No 232 Vrijdag 4 Juli 1924 38e Jaargang üit de Provincie. Drukkers-Exploitanten OOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Redactie no. II; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor tc Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs Per 3 maanden, franco per post, f3. 'Losse nummers f 0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 cL Bij abonnement belangrijke korting. Bijzonder soort verlichting- „Het Handelsblad" (fib.) had het de zer dagen aan den stok met het (lib.) oud- Kamerlid Drion over de vraag, in hoe verre Mr Dresselhuijs in zijn rede voor den Vrijheidsbond in de waardeering van de religie te ver gegaan is. De lieer Drion bracht daarbij in her innering een historische bijzonderheid, hem door het overleden vrij-liberale Ka merlid Tydeman meegedeeld: „Toen wij eens over zijn eigen jeugd en zijn studie tijd in Utrecht spraken, zeide hij: ,,Ja, .we hadden wel merkwaardige opvattingen in dien tijd. Toen Van Asch van Wijck aankwam, meenden de meesten van ons dat hij een hypocriet moest zijn. Want orthodox-geloovig zijn en tegelijk zekere ontwikkeling bezitten dat kon onmo gelijk samengaan." Nu was dat in cl i e n t ij d, namelijk vijf tig jaar geleden. Maar is het in den tegenwoordigen tijd beter? Immers neen. Ilet is nog maar enkele jaren geleden, dat het liberale (of vrijz. democratische) blad „de Wereld" den „kerkelijken" en den „openbaren" onderwijzer tegenover elkander stelde: „Ik herken in den kerkelijken on derwijzer d: sling die m'jn stamvader in het verderf stortte en ik kan 't niet over mij verkrijgen anders te doen dan hem te ontvlieden en anderen te gen hem te waarschuwen; ik zie in den openbaren onderwijzer den man, die de natuur en het kind eerbiedigt, het aan spoort en het zooveel in zijn vermogen is de wapenen verschaft tot auto-edu catie en daarom heb ik eerbied voor zijn taak en bewonder (zijn) ijver." Zie nu eens: in of omstreeks 1.S75 was het zooorthodox-geloovig (zooals Van Asch v. Wijck was) en ontwikkeld sloot volgens de vrij-liberale opvatting elkaar uit. En nog heden ten dage, volgens de vrij zinnig-democratische opvatting ontzegt men zelfs den christelijken onderwijzer niet alleen ontwikkeling, maar wat veel erger is het hebben van een Christelijk 'beginsel, en wordt hem de openbare on derwijzer als opvoeder tot zelfontwik keling ten voorbeeld gesteld. Neen, de tijden zijn nog niet verbeterd, ■veeleer verslechterd. Het separatisme. oor het staatsgerechtsliof ter bescher- ;ming der Duitsche republiek is gistermor gen hel proces begonnen tegen den wijn bouwer Berkhold uit Eltville, die beschyil- ■digd wordt, de separatistische beweging gesteund te hebben. Dit is het eerste proces dat een Duitsch gerecht tegen een separatist voeren kan. Het proces is daar om bijzonder belangrijk, wijl volgens cfe stukken op een zelden zoo duidelijke wijze als drijvende kracht achter de Rudeshei- mer separatisten de Fransche gedele geerde Ai-mand stond. Wijf en dertig ge tuigen zijn opgeroepen. Korte berichten. Primo cle Rivera heeft bekend ge maakt, dat cle krijgsverrichtingen in de westelijke zone van Spaansch Marokko vandaag zullen beginnen en dat hij den Sen of 9en dezer naar Marokko vertrekt. Volgens een bericht aan het Holl. Nieuwsbureau geeft de toestand van de Dom te Keulen aanleiding tot ernstige Ongerustheid. Er bestaat gevaar dat som mige gedeelten zullen invallen. Door ge brek aan fondsen is men genoodzaakt slechts de dringendste herstellingen, uit te voeren. Het plan tot aanleg van een Ka naaltunnel is weder-voor onbepaalden tijd opgeborgen. Het Engelsclie kabinet be krachtigde gisteren het rapport van het comité van rijksverdedigirig, dat zich 0111 .strategische redenen tegen het plan ver zette, De vereeniging van werkgevers in 'Poolsch-Opper-Silezië heeft in alle fabrie ken doen aanplakken, dat ten gevolge van den moeilijken toestand in de bedrijven op het einde Aran Juli, op zijn hoogst de helft van hel loon van Juni zal kunnen worden uitbetaald. Het overige zal wor den uitbetaald, zoodra de fabrieken daar toe in staat zijn. Hertzog, de nieuwe minister-presi dent van Zuid-Afrika, heeft een telegram ■gezonden aan den Britsclien minister van koloniën. Hij spreekt daarin de hoop uit, dat de betrekkingen tusschen Engeland en de regeering der Znid-Afrikaansche Unie in de toekomst even hartelijk zullen blijven als in het Verleden. De zitting der democratische con ventie te New York werd na de 42ste stemming opnieuw verdaagd, zonder dat men er in geslaagd was den candidaat voor het presidentschap aan te wijzen. Mc Adoo kreeg weliswaar meer dan 500 stemmen, doch om gekozen te worden zijn er meer dan 700, stemmen noodig. Te Berlijn heeft gisteren de aange kondigde Duitsche rijksconferentie plaats gehad ter bespreking van de toepassing der deskundigenrapporten. Alle landen, behalve Mecklenburg-Schwerin, verklaar den zich solidair met de buitenlandsche politiek der .rijksregeering. Ramsay Mac Donald heeft een uit- noodiging van de volkenbondsunie, om eerevoorzitter te worden der unie, afge wezen. In parlementaire kringen in Enge land .heeft deze weigering verbazing en teleurstelling verweid. Bij het a.s. (8 Juli) debat over de buitenlandsche politiek in den Pranschen senaat zal Poincaré namens cle oppositie het woord voeren. De Duitsche regeering heeft besloten 'den 3en Augustus een herdenkingsplech tigheid voor cle in den wereldoorlog ge sneuvelde strijders te hóuden. Rilland of Bath? De Brusselsclie „Standaard" meldt, dat Zaterdag 1.1. een boot met 39 voet diep gang zonder het minste letsel door den pas van Rilland kwam. De'pas van Bath werd voorloopig nog benuttigd, alhoewel sinds ettelijke dagen opgezegd, om reden dat er in den pas van Rilland nog niet de gewenschte diepte bekomen werd. Nu dit echter niet meer het geval is want men heeft nu een diepte van minstens zes meter bij lage tij zal de pas van Bath voor cle scheepvaart gesloten worden, en zal er natuurlijk aldaar niet meer gebag gerd worden. Te Rilland wordt nu over dag gebaggerd met ééu en 's nachts met twee baggerboöten. Wat den pas van ■Krankeloon betreft is men met het bag geren op het einde. 't Was noodig ook! Naar hef „Vad." te bevoegder plaatse vernam, ligt een wetsontwerp nagenoeg gereed, waarbij rijksambtenaren, die tege lijkertijd pensioen en salaris uit de schat kist genieten, op dat inkomen worden gekort. Naar voorls verluidt zou deze maatregel op 1 Januari a.s. in werking treden en beoogen een categorie van per sonen te treffen, die in bijzonder gunstige omstandigheden verkeeren, doordat zij van ra-eer dan ééns betrekking pensioen trekken en thans b.v. als Kamerlid opnieuw een rijkssalaris genieten. Legaten aan do arbeiders. Naar wij vernemen heeft de in April overleden mevrouw D. Blooker aan elk der arbeiders van de N. V. Int. Cacao fabriek J. en C. Blooker aan de Weesper- zijde te Amsterdam een legaat vermaakt. Deze legaten, waarvan het kleinste gelijk tetaat met één jaar loon, vormen vooral voor cle langer in dienst zijnde werklie den een zeer beduidend bedrag. (Volk.) L egerp r edik ant en en aalmoe zeniers voor Indië. De „Pr. Bode" bericht, dat in 1925 zal worden overgegaan tot aanstelling van aalmoezeniers bij leger -en vloot in Ned.- Indië. Het blad verneemt, dat verwacht wordt, dat de kolonel F. J. H. Evers, hoofdaalmoezenier voor legér en vloot in Nederland, als zoodanig naar het In dische leger zal overgaan ten behoeve van de R.-K. militairen, terwijl de ko lonel ds H. Jansen, legèr-predikant in algemeenen dienst, ook te Den Haag ge vestigd, voor de Protestantsche militai ren zou overkomen. Z o n d ag st rein. Op Zondag 13 Juli rijdt weer een goedkoope trein van Kampen, Zwolle en Amersfoort naar Den Haag en terug. Apotheken. A.s. Zondag is te Middelburg geopend de apotheek van v. d. Garde 011 te Vlissingen die van Wed. A. J. v. Ockenburg. Wegens vertrek van den heer F. L. Hensel (c.h.) uit de gemeente ontstaat een vacature in den raad van Vlissingen en in cle Staten. Zijn opvolger in den raad wordt dr J. Hoogkamer, en in de Staten C. J. Boogerd, burgemeester van Kerk- werve. Tot ontvanger-griffier van den On- rustpolder is benoemd de heer A. C. Schippers te Kamperland, en van den Jacobapolcler en van het Waterschap Heer Jans e. a. de heer Th. Wolse te Kort- gene. Het Belgisch lo od'swezen te Vlissingen. De geruchten, dat het Belgisch loodswezen of althans een zeer groot deel van het Belgisch Loodswe zen te Vlissingen naar Antwerpen ver plaatst zou worden, nemen steeds vas teren vorm aan. Het schijnt thans, dat de directeur van het Belgische Loodswezen te Antwerpen nog voor den winter de stoomloodsboolen en cle kotters naar Antwerpen over wil brengen, zoodat het personeel van die vaartuigen daar zal moeten gaan wonen. Het betreft 90 man, ongerekend 'het ma- chinepersoneel van de stoomloodsbooten dat alreeds van na het einde van den oorlog te Ostende woont. Te Vlissingen zouden dan alleen de zeeloodsen over blijven. Bovendien schijnt het echter nog in de bedoeling te liggen de jongere zee- loodsen ook op te leiden tot rivierloods zoodat de rivierloodsen die te Antwerpen wonen overbodig zouden worden, doordat dan de schepen vanuit zee door een en dezelfde loods naar Antwerpen zouden worden gebracht en omgekeerd. Het Bel gisch loodspersoneel te Vlissingen (vrij wel alle geboren Belgen) zijn overtuigd, dat het bovenstaande een heele mooie bezuiniging van den directeur op papier is, maar dat practisch van deze geheels regeling niets kan komen. (Volk.) „Vrederust". De H.H. J. II. Blum van Domburg, 11. Dronkers van Mid delburg, A. Wisse van Anna-Jacobapolder en C. A. Wisse van Zaamslag hebben allen hun benoeming tot bestuurslid der Ver. tot Chr. Vérz. van Krankzinnigen in Zeeland aangenomen. D1 e stoomvaar l-M ij. „Zee land". In de heden (Vrijdagmiddag) te Vlissingen gehouden algemeene vergade ring van bovengenoemde maatschappij, werd het jaarverslag over 1923 uitge bracht. Met leedwezen wordt melding ge maakt van het bedanken van den heer Mr E. Fokker als president-commissaris en liet ontsl.-ignemon door den heer T. II. cle Meester als directeur wegens vergevor derden leeftijd. Laatstgenoemde werd tot commissaris gekozen en door het college Tan .commissarissen tot president. In het boekjaar 1923 kan wederom cenige vooruitgang worden geconstateerd. Weliswaar waren de resultaten der eerste 5 maanden hoofdzakelijk tengevolge der Roerbezetting, bepaald slecht le noemen, doch de resultaten over de laatste 7 maanden waren zooveel beter dan die over de overeenkomstige maanden van het daaraan voorafgaande jaar, dat het nadeelig verschil der eerste maanden ruimschoots kon worden goedgemaakt. In den loop van 1923 werden ook ver schillende onderhandelingen met de met de Mij. samenwerkende Spoorwegmaat schappijen gevoerd, waardoor de aan de Mij. toekomende aancleelen zoowel in het doorgaand reizigers- als goederenvervoer' niet onbelangrijk konden worden vergroot. Uit den aard der zaak zullen de voor- deelen, welke hieruit voor de Mij. voort vloeien, eerst ten volle over het vol gend boekjaar tot uitdrukking komen. De vooruitzichten voor 1924 zijn dan ook niet ongunstig te noemen. Vooral het passagiersvervoer zal wederom niet onbelangrijk toenemen. Toch mogen de verwachtingen dienaangaande niet te hoog gespannen zijn, zoolang het verkeer van Duitschlnnd en achterliggende landen met Engeland en omgekeerd voortdurend nog ver bij dat van vóór den oorlog ten achter blijft. Om hieraan zooveel mogelijk tegemoet te komen werd dan ook dit jaar wederom het toerisme van Nederland naar'Folke- stone en van Engeland naar het eiland Walcheren sterk gepropageerd. Aangezien voor dit laatste een goede accomodatie le Vlissingen voor Engelsche toeristen on ontbeerlijk kan worden geacht en de mo gelijkheid bestond, dat bij verkoop van liet hiertoe in de eerste plaats in aanmerking komende Grand Hotel des Bains uit spe culatieve overwegingen in sloopershanden zou overgaan, werd tot aankoop en eigen exploitatie van het hotel besloten. De maatschappij genoot de hooge eer de Koninklijke familie op haar terugreis van haar bezoek aan het Engelsche Lake- district naar Nederland, te mogen terug voeren. Het aantal passagiers bedroeg 38764 in 1923 tegen 29795 in 1922 en 26.6999 in 1922. De opbrengst van reizigers en bagage was resp. in die jaren f 655.574.81, f 470.224.36 en f 417.653. Het vervoer van koopmansgoederen en pakketten bedroeg 38.210 in 1923 tegen 35.260 in 1922 en 30.744 in 1921, cle opbrengst respec tievelijk f 1.261.983.81, f 1.156.676.94 en 1945.951,753/2. De exploitatiekosten ste gen van f 2.065.459.32 in 1922 tot f2.095.213.88 in 1923, terwijl zij .in 1921 hadden bedragen f 2.248.202.50i/9. De ver goeding voor de brievenmalen enz. daalde van f592.308.92 in 1922 tot f565.086 in 1923, terwijl het in "1921 was f 639.558.03. Die exploitatie-ontvangsten overtroffen de uitgaven in 1923 met f 511.578.31, in 1922 met f236.232.95, terwijl 1921 een nadeelig verschil van f 121.642.6414 op leverde. De vloot der Mij. bestond op 31 Dec. 1923 uit drie stoomschepen, „Oranje Nas sau" groot 2834 ton, „Prinses Juliana" en „Mecklenburg", ieder 2907 ton, alle drie met 10.000 P.K. Zooals uit het voorgaande blijkt, be droeg de winst uit de exploitatie f 511.578.31, waarbij is te voegen, het voor- deelig saldo der exploitatie van het aba- toir ad f 4.029.36, samen f 515.607.67. Dit ihoet echter worden verminderd met f206.376.57 als nadeelig saldo der in terestrekening en f455.250 afschrijving op de stoomschepen, samen f 661.626.57. Het boekjaar geeft dus een nadeelig ver schil van f 146.018.90, daarbij komt nog f 502.579.50 saldo verlies over het vo rig boekjaar, zoodat er een totaal ver lies is thans van f648.598.40. Evenals vorige jaren werd een bedrag van 50.000 gestort in het zelfstandig pensioenfonds van het personeel. Goes. Di e 1 0 c a a 1 s p o 0 r. Dank zij de vriendelijke uitnoodiging van den heer ingenieur K. II. 0-~W|. v. d. Veen, waren wij gistermiddag; in de gelegenheid ons van nabij te overtuigen, Koe het staat met de werken tot aanleg van den locaal- sp'oorweg op' Zuid-Beveland. Gelijk men weet, zal het geheele werk in vier gedeel ten worden aanbesteed. In Maart j.l. is het eerste bestek aanbesteed: het emplace ment Goes. Dit wordt nu uitgevoerd. Men is er ongeveer 2V2 maand aan bezig en hij' een rondwandeling over het uitge strekte emplacement bleek ons, dat er intensief gewerkt is, zoodat er in dien vrij korten tijd van dit reusachtige werk reeds veel is afgedaan. Zelfs de buitenstaander, die van verre den arbeid gadeslaat en de arbeiders heeft zien werken, is vol lof over den ijver, die hier in dezen tijcl, waarover zooveel over ai'beidsschuwheid en lijntrekkerij ge klaagd wordt aan den dag treedt. Des te meer wij, nu we het werk in .al zijn deelen mochten zien. Een woord van hulde aan den heer v. cl. Veen met zijn personeel, de opzichters, de aannemers 011 cle arbeiders is dan ook nu reeds gewettigd. Na eerst het aardige, vriendelijke op-- zichtersbureau (na,ast het stationsgebouw) gezien te hebben, kwamen we op' het terrein hij de firma Franken Van W;eel (ten N. van de spoorbaan). Dit terrein moest flink opgehoogd worden. Al het zand hiervoor is aangevoerd van W.oens- drecht. Ook gisteren was men bezig met het lossen van een zandtreiu. Hier is men voorioopig ook nog; niet klaar. Een nieuwe grenssloot is gegraven. E>i va.n hieruit zal iu de toekomst de lijn naar 's Heer Arendskerke-Wolfaartsdijk loopen. Die sloot langs de oude spoorbaan moest hier natuurlijk gedempt worden. Maar deze zat vol derrie, die er uit moest. Een handige methode om deze er uit tc krijgen is gevonden. Baggeren va,11 dunne derrie is een duur werk. Maar het bleek, dat het gelijkmatig storten van zand •dat tot op den harden bodem zakt de derrie naa,r den anderen oever van de sloot drijft en zoo gemakkelijk kan worden 'weggevoerd. Over een lengte van 200 M. zijn zoo 500 kipkarren vol derrie uit de sloot gekomen. Ein de aannemer kan ze grif kwijt aan de boeren. Wie zagen ook, hoe het emplacement vrij is gemaakt vantelefoonpalen, zoodal de machinisten steeds vrij zicht op cle seinen hebben. We gingen nu de rails over naar )iet terrein ten Z. van de spoorbaan aldaar. Ook hiei is een groot© oppervlakte ter rein opgehoogd. Tot en met Zaterdag j.L was uit Woensdrecht niet minder dan 22.050 fcub. M. zand aangevoerd. Maar op dit gedeelte van het werk begint het 'aardig op! te schieten. Zoodra; het. hallast- zand er is, kan het hoofdsp'oor (van Vlis- Ouderdom en Gezondheid. De oude dag verklaart niet noodzake lijk nierzwakte, rugpijn, stijfheid der spie ren, rbeumatische pijnen en last niet de urine bij menschen op leeftijd; want ter wijl sommigen jong zijn op 80-jarigen leeftijd, zijn anderen oud als zij 60 zijn. Maar de oude dag brengt gezondheids- wijsheid. Oude menschen zijn verstandig door de harde ondervinding, en zij zeggen „Wees opgewekt, maai- ga niet laat naar ped. Vermijd zware maaltijden en buitensporigheden. Neem lichaamsoefe ning en de noodige rust." Zoovelen ver- waarloozen deze eenvoudige regels en worden bijgevolg te spoedig oud. Foster's Rugpijn Nieren Pillen passen oude menschen. Zij regelen de urinewegen zonder cle maag, lever of ingewanden te verstoren. Zij bevrijden bejaarde personen van rugpijn, verminderen den aanleg voor rheumatiek en helpen om de kwade ge volgen van urinezuur pp het gezicht, het geheugen en liet gehoor tegen te gaan. Duizenden danken hun goede gezondheid aan Foster's Pillen. Verkrijgbaar in apotheken en drogist zaken h f 1.75 per flacon (geel etiket met zwarten opdruk). (30) singen) worden verlegd. Daarnaast komt da.11 hier nog een rangeerspioor. Dit ter rein, ten Z. van de spoorlijn, ten Wl- van den Poelweg) wordt eerst stapelplaats, -later traclieterrein. Het was eerst de be doeling, plat de aannemers de uitgestrekte weilanden achter dit terrein zouden af graven. Dan was een groot meer ontstaan Maar vanwege de groote risico (men moest hier ook met het veen rekenen) is hicivan afgezien en is ook voor deze ophooging het zand uit Woensdrecht aan gevoerd. De weilanden hebben nu hun waarde behouden. We zagen nog, hoe netjes het emplacement aan den uitersten kant met graszoden enz. wordt afgewerkt. Hier zagen we ook het afgebakend begin van de lijn na,ar 's Graveupplder, enz. Ook is hier een nieuw weggedeelte aangelegd, om cle afsluiting van de ach ter gelegen weilanden te voorkomen. Verder wandelende langs den Zuid kant der spoorbaan, vertelde de lieer v. de Veen ons; dat zijn berekening- omtrent aa,n te voeren grond vrijwel uitkomt. Meerdere uitvoer van zand uit Woens dreeht zou natuurlijk de spoorweg-maat schappij onvoordeelig zijn geweest. Met het verkarren van den grond hoopt men uiterlijk binnen drie weken klaar te zijn. Op1 het terrein tusschen de beide over wegen naar Kloetinge, kooit men met het afgraven binnen ee.11 enkelen dag klaar en op het terrein teil O. van de jam- fabriek moet nog cle nieuwe sloot worden uitgegraven, niet welken grond dan de oude sloot ten Wc van de jamfabriek (ten Z, van het tegenwoordige perron) wordt gedempt B)ij deze demping, moet ook weer derrie worden uitgedreven. Als het verkarren klaar is, zijn naar schat ting nog pit» 80 zandtreinen voor op- hooging en aanvulling noodig. Half Juli wordt begonnen met den aanvoer van liet ballast(rivier)zand, dat tot Vlissingen per schip en verdér pór spoor komt. Begin Augustus wordt be gonnen met het monteeren van cle sporen. In September wordt dan het doorgaand treinenverkeei (van en naar Vlissingen) omgeleid over die nieuwe sporen (dit ge beurt des, nachts) en.wordt het oude em placement vrijgemaakt en afgebroken. Zoo- zit er in het werk dus perspectief. We waren nu genaderd bij den overweg Parallelweg-Poelweg, waar liet wachthuis reeds is afgebroken. Hier wordt een nieuw seinhuis |nO'. II) gebouwd, (reeds gedeeltelijk opgetrokken) maar geen baan wachterswoning, daar de overweg vanuit het seinhuis wordt bediend. D;e Poel- weg moet hier over een zekeren afstand opgehoogd worden. Naast de appelstroopfabriek (Westzijde) komt een nieuwe veelading. Wie zagen reeds de putten, noodig voor hel reinigen van de veewagens. Voor aanvoer van leidingwater en voor afvoer van vu,il wa ter naar de nieuw gegraven sloot (van jamfabriek naai- Poelweg) is reeds ge zorgd. Van de jamfabriek naar den Kloe- tingschen weg wordt pok een grenssloot gegraven Deze zal niet minder dan 14 M. breed zijn. Een toekomstige ijsbaan voor de jeugd van Nieuw Goes? Eigenaardig is, dat ten ,Wl van de stroopfabriek steeds veen voor den dag jkomt en dat ten O', van de fabriek naar het schijnt een oude zeebodem bloot komt. Het mooie plaatzand en de schelpjes wij zen tenminste op zulk ©en bodem. Al voortwandelend langs' het Z. van de spoorbaan, kwamen we hij den Kloe- tingsclien weg,, waar seinhuis I in aan bouw is. Is dit seinhuis klaar, dan wordt daar het oude seinhuis en wachtpost 42 afgebroken.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1924 | | pagina 1