I> E ZEEUW tweede blad. Gemeenteraad van Goes. VAN ZATERDAG 28 JUNI 1924. No. 227 DE FINANCIEELE TOESTAND. Uil de bladen vernamen wij, dat minister olijn Vrijdagavond Ie 9 uur een radio-rede te Hilversum zou uit spreken, die door heel Nederland, waar men een radio-toestel heeft, zou kunnen gehoord worden. Om onz - lezers heel vlug van deze rede te duen 'kennis nemen, richtten wij het verzoek tot den heer Ouwen- dijk, Oude Singel, alhier, die een sein- toesiei in huis heeft, om eens te mo gen komen luisteren, hetwelk ons wel willend werd toegestaan, waarvoor wij genoemden heer Jbij'deze hartelijk dank zeggen. Te 9 uur werd Z.Exc, te Hilversum ingeleid door den chef van de i li 1- versumsche Seintoestellenfahriek, waarop wij de bekende duidelijke stem van den minister door het toestel met grootë gemakkelijkheid konden lioo- ren; slechts af en toe traden korte storingen in, die evenwel ons niet zoovee! deden missen, dat wij er den draad door verloren. Minister Colijn begon zijn rede in de ruimte ongeveer aldus ij« sfe sf« Diames en Hoeren! Het is mij een groote eer voor u te mogen optreden, al is 't ook, dat ik dit doe zonder '1 oog te hebben op u. Het is voor een spreker wel ietwat vreemd te spreken zonder dat hij 't oog op zijn hoorders heeft en bén gewoon in een groote zaal te spreken, doch in deze kleine ruimte krijg ik den indruk van „de stem eens roependen in de woestijn". Doch aan dezen toestand zijn ook voordeelen ver bonden. De spreker heeft van mterrup1- ties geen last en hij behoeft geen de bat te voeren, met repliek en dupliek, waarbij hij geroepen wordt nog eens te herhalen wat al herhaalde malen herhaald was, Ik ga tot u spreken -over den fi- Jianciöolen toestand van ons land. Wanneer ik dit doe, beschouw ik dien drieledig. Hoe die was; hoe die nu is en hoe die worden moet. I. Hoe vond ik dien toestand bij mijn •optreden als minister van financiën? Ik laat de buitengewone middelen nu buiten beschouwing. Ik neem eenvou dig de gewone. Ik' vond bij mijn op treden op 13 Aug. van het vorige jaar een opgemaakte begrooting voor 1924, waarop een tekort van 105 mil joen. Op 18 Sept., dus een maand daarna, werd de zitting der Staten- Generaul geopend; 10 Sept. moesten de des noodige stukken ter drukkerij zijn, dus had ik' slechts drie weken lijd om den toestand onder de oogen te zien en naar middelen te zoeken om het tekort te verminderen. In die drie weken had ik 7 millioen bezui nigd; toen de begrooting werd inge diend was er dus een tekort van ""98 miljoen. Doch dit cijfer,gaf dit tekort niet zuiver weer. Het betrof slechts den gewonen dienst, alleen 't bedrag van het tekort, zoover de rekeningen gepresenteerd waren. Ook waren er verplichtingen, waarvan vaststond, dat ook hel bedrag daarvan nog enkele miljoenen zou bedragen. Oji de vrij willige ouderdomsverzekcring en ook op den crisidienst moest nog 12 en 6 miljoen worden overgebracht; het tekort klom dus tot 98 plus 12 plus 6, dat is 11B miljoen. En nog was niet alles genomen. Er moest een niet-o-n- belangrijke verhooging volgen op den nationalcn dienst, er was ook te ver wachten, dat de pensioenwet enkele miljoenen meer zou vorderen. Nog meer het aantal schoolgaande kin deren neemt per jaar aanmerkelijk toe, wat een. vermeerdering van on derwijzers ten gevolge heeft; men was er met die .116 miljoen te dékken nog lang niet. Hei tekort bleef dus 1,40 miljoen per jaar, hetwelk later, omdat ik de inkomsten 10 miljoen hooger ko-n^ ramen, tot 1.30 miljoen inkromp. Nu stond men dus 'in September 1923 voor de noodzakelijkheid die 130 miljoen per jaar weg Le werken. Natuurlijk kon de toestand zoo iiiet Wijven. Ken zoodanige Staatshuishou ding. waarbij bet budget ieder jaar 130 miljoen meer aan uitgaven Vlan aan inkomen aanwees, zou ons land rechtstreeks naar den afgrond hebben gestuurd. Het was dus noodig in te grijpen, volgens een vooraf opgemaakt plan. He gewone zuinigheid was niet genoeg. Trouwens op dat gebied was door mijn voorganger minister de Geer al tegen geldverspilling gewaakt. Er was noodig een bepiaiala plan om het tekort uil den weg te ruimen. Van- zcll was aangewezen, dat men zor gen moest, dat de uitgaven nooit meer omhoog gingen. Allerlei wetten en maatregelen, hoe -gewenscht. ook pp zichzelf, moesten niet tot uitvoering worden gebracht. Deed men dit niet, dan Weel men achter de feiten aan- loopen en zou 't. blijken, dat weer een zuiver tekort zou ontstaan. Nu deed men mij van allen kant maatregelen ter bezuiniging aan de hand, doch daar waren er bij, die het tekort niet deden verminderen. En al dadelijk.was 't bezwaar, dat hij die raadgevers een getal als dit, buiten hun begripsvermogen valt. Sommigen deden maatregelen aan de hand, waar van zij meenden, dat het heele tekort er door zou zijn weggewerkt. Doch als ik nu de bezuinigingen, die van alle mij aan de hand gedane maal regelen te zamen het gevolg zijn, bij elkander Viieg, kom ik nog niet aan de drie ton. Voor hen, die niet gewoon zijn met die groote getallen te werken, wil ik met een voorbeeld aantoonen, welk een enorm getal 130 miljoen is. Als men op 1 Januari te middernacht begint, elke minuut tien bankjes van i f25 uit te tellen, dus f250 per mi- nuut, en gaat men daarmee door j f 15000 per uur of f360.000 per dag, i en dan tot 31 Dec. te middernacht, dan heeft men precies de 130 miljoen. Inlussehoti is dit. gemis aan begrips vermogen oorzaak gewe.'st, dat men mij allerlei onvervulbare eischen voor schreef. Er waren er, die versobering van den Staatsdienst eischten. Ik' zal er niet veel woorden aan verspillen, maar dat is praat uit de kinderka mer, om er de 'kinderen mee naar bed te drijven. Wie onze Staatsbegrooting' nader beziet, moet onder den indruk komen, dat die eisch volstrek onver vulbaar is. Bijvoorbeeld op de rente Nationale Schuld: 100 miljoen per jaar kan niel bezuinigd worden. Evenmin op de 50 miljoen 's jaurs die de Staat uit- j keert aan het ouderdoms- en invalidi- teitsfonds. Trouwens niemand in Ne- (Ierland gelooft, dat door dergelijke besnoeiingen hel tekort zou worden weg gemaakt. Neen, na aftrek van dergelijke posten blijft er te weinig over om daaruit een besparing van 130 miljoen per jaar te kunnen vinden. Anderen zeggen: bezuinig dan op Arbeid en Onderwijs, die zijn'duur. Is dit zoo? Trekt men van de uitga ven van het Departement vn.n Arbeid af alles wat de Staaf aan verschillen de fondsen uitkeert, dan blijft er van de ad minis tratieui tgaven niet veel. over. Op Arbeidsinspectie en Volks gezondheid is 2i/a miljoen bezuinigd. Het Onderwijs dan? 't Is waar een vierde der Staatsuitgaven betreft bet 1 Onderwijs, terwijl de salarislast meer dan de helft bedraagt van dien, welke door 't Rijk' wordt betaald. Maar ook hier is men op zekére grenzen aan gewezen. Er wordt gezegd, dat de schoolwet van 1920 oorzaak is geweest van de i opdrijving der uitgaven; en dan haalt men er de „onnoodige splitsing van scholen" bij. Niemand meer dan de minister van financiën- betreurt dit, in dien er te treuren valt: Maar als men van die „onnoodige" splitsing de kos ten der laatste jaren becijfert, dan komt men niet boven de vijf miljoen per jaar .Dus ook in die richting moet, althans niet uitsluitend worden ge zocht, om te 'komen tot sluitend ma king der begrooting. Half Augustus van 't vorige jaar heb ik ëen vluchtige berekening ge maakt om te zien of inkrimping mo gelijk was. En loen bleek,, dat men hot' budget in geen geval met meer dan 50 miljoen zou kunnen verlagen. Een paar maanden later was dat be drag op 40 miljoen berekend. Maar daardoor was men er nog niet. Als ik' in 5 jaar tijds 40 miljoen bespaar, dan worden er van andere zij weer allerlei maatregelen genomen, zoodat liet netto rendement na enkele jaren slechts 30 miljoen zou bedragen. Men moest in een andere richting gaan zoeken. Men vond dat de amb tenaarssalarissen moesten verminde ren 216 miljoen pier jaar, dat kon niet worden gehandhaafd. Op. zich zelf waren zi.j niel te hoog, maar 'I Rijk i kon niet meer betalen. Als men rekent, dat die salarissen in de hooge conjunc- tuurperiode die achter ons ligt zijn vastgesteld, een groote daling in den levensstandaard is ingetreden, en liet gros van het Nederlandsche volk in de verloop-en drie jaren in inkomen geducht is achteruit gegaan, dan ver staat men dal de ambtenaren, hoe jammer ook, die beweging hebben te volgen. Zoo komt men op- een bezui niging van 35 miljoen. Dan zijn er een' 'tweetal bedrijven, die zichzelf konden bedruipen, maai' nu teerden op 'kosten der. belasting schuldigen. Ik bedoel de Spoor en de Post. Het was duidelijk', da,t dit het derde punt in het dekküigsplan moest uitmaken. Zoo komt men tot een bezuiniging van 30 plus 35 plus 25 totaal 90 miljoen, te vinden langs den weg van versobering. De overige 40 miljoen moest dus gevonden wor den uit verhooging van (meest in directe) belastingen, te wetenverhoo ging accijns op bier, invoerrecht op thee; rij wielenbelastiüg, tabalk en verhooging van het tarief van "invoer rechten. Niemand is ■gekomen .met andere plannen. Alleen de heer Wibaut, doch deze is van de eene loopgraaf naar de andere teruggedrongen. Hij deed aa,n de hand een heffing eener pro gressieve winstbelasting van naam- looze vennootschappen hls eenig mid del om tot een sluitend budget te komen. Niemand zal echter gelöo-vcn, dat hierdoor 's lands finianciëele toe stand gezond kan worden gemaakt. Ook' op onderwijs moet bezuinigd doch daaronder vallen vele perspecti vische bezuinigingen. Ik ontken niet, dat op den duur hierin kan worden getreden. Maar alle uitgaven been sten op wetten en verminderen van der gelijke uitgaven kan niet geschieden zonder medewerking der Stateu-Genó- raal. Ook kan men niet plotseling dui zenden Rijksambtenaren ontslaan zon der wachtgelden; zoodat dergelijke be sparingen eerst geleidelijk effect gaan sorteeren. Verhooging van directe belastingen. Niemand heelt aangetoond, dat deze mogelijk is. Bij de massa heerscht dan ook de overtuiging, dat verbooging der directe belastingen moet worden afgesneden. De eenige, die getracht heeft staande te houden, dat een pro gressieve belasting moest gelegd op naamlooze vennootschappen, was de heer Wibaut; ik had daar op tegen, dat dan een bepaalde bron van inkom sten tweemaal getroffen wordt, eerst in de N. V. en daarna in het parti culier .inkomen. Een dergelijke maat regei is niel toelaatbaar. It. Hoe is de financieel© toestand o-p 't oogenhlik na, een jaar? I'k geef slechts globale cijefrs. Ik ,weet niet of ik somwijlen 'Ea rn er led en onder mijn hoorders heb, doch zij mogen dan weten, dat deze cijfers 'geen grondslag vormen voor een later te vormen debat. Ik wensch nu slechts 't Ned. publiek' voor te lichten voorzoover 't is aangesloten bij de radio; later verantwoord ik aan de St.. Gen. de nauwkeurige ge tallen. Bij de versobering lette men nu op M actueel effectieve en het pers- pectievische deel, dat n.i. pas later tot zijn recht k'omt, gelijk 'bij Onder wijs.. Bij de jóngste wetswijziging is 12'i/2 fniïjoen vrij gekomen plus 5 mil joen -door andere maatregelen. Nog 2Vi milj. wordt gevonden uit de mili taire uitgaven, doch die 'maatregelen zijn niet reëel voor de Indische re geering is geraadpleegd. Van de bezui niging is nu drie vierdengevonden. De salarisregeling wiaicht op de begroo ting van 1925. Bij de memorie van ant woord zullen de berekeningen gevoegd worden. Vast staat, dat op de salaris sen 35 miljoen op de begr. van '25 bezuinigd zal verkregen zijn. Het post bedrijf zal in 1925 een overschot heb ben en ook' van de Staatsspoorwegen zal 't tekorl vervallen zijn, zoodat de uitgaven voor deze beide bedrijven alsdan met. 25 miljoen zullen worden verlaagd. Belastingen. Bekend is, dat de .verhooging van bieraccijns en thee belasting en die op rijwielen bereids tot wet gevonden zijn. De slotsom is dus', dal 't program van den minister van financiën, zooals hij dat ontwikkeld heeft, in de Me morie van Antwoord op de Staatsbe grooting geheel tot uitvoering is ge bracht, en het ligt dus nu voorname lijk aan de Staten-Generaal of in 1925 een ongeveer sluitend budget zal wor den verkregen, zoover den gewonen dienst betreft, n.I. wanneer zij de twee ontwerpen (tabak en verhoogde invoerrechten) zullen aannemen. III. Het 3e punt: Wat het worden moet. Wij zijn er in 1925 nog niet. Wij moeten er op rekenen, dat er nog een stijging te wachten is waaraan meh niet kan ontkomen. Nu hebben wij geen vlottende schuld, maar tegen over de schatkistbiljetten staan even veel vorderingen van Staatswege. 'Re ken er echter .op-, dat 1924 nog een tekort zal hebben op den gewonen dienst en in '24 en '25 nog uitgaven te wachten zijn op den buitengewonen dienst, en dal nog maatregelen zullen gënomen worden, die in elk geval niet onmiddellijk zullen leiden tot stij ving van 's lands kas. Ook zijn er maatregelen achterwege gebleven, die op- den duur toch ingevoerd zullen moeten worden en dus uitgaven zul len vorderen, gezwegen nog van dc wenschelijke, die men niet ongestraft uitstellen 'kan. Men is er dus nog niet. Maar in 't belang van gansch het volk moet er mee worden gerekend, dat zonder verlaging onzer directe belas tingen op geen. blijvende bevordering van 's lands welvaart -te rekenen is. Daarom zal behoo-ren te worden ge streefd naar nog groo-tere versobering van den Staatsdienst, zoover en zoo lang mogelijk, o.m. door nog meerdere inkrimping van het ambtenarencorps, opdat Nederland weer een land wordt waar men gaarne woont. V Het- schip van Staat, hoe ook aan oogenblikkelijk gevaar ontkomen, is echter nog niet in veilige haven. Om daartoe te geraken is noodig, dat de kapitaalvorming niet wordt aangetast en geen te groo-t aandeel van liet na tionaal .inkomen worde gevorderd. Ondanks de klinkende eischen van sommige propagandisten tot bestrij ding van het kapitaal moet worden volgehouden, dat. het kapitaal en ve-ei kapitaal een zegen is en kapitaalvor ming noodzakelijk is in verband met de toenemende bevolkingjaarlijks toch komen er 100- a 150 duizend bijvoor -al die nieuwe monden, die mee-eten aan -den disch, moet ruimte zijn. Met deze vermeerdering van ve- lental moet kapitaal toeneming gelijken tred houden. Het is niet zoo eenvou dig daarvan een juiste becijfering te geven. Bruins stelde vast de noodza kelijkheid van een kapitaalioeneming va-n 500 miljoen; ik zelf meen 300 a 350 miljoen. Op 't oogenhlik is er geen sprake van toeneming. Het is zelfs de vraag of op 't kapitaal niel wordt ingeteerd. Wordt dit niet gestuil dan wordt Nederland onvermijdelijk gevoerd naar het pauperisme. Noodig is dus om te creëeren een middel om de bevolking een dragelijk bestaan te verzekeren, door vermindering van den belastingdruk. Langs dien weg wordt de meeste zekerheid voor ka pitaalvorming geschapen. Zoo wordt in de naaste toekomst voorkomen een toestand van oeconomisch verval en de weg heropend en weer te geraken tot ©economische ontwikkeling van Nederland In de komende jaren is hard werken een gebiedende eisch. En hiermede Dames en Heeren dank ik' u dat gij mij zoo lankmoedig hebt aangehoord. Mogen velen uwer over 't gehoorde nadenken, en trachten zich oen oordeel te vormen over den toe stand. I Het verslag is lang, al hebben wij j ons nog moeien bekorten. Maar het gewicht der zaak vorderde het; en ook het ongewone het weergeven van j een radio-speech validen minister van financiën, voor de eerste maal noopte ons tot meer da.11 gewone aandacht. Men beschouwe het dan ook' niet als een precedent. HOLLANDS BESTE FABRIKAAT Gisteravond vergaderde rle Gemeente raad onder, voorzitterschap van den heer v. d. Bout (loco-burgemeester), die met voorlezing van het gebed opent. Afwezig dhr v. Bommel v. Vloten. 1. Ingekomen stukken. Behalve de gisteren reeds genoemde zijn nog ingekomen: Verzoek van Ged. Staten om mede te deelen of er eventueel bezwaren bestaan tegen verzetting der kermis te Brouwershaven. Verzoek van den 'heer K. M. Koppejan om den zinkput belendende aan hot per- ceel Voorstad 43Jte deen verbeteren, j Al de irigéköm'erf stukken worden voor I kennisgeving aangenomen, behalve het 1 verzoek van den heer Koppejan, dat naar B" en. Wi. gaat om prae-advies. 3. Balans en verlies- en winstrekening van tiet gasbedrijf over 1923. Dhr Crucq meent, dat, door de groote winst, die er gemaakt is, bet niet noodig was, dat er langer gewerkt werd. Dhr Stieg-er zegt, dat door de werkv-erlenging voldaan is aan den wensch van den Baad tot algemeene salarisverlaging. De gasfa briek-beambten houden dus hun salaris, maar werken langer.. Deze zaak is in overleg met het personeel geregeld. Dhr Gruccr vindt, dat de gasconimissie hierin wat voorbarig was. Over het andere ge- meentepersoneel is nog niet beslist, en het personeel van de gasfabriek heeft de indirecte verlaging al een half jaar te pakken. Spr. vindt de lage loonen van 18 gulden voor hen die graafwerk verrichten, niet gemotiveerd. Dhr Stie- ger meent, dat dhr Crucq nu weer twee zaken verwart. De gasconimissie heeft gemeend een billijk loon van f 18 per week voor het graafwerk bepaald te heb ben. Het is hooger dan bij de werkver schaffing. D-e werklieden waren er zeer mee ingenomen en er kwamen zeer vele aanbiedingen. Dhr Go-edblo-e-d acht, dat dhr Crucq met zijn betoog geheel de plank mis is. Of een gemeentebedrijf op zich zelf hooge loonen zou kunnen betalen, mag nooit een motief zijn. Het gaat hier over liet geliee.l van het .gemeentebeleid. De balans wordt daarna vastgesteld. 4. Voorstellen tot wijziging van den gasprijs. Allereerst komt in behandeling de ver laging van den gasprijs voor gewoon ge bruik met 1 Juli met 1 cent-per kub. kt. (hot in de vorige vergadering aangehou den voorstel). De fin. comm. gaat ao coord met de verlaging van den gasprijs met 1 ct. per kub. M. Uit de mededee- lingen van de gas-commissie is haar ge bleken, dat ook bij deze verlaging het vormen van reserves niet is uitgesloten. Door het vormen van een reserve zal men In de toekomst gewapend zijn te gen de kosten van mogelijke uitbreidin gen, verhooging van de prijzen der grond stoffen enz. Ook zal hierdoor bereikt kunnen worden dat het gasbedrijf gezond blijft en dat de gasprijs niet onderhevig zal zijn aan sterke schommelingen. De fin. commissie merkt nog od dat de revenuen van gemeentelijke bedrijven dikwijls worden aangewend tot verlaging van den belastingdruk. In het algemeen acht de fin. commissie dezen toestand niet gewenscht voor Goes. I11 tijden van abnormalen belastingdruk, zooals thans, moet een dergelijke maatregel ernstig overwogen worden. Dhr Crucq kan zich niet de voorstellen der gascommissië nfet vereenigen. Hij zou de reductie voor industriëel (groot) ver bruik niet zoo groot willen maken en den gasprijs voor particulier verbruik met- 2 cent. willen verminderen. Spr. voorziet toch geen meerder gasverbruik voor ker ken en scholen. De meeste scholen heb ben centrale verwarming en alleen de Herv. kerk heeft gasverwarming. Volgens spr .is de gemeente de eerste groot-ver bruiker. Verder postkantoor, etc., waar men toch niet builen gas kan. Spr. zon wel voor de iierV. kérk eon u Dring willen maken. Dhr v. d. Bout meent, dat men bezwaarlijk in een verordening der gelijke uitzonderingen kan maken. Dhr Stieger zegt, dat bij meerdere ver laging van den algemconen gasprijs dan 1 cent. geen voldoende bedrug voor re serve over blijft. E11 juist daaron dringt de fin. comm. aan. Wat de reductie voor de industrie be treft. die is uitgegaan van den directeur vau de gasfabriek, die waarnam, dat vele gasmotoren werden vervangen door vuw-oliemo(oren. Ook wilde liet Ned. Ilerv. kerkbestuur komen tot centrale ver warming. Zulk een klant wil liet gasbe drijf natuurlijk gaarne behouden. En van daar, dat ook reductie voor kerk en schoolbesturen werd toegestaan. Dat ge tuigt van wijs beleid. Dhr v. Poelgeest zegt: juist, omdat de industrie zooveel gas verbruikt in do z.g.11. stille uren, kan aan de klein-verbruikers goedkoo- por gas worden geleverd, omdat do ca paciteit der gasfabriek daardoor omhoog wordt gevoerd. Betrok de industrie geen groote hoeveelheid gas, dan moest nood zakelijk de algemeene gasprijs hooger zijiV omdat dan. de fabriek onvoordeel igor zou exploiteeren. Dhr Buis zegt, dat de menschen in Kloetinge en Wilhelminadorp nu nog veel de kachel voor 'toten koken stoken, om dat dit goedkooper is dan gas. Bij een gasprijsverlaging met 2 cent zou het gas verbruik daar toenemen. Dhr. Stieger zegt, dat er zeer weinig plaatsen ziin, waar de gasprijs lager is dan deze nu in Goes wordt (10 cent). Goes maakt een goed figuur. Dhr Goedbloed merkt tegenover dlir Crucq op, dat de voorgestelde reductie- niet is voorgesteld in 't belang van de industrie, maar van het gasbedrijf en ook van de klein-verbruikers. Dhr Vienings zegtv dat dhr Crucq hetzelfde paardje als dhr de Die berijdt. De gasfabriek doet als iedere neringdoende: hoe meer ik verkoop, des te goedkooper kan ik het leveren. De mindere man wordt zooveel mogelijk ge riefd, juist door het groot-gebruik. Men komt niet den minderen man in 't ge vlei, door steeds grooter verlaging voor te stellen dan de gascommissië. Dat doet men wel, door het voorstel dor gascom missië te steunen. Hot voorstel Crucq wordt verworpen met 10 tegen 2 stemmen. |Het voorstel van B. en W. (gasprijsverlaging met 1 cent) wordt z. h. s. aangenomen. Ook dat betreffende de reductie voor het groot verbruik. - 1 5. Voorstel tot verbouwing der stoke rij van het gemeentegasbedrijf. Dhr. v. Poelgeest vraagt, waarom B. on W. ko men met dit voorstel, terwijl in de laatste C jaar l1/2 ton is uitgegeven door het gasbedrijf, zonder dat de Raad daarin is gekend. Dhr. v. et. Bout zegt, dat het er misschien tusschen door geglipt is. De gascommissië kan niet beschikken over de reserves, zonder toestemming van den Raad. Dhr. v. Poelgeest: pardon: de gas- commissie heeft niet beschikt, maar B. en W. hebben dat gedaan zonder den Raad te kennen. Dhr. v. d. Bout belooft dan beters.chap en zegt handha ving van art. 141 der Gemeentewet toe. Dhr. Vienings is van andere meening. Het gaat hier 0111 een uitgaaf, waarvoor het geld aanwezig is. Het geld moet dus niet door de gemeente gevoteerd wor den. Het budgetrecht is niet in 't geding. De gascommissië.zou hier zelfstandig kun nen beslissen. De zaak zou veranderen als er geen geld aanwezig was. Dhr. Goedbloed is 't hiermede eens. Het gas bedrijf zou dan ook geen pakje spijkers zelfstandig mogen lcoopen. Dhr. v. Poel geest merkt op, dat in den geest van den heer Vienings in vele gemeenten ge handeld wordt. Maar nu zijn B. eu W. van Goes zeker eenigszins voorzichtig, omdat de begrooting voor dit jaar nog niet is goedgekeurd? Dit is de manier, 0111 van Ged. Staten toch de goedkeuring vau deze uitgaaf te krijgen. De voorz. zegt: dat deze uitgaaf niet aan de goed keuring van Ged. Staten is onderworpen. Dhr. v. Poelgeest dacht, dat ieder besluit tot voteeren van geld aan Ged. Staten moest worden gezonden. Dhr. Crucq wil, nu er toch gebouwd moet worden, den scherpen hoek (Polderscheweg - Begraaf- plaatsweg) tot een ronden hoek maken. Het voorstel van B- en W. wordt aange nomen. (i. Verzoek van den heer J. M. Rooien om bestrating en rioleering aan te bren gen voor de perceelen 'sH. Hendrikskin- derenstraat 711. Het afwijzend prae- advies van B. en W. wordt zonder dis cussie goedgevonden. 10. Benoeming van een lid van het bur gerlijk Armbestuur in de vacature, ont staan door het overlijden van den heer W. S. Duvekot. Dhr. Crucq zegt, dat hot hem bevreemdt, dat op de aanbeve ling weer geen sociaal-democraat voor komt, wat al verscheidene malen is toe gezegd. De voorz. zegt, dat er van een belofte geen sprake is. Het verzoek is overgebracht naar het Burg. Armbestuur, lin het is geen voordracht, maar een aanbeveling. De stemming is dus vrij. De uitslag van de stemming is: gekozen dhr. I z. W e s s e 1 met 9 st. tegen 2 st. op dhr. Overhoff en 1 blanco. Dhr. Goed bloed zou het op prijs stellen, als de bezwaren van den heer Crucq ter ken nis werden gebracht van het B. A. De voorz. zegt, dat dit reeds is geschied. 11. Verzoek van den heer C. J. Snouck om eervol ontslag als onderwijzer aan de O. L. school B. De voorz. zegt, dat dhr. Snouck 't grootste deel vau zijn le ven hier bij 't onderwijs werkzaam is geweest. Zijn leerlingen en oud-leerlingen dragen hem veel genegenheid toe. Daar om is een extra-woord van dank in den.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1924 | | pagina 5