Donderdag 25 September 1924 Wo 303 38e Jaargang KONING WILLEM II. Buitenland. FEUILLETON. A A Drukkers-Exploitanten ÜOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 687®, Goes Tel.: Redactie no. II; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tol. no. 25§ Zij, die zich met 1 October op „de Zeeuw" abonnewen, ontvangen de vóór dien datum nog verschijnende nrs gratis. CHRISTENDOM EN POLITIEK. Op het te Lanteren, gehouden Congres van Geref. Studenten werd bovenstaand onderwerp behandeld door Zijne Excellen tie A. W. F. Idenburg. Aan het verslag van diens rede in de Standaard is het volgende ontleend: Politiek duidt aan de wetenschap over den Staat: algemeene staatsleer; ook be- teekent het de toepassing hiervan. Dan ten derde is het de staatsmanstaak. Prof- Bavinck zegt, dat ze is een hooge, bijna heilige zaak. Politiek moet in verband staan met de religie, want rechtsorde wordt gedragen door zedelijke orde. Tem ijl de eerste gemeente antithetisch stond tegenover de haar omringende hei- densche cultuur, werd ras de toestand •anders, toen de wereld voor 't Christen dom gewonnen werd. Zoo bewoog 't Chris tendom zich in de Middeleeuwen tusschen de polen wereldverachting en wereldver overing. De Kerk eischte alles op. De Re formatie kwam weer op voor een „twee heid" tusschen Kerk en wereld, Kerk en cultuur. Wat van Kerk en cultuur geldt, is ook van kracht ten opzichte van Kerk ■en Staat, Christendom en staatkunde. Ook hiervan teekent spreker de ontwikke ling. Hoe zal 't Christendom zich verhouden tegenover den van God afkeerigen Staat? Onthouding? zooals Montanisten, Donatis- ten, Quakers? 't Koninkrijk der waarheid is echter niet los van de wereld, waarin 't leeft. 'Geen mijding, maar strijd, was de Gere formeerde gedachte. Want God openbaarde ook Zijn wil ten opzichte van den Staat, niet alleen tot het verlossingswerk is Gods openbaring beperkt. We vinden die open baring in natuur en Schriftuur. Rome stelt deze twee boven elkaar. Het natuurlijks heeft den teugel van de Kerk noodig. De Reformatie (Calvijn) ziet in de Schrift, den bril, waarmee men kan lezen -wat in 't verworden schrift der natuur te lezen staat, De Reformatie maakte zoo den Staat Vrij van de heerschappij der Kerk. Luther liet die twee toen geheel los van elkaar; 't Calvinisme niet, dat ziet in de algemeene openbaring een aanknoo- pingspunt voor saamwerking in het pu blieke leven, met hen, die de bijzondere openbaring loochenen. De H. S. is niet gegeven als handboek voor politiek, maar geeft wel de groote beginselen, richtlijnen voor politiek. Ze wijst b.v. onvermijdbaar af: het staats- absolutisme, ook het polygame huwelijks leven. De H. S. handhaaft de realiteiten ■schuld en straf, zonder welke voor het mysterie van 'Golgotha geen plaats zou -zijn. De verhouding tusschen Christendom en Staat is iets anders dan die tusschen Kerk en Staat. De band tusschen deze 'twee is volgens sommigen alleen moreel, volgens anderen moet ze ook uiterlijk zijn (volgens Rome en ook volgens art. 36 i). - Maar aanleiding *van de onthulling van 'Tiet ruiterstandbeeld van Kening Willem II se 'sGravenhage bevatte „Het Vader land de volgende korte critische levens beschrijving van dezen jong gestorven,- grooten man, den grootvader onzer Ko ningin. Er was in Willem II iets ridder lijks, dat een scherp contrast vormde, vooral met het toenmalige karakter der Nederlanders. Het jonge prinsje is amper twee jaar, als hij (1795) met zijn moeder en groot moeder, met het g'ebeele stadhouderlijke huis op een Scheveningsche visstihers- pink wordt overgebracht naar Engeland, men vluchtte voor het aanrukkende Fran- sche geweld en voor den van achter de re volutionaire legers dreigenden reVancbc- lust der patriotten. Slechts als volwassen man zou het prinsje zijn vaderland terug zien. Eerst in Engeland en dan in Duitseh Land groeide het kind op. Te Brunswijk heeft Bilderdijk het eens ontmoet. Die ge niale balling verheugde er zich over, dat hot prinselijke kind reeds soldaatje speel de. 1 In Pruisen heeft de jonge prins dan verder in ernst het soldatenwerk geleerd. Hij was op de kadettenschool te Berljjn. Weldra zou Napoleon echter ook heer en meester zijn in Pruisen. Die jonge prins moest vrijere lucht kunnen inademen. Met ■een paar begeleiders slaagde hij er in aan dsn ej^eurzin: van Napoleon's spionnen te van de Ned. Geloofsbelijdenis ongewij zigd). Wij vragen, dat de Overheid de Kerk erkenne, eere, als 't moet bescher- me, maar vooral vrijlate. Nog steeds zijn er in ons land die terug willen naar art. 36 ongewijzigd. Men zegt: de Overheid 'is geroepen om God te dienen. Hoe kan ze dat practisch doen, als ze slechts kan regeeren in overeenstemming met de ze delijke grondovertuiging van het volk? Deze grondovertuiging vindt weerklank in de wetgeving. Zoo moet de Overheid zien te werken op de vorming van die grond overtuiging. Bismarck vergeleek de staats manstaak met 't werk van een visscher of jager. Rustig wachten, krachtig doortas ten op liet juiste oogenblik. Vele Christenen vinden tegenwoordig, dat men zich aan politiek niet moet wa gen, er zijn te veel zedelijke gevaren zij vinden zich zelf voor politiek te goed. Zijn die gevaren soms niet in ander werk zelfs niet in den dienst des Woords? Men zegt, dat men in 't gewoel van den poli- tieken strijd gauw te veel zegt. Maar zou den deze Christenen niet bidden, dat God ze voor overhaasting, voor liefdeloosheid bewaart? Een ander gevagr is, dat men de macht begeert om de macht, en niet als doel om boven besproken grondovertuigingen te kweeken. Maar moeten menschen*Mie dit inzien zich nu onttrekken? Daardoor ma ken zij toch den toestand nog zuiverder. 't Derde gevaar: In 'n zoo gedifferen tieerd land als Nederland moeten steeds eenige partijen een compromis maken. Daarin geeft men soms dingen toe, die men niet had mogen toegeven. Maar wie dat nu inziet en zich toch onttrekt, maakt dal. er niet minder, maar meer geschip perd wordt met 't beginsel. Z.Ex. getuigt dat hij, die heel niet een man is om te strijden, de politieke loopbaan volgt, om dat hij die niet verlaten durft. Hij zou zich voelen als een soldaat die voort vluchtig is. Zouden wij ooit de vruchten hebben ge had, die we hebben, als vroegeren zich te goed hadden geacht voor de poiltiek? Voor 'n vijftig jaar zouden Christenen nooit de erkenning gevonden hebben, die wij nu op allerlei terrein vinden. Hierna vertelt spr. hoewel noo de van zijn eigen levenservaringen als Gouverneur- Generaal van Ned. Oost-Indië. Spr. resumeert en legt er vollen nadruk op, hoe het Christendom aan de politiek als wetenschap, grondslag en principe geelt, aan de politiek als praxis (praktijk) bezieling en leven. Wij democraten. Wij kunnen deze tarief wet zoo niet aanvaarden, dus de heeren Schaper en Oud. Want wij zijn democraten en het kiezersvolk moet zich er eerst over uit laten. De heeren hebben, naar men weet, zoo grooten eerbied voor het volk. Zon der de stem van het volk durven zij niets te doen. Laten wij maar eens een paar voorbeelden noemen. In 1922 pleitten de vrijzinnigdemocra ten jiog voor een weermacht. De partij, ging daarin mee. En nu? Zonder dat zij een uitspraak zelfs van ontsnappen, van de Duitse he Oostzeekust naar Denemarken en vandaar naar En geland te ontkomen. Daar heeft hij twee jaar doorgebracht in het van oude schoon heid gansch vervulde Oxford, waar hij het heerlijke leven der Engdsche aristocratie uit die dagen meeleefde. Daarna ging hij naar Spanje,en werd er verbonden aan Wellington's staf. D'ie Spaansche jaren zijn' de groote weelde van zijn leven ge weest. De prins was 18 jaar, in het gezel schap van de onbezorgd levende Engel- sehe officieren, in een heerlijk land, waar hij en zijn kameraden en hun aller aan voerders door het volk als de bevrijders werden vereerd en bemind. Daarbij kwam nog, wat het beste was, er werden over winningen behaald. Zelf werd hij! o<m zijn moed en dienstijver herhaaldelijk gepre zen en tal van eerbewijzen vielen hem ten deel. Intusschen waren er ook op een ander oorlogstoon eel groote dingen gebeurd. In Pruisen was de vrijheidsoorlog begonnen. Ook Oranje en Nederland vatte weder frioed. Die erfprins was, nadat Wellington's leger aan gene zijde der Pyreneeën had post gevat, naar Engeland vertrokken. Ook zijn vader bevond' zich daar. Op 19 De cember 1813 dan, na twintig jaar bal lingschap, zag hij zijn geboorteland weer. Op 6 December had Willem I reeds de souvereine macht over de Nederlanden aanvaard Het was alles zoo nieuw. Vair zijn land van zijn vader, van de taal van zjjn volk voelde de Prins van Oranje zich geheel vervreemd. De adjudant van Wel lington voelde overal haat tegen het Ier ger en alles wat met het leger in Terband de eigen partij afwachten, roepen de hee ren nu voor de ontwapening. Maar met de sociaaldemocraten is het nog sterker. In 1918 kregen wij onder de werking van het algemeen stemrecht voor het eerst een uitspraak van het volk. Maar een paar maanden daarna wilde de heer Troelstra onder instem ming van zijn partijgenooten in de Kamer, boel die uitspraak zoo maar even ver nietigen en een gansehen ommekeer bren gen in het staatsleven. Zooveel respect hebben deze „democra ten" voor het volk. En nu zou de Kamer niet het recht hebben, om een eenvoudig wetsontwerp als de tariefwet te behandelen, dat niets anders beteekent, dan dat het een deel uitmaakt van den bezuinigingsarbeid, die het evenwicht van onze financiën beoogt. Het zijn wel wonderlijke snuiters die „democraten". (N. Prov. Gron. Crt.) Onverantwoordelijk. In de bladen loopt een gerucht dat hier en daar miliciens die thans voor de herhalingsoefeningen opgekomen zijn, door hun patroons hiervoor zijn ontslagen. In dien dit gerucht waarheid bevat een reserve-officier bij het 10de te Ede is er de vader van dan aarzelen wij niet te zeggen dat .dit een in hooge mate af keurenswaardige daad is. 't Is waar tien jaar geleden is dit ook hier en daar geschied, en ondervinden sommige jongens (en ouders) daar nu nog de droeve gevolgen van. Maar 'toen duurden de oefeningen jaren, en konden de patroons allicht zoo lang niet wachten. Maar ni\, terwijl het slechts een oefe ning van veertien dagen geldt, van de malaise gebruik te maken om de jongens, of hun ouders, uit hun brood te stooten, wij zouden haast zeggen, hoe durft men in een Christenland dit bestaan. Wat 'n verandering! In '1914 de mili ciens op de handen dragen, en dank baar zijn voor hun bereidheid om 's lands veiligheid te gaan verdedigen, en nu zelfs geen fatsoen en geen medelijden meer. Laat ons hopen dat 't gerucht alsnog onjuist blijkt. Nog al meer droefs. Te Ede is gebleken hoe bedenkelijk het met den eerbied voor gezag en tucht in sommige onzer gelederen gesteld is. Soldaten die zich niet meer storen aan krijgsartikelen en huishoudelijke reglemen ten, aan de orders hunner officieren. Een hoofdofficier, die smeekt in plaats van beveelt -en zich ten laatste op de schou ders zijner soldaten laat tillen bij wijze van hulde voor zijn gehoorzaamheid aan hunne bevelen. Een luitenant die zich op een potje bier laat trakteeren, opdat men zijn ver zoek inwilligen zal, en ten slotte nog met een weigering zijner onderhoorigen afdruipt. Wat zinken wij toch weg. Stel u voor dat iets dergelijks onzen Van Heutsz overkomen ware! Doch dit zou hem niet overkomen zijn! stond. Het poëtische Spanje, waar men den vijand kon verslaan in heerlijke ge vechten, was zoo geheel anders dan het nuchtere in dien tijd meer dan ooit nuchtere Nederland, waar een nieuw staatsbestuur moest worden ingericht en wel onder leiding van 'den strengen Ko ning Willem I, die zijn land wilde admini- streeren, zooals een rentenierende huis vader het zijn landgoed doet. Het duurde niet lang, of men zou ook hier een be roep moeten doen op de wapenen. Napo leon was van het eiland Elba gevlucht en op de slagvelden van Belle Alliance, Quatre Bras en Waterloo heeft de Prins van Oranje dan alleen zijn groote aan deel in de zegepraal der geallieerden, maar hij heeft er tevens het hart van zijn volk veroverd. Hoevele vaderlandsche dich tors hebben toen niet den slag van Quatre Bras, den prins bij' den „Viersprong" be zongen! Dat de Prins er zelf een wonde opliep, vormde als het ware een bloedig teeken van dit nieuws verbond tusschen Nederland ep Oranje. D© 'geestdrift des volks is echter al te dikwijls een slechts fel flakkerend, niet lang gloeiend vuur. Sroedig begon alweer het getob over de legerorganisatie. Bij het huwelijk met Anna Paulona, de Tsa- rendochter, bleken er weliswaar nog ster ke sympathieën te zijn, maar door dit huwelijk zelf werd hij weldra in een kring van beginselen en gevoelens, strij dig met het Nederlandsche volkskarak ter, getrokken. Hij werd voor ©enigen tg1® een antirevolutionair Q in den zin der Heilig© Alliantie, terwijl zijn rader zooveel mogelijk het goede in de moderne staats idee trachtte te verwezenlijken. H* was toen echter reads tea prooi Hij zou de orde gehandhaafd hebben, al had hij er voor moeten sterven. Een soldaat, een officier in de eerste plaats moet voor de landsverdediging, ook voor de handhaving 'van orde en gezag, alles, desnoods ook zijn leven veil hebben. Om de inwilligen tot de orde te roepen. Maar in het jaar 1924 doet men dit, tracht 't althans te doen, met een potje bier. Zoo struikelen gezag en discipline op de straten. En, lijk in 1789, de arme natie gaat er bij te gronde. Opgepast! Het rapport, door verschillende Kamers van Koophandel uitgebracht betreffende het ontwerp-Tariefwet, luidde niet on gunstig. In het koor van hen, die uitjubelen het blijde lied vari den vrijhandel en in alles zien een bedreiging van dit hooge be ginsel, konden zij niet meezingen. Wèl is dit het geval met de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuwsche Eilanden, die voor enkele da gen haar bordeel over het ontwerp ten beste gaf. Met 12 tegen 4 stemmen werd het advies der commissie van onderzoek aan vaard en besloten, bii de Tweede Kamer der Staten-Generaal op verwerping aan to dringen. Het oordeel van Treub, Maas. Heldring en andere vrijzinnigen ten spijt, werd gewezen op de gevaren van protectionis- tischen aard, die het wetsontwerp in zich droeg en waardoor het vrijhandelsdogma in het gedrang kwam. En zoo geschiedde het dat de Kamer, die de Zeeuwsche Eilanden vertegen woordigt, uiting gaf aan een vrijhandels- fanatisme, dat geheel en al mis plaatst is. Dergelijke gebeurlijkheden dienen in de toekomst te worden voorkomen. Wie niet in staat is om de zaken onbe vooroordeeld onder het oog te zien en het terrein der Kamer beschouwt als politiek jachtveld, dient buiten te worden gehouden. We weten wel, het liberalisme zocht steeds uitsluitend naar geschiktheid en deze pijnlijk-nauwgezette keuze had dan in den regel ten gevolge, dat de mannen van Christelijke beginselen werden bui tengesloten of althans in de minderheid bleven. Ook deze uitspraak is zonder twijfel niet in overeenstemming met de denk beelden, die onder het grootste deel van Zeelands bewoners leven. Daarom is er te meer reden, om een volgend maal op zijn hoede te zijn. Mogelijk, dat dan dergelijke teleurstel lingen uitblijven. Barrel of Bijbel? Voor moeilijke vragen en pijnlijke keu zen wordt men dikwerf in het leven geplaatst. Toch" is men geneigd om te meenen, dat in ons vaderland, en vooral in Zee land, dat den naam heeft van Christeliik aan een ziekelijke rusteloosheid, gevolg eener hartkwaal, maar zelf oorzaak van het steeds erger worden dier kwaal. Die karaktertrek deed hem bij voorkeur ver- blijyen in het zuidelijk deel der toten Yer- eenigde Nederlanden. Diaar had men een vrijer, minder henepen leven; de oude adel, die er nog heel wat meer be toekende dan in het Noorden, beschikte, er over uitgestrekte hosschen voor de jacht. Er was daar meer beweging in het maat schappelijke leven. Ook in de kunst. De opkomende romantische schilderschool van Van Bree en zijn vrienden, die school van het breede gebaar, was geheel- naar zijn smaak. In Holland was alles wel deftiger, maar zeer dikwijls ook buiten gewoon vervelend- Ook de droom van het vereenigde rijk met het levendiger Zuidelijk element, de iarisLocratischer, maar tegelijkertijd toch ook populairder maatschappij zou .echter weldra verstoord wonden. De reVoluti© van '30 brak uit. De prins trachtte te redden wat nog te redden viel. Jn over leg met zijn vader, bood hij' den Belglen zelfbestuur aan. Maar toen dit plan on uitvoerbaar leek, moest de vader om staatsredenen zijln zoon verloochenen. Uit België, teruggekeerd, heeft deze toen wran ge dagen beleefd. Naar Den Haag kon niet komen; Lij bleef eenigen tijd in Klundert. Het moet daar een tragisch' verblijf geweest zijn in de laatste Octo- herdagen van 1830; het was een harde prinsenplicht, alle aansprakelijkheid voor de mislukking op zich te nemen. Dpor de onderwerping aan dien plicht, heeft de prins zich in dit polderdorpa) wellicht meer dan ooit prins getoond. i VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs.- Per .3 maanden, franco per post, f 3. Losse nummersfO.OS Prijs der Ad verten tien: 1—4 regels f 1.20, elke regel meer 30 ot Bij abonnement belangrijke korting. te zijn, de keuze tusschen borrel en Bü- bel niet al te moeilijk is en ten gunste van het laatste zal worden beslist. Wie zolks meent, geeft van te groot optimisme blijk. Althans in een dorp op Zuid-BeveJand ging het bii-»de oplossing eenigszins an ders toe. Toen daar bij de behandeling der ge- meentebegrooting de post voor vertering in dè vergaderingen in stemming kwam en een trouw A.R. voorman opmerkte, dat de borrels wel konden eorden ge mist, was dit als de stem eens roependen in de woestijn: de borrels bleven ge handhaafd. Hun nuttigheid werd blijkbaar proef ondervindelijk gedemonstreerd, teen het punt „verhouw der Christelijke school" aan de orde kwam en de tongen der op posanten loskwamen. Ondanks het kloek betoog; van onzen ouden voortrekker besloot de Raad, de mate der sabotage van de Lageronder- wijsw'et vol te meten en in laatste in stantie bij de Kroon in beroep te gaan van de beslissing van Ged. Staten. Zelfs werd de opzienbarende stelling verkondigd, dat de B ij bel behoort in de kerk, niet in de school. Pijnlijke tegenstelling Een Raad. die zich in meerderheid uitspreekt vóór den borrel, maar tegen' breederen invloed van den Bijbel. Zulks geschiedde in het Christelijk Zeeland! O tijden, o zeden! Een treurig bestaan. Naar aanleiding van den brand in een. aardappelschuur bij Kilmarnock (Eng.). Waarbij, zooals wij reeds gemeld hebben, negen personen het leven lieten, vinden wij in een Engelsch blad eenige bijzon derheden over het treurig bestaan dier menschen in den rooitijd. Scheepsladingen vol van de armste Ieren uit Munster plegen in dezen trjd naar Schotland over te steken om in het vruchtbare graafschap Ayrshire eeni ge weken bij het binnenhalen van den aardappeloogst behulpzaam te zijn. Bij hen sluiten zich gewoonlijk nog talrijke landgenooten aan die reeds in Schotland gevestigd £ijn en een bestaan leiden, dat de meesten in aanraking brengt met de publieke armenzorg. Wettelijke voor schriften om in de behuizing dier men schen te voorzien, bestaan niet, en meestal is een stuk van een zolder, met een houten ladder als eenige toe- gansweg, de gezamenlijke slaapplaats voor mannen zoowel als vrouwen. Aan een streng verbod van rooken is evenmin de hand te houden, in de prak tijk tenminste, als aan het toezicht op dronken personen, die ook hun ligplaats komen opeischen. Jaar in jaar uit hebben weldenkende menschen reeds tegen deze misstanden geijverd, maar 'de boeren hebben door gebrek aan ruimte weinig keus, en het is al heel mooi als tusschen de af- Dat was niet antirevrolution air, althans niet naar de opvatting, welke door Groen van Prinsterer, later door Kuyper en. Do Savornin Lohman werd verdedigd. Die Hei lige Alliantie ging niet van de volken maar van de vorsten nit. In het protocol, dal; van de koningen van. Engeland en Pruisen en van de Keizers van Rusland en Oostenrijk in 1813 uitging, stonden schoone woorden, die de erkenning van de souvereiniteit Godsr tot grondslag hadden, doob meer de Restaura tie tegenover de Revolutie bedoelden, dan wel de bekeering van Vorsten en Onderdanen tot de gehoorzaamheid aan Gods Woord terug riepen. Trouwens deze beweging ging ge heel buiten de volken om. De gedachte wan uitgegaan van den koning van Pruisen en den Czaar, en was kenmerkend Pruisisch- Russisch: de Vorsten hoofden van den Staat en van do Kerk en de onderdanen eer biedige bewonderaars van deze Kerkstaat-idee. Anti-revolutionair, nu ja, tegen de revolutie in haar bloedige excessen, doch niet prin cipieel tegen de Revolutie het Evangelie, ge lijk dit door genoemde staatslieden is ver dedigd. Eigenlijk is er dan ook maar één antirevolutionair in de negentiende eeuw ge weest, die tot aan zijn dood aan zijn voor liefde voor deze II. Alliantie heeft vastge houden, en dat is mr Keuchenius geweest. Hij heeft dan oek in meer dan een zijner Kamer-redevoeringen de regeering van Neder land het ideaal der Heilige Alliantie voorge houden en aan de mogelijkheid tot doorvoering harer beginselen geloofd. Db geschiedenis heeft dezen droom, zij 't ook een schoone droom, gelogenstraft. Red. Zeeuw. a) .Het oude paleis van Koning Willem II te Klundert wordt thans bewoond door den rentmeester van het Kroondomein. Red. Zeeuw.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1924 | | pagina 1