Dit de Provincie.
Xertsleiws.
it tie Pers.
LOOP DER BEVOLKING.
Het rijken de reclame.
We hebben nu Miss Blanche op
onze postauto's staan. De enveloppen
van den postcheque- en girodienst zijn
eveneens aan reclame-doeleinden
dienstbaar gemaakt. Het. nieuwste is
een ons toegezonden aanslagbiljet voor
de personeele belasting, belastingjaar
1923, met een reclame voor Peek
Cloppenburg,'kleedt. U |het goedkoopst
en solide." Gaat dit laatste nu niet
te ver? vraagt de N. R. C.
liet is mogelijk, dat men hierin de
hand van het Itijksinkoopbureau heeft
te zien, dat op deze wijze tegenover
de druk- en papierkosten der biljet
ten, een inkom stenpost heeft willen
scheppen. Van goeden smaak getuigt
het o.i. echter niet, om op ofhciëele
papieren voor particuliere firma's re
clame te Jaten maken. Er schuilt bo
vendien het gevaar in, dat men door
dergelijke kleinigheden afgeleid wordt
van bezuinigingen in de administratie
welke alleen iets van beteekenis kun
nen opleveren.
Uit .het drukkersbedrijf
Het. bestuur van den Nederl. Bond
van Boekdrukkerijen deelt mee, dat
de staking van typografen in het heele
land zoo goed als geëindigd is, behal
ve in Groningen, Zutp'hen en Den
Haag.
Ook te Amsterdam is de staking
feitelijk afgeloopen; bij enkele firma's
wordt nog gestaakt, tezamen door een
40 man, maar onder dezen moet men
begrijpen degenen, die na het conflict
niet meer worden aangenomen.
De leden van den A. N. T. B. wpr-
kën thans allen onder de nieuwe voor
waarden, maar zonder eenige rechts-
gositie, daar het contract door dezen
ond niet is geteekend. De modernen
lijden dus niet alleen de nederlaag,
maar door hun houding staan zij
thans zonder rechtspositie en loepen j
er velen kans zonder werk te komen,
daar alle stakers niet opnieuw "worden
aangenomen.
Als een bewijs van solidariteit tus
schen patroons moge dienen, dat de
Leewarder Courant behalve den eer
sten dag, geregeld dagelijks, iji beperk
te uitgave kon verschijnen, hoewel op
haar drukkerij alle gezellen op 5 ha
staakten. Dit Icon geschieden, doordat
tien patroons van andere drukkerijen
op de zetterij van de Leeuwarder Cou
rant de plaatsen van de stakende ge
zellen innamen, en een collega-dag
bladuitgever (bij wien ook eenige ge
zellen staakten) een deel van het, zet
sel van zijn courant ter beschikking;
stelde.
.Obstructie in den II a a g s c h e n
Raad.
Nadat de gemeenteraad van 's-Gra-
yenha-ge gisteren besloten had een in
terpellatie van de communistische frac
tie over dakloozen niet in deze ver
gadering", maar in de volgende te hou
den, vingen de leden dier fractie een
obstructie aan, welke zij voornemens
waren tot het einde der vergadering
yol te houden. Bij de aankondiging
daarvan begon ook het publiek van
de tribune te joelen, waarna, de politie,
op last v,an den burgemeester, 'de tri
bune ontruimde. De gummistok was
daarbij noodig.
Cirkelgang.
Alleen in de gemeenten boven de 5000
zielen waren bij de jongste telling meer
dan 100.000 werkloozen, welk cijfer be
langrijk zou stijgen, als men diegenen erbij
kon lellen, van wier werkloosheid geen
bureau of arbeidsbeurs notitie neemt.
Het ging in vijf weken tijds met een
vaartje omhoogiedere week bracht eenige
duizenden op straat.
Onder de werkloozen behoorden bijna
28.000 bouwvakarbeiders en ruim 7000
vrouwen.
Zou men nu beweren, dat er voor di©
28.000 bouwers in ons land niets te doen
V'ai'e, dan was men er vlak naast, oordeelt
„De Tijd". Er is aan bouwwerk vooral
aan woningen, zeer groote behoefte. De
werkers zijn er wel, maar het loon, wat
zij verlangen, is niet beschikbaar, daar
het grootendeels moet worden opgebracht
door de Laagst bezoldigden, die ook al
het meest van de werkloosheid lijden.
En in dien toovei'cirkel loopen we maar
rond, en we drijven de misère nog wat
op, door te gaan staken!
De griffier v,an den Raad yin
Beroep '(O.) te 's-Hertogenbosch maakt
bekend, dat bij besluit van 24 No
vember 1922 ho. 167, voor het tijd
vak van 1 Januari 1923 tot en met
31 December 1928, zijn benoemd
tot lid-werkgeverA. Heyboer, Mid
delburg, J. Worrell, Middelburg, A. J.
J. Klijberg, Vlissingen, H. P. van der
Hell Goes, P. J. H. Van Roos Middel
burg, D. L. H. van Raalte, Vlissingen,
IA. van Eeden, Middelburg, J. C. van
Laere, Middelburg
tot plv.-lid-werkgeverP. J. de
Muynck, Middelburg, A. F. Noest, Mid
delburg, H. Pieterse, Middelburg, J.
(Aclriaanse, Goes, A. de Landmeter,
Vlissingen, J. J. Krijger, Vlissingen,
A. Hanewinkel, Vlissingen, G. Mes,
Middelburg;
tot lid-werkman: C. Huisz'oon, Koiu-
dekerke, F. J. Collis van Aartsen, Vlis
singen, P. van Sorge, Middelburg, J.
Maas, Middelburg, Slimmens, Goes,
J. W. den Hollander, Middelburg, J.
C. Pluymers, Middelburg, G. J. van
MaasbommelVlissingen
tot plv.-lid-werlcmanB. Oldeman,
Middelburg, J. N. Wiessner, Middel
burg, J. Onderdijk, Middelburg, W. J.
G. Brans, Vlissingen, W. Walrave,
Goes, C. Romijn, Vlissingen, J. W.
Gillissen, Vlissingen, M. Meulenberg,
Middelburg. (St.ct.)
Bij K. B. is wegens opheffing
hunner betrekking eervol ontslag ver
leend als agent der Rijksverzekerings
bank aan de heeren W. L. B. J. Dek
ker, D. A. van Diem'en, J. van Dorp,
P. P. Kievijt en M. Zwam, bom; en R.
Buitenhuis als adjunct-commies. Eerst
genoemde en laatstgenoemde komen te
Goes bij den. Raad van Arbeid in func
tie.
Middelburg. Zaterdagavond te half
twaalf werden door bewoners van de
Langedelft twee mannen waargenomen
op het dale van de likeurstokerij van
Gebrs. Denèvers aan het Kooikerk-
hof. De politie, die gewaarschuwd
werd, begaf zich onmiddellijk daar
heen en ontdekte, dat de beide firman
ten in het gebouw waren. Deze had
den, toen pet slot van de voordeur
weigerde, zich achterlangs over liet
dak toegang verschaft, om het in het
gebouw gestalde paard te verzorgen.
Goes. Zooals uit een advertentie in dit
blad blijkt hebben de heeren de Wilde ea
Heijboer, deurwaarder, opgericht een kan
toor dat tem doel heeft bet invorderen
van achterstallige schulden, bet zorgen
voor de ontruimingen van woningen, enz.
en om op te komen voor de rechtsbelan
gen in alle mogelijke kwesties. Hierdoor
is maai' zij meenen voorzien in een drin
gende behoefte, daar vele schuldcisehers
hun schuldenaars maar met rust laten om
dat ze de kosten die daarop loopen ont
zien en daardoor nimmer hun geld krij
gen. Wanneer men lid is van het kantoor
of bureau, behoeft men voor die kosten
niet bevreesd' te zijn, daar er zorgvuldig
voor de belangen der leden wordt gewaakt
en gezorgd, zoo deelt men ons mee.
De contributie is zeer gering en dit
kan voor niemand een bezwaar zijn.
Goes. In de Raadsvergadering van
Donderdag komt ook nog aan de orde
benoeming voor vier jaar van leden
en plv. leden van het hoofd stembureau
voor de verkiezing van .leden van den
Gemeenteraad en idem van de stemton-
reiaux voor Gemeenteraad en prov.
Staten. B. en W. dienen hiervoor de
volgende aanbeveling in:
Hoofdstembureau: Voorzitter: de
Burgemeester. Leden: Mr. J. H. M.
Stieiger, f;. (Oosterbiajan, Mr. J. 'W. Goed-
bloed, M. P. de Looff. Plaatsv. leden:
J. A. Flink', J. de Die, D'. A. Con-
stand.se.
Stembureaux. Stem district I. Voor
zitter ambtshalve de Burgemeester. PI.
voorzitter: L. Duvelen', Cz. Leden: P.
Oost.erba.an, J. de Die. PI. leden: J.
Donner Sr., .Mevr. A. SillevisOkker.
Stemdistrict II. Voorzitter: D. IX
v. d. Bout, Leden: J. W. Vienings, J.
A. Flink'. Pi. leden: I. Wessel, G. Adri-
aansen.
Stemdistrict III. Voorzitter: Mr. J.
If. M. Stieger. LedenA. L. van Melle,
D. A. Constandse. PI .leden: A. M.
van Paassen. P. Crucq.
Stemdistrict IV. Voorzitter: Mr. .1.
W. Goedbloed. LedenM'. P. de Looff,
A. Blaas. PI. leden: Chr. C. van dei-
Does, J. van Riet.
Gisteravond hield de Anti-rev.
Kiesvereeniging een ledenvergadering.
Gezien het zich steeds uitbreidende le
dental ook ter vergadering werden
weer enkele nieuwe leden ingeschre
ven -- had de opkomst, grooter kun
nen zijn, temeer waar de agenda als
hoofdpunt bevatte het opmaken dei-
groslijst van candidaten voor de Prov.
Staten. De voorzitter dhr. N. .1. Bast-
meijer, sprak' aan het begin der ver
gadering een kort openingswoord,
waarin llij wees op (het vele werk, dat
straks bij de verkiezingen voor Sta
ten en Gemeenteraad wacht. Vóór lot
het noemen van Candida,ten voor de
Prov. Staten werd overgegaan, werd
eenigen tijd. gediscussieerd over een
schrijven van den Chr. Besturenbond
dienaangaande. Daarna werd door
middel van zeer vele stemmingen bo
venbedoelde groslijst voor de Prov.
Staten opgemaakt, waarna sluiting der
vergadering volgde.
Wij herinneren nogmaals aan de
lezing van dr. Cailenbach uit Rot
terdam over „Revius". Waar de Goes-
senaren reeds vroeger met veel genoe
gen dezen predikant-litterator hoorden
lezen over Guido Gezelle, zullen er
zeker velen zijn, die nu Vrijdag naar
het Schuttershof zullen gaan om .ook
deze voordracht bij te wonen.
- Wij kunnen meedeelen, dat dooi
den heef Arnold Spoel en mej. Annie
Dissel wederom in Goes in de Prins
van Oranje een zangavond zal worden
gegeven. Aanvankelijk was deze be
paald op Vrijdagavond, maar met het
oog op de Chr. Winterlezing heeft men
den Zaterdagavond gekozen. Bijzon
derheden volgen nader per adverten
tie.
Vlissingen. Naar de Midd. en Vliss.
Crt. meedeelen, was het bezoek aan
de beide bioscopen alhier zoo enorm
groot, dat de politie bijna handen te
kort kwam om den toegang te regelen
en de te vele liefhebbers van een
plaatsje tegen te Jiouden. (Wij dach
ten, dat er nog zooi ets was als werk
loosheid en malaise. Blijkbaar hebben
zij, die hierover in den regel het hardst
schreeuwen, daarvan niet veel last.
Anders gaat men 's Zondags niet in
drommen naar de bioscoop).
1 Januari 1922
Geboren
Gevestigd
Overleden
Vertrokken
1 Januari
1923
GEMEENTE
M.
Vr.
Tot.
M.
Vr.
Tot.
M.
Vr.
M.
V.
Totaal
M.
Vr.
T.
M. Vr. Tot.
Totaal
Souburg
21 9
2045
4184
46
55
101
201 214 415
27
22
23
45
183
180
363
2181
2111
4292
's Gravenpelder
539
529
1068
12
22
34
18 29 47
2
5
n
i
'23
29
52
544
546
1(190
Colijnsplaat
1052
1032
'2084
22
12
34
26 28 54
16
9
14
'23
33
51
84
1(158
1007
2065
Kats
319
292
611
4
12
16
26 21 47
4
3
3
6
20
28
48
326
291
620
Kloetinne. Bij den burgemeester van
Diepenheim wonende te Goor (vroe
ger te Kloetingie) is ingebroken. 'Ont
vreemd werd o.a. een hoeveelheid ta
felzilver.
Rilland-Bath. Gisteravond vergader
de de A.-R. Kiesvereeniging „Vreest
God eert den Koning", alhier. Uit het
verslag van den penningmeester bleek
dat hot afgeloopen jaar was ontvan
gen f64.50 en uitgegeven f 57.50, al-
zoo een saldo van 7. De secretaris
bracht jaarverslag uit, waaruil bleek,
dat de vereeniging uit 20 leden be
staat, en het afgeloopen jaar met
vrucht was gewerkt. De 'aftredende
bestuursleden G. v. d. Leeden en J.
van 't Leven werden herkozen, tenzij
in plaats van J. Krijger werd gekozen
A. Boone. Tot afgev. naar de lentrale
werden herkozen P. A. Schwartz en
,T. Kale en naar de Provinciale P. A.
Schwartz. Voor de groslijst voor le
den van de Prov. Staten werden na
men genoemd.
Bans weert. Mei ingang van 1 Fe
bruari is overgeplaatst, de commies
le 'klas, dhr. D. de Bruin, van hier
naar Rotterdam.
Schoondijlo. Bij den landbouwer
Verrnue alhier, had Maandag een ern
stig ongeluk plaats. De arbeider C.
A. M. de P. uit Oostburg geraakte met
de rechterhand in de dorschmachine
met het treurige gevolg, dat dit li
chaamsdeel gistermiddag in het St.-
Anthoniusgesticht te Oostburg is ge
amputeerd.
Ned. Hery. Kerk.
Aangenomen naar Oosterhout door dr
II. H. Meuleiibelt te Baarn; naar Sleeu-
wijk door j. E. B. Feijkes te Dcurne-
Gei'ef. Kerken.
Aangenomen naar Oostburg door W.
Moene, cand. te Leiden; naar Amster
dam door S. G. de Graaf te Rijswijk.
Bedankt voor Hoek, Molenaarsgraaf -
Brandwijk, Schipluiden, Ouderkerk aan
den IJsel, Bleiswijk, Jutrijp-Hommerts en
Wyckel-Balk doof W. Moene, cand. te
Leiden; voor Eindhoven door P. Ded-
dons te Brielle.
Chr. Ger. Kerk.
Bedankt voor Den Helder door J. L.
de Vries te Rijnsburg.
Gei'ef. Gemeenten.
Tweetal te Rotterdam M. Hofman te
Rijssen en II. A. Minderman te Dirksland.
Bs H. v. d. Veen te Ruinerwold heeft
volgens de N. R. C. emeritaat gevraagd.
Z.Eenv. diende sinds 2 Nov. 1879 ach
tereenvolgens de gemeenten te Pieter
bui-en, Stadsmusselkanaal, Ferwerd en, sie-
deit 4 Oct. 1891, Ruinerwold en Koekange.
Tot onderwijzer aan de Chr.
i school te St.-Annaland is benoemd
dhr. C. Van Houdt te Bruinisse (behou
dens advies inspecteur) en tot onder-
i wijzeres mej. C. Butijn te Leerdam.
De Zeeuwsche Landbouwmaatschappij
verzond aan haar leden den Almanak voor
1923 met Jaaroverzicht en Ledenlijst.
De Almanak bevat tal van wetenswaar
digheden, ook voor niet-lcden der Maat
schappij. Uitgever is C. W. Dhuij F.Pzn.,
te Middelburg.
Voorwaarts! In de Vlissingers
heelt van ouds groote durf gezeten. Een
halve eeuw geleden waren 't de Van der
Poels en Naerebouts en Nobels' die voor-
jaan gingen in de actie onzei' Chr. Jonge
lingen, thans zijn het weer andere namen,
die maar voren komen in de actie der
Chr. Jongemannen aldaar. Van den ernst
van hun" streven getuigt de uitgave van
hun blad Voorwaarts, waarvan in Decem
ber het Proefnummer en thans liet eerste
nommet verscheen. De predikanten gaven
een goed voorbeeld door enkele artikelen
te schrijven. Een ander zorgt voor 'het
nieuws van verenigingen en afdeelingen.
De leden dei' vereeniging ontvangen dit
blad gi'atis. Niet-leden kunnen zich voor
een luttel bedragje abonneeren. Mogen ve
len dit doen, opdat Voorwaarts steeds
vooruit ga en 't vereenigingsleven ten
goede kome.
De administratie woont Kleine Markt 1.
Tram of auto?
De Nieuwe Zeeuw van 22 Dec. beant-
woordt de vraag in 't voordeel van eerst-
genoemde. Ter staving van haar meening
I laat zij de cijfers spreken.
Op de bestaande Zeeuwsche spoorlijn
zijn dit jaar vervoerd: van het station
Nooi'd-Kraaijei't ruim 7000 ton beetwor
telen, ongeacht de bieten die van de ha
vens Zuid-Ki'aaijert, De Piet en Goes pel'
schip zijn vervoerd. De lengte-as van het
gebied waaruit die hielen komen, is on
geveer 10 K.M. lang.
Daar de gemeenten Heinkeriszand,
's-Heei'enhoek, Ovezand, Driewegen, Oudc-
lande, Kwadendamme, 's-Gravonpolder,
Nisse on 's-Heer Abtskerke diep in het
land en vi'ij ver van bovengenoemde ha
vens af liggen, mag veilig worden aange
nomen, dat liet bietenvervoer naar even
redigheid even groot zal zijn op de nieuwe
lijn als thans op het besproken gedeelte
van de hoofdlijn het geval was. Dat bc-
teekent dus een bietenvervoer van circa
6 maal 20.000 of 120.000 ton. Dat vei'voer
moet geschieden tijdens de z.g. bieten
campagne, dus in pl. m. 3 maanden, elk
van 27 werkdagen. Dat geeft dus een dag
vervoer van 1500 ton. Gebruikt men nu
goederenwagens van 10 tons capaciteit,
dan zijn pet' dag 3 treinen van elk 50
wagons noodig om die bieten te ver
voeren. Men gelieve hierbij te bedenken,
dat, de wagons, wanneer zij naar de la-
dfngplaatsen moeten worden geredigeerd,
voor een gedeelte beladen zijn met pulp,
waarvoor ook wachtgeld wordt gebeurd.
De vrachtprijzen waren dit jaar van
Noord-Kraaijert naar Bergen op Zoom
t 1 .W) per ton. Neemt men dezen prijs
als den gemiddelden aan voor de nieuwe
lijn van den Lokaalspoorweg, om de bie-
Iten te vervoeren naar de suikerfabrieken
tc Bergen op Zoom, Roosendaal, Zeven-
ij bergen, enz., dan zal op grond van boven
vermelde cijfers uit hel bietenvervoer op
de nieuwe lijn een meerdere opbrengst
dan thans op liet bewuste stuk der hoofd
lijn werd verkregen, van f 190.000 mogen
worden verwacht. Men vergete hierbij niiet.
dat op meerdere plaatsen tusschen de
stations laadplaatsen zullen worden aan
gebracht, waardoor het den boeren des;
te gemakkelijke)' wordt gemaakt per spoor
te leveren.
Dit alles nu betreft alleen het suiker
bietenver voer gedurende 'n klein gedeelte
van liet jaa)'. Maar dan zijn er nog dei
aardappelen, de uien, het vee en niet te
vergeten het fruit, waarvan de oplevende
cultuur des te intensiever belooft te
worden naarmate de gelegenheid tot ver
zending des te gemakkelijker wordt. Reeds
betaalden in dit seizoen de kooplui gaarn©
15 tot 20 cent per ILL. meer voor een
Hectoliter aardappelen en ajuin, die aan
een station geleverd worden. Aan een wa
gonlading toch is minder risico verbon
den dan aan een scheepslading.
Intusschen beteckcnt het hierboven ge
schetste vervoer met zijn voordoelen voor
boer en spoorwegmaatschappij niets, wan
neer de nieuwe lijn niet een onderdeel
wordt van 't groote spoorwegnet, dus ge
schikt voor groot materiaal. Een tramweg
op smal spoor is waardeloos. Overladen
'te Goes of te 's-Heer Arendskei'ke uit
tramwagens in spoorwagens is niet alleen
kostbaar, maar doet ook de handelswaarde
der producten dalen. Terecht hebben hel
derziende en terzake kundige manner!,
zoodra de kwestie van een Zuid-Beveland-
sche tram voor verwezenlijking vatbaar
was, het alternatief gesteld: öf een tram
met breed (horniaallrein) spoor öf niets.
In den laatsten tijd woi'dt als ideaal
vervoermiddel zeer sterk naar voren ge
schoven de auto, in den vorm van auto
bus en vrachtauto. Men hoopt er alle
mogelijke goeds van en beschouwt hem
als een uitstekenden remplapant van de
tram, met dit verschil dat hij veel eco
nomischer zou zijn. Is dat zoo? Laten
wij deze zaak eens onder de loupe nemen.
Toen de spoorwegen kwamen, meende
men, dat de Rijkswegen verder wel aan
hun lot konden worden overgelaten.
Thans schijnt men tot. een ander uiter
ste te zijn overgeslagen en meent men
geen nieuwe wegen genoeg te kunnen
maken voor de auto's, die de spoorwegen
zullen overbodig maken. En toch is er
nog alle reden om nieuwe spoorwegen
aan te leggen. Over kortere afstanden zal
de auto, de motorfiets menschen blijven
aftrekken van het verkeer per spoor. Maar
het zal toch wel een uitzondering blijven,
dat men per auto van Baarland naar Gro
ningen of van Ovezand naar Maastricht
reist. Voor groote afstanden blijven de
spoorwegen hun waarde behouden. Zie
daar een stelling die o. i. onaantastbaar
is. Wanneer men echter over spoorwegen
spi'eekt, behoeft men daaraan niet nood
zakelijkerwijze de idee van sloomvermo-
gen te verbinden. Het is volstrekt niet
onmogelijk, ja zelfs zeer waarschijnlijk,
dat op den lokaalspoorweg eenmans-
inotorwagens worden ingevoerd althans
voor het reizigersverkeer die zeer prac-
tisch en economisch zijn. Men heeft daar
op alleen den mecanicien, die de machine
bedient en op de seinen let; sturen be
hoeft hij niet, want de wagen rijdt op
een vas-te haan, de rails. Een conducteur
is eveneens overbodig, want de kaartjes-
controle kan geschieden door de halte
chefs.
Eenmans-motorwagens zijn zooveel
goedkooper in aanschaffing en onderhoud
en bediening, dal wellicht zeven of acht
verbindingen per dag gegeven kunnen
woi'den tegen vijf met stoomtreinen.
Op die wijze zal het reizigersverkeer
dus bevorderd worden en niet weinig aan
groeien wanneer in de toekomst de snel-
vcr bind in gen NeuzenHoedekenskerke
Goes en Ziei'ikzeeWolfaartsdijkscb©
veerGoes zullen zijn ingelegd, zoodat
men des morgens te circa 6.30 uit Neuzen
of Ziei'ikzee vertrekkende, tc 10 uur te
Rotterdam is.
Groote voordeden geeft dus de spoor
weg voor het reizigersverkeer.
Maar ziet nu eens naar het goede
renvervoer. Hierin kan de auto het nooit
volhouden tegen den trein. Wij pakken
onze 120.000 ton bieten van daar straks
nog eens bij den kop. Een vrachtauto
Idie 5 ton vervoert, vernielt den weg in
enkele dagen volkomen, vooi'al als het
wat )/pgent. Hoe gaat het nu al, met
onze boerewagens die 1500 K.G. bieten
vervoeren? Klaagt men alom niet steen
en been over de slechte, kapot gereden
wegen? Maar dan zal het op geheel
Zuid-Bevetod één groote modderpoel zijn,
waarvan liet terugbrengen tot een goeden
weg en het onderhoud schatten gelds
zal verslinden als waarvan men nu geen
flauw idee heeft. Maar de spoorwagon
glijdt daarheen over do vasfe baan, dé
rails; zonder de wegen ook maar in 't
minste te beschadigen. Doch zelfs al
houden de wegen het uit, dan nog is
het vervoer van suikerbieten naar de
fabrieken per auto onuitvoerbaar. Er zou
den dan tijdens de campagne uit Weste
lijk Zuid-Beveland 24.000 vijf tons vrach
ten vervoerd moeten worden naar Bergen
op Zoom, Roosendaal, ,,und so weiter". Of
40.000 drietonsvrachten. En dat in 3
maanden tijd. Dus 800013000 per maand
of 375 tot 500 vrachten pel' dag. Wel,
één rit heen en teruï naar de fabriek;
met kaden en lossen inbegrepen, kost dan
ecu fatsoenlijken winterdag.
En de andere productenaardappelen,
ajuin, fruit, moeten nog veel verder dan
Roosendaal, Rotterdam, Amsterdam, straks
weer Duitschland zijn de bestemmings
oorden voor die producten. En dat zou
per auto even vlug, even economisch,
evenzeer zonder schade voor de wegen
kunnen geschieden? Een dwaas is hij
die daar „ja" op zegt.
Ongelukken. Te Lisse is Zater
dag het zesjarig zoontje van den heer
N. O. door een auto overreden en cenigo
uren daarna aan de gevolgen overleden.
Op het rangeerterrein van de cokcs-
fabi'iek tc Maastricht geraakte de 27-jarig©
remmer S. tusschen de buffers van een
trein. De ongelukkige overleed na eenige
oogcnblikken.
Gevaar] ij ke C h i n e e z e n. Zoo
als men zich herinneren zal is een a'intal
leden der Chineeschte organisatie ,,De
Drie Vingers", van wie gevaar te duchten
was voor landslieden, die tot de Bo-On
behoorden, aan boord van het stoomschip
„Oostkei'k" ingescheept en naar Hongkong
gebracht.
Nu is Lot vele'' verbazing ontdekt, dat
hier to lande weer verschillende leden der
Drie Vingers zwerven, die uit China zijn
teruggekeerd, zoo meldt de „Tel." Tevens
is- gebleken, dat zij de meest gevaarlijke
leden der organisatie zijn.
In de hoofdzaak zijn deze Chineez©n ge
signaleerd te Rotterdam, waar het hoofd
kwartier van deze vereeniging is geves
tigd.
De Rotterdamsche politie is op de hoog
te en houdt een oogje in 't zeil. Naai'
verluidt zouden ook eenige verdachte Chi-
neezen in Amsterdam gezien zijn. In ver
band met deze feilen oefent de politie
van het bureau Kattenburg scherpe con
trole uit., die zich zoowel uitstrekt tot, de
omgeving dei' emplacementen der maat
schappij „Nederland", als tot de opium
kitten in de Bantammerstraten.
•Gebleken is, dat de gevaarlijke Chi-
meezen te Marseille aan wal zijn gegaan.
Of ze de ï'eis naar hier pel' schip of per
•spoor hebben gemaakt, is niet bekend.
Wel is bekend, dat een aantal Chineezen
hier ter stede eif daar onder in de
eerste plaats de tegenwoordige voorman
van de Chineezen op de terreinen delr
Nederland ten doode zijn opgeschreven.
Mocht de politie de verdachte perso
nen op haai' weg ontmoeten, dan zullen
dezen ©ogenblikkelijk gearresteerd worden.
Geheime distilleerder ij. Be
lastingambtenaren hebben in perceel Noor-
derweg 12a te Hilversum een geheime
distilleerderij ontdekt. De gfeheele instal
latie werd in beslag genomen.
-Overleden. De strooper H. H.
die verleden week onder de Groenekan
bij Utrecht bij een gevecht met een
jachtopziener ernstig in den hals werd ge
kwetst, is gisteren in de rijksklinieken te
Utrecht overleden. De andere verwond©
strooper, zekere v. d. W., heeft de rijks
klinieken gisteren kunnen verlaten.
Brutale aanrandingen. Eeni
ge baldadigen hebben schandelijk huis
gehouden bij de weduwe K. te Radewijk.
Men gooide er de ruiten stuk, de pan-
Inen van het dak en ten slotte ging men