Abdijsiroop
Sank voor Zeeland
Mo 175
Ineasseeringen.
Zaterdag 26 April 1624
38e Jaargang
EERSTE BLAD.
Bsitsnia&d.
SinlHi.
Handels- en Laidteuw-
credietei.
BenawwH
AKKERV
Statw-fieaeraal.
Dit ft timmer feestaat uit twee bladen
GOES.
Drukkers-Exploitanten
O0STER3AAN Sc LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
Tel.: Redactie no. It; Administratie no.58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
De Zeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f3.-
Losse nummersfO.O
Prijs der Advertentlën:
4 regels f 1.20, elke regel meer 30 ot
Bij abonnement belangrijke korting.
De spoorwegramp te Bellinzona.
De oorzaken van de spoorwegramp bij
Bellinzona laten zicli thans overzien. Ver
schillende omstandigheden hebben samen
gewerkt. In de eerste plaats hét feit dat
tusschen Bellinzona en Lugano het ver
keer nog steeds over enkel spoor loopt.
Aan bet tweede spoor, welks aanleg om
zuinigheidsredenen veel te lang is uitge
steld, wordt wel druk gewerkt, doch het
is nog niet klaar. Gewoonlijk passeeren de
nacht D-treinen van en naar 'Italië elkaar
bij het station Biasca, dat benoorden het
traject met enkel spoor ligt, doch ditmaal
had de trein uit Milaan wegens de drukte
met de Paaschdagen meer dan een uur
vertraging, terwijl de trein uit Zurich op
tijd was. Ongeveer bij Biasca is deze trein
een sneltrein ChiassoZurich gepasseerd
en vermoedelijk heeft de machinist van
den D-trein uit Zurich gedacht dat dit de
D-trein uit Milaan was. Hij is althans te
Bellinzona door het onveilig sein heen
gereden met het bekende noodlottig ge
volg.
Omtrent de vaststelling van de identi
teit van den gewezen minister 'Helfferich
melden de bladen, dat dit in de eerste
plaats geschiedde door zijn trouwring,
waarin zijn naam gegraveerd was. Boven
dien werden bij de groote bagage zijn
papieren gevonden, waaronder ook docu
menten waren over de scliadevergoedings-
quaestie. Het lichaam van den doode is
«venals de andere lijken onherkenbaar
verbrand.
De bladen te Milaan maken melding van
verschrikkelijke tooneelen, die zich in de
brandende waggons hebben afgespeeld. De
„Secoio" meldt, dat de geredde reizigers
pienschelijke gestalten als brandende fak
kels tevergeefs de vlucht zagen nemen.
Steeds wanhopiger klonk het geschreeuw
der opgesloten reizigers. Aan een venster
zag men een vrouw, die een kind op den
arm had. Haar hulpkreten gingen door
merg en been. Tenslotte moest ook zij le
vend verbranden. Tevergeefs trachtten de
geredde passagiers met ijzeren staven
gaten in de brandende waggons te slaan.
Voor een venster zag men 7 a 8 personen,
die tevergeefs trachtten een uitgang te
vinden, tot zij tenslotte verbrandden.
De ramp heeft zoo'n grooten omvang
aangenomen, tengevolge van 'de ontplof
fing van de gashouders. De Zwitsersche
overheid meent thans geen Duitsehe wa
gons met gaslicht meer in het interna
tionaal verkeer te mogen toelaten. Vier
personen schijnen voor de ramp verant-
antwoordelijk te zijn. Een spoorwegambte
naar te Ambïi heeft wehswaar aan het
station van Biascha medegedeeld, dat de
sneltrein den goederentrein had ingehaald,
maai* hij heeft verzuimd dit ook aan den
stationchef van Bellinzona te laten weten.
De dienstdoende ambtenaar te Biascha
heeft dit evenmin gedaan. De wisselwach
ter van Bellinzona liet, nadat de goederen
trein een uur vroeger voorbij was gere
den, den wisselstand ongewijzigd, daar
hij vermoedde, dat de volgende trein even
eens een goederentrein zou zijn. Ten slotte
heeft de conducteur van den uit het Noor
den komenden trein geen rekening gehou
den met het onveilig signaal. Indien
slechts een enkel dezer vier verzuimen
niet was gepleegd, zou de ramp verme
den ^ijn.
De wisselwachter werd op het laatste
oogenbhk door den stationchef van Bel
linzona opgebeld. Deze deelde hem mede,
dat de naderende trein vermoedelijk de
sneltrein uit Milaan was. De wisselwach
ter snelde naar buiten om de wissels te
verzetten, doch kwam juist te laat.
Ierland.
Zooals reeds is gemeld, dreigt een
nieuwe Iersche crisis tengevolge van de
mislukking der grensconferentie. De gede
legeerden blijven nog te Londen, maar
verdere vergaderingen zijn onwaarschijn
lijk. Naar verluidt volharden de Ülsteria-
nen m hun weigering om eenige grens
wijziging te overwegen of een afgevaar
digde te benoemen in de grenscommissie.
Men verwacht dat de Vrijstaat thans
de rijksregeering zal sommeeren overeen
kom süg het tractaat een commissie samen
te stellen. De weigering in Ulster om daar
aan deel te nemen zal het, naar reeds op
gemerkt is, noodig maken dat ©en nieuw
wetsontwerp bij het Britsche parlement
wordt ingediend, waardoor het geschil
ernstig verscherpt zou worden. De opge
wondenheid in Ulster en den Vrijstaat zou
toegenomen zijn en de toestand wordt
*ls uiterst netelig beschouwd.
Harwich-Zeebrugge.
Gisteren is de spoorpontdienst tusschen
Harwich en Zeebrugge door prins George,
den vierden zoon van den 'Engelschen
koning, geopend. Dit is de eerste handels-
veerdienst tusschen Engeland en het vas
teland. Na de plechtigheid en het vertrek
van de eerste lading waggons, beladen
met stukgoed en postpakketten, nam de
prins als gast deel aan een lunch. In een
'rede wees hij op het belaDg voor dezen
tijd van iederen nieuwen handelsweg. Het
nut van den dienst, waarbij overlading
met de daaraan verbonden kosten en
vertraging wordt vermeden, en waardoor
een rechtstreeksche spoorverbinding tus
schen Engeland en de meeste deelen van
Europa wordt verkregen, moet aanzienlijk
aan den handel én het verkeer tusschen
Engeland en het vasteland ten goede
komen.
Vluchtelingen uit Turkije.
Te Genua zijn 50 Italiaansche vluchte
lingen aangekomen, die uit Turkije ver
dreven waren. Werkzaam in de omgeving
van Smyrna en Constantinopel werden
zij uit hun betrekking gezet overeenkom
stig een clausule van het verdrag van
Lausanne, welke bepaalt, dat slechts 25
'pet. der employé's in de pommercieele
bedrijven buitenlanders jnogen zijn. Ve
len dezer vluchtelingen zijn jaren in Tur
kije geweest en nu van alles beroofd.
Men verwacht nog meer groepen vluchte
lingen. Mussolini heeft tegen de uitzet
ting van Italiaansche onderdanen een
krachtig protest ingediend.
Korte berichten.
Zou het waarlijk zachter weer wor
den? Uit het Zuiden van Frankrijk komt
belicht, dat men daar, in het bijzonder in
de Oostelijke Pyreneeën te klagen heeft
overde warmte. De thermometer
is er .ongewoon hoog gestegen en er
heerscht groote droogte.
Het Poolsch Tel. agentschap meldt:
In het district Rofno (Oostelijk Polen) is
een organisatie ontdekt, welke sabotage
pleegde, spiopnagediensten verrichtte en
terroristische' aanslagen bedreef. Zij stond
onder leiding van een buiten Polen ge
vestigd bureau. Van de leden, allen Pool-
sche en Russische communisten en
lOekrairistcTn'e joden, werden er "52 gear/
resteerd, terwijl de organisatie op Poolsch
gebied ontbonden werd verklaard.
In Brunswijk schijnen verschillende
communisten, die tot gevangenisstraf wa
ren veroordeeld, in voorloopige vrijheid
te zijn gesteld om aan de verkiezingspro
paganda hunner partij te kunnen deel
nemen. Onder deze gevangenen is een ze
kere Gehrke, die een dynamietaanslag
had gepleegd, en die thans op communis
tische vergaderingen het woord voert. Ook
de zoon van den gewezen communisti-
schen president Merges bevindt zich on
der hen.
Vandaag begint de uitsluiting van
de metselaars en betonwerkers in de Ber-
lijnsche bouwbedrijven, welke Dinsdag
door die der grondwerkers gevolgd zal
worden. Ook de loodgieters en leidekkers
worden vandaag uitgesloten.
Te Aversdorff bij Brunswijk hebben
acht gewapende bandieten het kantoor
van een mijn bezocht. Zij dwongen het
personeel de handen op te steken en gin
gen er met de loongelden ten bedrage
van 13000 mark goud vandoor. Zij wer
den achterna gezet, waarbij zij schoten
qn een man doodden, een zwaar en een
licht verwondden. Niettemin werden zij
allen gepakt. Het gestolen geld is vrijwel
geheel .terecht gekomen.
De verhooging der Tabaks
belasting.
Naar wij' van zeer betrouwbare zijde
vernelmen, bestaan er in regeeringskringen
plannen om de belasting op' sigaretten
te verhoogen van 15 op 40 pet., en
die op sigaren en tabak van 10 op 20 pbt.
Het ligt i n 'het voornemen, na de invoe
ring van bovengenoemde Verhoogde be
lasting, den winkeliers nog gedurende 3
maanden nadien gelegenheid te geven hun
voorraad te verkoopen. (Msb.)
Die Koning van Zweden in ons
land.
Nader meldt men nog uit Roosendaal
Met den Parijsehen trein, bestemd voor
A'dam, kwam Donderdag te '4.22 zooals ge
meld, per eigen salonwagen, welke in
dezen trein was aangehaakt, koning Os
car van Zweden, met klein gevolg, van
zijn verblijf in het Zuiden van Frankrijk,
te Roosendaal binnen de grenzen van
ons land aan. Na de officieele begroe
tingen bezichtigde Z, M. het station en
gat vervolgens zijn gevolg te kennen ook
de stad wel even vluchtig in oogenschouw
te willen nemen. En weldra verliet het
hooge gezelschap het stationsgebouw
voor een korte wandeling in de stad, van
welke de koning gebruik maakte in Mai-
son Vermunt, aan de Brugstraat, enkele
versnaperingen te koopen. Terug gekomen
in het station, werd in het salon van den
stationsrestaurateur, den heer Feckema,
waar intusschen alles voor het vereerend
hooge bezoek in gereedheid was gebracht,
do thog gebruikt. Zoowel over zijh reis
als over de ontvangst te Roosendaal be
tuigde Z. M. zijn bijzondere tevreden
heid. De salonwagen, welke van den Pa-
rijschen trein was losgehaakt, werd nu
ingehaakt aan den trein, welke te 6.24
van Roosendaal, v.a Breda's Hertogen
bosch naar Hamburg zou vertrekken,
waarna Z. M. en zijn gevolg wederom
plaats namen in den trein om via Ham
burg rechtstreeks door te reizen naar
Stockholm, waar men hoopte gistermor
gen te kwart voor tien aan te komen.
D; e W: e s t e r-S. c h e 1 d e.
Die besturen van het Belgische- en Ne-
derlandsche loodswezen kwamen Dton-
derdagvoormiddag bijeen, om den toe
stand van de bevaarbaarheid der Schelde
te bespreken. Er werd besloten dat de
thans bestaande orders tot en met Don
derdag 1 Mei zullen in voege blijven.
Na 1 Mei zal worden bepaald, of sche
pen van meerderen diepgang dan 27 voet
zullen worden toegelaten. De vooruit
zichten laten verhopen dat van 1 tot
8 Mei een grootere diepgang zal veroor
loofd worden.
Directieflr. AST. VAK BERCKEl, IDS YELTHUIISE.
Kantoor Groote Markt 21. Telefoon 74 en 204.
Scliuttevaer.
Donderdagmorgen is te Zierikzee de
algemeene vergadering van de schippers-
vereeniging Schuttevaer voortgezet.
Die heer Buij'ze, uit Stavenisse, bracht
namens de commissie voor het nazien
van de rekening rapport uit. Die ontvang
sten bedroegen f 2041, de uitgaven f 1758
zoodat 1923 een voordeelig saldo van
f 283 gaf. Die rapporteur deelde mede,
dat vele afdeelingen in gebreke zijn ge
bleven haar contributie te betalen, waarna
mr. Smeenge op afdoening van de ach
terstallige schuld aandrong.
Namens de afdeeling Schouwen-Dui-
v-eland werd een auto-tochtje op Vrij1-
dagmorgen naar midden-Schouwen aan
geboden.
Namens de afd. Dordrecht werd uit
voerig ©en voorstel toegelicht omtrent on
gevallen, welke zich kunnen voordoen
in het Mallegat met betrekking tot den
te maken zeeweg van Dlordrecht. Zij stel
de voor, de z.g. Oude Krab open te
maken. Toen de voorzitter dit in stem
ming bracht, verlieten de Dordtsche af
gevaardigden de vergadering, welke hou
ding de voorzitter als laf kwalificeerde.
Nadien kwam nog een protest-telegram
van deze afdeeling in. Met 21 tegen 18
stemmen en 19 onthoudingen werd het
voorstel-Dordt verworpen.
Bij de voorstellen van sociaalecono-
mischen aard lokte een voorstel in zake
het gesloten houden van slui
zen en bruggen op Zondag lang
durige discussie uit. Herinnerd werd aan
een, aan den minister gericht adres van
de vereeniging van brug- en sluiswachters,
met verzoek om uitbreiding'' van de Zon
dagsrust. Inwilliging van dit verzoek werd
niet onschadelijk geacht.
Het instituut der assistent en.
Het Hbld. bevatte een bericht, volgens
hetwelk de Onderwijsraad zich „vierkant"
gekeerd zou hebben tegen het bij de
nieuwe wijziging der onderwijswet voor
gestelde instituut van „assistenten". Naar
aan de Ned. bij informatie bleek, is de
Onderwijsraad over dat punt niet gehoord
en heeft hij er zich ook niet over uitge
sproken.
Paasc li verrassing van een
fabrikant.
Zaterdag voor Paschen werden bij de
uitgesloten textielarbeiders te Borne aan
hoofden van gezinnen en kostwinners,
bonnen bezorgd waarop verkrijgbaar was
voor ieder lid van het gezin 2 eieren, een
bon voor winkelwaren, naar de grootte
van het gezin, van f3 tot f 7, een bon
voor vleesch van 1 tot 3 pond, voor
ieder gezin 1 pond vet, 1 roggebrood
en 1 wittebrood. Die bonnen werden rond
gebracht door personeel van den textiel
fabrikant (uitsluiter) Spanjaard, zoodat
deze Paaschgift ongetwijfeld van hem
afkomstig is.
Een nieuw 1 u c h 11 ij n.
Dezer dagen is de nieuwe luchtlijn
Rotterdam-Kopenhagen officieel geopend.
'Op het vliegveld Waalhaven te Rotterdam
was een groot gezelschap aanwezig om de
komst van het eerste vliegtuig af te
wachten. Achtereenvolgens kwamen niet
minder dan drie militaire eskaders aan.
Daaihij waren nog in de lucht een groote
Fokker-jager, een Koolhoven-machine, en
de baby-vliegtuigjes van Carley. Deze
laatste miniatuur-vliegtuigen deden in
niets onder voor hun grootere broers en
de vele aviateurs, die achter elkaar de
.toestelletjes bestuurder hadden er bijster
veel pret in: „Wij' gaan fietsen", riepen
zij elkaar toe
liet daverde in de lucht als op de béste
dagen der vliegdemonstraties. Kwartover
5 landde het eerste toestel uit Kopenha
gen. Het bracht vandaar als passagiers
roede 'den Zweedschen gezant en zijn
echtgenoot©, die om kwart over 9 uit
Kopenhagen vertrokken en zeer tevreden
over de reis waren. In het hotel wer
den hun verversch'ingen aangeboden.
De strij1 d in Twente.
Donderdagmiddag heeft te Hengelo een
vergadering plaats gehad van de Fabri
kanten betrokken in het textielconflict
met den oud-minister van IJselstein. Even
wel wilde de voorzitter noch de secre
taris iets mededeelen omtrent hetgeen
in deze vergadering is besproken.
Spoorwegpersoneel.
Gistermiddag is te Utrecht de over
eenkomst nopens de loonsverlaging door
de vijf groote organisaties van spoorweg
personeel onderteekend, zoodat deze thans
een feit is geworden.
Het kanaal Gen tT erneuzen.
De Belgische min.-president heeft den bur
gemeester van Gent ontvangen, die aan de
reg&ering is komen verzoeken de noodigé
credieten toe te staan voor baggerwerken
en voor de electrificatie van het kanaal
GentTerneuzen. De minister-president
heeft geantwoord, dat hij voor zoover
mogelijk aan het verzoek tegemoet zou
komen.
Salarisvermindering voor
rijksambtenaren.
Het Staatsblad no. 200 bevat het Kon.
besluit van den 23sten April, houdende
een voorloopige voorziening betreffende
de bezoldiging van ben, die vallen onder
het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijks
ambtenaren 1920. Daarbij! is, uit over
weging, dat het, in afwachting van een
algeheele herziening van de salarissen,
noodig is reeds aanstonds een voor
loopige voorziening te treffen, waarbij
ook voor de in dienst zijnde ambtenaren
een vermindering van salaris moet wor
den tot stand gebracht, bepaald:
Artikel 1. Met wijziging in zooverre van
liet Bezoldigingsbesluit Burgerl. Rijks
ambtenaren 1920 met de daarop steunen
de regelingen wordt op de wedden van
de onder dat besluit vallende functiena
rissen op den voet van de volgende be
palingen met ingangvanl Mei 1924
een vermindering toegepast.
Artikel 2. Dje op "30 April 1924 volgens
de tot dan geldende salarisregeling toe
komende wedden worden verminderd:
a. voor zooveel betreft: 1. de gehuwde
mannen; 2. de overigen, die kunnen aan-
toonen kostwinner van een gezin te zijn
een en ander "beoordeeld naar den toe
stand op 16 April 1924 met ingang van
1 Mei met vijf en met ingang van 1
October 1924 met tien ten honderd;
b. voor zooveel betreft hen, die niet
vallen onder a., met ingang van 1 Mei
1924 met tien ten honderd, zulks echter
met dien verstande, dat voor de ministers,
hoofden van departementen van algemeen
bestuur, de vermindering met tien ten
honderd in elk geval aanstonds met in
gang van 1' Mei 1924 zal geschieden.
Eene overeenkomstige vermindering
wordt toegepast ten aanzien van de wed
den van met ingang van 1 Mei 1924 of
een lateren datum nieuw benoemde of
bevorderde functionnarissen, zoomede ten
Het spreekt van zelf dat wanneer Uw
luchtpijpen verstopt zijn, gij een gevoel
van benauwdheid krijgt, gepaard gaand
met hijgen en kortademigheid. Akker's
Abdijsiroop bezit door baar slijmoplos-
'sende werking de eigenschap Uw lucht
wegen te zuiveren van slijm, die zich op.
Uw borst heeft vastgezet. Aanbevolen en
geroemd bij bronchitis, asthma, drogen,
scherpen of kuclienden hoest.
aanzien van verhoogingen van wedden,
die met of ,na 1 Mei 1924 intreden.
Artikel 3. Die vermindering, bedoeld in
artkel 2, blijft voor de in de bijlage
B van het Bezoldigingsbesluit genoemde
leeraren aan Rijks Hoogere Burgerscho
len beperkt tot een zoodanig bedrag, dat
hunne wedden niet dalen beneden res
pectievelijk 95 en 90 ten honderd van
de som, welke hun als wedde zou zijn
toegekomen volgens de op 31 Aug. 1923
ten aanzien dier leeraren geldende sala-
risregeling.
Dit besluit treedt in werking piet in
gang van 1 Mei 1924.
De autobus-gevaren.
Ingenieur Dot schrijft aan de N.
Rot. Crt.
Aangezien ik in viele Ford-bussen
hoogst gevaarlijke inrichtingen zie,
verzoek ik u op het volgende te wij
zen: Het benzinereservoir bevindt
zich onder een der banken en ter
wijl de bus vol met rookende men-
schen zit, wordt degeen, die op1 de
benzinetank zit, verzocht even op te
staan. Hierna wordt de groote dop
van de tank afgeschroefd en de dikke
benzinestraal in de leege tank! gego
ten, waarbij de daarin aanwezige ben
zinedampen vermeerderd met die van
den snelverdampenden straal in de
busruimte worden gezonden.
Dit zal in de heete dagen tot groote
gevaren kunnen leiden. Een chauffeur
zei: „Oh dat is niets, benzine ver
dampt zoo gauw", niet wetende, dat
daarin juist het groote gevaar schuilt.
Weet men dat als men een ruim
open blik, waarin benzine heeft ge
zeten, acht meter ver naar een vuur
gooit, de vlam in de lucht nog 6 meter
langs de gassen terugslaat?
Op! weinig kostbare wijze is hierin
te voorzien, door op de tankj een
bocht te zetten met een dopi, welke
in den buitenwand der bus in een
nisje toegankelijk is, de bocht moet
dan goed sluitend omk'okerd worden,
dan kan men buiten de bus staande
de tank vullen zonder gevaar en zelfs
zonder last voor de passagiers.
Het mond - en klauwzeer.
Het Tweede Kamerlid Braia,t beeft
den minister van binnenlandsche za
ken en landbouw de volgende vra
gen gesteld:
Is het Zijn Excellentie bekenddat
het mond- en klauwzeer zich dage
lijks sterk uitbreidt en thans reeds
voorkomt in bijna de helft der ge
meenten en over geheel 'Nederland
verspreid is; dat alle thans nog ge
nomen voorzorgs- en afzonderings
maatregelen doel- en waardeloos zijn j
dat alle veemarkten en veevervoer
middelen besmet geacht kunnen wor
den; dat er 'door de thans bestaande
regeeringsmaatregelen door veehande
laren, boeren, veetransporteurs, ne
ringdoenden, bij den veehandel be
trokken, e.a., groote financiëele scha
de geleden wordt; dat daardoor de
handel in Vee zeer gedupeerd is?
Is Zijn Excellentie bereid, alle af-
sluitmgsmaatreb den en veevervoer-
verboden op te heffen, zoodat de bin
nenlandsche veehandel weer kan op
leven
Eerste Kamer.
Na eenige discussie verkreeg de heer
Van Kol (s. d.), overeenkomstig een door
de heeren D'e W]aal Malefijt (A.R.) en De
Gij sela,ar (C.H.) bestreden voorstel van
den voorzitter, met 16 tegen 15 stemmen
verlof voor een interpellatie over de
rechtmatigheid van het besteden van de
Indische gelden voor de Nederlandsche
Marine. Besloten werd de interpellatie te