H. COLIJN. Socialisme Bolsjewisme. Niet van tie familie? Geven in de gedachte. Ik. Een forsohe greep was noodlg. Misschien de laatste! No. 1 van Lijst 27 Wat vooraanstaande mannen zeggen. WAAKT! Het Stembureau is geopend van 8-5 uur. I Wettelijke tijd! Gaat vroeg stemmen Y Strafbaar. HET PROVINCIAAL COMITÉ VAN A.-R. KIESVEREENIGINGEN IN ZEELAND beveelt voor de op I Juli a.s. van 8 tot 5 uur te houden stemming voor een lid der Tweede Kamer dringend aan IX DE REGEERING. Daartoe geeft zij u den last om de volksvertegenwoordiging te helpen kiezen. Niet om H. M. van den troon te stoo- ten. Daarvoor misbruiken de Soc.-Demo craten de Tweede Kamer (Nov. 1918). Maar om te steunen en te schragen bij de zware Overheidstaak. Wij praten nog al heel veel over nieuwe wetten - - maar als we eerlijk zijn moeten \ve bekennen, dat we <er toch eigenlijk meestal niet veel verstand van hebben. Wij hebben meestal reeds moeite om 'n Reglement voor 'n vereeniging in me kaar te zetten wat zou ons dat wétten- maken slecht afgaan! Maar één ding is er, waar we wél over kunnen oordeelen en dat. is de vraag. IN WELKE RICHTING; VOLGENS WELKE BEGINSELEN wij geregeerd willen worden. En kijk dat vraagt nu ID M. Koningin Wilhelmina aan ons op den eersten Juli a.s. Wilt ge BELANGENPOLIT1EK wel nu als ge boer zijt sluit ge u aan bij de plattelanders, als ge bakker zijt, bij de Middenstanders, tooneelspeler bij de partij Ter Hall, enz. enz. enz. Hoeveel ambachten en hoeveel belan gen er wel zijn in Nederland weet ik niet maar 't zal zeker wel in de duizenden loopen. Bij iedere verkiezing wordt het aantal belangenpartijtjes weer grooter. Maar dat wordt als die partijtjes succes hebben een moeilijke kwestie. Zal ons land dan door tooneelspelers of bakkers, of onderwijzers, ot „plattelan ders" geregeerd worden, die alleen maar oog hebben voor eigen belangen en ons volksleven niet zien? Waren het niet menschen uit alle stan den en ambachten, die ALS VOLK onze Koningin huldigden? Daar waren wij als Zeeuwen groot en sterk in onze eenheid als volk. En belangenpolitiok versplintert ons volk tot groepjes die mekaar verslinden en het Staatsleven verwarren. Of neen daar is nog één groote be langenpartij die nü reeds 20 leden telt in de Tweede Kamer. Zij noemt zich de Sociaal-Democratische arbeiders- partij. De arbeiders ik bedoel de So ciaal-Democratische arbeiders, zij die God vreezen hebben niets van hen te hopen' zullen regeeren. Een échte belangenpartij is dit ech ter niet. Daar zit méér achter dan 't belang van den arbeider. DE REVOLUTIE-GEEST, de klassen strijd, die de eenheid van ons volk be dreigt. En dat is de geest uit den afgrond, die reeds zoovelen morrend en vloekend hun weg doet gaan, die iemand deed uit roepen Geen God en geen Meester, 't Was die geest DIE ONS VOLK IN 1918 WOU BEROOVEN VAN Z'N WETTIGE VORSTIN 'I was die geest, die stookte in ons leger en mookte op de vloot- Mannen broeders, als gij tegenover die 20 S.D. Kamerleden zet 2 Middenstanders', 3 plattelanders, L tooneelspeler, 1 tuin der, 4 boeren, wat bereikt ge dan? Dit dat middenstanders en boeren en plattelanders en tuinders gevaar loo pen onder het juk te komen van een revolutionaire regeeriag. Want do revo lutie kent geen o n de r d a. n e n maar alleen nummers. En wee als uw num mer niet op do 1 ij s t voorkomt die bij de algemeene uitdeeling van brood en spelen wordt geraadpleegd. Zooals in Rusland de niet-Bolsjewiken eenvoudig niet meetellen. WILT GE DjE EENHEID VAN ONS OLK, van allen als één man zooals ze daar op het Molenwater voor onze Ko ningin stonden behouden, zoodat ALLE Nederlanders ook zelfs de Soc, Dem. en zelfs de Communisten (die het eigenlijk verbeuren door hun misbruik) VRIJE ONDERDANEN mogen zijn met gelijke rechten en plichten als Nederlan der elnu, verbrokkel dan niet onze kracht in de kleine belangenpartijtjes en wacht n voor de gevaarlijke zoogenaamde be langenpartij, die door de onttroning van onze Koningm de arbeiders zeker geen dienst zou doen, behalve dan die ar beiders, die om God noch gebod zich be kommeren. Milt ge de rechten en vrijheden van IEDER Nederlander en van ons volk in z n geheel zooals we daar stonden vóór ij. Majesteit in Aug. 1924, dan zult ge op 1 Juli uw stem moeten uit- uTrI«,r,0!1 ^',e partijen, die werkelijk STERNEN willen ONZE OVERHEID. En dat doen n i e t do belangenpartijtjes. Hun beginsel is de beurs en hun resul taat is verwarring. En dat doet ook niet de Soc,-Dem. Arb. partij, ook al praat zij nóg zoo schoon in haar propagandablaaclje „Stemt rood" voor de arbeiders want zij ondermijnt den troon van II. AI. en mis bruikt haar recht om 't volk te ver tegenwoordigen. Zij vertegenwoordigt niet het volk, maar BEDREIGT ONS VOLK VAN- NEDERLAND met een groote ramp en een schrikkelijke crisisdo klassenstrijd. Geef ze da.n niet uw stem. En dat zoudt ge doen door niet te stommen. En nu denk ik vooral aan ONZE VROUWEN. Vrouwen van Nederland eigenlijk is het uw werk niet om te stemmen maar het is ook eigenlijk niét uw werk om den man te vervangen op 'tland, in de zaken, doch als het m o e t, dan geeft ge uw arbeid ook daar. In oorlogstijd, werkten de vrouwen in Engeland en Frankrijk en Dfuitschland mannenwerk. Welnu 't is nu ook een heete strijd. Helpt ons dan DOET MANNENWERK eer het te laat is. Onze Koningin is ook een vrouw, die regeeren moet. Zij- vraagt u, dat ge haar steunt in die ontzaglijk moeilijke taak door het wettig gezag te sterken en te onderstutten door uw stem. God gaf Haar een Koninklijk hart om wél te regeeren. Kunt ge het dan voor Haar verantwoor den, dat ge zeggen zoudt: ik stem niet, ik doe niet, wat Zij mij gelast. Gij moet helpen de eenheid van ons volk te bewaren tegen de versplintering der belangenpartijtjes en tegen het m i s- b r u i k der volksvertegenwoordiging. Gij bidt dat God Haar Regeering zal zegenen. Maar dan moet ge er ook wat voor willen DOEN. DESNOODS MANNENWERK. Door te stemmen op de lijst van een partij, die de Overheid wil steunen en sterken, die Nederland niet wil ver warren door belangenpolitiek cu Oranje niet wil scheiden van Haar volk. Veilig kunt ge dat doen door te stem men op de lijst der ANTLREVOLUTIO- NAIRE partij. De leider van deze partij: Minister C o 1 ij n, hoeft door DADEN getoond het belang VAN HEEL ONS VOLK te behartigen. Enkele groepen mogen zich getroffen gevoelen en deswege murmuree- ren, niemand zal kunnen volhouden, dat zijn werk voor ons volk geen zegen is geweest. En daar gaat het toch om bij de ver kiezingen: OM ONS VOLK EN OM ONZE OVER HEID; OM VORSTIN EN VOLK. Een vrouw, dio mannenwerk ver richt och 't moest niet zoo wezen maar een man of vrouw, die onze ge- eerbiedigde Vorstin, ons „wettig gezag" niet steunt zooveel het m o g e 1 ij k i s, doet een groot kwaad en speelt een gevaarlijk spel. Wij zeggen: Tol de HERV. (GER.) STAATS PARTIJ 'Geen ^Staatskerk en geen wet, die de Overheid stelt over de Kerk, doch Kerk, Overheid en onderdanen recht streeks gebonden aan Gods Woord, zonder dwang der wereldlijke wet in de belijdenis. Tot de STAATK. GEREF. PARTIJ: Niet schelden, maar helpen. Geen onwaarheid, maar waarheid spreken, ook als het ga,at over de Anti- Rev. Partij. Tot BEIDEN: Bij ons hoort gij thuis, al houdt g' U gescheiden. Gw einddoel is het onze en het onze is ook Uw doel. De tijd zal het leeren, dat gij beiden thans dwaalt. Tot alle NEDERLANDERS Stemt allen op de Anti-Revolutio naire lijst, Mr H. A. DAMBRINK. (De lieer mr Dambrink is lid der C'hr- Ger- Kerk.) Wij gaan uit van de stelling, dat de overheid Christelijk moet zijn en Christelijk regeeren, op de grondsla gen, door onze voorvaderen gelegd. Wijl leven in een tijd van eene groo te geestelijke en zedelijke inzinking. Het aantal godsdienslloozen neemt steeds toe, de wereld is verwilderd. Dit is ook reeds merkbaar in de staat kunde, de Christelijke grondslagen worden ondermijnd, 't. Beste voor het volk is, dat het geregeerd wordt door een Christelijke regeering, opdat niet alleen het economisch gevaar, maar ook het zedelijk gevaar gekeerd wordt. Als de Christelijke grondslagen van de staatkunde onaangetast bleven, zou den de tegenstellingen tusschen rechts en links minder worden. Voor ons gaan boven de stoffelijke belangen de geestelijke belangen. Alleen een sa,- mengang met hen, die leven van het Woora Gods is voor ons mogelijk. Wij leven in een tijd, waarin twee wereld beschouwingen tegen elkaar botsen, Christelijk en niet-Christelijk. Allen, die op' een Christelij'ken grondslag staan, moeten eenparig optrekken. Ds G. HOFSTEDE, Pred. hij de Doopsgez. Kerk te Blokzijl. Hoezeer ook bij dezen komenden stembusstrijd vraagstukken van ge heel verschillenden aard in 't bijzon der op den voorgrond treden in ons stembusprogram met name ge noemd dient toch nimmer uit liet oog te worden verloren, dat zij' niet los naast elkander staan, omdat het tear slotte altijd gaat om den "strijd der beginselen; die beginselen bepa len onze houding ten opzichte van alle vraagstukken, welke in den loop der tijden om oplossing vragen, der halve ook thans. Moge er een heilige bezieling zijn om die beginselen uit te dragen, om op te komen voor de eere Gods ook in het staatkundig en maatschappelijk leven, J. J. C. VAN DIJK, Min], v. O. Alle partijen hebben in hare poli tieke idealen uitgedrukt in hare pro grammat,a elementen van waarheid. Alles wat deze partijen goeds en waars en schoons hebben is in hoogere een heid vereenigd in het Program van beginselen der Antirevolutionaire Par- fij, omdat dit gegrond is in Gods heilig eii onfeilbaar Woord. Daarom, wie op politiek gebied het ware, goede en schoone wil voor de ontwikkeling van ons volksleven, die brenge zijne stem uit op de lijst, der Antirevolutionaire Partij. Daardoor steunt hij gezag en vrijheid, recht en gerechtigheid op elk levensgebied en bovendien werkt hij mede aan de ge zondmaking van de financiën des Rijks die voor de toekomst van land en volk, voor de welvaart der toekomende ge slachten, van het grootste belang is. Dr H. VTSSCHER. Huis ter Heide (Zeist). (Prof. Visscher is lid der Ned. Herv. Kerk.) Eenige weken geleden heef! de heer Wibaut, een der leiders der Sociaal- Democraten, in duidelijke en sterkspre- kende taal in de Eerste Kamer der Sta-. ten-Generaal de volgende anti-Chris- lelijke stelling verkondigd: „Ik hen maar een heiden. In ver trouwen gezegd een erge. Ik behoor tol de menschen, die onder bepaalde omstandigheden bepaalde vormen van buiten huwelijk samenleven zeer re delijk en maatschappelijk volkomen toelaatbaar achten." Zoo' wordt door dezen Sociaal-De mocraat, het huwelijk als een der sterk ste grondslagen van ons gebeele volks leven en van onze geheele wetgeving ondermijnd. Daarom kiezers, waakt! Het gaat in dozen strijd om de geestelijke be langen van ons volk. Brengt, dus uw stem uit op Minister Colijn, een man, die buigt voor Gods Woord. Dr SCMEURER. Toen nu wijlen ds Littooij den strijd aanbond tegen het Liberalisme, waar schuwde liij, bij iedere nieuwe verkiezing de menschen voor het gevaar dat toen reeds in dit Liberalisme zat. Hij; wees ei- telkens op dat 't Liberalisme de wegbe reider was van de Sociaal-Democratie. Velen geloofden dit toen niet, doch op 't laatst moesten de liberale menschen zeiven 't gelooven, want zij zagen het. En thans ontkent schier niemand meer dat deze helderziende Middelburgsche pre diker, en leider van ons Zeemvsche Chris tenvolk goed had gezien: Het Liberalisme is van de baan geraakt, en thans dringt do Sociaal-Democratie naar voren en geeft in Kamers en Dagbladpers, on on der het Linksche Kiezersvolk den toon aan, met den Vrijzinnig-Domocratischen Rond als voordanser en den Vrijheidsbond als nasleep. De vader maakte plaats voor zijn gees telijken zoon. Het bleef dus in de fami lie, zooals een liberaal journalist te Gro ningen in een openhartig oogenblik uit liep, toen een libéraal in de Kamer door een socialist vervangen was: In elk ge val in de familie! Deze zcl.'de familieverwantschap beslaat nu ook weer tusschen liet Socialisme en het bolsjewisme. Leefde ds Littooij nog, hij zou ander maal in dit verkiezingsnommer op dien familietrek en op die afgaande lijn dei- revolutie wijzen. Hij zou ons weer waar schuwen, en ons achter den opdringenden socialist den bolsjewist laten zien. Toen hij voor het eerst die verwantschap tus schen Liberaal en Socialist trachtte aan te toonen, weergpraken de Liberalen dit; zij vonden het een affront. Doch het duurde niet lang of zij, waren het in hun praktijken met ds Littooij eens; en zij zijn nu al zoo ver, dat zij de leiding; der op positie aan de S.D.A.P. hebben overga dragen. En ook nu, wanneer men den Socialist diens familieverwantschap met den Polsje^ wiek voorhoudt, dan toont hij u zijn zwarte aangezicht en ontleent het ten sterkste. Dan zegt hij: wij zijn niet van de familie. Bij den verkiezingsstrijd in 1922 had een debat plaats in Rheden tusschen den heer Hollander A.(R.) en den heer Eaber (S.D.A.P.). Hollander vond het toen zoo moeilijk te kiezen tusschen den sociaal democraat en den communist. Het re gende interrupties, toen hij beweerde, dat ze van denzelfden oorsprong waren. Blijk baar onder den indruk van de terecht stelling van partijgenooten te Moskou door Lenin, riep een der aanwezigen: „Die man beleedigt ons!" En toch getuigt ook dit. niet voor de kennis van don „bewuste» proletariër". Geen week later (Juli 1922) toch zei de heer Vliegen (voorzitter op den partijdag der S.D.A.P.): „Rechters toch en aange klaagden in dit proces toonden zich on derscheidenlijk 'socialisten van 2 par tijen, waarvan de een den ander mei moord en doodslag te lijf gaat." En zoo is liet: liet zijn twee takken aan denzelfden boom; beide groepen so cialisten. Beide groepen hebben tot gees telijken vader Marx. Ze stellen er beiden een eer in de grondbeginselen van het Marxisme te verdedigen, aJ moet toege stemd, dat vele sociaal-democraten, al thans voorloopig, heel wal van die begin selen hebben op zij gezet. En dit is nu het groote gevaar, dat ons van de zijde der sociaal-democraten be dreigtOp het Roland-Ministerie, de ge matigde republikeinen in Frankrijk in 1789, volgden de Jacobijnen met bot schrikbewind. Op Kerenski volgde in Rusland Lenin. En ook in ons land is liet niet anders. In 1903 stond achter Troelstra Domela Nieuwenliuis. En Wijnkoop en straks Lou de Visser drijven de Troelstraianen voort. De geschiedenis herhaalt zich. De re volutie verslindt de revolutie. Robespierre doodde zijn partijgenoot D-anton, en zelf viel hij ook als slachtoffer van de revolu tie. Kerenski, de sociaal-democraat, moet plaats maken voor Lenin. En Trotzkv moet urijken voor diens volgelingen. Fm dat alles niet met. woorden alleen, maar ook onder doodslag! Op school. Meester: Kareltje ik heb 25 noten en ik geef je er 15. Kareltje: 't Is NIE WAAR Meester, je hebt er geen oen! In de politiek. Spreker van de S. D. A. P. Landarbeiders, jullie krijgt meer loon je verdient veel te weinig. Ambtena a r, U krijgt weer 't volle salaris volgens het bezoldigingsbesluit. Waar haalt U 't geld, meneer? Van de Vloot en 't. leger en door de belastingen to verlagen Troe p matrozen en onder officieren: wat moeten wij dan be ginnen Jullie krijgt allemaal pensioen. Vanwaar komt dat geld? Van de boeren en de rijke lui. Klein Boertje: ik moet mijn ar beider bedanken, 't gaat niet langer. Clief: ik moet 'n paar klerken ont slaan. Gevolg: arbeiders en boeren en ambte naars en gepensioneerde officieren bij do kas der S.D.A.P. wachtende op de b e d e e 1 i n g. Een sjofele meneer kom! naar voren: ja menschen.... 't is op! 't Spijl mij zeer. WAAR NIET IS verliest zelfs de S. D. A. P.-er zijn rechten. De antirevolutionair die 1 Juli weg blijft zonder geldige redenen, gaat niet vrij uit. Hij is strafbaar. Straf baar volgens de wet. Immers de opkomstplicht werd niet uit de Kieswet verwijderd, maar een wijzi ging aangebracht, waardoor de ver volging, die nu om practische redenen wei eens achterwege bleef, met meer kracht kan worden doorgezet. Wie dus 1 Juli zijn stemplicht ver zuimt, komt met het strafgericht in aanraking. overweging lauwen niet alle werking missen. Echter is er een nog hoogere wet dan de strafwet, die hier de- onzen tot werkzaamheid moet prikkelen. Wie wegblijft is zedelijk strafbaar. Zedelijk strafbaar, omdat hij schendt den plicht om mee voor zijn deel in vloed uil. te oefenen op den gang van het landsbestuur. Zedelijk strafbaar, omdat, hij zijn roeping als Christen verwaarloost. Reeds die overweging zal op do „Ik bemoei mij niet met de politiek" zeggen sommigen. Tegen dezulken heeft onze Lohman in zijn leven herhaaldelijk gezegd: „Maar de politiek bemoeit zich met u". En zij dringt u tot partij kiezen ook in den strijd op het terrein der staat kunde, en lot. een beslissend antwoord op de vraag: wat hebt gij over voor uw aardsche vaderland- En bij de beantwoor ding dezer vraag kan niemand er af zijn zelfs niet met een: „ik geef niet om mijn; aardsche vaderland, ik leef alleen voor het hemelsche". Dezulken herinneren wij aan het woord van dr A. Kuyper Jr. in het jongste nom- mer van „De Heraut": ..Het mag vroom schijnen, te zeggen: ik denk alleen aan den hemel en ik zorg alleen voor mijn onsterfelijke ziel, maar liet is allerminst vroom, integendeel is het goddeloos, want ware vroomheid vraagt naar G od s w i 1, en naar Gods we t, en zoekt Gods eere." En wie zeggen zou: „ik laat de gekken om de wereld vechten", dien roepen wij toe: „Zoo iemand de zijnen, en voorname lijk zijn huisgenooten, niet verzorgt wie ontrouw is in de natuurlijke verzor ging van het aardsche leven, ook van volle en .vaderland die heeft het ge loof verloochend, en is erger dan een ongeloovige" (l Tim. 5:8). Sommige menschen zeggen dat het groote tekort van 130 miljoen gulden niet in één jaar had behoeven te worden weggewerkt. Minister Colijn had er best eenige jaren over kunnen doen, zoo beweren zij. Maar zij verstaan niet dat verder voort- vreten van de kwaal voor ons volk, en inzonderheid voor de arbeiders de grootst denkbare ramp zou geweest zijn. Zi.j vergeten, dat hij 't achterweg© blij ven van radicale maatregelen de kwaal steeds verder had voortgovreten en ge nezing moeilijker zou zijn geweest. Zij vergeten, dat wij stonden aan don rand van een afgrond. Zij vergeten, dat er geen grooter gc- vaar is voor individuen, gezinnen, volke ren in hun geheel, dan te wennen aan uitgaven boven inkomsten. Het bekende voorbeeld van den huis vader die 600 gulden verdient en er 730 uitgeeft, en waar dat op moet uitdraaien. Neen, wie dit verstaat die is dankbaar voor den energieken greep, waarmee Co lijn de kwaal aantastte. Want de directe, practische beteekonis daarvan is groot, maar nog grooter is de zielkundige beteekenis. Terecht hebben daarom mannen van verschillende politieke richting aan dezen hervonningsarbeid van Minister Colijn wanne hulde gebracht. Onder anderen Vissering, de president van de Nederland- sclie Bank, Heldring, de voorzitter van de Amsterdamsche Kamer van Koophandel, De Kantor in het „Haagsche Maandblad", Van Os in zijn artikel: liet. mes van Colijn, en Prof. Kernkamp in de groene „Amster dammer". Allemaal liberalen, en mannon dio het weten kunnen. Heeft ook dit, o gij, die twijfelt en weifelt, u niets te zeggen? Broeders en zusters! Zal dit misschien de laatste .stembusgang zijn, die van u gevraagd wordt? Over vier jaar wacht den kiezers weer de strijd, en dan zullen henderden van ons die dit iezen, ook schrijver dezea misschien, er niet meer zijn, en kon het dus heden wel eens de laatste maal zijn dat wij door ons stembiljet getuigenis geven Wiens wij zijn, on Wion wij in zwakheid wenschen te dienen. Laten wij daarom elkander ernstig mo gen toeroepen: haasl u, met het geven van misschien uw laatste getuigenis. Zoo velen, die met ons manmoedig aan de stembusworsteling van 1922 deel na men, zijn niet meer. Ook van onze naaste broederen, werden in de 'laatste weken, som migen zelfs onverwacht wij denken o.a. aan onzen broeder Bal van den Hoek, die onder de tram verpletterd werd, en aan onzen broeder Ambrosius te Rotter dam, die door een noodlottig, niet zoo bedoeld schot van zijn overheid, die im mers het zwaard niet draagt tevergeefs (Rom. 13:4) geveld werd van hun aardsche taak opgeroepen. Ook de nagedachtenis van deze allen ouders, broeders, bloedverwanten of vrienden kunnen wij niet beter eeren dan door onzen stemplicht Gode en hun ner waardig te vervullen. Mocht in de eerstvolgende periode onze laatste ure slaan, dan zullen, mogen al thans, zij die dan den stembusstrijd zul len hebben te voeren, dit allicht, nog kun nen en willen doen ter eere Gods, o ja, dit in de eerste plaats, doch ook tor eere van onze nagedachtenis, Gode dank baar dat zij naar het hun door ons na gelaten voorbeeld, dit alsdan zullen mo gen doen gelijk wij het, ook naar liet voorbeeld van wie ons zijn voorgegaan, en in hunnen geest, hebben mogen doen- Bedenke een ieder deze twee: lo. De uitslag der verkiezing beslist over liet wel of wee onzor Christelijke beginselen in liet publieke leven, niet slechts voor vier jaren, maar misschien voor verre toekomst. 2o. Onze candidaat, in dit licht gezien, is H. COLIJN. Het Bestuur: Mr A. A. DE VEER, Voorz. D. SCHEELE. L. J. DEN DUNNEN. D. MULDER. P. OOSTERBAAN. G. v. d. PUTTE. P. A. SCHWARTZ. C J. SONKE. P. G. LAERNOES, Secret.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1925 | | pagina 9