I> E ZEEUW
tweede blad.
Gemeenteraad van Goes.
VAN
ZATERDAG 28 JUNI 1924. No. 227
DE FINANCIEELE TOESTAND.
Uil de bladen vernamen wij, dat
minister olijn Vrijdagavond Ie 9 uur
een radio-rede te Hilversum zou uit
spreken, die door heel Nederland,
waar men een radio-toestel heeft, zou
kunnen gehoord worden.
Om onz - lezers heel vlug van deze
rede te duen 'kennis nemen, richtten
wij het verzoek tot den heer Ouwen-
dijk, Oude Singel, alhier, die een sein-
toesiei in huis heeft, om eens te mo
gen komen luisteren, hetwelk ons wel
willend werd toegestaan, waarvoor wij
genoemden heer Jbij'deze hartelijk dank
zeggen.
Te 9 uur werd Z.Exc, te Hilversum
ingeleid door den chef van de i li 1-
versumsche Seintoestellenfahriek,
waarop wij de bekende duidelijke stem
van den minister door het toestel met
grootë gemakkelijkheid konden lioo-
ren; slechts af en toe traden korte
storingen in, die evenwel ons niet
zoovee! deden missen, dat wij er den
draad door verloren.
Minister Colijn begon zijn rede in
de ruimte ongeveer aldus
ij« sfe sf«
Diames en Hoeren!
Het is mij een groote eer voor u
te mogen optreden, al is 't ook, dat
ik dit doe zonder '1 oog te hebben
op u. Het is voor een spreker wel
ietwat vreemd te spreken zonder dat
hij 't oog op zijn hoorders heeft en
bén gewoon in een groote zaal te
spreken, doch in deze kleine ruimte
krijg ik den indruk van „de stem eens
roependen in de woestijn". Doch aan
dezen toestand zijn ook voordeelen ver
bonden. De spreker heeft van mterrup1-
ties geen last en hij behoeft geen de
bat te voeren, met repliek en dupliek,
waarbij hij geroepen wordt nog eens
te herhalen wat al herhaalde malen
herhaald was,
Ik ga tot u spreken -over den fi-
Jianciöolen toestand van ons land.
Wanneer ik dit doe, beschouw ik dien
drieledig. Hoe die was; hoe die nu
is en hoe die worden moet.
I.
Hoe vond ik dien toestand bij mijn
•optreden als minister van financiën?
Ik laat de buitengewone middelen nu
buiten beschouwing. Ik neem eenvou
dig de gewone. Ik' vond bij mijn op
treden op 13 Aug. van het vorige
jaar een opgemaakte begrooting voor
1924, waarop een tekort van 105 mil
joen. Op 18 Sept., dus een maand
daarna, werd de zitting der Staten-
Generaul geopend; 10 Sept. moesten
de des noodige stukken ter drukkerij
zijn, dus had ik' slechts drie weken
lijd om den toestand onder de oogen
te zien en naar middelen te zoeken
om het tekort te verminderen. In die
drie weken had ik 7 millioen bezui
nigd; toen de begrooting werd inge
diend was er dus een tekort van ""98
miljoen. Doch dit cijfer,gaf dit tekort
niet zuiver weer. Het betrof slechts
den gewonen dienst, alleen 't bedrag
van het tekort, zoover de rekeningen
gepresenteerd waren. Ook waren er
verplichtingen, waarvan vaststond, dat
ook hel bedrag daarvan nog enkele
miljoenen zou bedragen. Oji de vrij
willige ouderdomsverzekcring en ook
op den crisidienst moest nog 12 en
6 miljoen worden overgebracht; het
tekort klom dus tot 98 plus 12 plus 6,
dat is 11B miljoen. En nog was niet
alles genomen. Er moest een niet-o-n-
belangrijke verhooging volgen op den
nationalcn dienst, er was ook te ver
wachten, dat de pensioenwet enkele
miljoenen meer zou vorderen. Nog
meer het aantal schoolgaande kin
deren neemt per jaar aanmerkelijk
toe, wat een. vermeerdering van on
derwijzers ten gevolge heeft; men was
er met die .116 miljoen te dékken nog
lang niet. Hei tekort bleef dus 1,40
miljoen per jaar, hetwelk later, omdat
ik de inkomsten 10 miljoen hooger
ko-n^ ramen, tot 1.30 miljoen inkromp.
Nu stond men dus 'in September
1923 voor de noodzakelijkheid die
130 miljoen per jaar weg Le werken.
Natuurlijk kon de toestand zoo iiiet
Wijven. Ken zoodanige Staatshuishou
ding. waarbij bet budget ieder jaar
130 miljoen meer aan uitgaven Vlan
aan inkomen aanwees, zou ons land
rechtstreeks naar den afgrond hebben
gestuurd. Het was dus noodig in te
grijpen, volgens een vooraf opgemaakt
plan. He gewone zuinigheid was niet
genoeg. Trouwens op dat gebied was
door mijn voorganger minister de Geer
al tegen geldverspilling gewaakt. Er
was noodig een bepiaiala plan om het
tekort uil den weg te ruimen. Van-
zcll was aangewezen, dat men zor
gen moest, dat de uitgaven nooit meer
omhoog gingen. Allerlei wetten en
maatregelen, hoe -gewenscht. ook pp
zichzelf, moesten niet tot uitvoering
worden gebracht. Deed men dit niet,
dan Weel men achter de feiten aan-
loopen en zou 't. blijken, dat weer
een zuiver tekort zou ontstaan.
Nu deed men mij van allen kant
maatregelen ter bezuiniging aan de
hand, doch daar waren er bij, die het
tekort niet deden verminderen. En al
dadelijk.was 't bezwaar, dat hij die
raadgevers een getal als dit, buiten
hun begripsvermogen valt. Sommigen
deden maatregelen aan de hand, waar
van zij meenden, dat het heele tekort
er door zou zijn weggewerkt. Doch als
ik nu de bezuinigingen, die van alle
mij aan de hand gedane maal regelen
te zamen het gevolg zijn, bij elkander
Viieg, kom ik nog niet aan de drie
ton. Voor hen, die niet gewoon zijn
met die groote getallen te werken,
wil ik met een voorbeeld aantoonen,
welk een enorm getal 130 miljoen is.
Als men op 1 Januari te middernacht
begint, elke minuut tien bankjes van
i f25 uit te tellen, dus f250 per mi-
nuut, en gaat men daarmee door
j f 15000 per uur of f360.000 per dag,
i en dan tot 31 Dec. te middernacht,
dan heeft men precies de 130 miljoen.
Inlussehoti is dit. gemis aan begrips
vermogen oorzaak gewe.'st, dat men
mij allerlei onvervulbare eischen voor
schreef.
Er waren er, die versobering van
den Staatsdienst eischten. Ik' zal er
niet veel woorden aan verspillen,
maar dat is praat uit de kinderka
mer, om er de 'kinderen mee naar bed
te drijven. Wie onze Staatsbegrooting'
nader beziet, moet onder den indruk
komen, dat die eisch volstrek onver
vulbaar is.
Bijvoorbeeld op de rente Nationale
Schuld: 100 miljoen per jaar kan niel
bezuinigd worden. Evenmin op de
50 miljoen 's jaurs die de Staat uit-
j keert aan het ouderdoms- en invalidi-
teitsfonds. Trouwens niemand in Ne-
(Ierland gelooft, dat door dergelijke
besnoeiingen hel tekort zou worden
weg gemaakt. Neen, na aftrek van
dergelijke posten blijft er te weinig
over om daaruit een besparing van
130 miljoen per jaar te kunnen vinden.
Anderen zeggen: bezuinig dan op
Arbeid en Onderwijs, die zijn'duur.
Is dit zoo? Trekt men van de uitga
ven van het Departement vn.n Arbeid
af alles wat de Staaf aan verschillen
de fondsen uitkeert, dan blijft er van
de ad minis tratieui tgaven niet veel.
over. Op Arbeidsinspectie en Volks
gezondheid is 2i/a miljoen bezuinigd.
Het Onderwijs dan? 't Is waar een
vierde der Staatsuitgaven betreft bet
1 Onderwijs, terwijl de salarislast meer
dan de helft bedraagt van dien, welke
door 't Rijk' wordt betaald. Maar ook
hier is men op zekére grenzen aan
gewezen.
Er wordt gezegd, dat de schoolwet
van 1920 oorzaak is geweest van de
i opdrijving der uitgaven; en dan haalt
men er de „onnoodige splitsing van
scholen" bij. Niemand meer dan de
minister van financiën- betreurt dit, in
dien er te treuren valt: Maar als men
van die „onnoodige" splitsing de kos
ten der laatste jaren becijfert, dan
komt men niet boven de vijf miljoen
per jaar .Dus ook in die richting moet,
althans niet uitsluitend worden ge
zocht, om te 'komen tot sluitend ma
king der begrooting.
Half Augustus van 't vorige jaar
heb ik ëen vluchtige berekening ge
maakt om te zien of inkrimping mo
gelijk was. En loen bleek,, dat men
hot' budget in geen geval met meer
dan 50 miljoen zou kunnen verlagen.
Een paar maanden later was dat be
drag op 40 miljoen berekend. Maar
daardoor was men er nog niet. Als
ik' in 5 jaar tijds 40 miljoen bespaar,
dan worden er van andere zij weer
allerlei maatregelen genomen, zoodat
liet netto rendement na enkele jaren
slechts 30 miljoen zou bedragen.
Men moest in een andere richting
gaan zoeken. Men vond dat de amb
tenaarssalarissen moesten verminde
ren 216 miljoen pier jaar, dat kon
niet worden gehandhaafd. Op. zich
zelf waren zi.j niel te hoog, maar 'I Rijk
i kon niet meer betalen. Als men rekent,
dat die salarissen in de hooge conjunc-
tuurperiode die achter ons ligt zijn
vastgesteld, een groote daling in den
levensstandaard is ingetreden, en liet
gros van het Nederlandsche volk in
de verloop-en drie jaren in inkomen
geducht is achteruit gegaan, dan ver
staat men dal de ambtenaren, hoe
jammer ook, die beweging hebben te
volgen. Zoo komt men op- een bezui
niging van 35 miljoen.
Dan zijn er een' 'tweetal bedrijven,
die zichzelf konden bedruipen, maai'
nu teerden op 'kosten der. belasting
schuldigen. Ik bedoel de Spoor en
de Post. Het was duidelijk', da,t dit
het derde punt in het dekküigsplan
moest uitmaken. Zoo komt men tot
een bezuiniging van 30 plus 35 plus
25 totaal 90 miljoen, te vinden langs
den weg van versobering. De overige
40 miljoen moest dus gevonden wor
den uit verhooging van (meest in
directe) belastingen, te wetenverhoo
ging accijns op bier, invoerrecht op
thee; rij wielenbelastiüg, tabalk en
verhooging van het tarief van "invoer
rechten.
Niemand is ■gekomen .met andere
plannen. Alleen de heer Wibaut, doch
deze is van de eene loopgraaf naar
de andere teruggedrongen. Hij deed
aa,n de hand een heffing eener pro
gressieve winstbelasting van naam-
looze vennootschappen hls eenig mid
del om tot een sluitend budget te
komen. Niemand zal echter gelöo-vcn,
dat hierdoor 's lands finianciëele toe
stand gezond kan worden gemaakt.
Ook' op onderwijs moet bezuinigd
doch daaronder vallen vele perspecti
vische bezuinigingen. Ik ontken niet,
dat op den duur hierin kan worden
getreden. Maar alle uitgaven been sten
op wetten en verminderen van der
gelijke uitgaven kan niet geschieden
zonder medewerking der Stateu-Genó-
raal. Ook kan men niet plotseling dui
zenden Rijksambtenaren ontslaan zon
der wachtgelden; zoodat dergelijke be
sparingen eerst geleidelijk effect gaan
sorteeren.
Verhooging van directe belastingen.
Niemand heelt aangetoond, dat deze
mogelijk is. Bij de massa heerscht dan
ook de overtuiging, dat verbooging
der directe belastingen moet worden
afgesneden. De eenige, die getracht
heeft staande te houden, dat een pro
gressieve belasting moest gelegd op
naamlooze vennootschappen, was de
heer Wibaut; ik had daar op tegen,
dat dan een bepaalde bron van inkom
sten tweemaal getroffen wordt, eerst
in de N. V. en daarna in het parti
culier .inkomen. Een dergelijke maat
regei is niel toelaatbaar.
It.
Hoe is de financieel© toestand o-p
't oogenhlik na, een jaar?
I'k geef slechts globale cijefrs.
Ik ,weet niet of ik somwijlen 'Ea
rn er led en onder mijn hoorders heb,
doch zij mogen dan weten, dat deze
cijfers 'geen grondslag vormen voor
een later te vormen debat. Ik wensch
nu slechts 't Ned. publiek' voor te
lichten voorzoover 't is aangesloten
bij de radio; later verantwoord ik
aan de St.. Gen. de nauwkeurige ge
tallen.
Bij de versobering lette men nu
op M actueel effectieve en het pers-
pectievische deel, dat n.i. pas later
tot zijn recht k'omt, gelijk 'bij Onder
wijs.. Bij de jóngste wetswijziging is
12'i/2 fniïjoen vrij gekomen plus 5 mil
joen -door andere maatregelen. Nog
2Vi milj. wordt gevonden uit de mili
taire uitgaven, doch die 'maatregelen
zijn niet reëel voor de Indische re
geering is geraadpleegd. Van de bezui
niging is nu drie vierdengevonden.
De salarisregeling wiaicht op de begroo
ting van 1925. Bij de memorie van ant
woord zullen de berekeningen gevoegd
worden. Vast staat, dat op de salaris
sen 35 miljoen op de begr. van '25
bezuinigd zal verkregen zijn. Het post
bedrijf zal in 1925 een overschot heb
ben en ook' van de Staatsspoorwegen
zal 't tekorl vervallen zijn, zoodat de
uitgaven voor deze beide bedrijven
alsdan met. 25 miljoen zullen worden
verlaagd.
Belastingen. Bekend is, dat de
.verhooging van bieraccijns en thee
belasting en die op rijwielen bereids
tot wet gevonden zijn.
De slotsom is dus', dal 't program
van den minister van financiën, zooals
hij dat ontwikkeld heeft, in de Me
morie van Antwoord op de Staatsbe
grooting geheel tot uitvoering is ge
bracht, en het ligt dus nu voorname
lijk aan de Staten-Generaal of in 1925
een ongeveer sluitend budget zal wor
den verkregen, zoover den gewonen
dienst betreft, n.I. wanneer zij de
twee ontwerpen (tabak en verhoogde
invoerrechten) zullen aannemen.
III.
Het 3e punt: Wat het worden moet.
Wij zijn er in 1925 nog niet. Wij
moeten er op rekenen, dat er nog
een stijging te wachten is waaraan
meh niet kan ontkomen. Nu hebben
wij geen vlottende schuld, maar tegen
over de schatkistbiljetten staan even
veel vorderingen van Staatswege. 'Re
ken er echter .op-, dat 1924 nog een
tekort zal hebben op den gewonen
dienst en in '24 en '25 nog uitgaven
te wachten zijn op den buitengewonen
dienst, en dal nog maatregelen zullen
gënomen worden, die in elk geval
niet onmiddellijk zullen leiden tot stij
ving van 's lands kas. Ook zijn er
maatregelen achterwege gebleven, die
op- den duur toch ingevoerd zullen
moeten worden en dus uitgaven zul
len vorderen, gezwegen nog van dc
wenschelijke, die men niet ongestraft
uitstellen 'kan. Men is er dus nog niet.
Maar in 't belang van gansch het volk
moet er mee worden gerekend, dat
zonder verlaging onzer directe belas
tingen op geen. blijvende bevordering
van 's lands welvaart -te rekenen is.
Daarom zal behoo-ren te worden ge
streefd naar nog groo-tere versobering
van den Staatsdienst, zoover en zoo
lang mogelijk, o.m. door nog meerdere
inkrimping van het ambtenarencorps,
opdat Nederland weer een land wordt
waar men gaarne woont.
V Het- schip van Staat, hoe ook aan
oogenblikkelijk gevaar ontkomen, is
echter nog niet in veilige haven. Om
daartoe te geraken is noodig, dat de
kapitaalvorming niet wordt aangetast
en geen te groo-t aandeel van liet na
tionaal .inkomen worde gevorderd.
Ondanks de klinkende eischen van
sommige propagandisten tot bestrij
ding van het kapitaal moet worden
volgehouden, dat. het kapitaal en ve-ei
kapitaal een zegen is en kapitaalvor
ming noodzakelijk is in verband met
de toenemende bevolkingjaarlijks
toch komen er 100- a 150 duizend
bijvoor -al die nieuwe monden, die
mee-eten aan -den disch, moet ruimte
zijn. Met deze vermeerdering van ve-
lental moet kapitaal toeneming gelijken
tred houden. Het is niet zoo eenvou
dig daarvan een juiste becijfering te
geven. Bruins stelde vast de noodza
kelijkheid van een kapitaalioeneming
va-n 500 miljoen; ik zelf meen 300
a 350 miljoen. Op 't oogenhlik is er
geen sprake van toeneming. Het is
zelfs de vraag of op 't kapitaal niel
wordt ingeteerd. Wordt dit niet gestuil
dan wordt Nederland onvermijdelijk
gevoerd naar het pauperisme. Noodig
is dus om te creëeren een middel
om de bevolking een dragelijk bestaan
te verzekeren, door vermindering van
den belastingdruk. Langs dien weg
wordt de meeste zekerheid voor ka
pitaalvorming geschapen. Zoo wordt
in de naaste toekomst voorkomen een
toestand van oeconomisch verval en
de weg heropend en weer te geraken
tot ©economische ontwikkeling van
Nederland
In de komende jaren is hard werken
een gebiedende eisch.
En hiermede Dames en Heeren dank
ik' u dat gij mij zoo lankmoedig hebt
aangehoord. Mogen velen uwer over
't gehoorde nadenken, en trachten zich
oen oordeel te vormen over den toe
stand. I
Het verslag is lang, al hebben wij j
ons nog moeien bekorten. Maar het
gewicht der zaak vorderde het; en
ook het ongewone het weergeven van j
een radio-speech validen minister van
financiën, voor de eerste maal noopte
ons tot meer da.11 gewone aandacht.
Men beschouwe het dan ook' niet als
een precedent.
HOLLANDS BESTE FABRIKAAT
Gisteravond vergaderde rle Gemeente
raad onder, voorzitterschap van den heer
v. d. Bout (loco-burgemeester), die met
voorlezing van het gebed opent.
Afwezig dhr v. Bommel v. Vloten.
1. Ingekomen stukken.
Behalve de gisteren reeds genoemde
zijn nog ingekomen: Verzoek van Ged.
Staten om mede te deelen of er eventueel
bezwaren bestaan tegen verzetting der
kermis te Brouwershaven.
Verzoek van den 'heer K. M. Koppejan
om den zinkput belendende aan hot per-
ceel Voorstad 43Jte deen verbeteren,
j Al de irigéköm'erf stukken worden voor
I kennisgeving aangenomen, behalve het
1 verzoek van den heer Koppejan, dat naar
B" en. Wi. gaat om prae-advies.
3. Balans en verlies- en winstrekening
van tiet gasbedrijf over 1923.
Dhr Crucq meent, dat, door de groote
winst, die er gemaakt is, bet niet noodig
was, dat er langer gewerkt werd. Dhr
Stieg-er zegt, dat door de werkv-erlenging
voldaan is aan den wensch van den Baad
tot algemeene salarisverlaging. De gasfa
briek-beambten houden dus hun salaris,
maar werken langer.. Deze zaak is in
overleg met het personeel geregeld. Dhr
Gruccr vindt, dat de gasconimissie hierin
wat voorbarig was. Over het andere ge-
meentepersoneel is nog niet beslist, en
het personeel van de gasfabriek heeft
de indirecte verlaging al een half jaar
te pakken. Spr. vindt de lage loonen
van 18 gulden voor hen die graafwerk
verrichten, niet gemotiveerd. Dhr Stie-
ger meent, dat dhr Crucq nu weer twee
zaken verwart. De gasconimissie heeft
gemeend een billijk loon van f 18 per
week voor het graafwerk bepaald te heb
ben. Het is hooger dan bij de werkver
schaffing. D-e werklieden waren er zeer
mee ingenomen en er kwamen zeer vele
aanbiedingen.
Dhr Go-edblo-e-d acht, dat dhr Crucq
met zijn betoog geheel de plank mis is.
Of een gemeentebedrijf op zich zelf hooge
loonen zou kunnen betalen, mag nooit
een motief zijn. Het gaat hier over liet
geliee.l van het .gemeentebeleid.
De balans wordt daarna vastgesteld.
4. Voorstellen tot wijziging van den
gasprijs.
Allereerst komt in behandeling de ver
laging van den gasprijs voor gewoon ge
bruik met 1 Juli met 1 cent-per kub. kt.
(hot in de vorige vergadering aangehou
den voorstel). De fin. comm. gaat ao
coord met de verlaging van den gasprijs
met 1 ct. per kub. M. Uit de mededee-
lingen van de gas-commissie is haar ge
bleken, dat ook bij deze verlaging het
vormen van reserves niet is uitgesloten.
Door het vormen van een reserve zal
men In de toekomst gewapend zijn te
gen de kosten van mogelijke uitbreidin
gen, verhooging van de prijzen der grond
stoffen enz. Ook zal hierdoor bereikt
kunnen worden dat het gasbedrijf gezond
blijft en dat de gasprijs niet onderhevig
zal zijn aan sterke schommelingen.
De fin. commissie merkt nog od dat
de revenuen van gemeentelijke bedrijven
dikwijls worden aangewend tot verlaging
van den belastingdruk. In het algemeen
acht de fin. commissie dezen toestand
niet gewenscht voor Goes. I11 tijden van
abnormalen belastingdruk, zooals thans,
moet een dergelijke maatregel ernstig
overwogen worden.
Dhr Crucq kan zich niet de voorstellen
der gascommissië nfet vereenigen. Hij zou
de reductie voor industriëel (groot) ver
bruik niet zoo groot willen maken en
den gasprijs voor particulier verbruik met-
2 cent. willen verminderen. Spr. voorziet
toch geen meerder gasverbruik voor ker
ken en scholen. De meeste scholen heb
ben centrale verwarming en alleen de
Herv. kerk heeft gasverwarming. Volgens
spr .is de gemeente de eerste groot-ver
bruiker. Verder postkantoor, etc., waar
men toch niet builen gas kan. Spr. zon
wel voor de iierV. kérk eon u Dring
willen maken. Dhr v. d. Bout meent, dat
men bezwaarlijk in een verordening der
gelijke uitzonderingen kan maken.
Dhr Stieger zegt, dat bij meerdere ver
laging van den algemconen gasprijs dan
1 cent. geen voldoende bedrug voor re
serve over blijft. E11 juist daaron dringt
de fin. comm. aan.
Wat de reductie voor de industrie be
treft. die is uitgegaan van den directeur
vau de gasfabriek, die waarnam, dat
vele gasmotoren werden vervangen door
vuw-oliemo(oren. Ook wilde liet Ned.
Ilerv. kerkbestuur komen tot centrale ver
warming. Zulk een klant wil liet gasbe
drijf natuurlijk gaarne behouden. En van
daar, dat ook reductie voor kerk en
schoolbesturen werd toegestaan. Dat ge
tuigt van wijs beleid. Dhr v. Poelgeest
zegt: juist, omdat de industrie zooveel
gas verbruikt in do z.g.11. stille uren,
kan aan de klein-verbruikers goedkoo-
por gas worden geleverd, omdat do ca
paciteit der gasfabriek daardoor omhoog
wordt gevoerd. Betrok de industrie geen
groote hoeveelheid gas, dan moest nood
zakelijk de algemeene gasprijs hooger
zijiV omdat dan. de fabriek onvoordeel igor
zou exploiteeren.
Dhr Buis zegt, dat de menschen in
Kloetinge en Wilhelminadorp nu nog veel
de kachel voor 'toten koken stoken, om
dat dit goedkooper is dan gas. Bij een
gasprijsverlaging met 2 cent zou het gas
verbruik daar toenemen. Dhr. Stieger
zegt, dat er zeer weinig plaatsen ziin,
waar de gasprijs lager is dan deze nu
in Goes wordt (10 cent). Goes maakt
een goed figuur.
Dhr Goedbloed merkt tegenover dlir Crucq
op, dat de voorgestelde reductie- niet is
voorgesteld in 't belang van de industrie,
maar van het gasbedrijf en ook van de
klein-verbruikers. Dhr Vienings zegtv dat
dhr Crucq hetzelfde paardje als dhr de
Die berijdt. De gasfabriek doet als iedere
neringdoende: hoe meer ik verkoop, des
te goedkooper kan ik het leveren. De
mindere man wordt zooveel mogelijk ge
riefd, juist door het groot-gebruik. Men
komt niet den minderen man in 't ge
vlei, door steeds grooter verlaging voor
te stellen dan de gascommissië. Dat doet
men wel, door het voorstel dor gascom
missië te steunen.
Hot voorstel Crucq wordt verworpen
met 10 tegen 2 stemmen. |Het voorstel van
B. en W. (gasprijsverlaging met 1 cent)
wordt z. h. s. aangenomen. Ook dat
betreffende de reductie voor het groot
verbruik. - 1
5. Voorstel tot verbouwing der stoke
rij van het gemeentegasbedrijf. Dhr. v.
Poelgeest vraagt, waarom B. on W. ko
men met dit voorstel, terwijl in de laatste
C jaar l1/2 ton is uitgegeven door het
gasbedrijf, zonder dat de Raad daarin
is gekend. Dhr. v. et. Bout zegt, dat het er
misschien tusschen door geglipt is. De
gascommissië kan niet beschikken over
de reserves, zonder toestemming van den
Raad. Dhr. v. Poelgeest: pardon: de gas-
commissie heeft niet beschikt, maar B.
en W. hebben dat gedaan zonder
den Raad te kennen. Dhr. v. d. Bout
belooft dan beters.chap en zegt handha
ving van art. 141 der Gemeentewet toe.
Dhr. Vienings is van andere meening.
Het gaat hier 0111 een uitgaaf, waarvoor
het geld aanwezig is. Het geld moet dus
niet door de gemeente gevoteerd wor
den. Het budgetrecht is niet in 't geding.
De gascommissië.zou hier zelfstandig kun
nen beslissen. De zaak zou veranderen
als er geen geld aanwezig was. Dhr.
Goedbloed is 't hiermede eens. Het gas
bedrijf zou dan ook geen pakje spijkers
zelfstandig mogen lcoopen. Dhr. v. Poel
geest merkt op, dat in den geest van
den heer Vienings in vele gemeenten ge
handeld wordt. Maar nu zijn B. eu W.
van Goes zeker eenigszins voorzichtig,
omdat de begrooting voor dit jaar nog
niet is goedgekeurd? Dit is de manier,
0111 van Ged. Staten toch de goedkeuring
vau deze uitgaaf te krijgen. De voorz.
zegt: dat deze uitgaaf niet aan de goed
keuring van Ged. Staten is onderworpen.
Dhr. v. Poelgeest dacht, dat ieder besluit
tot voteeren van geld aan Ged. Staten
moest worden gezonden. Dhr. Crucq wil,
nu er toch gebouwd moet worden, den
scherpen hoek (Polderscheweg - Begraaf-
plaatsweg) tot een ronden hoek maken.
Het voorstel van B- en W. wordt aange
nomen.
(i. Verzoek van den heer J. M. Rooien
om bestrating en rioleering aan te bren
gen voor de perceelen 'sH. Hendrikskin-
derenstraat 711. Het afwijzend prae-
advies van B. en W. wordt zonder dis
cussie goedgevonden.
10. Benoeming van een lid van het bur
gerlijk Armbestuur in de vacature, ont
staan door het overlijden van den heer
W. S. Duvekot. Dhr. Crucq zegt, dat
hot hem bevreemdt, dat op de aanbeve
ling weer geen sociaal-democraat voor
komt, wat al verscheidene malen is toe
gezegd. De voorz. zegt, dat er van een
belofte geen sprake is. Het verzoek is
overgebracht naar het Burg. Armbestuur,
lin het is geen voordracht, maar een
aanbeveling. De stemming is dus vrij.
De uitslag van de stemming is: gekozen
dhr. I z. W e s s e 1 met 9 st. tegen 2 st.
op dhr. Overhoff en 1 blanco. Dhr. Goed
bloed zou het op prijs stellen, als de
bezwaren van den heer Crucq ter ken
nis werden gebracht van het B. A. De
voorz. zegt, dat dit reeds is geschied.
11. Verzoek van den heer C. J. Snouck
om eervol ontslag als onderwijzer aan
de O. L. school B. De voorz. zegt, dat
dhr. Snouck 't grootste deel vau zijn le
ven hier bij 't onderwijs werkzaam is
geweest. Zijn leerlingen en oud-leerlingen
dragen hem veel genegenheid toe. Daar
om is een extra-woord van dank in den.