Maandag 9 Juli IM
87e Jaargang
ISo 334
m
jen
ïtrjjders'lnspan,
Buitenland.
rijders-Inspan.
61.
ag II Juli 1923,
k o o p e n
ag 18 Juli 1923,
WOONHUIS,
iderhouden Inboedel,
■FEUILLETON.
IN HEN MAALSTROOM.
hebben zich aan
leien grootspreker
dat onder de so-
an het hoofd al-
ïeer Henri Polak,
niets hebben van
ïeer Troelstra. Omi
geest en Fimtaien
ïen. En zijn onge
sproken.
r de leiders van
aten. Het zou wet
ïetgebakcrden zou
en ijskouden wind
verblinding, gevolg
op de t'wee dozijn
iet I. V. V., waar
wereld te kunnen
genezen. 'Degenen
het 1. V. V., die
zij nu liet lot der
e bestieren zouden
e van op zich zelf
ie, Europa in alle
listen als voocbo-
roote verandering,
zien. dat er voor-
n richting Le vin-
echt gekomen. Do
id heeft haar kou-
over de stroolvuur-
r verlerende vlam-
n on dn hemelbe
eld ere Werkers op1
op1 een enkele
kan kwijtraken en
Micanailleeren met
cwaadaardiger dan
oozon dronk, doch
n naar de maan."
en Oudegeest kun
ing het is gees-
dig. Een grappen-
op. „Wie kan mij
at oogen heeft en
en niet kan loe
roog kan springen
lossing.
mvoudig", zei de
i'd."
h niet springen",
ren ook niet."
v I, e
HEI T BOER, Deurw
zullen op
lags om IOV2 uur (N. T.)
e en ten verzoeke van
DE PREE te Hoede-
egens opheffing bedrijf
ande o. a. uit:
i, als: br. bles Merrie
veulen, br. bles Ruin
,uin 7 jaar, zw. Merrie
,rl. Merries, waaronder
1 Veulenboek.
gekalfde Melkkoeien,
irs, Kalf, 2 drachtige
de rekening, Menwa-
;eren assen en rongen,
en met langwagens,
3 Slepers, 4 Eggen,
loks- en 2 Zeenwsche
lepbord, Rosmolen en
loomkettingen, Staal-
rintbakken, Peemolen,
;pen en Pleien, Afhei-
Harnassement, enz.
s E. C. VAN DISSEL
op
:e van de erven van
id. G. v. d. VLIET, geb.
er, te Kattendjjke,
sk werkoopen e
11 uur (N T.) ten her-
dhr. Aam. Spruijt te
;rhok, Bergplaats en
t dorp Kattendijke, wijk
root 3 A. 52 c A. (erf-
Dec. 1982).
ik bij de betaling. Te
Maandag 16 en Dinsdag
2—4 uur N.T.
i. l'/j uur (N.T.) aan
a contant:
lerd Boogkabinet, Lin
en Hoekkast, 2 veeren
toebehooren, Regula-
iachels, Tafels, Stoelen,
oerbedekbing, SiDger-
Glas- en Aardewerk,
f, Meelkist, Tuinbank,
•eedschap, enz. enz.
Drukkers-Exploitanten
"DOSTERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
ve Zeeuw
Giften voor Jfispest (Hongarije).
Dhr. A. L. v. Melle te Goes bericht
ons, ontvangen te hebben voor de armen
tc Kispest (zie ons blad van Zaterdag)
van: ,1. (M. B. f 10, J. B. f 1, J. R. f0.50,
v. M. f 10, N N f 1, N N f 1, Ph. W. f 10,
J. N. f 2, E. B. f 1, N N f 7.50, L. f 2.50.
CALVINISME EN VOLKSKRACHT.
(Rede van Z. Exc. Oud-Minister II. Colijn).
I.
Laat mij het vraagstuk, waarover ik
hedenmiddag voor u refereeren zal, dade
lijk mogen plaatsen onder het licht, dat
er inzonderheid hier in Nederland op valt.
En dan begin ik uwe aandacht te vra
gen voor een citaat.
„Eenvormigheid de vloek van het mo
derne leven", is de titel van een voor
lezing in 1869 door Dr Kuyper gehouden.
Het is, in de rijke, rhetorische stijl zijner
jeugd, een verdediging, een verheerjijking
bijna, van de pluriformiteit van het leven,
als een gave Gods.
Hij roept voor de verbeelding de mid-
deleeuwsche stad op, door kruist van
ridders en edelen, zooals een studenten
maskerade ons die soms nog vertoont.
„Vergelijk dan" zoo zegt bij „dien
rijken ldeerendos van weleer met het stijf
eenvormig gewaad van wie zich als toe
schouwers verdringen bij zulk een vertoo
ning. Wat rijke vormenweelde in die da
gen, toen elk verschil van rang en stand
rond en openhartig ook in het gewaad
naar buiten trad. Wat weelderige ver
scheidenheid van snede en costuum, van
stoffen en van kleuren, toen elk, van wat
streek, gewest of oord, van wat gild of
groep, van wat officie of emplooi hij zijn
mocht, aan zijn gewaad kenbaar bleef
en elk den drang voelde om in vorm en
sier van kleederdracht, in stoffen en kleu
ren te toonen, wie hij wasl O! ik weelj
'het met u, dat er vaak iets overladens en
wansmakerigs, iets pronkerigs in dien op
schik sloop, maar toch, mij dunkt er lag
iets openhartigs in dat dragen van zijn;
eigen kleuren
Maar thans? Alles moet gelijk gemaakt en
vereffend worden, en elke verscheidenheid
weggeslopen. Wegvallen het verschil in
bouwtrant. Wegvafien het verschil in leef
tijd. Wegvallen het verschil van kunne.
Wegvallen het verschil van kleeding. Weg
vallen het verschil der volkstalen. Ja, wat
moet niet wegvallen, zoo dit streven veld
wint?
Of zien wij niet evenzoo elk verschil
van regeeringsvorm allengs verdwijnen,
om geheel het land te overspinnen met
een web .van eenvormige mazen, waaraan
alle draden bewogen worden door een,
alle macht in zich opslurpend, centralis
tisch monster? Keert zoo bij elk staat
kundig vraagstuk steeds datzelfde pleit
der eenvormigheid terug, die eenvormig
heid, ze blijft ook dan nog een kanker,
dien we moeten uitsnijden, als we ten,
slotte op het waagstuk van den gansclien
staat, op de vraag naar onze onafhanke
lijkheid komen. De eenvormigheid van het
Caesarisme is onze buitenlandsche, de
eenvormigheid van het Cosmopolitisme
onze binnenlandsche vijand, die tezamen,
in noodlottigen bond, ons volksbestaan
bedreigen.
Bestrijding dier eenvormigheid is
dus strijden voor het vaderland. Haar on
dermijnen, den grondslag hecht plaveien,
waarop elk volksleven rust."
.9).
Die kolonel stemde dit toe en wij1 réden
terug naar Edgcumbe Hall. Daar aan
gekomen Woog Lukas Edgcumbe ons, hoe
■wij het hadden gevonden en wat wij van
de preek dachten, waarop geen van ons
beiden antwoordde.
„Tempest leest heel goed voof, niet
waar?" zei Lukas, „hij- is beslist een
fctennpilaar der kerk. fk moet evenwel
zeggen, dat het wel wat eiTg is, na wat
wij hem hoorden zeggen tegen Tucker,
die kamperfoelie van zijn veld plukte.
Maar hij kreeg zeker absolutie".
„Het maakt zijn ketrkgang een beetje
wonderlijk", zei Steven aarzelend.
„Ja, wel een beetje, met waair? Maar
dat hootr't er zoo bij1. Bovendien, dat is
overal hetzelfde. Toen ik als jongen het
huis vetrtiet, ging ik naar Londen, zoo
als je weet. Ik was in de leer bij een
kruidenier. Heb ik jullie daar wel een»
van verteld? Ik werkte daar twee jaar
zonder loon om het vak te leeren. Mijn
baas was een zoogenaamd godsdienstig
man, maas.' ik heb nooit zijns gelijke ge
zien wat knoeierij in zaken betrof. Rij'
behoefde in zijn behandeling van zijn
winkelbedienden niet onder te doen voor
Let. ,zoo vraag ik u, niet dadelijk op
den inhoud van deze woorden. Begin
veeleer uw aandacht te schenken aan
het tijdstip, waarop zij werden uitge
sproken.
Het was in het jaar 1869. Vijf jaren,
nadat Kuyper met Groen de gedachten-
wisseling had aangevangen, die tot aan
diens dood in 1876 werd voortgezet. En
ongeveer saamvallend met de aangrijpende
crisis in Groen's leven, toen liij gedreven
werd tot de keuze, die in liet eind geleid
heeft tot het isolement, waaruit de huidige
A.-R. Staatspartij geboren is.
Groen's streven was er, van de dertiger
jaren af, altijd op gericht geweest liet
Evangelisch-Gerefornieerd karakter der na
tie te bewaren, te handhaven, te bevesti
gen, tot krachtiger ontwikkeling te bren
gen. Hijzelf plaatste zich daarbij op den
bodem der Calvinistische levensbeschou
wing en schroomde niet zichzelf, in te
genstelling met Stahl, als een vdigeling
van Calvijn te betitelen.
De twistvraag in hoeverre Groen het
kerkelijk-godsdienstig dogma van de uit
verkiezing al of niet heeft aanvaard, kan
daarbij volkomen buiten geding blijven,
omdat het vaststaat, dat Groen geen
oogenblik geaarzeld heeft-hot daarachter
liggende, en hel voor de Staatkundige
beteekenis 'van het Calvinisme zoo cen
trale, dogma der Soevereiniteit Gods ten
volle te erkennen.
Ten aanzien der methode echter, welke
bij die ontwikkeling der Calvinistische le
vensbeschouwing gebezigd behoorde te
worden en die door Groen 'clan ook in
hoofdzaak gevolgd is, is eenige invloed
van Luthersche herkomst intusschen niet
te ontkennen.
We missen thans den tijd dit in dan
breede vooir u te ontwikkelen, en we moe
ten volstaan met er, aan de hand van den
bekenden Duitschen geleerde Troeltsch,
op te wijzen, dat men verkeerd doet den
invloed van Calvijn en Luther te beperken
tot hun onderscheidene theologische op
vattingen.
Zoowei hij Luther als bij Calvijn Is
er ten slotte gelijk Troeltsch zoo over
tuigend aantoont verband tusschen
kerkleer en kerkbegrip eenerzijds en staat
kundige en rechtsopvattingen aan den
anderen kant.
Uit het Luthersche kerkbegrip komt
vooral naar voren de uniformiteit en de
eenheid der Kerk, welke "bij de onmo
gelijkheid van doorvoering der reformatie
over de geheele wereld practisch haar
belichaming vinden moest in een Lands-
kerk. En een Landskerk dan, die de
dwangmiddelen tot zelfhandhaving niet in
zichzelf zoeken moest, niaar daartoe leu
nen moest op den Staat.
En verder: zoo weinig mogelijk be
moeienis met wereldlijke zaken; die loch
belmoren tot. de sfeer van den Staat..
Aan dien Staat zelf alzoo een zeer ruime
werkingssfeer, waaruit mede de neiging
van Luther tot Staatsonderwijs b.v. te
verklaren valt.
Daartegenover staat de meer democra-
tisch-republikeinsche grondtrek van het
Calvinisme, dien ik onder ons niet nader
behoef uiteen te zetten.
Immers pad mijn vergelijking voor dit
maal geen ander doel dan om duidelijk
te maken wat ik zooeven met een enkel
woord aangaf, dat de weg, die door
Groen bewandeld werd, in zijn strijd om
de handhaving van het Evangelisch-Ge-
reformeerd karakter der natie, hier en
de oude slavenhouders. Maar zie Je, hij
maakte alles goed met zijn godsdienstig
heid. Hij 'had al zijn 'kerkgenooten tot
klant en was sterk in het citeeren van
gedeelten uit de Schrift voor hen. Hij
waarschuwde ons tegen de slechte ge
woonten, do fidelheid, den Kjkdom en zoo
voorts. Toen hij stierf, liet hij een groot
vermogen na. Maar een flinke som ver
maakte hij aan zijn kerk, tot delging van
de schuld en bij zijn graf werden schoone
lofredenen gezongen. Het was prachtig
dat zeg ik jullie. Ik herkende den man
niet aan de beschrijvingen der grafrede
naars".
„Maar alle godsdienstige menschen zijn
niet zoo", zei Steven.
„O neen?" zei zijn .oom, „wel in den
girond zijn zij vrijwel gelijk. Wij moeten
maar zien het beste er van te maken.
Ieder van de menschen probeert het op
zijn eigen manier, maar hun beweegrede
nen zijn wel ongeveer 'gelijk. Mijn oude
baas sprak anders over den godsdienst
dan de kolonel en de een zou den ander
zonder eenige aarzeling paar de hel ge
zonden hebben. Maar in den grond ko
men zij vrijwel geheel met elkander over
een".
Lukas Edgcumbe gaf uiting aan deze
fevoelens zonder de minste aarzeling en
ij ispraic met die kalme zekerheid, die
maakte, dat wij liem geloofden ondanks
ons zelf. Toch voelde ik' dat Steven, met
zijn heel andere^ inderdaad Christelijke
daar door een Lutherschen lichtstraal be
schenen geworden is.
Ook hij Groen en in dezen was hij
daarnevens ook kind van zijn tijd
stond gterk de wensch op den voorgrond
om te werken door middel van en bin
nen de bestaande eenlieidsinstituten in
den Nederlandschen Staat.
Hij, gelijk zoo vele anderen, was, door
,de ervaring met België opgedaan, huiverig
geworden voor elke verzwakking der na
tionale eenheid.
Daarom kon Groen dan ook met de
Afscheiding niet meegaan, veroordeelde
hij haar zelfs, al pleitte hij tevens piet
kracht tegen de gcweldmaatregelen jegens
de Afgescheidenen. Voor Groen was het
doel niet de scheiding uit, maar de zui
vering van de Hervormde Kerk.
Om die reden ook voerde Groen het
pleit voor de van de Overheid uitgaande
volksschool. Een Overheidsschool, die in
tusschen voor ieder bruikbaar diende te
zijn. Niet in negatieven zin, gelijk 3e
neutralisten beoogden en later in practijk
hebben trachten te brengen, maar in po
sitieven zin; wat hem er toe bracht om
het denkbeeld der facultalie've splitsing
naar voren te brengen. De Overheids
school gesplitst naar de verschillende
richtingen.
En wel veranderde Groen na 1857 van
front en werden de vaandelen gestoken
voor de Vrije school, maar we zijn er
zeker van, dat verder historisch onder
zoek dit bevestigen zal de neiging van
het hart bleef gericht op de facultatieve
splitsing. En ik geloof dan ook, dat de
voorstelling, alsof Groen's terugvallen op
de facultatieve splitsing aan het eind van
zijn leven zou moeten worden toege
schreven aan een gevoel van wanhoop,
indien niet erger, niet gehandhaafd kan
blijven.
Veeleer zie ik er een bewijs in hoe
moeilijk de strijd hij hem geweest is,
wanneer het er om ging te kiezen tus
schen de neigingen van het hart en de
lessen der ervaring.
Deeerste trokken hem naar de een
heidsinstituten in den Nederlandschen
Staat, de tweede dreven hem omstreeks
1870 tot de erkenning, dat het waarach
tig volksbelang niet gebaat kon worden
door een 'kunstmatig bijeenhouden van
wat in wezen niet bijeen hoorde, doch
dat veeleer heil gezocht moest worden in
het tot stand brengen eener isoleering;
in het uiteengaan van wat niet metter
daad bijeen hoorde; in het voreenigen
van het gelijkgezinde.
(Wordt vervolgd.)
Verkiezing Gedeputeerde Staten.
Hieronder laten wij volgen een staatje
waarin de uitslag van de gehouden ver
kiezing voor Ged. Staten is weergegeven.
Provinciën
Groningen
Friesland
Drente
Overijsel
Gelderland
Utrecht
Z.-Holland
N.-Holland
Zeeland
N.-Brabant
Limburg
Anti- Chr. R. S.D. Vrijh, Vrijz.
revol. Hist. Kath. A.P. Bond. Dem.
2
1
1
1
1
2
1
2
1
3
2
2
2
2
2
6
6
11 7 27
opvoeding, ten hoogslg ontsteld was door
zijn ooms cynisme afweer 'barstte hij
vol verontwaardiging TB|.
„Maar oom!" riep hij uit, „als wat u
zegt waar is, vernietigt u het hoogst'
en beste, wat er bestaat. U maakt het
Christendom tot een bespotting".
„Werkelijk?" lachte Lukas. „Wel, dat
hindert niet. De heele wereld, Steven,
volgt datgene, wat men het beste betaalt.
Sommige menschen zijn godsdienstig.
Waarom? Omdat zij denken, dat het hu-
voordeel zal brengen, nu of later. Ande
ren zijn het niet. Waarom niet? Omdat
zij niet gelooven in het voordeel. Het komt
alles op hetzelfde neer, mijn jongen, en
is slechts een kwestie van zelfzucht. Toch
ben ik' als de kolonel. Houd de gods
dienst in stand, zeg ik, bewaar1 fie kerk,
zij is een nuttige instelling".
„Dus u gaat naar de kerk omdat het
nuttig is?"
„Juist zoo is het?"
„Maar de leer van onzen Heere Jezus
Christus
„Kom, mijn jongen, wie bekommert zich
nu om Jezus Christus of. Zijn leer. Denk
je, dat kolonel Tempest en zijns gelijke
die ook maar één oogenblik in practijk
brengen. D,at is hun veel te lastig. Je
moet niet zoo naïf zijn. Naar de kerk
gaan en Jezus navolgen zijn twee ver
schillende dingen. 1 r
Het eeTste staat heel netjes over
het tweede denkt niemand. Je zult al
Bij hel beschouwen van dezen uitslag
trekt hel allereerst de aandacht, dat in
bijna alle provinciën, de rechterzijde in
het college van Ged. Staten den toon
aangeeft.
Alleen in Groningen en Drente is de
linkerzijde in de meerderheid, terwijl in
Noord-Holland beide groepen elkaar in
evenwicht houden.
Van de 64 GedepUteerden-zetels hou
den de rechtsche partijen er 45 bezet, en
de gezamenlijke linksche groepen in to
taal 19.
Verder blijkt uit - deze cijfers, dat de
evenredigheid ook hier alweer ver te
zoeken is. De S.D.A.P., die tweemaal
zooveel stemmen uitbracht als de Vrij1-
heidsbond, kreeg toch evenveel zetels,
Aan de rechterzijde is het inzonderheid
de B. K. Staatspartij, die goede zaken
maakte. Voor een deel is dit toe te
schrijven aan de alleenheerschappij van
deze partij in de provinciën Limburg
en Noord-Brabant.
Zonderen we deze provinciën uit, dan
blijven toch nog over 15 R.K. Gedepu
teerden legen 11 Anti-revolutionairen en
7 Chr. Historischen, of intotaal 1518.
Wanneer mén rekening houdt met het
feit, dat in deze negen Provinciën op
de R. K. candidaten pl;ml 450.000 stem
men waren uitgebracht en op de A. R.
en de C. H. bijna 700.000, dan is het
duidelijk, dal de R. IC. niet aan het
kortste eind hebben getrokken.
En dan kan het niet anders dan ver
bazen, dat in Noord-Holland de R.K.
liever mét de Soc. Dieimocraten samen
werken, teneinde een tweede zetel te
bemachtigen, dan te voldoen aan de
Rechtmatige aanspraken van de Anti-re
volutionairen, die, dank zij dit optreden,
buiten liet Gedeputeerde college werden
gehouden.
In dil verband trekt de aandacht de
uitslag in Overijsel. Van de 29 rechtsche
Statenleden behooren tot de A. R. partij
7, de C. II. Unie 8, de R. IC. Staats
partij' 13 en de Staatkundig Geref. partij' 1
De rechts-protestantsche groepen zijn
hier dus in de meerderheid 16—13. En
toch werden van de vijf door de rechter
zijde bezette zetels drie aan de R.K.
topg'ewezen. (N. Leidsche Crt.)
Over de schadevergoeding.
Reuter verneemt, dat de besprekingen
der Geallieerden over de schadevergoe
ding nog in geheimzinnigheid gehuld zijn.
De algemeene indruk is, dat de toestand
door de gesprekken van Zaterdag niet
veel helderder geworden is.
Algemeen .wordt verwacht, dat in het
begin dezer week een Engelsche Kabi
netszitting zal plaats hebben en Baldwin
daarna een medodeeling in liet Lagerhuis
zal 'doen. Deze mededeeling zal, tenzij
Frankrijk nog van houding verandert,
waarschijnlijk een afkeuring van de Fran-
sche politiek in het Roergebied bevatten
en tevens aankondigen, dat de samen
werking met Frankrijk, om het Verdrag
van Versailles "ten uitvoer te brengen,
geëindigd is. Waarschijnlijk zal Baldwin
het 'voorstel herhalen om een interna
tionale commissie het betalingsvermogen
van Duitschland te laten vaststellen, om
tot een regeling van het schadevergoe-
dingsvraagstuk te komen.
die dingen beter' begrijpen, als je ouder
bent".
Wie stonden op van de koffietafel,
waaraan dit gesprek plaats vond en Ste
ven en ik gingen den tuin in. Toen wij
de gfoote laan afliepen, kwamen wij den
tuinman ftegen, die, in Zondagsch oos-
tuum, vol liefde de bloeiende bloembed
den bekeek. r.
„Goeden middag, heeren."
„Goeden middag".
De oude ;mian keek ons schefp' aan,
als wilde hij eerst iets uitvorschen voor
hij sprak.
„U bent zeker vanmiorgen naar de
ikerk geweest?" zei hij'.
Steven knikte.
„Mijnheer heeft zeker mét den gods
dienst gespot, niet waar?" zeide de oude
man, aarzelend.
Hij keek ons zoo ©irfustig aan, dat
Steven hém zijn schijnbaar vrijmoedige
woorden niet kwAlijk nam!.
„Omdat," ging hij voort, „al die spot
tende dingen, die hij' zegt over gods
dienst en over vrome menschen en zoo,
niet waar zijn. Het zijn leugens. Iedereen
is niet slecht en de godsdienst is geen
waan, maar waarheid" en hij ging heen,
alsof hij zijn ziel van een groeten
last had bevrijd.
Steven keek hem peinzend na. Voor
mjj was er iets als waarachtige troost
in de woorden van den man en ik was
blij, dat wij hem hadden ontmoet. En
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f 3.
Losse nummers f 0.05
Prijs der Advertentiën:
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct.
Bij abonnement belangrijke korting
Een nieuwe Fransch-Belgische bedreiging.
Havas bericht, dat de Belgische re
geering een nota heeft, gezonden aan de
rijksregeering te Berlijn, waarin zij ver
langt, dat de aanslag in het Roergebied
en het Rijnland in een officieele verkla
ring gelaakt zal worden. De Fransche re
geering heeft dit verzoek ondersteund.
Wanneer het rijk aan dit verzoek geen
gevolg geeft, dan zullen de Fransche en
Belgische gezanten Berlijn verlaten en de
zaken der ambassade aan een zaakge
lastigde overlaten.
Staking te Berlijn.
De metaalbewerkersstaking te Berlijn
verloopt rustig. Er zijn 115.000 menschen
hij betrokken. De arbeidersleiders spreken
de geruchten tegen, als zou een er groote
kans bestaan op een algemeene staking.
De huidige metaalbewerkersstaking kost
reeds meerdere milliarden per dag bij
de momenteele matige uitkeeringen, zoo
dat hot uitbreken van een algemeene sta
king ernstige bezwaren met zich zou mee
brengen. De leiders doen zoo veel mo
gelijk, om de staking binnen de perken te
houden en het uitbreken van andere te
voorkomen. De communisten pogen ech
ter de beweging in politiek zog te trek
ken. Succes is daarbij niet uitgesloten,
wijl de leiders hun mannen niet vast in
handen schijnen te hebben. Bemiddelings
pogingen zijn gedaan om het conflict te
beëindigen.
De houding van Italië.
De bespreking tusschen lord Curzon
en den Italiaanschen gezant was buiten
gewoon hartelijk. Laatstgenoemde ver
klaarde: „Italië is er buitengewoon ver
langend naar met Engeland op zeer po
sitieve wijze samen te werken. Niet dat
Italië iets voor Duitschland gevoelt; in
tegendeel wenscht het Duitschland ertoe
te nopen tot het uiterste van zijn vermo
gen te betalen. Doch Italië beseft, dat de
tegenwoordige toestand noodlottig is voor
de zaak van het herstel van Europa, het
welk de gemeenschappelijke zaak der we
reld is. Dit sluit geen enkele vijandigheid
tegenover Frankrijk in zich. Doch het
is geen geheim, dat voor zooverre er
meeningsverschillen zijn, Italië veel meer
overhelt naar het Britsche standpunt dan
naar het Fransche."
Korte berichten.
Chineesche en Koreaan
se h e b andieten zijn de Koreaan-
sche grens overgestoken en hebben een
Japansch politiestation aangevallen. Zij
doodden twee man en verwondden er
twee.
Chineesche roovers hebben een
trein tot stilstand gebracht. Van
de passagiers zijn een Chineesche officier
en een Chineesche soldaat gedood. Ne
gentig welgestelde Chineezen zijn mee
gevoerd en worden tegen een losgeld
vastgehouden. Een buit van 50.000 dol
lar is weggevoerd.
Uit Boekarest wordt gemeld, dat
63 personen'gedood en 200 ge
wond werden bij een botsing tusschen
een personen- en een goederentrein, wel
ke Donderdag plaats had op de lijn Boe-
karest-Jassy. Drie wagons werden in el
kander geschoven. De meeste der slacht
offers zijn derde klasse-passagiers.
Reuter's correspondent te Lausanne
zegt, dat de Fransche regeering toegege
ven heeft in de kwestie van de betaling
dit des te meer, toen Steven mij ver
telde, dat er een uitdrukking op het ge
laat van den ouden man was geweest,
die hem aan zijn vader deed denken.
HOOFDSTUK VI.
Rudolf Hassey's dankbaarheid
„Ja. mijnheer Roberts, ik houd veel
van mijn neef."
„Hij lijkt mij een jongen om trotsch
QP te zijn," antwoordde mijn vader.
„Tot dusver is hij bedorven in zijn
opvoeding," antwoordde Lukas Edgcumbe,
„dat is te zeggen, hij is groot gebracht
in het vertrouwen en gelooven der men
schen, hij verwacht oprechtheid en waar
heid te ontmoeten. Overigens is hij een
aardige jongen en ik ben van plan hem
een goede kans te geven in het leven. Ik
zal hem leeren wat hem in het leven
te wachten staat. Ziet u, hij is een ge
voelige jongen en als hij nu niet goed
onder handen wordt genomen, zal hij zijn
leven vergooien met te werken aan de
verbetering der massa en al die dingen;
meer. Dat moet niet. Er is geen reden,
waarom 'hij niet met een goede opvoe
ding en zijn hersenen een beroemd
staatsman of zoo iets zou worden. Geef
hem een goedé voorbereiding en hij zal
spoedig de menschen leeren kennen en
weten, wat hij moet doen om de volks
gunst te verwerven."
i n 11 i i
(Wordt vervolgd.)
v