Dit de Provincie. Xertsleiws. it tie Pers. LOOP DER BEVOLKING. Het rijken de reclame. We hebben nu Miss Blanche op onze postauto's staan. De enveloppen van den postcheque- en girodienst zijn eveneens aan reclame-doeleinden dienstbaar gemaakt. Het. nieuwste is een ons toegezonden aanslagbiljet voor de personeele belasting, belastingjaar 1923, met een reclame voor Peek Cloppenburg,'kleedt. U |het goedkoopst en solide." Gaat dit laatste nu niet te ver? vraagt de N. R. C. liet is mogelijk, dat men hierin de hand van het Itijksinkoopbureau heeft te zien, dat op deze wijze tegenover de druk- en papierkosten der biljet ten, een inkom stenpost heeft willen scheppen. Van goeden smaak getuigt het o.i. echter niet, om op ofhciëele papieren voor particuliere firma's re clame te Jaten maken. Er schuilt bo vendien het gevaar in, dat men door dergelijke kleinigheden afgeleid wordt van bezuinigingen in de administratie welke alleen iets van beteekenis kun nen opleveren. Uit .het drukkersbedrijf Het. bestuur van den Nederl. Bond van Boekdrukkerijen deelt mee, dat de staking van typografen in het heele land zoo goed als geëindigd is, behal ve in Groningen, Zutp'hen en Den Haag. Ook te Amsterdam is de staking feitelijk afgeloopen; bij enkele firma's wordt nog gestaakt, tezamen door een 40 man, maar onder dezen moet men begrijpen degenen, die na het conflict niet meer worden aangenomen. De leden van den A. N. T. B. wpr- kën thans allen onder de nieuwe voor waarden, maar zonder eenige rechts- gositie, daar het contract door dezen ond niet is geteekend. De modernen lijden dus niet alleen de nederlaag, maar door hun houding staan zij thans zonder rechtspositie en loepen j er velen kans zonder werk te komen, daar alle stakers niet opnieuw "worden aangenomen. Als een bewijs van solidariteit tus schen patroons moge dienen, dat de Leewarder Courant behalve den eer sten dag, geregeld dagelijks, iji beperk te uitgave kon verschijnen, hoewel op haar drukkerij alle gezellen op 5 ha staakten. Dit Icon geschieden, doordat tien patroons van andere drukkerijen op de zetterij van de Leeuwarder Cou rant de plaatsen van de stakende ge zellen innamen, en een collega-dag bladuitgever (bij wien ook eenige ge zellen staakten) een deel van het, zet sel van zijn courant ter beschikking; stelde. .Obstructie in den II a a g s c h e n Raad. Nadat de gemeenteraad van 's-Gra- yenha-ge gisteren besloten had een in terpellatie van de communistische frac tie over dakloozen niet in deze ver gadering", maar in de volgende te hou den, vingen de leden dier fractie een obstructie aan, welke zij voornemens waren tot het einde der vergadering yol te houden. Bij de aankondiging daarvan begon ook het publiek van de tribune te joelen, waarna, de politie, op last v,an den burgemeester, 'de tri bune ontruimde. De gummistok was daarbij noodig. Cirkelgang. Alleen in de gemeenten boven de 5000 zielen waren bij de jongste telling meer dan 100.000 werkloozen, welk cijfer be langrijk zou stijgen, als men diegenen erbij kon lellen, van wier werkloosheid geen bureau of arbeidsbeurs notitie neemt. Het ging in vijf weken tijds met een vaartje omhoogiedere week bracht eenige duizenden op straat. Onder de werkloozen behoorden bijna 28.000 bouwvakarbeiders en ruim 7000 vrouwen. Zou men nu beweren, dat er voor di© 28.000 bouwers in ons land niets te doen V'ai'e, dan was men er vlak naast, oordeelt „De Tijd". Er is aan bouwwerk vooral aan woningen, zeer groote behoefte. De werkers zijn er wel, maar het loon, wat zij verlangen, is niet beschikbaar, daar het grootendeels moet worden opgebracht door de Laagst bezoldigden, die ook al het meest van de werkloosheid lijden. En in dien toovei'cirkel loopen we maar rond, en we drijven de misère nog wat op, door te gaan staken! De griffier v,an den Raad yin Beroep '(O.) te 's-Hertogenbosch maakt bekend, dat bij besluit van 24 No vember 1922 ho. 167, voor het tijd vak van 1 Januari 1923 tot en met 31 December 1928, zijn benoemd tot lid-werkgeverA. Heyboer, Mid delburg, J. Worrell, Middelburg, A. J. J. Klijberg, Vlissingen, H. P. van der Hell Goes, P. J. H. Van Roos Middel burg, D. L. H. van Raalte, Vlissingen, IA. van Eeden, Middelburg, J. C. van Laere, Middelburg tot plv.-lid-werkgeverP. J. de Muynck, Middelburg, A. F. Noest, Mid delburg, H. Pieterse, Middelburg, J. (Aclriaanse, Goes, A. de Landmeter, Vlissingen, J. J. Krijger, Vlissingen, A. Hanewinkel, Vlissingen, G. Mes, Middelburg; tot lid-werkman: C. Huisz'oon, Koiu- dekerke, F. J. Collis van Aartsen, Vlis singen, P. van Sorge, Middelburg, J. Maas, Middelburg, Slimmens, Goes, J. W. den Hollander, Middelburg, J. C. Pluymers, Middelburg, G. J. van MaasbommelVlissingen tot plv.-lid-werlcmanB. Oldeman, Middelburg, J. N. Wiessner, Middel burg, J. Onderdijk, Middelburg, W. J. G. Brans, Vlissingen, W. Walrave, Goes, C. Romijn, Vlissingen, J. W. Gillissen, Vlissingen, M. Meulenberg, Middelburg. (St.ct.) Bij K. B. is wegens opheffing hunner betrekking eervol ontslag ver leend als agent der Rijksverzekerings bank aan de heeren W. L. B. J. Dek ker, D. A. van Diem'en, J. van Dorp, P. P. Kievijt en M. Zwam, bom; en R. Buitenhuis als adjunct-commies. Eerst genoemde en laatstgenoemde komen te Goes bij den. Raad van Arbeid in func tie. Middelburg. Zaterdagavond te half twaalf werden door bewoners van de Langedelft twee mannen waargenomen op het dale van de likeurstokerij van Gebrs. Denèvers aan het Kooikerk- hof. De politie, die gewaarschuwd werd, begaf zich onmiddellijk daar heen en ontdekte, dat de beide firman ten in het gebouw waren. Deze had den, toen pet slot van de voordeur weigerde, zich achterlangs over liet dak toegang verschaft, om het in het gebouw gestalde paard te verzorgen. Goes. Zooals uit een advertentie in dit blad blijkt hebben de heeren de Wilde ea Heijboer, deurwaarder, opgericht een kan toor dat tem doel heeft bet invorderen van achterstallige schulden, bet zorgen voor de ontruimingen van woningen, enz. en om op te komen voor de rechtsbelan gen in alle mogelijke kwesties. Hierdoor is maai' zij meenen voorzien in een drin gende behoefte, daar vele schuldcisehers hun schuldenaars maar met rust laten om dat ze de kosten die daarop loopen ont zien en daardoor nimmer hun geld krij gen. Wanneer men lid is van het kantoor of bureau, behoeft men voor die kosten niet bevreesd' te zijn, daar er zorgvuldig voor de belangen der leden wordt gewaakt en gezorgd, zoo deelt men ons mee. De contributie is zeer gering en dit kan voor niemand een bezwaar zijn. Goes. In de Raadsvergadering van Donderdag komt ook nog aan de orde benoeming voor vier jaar van leden en plv. leden van het hoofd stembureau voor de verkiezing van .leden van den Gemeenteraad en idem van de stemton- reiaux voor Gemeenteraad en prov. Staten. B. en W. dienen hiervoor de volgende aanbeveling in: Hoofdstembureau: Voorzitter: de Burgemeester. Leden: Mr. J. H. M. Stieiger, f;. (Oosterbiajan, Mr. J. 'W. Goed- bloed, M. P. de Looff. Plaatsv. leden: J. A. Flink', J. de Die, D'. A. Con- stand.se. Stembureaux. Stem district I. Voor zitter ambtshalve de Burgemeester. PI. voorzitter: L. Duvelen', Cz. Leden: P. Oost.erba.an, J. de Die. PI. leden: J. Donner Sr., .Mevr. A. SillevisOkker. Stemdistrict II. Voorzitter: D. IX v. d. Bout, Leden: J. W. Vienings, J. A. Flink'. Pi. leden: I. Wessel, G. Adri- aansen. Stemdistrict III. Voorzitter: Mr. J. If. M. Stieger. LedenA. L. van Melle, D. A. Constandse. PI .leden: A. M. van Paassen. P. Crucq. Stemdistrict IV. Voorzitter: Mr. .1. W. Goedbloed. LedenM'. P. de Looff, A. Blaas. PI. leden: Chr. C. van dei- Does, J. van Riet. Gisteravond hield de Anti-rev. Kiesvereeniging een ledenvergadering. Gezien het zich steeds uitbreidende le dental ook ter vergadering werden weer enkele nieuwe leden ingeschre ven -- had de opkomst, grooter kun nen zijn, temeer waar de agenda als hoofdpunt bevatte het opmaken dei- groslijst van candidaten voor de Prov. Staten. De voorzitter dhr. N. .1. Bast- meijer, sprak' aan het begin der ver gadering een kort openingswoord, waarin llij wees op (het vele werk, dat straks bij de verkiezingen voor Sta ten en Gemeenteraad wacht. Vóór lot het noemen van Candida,ten voor de Prov. Staten werd overgegaan, werd eenigen tijd. gediscussieerd over een schrijven van den Chr. Besturenbond dienaangaande. Daarna werd door middel van zeer vele stemmingen bo venbedoelde groslijst voor de Prov. Staten opgemaakt, waarna sluiting der vergadering volgde. Wij herinneren nogmaals aan de lezing van dr. Cailenbach uit Rot terdam over „Revius". Waar de Goes- senaren reeds vroeger met veel genoe gen dezen predikant-litterator hoorden lezen over Guido Gezelle, zullen er zeker velen zijn, die nu Vrijdag naar het Schuttershof zullen gaan om .ook deze voordracht bij te wonen. - Wij kunnen meedeelen, dat dooi den heef Arnold Spoel en mej. Annie Dissel wederom in Goes in de Prins van Oranje een zangavond zal worden gegeven. Aanvankelijk was deze be paald op Vrijdagavond, maar met het oog op de Chr. Winterlezing heeft men den Zaterdagavond gekozen. Bijzon derheden volgen nader per adverten tie. Vlissingen. Naar de Midd. en Vliss. Crt. meedeelen, was het bezoek aan de beide bioscopen alhier zoo enorm groot, dat de politie bijna handen te kort kwam om den toegang te regelen en de te vele liefhebbers van een plaatsje tegen te Jiouden. (Wij dach ten, dat er nog zooi ets was als werk loosheid en malaise. Blijkbaar hebben zij, die hierover in den regel het hardst schreeuwen, daarvan niet veel last. Anders gaat men 's Zondags niet in drommen naar de bioscoop). 1 Januari 1922 Geboren Gevestigd Overleden Vertrokken 1 Januari 1923 GEMEENTE M. Vr. Tot. M. Vr. Tot. M. Vr. M. V. Totaal M. Vr. T. M. Vr. Tot. Totaal Souburg 21 9 2045 4184 46 55 101 201 214 415 27 22 23 45 183 180 363 2181 2111 4292 's Gravenpelder 539 529 1068 12 22 34 18 29 47 2 5 n i '23 29 52 544 546 1(190 Colijnsplaat 1052 1032 '2084 22 12 34 26 28 54 16 9 14 '23 33 51 84 1(158 1007 2065 Kats 319 292 611 4 12 16 26 21 47 4 3 3 6 20 28 48 326 291 620 Kloetinne. Bij den burgemeester van Diepenheim wonende te Goor (vroe ger te Kloetingie) is ingebroken. 'Ont vreemd werd o.a. een hoeveelheid ta felzilver. Rilland-Bath. Gisteravond vergader de de A.-R. Kiesvereeniging „Vreest God eert den Koning", alhier. Uit het verslag van den penningmeester bleek dat hot afgeloopen jaar was ontvan gen f64.50 en uitgegeven f 57.50, al- zoo een saldo van 7. De secretaris bracht jaarverslag uit, waaruil bleek, dat de vereeniging uit 20 leden be staat, en het afgeloopen jaar met vrucht was gewerkt. De 'aftredende bestuursleden G. v. d. Leeden en J. van 't Leven werden herkozen, tenzij in plaats van J. Krijger werd gekozen A. Boone. Tot afgev. naar de lentrale werden herkozen P. A. Schwartz en ,T. Kale en naar de Provinciale P. A. Schwartz. Voor de groslijst voor le den van de Prov. Staten werden na men genoemd. Bans weert. Mei ingang van 1 Fe bruari is overgeplaatst, de commies le 'klas, dhr. D. de Bruin, van hier naar Rotterdam. Schoondijlo. Bij den landbouwer Verrnue alhier, had Maandag een ern stig ongeluk plaats. De arbeider C. A. M. de P. uit Oostburg geraakte met de rechterhand in de dorschmachine met het treurige gevolg, dat dit li chaamsdeel gistermiddag in het St.- Anthoniusgesticht te Oostburg is ge amputeerd. Ned. Hery. Kerk. Aangenomen naar Oosterhout door dr II. H. Meuleiibelt te Baarn; naar Sleeu- wijk door j. E. B. Feijkes te Dcurne- Gei'ef. Kerken. Aangenomen naar Oostburg door W. Moene, cand. te Leiden; naar Amster dam door S. G. de Graaf te Rijswijk. Bedankt voor Hoek, Molenaarsgraaf - Brandwijk, Schipluiden, Ouderkerk aan den IJsel, Bleiswijk, Jutrijp-Hommerts en Wyckel-Balk doof W. Moene, cand. te Leiden; voor Eindhoven door P. Ded- dons te Brielle. Chr. Ger. Kerk. Bedankt voor Den Helder door J. L. de Vries te Rijnsburg. Gei'ef. Gemeenten. Tweetal te Rotterdam M. Hofman te Rijssen en II. A. Minderman te Dirksland. Bs H. v. d. Veen te Ruinerwold heeft volgens de N. R. C. emeritaat gevraagd. Z.Eenv. diende sinds 2 Nov. 1879 ach tereenvolgens de gemeenten te Pieter bui-en, Stadsmusselkanaal, Ferwerd en, sie- deit 4 Oct. 1891, Ruinerwold en Koekange. Tot onderwijzer aan de Chr. i school te St.-Annaland is benoemd dhr. C. Van Houdt te Bruinisse (behou dens advies inspecteur) en tot onder- i wijzeres mej. C. Butijn te Leerdam. De Zeeuwsche Landbouwmaatschappij verzond aan haar leden den Almanak voor 1923 met Jaaroverzicht en Ledenlijst. De Almanak bevat tal van wetenswaar digheden, ook voor niet-lcden der Maat schappij. Uitgever is C. W. Dhuij F.Pzn., te Middelburg. Voorwaarts! In de Vlissingers heelt van ouds groote durf gezeten. Een halve eeuw geleden waren 't de Van der Poels en Naerebouts en Nobels' die voor- jaan gingen in de actie onzei' Chr. Jonge lingen, thans zijn het weer andere namen, die maar voren komen in de actie der Chr. Jongemannen aldaar. Van den ernst van hun" streven getuigt de uitgave van hun blad Voorwaarts, waarvan in Decem ber het Proefnummer en thans liet eerste nommet verscheen. De predikanten gaven een goed voorbeeld door enkele artikelen te schrijven. Een ander zorgt voor 'het nieuws van verenigingen en afdeelingen. De leden dei' vereeniging ontvangen dit blad gi'atis. Niet-leden kunnen zich voor een luttel bedragje abonneeren. Mogen ve len dit doen, opdat Voorwaarts steeds vooruit ga en 't vereenigingsleven ten goede kome. De administratie woont Kleine Markt 1. Tram of auto? De Nieuwe Zeeuw van 22 Dec. beant- woordt de vraag in 't voordeel van eerst- genoemde. Ter staving van haar meening I laat zij de cijfers spreken. Op de bestaande Zeeuwsche spoorlijn zijn dit jaar vervoerd: van het station Nooi'd-Kraaijei't ruim 7000 ton beetwor telen, ongeacht de bieten die van de ha vens Zuid-Ki'aaijert, De Piet en Goes pel' schip zijn vervoerd. De lengte-as van het gebied waaruit die hielen komen, is on geveer 10 K.M. lang. Daar de gemeenten Heinkeriszand, 's-Heei'enhoek, Ovezand, Driewegen, Oudc- lande, Kwadendamme, 's-Gravonpolder, Nisse on 's-Heer Abtskerke diep in het land en vi'ij ver van bovengenoemde ha vens af liggen, mag veilig worden aange nomen, dat liet bietenvervoer naar even redigheid even groot zal zijn op de nieuwe lijn als thans op het besproken gedeelte van de hoofdlijn het geval was. Dat bc- teekent dus een bietenvervoer van circa 6 maal 20.000 of 120.000 ton. Dat vei'voer moet geschieden tijdens de z.g. bieten campagne, dus in pl. m. 3 maanden, elk van 27 werkdagen. Dat geeft dus een dag vervoer van 1500 ton. Gebruikt men nu goederenwagens van 10 tons capaciteit, dan zijn pet' dag 3 treinen van elk 50 wagons noodig om die bieten te ver voeren. Men gelieve hierbij te bedenken, dat, de wagons, wanneer zij naar de la- dfngplaatsen moeten worden geredigeerd, voor een gedeelte beladen zijn met pulp, waarvoor ook wachtgeld wordt gebeurd. De vrachtprijzen waren dit jaar van Noord-Kraaijert naar Bergen op Zoom t 1 .W) per ton. Neemt men dezen prijs als den gemiddelden aan voor de nieuwe lijn van den Lokaalspoorweg, om de bie- Iten te vervoeren naar de suikerfabrieken tc Bergen op Zoom, Roosendaal, Zeven- ij bergen, enz., dan zal op grond van boven vermelde cijfers uit hel bietenvervoer op de nieuwe lijn een meerdere opbrengst dan thans op liet bewuste stuk der hoofd lijn werd verkregen, van f 190.000 mogen worden verwacht. Men vergete hierbij niiet. dat op meerdere plaatsen tusschen de stations laadplaatsen zullen worden aan gebracht, waardoor het den boeren des; te gemakkelijke)' wordt gemaakt per spoor te leveren. Dit alles nu betreft alleen het suiker bietenver voer gedurende 'n klein gedeelte van liet jaa)'. Maar dan zijn er nog dei aardappelen, de uien, het vee en niet te vergeten het fruit, waarvan de oplevende cultuur des te intensiever belooft te worden naarmate de gelegenheid tot ver zending des te gemakkelijker wordt. Reeds betaalden in dit seizoen de kooplui gaarn© 15 tot 20 cent per ILL. meer voor een Hectoliter aardappelen en ajuin, die aan een station geleverd worden. Aan een wa gonlading toch is minder risico verbon den dan aan een scheepslading. Intusschen beteckcnt het hierboven ge schetste vervoer met zijn voordoelen voor boer en spoorwegmaatschappij niets, wan neer de nieuwe lijn niet een onderdeel wordt van 't groote spoorwegnet, dus ge schikt voor groot materiaal. Een tramweg op smal spoor is waardeloos. Overladen 'te Goes of te 's-Heer Arendskei'ke uit tramwagens in spoorwagens is niet alleen kostbaar, maar doet ook de handelswaarde der producten dalen. Terecht hebben hel derziende en terzake kundige manner!, zoodra de kwestie van een Zuid-Beveland- sche tram voor verwezenlijking vatbaar was, het alternatief gesteld: öf een tram met breed (horniaallrein) spoor öf niets. In den laatsten tijd woi'dt als ideaal vervoermiddel zeer sterk naar voren ge schoven de auto, in den vorm van auto bus en vrachtauto. Men hoopt er alle mogelijke goeds van en beschouwt hem als een uitstekenden remplapant van de tram, met dit verschil dat hij veel eco nomischer zou zijn. Is dat zoo? Laten wij deze zaak eens onder de loupe nemen. Toen de spoorwegen kwamen, meende men, dat de Rijkswegen verder wel aan hun lot konden worden overgelaten. Thans schijnt men tot. een ander uiter ste te zijn overgeslagen en meent men geen nieuwe wegen genoeg te kunnen maken voor de auto's, die de spoorwegen zullen overbodig maken. En toch is er nog alle reden om nieuwe spoorwegen aan te leggen. Over kortere afstanden zal de auto, de motorfiets menschen blijven aftrekken van het verkeer per spoor. Maar het zal toch wel een uitzondering blijven, dat men per auto van Baarland naar Gro ningen of van Ovezand naar Maastricht reist. Voor groote afstanden blijven de spoorwegen hun waarde behouden. Zie daar een stelling die o. i. onaantastbaar is. Wanneer men echter over spoorwegen spi'eekt, behoeft men daaraan niet nood zakelijkerwijze de idee van sloomvermo- gen te verbinden. Het is volstrekt niet onmogelijk, ja zelfs zeer waarschijnlijk, dat op den lokaalspoorweg eenmans- inotorwagens worden ingevoerd althans voor het reizigersverkeer die zeer prac- tisch en economisch zijn. Men heeft daar op alleen den mecanicien, die de machine bedient en op de seinen let; sturen be hoeft hij niet, want de wagen rijdt op een vas-te haan, de rails. Een conducteur is eveneens overbodig, want de kaartjes- controle kan geschieden door de halte chefs. Eenmans-motorwagens zijn zooveel goedkooper in aanschaffing en onderhoud en bediening, dal wellicht zeven of acht verbindingen per dag gegeven kunnen woi'den tegen vijf met stoomtreinen. Op die wijze zal het reizigersverkeer dus bevorderd worden en niet weinig aan groeien wanneer in de toekomst de snel- vcr bind in gen NeuzenHoedekenskerke Goes en Ziei'ikzeeWolfaartsdijkscb© veerGoes zullen zijn ingelegd, zoodat men des morgens te circa 6.30 uit Neuzen of Ziei'ikzee vertrekkende, tc 10 uur te Rotterdam is. Groote voordeden geeft dus de spoor weg voor het reizigersverkeer. Maar ziet nu eens naar het goede renvervoer. Hierin kan de auto het nooit volhouden tegen den trein. Wij pakken onze 120.000 ton bieten van daar straks nog eens bij den kop. Een vrachtauto Idie 5 ton vervoert, vernielt den weg in enkele dagen volkomen, vooi'al als het wat )/pgent. Hoe gaat het nu al, met onze boerewagens die 1500 K.G. bieten vervoeren? Klaagt men alom niet steen en been over de slechte, kapot gereden wegen? Maar dan zal het op geheel Zuid-Bevetod één groote modderpoel zijn, waarvan liet terugbrengen tot een goeden weg en het onderhoud schatten gelds zal verslinden als waarvan men nu geen flauw idee heeft. Maar de spoorwagon glijdt daarheen over do vasfe baan, dé rails; zonder de wegen ook maar in 't minste te beschadigen. Doch zelfs al houden de wegen het uit, dan nog is het vervoer van suikerbieten naar de fabrieken per auto onuitvoerbaar. Er zou den dan tijdens de campagne uit Weste lijk Zuid-Beveland 24.000 vijf tons vrach ten vervoerd moeten worden naar Bergen op Zoom, Roosendaal, ,,und so weiter". Of 40.000 drietonsvrachten. En dat in 3 maanden tijd. Dus 800013000 per maand of 375 tot 500 vrachten pel' dag. Wel, één rit heen en teruï naar de fabriek; met kaden en lossen inbegrepen, kost dan ecu fatsoenlijken winterdag. En de andere productenaardappelen, ajuin, fruit, moeten nog veel verder dan Roosendaal, Rotterdam, Amsterdam, straks weer Duitschland zijn de bestemmings oorden voor die producten. En dat zou per auto even vlug, even economisch, evenzeer zonder schade voor de wegen kunnen geschieden? Een dwaas is hij die daar „ja" op zegt. Ongelukken. Te Lisse is Zater dag het zesjarig zoontje van den heer N. O. door een auto overreden en cenigo uren daarna aan de gevolgen overleden. Op het rangeerterrein van de cokcs- fabi'iek tc Maastricht geraakte de 27-jarig© remmer S. tusschen de buffers van een trein. De ongelukkige overleed na eenige oogcnblikken. Gevaar] ij ke C h i n e e z e n. Zoo als men zich herinneren zal is een a'intal leden der Chineeschte organisatie ,,De Drie Vingers", van wie gevaar te duchten was voor landslieden, die tot de Bo-On behoorden, aan boord van het stoomschip „Oostkei'k" ingescheept en naar Hongkong gebracht. Nu is Lot vele'' verbazing ontdekt, dat hier to lande weer verschillende leden der Drie Vingers zwerven, die uit China zijn teruggekeerd, zoo meldt de „Tel." Tevens is- gebleken, dat zij de meest gevaarlijke leden der organisatie zijn. In de hoofdzaak zijn deze Chineez©n ge signaleerd te Rotterdam, waar het hoofd kwartier van deze vereeniging is geves tigd. De Rotterdamsche politie is op de hoog te en houdt een oogje in 't zeil. Naai' verluidt zouden ook eenige verdachte Chi- neezen in Amsterdam gezien zijn. In ver band met deze feilen oefent de politie van het bureau Kattenburg scherpe con trole uit., die zich zoowel uitstrekt tot, de omgeving dei' emplacementen der maat schappij „Nederland", als tot de opium kitten in de Bantammerstraten. •Gebleken is, dat de gevaarlijke Chi- meezen te Marseille aan wal zijn gegaan. Of ze de ï'eis naar hier pel' schip of per •spoor hebben gemaakt, is niet bekend. Wel is bekend, dat een aantal Chineezen hier ter stede eif daar onder in de eerste plaats de tegenwoordige voorman van de Chineezen op de terreinen delr Nederland ten doode zijn opgeschreven. Mocht de politie de verdachte perso nen op haai' weg ontmoeten, dan zullen dezen ©ogenblikkelijk gearresteerd worden. Geheime distilleerder ij. Be lastingambtenaren hebben in perceel Noor- derweg 12a te Hilversum een geheime distilleerderij ontdekt. De gfeheele instal latie werd in beslag genomen. -Overleden. De strooper H. H. die verleden week onder de Groenekan bij Utrecht bij een gevecht met een jachtopziener ernstig in den hals werd ge kwetst, is gisteren in de rijksklinieken te Utrecht overleden. De andere verwond© strooper, zekere v. d. W., heeft de rijks klinieken gisteren kunnen verlaten. Brutale aanrandingen. Eeni ge baldadigen hebben schandelijk huis gehouden bij de weduwe K. te Radewijk. Men gooide er de ruiten stuk, de pan- Inen van het dak en ten slotte ging men

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1923 | | pagina 2