DE ZEEUW TWEEDE BLAD. TOT DEN DOOD ÜETROUW. Binnenland. Uit de Provincie. FEUILLETON 12.) VAN DONDERDAG 29 MAART 1923. No. 151 GELOOF GEVOELSZAAK. „Het Zeeuwschc Volk" rekent met ver kiezingsdagen. De roodo krant dicht al lerlei op in de laatste weken, dat erop berekend is hot stenimencijfer van de socialisten in Zeeland te verhoogen. Zoo hebben we kunnen kennisnemen van de „vriendelijkheden" in het verleden, dooi de roodo woordvoerders in openbaar col lege bewezen aan ambtenaren van pro vincie en gemeente. En waar het den hoeren bleek, dat het Zeeuwschc Volk zich zoo gemakkelijk niet laat bepraten door den rooden vogelaar, daar verscheen zoo af en toe een gemoedelijk praatje, dat inhield: Wij socialisten raken niet aan uw godsdienstige opvattingen, o, Zeeuwen, mannen en vrouwen; wij zijn van meening zelfs, dat godsdienst en socialisme zeer wel te vereenigen zijn. In het nummer van 24 Maart 1.1. krijgen de vrouwen een lonkje. O, zeker, de roodo heeren hebben nooit voorspeld, dat, wanneer vrouwen verkies baar zouden zijn, er wonderen gingen ge beuren door haar toedoen. Het uitslui ten van vrouwen van ambten als Kamer- en Gemeenteraadslid „omdat zij geen man was", vonden do rooden zedeloozo zot- lemjj, „Voor do vrouw als kiezeres slaat in het no. van 24 Maart aldus de lieer Kleerekoper de zaak wel een beetje anders". Daarbij heeft „de vrouw" als vrouw wel een aparte plaats. „Zoowel door haar vrouwclijken aanleg als door haar maatschappelijke positie". Die maat schappelijke positie nu en de vrouwelijke aanleg maken de vrouw in ons landje een willige prooi voor het clericalismc. „Geloof is een gevoelszaak en vrouwen zijn gevoolsmenschen allereerst". Daarover willen we het hier oven heb ben. Geloof gevoelszaak. Zonder te willen tegenspreken, dat het gevoel in de religie, in het godsdien stige, een belangrijke plaats inneemt, mee- nen wij niet te mogen verzuimen te moe ten wijzen hierop, dat et- eerst van religie sprake zal kunnen zijn, wanneer het men- schenkind in persoonlijke aanraking komt met dat wat in de religie de volstrekte hoofdzaak is. Dat is God. De persoonlijke verhouding tot God is liet allervoornaam ste, deze bcheerscht alles. De persoonlijke verhouding tot God Al machtig werkt op het gevoel in zooverre, dat de mensch tot in hot diepste van zijn gemoed wordt geroerd door deze verhouding met God. Het fijnste in het menschenleven wordt geroerd en geboeid door de macht der persoonlijke Godservaring. Daardoor ont staat geestelijk leven en geestelijk wil len en geestelijk handelen. Het gevoel is niets afzonderlijks. Het is bestanddeel van het samenstel, dat functies bekleedt in ons geestelijk leven. Zoude men aan het gevoel een eersten rang toekennen, dan is dit volstrekt niet op te vatten als uitvloeisel van, als bewijs van geestelijk leven. De meeste gevoelsmenschen zijn gewoonlijk 't minst religieus, leven ver van God. Dat blijkt o.a. uit hun handel en wandel. Is het oogenblik, dat in het gevoelsleven zulk een gewichtige rol speelt, voorbij, dan ontstaat meestal een groote breuke tusschen leven en leer, belijden en doen. Kennis van het wezen der dingen bui ten ons hebben wij niet dan alleen voor zoover het betreft de zijde, waarmede zij zich aan ons voordoen. Wat wij zien dus, en niet, dat wat in de dingen is, het innerlijke daarvan, 't welk wij niet zien. Zooals de dingen zich aan ons voordoen kennen wij ze. Het hoe dei- dingen weten we niet. Door grondig na denken echter en bij het licht van Gods Woord wordt ons veel ontsloten, wat an ders voor ons onbekend zou blijven. Maar ons gevoel zal ons hier den weg niet Zulks was echter later het geval niet, en op den tijd, waarvan wq thans spreken, .waren de Waldenzen de bescherming, die zij genoten, alleen verplicht aan den in vloed, dien de goede Hertogin van Sa- voye te hunnen opzichte op haar geniaal had. Deze vrome en deugdzame vorstin was de eenige aardsche toevlucht voor de bewoners der valleien, wanneer zij1 door een storm van de gramschap des Hertogs of dien zijner raadslieden bedreigd wer den. Zoolang zij leefde, bleef hare tus- schenkomst nooit achter ten goede der Protestantsche onderdanen van haar ge maal, die, door haar invloed, hun de voortduring hunner rechten had doen be houden, terwijl zij dikwijls niet slechts de gramschap van Zijne Hoogheid, maar zelfs den haat van de geheele Katholieke partij' van hen had afgew'end. Gewis,, wij behooren Gode dank te brengen voor zulk een vrome Vorstin, die, naar de taal des Bijbels, een Voedstermoeder voor de Kerk was; want er staat geschreven: „Koningen zullen uwe voedsterheeren we zen, en hunne Vorstinnen uwe zoog vrouwen." (Jes. 49:23.) Doch de goede Hertogin, die zoo dik wijls en met zulk een gelukkig! gevolg tus- schenbeide getreden Was vo,or het welzijn wijzen; ons gevoel zal ons het hoe der dingon niet doen verstaan. Ons gevoel is niet een afzonderlijk vermogen. Wordt het gevoel door het bewustzijn in aanraking gebracht mot din gon, dan beoordeelt ons gevoel alleen de dingen of ze ons aangenaam of on aangenaam zijn. Het gevoel brengt liet niet. verder dan een gevaarlijk beoordee- len van de dingen; gevaarlijk, omdat ons gevoel zoo dikwerf leeft bij liet, oogenblik. Het is grillig, wispelturig en dus onbe trouwbaar. Het gevoel kan als kenbron der gods dienstige waarheid niet beschouwd wor den, omdat liet altijd achter de gebeur tenissen aankomt. Het gevoel geeft gewaarwordingen van lust of tegenzin, van aangenaam of onaan genaam, doch steeds achteraf. Het geloof daarentegen is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Wordt de mensch onafhankelijk van God of komt God in den mensch tol, openbaring en zelfdunkelijkheid, rede en gevoel, verstand en hart loopen vast in ongeloof of bijgeloof. Do mensch is nooit (en dus ook niet zijn gevoel) kenbron en norm van gods dienstige waarheid. Het monschelijk ver stand heeft daartoe te veel geledon dooi de zonde. Jn do Schrift wordt het menschenkind immer weer bepaald bij het alleen ware en ccuwigblijvend Woord van God, de uil. God uitgegane onderwijzing. Daarop vestigt natuurlijk liet socialisme niet de aandacht. Immers .het roept den mensch toe, dat hij van den hemel daar ginder niets weet eii dat hij dus hier den liemel heeft te zoeken. Het socialisme vestigt alleen en aller eerst de aandacht op tegenstellingen in dit leven, zonder daarbij in 't oog te doen vatten, dat God rijken en armen ge maakt. heeft. Het richt den blik wan gunstig op geld en goed, op weelde en wellust, maar wijst niet heen naar liet: wat baat het den mensch zoo hij do goheelc wereld gewint en lijdt schade aan zijne ziel. Het socialisme verleert liet ar beidersvolk te turen naar het Kanaitn der ruste, het verrijkt den blik van den anno niet ïnet liet lieenzien naar liet paradijs dor toekomst, omdat het verzuimt te bedenken, dat zeer vast is, wijl liet geschreven staat, dat, wieri veel gegeven is, van dien ook veel zal worden ge- eisclit. Eenzijdig richt zich het socia lisme op do onrechtvaardige bejegening, den vierden stand aangedaan, wijl het geloof juist dien vierden stond ontno men wordt, dat God zekerlijk en recht vaardig oordeelen zal. Het socialisme laat na op to komen voor aller recht. Het, socialisme graaft den geloofsgrond on der de voeten van duizenden weg, het kampt zij het heldhaftig voor tij delijkheden, het ontledigt het menschen- hart door het te interesseeren voor do goederen dezer wereld. liet socialisme erkent niet, dat de roe ping der vrouw ligt aan de binnenzijde van onze menschelijko samenleving en verricht naar buiten slechts datgene, waarin zij het in bekwaamheid van den man wint. De vrouw verlangt niet naar het pu blieke terrein. Dat weten de socialistische leiders zeiven zeer goed. Daarom moeten de provincie-propagan disten van de roode partij er op gescherpt worden, dat de propaganda onder de vrouwen een levenskwestie is onder do partij van doorslaanden en beslissenden invloed voor de eerste jaren op het lot der partij. Tegen beter weten in moet het praat je worden gecolporteerd, dat de armsten, do meest zwaar getcisterden in onze maatschappij het makkelijkst door het „kapitalisme" worden misleid en dom ge houden. De geschiedenis van het chris tendom gedurende reeksen van eeuwen bewijst dat geloof geen gevoelszaak is eenig en alleen. 't Wordt op de vrouwen aangelegd. Voor ons, die allereerst rekenen met den wil van God, is 't noodzaak te waar schuwen en voorlichting te geven in al lerlei kring op allerlei gepaste wijs. Aarzelen wij zoo sprak 12 Mei 1891 der beminnenswaardige en vrome Walden- zen, wanneer haar gemaal, doen- de priesi ters opgehitst, zich niet slechts voor nam hen te vervolgen, maar zelfs <lezo zoo vredelievende onderdanen geheel uit te roeien, of op een anderen tijd hen door invallen en strooperij'en van zijn troepen kwelde, en, met hen in verbond (getreden zijnde, dooii' tallooze kleine plage rijen de nadering van een nieuw onweder aanduidde, deze goede vrouw, die zich bij jederen herhaalden aanval be ijverd had om de ramp van de valleibe woners af te wenden, stierf ten laatste. En nauwelijks was haar stoffelijk over schot in liet graf harer vaderen bijgezet, of de pauselijke gezanten kwamen gelijk brullende leeuwen uit hunne schuilplaat sen te voorschijn om hun prooi te ver slinden, en hegeerden op allerlei wijzen de uitroeiing en vernieling van de vreed zame Christenen der valleien. Maar de arm des Heeren wordt, niet .verkort door den dood of do afwezigheid van een menschelijk werktuig, dat Hij verwaardigd had den vrede te bewaren; neen, 'de Heere verWekte nieuwe vrien den om zijn geliefd volk te beschermen. Gelijk oudtijds Israël, bewaarde hij hen bij dagen en bij nachten, bestrafte Ko ningen om hunnentwil, en liet niemand toe hun nadeel toe te brengen. Zoolang de gemaal der goede Hertogin op den troon bleef, behandelde liij zijn vrome onderdanen met alle toegenegenheid en vriendelijkheid, terwijl zij va.n hun kant een onzer grootsten dan zal de staats- ontwikkeling van Nederland zich steeds meer in anti-christelijken geest ontwik kelen en zullen wij zelf schuldig staan aan de zonde der verzuimenis. Laten wij ons betoonen onzer heilige roeping be wust te zijn togen de waanvoorstellingen en misleiding van het Socialisme. Het gaat om do kweeking van den volksgeest op .onze vaderlandscho erve, om de richting van hot Staatsbestuur. Hemel- of hellcwaart. V e r e e n i g i n g van Loos duin en in et Den II a a g. Het wetsontwerp tot uitbreiding van 's-Gravenhage door toevoeging van Loos- duinen is bij de Tweede Kamer thans ingekomen. Het ligt in de bedoeling bot ontwerp zoo tijdig to doen aannemen, dat de periodieke verkiezingen voor de beide gemeenteraden samenvallen met de verkiezingen, noodig door de aanneming van dit ontwerp. Dit, zal f32.000 be sparen. Als tijdstip van ingang is 1 Juli a.s. voorgesteld. Vlo ok ver bode n. Do vloekverbodcn zijn van zeer ouden datum, Het Gereformeerd landrecht van de Neder-Betuwe van 1800 stelt ten aan zien van vloeken en Zondagsontheiliging do volgende straffen vast: Wie God-Almachtig, do heilige Drieën- heid of Gods sacramenten lasterde of be spotte, verbeurde de eerste reis 20 carolus guldon, do tweede reis bet dubbele en werd voor de derde reis aan don lijve gestraft, tot goedvinden van liet Gericht. In het openbaar werken op den dag des Ileercn of andere verboclsdagen en gedurende de predicatie in herbergen, tlrinkdff of spelen, kostte een gulden 10 stuivers en voor den waard, die hel: toe liet., zes gulden. De -bioscoop. In de kringen van liet bioscoopbedrijf loopt liet gerucht, dat de quaestie van het bioscoopgevaar eerlang weer bij liet parlement aanhangig zou worden gemaakt, hetzij door een initiatief-voorstel van en kele leden der Tweede Kantor, dan wel door een nieuw regecringsvoorstcl. A11 e r lo i. Op liet Natuur- en Geneeskundig Con gres te Maastricht zal volgende week Prof. Spronck een ontdekking bekend maken betrekking hebbende op do immuniteit (onvatbaarheid) tegen tuberculose. Talma of Gr oeneveld? Onder dezen titel geeft de lieer C. Smeenk in „Ec.-Stat. Ber." een beschou wing over het departementale plan tot reorganisatie der sociale verzekering, Schr. ontpopt zich als oen tegenstander van het in de nota-Groeneveld ontwik kelde stelsel, waarvan hij zelfs betwijfelt, of hot wol een stelsel lean heeten. Hij voert onder meer er tegen aan, dat bij overbrenging van de lichte onge vallen naar de Ziekteverzekering alvast een ruime subsidieering van de fondsen zou moeten meebrengen, omdat deze door het op zich nemen van de nieuwe werk zaamheden hun premies aanzienlijk zou den moeten verhoogen; liet subsidiebedrag van f 2 millioen, door mr. Groeneveld genoemd, acht de heer Smeenk ie laag. Buitendien blijft z.i. het gevaar van een minder -goede medische behandeling. Een ernstig bezwaar tegen het plan hoeft schr. overigens tegen het invoeren van een eenheidsrente voor do invalidi- teits- on ouderdomsverzekering. Behalve nog, dat de „eenheidsronten" van f4 bij invaliditeit en f3 bij ouderdom laag zijn, is er de groote kans op simulatie, in dier voege, dal; velen zich als „loon arbeiders" kunnen voordoen, wanneer do loonen niet meer individueel worden ge registreerd. Do noodige controle zou uiterst moeilijk en kostbaar worden. Nog meer practische bezwaren heeft de lieer Smeenk tegen de collectieve ziek teverzekering. Ook hier ducht hij fraude. De geheele premie voor de ziekengeld- Uitkeering wordt gebracht ten laste van den werkgever. De plaatselijke ziekenkas- al de bevelen, die Zijn Hoogheid gaf, uitvoerden, voor zoover hun geweten kun dit toeliet. En het scheen, dat hun op perhoofd, ofschoon een Katholiek vorst, ten laatste dit edele en deugdzame volk eerbiedigde, zoowel om "hun getrouwheid aan hem, als om hun eerbied voor, en gehoorzaamheid aan God. Helaas echter, ook deze vorst stierf en Werd opgevolgd dooa- een man van een zeer weifelend karakter, wiens komst op den troon gekenmerkt werd door een stelsel van staatkunde, geheel ongelijk aan dat van zijn voorganger. Het was ook te dezer gelegenheid, dat de vallei de Belle ville, ten gevolge van eenigè kleine ver anderingen omtrent de bepaling van grondgebied, onder de onmiddellijke heer schappij van Savoye geraakte. Die oude predikant Edmond had zijn aardsche loopbaan besloten te midden van den vrede en de kalmte van do gemeenten der valleien, daar zij met el kander door de vertroosting van den Heiligen Geest en de gemeenschap der liefde wandelden. Doch het gaat met Ge- meenten als met personen en huisgezin nen „dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij", en zij hebben hun dagen van don kerheid en vervolging; dagen, in wtelke zij als goud in den smeltkroes worden geworpen, waarbij de Heere is als do Louteraar, niet duldende, dat een grein gouds zou verloren gaan, maar het alleen lijk „zuiverende van het schuim, eu het tin wegnemende." (Jes. 1:25.) sen, door de arbeiders zelf beheerd, ver dwijnen. De verzekering wordt gedragen door de gecentraliseerde bedrijfsvereeni- gingen. Het gevaar voor simulatie dreigt grootcr to worden. Tenzij de werkgevers, die voor de zickcngekluitkeering veelal moeten zorgen, de controle ter hand ne men. Maar dan wordt deze een aanleiding tot voortdurende wrijving tusschen werk gevers en arbeiders. Ten einde aan allerlei moeilijkheden te ontkomen, zal men in het systeem- Groene veld ten slotte het recht op uit- keering wegens ziekte hij werkloosheid, staking of uitsluiting wel gaan uitschake len. Practisch leidt daartoe in vele ge vallen ook de uilbetaling door den werk- geven van het ziekengeld. Maar gaat het deze richting uit, dan blijkt duidelijk, dat het systeem in menig opzicht voor de arbeiders ongunstiger is dan het stelsel dor bestaande Ziektewet, ook al wordt dan ook de premie geheel voor reke ning van don werkgevor gebracht. De arbeiders zijn in dit systeem ge heel vrijgesteld van premiebetaling, wat schr. ook met het oog op de „medezeggen schap' 'der arbeiders verkeerd acht. Ten slotte bespreekt schr. eenige punten van het vraagstuk der organisatie; hij concludeert, dat die van Talrna vrucht is van meer nadenken dan die van Groe neveld. A p o l h e k e n A.s. Zondag zijln <lo volgende apotheken geopend: te Goes die van G. v. d. Hoek; te Middelburg die van J. v. d. Harst en te Vlissin'gen die van S. J. Engering. A.s. Maandag (Tweede Paaschdag) zijn geopend do apotheken: te Goes die van L. la Porto; to Middelburg dio van Nonhebei cn te Ylissingen die van A. .1. v. Ockcn- burg. C a. n d i d a t e n 1 ijl s t c n v o o r d o n G e m center a a d. Hoek (A.R. Partij) II. v. Dloeselaar (aftr.), II. Diieleman, IC. v. di. Hooft, M. do Bruyne, II. Pladdot, M. v. Djxhoorn eh: P. Schcele. Baarland. (ARPartij'.1II Schout Hz., 2. 0. Dekker, 3. J. Traas IC'z., 4. Joz. Elen'baas, 5. A. Moerdijk. Axel. (G.-H. Partij.) 1. M. W'. Koster, aftr.; 2. P. de Feijter; 3. G. Heijjisdij'k 4. W». Vercouteren; 5. J. Vlaander. Goes. (Vrijheidsbond.) 1. D! IX v. d. Bout, 2. M. P. de Looft', 3. J. M. v. Bommel v. Vloten, 4. R. C. Labrijn, 5. Ir. J. v. Poelgeest, 6. G. Adriaansen, 7. 0. v. d. Peijl, 8. L. A. M. Sampon, 9. W|. G. Koning, 10. M. A. Pilaar, 11. NI J. Willemse, 12. F. v. Zee, 13, F. Rijn berg. (Nog niet officieele lijlst.) (Vrijz. dom.) 1. .Lunenberg, J. ,T.; 2. Mevr. Blankenbijl! geb. Lumbers, M. G. 3. Mevr. Engels geb. de Recht, A. J. 4. de Roo, A. Kloetinge (Wei'kmansvereen.) 1. J. Straub, 2. M. Kolo Szn., 3. J. Siervogel, 4. G. ICorstanje. Zierikzee (S.D.A.R.) 1. J. J. Cats- hoek (aft.), 2 W. Versteeg (aft.), 3 A. v. d. Doe, 4. O. Schipper. Gemeenteraadsverkie zing. Volgens art. 10 a der Gemeente wet mogen op iedere candidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezing niet meer dan vijlf namen van candidaten worden ge plaatst boven lret getal leden r^iaruit de gemeenteraad bestaat. In een gemeente, waar de raad slechts uit zeven leden bestaat, mogen derhalve niet meer dan twaalf candidaten (7 plus 5) worden gestold, in een gemeente met elf raadsleden niet meer dan zestien (11 plus 5) enz. Met vernietiging van de besluiten van Ged. Staten van Zeeland werd bij Kon. Besluit alsnog aan A. v. d. Ende, onderwijzer eener bijz. lagere school te Middelburg, de vrijstelling verleend voor het blijven waarnemen der betrekking van kassier bdji de Coöp. Volksspaarbank en Voorschotbank voor Zeeland; en werd aan P. J. Roozen, hoofd der R. IC. school te Eedo de vrijstelling verleend voor de Het huisgezin van Edmond verkeerde juist in gelukkige omstandigheden. Het ondervond al de liefelijkheden en vertroos tingen, die onvoldane en ijdele menschen tevergeefs in do wereld zoeken. Maar ziet, wat gebeurt er op eenmaal? In den laten avond van een vreedzamen rustdag kwam van den Gouverneur des Hertogs het be vel dat al de bewoners der valleien, die het geloof der Waldenzen beleden, binnen drie dagen hun steden en dorpen moesten ontruimen, op straffe des doods en verbeurte van huizen en goederen, indien zij niet zorgden van binnen twin- dig achtereenvolgende dagen aan den gouverneur kennis te geven, dpi: zij Ka tholiek geworden waren. Verder luidde het bevel, dat in de plaatsen, waar zij zouden heengaan, de mis moest bediend worden, en dat allen, die iemand ontried zich bij de Katholieke Kerk te voegen, de doodstraf zouden ondergaan. Dit hevel kwam in de maand Februari, een Lijd van het jaar, waarin het volstrekt onmogelijk- i,s in de bergen van die landen te reizen. Zij kwam in den avond van den dag, waarop de kleine zuigeling van ICarel en Aletta door zekere eenvoudige kerkplechtigheden als lid der Waldensche Kerk was opgenomen. Die gelegenheid had in de hutten der nederige herders een soort van godsdienstig feest ten ge volge gehad, en zij waren gereed om, on der het dankbaar gedenken aan Gods zegeningen, vóór den nacht te vertrekken, toen de familie verontrust werd door waarneming der betrekking van kassier der Boerenleenbank aldaar. Naar de Zoom verneemt, is de heer J. R. v. d. Glas, kapelmeester bij het 3e Reg. Inf. met ingang van 1 April a.s. overgeplaatst als kapelmeester der stafmuziek van het 5e Reg. Inf. te Amersfoort. Verplaatst van Amsterdam (tele graafkantoor) naar Middelburg (postkan toor) do schrijver J. Jilleba, met ingang van 1 April a.s. Aan de kantoorhouders P. Baur- doux te N. en S. Joosland en J. C- Vroegop te Waarde is met ingang van 1 April a.s. eervol ontslag verleend. Middelburg. Het bestuur der afd. Mid delburg van den Volksbond, vereeniging tegen drankmisbruik, heeft besloten de huisvlijttentoonstelling, die het zich aan vankelijk in dit voorjaar had gedacht, uit te stellen tot het najaar, voornamelijk met liet oog op do in denzelfden tijd te houden groote tentoonstelling in het Schuttershof. Zij', die iets voor do ten toonstelling hebben vervaardigd, zullen liet dus nog enkele maanden moeten opbergen, terwijl zij», die niet gereed kwa men of alsnog lust gevoelen aan het werk te gaan, daarvoor nog tjjld hebben. Vlissingen. Du heer J. B. Tournooij, R. IC. lid van den gemeenteraad, stelt zich niet meer herkiesbaar. Souburg, Woensdag1 vergaderde do afd. Souburg van den Nationalen Bond voor Plaatselijke keuze in lokaal School mot den Bijbel. Voor hot „Groene Kruis" na men zitting dirfn W. Blaas, M. Arendso en A. v. Veen; voor de Chr. Nat. Werk mansbond dhm P. Rioelse, H. Vader en F. Bal jeu; voor de Chr. Jongelingsver- eeniging „Weest Getrouw" was geen be richt ingekomen. De voorzitter J. Willemse Hz. opende de vergadering op do gebruikelijke wijze, hot reglement voor do afdeoling werd vastgesteld. Ingekomen was een schrijven van „don Raad van Negen", waarin do aandacht wordt gevestigd op de hernieuw de indiening van hot initiatief voorstel Rutgers in de Tweede Kamer, met ver zoek voor het Wetsontwerp opnieuw pro paganda te malcon, zoo mo»gelijk door een motie, waarbij de wenschelij'kheid wordt uitgesproken van de aanneming van het voorstel. Hiertoe wordt be»sloten. Over eenkomstig art. 3 van het Huishoudelijk Reglement van don Bond, zal "een Huis houdelijk Reglement van de afdeeling aan don secretaris van den Bond worden ge zonden. Die penningmeester, ,dhr M. Arendae, Mz. zal zloo spoedig mogelijk do contri butie it 25 cent van de individueeele leden innen. Aangezin dit jaar de afdeeling is opgericht is men voor 1923 geen uitkee- ring aan de Bondskas verschuldigd. Mede gedeeld werd, dat het orgaan van den Nationalen Bond voor 'Plaatselijke Keuze in vele gezinnen is verspreid. Enkele nieuwe leden traden toe. Mot den wemsch, dat het wetsvoorstel voor „Plaatselijke keuze" spoedig to»t wet moge verheven worden, sluit de voorzitter de vergadering. Nieuw- en St. Joosland. Maandagmid dag hield de raad een openbare vergade ring, waarin alle leden tegenwoordig wa ren. Allereerst werd behandeld de vast stelling der pensioenbijdrage der ge meenteambtenaren. B. en W. stelden voor 3 pCt. te heffen van alle ambtenaren voor eigen pensioen en de rest door de ge meente te betalen. De raad besliste echter dat zal bijgedragen moeten worden 3pCt. door de ambtenaren die een jaarwedde hebben van minder dan f500 en 5 pCt. voor eigen en 2y2 pCt. voor wed.- en weezen door de ambtenaren met een hoo- gere jaarwedde. Overeenkomstig het voor stel van B. en W. zal voor inkoop een vierde ged. der te betalen som door de ambtenaren moeten worden betaald. Het voorstel van B. en W. om op den Molen dijk (vinkebuurt) een betere rioleering aan te brengen, werd na breedvoerige bespre king aangenomen. De raming der kosten bedraagt f161. Van de bewoners der van Akenstraat was een verzoek ingekomen om gelegen heid tot afvoer van het vuilwater, omre- de plotselinge oproeping van Karei, om een bijzondere beraadslaging van de groot ste aangelegenheid bij te wonen, door de overheden der dorpen in ide vallei belegd, die in groote haast te Belleville waren aangekomen, daar het vreeselijke nieuws van gehucht tot gehucht gegaan was, overal schrik en ontsteltenis versprei dende. i In dezen raad, welke tot middernacht duurde, werd besloten, dat de inwoners der valleien zouden trachten, eerst door middel van een beleefd verzoek, en, bjj mislukking daarvan, door een krachtig verweerschrift het wreede bevel, dat door den gouverneur was uitgevaardigd, af to wenden, of voor het minst te verzachten. Te dien einde werd er onmiddellijk een verzoek aan zijn Excellentie gezonden, om de harde voorwaarden te niet te doen, de vredelievendheid van de Chris tenen der valleien in aanmerking te ne mén, benevens hun gehoorzaamheid aan hem, hun geluk onder zijn regeering, en de vriendelijkheid waarmede zij tot n(u (toe door liet huis van den vorst waren 'beogend. Doch de onmenschelijke .gouverneur, doof „zoowel voor verzoeken als voor verweerschriften, verwierp al hun smeekschriften en weigerde omi hen tot een gehoor bij den Hertog toe te laten; in één woord, hij bood aan de bedroefde en ontroerde echtgenooten en vaders geen ander hulpmiddel aan dan de mis. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1923 | | pagina 5