Na 66
Dinsdag 16 December 19S4
39e Jaargang
EERSTE BLAD.
Nieuwjaars-Advertentiën.
Binnenland.
Tegen slapeloosheid, Overspanning, Gejaagdheid, Prikkelbaarheid en Examenvrees,
gebruikt man de Zenuwstiilende en Zenuwsterkende Aflijnhardt's Zenuwtabletten
Dit nummer bestaat uit twee bladen
ProviHGiale Staten van Zeeland.
Ba-ukkers-ExpUitanfen
OOSTERBAAN LE 60INTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
Tel.: Re&wiie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Frrma F. P. DHUIJ. L. Burg. Tel. no. 259
Zij, die zich met 1 Januari op ons blad
abonneerea, ontvangen de vóór dien da
tum verschijnende nrs gratis.
We herinneren er aan, dat Nieuwjaars-Ad-
vertentiin, bjj vooruitbetaling moeten worden
voldaan (voor advertentiën ter grootte van 5
regels f l.— elke regel meer f 0.20voor namen
onder den Algemeenen Nieuwjaarswensch
f 0.20) Advertentiën, waarvoor het bedrag niet
vooruit per postwissel of in postzegels wordt
betaald hunnen niet worden geplaatst.
DE ADMINISTRATIE
De ambtenaarssalarissen.
Door den beer Bomans is tot den Mi
nister van Binnenlandsche Zaken de vol
gende -schriftelijke waag gericht:
Is Uw Excellentie niet van oordeel, dat,
gelet op de beraadslagingen in de Tweede
Kamer dd. 11 December over de salaris
sen dier ambtenaren, die buiten het Bezol
digingsbesluit vallen, de billijkheid mede
brengt, dat ook voor de overige ambtena
ren de toestand van 1 October 1924, al
thans voorloopig, bestendigd blijft?
De Christelijke P o s t b o n d.
Dezer dagen vergaderde het hoofdbe
stuur van den Ned. Bond van Christ.
Prot. Post-, Telegraaf- en Telefoonperso
neel „Door Plicht tot Recht" te Den Haag
ter bespreking van diverse aangelegen
heden. Trots het leden verloop, waarmede
ook deze organisatie in het afgeloopen
jaar te worstelen heeft gehad, is men in
staat met een sluitende begrooting het
nieuwe jaar in te gaan. Door buitenge
wone maatregelen, de propaganda betref
fende, zal getracht moeten worden het
geleden verlies aan leden weder in te
halen. Het reglementair reeds vastgestelde
ringenstelsel zal ten spoedigste worden
ingevoerd. Een der meest ingrijpende be
sluiten is het plan, om met ingang van
1 Jan. a.s. het lidmaatschap van het Chr.
Nat. Vakverbond op te zeggen. Men is
van oordeel, dat de contributieregeling
van het Vakverbond te zeer het voeren
van propaganda remt.
Allerlei.
De legerpredikant ds F. G. Petersen is
aangewezen om op te treden als waar
nemend leger- en vlootpredikant in alge
meenen dienst.
2AS5GERS
CARUS3L, 30 ce(r«4 per dcoaje.
OE TOO«EiBE»,ft$THUL8-.
5S5j Uw !fra@ist.
Vergadering van gistermorgen 11.15 uur.
.Voorzitter de Commissaris -der Konin
gin, ihr mr Quarles van Ufford.
Alle leden aanwezig.
Alvorens met de werkzaamheden te be
ginnen. herdacht de voorzitter, de commis-
missaris der Koningin, het overleden Sta
tenlid, den heer Nolson, en zeide dat
hij sedert 1919 deel uitmaakte van de
Staten, en hij' aan de vaststelling van
menig belangrijk besluit heeft medege
werkt.
Boor een daartoe benoemde commissie
werden de geloofsbrieven van dhr Pli. J.
van Ddxhoorn, gekozen verklaard inplaats
van wijlen dhr R. G. E- Nolson, onder
zocht en werd tot zijn toelating besloten.
Ingekomen waren een verzoek van de
Ned. R K. Bond voor groote gezinnen
om subsidie ten behoeve van het vaeaatiè-
en rustoord „St Antonius" te Egmond
aan Zee. Een verzoek van dhrn O. J. Maas
en A. Westbroek, veerlieden tusschen
Rruinisse (Zijpe) en den Willempolder om
subsidie en liet aanbrengen van pontons.
Een verzoek van de spoorwegmaatschappij
Tliolen en West Brabant om nadere ver
lenging van den termijn gesteld voor steun
voor den bonw van een spoorweg op Tho-
len.
Van de ingekomen stukken werd het
adres rap. de Spoorwegmaatschappij Tho-
len en West-Brabant direct in behandeling
nomea. Gevraagd was uitstel tot 1
Januari 1927, terwijl Ged. Staten met
het oog op de Brugplannen voorstelden
1 Aug. 1925. De heer Bolier bestreed
het gebeele spoorwegplan, dat hij over
bodig aeht voor Tliolen. De heer Lindeijbr
vond 1 Aug. 1925 wel wat kort en had
liever '1 Januari 1926 bepaald gezien.
Het voorstel werd in stemming gebracht
en aangenomen met alleen de stem van
den heer Bolier tegen.
Werktijden -enz. personeel stoc-m-
bootdiensten Wester Schelde.
Wel heeft bet adres van den Oeutralen
Bond van Transportarbeiders inzake de
werktijden enz. van het personeel bij
den Prov. Stootabootdienst op de Wester
Schelde in de afdeeüngen aanleiding ge
geven tot» zeer uitvoerige discussie en
geeft ook Ged. Staten aanleiding tot een
uitvoerige beantwoording, waarin zij o.a.
zeggen, dat een co-nsekwente doorvoering
van een 8-urigen arbeidsdag bijl deze
diensten vi-ijwel onmogelijk is, en werd
toen na den oorlog een regeling getroffen
waarbij het varend personeel buiten liet
verlof van 14 dagen nog 121 vrije- dagen
kreeg, dus totaal 135, wat toch en
dit gaf ook het personeel toe buiten
gewoon boo.g moet worden geacht. Nu
allerwegen op vermindering van uitgaven
o.a, door meer intensiever arbeid, moet
worden aangestuurd, hebben God. Staten
zich niet verantwoord geacht, dien toe
stand te late-n voortbestaan, -en hebben zij
daarin verandering gebracht in dien zin,
dat na 4 dagen varen 1 vrije dag zou
worden genoten. Gerekend de dagen, dat
de booten op-liggen (dan is de werktijd
48 uur per w-eek) dan ko-mt men o-p da
lijin Breskens-Vlissingen tot gemiddeld 63
uur per week. Ook wordt er o-p gewezen,
-dat de booten Neuze-n-Hansweert en Walz-
oo-rden-Ilansweert meermalen gedurende
een paar uur niet varen. Ook meenden
Ged. Staten, dat m-eo den tijd van bet
dienstverband niet geheel als werktijd
kan beschouwen. Ged. Staten blijven
voortgaan te trachten d-e- diensttijden iets
te verbeteren, maa[r stonden voio-r de keuze
vermindering van lo-o-n of vermindering
van personeel met verlenging van werk
tijden; zij- koz-en toen -dit laatste. De ont
slagene jongere werkkrachten komen bij
eventueel© vaca tares weeir bet -eerst in
aanmerking. Ged. Staten kunnen niet an
ders -doen dan voorstellen het adres voor
kennisgeving aan tenemen.
D-e heer Onderdijlk uit zjjn verwonde
ring nog eens over de poging eerst ge
daan om deze zaak op sleeptouw- te
houden.- Spr. wijst op het nog ingekomen
adres van den Centralen Bond van Tran
sportarbeiders en zegt, dat bezuiniging
niet het eerst op het p-ersoneel mag
worden verhaald; dat geen salarisverla
ging kan verdragen, maar evenmin ver
zwaring van den dienst. Door uitbreiding
van den dienst werd toch reeds het
werk verzwaard en behoefde men toch
geen menschen te ontslaan. Dat dienst
tijd niet gelijk is aan werktijd ontkent spr
Als een postambtenaar die "urenlang aan
zijn loket zit, niemand krijgt om geholpen
te worden, heeft hiji tocli gewerkt.
Het rapport van den inspecteur, dal-
zegt, dat de toestand goed is voor hel
personeel, dateert van April j.l., dus vooi
de inkrimping. Spr. meent, dat zij, dia
wel eens medevaren, zullen w'eten, dat da
menschen steeds bezig zijln. De voordee-
ligste berekening komt op 63 uren gemid
deld per week; maar dat is nog 8 uin
meer dan de thans gebruikelijke 55 uur
En gedurende het opleggen wordt niei
altijd 48 uur gewerkt. Spr. stelt ten slotje
een motie voor, waarin de werktijden te
lang worden genoemd en Ged. Staten
worden uitgenoodigd nader overleg te
plegen met de organisaties van het per
soneel, teneinde zooveel mogelijk tege
moet te komen aan de grieven in het
adres geuit, betreffende tie diensttijden
van het personeel en de resultaten aan
de Staten mede te deelen.
De heer Adriaans© betuigt sympathie
met het gesprokene van den heer Onder-
dijk. Hoe men ook denkt over den 8-
uren-dag, men zal toch moeten toegeven,
dat de werktijden op verschillende der
bootlij-nen te lang zijn. D-e heer v. d. Wart
erkent, dat een dienstverband waardoor
men alleen thuis kan gaan slapen, te lang
is, Spr. vraagt alleen of financieel de ge
volgen niet te zwaar zullen zijin. D-e heer
Vienings acht de werktijden ook nog
steeds te lang. Als werkgeefster heeft
men de sociale rechtvaardigheid in het
oog te houden. D-a.t er goed gewerkt
wordt, blijkt wel uit de verklaring dat de
booten er uitstekend onderhouden uit
zien. Spr. wil maar drie etmalen laten
varen en dan één dag vrn.
De lieer Moelker zegt, dat men met
vaartdiensten andere regelingen moet tref
fen, dan bij diensten op kantoren enz.
Spr. stelt vertrouwen in Ged:. Staten dat
zij werkelijk met de belangen van het
personeel rekening zullen houden.
De heer Brandsma meent, dat bij uit
breiding van het personeel, loonsverla
ging niet zal kunnen uitblijven, en dan
zal het personeel toch liever langer wer
ken. Men kan hen nog meer vrij! geven,
door meerdere beperking van den Zon
dagsdienst. De heer van Rompu zegt,
dat men in het 'bedrijf moet ingewijd
zij-n en daarvan gaf de heer Moelker
blijk. Men moet medewerking van het
personeel hebben, doch daaraan mankeert
het tegenwoordig wel. D-e positie van
het personeel kan vergeleken worden bij
die van andere werknemers in Zeeland.
De heer Onderdijik vraagt of het niet de
schuld is van den heer v. Rompu zelf,
als de geest onder het personeel niet
goed is. D-e heer Vienings verwijt don
lieer v. Rompu, dat hij niet voldoende
de sociale rechtvaardigheid en de belan
gen van bet gezinsleven voelt. De heer
v. d. Wart begrijpt niet, dat de lieer
v. Rompu niet met beide banden de ge
legenheid aangreep om toe te zeggen
dat nog een onderzoek zal worden in
gesteld. Spr. dient ook een motie in,
waarin alleen aan Ged. Staten gevraagd
wordt nogmaals een ernstig onderzoek
in te stellen en de resultaten daarvan
aan de staten mede te deelen.
De heer v. Rompu zegt nu nog eens,
dat Ged. Staten de belangen van hei-
personeel zullen behartigen.
D-e voorz. zegt, dat Ged. Staten geen
bezwaar hebben tegen de motie v. d.
Wart.
D-e motie-Onderdijk wordt verworpen
met 35 tegen 7 stemmen, die van mevr.
Bergsma, en de heer-en Onderdijk, De
Pauw, Lindeijfer, Overlioff, Wielleman en
Adriaanse. De motie v. d. Wart wordt
z.h.s. aangenomen.
Autobusdienst Middelburg-Wol-
faartsdijksche vee-r.
Bij tie bespreking van heb verlagen
door inschrij-ving van de subsidis voor
dezen dienst van f 6000 op f 200, werd
in een der afdeeling-e-n gevraagd of het
niet g-ew-enscht zou zij'n ook eens na te
gaan <of andere diensten, b.v. Go-es-Hoed-e-
kensk-erke die nu 1500 krijgt, niet met
minder kunnen toekomen. Een and-er lirl
was bevreesd voo-r -een minder goede uit
voering bijl dit lage subsidie. In een
andere afdecling werd o-p grondige her
ziening van de subsidies voor autobus-
diensten aangedrongen.
De heer Overhoff meent, dat als Ged.
Staten ook erkennen dat een hooger sub
sidie in het belang van den dienst zou
zijin geweest, zij het niet voor f200 had
den moeten gunnen. Maar ook vraagt
spr. waarom niet geantwoord is op den
wensch een nader onderzoek in te stellen.
De h-eer v. Rompu verdedigt de hou
ding van Ged. Staten, maar weet niet of
dat wel voor andere lijfn-en op zal gaan,
daar bijv. voor de lijn Hoedekenskerke
Goes, maai' één gegadigde is, en men
daar 80 pet. van het rijk voor krijgt.
Die heer Overhoff meent, dat dan ook
het rijk er goed mede zou zijh. D-e me
dedeeling van Ged. Staten wordt voor
kennisgeving aangenomen.
Vervoer van passagiers met de Prov.
booten o-p Zondagen.
Naar aanleiding van aan de leden ver
strekte cijfers-over het vervoer van pas
sagiers met de Prov. booten op Zondag
ingevolge ©en vraag van dhr Van dei-
Wart in de zomerzitting, werd in de
afdeelinge-n ge-discuseerd.
Enkel© leden hebben berekend, dat o-p
de lijn. Ne-uzen-Hansweert in 2 diensten
gemiddeld 11 passagiers; lijn Neuzen-VIis-
singen 3 diensten met gemiddeld 19; Vilis-
singen-Breskens 4 diensten 36 personen;
Hans weer t-Wa,lzoo-rden 3 -diensten 9 pas
sagiers, Wolphaartsdijk-Zierikzee 2 -dien
sten gemiddeld 11 passagiers vervoerd
werden. Deze leden drongen op nog meer,
sterkere beperking der Zondagsdiensten
aan, waartegenover and-ere leden waar
schuwen te denken aan het groote belang
van den Zondagsdienst bijl ziekenbezoek,
plotselinge ziektegevallen, enz.
Ged. Staten deelen mede, dat -aan de
commissie van toe-zicht op de stoomboot-
diensten reeds was verzocht, na te gaan,
of verdere inkrimping van Zondagsdien
sten kan plaats hebben, en dat thans
nader aan de commissie is opgedragen,
dienaangaande rapport uit te brengen. Zij'
stell-en zich v-oor, daaromtrent verder
mededeeling-en aan de Staten te doen.
Dhr Brandsma zegt o.a.
Ged. -Staten zeggen toe, dat een 'ernstig
onderzoek zal plaats hebben over de
vraag of verdere inkrimping van de Zon
dagdiensten kan plaats hebben. En wan
neer Ged. Staten dan letten op de wei
nige passagiers, die zich 's Zondags laten
overzetten, lioop en vertrouw ik, dat
bet college tot d-eovertuiging komt, dat
bet toch niet opgaat, dat voor die en-
kglen het geheele personeel den geheelen
Rustdag in louw wordt gehouden. Van
Hansweert naar Walsoorden, 0111 één
voorbeeld te noemen, varen eiken Zondag
drie booten heen en terug. Gemiddeld
worden totaal 56 personen vervoerd, d.i.
dan ongeveer 9 per boot. En dat zijn niet
alle menschen, die per sé over moeten
wegens ziekenbezoek of andere ernstige
redenen. Neen, velen van deze reizigers
zijn voetballers of andere amusement
zoekers. En ten behoeve van deze men
schen, van dit kleine groepje personen, is
bet .personeel genoodzaakt, om den rust
dag, den dag des Hoeren, te werken, den
geheelen dag te werken. Velen van het
dienstpersoneel zouden gaarne 's Zondags
naar de kerk gaan. Anderen verlangen om
althans eemnaal in de week, terwijl
vrouw en kinderen thuis zijln, in den ge-
zelligen familiekring te verkeeren. Dit
alles is echter onmogelijk, omdat èn
's morgens, èn 's middags, èn 's avonds
gevaren moet worden. Al valt er maar
één boot uit, dat zal al een verademing
zijn. ,,De Reg. Com.", zoo zeggen Ged.
St., „heeft dan toch zeker wel een
woordje- te spreken in deze materie. Ik
kan me niet voorstellen, dat de Reg.
-Com. zich zou durven verzetten tegen
verdere inkrimping van den Zondags
dienst. Financieel© gevolgen zijn er niet
aan verbonden, omdat er nagenoeg geen
passagiers zijh, terwijl toch ook zijin last-
geefster, onze Hooge Overheid, voor Zon
dagsrust ijvert.
Spr. eindigt met 2 vragen: 1. tegen
wanneer denken Ged. Staten rapport uit
te brengen; 2. zaf dit mondeling of
schriftelijk geschieden.
De heer Kodde meent ook, dat een
of twee diensten kunnen uitvallen. De
heer v. d. Wart komt er o.a. tegen op,
dat de gegevens niet gedrukt zijn en
alleen ter inzage lagen, al kost het eerste
iets.
De heer de Pauw zegt, dat na het ge
sprokene van hedenmorgen erkennende,
dat het algemeen belang een goede ver
binding eischt, de S. D. A. P.-fractie
meent beperking van den dienst niet te
mogen tegenhouden, omdat alles gaat ten
koste van het personeel. Do toestand
is zoo geworden, dat men 'het belang
van het personeel moet doen voorgaan
bij dat van het algemeen. De heer v.
Waesberghe verdedigt voornamelijk het
behoud van de gelegenheid om de des
avonds te Vlissingen. aangekomen post
nog des Zondagsmorgens vroeg naar
Z.-VIaan deren over te brengen, en ver
dedigt ook het standpunt om alles te
doen wat mogelijk is om Z.-Vlaanderen
met overig Nederland in nauw contact
te houden. Die heer v. Rompu zegt, dat
Ged. Staten gaarne den Zondagsdienst
zooveel mogelijk zullen beperken, maar
men moet rekening houden met de be-
belangen der Z.-Vlamingen en de trein
verbinding met Holland.
Ook de postverbinding is van groot
belang. De beer Brandsma beeft geen
antwoorden op zijln beide vragen gehad.
De heer v. Rompu zegt, dat in de- zo
merzitting rapport zal worden uitge
bracht. D-e heer Brandsma zegt, dat het
toch ook schriftelijk kan gebeuren. D-e
medédeeling van Ged. Staten wordt voor
kennisgeving aangenomen.
Financie-ele uitkomsten Breskens-
Vlissingen.
Inzake de mededeeling van Ged. Staten
betreffende de financie-ele uitkomsten van
den dienst Vlissingen-Br-eskens, werd -er
op gewezen in -een der afdeelingen, dat
het wenschelijk is de tarieven op alle
lijnen op do Wester-Schelde zoo goedkoop
moge-lijk te do-en zijn, maar niet o-p slechts
één -der lijnen. Aangedrongen werd jaar
lijks bij do b-egrooting over te leggen
een gesplitste rekening voor de verschil
lende bootdjiensten, gewezen w-erd op het
belang -dèr cijfers ook -om beter eventu
eele reorganisatie der diensten te kunnen
beoo-rdeelen, in verband ook met de ko
mend© Zuid-Bevelandsclie spoorwegen.
Ook werd aangedrongen o-p behoud van
de go-edkoope tarieven voor bezoekers van-
de «Belgische badplaatsen en gevraagd op
marktdagen speciale goedkoop© retour-
biljetten te verstrekken voor de inwoners
van Zeeuwsch-Vlaanderen. Men bleef aan
dringen op verlaging van liet tarief op
de lijn Vlissingen-Br-eskens. Ben opmer
king, dat de invloed van den regeerings-
commissai'is zee-r gro-ot blijkt te zijn en
dat -deze zaak preventief remmend werkt,
werd van. de zijde van Ged. Staten be
streden.
Dhr Wallien zal zich' niet verzetten
tegen h-et voorstel om mededeeling ter
dezer zake vo-or kennisgeving aan te ne
men. Maar spr wenscht antwoord -op en
kele, reeds in de afdeelingen gestelde
vragen.
Dhr Iündeijer gaat de geschiedenis de
zer zaak na. Ged. Staten leggen nu een
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
A b o n n e m e n t s p r ij s
Per 3 maanden, franco per post, f3.—
Losse nummersffcOS
Prijs der Advertentiën:
1—4 regels f 1.20, elke regel meer 39 ct
Bij abonnement belangrijke korffaf.
rekening over, die in de zomerzitting er
wel was, maar niet. werd overgelegd, en
nu wel, maar met de boodschap niet
geheel juist te zijn. Men wordt steeds met
een kluitje in het riet gestuurd.
Djlrr Van Rompu zegt, -dat, als de tarie
ven verlaagd worden, de inkomsten zoo
laag zullen worden, dat het rijk d-e 80 pet
niet meer zal bijdragen. Men moet de
diensten niet afzonderlijk, doch als een
geheel beschouwen. De mededeeling wondt
voor kennisgeving aangenomen.
Veerdienst Veere-Kamperland.
Betreffende de mededeeling van Ged.
Staten omtrent de dienstregeling en de
tarieven van den veerdienst Veere-Kam
perland, werd slechts in een afdeeling
door een lid opgemerkt, dat hij wel te
vreden is met de aangebrachte verbete
ringen, maar toch gaarne zou vernemen
hoe het staat met het aanschaffen van
een nieuwe boot, die dringend noodig is
en op welker aanschaffing reeds her
haaldelijk is aangedrongen. Ged. Staten
zeiden in de afdeeling, dat de zaak hun
aandacht heeft, doch dat dit jaar reeds
zooveel is gevraagd, dat omtrent deze
zaak geen voorstellen konden worden ge
daan; de tegenwoordige motorboot voor
den dienst Kortgenc-Wolph aartsdijk is
voor Veere-Kamperland niet best te ge
bruiken.
De ele-ctriciteitsvo orziening
Het afde-elingsverslag betreffende de
mededeeling van Ged. Staten omtrent de
P-Z-BM- en over het rapport der oom-
missie-Welleman, toont aan, dat deze
kwesties weer tot zeer uitvoerige bespre
kingen hebben aanleiding gegeven. Ver
schillende aanmerkingen werden gemaakt
op het technisch beleid van de P-Z-E.M.
hulde werd ge-bracht aan de commissie
Well-enjan vo-or hare omvangrijke bemoei
ingen -en haar nog slechts ten deele uit
gebracht, rapport, docli men meende, dat
over dit rapport nog niet veel te beraad
slagen valt.
Uit het antwoord van Ged. Staten over
de afdeelingsverslagen blijkt, dat ten aan
zien van de technische vragen (kolen-
verbruik, gashouder, zinker, enz.) nadere
inlichtingen worden ingewonnen, die na
der ter kennis van de Staten zullen wor
den gebracht. Ged- Staten zullen de nieu
we gedachte aan een deskundig, onpartij
dig onderzoek naar de central© te West-
dorpe in overweging nemen, waarbij na
tuurlijk de te maken kosten in aanmer
king genomen moeten worden. Ten aan
zien van Walcheren is nog wel geen
aanvraag o-m concessie ingeko-men, maar
wel hebben B, en W. van Middelburg ge
vraagd, welke voorwaarden naar het oer
deel van Ged. Staten aan een eventueele
vergunning zouden worden verbonden
mochten deze niet te zwaar zijln, dan stol
len zij zich voor een aanvrage in te dien-
nen. Ook ten opzichte van de Nonrdgroep
is nog geen concessie gevraagd.
Wel hebben E. en W:. cier gemeenten
op Schouwen en D-uiveland bericht, mede
te gaan met het rapport van aen ©lectro-
technisch ingenieur baron Van Ittersum
en hebben zij nog verschillende inlichtin
gen gevraagd. Deze stukken zrj'n thans alle
in onderzoek, als de rapporten en verdere
stukken rijp -zijn voor behandeling, zijn
Ged. Staten bereid dit te doen in een bui
tengewone vergadering in 'act voorjaar
1925- De vraag om net besluit van 14
December 1917, waarbij besloten werd de
ei-ectricite-itsvocrziening in Zeeland van
wege de provincie ter hand te nemen, te
herzien, is o-ok bij Ged. Staten gerezen,
maar zij wensche-n.de beslissing daarover
afnankelijk te stellen van de nog te ver-
wacuten rapport-en over de middengroep
en de nonrdgroep.
Dhr Welleman merkt op, dat Ged.
Staten z.i. e-r zich met ©en Jantie van
Leiden afmaken. Spr meent, dat Ged.
Staten zich niet meer absoluut verant
woordelijk stellen voor -de geste van de
P. Z- E- M, Ged. Staten weerleggen niet
meer de critiek o-p d© techniek, -en hlet
is een zwakke plek, dat -cle P.Z.0.M. kort
is in zijn m-ededeelingen; maar ook ver
werpen Ged. Staten -de gedachte van een
deskundig onderzoek niet a priori en zijn
zij ook bereid herziening van hlet staten
besluit van 1917 te overweg-en. Ged. SUi
ten zeggen niets meer van de uitgesproken
wensch om de streek meer medez-egging-
sehap te ge-ven. D|e PZ.E.MI. moet zich'
aanpassen aan de veranderde tijdsomstan
digheden of deze groeien haar over heit.
hoofd en kunnen haar dood zijn. Spr
meent, dat Ged. Staten v-eel vrijier tegen
over de P.Z.B.M, zouden staan als niet
de hielft van hun college commissarissen
de Mij waren. Spr blijft bij: zijin meening,
dat het kolenverbruik zeker in den aan
vang aan decentrale te Westdorpe veel te
hoog was en bepleit m-et klem een com
missie van onderzoek. Die opgaven van
de P.Z.E.M.. aan Ged. Staten zijn van
dien aard, dat spr ze als retour-afzender
zou weigeren, waarbij spr speciaal doelt
op de kwestie van de gaslevering door de