V fto 296 Zaterdag 16 September 1933 36e Jaargang BANK-ASSOCIATIE EERSTE BLAD. CREDIETEN - EFFECTEN - COUPONS DEPOSITO - REKENING-COURANT OVERSPANNING Dit nummer bestaat uit twee bladen #rn BRAND- EN INBRAAKVRIJE KLUISINRICHTING Drukkers-Exploitanten OOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 *De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Aboinementsprl]*: Per 3 maanden, franco per post t 3.— Losse nummersI 0.05 Prijs der Advertentiën: 1—4 regels f 1.20, elke regel meer 30 cL Bij abonnement belangrijke korting. Zij, die zich met ingang van 1 October op ons blad abonneeren, ontvangen de vóór dien datum verschijnende nummers gratis. VOOR HONDERD JAREN. Een eeuw geleden, na den val van Napoleon, was de economische toe- Stand in Europa en de staat der Rijks- geldmiddelen in verschillende landen al even slecht als tegenwoordig. Het Handelsblad geeft er eenige staaltjes van; en publiceert enkele des tijds geheime adviezen van erkende staatslieden aan hunne regeeringen om tot verbetering van den toestand te kunnen geraken. Zoo schreef Salviati, Pruisisch: zaak gelastigde, in een schrijven aan zijn vorst op 7 Juli 1881 over de ont stemming, die algemeen in Pruisen heerschte, de verkwistende politiek der regeering en de vrijgevigheid der bu reaucratie. De minister van Staat Roëll hier te lande klaagde in een advies aan Koning Willem I over de werkloos heid. „Wat de mindere volksklasse be treft" schreef hij „deze zijn bij uitstek ter nedergeslagen en on vergenoegd ten gevolge der werkloos heid, welke de vermindering des han dels in dit oogenblik bij hen teweeg brengt". En wat het openbare leven aan gaat, ook in dat opzicht treft ons de overeenkomst. Immers ook toen, ge lijk nugaandeweg verarming der meer gegoede families, die hunne woonhui zen en lusthoven te koop sloegen en geld moesten opnemen om de zware belastingen te voldoen. Ten onzent was de toestand nieb minder ernstig. Aan een diner bij den Amsterdam- schen bankier Hope on (wikke de zich tusschen den minister van Buiten- landsche Zaken Van Nagell en den Belgischen patriciër de Garre in die hagen een heftig dispuut. Waarbij de laatste verzekerde, dat hij zeer goed Hollandsch kende en onze gansche taal slechts uit deze drie woorden bestond: „Jij mot betaal". Eigenaardig is ook de klacht over den papieren rompslomp der bureau cratie en de hooge kosten van de verzorging der ambtenaren in over eenstemming met dergelijke klachten in onzen tijd. De bekende financier Gogel gewaagde in een onderhoud met den Inspecteur Generaal van Invoer rechten en Accijnzen Copes van Cat- tenburch van de dreigende vermin dering, althans stilheid van promotie, die de ambtenaren ontmoedigde, en van de malle uitvinding van papier van zeshonderd voeten lengte, terwijl hij er den staatssecretaris Falck op wijst, dat, „wanneer de 'Koning (Wil lem I) door samensmelting en op heffing van administraties in den staatsdienst de zoo dringend noodige bezuiniging wil tot stand brengen, ten einde niet door het behoud der bureaux in hunne bestaande situatie het doelwit te missen, een" en ander te 's-Hage ook gepaard moet gaan met inkiïmping van lokalen, wat min der kosten aan huizen met zich zal brengen". Wanneer men nu ziet, dat alle mi nisters, wier namen thans publiek •werden, hun begrootingen aanmerke lijk hebben verminderd, dan valt het té meer op, dat dit in 1818 ook zoo was. De minister Van Maanen, minister van justitie, wiens huis te Brussel, later, in 1830, door de oproerige on derdanen van Koning Willem 1 zou geplunderd worden, schrcel in een der jaren tusschen 1815 en 1825 aan zijn vriend Roëll: „Mijn budget, dat op 4 millioeii was gesteld, is met 300.000 guldens verminderd. Ook alle de anderen hebben vermindering on dergaan". De natie wist van deze dingen even wel niets af, evenmin als van het algemeen bij de departementen toe gepaste stelsel van begunstiging; en het. systeem van geheimdoen. Het was een algemeen gekuip en gekonkel om vriendjes of bloedver- Wanten aan prachtige betrekkingen te helpen. Een euvel, dat zoodanig voort woekerde. dat Elias Canneman in 1832 als Staatsman in ruste, den koning moest verklaren: De zucht om ten bezware der schatkist een bestaan te vinden heerscht bij velen, die zich aanzienlijk beschouwen zonder uit stekende verdiensten en aanbevelens waardige bekwaamheden te kunnen doen gelden. En ae minister Roehussen wees in 1840 in de Arnhemsöhe Courant op 't groot aantal geheime fondsen waar door de natie nooit achter de waar heid van den werkelijken toe stand kwam. (Slot volgt De slichting van New-York. Mien bereidt in Europa en Amerika de feestelijke viering voor v,an de stichting van New-York. Ën dan spreekt men van „de Waelen van 1624 op de Nieu-Neder. landt", me en en de dat tot deze stichters ook Delgen hebben behoord. Maar dit is merkt „Het Vaderland" terecht, op een vergissing. De stichting van New- York is zuiver ien .alleen het. werk van Hollanders geweest. Daar was geen eene Delg bij. De Waalsche families, die mede op genoemd dooi' een Hollandsch© maat schappij uitgerust Hollandsch s'chip wa ren, zijn hugenoten geweest, Fmnsche vluchtelingen. Men noemde toch destijds in ons land Fransch sprekende vreemdelin gen veelal Walen. Vandaar dat de kerken der Hugenoten Waalsche kerken werden genoemd, en nog zoo heeben. Thans is verschenen in een Ameri- kaansch blad een opstel van den heer Wit- tert van Hoogland te Nieuw-York, secre taris van de Nederlandsche Kamer van Koophandel, over „Nieuw-Yorks 300-jarig bestaan (16261926)", waarin hij aan toont, dat bovenbedoeld feestcomité mis is. Hij verhaalt dat Peter Minuit, de eerste gouverneur van Manhattan, in 1626 als vertegenwoordiger v,an de West-Indische Compagnie uit Amsterdam op Manhattan aan wal kwam, ruilhandel dreef met de opperhoofden der Indiaansche stammen, en het heele eiland kocht voor zoowat zestig gulden of een dollarcent per vier hectaren van onze tegenwoordige munt. Zestig jaar later werd het belastbaar eigen dom van bet eiland reeds op 380 duizend dollars geschat; thans schat men 't op zes miljard! Peter Minuit, zoo lezen wij in „Het Vaderland", was echter niet de eerste, die naar die streken reisde. In 1609 zou de koene zeevaarder Hendrik Hudson, naar wien de Hudsonbaai genaamd is, op last der Oost-Indische compagnie daar reeds de rivieren opgevaren zijn, op zoek naar een nieuwen en korferen weg naar de Oost. Toen het echter bleek, dat het Amerikaansche vasteland daar ook den weg versperde, voelde de compagnie niet veel meer voor die streken. Vergeleken met de enorme rijkdommen van Oost- Indië was Amerika immers ©en arm land. Andere 'Amsterdamscbe kooplieden die niet zoo gelukkig waren aandeel te heb ben in de winsten der Oost-Indische com pagnie, besloten echter die kusten, welke Hudson ontdekt had, beter te leeren ken nen. In 1610 zonden zij een schip uit met allerlei goederen, geschikt voor den ruil handel met primitieve volkeren. De naam van dit schip is ons niet overgeleverd. Blijkbaar werden er echter goede zaken gedaan. Het duurde niet lang of er wer den inner expedities naar de West uitge rust; de Fortuna onder Cornelis Jacobsen en de Tijger onder Adriaan Blok. In 1613 verging de Tijger vlak bij de kust. Een nieuw schip werd in Amerika zelf ge bouwd. Het w,as bet 'eerste schip, dat op Manhattan gebouwd werd en werd de Onrust geheeten. Op 11 October werden dezie ondernemin gen als het ware officieel erkend. De Sta ten-Generaal stichtten de Nieuwe Neder landsche Compagnie, welke kort daarop herdoopt werd als West-Indische Com pagnie. Van toen af vaarden er geregeld schepen van Amsterdam uit naar wat la ter Nieuw Amsterdam zou worden en wat nu Nieuw-Yorlt is. In 1624 gebeurde er echter nog wat anders. N. Wassenaer, de Amsterdamscbe arts uit dien tijd. die een „Historisch verhael aller gedencwaerdiger geschiedenissenliet verschijnen be richt daarover: „De West-Indische Compagnie, gheoc- troyeert Synde de Rivieren te bezeylen, heeft zulcx niet versuymt, maer int Voor- ja®r ©en Schip van 130 Last, Nieu Neder land t gbenaemt, toegherust, daer Schip per op was Cornelis Jacobsz. May van Hoorn, met het gheselschap van 30 Huys- ghesinnen, meest Waelen, om een Colo nic daer te planten. Sy liepen nvt in 't beginsel van Maert en voor de Canari- schie°Fyl.anden ha©r cours setlende, stae- cken sy over na© de wilde cust, en be- quamen de Weste wint, die haer gelucke- lick in .'.t heginsiel van May inde Revier, eerst Rio de Montagne, nu de Revier Mauritius gbenaemt, legghend© op 40 gr.". Tot voor korten tijd heeft men algemeen aangenomen, dat J. May van Hoorn mót WEBTMEItë GöffiPERTZ 1834 EN CREQIETVEREENIGING 1853. KA M T A A £S A i? C GROOTE MARKT 24 gig 1 S*# UlUsLa TEL. INTERC. No. 41 en 227 zijn dertig „Waelen" de eigenlijke stich ters zijn van Nieuw-Amsterdam. Nauw keuriger onderzoek heeft echter uitge maakt, dat dit ©en vergissing was. De mannen di© m'Ct de Nieu Nederlandt vaarden hebben zich inderdaad hoogerop gevestigd. Zoowat waai' nu Albany ligt. Eerst twee jaar later werd Nieuw Am sterdam gesticht. Peter Minuit zeilde in Januari 1626 als eerste gouverneur van Nieuw Nederland op de Zeemeeuw naar Manhattan. Over zijn werk op dit eiland willen wij nog eens Wassenaer citeeren. „De Coloni© wert gheleyt nu ter tvt op de Manhates, daer is een Fort afgesteècken van een Ingenieur, Meester Kryn Frede- rycke; sal heel groot begrepe syn, en conrt met het schip des© ma©n gearriveert wederom, met monsters van alderhande ghewas aldaer: de ladinghe synde 7246 Bevers-vellen, 675 Otters-vellen, 48 Min- ckien, 36 Catt©Iossen, ende andere soorten meer; veel Eycken balcken en Notenhout. Het Comptoir, dat daer is, wert in een steenen buys ghehouden, met riet ge- deckt; d 'andere huysen syn van basten van hoornen; ©lek heeft syn eigen huvs. De Diuecteur met de Coopman woonen by- ©en; gemeene buy sen synder dertich aen de Oost syde van d© Revier, die Syden en Moorden ten naestenby streckt. Hcde is aldaer Directeur d'Eersame Pieter Mi nuit, Schout-et Jan Lempou, Kranc.k-be- zoieckers Sebastiaen Jansz. Crol, en. Jam Huych, die op Sondaghen de Ghemeente aldaer eeni'ghe Texten uyt de Schriftuyr met de glossen voortesen; .met verwach- tinghe van een Predicant, alsoo Francoys Moliemaecker besich is met een Ros-meu- lem t© bouwen, waerboven een ruyiue plaiets giemaeckt sal wei'de, die wel tot een gr-oobe vergaderinghe dienen sal, en dan ©en Toren opgheset daer de Glocken van Puerto Rico ghehaelt, ghebruyekt sullen werden." Het duurde echter niet lang of de Hol landers kregen ook daar moeilijkheden met de Engelschen. In 1664 kwam de neder zetting aan Engeland en werd Nieuw- Amsterdam New-York. Ten slotte nog dit over de quaestie Walen én Belgen. De „Walen" die op de Nieuw Nederland vaarden, waren du? niet wat men tegenwoordig in België de Walen noemt, ,.maar meerendeels Hollan ders .afstammelingen echter van de Fran- sche vluchtelingen (refugiés). En nu heette Nieuw Nederland in 't Latijn wel Nova Belgica, doch dit heeft niets te maken met het tegenwoordige België. Belgica was toentertijd de Latijnsche vertaling welke de humanisten voor Nederlandsch bedacht hadden. Eerst veel later is België de naam geworden van wat in de zeventiende eeuw nog uitsluitend de Spaansche Nederlan den heette. De waterleiding op Tholen. Als opschrift zouden we kunnen kiezen: een verloren dag en tóch ook weer geen verlcTen dag. Verloren dag in zooverre, dat het aangekondigde werk, het doen Zinken van de buisleiding door de rivier de Eendracht bij Tholen, gisteren niet is geslaagd. Maar anderzijds toch ook weer geen verioren dag, omdat we nu in staat zijn iets meer uitvoerig te vertellen om trent den stand van zaken dier water leiding. Zoowei uit Holland als uit Zeeland be gaven zich dan gisteren ondanks het erg ongunstige weer op uitnoodiging van Aen Raad van Beheer der N. V. Waterleiding- Maatschappij Tholen vele autoriteiten en verdere genoodigden naar het stille, af gelegen stedeke aan de Eendracht, om blijk van belangstelling te geven in het groote werk, dat daar te1 gebeuren staat. Door de goede zorgen van.de gastheeren weiden we> per auto van Bergen op Zoom naar Tholen gebracht. Natuurlijk maakten we nu ook kennis met het gebrekkige Middeleeuwsche ver keersmiddel: de pont. 'tls toch eigenlijk onbegrijpelijk, dat, hierover 't grootste deel van het verkeer van en naar een eiland met vel© duizenden inwoners geleid wordt. Na de Waterleiding de brug, heer©n au toriteiten r Baar we vrij vroeg in Tholen waren het stadje droeg door de vele vlaggen ondanks den neerplassenden regen ©en feestelijk aanzijn werd ons de gelegen heid geboden per auto. een kijkje- te gaan nemen naar den in aanbouw zijnden water* toren bij Scherp-e-nisse. Deze belooft ©en flink stuk werk te worden. De hoogte zal 5.4 M. zijn. Nu is er nog slechts tot een uoogte van 1.79 M. A. P. beton gestort, maar men was ijverig aan den arbeid, zo-odat dit werk wel vlug zal op schieten. Aannemer is de Zuid-Nederland- sche Beton IJz©rbouw te 's Hertogenbosch. Door Poortvliet keerden we weer terug naar Tholen. In het antieke stadhuis aan gekomen, bleek, dat nu ook' de gasten uit Holland waren aangekomen en al spoedig vereenigde men zich aan tafel, waar ©en welvoorziuene disch ons wachtte. Van de aanwezigen noemen wij': Jhr J. v. Vredenburch, Voorzitter van den Raad van Beheer, de burgemeester van Tholen, Poortvliet en Scherpenisse, St Maartens dijk, Stavenisse, St Annaland ©n Oud-V os sein eer, leden van dien raad, de Commis saris der Koningin in Zeeland,, enkele le den van Gedep. en Prov. Staten van Zee land, dhr Van Raai te, bouwdirecteui', de Biiteteur van het Rijksbureau oor Di.r.k- water-voorziening, hoofdingenieur, ingeni eur en opzichter van den Rijks- en Pro vincialen Waterstaat, Directeuren van Wa terleiding-bedrijven te Goes, Amsterdam, Rotterdam en van N. W.-Brabant, ,dhr Jos. van Raalte, oud-directeur der Schelde te Vlissingen, dr. J. W(. Jenny Weyerman te Goes, enz. Toen bet eerste gerecht genuttigd was, nam de voorzitter van den Raad van Bie- heer, Jhr v. Vredenburch, het .woord, om de 'gasten het welkom toe te roepen. Een jongeling van 11 jaar, zegt Spr., moet bescheiden zijn. En dit wil ook de Raad van Beheer der Waterleiding zijn, waarom hij ook eerst deze gebeurtenis onopgemerkt wilde laten voorbijgaan. Maar door aan drang yan buiten en omdat het hier wer kelijk iets buitengewoons is, heeft men verschillende autoriteiten uitgenoodigd. Al wordt de waterleiding vandaag wel wat rijkelijk met water ingewijd, hoopt Spr. toch, dat het werk straks slagen zal. De Commissaris der K oningin, even latei- het wooi-d verkrijgend, wil nu reeds een woord van lof en hulde richten tot de hoeren van 't waterleiding-comité en hoopt dat binnenkort -een der rijkste schatten der aarde, ja, des hemels, op Tholen in voldoende mate zal kunnen worden aan gevoerd. Toen de maaltijd, die zich zieer goed deed smaken, was beëindigd en een foto van 't gezelschap; was g'enomen, begaf Men zich op weg naar het terrein der werk zaamheden. Het weer was wel bijziender ongunstig de bijkans tot storm aan gegroeide wind en de hevige regenbuien voorspelden weinig goeds, maar we gaven den moed nog niet op. Doch later zou wel blijken, dat men misschien wel alle technische moeilijkheden, maar niet de na- tuur-eleraenten kan overwinnen. Daarover echter straks. Eerst willen we een korte toelichting van 't hoogst belangrijke werk geven. Gelijk men wel hegrijpen zal, moet het water van den Birabantschen naar den Zeeuwscben oever gebracht worden. En dit kan natuurlijk alleen door buizen. Nu is de hier te leggen buis, naar men ons verzlekerde, de eerste bnis van een waterleiding, die in ons land door een zeearm gelegd wordt, Verder zijn er tal van moeilijkheden te overwinnen, daar de 180 M. lange buis in een kwartier tijds in de rivier de Eendracht moet zijn gelegd, daar anders het sterk stroomend water het 'zinken onmogelijk zon maken. Het water staat bij éb ongeveer een half uur stil en het verschil tusschen vloed en eb bedraagt 31/2 M., zoodat te begrijpen is, dat er een 'zware stroom gaat. Van dat „stille" half uur moet men nu juist gebruik maken. Geen wonder, dat men dus voor 't zinken Slapeloosheid, onrush gejaagdheid. Gebruik MUNHA1 R.DT'5 Zenuw-f a bl ei-hen. fol>ipfer7Sd. bij Apoth.en drogisten der buis niet de gewone methode door middel van staaldraad b.v. kon gebrui ken, want dit zou uren duren. Hier moest alles uiterst vlug gaan. Maar 'laten wij liever het woord geven aan den heer Van Raalte den directeur die later op den middag bij neerstroo- menden regen de volgend© toelichting gaf: Het werk wat hier geschiedt, lijkt voor den leek eenvoudig. Op het eerste gezicht toch izou men niet denken, dat het leggen van "11 buis door een water van zekere grootte meer bezwaren imtet zich m'oet bren-j gen dan 't leggen van 'n huis in den gewo* nen weg. Het eenige bezwaar, dat de buis over zfjn gehe-ele lengte tegelijk moet ge legd worden, schijnt slechts een gewichts- kwestic en dus op te lossen dooi* de buis aan een voldoend sterken lier of meerdere lier en op te hangen en dan te laten zakken. En dan bedenkt men daar wellicht bij, dat dit gewicht niet eens zoo bijzonder groot is, zoo ongeveer 25.000 IC. G. als de buis met water is gevuld. Er komen hierbij echter verschillende factoren, die de zaak minder eenvoudig maken. In de eerste plaats dan moet in het oog worden gehouden, dat men hier te doen heeft met ©en lichaam van 180 M. lengte, vervaardigd van een niet, of zoo goed als niet buigbaar materiaal, n.l. ge- goten ijzer en dan nog wel opgebouwd uit stukken van circa 3V2 M. Deze lange buis, sterk genoeg om, indien behoorlijk onder steund, aan een grooten, inwendigen druk weerstand te bieden, is niet in staat om op twee ver van elkaar verwijderde punten 'ondersteund, zijn eigen gewicht te dragen. Zeer waarschijnlijk zou een aan beide ein den ondersteunde buis van b.v. 20 M. glad middendoor breken, doch zeker zouden zelfs bij een karteren afstand reeds de verbindingen van de samenstellende dee- len onderling zoo-danig ten opzichte van elkander werken, dat deze verbindingen niet meer waterdicht zouden blijven. Uit het bovenstaande volgt, dat de buis op vele punten moet gedragen worden, niet alleen, maar dat men ook zeker moet zijn, dat gedurende het zakken al' deze punten gelijkelijk omlaag gaan. De mieest gevolgde methode van het doen zakken van een dergelijke buis in êtil water is, dat op een stelling in het water een aantal lieren dei buis draagt. Aan elke lier draait een man en elke halve slag die aan de lier gedraaid wordt, wordt aangegeven door een ijveren vlag; aan de ,een© zijde rood, aan Aé andere zlijde wit. De leider van het weide overtuigt zich bij' 'het begin, dat alle vlaggen naar eene Zijde 'dezelfde kleur toonen. Op een fluit of hoorn-signaal draait elke man een halve slag. De leider overtuigt zich, dat nu alle 'vlaggen de andere kleur vertoonen en niet verder z'ijn gedraaid, waarna hij' weeir1 een signaal geeft, enz'. Bijj elke slag zakt de buis b.v. een halve centimeter. Deze methode zou wellicht 3 of meer uren duren en was dus onbruikbaar. Daarom werd door den aannemer, L. v. d. Valk, Amsterdam, gezocht naar een methode om den zinker in circa 15 minuten te laten zakken, juist op het oogenblik va.n''stil water of ongeveer stil water. Hiertoe zijn speciale lieren vervaardigd, die onderling door kettingen zijn verbom den, zoodanig, 'dat niet meedraaien van een der lieren uitgesloten is. Dte zinker wordt opgehangen aan zoogenaamde ge- calibreerde 'kettingen, waardoor men ze kerheid heeft dat elke slag van elke lier overeenkomt met een bepaalde ket tinglengte, dus zakking van de buis. Om zeker te zijn, dat de bode'mi van de rivier het gewicht van den zinker zal kunnen dragen is de eisch gesteld, dat behalve de gebruikelijke diepte van. inbag'gering van den rivierbodem van 1 |M. ter bescherming' van den zinker tegen uitwendige invloeden, de eventueel daar onder voorkomende veenlaag ter plaatse werd opgeruimd. Dit heeft er toe ge leid dat op sommige jdaatsen tot 3 toeter grond onder de rivierbodem moest wor den weggehaald. Direct na het zinken van de huis zou begonnen worden met voorloopige vast-, legging ter bescherming- tegen de door komende stroonr. Hiertoe lagen ter weers zijde van de stelling een groot aantal scheepjes met zand g:ereed, van waaruit op verschillende punten, door houten ko kers het zand onder en opi de buis zou 'wórden gestort, tot zoolang dat men er izeker van was, dat de buis voldoende .steun had. Alvorens de buis wordt gezonken, werd ze beproefd door persing Op1 10 atmos-

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1922 | | pagina 1