No 232
Vrijdag 4 Juli 1924
38e Jaargang
üit de Provincie.
Drukkers-Exploitanten
OOSTERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
Tel.: Redactie no. II; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor tc Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs
Per 3 maanden, franco per post, f3.
'Losse nummers f 0.05
Prijs der Advertentiën:
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 cL
Bij abonnement belangrijke korting.
Bijzonder soort verlichting-
„Het Handelsblad" (fib.) had het de
zer dagen aan den stok met het (lib.) oud-
Kamerlid Drion over de vraag, in hoe
verre Mr Dresselhuijs in zijn rede voor
den Vrijheidsbond in de waardeering van
de religie te ver gegaan is.
De lieer Drion bracht daarbij in her
innering een historische bijzonderheid,
hem door het overleden vrij-liberale Ka
merlid Tydeman meegedeeld: „Toen wij
eens over zijn eigen jeugd en zijn studie
tijd in Utrecht spraken, zeide hij: ,,Ja,
.we hadden wel merkwaardige opvattingen
in dien tijd. Toen Van Asch van Wijck
aankwam, meenden de meesten van ons
dat hij een hypocriet moest zijn. Want
orthodox-geloovig zijn en tegelijk zekere
ontwikkeling bezitten dat kon onmo
gelijk samengaan."
Nu was dat in cl i e n t ij d, namelijk vijf
tig jaar geleden.
Maar is het in den tegenwoordigen tijd
beter? Immers neen.
Ilet is nog maar enkele jaren geleden,
dat het liberale (of vrijz. democratische)
blad „de Wereld" den „kerkelijken" en
den „openbaren" onderwijzer tegenover
elkander stelde:
„Ik herken in den kerkelijken on
derwijzer d: sling die m'jn stamvader
in het verderf stortte en ik kan 't niet
over mij verkrijgen anders te doen
dan hem te ontvlieden en anderen te
gen hem te waarschuwen; ik zie in den
openbaren onderwijzer den man, die de
natuur en het kind eerbiedigt, het aan
spoort en het zooveel in zijn vermogen
is de wapenen verschaft tot auto-edu
catie en daarom heb ik eerbied voor
zijn taak en bewonder (zijn) ijver."
Zie nu eens: in of omstreeks 1.S75
was het zooorthodox-geloovig (zooals
Van Asch v. Wijck was) en ontwikkeld
sloot volgens de vrij-liberale opvatting
elkaar uit.
En nog heden ten dage, volgens de vrij
zinnig-democratische opvatting ontzegt
men zelfs den christelijken onderwijzer
niet alleen ontwikkeling, maar wat veel
erger is het hebben van een Christelijk
'beginsel, en wordt hem de openbare on
derwijzer als opvoeder tot zelfontwik
keling ten voorbeeld gesteld.
Neen, de tijden zijn nog niet verbeterd,
■veeleer verslechterd.
Het separatisme.
oor het staatsgerechtsliof ter bescher-
;ming der Duitsche republiek is gistermor
gen hel proces begonnen tegen den wijn
bouwer Berkhold uit Eltville, die beschyil-
■digd wordt, de separatistische beweging
gesteund te hebben. Dit is het eerste
proces dat een Duitsch gerecht tegen een
separatist voeren kan. Het proces is daar
om bijzonder belangrijk, wijl volgens cfe
stukken op een zelden zoo duidelijke wijze
als drijvende kracht achter de Rudeshei-
mer separatisten de Fransche gedele
geerde Ai-mand stond. Wijf en dertig ge
tuigen zijn opgeroepen.
Korte berichten.
Primo cle Rivera heeft bekend ge
maakt, dat cle krijgsverrichtingen in de
westelijke zone van Spaansch Marokko
vandaag zullen beginnen en dat hij den
Sen of 9en dezer naar Marokko vertrekt.
Volgens een bericht aan het Holl.
Nieuwsbureau geeft de toestand van de
Dom te Keulen aanleiding tot ernstige
Ongerustheid. Er bestaat gevaar dat som
mige gedeelten zullen invallen. Door ge
brek aan fondsen is men genoodzaakt
slechts de dringendste herstellingen, uit
te voeren.
Het plan tot aanleg van een Ka
naaltunnel is weder-voor onbepaalden tijd
opgeborgen. Het Engelsclie kabinet be
krachtigde gisteren het rapport van het
comité van rijksverdedigirig, dat zich 0111
.strategische redenen tegen het plan ver
zette,
De vereeniging van werkgevers in
'Poolsch-Opper-Silezië heeft in alle fabrie
ken doen aanplakken, dat ten gevolge van
den moeilijken toestand in de bedrijven
op het einde Aran Juli, op zijn hoogst de
helft van hel loon van Juni zal kunnen
worden uitbetaald. Het overige zal wor
den uitbetaald, zoodra de fabrieken daar
toe in staat zijn.
Hertzog, de nieuwe minister-presi
dent van Zuid-Afrika, heeft een telegram
■gezonden aan den Britsclien minister van
koloniën. Hij spreekt daarin de hoop uit,
dat de betrekkingen tusschen Engeland
en de regeering der Znid-Afrikaansche
Unie in de toekomst even hartelijk zullen
blijven als in het Verleden.
De zitting der democratische con
ventie te New York werd na de 42ste
stemming opnieuw verdaagd, zonder dat
men er in geslaagd was den candidaat
voor het presidentschap aan te wijzen.
Mc Adoo kreeg weliswaar meer dan 500
stemmen, doch om gekozen te worden
zijn er meer dan 700, stemmen noodig.
Te Berlijn heeft gisteren de aange
kondigde Duitsche rijksconferentie plaats
gehad ter bespreking van de toepassing
der deskundigenrapporten. Alle landen,
behalve Mecklenburg-Schwerin, verklaar
den zich solidair met de buitenlandsche
politiek der .rijksregeering.
Ramsay Mac Donald heeft een uit-
noodiging van de volkenbondsunie, om
eerevoorzitter te worden der unie, afge
wezen. In parlementaire kringen in Enge
land .heeft deze weigering verbazing en
teleurstelling verweid.
Bij het a.s. (8 Juli) debat over de
buitenlandsche politiek in den Pranschen
senaat zal Poincaré namens cle oppositie
het woord voeren.
De Duitsche regeering heeft besloten
'den 3en Augustus een herdenkingsplech
tigheid voor cle in den wereldoorlog ge
sneuvelde strijders te hóuden.
Rilland of Bath?
De Brusselsclie „Standaard" meldt, dat
Zaterdag 1.1. een boot met 39 voet diep
gang zonder het minste letsel door den
pas van Rilland kwam. De'pas van Bath
werd voorloopig nog benuttigd, alhoewel
sinds ettelijke dagen opgezegd, om reden
dat er in den pas van Rilland nog niet
de gewenschte diepte bekomen werd. Nu
dit echter niet meer het geval is want
men heeft nu een diepte van minstens zes
meter bij lage tij zal de pas van Bath
voor cle scheepvaart gesloten worden, en
zal er natuurlijk aldaar niet meer gebag
gerd worden. Te Rilland wordt nu over
dag gebaggerd met ééu en 's nachts met
twee baggerboöten. Wat den pas van
■Krankeloon betreft is men met het bag
geren op het einde.
't Was noodig ook!
Naar hef „Vad." te bevoegder plaatse
vernam, ligt een wetsontwerp nagenoeg
gereed, waarbij rijksambtenaren, die tege
lijkertijd pensioen en salaris uit de schat
kist genieten, op dat inkomen worden
gekort. Naar voorls verluidt zou deze
maatregel op 1 Januari a.s. in werking
treden en beoogen een categorie van per
sonen te treffen, die in bijzonder gunstige
omstandigheden verkeeren, doordat zij
van ra-eer dan ééns betrekking pensioen
trekken en thans b.v. als Kamerlid
opnieuw een rijkssalaris genieten.
Legaten aan do arbeiders.
Naar wij vernemen heeft de in April
overleden mevrouw D. Blooker aan elk
der arbeiders van de N. V. Int. Cacao
fabriek J. en C. Blooker aan de Weesper-
zijde te Amsterdam een legaat vermaakt.
Deze legaten, waarvan het kleinste gelijk
tetaat met één jaar loon, vormen vooral
voor cle langer in dienst zijnde werklie
den een zeer beduidend bedrag. (Volk.)
L egerp r edik ant en en aalmoe
zeniers voor Indië.
De „Pr. Bode" bericht, dat in 1925
zal worden overgegaan tot aanstelling van
aalmoezeniers bij leger -en vloot in Ned.-
Indië. Het blad verneemt, dat verwacht
wordt, dat de kolonel F. J. H. Evers,
hoofdaalmoezenier voor legér en vloot
in Nederland, als zoodanig naar het In
dische leger zal overgaan ten behoeve
van de R.-K. militairen, terwijl de ko
lonel ds H. Jansen, legèr-predikant in
algemeenen dienst, ook te Den Haag ge
vestigd, voor de Protestantsche militai
ren zou overkomen.
Z o n d ag st rein.
Op Zondag 13 Juli rijdt weer een
goedkoope trein van Kampen, Zwolle en
Amersfoort naar Den Haag en terug.
Apotheken. A.s. Zondag is te
Middelburg geopend de apotheek van v. d.
Garde 011 te Vlissingen die van Wed.
A. J. v. Ockenburg.
Wegens vertrek van den heer F. L.
Hensel (c.h.) uit de gemeente ontstaat een
vacature in den raad van Vlissingen en
in cle Staten. Zijn opvolger in den raad
wordt dr J. Hoogkamer, en in de Staten
C. J. Boogerd, burgemeester van Kerk-
werve.
Tot ontvanger-griffier van den On-
rustpolder is benoemd de heer A. C.
Schippers te Kamperland, en van den
Jacobapolcler en van het Waterschap Heer
Jans e. a. de heer Th. Wolse te Kort-
gene.
Het Belgisch lo od'swezen
te Vlissingen. De geruchten, dat het
Belgisch loodswezen of althans een zeer
groot deel van het Belgisch Loodswe
zen te Vlissingen naar Antwerpen ver
plaatst zou worden, nemen steeds vas
teren vorm aan.
Het schijnt thans, dat de directeur van
het Belgische Loodswezen te Antwerpen
nog voor den winter de stoomloodsboolen
en cle kotters naar Antwerpen over wil
brengen, zoodat het personeel van die
vaartuigen daar zal moeten gaan wonen.
Het betreft 90 man, ongerekend 'het ma-
chinepersoneel van de stoomloodsbooten
dat alreeds van na het einde van den
oorlog te Ostende woont. Te Vlissingen
zouden dan alleen de zeeloodsen over
blijven.
Bovendien schijnt het echter nog in
de bedoeling te liggen de jongere zee-
loodsen ook op te leiden tot rivierloods
zoodat de rivierloodsen die te Antwerpen
wonen overbodig zouden worden, doordat
dan de schepen vanuit zee door een
en dezelfde loods naar Antwerpen zouden
worden gebracht en omgekeerd. Het Bel
gisch loodspersoneel te Vlissingen (vrij
wel alle geboren Belgen) zijn overtuigd,
dat het bovenstaande een heele mooie
bezuiniging van den directeur op papier
is, maar dat practisch van deze geheels
regeling niets kan komen. (Volk.)
„Vrederust". De H.H. J. II.
Blum van Domburg, 11. Dronkers van Mid
delburg, A. Wisse van Anna-Jacobapolder
en C. A. Wisse van Zaamslag hebben
allen hun benoeming tot bestuurslid der
Ver. tot Chr. Vérz. van Krankzinnigen
in Zeeland aangenomen.
D1 e stoomvaar l-M ij. „Zee
land". In de heden (Vrijdagmiddag) te
Vlissingen gehouden algemeene vergade
ring van bovengenoemde maatschappij,
werd het jaarverslag over 1923 uitge
bracht. Met leedwezen wordt melding ge
maakt van het bedanken van den heer
Mr E. Fokker als president-commissaris
en liet ontsl.-ignemon door den heer T. II.
cle Meester als directeur wegens vergevor
derden leeftijd. Laatstgenoemde werd tot
commissaris gekozen en door het college
Tan .commissarissen tot president.
In het boekjaar 1923 kan wederom
cenige vooruitgang worden geconstateerd.
Weliswaar waren de resultaten der eerste
5 maanden hoofdzakelijk tengevolge der
Roerbezetting, bepaald slecht le noemen,
doch de resultaten over de laatste 7
maanden waren zooveel beter dan die
over de overeenkomstige maanden van
het daaraan voorafgaande jaar, dat het
nadeelig verschil der eerste maanden
ruimschoots kon worden goedgemaakt.
In den loop van 1923 werden ook ver
schillende onderhandelingen met de met
de Mij. samenwerkende Spoorwegmaat
schappijen gevoerd, waardoor de aan de
Mij. toekomende aancleelen zoowel in het
doorgaand reizigers- als goederenvervoer'
niet onbelangrijk konden worden vergroot.
Uit den aard der zaak zullen de voor-
deelen, welke hieruit voor de Mij. voort
vloeien, eerst ten volle over het vol
gend boekjaar tot uitdrukking komen.
De vooruitzichten voor 1924 zijn dan
ook niet ongunstig te noemen. Vooral
het passagiersvervoer zal wederom niet
onbelangrijk toenemen. Toch mogen de
verwachtingen dienaangaande niet te
hoog gespannen zijn, zoolang het verkeer
van Duitschlnnd en achterliggende landen
met Engeland en omgekeerd voortdurend
nog ver bij dat van vóór den oorlog
ten achter blijft.
Om hieraan zooveel mogelijk tegemoet
te komen werd dan ook dit jaar wederom
het toerisme van Nederland naar'Folke-
stone en van Engeland naar het eiland
Walcheren sterk gepropageerd. Aangezien
voor dit laatste een goede accomodatie le
Vlissingen voor Engelsche toeristen on
ontbeerlijk kan worden geacht en de mo
gelijkheid bestond, dat bij verkoop van liet
hiertoe in de eerste plaats in aanmerking
komende Grand Hotel des Bains uit spe
culatieve overwegingen in sloopershanden
zou overgaan, werd tot aankoop en eigen
exploitatie van het hotel besloten.
De maatschappij genoot de hooge eer
de Koninklijke familie op haar terugreis
van haar bezoek aan het Engelsche Lake-
district naar Nederland, te mogen terug
voeren.
Het aantal passagiers bedroeg 38764 in
1923 tegen 29795 in 1922 en 26.6999
in 1922. De opbrengst van reizigers en
bagage was resp. in die jaren f 655.574.81,
f 470.224.36 en f 417.653. Het vervoer van
koopmansgoederen en pakketten bedroeg
38.210 in 1923 tegen 35.260 in 1922
en 30.744 in 1921, cle opbrengst respec
tievelijk f 1.261.983.81, f 1.156.676.94 en
1945.951,753/2. De exploitatiekosten ste
gen van f 2.065.459.32 in 1922 tot
f2.095.213.88 in 1923, terwijl zij .in 1921
hadden bedragen f 2.248.202.50i/9. De ver
goeding voor de brievenmalen enz. daalde
van f592.308.92 in 1922 tot f565.086 in
1923, terwijl het in "1921 was f 639.558.03.
Die exploitatie-ontvangsten overtroffen
de uitgaven in 1923 met f 511.578.31,
in 1922 met f236.232.95, terwijl 1921 een
nadeelig verschil van f 121.642.6414 op
leverde.
De vloot der Mij. bestond op 31 Dec.
1923 uit drie stoomschepen, „Oranje Nas
sau" groot 2834 ton, „Prinses Juliana" en
„Mecklenburg", ieder 2907 ton, alle drie
met 10.000 P.K.
Zooals uit het voorgaande blijkt, be
droeg de winst uit de exploitatie
f 511.578.31, waarbij is te voegen, het voor-
deelig saldo der exploitatie van het aba-
toir ad f 4.029.36, samen f 515.607.67.
Dit ihoet echter worden verminderd met
f206.376.57 als nadeelig saldo der in
terestrekening en f455.250 afschrijving op
de stoomschepen, samen f 661.626.57.
Het boekjaar geeft dus een nadeelig ver
schil van f 146.018.90, daarbij komt nog
f 502.579.50 saldo verlies over het vo
rig boekjaar, zoodat er een totaal ver
lies is thans van f648.598.40. Evenals
vorige jaren werd een bedrag van 50.000
gestort in het zelfstandig pensioenfonds
van het personeel.
Goes. Di e 1 0 c a a 1 s p o 0 r. Dank zij
de vriendelijke uitnoodiging van den heer
ingenieur K. II. 0-~W|. v. d. Veen, waren
wij gistermiddag; in de gelegenheid ons
van nabij te overtuigen, Koe het staat
met de werken tot aanleg van den locaal-
sp'oorweg op' Zuid-Beveland. Gelijk men
weet, zal het geheele werk in vier gedeel
ten worden aanbesteed. In Maart j.l. is het
eerste bestek aanbesteed: het emplace
ment Goes. Dit wordt nu uitgevoerd. Men
is er ongeveer 2V2 maand aan bezig en
hij' een rondwandeling over het uitge
strekte emplacement bleek ons, dat er
intensief gewerkt is, zoodat er in dien
vrij korten tijd van dit reusachtige werk
reeds veel is afgedaan. Zelfs de
buitenstaander, die van verre den arbeid
gadeslaat en de arbeiders heeft zien
werken, is vol lof over den ijver, die hier
in dezen tijcl, waarover zooveel over
ai'beidsschuwheid en lijntrekkerij ge
klaagd wordt aan den dag treedt. Des
te meer wij, nu we het werk in .al zijn
deelen mochten zien. Een woord van
hulde aan den heer v. cl. Veen met zijn
personeel, de opzichters, de aannemers
011 cle arbeiders is dan ook nu reeds
gewettigd.
Na eerst het aardige, vriendelijke op--
zichtersbureau (na,ast het stationsgebouw)
gezien te hebben, kwamen we op' het
terrein hij de firma Franken Van W;eel
(ten N. van de spoorbaan). Dit terrein
moest flink opgehoogd worden. Al het
zand hiervoor is aangevoerd van W.oens-
drecht. Ook gisteren was men bezig met
het lossen van een zandtreiu. Hier is
men voorioopig ook nog; niet klaar. Een
nieuwe grenssloot is gegraven. E>i va.n
hieruit zal iu de toekomst de lijn naar
's Heer Arendskerke-Wolfaartsdijk loopen.
Die sloot langs de oude spoorbaan moest
hier natuurlijk gedempt worden. Maar
deze zat vol derrie, die er uit moest.
Een handige methode om deze er uit tc
krijgen is gevonden. Baggeren va,11 dunne
derrie is een duur werk. Maar het bleek,
dat het gelijkmatig storten van zand
•dat tot op den harden bodem zakt
de derrie naa,r den anderen oever van
de sloot drijft en zoo gemakkelijk kan
worden 'weggevoerd. Over een lengte van
200 M. zijn zoo 500 kipkarren vol derrie
uit de sloot gekomen. Ein de aannemer
kan ze grif kwijt aan de boeren.
Wie zagen ook, hoe het emplacement
vrij is gemaakt vantelefoonpalen, zoodal
de machinisten steeds vrij zicht op cle
seinen hebben.
We gingen nu de rails over naar )iet
terrein ten Z. van de spoorbaan aldaar.
Ook hiei is een groot© oppervlakte ter
rein opgehoogd. Tot en met Zaterdag j.L
was uit Woensdrecht niet minder dan
22.050 fcub. M. zand aangevoerd. Maar
op dit gedeelte van het werk begint het
'aardig op! te schieten. Zoodra; het. hallast-
zand er is, kan het hoofdsp'oor (van Vlis-
Ouderdom en Gezondheid.
De oude dag verklaart niet noodzake
lijk nierzwakte, rugpijn, stijfheid der spie
ren, rbeumatische pijnen en last niet de
urine bij menschen op leeftijd; want ter
wijl sommigen jong zijn op 80-jarigen
leeftijd, zijn anderen oud als zij 60 zijn.
Maar de oude dag brengt gezondheids-
wijsheid. Oude menschen zijn verstandig
door de harde ondervinding, en zij zeggen
„Wees opgewekt, maai- ga niet laat
naar ped. Vermijd zware maaltijden en
buitensporigheden. Neem lichaamsoefe
ning en de noodige rust." Zoovelen ver-
waarloozen deze eenvoudige regels en
worden bijgevolg te spoedig oud.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen passen
oude menschen. Zij regelen de urinewegen
zonder cle maag, lever of ingewanden te
verstoren. Zij bevrijden bejaarde personen
van rugpijn, verminderen den aanleg voor
rheumatiek en helpen om de kwade ge
volgen van urinezuur pp het gezicht, het
geheugen en liet gehoor tegen te gaan.
Duizenden danken hun goede gezondheid
aan Foster's Pillen.
Verkrijgbaar in apotheken en drogist
zaken h f 1.75 per flacon (geel etiket met
zwarten opdruk). (30)
singen) worden verlegd. Daarnaast komt
da.11 hier nog een rangeerspioor. Dit ter
rein, ten Z. van de spoorlijn, ten Wl- van
den Poelweg) wordt eerst stapelplaats,
-later traclieterrein. Het was eerst de be
doeling, plat de aannemers de uitgestrekte
weilanden achter dit terrein zouden af
graven. Dan was een groot meer ontstaan
Maar vanwege de groote risico (men
moest hier ook met het veen rekenen) is
hicivan afgezien en is ook voor deze
ophooging het zand uit Woensdrecht aan
gevoerd. De weilanden hebben nu hun
waarde behouden. We zagen nog, hoe
netjes het emplacement aan den uitersten
kant met graszoden enz. wordt afgewerkt.
Hier zagen we ook het afgebakend
begin van de lijn na,ar 's Graveupplder,
enz. Ook is hier een nieuw weggedeelte
aangelegd, om cle afsluiting van de ach
ter gelegen weilanden te voorkomen.
Verder wandelende langs den Zuid
kant der spoorbaan, vertelde de lieer v.
de Veen ons; dat zijn berekening- omtrent
aa,n te voeren grond vrijwel uitkomt.
Meerdere uitvoer van zand uit Woens
dreeht zou natuurlijk de spoorweg-maat
schappij onvoordeelig zijn geweest. Met
het verkarren van den grond hoopt men
uiterlijk binnen drie weken klaar te zijn.
Op1 het terrein tusschen de beide over
wegen naar Kloetinge, kooit men met het
afgraven binnen ee.11 enkelen dag klaar
en op het terrein teil O. van de jam-
fabriek moet nog cle nieuwe sloot worden
uitgegraven, niet welken grond dan de
oude sloot ten Wc van de jamfabriek
(ten Z, van het tegenwoordige perron)
wordt gedempt B)ij deze demping, moet
ook weer derrie worden uitgedreven. Als
het verkarren klaar is, zijn naar schat
ting nog pit» 80 zandtreinen voor op-
hooging en aanvulling noodig.
Half Juli wordt begonnen met den
aanvoer van liet ballast(rivier)zand, dat
tot Vlissingen per schip en verdér pór
spoor komt. Begin Augustus wordt be
gonnen met het monteeren van cle sporen.
In September wordt dan het doorgaand
treinenverkeei (van en naar Vlissingen)
omgeleid over die nieuwe sporen (dit ge
beurt des, nachts) en.wordt het oude em
placement vrijgemaakt en afgebroken.
Zoo- zit er in het werk dus perspectief.
We waren nu genaderd bij den overweg
Parallelweg-Poelweg, waar liet wachthuis
reeds is afgebroken. Hier wordt een
nieuw seinhuis |nO'. II) gebouwd, (reeds
gedeeltelijk opgetrokken) maar geen baan
wachterswoning, daar de overweg vanuit
het seinhuis wordt bediend. D;e Poel-
weg moet hier over een zekeren afstand
opgehoogd worden.
Naast de appelstroopfabriek (Westzijde)
komt een nieuwe veelading. Wie zagen
reeds de putten, noodig voor hel reinigen
van de veewagens. Voor aanvoer van
leidingwater en voor afvoer van vu,il wa
ter naar de nieuw gegraven sloot (van
jamfabriek naai- Poelweg) is reeds ge
zorgd.
Van de jamfabriek naar den Kloe-
tingschen weg wordt pok een grenssloot
gegraven Deze zal niet minder dan 14
M. breed zijn. Een toekomstige ijsbaan
voor de jeugd van Nieuw Goes?
Eigenaardig is, dat ten ,Wl van de
stroopfabriek steeds veen voor den dag
jkomt en dat ten O', van de fabriek naar
het schijnt een oude zeebodem bloot komt.
Het mooie plaatzand en de schelpjes wij
zen tenminste op zulk ©en bodem.
Al voortwandelend langs' het Z. van
de spoorbaan, kwamen we hij den Kloe-
tingsclien weg,, waar seinhuis I in aan
bouw is. Is dit seinhuis klaar, dan wordt
daar het oude seinhuis en wachtpost 42
afgebroken.