Abdijsiroop Sank voor Zeeland Mo 175 Ineasseeringen. Zaterdag 26 April 1624 38e Jaargang EERSTE BLAD. Bsitsnia&d. SinlHi. Handels- en Laidteuw- credietei. BenawwH AKKERV Statw-fieaeraal. Dit ft timmer feestaat uit twee bladen GOES. Drukkers-Exploitanten O0STER3AAN Sc LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Redactie no. It; Administratie no.58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f3.- Losse nummersfO.O Prijs der Advertentlën: 4 regels f 1.20, elke regel meer 30 ot Bij abonnement belangrijke korting. De spoorwegramp te Bellinzona. De oorzaken van de spoorwegramp bij Bellinzona laten zicli thans overzien. Ver schillende omstandigheden hebben samen gewerkt. In de eerste plaats hét feit dat tusschen Bellinzona en Lugano het ver keer nog steeds over enkel spoor loopt. Aan bet tweede spoor, welks aanleg om zuinigheidsredenen veel te lang is uitge steld, wordt wel druk gewerkt, doch het is nog niet klaar. Gewoonlijk passeeren de nacht D-treinen van en naar 'Italië elkaar bij het station Biasca, dat benoorden het traject met enkel spoor ligt, doch ditmaal had de trein uit Milaan wegens de drukte met de Paaschdagen meer dan een uur vertraging, terwijl de trein uit Zurich op tijd was. Ongeveer bij Biasca is deze trein een sneltrein ChiassoZurich gepasseerd en vermoedelijk heeft de machinist van den D-trein uit Zurich gedacht dat dit de D-trein uit Milaan was. Hij is althans te Bellinzona door het onveilig sein heen gereden met het bekende noodlottig ge volg. Omtrent de vaststelling van de identi teit van den gewezen minister 'Helfferich melden de bladen, dat dit in de eerste plaats geschiedde door zijn trouwring, waarin zijn naam gegraveerd was. Boven dien werden bij de groote bagage zijn papieren gevonden, waaronder ook docu menten waren over de scliadevergoedings- quaestie. Het lichaam van den doode is «venals de andere lijken onherkenbaar verbrand. De bladen te Milaan maken melding van verschrikkelijke tooneelen, die zich in de brandende waggons hebben afgespeeld. De „Secoio" meldt, dat de geredde reizigers pienschelijke gestalten als brandende fak kels tevergeefs de vlucht zagen nemen. Steeds wanhopiger klonk het geschreeuw der opgesloten reizigers. Aan een venster zag men een vrouw, die een kind op den arm had. Haar hulpkreten gingen door merg en been. Tenslotte moest ook zij le vend verbranden. Tevergeefs trachtten de geredde passagiers met ijzeren staven gaten in de brandende waggons te slaan. Voor een venster zag men 7 a 8 personen, die tevergeefs trachtten een uitgang te vinden, tot zij tenslotte verbrandden. De ramp heeft zoo'n grooten omvang aangenomen, tengevolge van 'de ontplof fing van de gashouders. De Zwitsersche overheid meent thans geen Duitsehe wa gons met gaslicht meer in het interna tionaal verkeer te mogen toelaten. Vier personen schijnen voor de ramp verant- antwoordelijk te zijn. Een spoorwegambte naar te Ambïi heeft wehswaar aan het station van Biascha medegedeeld, dat de sneltrein den goederentrein had ingehaald, maai* hij heeft verzuimd dit ook aan den stationchef van Bellinzona te laten weten. De dienstdoende ambtenaar te Biascha heeft dit evenmin gedaan. De wisselwach ter van Bellinzona liet, nadat de goederen trein een uur vroeger voorbij was gere den, den wisselstand ongewijzigd, daar hij vermoedde, dat de volgende trein even eens een goederentrein zou zijn. Ten slotte heeft de conducteur van den uit het Noor den komenden trein geen rekening gehou den met het onveilig signaal. Indien slechts een enkel dezer vier verzuimen niet was gepleegd, zou de ramp verme den ^ijn. De wisselwachter werd op het laatste oogenbhk door den stationchef van Bel linzona opgebeld. Deze deelde hem mede, dat de naderende trein vermoedelijk de sneltrein uit Milaan was. De wisselwach ter snelde naar buiten om de wissels te verzetten, doch kwam juist te laat. Ierland. Zooals reeds is gemeld, dreigt een nieuwe Iersche crisis tengevolge van de mislukking der grensconferentie. De gede legeerden blijven nog te Londen, maar verdere vergaderingen zijn onwaarschijn lijk. Naar verluidt volharden de Ülsteria- nen m hun weigering om eenige grens wijziging te overwegen of een afgevaar digde te benoemen in de grenscommissie. Men verwacht dat de Vrijstaat thans de rijksregeering zal sommeeren overeen kom süg het tractaat een commissie samen te stellen. De weigering in Ulster om daar aan deel te nemen zal het, naar reeds op gemerkt is, noodig maken dat ©en nieuw wetsontwerp bij het Britsche parlement wordt ingediend, waardoor het geschil ernstig verscherpt zou worden. De opge wondenheid in Ulster en den Vrijstaat zou toegenomen zijn en de toestand wordt *ls uiterst netelig beschouwd. Harwich-Zeebrugge. Gisteren is de spoorpontdienst tusschen Harwich en Zeebrugge door prins George, den vierden zoon van den 'Engelschen koning, geopend. Dit is de eerste handels- veerdienst tusschen Engeland en het vas teland. Na de plechtigheid en het vertrek van de eerste lading waggons, beladen met stukgoed en postpakketten, nam de prins als gast deel aan een lunch. In een 'rede wees hij op het belaDg voor dezen tijd van iederen nieuwen handelsweg. Het nut van den dienst, waarbij overlading met de daaraan verbonden kosten en vertraging wordt vermeden, en waardoor een rechtstreeksche spoorverbinding tus schen Engeland en de meeste deelen van Europa wordt verkregen, moet aanzienlijk aan den handel én het verkeer tusschen Engeland en het vasteland ten goede komen. Vluchtelingen uit Turkije. Te Genua zijn 50 Italiaansche vluchte lingen aangekomen, die uit Turkije ver dreven waren. Werkzaam in de omgeving van Smyrna en Constantinopel werden zij uit hun betrekking gezet overeenkom stig een clausule van het verdrag van Lausanne, welke bepaalt, dat slechts 25 'pet. der employé's in de pommercieele bedrijven buitenlanders jnogen zijn. Ve len dezer vluchtelingen zijn jaren in Tur kije geweest en nu van alles beroofd. Men verwacht nog meer groepen vluchte lingen. Mussolini heeft tegen de uitzet ting van Italiaansche onderdanen een krachtig protest ingediend. Korte berichten. Zou het waarlijk zachter weer wor den? Uit het Zuiden van Frankrijk komt belicht, dat men daar, in het bijzonder in de Oostelijke Pyreneeën te klagen heeft overde warmte. De thermometer is er .ongewoon hoog gestegen en er heerscht groote droogte. Het Poolsch Tel. agentschap meldt: In het district Rofno (Oostelijk Polen) is een organisatie ontdekt, welke sabotage pleegde, spiopnagediensten verrichtte en terroristische' aanslagen bedreef. Zij stond onder leiding van een buiten Polen ge vestigd bureau. Van de leden, allen Pool- sche en Russische communisten en lOekrairistcTn'e joden, werden er "52 gear/ resteerd, terwijl de organisatie op Poolsch gebied ontbonden werd verklaard. In Brunswijk schijnen verschillende communisten, die tot gevangenisstraf wa ren veroordeeld, in voorloopige vrijheid te zijn gesteld om aan de verkiezingspro paganda hunner partij te kunnen deel nemen. Onder deze gevangenen is een ze kere Gehrke, die een dynamietaanslag had gepleegd, en die thans op communis tische vergaderingen het woord voert. Ook de zoon van den gewezen communisti- schen president Merges bevindt zich on der hen. Vandaag begint de uitsluiting van de metselaars en betonwerkers in de Ber- lijnsche bouwbedrijven, welke Dinsdag door die der grondwerkers gevolgd zal worden. Ook de loodgieters en leidekkers worden vandaag uitgesloten. Te Aversdorff bij Brunswijk hebben acht gewapende bandieten het kantoor van een mijn bezocht. Zij dwongen het personeel de handen op te steken en gin gen er met de loongelden ten bedrage van 13000 mark goud vandoor. Zij wer den achterna gezet, waarbij zij schoten qn een man doodden, een zwaar en een licht verwondden. Niettemin werden zij allen gepakt. Het gestolen geld is vrijwel geheel .terecht gekomen. De verhooging der Tabaks belasting. Naar wij' van zeer betrouwbare zijde vernelmen, bestaan er in regeeringskringen plannen om de belasting op' sigaretten te verhoogen van 15 op 40 pet., en die op sigaren en tabak van 10 op 20 pbt. Het ligt i n 'het voornemen, na de invoe ring van bovengenoemde Verhoogde be lasting, den winkeliers nog gedurende 3 maanden nadien gelegenheid te geven hun voorraad te verkoopen. (Msb.) Die Koning van Zweden in ons land. Nader meldt men nog uit Roosendaal Met den Parijsehen trein, bestemd voor A'dam, kwam Donderdag te '4.22 zooals ge meld, per eigen salonwagen, welke in dezen trein was aangehaakt, koning Os car van Zweden, met klein gevolg, van zijn verblijf in het Zuiden van Frankrijk, te Roosendaal binnen de grenzen van ons land aan. Na de officieele begroe tingen bezichtigde Z, M. het station en gat vervolgens zijn gevolg te kennen ook de stad wel even vluchtig in oogenschouw te willen nemen. En weldra verliet het hooge gezelschap het stationsgebouw voor een korte wandeling in de stad, van welke de koning gebruik maakte in Mai- son Vermunt, aan de Brugstraat, enkele versnaperingen te koopen. Terug gekomen in het station, werd in het salon van den stationsrestaurateur, den heer Feckema, waar intusschen alles voor het vereerend hooge bezoek in gereedheid was gebracht, do thog gebruikt. Zoowel over zijh reis als over de ontvangst te Roosendaal be tuigde Z. M. zijn bijzondere tevreden heid. De salonwagen, welke van den Pa- rijschen trein was losgehaakt, werd nu ingehaakt aan den trein, welke te 6.24 van Roosendaal, v.a Breda's Hertogen bosch naar Hamburg zou vertrekken, waarna Z. M. en zijn gevolg wederom plaats namen in den trein om via Ham burg rechtstreeks door te reizen naar Stockholm, waar men hoopte gistermor gen te kwart voor tien aan te komen. D; e W: e s t e r-S. c h e 1 d e. Die besturen van het Belgische- en Ne- derlandsche loodswezen kwamen Dton- derdagvoormiddag bijeen, om den toe stand van de bevaarbaarheid der Schelde te bespreken. Er werd besloten dat de thans bestaande orders tot en met Don derdag 1 Mei zullen in voege blijven. Na 1 Mei zal worden bepaald, of sche pen van meerderen diepgang dan 27 voet zullen worden toegelaten. De vooruit zichten laten verhopen dat van 1 tot 8 Mei een grootere diepgang zal veroor loofd worden. Directieflr. AST. VAK BERCKEl, IDS YELTHUIISE. Kantoor Groote Markt 21. Telefoon 74 en 204. Scliuttevaer. Donderdagmorgen is te Zierikzee de algemeene vergadering van de schippers- vereeniging Schuttevaer voortgezet. Die heer Buij'ze, uit Stavenisse, bracht namens de commissie voor het nazien van de rekening rapport uit. Die ontvang sten bedroegen f 2041, de uitgaven f 1758 zoodat 1923 een voordeelig saldo van f 283 gaf. Die rapporteur deelde mede, dat vele afdeelingen in gebreke zijn ge bleven haar contributie te betalen, waarna mr. Smeenge op afdoening van de ach terstallige schuld aandrong. Namens de afdeeling Schouwen-Dui- v-eland werd een auto-tochtje op Vrij1- dagmorgen naar midden-Schouwen aan geboden. Namens de afd. Dordrecht werd uit voerig ©en voorstel toegelicht omtrent on gevallen, welke zich kunnen voordoen in het Mallegat met betrekking tot den te maken zeeweg van Dlordrecht. Zij stel de voor, de z.g. Oude Krab open te maken. Toen de voorzitter dit in stem ming bracht, verlieten de Dordtsche af gevaardigden de vergadering, welke hou ding de voorzitter als laf kwalificeerde. Nadien kwam nog een protest-telegram van deze afdeeling in. Met 21 tegen 18 stemmen en 19 onthoudingen werd het voorstel-Dordt verworpen. Bij de voorstellen van sociaalecono- mischen aard lokte een voorstel in zake het gesloten houden van slui zen en bruggen op Zondag lang durige discussie uit. Herinnerd werd aan een, aan den minister gericht adres van de vereeniging van brug- en sluiswachters, met verzoek om uitbreiding'' van de Zon dagsrust. Inwilliging van dit verzoek werd niet onschadelijk geacht. Het instituut der assistent en. Het Hbld. bevatte een bericht, volgens hetwelk de Onderwijsraad zich „vierkant" gekeerd zou hebben tegen het bij de nieuwe wijziging der onderwijswet voor gestelde instituut van „assistenten". Naar aan de Ned. bij informatie bleek, is de Onderwijsraad over dat punt niet gehoord en heeft hij er zich ook niet over uitge sproken. Paasc li verrassing van een fabrikant. Zaterdag voor Paschen werden bij de uitgesloten textielarbeiders te Borne aan hoofden van gezinnen en kostwinners, bonnen bezorgd waarop verkrijgbaar was voor ieder lid van het gezin 2 eieren, een bon voor winkelwaren, naar de grootte van het gezin, van f3 tot f 7, een bon voor vleesch van 1 tot 3 pond, voor ieder gezin 1 pond vet, 1 roggebrood en 1 wittebrood. Die bonnen werden rond gebracht door personeel van den textiel fabrikant (uitsluiter) Spanjaard, zoodat deze Paaschgift ongetwijfeld van hem afkomstig is. Een nieuw 1 u c h 11 ij n. Dezer dagen is de nieuwe luchtlijn Rotterdam-Kopenhagen officieel geopend. 'Op het vliegveld Waalhaven te Rotterdam was een groot gezelschap aanwezig om de komst van het eerste vliegtuig af te wachten. Achtereenvolgens kwamen niet minder dan drie militaire eskaders aan. Daaihij waren nog in de lucht een groote Fokker-jager, een Koolhoven-machine, en de baby-vliegtuigjes van Carley. Deze laatste miniatuur-vliegtuigen deden in niets onder voor hun grootere broers en de vele aviateurs, die achter elkaar de .toestelletjes bestuurder hadden er bijster veel pret in: „Wij' gaan fietsen", riepen zij elkaar toe liet daverde in de lucht als op de béste dagen der vliegdemonstraties. Kwartover 5 landde het eerste toestel uit Kopenha gen. Het bracht vandaar als passagiers roede 'den Zweedschen gezant en zijn echtgenoot©, die om kwart over 9 uit Kopenhagen vertrokken en zeer tevreden over de reis waren. In het hotel wer den hun verversch'ingen aangeboden. De strij1 d in Twente. Donderdagmiddag heeft te Hengelo een vergadering plaats gehad van de Fabri kanten betrokken in het textielconflict met den oud-minister van IJselstein. Even wel wilde de voorzitter noch de secre taris iets mededeelen omtrent hetgeen in deze vergadering is besproken. Spoorwegpersoneel. Gistermiddag is te Utrecht de over eenkomst nopens de loonsverlaging door de vijf groote organisaties van spoorweg personeel onderteekend, zoodat deze thans een feit is geworden. Het kanaal Gen tT erneuzen. De Belgische min.-president heeft den bur gemeester van Gent ontvangen, die aan de reg&ering is komen verzoeken de noodigé credieten toe te staan voor baggerwerken en voor de electrificatie van het kanaal GentTerneuzen. De minister-president heeft geantwoord, dat hij voor zoover mogelijk aan het verzoek tegemoet zou komen. Salarisvermindering voor rijksambtenaren. Het Staatsblad no. 200 bevat het Kon. besluit van den 23sten April, houdende een voorloopige voorziening betreffende de bezoldiging van ben, die vallen onder het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijks ambtenaren 1920. Daarbij! is, uit over weging, dat het, in afwachting van een algeheele herziening van de salarissen, noodig is reeds aanstonds een voor loopige voorziening te treffen, waarbij ook voor de in dienst zijnde ambtenaren een vermindering van salaris moet wor den tot stand gebracht, bepaald: Artikel 1. Met wijziging in zooverre van liet Bezoldigingsbesluit Burgerl. Rijks ambtenaren 1920 met de daarop steunen de regelingen wordt op de wedden van de onder dat besluit vallende functiena rissen op den voet van de volgende be palingen met ingangvanl Mei 1924 een vermindering toegepast. Artikel 2. Dje op "30 April 1924 volgens de tot dan geldende salarisregeling toe komende wedden worden verminderd: a. voor zooveel betreft: 1. de gehuwde mannen; 2. de overigen, die kunnen aan- toonen kostwinner van een gezin te zijn een en ander "beoordeeld naar den toe stand op 16 April 1924 met ingang van 1 Mei met vijf en met ingang van 1 October 1924 met tien ten honderd; b. voor zooveel betreft hen, die niet vallen onder a., met ingang van 1 Mei 1924 met tien ten honderd, zulks echter met dien verstande, dat voor de ministers, hoofden van departementen van algemeen bestuur, de vermindering met tien ten honderd in elk geval aanstonds met in gang van 1' Mei 1924 zal geschieden. Eene overeenkomstige vermindering wordt toegepast ten aanzien van de wed den van met ingang van 1 Mei 1924 of een lateren datum nieuw benoemde of bevorderde functionnarissen, zoomede ten Het spreekt van zelf dat wanneer Uw luchtpijpen verstopt zijn, gij een gevoel van benauwdheid krijgt, gepaard gaand met hijgen en kortademigheid. Akker's Abdijsiroop bezit door baar slijmoplos- 'sende werking de eigenschap Uw lucht wegen te zuiveren van slijm, die zich op. Uw borst heeft vastgezet. Aanbevolen en geroemd bij bronchitis, asthma, drogen, scherpen of kuclienden hoest. aanzien van verhoogingen van wedden, die met of ,na 1 Mei 1924 intreden. Artikel 3. Die vermindering, bedoeld in artkel 2, blijft voor de in de bijlage B van het Bezoldigingsbesluit genoemde leeraren aan Rijks Hoogere Burgerscho len beperkt tot een zoodanig bedrag, dat hunne wedden niet dalen beneden res pectievelijk 95 en 90 ten honderd van de som, welke hun als wedde zou zijn toegekomen volgens de op 31 Aug. 1923 ten aanzien dier leeraren geldende sala- risregeling. Dit besluit treedt in werking piet in gang van 1 Mei 1924. De autobus-gevaren. Ingenieur Dot schrijft aan de N. Rot. Crt. Aangezien ik in viele Ford-bussen hoogst gevaarlijke inrichtingen zie, verzoek ik u op het volgende te wij zen: Het benzinereservoir bevindt zich onder een der banken en ter wijl de bus vol met rookende men- schen zit, wordt degeen, die op1 de benzinetank zit, verzocht even op te staan. Hierna wordt de groote dop van de tank afgeschroefd en de dikke benzinestraal in de leege tank! gego ten, waarbij de daarin aanwezige ben zinedampen vermeerderd met die van den snelverdampenden straal in de busruimte worden gezonden. Dit zal in de heete dagen tot groote gevaren kunnen leiden. Een chauffeur zei: „Oh dat is niets, benzine ver dampt zoo gauw", niet wetende, dat daarin juist het groote gevaar schuilt. Weet men dat als men een ruim open blik, waarin benzine heeft ge zeten, acht meter ver naar een vuur gooit, de vlam in de lucht nog 6 meter langs de gassen terugslaat? Op! weinig kostbare wijze is hierin te voorzien, door op de tankj een bocht te zetten met een dopi, welke in den buitenwand der bus in een nisje toegankelijk is, de bocht moet dan goed sluitend omk'okerd worden, dan kan men buiten de bus staande de tank vullen zonder gevaar en zelfs zonder last voor de passagiers. Het mond - en klauwzeer. Het Tweede Kamerlid Braia,t beeft den minister van binnenlandsche za ken en landbouw de volgende vra gen gesteld: Is het Zijn Excellentie bekenddat het mond- en klauwzeer zich dage lijks sterk uitbreidt en thans reeds voorkomt in bijna de helft der ge meenten en over geheel 'Nederland verspreid is; dat alle thans nog ge nomen voorzorgs- en afzonderings maatregelen doel- en waardeloos zijn j dat alle veemarkten en veevervoer middelen besmet geacht kunnen wor den; dat er 'door de thans bestaande regeeringsmaatregelen door veehande laren, boeren, veetransporteurs, ne ringdoenden, bij den veehandel be trokken, e.a., groote financiëele scha de geleden wordt; dat daardoor de handel in Vee zeer gedupeerd is? Is Zijn Excellentie bereid, alle af- sluitmgsmaatreb den en veevervoer- verboden op te heffen, zoodat de bin nenlandsche veehandel weer kan op leven Eerste Kamer. Na eenige discussie verkreeg de heer Van Kol (s. d.), overeenkomstig een door de heeren D'e W]aal Malefijt (A.R.) en De Gij sela,ar (C.H.) bestreden voorstel van den voorzitter, met 16 tegen 15 stemmen verlof voor een interpellatie over de rechtmatigheid van het besteden van de Indische gelden voor de Nederlandsche Marine. Besloten werd de interpellatie te

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1924 | | pagina 1