Staten-Generaai.
Buitenland.
Binnenland.
Tweede Kamer.
Met het ontwerpje tot verhooging der
collegegelden onzer hoogescholen, kwam do
Kamer gisteren klaar op de eindstemming
na, welke Donderdag zal plaats hebben. Hot
amendement-Rutgers, om de Vrije Universiteit
ten aanzien der collegegelden op voet van
gelijkheid te doen staan met de gemeentelijke
hoogeschool van Amsterdam, werd door den
minister overgenomen en ontmoette bij de
Kamer geen bezwaar meer.
De Vrijheidsbonder Boon diende nog oen
eigenaardig amendement in. Ilü wilde het oude
collegegeld doen blijven gelden voor de reeds
studeerenden. Men ziet hieruit weer eens,
hoe de Vrijheidsbond haar fraaie en klinkende
bezuinigingsleuzen in de practijk omzet! Met
49 tegen 29 stemmen (rechts tegen links,
alleen mevr. Bronsveld stemde met links
en mej. van Dorp mét rechts mee) verijdelde
de Kamer dit plannetje.
Daarna interpelleerde Mr Marchant op 'n
hem vreemde tanmie, droge manier, over
de minder prettige verhouding tusschen den
gouverneur van Suriname en de regeering.
Dit onderwerp is, gelijk men weet, ook reeds
in de Eerste Kamer ter Sprake gekomen,
maai1 op de eigenlijke geschilpunten is men
daar niet diep ingegaan. Inderdaad heeft het
er alles van, dat het den laatsten tijd wel
wat heeft ontbroken aan de gewenschte voe-
ting, welke ingrijpende wijzigingen beteokenen
alleen, dat de kolonie noodlijdend is en dus
van den finanifiëelen onderstand van het
Moederland afhankelijk, mag nooit aanleiding
geven zelfs tot den schijn, alsof men het
hier met de wettelijke verplichtingen tegen
over Suriname niet al te nauw neemt. liet
aanbrengen van besnoeiingen in de begroo
ting, welk eingrijpende wijzigingen beteekenen
zonder dat daarover op eenigerlei wijze overleg
wordt gepleegd met het gouvernement in de
kolonie; alsook het maandenlang ophouden
van correspondentie en onbezet laten van
belangrijke ambtenaarsposten is voor den
gouverneur, die wat voelt voor zijn kolonie,
en ambt, verre van prettig.
De minister weerlegde enkele beweringen
van den heer Marchant en zei toe, mede te
zullen werken tot een betere verstandhouding
tusschen Den Haag en Paramaribo.
Nog geen beslissing genomen.
In den Engelschen kabinetsraad van
Maandagavond zijn geenerlei beslissingen
nog genomen. Het is de eerste maal, dat
een voltallige kabinetsraad sedert het tot
stand komen van het nieuwe ministerie,
zich uitvoerig heeft bezig gehouden met
het vraagstuk der schadevergoeding;
zorgvuldig wordt het onderzoek van den
toestand voortgezet.
Het schijnt, dat do Franschen eischen,
vóór tot een bespreking der Duitsche nota
overgegaan wordt, dat Duitschland den
passieven tegenstand in het Rulirgebied
zal laten varen. Het Engelsche blad, de
„Manchester Guardian", zegt hiervan, dat
Engeland zich tweemaal behoort te be
denken, alvorens het door zich aan de
zijde van Frankrijk te scharen, de twaalf
millioen menschen in het bezette gebied
opzweept tot een tegenstand, dien geen
leger bij machte zou zijn te breken. Do
Duitsche regeering kan niet beloven, dat
het verzet zal ophouden of harerzijds
maatregelen daartoe nemen. Iedere po
ging in die richting zou den val van het
kabinet-Cuno tengevolge hebben met ver
moedelijk het communisme als zijn op
volger.
De vraag blijft voor de „Guardian",
of Frankrijk de voorkeur geeft aan schade
loosstelling of aan de vernietiging van
Duitschland.
Dat is tenminste gezonde taal. Dat
Frankrijk zoo'n eisch durft stellen, is weer
een bewijs, dat het rechtsbesef er ten
eenenmale zoek is. Tegen alle recht in,
zonder dat een vredesverdrag er bevoegd
heid toe gaf, zonder dat Engeland er in
bewilligde; zonder dat Frankrijk ooiteen
ernstig objectief onderzoek deed instel
len naar het betalingsvermogen van
Duitschland gingen de Franschen over
tot de schandelijke Ruhr-bezetting en prik
kelden die Duitschers, die nog één drup
pel echt Duitsch bloed in de aderen had
den, tot het uiterste.
In zoogenaamden vredestoestand ging
Frankrijk tot een daad tegen een ont
wapend en machteloos volk over, die door
ieder weldenkend mensch ten sterkste
wordt veroordeeld en waarvan de droef-
ernstige economische gevolgen zich nu
reeds openbaren en straks ontstellend
zullen zijn, als blijkt, dat niet alleen
Duitschland maar zoo goed als geheel
West-Europa naar den kelder gaat.
En dan zou Duitschland het eenige
wapen, dat het nog bezit, het lijdelijk ver
zet, uit de hand moeten laten vallen?
Dan zou het moeten doen, alsof er se
dert 11 Januari niets gebeurd is? Men
moet van het Duitsche volk wel een mi
serabelen indruk hebben, als men zoo
iets eischen durft. Neen, dan eere aan
zoo goed als alle Duitschers in het Rulir
gebied, van hoog tot laag, die er positie,
geld en goed voor over hebben om hun
land getrouw te blijven, die liever de
gevangenis ingaan of uit hun woning ge
zet worden dan te heulen met den vij
and, die zich schuldig maakt aan het
grofste machtsmisbruik.
Uit bezet Duitschland.
De gemeenteraad van Dortmund heeft,
naar de N. R. C. meldl, in zijn Maandag
gehouden vergadering geprotesteerd tegen
het aansprakelijk stellen der gemeente
voor den nog onopgehelderden moord op
de twee Fransche adjudanten, en tegen
de gevangenneming van den waarnemen-
den burgemeester en een wethouder, wel
ke de gemeente weer van twee leidende
ambtenaren berooft, zoodat de afdoening
der gemeentezaken steeds moeilijker wordt.
Verder is het protest gericht tegen het
doodschieten van zes aan het gebeurde
volmaakt onschuldige ingezetenen.
De Franschen hebben uit de gemeente
kassen om en bij 42 millioen mark weg
genomen. In een kennisgeving maant het
gemeentebestuur de bevolking aan zich
kalm te houden, zich niet tot onbekookte
daden te laten verleiden en het verkeers
verbod bij nacht stipt op te volgen.
Onder 'de doodgeschotenen zijn de ge
neesheer dr Schine, die op weg was naar
het Louise-ziekenliuis, de leeraar Got-
schank, de electricien Strothmann en de
19-jarige koopman Boschhoff.
In het bruggenhoofd Dusseldorf is we
gens sabotage aan de sporen de verkeers-
beperking opnieuw verscherpt. Het tram
verkeer en het verkeer met auto's, vracht
auto's en motorfietsen is zoowel bij nacht
als hij dag verboden. Het verkeer te voet
is van! 9 uur 's avonds tot uur 's och
tends verboden. Deze maatregel is 15
dagen geldig.
Te Recklinghausen is na een schiet
partij, waarover nadere bizonderheden nog
niet bekend zijn, de staat van beleg af
gekondigd. Een ingezetene, die na be
zetten tijd nog op straat liep, is door een
Fransche patroelje doodgeschoten en ver
scheidene politieagenten zijn gevangen ge
nomen.
Wegens den moord op twee Fransche
onderofficieren te Dortmund zijn twee le
den van het gemeentebestuur en twee
politie-ambtenaren gearresteerd en de be
zittingen van de rijksbank en de gemeente
kas in .beslag genomen. Generaal De-
goutte heeft het gemeentebestuur 24 uur
den tijd gegeven, om de schuldigen uit
te leveren. Daarna zal hij tot nieuwe
sancties overgaan.
Omtrent het Zondagavond te Dort
mund gebeurde, meldt de N. R. C.:
Om( 9 uur 's avonds begonnen de Fran
schen met het schoonvegen van de stra
ten. De voorbijgangers werden bij troepen
gearresteerd, er werd bij hen naar wa
pens gezocht en zij werden met geweer
kolven naar de wacht gedreven, waar zij
in nauwe kamers den nacht moesten
doorbrengen. Ook 's nachts stonden zij
aan mishandelingen bloot.
Op den Suedwall, waar tal van Zon-
dagsmenschen naar de stad terugkeer
den, joeg een troepenafdeeling met vele
officieren 'de menigte voor zich uit. De
militairen sloegen blindelings erop los, en
een officier schoot met zijn revolver.
Toen er een man doodelijk getroffen was,
beval hij aan anderen, het lijk op te til
len en naar de plaats te dragen, waai
den vorigen nacht de beide doodgescho
ten Franschen gevonden waren. Later
schoot diezelfde officier nog een Duitscher
dood.
IWeer auto's in Weenen.
De naweeën van den oorlog, waardoor
Oostenrijk zoo zwaar getroffen is, hebben
toch niet kunnen beletten, dat het aantal
auto's te Weenen sinds 1914 aanzienlijk
is toegenomen. In Augustus 1914 waren
er 1680 particuliere auto's met benzine
motoren, 1596 taxi's en 73 electrische
auto's, verder 512 vrachtauto's en 748 mo
torfietsen. Tijdens den oorlog is dit aantal
natuurlijk aanzienlijk verminderd, doch na
dien is er weer een geregelde stijging in
getreden. Den len Mei waren er 4399 par
ticuliere auto's, 1688 taxi's, 140 electri
sche auto's, 1668 vrachtauto's en 2126
motorfietsen. De stijging van het aantal
vrachtauto's 'is geschied ten koste van
het verkeer met paarden, dat aanzienlijk
verminderd is.
Rooveroverval in Palestina.
Een compagnie Engelsche gendarmen,
die den lioogen commissaris Herbert Sa
muel, die een inspectiereis door Noord-
Palestina maakt, geëscorteerd had, is te
Ain-el-Melahab, nabij de Syrische grens,
in een hinderlaag gevallen. Twee gendar
men werden gedood en drie gewond, van
wie er een overleden is. Naar verluidt,
heerscht er in officieele kringen veel on
gerustheid omtrent de veiligheid van Sa
muel, die nu met een escorte inlandsche
gendarmerie campeert. Deze had hem van
de Engelsche gendarmerie overgenomen
juist voor de hinderlaag.
De Belgische Regeering en het
Iloogeschoolvraagstuk.
Er wordt te Brussel weer veel gespro
ken over een mogelijke kabinetscrisis in
verband met de hoogeschoolkwestie. In
den ministerraad van Maandag schijnen
de Katholieke Vlaamsche ministers te heb
ben medegedeeld, dat zij uit de regeering
zullen treden wanneer de senaat het wets
ontwerp de Broqueville, zooals het door
Braun geamendeerd is, niet goedkeurt,
wanneer er in de Kamer geen meerder
heid mocht te vinden zijn voor de for
mule van den senaat. Blijkbaar willen de
ministers op die wijze druk uitoefenen
op de Vlaamsche Katholieke Kamerleden,
waarvan er reeds verscheidene verklaard
hebben, dat zij het voorstel, dat er thans
in den senaat reeds half door is, on
voldoende achten.
De senaat heeft inmiddels gistermid
dag onder groot rumoer in eerste lezing
de zes nog voorblijvende artikelen van
het wetsvoorstel-De Brocqueville betref
fende de vervlaamsching der Gentsche
universiteit aangenomen. Ondanks de
pressie, welke Theunis en zijn liberale
collega's in de regeering op de liberale
senatoren hebben uitgeoefend, hebben
slechts enkelen dezer laatsten de ver
schillende artikelen aangenomen, die er
dan ook telkens met 1 of 2 stemmen
meerderheid doorkwamen, zoodat het lot
der regeering gistermiddag aan een zijden
draad heeft gehangen.
Intusschen is alle gevaar voor een re-
geeringscrisis nog niet geweken, daar het
best mogelijk is, dat tegen volgende week,
als de eindstemming over het geheele
voorstel zal plaats hebben, door de ge
weldige campagne, die natuurlijk niet zal
uitblijven, een paar leden, die gisteren
voorstemden, zullen afvallen of zich zullen
onthouden.
Lloyd George over den godsdienst.
Lloyd George heeft te Londen een rede
gehouden. Hij drong in zijn toespraak aan
op de onttroning van de macht boven
het recht. Dit is de oorsprong van de
moeilijkheden in de wereld, zoowel natio
naal als internationaal. Hij deed een be
roep op de kerken om de volken langs
betere wegen te leiden. „De godsdienst
verklaarde hij kan nieuwe denkbeel
den invoeren en zonder deze nieuwe denk
beelden is het onmogelijk de hangende
vraagstukken op te lossen. Er zijn thans
nationalisten, die hun eigen geluk en toe
komst der beschaving opofferen voor
kleine tijdelijke voordeelen. De oorlog heeft
onze oogen geopend. De volken zijn ver
moeid en terneergeslagen. De strijd ging
tusschen macht en recht. En wat heeft
deze strijd ons geleerd? De gebeurtenis
sen van het afgeloopen jaar geven den
ellendigen toestand van Europa weer. Po
len heeft Wilna geannexeerd, welk gebied
dit land niet toebehoorde, zonder de toe
stemming van de bevolking van dit ge
bied. Twee Elzas-Lotharingen zijn in on
geveer twaalf maanden in Europa ge
vormd. Wat is er over den Rijn gebeurd?
Er is een aanbod de kwestie voor te
leggen aan een onpartijdig hof. Zal het
worden aanvaard, zullen Frankrijk en
België zeggen: „Neen, wij hebben de
macht. Waarom zullen wij ons onderwer
pen aan de uitspraak van een hof. Wij
hebben hef leger, wij hebben de kanon
nen. Laat hen beslissen: macht, macht,
macht!"
Tenzij, besloot Lloyd George, nieuwe
denkbeelden zich baanbreken op de we
reld, staat de ondergang van de bescha
ving vast, doch indien de nieuwe geest
wordt gevormd, indien de hoogmoed in
het geweten der menschen wordt opge
borgen en indien het licht der genade
zal schijnen, dan, doch ook alleen dan
zal de Galileër hebben overwonnen."
Droog Amerika.
De drankwet-bepalingen, die reeds
eenigen tijd voor de Amerikanen golden,
zijn, ondanks vele protesten, nu ook gel
dig verklaard voor de schepen," die de
havens der Vereenigde Staten aandoen.
Naar schatting zijn er nu te New-York
op het oogenblik 150 a 200 schepen, die
„droog" moeten vertrekken. De meeste
dier schepen zijn vrachtbooten, die niet
tot de vaste lijnen behooren; daaronder
zijn tal van Fransche, Italiaansclie en
Spaansche schepen, welker bemanningen
gesteld zijn op hun wijnrantsoen, 'twelk
hun trouwens door de scheepswetten van
hun eigen land wordt gegarandeerd. De
consulaire vertegenwoordigers te Frank
rijk en Italië te New-York hebben naar
Washington geseind om uitstel van de
dwingende bepaling te verzoeken; echter
zonder dat dit eenig succes heeft gehad.
De scheepsofficieren zijn er niet bang
voor, dat de bemanningen uit den band
zullen springen, zoolang de schepen nog
in de haven liggen; maar zoodra zij een
maal het anker hebben gelicht, zou het
kunnen voorkomen, dat de bemanning
moeilijkheden zal maken.
Korte berichten.
Volgens een bericht uit Duitsche
bron verkoopen de Franschen in de ha
ven van Dusseldorp de centenaar steen
kool voor 4500 mark aan elk, die bereid
is een geschrift te teekenen, waarin hij
de Rijnlandsche republiek er
kent. Vele Duitschers die het niet zoo
nauw nemen met de trouw aan het vader
land, maken van de gelegenheid gebruik
om goedkoope kolen in te slaan, en ze.
imet een flinke winst van de hand te
doen.
Alle personen, door de Chineesche
bandieten bij den overval op den trein
Pukow-Tientsin gevangen genomen, zijn
nu vrijgelaten.
De toestand in O p p e r-S i 1 e -
z i heeft zich zoozeer verscherpt, dat
men thans inderdaad van een feitelijk
algemeene staking kan spreken. De mij
nen staken thans alle en van de niet-
stakende werken zijn er eenige eveneens
in staking gegaan.
De koning van Servië is in verband
met de revolutie in Bulgarije
naar Belgrado teruggekeerd.
Officieel heeft e x-k e i z e r i n Zita
thans met haar huisgezin bezit genomen
van1 het paleis van Uribarren te Le-
queitip (Biskaye). Het paleis is nu ge
restaureerd en ter beschikking gesteld
van de ex-souvereine, dank zij de door
den Spaanschen adel bijeengebrachte
sommen.
Met de veldvruchten in Bel
gië is het, wegens den aanhoudenden
regen, alles behalve schitterend gesteld.
Op vele plaatsen is het graangewas let-
terlijk plat tegen den grond geregeftd. El- i
ders schiet het op als hoog, wild grasi
Aardappelen en suikerbieten hebbeneven-
eens veel geleden. Voor de fruitteelt zijn
de vooruitzichten wat gunstiger.
Uit de uit Bulgarije ontvangen be
richten blijkt, dat de toestand er
verward is. De reactie groeit in kracht.
Van 8 Juni af zijn te Maagdenburg
27 Deutseh-Volkischen, waaronder zes le
den der rijksweer, g e a r r e s t e e r d, die
behoorden <tot de leiders van het „Rijks-
weef-blok Rossbach". Dit strekt zich uit
over het gansche Rijk met uitzondering
van .Beieren en is opgericht door luite
nant-kolonel Rossbach, die zich cp het
oogienblik in hechtenis bevindt.
Twijfel opgeheven.
Er bestond altijd nog eenige twijfel of
men op 31 Aug., den dag waarop .de
Koningin 25 jaar geleden meerderjarig
werd, of op 6 Sept., den dag waarop de
Koningin 25 jaar geleden werd ingehul
digd, het zilveren regeeringsjubilé moest
vieren. In enkele gemeenten was men
voor het vieren van het regeeringsjubilé
op 31 Aug., in andere gemeenten was men
er voor dit te doen op> 6 Sept.
Thans is alle twijfel opgeheven en
dient de feestviering plaats te hebben op
6 Sept., want de Tweede Kamer heeft
besloten dien dag, als de officieele feest
dag de Koningin een adres van geluk-
wensching aan te bieden. Hierdoor weet
men thans dat do officieele feest-
d a g z a 1 z ij n 6 S e p t.
Wij vertrouwen, dat men in alle steden
en dorpen rekening zal houden met den
wensch van II. M. en de feestviering zoo
sober mogelijk zal doen zijn. Men gooie
het geld niet weg aan dwaze dingen als
straatversiering en vuurwerk.
De halve cent. f
Er is een wetsontwerp ingediend om
den halven cent uit de administratie der
directe belastingen, invoerrechten en ac
cijnzen te dpen verdwijnen. Het statistiek-
recht zal volgens dit ontwerp voortaan
voor waardebedragen van meer dan f 25
of f 50 vijf cent bedragen en daarboven
voor elke f 50 waarde of gedeelten daar
van telkens met 5 cent opklimmen.
Verkoopen van dagbladen.
In de j.l. Zaterdag gehouden be
stuursvergadering van den Nederland-
schen Journalisten-Kring is een resolutie
aangenomen, waarin o. m. wordt uitge
sproken, dat geijverd moet worden voor
een zoodanige regeling, dat, indien van
verkoop van een dagblad sprake is, aan
de betrokken journalisten, of de organi
satie waartoe zij behooren, recht van me
dezeggenschap wordt gegeven. Het Kring-
bestuur besloot een commissie te benoe
men, die zal moeten onderzoeken op
welke wijze het bedoelde recht van
medezeggenschap het best kan worden
geregeld en verwezenlijkt.
Toename van den particulieren
woningbouw.
Op 31 Mei j.l. waren te Rotterdam
in aanbouw 801 gemeentewoningen; 219
vereenigingswoningen; 982 woningen van
particulieren met behuip, van rijkspremies
on 873 woningen van particulieren zonder
overheidssteun, in totaal alzoo 2875. In
het cijfer van 873 waren begrepen 498
alcoofwoningen.
Wijziging van de forensen
belasting.
Naar de Res.bode verneemt, is men
aan het departement van financiën dezer
dagen gereed gekomen met een ontwerp
tot wijziging van de forensenbelasting.
Aan de reeds jaren lang geopperde be
zwaren wordt in dit nieuwe ontwerp voor
een belangrijk gedeelte tegemoet gekomen.
Het ontwerp is reeds aan den minister*
raad verzonden.
D' g e m e e n t e 1 ij k e
vrachtaut o-b el a s t i n g.
Do Kroon heeft haar goedkeuring ont
houden aan de verordeningen van de ge
meenten Arnhem en Nijmegen tot heffing
van oen belasting op vrachtauto's. D'e
Regeering heeft zich dus vereenigd met
de door God. Staten van Gelderland inge
brachte bezwaren tegen deze verordenin
gen.
Die bezwaren zijn de volgende:
Boven ben gezamenlijk gewicht van
2400 K.G. wordt voor de bepaling van
het belastingbedrag als maatstaf geno
men het soort banden waarmede de a.uto
is gemonteerd. Omdat bij den gemonteer-
den band niet gemakkelijk is vast te
stellen of el" sprake is van een cushion-
band of wel van een massieven band, werd
bepaald in de verordening, dat een band
waarvan hoogte boven den montage-ring
ten minste 7.5 c.M. bedraagt zal worden
beschouwd als cushionband. Aan dien eisch
voldoen ook, zij het dan bij uitzondering,
andere banden en Ged. Staten meenen, dat
een dergelijke onzekere, moeilijk contro
leerbare maatstaf in een belastingveror
dening niet mag voorkomen.
Waar de heffing der belasting is ge
grond op do overweging, dat zwaar be
laden voertuigen die buitengewone eischen
aan de wegbedekking stellen, daarvoor
ook ©enige vergoeding aan de gemeente
behooren te betalen, meenen Ged. Staten,
dat zwaar beladen vrachtwagens met dier
lijke trekkracht, wier moeizaam met hor
ten en stooten voorwaarts gaan voor den
weg uiterst nade.elig is, niet buiten de
onderhavige belasting mogen worden ge
laten.
Het grootste bezwaar van Ged. Staten
is ©venwel gericht tegen de belasting als
zoodanig. Ook vrachtauto's, die- niet in
de gemeente thuis behooren, worden in
de belasting betrokken, hetgeen in strijd
is met de eischen van het moderne ver
keer: ook andere gemeenten zijn bevoegd
een verordening als de onderhavige 'in
het leven te roepen. Welke belemmeringen
en moeilijkheden hierdoor aan de ontwik
keling van het snelvervoer In den weg
worden gelegd, welke lasten hieruit voor
handel en nijverheid voortvloeien, behoeft
naar de meening van Ged. Staten niet
nader te worden uitgewerkt.
Diei minister van binnenlandsche zaken
en landbouw heeft nog medegedeeld, dat
ook zijn ambtgenoot van waterstaat van
meening is, dat de belemmering, welke
het verkeer door een heffing! als deze
zou ondervinden, ontoelaatbaar te achten
is.
Zeeland en de Nederlandsche Spoor
wegen.
Zooals reeds uit het verslag vau de
Zaterdag gehouden vergadering van de
Kamer van Koophandel bleek, heeft de
heer Stofkoper, voorzitter van de afdee-
ling klein bedrijf een uitvoerig rapport
uitgebracht over de door hem als afge
vaardigde der kamer bijgewoonde confe
rentie van afgevaardigden van verschil
lende 'kamers met de directie der spoor
wegen op 17 Me ij.l. te Utrecht. Wij
zijn in de gelegenheid thans een en
ander uit dit rapport, dat door do com
missie voor het verkeerswezen nader zal
worden bestudeerd, mede te deelen.
Dies morgens werd een vóórvergadering
gehouden onder leiding van den heer
S. v. d. Bergh Jr., lid der kamer van
koophandel te Rotterdam aan wien werd
opgedragen des middags ter conferentie
namens allen het woord te voeren, waar
na ieder afgevaardigde voor zoover er
tijd overbleef, speciale districlsbelangen
zou kunnen bespreken.
Nadat de heer v'. d. Bergh de algemeene
klachten had medegedeeld, was het de
lieer Kalff, die namens de directie ver
klaarde, dat men alles wat betreffende
de bedrijfsleiding was gezegd, terzijde zou
leggen, omdat de aanwezigen niet beter
dan de directie zelve tot de zoo hoog
uoodigc grondige beoordeeling in staat
waren. Spr. was in het algemicen van
oordcel, dat aan buitenstaanden het recht
dient te worden ontzegd van zekere be-
drijfsmaatregelen aan te geven. (Hierop
doelde de heer Jeronim'us reeds in de
vergadering.) De directie is natuurlijk
tot overleggen bereid. Inzake tariefsver
laging zeide spr. dat in géén land dit
tot meerdere inkomsten heeft geleid, en
zij alleen in overweging kan worden geno
men, als een aanmerkelijk vervoer kan
worden toegezegd.
De heer v. d. Bergh wees op het te
leurstellende van dit antwoord en wees
o.a. op het niet instellen van noemens
waardige degressie.
De heer Kalff zeide nog, dat de di
rectie haar taak kent, de handel tracht
haar winsten te vergrooten door die dei-
spoorwegen te verkleinen, de directie
streeft in de eerste plaats naar sluiting
van het spoorwegbudget.
Het slot van de algemeene bespreking
was, dat do heer v. d. Bergh en anderen
constateerden dat waar de directie op
vereffening aanstuurt van het spoorweg-
budget, men liever had gezien, dat dit
geleidelijk geschiedde zooals ieder koop
man doet, door te trachten het verlorene
terug te krijgen door billijker p'rij'zen.
Die heer Kalff zeide, dat men niet
verder kan verlagen, doch dat de klach
ten over de behandeling van goederen aan
een ernstig onderzoek zullen worden on
derworpen.
Bij1 de gelegenheid o-m meer districts-
belangen te bespreken heeft de heer Stof
koper de belangen van Zeeland verdedigd
en er o.a. op gewezen, hoe in 't bijzonder
voor een uitmiddelpuntige provincie als
Zeeland, de hooge tarieven voor passa
giersvervoer en het ontbreken van noe
menswaardige degressie drukt, waarvan
ook na de wijziging der tarieven door den
minister geen sprake is. Spr. zette dit
nader aan de hand van cijfers uiteen,
en lichtte toe hoe weinig reizen betrek
kelijk boven de 200 K.M. worden ge
maakt, hoven welken afstand alleen ver
laging is ingevoerd. Ook vooral het in
trekken van de kilomfeterkaarten was
fnuikend voor de verbinding met het ove
rige deel van ons land en voor Zeeland
is het van het grootste belang niet ver
der te worden geïsoleerd. Ook noem
de de afgevaardigde het een feit van
beteekenis, dat bewoners van verschil
lende Zeeuwsche eilanden eerst na een
vrij dure bootreis den trein kunnen be
reiken.
Na het reeds in ons verslag van de ver
gadering der kamer gememoreerd debat
over het buurtverkeer, zeide de heer
Kalff naar aanleiding van een opmerking
van den heer Stofkoper, dat het laat
aankomen van den avondsneltrein een
gevolg is van den aandrang van uit
Middelburg, omdat men nog later uit
Amsterdam wilde kunnen vertrekken.
Die heer Stofkoper zeide dat men dan
toch waarschijnlijk niet gevraagd heeft
den trein, die te 11 uur to Middelburg
kwam, op te heffen, hij1 zeide toe het ge
hoorde aan het bureau der kamer te
zullen overbrengen en er eventueel op te
zullen terugkomen.
Bij de behandeling van het goederenver
voer wees de afgevaardigde er o.a. op)
dat een zending goederen van 3709 K.G.
van Middelburg naar Breda niet minder
dan f 51.90 aan vracht enz. kost.
Ook deze cijfers worden genoteerd en
zullen worden onderzocht, terwijl de di
rectie nogmaals verzekerde alleen de be
hartiging van de belangen van het publiek
op het oog te hebben.
Aan het einde van de vergadering kreeg
de heer Stofkoper nogmaals het woord
om de directie te wijzen opi de mede
door den heer v. Niftrik, lid der Kamer
ontworpen reorganisatie van de verkeers
middelen in Zeeland.
Aan de hand van kaarten kon de heer
Stofkoper speciaal toelichten de ontwor
pen verbeteringen vooral met het buiten
land, en de aandacht der directie vra
gen o.m. voor het volgende:
a. het aanleggen van een spoorlijn
Zierikzee over Steenbergen naar Roosen
daal;
b. de Zeeuwsche spoorlijn in reeband