Maandag 9 Juli IM 87e Jaargang ISo 334 m jen ïtrjjders'lnspan, Buitenland. rijders-Inspan. 61. ag II Juli 1923, k o o p e n ag 18 Juli 1923, WOONHUIS, iderhouden Inboedel, ■FEUILLETON. IN HEN MAALSTROOM. hebben zich aan leien grootspreker dat onder de so- an het hoofd al- ïeer Henri Polak, niets hebben van ïeer Troelstra. Omi geest en Fimtaien ïen. En zijn onge sproken. r de leiders van aten. Het zou wet ïetgebakcrden zou en ijskouden wind verblinding, gevolg op de t'wee dozijn iet I. V. V., waar wereld te kunnen genezen. 'Degenen het 1. V. V., die zij nu liet lot der e bestieren zouden e van op zich zelf ie, Europa in alle listen als voocbo- roote verandering, zien. dat er voor- n richting Le vin- echt gekomen. Do id heeft haar kou- over de stroolvuur- r verlerende vlam- n on dn hemelbe eld ere Werkers op1 op1 een enkele kan kwijtraken en Micanailleeren met cwaadaardiger dan oozon dronk, doch n naar de maan." en Oudegeest kun ing het is gees- dig. Een grappen- op. „Wie kan mij at oogen heeft en en niet kan loe roog kan springen lossing. mvoudig", zei de i'd." h niet springen", ren ook niet." v I, e HEI T BOER, Deurw zullen op lags om IOV2 uur (N. T.) e en ten verzoeke van DE PREE te Hoede- egens opheffing bedrijf ande o. a. uit: i, als: br. bles Merrie veulen, br. bles Ruin ,uin 7 jaar, zw. Merrie ,rl. Merries, waaronder 1 Veulenboek. gekalfde Melkkoeien, irs, Kalf, 2 drachtige de rekening, Menwa- ;eren assen en rongen, en met langwagens, 3 Slepers, 4 Eggen, loks- en 2 Zeenwsche lepbord, Rosmolen en loomkettingen, Staal- rintbakken, Peemolen, ;pen en Pleien, Afhei- Harnassement, enz. s E. C. VAN DISSEL op :e van de erven van id. G. v. d. VLIET, geb. er, te Kattendjjke, sk werkoopen e 11 uur (N T.) ten her- dhr. Aam. Spruijt te ;rhok, Bergplaats en t dorp Kattendijke, wijk root 3 A. 52 c A. (erf- Dec. 1982). ik bij de betaling. Te Maandag 16 en Dinsdag 2—4 uur N.T. i. l'/j uur (N.T.) aan a contant: lerd Boogkabinet, Lin en Hoekkast, 2 veeren toebehooren, Regula- iachels, Tafels, Stoelen, oerbedekbing, SiDger- Glas- en Aardewerk, f, Meelkist, Tuinbank, •eedschap, enz. enz. Drukkers-Exploitanten "DOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 ve Zeeuw Giften voor Jfispest (Hongarije). Dhr. A. L. v. Melle te Goes bericht ons, ontvangen te hebben voor de armen tc Kispest (zie ons blad van Zaterdag) van: ,1. (M. B. f 10, J. B. f 1, J. R. f0.50, v. M. f 10, N N f 1, N N f 1, Ph. W. f 10, J. N. f 2, E. B. f 1, N N f 7.50, L. f 2.50. CALVINISME EN VOLKSKRACHT. (Rede van Z. Exc. Oud-Minister II. Colijn). I. Laat mij het vraagstuk, waarover ik hedenmiddag voor u refereeren zal, dade lijk mogen plaatsen onder het licht, dat er inzonderheid hier in Nederland op valt. En dan begin ik uwe aandacht te vra gen voor een citaat. „Eenvormigheid de vloek van het mo derne leven", is de titel van een voor lezing in 1869 door Dr Kuyper gehouden. Het is, in de rijke, rhetorische stijl zijner jeugd, een verdediging, een verheerjijking bijna, van de pluriformiteit van het leven, als een gave Gods. Hij roept voor de verbeelding de mid- deleeuwsche stad op, door kruist van ridders en edelen, zooals een studenten maskerade ons die soms nog vertoont. „Vergelijk dan" zoo zegt bij „dien rijken ldeerendos van weleer met het stijf eenvormig gewaad van wie zich als toe schouwers verdringen bij zulk een vertoo ning. Wat rijke vormenweelde in die da gen, toen elk verschil van rang en stand rond en openhartig ook in het gewaad naar buiten trad. Wat weelderige ver scheidenheid van snede en costuum, van stoffen en van kleuren, toen elk, van wat streek, gewest of oord, van wat gild of groep, van wat officie of emplooi hij zijn mocht, aan zijn gewaad kenbaar bleef en elk den drang voelde om in vorm en sier van kleederdracht, in stoffen en kleu ren te toonen, wie hij wasl O! ik weelj 'het met u, dat er vaak iets overladens en wansmakerigs, iets pronkerigs in dien op schik sloop, maar toch, mij dunkt er lag iets openhartigs in dat dragen van zijn; eigen kleuren Maar thans? Alles moet gelijk gemaakt en vereffend worden, en elke verscheidenheid weggeslopen. Wegvallen het verschil in bouwtrant. Wegvafien het verschil in leef tijd. Wegvallen het verschil van kunne. Wegvallen het verschil van kleeding. Weg vallen het verschil der volkstalen. Ja, wat moet niet wegvallen, zoo dit streven veld wint? Of zien wij niet evenzoo elk verschil van regeeringsvorm allengs verdwijnen, om geheel het land te overspinnen met een web .van eenvormige mazen, waaraan alle draden bewogen worden door een, alle macht in zich opslurpend, centralis tisch monster? Keert zoo bij elk staat kundig vraagstuk steeds datzelfde pleit der eenvormigheid terug, die eenvormig heid, ze blijft ook dan nog een kanker, dien we moeten uitsnijden, als we ten, slotte op het waagstuk van den gansclien staat, op de vraag naar onze onafhanke lijkheid komen. De eenvormigheid van het Caesarisme is onze buitenlandsche, de eenvormigheid van het Cosmopolitisme onze binnenlandsche vijand, die tezamen, in noodlottigen bond, ons volksbestaan bedreigen. Bestrijding dier eenvormigheid is dus strijden voor het vaderland. Haar on dermijnen, den grondslag hecht plaveien, waarop elk volksleven rust." .9). Die kolonel stemde dit toe en wij1 réden terug naar Edgcumbe Hall. Daar aan gekomen Woog Lukas Edgcumbe ons, hoe ■wij het hadden gevonden en wat wij van de preek dachten, waarop geen van ons beiden antwoordde. „Tempest leest heel goed voof, niet waar?" zei Lukas, „hij- is beslist een fctennpilaar der kerk. fk moet evenwel zeggen, dat het wel wat eiTg is, na wat wij hem hoorden zeggen tegen Tucker, die kamperfoelie van zijn veld plukte. Maar hij kreeg zeker absolutie". „Het maakt zijn ketrkgang een beetje wonderlijk", zei Steven aarzelend. „Ja, wel een beetje, met waair? Maar dat hootr't er zoo bij1. Bovendien, dat is overal hetzelfde. Toen ik als jongen het huis vetrtiet, ging ik naar Londen, zoo als je weet. Ik was in de leer bij een kruidenier. Heb ik jullie daar wel een» van verteld? Ik werkte daar twee jaar zonder loon om het vak te leeren. Mijn baas was een zoogenaamd godsdienstig man, maas.' ik heb nooit zijns gelijke ge zien wat knoeierij in zaken betrof. Rij' behoefde in zijn behandeling van zijn winkelbedienden niet onder te doen voor Let. ,zoo vraag ik u, niet dadelijk op den inhoud van deze woorden. Begin veeleer uw aandacht te schenken aan het tijdstip, waarop zij werden uitge sproken. Het was in het jaar 1869. Vijf jaren, nadat Kuyper met Groen de gedachten- wisseling had aangevangen, die tot aan diens dood in 1876 werd voortgezet. En ongeveer saamvallend met de aangrijpende crisis in Groen's leven, toen liij gedreven werd tot de keuze, die in liet eind geleid heeft tot het isolement, waaruit de huidige A.-R. Staatspartij geboren is. Groen's streven was er, van de dertiger jaren af, altijd op gericht geweest liet Evangelisch-Gerefornieerd karakter der na tie te bewaren, te handhaven, te bevesti gen, tot krachtiger ontwikkeling te bren gen. Hijzelf plaatste zich daarbij op den bodem der Calvinistische levensbeschou wing en schroomde niet zichzelf, in te genstelling met Stahl, als een vdigeling van Calvijn te betitelen. De twistvraag in hoeverre Groen het kerkelijk-godsdienstig dogma van de uit verkiezing al of niet heeft aanvaard, kan daarbij volkomen buiten geding blijven, omdat het vaststaat, dat Groen geen oogenblik geaarzeld heeft-hot daarachter liggende, en hel voor de Staatkundige beteekenis 'van het Calvinisme zoo cen trale, dogma der Soevereiniteit Gods ten volle te erkennen. Ten aanzien der methode echter, welke bij die ontwikkeling der Calvinistische le vensbeschouwing gebezigd behoorde te worden en die door Groen 'clan ook in hoofdzaak gevolgd is, is eenige invloed van Luthersche herkomst intusschen niet te ontkennen. We missen thans den tijd dit in dan breede vooir u te ontwikkelen, en we moe ten volstaan met er, aan de hand van den bekenden Duitschen geleerde Troeltsch, op te wijzen, dat men verkeerd doet den invloed van Calvijn en Luther te beperken tot hun onderscheidene theologische op vattingen. Zoowei hij Luther als bij Calvijn Is er ten slotte gelijk Troeltsch zoo over tuigend aantoont verband tusschen kerkleer en kerkbegrip eenerzijds en staat kundige en rechtsopvattingen aan den anderen kant. Uit het Luthersche kerkbegrip komt vooral naar voren de uniformiteit en de eenheid der Kerk, welke "bij de onmo gelijkheid van doorvoering der reformatie over de geheele wereld practisch haar belichaming vinden moest in een Lands- kerk. En een Landskerk dan, die de dwangmiddelen tot zelfhandhaving niet in zichzelf zoeken moest, niaar daartoe leu nen moest op den Staat. En verder: zoo weinig mogelijk be moeienis met wereldlijke zaken; die loch belmoren tot. de sfeer van den Staat.. Aan dien Staat zelf alzoo een zeer ruime werkingssfeer, waaruit mede de neiging van Luther tot Staatsonderwijs b.v. te verklaren valt. Daartegenover staat de meer democra- tisch-republikeinsche grondtrek van het Calvinisme, dien ik onder ons niet nader behoef uiteen te zetten. Immers pad mijn vergelijking voor dit maal geen ander doel dan om duidelijk te maken wat ik zooeven met een enkel woord aangaf, dat de weg, die door Groen bewandeld werd, in zijn strijd om de handhaving van het Evangelisch-Ge- reformeerd karakter der natie, hier en de oude slavenhouders. Maar zie Je, hij maakte alles goed met zijn godsdienstig heid. Hij 'had al zijn 'kerkgenooten tot klant en was sterk in het citeeren van gedeelten uit de Schrift voor hen. Hij waarschuwde ons tegen de slechte ge woonten, do fidelheid, den Kjkdom en zoo voorts. Toen hij stierf, liet hij een groot vermogen na. Maar een flinke som ver maakte hij aan zijn kerk, tot delging van de schuld en bij zijn graf werden schoone lofredenen gezongen. Het was prachtig dat zeg ik jullie. Ik herkende den man niet aan de beschrijvingen der grafrede naars". „Maar alle godsdienstige menschen zijn niet zoo", zei Steven. „O neen?" zei zijn .oom, „wel in den girond zijn zij vrijwel gelijk. Wij moeten maar zien het beste er van te maken. Ieder van de menschen probeert het op zijn eigen manier, maar hun beweegrede nen zijn wel ongeveer 'gelijk. Mijn oude baas sprak anders over den godsdienst dan de kolonel en de een zou den ander zonder eenige aarzeling paar de hel ge zonden hebben. Maar in den grond ko men zij vrijwel geheel met elkander over een". Lukas Edgcumbe gaf uiting aan deze fevoelens zonder de minste aarzeling en ij ispraic met die kalme zekerheid, die maakte, dat wij liem geloofden ondanks ons zelf. Toch voelde ik' dat Steven, met zijn heel andere^ inderdaad Christelijke daar door een Lutherschen lichtstraal be schenen geworden is. Ook hij Groen en in dezen was hij daarnevens ook kind van zijn tijd stond gterk de wensch op den voorgrond om te werken door middel van en bin nen de bestaande eenlieidsinstituten in den Nederlandschen Staat. Hij, gelijk zoo vele anderen, was, door ,de ervaring met België opgedaan, huiverig geworden voor elke verzwakking der na tionale eenheid. Daarom kon Groen dan ook met de Afscheiding niet meegaan, veroordeelde hij haar zelfs, al pleitte hij tevens piet kracht tegen de gcweldmaatregelen jegens de Afgescheidenen. Voor Groen was het doel niet de scheiding uit, maar de zui vering van de Hervormde Kerk. Om die reden ook voerde Groen het pleit voor de van de Overheid uitgaande volksschool. Een Overheidsschool, die in tusschen voor ieder bruikbaar diende te zijn. Niet in negatieven zin, gelijk 3e neutralisten beoogden en later in practijk hebben trachten te brengen, maar in po sitieven zin; wat hem er toe bracht om het denkbeeld der facultalie've splitsing naar voren te brengen. De Overheids school gesplitst naar de verschillende richtingen. En wel veranderde Groen na 1857 van front en werden de vaandelen gestoken voor de Vrije school, maar we zijn er zeker van, dat verder historisch onder zoek dit bevestigen zal de neiging van het hart bleef gericht op de facultatieve splitsing. En ik geloof dan ook, dat de voorstelling, alsof Groen's terugvallen op de facultatieve splitsing aan het eind van zijn leven zou moeten worden toege schreven aan een gevoel van wanhoop, indien niet erger, niet gehandhaafd kan blijven. Veeleer zie ik er een bewijs in hoe moeilijk de strijd hij hem geweest is, wanneer het er om ging te kiezen tus schen de neigingen van het hart en de lessen der ervaring. Deeerste trokken hem naar de een heidsinstituten in den Nederlandschen Staat, de tweede dreven hem omstreeks 1870 tot de erkenning, dat het waarach tig volksbelang niet gebaat kon worden door een 'kunstmatig bijeenhouden van wat in wezen niet bijeen hoorde, doch dat veeleer heil gezocht moest worden in het tot stand brengen eener isoleering; in het uiteengaan van wat niet metter daad bijeen hoorde; in het voreenigen van het gelijkgezinde. (Wordt vervolgd.) Verkiezing Gedeputeerde Staten. Hieronder laten wij volgen een staatje waarin de uitslag van de gehouden ver kiezing voor Ged. Staten is weergegeven. Provinciën Groningen Friesland Drente Overijsel Gelderland Utrecht Z.-Holland N.-Holland Zeeland N.-Brabant Limburg Anti- Chr. R. S.D. Vrijh, Vrijz. revol. Hist. Kath. A.P. Bond. Dem. 2 1 1 1 1 2 1 2 1 3 2 2 2 2 2 6 6 11 7 27 opvoeding, ten hoogslg ontsteld was door zijn ooms cynisme afweer 'barstte hij vol verontwaardiging TB|. „Maar oom!" riep hij uit, „als wat u zegt waar is, vernietigt u het hoogst' en beste, wat er bestaat. U maakt het Christendom tot een bespotting". „Werkelijk?" lachte Lukas. „Wel, dat hindert niet. De heele wereld, Steven, volgt datgene, wat men het beste betaalt. Sommige menschen zijn godsdienstig. Waarom? Omdat zij denken, dat het hu- voordeel zal brengen, nu of later. Ande ren zijn het niet. Waarom niet? Omdat zij niet gelooven in het voordeel. Het komt alles op hetzelfde neer, mijn jongen, en is slechts een kwestie van zelfzucht. Toch ben ik' als de kolonel. Houd de gods dienst in stand, zeg ik, bewaar1 fie kerk, zij is een nuttige instelling". „Dus u gaat naar de kerk omdat het nuttig is?" „Juist zoo is het?" „Maar de leer van onzen Heere Jezus Christus „Kom, mijn jongen, wie bekommert zich nu om Jezus Christus of. Zijn leer. Denk je, dat kolonel Tempest en zijns gelijke die ook maar één oogenblik in practijk brengen. D,at is hun veel te lastig. Je moet niet zoo naïf zijn. Naar de kerk gaan en Jezus navolgen zijn twee ver schillende dingen. 1 r Het eeTste staat heel netjes over het tweede denkt niemand. Je zult al Bij hel beschouwen van dezen uitslag trekt hel allereerst de aandacht, dat in bijna alle provinciën, de rechterzijde in het college van Ged. Staten den toon aangeeft. Alleen in Groningen en Drente is de linkerzijde in de meerderheid, terwijl in Noord-Holland beide groepen elkaar in evenwicht houden. Van de 64 GedepUteerden-zetels hou den de rechtsche partijen er 45 bezet, en de gezamenlijke linksche groepen in to taal 19. Verder blijkt uit - deze cijfers, dat de evenredigheid ook hier alweer ver te zoeken is. De S.D.A.P., die tweemaal zooveel stemmen uitbracht als de Vrij1- heidsbond, kreeg toch evenveel zetels, Aan de rechterzijde is het inzonderheid de B. K. Staatspartij, die goede zaken maakte. Voor een deel is dit toe te schrijven aan de alleenheerschappij van deze partij in de provinciën Limburg en Noord-Brabant. Zonderen we deze provinciën uit, dan blijven toch nog over 15 R.K. Gedepu teerden legen 11 Anti-revolutionairen en 7 Chr. Historischen, of intotaal 1518. Wanneer mén rekening houdt met het feit, dat in deze negen Provinciën op de R. K. candidaten pl;ml 450.000 stem men waren uitgebracht en op de A. R. en de C. H. bijna 700.000, dan is het duidelijk, dal de R. IC. niet aan het kortste eind hebben getrokken. En dan kan het niet anders dan ver bazen, dat in Noord-Holland de R.K. liever mét de Soc. Dieimocraten samen werken, teneinde een tweede zetel te bemachtigen, dan te voldoen aan de Rechtmatige aanspraken van de Anti-re volutionairen, die, dank zij dit optreden, buiten liet Gedeputeerde college werden gehouden. In dil verband trekt de aandacht de uitslag in Overijsel. Van de 29 rechtsche Statenleden behooren tot de A. R. partij 7, de C. II. Unie 8, de R. IC. Staats partij' 13 en de Staatkundig Geref. partij' 1 De rechts-protestantsche groepen zijn hier dus in de meerderheid 16—13. En toch werden van de vijf door de rechter zijde bezette zetels drie aan de R.K. topg'ewezen. (N. Leidsche Crt.) Over de schadevergoeding. Reuter verneemt, dat de besprekingen der Geallieerden over de schadevergoe ding nog in geheimzinnigheid gehuld zijn. De algemeene indruk is, dat de toestand door de gesprekken van Zaterdag niet veel helderder geworden is. Algemeen .wordt verwacht, dat in het begin dezer week een Engelsche Kabi netszitting zal plaats hebben en Baldwin daarna een medodeeling in liet Lagerhuis zal 'doen. Deze mededeeling zal, tenzij Frankrijk nog van houding verandert, waarschijnlijk een afkeuring van de Fran- sche politiek in het Roergebied bevatten en tevens aankondigen, dat de samen werking met Frankrijk, om het Verdrag van Versailles "ten uitvoer te brengen, geëindigd is. Waarschijnlijk zal Baldwin het 'voorstel herhalen om een interna tionale commissie het betalingsvermogen van Duitschland te laten vaststellen, om tot een regeling van het schadevergoe- dingsvraagstuk te komen. die dingen beter' begrijpen, als je ouder bent". Wie stonden op van de koffietafel, waaraan dit gesprek plaats vond en Ste ven en ik gingen den tuin in. Toen wij de gfoote laan afliepen, kwamen wij den tuinman ftegen, die, in Zondagsch oos- tuum, vol liefde de bloeiende bloembed den bekeek. r. „Goeden middag, heeren." „Goeden middag". De oude ;mian keek ons schefp' aan, als wilde hij eerst iets uitvorschen voor hij sprak. „U bent zeker vanmiorgen naar de ikerk geweest?" zei hij'. Steven knikte. „Mijnheer heeft zeker mét den gods dienst gespot, niet waar?" zeide de oude man, aarzelend. Hij keek ons zoo ©irfustig aan, dat Steven hém zijn schijnbaar vrijmoedige woorden niet kwAlijk nam!. „Omdat," ging hij voort, „al die spot tende dingen, die hij' zegt over gods dienst en over vrome menschen en zoo, niet waar zijn. Het zijn leugens. Iedereen is niet slecht en de godsdienst is geen waan, maar waarheid" en hij ging heen, alsof hij zijn ziel van een groeten last had bevrijd. Steven keek hem peinzend na. Voor mjj was er iets als waarachtige troost in de woorden van den man en ik was blij, dat wij hem hadden ontmoet. En VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f 3. Losse nummers f 0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct. Bij abonnement belangrijke korting Een nieuwe Fransch-Belgische bedreiging. Havas bericht, dat de Belgische re geering een nota heeft, gezonden aan de rijksregeering te Berlijn, waarin zij ver langt, dat de aanslag in het Roergebied en het Rijnland in een officieele verkla ring gelaakt zal worden. De Fransche re geering heeft dit verzoek ondersteund. Wanneer het rijk aan dit verzoek geen gevolg geeft, dan zullen de Fransche en Belgische gezanten Berlijn verlaten en de zaken der ambassade aan een zaakge lastigde overlaten. Staking te Berlijn. De metaalbewerkersstaking te Berlijn verloopt rustig. Er zijn 115.000 menschen hij betrokken. De arbeidersleiders spreken de geruchten tegen, als zou een er groote kans bestaan op een algemeene staking. De huidige metaalbewerkersstaking kost reeds meerdere milliarden per dag bij de momenteele matige uitkeeringen, zoo dat hot uitbreken van een algemeene sta king ernstige bezwaren met zich zou mee brengen. De leiders doen zoo veel mo gelijk, om de staking binnen de perken te houden en het uitbreken van andere te voorkomen. De communisten pogen ech ter de beweging in politiek zog te trek ken. Succes is daarbij niet uitgesloten, wijl de leiders hun mannen niet vast in handen schijnen te hebben. Bemiddelings pogingen zijn gedaan om het conflict te beëindigen. De houding van Italië. De bespreking tusschen lord Curzon en den Italiaanschen gezant was buiten gewoon hartelijk. Laatstgenoemde ver klaarde: „Italië is er buitengewoon ver langend naar met Engeland op zeer po sitieve wijze samen te werken. Niet dat Italië iets voor Duitschland gevoelt; in tegendeel wenscht het Duitschland ertoe te nopen tot het uiterste van zijn vermo gen te betalen. Doch Italië beseft, dat de tegenwoordige toestand noodlottig is voor de zaak van het herstel van Europa, het welk de gemeenschappelijke zaak der we reld is. Dit sluit geen enkele vijandigheid tegenover Frankrijk in zich. Doch het is geen geheim, dat voor zooverre er meeningsverschillen zijn, Italië veel meer overhelt naar het Britsche standpunt dan naar het Fransche." Korte berichten. Chineesche en Koreaan se h e b andieten zijn de Koreaan- sche grens overgestoken en hebben een Japansch politiestation aangevallen. Zij doodden twee man en verwondden er twee. Chineesche roovers hebben een trein tot stilstand gebracht. Van de passagiers zijn een Chineesche officier en een Chineesche soldaat gedood. Ne gentig welgestelde Chineezen zijn mee gevoerd en worden tegen een losgeld vastgehouden. Een buit van 50.000 dol lar is weggevoerd. Uit Boekarest wordt gemeld, dat 63 personen'gedood en 200 ge wond werden bij een botsing tusschen een personen- en een goederentrein, wel ke Donderdag plaats had op de lijn Boe- karest-Jassy. Drie wagons werden in el kander geschoven. De meeste der slacht offers zijn derde klasse-passagiers. Reuter's correspondent te Lausanne zegt, dat de Fransche regeering toegege ven heeft in de kwestie van de betaling dit des te meer, toen Steven mij ver telde, dat er een uitdrukking op het ge laat van den ouden man was geweest, die hem aan zijn vader deed denken. HOOFDSTUK VI. Rudolf Hassey's dankbaarheid „Ja. mijnheer Roberts, ik houd veel van mijn neef." „Hij lijkt mij een jongen om trotsch QP te zijn," antwoordde mijn vader. „Tot dusver is hij bedorven in zijn opvoeding," antwoordde Lukas Edgcumbe, „dat is te zeggen, hij is groot gebracht in het vertrouwen en gelooven der men schen, hij verwacht oprechtheid en waar heid te ontmoeten. Overigens is hij een aardige jongen en ik ben van plan hem een goede kans te geven in het leven. Ik zal hem leeren wat hem in het leven te wachten staat. Ziet u, hij is een ge voelige jongen en als hij nu niet goed onder handen wordt genomen, zal hij zijn leven vergooien met te werken aan de verbetering der massa en al die dingen; meer. Dat moet niet. Er is geen reden, waarom 'hij niet met een goede opvoe ding en zijn hersenen een beroemd staatsman of zoo iets zou worden. Geef hem een goedé voorbereiding en hij zal spoedig de menschen leeren kennen en weten, wat hij moet doen om de volks gunst te verwerven." i n 11 i i (Wordt vervolgd.) v

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1923 | | pagina 1