Staten-Generaai. Buitenland. Binnenland. Tweede Kamer. Met het ontwerpje tot verhooging der collegegelden onzer hoogescholen, kwam do Kamer gisteren klaar op de eindstemming na, welke Donderdag zal plaats hebben. Hot amendement-Rutgers, om de Vrije Universiteit ten aanzien der collegegelden op voet van gelijkheid te doen staan met de gemeentelijke hoogeschool van Amsterdam, werd door den minister overgenomen en ontmoette bij de Kamer geen bezwaar meer. De Vrijheidsbonder Boon diende nog oen eigenaardig amendement in. Ilü wilde het oude collegegeld doen blijven gelden voor de reeds studeerenden. Men ziet hieruit weer eens, hoe de Vrijheidsbond haar fraaie en klinkende bezuinigingsleuzen in de practijk omzet! Met 49 tegen 29 stemmen (rechts tegen links, alleen mevr. Bronsveld stemde met links en mej. van Dorp mét rechts mee) verijdelde de Kamer dit plannetje. Daarna interpelleerde Mr Marchant op 'n hem vreemde tanmie, droge manier, over de minder prettige verhouding tusschen den gouverneur van Suriname en de regeering. Dit onderwerp is, gelijk men weet, ook reeds in de Eerste Kamer ter Sprake gekomen, maai1 op de eigenlijke geschilpunten is men daar niet diep ingegaan. Inderdaad heeft het er alles van, dat het den laatsten tijd wel wat heeft ontbroken aan de gewenschte voe- ting, welke ingrijpende wijzigingen beteokenen alleen, dat de kolonie noodlijdend is en dus van den finanifiëelen onderstand van het Moederland afhankelijk, mag nooit aanleiding geven zelfs tot den schijn, alsof men het hier met de wettelijke verplichtingen tegen over Suriname niet al te nauw neemt. liet aanbrengen van besnoeiingen in de begroo ting, welk eingrijpende wijzigingen beteekenen zonder dat daarover op eenigerlei wijze overleg wordt gepleegd met het gouvernement in de kolonie; alsook het maandenlang ophouden van correspondentie en onbezet laten van belangrijke ambtenaarsposten is voor den gouverneur, die wat voelt voor zijn kolonie, en ambt, verre van prettig. De minister weerlegde enkele beweringen van den heer Marchant en zei toe, mede te zullen werken tot een betere verstandhouding tusschen Den Haag en Paramaribo. Nog geen beslissing genomen. In den Engelschen kabinetsraad van Maandagavond zijn geenerlei beslissingen nog genomen. Het is de eerste maal, dat een voltallige kabinetsraad sedert het tot stand komen van het nieuwe ministerie, zich uitvoerig heeft bezig gehouden met het vraagstuk der schadevergoeding; zorgvuldig wordt het onderzoek van den toestand voortgezet. Het schijnt, dat do Franschen eischen, vóór tot een bespreking der Duitsche nota overgegaan wordt, dat Duitschland den passieven tegenstand in het Rulirgebied zal laten varen. Het Engelsche blad, de „Manchester Guardian", zegt hiervan, dat Engeland zich tweemaal behoort te be denken, alvorens het door zich aan de zijde van Frankrijk te scharen, de twaalf millioen menschen in het bezette gebied opzweept tot een tegenstand, dien geen leger bij machte zou zijn te breken. Do Duitsche regeering kan niet beloven, dat het verzet zal ophouden of harerzijds maatregelen daartoe nemen. Iedere po ging in die richting zou den val van het kabinet-Cuno tengevolge hebben met ver moedelijk het communisme als zijn op volger. De vraag blijft voor de „Guardian", of Frankrijk de voorkeur geeft aan schade loosstelling of aan de vernietiging van Duitschland. Dat is tenminste gezonde taal. Dat Frankrijk zoo'n eisch durft stellen, is weer een bewijs, dat het rechtsbesef er ten eenenmale zoek is. Tegen alle recht in, zonder dat een vredesverdrag er bevoegd heid toe gaf, zonder dat Engeland er in bewilligde; zonder dat Frankrijk ooiteen ernstig objectief onderzoek deed instel len naar het betalingsvermogen van Duitschland gingen de Franschen over tot de schandelijke Ruhr-bezetting en prik kelden die Duitschers, die nog één drup pel echt Duitsch bloed in de aderen had den, tot het uiterste. In zoogenaamden vredestoestand ging Frankrijk tot een daad tegen een ont wapend en machteloos volk over, die door ieder weldenkend mensch ten sterkste wordt veroordeeld en waarvan de droef- ernstige economische gevolgen zich nu reeds openbaren en straks ontstellend zullen zijn, als blijkt, dat niet alleen Duitschland maar zoo goed als geheel West-Europa naar den kelder gaat. En dan zou Duitschland het eenige wapen, dat het nog bezit, het lijdelijk ver zet, uit de hand moeten laten vallen? Dan zou het moeten doen, alsof er se dert 11 Januari niets gebeurd is? Men moet van het Duitsche volk wel een mi serabelen indruk hebben, als men zoo iets eischen durft. Neen, dan eere aan zoo goed als alle Duitschers in het Rulir gebied, van hoog tot laag, die er positie, geld en goed voor over hebben om hun land getrouw te blijven, die liever de gevangenis ingaan of uit hun woning ge zet worden dan te heulen met den vij and, die zich schuldig maakt aan het grofste machtsmisbruik. Uit bezet Duitschland. De gemeenteraad van Dortmund heeft, naar de N. R. C. meldl, in zijn Maandag gehouden vergadering geprotesteerd tegen het aansprakelijk stellen der gemeente voor den nog onopgehelderden moord op de twee Fransche adjudanten, en tegen de gevangenneming van den waarnemen- den burgemeester en een wethouder, wel ke de gemeente weer van twee leidende ambtenaren berooft, zoodat de afdoening der gemeentezaken steeds moeilijker wordt. Verder is het protest gericht tegen het doodschieten van zes aan het gebeurde volmaakt onschuldige ingezetenen. De Franschen hebben uit de gemeente kassen om en bij 42 millioen mark weg genomen. In een kennisgeving maant het gemeentebestuur de bevolking aan zich kalm te houden, zich niet tot onbekookte daden te laten verleiden en het verkeers verbod bij nacht stipt op te volgen. Onder 'de doodgeschotenen zijn de ge neesheer dr Schine, die op weg was naar het Louise-ziekenliuis, de leeraar Got- schank, de electricien Strothmann en de 19-jarige koopman Boschhoff. In het bruggenhoofd Dusseldorf is we gens sabotage aan de sporen de verkeers- beperking opnieuw verscherpt. Het tram verkeer en het verkeer met auto's, vracht auto's en motorfietsen is zoowel bij nacht als hij dag verboden. Het verkeer te voet is van! 9 uur 's avonds tot uur 's och tends verboden. Deze maatregel is 15 dagen geldig. Te Recklinghausen is na een schiet partij, waarover nadere bizonderheden nog niet bekend zijn, de staat van beleg af gekondigd. Een ingezetene, die na be zetten tijd nog op straat liep, is door een Fransche patroelje doodgeschoten en ver scheidene politieagenten zijn gevangen ge nomen. Wegens den moord op twee Fransche onderofficieren te Dortmund zijn twee le den van het gemeentebestuur en twee politie-ambtenaren gearresteerd en de be zittingen van de rijksbank en de gemeente kas in .beslag genomen. Generaal De- goutte heeft het gemeentebestuur 24 uur den tijd gegeven, om de schuldigen uit te leveren. Daarna zal hij tot nieuwe sancties overgaan. Omtrent het Zondagavond te Dort mund gebeurde, meldt de N. R. C.: Om( 9 uur 's avonds begonnen de Fran schen met het schoonvegen van de stra ten. De voorbijgangers werden bij troepen gearresteerd, er werd bij hen naar wa pens gezocht en zij werden met geweer kolven naar de wacht gedreven, waar zij in nauwe kamers den nacht moesten doorbrengen. Ook 's nachts stonden zij aan mishandelingen bloot. Op den Suedwall, waar tal van Zon- dagsmenschen naar de stad terugkeer den, joeg een troepenafdeeling met vele officieren 'de menigte voor zich uit. De militairen sloegen blindelings erop los, en een officier schoot met zijn revolver. Toen er een man doodelijk getroffen was, beval hij aan anderen, het lijk op te til len en naar de plaats te dragen, waai den vorigen nacht de beide doodgescho ten Franschen gevonden waren. Later schoot diezelfde officier nog een Duitscher dood. IWeer auto's in Weenen. De naweeën van den oorlog, waardoor Oostenrijk zoo zwaar getroffen is, hebben toch niet kunnen beletten, dat het aantal auto's te Weenen sinds 1914 aanzienlijk is toegenomen. In Augustus 1914 waren er 1680 particuliere auto's met benzine motoren, 1596 taxi's en 73 electrische auto's, verder 512 vrachtauto's en 748 mo torfietsen. Tijdens den oorlog is dit aantal natuurlijk aanzienlijk verminderd, doch na dien is er weer een geregelde stijging in getreden. Den len Mei waren er 4399 par ticuliere auto's, 1688 taxi's, 140 electri sche auto's, 1668 vrachtauto's en 2126 motorfietsen. De stijging van het aantal vrachtauto's 'is geschied ten koste van het verkeer met paarden, dat aanzienlijk verminderd is. Rooveroverval in Palestina. Een compagnie Engelsche gendarmen, die den lioogen commissaris Herbert Sa muel, die een inspectiereis door Noord- Palestina maakt, geëscorteerd had, is te Ain-el-Melahab, nabij de Syrische grens, in een hinderlaag gevallen. Twee gendar men werden gedood en drie gewond, van wie er een overleden is. Naar verluidt, heerscht er in officieele kringen veel on gerustheid omtrent de veiligheid van Sa muel, die nu met een escorte inlandsche gendarmerie campeert. Deze had hem van de Engelsche gendarmerie overgenomen juist voor de hinderlaag. De Belgische Regeering en het Iloogeschoolvraagstuk. Er wordt te Brussel weer veel gespro ken over een mogelijke kabinetscrisis in verband met de hoogeschoolkwestie. In den ministerraad van Maandag schijnen de Katholieke Vlaamsche ministers te heb ben medegedeeld, dat zij uit de regeering zullen treden wanneer de senaat het wets ontwerp de Broqueville, zooals het door Braun geamendeerd is, niet goedkeurt, wanneer er in de Kamer geen meerder heid mocht te vinden zijn voor de for mule van den senaat. Blijkbaar willen de ministers op die wijze druk uitoefenen op de Vlaamsche Katholieke Kamerleden, waarvan er reeds verscheidene verklaard hebben, dat zij het voorstel, dat er thans in den senaat reeds half door is, on voldoende achten. De senaat heeft inmiddels gistermid dag onder groot rumoer in eerste lezing de zes nog voorblijvende artikelen van het wetsvoorstel-De Brocqueville betref fende de vervlaamsching der Gentsche universiteit aangenomen. Ondanks de pressie, welke Theunis en zijn liberale collega's in de regeering op de liberale senatoren hebben uitgeoefend, hebben slechts enkelen dezer laatsten de ver schillende artikelen aangenomen, die er dan ook telkens met 1 of 2 stemmen meerderheid doorkwamen, zoodat het lot der regeering gistermiddag aan een zijden draad heeft gehangen. Intusschen is alle gevaar voor een re- geeringscrisis nog niet geweken, daar het best mogelijk is, dat tegen volgende week, als de eindstemming over het geheele voorstel zal plaats hebben, door de ge weldige campagne, die natuurlijk niet zal uitblijven, een paar leden, die gisteren voorstemden, zullen afvallen of zich zullen onthouden. Lloyd George over den godsdienst. Lloyd George heeft te Londen een rede gehouden. Hij drong in zijn toespraak aan op de onttroning van de macht boven het recht. Dit is de oorsprong van de moeilijkheden in de wereld, zoowel natio naal als internationaal. Hij deed een be roep op de kerken om de volken langs betere wegen te leiden. „De godsdienst verklaarde hij kan nieuwe denkbeel den invoeren en zonder deze nieuwe denk beelden is het onmogelijk de hangende vraagstukken op te lossen. Er zijn thans nationalisten, die hun eigen geluk en toe komst der beschaving opofferen voor kleine tijdelijke voordeelen. De oorlog heeft onze oogen geopend. De volken zijn ver moeid en terneergeslagen. De strijd ging tusschen macht en recht. En wat heeft deze strijd ons geleerd? De gebeurtenis sen van het afgeloopen jaar geven den ellendigen toestand van Europa weer. Po len heeft Wilna geannexeerd, welk gebied dit land niet toebehoorde, zonder de toe stemming van de bevolking van dit ge bied. Twee Elzas-Lotharingen zijn in on geveer twaalf maanden in Europa ge vormd. Wat is er over den Rijn gebeurd? Er is een aanbod de kwestie voor te leggen aan een onpartijdig hof. Zal het worden aanvaard, zullen Frankrijk en België zeggen: „Neen, wij hebben de macht. Waarom zullen wij ons onderwer pen aan de uitspraak van een hof. Wij hebben hef leger, wij hebben de kanon nen. Laat hen beslissen: macht, macht, macht!" Tenzij, besloot Lloyd George, nieuwe denkbeelden zich baanbreken op de we reld, staat de ondergang van de bescha ving vast, doch indien de nieuwe geest wordt gevormd, indien de hoogmoed in het geweten der menschen wordt opge borgen en indien het licht der genade zal schijnen, dan, doch ook alleen dan zal de Galileër hebben overwonnen." Droog Amerika. De drankwet-bepalingen, die reeds eenigen tijd voor de Amerikanen golden, zijn, ondanks vele protesten, nu ook gel dig verklaard voor de schepen," die de havens der Vereenigde Staten aandoen. Naar schatting zijn er nu te New-York op het oogenblik 150 a 200 schepen, die „droog" moeten vertrekken. De meeste dier schepen zijn vrachtbooten, die niet tot de vaste lijnen behooren; daaronder zijn tal van Fransche, Italiaansclie en Spaansche schepen, welker bemanningen gesteld zijn op hun wijnrantsoen, 'twelk hun trouwens door de scheepswetten van hun eigen land wordt gegarandeerd. De consulaire vertegenwoordigers te Frank rijk en Italië te New-York hebben naar Washington geseind om uitstel van de dwingende bepaling te verzoeken; echter zonder dat dit eenig succes heeft gehad. De scheepsofficieren zijn er niet bang voor, dat de bemanningen uit den band zullen springen, zoolang de schepen nog in de haven liggen; maar zoodra zij een maal het anker hebben gelicht, zou het kunnen voorkomen, dat de bemanning moeilijkheden zal maken. Korte berichten. Volgens een bericht uit Duitsche bron verkoopen de Franschen in de ha ven van Dusseldorp de centenaar steen kool voor 4500 mark aan elk, die bereid is een geschrift te teekenen, waarin hij de Rijnlandsche republiek er kent. Vele Duitschers die het niet zoo nauw nemen met de trouw aan het vader land, maken van de gelegenheid gebruik om goedkoope kolen in te slaan, en ze. imet een flinke winst van de hand te doen. Alle personen, door de Chineesche bandieten bij den overval op den trein Pukow-Tientsin gevangen genomen, zijn nu vrijgelaten. De toestand in O p p e r-S i 1 e - z i heeft zich zoozeer verscherpt, dat men thans inderdaad van een feitelijk algemeene staking kan spreken. De mij nen staken thans alle en van de niet- stakende werken zijn er eenige eveneens in staking gegaan. De koning van Servië is in verband met de revolutie in Bulgarije naar Belgrado teruggekeerd. Officieel heeft e x-k e i z e r i n Zita thans met haar huisgezin bezit genomen van1 het paleis van Uribarren te Le- queitip (Biskaye). Het paleis is nu ge restaureerd en ter beschikking gesteld van de ex-souvereine, dank zij de door den Spaanschen adel bijeengebrachte sommen. Met de veldvruchten in Bel gië is het, wegens den aanhoudenden regen, alles behalve schitterend gesteld. Op vele plaatsen is het graangewas let- terlijk plat tegen den grond geregeftd. El- i ders schiet het op als hoog, wild grasi Aardappelen en suikerbieten hebbeneven- eens veel geleden. Voor de fruitteelt zijn de vooruitzichten wat gunstiger. Uit de uit Bulgarije ontvangen be richten blijkt, dat de toestand er verward is. De reactie groeit in kracht. Van 8 Juni af zijn te Maagdenburg 27 Deutseh-Volkischen, waaronder zes le den der rijksweer, g e a r r e s t e e r d, die behoorden <tot de leiders van het „Rijks- weef-blok Rossbach". Dit strekt zich uit over het gansche Rijk met uitzondering van .Beieren en is opgericht door luite nant-kolonel Rossbach, die zich cp het oogienblik in hechtenis bevindt. Twijfel opgeheven. Er bestond altijd nog eenige twijfel of men op 31 Aug., den dag waarop .de Koningin 25 jaar geleden meerderjarig werd, of op 6 Sept., den dag waarop de Koningin 25 jaar geleden werd ingehul digd, het zilveren regeeringsjubilé moest vieren. In enkele gemeenten was men voor het vieren van het regeeringsjubilé op 31 Aug., in andere gemeenten was men er voor dit te doen op> 6 Sept. Thans is alle twijfel opgeheven en dient de feestviering plaats te hebben op 6 Sept., want de Tweede Kamer heeft besloten dien dag, als de officieele feest dag de Koningin een adres van geluk- wensching aan te bieden. Hierdoor weet men thans dat do officieele feest- d a g z a 1 z ij n 6 S e p t. Wij vertrouwen, dat men in alle steden en dorpen rekening zal houden met den wensch van II. M. en de feestviering zoo sober mogelijk zal doen zijn. Men gooie het geld niet weg aan dwaze dingen als straatversiering en vuurwerk. De halve cent. f Er is een wetsontwerp ingediend om den halven cent uit de administratie der directe belastingen, invoerrechten en ac cijnzen te dpen verdwijnen. Het statistiek- recht zal volgens dit ontwerp voortaan voor waardebedragen van meer dan f 25 of f 50 vijf cent bedragen en daarboven voor elke f 50 waarde of gedeelten daar van telkens met 5 cent opklimmen. Verkoopen van dagbladen. In de j.l. Zaterdag gehouden be stuursvergadering van den Nederland- schen Journalisten-Kring is een resolutie aangenomen, waarin o. m. wordt uitge sproken, dat geijverd moet worden voor een zoodanige regeling, dat, indien van verkoop van een dagblad sprake is, aan de betrokken journalisten, of de organi satie waartoe zij behooren, recht van me dezeggenschap wordt gegeven. Het Kring- bestuur besloot een commissie te benoe men, die zal moeten onderzoeken op welke wijze het bedoelde recht van medezeggenschap het best kan worden geregeld en verwezenlijkt. Toename van den particulieren woningbouw. Op 31 Mei j.l. waren te Rotterdam in aanbouw 801 gemeentewoningen; 219 vereenigingswoningen; 982 woningen van particulieren met behuip, van rijkspremies on 873 woningen van particulieren zonder overheidssteun, in totaal alzoo 2875. In het cijfer van 873 waren begrepen 498 alcoofwoningen. Wijziging van de forensen belasting. Naar de Res.bode verneemt, is men aan het departement van financiën dezer dagen gereed gekomen met een ontwerp tot wijziging van de forensenbelasting. Aan de reeds jaren lang geopperde be zwaren wordt in dit nieuwe ontwerp voor een belangrijk gedeelte tegemoet gekomen. Het ontwerp is reeds aan den minister* raad verzonden. D' g e m e e n t e 1 ij k e vrachtaut o-b el a s t i n g. Do Kroon heeft haar goedkeuring ont houden aan de verordeningen van de ge meenten Arnhem en Nijmegen tot heffing van oen belasting op vrachtauto's. D'e Regeering heeft zich dus vereenigd met de door God. Staten van Gelderland inge brachte bezwaren tegen deze verordenin gen. Die bezwaren zijn de volgende: Boven ben gezamenlijk gewicht van 2400 K.G. wordt voor de bepaling van het belastingbedrag als maatstaf geno men het soort banden waarmede de a.uto is gemonteerd. Omdat bij den gemonteer- den band niet gemakkelijk is vast te stellen of el" sprake is van een cushion- band of wel van een massieven band, werd bepaald in de verordening, dat een band waarvan hoogte boven den montage-ring ten minste 7.5 c.M. bedraagt zal worden beschouwd als cushionband. Aan dien eisch voldoen ook, zij het dan bij uitzondering, andere banden en Ged. Staten meenen, dat een dergelijke onzekere, moeilijk contro leerbare maatstaf in een belastingveror dening niet mag voorkomen. Waar de heffing der belasting is ge grond op do overweging, dat zwaar be laden voertuigen die buitengewone eischen aan de wegbedekking stellen, daarvoor ook ©enige vergoeding aan de gemeente behooren te betalen, meenen Ged. Staten, dat zwaar beladen vrachtwagens met dier lijke trekkracht, wier moeizaam met hor ten en stooten voorwaarts gaan voor den weg uiterst nade.elig is, niet buiten de onderhavige belasting mogen worden ge laten. Het grootste bezwaar van Ged. Staten is ©venwel gericht tegen de belasting als zoodanig. Ook vrachtauto's, die- niet in de gemeente thuis behooren, worden in de belasting betrokken, hetgeen in strijd is met de eischen van het moderne ver keer: ook andere gemeenten zijn bevoegd een verordening als de onderhavige 'in het leven te roepen. Welke belemmeringen en moeilijkheden hierdoor aan de ontwik keling van het snelvervoer In den weg worden gelegd, welke lasten hieruit voor handel en nijverheid voortvloeien, behoeft naar de meening van Ged. Staten niet nader te worden uitgewerkt. Diei minister van binnenlandsche zaken en landbouw heeft nog medegedeeld, dat ook zijn ambtgenoot van waterstaat van meening is, dat de belemmering, welke het verkeer door een heffing! als deze zou ondervinden, ontoelaatbaar te achten is. Zeeland en de Nederlandsche Spoor wegen. Zooals reeds uit het verslag vau de Zaterdag gehouden vergadering van de Kamer van Koophandel bleek, heeft de heer Stofkoper, voorzitter van de afdee- ling klein bedrijf een uitvoerig rapport uitgebracht over de door hem als afge vaardigde der kamer bijgewoonde confe rentie van afgevaardigden van verschil lende 'kamers met de directie der spoor wegen op 17 Me ij.l. te Utrecht. Wij zijn in de gelegenheid thans een en ander uit dit rapport, dat door do com missie voor het verkeerswezen nader zal worden bestudeerd, mede te deelen. Dies morgens werd een vóórvergadering gehouden onder leiding van den heer S. v. d. Bergh Jr., lid der kamer van koophandel te Rotterdam aan wien werd opgedragen des middags ter conferentie namens allen het woord te voeren, waar na ieder afgevaardigde voor zoover er tijd overbleef, speciale districlsbelangen zou kunnen bespreken. Nadat de heer v'. d. Bergh de algemeene klachten had medegedeeld, was het de lieer Kalff, die namens de directie ver klaarde, dat men alles wat betreffende de bedrijfsleiding was gezegd, terzijde zou leggen, omdat de aanwezigen niet beter dan de directie zelve tot de zoo hoog uoodigc grondige beoordeeling in staat waren. Spr. was in het algemicen van oordcel, dat aan buitenstaanden het recht dient te worden ontzegd van zekere be- drijfsmaatregelen aan te geven. (Hierop doelde de heer Jeronim'us reeds in de vergadering.) De directie is natuurlijk tot overleggen bereid. Inzake tariefsver laging zeide spr. dat in géén land dit tot meerdere inkomsten heeft geleid, en zij alleen in overweging kan worden geno men, als een aanmerkelijk vervoer kan worden toegezegd. De heer v. d. Bergh wees op het te leurstellende van dit antwoord en wees o.a. op het niet instellen van noemens waardige degressie. De heer Kalff zeide nog, dat de di rectie haar taak kent, de handel tracht haar winsten te vergrooten door die dei- spoorwegen te verkleinen, de directie streeft in de eerste plaats naar sluiting van het spoorwegbudget. Het slot van de algemeene bespreking was, dat do heer v. d. Bergh en anderen constateerden dat waar de directie op vereffening aanstuurt van het spoorweg- budget, men liever had gezien, dat dit geleidelijk geschiedde zooals ieder koop man doet, door te trachten het verlorene terug te krijgen door billijker p'rij'zen. Die heer Kalff zeide, dat men niet verder kan verlagen, doch dat de klach ten over de behandeling van goederen aan een ernstig onderzoek zullen worden on derworpen. Bij1 de gelegenheid o-m meer districts- belangen te bespreken heeft de heer Stof koper de belangen van Zeeland verdedigd en er o.a. op gewezen, hoe in 't bijzonder voor een uitmiddelpuntige provincie als Zeeland, de hooge tarieven voor passa giersvervoer en het ontbreken van noe menswaardige degressie drukt, waarvan ook na de wijziging der tarieven door den minister geen sprake is. Spr. zette dit nader aan de hand van cijfers uiteen, en lichtte toe hoe weinig reizen betrek kelijk boven de 200 K.M. worden ge maakt, hoven welken afstand alleen ver laging is ingevoerd. Ook vooral het in trekken van de kilomfeterkaarten was fnuikend voor de verbinding met het ove rige deel van ons land en voor Zeeland is het van het grootste belang niet ver der te worden geïsoleerd. Ook noem de de afgevaardigde het een feit van beteekenis, dat bewoners van verschil lende Zeeuwsche eilanden eerst na een vrij dure bootreis den trein kunnen be reiken. Na het reeds in ons verslag van de ver gadering der kamer gememoreerd debat over het buurtverkeer, zeide de heer Kalff naar aanleiding van een opmerking van den heer Stofkoper, dat het laat aankomen van den avondsneltrein een gevolg is van den aandrang van uit Middelburg, omdat men nog later uit Amsterdam wilde kunnen vertrekken. Die heer Stofkoper zeide dat men dan toch waarschijnlijk niet gevraagd heeft den trein, die te 11 uur to Middelburg kwam, op te heffen, hij1 zeide toe het ge hoorde aan het bureau der kamer te zullen overbrengen en er eventueel op te zullen terugkomen. Bij de behandeling van het goederenver voer wees de afgevaardigde er o.a. op) dat een zending goederen van 3709 K.G. van Middelburg naar Breda niet minder dan f 51.90 aan vracht enz. kost. Ook deze cijfers worden genoteerd en zullen worden onderzocht, terwijl de di rectie nogmaals verzekerde alleen de be hartiging van de belangen van het publiek op het oog te hebben. Aan het einde van de vergadering kreeg de heer Stofkoper nogmaals het woord om de directie te wijzen opi de mede door den heer v. Niftrik, lid der Kamer ontworpen reorganisatie van de verkeers middelen in Zeeland. Aan de hand van kaarten kon de heer Stofkoper speciaal toelichten de ontwor pen verbeteringen vooral met het buiten land, en de aandacht der directie vra gen o.m. voor het volgende: a. het aanleggen van een spoorlijn Zierikzee over Steenbergen naar Roosen daal; b. de Zeeuwsche spoorlijn in reeband

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1923 | | pagina 2