$o li Woensdag 15 October 1911 37e Jaargan? Buitenland. Staten-Generaal. Binnenland. Drukkers-Exploitanten OOSTERBAAN LE COINTRE - GOES Bureaux: LaWgie Vorststraat 6870, Goes Tel.: Redactie mo. 11Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Telt no. 259 Ve Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f 3.— Losse nummers f 0.05 P r ij' s der Advertentie n: 1—4 regels f 1.20, elke regel meer 30 et Bij abonnement belangrijke korting. Stervend Rusland. In. tortel ijken dank ontvangen van Mej. J D te Wemeldinge f2.50. Een familie te Wissekerke (N.-B.) f 7.50. Ook verzuimden wij teem bedrag van f 7.50, dat wij verant woord hadden, bij een vorig totaal te voegen; zoodat thans 't totaal bedrag voor de nieuwe zending is f23.50. HET Z.-B. LOCAALSPOOR. Er wordt in den laatsten tijd in ons blad en elders actie gevoerd tegen don verderen voortgang van den bouw der Zuid-Bevelandsche spoorwegen. Meer malen is door de tegenstanders de pen gevoerd, terwijl Ook een piaar voor standers zich hebben doen hooren. Wij hebben ons van het plaatsen van onderschriften onthouden. Men zal het ons 'dan ook wel niet euvel duiden, dat wij op onze beurt odk even onze meening zeggen over deze aangele genheid, wetende als wij zijn, dat wij spreken zooals velen denken. Al dadelijk beeft bet ons onaange naam aangedaan, dat die actie aan vankelijk in het geheim is gevoerd. Uit het eerste ingezonden stut van de hoeren v. d. Bosch c. s. blijkt dat niet eens zij, die heeten instemming te heb ben betuigd met den oproep van den 'heer Pilaar te 'Kiapclle, samen zijn ge weest. De nu vereenigde beeren zijn "door den heer Pilaar uitgenoodigd om met hem ten aanval te gaan, maar heb ben va.n niemand eenig miandaat ge kregen. Deze heeren meenen, dat de behoefte aan een spoorweg niet. zoo dringend is. Maar gelijk reeds de 'heer de Regt in ons nomlmter Van gis teren terecht opmerkte allen op een na hebben het voorrecht om in de onmiddellijke nabijheid van een spoorwegstation te wonen. Eenigen hunner hebben bovendien nog^ 'n auto mobiel of p,aard-en-rijtuig ter beschik king, als zij zich ergens heen willen begeven. Wij meenen, dat zij althans zeker niet de meest aangewezen be oordeelaars zijn om uit te maken, wel ke behoefte zij hebben die, daar ver achteraf, in den zak zooals de heer Wellernan zegt van Zuid-Beve land wonen en die van alle openbare yerkeers- en transportmiddelen nage noeg verstoken zijn. Er moet bezuinigd worden; nieuwe werken mogen niet. worden onderno men. Maar dit. is geen nieuw werk. Het is reeds jaren in voorbe reiding de uitvoering' is aangevangen. Het is geen luxe-werk maar een werk, dat hoognoodig is, de behoefte, waar aan reeds vele jaren is gevoeld. De streek heeft zijn deel in de kosten toegezegd; Staat, Provincie, Neder- landsche Spoorwegen evenzoo; allen zijn bereid hun deel te blijven staan. Nu gaan eenige heeren in het verbor gen met liet advies tot de Nederland- jche Spoorwegen om de gedane toe zeggingen te niet te doen, al het reeds verrichte werk in den steek te laten en daarmede Zuid-Beveland voordanste jaren verbetering van verkeersmidde len te onthouden, achterop te doen geraken. Do heeren beroepen zich op. de (hoo ge belastingen. Zeker, die zijn hoog. Maar, om de gemeente Goes eens als voorbeeld te nemen, met de bijdrage voor den spoorweg iop de begrooting:, kan toch reeds de Hoofdelijke Omslag over 1923 aanmerkelijk verlaagd. En die verlaging had nog grooter kunnen zijn, wanneer niet juist een deel der nu voor belastingverlaging, zelfs ten koste Van de volkswelvaart actie voe rende heeren zich aan de Goesche be lastingen hadden onttrokken, zonder de voordeelen, welke Goes aanbiedt, te missen. De tijden zijn moeilijk. Maar dit is meer zoo geweest. Onze vaderen ech ter versaagden dan niet. Zij spraken als CoenEnde desespereert niet. Met den heer Wellernan zijn wij van meening', dat achter de wolken toch schijnt de zon. Haat evenwel Zuid- Beveland waken, dat niet kortzichtig heid zijn toekomst voor jaren Ver duistert. Het gevaar, dat' de actie der zeven heeren zal slagen is gering Toch wadhte het. niet tot. het te laat isTegenover de heeren, die niet voor gaan blijken te zeggen, .welke stappen zij in doen, zij het waakzaam'! Wie toeft dit geschreven? Zoo vraagt Het Centrum. Men kijke nu niet eerst naar het ant woord, zegt het blad, maar leze eerst. Om tot het doél te geraken, dat de werklieden zich hebben voorgesteld toten z'e zich organiseerden, zijn er nogal te veel die meer vertrouwen stellen in het geweld dan in de gezonde rede. De staking was destijds het eenige middel om onze eischen te doen gelden. Er moest dus wel gebruik van worden gemaakt. Maar op wat liep het uit? Meestal op niets, tenzij op miserie en lij den. De middelen, die men van na den oorlog is beginnen te gebruiken en die men heeft kunnen gebruiken, dank zij de versterking onzer organisaties, hebben meer afdoende en belangrijker uitslagen gegeven. Het zijn immers maar de beko men uitslagen die tellen mogen. Wij leefden in vollen kïisistijd; de toe stand was heel slecht en om de verover de voordeelen te behouden, diende men de koelbloedigheid te vereenigen met de stoutmoedigheid en geen enkele voorzorg te verwaarloozen. Ir eens bi'ak een zonnestraal door de wolkende 'kolen gingen gemakkelijk weg, men sprak zelf van opslag. De kro nen zouden dus ook door die herneming worden beïnvloed en aanstonds werd er bij de mijnkommissie een vraag om loons- verhooging ingediend. Niettegenstaande het noodgeschrei van enkelen, werd de vraag om 8 pet. loonsverhooging op de basis van Mei 1.1. aangenomen. Weer eens te meer heeft de rede het gewonnen op het geweld. Wil dat nu zeggen, dat we geen ander wapen meer gebruiken willen dan dit der onderhandelingen? Neen, onder de mid delen, om noodzakelijke en nuttige her vormingen te bekomen blijft nog altijd de staking ingedeeld, maar de ondervin ding der talrijke en harde stakingen heeft ons allen geleerd dat men er slechts als uiterste middel gebruik va;n moet maken. Daar ligt juist het misgedacht van vele werklieden, die denken dat ze, van zoo dra er spraak is van een verbetering te eischen, zoo maar seffens naar staking moeten grijpen. Dat men zich eens voor altijd diep in 't hoofd prentte, dat de staking niet het eerste, maar wel het laatste, en allerlaat ste der te gebruiken middelen is. Dit princiep is zoo redelijk, dat het i-n de statuten is geschreven van al de syn- difeaten der wereld en het er ook de nood zakelijkste grondslag van uitmaakt. 't Is de onderhandeling en de bespre king tusschen de partijen die de werkers beweging kenschetst; er is geen enkel incident van min of meer behang dat niet begint of eindigt met bespreking of on derhandelingen tusschen werkgevers en vertegenwoordigers der werknemers. Kijkt maar even naar de groote stakin gen in Engeland, Duitschland, de Veree nigde Staten, enz. Niet enkel met het doel aan de werk lieden het leed en ontberingen, die een staking meebrengen te besparen, moet men de staking als uiterste aan te wen den middel aannemen, maar ook omdat een verstandige bespreking, de rede het geweld moet beheerschen. Elke rechtvaardige, gegronde en 'ver wezenlijkbare werkliedeneisch bevat in zich-zelf een overredingskracht, die alles overtreft. De nieuwe politiek der werkersbewe ging verplicht haar de sociale verschijn selen die de wereld beroeren te volgen' 'en te bestudeeren. De argumtentatie is niet meer van sentimenteelén aard, maar wordt - geput uit de economische feiten zelf. Het geweld kan voor enkelen een af god zijn of een gemakkelijk middel om de volksgunst te winnen, maar de onder vinding heeft meer dan genoeg bewezen, dat wanneer het geweld van de rede niets weten wil, het ten nadeele van de massa werkt. Welnu, herhaalt het r.-fc. blad, wie heeft dit geschreven? Antwoord: Le Peuple, hoofdorgaan der Belgische socialisten, in zijn nummer van Zaterdag 14 October 1922. Vertaling van den Vlaamschen „Tijd". Of de ondervinding ook wijs maakt: zij heeft zelfs het geheele beginsel van don klassenstrijd om hals gebracht. De Commissie valn Herstel naar Berlijn. Die Commissie van herstel heeft, na drie zittingen te hebben gewijd aan een officieele bespreking van de voorstellen, bij haar ingediend door de gedelegeerden van Engeland en Frankrijk en van andere denkbeelden, in den loop der beraadsla gingen geopperd, met algemeene stemmen besloten zich naar Berlijn te begeven teneinde met- de Daitsche regeering de maatregelen te bespreken, welke de coml- missie noodig acht om het evenwicht in de begrooting te verzekeren en een stabilisatie van 'de mark te verkrijgen. De toestand is dus Wel ernstig. Intus schen heeft ook de D|uitsche regeering aan verschillende buitenlandsche finan- cieele deskundigen een uitnoodiging ge richt om in Berlijn bijeen te komen tot het houden eener bespreking in zake de stabilisatie van de Mark. Die namen der uitgenoodigde deskundigen worden voor- loopig nog geheim gehouden. Het nieuwe Engelsche kabinet. 'Het nieuwe Engelsche kabinet is saam- gesteld. De voornaamste ministers zijn de volgenden: Bonar Law, eerste minister; burggraaf Cave, lord-kanselier; lord Sa lisbury, lord-president van den Geheimen Raad en leider van de regeeringspartijl in het ïloogerhuisBaldwin, kanselier van de schatkist; Bridgeman, minister van binnenlandsche zaken; de hertog van De vonshire, koloniën; burggraaf Peel, mi nister van Indië; lord Curzon, buitenland sche zaken; lord Derby, oorlog; sir Philip Lloyd Greame, handel; Amery, marine sir Arthur Boscawen, openbare gezond heid; sir Robert Sanders, landbouw. San ders was tot nu toe „whipi" van de partij'; Bridgeman is minister van mijnwezen geweest. Er zijn nog verscheiden minister-por tefeuilles te vergeven, terwijl ook een aantal onder-staatssecretarissen nog niet js benoemd. Uitgewezen. Meer dan 15.000 Joodsohe gezin nen zijn uit Hongarije uitgewezen. On der toezicht van de politie zullen deze uitwijzingen worden doorgevoerd. 5000 Joden zullen zich op 30 October hij de politie te melden hebben en wei-volgens over de grenzen worden ge zet. Onder hen bevinden zich Gustav Ehrlich, beleend lid van den gemeen teraad van Boedapest, en Heinrich Zu- dker, voorzitter van de orthodoxe Joodsche gemeente in de Hongaarsch'e hoofdstad. Een interventie bij den minister-president Bethlen ten gunste der Joden leverde geen resultaat op. Een koning als redder. Victor Emmanuel, koning van Ita lië heeft zich dezer dagen onderschei den door de menschlievende wijze, waarop (hij eenige in nood verkeerende visschers uit (het gevaar gered heeft. Ter hoogte van San Rossere hij Pisa dreigde namelijk een vissdhers- vaartuig te vergaan. De koning', die het vaartuig van de kust af, in gevaar zag, verkeeren, ijlde met een touw in de nan cl toe ten Wierp dit, 'toen (hij (dicht genoeg de plaats, waar het vaartuig lag, genaderd was, aan de visschers toe. Zijn dochters, prinsesse Yolanda en prinses Mafalda, hielpen hun va,- der (het Vaartuig naar de kust te [halen. In San possore, gelegen aan den mond van de Arno, brengt de Italiaansche koninklijke (familie elk jaar den herfst door. Korte berichten. Donderdag a.s. wordt het Engel sche parlement ontbonden. De candi- daatstelling voor de nieuwe verkiezin gen (heeft (Zaterdajg 4 November plaats, de verkiezingen 15 November. De bij eenkomst van het nieuwe parletatent is op 20 November vastgesteld. De conferenties te Berlijn tus schen Wirtih en de partijleiders hebben nog niet tot een resultaat geleid. Het heet, dat Wirth de Duitsche binnen landsche politiek in nieuwe banen wil leiden, hetzij door het instellen van een grootere coalitie, hetzij door de vorming van een boven de partijen staand kabinet,. Die socialisten van hun kant bereiden een politiek en econo mische program voor en stellen de aanvaarding daarvan als Voorwaarde voor hun verder aanblijven aan de regeerin'g. Terwijl het te Parijs en gtehteet Noord- en Noord-Oost-Frankrijk mooi, mjaar koud, droog' weer is, geniet het Zuiden van Frankrijk yan een onge wone warmte, zij het dan ook totet veel regen. Tweede Kamer. Nadat de beide spoorwegmoties zoo als reeds gemeld waren verworpen, gin gen met snelle vaart 'hen aantal kleine ontwerpen onder den hamer door, o.a. tot het leggen van ©en bouwverbod op gronden, aan of dichtbij d© rijkswegen gelegen, dat tot wering van besmettelijke pluimveeziekten (de dreigende hoender- cholera met name) en tot opheffing van de Kamers van Arbeid. Na een kwijnend bestaan van een kwart eeuw, waarin het afdoend heeft getoond, een mislukking te zijn, is dit instituut, dat aanvankelijk be oogde arbeidsconflicten uit de wereld te helpen en tenslotte niets meer was dan een overbodig inlichtingsbureau, met stille trom verdwenen. Ook haalde minister Aalberse er zijn vyijziging der stoomwet door, al werd het belangrijkste artikel slechts met 4534 st. aangenomen (vrijwel rechtslinks). Be langhebbenden moeten voortaan in de kos ten van toezicht op de stoomketels bij dragen. Toen kwam het belangrijke ontwerp tot beslechting der Arbeidsgeschillen, waar door zooveel mogelijk' stakingen worden voorkomen. Dhr Boon, zeker sprekend na mens den Vrijheidsbond, wa,s er tegen, vooral omdat de bemiddelaar het enquête recht krijgt. Wat is de Vrijheidsbond tegen woordig reactionair! Meerdere sprekers wa ren er voor. De S.D.A.P. was wat wan trouwend. Christel ij k Sociale en Christ e- 1 ijk Democratische Partij. Zaterdag werd te Leeuwarden eien sa menkomst gehouden van enkele provin ciale voormannen uit bejde partijen, ten einde de mogelijkheid te onderzoeken om te komen tot de oprichting van één par tij, welke beide groepen zal omvatten. Het resultaat der besprekingen was, dat de levensvatbaarheid van dit plan zeer groot werd geacht, zoodat getocht zal worden deze zaak verder bij de lande lijke partijen aanhangig te maken. Vaca ntie-toeslag ambtenaren Raden van Arbeid. De Msb. verneemt, dat de verzekerings raden in opdracht van den Minister Van Arbeid aan de Raden van Arbeid bericht hebben, dat op prijs zou worden gesteld hiet niet meer verleenen van vacantie- toeslag, een en ander op bezuinigings- ovei'wegingen. Men verzekert ons, dat deze wensch vrijwel op algemeen verzet uit de raden van arbeid stuit. In de eerste plaats zijn die bedragen waardoor bezuinigd wordt niet van zoo grooten omvang, omdat aan de minst bezoldigden deze toelage werd verschaft, ten tweede wordt van de amb tenaren der raden gevraagd een intensie vere arbeid, nu voor het vertrekkende personeel meestal zelfs geen tijdelijke krachten worden aangesteld, een inten sievere arbeid" die het goed gebruik van, vacantia niet tot luxe bestempelt. Ten slotte zullen ook bij dezen maatregel weer de minst bezoldigden dubbel getroffen worden, die ook evenals de ambtenaren nog een verhooging van de pensioenkor ting te wachten zijn. Land- en T u i n b o u wo n ge v a 11 e n- wet. De Minister van Arbeid heeft bepaald dat ,;le aangifte, bedoeld in art. 53 der Land- en Tuinbouwongevallenwet 1922, door de werkgevers, die een bedrijf uit oefenen, dat verzekeringsplichtig is krach tens art. 11 dier wet, moet geschieden: in dien het bedrijf is aangevangen vóór 1 November 1922, tusschen 1 November en 1 December 1922, en indien het bedrijf is aangevangen op of na 1 November 1922, binnen veertien dagen na den aanvang van het bedrijf. Bezuiniging. Wij hebben in den loop van de vorige week aan Het Volk een bericht ontleend over bezuinigingsmaatregelen, die met in Een gezonden eetlust verwekken Foster's Maagpillen, welke zórg dragen voor behoorlijke vloeiing der gal en afvoer der opgehoopte stoffen. Prijs f0.65 per flacon, alom verkrijgbaar. 5 gang van 1 Januari bij de onder het de partement van marine ressorteerende diensten zullen worden ingevoerd. Het zelfde blad vult dit bericht thans in dier voege aan, dat deze maatregelen niet al leen zijn getroffen voor het departement van marine, maar voor alle departemen ten. Het zou hier een algemeen besluit van den ministerraad gelden. Dit besluit zou dan buitendien met ingang van 1 Januari a.s. voor groepen lager perso neel de 51-urige werkweek voorschrijven. Van salarissen gesp!roken! Het is wel opmerkelijk, schrijft men aan het Hbld., dat bij de Kamerdebatten over het spoorwegtekort geen aanmerking is gemaakt op de te hooge salarissen, der hoogere spoorwegambtenaren. Een af- deelingSchef geniet een salaris van mini mum f 4500 en maximum f 9000, welk maximum) in ongeveer tien jaren wordt bereikt. Hetzelfde salaris genieten de in genieurs eerste' klasse. De inspecteurs en de ingenieurs tweede klasse hebben tractementen knot een minimum van f 4000 en een maximum! van f 6500. De hoofdinspecteurs, hoofdingenieurs en de chefs van een bijzondere aL'deeling, zooals centrale controle en algemeene comptabiliteit beginnen met een salaris van f5000 en het maximum is onbe paald doch gaat boven de f9000. De tractementen der chefs van een der diensten zooals dienst der exploitatie, dienst van weg en werken en dienst van tractie spannen de kroon; dezen bedragen; toch in minimum' f8000 en het maximum) is onbepaald doch gaat boven de f 12.000. Die ambtenaren 'hadden toch reeds vóór 1914 een maximum salaris 'van f 12.000. Dergelijke salarissen zijn te hoog; geen enkel particulier bedrijf dat zulke hooge salarissen uitkeert en bij het Rijk zijn dergelijke salarissen zeldzaam. Men vergelijke daarmede maar eens de salarissen voorkomende in het Bezoldi gingsbesluit voor Burgerlijke Rijksamb tenaren. Een secretaris-generaal van een De partement van algemeen bestuur, een hoogleeraar, een commissaris der Konin gin, een Raadsheer bij den Hoogen Raad, genieten als tractement evenveel als een afdeelingschef of een ingenieur bij de Nederlandsche Spoorwegen. De President van de Rechtbank te Utrecht heeft nog) minder dan een der talrijke afdeelingjs- chefs waarmede de hoofdbureaux der spoorwegen te Utrecht bevolkt zijn. De Derde Klasse. De Haagsche redacteur van „Het Han delsblad" (de heer Elout) schrijft: In de vergadering der Tweede Kamfer van 19 October heeft blijkens de Hande lingen de (soc.-democratische) heer Van der Waerden o.a. gezegd: Het liefst zou ik natuurlijk geen klas sen willen hebben, zooals in de Ram van Amsterdam naar Haarlem, waar tegen absoluut geen bezwaar blijkt te bestaan. Het groote voordeel daarvan zal zijn, dat menschen, die nu verplicht zijn derde klasse te reizen, ook eindelijk eens in een fatsoenlijke coupé zullen zitten, waar zij niet levensgevaarlijk door iqïkaar worden gehotst. Wij moeten deze voorstelling van de te genwoordige dercte-klassewagens volstrekt bestrijden. I)ie zouden (blijkelijk) geen „fatsoenlijke coupés" hebben en men zou daarin „levensgevaarlijk door elkaar wor den gehotst"! Nu reist schrijver dezes reeds sedert verscheidene jaren, op zeld zame uitzonderingen na, steeds derde klasse en hij kan getuigen dat de voor stelling van den socialisti schen spreker op pure fantasie berust. Men heeft wat minder ruimte en men zit wat harder dan in de andere klassen, maar overigens reist men uitstekend in de derde. En de eenige maal dat wij, in al die jaren, on a inderdaad bijna „levensgevaarlijk" ge- holst voelden, was onlangs in eep tweede klasse-coupé, waarin we (met een sup pletie-kaartje) waren gaan zitten om in het gezelschap van eenige vrienden te kunnen blijven. De wagen werd onrust- battend geslingerd. Maar hoe kan zoo'n „democraat", die zelf op 's Rijks kosten eem eerste-klasste- abonnemerit heeft (tegen f880 per jaar) ook oordeelen over de derde klasse 1 Hij moest dat dan echter ook liever overlaten aan „proletariërs", zooals wij. (Tenzij, voegen wij er bij, dr v. d. Waerden, ten spijt van zijn vrij eerste- klasse-biljet, derde klasse reist, wat niet is te denken, want Het Handelsblad, heeft gelijk zrjm voorstelling in zake de derde klasse is er glad naast). r

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1922 | | pagina 1