Kina-Wijn Kerknieuws. Holberg Holberg Holberg Holberg Fa A, S, J. O E IC KI Rs JUWELIER R. VERHOOG Gouden m Zilveren Werken, Horloges en Armbandhorloges. HUIS met ERF en TUIN, L. B. VAN HOOTE, „.VA'AV.Hu. „DE AREND" is het orgel bij uitnemendheid omdat: orgels het oor streelen door een wonder- vollen toonjuichend, vol en toch week orgels, steeds met goud bekroond, onge ëvenaard zijn wat betreft constructie, speelaard en duurzaamheid: orgels geleverd worden in zeer fraaie kasten; met 10 jaar garantie, desge- wenscht op gemakkelijke voorwaarden. GOES UTRECHT vh. J. M. VAN KEMp£H ZONEN LANGE DELFT B 138 - MIDDELBURG f Levering van Medailles op tik gebied. Eigen Atelier voor reparatiën en Graveer-inrichting. Heeren Landbouwers. Gelegenheid tot drogen van uw Aardappelen en Kriel. zeer versterkende wijn voor zieken en herstellenden. Openbare Verkooping. partij Loopvarkens en Biggen en een partij nieuwe Houtwaren Woensdag 25 October 1922, in het openbaar verkoopen, een Hnis en Erf$ eenig Meubilair, Donderdag 26 October 1922, publiek velleu en verkoopen: SAFE-DEpOSIT SPAARBANK 3.60 6/o RE^TE DEPOSITO'S: tLangeburg B 12, Middelburg. Telefoon No. 517, publiek verkoopen: een Woonhuis met Erf een gedeeltelijken netten Inboedel, Wormen „Fermitan" d.i. een soort jachtacte vroeg, ge dreigd te zullen neerschieten indien deze zich niet dadelijk verwijderde. Terwijl hij deze bijzonderheden aangaande den hor logemaker V. vertelde, toonde Z. ons in het bietenveld ter rechterzijde van de wo ning, van den verslagene de met bloed doorweekte plek, waar Van Gorkum na het noodlottige schot was neergevallen. Het heele voorval heeft zich, aldus de verklaringen van den ooggetuige Z., onge veer als volgt toegedragen. Van Gorkum, die bezig was appelen te plukken zag op een gegeven moment een volwassen man en een jongen van naar schatting 14 jaar op zijn land verschijnen. De man droeg een geweer, terwijl de jongen een polsstok met zich voerde. Uit een en ander meende v. Gorkum, te moe ten opmaken, dat hij hier met jagers te doen had. Op een vraag van Van Gorkum of hij het „schild" van den jager mocht zien antwoordde deze ontkennend. Beido mannen werden tenslotte handgemeen. De jager, die kwam te vallen, richtte zich echter plotseling op en loste toon op eenige meters afstand een schot in de richting van Van Gorkum, die onmiddel lijk ter aarde stortte. Dit alles speelde zich in een minimum van tijd voor de oogen van Van G's vrouw af, die, aldus de oog getuige Z., wonder boven wonder niet gedeerd werd, niettegenstaande zij eenige meters achter haar man stond. De ge tuige Z.f die bemerkte, dat Van Gorkum zich naar den jager V. spoedde om diens schild te vragen, riep zijn buurman nog toe: „Piet, wees voorzichtig, want hij is in staat je neer te schieten". Die waar schuwing kwam echter te laat, want voor Z. eigenlijk wist, wat er gebeurd was, lag Van Gorkum reeds badende in zijn bloed op den grond. Van de verwarring, welke onder de inmiddels toegeschoten bewo- nera heerschte, maakte V. gebruik om kalm, alsof er niets gebeurd was weg te gaan. Later heeft hij zich, zooals wij reeds meldden, bij den commissaris van politie te Velp aangemeld en werd hij in voor- loopige bewaring gesteld. C.Tel.") Een. lage temperatuur. Prof. Kamerlingh Onnes deelde in een vergadering te Londen mede, dat hij een temperatuur van slechts 0.82 graad boven het absolute nul punt heeft weten voort te brengen. Over preeklezen. In de „Bazuin" komt het volgende artikel, onderteekend door S. Alland, voor: tWas een poosje geleden, dat het advies van wijlen Prof. Rutgers over 't preeklezen bekend werd, toen ik bij den ouden onder wijzer Uterbaen den avond doorbracht. Ik deed het altijd, wanneer ik vacantie had. De oude man was mijn leermeester geweest, later mijn raadsman en nu begroette hij me als vriend, telkens als ik hem bezocht. Hij was een wijs man met veel ervaring, die voor en in 's Heeren Gemeente had ge arbeid uit liefde voor het Evangelie, dat ook hem de blijde boodschap geworden was. Op den avond dan, toen ik hem bezocht, begon ik te spreken over 't preeklezen en wat in die dagen hoofden en harten bezig hield. „Weet je", zei de oude heer Uterbaen, „'k sta altijd verbaasd, dat God ons zegent, al wenden wij ons tot dwaasheden en maken Gods Woord krachteloos". „Dat de predikanten dienaren des Woords zijn, ja, we betuigen het gaarne. Maar let eens op, hoe vaak het voorkomt, dat men juist het ambt veracht. Men eert menigmaal den redenaar, maar niet den man, die het Woord brengt van zijn zender. Men heeft ontzaglijk veel op met den man, die hij ons vaak een avondje passeert, maar tolt hem niet als herder en leeraar. Juist als hij in het ambt optreedt, vindt hij menigmaal miskenning en bestrijding. En toch, nietwaar, we gaan niet naar Gods Huis, om het daar eens aangenaam te hebben voor ons zelf. Dan kan ons kerkgaan een uiting zijn van egoïsme. En dan behoef ik niet te zeggen, dat de redenaar op den voorgrond treedt, en zijn boodschap, die hij van zijn Zender ontving, niet ten volle wordt gewaardeerd. En de getrouwe leeraar wil niets anders zijn dan instrument, dat heb ik velo malen gezien. De oude meester Uterbaen zat op z'n praatstoel en dan gaf hij uit den schat van zijn vele ervaringen. 't Viel me dus niet moeilijk hem verder aan de praat te krijgen over 't preeklezen. „Wel meneer Uterbaen, u hebt toch ook wel preek gelezen?" vroeg ik. En toen begon zijn verhaal, dat ik hier weergeef. Men kan er op aan, dat de feiten getrouw zijn medegedeeld. Maar wie vraagt: Wahr gebeurde het? die krijgt geen antwoord, zoomin van meester Uterbaen als van mij. „Preeklezen, propos, heb je wel van Da van den Bergh gehoord, ik bedoel Dr Mr W. v. d. Bergh van Voorthuizen? Niet veel? Welnu, koop dan 't boekje van D. de Wit, uitgegeven bij Libertas, dan kun je veel leeren. Die ging getrouw op onder 't preeklezen of onder 't oefenen van een züner ouderlingen, die een stichtelijk woord sprak, als Dr van den Bergh zelf verhinderd was te preeken, wegens ongesteldheid. Hoe ik dat weet? 'k Was wel eens gelo geerd te Arnhem, toen Dr van den Bergh te Schaarsbergen stond als dominee. Op Zondag wandelden we naar Schaars bergen, om den man te hooren, wiens naam door velen met achting en eerbied werd genoemd. We zouden met onze vrienden eens „te gast gaan". Maar in de plaats van den gevlerden leeraar op den kansel, zagen we een eenvoudigen boer, die ouderling was, achter den lessenaar komen en de dominee nam plaats in de kerkeraadsbank. We hoorden een hoogst eenvoudig woord, getuigend van de liefde Gods en de verloren heid des zondaars, die zulk een liefde ver smaadt van nature. Maar we zagen een leeraar, die de woorden van den eenvoudigen spreker als 't ware indronk. Natuurlijk, wij waren wel wat teleurge steld; maar we spraken Dir van den Bergh na kerktijd Jn zijn pastorie, en toen stond ik verbaasd. Wat had die man genoten 1 Zijn hart vloei de over van dankbaarheid over 't gehoorde, 't Klinkt me nog in de ooron: „De boodschap •v,ain 't Evangelie te mogen hooren, hoe moest liet ons tot dank stemmen 1 Als wij maar instrument willen zijn als we die boodschap brengen en als hoorders zien op den Zender, dio menschen als instrument wil gebruiken, om ons toe te roepen: Wendt u tot Mij en wordt behouden, dan is 't goed". „En ik mocht zegen wegdragen van 't woord van onzen geliefden ouden broeder". Zoo sprak Dr van den Bergh.... ook over preeklezen en 't eenvoudige woord van hen bejaarden ouderling. Dit moet ik je eens vooruit zeggen; want het trof mij zeer. En nu m ij n preeklezen. Ja, ik heb het zeer veel gedaan. Wij hadden een Gemeente, die vaak vacant was. Als een ouderling moest lezen ging ik met vrouw en kinderen, als ze mee konden, naar de kerk. Wij gingen dan op met de Gemeentenaar Gods Huis. Er moest dan heel wat zijn, als we verzuim den. Anderen doden niet alzoo. Zij bleven thuis, omdat er geen dominee was, dan konden ze zelf ook wel een preek thuis lezen. Ik weet, dat velen toch geen preek lazen, maar een voorwendsel namen, om onze onderlinge bijeen komsten na te laten. De ouderling, die ge woonlijk las, begon wat oud te worden, en zijn stem zwak, zoodat het lezen hem zwaar viel. Toen moest meester „voor 't bankje". Hij was wel geen ouderling, maar zijn stem was goed en hij kon ook voorgaan in 't gebed, zooals men zeide. En ik lieh preeken gelezen als de dominee in een vacante Kerk optrad, als hij ziek was, en dan gedurende de vele, soms langdurige vacatures. De Gemeente kwam vrij -goed op onder 't lezen, vooral in 't begin. Later verminderde het wat. Men maakte aanmerking, omdat ik geen oude preeken las. Er waren er, die „Vader Groenewegen" wil den, hooren, diens preeken las genoemde ouderling ook. Dit was zoo. Van hem heb ik verschillende „leerredenen" van Groenewe gen gehoord, maar 't getal was niet groot, zoodat we vaak dezelfde preek te hooren kregen. Maar ik volgde 't besluit van den Kerke raad, die preeken liet lezen van nog levende predikanten en oen bepaalden bundel aanwees. Daartegen nu protesteerde men, en bleef uit de kerk. Dit „lichte" brood smaakte den mensch niet, spraken ze. Verreweg de meesten bleven onder 't lezen opgaan en 'k vernam wel eens, dat de een of ander een zegen had weggedragen. Maai- 'k werd ouderling, 't Was of de aan merkingen toen vermeerderden, die men op de preeken had, die gelezen werden. Jonge menschen begonnen te praten over psychologischo preeken. Die moesten ze heb ben, zoowel van dominees als van preeklezers. 'k Moet eerljjk bekennen, dat ik nooit van hen te weten ben gekomen, wat ze bedoelden. Ik heb er naar gevraagd, wat dat voor pree ken waren, maar ze haspelden zooveel door elkaar, dat mjj duidelijk bleek, dat de vrienden op geen tienen na wisten wat psychologische preeken waren. Die jonge menschen kwamen ook in den Kerkeraad, En toen begon men er eens over te praten, of 't niet goed was, dat de ouder lingen om de beurt lazen. En toon een der broederen zeer veel ambitie kreem om ook „voor to gaan." begonnen zelfs Kerkeraads- leden de gelezen preeken scherp te critiseeren. Onder elkaar spraken spmmigen over zeer „lichte" preeken. Daardoor kon de Gemeente niet gesticht worden. „Ja, zie je", zoo sprak er een zelfs, „als Kerkeraadslid moet-je wel naar de kerk gaan, anders" Die dingen werden me bekend. Doch ik meende goed te doen, me voorhands te hou den, of ik niets wist. Op een Maandag, nadat ik weer gelezen had, sprak me een man aan, die gezag had onder ons volk. Hij zei: „Meester Uterbaen, 'k hab altijd veel achting voor u gehad, maar als je weer zulke preeken leest als gisteren, dan kom ik onder uw lezen niet meer in de kerk". Ik antwoordde bedaard: „Dat ligt voor uw rekening, broeder", en ging heen. Een paar maanden later las ik dezelfdo preek, en wat gebeurde Toen was de preek zóó goed, dat de broeder, die zoo ernstig bezwaar had, me op den schouder klopte en betuigde„Dkt was een mooie preek, zóó tnioet u ze altijd lezen. Ik heb ervan genoten en ben er door gesticht". Maar onder de broederen van den Kerke raad ging het niet goed. Ze spraken onder elkander de wenscheljjkheid uit, dat een tweetal ouderlingen, oen vriend van mjj en ik zelf, zouden aftreden en niet herkozen worden. Dg ouden moesten ei* eens uit. De psychologische preeken kwamen weer voor den dag en de lichte preeken. De broeders, die men op! het oog had, wil den gaarne van hun ambt ontheven wor den en gaven dit zelfs te kennen. In dien tijd preekte in onze alweer vacante gemeente Ds N. te N. Men hoorde hem altijd zeer graag, liep met hem weg. Den Zondag na 't optreden van Ds N. te N. moest ik weer Jezen ón ik nam, een preek van dien dominee-i Toen de kerk uit was, stonden we als Kerkeraad nog bij 't platform, de broeders keken wat rond en zeiden niets over de preek, 'k Zag, dat ze niet voldaan, waren. Hun gelaat wees het (uit. de ge lezen preek deugde niet. Daarom vroeg ik den broederen, ,of deze preek nu was geweest, geschikt ,voor de Gemeente. „Zie broeders," zei ik, p,u komt in verschillende deelen van de Gemeente,! en weet wat noodig ik, zeg dus wat er mocht ontbreken aan hot gelezene, en geef mij dan raad, hoe de preek moet zijn." „Och, antwoordde een der ouderlingen, „elke Gereformeerde preek is goed. Deze was Gereformeerd en dus goed". Maai' ik wilde meer weten en drong dus aan op broederlijken raad. Dat bi'acht een ouderling aan 't spreken die 't veel had over de lichte kost. Hij sprak; „Als je goed© kost wilt heb ben, dan moet je preeken lezen als van Ds N te. N., dien wu Zondag (gehoord hebben". De meest© broeders stemden hier mee in. Toen haalde ik de preek voor den dag en liet het titelblad zien. 't Was er een van Ds N. te N. Een dia ken kon niet nalaten te zeggen: „Dat lesje van den meester zal ons heugen, maar 'tis verdiend broeders". Zoo gaat het vaak met lezen enook met preeken. Maar ik ben 't met onzen ouden kos ter eens, die zei: „Als 't van binnen maar goed gestemd is, is de preek wel goed. Wie bidt om een zegen voor preeken of lezen, heeft niet veel aan te merken dan op zichzelf en hij dankt dat hij nog mag hooren de blijde boodschap des heils en mag zitten te midden dei' Gemeente in 's Heeren Huis". „En mem vei'gete nooit, dat een ge lezen preek meer dan eens gezegend wordt aan de harten. Eens las ik een preek over den Moor man, die zijn weg reisde met blijdschap. Een zuster der Gemeente betuigde na en kele dagen van den zegen, dien zij genoten had. En zoo zou ik van meer menschen kunnen vertellen. Doch daarover .zwijg ik, sprak meester Uterbaen, en hij besloot met de woorden: „God wil ook eenvoudige middelen gebrui ken, om 't menschenhart te raken. En als we 't voorrecht kennen, dat er in gelegen is, te mogen opgaan met Gods Gemeente, dan zullen we zeer zelden ongezegend naar huis gaan. Zooi waren de eenvoudige woorden van meester Uterbaen. I Ons Hoofdkantoor te GOES zendt U gaarne catalogus en inlichtingen om trent dit instrument. Ook alle andere merken steeds uit voorraad leverbaar. De Hoofdvertegenwoordigers: •9e69e«a»®ee»®e000a«9s900cee00S0»e 0 TELEF. INTERC. 237 0009090009990800099999000099909099800900009980069 Verwerkt tot meel staat onge veer volgens onderzoek gelijk met gerstemeel, doch is goedkooper en kan onbepaalden tjjd bewaard blijven. Conditiën billijk. Inlichtingen geeft P. TANIS, landbouwer, Koudekerks. Aanbevelend, M. W. VAN AARTSEN, Handelaar in wijn en gedistilleerd, Markt, C 2, Middelburg. J. C. H. HOLLMANN te Goes zal op 1. Maandag 23 October 1922, des middags om 12 uur, aan de herberg van Wed. Modderkreeke te Nieuwdorp en 2. Woensdag 25 October 1922, des middags om 12 uur, aan de herberg van Wed. Lous te Oudelande DOEN VEILEN EN VERKOOPEN Notaris L. A. BETH te Ellewouts- dijk, zal des voormiddags ten lO'/s uur, te 's-Heerenhoek, in de herberg van den heer Van den Bulck, ten ver zoeke van de Gemeente 's-Heerenhoek te 's-Heerenhoek, thans ingericht tot gemeentehuis, staande aan den Burgemeester Timansweg en des namiddags ten 121/2 uur, aan het huis bewoond geweest door Mej. Ci. Goense, tegen contante betaling: alsKasten, Tafels, Stoelen, Glas- en Aardewerk enz. De Notarissen M. C. SCHRAM te Kruiningen en F. H. VEENSTRA te Rotterdam, zullen op des nam. I1/, uur in het Stations- koffiiehuis'te Krabbendijke, Het gunstig gelegen, flink gebouwd en goed onderhouden in de Baan te Krabbendijke, groot 4 Are 39 Centiare, met recht van erfpacht op 2 Are 60 Centiare grond aldaar, laatst bewoond ge weest door dhr. A C. Westveer. Te aanvaarden bij de betaling der koopsom. Het pand is te bezichtigen op vertoon van een toegangsbewijs, afgegeven door genoemden Notaris te Kruiningen. ffapllaal en Rtservtn f 12.000.000 Kantoor Zlerikzee. Directeuren: C. M. BAL en E. J. GELDERMAN. EFFECTEN COUPONS ÜNCASSEERiNGEN HANDELSCREÖIETEN REKENING COURANT CHEQUES OP BINNEN- EN BUITENLAND 3 dagen zicht 3 I maand zicht 3 Va °/o, 1 jaar zicht 4'/2 BEWARING VAN FONDSEN REISCREDIETBRIEVEN Kantoor geopend van 94 uur. GEN? AGENTEN VOOR NEDERLAND: FIRMA VAN ACHTERBERG ©-ZOON WIJNHANDELAREN ZALTBOMMEL. 1 is weer ruim gesorteerd in alle soorten Winterpanfoffels van de goedkoopste tot de betere kwaliteiten. Ook in luxe soorten - Alles prima kwaliteiten in Heeren-, Dames- en Kindermaten. Zie de Étalage Billijke prijzen. RUIME KEUZE IN LUXE EN BURGER SCHOENWERK. De Notaris E. C. VAN DISSEL te Goes, zal 1. op Dinsdag 31 October 1922, des avonds 8 uur in de „Prins van Oranje" A. voor de Familis VONK te Goes: een Woon- en Winkelhuls met Erf, gunstig gelegen te Goes aan;; de Lange Kerkstraat no. 17, met achteruitgang a d. Korte Kerkstraat, groot 69 cA. Op gebruik bij de betaling, doch niet voor 15 Dec. 1922. Te bezichtigen Dinsdags en Don derdags van 24 uur. B. voor dhr. W. VAN LIERE: teGoosa.d. M.A.deRuijterlaan.hoéi Trompstraat no 31, groot 1 A 62 cA. Op gebruik 1 Maart 1923; tot dien tijd vergoeding a f 3.p. w, Te bezichtigen Dinsdags en Donderdags van 24 uur; 2. esp Donderdag 2 Kov. 1922, des voorm. 10 uur te Goes,in „Schut teishof' op de Kreukelmarkt, voor de Familie VONK, e.a. a contant w.o. Noten Damessecretaire, 2 Mah. Chiffonnières, Bureau, Divan, Kas ten, Tafels, Stoelen, Spiegels, Schil derijen, Kachels, Lampen, Vloer- kleeden, Gordijnen, Glaswerk, Keukengerij, 3 Veerenbedden met toebehooren, Ideal Schrijfmachine, Machine Bureautje, Opbergingskast (Kaartsysteem). Te bezichtigen Dinsdag 31 Oct. 1922 van 10—4 uur. Zindelijke goederen kunnen wor den bijgebracht, waarvoor zich aan te melden bij den Vendumeester D. JACOBS, Nieuwstraat. zoowel bij volwassenen als bij kinderen verdrijft men zeker eu snel met de beroemde Wormpoeders van Jacoba Maria Wortelboer van Oude-Pekela, 85 cent per doos, drie doozen f 2.40. Ver krijgbaar bij de verkoopers van Wortelboer's Artikelen.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1922 | | pagina 6