DugjreA' fiat ondcMnSt ooa iédg*ee«i|eecM2* Jüaimna OMierwQs. it st Pers. Wetenschap .Posterijen en K 2c? WolLtóxtsdijk: no. 3, 41 1 In ieder gezisn, Dermin. Omdat Dermin zoo best is voor Boorliggen bij iatigcSurige 2i:kt& en zoo goedkoop. Per groote doos 30 cent. Bij Uw drogist. oogen groot, maar in werkelijkheid ver nedert hij hemhet Evangelie daaren tegen laat den mensch zijn ware gedaante zien, en maakt hem alzoo klein in eigen oogen, in werkelijkheid verhoogt het ech ter den mensch tot in den hemel. Tenslotte komt spr. tot de conclusie, dat Evangelie en drank zelfs geen verge lijking dulden, en dat de verhouding tus- schen die twee enkel vijandschap is. Voor den Christen, zoo besluit hij', is er maar één houding, n.l. de geheelonthouding. Van het recht tot het stellen van vragen werd door eenige aanwezigen gebruik ge maakt. De zangvereeniging der afd. bracht eenige welgeslaagde nummers ten ge- hoore. Ds Homburg was in zijn slotwoord van meening, dat het een goede verga dering was. Spr. hoopte, dat bij een volgende gelegenheid meer personen aan de uitnoodiging der N. O. G. O. V. ge hoor zullen geven. Vlissingen. Aan de memorie van ant woord van B. en W. op het rapport be treffende het onderzoek van de begrooting voor 1925, ontleenen wij het volgende: Reeds is begonnen met de uitvoering van het rapport van den secretaris inzake bezuiniging op de secretarie. Een verge lijking met Middelburg te maken, wat het aantal ambtenaren betreft en het totaal bedrag van het salaris, gaat niet op. Nog niet zoo zeer door het verschil in zielen aantal (Vlissingen telt 3000 zielen meer), dan wel door het verschil in den aard der plaats en door tal van andere fac toren. Daarenboven is voor de werkloos heidsverzekering en arbeidsbemiddeling te Middelburg een afzonderlijk bureau, te Vlissingen geschiedt die arbeid op de secretarie. In 1923 vestigden zich te Vlissingen 1512 personen, te Middelburg 1143, en er vertrokken resp. 1759 en 1186. Het getal geboorten was te Vlissingen 447, te Middelburg 371, dat der huwe lijken resp. 200 en 149. Ook dat een deel der bevolking van Vlissingen van Belgische nationaliteit is, maakt de admi nistratie omvangrijker. Bij de geoefende critiek op het beleid jan het college ten aanzien van het voor stel tot het verleenen van subsidie aan de Burgerwacht, wordt ten eenenmaleuit het oog verloren, dat thans de politieke samenstelling van B. en W. een andere is dan ten vorigen jare. Het college, in zijn tegenwoordige samenstelling, neemt dan ook de volle verantwoording van bet prae-advies op zich. Omtrent de plannen ten aanzien van het beursgebouw hopen B. en W. binnen kort eenige mededeeling te kunnen doen. De pogingen om het gebouw te verhuren werden niet met succes bekroond; het geen grootendeels het gevolg was van hun standpunt, om aan dit gebouw geen groote uitgaven ten koste te leggen, .welke met een restauratie geen verband houden. B. en W. hebben geen bezwaar, den post voor onderhoud van oeververdedi ging, welke op f8000 is uitgetrokken, terug te brengen op f 2000. De raming houdt verband met de kosten van her stelling der oeververdediging, tengevolge van storm, waarvan de gevolgen van te voren niet zijn te overzien. De resultaten van het onderzoek naar de mogelijkheid van de oprichting eener school voor achterlijke kinderen hebben nog niet hun beslag gekregen. Binnenkort zullen er mededeelingen over worden gedaan. Inzake het „luisterapparaat" aan de j Zeevaartschool meenen B. en W. te kun- nen volstaan met de mededeeling dat deze kwestie aan het oordeel van den j Minister van Onderwijs is onderworpen, j Het huidige college van B. en W. staat niet eensgezind tegenover de ziekenhuis- i plannen. De voorzitter en één lid nemen j nog hetzelfde standpunt te dien aan- j zien in als voorheen, terwijl de overige twee leden, onder de tegenwoordige om- standigheden, geen voorstanders van den bouw van een nieuw ziekenhuis zijn. Wat betreft verhooging van de huren j der woningen aan de Paul Krugerstraaf en de Verkuyl Quakkelaarstraat, zal daar voor eerst toestemming worden verzocht aan het Dep. van Marine en aan het Kon. Nat. Steuncomité. Wat betreft de plaatselijke inkomsten belasting als zou die te optimistisch zijn geweest, is het een feit, dat de betrekke lijke begrootingspost f35 000 lager kon worden uitgetrokken. De gevolgen van een eventueele aanneming van het wets ontwerp kunnen evenwel thans niet wor den becijferd. Bij het bepalen van het vermenigvuldidngscijfer voor den H. O- over 19251926, hetwelk in Mei 1925 moet plaats hebben, zal met de genoemde factoren rekening worden gehouden. Schort». Deze week hield de Steenkolen- vereeniging „Tot Gemak en Voordeel" haar jaarvergadering. Uit het vers'ag van den secretaris bleek, dat 1700 H.L- steen kolen werden aangekocht. De stand van de kas was niet gunstig te noemen, daar deze sloot met een saldo» van slechts f 19 86- Het totale bedrag in kas is groot f 395 29 De secretaris, de heer Karelse, die zich gaarne door een ander zag ver vangen, kwam op aandringen der geheele vergadering op zijn besluit terug. Het ledental bleef stationair. Besloten werd, dat ieder lid minstens 10 ILL. per jaar moet betrekken, waai' anders royement zal volgen, terwijl niet-leden 10 cent per H.L- meer moeten betalen. Het vervoer en het opscheppen der steenkolen werd bij inschrijving gegund aan A- Zoetewei, jresp. voor 8 en 3 cent per H.L. Tot bode werd gekozen J. v. d. Maas, terwijl dhr Van Maldegem dank werd gebrapht voor zijne bijzondere bemoeiingen. Die voor zitter spoorde de leden aan/zooveel doen lijk de belangen der vereeniging te be hartigen. Oostkapelle. Donderdagavond trad voor een vrij groot gehoor in de Ilerv. Kerk op j de Weleerw. heer ds J. H. Ruijsch van Dugteren, legerpredikant te Breda, met j het onderwerp „Algemeene dienstplicht". Deze rede voor den Nederlandsclien Mi- j litairen Bond, in het belang der Chr. Mil. Tehuizen, werd met gloed uitgespro ken en met aandacht gevolgd. In ver band met den titel der rede koos spr. het Schriftwoord daarbij uit Rom. 12:11: Dient den Heere. Eerst werd gesproken over de wordingsgeschiedenis van den N. M. B. Hoe moeite, smaad en hoon dit bracht voor hen, die ook in de kazerne wilden uitkomen voor hun geloof in God. Gelijk het gaat bij de overwinning in een veldslag, dan hoort men de namen der generaals en officieren, maar der soldaten niet noemen, zoo ook is onbekend gebleven wat generaal van Marle en anderen deden voor de eerste Tehuizen. Toch zullen ze ker in het boek des levens van voor God staande namen van die eenvoudige sol daten, die hielpen aan de eerste dingen van den Bond, ze waren groot in geloof en gebed. Zij dienden naast, neen boven hun koning hun God. Dan stelde spreker met schoone voorbeelden tegenover elkan der het verleden en heden van het ka zerneleven, sprak van de tegenwoordige legerorders voor bidden en bijbellezen en tegen 't vloeken. Nadat de arbeid van den legerpredikant was toegelicht voor „onze jongens" in dienst, gezegd voor welke vragen hij komt, welke droeve en ook blijde dingen hij ondervindt, sprak spr. over den arbeid in de Tehuizen. Die arbeid zal alleen kunnen gedaan worden, als ieder die steunt, als ieder hierin ge voelt algemeenen dienstplicht, hierin den Heere dienen, 't GeIJf toch de eigen zo nen. Daarom Christus navolger ook hier in. Die kwam om te dienen, ook Zijn vij anden diende, tot op 't Kruis. De Heere rekent ook op ons, dat gevoelend zal het worden ook voor onze Chr. Militaire Te huizen, dat zij worden gediend. Hierna sloot spr. de vergadering, waar na gezongen werd'k Wil U; o God, mijn dank betalen. Do collecte bracht op f 24,30. Zoutelan'de. Donderdagavond w»erd door de Rund- en Varkensvereeniging alhier een algemeene vergadering gehouden. Be vereen, telt 112 leden, waarvan er 30 aanwezig waren. B:e voorzitter, dhr P. Geschiere, heette de aanwezigen welkom. Door de vereen, was een verzoek gedaan aan den Raad dezer gemeente, om een gebouw in te richten voor noodslachtin- gen. Bericht was ingekomen, dat het ver zoek is ingewilligd. Uit het jaarverslag van den secretaris bleek dat het getal ongelukken even groot was als het vorige jaar, n.l. 49, doch de vergoedingsom f 1000 hooger is. Uitgekeerd was voor 2 koeien f 679.9013 varkens f406.78; 29 runderen f666.10; en voor het dooden- fonds f 1112.71; totaal f 2S65.49gemid deld per koe f 11.05, per varken f2.23 en per rund f 3».47,t iUit de rekening van den penningmeester bleek, dat de inkomsten bedragen f81.17, de uitgaven f59.70, al- fzoo een goed slot van f 21.17. Een ver kiezing moest plaats hebben van 2 be stuursleden, wegens periodieke aftreding van de heeren P. Geschiere en P. Ver- hage Bz., welke laatste niet meer in aan merking wenschte te komen. Dhr P. Geschiere werd herkozen, en nam zijn herbenoeming aan. Herstemming moest plaats hebben tusschen de heeren L. van Sluij's en P. Metie. De eerstge noemde werd gekozen. De voorz. deelde nog mede, dat wat betreft het gebouw" yopr noodslachtingen, aanvraag is gedaan aan den keuringsdienst en hoogstwaar schijnlijk spoedig tot stand zal komen. Grijpskerke. Diaar de C- J. V. hier ter plaatse den 6den November haar '20-jarig bestaan mocht herdenken, werd Woens dagavond een feestavond gehouden. Deze avond was met groote zorg door de jongens voorbereid- Ben viertal samen spraken werden ten gehoore gegeven en de aanwezigen hebben mogen zien, dat dit kleine dappere en levensvatbare groep je van jonge mensehen tot iets in staat is. Die voorzitter behandelde hij1 zijn in leidend woord de geschiedenis van den rijken jongeling, waarbij hij wees op het gevaar, dat steeds dreigt, dat ook een vereeniging opgaat in de stoffelijke din gen, terwijl het geesfe'ijke wordt wegge drongen. Die kerkeraad bood,aan de ju- bileerende vereeniging een boekwerk aan, dat gis handleiding kan dienen bij de te houden bijbelbesprekingen. Namens de gemeente bood een der oud-leden een eiken boekenkastje aan, een wensch, die j reeds jarenlang werd gekoesterd en die voorzag in een dringende behoefte. D© stemming van dien avond was goed. Die j dank aan God groot voor de voorrechten i door 'deze vereeniging geschonken aan j onze kleine gemeente. Reeds op 30 Not j vember was te midden der gemeente een j kerkdienst gehouden, onder leiding van i den oprichter, Ds G- Koning, thans di- I recteur van rle stadszending te Utrecht, j Daar werd gesproken over Jong zijn. j Ben ernstig woord, dat o»ok op den avond van Woensdag een weerklank vond onder de jongeren. Met dank mogen we terug zien op de voorbijgegane jaren, met moed voorwaarts gaan daar God met ons is. Kamperland. Woensdagavond werd een vergadering van ouders der schoolgaan de kinderen der Chr. school, gehouden onder leiding, van den voorzitter der Schoolvcr. dhr J. C. de Muijnck, die na opening een kort openingswoord, sprak, waarin hij bijzonder de aandacht vestigde op het doel, en de beteekenis van een 'Ouderavond. Hierna hield het H- d. S., 1 dhr W- F- Coumou, een referaat over den Catechismus op School, waarin hij dui- I delijk deed uitkomen het ontstaan van dat leerboek, en het nut als leerstof op de j Chr. School. Vervolgens werd er pauze j gegeven, waarin de ouders in de gelegen* J heid werden gesteld do uitgestalde werk- j zaamheden hunner kinderen te bezich tigen, waarbij het onderwijzend personeel de noodige inlichtingen verschafte. Na mens de ouders werd door dhr A. M'. Baxentsen een inleiding geleverd over hei onderwerp: „Het verband tusschen Huis gezin, School en het Onderwijzend per soneel". Door den Voorzitter werd hem de gevolgtrekking, dat de Geref. belijde nis terecht geene andere verzoening kent dan door de voldoening van Christus en dat tegen Art. 21 onzer Confessie geen gewettigde bezwaren kunnen worden in gebracht. Trouwens dat God ons met Zichzelven verzoende door de voldoening van Christus is ten onzent ook be toogd door de Utrechtsche apologetische school, al sprak zij zich tegenover wat I rl ✓-» n A zijt. Zijt gij u van den aard der poli tiek, waartegen gij met zooveel Beslist heid partij kiest, ten gevolge der genoeg zaamheid van nadenken en studie, be wust?" Daar zag G. v. P. dus de grondfout van Br B. oppositie liggen: in gebrex aan ernstige beginsel-, en feiten-, en ka rakter-studie. Dr Br. maakte geen studie, geen gron- zij de Geref. opvatting achtte, minder j dige, schriftuurlijke en historische stu- vriendelijk uit. Eveneens door Rooze- i die genoeg over de zaken, waartegen meijer in zijn boek „het Christelijk Ge- j hij zoo fel kon opponeeren. loof" Ten opzichte van den Vader der ethi sche richting geldt, dat, evenmin als Vinet vroeger, toen hij nog aan de substi Vandaar ook zijn heftig anti-papisme. Het christelijk element in het Roomsche geloof hield hij' niet genoegzaam in het oog; dat er ook, gelijk de historie bewijst, tutie geloofde, de ethische zijde van de j' ook Roomsche anti-revolutionairen verzoeningsleer uit het oog verloor, hij j weest zijn en altijd zullen zijn, aanvaard ook evenmin, in zijn latere periode, de juridische opvatting geheel liet varen. De Hoogleeraren D. Chantepie de la I Saussaye. Mijlier, Is. van Dijk en Dr Gerritsen verwijderen zich ver van, J. H. daarvoor een .woord van flank gebracht. Gunning en vooral Slotemakor de Bruijne Dieze avond werd verder op een echt gezellige en leerzame wijze doorgebracht, zoowel de groote opkomst als de be- j langstelling der ouders, alsmede d»e te vredenheid over het bezichtigde werk, wa» ren verblijdend. Dis v. d. Ende sloot na een kort woord van dank voor de mede werking »en opkomst, mei dankgebed. naderen tot de Geref. opvatting. Dr A. H. de Hartog behoort niet tot de ethische theologen. Toch mag zijn boek ovër de de hij' niet. Daarom wilde hij, in den strijd tegen de Revolutie op Roomschen steun niet rekenen, bleef hij altoos den Roomschen toerekenen, dat zij in 't mid den der 19e eeuw de zijde van het liberalisme gehouden hebben; en kon maar tegenover de Roomschen niet ge dachtig blijven aan het „vriend en vijand tevens", waarmede eens de Roomsche I erzoening niet ongenoemd blijven. Van Alberdingk Thijm den völbloed Protes tant Da Costa begroette. Uit dit gebrek aan diepere studie is 't m.i. te verklaren waarom de Protestant Eronsveld het waarachtig Protestantisme in ons land zoo weinig diensten, voor wat liet openbare leven betreft, bewezen heeft: en zijn lang en rijk leven, zoo weinig blijvende vruchten heeft voor ons volk opgeleverden hij vaak, in den strijd der geesten, aan den verkeerden kant I het standpdnt dezer auteurs wordt een overzicht gegeven. Bij alle verschil is aan j deze theologen gemeen dat zij zich scha ren aan de zijde va^n 'oen, die de zooge- 1 naamde juridische opvatting der verzoe- ning afwezen. Zoo deden de Socinianen, I de Arminianen, het Rationalisme, Schlei- j ermacher en de Vermittelungs theologen j (mystische opvatting), de Erlanger School, Ritschl en de zijnen (ethische opvatting) Eveneens prof. Hermann. Mandei, wiens streed. Goddank, dat de rust hem niet onbe kend was, bij dien God. Dlie oens al Zijn volk de volkomene kennis Zijns we zens en Zijner werken, te genieten zal geven in den hemel. Overdracht van het Recto raat aan de Theologische School. Maandag hield prof. dr A. G. Honig de rectorale rede. Ubi crux, ibi lux (waar het kruis is, daar is het licht). Dit is een van die lich tende woorden, waarin de Christenheid op haar pelgrimsreis gedurig weer het moede hart heeft opgericht. Het kruis galmt de verzoening uitmaar een verzoening, welke door voldoening tot stand kwam. Diep in het zondaarsliart staat gegrift deze machtige realiteit, dat daar js lijden voor, ja in de plaats van anderen. Aan haar geeft ook Doslojewski uiting in zijn boek „de Gebroeders Kara- mazof". En het laat zich eenigermate verstaan, dat Thurneysen in zijne studie iover dezen auteur deze vraag stelt „Kann man wahrer von Gott reden und vom dem Siege seiner Gerecbt'gkeit und Liebe?" Door den wereldoorlog met zijne heillooze gevolgen is op deze aangrij pende werkelijkheid het oog weer gericht. Deze gesteldheid der geesten is eene der redenen, waarop Spr. wilde handelen over „De verzoening met God door Jezus .Christus en de Ethische Theologie". Hij deed dit te vrijmoediger, omdat er in de jongste jaren zulke merkwaardige ge beurtenissen in de theologische wereld plaats grepen (Otto, Barth, Brunner, Schlatter). Waar zoo krachtig tegenover Schleiermacher positie wordt genomen, daar is het mogelijk, dat ook over de Ge reformeerde opvatting van de verzoening een billijker oordeel zal worden geveld dan het voorheen het geval was. Het besef van schuld en zonde en ellende is een algemeen menschelijk ver schijnsel. Eveneens de dorst naai' verlos sing. Ook het bewustzijn, dat zonder verzoening het licht der verlossing niet kan dagen. Men denke aan de offers. Ook Israël had zij'n offers. Hier komen vooral in aanmerking het zond- en schuldoffer Bij aandachtige beschouwing van dit offer en van de Hebreeuwsche woorden voor verzoening en losprijs is de conclusie gewettigd: Israël bracht de he in 1916 verschenen boek „Christlicha Versöhnungslehre" ook in ons vaderland bekendheid kreeg en waardeering ver wierf. In Engeland, Frankrijk en Amerika deed zich hetzelfde verschijnsel voor. De ethische theologie ten onzent onderging echter in hoofdzaak den invloecï van Vinet, Schleiermacher, Frank en Ritschl, weshalve aan hen nog een beknopte bespreking werd gewijd. Ten slotte werden de voornaamste argumen ten der ethische theologen getoetst en de j ee" ^7^.7; gereformeerde opvatting gehandhaafd. j boven het edelste klIld d' Christus onderging in de plaats zijns volks i de straf. Wanneer wij het element van i straf uit den dood des Heeren elimineeren, j dan is het kruis een ontzaglijk onrecht en de opheffing van de zedelijke wereld orde. (Van Leeuwen „de Verzoening"; Vel- linga „de dood des Heeren). Bij het opsommen van de lotgevallen der School trad de herinnering aan de opening van het Hospitium en vooral aan de onvergetelijke Septemberdagen, toen ook van de zijde der Regeering zoo hoog gewaardeerde belangstelling getoond werd, op den voorgrond. Hierna werd het rec toraat overgedragen aan prof. dr Rid derbos. Dr Bronsveld. Jan van Holland schrijft een en an der over dezen grooten doode, predikant publicist, in het „Utr. Prov. Sted. Week blad". Het onderstaande is er aan ont leend. Weerzin tegen Groen's levenswerk, straalde al in de zeventiger jaren der vorige eeuw in Bronsveld's kronieken door, zoodat hij' in 1885 naai' waarheid kon schrijven: „Op het stuk van onder wijs, lager en hooger, is er nooit eenstern- migheid geweest tusschen Standaard en Kroniek, evenmin als tusschen den he ai- Groen en schrijver dezes." En hoe in 1880, toep Dr Bronsveld in zijn „Kroniek" beweerd 'had, dat „strikt genomen" de oprichting der V. niet had mogen plaats grijpen, noch naar het „stellig recht", noch naar het ideëel© recht, Dr Kuyper met zijn verpletterend verweerschrift „strikt genomen" Dr B. tot zwijgen bracht, ligt nog elk minnaar van den hoogsten vorm van polemiek, in het geheugen. lioe was 'tdan bij dezen christen te verklaren, dat hij meestal in de contra mine was, als zijto. geestverwanten het pleit voerden voor de zuivere beginselen van Gods Woord in het worstelperk van kerk en staat, van lager en hooger on derwijs Eens verheugde Dr Br. zelf zich over de verkiezing van Dr Kuyper tot lid der Tweede Kamer (in 1874), en schreef hij: „Neen, we zijn geen machtelooze, geen stille partij meer. De liberalen, „het denkend deel der natie", moeten met. ons rekenen. Hun schoonste dagen zij'n voorbij1. Het blijkt meer en meer, dat er grippen verzoenen en aan het recht vol- j ook nog bij1 de kern van onze natie niet doen met elkander in verband, ook bij-' weinigen worden aangetroffen, die van het brengen van het schuld- eu zondoffer. Vele nieuweren (o.a. Holtzmann en i Orelli) hebben dan ook èn de sacramen- j teele theorie èn de realistische opvatting t èn de gedachte van Ritschl aangaande het j offer losgelaten en zijn teruggekeerd tot I de zoovele eeuwen achtereen door de j Christelijke kerk en theologie gehuldigde voorstelling, dat het bloed van hel offer dier symbolisch en typisch de zonde van den offeraar bedekte en verzoende en hem dus als door een losgeld van de schuid loskocht. Israels offers waren ech ter onvolmaakt en daarom kwam een barmhartig God Israels vromen verblijden .met de profetie van den lijdenden Knecht des Heeren, die tegelijkertijd priester en offerande wezen zou. In de volheid des tijds is deze belofte vervuld. De Middelaar Jezus Christus heeft de verzoening met God aangebracht. Daarom noemt I'aulns Hem in Rom. 3:2126 een verzoenniid- del, mogelijk ook een zoenoffer. Na de uiteenzetting van hetgeen het N. Test. ons leert omtrent de verzoening komt Spr. tot het streven om ons land weer tot een heidensch land te maken, afkeerig zijn." Hoe kon de scherpe geest van Dr B. zich dan toch, in steeds heftiger mate tegen Groen en tegen Kuyper gaan kan ten? Groen van Prinsterer heeft 'teens scherp maar volkomen juist, aangegeven, toen hij aan Dr Bronsveld, die tegen Groen's politieke oorlogsverklaring van Mei 1871 in zijn kroniek smalend als te „politiek", te velde was getrokken, dit o.m. schreef: „Vergun mij voortreffelijke Vriend!, die ook in uwe Kronijk, aan 0- Kerk en Vaderland zoo nuttig kunt zijn, 1 plaatsen voor 't. oogenblik alleen onaf mits gij het gevaar eener oppervlakkige j staande bezwaren van Jan van Holla" beschouwing en het „non omnia possu- 1 in het „Utr. Prov. Weekblad mus omnes" (niet allen kunnen alles) Na gewezen te hebben op de noodztut eenigszins meer in het oog houdt, ook j lijkheid om ook op politiek en socia mijnerzijds sterk en scherp te laten uit- terrein zich altoos weer te oriëntceren komen, dat gij', noch mat het karakter uit de eeuwige beginselen van Goa van hem tegen wien gij uw waarsehu- Woord, en trouw en moedig daaruit wing laat uitgaan, noch met de dubbele leeren leven, trots veel wat soms ontmoe- beteekenis der uitdrukking (n.l. „poli- digt door der vijanden overmacht en lea tiek") die ge tegen hem slingert, bekend gens; en ook soms door der vriende Heijermans. En dan vervolgt hij: Wat rijk maakt, zelfs de gebrekkige en veelszins zondige kennis van God toch een belijder van den Christus, zelfs r wereld. Ik denk daarbij' aan een anderen groo ten doode in ons vaderland: den socialis- tischen literator Herman Heijermans, de zer dagen onder veel eere, door zija geestelijke broederschap herdacht hij c» na zijn uitvaart. 'tTrof mij, wat deze fijnvoelende en scherpopmerkende geest, in een laatste onderhoud met een geestverwante verte genwoordigster der pers, o.m. sprak. Hij wist zich, door zijti kankerkwaal, een kind des doods. Ook den dood van het socia lisme zag hij! moedig onder de oogen. „Ik heb zoo sprak hij met moeite ik heb niet voor de partij z.g. tendenz- stukken geschreven, zooals de critiek al toos smaalde. Maar voor mijn eigen, die- i pe overtuiging. Niet voor de partij! Ik ben niet eens tevreden over de „partij". Die ambieert te oppervlakkige dingen. Als geen diepe ziel haar drijftwordt het de dood; ondanks acht-urendag en ver der jnoois. Als aan het socialisme ont breekt de band met de eeuwigheid, gaat het dood. Dat is de kracht van het Katho licisme: de nooit verbroken band inet het eeuwige. Het socialisme bezit die even sterk. Wie het ziet zonder groote godsdienst-strekking (buiten alle geeste lijke „glietto'tjes" om, natuurlijk), is een dwaas. Het socialisme, losgemaakt van het heelal, wordt een onnoozel aardscb verschijnsel. En wie het heelal ziet in majesteit en tegelijk de erbarmelijke mishandeling van den mensch op aarde die kan niet nalaten dien mensch te willen opheffen in contact naar hot hooger leven. En omgekeerd, een hoogere macht, een jlod, die zou toelaten deze mensch-mishandeling zonder kans op red ding, is onaannemelijk, bestaat niet. Er >s een tijd denkbaar, waarin één mensch- heid met één dankuiting om het schoone leven, zich heft naar het Allerhoogste" Hier hoort ge weer de verleidelijke stem van het Pantheïsme, dat geen Eeuwigen, driepersoonlijken God kent, en mitsdien geen zonde, geen vloek, geen verlossing en Verlosser, geen God der Vaderen des genadeverbonds. En tienduizenden van werkmenschen wr-rden en worden door dezen weemoe digen en toch soms zoo rauwen natuur- ziener geestelijk opgevoed tot een even troosteloos einde des levens, als van dezen opstandige, die de vreeselij&e macht van het opstandzaaiende woord zoo goed wist te hanteeren. Och, of in dezer tijden nood toch 't Eeuwige Woord, dat vleesch werd, in heerlijkheid vol van genade en waarheid, ook onder ons ontkerstend volk met macht en kracht werd gepredikt en be leefd. Prof. Zevenbergen en tie Doodstraf. Het standpunt van bovengenoeinden hccgle&raar in het strafrecht aan de V. U- heeft opzien gebaard. In „De Heraut heeft reeds piof. dr Kuyper den moed gegrepen zijn ambtgenoot wat geen aangename taak was, naar wij begrij pen! in „De Heraut" hierin tegen te komen. Op zijn principieele bezwaren tegen mr Zevenbcrgsens opvatting komen w? in een volgend Persoverzicht terug. W'J slapheid en jnconsed Bij dit laatste denk de jongste strafrech Prof. Zevenbergen, h V. U.: 't Moet een sympathi hoogkeraar zijn, die studiën ernstig neemt. is 't daarom te betre schri f t u urlijk s t ra f ree h doodstraf schijnbaar dit theologisch-exrgctis| deze hoogleeraar in de de juiste exegese vaul 9:6 en Rom. 13:4 enl uit de Geref. theol. w| aannemen. Zijdelings werd hier] de wel wat op den ac| „Publicatie van den inzake het onderzoek I den weg die tot del beginselen leidt", waaj der statuten der V. moet rusten (uit den| In stelling 17 dezer o.m.: „In de tweedeI afzonderlijk vak van st| den met de bijzondere opzicht tot de voorweij zich bezighoudt, in del lijdenis, cn dus ook hl zij vloeide, d.i. in God| zijn." Nu heeft Prof. Zevenl houdende argumenten Ger. exegese dezer lol voerd, maar enkel eenl deel daartegen neergesl Maar dit gaat toch, standpunt en naar Ger. zien, niet aan. 't Is te hopen, dat de| nog herstel vinde. In Fabius zijn „De Boodl 't toch bevreemdend ;u| opvolgers de doodstraf lijk strafrechts b eg i n s I Iloe dit strookt met de art. 13 van ons a.-r. en met 'tfeit, dat zelfJ strafrechtswetenschap h| der me,er ten gunste neigt. Terugkeer tot li alt.oo§ noodwendig read Het middel van prof. tuberkuloj Do korrospondent van Kristiania schrijft o.m. het nieuwe middel tot genl Professor Möllgaard ginl varing, dat goudzouten oplossingen do ontwikkeliii cillen kunnen verhinderen.! zouten waren te vergiftig, goudlioudende verbinding waarin het goud met bel bonden was, zoo, dat er iifl goud-ionen konden ontstaaa ten deze tamelijk eenvouj en gemakkelijk in water deze eigenschappen vond zwavelzure natrium", dat I heeft genoemd, en dat binding welbekend is. Het tallijne slofdie zeer gen] oplost. Heeds in verdundq 1 op 100.000 (vijfde dec doodt het, na kort tijdsve] bacillen, doordien het komp door do beschuttende laag wordt met afscheiding var waardoor de bacil gedood De behandeling met sanc in groote trekken als vola pati'-nl. eenige seruminjektie.l symptomen verwekken. Na hy sanochrysine-seruminjektl gemeen 3 tot 4, met enkl tusschen elke injectie. Men] doende groote dosis, om dooden. Kleine doses, voor! bleken tot dusver geen gol hebben, in sommige gevalll ziekto zelfs daardoor. AlsT sanoclirysine-injektie krijgt koorts en gevoelt hij zich peratuur daalt langzamerhar- do volgende injektie, ofschl zelfden graad en met eikel koorts minder, totdat de pl OP de injektie reageert, lil dat hjj vrij van bacillen is:[ verhooging is het gevolg produklen der bacillen, eu bacillen meer aanwezig zijl nun koorts ontstaan. De bel krachten van den patiënt "et gebrek aan eetlust is z| ln verband mot de intei| onder de verschillende reak| sterke vermagering veroorza. evenwel voorbij, dan gevoel] ooveei te beter en wordt 0 grooter, en het grenst 1 e, hoe de patiënten dan| Oenien. Professor Holger Christian I n jonge man. Hij werd i| geboren en deed in 1910 aet daarop volgende jaar leeraar in de fysiologie aa, boogeechool te Kopenhagen] huS?iginSen: Goes: strant iS' arc^iitec(, var It 4£ na>r Wilhelr: fceem glen: KapelJe: r K°opman.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1924 | | pagina 2