Woonhuis
i. 50 Cl
30 ei.
80 cl. Bouwland
X© 91
Uonderdag 18 Januari 1913
stede
Boerendienstlïoile
37e Jaargang
DING
Woonhuis,.
ielburg
1
Isoep, etc.
jsartikelen.
jachten of
bij inschrijving
Oppervruchten
HAND TE KOOP,
bij Inschrijving:
bij inschrijving:
.en Knecht
genjassen, Jekksrs,
.leeding.
Seal Biberet en Vossen.
FEUILLETON.
BINNEN IJZEREN MUREN
V. O. V. te
lartikelen
ding.
J. A. TRIMPE BURGER
:even jaren, ingaande
r 's-Heer Arendskerke,
iden Weg:
r Dennenbosch).
ïgen met opgave van
gen in te leveren vóór
anuari 1923, ten kaïn
taris VAN DISSEL .te
ir nadere inlichtingen
men.
deelteli)k,zeer gunstig
rij dorp op Zuid Beve
cht bi) haven, prima
heiland, gedraineerd en
ndrente, ook waterlei'
rootte van ongeveer
gebruik terstond ofaa
Voorwaarden nadar
n. Aanvragen worden
rider letters M L bureau
d te Goes.
huur, Erf en Tuin
I, a.d. Grindweg, groot
verhuurd tot 1 Mei 1923,
ropsom kan als le hypO'
t pand gevestigd blij ven.
ngen in te leveren vóór
inuari 1923 bij den lieer
E te Baarland, bi) wien
Notaris VAN DISSEL
btingente bekomen zijn.
3iezelinge, E 2, bewoond
ilkenende. Op gebruik]
Te bezichtigen
es Donderdags,
ingsbiljetten in te leve
1 Februari 1923 bj
LE, alwaar ook inlick-1
te bekomen.
[ei
die zelfstandig kan op-
liefst een diem^tpa""
imgaan, bij de Wed.
Zoutelande. Zich 'e
bij P. DEKKER,]
Meid gevraagd,
iNCKE, Kersenburg,
St LaurenS j
Mei gevraagd we-e'! I
ier tegenwoordige e r
DE JAGER, Pei-Potj
Wdlpbaartsdijk.
DAG 20 JANUARI a.s.
ENKLEEDING
Costuums i
75 f ino f 120
f 50
25 f35 f 40
en Vossen i
f60 f80 jjB I
f 15 f21 f^5
Rokken, alles praohjl
id van 's morgens 10
2—1 uur.
ENIMA, Amsterda®"'
Drukkers-Exploitanten
QOSTERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
Tel.: Redactie no. 11Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ. L. Burg. Tel. no. 259
De Zeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f 3.
Losse nummers f 0.05
Pr ij s der Advertentie n:
1—4 regels f 1.20,, elke regel meer 30 ot.
Bij abonnement belangrijke korting.
Breede Watering bewesten lerseke.
Zooals wij gisteren reeds in een deel
onzer oplaag meldden, voerde allereerst
in de buitengewone vergadering van in
gelanden der Breede Watering bewesten
lerseke over de spoorwegkwestie in Zuid-
Beveland het woord de heer mr J. F.
Dijkstra, administrateur aan het Dep. van
financiën, belast met. de bezuinigings
inspectie. Wij geven nu in onze geheele
oplaag nogmaals zijn woorden weer en
vermelden tevens het verdere verloop der
vergadering.
Dhr mr Dijkstra zieg-t daarna, dat hij
geen afgevaardigde der regcering is, ge
lijk de voorzitter gezegd heeft. Hij is uit
eigen beweging, maar krachtens Zijn func
tie als administrateur van het Dep. van
financiën, hierheen gekomen. Spr. is be
last met de leiding der bekende bezuini-
ginginspectio, die hier en daar zelfs be
rucht geworden is. Spr heeft reeds lang
getracht te bezuinigen, maar in de laatste
maanden meer intens en is zoo ook in
Goes, Vlissin-gen, etc. .geweest.
Zoo is spr op de hoogte gekomen va,n
do Zuid-Bovelandsche spoorwegplannen.
Spr wonscht niemand te beïnvloeden, maar
heeft van meetaf gevraagd, wat heeft men
liior met een spoor te maken?
Rechts en links is er water en tevens
dwars door 't eilancf een mooi kanaal.
Kan de bruine nu een nieuwe spoor
wel trekken? Spr. heeft terdege oog voor
landbouwbelangen, en heeft in Gronin
gen 20 jaar geleden do opkomst van
een lokaalspoorweg meegemaakt. Daar was
groote behoefte aan ©en spoor vanwege
de ontginning.
De vraag is echter: is de spoor absoluut
noodzakelijk. En daarom heeft spr. ge
tracht ten aanzien van de toekomst ge
gevens te verkrijgen. Maar daaromtrent
blijkt men geen cijfers te hebben. Een
exploitatie-rekening bestaat niet. Men
hoopt er wel het beste van. Spr. wil niet
absoluut ontkennen, dat Zuid-Beveland be
hoefte heeft aan het spoor, maar we leven
in een tijd van malaise, do belasting moet
naar beneden en uitgaven, die niet onaf
wijsbaar noodig zijn, mogen niet worden
gedaan, wil de kapitaalsvlucht nog geen
boogere proporties aannemen.
Spr. is geen bezuiniger door dik en
dun en adviseert ook wel eens tot maat
regelen, die voor 't oogenblik geld kos
ten, maar in de toekomst bezuiniging ge
ven. Ook heeft spr. de bewering ge
hoord: als hier tot uitstel besloten wordt,
wordt het bedrag toch elders besteed..
Dit is volgens spr. een meening, die op
niets gebaseerd is. Ze is meer dan on
juist en is er vierkant naast.
Spr. is hierheen gekomen om licht op
te steken, niet om te ontsteken. Wel wil
spr. de meening ver van zich werpen, als
zou Zeeland hel stiefkind onder de elf
zijn en ook wil hij het liier in 't openbaar
uitspreken, dat wanneer men in Zuid-
Beveland het spoor niet noodig acht, het
geld zal bespaard worden en ten goede
zal komen aan alle belastingplichtigen.
Spr. hoopt vanmiddag hier veel te ver
nemen van de rechtslreeksche en niet
van de vele zijdelingsche belanghebben
den. Hij wil dus graag de grondgebruikers
liooren. Daarom is spr. hier gekomen en
heeft hij toestemming van den voorzitter
daartoe gevraagd. Opzettelijk is hij niet
in de Gemeenteraden verschenen, want
we weten allen wel, hoe de zaken daar
veelal behandeld worden. Hier, in den
grootsten polder, met een oppervlakte van
9 a 10.000 H.A. land, wil spr. de mee
rlingen hooren.
Een verhaal uit den Fransch-
Duitschen oorlog.
door
ANNIE LUCAS.
Uitgave Neerbosch' boekhandel.
59.)
Togen den avond kwam1 mijnheer La-
tour volgens afspraak Nina en mij halen
om een luchtballon to ziieia opgaan. Nina
was in de ambulance, en ik wist, dat zij
bij haar terugkomst te vermoeid Zou zijn
om mee te kunnen gaan. Van mij wild©
mijnheer La tour geen weigering aanne
men. Hij' zeido dat dit waarschijnlijk de
laatste luchtballon zou zijn, die personen
vervoerde, daar het beleg zeker binnen
©en week Zou opgeheven worden; binnen
een week, of uiterlijk binnen veertien
dagen. Luchtballons met brieven en dé
pêches worden bijna dagelijks opgelaten,
of beter gezegd, eiken nacht, daar de
Pruisen er bij' dag op schieten. Ik ging
dus, jjoewel mot tegenzin, mede.
Het was wel een vreemde gewaarwor
ding, dootr de sombere, slecht verlichte
straten te rijden. Slechts hier en daar
Weet men goed, vraagt Spr., welke las
ten er opi, de p'olders etcv kamen te
rusten, ,aj staan daar tegenover directe en
indirecte voordeelcn.
Ten slotte herhaalt Spr., dat hij niet
hierheen is gestuurd door de rog|eering. Ilij
wordt nergens heen gestuurd en werkt
geheel op eigen initiatief. Maar overal,
waar bezuinigd kan worden, gaat spr.
heen. (Reeds in een gedeelte onzer vo
rige oplaag gemeld.)
De hoer Joh. Pilaar te Goes daarna het
woord verkrijgend, deelt eerst even mede,
dat hij niet de heer Pilaar is, die in do
bladen tegen den spoorweg heeft geschre
ven. Hij betreurt het verder, dal de heer
Dijkstra op leze manier hiel' is opge
treden. Op een zacht-vriendelijke manier
heeft hij hier do opinie dor ingelanden,
beïnfluenceerd. Wanneer hij hier zijn licht
had willen opsteken, dan had hij rustig het
pro en contra kunnen aanhooren.
De gevoerd© strijd heeft spr. ten zeer
ste verwonderd. Toen de subsidies wer
den toegestaan, was de spoorweg wel
noodig en waarom nu dan niet? Volgens
spr. is de spoorweg inu evenals toen noo
dig voor de economische ontwikkelingv.an
Zuid-Beveland.
Er wordt geschermd met bezuiniging.
Wat is dat, vraagt spr. En waarop moet
bezuinigd? Wel op alle luxe maar niet op
iels, wat kan meewerken om den econo-
mischen toestand te verbetoren. Daarop
mag niet bezuinigd.
Dat ziet men in West-Friesland wel
in, waar men een kanaal aanlegt, dal)
wel 15 miljoen kost. Daar zegt men te
recht, dat productieve werken moeten
worden uitgevoerd. We moeten niet bij de
pakken neerzitten, zegt spr. Dat maakt
den toestand nog erger. Dat er geen exploi
tatie-rekening te geven is, laat zich ver
staan. Voor de haven van Vlissingen
heeft de regeering B miljoen beschikbaar
gesteld e;n spr. maakt zich sterk, dat
daar ook geen exploitatierekening gereed
ligt.
Spr. leest voor een afschrift van de
definitieve overeenkomst, op 9 Dec. 1922
ge teekend door den 'minister van finan
ciën en vraagt, als dan nu weer aller
lei gegevens moeten worden ingezameld,
wat contracten waard zijn. Zijn het dan
maar vodjes papier?
Spr. begrijpt heel de a'ctie van Ged.
Staten niet. Wat is toch hun bedoeling,
dat men zoover gaat? Spr. dient ten slotte
een voorstel in, dat de Breede Watering
adviseert tot spoedigen aanleg en ver
deren afbo.uw van den spoorweg door
Zuid-Beveland.
De heer P. Lindenbergh te Wemeldinge
zegt, dat men nu sedert 50 jaar kaai
nagaan, welke voordeelen ©en spoorweg
voor een streek oplevert. Die voordeden
zijn aan de gelukkige bezitters er van
niet misgund, maar nu verwondert het
spr., dat zij, die. deze voordeeion hebben,
ze wèl aan anderen misgunnen en op
't oogenblik den voet dwars zetten. De
spoorweg is geen luxe. Hij is voor dezte
streek noodig. Alle beletselen voor den
landbouw nloeten uit den weg genomen
worden. Het is dwaasheid een spoor te
willen vervangen door een auto. Voor
personen-vervoer zou dit misschien ge
deeltelijk gaan de auto is echter duur
der maar voor het goederenvervoer
stellig niet. Wanneer nu besloten werd
tot uitstel, weten we dan ook, of en wan
neer opgehouden kan worden met sub
sidie-betalen en wanneer het uitstel af
loopt? Ten slotte protesteert spr. tegen
de wijze, waarop dhr. Dijkstra over de
gemeenteraden beeft gesproken, een pi'o-
brandde een petroleumlantaarn en dat
in Parijs, de schitterend© stad, anders
Boo vol van vroolijkheid. Een vreemd too-
neel wachtte ons aan het station, waal' de
ballon aou opgelaten worden. Het groote.
gele monster, met moeite bedwongen en
vastgebonden, het adömlooze zwijgen van
de groote menigte, de stilte van den don
keren, mistigen avond, alleen maar af
gebroken door het verwijderd kanonge
bulder, de schaduwachtige tinten op de
bleeke angstige gezichten der twee rei
zigers en van do mannen, die bezig waren
de kostbare briefjes en pakjes gereed te
maken. Toen de touwen doorgesne den wor
den ien de ballon 0ioh vrij gewoelde, op
steeg, daalde, weder opsteeg, hooger en
hooger ging en langzaam uit de do ang
stig gespannen blikken de: toeschouwers
verdween ,ging ons ©en rilling door de
leden. Do laatste afscheidswoorden van
onzo scheidend© vrienden kwamen zwak
ker en zwakker tot ons van uit den grij
zen nevel, waarin d© ballon verdween.
[Ja, het was een tooneel, dat ik nooit ver
geten zal, hoewel het lange wachten zeer
vervelend was, moet ik toch bekennen,
dat ik blijde ben het gezien te hebben.
Die rit naar huis door de eindeloos lang©
straten ,die nu nog stiller ©n donkerder
waren dan straks, viel mij1 Zeer zwaar.
[Het was reeds zeer laat, toen ik eindelijk
test, dat later ook werd uitgebracht door
de heerem Vienings, Wabeke, e. a.
De heer A. v. d. Have te Kapelle her
innert er aan, dat indertijd slechts met
een kleine meerderheid, tot subsidie-
verleening besloten is. Spr. is er van
overtuigd, niet mis geweest t© zijn, toen
hij destijds legen stemde. Van een mis
gunnen, gelijk dhr. Lindenbergh beweer
de, is bij spr. geen ..sprake. Hij wil graag
iets beters geven en wel de auto. In
Amerika worden de locaallijntjes stop
gezet en brengen de auto's de reizigers)
naar de sneltrein-stations. Die richting
wil spr. uit. Dat geeft besparing van tijd.
Voor afstonden van 612 K.M. gaat men
nu al niet meer met den trein mee. Dat
ziet men wel in de stationswachtkamer t©
Kapelle als het to Goes markt is. En wat
het vervoer met vrachtauto's betreft, heeft,
spr. ondervonden, dat hij binnen 30 a 40
K.M. afstand beter en goeclkooper zijn
goederen per vrachtauto lean doen ver
voeren dan per trein. En aan de verbe
tering van de wegen zullen wie toch moe
ten gel oo ven.
De heer ,T. W. Vienings te Goes is ook
ter wille van het algemeen belang van
heel de streek vóór spoedigen aanleg.
De schets van den heer Dijkstra van ons
eiland noemt spr. er een van een vlie
genier. Spr. woont nu 13 ;i 14 jaar hier
en weet wel ongeveer, hoe „de zak van
Zuid-Beveland" geïsoleerd is. Overal, waar
de spoorweg komt, gaat de streek vooruit
en dat zal ook hier zoo zijn. Plaatsen als
Oudelunde zien er uit als 200 jaar geleden
en vergelijk daar nu eens plaatsen mee
lals Krabbendijke en Kapelle; de tegen
woordige toestand is slechts een schaduw
van den komenden.
Niet voor zijn persoon vi'aagt de boer
om een trein, want als 't moet, kan ©en
boer wel loopen, maar het gaat
vooral om het vervoer der produc
ten. Ondanks al de havens, die Zuid-
Beveland heeft, zijn er in dit seizoen toch
te 's-ILeer Ar endskerke 12000 en te No ord-
Kraaijcrt 7000 ton 'suikerbieten geladen.
En dat zal straks overal zoo zijn. Ei' zijn
producten, die wachten op vervoe1'-
gelegenbeid. We zouden het straks diep
betreuren, wanneer we uit verkeerde be
zuiniging het aanbod afwezen. De heer
Dijkstra interrumpeert: geef me de exploi
tatierekening. Dhr. Vienings antwoordt: „ik
heb het woord, u niet".) De zaak is
in ontelbare vergaderingen bekeken vóór
subsidie werd toegestaan, dus laten we
nu niet terugtreden. Van uitstel zou af
stel kunnen komen en het nageslacht zou
oons criliseeren. Alle polderzaken (bema
ling, bedijking, enz.) worden beheerscht
door solidariteit. Welnu, laat die ook hier
gelden. Ten slotte memoreert spr. dat in
do Prov. Staten (waarin ook 10 leden
uit Zuid-Reveland zitten), met groote
meerderheid is gestemd tegen de ver
zwakking der conclusies van de verkeers-
commissie, welke verzwakking door Ged.
Staten in enkele waterachtige conclusies
was voorgesteld.
De voorz. dringt op beperking aan.
Dhr. W. Kakebeeke te Goes betreurt
het, dat hierop niet bij den eersten spre
ker is aangedrongen en treedt ook
in een bestrijding v,a,n het betoog van
den heer Dijkstra. Terecht is de bieten-
verbouw genoemd de kurk, waarop Zuid-
Beveland cljijft. En ieder, die bieten ver
bouwt weet', welk een moeite en geld liet
kost, vooral voor kleine verbouwers, die
over niet voldoende paarden beschikken,
om de bieten naar de haven te doen
vervoeren. Dat komt op f :2 pel' 1000 kilo
gram. Spreker becijfert, welk bedrag men
thuis kwam, maar ilc vond moeder nog
op. Toen ik haar kleedkamer binnentrad
lag Zij op de sofa en Arnold lag t©g©n
Ihaar in diepen slaap. In een lagen stoel
0a,t Nina met den arm om Lili geslagen,
terwijl de eerste overluid uit Lili's Bij-
bol voorlas. Het Zachte openen van de
deur stoorde haar niet, ©n gedurende
©enige ©ogenblikken bleef ik staan cn
luisterde. Het waren schoon© woorden,
woorden vol van liefde ©o vrede en vrien
delijken drang. Sommige woord© i zlij'n mij
altijd bijgebleven, evenals de liefelijke me
lodie van ©en of ander muziekstuk.
Uw hiart worde niet ontroerd ©n zijt
niet versaagd.
Ik ben de Weg, d© Waarheid en het
Leven. (Dit waren ook Leo's woorden.)
Ik leef ©n gij zult leven.
Mijn vrede geef ik u.
En bovenal deze woorden: Ben Ik zoo
langen tijd met u geweest en hebt gij
Mij' niet gekend? De klacht en teedorheid
in deze vraag opgesloten, spreken tot
mijn hart.
De tranen rolden langs het bleeke, uit
geteerde gelaat van miijn lieve moeder.
Toch waren het gsen tranen van droef
heid. Lili's oogen straalden van vrede en
blijdschap, en Nina"s gezichtje droeg nu
©en uitdrukking van verbazing en diepe
belangstelling. Zoodra Zij ophield met
straks alleen hierdoor zal kunnen bezui
nigen.
Ook merkt fpr. op, dat men bij het
aantal stemmen, dat straks vóór opschor
ting zal worden uitgebracht, bedenken
moet, dat er een gedeelte van de Breed©
Watering is, dat bij den spoor weinig of
niets belang heeft. De boeren zijn zuinig,
maar ook vaak egoïst. Als ze er zelf geen
belang bij hebben, voelen ze weinig voor
subsid.e.
Het Amerikaansche voorbeeld van den
heer v. d. Have gaat voor Zuid-Beveland,
heelemaal niet op. In Amerika maakt ©n
verlegt men wegen, zooals men wil, om
dat de grond .er zoo goedkoop is. Spr.
geeft toe, dat vrachtauto-vervoer voor
stukgoederen op kort traject goed is, ja be
ter kan zijn dan met de spoor, maar niet
voor bieten, zacht fruit, enz. en de
economie gaat volgens spr. boven de zui
nigheid.
Spr. durft beweren, als deze vergade
ring indertijd niet zoo behoudend en zoo
klein was geweest en toen den tijd had
begrepen, dan was Zuid-Beveland gelijk'
met Zeeuwsch-Vlaanderen geholpen ge
worden. Nu moeten we die fout niet Jiand-
havon en nog minder vergrooten. Spr.
beroept zich op de rapporten van den
hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat
e.a., volgens welke de spoor in deze
omgeving gedijen kan. Spr. hoopt, dat de
vergadering voor een oogenblik haar ver
stand gebruiken zal en wijst ten slotte
op het groote belang van 'de biet bij de
spoor, waar de bieten immers altijd ver
voerd worden naar de plaats waar ze
't best betaald worden.
Dhr. W. F. K. Lenshoek heeft met
groote verbazing de sprekers aangehoord,
't Gaat ml. nu niet over dc levensvatbaar-i
heid der lijn, maar over al of niet uitstel.
Drie jaar geleden verkeerden we in een
hoera.stemming. Toen ging het de hoeren
goed. Maar nu is bezuiniging gebiedend^
cisch. De Staatsspoor werkt duur en ziet
op 'geen geld, maar zal de boer de hooge
Iconen kunnen betalen, die de landarbei
ders zullen eischen, als de spoorwegarbei
ders en -ambtenaren hier komen en hooge
lO'Onen krijgen
Dhr. F. Wabeke, burgemeester van We
meldinge, is vóór spoedigen aanleg. Hij
is alleen belanghebbende als burgemeester
van Wemeldinge. Waar een spoorweg is,
lieersclit welvaart,. Wat zou Roosendaal,
Krabbendijke en Kapelle zijn zonder sta
tion? De locaalspoor is een voedingslijn
voor de groote lijn. Reeds veel is .uit
gegeven voor communicatie-middelen,
waarom zouden we dan nu weigerachtig
ziju? Zijn we tegen de spoor, neem dan
ook maar de veilinggebouwen, etc. weg.
Het auto-verkeer is veel te duur
en vernielt de wegen en straten in hevige
mate, waarvan spr. eenige voorbeelden
geeft. Dat er niet zoo nauw op miljoenen
gelet wordt, bewijst wel de aanleg van
sluizen.
Op verzoek van den heer Slegt wordt
voorgelezen een schrijven van den heer
Kakebeeke, inhoudende een verklaring van
den heer 'dr J. W. Jenny Weijerman,
reeds in de Zeeuw van Dinsdag gepubli
ceerd. Dhr. Slegt., burgemeester van Hoe-
dekenskerke, vindt dat een zeer belang
rijke verklaring, temeer omdat de rente-
Standaard nu wel wat lager is dan bij
den opzet der plannen, dus zal bezuiniging
wel mogelijk zijn. In den breede toont
spr. aan, dat de wegen in Z. W. Zuid-
Beveland veel te smal zijn voor het vracht
autoverkeer. Ze zullen erg vernield wor
den. Nu reeds is door ingelanden van
de Br. W. aan het Bestuur gevraagd om
lezlen, trad ik nader. Lili was d© eerste
die sprak. Juffrouw Nina heeft ons moe
ders lievelingshoofdstuk voorgelezen. Zij1
vond het altijd zoo mooi, omdat het da
eigen woorden van den Heer© Jezus zijn,
en, zooials u weet, de laatste, die Hij
tot Zijn discipelen gesproker heeft.
Neen, ik wist het niet. Ilij heeft mij
gekend mijn .lev© lang, en ilcAch
ik kende Hem niet. Ilij, die eenmaal
zulke woorden gesproken heeft, moet nog
dezelfde zijn; want Hij' is d© Zoon van
God en kan niet veranderen. Wij waren
Zeer vervuld van de nieuwe gedachten,
die het lezen hij ons had opgewekt.
19 November. Mijn werk buitenshuisi
moet vooir het oogenblik blijven rusten.
D© verkoudheid van oom Louis blijkt een
hevige keelontsteking te zijn, zoodat ik
in huis mijn handen vol heb. Ik was er
nooit Zeker van, dat ik'er go©l aan deed
buitenshuis naar werk te zoeken,^ omdat
er in huis reeds zoo-veel te doen is. .Jus
tine en Laurens zijn samen zoo veel
waard als tien anderen, maar Justin© ver
liest veel tijd met het gedwongen wach
ten bij den slager en in andere winkels,
zoodat ik haar wel enkel© huishoudelijke
bezigheden uit de hand moet nemen. Ik
mag haar niet helpen bij het koken van
onze maaltijden. Op dat punt weigert zij
Standvastig de aangeboden hulp. Wij be
de macadam niet per vrachtauto te doe»
vervoeren. Men moet d© wegen maar zien,
als het bietenvervoer gaande is. Ze zijn
totaal kapot gereden. Tegen vrachtauto
verkeer zullen dan ook alleen keien be
stand zijn. Maar dan zullen de ingelanden
moeten betalen, dal: het hun geel en groen
voor do oogen wordt, want de aanleg
Van 1 K.M. weg (3 M. breed) met keien
van 16 bij 18 kost f 15000.
Dhr. Wabeke vraagt: kan men verze
keren of toch subsidie moet worden be
taald, als tot uitstel wordt besloten? Hier
op wordt geen antwoord gegeven. Dhr.
Lenshoek meent toch, 'dat dank zij het
Comité van Actie enkele positieve toe
zeggingen van de SS. zijn verkregen.
Dhr. E. C. v. Dissel te Goes begrijpt
niet waarom we hier eigenlijk hijeen zijn.
Het door den minister geteekend contract
ligt vóór spr. En dit contract is geteekend'
terwijl via Ged. Staten allerlei adviezen
gevraagd worden (9 Dcc. 1922). Maakt de'
minister nu grapjes of is 't werkelijk
ernst?
De voorz. zegt, dat de polder onder
geschikt is aan Ged. Staten en aan cl©
verzoeken van dat college heeft te voldoen.
Op een vraag van den heer Slegt zegt
de heer Vienings nog, dat de kwestie
van de locaalspoor als zoodanig niet in
de Staten is behandeld. Slechts zijde
lings, omcfat het rapport der verkeers-
comnussie tet sprake kwam.
Hierna komt in stemming het voorstel-
Pilaar, om aan te dringen op een spoe
digen aantyg en verderen afbouw van den
spoorweg door Zuid-Beveland. Dhr. Klaar
merkt vooraf nog op, dat hij eigenlijk de'
stemming overbodig acht. Contracten
zijn geen vodjes papier. Het water
schap is -contractueel ver
plicht tot subsidie-verleening-
Het voorstelP-ilaar wordt ver
volgens verworpen met 77 voor en
107 stemmen tegen, waaruit de voorzitter
concludeert, dat de meerderheid vóór op
schorting is. Daarna sluiting.
Wij vernemen dat er bij verscheidene
aanwezigen op deze vergadering groote
ontstemming heerscht over het optreden
vlam. den heer Dijkstra. Gelijk een adver-
enttie in dit mr' daet zien, worden zij,
die dit optreden afkeuren, uitgenoodigd
hun naamkaartje te zenden aan den heer
Joh. Pilaar te Goes.
Ook is ons meegedeeld dat de komst
vam genoemden heer per dienstbrief was
aangekondigd, waarom de voorzitter in
zijn openingswoord wellicht sprak van een
komen „namens de regeering". Toen na
de vergadering de heer J. W. Vienings den
heer Dijkstra hiernaar vroeg, kreeg hij
ten antwoord„Ik heb voor u geen woord
meer".
Va© tweeën éénde heer Dijkstra kwam
inamens de regeering, indien het juist is,
dat zijn komst per dienstbrief was aan
gekondigd. In dat geval had hij rustig
de pro- en contro-meeningen kunnen aan
hooren en die kunnen rapporteeren. Maar
indien hij als zoodanig niet kwam, wekt
het gerechte verwondering, dat de voor
zitter hem heeft toegelaten en dat nie
mand der aanwezigen hiertegen heeft ge
protesteerd.
In ieder geval zal protest worden uit
gebracht tegen het beïnfluienceeren der
meeningen door genoemden heer. Men
vraagt zich af, of er eenig recht van spre
ken voor een buitenstaander in deze ver
gadering bestond.
grijpen wel, wat hiervan de oorzaak is
en gevoelen, dat zij gelijk heeft, nu ons
dienstpersoneel zooveel kleiner is gewor*-
den. Marie's plaats is open gebleven. To-
nie is bij de Nationale Garde, en Nancy
vluchtte naar haar dorp uit schrik voor
de naderende Pruisen. Arme meid, mis
schien heeft zij h©n daar evenmin kun
nen ontloopen.
Oom Louis is gelukkig niet ernstig
Ziek en zijn verlangen omi spoedig her
steld te Zijn miaakt hem vrij' handelbaar.
Ik had gelegenheid tot nadenken, terwijl
ik vandaag in mijn kamer zat. Hij was
koortsig en slaperig ©n sprak niet veel.
Mijn gedachten Zijn verward, ©n ik kan
de draden niet ontwarren. Nina las van
avond weer overluid voor: maai" ik kon
er niet bij- Zijn, want ik wild© oom niet
alleen laten.
20 November. Oom Louis is veel beter.
Toch wil dokter Vaud hem' niet toestaan,
voor het einde dezer week naar zijn post
terug te keeren. Het spreken valt hem
weer gemakkelijk en hij is ook veel op
gewekter. Hij gelooft, dat de fortuin ons
weder toelacht en ons lijden welhaast ge
leden Zal zijn. Welhaast geleden! O Leen
Leo! Zal het einde ons in de gelegenheid
stellen uw graf te bezoeken? Of zullen
wij misschien dat Zelfs niet kunnen vin
den? (Wordt vervolgd.)