Na 66 Dinsdag 16 December 19S4 39e Jaargang EERSTE BLAD. Nieuwjaars-Advertentiën. Binnenland. Tegen slapeloosheid, Overspanning, Gejaagdheid, Prikkelbaarheid en Examenvrees, gebruikt man de Zenuwstiilende en Zenuwsterkende Aflijnhardt's Zenuwtabletten Dit nummer bestaat uit twee bladen ProviHGiale Staten van Zeeland. Ba-ukkers-ExpUitanfen OOSTERBAAN LE 60INTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Re&wiie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Frrma F. P. DHUIJ. L. Burg. Tel. no. 259 Zij, die zich met 1 Januari op ons blad abonneerea, ontvangen de vóór dien da tum verschijnende nrs gratis. We herinneren er aan, dat Nieuwjaars-Ad- vertentiin, bjj vooruitbetaling moeten worden voldaan (voor advertentiën ter grootte van 5 regels f l.— elke regel meer f 0.20voor namen onder den Algemeenen Nieuwjaarswensch f 0.20) Advertentiën, waarvoor het bedrag niet vooruit per postwissel of in postzegels wordt betaald hunnen niet worden geplaatst. DE ADMINISTRATIE De ambtenaarssalarissen. Door den beer Bomans is tot den Mi nister van Binnenlandsche Zaken de vol gende -schriftelijke waag gericht: Is Uw Excellentie niet van oordeel, dat, gelet op de beraadslagingen in de Tweede Kamer dd. 11 December over de salaris sen dier ambtenaren, die buiten het Bezol digingsbesluit vallen, de billijkheid mede brengt, dat ook voor de overige ambtena ren de toestand van 1 October 1924, al thans voorloopig, bestendigd blijft? De Christelijke P o s t b o n d. Dezer dagen vergaderde het hoofdbe stuur van den Ned. Bond van Christ. Prot. Post-, Telegraaf- en Telefoonperso neel „Door Plicht tot Recht" te Den Haag ter bespreking van diverse aangelegen heden. Trots het leden verloop, waarmede ook deze organisatie in het afgeloopen jaar te worstelen heeft gehad, is men in staat met een sluitende begrooting het nieuwe jaar in te gaan. Door buitenge wone maatregelen, de propaganda betref fende, zal getracht moeten worden het geleden verlies aan leden weder in te halen. Het reglementair reeds vastgestelde ringenstelsel zal ten spoedigste worden ingevoerd. Een der meest ingrijpende be sluiten is het plan, om met ingang van 1 Jan. a.s. het lidmaatschap van het Chr. Nat. Vakverbond op te zeggen. Men is van oordeel, dat de contributieregeling van het Vakverbond te zeer het voeren van propaganda remt. Allerlei. De legerpredikant ds F. G. Petersen is aangewezen om op te treden als waar nemend leger- en vlootpredikant in alge meenen dienst. 2AS5GERS CARUS3L, 30 ce(r«4 per dcoaje. OE TOO«EiBE»,ft$THUL8-. 5S5j Uw !fra@ist. Vergadering van gistermorgen 11.15 uur. .Voorzitter de Commissaris -der Konin gin, ihr mr Quarles van Ufford. Alle leden aanwezig. Alvorens met de werkzaamheden te be ginnen. herdacht de voorzitter, de commis- missaris der Koningin, het overleden Sta tenlid, den heer Nolson, en zeide dat hij sedert 1919 deel uitmaakte van de Staten, en hij' aan de vaststelling van menig belangrijk besluit heeft medege werkt. Boor een daartoe benoemde commissie werden de geloofsbrieven van dhr Pli. J. van Ddxhoorn, gekozen verklaard inplaats van wijlen dhr R. G. E- Nolson, onder zocht en werd tot zijn toelating besloten. Ingekomen waren een verzoek van de Ned. R K. Bond voor groote gezinnen om subsidie ten behoeve van het vaeaatiè- en rustoord „St Antonius" te Egmond aan Zee. Een verzoek van dhrn O. J. Maas en A. Westbroek, veerlieden tusschen Rruinisse (Zijpe) en den Willempolder om subsidie en liet aanbrengen van pontons. Een verzoek van de spoorwegmaatschappij Tliolen en West Brabant om nadere ver lenging van den termijn gesteld voor steun voor den bonw van een spoorweg op Tho- len. Van de ingekomen stukken werd het adres rap. de Spoorwegmaatschappij Tho- len en West-Brabant direct in behandeling nomea. Gevraagd was uitstel tot 1 Januari 1927, terwijl Ged. Staten met het oog op de Brugplannen voorstelden 1 Aug. 1925. De heer Bolier bestreed het gebeele spoorwegplan, dat hij over bodig aeht voor Tliolen. De heer Lindeijbr vond 1 Aug. 1925 wel wat kort en had liever '1 Januari 1926 bepaald gezien. Het voorstel werd in stemming gebracht en aangenomen met alleen de stem van den heer Bolier tegen. Werktijden -enz. personeel stoc-m- bootdiensten Wester Schelde. Wel heeft bet adres van den Oeutralen Bond van Transportarbeiders inzake de werktijden enz. van het personeel bij den Prov. Stootabootdienst op de Wester Schelde in de afdeeüngen aanleiding ge geven tot» zeer uitvoerige discussie en geeft ook Ged. Staten aanleiding tot een uitvoerige beantwoording, waarin zij o.a. zeggen, dat een co-nsekwente doorvoering van een 8-urigen arbeidsdag bijl deze diensten vi-ijwel onmogelijk is, en werd toen na den oorlog een regeling getroffen waarbij het varend personeel buiten liet verlof van 14 dagen nog 121 vrije- dagen kreeg, dus totaal 135, wat toch en dit gaf ook het personeel toe buiten gewoon boo.g moet worden geacht. Nu allerwegen op vermindering van uitgaven o.a, door meer intensiever arbeid, moet worden aangestuurd, hebben God. Staten zich niet verantwoord geacht, dien toe stand te late-n voortbestaan, -en hebben zij daarin verandering gebracht in dien zin, dat na 4 dagen varen 1 vrije dag zou worden genoten. Gerekend de dagen, dat de booten op-liggen (dan is de werktijd 48 uur per w-eek) dan ko-mt men o-p da lijin Breskens-Vlissingen tot gemiddeld 63 uur per week. Ook wordt er o-p gewezen, -dat de booten Neuze-n-Hansweert en Walz- oo-rden-Ilansweert meermalen gedurende een paar uur niet varen. Ook meenden Ged. Staten, dat m-eo den tijd van bet dienstverband niet geheel als werktijd kan beschouwen. Ged. Staten blijven voortgaan te trachten d-e- diensttijden iets te verbeteren, maa[r stonden voio-r de keuze vermindering van lo-o-n of vermindering van personeel met verlenging van werk tijden; zij- koz-en toen -dit laatste. De ont slagene jongere werkkrachten komen bij eventueel© vaca tares weeir bet -eerst in aanmerking. Ged. Staten kunnen niet an ders -doen dan voorstellen het adres voor kennisgeving aan tenemen. D-e heer Onderdijlk uit zjjn verwonde ring nog eens over de poging eerst ge daan om deze zaak op sleeptouw- te houden.- Spr. wijst op het nog ingekomen adres van den Centralen Bond van Tran sportarbeiders en zegt, dat bezuiniging niet het eerst op het p-ersoneel mag worden verhaald; dat geen salarisverla ging kan verdragen, maar evenmin ver zwaring van den dienst. Door uitbreiding van den dienst werd toch reeds het werk verzwaard en behoefde men toch geen menschen te ontslaan. Dat dienst tijd niet gelijk is aan werktijd ontkent spr Als een postambtenaar die "urenlang aan zijn loket zit, niemand krijgt om geholpen te worden, heeft hiji tocli gewerkt. Het rapport van den inspecteur, dal- zegt, dat de toestand goed is voor hel personeel, dateert van April j.l., dus vooi de inkrimping. Spr. meent, dat zij, dia wel eens medevaren, zullen w'eten, dat da menschen steeds bezig zijln. De voordee- ligste berekening komt op 63 uren gemid deld per week; maar dat is nog 8 uin meer dan de thans gebruikelijke 55 uur En gedurende het opleggen wordt niei altijd 48 uur gewerkt. Spr. stelt ten slotje een motie voor, waarin de werktijden te lang worden genoemd en Ged. Staten worden uitgenoodigd nader overleg te plegen met de organisaties van het per soneel, teneinde zooveel mogelijk tege moet te komen aan de grieven in het adres geuit, betreffende tie diensttijden van het personeel en de resultaten aan de Staten mede te deelen. De heer Adriaans© betuigt sympathie met het gesprokene van den heer Onder- dijk. Hoe men ook denkt over den 8- uren-dag, men zal toch moeten toegeven, dat de werktijden op verschillende der bootlij-nen te lang zijn. D-e heer v. d. Wart erkent, dat een dienstverband waardoor men alleen thuis kan gaan slapen, te lang is, Spr. vraagt alleen of financieel de ge volgen niet te zwaar zullen zijin. D-e heer Vienings acht de werktijden ook nog steeds te lang. Als werkgeefster heeft men de sociale rechtvaardigheid in het oog te houden. D-a.t er goed gewerkt wordt, blijkt wel uit de verklaring dat de booten er uitstekend onderhouden uit zien. Spr. wil maar drie etmalen laten varen en dan één dag vrn. De lieer Moelker zegt, dat men met vaartdiensten andere regelingen moet tref fen, dan bij diensten op kantoren enz. Spr. stelt vertrouwen in Ged:. Staten dat zij werkelijk met de belangen van het personeel rekening zullen houden. De heer Brandsma meent, dat bij uit breiding van het personeel, loonsverla ging niet zal kunnen uitblijven, en dan zal het personeel toch liever langer wer ken. Men kan hen nog meer vrij! geven, door meerdere beperking van den Zon dagsdienst. De heer van Rompu zegt, dat men in het 'bedrijf moet ingewijd zij-n en daarvan gaf de heer Moelker blijk. Men moet medewerking van het personeel hebben, doch daaraan mankeert het tegenwoordig wel. D-e positie van het personeel kan vergeleken worden bij die van andere werknemers in Zeeland. De heer Onderdijik vraagt of het niet de schuld is van den heer v. Rompu zelf, als de geest onder het personeel niet goed is. D-e heer Vienings verwijt don lieer v. Rompu, dat hij niet voldoende de sociale rechtvaardigheid en de belan gen van bet gezinsleven voelt. De heer v. d. Wart begrijpt niet, dat de lieer v. Rompu niet met beide banden de ge legenheid aangreep om toe te zeggen dat nog een onderzoek zal worden in gesteld. Spr. dient ook een motie in, waarin alleen aan Ged. Staten gevraagd wordt nogmaals een ernstig onderzoek in te stellen en de resultaten daarvan aan de staten mede te deelen. De heer v. Rompu zegt nu nog eens, dat Ged. Staten de belangen van hei- personeel zullen behartigen. D-e voorz. zegt, dat Ged. Staten geen bezwaar hebben tegen de motie v. d. Wart. D-e motie-Onderdijk wordt verworpen met 35 tegen 7 stemmen, die van mevr. Bergsma, en de heer-en Onderdijk, De Pauw, Lindeijfer, Overlioff, Wielleman en Adriaanse. De motie v. d. Wart wordt z.h.s. aangenomen. Autobusdienst Middelburg-Wol- faartsdijksche vee-r. Bij tie bespreking van heb verlagen door inschrij-ving van de subsidis voor dezen dienst van f 6000 op f 200, werd in een der afdeeling-e-n gevraagd of het niet g-ew-enscht zou zij'n ook eens na te gaan <of andere diensten, b.v. Go-es-Hoed-e- kensk-erke die nu 1500 krijgt, niet met minder kunnen toekomen. Een and-er lirl was bevreesd voo-r -een minder goede uit voering bijl dit lage subsidie. In een andere afdecling werd o-p grondige her ziening van de subsidies voor autobus- diensten aangedrongen. De heer Overhoff meent, dat als Ged. Staten ook erkennen dat een hooger sub sidie in het belang van den dienst zou zijin geweest, zij het niet voor f200 had den moeten gunnen. Maar ook vraagt spr. waarom niet geantwoord is op den wensch een nader onderzoek in te stellen. De h-eer v. Rompu verdedigt de hou ding van Ged. Staten, maar weet niet of dat wel voor andere lijfn-en op zal gaan, daar bijv. voor de lijn Hoedekenskerke Goes, maai' één gegadigde is, en men daar 80 pet. van het rijk voor krijgt. Die heer Overhoff meent, dat dan ook het rijk er goed mede zou zijh. D-e me dedeeling van Ged. Staten wordt voor kennisgeving aangenomen. Vervoer van passagiers met de Prov. booten o-p Zondagen. Naar aanleiding van aan de leden ver strekte cijfers-over het vervoer van pas sagiers met de Prov. booten op Zondag ingevolge ©en vraag van dhr Van dei- Wart in de zomerzitting, werd in de afdeelinge-n ge-discuseerd. Enkel© leden hebben berekend, dat o-p de lijn. Ne-uzen-Hansweert in 2 diensten gemiddeld 11 passagiers; lijn Neuzen-VIis- singen 3 diensten met gemiddeld 19; Vilis- singen-Breskens 4 diensten 36 personen; Hans weer t-Wa,lzoo-rden 3 -diensten 9 pas sagiers, Wolphaartsdijk-Zierikzee 2 -dien sten gemiddeld 11 passagiers vervoerd werden. Deze leden drongen op nog meer, sterkere beperking der Zondagsdiensten aan, waartegenover and-ere leden waar schuwen te denken aan het groote belang van den Zondagsdienst bijl ziekenbezoek, plotselinge ziektegevallen, enz. Ged. Staten deelen mede, dat -aan de commissie van toe-zicht op de stoomboot- diensten reeds was verzocht, na te gaan, of verdere inkrimping van Zondagsdien sten kan plaats hebben, en dat thans nader aan de commissie is opgedragen, dienaangaande rapport uit te brengen. Zij' stell-en zich v-oor, daaromtrent verder mededeeling-en aan de Staten te doen. Dhr Brandsma zegt o.a. Ged. -Staten zeggen toe, dat een 'ernstig onderzoek zal plaats hebben over de vraag of verdere inkrimping van de Zon dagdiensten kan plaats hebben. En wan neer Ged. Staten dan letten op de wei nige passagiers, die zich 's Zondags laten overzetten, lioop en vertrouw ik, dat bet college tot d-eovertuiging komt, dat bet toch niet opgaat, dat voor die en- kglen het geheele personeel den geheelen Rustdag in louw wordt gehouden. Van Hansweert naar Walsoorden, 0111 één voorbeeld te noemen, varen eiken Zondag drie booten heen en terug. Gemiddeld worden totaal 56 personen vervoerd, d.i. dan ongeveer 9 per boot. En dat zijn niet alle menschen, die per sé over moeten wegens ziekenbezoek of andere ernstige redenen. Neen, velen van deze reizigers zijn voetballers of andere amusement zoekers. En ten behoeve van deze men schen, van dit kleine groepje personen, is bet .personeel genoodzaakt, om den rust dag, den dag des Hoeren, te werken, den geheelen dag te werken. Velen van het dienstpersoneel zouden gaarne 's Zondags naar de kerk gaan. Anderen verlangen om althans eemnaal in de week, terwijl vrouw en kinderen thuis zijln, in den ge- zelligen familiekring te verkeeren. Dit alles is echter onmogelijk, omdat èn 's morgens, èn 's middags, èn 's avonds gevaren moet worden. Al valt er maar één boot uit, dat zal al een verademing zijn. ,,De Reg. Com.", zoo zeggen Ged. St., „heeft dan toch zeker wel een woordje- te spreken in deze materie. Ik kan me niet voorstellen, dat de Reg. -Com. zich zou durven verzetten tegen verdere inkrimping van den Zondags dienst. Financieel© gevolgen zijn er niet aan verbonden, omdat er nagenoeg geen passagiers zijh, terwijl toch ook zijin last- geefster, onze Hooge Overheid, voor Zon dagsrust ijvert. Spr. eindigt met 2 vragen: 1. tegen wanneer denken Ged. Staten rapport uit te brengen; 2. zaf dit mondeling of schriftelijk geschieden. De heer Kodde meent ook, dat een of twee diensten kunnen uitvallen. De heer v. d. Wart komt er o.a. tegen op, dat de gegevens niet gedrukt zijn en alleen ter inzage lagen, al kost het eerste iets. De heer de Pauw zegt, dat na het ge sprokene van hedenmorgen erkennende, dat het algemeen belang een goede ver binding eischt, de S. D. A. P.-fractie meent beperking van den dienst niet te mogen tegenhouden, omdat alles gaat ten koste van het personeel. Do toestand is zoo geworden, dat men 'het belang van het personeel moet doen voorgaan bij dat van het algemeen. De heer v. Waesberghe verdedigt voornamelijk het behoud van de gelegenheid om de des avonds te Vlissingen. aangekomen post nog des Zondagsmorgens vroeg naar Z.-VIaan deren over te brengen, en ver dedigt ook het standpunt om alles te doen wat mogelijk is om Z.-Vlaanderen met overig Nederland in nauw contact te houden. Die heer v. Rompu zegt, dat Ged. Staten gaarne den Zondagsdienst zooveel mogelijk zullen beperken, maar men moet rekening houden met de be- belangen der Z.-Vlamingen en de trein verbinding met Holland. Ook de postverbinding is van groot belang. De beer Brandsma beeft geen antwoorden op zijln beide vragen gehad. De heer v. Rompu zegt, dat in de- zo merzitting rapport zal worden uitge bracht. D-e heer Brandsma zegt, dat het toch ook schriftelijk kan gebeuren. D-e medédeeling van Ged. Staten wordt voor kennisgeving aangenomen. Financie-ele uitkomsten Breskens- Vlissingen. Inzake de mededeeling van Ged. Staten betreffende de financie-ele uitkomsten van den dienst Vlissingen-Br-eskens, werd -er op gewezen in -een der afdeelingen, dat het wenschelijk is de tarieven op alle lijnen op do Wester-Schelde zoo goedkoop moge-lijk te do-en zijn, maar niet o-p slechts één -der lijnen. Aangedrongen werd jaar lijks bij do b-egrooting over te leggen een gesplitste rekening voor de verschil lende bootdjiensten, gewezen w-erd op het belang -dèr cijfers ook -om beter eventu eele reorganisatie der diensten te kunnen beoo-rdeelen, in verband ook met de ko mend© Zuid-Bevelandsclie spoorwegen. Ook werd aangedrongen o-p behoud van de go-edkoope tarieven voor bezoekers van- de «Belgische badplaatsen en gevraagd op marktdagen speciale goedkoop© retour- biljetten te verstrekken voor de inwoners van Zeeuwsch-Vlaanderen. Men bleef aan dringen op verlaging van liet tarief op de lijn Vlissingen-Br-eskens. Ben opmer king, dat de invloed van den regeerings- commissai'is zee-r gro-ot blijkt te zijn en dat -deze zaak preventief remmend werkt, werd van. de zijde van Ged. Staten be streden. Dhr Wallien zal zich' niet verzetten tegen h-et voorstel om mededeeling ter dezer zake vo-or kennisgeving aan te ne men. Maar spr wenscht antwoord -op en kele, reeds in de afdeelingen gestelde vragen. Dhr Iündeijer gaat de geschiedenis de zer zaak na. Ged. Staten leggen nu een VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. A b o n n e m e n t s p r ij s Per 3 maanden, franco per post, f3.— Losse nummersffcOS Prijs der Advertentiën: 1—4 regels f 1.20, elke regel meer 39 ct Bij abonnement belangrijke korffaf. rekening over, die in de zomerzitting er wel was, maar niet. werd overgelegd, en nu wel, maar met de boodschap niet geheel juist te zijn. Men wordt steeds met een kluitje in het riet gestuurd. Djlrr Van Rompu zegt, -dat, als de tarie ven verlaagd worden, de inkomsten zoo laag zullen worden, dat het rijk d-e 80 pet niet meer zal bijdragen. Men moet de diensten niet afzonderlijk, doch als een geheel beschouwen. De mededeeling wondt voor kennisgeving aangenomen. Veerdienst Veere-Kamperland. Betreffende de mededeeling van Ged. Staten omtrent de dienstregeling en de tarieven van den veerdienst Veere-Kam perland, werd slechts in een afdeeling door een lid opgemerkt, dat hij wel te vreden is met de aangebrachte verbete ringen, maar toch gaarne zou vernemen hoe het staat met het aanschaffen van een nieuwe boot, die dringend noodig is en op welker aanschaffing reeds her haaldelijk is aangedrongen. Ged. Staten zeiden in de afdeeling, dat de zaak hun aandacht heeft, doch dat dit jaar reeds zooveel is gevraagd, dat omtrent deze zaak geen voorstellen konden worden ge daan; de tegenwoordige motorboot voor den dienst Kortgenc-Wolph aartsdijk is voor Veere-Kamperland niet best te ge bruiken. De ele-ctriciteitsvo orziening Het afde-elingsverslag betreffende de mededeeling van Ged. Staten omtrent de P-Z-BM- en over het rapport der oom- missie-Welleman, toont aan, dat deze kwesties weer tot zeer uitvoerige bespre kingen hebben aanleiding gegeven. Ver schillende aanmerkingen werden gemaakt op het technisch beleid van de P-Z-E.M. hulde werd ge-bracht aan de commissie Well-enjan vo-or hare omvangrijke bemoei ingen -en haar nog slechts ten deele uit gebracht, rapport, docli men meende, dat over dit rapport nog niet veel te beraad slagen valt. Uit het antwoord van Ged. Staten over de afdeelingsverslagen blijkt, dat ten aan zien van de technische vragen (kolen- verbruik, gashouder, zinker, enz.) nadere inlichtingen worden ingewonnen, die na der ter kennis van de Staten zullen wor den gebracht. Ged- Staten zullen de nieu we gedachte aan een deskundig, onpartij dig onderzoek naar de central© te West- dorpe in overweging nemen, waarbij na tuurlijk de te maken kosten in aanmer king genomen moeten worden. Ten aan zien van Walcheren is nog wel geen aanvraag o-m concessie ingeko-men, maar wel hebben B, en W. van Middelburg ge vraagd, welke voorwaarden naar het oer deel van Ged. Staten aan een eventueele vergunning zouden worden verbonden mochten deze niet te zwaar zijln, dan stol len zij zich voor een aanvrage in te dien- nen. Ook ten opzichte van de Nonrdgroep is nog geen concessie gevraagd. Wel hebben E. en W:. cier gemeenten op Schouwen en D-uiveland bericht, mede te gaan met het rapport van aen ©lectro- technisch ingenieur baron Van Ittersum en hebben zij nog verschillende inlichtin gen gevraagd. Deze stukken zrj'n thans alle in onderzoek, als de rapporten en verdere stukken rijp -zijn voor behandeling, zijn Ged. Staten bereid dit te doen in een bui tengewone vergadering in 'act voorjaar 1925- De vraag om net besluit van 14 December 1917, waarbij besloten werd de ei-ectricite-itsvocrziening in Zeeland van wege de provincie ter hand te nemen, te herzien, is o-ok bij Ged. Staten gerezen, maar zij wensche-n.de beslissing daarover afnankelijk te stellen van de nog te ver- wacuten rapport-en over de middengroep en de nonrdgroep. Dhr Welleman merkt op, dat Ged. Staten z.i. e-r zich met ©en Jantie van Leiden afmaken. Spr meent, dat Ged. Staten zich niet meer absoluut verant woordelijk stellen voor -de geste van de P. Z- E- M, Ged. Staten weerleggen niet meer de critiek o-p d© techniek, -en hlet is een zwakke plek, dat -cle P.Z.0.M. kort is in zijn m-ededeelingen; maar ook ver werpen Ged. Staten -de gedachte van een deskundig onderzoek niet a priori en zijn zij ook bereid herziening van hlet staten besluit van 1917 te overweg-en. Ged. SUi ten zeggen niets meer van de uitgesproken wensch om de streek meer medez-egging- sehap te ge-ven. D|e PZ.E.MI. moet zich' aanpassen aan de veranderde tijdsomstan digheden of deze groeien haar over heit. hoofd en kunnen haar dood zijn. Spr meent, dat Ged. Staten v-eel vrijier tegen over de P.Z.B.M, zouden staan als niet de hielft van hun college commissarissen de Mij waren. Spr blijft bij: zijin meening, dat het kolenverbruik zeker in den aan vang aan decentrale te Westdorpe veel te hoog was en bepleit m-et klem een com missie van onderzoek. Die opgaven van de P.Z.E.M.. aan Ged. Staten zijn van dien aard, dat spr ze als retour-afzender zou weigeren, waarbij spr speciaal doelt op de kwestie van de gaslevering door de

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1924 | | pagina 1