16?
Uonderdag i9 April !@f3
37p Jaargang
EERSTE BLAD.
tuit nummer bestaat uit twee bladen
Drukkers-Expioitanien
OOSTERBAAN LE C01NTRE GOES
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
De Zeeuw
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f 3.
Losse nummers f 0.05
Prijs der Advertentiën:
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 cL
Bij abonnement belangrijke korting.
EEN MOEDGEVENDE VERSCHUIVING.
De uitkomst van den stembusstrijd,
blijkt, ook volgens een enkel vrijzinnig
blad, een verschuiving te zijn van de
economische naar de principieele lijn. De
overgang van zoovele stemmen van den
Vrijheidsbond naar de Chr.-Historische
Unie is üit dit oogpunt beschouwd een
gelukkig teeken.
Toen de uitslag der stemming voor de
Tweede Kamer ten vorigen jare bekend
was, meenden de bladen van Links den
overgang van vele hunner geestverwanten
naar Rechts uit oeconomische motieven
te moeten verklaren. Reeds toen weer
sprak dit de pers van Rechts, en met
name ,,De Maasbode" (r.-k.) gaf de vol
gende zeer juiste opmerking ten beste;
„De groote overtuiging, die het Heil
verwacht uit Bethlehem en van Golgo
tha, breidt zich zelfs in ons vaderland
uit, bezit werfkracht, wint adepten. Daar
heen toch wijst het groote feit van deze
stembus: het overgaan van liberalen aan
hang naar de Christelijk-Historischen. De
groote liberale pers gaf een nieuw bewijs
voor hare geestelijke aftakeling, door deze
onbetwistbare verschuiving te willen dui;
den als een economisch partij-kiezen vooi
„economisch-rechts". Het moge zijn, dat
bij den een of ander die overwegingen
hebben gegolden, doch waar bij1 de stem
bus juist economische drijfveeren, zelfs
in dezen zoo moeilijken tijd, weinig kracht
bleken te bezitten, getuigt het van kort
zichtigheid en volslagen willekeur, om
juist hier, op dit zoo belangrijke punt,
een verklaring te zoeken bij economische
overwegingen. Die overwegingen hadden
moeten drijven naar Van HoutenVan
Dorp en waar tal van vroegere liberalen
nochtans de Christelijk-Historischen kozen,
is dit alleen te verklaren uit den drarig
der geestelijke worsteling, die aan dezul
ken duidelijk hunne plaats aanwees. De
grenslijnen der politieke overtuiging wa
ren in ons land nooit zuiver te trekken
en ieder onzer kende wel liberalen-bij^
politieke-benaming, wier geestelijk en
godsdienstig leven daar niet thuis be
hoorde. De pogingen van den Vrijheids
hond om dezulken te behouden door
vriendelijke verklaringen omtrent den in
vloed van het godsdienstig leven hebben
niet mogen haten, vooral waar in den
verkiezingsstrijd de Vrijheidshond door
trokken bleek van den ouden zuurdeesem
de vergoding der rede en den afkeer van
hei dogma. Dat de Christelijk-Historischo
Unie deze tot verheldering van inzicht gé-
komenen onder hare vanen vereenigde,
is een logisch gevolg der verhoudingen
en geestelijke omstandigheden, in ons va-
dciland heerschende."
Veel meer nog dan toen mag thans een
dergelijke toon vernomen wordenen het
doet ons dan ook genoegen dat zij thans
(vrij algemeen in de pers der drie rechtsche
partijen gehoord wordt.
Natuurlijk legt een dergelijke ervaring
aan elk harer dure verplichtingen op. Men
zij van nu af, meer dan ooit, bedacht
meer op wat vereenigt dan op hetgeen
scheidt te letten, en zooveel mogelijk niet
het minst in eigen boezem, maar ook in
de verhouding der drie Rechtsche partij'
groepen onderling den vrede na te jagen
en de heiligmaking.
Met de slotopmerking in den Thoolschen
Brief in het nommer van heden zijn wij
het hartelijk eens.
Nadat wij bovenstaande geschreven h'ad-
den, vonden wij in „De Standaard" de
volgende driestar, die onze volle instem
ming heeft:
C e en s t u i f z a nd
Het meest verheugende in den uitslag
der Statenverkiezingen ligt in het feit, dat
Sroote aanwas der Christelijk-Histo
rischen ten vorigen jare, niet maar een
loutere gril van het kiezerskorps blijkt
te zgn geweest.
De beweging naar die groep heeft aan-
ge ouden en zelfs nog iets doorgezet.
Uit wettigt de verwachting, dat de ver
sterking, die de Chr.-Hist. Partij heeft
ophangen, m hoofdzaak een blijvende zal
zijn. J
Natuurlijk zal ook deze groep te zijner
ij( weer afbrokkeling te aanschouwen
geven. Zelfs kan men zeggen, dat er
reeds een signaal op onveilig staat.
V\ij meenen dan ook, dat het hoogte
punt bereikt is en eenige teruggang
in de toekomst verwacht moet worden
Maar indien niet alle teekenen bedrie
gen, zal men uit den huidigen aanwas
een belangrijk blijvend resultaat kunnen
1)0 eken.
We verheugen ons daarover oprecht.
De Chi'.-Hist.'richting in het land was
inderdaad te zwak vertegenwoordigd in
Kamer en Staten. Wij gelooven, dat de
huidige toestand meer met de werkelijk
heid overeenstemt dan de vroegere, toen
nog maar al te veel personen, uit kracht
van gewoonte, bleven ronddribbelen in
de verkeerde kamer van het huis.
Toch doet men verkeerd, indien men
tegenover elkaar slechts afweegt den voor
uitgang der Chr.-Hist. en den teruggang
der liberalen.
Er is stellig een niet gering aantal
personen die voorheen liberaal stemden
en nu op de C.-H. candidaten gaan.
Maar daaraan alleen is de vooruitgang
niet toe te schrijven. Want de liberalen
verloren ook stemmen, en niet zuinig,
aan belangengroepen als de Plattelanders.
Naast het overkomen van liberalen 'ach
ten we het vrouwenkiesrecht een zeer
belangrijke factor te zijn ter verklaring-
van den groei der Christelijk-Historischen.
Hier en daar is ook wel op ons terrein
gemaraudeerd, maar van overwegende be-
teekenis is dit niet.
Veel en veel grooter invloed schrijven
we toe aan den invloed van de stem
van vrouwen, wier mannen nog links
staan.x)
En daarop juist is onze verwachting
gebouwd, dat de aanwas in hoofdzaak
een blijvende zal zijn, dat men niet met
stuifzand te doen heeft.
De stabiliteit dei' rechterzijde is er door
vergroot.
Dit is ook onze ervaring. Straks
zal ook bij de gemeenteraadsverkiezingen
blijken ,dat de wind uit denzelfden hoek
waait, en dat te sterker, naarmate parool
enafspraak, plaatselijk begonnen, alge
meen in onze provincie zal worden ge
volgd, dat de Staatkundig Gereformeer
den, daar, waar z'ij geen candidaten stel
len, de Chr. Historischen zlallen steunen.
(Ried. „Zeeuw").
Prins Hendrik der Nederlanden.
Heden, 19 April, is 't de 47ste verjaar
dag van den Prins der Nederlanden, Hen
drik Wladimir Albrecht Ernst, Hertog van
Mecklenburg, Vorst van Wenden, Graaf
van Schwerin, Heer van de Landen
Rostock en Stargard, Gemaal van onze
geëerbiedigde Koningin.
Het is een bewijs van Gods groote ge
nade, dat Z. K. H. zijn geboortedag her
denken mag te midden van een nog in
meerderheid aan het Koninklijk Huis ge
hechte bevolking. Wij vertrouwen dat dit
ook in het Koninklijk Paleis en door den
hoogen 'Jubilaris dankbaar wordt erkend.
Wij bidden hem nog een rijk gezegend
jarental toe, en aan onze beminde Vor
stin een gelukkig, door 's Heeren rijk
sten zegen omringd huwelijksleven.
God behoede Oranje en Nederland, Ne
derland en Oranje'
Stemplicht.
Zeer terecht heeft het anti-revolutio
naire Kamerlid Dr E. J. Beumer van de
gelegenheid gebruik gemaakt in de Kamer
pm zeer krachtig en scherp het gehate
instituut van den stemplicht te bestrijden,
nu toch de kieswet op de helling is.
Getrouw1 aan het antirevolutionair pro
gram heeft Dr Beumer gemeend het goede
oqgenblik te kiezen waarin hij' kon op
komen voor het verdwijnen van den stem
plicht.
In het licht van de geleden nederlagen'
.vorig jaar en nu is het begrijpelijk, dat
Dr Beumer steun vond bij' de Sociaal-de-
anocraten. Die Rqomschen bleken verdeeld.
De Christelijk Historischen echter, bij
monde van hun wloordvoerders Mr Schok
king en Snoeck Henkemans hebben het
.antirevolutionaire voorstel krachtig be
streden. Zij de Christelijk Historische
heeren wenschen zooals Mr Schokking
het uitdrukte, vervolging van niet-opge
komen kiezers. De heer Snoeck Henke-
jnans beweerde zelfs, dat een groot aantal
zeer ernstige kiezers het overheidsgebad
-inzake stemplicht zal naleven.
Men moet vooral niet naar verschillen
zoeken onder verwante partijen, doch hiex
is er Weer een, dat zonneklaar aanduidt
het practische verschil in inzicht tusschen
den Christelijk Historisch georganiseerde
'en den anti-revolutionair.
Dat de liberalen voor den stemplicht
blijven, verwondert niets; geen partij' is
zoozeer op dwang g'esteld gebleken dan
juist deze. Die partij van de vrijheid!
Wij zagen met genoegen Ds Kersten in
de rij van degenen, die stemplicht afkeu
ren en afstemmen.
Zie telegrammen.
THOOLSCHE BRIEVEN.
Al was dan ook votor 'n wijle de p'enne
neder gelegd, er is reden deze weder te
hanteeren nu de verkiezingen voorbij zijn.
Vorig jaar is meer dan een brief afge
drukt in „De Zeeuw" vóór de Kamerver
kiezingen en nu volgen er na de Staten
verkiezingen. Ons werk, dus ook ons
schrijven moet zijn vóór en na. Waar
het hart vol van is, zegt een bekend
spreekwoord loopt de mond van over,
en het is toch niet heel erg om van
dien overvloed wat aan de pen mee te
doelen en dit zoo aan het papier toe
te vertrouwen. Het Nederlandsche volk
heelt gekozen voor de richting van het
regeeringsbeleid in positieven zin. Het
wil zuiver rechts geregeerd worden in het
land in de Eerste en in de Tweede
Kamer; in de provincie, in de Provinciale
Staten en Gedeputeerde Staten.
Er is reden om dankbaar en vroolijk en
ootmoedig te zijn. Dankbare menschen!
Ook op- Tholen heeft dit keer zoo goed
als vorig jaar een gVoote groep rechly
gestemd. Tholen is rechts, goed rechts.
Het wil geregeerdzijn naar de Eeuwige
beginselen, het Woord van God. De meer
derheid der verkozenen èn vorig jaar èn
nu rekent daarmede, dus nu past dank
baarheid. Te meer als wij zien op1 wat
ons onderscheidt bij zoovele andere vol
ken. die gedompeld zijn in groote ellende.
Dankbare menschen! Daar zijn er, die
't nooit zijn, en daar zijn er die 't zijn'
bij buien, ook onder goede, trouwe, recht
sche menschen.
Er zijn er ook anderen, die 't altijd
zijn, altijd dankende, altijd vragende bij de
ervaring van zooveel gunstbewijzen:
Waarmee heb ik dat verdiend?
Vreeselijk zoo te zijn als die koopman,
die onlangs zijn boekhouder vroeg, hoe
veel het vorig jaar verdiend w'as en
tot antw'oord kreegEen ton minder dan
verleden jaar en toen den boekhouder
met vloeken en scheldwoorden over
laadde; vreeselijk als de sjouwer, die op
zijn boterham aanvalt om het vleesch
eraf te graaien, "t kruim tusschen zijn
tanden te vermalen en de korsten op
zijn bord laat ligg'en voor zijn hond, maar
ook schreeuwt en scheldt tegen den pa
troon, dien hij niet kent en hem, die
't waagde 'n enkel woord te spreken over
dankbaarheid en gebed ook dezen toe
snauwde: „Wat bidden en danken? heb ik
er niet voor gesjouwd, 'k heb 'itoch
rechtmatig verdiend!"
Maar zoo in 't gewone leven stil vol
dank zijn gang te gaan als God boven
bidden zegende,, dat is 't echte dankbaar
zijn. En dat heeft niets te maken met
overvloed of gebrek. Arme zwervers zijn
er, die steeds dankbaar zijn voor 't
minste goed hun gedaan. Die dankbaar
is, is 'tvoor 't geringste, voor 't kleinste.
Voor iederen dag, voor iederen ademtocht.
Voor eiken snee brood, Voor ieder w'ee.
Voor iedere plaag, iedere smart. Voor
iederen glimlach des Eeuwigen. Voor 'ff
kruimpje bijstand des Heeren. Voor alles,
wat hij van binnen van "t heil te genie
ten krijgt.
Niemand kan een ander dankbaarheid
leeren. 't Geeft niets of men elkander al
Voorzegt dat men 't zijn moet. Alleen het
aangeraakte hart is 't, in weerwil van
alles. En dat hart blijft 'took, ondanks
alles. Het zoodanige hart ademt dank
baarheid; het geurt louter dankbaarheid;
het is in alle wereldwee een blij', een
vreugdevol spel door den geest in 't
leven van een dankbaar mensch; want
de dankbaarheid vertoont zich telkens
■als wat anders; nu eens als glimlach, dan
als gebed, dan als een lied, ook wei'
in stilheid en niet 't minst als offer.
„De w'are dank is niet 't geluid, maar
't heilig zwijgen van de ziel", die in het
stof der aarde vallende, Gods voeten om
sluit, de ziel die beseft, dat de Heere
regeert. D'at God reg'eert, altijd, eiken dag,
dat verkiezingen met plaats hebben bui
ten God om, men hoort er zoo zelden
over' spïeken. God regeert menschen
zoo is de sprake van iederen dag
en Hij duldt niet dat er zich iemand
met Zijn regeering bemoeit. Machten wij
maar verstaan, dat Gods regeering overal
is, dat Hij overal op den troon zit. Hij
regeert met macht, Zijn gTenzelooze macht
gebiedt, daar rijzen werelden uit niet, van
Zijnen glans omgeven. Al werd 't op de
wereld nog tienduizend maal donkerder
dan 'tnu is, tienduizend maat schri'kke-
lijker, zoo een mensch is opgeborgen in de
geloofsverzekerdheidDe Heere regeert,
het hart slaat in rustige regelmaat en
heeft onder alle beroering zelfs een lof
lied voor den Heere.
Bedroevend w'as voor de Sociaal-Demo
cratische Arbeiderspartij de uitslag van dg
stemming voor de Provinciale Staten. In
i.TIet Volk", het partijblad, las men na
de eerste stembusuitslagen in Limburg:
Onze partij handhaafde zich. En daarna
kwamen telkens andere uitslagen die be
wezen dat die partij zich niet handhaaft....
in de groote steden en wel - zelfs voor
uitgaat - ten plattelande. Ook in Zee
land. St. Maartensdijk met 56 roade stem
men, Tholen met 94, Scherpenisse met 15,
St. Philipsland met 131. En in „het
Zeeuwsche Volk" het weekblad van de
roode partij in dit gewest, lezen we:
Nieuwe strijd wacht ons weer na des-
stembus. Er zal jacht Worden gemaakt
pp arbeiders, kleine boeren en vooral op
vrouwen, „willige prooi om de partijen
van behoud en reactie, die in naam
^an het Christendom in aanbidding neer
liggen voor den „Gog zij met ons" (rand
schrift van den gulden). Bedroevend zulke
kreten, Wars van allen dank. Het is
dan te begrijpen, dat in Den Haag on
langs het volgende gebeurde: Er zou
pen optocht, van werkloozen worden ge
houden. Van alle kanten kwamen de men
schen opzetten, per trein, per tram. De
helft van de reiskosten zo(u wórden ver
goed. In een groote zaal kwamen de men
schen eerst bijeen om hun belangen te
bespreken. Voor alles was gezorgd. Men
kon in de zaal zijn twaalfuurtje 'krijgen,
boterhammen met worst en vleesch ge
schonken door winkeliers uit Dien Haag.
Daar is op die vergadering gesproken.
Er zijn scherpe eischen gesteld. De nood
en de honger dreigden. Maarden
volgenden dag moest men met bezems
de boterhammen, het brood, nadat worst
en vleesch eraf gegeten was, bij elkander
vegen en voor veevoer van de hand
doen.
Wat zijn de menschen arm als 't op
waarlijk helpen aankomt. Wat zijn ze on
dankbaar als ze slechts dankbaar mochten
zijn. Wat wreed zal voor die werkloozen
de ontnuchtering zijn nu ze ervaren, dat
gekozen zijn in de Staten en gekozen
zullen worden in de Eerste Kamer straks
grootendeels menschen, die hun niets be
loven, die niets beloven.
De socialisten in hun waanwijsheid en
waan van arbeidersliefde en hun waan
van edelmoedigheid dollen miaar door.
En in zijn waan is .nooit een mensch
dankbaar. In zijn waan kent hij geen
mededoogen.
De mensch bouwt zijn troon op bloed
en tranen en smarten. Als God overwint
geeft 'teen. hemel, als de mensch over
wint geeft 't een hel. De mensch schiet
'op zijn prooi af en steekt dien aan, ver
raderlijker dan de spin, zuigt dien smaken
lijker en voorzichtiger uit. Gods handen
zijn vol barmhartigheden, maar de handen
van menschen vol schelmerijen.
Dankbare menschen zijn verdraagzaam.
En onverdraagzaamheid komt bij verkie
zingen uit. Wat ontaardt menigmaal de
verkondiging van de purtijibeginselen in
•laffe, zoutelooze laster en twisterij'. Als
'tniet genoeg geeft, moet de „kerk" er
bij gehaald worden. Onmogelijk. De
„kerk", het uitverkorene is Gods eigen
dom en kan niet in den stembusstrijd
betrokken warden. Die zichtbare vorm is
er dan nog goed voor!
Dezelfde dingen moeten dan spijtig
meermalen gezegd worden. Dat moest
Paulus meermalen, dat moeten wij.
Dan moet meermalen gezegd warden,
dat de belijdenis der Nederlandsch Her
vormde Kerk, de eenige kracht in het volk
is, welke dat volk kan redden, en dal
men als lid dier kerk zich kan geven aan
die partij, waarvan men naar luid der
consciëntie overtuigd is, dat deze die be
ginselen wil hebben toegepast op het
publieke levensterrein.
Een kerkelijke organisatie is geen po
litieke organisatie. Als 't g'aed is, moeten
ze niets met elkander uitstaande hebben.
Stel b.v. de gedachte dat de Nederl.
Herv. Kerk zou zij'n de kerk, die leden
heeft van de Chr. Historische partij'. En
al de modernen dan van Dis Theesing tot
Professor Eerdmans met hun talrijke
groep moderne predikanten. En de Socia
listen in de Herv. kerk met hun vele
socialistische dominée's en volgelingen;
de blijde wereldgroep', anarchisten van het
slag als Ds N. J. Schermerhorn. Alle
maal Chr. Historisch. Onmogelijk en be
lachelijk. Maar evenmin allemaal Socia
listisch. Een zeer belangrijk deel der le
den van deze kerk moet niets van het
Socialisme hebben en w'oont in deze kerk
met hen samen. Ziedaar dat 'tniet gaat
om 'n kerk voor 'n partij! op te eischen.
Wij meenen dat het in ons land dan
ook nergens samenvalt.
Wat. 'n voorrecht daarom, dat de kerk
met rust gelaten kan worden. Wat ge
zegend te weten, dat met het maken
van wetten en verordeningen in Raden,
Staten en Kamer, de kerk niets te maken
heeft.
In die colleges heeft men zakelijk te
kunnen Zijn, heeft men zakelijk te zien
en te spreken; in de kerk is de arbeid
geiicht op geestelijken - bouw, op gees
telijken bloei.
Deze dingen worden op ons goede eiland
nogal eens door elkaar gehaald en het
stemt dankbaar daarover eens met een
enkel woord iets te zeggen.
Een volgende maal hoop ik uitvoeriger
bij de a.s. raadsverkiezingen stil te staan.
Een opmerking moet mij, alvorens ik
dezien brief toesluit van het hart. Waarom
die krijg en die vechterijen in de laatste
tijden in de Zeeuwsche peTs tusschen de
Antirevolutionairen en Christelijk Histo
rischen die beiden 't goede bedoelen en
zoeken en zulk een onverkwikkelijk
schouwspel leveren aan de massa.
O, dat men elkander 4och dankbaar
helpe en in liefde door het geloof schraags
de, juist waar de vijand al wat links
is aanbruist als een sterke stroom,
moest alles, wat onder de vanen van den
Immanuel wil optrekken, van een vurigi
verlangen bezield' zijn om gezamenlijk te
gen den vijand ojp te trekken, om te
zamen te velde te trekken tegen het Beest
uit den afgrond, den leugenprofeet, maar
in stede daarvan, zlien wij een op den
voorgrond schuiven van allerlei wat
noodzakelijk verdeelen moet en den vij
anddoet heersc-hen-
Eerste Kamer.
De beraadslagingen over het wetsont-
werp-Braat zijn gisterochtend in de Eer
ste Kamer begonnen onder groote be
langstelling op de publieke tribune. Aan
het woord kwamen tot dusver de heer
SliingenbeTg (V.D.), die vóór het behoud
van den Zomertijd sprak en de heeren
Diepenhorst (A.R,.) en Westerd'ijk (V.D.)
die zich voorstanders van het wetsont-
weTp-Braat tot afschaffing toonden.
Daar de Minister van Binnenlandsche
Zaken 's middags in de Tweede Kamer
aanwezig moest zijn, werd de behandeling
van d'en Zomertijd geschorst tot vanmor
gen 10 uur'. I j
D'hr Slingenberg wees o-p de hygiënische
voordeelen van den zomertijd. Het argu
ment, dat de steden zichzelf den zomer
tijd' kunnen aanschaffen, doordat ieder
een een uur vroeger opstaat, is niet juist.
De Zomertijd is niet mogelijk zonder een
heid.
Pr of. Diepenhorst zlette eerst even uit
een, dat .hij zich losmaakt van de verde
diging van Braat, welke verdediging niet
uitmuntte dioor overstelpend bewijsmate
riaal en evenmin blijk gaf van fijne psy
chologische analyse. Wel is hij vóór af
schaffing. De zomertijd legt aan de boe
ren en tuinders lasten op, die_ geheel
onnoodig en dus onrechtvaardig zijn. Ten
slotte laakt spr. den lof der sociaal-demo-
oraten, die het gezond verstand van Me
Eerste Kamer prijzien. In Ï916 zei "mi'
Ttroelstra, dat de Eerste Kamei' op den
mesthoop behoorde. Toen scheen hij' reeds
den profetischen blik te hebben, dat een
belangrijk deel van den arbeid der Eer
ste Kamer zou liggen op agrarisch ter
rein.
De Kamer ging daarna verder met de
'onderwijsbegrooting. Prof. Slotemaker de
Bruine gaf verschillende manieren aan,
om op Hooger .onderwijs te bezuinigen.
Mevr. Pothuis-Smit informeerde naaf het
Nijverheidsonderwijs. Dr Franssen (A.R.)
vreesde van de classificatie verslechte
ring van het onderwijs.
De onderwijsbegrooting werd gisteren
nog goedgekeurd. Vooral had de minister
geprotesteerd tegen dingen, welke van
Zijn ministerie worden verteld. Zoo dat er
een centralisatiegeest en neiging tot be
strijding van de autonomie van de ge
meenten en schoolbesturen Zou heerschen.
De legende berust op een verkeerde in
terpretatie van een ontwerp-advies aan
den onderwijsraad, dat, niet voor publici
teit bestemd, in verkeerde handen is ge
raakt, maar nooit door den minister is
aanvaard. Een tweede legende is de cir
culaire aan de gemeentebesturen betref
fende het zingen van nationale liederen
op de scholen. Die circulaire was ook
niet door spr uitgevaardigd. Hij heeft
alleen de wenschelijkheid van de daaraan
ten grondslag liggende gedachten onder
de aandacht van den hoofdinspecteur ge
bracht. D'e heer S. de Vries (A.R.) heeft
daar tegenover enkele maatregelen ge
noemd, die wel bewijs zouden leveren
voor den centralisatiegeest van het De
partement.
Tweede Kamer.
In de gister gehouden zitting der Twee
de Kamer staakten de stemmen (3939)
over het amendement-Beumer tot afschaf
fing van den stemplicht.
Vóór het amendement stemden de anti
revolutionairen, de socialisten, de vrjjZ.-
democraten en dhr Kersten. Tegen stem
den de Roomsch-Katholieken, behalve de
heer Van Vuuren, de Chr.-Historischen,
behalve de heer Krijger en do Vrijheids-
bonders behalve de heeren v. Rappard,
Bierema, Boon en Staalman, Vandaag zal
opnieuw worden gestemd.
Ir Bongaerts had' den vorigen dag uit
eengezet, waarom hij zijn stem aan het af-
schaffings-amendement zou geven. Doch
gisteren kwam hij, mede namens vele zij
ner politieke vrienden verklaren, dat Zij
bij nader overleg tegien het amendement