$o li Woensdag 15 October 1911 37e Jaargan?
Buitenland.
Staten-Generaal.
Binnenland.
Drukkers-Exploitanten
OOSTERBAAN LE COINTRE - GOES
Bureaux: LaWgie Vorststraat 6870, Goes
Tel.: Redactie mo. 11Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Telt no. 259
Ve Zeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f 3.—
Losse nummers f 0.05
P r ij' s der Advertentie n:
1—4 regels f 1.20, elke regel meer 30 et
Bij abonnement belangrijke korting.
Stervend Rusland.
In. tortel ijken dank ontvangen van Mej.
J D te Wemeldinge f2.50. Een familie te
Wissekerke (N.-B.) f 7.50. Ook verzuimden
wij teem bedrag van f 7.50, dat wij verant
woord hadden, bij een vorig totaal te
voegen; zoodat thans 't totaal bedrag voor
de nieuwe zending is f23.50.
HET Z.-B. LOCAALSPOOR.
Er wordt in den laatsten tijd in ons
blad en elders actie gevoerd tegen don
verderen voortgang van den bouw der
Zuid-Bevelandsche spoorwegen. Meer
malen is door de tegenstanders de
pen gevoerd, terwijl Ook een piaar voor
standers zich hebben doen hooren.
Wij hebben ons van het plaatsen van
onderschriften onthouden. Men zal het
ons 'dan ook wel niet euvel duiden,
dat wij op onze beurt odk even onze
meening zeggen over deze aangele
genheid, wetende als wij zijn, dat wij
spreken zooals velen denken.
Al dadelijk beeft bet ons onaange
naam aangedaan, dat die actie aan
vankelijk in het geheim is gevoerd.
Uit het eerste ingezonden stut van de
hoeren v. d. Bosch c. s. blijkt dat niet
eens zij, die heeten instemming te heb
ben betuigd met den oproep van den
'heer Pilaar te 'Kiapclle, samen zijn ge
weest.
De nu vereenigde beeren zijn "door
den heer Pilaar uitgenoodigd om met
hem ten aanval te gaan, maar heb
ben va.n niemand eenig miandaat ge
kregen. Deze heeren meenen, dat de
behoefte aan een spoorweg niet. zoo
dringend is. Maar gelijk reeds de
'heer de Regt in ons nomlmter Van gis
teren terecht opmerkte allen op
een na hebben het voorrecht om in
de onmiddellijke nabijheid van een
spoorwegstation te wonen. Eenigen
hunner hebben bovendien nog^ 'n auto
mobiel of p,aard-en-rijtuig ter beschik
king, als zij zich ergens heen willen
begeven. Wij meenen, dat zij althans
zeker niet de meest aangewezen be
oordeelaars zijn om uit te maken, wel
ke behoefte zij hebben die, daar ver
achteraf, in den zak zooals de
heer Wellernan zegt van Zuid-Beve
land wonen en die van alle openbare
yerkeers- en transportmiddelen nage
noeg verstoken zijn.
Er moet bezuinigd worden; nieuwe
werken mogen niet. worden onderno
men. Maar dit. is geen nieuw
werk. Het is reeds jaren in voorbe
reiding de uitvoering' is aangevangen.
Het is geen luxe-werk maar een werk,
dat hoognoodig is, de behoefte, waar
aan reeds vele jaren is gevoeld. De
streek heeft zijn deel in de kosten
toegezegd; Staat, Provincie, Neder-
landsche Spoorwegen evenzoo; allen
zijn bereid hun deel te blijven staan.
Nu gaan eenige heeren in het verbor
gen met liet advies tot de Nederland-
jche Spoorwegen om de gedane toe
zeggingen te niet te doen, al het reeds
verrichte werk in den steek te laten
en daarmede Zuid-Beveland voordanste
jaren verbetering van verkeersmidde
len te onthouden, achterop te doen
geraken.
Do heeren beroepen zich op. de (hoo
ge belastingen. Zeker, die zijn hoog.
Maar, om de gemeente Goes eens als
voorbeeld te nemen, met de bijdrage
voor den spoorweg iop de begrooting:,
kan toch reeds de Hoofdelijke Omslag
over 1923 aanmerkelijk verlaagd. En
die verlaging had nog grooter kunnen
zijn, wanneer niet juist een deel der
nu voor belastingverlaging, zelfs ten
koste Van de volkswelvaart actie voe
rende heeren zich aan de Goesche be
lastingen hadden onttrokken, zonder
de voordeelen, welke Goes aanbiedt,
te missen.
De tijden zijn moeilijk. Maar dit is
meer zoo geweest. Onze vaderen ech
ter versaagden dan niet. Zij spraken
als CoenEnde desespereert niet.
Met den heer Wellernan zijn wij van
meening', dat achter de wolken toch
schijnt de zon. Haat evenwel Zuid-
Beveland waken, dat niet kortzichtig
heid zijn toekomst voor jaren Ver
duistert. Het gevaar, dat' de actie
der zeven heeren zal slagen is gering
Toch wadhte het. niet tot. het te laat
isTegenover de heeren, die niet voor
gaan
blijken te zeggen, .welke stappen zij
in doen, zij het waakzaam'!
Wie toeft dit geschreven?
Zoo vraagt Het Centrum.
Men kijke nu niet eerst naar het ant
woord, zegt het blad, maar leze eerst.
Om tot het doél te geraken, dat de
werklieden zich hebben voorgesteld toten
z'e zich organiseerden, zijn er nogal te
veel die meer vertrouwen stellen in het
geweld dan in de gezonde rede.
De staking was destijds het eenige
middel om onze eischen te doen gelden.
Er moest dus wel gebruik van worden
gemaakt. Maar op wat liep het uit?
Meestal op niets, tenzij op miserie en lij
den. De middelen, die men van na den
oorlog is beginnen te gebruiken en die
men heeft kunnen gebruiken, dank zij de
versterking onzer organisaties, hebben
meer afdoende en belangrijker uitslagen
gegeven. Het zijn immers maar de beko
men uitslagen die tellen mogen.
Wij leefden in vollen kïisistijd; de toe
stand was heel slecht en om de verover
de voordeelen te behouden, diende men
de koelbloedigheid te vereenigen met de
stoutmoedigheid en geen enkele voorzorg
te verwaarloozen.
Ir eens bi'ak een zonnestraal door de
wolkende 'kolen gingen gemakkelijk
weg, men sprak zelf van opslag. De kro
nen zouden dus ook door die herneming
worden beïnvloed en aanstonds werd er
bij de mijnkommissie een vraag om loons-
verhooging ingediend. Niettegenstaande
het noodgeschrei van enkelen, werd de
vraag om 8 pet. loonsverhooging op de
basis van Mei 1.1. aangenomen.
Weer eens te meer heeft de rede het
gewonnen op het geweld.
Wil dat nu zeggen, dat we geen ander
wapen meer gebruiken willen dan dit der
onderhandelingen? Neen, onder de mid
delen, om noodzakelijke en nuttige her
vormingen te bekomen blijft nog altijd
de staking ingedeeld, maar de ondervin
ding der talrijke en harde stakingen heeft
ons allen geleerd dat men er slechts als
uiterste middel gebruik va;n moet maken.
Daar ligt juist het misgedacht van vele
werklieden, die denken dat ze, van zoo
dra er spraak is van een verbetering te
eischen, zoo maar seffens naar staking
moeten grijpen.
Dat men zich eens voor altijd diep in
't hoofd prentte, dat de staking niet het
eerste, maar wel het laatste, en allerlaat
ste der te gebruiken middelen is.
Dit princiep is zoo redelijk, dat het i-n
de statuten is geschreven van al de syn-
difeaten der wereld en het er ook de nood
zakelijkste grondslag van uitmaakt.
't Is de onderhandeling en de bespre
king tusschen de partijen die de werkers
beweging kenschetst; er is geen enkel
incident van min of meer behang dat niet
begint of eindigt met bespreking of on
derhandelingen tusschen werkgevers en
vertegenwoordigers der werknemers.
Kijkt maar even naar de groote stakin
gen in Engeland, Duitschland, de Veree
nigde Staten, enz.
Niet enkel met het doel aan de werk
lieden het leed en ontberingen, die een
staking meebrengen te besparen, moet
men de staking als uiterste aan te wen
den middel aannemen, maar ook omdat
een verstandige bespreking, de rede het
geweld moet beheerschen.
Elke rechtvaardige, gegronde en 'ver
wezenlijkbare werkliedeneisch bevat in
zich-zelf een overredingskracht, die alles
overtreft.
De nieuwe politiek der werkersbewe
ging verplicht haar de sociale verschijn
selen die de wereld beroeren te volgen'
'en te bestudeeren. De argumtentatie is
niet meer van sentimenteelén aard, maar
wordt - geput uit de economische feiten
zelf.
Het geweld kan voor enkelen een af
god zijn of een gemakkelijk middel om
de volksgunst te winnen, maar de onder
vinding heeft meer dan genoeg bewezen,
dat wanneer het geweld van de rede niets
weten wil, het ten nadeele van de massa
werkt.
Welnu, herhaalt het r.-fc. blad, wie heeft
dit geschreven?
Antwoord: Le Peuple, hoofdorgaan der
Belgische socialisten, in zijn nummer van
Zaterdag 14 October 1922.
Vertaling van den Vlaamschen „Tijd".
Of de ondervinding ook wijs maakt:
zij heeft zelfs het geheele beginsel van
don klassenstrijd om hals gebracht.
De Commissie valn Herstel naar Berlijn.
Die Commissie van herstel heeft, na
drie zittingen te hebben gewijd aan een
officieele bespreking van de voorstellen,
bij haar ingediend door de gedelegeerden
van Engeland en Frankrijk en van andere
denkbeelden, in den loop der beraadsla
gingen geopperd, met algemeene stemmen
besloten zich naar Berlijn te begeven
teneinde met- de Daitsche regeering de
maatregelen te bespreken, welke de coml-
missie noodig acht om het evenwicht
in de begrooting te verzekeren en een
stabilisatie van 'de mark te verkrijgen.
De toestand is dus Wel ernstig. Intus
schen heeft ook de D|uitsche regeering
aan verschillende buitenlandsche finan-
cieele deskundigen een uitnoodiging ge
richt om in Berlijn bijeen te komen tot
het houden eener bespreking in zake de
stabilisatie van de Mark. Die namen der
uitgenoodigde deskundigen worden voor-
loopig nog geheim gehouden.
Het nieuwe Engelsche kabinet.
'Het nieuwe Engelsche kabinet is saam-
gesteld. De voornaamste ministers zijn de
volgenden: Bonar Law, eerste minister;
burggraaf Cave, lord-kanselier; lord Sa
lisbury, lord-president van den Geheimen
Raad en leider van de regeeringspartijl
in het ïloogerhuisBaldwin, kanselier van
de schatkist; Bridgeman, minister van
binnenlandsche zaken; de hertog van De
vonshire, koloniën; burggraaf Peel, mi
nister van Indië; lord Curzon, buitenland
sche zaken; lord Derby, oorlog; sir Philip
Lloyd Greame, handel; Amery, marine
sir Arthur Boscawen, openbare gezond
heid; sir Robert Sanders, landbouw. San
ders was tot nu toe „whipi" van de partij';
Bridgeman is minister van mijnwezen
geweest.
Er zijn nog verscheiden minister-por
tefeuilles te vergeven, terwijl ook een
aantal onder-staatssecretarissen nog niet
js benoemd.
Uitgewezen.
Meer dan 15.000 Joodsohe gezin
nen zijn uit Hongarije uitgewezen. On
der toezicht van de politie zullen deze
uitwijzingen worden doorgevoerd.
5000 Joden zullen zich op 30 October
hij de politie te melden hebben en
wei-volgens over de grenzen worden ge
zet. Onder hen bevinden zich Gustav
Ehrlich, beleend lid van den gemeen
teraad van Boedapest, en Heinrich Zu-
dker, voorzitter van de orthodoxe
Joodsche gemeente in de Hongaarsch'e
hoofdstad. Een interventie bij den
minister-president Bethlen ten gunste
der Joden leverde geen resultaat op.
Een koning als redder.
Victor Emmanuel, koning van Ita
lië heeft zich dezer dagen onderschei
den door de menschlievende wijze,
waarop (hij eenige in nood verkeerende
visschers uit (het gevaar gered heeft.
Ter hoogte van San Rossere hij
Pisa dreigde namelijk een vissdhers-
vaartuig te vergaan. De koning', die
het vaartuig van de kust af, in gevaar
zag, verkeeren, ijlde met een touw in
de nan cl toe ten Wierp dit, 'toen (hij (dicht
genoeg de plaats, waar het vaartuig
lag, genaderd was, aan de visschers
toe. Zijn dochters, prinsesse Yolanda
en prinses Mafalda, hielpen hun va,-
der (het Vaartuig naar de kust te [halen.
In San possore, gelegen aan den mond
van de Arno, brengt de Italiaansche
koninklijke (familie elk jaar den herfst
door.
Korte berichten.
Donderdag a.s. wordt het Engel
sche parlement ontbonden. De candi-
daatstelling voor de nieuwe verkiezin
gen (heeft (Zaterdajg 4 November plaats,
de verkiezingen 15 November. De bij
eenkomst van het nieuwe parletatent
is op 20 November vastgesteld.
De conferenties te Berlijn tus
schen Wirtih en de partijleiders hebben
nog niet tot een resultaat geleid. Het
heet, dat Wirth de Duitsche binnen
landsche politiek in nieuwe banen wil
leiden, hetzij door het instellen van
een grootere coalitie, hetzij door de
vorming van een boven de partijen
staand kabinet,. Die socialisten van hun
kant bereiden een politiek en econo
mische program voor en stellen de
aanvaarding daarvan als Voorwaarde
voor hun verder aanblijven aan de
regeerin'g.
Terwijl het te Parijs en gtehteet
Noord- en Noord-Oost-Frankrijk mooi,
mjaar koud, droog' weer is, geniet het
Zuiden van Frankrijk yan een onge
wone warmte, zij het dan ook totet
veel regen.
Tweede Kamer.
Nadat de beide spoorwegmoties zoo
als reeds gemeld waren verworpen, gin
gen met snelle vaart 'hen aantal kleine
ontwerpen onder den hamer door, o.a.
tot het leggen van ©en bouwverbod op
gronden, aan of dichtbij d© rijkswegen
gelegen, dat tot wering van besmettelijke
pluimveeziekten (de dreigende hoender-
cholera met name) en tot opheffing van
de Kamers van Arbeid. Na een kwijnend
bestaan van een kwart eeuw, waarin het
afdoend heeft getoond, een mislukking te
zijn, is dit instituut, dat aanvankelijk be
oogde arbeidsconflicten uit de wereld
te helpen en tenslotte niets meer was dan
een overbodig inlichtingsbureau, met stille
trom verdwenen.
Ook haalde minister Aalberse er zijn
vyijziging der stoomwet door, al werd het
belangrijkste artikel slechts met 4534
st. aangenomen (vrijwel rechtslinks). Be
langhebbenden moeten voortaan in de kos
ten van toezicht op de stoomketels bij
dragen.
Toen kwam het belangrijke ontwerp tot
beslechting der Arbeidsgeschillen, waar
door zooveel mogelijk' stakingen worden
voorkomen. Dhr Boon, zeker sprekend na
mens den Vrijheidsbond, wa,s er tegen,
vooral omdat de bemiddelaar het enquête
recht krijgt. Wat is de Vrijheidsbond tegen
woordig reactionair! Meerdere sprekers wa
ren er voor. De S.D.A.P. was wat wan
trouwend.
Christel ij k Sociale en Christ e-
1 ijk Democratische Partij.
Zaterdag werd te Leeuwarden eien sa
menkomst gehouden van enkele provin
ciale voormannen uit bejde partijen, ten
einde de mogelijkheid te onderzoeken om
te komen tot de oprichting van één par
tij, welke beide groepen zal omvatten.
Het resultaat der besprekingen was, dat
de levensvatbaarheid van dit plan zeer
groot werd geacht, zoodat getocht zal
worden deze zaak verder bij de lande
lijke partijen aanhangig te maken.
Vaca ntie-toeslag ambtenaren
Raden van Arbeid.
De Msb. verneemt, dat de verzekerings
raden in opdracht van den Minister Van
Arbeid aan de Raden van Arbeid bericht
hebben, dat op prijs zou worden gesteld
hiet niet meer verleenen van vacantie-
toeslag, een en ander op bezuinigings-
ovei'wegingen.
Men verzekert ons, dat deze wensch
vrijwel op algemeen verzet uit de raden
van arbeid stuit. In de eerste plaats zijn
die bedragen waardoor bezuinigd wordt
niet van zoo grooten omvang, omdat aan
de minst bezoldigden deze toelage werd
verschaft, ten tweede wordt van de amb
tenaren der raden gevraagd een intensie
vere arbeid, nu voor het vertrekkende
personeel meestal zelfs geen tijdelijke
krachten worden aangesteld, een inten
sievere arbeid" die het goed gebruik van,
vacantia niet tot luxe bestempelt. Ten
slotte zullen ook bij dezen maatregel weer
de minst bezoldigden dubbel getroffen
worden, die ook evenals de ambtenaren
nog een verhooging van de pensioenkor
ting te wachten zijn.
Land- en T u i n b o u wo n ge v a 11 e n-
wet.
De Minister van Arbeid heeft bepaald
dat ,;le aangifte, bedoeld in art. 53 der
Land- en Tuinbouwongevallenwet 1922,
door de werkgevers, die een bedrijf uit
oefenen, dat verzekeringsplichtig is krach
tens art. 11 dier wet, moet geschieden: in
dien het bedrijf is aangevangen vóór 1
November 1922, tusschen 1 November en
1 December 1922, en indien het bedrijf is
aangevangen op of na 1 November 1922,
binnen veertien dagen na den aanvang van
het bedrijf.
Bezuiniging.
Wij hebben in den loop van de vorige
week aan Het Volk een bericht ontleend
over bezuinigingsmaatregelen, die met in
Een gezonden eetlust
verwekken Foster's Maagpillen, welke zórg
dragen voor behoorlijke vloeiing der gal
en afvoer der opgehoopte stoffen. Prijs
f0.65 per flacon, alom verkrijgbaar. 5
gang van 1 Januari bij de onder het de
partement van marine ressorteerende
diensten zullen worden ingevoerd. Het
zelfde blad vult dit bericht thans in dier
voege aan, dat deze maatregelen niet al
leen zijn getroffen voor het departement
van marine, maar voor alle departemen
ten. Het zou hier een algemeen besluit
van den ministerraad gelden. Dit besluit
zou dan buitendien met ingang van 1
Januari a.s. voor groepen lager perso
neel de 51-urige werkweek voorschrijven.
Van salarissen gesp!roken!
Het is wel opmerkelijk, schrijft men
aan het Hbld., dat bij de Kamerdebatten
over het spoorwegtekort geen aanmerking
is gemaakt op de te hooge salarissen,
der hoogere spoorwegambtenaren. Een af-
deelingSchef geniet een salaris van mini
mum f 4500 en maximum f 9000, welk
maximum) in ongeveer tien jaren wordt
bereikt. Hetzelfde salaris genieten de in
genieurs eerste' klasse. De inspecteurs
en de ingenieurs tweede klasse hebben
tractementen knot een minimum van
f 4000 en een maximum! van f 6500.
De hoofdinspecteurs, hoofdingenieurs
en de chefs van een bijzondere aL'deeling,
zooals centrale controle en algemeene
comptabiliteit beginnen met een salaris
van f5000 en het maximum is onbe
paald doch gaat boven de f9000.
De tractementen der chefs van een der
diensten zooals dienst der exploitatie,
dienst van weg en werken en dienst van
tractie spannen de kroon; dezen bedragen;
toch in minimum' f8000 en het maximum)
is onbepaald doch gaat boven de f 12.000.
Die ambtenaren 'hadden toch reeds vóór
1914 een maximum salaris 'van f 12.000.
Dergelijke salarissen zijn te hoog; geen
enkel particulier bedrijf dat zulke hooge
salarissen uitkeert en bij het Rijk zijn
dergelijke salarissen zeldzaam.
Men vergelijke daarmede maar eens de
salarissen voorkomende in het Bezoldi
gingsbesluit voor Burgerlijke Rijksamb
tenaren.
Een secretaris-generaal van een De
partement van algemeen bestuur, een
hoogleeraar, een commissaris der Konin
gin, een Raadsheer bij den Hoogen Raad,
genieten als tractement evenveel als een
afdeelingschef of een ingenieur bij de
Nederlandsche Spoorwegen. De President
van de Rechtbank te Utrecht heeft nog)
minder dan een der talrijke afdeelingjs-
chefs waarmede de hoofdbureaux der
spoorwegen te Utrecht bevolkt zijn.
De Derde Klasse.
De Haagsche redacteur van „Het Han
delsblad" (de heer Elout) schrijft:
In de vergadering der Tweede Kamfer
van 19 October heeft blijkens de Hande
lingen de (soc.-democratische) heer Van
der Waerden o.a. gezegd:
Het liefst zou ik natuurlijk geen klas
sen willen hebben, zooals in de Ram
van Amsterdam naar Haarlem, waar
tegen absoluut geen bezwaar blijkt te
bestaan. Het groote voordeel daarvan
zal zijn, dat menschen, die nu verplicht
zijn derde klasse te reizen, ook eindelijk
eens in een fatsoenlijke coupé zullen
zitten, waar zij niet levensgevaarlijk
door iqïkaar worden gehotst.
Wij moeten deze voorstelling van de te
genwoordige dercte-klassewagens volstrekt
bestrijden. I)ie zouden (blijkelijk) geen
„fatsoenlijke coupés" hebben en men zou
daarin „levensgevaarlijk door elkaar wor
den gehotst"! Nu reist schrijver dezes
reeds sedert verscheidene jaren, op zeld
zame uitzonderingen na, steeds derde
klasse en hij kan getuigen dat de voor
stelling van den socialisti schen spreker
op pure fantasie berust. Men heeft wat
minder ruimte en men zit wat harder dan
in de andere klassen, maar overigens
reist men uitstekend in de derde. En de
eenige maal dat wij, in al die jaren, on a
inderdaad bijna „levensgevaarlijk" ge-
holst voelden, was onlangs in eep tweede
klasse-coupé, waarin we (met een sup
pletie-kaartje) waren gaan zitten om in
het gezelschap van eenige vrienden te
kunnen blijven. De wagen werd onrust-
battend geslingerd.
Maar hoe kan zoo'n „democraat", die
zelf op 's Rijks kosten eem eerste-klasste-
abonnemerit heeft (tegen f880 per jaar)
ook oordeelen over de derde klasse 1
Hij moest dat dan echter ook liever
overlaten aan „proletariërs", zooals wij.
(Tenzij, voegen wij er bij, dr v. d.
Waerden, ten spijt van zijn vrij eerste-
klasse-biljet, derde klasse reist, wat niet
is te denken, want Het Handelsblad,
heeft gelijk zrjm voorstelling in zake
de derde klasse is er glad naast). r