Woonhuis i. 50 Cl 30 ei. 80 cl. Bouwland X© 91 Uonderdag 18 Januari 1913 stede Boerendienstlïoile 37e Jaargang DING Woonhuis,. ielburg 1 Isoep, etc. jsartikelen. jachten of bij inschrijving Oppervruchten HAND TE KOOP, bij Inschrijving: bij inschrijving: .en Knecht genjassen, Jekksrs, .leeding. Seal Biberet en Vossen. FEUILLETON. BINNEN IJZEREN MUREN V. O. V. te lartikelen ding. J. A. TRIMPE BURGER :even jaren, ingaande r 's-Heer Arendskerke, iden Weg: r Dennenbosch). ïgen met opgave van gen in te leveren vóór anuari 1923, ten kaïn taris VAN DISSEL .te ir nadere inlichtingen men. deelteli)k,zeer gunstig rij dorp op Zuid Beve cht bi) haven, prima heiland, gedraineerd en ndrente, ook waterlei' rootte van ongeveer gebruik terstond ofaa Voorwaarden nadar n. Aanvragen worden rider letters M L bureau d te Goes. huur, Erf en Tuin I, a.d. Grindweg, groot verhuurd tot 1 Mei 1923, ropsom kan als le hypO' t pand gevestigd blij ven. ngen in te leveren vóór inuari 1923 bij den lieer E te Baarland, bi) wien Notaris VAN DISSEL btingente bekomen zijn. 3iezelinge, E 2, bewoond ilkenende. Op gebruik] Te bezichtigen es Donderdags, ingsbiljetten in te leve 1 Februari 1923 bj LE, alwaar ook inlick-1 te bekomen. [ei die zelfstandig kan op- liefst een diem^tpa"" imgaan, bij de Wed. Zoutelande. Zich 'e bij P. DEKKER,] Meid gevraagd, iNCKE, Kersenburg, St LaurenS j Mei gevraagd we-e'! I ier tegenwoordige e r DE JAGER, Pei-Potj Wdlpbaartsdijk. DAG 20 JANUARI a.s. ENKLEEDING Costuums i 75 f ino f 120 f 50 25 f35 f 40 en Vossen i f60 f80 jjB I f 15 f21 f^5 Rokken, alles praohjl id van 's morgens 10 2—1 uur. ENIMA, Amsterda®"' Drukkers-Exploitanten QOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Redactie no. 11Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ. L. Burg. Tel. no. 259 De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f 3. Losse nummers f 0.05 Pr ij s der Advertentie n: 1—4 regels f 1.20,, elke regel meer 30 ot. Bij abonnement belangrijke korting. Breede Watering bewesten lerseke. Zooals wij gisteren reeds in een deel onzer oplaag meldden, voerde allereerst in de buitengewone vergadering van in gelanden der Breede Watering bewesten lerseke over de spoorwegkwestie in Zuid- Beveland het woord de heer mr J. F. Dijkstra, administrateur aan het Dep. van financiën, belast met. de bezuinigings inspectie. Wij geven nu in onze geheele oplaag nogmaals zijn woorden weer en vermelden tevens het verdere verloop der vergadering. Dhr mr Dijkstra zieg-t daarna, dat hij geen afgevaardigde der regcering is, ge lijk de voorzitter gezegd heeft. Hij is uit eigen beweging, maar krachtens Zijn func tie als administrateur van het Dep. van financiën, hierheen gekomen. Spr. is be last met de leiding der bekende bezuini- ginginspectio, die hier en daar zelfs be rucht geworden is. Spr heeft reeds lang getracht te bezuinigen, maar in de laatste maanden meer intens en is zoo ook in Goes, Vlissin-gen, etc. .geweest. Zoo is spr op de hoogte gekomen va,n do Zuid-Bovelandsche spoorwegplannen. Spr wonscht niemand te beïnvloeden, maar heeft van meetaf gevraagd, wat heeft men liior met een spoor te maken? Rechts en links is er water en tevens dwars door 't eilancf een mooi kanaal. Kan de bruine nu een nieuwe spoor wel trekken? Spr. heeft terdege oog voor landbouwbelangen, en heeft in Gronin gen 20 jaar geleden do opkomst van een lokaalspoorweg meegemaakt. Daar was groote behoefte aan ©en spoor vanwege de ontginning. De vraag is echter: is de spoor absoluut noodzakelijk. En daarom heeft spr. ge tracht ten aanzien van de toekomst ge gevens te verkrijgen. Maar daaromtrent blijkt men geen cijfers te hebben. Een exploitatie-rekening bestaat niet. Men hoopt er wel het beste van. Spr. wil niet absoluut ontkennen, dat Zuid-Beveland be hoefte heeft aan het spoor, maar we leven in een tijd van malaise, do belasting moet naar beneden en uitgaven, die niet onaf wijsbaar noodig zijn, mogen niet worden gedaan, wil de kapitaalsvlucht nog geen boogere proporties aannemen. Spr. is geen bezuiniger door dik en dun en adviseert ook wel eens tot maat regelen, die voor 't oogenblik geld kos ten, maar in de toekomst bezuiniging ge ven. Ook heeft spr. de bewering ge hoord: als hier tot uitstel besloten wordt, wordt het bedrag toch elders besteed.. Dit is volgens spr. een meening, die op niets gebaseerd is. Ze is meer dan on juist en is er vierkant naast. Spr. is hierheen gekomen om licht op te steken, niet om te ontsteken. Wel wil spr. de meening ver van zich werpen, als zou Zeeland hel stiefkind onder de elf zijn en ook wil hij het liier in 't openbaar uitspreken, dat wanneer men in Zuid- Beveland het spoor niet noodig acht, het geld zal bespaard worden en ten goede zal komen aan alle belastingplichtigen. Spr. hoopt vanmiddag hier veel te ver nemen van de rechtslreeksche en niet van de vele zijdelingsche belanghebben den. Hij wil dus graag de grondgebruikers liooren. Daarom is spr. hier gekomen en heeft hij toestemming van den voorzitter daartoe gevraagd. Opzettelijk is hij niet in de Gemeenteraden verschenen, want we weten allen wel, hoe de zaken daar veelal behandeld worden. Hier, in den grootsten polder, met een oppervlakte van 9 a 10.000 H.A. land, wil spr. de mee rlingen hooren. Een verhaal uit den Fransch- Duitschen oorlog. door ANNIE LUCAS. Uitgave Neerbosch' boekhandel. 59.) Togen den avond kwam1 mijnheer La- tour volgens afspraak Nina en mij halen om een luchtballon to ziieia opgaan. Nina was in de ambulance, en ik wist, dat zij bij haar terugkomst te vermoeid Zou zijn om mee te kunnen gaan. Van mij wild© mijnheer La tour geen weigering aanne men. Hij' zeido dat dit waarschijnlijk de laatste luchtballon zou zijn, die personen vervoerde, daar het beleg zeker binnen ©en week Zou opgeheven worden; binnen een week, of uiterlijk binnen veertien dagen. Luchtballons met brieven en dé pêches worden bijna dagelijks opgelaten, of beter gezegd, eiken nacht, daar de Pruisen er bij' dag op schieten. Ik ging dus, jjoewel mot tegenzin, mede. Het was wel een vreemde gewaarwor ding, dootr de sombere, slecht verlichte straten te rijden. Slechts hier en daar Weet men goed, vraagt Spr., welke las ten er opi, de p'olders etcv kamen te rusten, ,aj staan daar tegenover directe en indirecte voordeelcn. Ten slotte herhaalt Spr., dat hij niet hierheen is gestuurd door de rog|eering. Ilij wordt nergens heen gestuurd en werkt geheel op eigen initiatief. Maar overal, waar bezuinigd kan worden, gaat spr. heen. (Reeds in een gedeelte onzer vo rige oplaag gemeld.) De hoer Joh. Pilaar te Goes daarna het woord verkrijgend, deelt eerst even mede, dat hij niet de heer Pilaar is, die in do bladen tegen den spoorweg heeft geschre ven. Hij betreurt het verder, dal de heer Dijkstra op leze manier hiel' is opge treden. Op een zacht-vriendelijke manier heeft hij hier do opinie dor ingelanden, beïnfluenceerd. Wanneer hij hier zijn licht had willen opsteken, dan had hij rustig het pro en contra kunnen aanhooren. De gevoerd© strijd heeft spr. ten zeer ste verwonderd. Toen de subsidies wer den toegestaan, was de spoorweg wel noodig en waarom nu dan niet? Volgens spr. is de spoorweg inu evenals toen noo dig voor de economische ontwikkelingv.an Zuid-Beveland. Er wordt geschermd met bezuiniging. Wat is dat, vraagt spr. En waarop moet bezuinigd? Wel op alle luxe maar niet op iels, wat kan meewerken om den econo- mischen toestand te verbetoren. Daarop mag niet bezuinigd. Dat ziet men in West-Friesland wel in, waar men een kanaal aanlegt, dal) wel 15 miljoen kost. Daar zegt men te recht, dat productieve werken moeten worden uitgevoerd. We moeten niet bij de pakken neerzitten, zegt spr. Dat maakt den toestand nog erger. Dat er geen exploi tatie-rekening te geven is, laat zich ver staan. Voor de haven van Vlissingen heeft de regeering B miljoen beschikbaar gesteld e;n spr. maakt zich sterk, dat daar ook geen exploitatierekening gereed ligt. Spr. leest voor een afschrift van de definitieve overeenkomst, op 9 Dec. 1922 ge teekend door den 'minister van finan ciën en vraagt, als dan nu weer aller lei gegevens moeten worden ingezameld, wat contracten waard zijn. Zijn het dan maar vodjes papier? Spr. begrijpt heel de a'ctie van Ged. Staten niet. Wat is toch hun bedoeling, dat men zoover gaat? Spr. dient ten slotte een voorstel in, dat de Breede Watering adviseert tot spoedigen aanleg en ver deren afbo.uw van den spoorweg door Zuid-Beveland. De heer P. Lindenbergh te Wemeldinge zegt, dat men nu sedert 50 jaar kaai nagaan, welke voordeelen ©en spoorweg voor een streek oplevert. Die voordeden zijn aan de gelukkige bezitters er van niet misgund, maar nu verwondert het spr., dat zij, die. deze voordeeion hebben, ze wèl aan anderen misgunnen en op 't oogenblik den voet dwars zetten. De spoorweg is geen luxe. Hij is voor dezte streek noodig. Alle beletselen voor den landbouw nloeten uit den weg genomen worden. Het is dwaasheid een spoor te willen vervangen door een auto. Voor personen-vervoer zou dit misschien ge deeltelijk gaan de auto is echter duur der maar voor het goederenvervoer stellig niet. Wanneer nu besloten werd tot uitstel, weten we dan ook, of en wan neer opgehouden kan worden met sub sidie-betalen en wanneer het uitstel af loopt? Ten slotte protesteert spr. tegen de wijze, waarop dhr. Dijkstra over de gemeenteraden beeft gesproken, een pi'o- brandde een petroleumlantaarn en dat in Parijs, de schitterend© stad, anders Boo vol van vroolijkheid. Een vreemd too- neel wachtte ons aan het station, waal' de ballon aou opgelaten worden. Het groote. gele monster, met moeite bedwongen en vastgebonden, het adömlooze zwijgen van de groote menigte, de stilte van den don keren, mistigen avond, alleen maar af gebroken door het verwijderd kanonge bulder, de schaduwachtige tinten op de bleeke angstige gezichten der twee rei zigers en van do mannen, die bezig waren de kostbare briefjes en pakjes gereed te maken. Toen de touwen doorgesne den wor den ien de ballon 0ioh vrij gewoelde, op steeg, daalde, weder opsteeg, hooger en hooger ging en langzaam uit de do ang stig gespannen blikken de: toeschouwers verdween ,ging ons ©en rilling door de leden. Do laatste afscheidswoorden van onzo scheidend© vrienden kwamen zwak ker en zwakker tot ons van uit den grij zen nevel, waarin d© ballon verdween. [Ja, het was een tooneel, dat ik nooit ver geten zal, hoewel het lange wachten zeer vervelend was, moet ik toch bekennen, dat ik blijde ben het gezien te hebben. Die rit naar huis door de eindeloos lang© straten ,die nu nog stiller ©n donkerder waren dan straks, viel mij1 Zeer zwaar. [Het was reeds zeer laat, toen ik eindelijk test, dat later ook werd uitgebracht door de heerem Vienings, Wabeke, e. a. De heer A. v. d. Have te Kapelle her innert er aan, dat indertijd slechts met een kleine meerderheid, tot subsidie- verleening besloten is. Spr. is er van overtuigd, niet mis geweest t© zijn, toen hij destijds legen stemde. Van een mis gunnen, gelijk dhr. Lindenbergh beweer de, is bij spr. geen ..sprake. Hij wil graag iets beters geven en wel de auto. In Amerika worden de locaallijntjes stop gezet en brengen de auto's de reizigers) naar de sneltrein-stations. Die richting wil spr. uit. Dat geeft besparing van tijd. Voor afstonden van 612 K.M. gaat men nu al niet meer met den trein mee. Dat ziet men wel in de stationswachtkamer t© Kapelle als het to Goes markt is. En wat het vervoer met vrachtauto's betreft, heeft, spr. ondervonden, dat hij binnen 30 a 40 K.M. afstand beter en goeclkooper zijn goederen per vrachtauto lean doen ver voeren dan per trein. En aan de verbe tering van de wegen zullen wie toch moe ten gel oo ven. De heer ,T. W. Vienings te Goes is ook ter wille van het algemeen belang van heel de streek vóór spoedigen aanleg. De schets van den heer Dijkstra van ons eiland noemt spr. er een van een vlie genier. Spr. woont nu 13 ;i 14 jaar hier en weet wel ongeveer, hoe „de zak van Zuid-Beveland" geïsoleerd is. Overal, waar de spoorweg komt, gaat de streek vooruit en dat zal ook hier zoo zijn. Plaatsen als Oudelunde zien er uit als 200 jaar geleden en vergelijk daar nu eens plaatsen mee lals Krabbendijke en Kapelle; de tegen woordige toestand is slechts een schaduw van den komenden. Niet voor zijn persoon vi'aagt de boer om een trein, want als 't moet, kan ©en boer wel loopen, maar het gaat vooral om het vervoer der produc ten. Ondanks al de havens, die Zuid- Beveland heeft, zijn er in dit seizoen toch te 's-ILeer Ar endskerke 12000 en te No ord- Kraaijcrt 7000 ton 'suikerbieten geladen. En dat zal straks overal zoo zijn. Ei' zijn producten, die wachten op vervoe1'- gelegenbeid. We zouden het straks diep betreuren, wanneer we uit verkeerde be zuiniging het aanbod afwezen. De heer Dijkstra interrumpeert: geef me de exploi tatierekening. Dhr. Vienings antwoordt: „ik heb het woord, u niet".) De zaak is in ontelbare vergaderingen bekeken vóór subsidie werd toegestaan, dus laten we nu niet terugtreden. Van uitstel zou af stel kunnen komen en het nageslacht zou oons criliseeren. Alle polderzaken (bema ling, bedijking, enz.) worden beheerscht door solidariteit. Welnu, laat die ook hier gelden. Ten slotte memoreert spr. dat in do Prov. Staten (waarin ook 10 leden uit Zuid-Reveland zitten), met groote meerderheid is gestemd tegen de ver zwakking der conclusies van de verkeers- commissie, welke verzwakking door Ged. Staten in enkele waterachtige conclusies was voorgesteld. De voorz. dringt op beperking aan. Dhr. W. Kakebeeke te Goes betreurt het, dat hierop niet bij den eersten spre ker is aangedrongen en treedt ook in een bestrijding v,a,n het betoog van den heer Dijkstra. Terecht is de bieten- verbouw genoemd de kurk, waarop Zuid- Beveland cljijft. En ieder, die bieten ver bouwt weet', welk een moeite en geld liet kost, vooral voor kleine verbouwers, die over niet voldoende paarden beschikken, om de bieten naar de haven te doen vervoeren. Dat komt op f :2 pel' 1000 kilo gram. Spreker becijfert, welk bedrag men thuis kwam, maar ilc vond moeder nog op. Toen ik haar kleedkamer binnentrad lag Zij op de sofa en Arnold lag t©g©n Ihaar in diepen slaap. In een lagen stoel 0a,t Nina met den arm om Lili geslagen, terwijl de eerste overluid uit Lili's Bij- bol voorlas. Het Zachte openen van de deur stoorde haar niet, ©n gedurende ©enige ©ogenblikken bleef ik staan cn luisterde. Het waren schoon© woorden, woorden vol van liefde ©o vrede en vrien delijken drang. Sommige woord© i zlij'n mij altijd bijgebleven, evenals de liefelijke me lodie van ©en of ander muziekstuk. Uw hiart worde niet ontroerd ©n zijt niet versaagd. Ik ben de Weg, d© Waarheid en het Leven. (Dit waren ook Leo's woorden.) Ik leef ©n gij zult leven. Mijn vrede geef ik u. En bovenal deze woorden: Ben Ik zoo langen tijd met u geweest en hebt gij Mij' niet gekend? De klacht en teedorheid in deze vraag opgesloten, spreken tot mijn hart. De tranen rolden langs het bleeke, uit geteerde gelaat van miijn lieve moeder. Toch waren het gsen tranen van droef heid. Lili's oogen straalden van vrede en blijdschap, en Nina"s gezichtje droeg nu ©en uitdrukking van verbazing en diepe belangstelling. Zoodra Zij ophield met straks alleen hierdoor zal kunnen bezui nigen. Ook merkt fpr. op, dat men bij het aantal stemmen, dat straks vóór opschor ting zal worden uitgebracht, bedenken moet, dat er een gedeelte van de Breed© Watering is, dat bij den spoor weinig of niets belang heeft. De boeren zijn zuinig, maar ook vaak egoïst. Als ze er zelf geen belang bij hebben, voelen ze weinig voor subsid.e. Het Amerikaansche voorbeeld van den heer v. d. Have gaat voor Zuid-Beveland, heelemaal niet op. In Amerika maakt ©n verlegt men wegen, zooals men wil, om dat de grond .er zoo goedkoop is. Spr. geeft toe, dat vrachtauto-vervoer voor stukgoederen op kort traject goed is, ja be ter kan zijn dan met de spoor, maar niet voor bieten, zacht fruit, enz. en de economie gaat volgens spr. boven de zui nigheid. Spr. durft beweren, als deze vergade ring indertijd niet zoo behoudend en zoo klein was geweest en toen den tijd had begrepen, dan was Zuid-Beveland gelijk' met Zeeuwsch-Vlaanderen geholpen ge worden. Nu moeten we die fout niet Jiand- havon en nog minder vergrooten. Spr. beroept zich op de rapporten van den hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat e.a., volgens welke de spoor in deze omgeving gedijen kan. Spr. hoopt, dat de vergadering voor een oogenblik haar ver stand gebruiken zal en wijst ten slotte op het groote belang van 'de biet bij de spoor, waar de bieten immers altijd ver voerd worden naar de plaats waar ze 't best betaald worden. Dhr. W. F. K. Lenshoek heeft met groote verbazing de sprekers aangehoord, 't Gaat ml. nu niet over dc levensvatbaar-i heid der lijn, maar over al of niet uitstel. Drie jaar geleden verkeerden we in een hoera.stemming. Toen ging het de hoeren goed. Maar nu is bezuiniging gebiedend^ cisch. De Staatsspoor werkt duur en ziet op 'geen geld, maar zal de boer de hooge Iconen kunnen betalen, die de landarbei ders zullen eischen, als de spoorwegarbei ders en -ambtenaren hier komen en hooge lO'Onen krijgen Dhr. F. Wabeke, burgemeester van We meldinge, is vóór spoedigen aanleg. Hij is alleen belanghebbende als burgemeester van Wemeldinge. Waar een spoorweg is, lieersclit welvaart,. Wat zou Roosendaal, Krabbendijke en Kapelle zijn zonder sta tion? De locaalspoor is een voedingslijn voor de groote lijn. Reeds veel is .uit gegeven voor communicatie-middelen, waarom zouden we dan nu weigerachtig ziju? Zijn we tegen de spoor, neem dan ook maar de veilinggebouwen, etc. weg. Het auto-verkeer is veel te duur en vernielt de wegen en straten in hevige mate, waarvan spr. eenige voorbeelden geeft. Dat er niet zoo nauw op miljoenen gelet wordt, bewijst wel de aanleg van sluizen. Op verzoek van den heer Slegt wordt voorgelezen een schrijven van den heer Kakebeeke, inhoudende een verklaring van den heer 'dr J. W. Jenny Weijerman, reeds in de Zeeuw van Dinsdag gepubli ceerd. Dhr. Slegt., burgemeester van Hoe- dekenskerke, vindt dat een zeer belang rijke verklaring, temeer omdat de rente- Standaard nu wel wat lager is dan bij den opzet der plannen, dus zal bezuiniging wel mogelijk zijn. In den breede toont spr. aan, dat de wegen in Z. W. Zuid- Beveland veel te smal zijn voor het vracht autoverkeer. Ze zullen erg vernield wor den. Nu reeds is door ingelanden van de Br. W. aan het Bestuur gevraagd om lezlen, trad ik nader. Lili was d© eerste die sprak. Juffrouw Nina heeft ons moe ders lievelingshoofdstuk voorgelezen. Zij1 vond het altijd zoo mooi, omdat het da eigen woorden van den Heer© Jezus zijn, en, zooials u weet, de laatste, die Hij tot Zijn discipelen gesproker heeft. Neen, ik wist het niet. Ilij heeft mij gekend mijn .lev© lang, en ilcAch ik kende Hem niet. Ilij, die eenmaal zulke woorden gesproken heeft, moet nog dezelfde zijn; want Hij' is d© Zoon van God en kan niet veranderen. Wij waren Zeer vervuld van de nieuwe gedachten, die het lezen hij ons had opgewekt. 19 November. Mijn werk buitenshuisi moet vooir het oogenblik blijven rusten. D© verkoudheid van oom Louis blijkt een hevige keelontsteking te zijn, zoodat ik in huis mijn handen vol heb. Ik was er nooit Zeker van, dat ik'er go©l aan deed buitenshuis naar werk te zoeken,^ omdat er in huis reeds zoo-veel te doen is. .Jus tine en Laurens zijn samen zoo veel waard als tien anderen, maar Justin© ver liest veel tijd met het gedwongen wach ten bij den slager en in andere winkels, zoodat ik haar wel enkel© huishoudelijke bezigheden uit de hand moet nemen. Ik mag haar niet helpen bij het koken van onze maaltijden. Op dat punt weigert zij Standvastig de aangeboden hulp. Wij be de macadam niet per vrachtauto te doe» vervoeren. Men moet d© wegen maar zien, als het bietenvervoer gaande is. Ze zijn totaal kapot gereden. Tegen vrachtauto verkeer zullen dan ook alleen keien be stand zijn. Maar dan zullen de ingelanden moeten betalen, dal: het hun geel en groen voor do oogen wordt, want de aanleg Van 1 K.M. weg (3 M. breed) met keien van 16 bij 18 kost f 15000. Dhr. Wabeke vraagt: kan men verze keren of toch subsidie moet worden be taald, als tot uitstel wordt besloten? Hier op wordt geen antwoord gegeven. Dhr. Lenshoek meent toch, 'dat dank zij het Comité van Actie enkele positieve toe zeggingen van de SS. zijn verkregen. Dhr. E. C. v. Dissel te Goes begrijpt niet waarom we hier eigenlijk hijeen zijn. Het door den minister geteekend contract ligt vóór spr. En dit contract is geteekend' terwijl via Ged. Staten allerlei adviezen gevraagd worden (9 Dcc. 1922). Maakt de' minister nu grapjes of is 't werkelijk ernst? De voorz. zegt, dat de polder onder geschikt is aan Ged. Staten en aan cl© verzoeken van dat college heeft te voldoen. Op een vraag van den heer Slegt zegt de heer Vienings nog, dat de kwestie van de locaalspoor als zoodanig niet in de Staten is behandeld. Slechts zijde lings, omcfat het rapport der verkeers- comnussie tet sprake kwam. Hierna komt in stemming het voorstel- Pilaar, om aan te dringen op een spoe digen aantyg en verderen afbouw van den spoorweg door Zuid-Beveland. Dhr. Klaar merkt vooraf nog op, dat hij eigenlijk de' stemming overbodig acht. Contracten zijn geen vodjes papier. Het water schap is -contractueel ver plicht tot subsidie-verleening- Het voorstelP-ilaar wordt ver volgens verworpen met 77 voor en 107 stemmen tegen, waaruit de voorzitter concludeert, dat de meerderheid vóór op schorting is. Daarna sluiting. Wij vernemen dat er bij verscheidene aanwezigen op deze vergadering groote ontstemming heerscht over het optreden vlam. den heer Dijkstra. Gelijk een adver- enttie in dit mr' daet zien, worden zij, die dit optreden afkeuren, uitgenoodigd hun naamkaartje te zenden aan den heer Joh. Pilaar te Goes. Ook is ons meegedeeld dat de komst vam genoemden heer per dienstbrief was aangekondigd, waarom de voorzitter in zijn openingswoord wellicht sprak van een komen „namens de regeering". Toen na de vergadering de heer J. W. Vienings den heer Dijkstra hiernaar vroeg, kreeg hij ten antwoord„Ik heb voor u geen woord meer". Va© tweeën éénde heer Dijkstra kwam inamens de regeering, indien het juist is, dat zijn komst per dienstbrief was aan gekondigd. In dat geval had hij rustig de pro- en contro-meeningen kunnen aan hooren en die kunnen rapporteeren. Maar indien hij als zoodanig niet kwam, wekt het gerechte verwondering, dat de voor zitter hem heeft toegelaten en dat nie mand der aanwezigen hiertegen heeft ge protesteerd. In ieder geval zal protest worden uit gebracht tegen het beïnfluienceeren der meeningen door genoemden heer. Men vraagt zich af, of er eenig recht van spre ken voor een buitenstaander in deze ver gadering bestond. grijpen wel, wat hiervan de oorzaak is en gevoelen, dat zij gelijk heeft, nu ons dienstpersoneel zooveel kleiner is gewor*- den. Marie's plaats is open gebleven. To- nie is bij de Nationale Garde, en Nancy vluchtte naar haar dorp uit schrik voor de naderende Pruisen. Arme meid, mis schien heeft zij h©n daar evenmin kun nen ontloopen. Oom Louis is gelukkig niet ernstig Ziek en zijn verlangen omi spoedig her steld te Zijn miaakt hem vrij' handelbaar. Ik had gelegenheid tot nadenken, terwijl ik vandaag in mijn kamer zat. Hij was koortsig en slaperig ©n sprak niet veel. Mijn gedachten Zijn verward, ©n ik kan de draden niet ontwarren. Nina las van avond weer overluid voor: maai" ik kon er niet bij- Zijn, want ik wild© oom niet alleen laten. 20 November. Oom Louis is veel beter. Toch wil dokter Vaud hem' niet toestaan, voor het einde dezer week naar zijn post terug te keeren. Het spreken valt hem weer gemakkelijk en hij is ook veel op gewekter. Hij gelooft, dat de fortuin ons weder toelacht en ons lijden welhaast ge leden Zal zijn. Welhaast geleden! O Leen Leo! Zal het einde ons in de gelegenheid stellen uw graf te bezoeken? Of zullen wij misschien dat Zelfs niet kunnen vin den? (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1923 | | pagina 1