PU ROL "eerste blad, 76 Zaterdag December ItJ®S 38r Jaargang BaitenlanS. Binnenhui it de Provincie. "1st ïiurs tak op laiel Dit nummer bestaat uit twee bladen Drukkers-Exploitanten QOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 Ve Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG- t won» r&tz aajj.\•-«woufcuorahirxx.j w mPhms t.\*h wn: *ap* nwt«j»Ma.teaBUtt. >*:««3WMO»cu;ciJrwA Het luchtschip „De Dixmude". Het Fransche ministerie van Marilici lieeffc uit Rome bericht ontvangen, dat het lijk van den commandant van „De Dix- inude" bij Girgentie op de Siciliaansche kust door vissehers uit zee is opgehaald. Hoewel er tot dusver nog geen overblijf selen van de Zeppelin zelf gevonden zijn, en er ook geen verdere lijken geborgen zijn, mag men toch wel aannemen, dat het groote luchtschip met man en muis in de Middellandsche zee vergaan is en dat de hoop, dat het in de' Tunesische woestijn had kunnen landen, ijdel is gebleken. De gezagvoerder van een Italiaanseh stoom schip bericht, dat hij Zondagavond een draadloos verzoek om hulp heeft opge vangen van de „Diixmuide", die toen met een snelheid van 125 mijl per tuur dooi den wind werd meegesleurd. Dit is ver moedelijk het laatste bericht dat van het luchtschep is vernomen. Met een comman dant maakten nog 3 officieren deel uit van den état-major, terwijl de verdere bemanning 35 koppen telde. Bovendien waren er 11 officieren als passagiers aan boord. Zij zullen wel allen den dood in de golven hebben gevonden. In Frankrijk heerseht groote verslagenheid over het verlies van het luchtschip, welke in Italië gedeeld wordt. Ook de Engelsche bladen betuigden al hun deelneming in liet ver moedelijk verlies van de Fransche lucht vloot. Eiffel, f Naar de N. R. Ct. meldt, is te Dijbn op1 92-jarigen leeftijd de ingenieur Eiffel overleden, wiens naam nag dagelijks door duizenden Panjzenaars en vreemdelingen wordt uitgesproken bij het noemen van den door hem gebouwden toren, die dooi zijn machtig draadloos telegrafie- station sinds den oorlog den naam Eiffel nog ndder bekend en beroemd heeft ge maakt. Eiffel begon zijn loopbaan met de leiding van den bouw van de groote ijzeren brug te Bordeaux, waarbij1 voor het eerst bij het grondvesten van de peilers van het procédé van vloeibare lucht gebruik werd gemaakt. Hij ont wierp1 het type van bruggen met reus achtige parabolische bogen en heeft ook den geweldigen 'koepel van 2*2 M. middel lijn 'ontworpen voor de sterrenwacht te Nice, welke koepel meer dan 100 ton weegt en gemakkelijk met de hand be- wpgen kan worden. Dien E if Celtoren heeft hij' ontworpen voor de wereldtentoon stelling te Parijs van 1889. Het stalen gevaarte, dat 300 M. hoog 'is, Was in 2 jaar, 4 maanden en 9 dagen tijcis vol tooid. Weg' mei tien Bijbel! De geest uit den Afgrond is vaardig over Rusland. Die heerschers, die op 'i o ogenblik de lakens uitdeelen, die zich losgemaakt hebben van den eisch dei- wet, en die de Christelijke zedeleer los lieten, gaan voort het volkaf te voeren van <je inzettingen der vaderen. Mevrouw Krpjspskaja, de vrouw van Lenin, staat aan het hoofd van het cen traal beheer der publieke diensten. En als een andere Isebel heeft zij1 haar wil te kennen gegeven. Zij heeft een rond schrijven gezonden aan alle bibliothe ken in Rusland. Daarin zegt zij' welke iioeken deze bibliotheken mogen bevatten. En dat zijn: die in beginsel overeen •stemmen met de tegenwoordige geestes richting- van het Sovjet-bestuur. Ben aan tal bekende boeken en geschriften is dan ooik op de lijst der verboden boeken ge plaatst. Allereerst de Bijbel. Het oude en Nieuwe Testament, de Koran en de Tal mud. D-an volgen de wijsgeeren als Plato, Descartes, Schopenhauer, Spencer en Nietzsche. Vervolgens komen nog andere groote schrijvers en eindelijk de bekende Sus Tolstoi voor een goed deel,. Al deze boeken moeten volgens de circulaire on middellijk vernietigd worden. Is er teveel gezegd als er herinnerd wordt aan den geest uit den afgrond? vraagt de „Amst." Korte berichten» Het Duitsdhe rijk zet de inkrim ping van het corps ambtenaren en beambten streng door. In het district Frankfort zijn alleen van het spoor wegpersoneel 5000 man opgezegd'. Uit Boedapest wordt gemeld, dat op den avond voor Kerstmis te San- pad een bom geworpen is in een lokaal, waar de vereeniging van Is- raëlietische vrouwen een bijeenkomst hield. Een vrouw is gedood en 17 zijn gewond, waaronder verscheide ne ernstig. Volgens een bericht uit Belgrado gaat generaal Wrang el van Zuid-Sla- vië naar de Vereenigde Staten ver huizen. De sovjet-regeering heeft na melijk te Belgradodoen weten, dat ze geen diplomatieke betrekkingen met Zuid-Slavië zou aan'khoopen, wanneer Wr,angel in Zuid-Slavië bleet vertoeven. Lloyd George die een zware verkoudheid gehad heeft en zeer ver moeid is tengevolge van den verkie zingsveldtocht, is naar zijn woon plaats in Wales vertrokken. Zijn dok- Ier heeft hem een strenge rust voor geschreven. De woningnood in New-York is thans nijpender dan in 1920. Wie ei woningen zijn machtig geworden be talen thans van 40 tof 90 pet. hoogere huren dan enkele jaren geleden. Uit Spiers wordt gemeld, dat op 24 December de separatistische regeering aldaar bekend gemaakt heeft dat vanaf 10 Januari e.k. alle passen voor het buitenland en voor niet-bezet Duitsehland door haar geteek'end zul len worden en niet langer door de Fransche autoriteiten. Hierin zien de Duitschers een nieuw bewijs van de samenwerking der Fransch'en met de separatisten in de bezette gebieden. Er is in Zuid-Duitsc'hlan'd op nieuw zooveel sneeuw gevallen, dat het verkeer volslagen gestremd dreigt te worden. Dergenjke kolossale hoe veelheden sneeuw zijn sedert jaren in Zuid-Duitsohland onbekend. Het treinverkeer is sterk gestoord. Als de dooi invalt, zal Nederland wel met hoog water op den Rijn te kampen krijgen. Naar men uit Weenen meldt, is mr Zimmerman bedlegerig. Hij heeft op zijn terugreis uit Parijs kou gevat. Uit het Noorden van Italië ko men berichten omtrent een zwaren sneeuwval. Het station te Modaneligt 6 voet onder de sneeuw. Het goede renvervoer is gestaakt en passagiers- treinen hebben 6 of 7 uur vertraging. De dieven, die met Kerstmis in de drukkerij Van de Duitsch'e spoor wegen waren binnengedrongen en al daar ongeveer 120.000 goudmark' had den ontvreemd, zijn reeds gearres teerd. De voornaamste dader was, toen de politie hem in een kroeg in de nabijheid van het Schlesische Bahhhof ontdekte, stomdronken. Te Dresden zijn twaalf leiders Van werkloozen en verscheidene on trouwe ambtenaren in hechtenis ge nomen wegens verduistering van gel den, bestemd voor steun aan de werkloozen. Eenigen van de a;ange- houdenen wisten zich per dag 25 biljoen toe te eigenen. De predikant geen forens. Het orgaan van den Bond van Ne derlandsen© Predikanten maakt open baar, dat de Kroon het beroep van een gemeenteraad tegen de beschik king van Gedeputeerde Staten van Zeeland, waarbij een aanslag van een predikant in de forensenbelasting werd vernietigd, omdat zij het niet bewezen achtten, dat hij het ver- eischte aantal dagen voor de uitoe fening van zijn betrekking daar aan wezig was geweest, ongegrond ver klaard, omdat het aantal dagen niet bewezen was en kerk en consistorie alleen in overleg met den k'erkeraad in gebruik zijn en de predikant oveï deze lokalen geen eigen beschikking heeft. Ook hebben Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant den aanslag van een predikant in de forensenhelas- ting vernietigd, op grond dat „immers het begrip van kerk, het Gods- en bedehuis, zich niet verdraagt met de in de wet bedoelde en daarin genoem de localiteitenkantoor, winkel of werkplaats, zelfs ook dan niet, wan neer zooals i.e. het catechisatieonder- rioht door reclamant in het kerkge bouw gegeven wordt." Schriftelijke vragen. Van den heer Kersten aan den minister van Waterstaat: Draagt Uw Excellentie kennis van het auto-ongeluk, dat plaats greep aan het eind van den Derden weg te Rilland- Batli, bij den Separatiedijk? Acht Uw Excellentie bestendiging van den gevaar lijken wegtoestand aldaar verantwoorde lijk'? Zoo niet, is Uw Excellentie bereid, stappen te doen om allereerst te komen tot verbetering van het weggedeelte, dat Zeeland met Brabant verbindt, en althans de twee gevaarlijke bochten (de boven aangegevene en die bij het station Woens- drecht) onschadelijk te maken, daarvoor een gedeelte van de uitgetrokken som voor Zeeuwscben wegenaanleg bestedend? Bezuiniging? De werf de Schelde te Vlissingen bouwt den kruiser Java. Onderdoelen van kanonnen zijn te Rotterdam den 28sten November aangekomen uit Zweden. Een Zweedscbe ingenieur is naar Vlissingen gegaan voor het stellen van deze onder- doelen. Tot. op heden wacht de betrok ken Rotterdam scire expediteursfirma, in spijt van dringende telegrammen, op de verklaring van vrijdom van invoerrechten, welke van het departement van financiën moet komen. De goederen zijn opgesla gen in een loods; de Zweedscbe ingenieur is onverrichterzake huiswaarts gegaan. (N. R. C. Allerlei. Gister hield het bestuur der R.-K. Tweede Kamer-fractie eene verga dering. y Gisteravond heeft de fractie van anti-revolutionaire leden der Tweede Kamer vergaderd in verband met den Bolitieken toestand van het oogenblik. e bijeenkomst had plaats in het Kamergebouw. GOES E1RSO (fiOEB? - AL GOEO. Tot besluit van 1923 maakt IJ het voornemen eens te informeeren naar de BANK VOOR. ZEELAND Groote Markt 21 - Goes. Dan vraagt, U aan deze Bankin stelling condities voor Uwe Bank en Effecten zak en.' Rekening-courant, Deposito, Spaarbank, Incasso Vreemde Valuta Cheque- en Giro-rekening Effecten Coupons Prolongatie, enz. De Bank voor Zeeland beeft geen risico's uit den tijd van de hoogcon junctuur, werkt uitsluitend in Zee land, publiceert ieder jaar balans en winst- en verliesrekening, welke een ieder op aanvr. kan ontvangen. Correspondentschappen IersekeG. D. van Oosten, Lepelstr Tel. 28's- HeerenhoekJ. A. Clarijs, Molendijk, Tel. 4. Noordbraban t—Z e e 1 a n d. Men schrijft aan de „N. R. CL": Verleden week is een woonauto met volgwagen door den bermmuur gezakt, op den hoek van den zoo heruchten op rit bij den Bathpolder onder Rilland. Deze bocht maakt deel uit van den verbindings weg van Noord-Brabant met Zeeland. De woomauto geraakte in een diepe sloot en vatte «ogenblikkelijk vlam, zoodat zij ge heel vernield werd. Door toegeschoten hulp, kon de chauffeur, die tusschen het stuur beklemd zat, nog juist verlost worden vóór de vlammenzee hem (bereikte. E© volg wagen kon ook nog bijtijds in veiligheid gebracht worden. Men ziet gelukkig net weer geen men- schenlevens te betreuren! Maar hoe komt het toch, dat zulke gevaarlijke weggedeel ten niet verbeterd worden? Eie eenige communicatie tusschen Wal cheren en Zuid-Beveland ter eene, Noord- Brabant ter andere zijde, bestond voor den oorlog enkel uit den spoorweg Vlissingen Bergen-op-ZoomRoosendaal. Tijdens den oorlog heeft men langs den noord kant van dezen spoorweg, idoar het KreeK- rak een geheel nieuwen weg gelegd. Deze heeft men aan beide uiteinden doen aan sluiten op reeds bestaande polderwegen. Oorspronkelijk waren de laatste alleen be stemd voor aan- en afvoer van stoffen voor en van den landbouw. Na de aansluiting kregen zij een veel grootere be teekenis. Zij werden gepromo veerd tot hoofdverkeerswegen, zelfs van internationale beteekenis. Evenwel behiel den ze hun smalheid, hun bochten en hun wegdek. De eischen die men aan die wegen moest gaan stellen werden veel zwaarder. Ze wer den onvoldoende! sterker, ze werden ge vaarlijk om te gebruiken! Van hoogerhand zag men 't in, en men begon een groot Abonnem en t s p r ij' s Per 3 maanden, franco per post, f3. Losse nummersf0.05 Prijs der Advertentien: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 oL Bij abonnement belangrijke korting* w» iHDiKwwemw i-aw KveiFewe scheepsdh plan uit te voeren. Namelijk de verbetering van den weg Middelburg- Bergen op Zoom. Een gewoon sterveling begint bij het begin, maar zoo. niet de regeering. Men begon van de periferie af, dus bij Middelburg. Afgezien van deze te genstrijdigheid, verdienen de autoriteiten groot-en lof voor de verbeteringen, die in den loop der laatste jaren zijn aange bracht. In Engeland tracht men op positieve wijze het werlcloozenvraagstuk op te lossen door met alle kracht, de wegverbeterirfg aan te vatten. Niet alzoo' hier! De regee ring verschuilt zich achter de malaisé, om de wegenverbetering „in een sterk ver langzaamd tempo" voort te zetten. Wat dit moet zijn voor een verdienstelijk hoofd ambtenaar, die niets liever wil, dan de zaak tot een goed einde brengen, laat zich raden. Maar wat dit beteekent- voor den weggebruiker, die dagelijks met levens gevaar over de gevaarlijke wegvakken inoet circuleeren,'laat zich ook makkelijk verstaan. Het is dan ook de vurigste wensch van hen, dat de Waterstaat, het allereerst de verbeterende hand slaat 'aan de wegvakken die het minst aan de geringste eischen voldoen, want gaat men door in de tot nu toe gevolgde richting, en met het zeer verlangzaamde tempo, dan blijft de toe stand, die ongetwijfeld menschenlevens zal gaan kosten, nog lange jaren bestaan. De meest gevaarlijke stukken zijn: le het wegje door den Gaterspolder met aansluitenden spoorwegovergang bij het station Woensdrecht. Ressorteerend onder den hoofd-ingenieur van den water staat in Noord-Brabant. Het tweede gedeelte ,dat om verbete ring schreeuwt, is de in boven geciteerd bericht, genoemde boicht. Hier heeft ter nauwernood een man het leven er afge bracht. Terwijl verbetering van den be- staanden toestand met enkele honderden guldens zou te verkrijgen zijn, als er geen geld is het nieuwe geprojecteerde plan uit te voeren. Het derde wegvakje is dat aan den voet van den dijk van den Stroodorppolder tusschen 'Rilland en Krabbendjjkë. Deze twee resorteeren onder den hoofd-ingen. in Zeeland. De genoemde wegvakken zijn alle drie nog in onderhoud 'bij polderbe sturen of gemeenten. Uit den aard der zaak trekken deze zich niets aan van het doorgaand verkeer. Ze zien het zelfs lie ver niet. Zij zijn koud voor het feit, dat door hun polder of gemeente een interna tionale weg voert. En zien niet in, dat dit hun verplichtingen oplegt. Hun eenig streven is (en va uhun standpunt is dit te billijken) de lasten per H.A. zoo laag mogelijk te houden. Het gevolg van dit egocentrisch streven is, dat de wegen in een zoodanigen toe stand gehouden worden, als juist voldoende is voor de behoeften der ingelanden. Do weg moet dus voor boerenkarren berijd baar zijn. Als nu het suikerbietenvervoer geëindigd is, worden de wegen bedekt met een laag losse grint. Na den oorlog is dit zachte materiaal vervangen door ba salt. De komende en gaande man trapt deze losse steenen langzamerhand in de slooten of wel in den weg. Tot ver in den zomer blijft de weg zeer oneffen. De min ste droogte doet alle steenen weer los liggen. Intusschen is de basalt veel gemeener dan de wroeger gebruikte grint. Die eerste ontziet noch paardenhoeven, noch auto-, G'f fietsbanden. Bij paarden ontstaan veelal etterige hoefverwondingen, die zeef pijn lijk voor de beesten zijn. De banden sneven op een leeftijd, veel te vroeg om te ster ven. Uit eigen belang der polderbesturen, krijgen wij dus elk jaar een lichte poging, om tot het dichten van in den winter ont stane kuilen te komen. Maar bij verbree ding der wegen, bij het verruimen der boeli ten heeft het polderbestuur geen belang. Dit zijn desiderata van het doorgaand ver keer. Eiaarvoor is geen geld bij' de polders beschikbaar. Men zou haast wenschen er toe te kun nen bijdragen. Bijv. door het instellen van de middeleeuwsche tollen. Maar de praktijk leert, dat, waar tollen geheven worden, de weg slechter is, naarmate het tolgeld hoo- ger. (Ik denk aan den weg Rotterdam Een Haag, waiar men liefst drie tollen heeft. Of aan den provincialen weg tus schen Bergen op Zoom en Putte, waar men weggeld verschuldigd is). iMaar hoe het ook zij, de toestand der wegen blijft verschrikkelijk en onhoudbaar Hoeveel ongelukken zullen nog moeien gebeuren, vooraleer de regeering zal in zien, dat een dusdanig belangrijk wegvak niet in beheer mag zijn van een polder bestuur? i De verplaatsing der marine In aanfluiting met het bericht in ons bijblad nemen wij over, wat de N. R. C. schrijft: Destijds werd te Middelburg door het gemeentebestuur een huis in Winterhanden DOOS 30, 60,90 Cent. Bij Apoth. en Drogisten Pharm.Fabr. A.Miinltardt Zeist orde gebracht als woning voor den com mandant en werd dit aan het rijk ver-t huurd. Dit huis zal nu worden verkocht en volgens het contract eventueel verlies voor de gemeente door het rijk worden vergoed. Het gebouw, waar thans de marinestaf is gevestigd, wordt beneden bestemd voor ambtswoning van den eerst aanwezende marine-officier, kapitein ter zee J. Tissot van Patot. Deze officier zal in tijd van oorlog als "het commandement Zeeland wordt hersteld, territoriaal commandant bevelhebber zijn. In tmrband met dit. alles zullen nu in de eerste maanden de onderzee- en tor pedobooten naar Nieuwediep worden over gebracht, maar het is niet uitgesloten, dat andere marineschepen naar Vlissingen zullen komen. In hoever 'daardoor het aantal in Vlissingen, Middelburg en Sou burg wonende marinemannen zal vermin deren, zal dus moeten worden afgewacht. Vechtpartij. Bij een vechtpartij te Kloosterzande op 27 Dec. j.l. is de marechaussee de M. door zekeren C. Sch.' zijn halsslagader afgesneden. Door de ma rechaussee werd een schot gelost, waar door de aanvaller door een 'kogel getrof fen werd in zijn buik. Hij is overgebracht en in arrest gesteld. De toestand van de marechausse is vrij wel. Kapelle. Jn de goederenloods aan het station Kapelle-Biezelinge is Vrijdagnacht ingebroken. Vermist werden verschillende artikelen. De politie doet ijverig onder zoek. Waarde. In de gister gehouden zitting van den gemeenteraad werd tot lid van het Burgerlijk Armbestuur herbenoemd de beer M. Allewijn. Tot lid van de plaatse lijke 'Commissie van toezicht op het lager onderwijs werd herbenoemd de heer M. van Weele. Verder werd mededeeling ge daan san een schrijven van Ged. Staten, waarbij de jaarwedde der wethouders werd bepaald op vijftig gulden. Krabhendljke. Vrijdagavond verga derde de afd. Patrimonium in de (oude) consistorie der Geref. Kerft, onder voorzitterschap van 'dhr C. Ha- verhoek. In zijn openingswoord'schet ste hij den héld Kaleb als Voorbeeld. Na lezing der notulen en mededee ling over het. nieuwe propagandablad voor Zeeland „De Voorlichterkreeg dhr C. Kriek'alard het woord voor zijn- onderwerp: „Wat zal revolutie bren gen? Hij zette uiteen hoe de revolu tie alles wil onderste boven keeren en wees vooral op den toestand in Rusland. Het beginsel 'der socialisten werd' afgekeurd. De christen-arbeider moet getrouw en ijverig zijn werk! verrichten. Aan de Bespreking namen een vijftal deel. Verscheiden leden wen sch ten het Jaarboekje te ontvan gen. De belangstelling zal word'en op gewekt en levendig gehouden. In Ja nuari jaarvergadering. In Februari propaganda-avond. Wemeldinge. Woensdag 2e Kerstdag had alhier in tegenwoordigheid van den heer H. Dxonkers, vice-consul van Diuitschland tevens secretaris van het Prov. Oomité tot leniging1 van den nood in Duitsehland, de opening van het voor dit doel te houden bazar plaats. De burge meester, dhr. F. Wabeke, verwelkomde de aanwezigen, en dankte allen voor de medewerking aan de totstandkoming van dezen bazar. Het is een groatsche ver zameling van voorwerpen die voor „Elk wat wils" biedt. Ieder kan naarmate zijn financieele krachten een steentje hij dragen VQOtr dat groote werk daar ginds over de grenzen, n.l. door de reddende

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1923 | | pagina 1