Ibank-associatie KEES HELDER I Benauwd Abdijsiroop No 9? Zaterdag 24 Januari 1925 39e Jaargang Bank voor Zeeland EERSTE BLAD. Buitenland. Een goed portret Bezit blijvende waarde. iMBBlaffli. FA J. A. L. G. WITTE E Bit De Premie. Oit nummer bestaat uit twee bladen Credieien voor Landbouw, Handel en Industrie. KANTOOR GOES. DEPOSITO'S - SPAARREKENING EFFECTEN - COUPONS FOTOGRAAF Larcgedelft i 34 - Middelburg WIJNHANDEL 1 GOES Telefoon No. 264 DruKkers-Exploitanten OOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorsislraat 6876, Goes Tel.: Redactie no. tl; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 Ve Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.— Losse nummersfOJ)5 Prijs der Advertentiën: 1—4 regels f 1.20, elke regel meer 39 ct. Bij abonnement belangrijke korting. DE DOODSTRAF. I. Ofschoon wij sinds onze eerste ver schijning in 1886, reeds herhaalde ma len een artikel over de Doodstraf schreven, meenen wij, nu wij weer tot de bespreking van de artikelen van Ons Program van Beginselen ons zet ten, nog eenmaal op dit belangrijk onderwerp de aandacht te moeten ves tigen. Het Program spreekt, zich principi eel uit voor het recht der overheid tot voltrekking van straf aan den ge vonniste, en zulks allereerst tot her stel der geschonden gerechtigheid, desnoods door de doodstraf. Deze bevoegdheid heeft God aan de Overheid gegeven in Zijn Woord, meer nog Hij heeft haar die strafoefening als plicht opgelegd. Duidelijk blijkt dit uit Genesis 9 vers 5 en 6, waar wij lezen: „Wie bloed vergiet, zijn bloed zal door den mensch vergoten wor den, want God heeft den mensch naai Zijn beeld gemaakt". Met bloedver gieten wordt hier gedoeld op, opzet telijke levensberooving, en door den mensch beduidt door de Over- ,heid, zooals blijkt uit Rom. 13:4, waar staat: „Zij is Gods dienaresse, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zoo vrees, want zij draagt hel zwaard niet tevergeefs, want zij ia Gods dienaresse, een wreekster tof straf dengene, die kwaad doet." God de Heere alleen heeft het sou- vereine recht om te beschikken ovei leven en dood, en daarom beveelt Hij den aardschen rechter, om met den dood te straffen den moordenaar, die door zijn medemensch te dooden, zich schuldig maakte aan ingrijping in hel recht, dat alleen God den Heere toe komt. Naar Gods ordinantie is derhalve do Overheid verplicht de doodstraf toe te passen op den moordenaar. Van ouds is dit de Gereformeerde (en ook Luthersche) opvatting ge weest: en na ernstige studie heeft ook Prof. Dr A. Kuyper in zijn „De Gemeene Gratie" aangetoond (blz. 54) dat deze opvatting op volkomen ze kere wijze uit de Schrift zelve de al leen juiste gebleken is. Hier tegenover nu is dezer dagen door een anderen hoogleeraar aan de Vrije Universiteit, van de jongere ge neratie, Prof. Dr W. Zevenbergen "in zijn „Leesboek van het Nederlandsche Strafrecht" geconstateerd, dat „deze uitlegging niet boven redelijken twijfel verheven is". Een ander hoogleeraar aan de Vrije Universiteit, Prof. Dr H. H- Kuyper, is in een elftal artikelen in „De He raut" tegen deze afwijkende meening van zijn ambtgenoot opgekomen. Hij vestigt er de aandacht op, dat dit bevel Gods geen tijdelijk karakter draagt, maar dat. uit het verband dui delijk blijkt, dat hier een ordinantie is, die voor alle eeuwen geldt. Immers in Gen. 9:16 is sprake van e e u w i g verbond, niet met een bepaald per soon of volk maar (:16) met „alle vleesch dat op aarde is", of, wil men, met Noach en met al het zaad, dal uit hem voortgekomen is (:9). „En aangezien Noach de tweede stamvader is van heel het menschelijk geslacht, geldt dat verbond en dus oók de inzetting van dit verbond voor alle menschen en voor alle tijden." „Ook zij, die zeggen, dat men in deze teksten te doen heeft met Oud- Testamentische bepalingen, die voor ons Christenen niet meer gelden", heb ben ongelijk, want in het Nieuwe Tes tament, gelijk wij aanhaalden uit Rom. 134, wordt aan de Overheid wel de gelijk de macht toegekend en de roe ping voorgehouden om het zwaard te gebruiken, d.w.z. de doodstraf toe te passen". Trouwens Jezus zelf heeft (Joh. 19 vs 11) tot Pilatus gezegd, toen deze te beslissen had, „of hij Christus ter dood zou veroordeelen: „deze macht is u van boven gegeven". Ook de Apostel Paulus heeft voor den rechterstoel van Felix verklaard (Hand. 2511) dat hij, indien hij iets des- doods waardig gedaan had, niet wei gerde te sterven. Indien nu iemand z.ou meenen, dat de Apostel hier 't oog had op „naar menschelijk recht", en niet „naar Goddelijk recht", dan leert hij dit. (Rom. 1:32) wel anders, wan neer hij schrijft„dewelke daar zij het recht Gods weten, namelijk dat de genen, die zulke dingen dóen, den dood waardig z ij n". Zoo leert het ook o.a. Zalm, een Luthersch theo loog. Er is hier derhalve sprake van een Goddelijk recht, waarmede de Over heid op haar terrein heeft te rekenen. Dit wordt door Prof. Zevenbergen, te oordeelen naar het debat met Prof. Kuyper in „De Heraut", ontkend. Maar indien deze ontkenning juist was, dan zou hieruit ook volgen, dat de Overheid bij het strafrecht niet meer kan optreden als dienaresse Gods. Dan heeft zij aldus Prof. Kuyper terecht „dan heeft zij het Goddelijk recht niet te handhaven, dan wordt zij een sociaal instituut, dat ge roepen is voor het sociale leven te zorgen en daarom te straffen heeft, wat voor dit sociale leven schadelijk is. Maar dan wordt ook de band tus- schen het Goddelijk recht en het men schelijk recht verbroken; en de mensch wordt overgeleverd aan de willekeur der Overheid, die op grond van wat zij het algemeen sociaal be lang acht, strafbaar kan stellen wat zij wil." Ook in zijn beschouwing over het doel der straf wijkt Prof. Z. belangrijk af van de tot nog toe antirevolutio naire, Schriftuurlijke opvatting. Waar deze laa ts ten eenstemmig, Gewin, Fa- bius, Heemskerk, Kuyper, Bayinok het zoeken in de handhaving der God delijke gerechtigheid, zoekt hij het in ,,'t belang van het geordende, rustige samenleven in ae Staatsgemeen- schap", en dient de straf „ter bevei liging der maatschappij". Het spreekt van zelf, dat bij deze opvatting de hoogleeraar in zijn leer boek afwijkt van de dusver onder ons tangbare meening, dat naar Gods or- inantie de Overheid verplicht is de doodstraf toe te passen. En dat hier niet de veiligheid van den Staat, maar herstel van de ge schonden gerechtigheid Gods grond motief is. Een meening, waaraan ook wij ons wenschen te houden. Die verplichting beteekent echter niet, dat de Overheid niet met ver zachtende omstandigheden zou mogen rekenen: niet onderscheid zou mogen maken tusschen motief en motief, als bijv. tusschen zelfverweer en voorbe dachten rade, tusschen onwillekeuri ger! en willekeurigen doodslag. Zelfs kan het op sommige tijden en in som mige omstandigheden en onder een hepaald volk wel eens onmogelijk blij ken, dat de Overheid van dit haar recht gebruik maakt. Bijvoorbeeld, wanneer de Landswet het haar ver biedt. Dr Kuyper heeft alleen toepassing van doodstraf bij moord met voorbe dachten rade als eisch gesteld. Doch dit alles raakt slechts de toe passing van het beginsel. Hoofdzaak zij en blijve, dat de Over heid niet alleen het recht, want dat geven allen wel toe, maar ook de roe ping op- grond van Gen. 9:6 om de doodstraf toe te passen van God ont vangen heeft. (Slot volgt.) ©oes. DirectieMr. ART. VAN BERDKEI, IDS VELTHUI1SE. Kantoor Rroote Msrkt 21- Telefoon 74 (2 lijnen). lersekeG. D. MMi OOSTEN, Tel. 28. KapelleJ. A. MOL Pzn., Tel. 13. Een bedelaar. Prof. dr W. Martin, die in Rusland is geweest, heeft zijn reisindrukken voor het Hbld. weergegeven. Daaraan ontleenen wij deze beschrijving van een bedelaar: Ik maakte kennis met een man van ver in de zeventig, jaren geleden majoor bij het Russische leger, thans beleefd voor een fooitje groetend, en de deur ope nend voor een restaurant, dat hem dit toestaat als hij het netjes doet, maar hem daarvoor niet betaalt. Deze man, GROOTE MARKT 24. TELEFOON No. 41. met een prachtigen, nobelen kop, droeg zijn kruis met koninklijke gelatenheid, maar er was een hardheid over hem ge komen, die mijn hart verscheurde. Hij sprak een uitnemend, bijzonder goed ge- intoneerd Fransch, een beschaafd Duitsch en vlot Engelsch, het laatste met een licht Russisch accent. Waar zulke men schen van leven moeten, kon ik gissen, toen hij mij vertelde, dat hij voor dertig kopeken (1 roebel is 100 kopeken is f 1.30) middagmaalde. Daar heeft men in Lenin grad niets dan een schamel maal voor. Dan hebben de talloozen, die voor het dubbele eten in de clubgebouwen van allerlei intellectueele en artistieke ver- eenigingen (doorgaans leegstaande palei zen van grootvorsten, enz.) het wel iets beter. Maai* bet eten daar is ook verre van voldoende. Dat kan ook niet, omdat wie daar komt de prijzen voor beter dan een soort van mageren .gaarkeukenkost niet betalen kan. Korte berichten. Londensche havenautoriteiten kon digen een vermindering aan van verschil lende havengelden voor bet dokken van schepen en het lossen van goederen met 7i/2 pet. De aan de firma Krupp toebehoo- rende mijn Hannibal I bij Bochum is gis terochtend door een zware mijngasont- ploffing geteisterd. De oorzaak der heftige explosie, waarvan de vlammen 200 M. uitsloegen, voor zij door een brandmuur werden gestuit, is nog niet vastgesteld. Zeven mijnwerkers zijn gedood, van de lijken zijn twee bovengebracht. Donderdagavond zijn bij Cork twee schoten gelost op een schildwacht aan de haven. Onmiddellijk werd de wacht gealarmeerd. Gedurende 10 minuten werd nu met een machinegeweer geschoten, terwijl de haven met zoeklichten werd afgezocht, echter zonder resultaat. Er is bij dit schieten niemand gekwetst. Over 't W'i 1 h e 1 m u s.. 't Is te interessant om 't onzen lezers te onthouden. De kansen yoor 't Wilhel mus stijgen in de kringen der S. Dl A. P. Gaat men er werkelijk het dwaze en kinderachtige van zijn tot dusver aange nomen houding inzien? In „Het Volk" van gisteravond schrijft zekere Gilles uit Hilversum*. Volgens de „Nieuwe Rotterdammer" van 8 Jan. 1.1. speelde zich in den Rotterdamsclien raad het volgende af. Op een vraag van den communist van Ravesteijn, waarom het Wilhelmus onder de verplichte schoolliederen voorkwam, antwoordde p.g. de Zeeuw1 het volgende: Ten aanzien van de liederen sta ik machteloos tegenover den minister van onderwijs. Ik zou het overigens een gebrek aan ontwikkeling vinden, als een kind de lagere school zou ver laten zonder het Wilhelmus te ken nen." Ik verzoek u beleefd, dit eens in onze krant onder de oogen van partijgenooten te brengen. Wellicht kunnen de commis sies voor arbeidersontwikkeling dan nog het noodige nuttige werk verrichten, door nog eventueel een aparten cursus over het Wilhelmus in te lasschen. De Redactie van „het Volk'" schrijft hieronder Men kan van meening verschillen over de vraag, of het Wilhelmus nu juist op de scholen geleerd moet worden. Maar dat tot een ietwat algemeene ontwikke ling zeker de kennis van het volkslied (trouwens ook van liederen als onze Internationale, van het anti-revolutionaire „Zij zullen het niet hebben" enz.) behoort, zijn wij met wethouder De Zeeuw volko men eens. Te denken dat men alleen datgene moet kennen, waarmee men in stemt, is een bekrompen standpunt. Wanneer Uw luchtwegen verstopt zijn en gij een gevoel van be nauwdheid krijgt, probeer dan eens Akker's Abdijsiroop die door haar slijmoplossende werking Uw luchtwegen zal zuiveren van slijm die zich op Uw borst heeft vast gezet. Gebruikt ook bij bronchitis, asthma, kinkhoest, hardnekkiger, hoest, keelpijn de bekende Akker's verzacht zuivert geneest. Alomverkrijgbaar in kokers van 230. gram 1.50 550 gram 2.75 en 1000 gram 4.50 H u 1 de b 1 ij k aan Mr Troelstra. Naar het .Volk verneemt,heeft liet Ned. Verbond van Vakvereenigingen een circulaire gezonden aan de bij het Ver bond aangesloten organisaties, waarin medegedeeld wordt, dat een vergadering zal worden belegd met de vertegenwoor digers der hoofdbesturen, in welke ver gadering beraadslaagd zal worden over een plan om Troelstra, als hij zich de finitief en geheel uit het politieke- en publieke leven terugtrekt, een hulde blijk aan te bieden, dat van blijvende waarde voor do arbeidersbeweging zal zijn, en waaraan dan de naam Troelstra zal worden verbonden. Waarschijnlijk zal men pogen te komen tot de stichting van een „Troelstra-oord", 'een rust- en vacantieoord voor arbeidersleiders. Minister de Visser en deroode o n d e r w ij z e r s. Gisteren namen wij een bericht op, waaruit op te maken viel, dat nu juist niet alle leden van den Bond van Ned. Onderwijzers in hun nopjes waren met de aanwezigheid van minister de Visser op hun jaarvergadering. Maar het orgaan der Haagsche afdeeling vertolkt het nog een beetje „anders". Arme kerelIDie Minister de Visser! Ze hadden hem uitgenoodigd om te komen en daar zat-ie nu, omringd van tanden- knersenden, vloekenden en zuchtenden f Arme kerel! Misschien dacht-ie wel, dat de dag des oordeels was aangebroken, of dat-ie in de hel was beland, de plaats, waarvan do Schrift zegt: daar zal Wee ning zijn en knersing: der tanden. En dan die oogen van al die vloekenden, zuchtenden en tandenknersendenO, die oogen, waarin hij zoo duidelijk las: „Weg met hem! Kruisigt hem!" Alle tandenknersers hebben den ge vloekte gehoord en aanschouwd. Ook de heeren van de Valkenboschkade (kantoor der Haagsche afdeeling) zijn er goed afgekomen, en dat nog wel, nadat zc 's avonds hebben gefuifd en daar hebben gehoord, dat de gevloekte een misdadi ger is, een sluipmoordenaar, met een mom van vroomheid voor zijn grijnsgezicht, wien de Toekomst zal richten. Doch nog steeds hoor je ze tandon- knersen. Ze zijn niet tot bedaren te krijgen. Stel je ecliter gerust. Maak je maar niet bezorgd! Al dat gekners, al dat vloe ken en zuchten moet een bede voorstel len! Men bidt! Het Bondsgebed: „Heere help ons, wij vergaan". En zoo biddende gaat men 't nieuwe jaar in! We hebben breed geciteerd opdat men den geest die Ijij dezen schrijver, en stel lig bij velen zijner medestanders over- heerscht, ten volle zal kunnen verslaan. Men is in de kringen der openbar» onderwijzers wel eens boos geworden, als men van rechts zei, dat juist de rood© „opvoeders" der jeugd de openbare school leegpompten. Hierboven vinden we weer het bewijs. Welk beschaatd, fat soenlijk vader of moeder durft zijn kind ter opvoeding aan zulke lieden toever trouwen? De toekomstige postale ver zorging van het platteland. Men schrijft aan do Msb. Door het hoofdbestuur der P. en T. wordt nagegaan of en in welke mate het kantoorpersoneel en het bestellend! personeel op de kleinere post- en tele graafkantoren verminderd kan worden. Men meent dit te kunnen bereiken door beperking van de openstellingsuren der kantoren, beperking in de gelegenheid van ontvangst en verzending der brieven en pakketpost, vermindering van liet aan tal bestellingen en buslichtingen, ophef fing van de Zondagsbestelling, enz. Re- moedigend ziet het er niet uit voor het publiek in de kleinere plaatsen en het mag aan twijfel onderhevig beeten of de post- en telegraafdienst, aldus ingericht, in staat zal zijn. te voldoen aan de eischen van handel, nijverheid en land bouw, wanneer de opbloei van het econo mische leven zich duidelijker gaat demon- streeren. (Inderdaad wordt het tijd, dat ook eens getracht wordt op den postdienst in de groote steden te bezuinigen. Men vestigt daar zelfs postkantoren in modemaga zijnen, terwijl de postdienst op 'het plat teland vaak allerellendigst is. Red. Z.) St. Michael. De besprekingen tusschen prof. Aea- genent en het hoofdbestuur van het Ver bond „St. Michael" hadden tot resultaat dat teen eenstemmig kwam tot de» wensch „dat de Alg. Bond van R. K. Rijkskieskringorganisaties tot een ware Staatspartij zal worden omgevormd. Er moet worden in het leven geroepen eea centraal lichaam, waarin alle belangrijke politieke vraagstukken, onder waarborg van vrijheid van uiting der verschillen de meeningen, worden behandeld. Wan neer een dergelijke reorganisatie tot stand komt, wordt bet Michaël-Verbond opge heven. Allerlei. Naar wij vernemen, heeft de heer G. Cli. baron Snouckaert Van Schauburg, thesaurier-generaal van IJ. M. de Konin gin, 't voornemen om nog' in den loop van dit voorjaar eervol ontslag aan te vragen. H. M. heeft Jhr. H. J. Repelaac van Driel aangewezen om baron Snouck aert te zijner tijd te vervangen. Te Rahaz is overleden mevrouw M. W- Tak, geb. van Vollen hoven, echt genoot© van den heer J. R. Tak, vroeger woonachtig te Serooskerke op „Vrede rust." Vertelavonden over Lim burg. Gaarne wekken wij op tot. druk bezoek der vertelavonden over de Lim- burgsche mijnstreek. Dis D- van Maanen in onze provincie een goede bekende, (onderhoudend en boeiend spreker, zal vertellen en lichtbeelden vertonnen van d!e nijvere Limburgsche mijnstreek, ja zelfs van bet leven in de mijnen. Die lezingen worden gehouden te Wilhelmina- dorp, Goes, Middelburg en Kruiningen. Wij twijfelen niet, of er zal in deze plaat sen veel belangstelling voor de vertel avonden zijn. Bij de directe belastingen is be noemd met 1 Febr. tot rijksklerk te Hil versum P. Boone, thans particulier klerk te Almelo. En verplaatst de Rijksklerk J. A. Lucieer, van Tilburg naar Mid delburg; en met 1 Maart de kommies 2e klasse 'C. van Haren van Hontenisse naar Oegstgeest. Een treurig familie-drama. Gistermorgen heeft zich, naar wij giste ren reeds kort meldden, te St. Anna- land op het eiland Tholen een zeer treu rig familiedrama afgespeeld. De arbeider H. heeft, vermoedelijk in een vlaag van waanzin, zijn vrouw met een groot voor- Werp op het hoofd geslagen, waardoor' de vrouw zeer emstig werd verwond en in bodenkelijken toestand naar het gast huis te Bergen op Zoom werd vervoerd. Daarna heeft de man zijn dochter met een groot mes bloedend verwond. Al vorens hulp aanwezig was heeft de man zich daarna met een scherp mes derf hals afgesneden, tengevolge waarvan de dood onmiddellijk intrad. De arbeider Heijboer was vader van 7 kinderen. Goes. Gisterenavond vergaderde in de meiksalon van dhr Bustraan do aid. Goes

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1925 | | pagina 1