
leven,
J. J. C. VAN DIJK, Min], v. O.
Alle partijen hebben in hare poli
tieke idealen uitgedrukt in hare pro
grammat,a elementen van waarheid.
Alles wat deze partijen goeds en waars
en schoons hebben is in hoogere een
heid vereenigd in het Program van
beginselen der Antirevolutionaire Par-
fij, omdat dit gegrond is in Gods heilig
eii onfeilbaar Woord.
Daarom, wie op politiek gebied het
ware, goede en schoone wil voor de
ontwikkeling van ons volksleven, die
brenge zijne stem uit op de lijst, der
Antirevolutionaire Partij. Daardoor
steunt hij gezag en vrijheid, recht en
gerechtigheid op elk levensgebied en
bovendien werkt hij mede aan de ge
zondmaking van de financiën des Rijks
die voor de toekomst van land en volk,
voor de welvaart der toekomende ge
slachten, van het grootste belang is.
Dr H. VTSSCHER.
Huis ter Heide (Zeist).
(Prof. Visscher is lid der Ned. Herv.
Kerk.)
Eenige weken geleden heef! de heer
Wibaut, een der leiders der Sociaal-
Democraten, in duidelijke en sterkspre-
kende taal in de Eerste Kamer der Sta-.
ten-Generaal de volgende anti-Chris-
lelijke stelling verkondigd:
„Ik hen maar een heiden. In ver
trouwen gezegd een erge. Ik behoor
tol de menschen, die onder bepaalde
omstandigheden bepaalde vormen van
buiten huwelijk samenleven zeer re
delijk en maatschappelijk volkomen
toelaatbaar achten."
Zoo' wordt door dezen Sociaal-De
mocraat, het huwelijk als een der sterk
ste grondslagen van ons gebeele volks
leven en van onze geheele wetgeving
ondermijnd.
Daarom kiezers, waakt! Het gaat
in dozen strijd om de geestelijke be
langen van ons volk. Brengt, dus uw
stem uit op Minister Colijn, een man,
die buigt voor Gods Woord.
Dr SCMEURER.
Toen nu wijlen ds Littooij den strijd
aanbond tegen het Liberalisme, waar
schuwde liij, bij iedere nieuwe verkiezing
de menschen voor het gevaar dat toen
reeds in dit Liberalisme zat. Hij; wees ei-
telkens op dat 't Liberalisme de wegbe
reider was van de Sociaal-Democratie.
Velen geloofden dit toen niet, doch op
't laatst moesten de liberale menschen
zeiven 't gelooven, want zij zagen het.
En thans ontkent schier niemand meer
dat deze helderziende Middelburgsche pre
diker, en leider van ons Zeemvsche Chris
tenvolk goed had gezien: Het Liberalisme
is van de baan geraakt, en thans dringt
do Sociaal-Democratie naar voren en
geeft in Kamers en Dagbladpers, on on
der het Linksche Kiezersvolk den toon
aan, met den Vrijzinnig-Domocratischen
Rond als voordanser en den Vrijheidsbond
als nasleep.
De vader maakte plaats voor zijn gees
telijken zoon. Het bleef dus in de fami
lie, zooals een liberaal journalist te Gro
ningen in een openhartig oogenblik uit
liep, toen een libéraal in de Kamer door
een socialist vervangen was: In elk ge
val in de familie!
Deze zcl.'de familieverwantschap beslaat
nu ook weer tusschen liet Socialisme
en het bolsjewisme.
Leefde ds Littooij nog, hij zou ander
maal in dit verkiezingsnommer op dien
familietrek en op die afgaande lijn dei-
revolutie wijzen. Hij zou ons weer waar
schuwen, en ons achter den opdringenden
socialist den bolsjewist laten zien. Toen
hij voor het eerst die verwantschap tus
schen Liberaal en Socialist trachtte aan
te toonen, weergpraken de Liberalen dit;
zij vonden het een affront. Doch het
duurde niet lang of zij, waren het in hun
praktijken met ds Littooij eens; en zij zijn
nu al zoo ver, dat zij de leiding; der op
positie aan de S.D.A.P. hebben overga
dragen.
En ook nu, wanneer men den Socialist
diens familieverwantschap met den Polsje^
wiek voorhoudt, dan toont hij u zijn
zwarte aangezicht en ontleent het ten
sterkste. Dan zegt hij: wij zijn niet van
de familie.
Bij den verkiezingsstrijd in 1922 had
een debat plaats in Rheden tusschen den
heer Hollander A.(R.) en den heer Eaber
(S.D.A.P.). Hollander vond het toen zoo
moeilijk te kiezen tusschen den sociaal
democraat en den communist. Het re
gende interrupties, toen hij beweerde, dat
ze van denzelfden oorsprong waren. Blijk
baar onder den indruk van de terecht
stelling van partijgenooten te Moskou door
Lenin, riep een der aanwezigen: „Die
man beleedigt ons!"
En toch getuigt ook dit. niet voor de
kennis van don „bewuste» proletariër".
Geen week later (Juli 1922) toch zei de
heer Vliegen (voorzitter op den partijdag
der S.D.A.P.): „Rechters toch en aange
klaagden in dit proces toonden zich on
derscheidenlijk 'socialisten van 2 par
tijen, waarvan de een den ander mei
moord en doodslag te lijf gaat."
En zoo is liet: liet zijn twee takken
aan denzelfden boom; beide groepen so
cialisten. Beide groepen hebben tot gees
telijken vader Marx. Ze stellen er beiden
een eer in de grondbeginselen van het
Marxisme te verdedigen, aJ moet toege
stemd, dat vele sociaal-democraten, al
thans voorloopig, heel wal van die begin
selen hebben op zij gezet.
En dit is nu het groote gevaar, dat ons
van de zijde der sociaal-democraten be
dreigtOp het Roland-Ministerie, de ge
matigde republikeinen in Frankrijk in
1789, volgden de Jacobijnen met bot
schrikbewind.
Op Kerenski volgde in Rusland Lenin.
En ook in ons land is liet niet anders.
In 1903 stond achter Troelstra Domela
Nieuwenliuis. En Wijnkoop en straks Lou
de Visser drijven de Troelstraianen voort.
De geschiedenis herhaalt zich. De re
volutie verslindt de revolutie. Robespierre
doodde zijn partijgenoot D-anton, en zelf
viel hij ook als slachtoffer van de revolu
tie. Kerenski, de sociaal-democraat, moet
plaats maken voor Lenin. En Trotzkv
moet urijken voor diens volgelingen.
Fm dat alles niet met. woorden alleen,
maar ook onder doodslag!
Op school.
Meester: Kareltje ik heb 25 noten en
ik geef je er 15.
Kareltje: 't Is NIE WAAR Meester, je
hebt er geen oen!
In de politiek.
Spreker van de S. D. A. P.
Landarbeiders, jullie krijgt meer
loon je verdient veel te weinig.
Ambtena a r, U krijgt weer 't volle
salaris volgens het bezoldigingsbesluit.
Waar haalt U 't geld, meneer?
Van de Vloot en 't. leger en door de
belastingen to verlagen
Troe p matrozen en onder
officieren: wat moeten wij dan be
ginnen
Jullie krijgt allemaal pensioen.
Vanwaar komt dat geld?
Van de boeren en de rijke lui.
Klein Boertje: ik moet mijn ar
beider bedanken, 't gaat niet langer.
Clief: ik moet 'n paar klerken ont
slaan.
Gevolg: arbeiders en boeren en ambte
naars en gepensioneerde officieren bij
do kas der S.D.A.P. wachtende op de
b e d e e 1 i n g.
Een sjofele meneer kom! naar voren:
ja menschen.... 't is op! 't Spijl mij
zeer. WAAR NIET IS verliest zelfs de
S. D. A. P.-er zijn rechten.
De antirevolutionair die 1 Juli weg
blijft zonder geldige redenen, gaat niet
vrij uit.
Hij is strafbaar.
Straf baar volgens de wet. Immers
de opkomstplicht werd niet uit de
Kieswet verwijderd, maar een wijzi
ging aangebracht, waardoor de ver
volging, die nu om practische redenen
wei eens achterwege bleef, met meer
kracht kan worden doorgezet.
Wie dus 1 Juli zijn stemplicht ver
zuimt, komt met het strafgericht in
aanraking.
overweging
lauwen niet alle werking missen.
Echter is er een nog hoogere wet
dan de strafwet, die hier de- onzen
tot werkzaamheid moet prikkelen.
Wie wegblijft is zedelijk strafbaar.
Zedelijk strafbaar, omdat hij schendt
den plicht om mee voor zijn deel in
vloed uil. te oefenen op den gang van
het landsbestuur.
Zedelijk strafbaar, omdat, hij zijn
roeping als Christen verwaarloost.
Reeds die overweging zal op do
„Ik bemoei mij niet met de politiek"
zeggen sommigen.
Tegen dezulken heeft onze Lohman in
zijn leven herhaaldelijk gezegd: „Maar de
politiek bemoeit zich met u".
En zij dringt u tot partij kiezen ook
in den strijd op het terrein der staat
kunde, en lot. een beslissend antwoord
op de vraag: wat hebt gij over voor uw
aardsche vaderland- En bij de beantwoor
ding dezer vraag kan niemand er af zijn
zelfs niet met een: „ik geef niet om mijn;
aardsche vaderland, ik leef alleen voor
het hemelsche".
Dezulken herinneren wij aan het woord
van dr A. Kuyper Jr. in het jongste nom-
mer van „De Heraut":
..Het mag vroom schijnen, te zeggen:
ik denk alleen aan den hemel en ik zorg
alleen voor mijn onsterfelijke ziel, maar
liet is allerminst vroom, integendeel is het
goddeloos, want ware vroomheid vraagt
naar G od s w i 1, en naar Gods we t,
en zoekt Gods eere."
En wie zeggen zou: „ik laat de gekken
om de wereld vechten", dien roepen wij
toe: „Zoo iemand de zijnen, en voorname
lijk zijn huisgenooten, niet verzorgt
wie ontrouw is in de natuurlijke verzor
ging van het aardsche leven, ook van
volle en .vaderland die heeft het ge
loof verloochend, en is erger dan een
ongeloovige" (l Tim. 5:8).
Sommige menschen zeggen dat het
groote tekort van 130 miljoen gulden
niet in één jaar had behoeven te worden
weggewerkt.
Minister Colijn had er best eenige jaren
over kunnen doen, zoo beweren zij.
Maar zij verstaan niet dat verder voort-
vreten van de kwaal voor ons volk, en
inzonderheid voor de arbeiders de grootst
denkbare ramp zou geweest zijn.
Zi.j vergeten, dat hij 't achterweg© blij
ven van radicale maatregelen de kwaal
steeds verder had voortgovreten en ge
nezing moeilijker zou zijn geweest.
Zij vergeten, dat wij stonden aan don
rand van een afgrond.
Zij vergeten, dat er geen grooter gc-
vaar is voor individuen, gezinnen, volke
ren in hun geheel, dan te wennen aan
uitgaven boven inkomsten.
Het bekende voorbeeld van den huis
vader die 600 gulden verdient en er 730
uitgeeft, en waar dat op moet uitdraaien.
Neen, wie dit verstaat die is dankbaar
voor den energieken greep, waarmee Co
lijn de kwaal aantastte.
Want de directe, practische beteekonis
daarvan is groot, maar nog grooter is de
zielkundige beteekenis.
Terecht hebben daarom mannen van
verschillende politieke richting aan dezen
hervonningsarbeid van Minister Colijn
wanne hulde gebracht. Onder anderen
Vissering, de president van de Nederland-
sclie Bank, Heldring, de voorzitter van de
Amsterdamsche Kamer van Koophandel,
De Kantor in het „Haagsche Maandblad",
Van Os in zijn artikel: liet. mes van Colijn,
en Prof. Kernkamp in de groene „Amster
dammer".
Allemaal liberalen, en mannon dio het
weten kunnen.
Heeft ook dit, o gij, die twijfelt en
weifelt, u niets te zeggen?
Broeders en zusters! Zal dit misschien
de laatste .stembusgang zijn, die van u
gevraagd wordt?
Over vier jaar wacht den kiezers weer
de strijd, en dan zullen henderden van
ons die dit iezen, ook schrijver dezea
misschien, er niet meer zijn, en kon het
dus heden wel eens de laatste maal zijn
dat wij door ons stembiljet getuigenis
geven Wiens wij zijn, on Wion wij in
zwakheid wenschen te dienen.
Laten wij daarom elkander ernstig mo
gen toeroepen: haasl u, met het geven
van misschien uw laatste getuigenis.
Zoo velen, die met ons manmoedig aan
de stembusworsteling van 1922 deel na
men, zijn niet meer.
Ook van onze naaste broederen,
werden in de 'laatste weken, som
migen zelfs onverwacht wij denken
o.a. aan onzen broeder Bal van den Hoek,
die onder de tram verpletterd werd, en
aan onzen broeder Ambrosius te Rotter
dam, die door een noodlottig, niet zoo
bedoeld schot van zijn overheid, die im
mers het zwaard niet draagt tevergeefs
(Rom. 13:4) geveld werd van hun
aardsche taak opgeroepen.
Ook de nagedachtenis van deze allen
ouders, broeders, bloedverwanten of
vrienden kunnen wij niet beter eeren
dan door onzen stemplicht Gode en hun
ner waardig te vervullen.
Mocht in de eerstvolgende periode onze
laatste ure slaan, dan zullen, mogen al
thans, zij die dan den stembusstrijd zul
len hebben te voeren, dit allicht, nog kun
nen en willen doen ter eere Gods, o ja,
dit in de eerste plaats, doch ook tor
eere van onze nagedachtenis, Gode dank
baar dat zij naar het hun door ons na
gelaten voorbeeld, dit alsdan zullen mo
gen doen gelijk wij het, ook naar liet
voorbeeld van wie ons zijn voorgegaan,
en in hunnen geest, hebben mogen doen-
Bedenke een ieder deze twee:
lo. De uitslag der verkiezing beslist
over liet wel of wee onzor Christelijke
beginselen in liet publieke leven, niet
slechts voor vier jaren, maar misschien
voor verre toekomst.
2o. Onze candidaat, in dit licht gezien,
is H. COLIJN.
Het Bestuur:
Mr A. A. DE VEER, Voorz. D. SCHEELE.
L. J. DEN DUNNEN.
D. MULDER.
P. OOSTERBAAN.
G. v. d. PUTTE.
P. A. SCHWARTZ.
C J. SONKE.
P. G. LAERNOES, Secret.