abdij-melange HOFGERG de KOSTER Co. 01 ILUMilii SrilOIEKEKOINE H. H. Landbouwers, i. is Lcl J. A. CLARIJS te 's-Heerenhoek. ci. r. 'itmuM. uit m ana i V i. 1 SI 801.50 cl 91 1. 60 Cl Leestafel. Huissraoeders weef U waarom orsze omzet in Intrestverjoedinjj voor Deposito's: F. MALJERS ZOON, Vlissingschestraat 58. MIDDELBURG. i n k hoest „Pes-tolan" L. B. VAN HOUTE, LAARZVnmVgazijn ,DE AREND" Adverteert in dit Blad. Bnit ff ff De naam geeft U echter een waarborg, daar de orgels van dit fabrikaat aan de hoogste eischen voldoen en door ieder worden geroemd om hun vollen toon, solide afwerking en keurige kasten. BANKIERS KASSIERS met drie maanden opzegging 41/, zes 4% °/o twaalf 5 Langeburg B 12, Middelburg. Telefoon No. 517, H. Hornstra, Meppe!. Te pachten of Te koop bfj Inschrijving Nu het tegen het voorjaar gaat, ziet dan uw HARNASSEMENT eens na. Hetgeen U dan noodig hebt, bestel dat bij het vertrouwdste, soliedste en meest concurreerendste adres: De van ouds bekende Zadelmakerij van met de Oppervruchten Zaadhandel, Goes. LAND- en TÜINBOÜWZADEN GRAS- en KLAVERZADEN - ZAAIGRANEN - - ZAAILIJNZAAD - - SUIKERRIETENZAAD - Groote Nieuw-Houtveilingen. 1. op Dinsdag 23 Januari 1923, 2. op Woensdag 24 Jan. 1923, 3. op Zaterdag 27 Jan. 1923, Tras hat beste middel om ze on<ler te houden. Met meesterlijk sarcasme schreef een criticus va,n dien tijd: „Sij mogten naders de regenten in d' oogen vliegen of in de consciëntie, en stellen hun zon den voor oogen en Nathans stoutheid ge bruiken en seggen tot een rijken dronkaard of landdief: „Gij mijn heer sijt die manl'' Door den financiëelen steun hield men ze kortgevleugeld, en dat, verklaart ook, dat mem veel geestelijke afdwalingen liet pas- seeren, dat verslapte de kracht van het geestelijk levoin en opende de deur voor veel daden, d-ie onvereenigbaar zijn met een Gereformeerd levensprincipe. Zoo werd de heerschende Kerk toch be- heerscht door een macht, die haar van haar glansrijk hoogtepunt deed afzakken. De positie der predikanten was alles behalve benijdenswaard. Ze werden op de handen gedragen öf gingen door de spits roeden. Noch bij den een noch hij den ander vonden ze waardeering, maar veel eer verguizing en smaad, vooral als ze hinken op twee gedachten dorsten te straffen. Een hunner klaagt: „Hoe komt het toch, o Ileere, dat dit hoogwaardige ambt zoo veracht wordt, dat men zich voor ons verbergt als voor sprenkelige vogels (Jer. 12 vs. 9); we zijn een gaap- spel der wereld!" Was dat nu enkel Cal vinistische bedilzucht der burgers of min achting der rijken I Justus van Effen zegt in zijn „Spectator": „Hun statigheid ont aardde in pedanterie; ze beminden den kamp en waren verwaand, waardoor ze zich vervreemdden van de burgerij, die hoewel schuldig aan vele zonden, toch hun boetpredikatie met een ontroerd hai't hoorde". En daarbij moet gevoegd wor den het binnensluipend zedenbederf, waar voor de grootschheid vies levens de deur opende. In de gouden eeuw ging het goud der beginselen schuil onder het stof der wereldgezindheid. In weerwil van de zuiverheid der leer was het leven bij het gros der menschem slecht. De kennis omtrent dogma's en de kunst om de ingewikkeldste leerstellingen te verdedigen was benijdenswaard, zóó zelfs, dat de burgerman gaarne daarover discussieerde met proponenten en dezen dikwijls beschaamden, zelfs jezuïti che Papisten,doorslepen Remonstranten of slimme Wederdoopers. Doch wat baat zoodanige kennis, die speelde in de her senen, zonder reformatie van het hart» dat leeft in de ongerechtigheid. De Utrechtsche Kerkeraad klaagde in het midden der 17de eeuw, dat er dagelijks zooveel hoerenkinderen geboren worden, voorts over verschrikkelijk overspel, dar telheid, wuftheid, najagen van pleizier en van alles wat afleidt van de ware vreeze Gods, die de Apostel Paulus ons zoo schoon beschrijft. Wat de een menschelijk en dies wen- schelijk noemde, achtte de ander duivelsch en de Kerkeraden stopden er machteloos tegenover en riepen vergeefs de hulp iu van de Overheia, wier baatzuchtige be- langenpolitiek er op gericht was om alle stekelige kwesties niet aan te pakken. De Kerkeraden, die niet. mee afdwaal den, hadden den strijd te voeren tegen velerlei superstitiën of bijgeloof, overge bleven uit den Germaanschen tijd, zooals: vastenavondpi'et, meiboomplanten, pink sterbruid, St. Jansvuren en St. Maarten avond, waarin veel overoude volksvoor stellingen en handelingen voortbestonden en waardoor aan het volksleven een kleu rige verscheidenheid werd gegeven, en waarvan de overleveringen, hoewel strijdig met Gods Woord, toch met enthousiasme en met stillen eerbied overgebracht wer den op het nageslacht. Dronkenschap was een algemeene zon de; er werd veel gedronken, en hiertegen kon de Kerkeraad en de predikant slechts» slap optreden, omdat ook dezen er zich aan schuldig maakten. Theologische stu denten waren trouwe bezoekers van de herbergen, en zij waren hel die het meest dit liedje zongen: „Sta vast mijn voet, en wankel niet, Of deze straat wordt nog mijn legerstee". Men moest voeren een hardnekkigen strijd tegen kaart en spel, en dat niet al leen om de winzucht zelve, die te ver- oordeelen is, maar ook omdat het werpen met troefblad en dobbelsteen de voor zienigheid .Gods, die het lot bestuurt, er door in verzoeking wordt gebracht. Ook tegen het dansen, „het onvruchtbaar werk der duisternis", werd de strijd aangebon den, omdat men van den onschuldigen dans gaarne overging in den ruwen, wulp- schen, ergerlijken, eerbaarheid kwetsen- den dans. Met felheid streden zij, die harmonie wenschten tusschen leer en leven, tegen liet toomeel, zelfs tegen „de Lucifer", omdat de acteur een andere persoonlijkheid aan neemt, dan God hem gegeven heeft, en omdat schriftuurlijke personages werden voorgesteld door lichtvaardige comedian- ten, en dat alles besloten werd met een onzedelijke braspartij. Maar het verzet te gen de uitspattingen des levens baatte weinig, omdat de bestrijding meer dog matisch dan zedelijk overtuigend was. Rusteloos protesteerden de oprechte vromen tegen de ontheiliging van den Sabbathmen denke aan den gevaar lijken twist tusschen Coccejus en Voetius, welke strijd beëindigd werd met een zacht optreden der Staten, die vreesachtig voor een herhaling der geschillen tijdens het Bestand, verboden den strijd op den kan wei te ""brengen; en in contracten werden bepalingen opgenomen, die den arbeider waarborg gaven, dat hij door Sabbath- heiüging niet achter gezet mocht worden bij hen, die het gebod Gods niet achtten.. Uiterlijk werd alzoo de Zondag als feest dag gevierd, maar door velen niet gehei ligd; en die dag werd inzonderheid ge bruikt om te pronken, want ook de pronk zucht was in die dagen niet minder dan tegenwoordig, zoodat we in dat opzicht niet behoeven te spreken over „dien goe den ouden tijd". Zelfs was het noodig censuur uit te oefenen op de drukpers, die ook toen reeds zooveel kwaad zaad strooide, in zonderheid in de jonge harten. Maar toch, hoe veei gebreken het Ge reformeerde volk ook aankleefden, alleen de Calvinistische beginselen waren de eenig hechte, onverbreekbare band, die het. 'Nedeiiatidsche volk bijeen hield, al volgde- er ook, evenals in Israels glorie- tijdperk, een ballingschap onder het Fran- sche juk, en een zuchten onder den Na- poloontischen geesel dien God noodig keurde, om het volk, eens zoo groot en gevierd om zijn eeuwig schoone begin selen uit den roes te doen ontwaken, waarin overvloedig genoten zegen het geestelijk had doeii insluimeren. Er bleef, bij allen afval van den hoo- gen God, een kern, die onvoorwaardelijk boog voor de souverciniteit van het Woord Gods, dat ons volk, hoewel klein in ge tal, toch deed opklimmen tot een wonder in het oog y,in alle volken. 't Moet onomstootelijk voor de kracht der Gereformeerde beginselen pleiten, wan neer een bevolking, slechts een half mil- lioen zielen tellende en de meerderheid vormende slechts in de Noordelijke ge westen en Zeeland, het publieke leven beheerschte, En schoon is het getuigenis van William Temple, „dat men elders ter wereld vrij kon eten, wonen en markten, maar dat men in de Republiek kon bid den met wien men wilde". Teun de stro-oper. Een verhaal uit de dagen der Afscheiding, door dr C. M. W. Plet. Bruinisse J. v. d. Wal. De Afscheiding in de Neder- landsch Hervormde Kerk der ne gentiende eeuw, door ds J. C. Rull mann. Amsterdam W. Kirchner. Ongeveer gelijktijdig ontvingen wij bo vengenoemd tweetal, 't zijn beide her drukken; dat van Rullmann beleefde in korten tijd zelfs al een derden druk. Het is van beide te begrijpen; want er wordt in heide boeken een belangrijk stuk Kerk geschiedenis verhandeld; dat van Plet in romanvorm, dat van Rullmann als zuiver historie, en aan wien dan aan laatst genoemde, historiekenner hij uitnemend heid, kon de bezorging van het drietal: Een nagel in de heilige plaats; De Strijd voor kerkherstel; en de Doleantie beter toevertrouwd zijn? Eerstgenoemde van evengenoemd drietal uitgaven is nu ver schenen onder den titel „De Afscheiding, enz.", en behandelt, ook nog wel het Re veil, doch alleen voor zoover het mede de Afscheiding heeft voorbereid. Een gansch ander boek derhalve dan dat van Plet, het is er zelfs niet mee te verge lijken, al zal ook dit zijn weg wel vin den. De menschen lezen nog wel gaarne verhalen uit de dagen der Afscheiding. Het boek van Plet is een verhaal van de ervaringen van ds S. van Velzen te Drogeham en elders, wiens leven in het boek van Rullmann, eveneens uitvoerig verhaald wordt, doch dan in verbond met de gansche voorgeschiedenis der Afschei ding en de geschiedenis van 't verdeir verloop der Scheiding in de verschillende gemeenten, o.a. Ulrum; Genderen en Doe veren; Almkerk en Ernmickhoven; Dro geham, Hattem. Het doorloopend verhaal begint met „Het Zwitsersch Reveil", en vervolgt in korte hoofdstukken met pak kende opschriften, door platen en por tretten verlucht, de voorgeschiedenis, wijst op do voorteekons van Afscheiding, brengt verschillende voortrekkers in beeld, van Bilderdijk tot v. Zuylen van Nyevelt, de Cocks geestelijken vader, om dan den lezer te plaatsen in het hart van den strijd: de schorsing van de Cock. En dan volgen reeksen van vervolgingen, gevangenzettin gen, mishandelingen, afzetting. Sober maar aangrijpend worden de zonden van de kerkbesturen en van de wereldlijke macht beschreven; en met piëteit daarbij her dacht de vertroostingen, aan de vervolg den toegekomen door v. Hall en de Clercq en Groen van Prinsterer, den gewezen Kabinets-secretaris, en van predikanten als le Roy, Dermout, en anderen, die, schoon 't vrijmoedig met hen eens, toch niet vervolgd werden. Dan wordt ge waagd van de „dwaasheden der jeugd" die 't leven der eerste Gescheiden ker ken ontsierden, doch ook van de eere herstelling in de erkenning door de re geering en de hereeniging met de kerken onder 't Kruis genoten. Het is één lange reeks van treffende bijzonderheden; als bezaaid met photo's, 24 liefst in getal; Zoo worden niet alleen de namen maar ook de beeltenissen vereeuwigd van voor lopers, vrienden, helden en martelaren der Scheiding, als daar zijn: Malan, Merle d'Aubigné, Fockens, da Costa, Groen v. Prinsterer, Molenaar, Kohlbrugge, de Clercq, Capadose, Van Hall, Chevallier, Rutgers (den) vader van wijlen pi'of. F. L. Rutgers, grootvader van ons Kamer lid mr V. H. Rutgers), Scholte, v. Raalte, v. Velzen, Brummelkamp, de Cock, Gezelle Meerburg, le Roy, en nog eenigc vrou wen, heldinnen in den strijd. Ook het kerkje te Ulrum ontbreekt niet; 't is te recht vóór den titel geplaatst. Schrijver en uitgever beide hebben door deze heruitgave het jonge geslacht, dat de Afscheiding niet mee gemaakt, of slechts bij overlevering doorleefd heeft, zeer aan zich verplicht en zich weer een nieuwen onbekenden kring van vrienden geschapen, die in hun vrije uren gaarne, etn telkens nog eens weer, naar dit boek zullen grijpen; om, dankbaar voor het geen hun vaderen onder tranen en ge beden hebben bevochten, zich nog eens in te leven in de interessante geschiedenis der gezegende Afscheiding. In 'l verhaal Teun de Strooper wordt deze hoofdpersoon krachtdadig bekeerd en loopt ernstige verwondingen op bij een poging om te Tjalbird ds v. Velzen aan mishandelingen te onttrekken, waaraan hij sterft. Wij weten niet of dit een historisch feit is, doch dergelijke voorbeelden van krachtige werking van Gods Geest zijn er uit die dagen honderden bekend, ook in Zeeland. Jammer dat 't verhaal door zoo veel taalfouten en door twee leel.ijko plaatjes wordt ontsierd. Uit der Hongaren land, door J. J. Westerbeek van Eerten. Amster dam W. Kirchner. Ds van Eerten heeft in bijzondere mate de gave van vertellen. Hongarije is 't land dat in hooge mate de sympathie van Hollandsche Hervormden en Gereformeer den geniet. Hij heeft Hongarije bezocht en van 't geen hij er zag en ervoer in populniren stijl, vcrtellenderwijs te bock gesteld; en mooie photo's er bij gevoegd, opdat steeds meerderen Hongarije en zijn geschiedenis en den strijd der Gerefor meerden aldaar leeren kennen. Het is een handig boekje, dat aangenaam leest, en de belangstelling opwekt voor dit goede land en zijn bevolking, die met zoo groote kloekheid tie bittere vruchten van den oorlog aanvaardt, en zich weet te buigen onder de slagen van Gods gerechtigheid. De Spiegel van deze week bevat o.a. 't portret van prof. v. Dijk, ds Bootsma; een a.nrdige photo: dr Folmer te Driewegen met 'de wijkzuster en de Drieweegsche meisjes onderricht gevende in de zuigelingenopvoeding; en een paar mooie reproducties, o.a. van de Hinde loper kamer. Timotheus van deze week bevat o.a. een meditatie van J. Tiesema over het Lam Gods. In de Wetenswaardigheden illustraties met toelichting o.a. van £cn postkantoor in nieuwen stijl, en een zak- Lantaren zonder batterij. Een mooi stuk van Brouwer over Luther, niet den doc tor uit Eisleben, maar den doctor-ma gistraat uit Essen. Een photo met bij schrift van ter Becke van Diana en Endymion, ngar een schilderij van Hans Thoma. Een lief stukje met, plaat van Mevr. Westerbrink-Wirtz „Afscheid aan het Vaderland" (van Duitsche dienstmeis jes, zooals er nu al tienduizend in ons land een plaatsje in de keuken of aan den huiselijken haard onzer huismoeders vonden, naar wij tenminste hopen). iedere week STIJGENDE is? Waar in deze tijden maar al te vaak minder waardige Orgels worden aangeboden, dient men zich terdege van de kwaliteit der instrumenten te overtuigen. Viaagtaan ons hoofdkantoor te Goes catalogus en inlichtingen zoomede afschrift der duizenden tevredenheidbetuigingen. Betaling kan ook in termijnen geschieden. B Gevestigd sedert 18S0 VLISSINGEN: Kantoor Wilhelminastraat 19. MIDDELBURG Kantoor Langeviele 204. TERNEUZEN: Kantoor Nieuwstraat 122. Omdat ze door haar zorgvuld'ge prima bereiding in KWALITEIT en SMAAK iets beter is dan de beste. Ze evenaart NATUURBOTER zeggen ons de verbruikers. Bovendien krijgt U als attractie bij ieder pakje van een half pond eou bon Deze bons geven recht op NUTTIGE HUISHOUDELIJKE CADEAUX, U krjjgt geen waardelooze dingen. Behalve Glaswerk, als Botervlootjes, Suikerpotten, Peper- en Zout,stelletjes kunt U ze ook be waren voor THEE- en ONTBIJTSERVIEZEN van hetzelfde mooie moderne decor, die speciaal voor ons zijn vervaardigd, en U kunt de onderdeelen stuk voor stuk bij uw winkelier krijgen Het is een sieraad op uw tafel. De prijs is slechts 80 cent per half pond dus gaan deze cadeanx bij ons NOOIT ten koste van PRIJS of KWALITEIT. Onze ENORME en nog steeds SlIJGENDE omzet stelt ons er toe in staat. Vraagt ze nog heden Uwen winkelier. Ze is alom verkrijgbaar, ook op de dorpen. Voor weder verkospers brj Let op het merk „Abdij" dat op ieder pakje staat. Zenuw-, kramp- en slijmhoest, bronchitis, asthma en andere hoestkeel- en luchtpijpaan doeningen geneest men met van Jacoba Maria Wortelboer van Oude Pekela. Te bekomen a f2.per flacon bjj de ver- koopers van Wortelboes's Artikelen. OPGERICHT 1907. Coöperatief Spaarsysteem met stortingen vanaf f3,— per maand. ingeschreven voor 25 Millioen Gulden. Beleggingen uitsluitend in Eerste Hypotheken, zoodat Koersverlies is uitgesloten. is weer ruim gesorteerd in alle soorten Winterpanfoffels van de goedkoopste tot de betere kwaliteiten. Ook in luxe soorten - Alles prima kwaliteiten in Heeren-, Dames- en Kindermaten. Zie de Étalage Billijke prijzen. RUIME KEUZE IN LUXE EN BURGER SCHOENWERK Vraagt inlichtingen voor agentschap en gratis brochure aan het BIJKANTOOR te MIDDELBURG, Wagenaarstraat E 112. Directeur C. C. MANTZ. voor winkels, kantoren enz. Extra maten naar wensch. Sterk solide - duurzaam Leverancier v. vele gemeenten. Vraagt Prijscourant. van den beer J. A. TRIMPE BURGER voor vijf of zeven jaren, ingaande direct, onder 's-Heer Arendskerke, aan den Blinden Weg: (vroeger Oennenbosoh). Inschrijvingen met opgave van 2 solide borgen in te leveren vóór of op 25 Januari 1928, ten kan tore van Notaris VAN DISSEL te Goes, alwaar nadere inlichtingen zijn te bekomen. De deurwaarders ROSIER VERVAAT zullen ten verzoeke van „De Nieuwe Goesche Houthandel F. C. A. HOORNICK" veilen en verkoopenji a. v.m 10 uur, op hot f dorp) te Serooskerke, b. nam. 1 uur op het dorp', te Vrouwepolder. nam. 2 uur op het dorp te Oost- kapelle. a. v.m. te 10'/, uur op het stations terrein te Westkapelle, b. nam. 2 uur op het dorp te Zoutelande, groote part ij prima Vlotdelen, Dorschvloerdelen, divers Ribhout, Latten, Schroten, Tengels, Schalen, een mooie partjj geploegd en geschaafd Deel- en Kraalhout enz Drukkei OOSTERBAAN Bureaux: Lange Tel.: Redactieono. Postreker Bijkantoor Firma F. P. DHU Een ongenoode Uien - mër'kWaa lijkte ambtenaars zich voor in he 'kieren Mr J. F. «adoring van in Watering; Bewcs kfele dogen gein Niet alleen wa onze Hjaagsche plaatsje wist te langrijke samenk funeste van alle van elders het e de en Van de een dankbaar g< stemming onder invloeden en |zi lloindliche denkb En (het mag ge die de verleende ■wist op prijs te niet gemist. Voldaan ton h keeren oom (zijn der per traim! of voermiddel ook,} gevende wetens olm) Ehiet achterlni in ztrjn jhistorisc uitneimend was In de jhoudint cla.su Van den V ireel vreemds. 't Is ongtehoor tuurlijfc gaarne in den Jliaag n commissie verse! ikte vergadering krijgt orn) (zijn s staander aan te izlaak, die de ge; beroert. Of moet ook anti-spoorwegma In geheel deze torie is gelukkig We weten nu, bezitten een bra tonaal- Een, die naar den Minister g< die door echten den hoer op gaa hezuinigingskb dat ze door hem worden meegeno Een noodkreet t De 'koene stor ten muur va; houdt aan. In Tilburg .wei ring gehouden vt fabrikanten uit al in op pen noodt lende industries onverwijld tij del i gelen werden ge\ aende valuta-con Te Amsterdam denstandsbond Bond van Vereer deldrijvenden ei middenstand, die Kwestie aan de c Het gelukkige dit alles geconstt en daar een af' in de gelederen delsdogmatici, d; wiciht der feiten kennen moet, Jlgc handelssysteem i dagen de industr Van oppiervla van koud dogm; ons in 'de verk; houden. Voor alles is is het vragen na digheden gebiede Welnu, wie d; Koelbloedig gedoe onzer vaderlands lamgeslagen, dat arbeiders tot w gedoemd, dat de den dag aangroe Het is duideliji daan. Reeds wees (hc werp-Fleskens eo Docjh wat denkt Arm De Fransche sta, •Tijger), Duitschlan wel gelijk, toen 1 inluidde als de oorlog niet anden er dan ook pp a;

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1923 | | pagina 6