KLEERMAKERS WITKAM Cs. E TWAALF JRIARCHEN Ir A. KUYPER verteea leurde Saneila leurde Keper uehester eskin rdehaar keting isckenlinnen sel arte Saneila arte Serge arte Keper Manulacturenhandel vin >te niet te goed Gemengd Nieuws. it de Pers. Allerlei. I, Middelburg,J UË ZEEUW TWEEDE BLAD. GOES. VERTRAAN aan I tarieven, met het doel om daardoor de goederen, die verzonden moeten worden, en de personen, die zich verplaatsen wil len, naar den spoorweg te trekken, is dus goed gezien van de directie der Neder- landsche spoorwegen, als men de zaak be ziet uit het oogpunt van geldelijk belang dier maatschappijj en hare deelhebbers. Maar niet minder is die verlaging goed te keuren als men zich de vraag stelt wat voor het algemeen belang en het Neder iandsche volk dienstig is. Dit blijkt waar, zelfs al ging de verlaging zoo ver, dat uit de staatskas nogmaals een tekort op de exploitatie aangezuiverd zou moeten worden. Het fascisme. H. KOK te Kampen heen heden; le tweede druk VAN DOOK •rijs fl.00 iebonden fl.90 VAN DONDERDAG 26 OCT. 1922, No. 22. i in de b THIEME, chuin over de Nieuwstr.) an de allerfijnste gebruik de groot- en 25 cent berekend SPOOR WEGPOLITI EK. E«n stadgenoot schrijft ons: Enkele weken geleden zijn de tarieven voor het vervoer van. landbouwproducten per spoor, zooals wij uit onze eigene om geving weten, belangrijk verlaagd. Uit de mededeelingen, die door den Minister van .Waterstaat, bij de behandeling van de interpellatie-van Braambeek, in de Kamer zijn gedaan, weten wij dat ook de eerste stappen tot verlaging der reizigerstarieven kunnen worden verwacht. De Minister van Financiën heeft in de rnillioeneni'ede verklaard dat het tekort op de spoorweg-exploitatie moet ver dwijnen. Uitgaven en ontvangsten moeten met elkander in evenwicht worden ge bracht. Nu zullen er menschen zijn, die zeggen dat het dan toch wel heelemaal den verkeerden kant uitgaat als men thans de ontvangsten nog door tariefs verlagingen gaat verminderen, instede van ze door tariefsverhoogiag te vermeerde ren. Maai' is dit wei waar? En zelfs indien door groote tariefsverlagingen een tekort bleef bestaan, zou dat dan algeheel ver werpelijk zijn? We zullen trachten opdeze vragen een voor ieder begrijpelijk ant woord te geven. En daarbij voorbeelden kiezen uit onze omgeving. De spoorweg in Zeeland is een staats spoorweg, d. w. z. hij is destijds op Rijks kosten gebouwd. De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen bezit dien spoorweg niet in eigendom, maar 'heeft hem, zooals haai* naam aanduidt, met vele andere, van den Staat ter exploi tatie gekregen, gepacht. Over het in den aanleg gestoken kapitaal behoeft de exploileerende maatschappij geen rente te betalen. Men kan zeggen, de pacht is ge ring. Maar wel moet die maatschappij het geheele onderhoud betalen ien alle ver nieuwingen, daarnevens ook alle uitbrei dingen, zooals bijvoorbeeld voor eenige jaren de halte 'Noordkraaijeri (behalve de naai' verhouding der totale kosten kleine bijdragen, welke de omwonenden en ver dere belanghebbenden bijeen 'brachten). Behalve alle onderhoudswerken, vernieu wingen en uitbreidingen moet de maat schappij ook alle uitgaven voor salaris sen, steenkolen, enz. enz., kortom het geheele bedrijf betalen. Een oogenblik scheen het dit jaar alsof er heel weinig bietenvervoer per spoor zou zijn, omdat de tarieven voor het ver voer te hoog waren. Wat zou daarvan het gevolg zijn geweest? Misschien zegt deze of gene dat er dan, aangezien er im mers met verlies gereden wordt, minder verlies zal zijn omdat er minder gereden behoeft te worden. Maar ieder zal al wel dadelijk voor zich zeiven inzien, dat de zaak toch zoo eenvoudig niet is. Als de baan minder bereden wordt, ver slijten de rails minder en behoeven zij minder onderhoud en vernieuwing. Toe gestemd, maar daarom kan. het personeel, dat voor het onderhoud is aangewezen en dat in vasten dienst is, niet ontslagen worden. Men kan hun aantal verminderen, maar beneden een bepaalde grens kan men niet gaan, zoolang er ten minste nog één trein rijdt. En naar den toestand, dat er geen trein meer rijdt, verlang© men toch niet. Dan zal niet de rustige rust terugkeeren van vroeger jaren, van voor honderd jaren, toen er nog geen spoor wegen bekend waren, doch dan zal er hongersnood zijn en moord en doodslag, zooals nu in het ongelukkige Rusland. Een talrijk personeel voor het in orde houden van den weg zal beschikbaar moe ten blijven, ook als er enkele treinen niet of met minder rijtuigen loopen. Misschien zal dat personeel het een beetje gemak kelijker hebben. Maar zijn volle loon moet het toch hebben. Op uitgaven voor nieuwe raus en spoorspijkers en dwarsliggers wordt misschien iets bespaard. Maar die bespaiing zinkt in het niet tegenover de zooveel grootere uitgaven voor arbeids- loonen. Geen bietenvervoer beteekent dus, kort en goed, wel vermindering van ont vangsten maar wéinig of geen vermin dering van uitgaven. Nu moeten er waarschijnlijk straks weer afzonderlijke pee-treinen loopen. Dat geert weer meer uitgaven. Maar welke? Voor de exploitatie heeft men bij de spoor wegen een talrijk personeel noodig zoowel voor den stations- als voor den trein dienst. Die allen of eenigen hunner heb ben door de pee-treinen misschien een beetje meer werk, maar in vasten dienst zijnde, krijgen zij hoogstens voor dat meerdere werk extra-vergoeding als zii overuren maken. Hier staan dus tegenover meerdere ontvangsten met even groote meerdere uitgaven. De eenige rechtstreek- sche meerdere uitgave, behalve de over men is die voor de verstookte steenkolen «i het verbruikte water. Als er weinig vervoerd wordt slijten locomotieven, rijtuigen en goederenwagens minder. Wij zulten kort zijn. Hot zal wel JJi.i i jZljn' ^at personeel in de i? li a ^an mi^chien minder te doen zou hebben; dat er misschien enkelen ont- ?en, zou^'en bunnen worden; maar dat er toch ©en groot, vast personeel aanwezig zou moeten blijven en ten volle zou moe ten worden betaald. Bij weinig vervoer daten dus niet de uitgaven evenveel en bij veel vervoer stij gen zij niet evenveel. Natuurlijk gaat dit nes slechts op binnen zekere grenzen, «aar binnen die grenzen blijft de zaak v Nederlandsche spoorwegen. Verlaging van vrachtprijzen en reizigers De boeren maken een moeilijken tijd door. Hun mindere, koopkracht doet haar terugslag gevoelen niet alleen aan winke liers en ambachtslieden, maar aan allen. Zelfs de groote heeren zullen dien terug slag straks voelen, als het tijd is om hun landerijen opnieuw te verpachten. Als al- gemeene verarming intreedt, wat komt er dan van de belastingen terecht? Het is veel beter dat de staat desnoods eenige millioenen toelegt op de spoorweg-exploi tatie, dan dat heel het volk tot armoede vervalt, omdat handel en verkeer door de hooge vrachtprijzen tot stilstand worden gebracht en dientengevolge de producten onverkoopbaar zijn. Als men kon samen tellen wat dan door een ieder zal worden verloren, dan zal nog een heel ander eind bedrag gevonden worden, dan de dertig millioen, die in het duurste jaar op de spoorwegen zijn toegelegd. Maai- waarom toch vraagt de spoorweg hoogiene vruchten dam de schipper en maakt dan nog een slechte re kening daarbij De reden is heel eenvoudig, maai' schijnt door velen nooit te zijn overdacht. Als een fabriek peeën wil laten halen aan het kanaal door Zuid-Reveland (Schoorsche brug of Bonzij brug of Postbrug) dam vaart de schipper eerst over de Schelde. Die is goed beba- këna en 's nachts goed verlicht. De schip per behoeft daarvoor niet te betalen; de betaling geschiedt uit 's Bijles kas. Als de schipper te Wemeldinge of Hansweert bin nenkomt, bij dag .of bij nacht staan er sluisknechts gereed om zijn schip te schut ten. Betalen daarvoor doet hij niet; dat j personeel wordt -uit 's Rijks kan betaald. Als de afmetingen van de sluizen te klein worden omdat de schepen grooter worden, worden er nieuwe gemaakt en betaald uit 's Rijks kas. Het kanaal zelf is eerst op 's Rijks ko sten gegraven en wordt nu keurig onderhouden op kosten van 's Rijks kas. Als er bijvoorbeeld eens een ondiepte ont staat, komt er zoo gauw mogelijk een baggermolen om de vaargeul weder in orde te maken. De kosten worden betaald uit 's Rijks kas. Stel daartegenover nu eens de staats spoorwegen. Als behalve den aanleg, ook alle onderhoud en vernieuwing van de haan; alle uitbreidingen van wat te klein is geworden; alle verlichting en bewaking van overwegen en zooveel meer, eens uit "s Rijks lias werd betaald en dit alles niet door de exploiteerende maatschappij be hoefde te geschieden, - ja, dan zouden de spoorvrachten nog niet da helft bedra gen van dia welke nu amp-er loonend zijn. Met de vrachtautomobielen gaat het iets dergelijks worden, paar waar er reeds verscheidene zijn, blijkt het hoe ontzet tend zij de wegen vernielen en hoe zij' de huizen langs den weg doen scheuren. Toch betaalt de automobieleigenaar, be halve in Noord-Brabant, niets voor het gebruik van den weg, dien hij nog ver nielt bovendien. .Onderhoud en vernieu wing komen voor rekening van dengene aan wien de weg behoort, hetzij Rijk, Pro vincie, gemeente of polder. Het geld wordt uit belastingen gevonden. Waarschijnlijk hebben .velen nooit zoo overdacht dat de omstandigheden, waar onder spoorwegmaatschappij, schipper en automobieleigenaar werken moeten, ge heel verschillend en lang niet voor allen even gunstig zijn. Zij zullen nu, even(wel begrijpen, dat de goedkoope scheeps- vrachten mogelijk zijn, omdat de Staat een deel der vrachtkosten betaalt; dat ooik) de automobielbezitter voor een deel teert op de belastingpenningen van an deren. En dan zullen zij begrijpen, 'waarom wij het niet absoluut verwerpelijk zouden achten, dat de Staat ook bij vervoer per spoorweg een deel der vrachtkosten be taalde in den vorm van een gedekt tekort.' Natuurlijk is het zaak om hier het juiste midden te vinden. Aan de eene zijde de belangen van 's Rijks kas, die gevuld moet j worden door belastingheffing van de be volking; aan de andere zijde de levens belangen dier bevolking, die niet welva rend kan zijn als handel en verkeer on mogelijk is omdat er geene goede en goed koope verkeersmiddelen zijn. Juist toen wij deze dingen overdachten en neerschreven, kwam de mededeeling van den heer Weijerman over de reis van de heeren van den Bosch c.s. naar Utrecht en hun advies om de werkzaamheden tot spoorwegaanleg op Zuid-Beveland stop te zetten; kwamen ook de verschillende ingezonden stukken in de Goesche couranten los. Onze indruk is, dat de bestrijders van den spoorweg toch wel kortzichtig Waren. Eene uitzon dering maakt alleen de heer Labrijn, om dat die niet op den beganen grond ge bleven is, maar zijne fanfare over de ongetelde millioenen, die zullen verdwij nen, van een hoogen toren heeft geblazen. W elk eene groteske overdrijving. Meent de heer Labrijn nu werkelijk dat hij' op die wijze ooit iets kan bewijzen? Wat is nu de waarheid, zooals ik die zie? Laat ik beginnen met een voorbeeld, dat ieder kan nagaan. Jaren lang hebben de boeren "in de westelijke Kraaij'erts zich voor het vervoer van hunne suikerbieten en andere producten beholpen met de ha ventjes aan den Zuid-Kraaijert, den Ja- cobspolder en de Piet. Beholpen mag ik wel zeggen, want toen het station Noord- Kraaijert geopend werd, trokken dadelijk een zoo groot aantal boeren met hunne producten daarheen, dat het nu reeds een der drukste stations is op de Zeeuw- sche lijn. De boeten deden zoo omdat het in hun voordeel was. Zal het niet eveneens zoo gaan in Heinkenszand en 's Heerenhoek, in O'vezande en Driewegen, in Nisse en 's Gravenpolder? Krabbendijke heeft een haven. Wie on zer heeft evenwel niet jaar op jaar gezien, dat het station aldaar nochtans haast be graven lag onder de bieten. Waarom zal het in Nieuw dorp, Borsselen, Ellewouts- dijk, Oudelande, Baai-land, Hoedekensker- ke, Wolpbaartsdijk en Wemeldinge niet evenzoo gaan, zij het op de eene plaat3 wat meer en op de andere plaats wat min der. De haven van Krabbendijke is klein, is gebrekkig zegt men. Hoevele van de haventjes op de kust van Zuid-Beveland zijn beter? E«' worden in Krabbendijke meel' bieten verbouwd. Waarom? Omdat ze behoorlijk weggevoerd kunnen worden. Nu suiker bieten welhaast weder het best loonende gewas zullen zijn, zullen nu de boeren in het binnenland van Zuid-Beveland zich ook niet met graagte nog meer op die loonende cultuur toe gaan leggen, als zij maar gelegenheid hebben om hun bieten snel en gemakkelijk af te leveren? Wie, die met de boerderij bekend is, zal be weren dat het hetzelfde is of de boer, omdat hij toch paarden en wagens aan zijn eigen heeft, tien minuten vei' moet rijden met een voer of anderhalf uur. Het is wel bedenkelijk als de belastingheei'en blijk geven geen begrip te hebben van de bedrijfsonkosten der boerderij. Ook voor den boer is tijd geld en zijn paarden en wagens houdt hij werkelijk ook niet voor niemendal- De spoorvrachten zijn hoog. Maar de directie der Nederiandsche Spoorwegen beeft getoond de teekenen dei' tijden te verstaan. Zij blijkt te weten dat tarief verlaging vermeerdering van vervoer brengt, dat tarief verlaging niet alleen voor haar .maatschappij zelve voordeelig zal zijn, maar ieen algemeen groot volksbelang- is; dat tariefverlaging van zegenrijke wei', king zal zijn voor de volkswelvaart. De exploitatie der spoorwegen op Zuid- Reveland zal niet loonend zijn. Waarom niet? Op welken grond hebben bewoners van Zuid-Beveland zoo weinig vertrou wen in hun eigen land? Waarom zal het hier slechter gaan dan in andere deefcn van Nederland? Is niet bijvoorbeeld de N o oi'd - O o st erlo caal s po or weg, die de heiden in ©en uithoek van Drenthe doorsnijdt, in d© eerste plaats de oorzaak van de op komst dier streek, maar bovendien loo nend? En dan nog, als de exploitatie dei' spoor wegen op Zuid-Beveland eens een niet loonende was? Waai' zij niet worden een afzonderlijke tramweg, maar een onder deel van het groote geheel der Neder- Landsche spoorwegen, daar zullen zij eerst tot een lastpost worden voor de staats kas, indien de andei'e lijnen, alle te zamen, ook geen winst geven. En dan nog," als de Nederiandsche spoorwegen alle te zamen verhes geven, maai' landbouw en handel kunnen zich daarentegen roeren omdat et' snel en goed koop vervoer van goederen mogelijk is, zal dan het tekort niet gedragen knnnen worden door een bevolking, die niet tot armoede wordt gebracht omdat zij blijft zitten met onverkoopbare producten? Als dan het Nederiandsche volk belas ting moet betalen om dat tekort te dragen,, dan zal Zuid-Beveland mede kunnen be talen omdat het mede door de spoor welvaart geniet. Deze ontboezeming, deze tweede helft van dit artikel, moest mij van het hart. Zij is neergeschreven in den avond van 23 October, nadat ik de Goesche bladen van dien dag dag gelezen had. De heeren op hun villa's overtuig ik wel niet. Mijn meening bied ik de nog werkende bevol king van Zuid-Beveland ter overdenking aan. Zelfs al heeft inen de grenzen van de noodzakelijke verdediging overschreden, dan nog is men niet strafbaar, indien dit het onmiddellijk gevolg is geweest van hevige gemoedsbeweging, door de bedoel de aanranding veroorzaakt. De commissaris gelooft niet, dat het in Hilversum noodig zal blijken van dit recht giebriiik te maken, doch acht het nuttig èn voor den aangerande èn voor den boos wicht, dit te vermelden. Een veeg teeken. De Hilversum- sche commissaris van politie ziet den toestand gedurende den komenden winter blijkbaar donker in. Hij neemt aan, dat de criminaliteit dan zal toenemen en deelt in 'een communiqué mede, dat hij reeds bijzondere maatregelen heeft getroffen om te trachten, dit dreigende gevaar zooveel doenlijk te beperken, waarbij hij hoopt op de medewerking dei' ingezetenen. Verschillende wenken worden gegeven, zooals behoorlijk afsluiten van deuren en blinden, voor afgelegen villa's en fabrie ken het aanschaffen van een goeden waak- of politiehond, enz. Aangeraden wordt, geen geld of gelds waardige papieren in de woning: te bewa ren, hetgeen te gemakkelijker is, nu de girodienst en bankinstellingen zoo gemak kelijk de zorg daarvoor op zich nemen. Wanneer er ïs ingebroken, wordt in overweging gegeven, zelf geen onderzoek in te stellen en geen der voorwerpen op de plaats des mlsdrijfs te betasten, i Niet in de vertrekken of gangen, waar het misdrijf is gepleegd, te loopen, doch onmiddellijk de politie te waarschuwen. Aan te bevelen voor bejaarde of hulpbe hoevende menschen is een telefoonverbin ding op de slaapkamer. Geboden door de verdediging van eigen of eens .an ders lijf of goed tegen oogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding, mag de aan- I rander straffeloos neergelegd worden. Een opmerkelijk verschijnsel. Het is opvallend, constateert de ,,N. Haagsche Crt.", hoe weinig opbouwende kracht er in het buitenland practise!) van het socialisme is uitgegaan. Dat het in vele landen, die in den oorlog zijn betrokken geweest, slecht ge steld is, is natuurlijk voor een goed deel het gevolg van de opofferingen, die men zich van 1914 tot 1918 heeft moe ten getroosten. Maar nu had m'en toch idaar, waar door revolutie de sociaal-democratie aan het roer kwam, mogen verwachten dat er een regenereerende kracht van het volk was uitgegaan. D:och niets daarvan werd gezien. Juist geheel het tegendeel. Jn 1918 zag het er in de centrale landen slecht uit. Na dien tijd zonken zij echter steeds dieper, zoowel moreel als economisch. Laat men nu eens één ding ook maar noemen, dat als te waardeeren vrucht van het socialistisch optreden in ,die lan den te prijzen valt. Dat ,is er eenvoudig niet. Die klassetegenstellingen zijn nergens zoo scherp. De ellende is nergens zoo groot. De vrijheid ligt geknot. Indien er hier of daar nog eens iets gebeurt, $at weer een vleugje .verade ming geeft, dan is het .meestal het werk van „kapitalisten". Men denke aan het contract, dat Stinnes nu afsloot. Het verschijnsel is zeer opmerkelijk. Natuurlijk hebben wij' nooit veelverwach ting van het socialisme gehad. jVIaar in ieder geval hadden wij gedacht, dat het tiiumpheerend, eenig élan zou geven, jzJoo-> als onmiskenbaar de Fransche Revolutie gedurende eenige jaren aan de .Fransche natie een wonderbare opleving heeft gege ven, ook reeds voordat Napoleon er zich meester van .maakte. Maar ook zelfs dit wordt gemist. Het is alles misère. v. De beloften worden niet vervuld, de tegenstellingen spitsen zich nog scherepr toe, het volk vindt geen J)aat, de toe komst is troosteloos. Het is, voor ieder die de zaken objectief wil bezien, een reuzen-fiasco, zooals pogj zelden in de wereldgeschiedenis 'is .ver toond. En het gekste is, dat de socialisten hier een praats maken, alsof hun buiten- landsche vrienden de wereld gered, jn plaats van haar van den .wal in de sloot geholpen te hebben. Veiligstelling van den gulden. In de Millioenen-nota van Minister De Geer, komt een passage voor, die in den laatsten tijcl al herhaaldelijk is geciteerd. Zij luidt als volgt: „Hij (de Minister) vertrouwt, dat de noodige medewerking van de Staten-Gene- raal tot de voorgenomen maatregelen zal worden verkregen, en dat ook de bij. deze begrooting reeds aangebrachte be sparingen zullen worden bezien in het licht van de volstrekte noodzakelijkheid om te komen tot een sluitend budget. Te ontkennen valt niet, dat belangen van al lerlei aard, cultureele, hygiënische-, so ciale, defensieve, daardoor minder afdoen de zullen worden behartigd dan in normale omstandigheden het geval had 'kunnen zijn. Doch bedacht behoort te worden, dat het grootste cultureele, hygiënische, so ciale en defensieve belang '.op dit oogen blik is de veiligstelling: yan den gulden." Deze woorden, zegt de N. Haagsche Crt. zijn waard, om1 aandachtig gelezen en overdacht te worden. Zonder twijfel zullen onze tegenstanders hun best doen om het voor te stel len, alsof de Christelijke jjtolitiek hier verloopt in het reinste materialisme. „De veiligstelling van den gulden". Is het niet door en door materialistisch? Zeker. 'Even materialistisch als wan neer men bij een drenkeling door kunst middelen poogt de ademhaling weer op gang te brengen. Even materialistisch, als wanneer men 'i» vermoeiden reiziger die dreigt te bezwijken van honger en ontbering, kleedt en voedt en verwarmt. Even materialistisch als wanneer men gelden bijeenbrengt omi kerken en scholen en zending te onderhouden. Even materia listisch als wanneer rmen een fatsoenlijk gezin, dat in financieele moeilijkheden verkeert, kapitaal verschaft om zich weer bovenop te werken. Even materialistisch als wanneer mien een jongen man van goe den aanleg een beurs geeft, om daaruit te studeeren. Even materialistisch ten slotte als wanneer een geleerde, een kunstenaar, een predikant, een staats man eet en drinkt om in 't leven te blijven. Men ziet elders, hoe heel het cultuur leven inzinkt en dreigt te bezwijken, om dat het geld zijn waarde heeft verloren. Algeheele verarming van de overgroote meerderheid der burgerij is daarvan het gevolg. 'tZijn meest minderwaardige in dividuen, die van de inflatie profijt heb ben. Alle energie wordt gedood, alle spaarzaamheid verdwijnt. Heel het leven wordt ontredderd. En daartegen moet, met Gods hulp-, ons volk beschermd worden. Een van de middelen daartoe is het maken van een sluitende begrooting en het in de practijk uitvoeren daarvan. Primum vivere, deinde philosophari blijft -een spreuk, die onaantastbaar is. (Eerst leven, daarna philosofeeren.) De Regeering mag zich dan ook door geen enkele aantijging uit het veld laten slaan. Het belang des volks ga voor alles. "En dat eischt een budget zonder tekort. Merkwaardig is de weerzin, die zich in schier alle landen openbaart tegen de in grijpende staatsbemoeiing, waarvan onze tijd getuige'is. Het blijft niet langer hij vreedzame be- toogen en protesten. Hier en daar wordt reeds de Revolutio naire weg betreden om den staat tot te rugtrekken te bewegen. Zoo is het rumoerig fascisme, dat door zijn gewelddaden ver buiten Italië's gren zen aandacht trekt, doortrokken van een neiging om andere staatsopvattingen te doen baanhreken. Een der leiders, de algemeene secretaris Michele Branchi, toekende onlangs het streven van het fascisme, dat niet wil klassenstrijd, maar ©en optrekken van de producenten tegen de klaploopers, aldus: „Voor de socialisten is de staat slechts een overgangseenheid naar de interna tionale gemeenschap, terwijl voor ons de staat een definitieve eenheid is in den begrensden vorm der natie. Naast "Hit fundamenteel© onderscheid tussclien het socialistisch en fascistisch begrip is er' ook nog een absoluut onderscheid in de beschouwing over de functies en de rechtskracht van den Staat. De socia listen willen een bureaucratischen staat, die alles in één hand vei'eenigt. Voor ons is het particulier initiatief belang rijker. Volgens pns behoort de Staat slechts voor d© handhaving van het recht voor het onderwijs en de landsverdedi ging zorg te dragen, de orde te hand haven naar- binnen en den Staat te 'be schermen naar huiten. De economische kwesties moet de staat aan de particu liere ondernemers overlaten". Zoo staan wij' voor het merkwaardige feit, dat het fascisme de oud-liberale op vatting van den klappermansstaat met ge weld zoekt te verbreiden. „Rotterdammer". De vrouw in Japan. Dat het lot dei' vrouw in Japan ver van benijdens waardig is, werd reeds meermalen gezegd en geschreven. De heer Van Kol deelt in zijn boek „Oud en Nieuw Japan" vele bijzonderheden mee over de positie van het vrouwelijk geslacht in het land van de „Rijzende Zon"! Hij schrijft o.a.: „Een school van eenwen heeft het leven der Japaiische vrouw gemaakt tot het le ven ©ener slavin, yerkeerende in absolute dienstbaarheid eerst van haar vader en daarna van haar man, dan wel van haar zoon. Die plicht van gehoorzaamheid druk te zijn stempel op allen, zoowel op de vrouw der laagste als op die der hoogste klassen; allen moeten sloven voor haar heer en meester. Alle rechten van gelijk heid waren haar onthouden, zoowel wet telijke als maatschappelijke, en al mocht op eerstgenoemd gebied ©enige verbetering zijn. gekomen, op het laatste terrein is die ongelijkheid onverzwakt gehandhaafd." Reeds op straat en in het openbaar ver- beer is dat waar te nemen. „Eenmaal reisde ik uren lang in een coupé van den trein, waarin een Japansch' generaal met zijn vrouw en kind was ge zeten. Gedurende meer dan acht uren sprak hij met haar nagenoeg geen enkel woord, gaf haar nu en dan alleen een wenk om het venster te openen, zrjn tabak aan te geven, couranten te koopen, enz. En toen een ander officier als reisgezel binnentrad, vermeed deze zorgvuldig haar aan te kijken, laat staan toe te spreken. Een medelijdend jongmensch, die in een volle tram opstaat om zijn plaats af te staan aan een vrouw, die een kind op den rug draagt, weet niet hoe het behoort: het is immers gebrek aan waardigheids- gevoel een vrouw zoo te behandelen. Te genwoordig komt daarin, .althans in d© groote steden, eenige verbetering. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, doch deze bevestigen den regel. Kleine attenties, die men bij ons een damé bewijst, bewijst daar de vrouw aan den heer des huizes. Gaat zij, bij wijze van uitzondering, te voet wandelen met haar man, dan moet zij steeds een weinig achter hem blijven, nooit naast hem gaan. Zij moet de zwaJ© parapluie dragen, en als het regent, soms op haar teenen loopen om het hoofd van haar Sejgneur te beschermen. Een man, die inplaats van zijn vrouw, een pakje zou dragen, wordt eenvoudig bespot en uitgelachen." Wat is een roman? Het Duitsche weekblad „Jugend" .geeft de volgende geestdriftige definitie: Een Duitsche roman is een boek, waarin twee menschen in het eerste hoofdstuk elkaar willen hrfnben. Zij krijgen elkaar echter niet voor het laatste. Een Fransche roman is een boek, waar in twee menschen in het eerste hoofdstuk elkaar dadelijk krijgen en van het tweede tot het laatste hoofdstuk willen zij elkaar niet meer hebben. Een Amerikaansche roman is een boek, waarin twee menschen elkaar in het eerste hoofdstuk willen hebben, zij krijgen el kaar dadelijk en zoo blijft het tot het einde. Een Russische roman echter is een boek waarin twee menschen elkaar noch willen hebben, noch krijgen, en hiermede worden 150 treurig gestemd© bladzijden gevuld.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1922 | | pagina 5