\o 267
MJ
I
Binnenland.
Woensdag 2 Augustus 1923
36e Jaai'giti'g
|3 Augustus a. s.
Veiling van
srijperen.
indbouw^rs
irijving te koop
adres voor
AN LE COINTRE,
ENHEIDSKOOP.
in te koop, I
Dienstbode,
ke Huishoudster,
RATO m IWI
Drt 1 U R1JWI
EXEN
|tó75
A.MUM
!se
Ro-ode bessen
nKlerken f 65
f 38—f 51.
]f 46—f 53, prin-
o-ranjepruim'en
<n f 16—f 24,
1, poire inla-
de Trevoux
f 7, blanke sui-
suikerij f 10.
f 10f 12, St.-
Jacobappel f6,
Astrakan f 11,
ardappels f 2 10
Ki.G. Perziken
stuks,
ags, 's Woens-
alen.
ERBEKfOHT.
den ochtend'
lleeld door hefc
it te Be Bilt.
id 76,8 to Biar-
(nest.
rond van 2 Aug.-.
Ind uit Westelijke
jar bewolkt, wei-
temperatuur.
)i
12l/4 uur,
ér tt uur aan
ia nog Bushels (Bessen-
zijn bezit heeft, wordt
(5EN BELANG dringend
deze ten spoedigste
i.
fcluitkalk voor bemes-
Ju, gelieve eerst prijs
bij JACs. DE DREG,,
concurreerend leyerfc.
ils esi p^ren
den boomgaard van
ks, aan 't Klareaspad
imd. Aanwijzing wordt
|P. DRIEOÏJK, aldaar,
litias zijn te bekomen,
tp"leveren vóór of op
voor 's middags 2 uur,
£TERS te Middelburg,.
Ln worden geopend.
O E S.
Bont (wolf), pracht-
(Aantel, foège, met
eepen, heel modern
r zwart villledereit
io. 39, alles zoo geed
Te bevragen Bureau
But te Goes.
SPELD verloren
met de school 28 Juli.
en Postkantoor Koude-
E KOOP: 4
jles Hengst en een
veulen, of een vos»
ng Merraepaard, bij.
;AAR, Zoutelande.
WERSE, Oostkapelle.
tegen 1 November a.s.
IdER VOORDE, Wol-
naar met 2 zoons vraagt
oon. Brieven letter G
dit blad, Middelburg.
Drukkers-Exploitanten
OOSTERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes
Tel.: Radactie no. 11: Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post f 3.—
Losse nummers v f 0.05
Prijs der Advertentiën:
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct.
Bij abonnement belangrijke korling1.
2 Augustus.
Heden 2 Augustus is 't een gewichtige
dag voor ons volk, hetwelk met H. M.
de Koningin-Weduwe Haar (listen verjaar
dag viert.
Als op alle vierdagen van het Konink
lijk Huis zal ook op dezen dag weer me
nige ven Sell en bode opgaan voor het
welzijn der beminde Vorstin, en menige
danktoon worden geslaakt voor Haar ge
spaarde leven.
Onze God, die Nederland en Oranje
sinds eeuwen door hechie banden aan-
een snoerde, hehoude en behoede Oranje
en Nederland nog vele jaren, .en zegene
hen saam met vrede.
Lang leve onze beminde Koningin
Emma! Zij Z< nog voor velen ten zegen,
een goede Moeder voor het Koninklijk
'tluis, voor bet Nedorlandscbe Volk, in
zonderheid voor Weduwe en Wees, voor
at'ui en en ellsndigen!
Uit geheime correspondentie.
De „Times" vertelt, dat er een „lek"
is in de bolsjewistische mailtasschen, die
in zoo grooten getale van Rusland naar
West-Europa worden gezonden en hot
blad verklaart, daardoor in staat te zijn
iets mede te doelen uit de bolsjewisti
sche eorresp'onden tic.
Uit de vertrouwelijke brieven en circu
laires ,die do „Times" in handen kreeg,
.zou blijken, dat er onder dc volkscommis
sarissen een felle strijd is om de macht,
nu Lenin ziek is.
Vooral tegen Zinowjef zou er worden
geageerd omdat die voor de propaganda
der Derde Internationale (in India en
elders) 30 millioen gouden roebels zou
hebben besteed, zonder een nauwkeurige
afrekening te geven.
ln een der stukkeu wordt speciaal ge
wezen op de Wenschelij'kheid van krach
tiger steun aan de Iersche beweging legen
de Iersche bourgeoisie, die mi Ti niacht
in handen heeft en „kameraad" Ma-ririe-
wicz vermoedelijk de oefaaur Ie gra
vin zal als vertegenwoordiger \an
de Derde Internationale in Ierland optre
den.
Woordelijk citeert de „Times" vervol
gens een brief van den waamenienden
volkscommissaris van arbeid, Serebrajkof,
aan den volkscommissaris Winokoerof,
van 10 Jan. „Kom zoo sploedig mogelijk
terug", zoo begint dit schrijven, waarin
dan wordt uiteengezet dat het met de
zaken niet goed gaat en dat vooral ook
het optreden van de „vreemde gasten"
(de verdedigers van de sociaal-revolutio
nairen) een ongunstigen invloed had. On
danks alle maatregelen werd de rede van
Vandervelde in Rusland in breedo kringen
bekend. Dan vervolgt de schrijver o.m.
„Met lljitsj (Lenin) gaat het. niet best,
zoodat we hem niet te spreken kunnen
krijgen. Dsjersjinki en Smidovitsj bewa
ken hem als een paar hofhonden en
laten niemand tot hem' toe.
„Het is nog niet duidelijk wie het
directorium zullen vormen, ilet centrale
comité heeft de candidatuur van Rykof in
getrokken. Het is waar dat Kamencf hard
voor hem vecht, maar we begrijpen allen
wel dat hij Rykof als een loyaal creatuur
wil gebruiken. Wat Stalin betreft, die
weigert beslist met Kamend te werken,
omdat hij diens optreden te Londen maar
niet kan vergeven
„Wie mij' hot 'meest zorg geeft is Ra-
dek, die een geheimzinnige positie in
neemt zoowel tegenover het centrale co
mité als tegenover ons, in het bijzonder
met het oog op' Trotzky. Illij en Sklianski
zijn altijd samen. Hij scharrelt altijd om
Lebedef heen en altijd is hij aan het
kuipen, misschien bereidt hij iets voor."
Ten slotte wijst de schrijver er op',
dat er in de provincie een nieuwe geest
begint te ontstaan en dat de houding
der boeren niet meer zoo gunstig is te
genover de regeering als vroeger: „Ik
maak me wat ongerust bij! de gedachte,
dat we al te veel 'zijn opgegaan in onze
actie naar buiten en dat we voeling
verliezen met de gevoelens der boeren
en niet in staat zullen 'zijn hen aan onze
bedoelingen op het geëigende oogenblik to
doen aanpassen. Ik heb daar al op ge
wezen, maar onze menschen houden zich
te veel bezig met hun eigen geschillen
en naijver en hechten ifiet aan mijn
woorden, behalve Stalin, die de eenige
man is die de dingen ziet zooals zo
werkelijk zijn.
„Wij bevinden ons midden in con
acute economische crisis. Moskou is zoo
overvuld met goederen, dat ze eenvoudig
langs dc spoorbaan moeten worden afge
laden en oiuler zeilen worden opgeslagen
Niemand koopt ze en ze circuléeren
slechts onder een kleine kring van winst
makers, die ten langen leste ten onder
gaan en verdwijnen. De winstjagers kee-
reii trouwens naar Rusland terug. Dit is
voor de nieuwe économische politiek
geen gunstig vooruitzicht. Larin heeft
hier trouwens al lang tegen gewaar
schuwd
De vliegtocht om de wereld.
Majoor Blake, die van uil Engeland
een vliegtocht om de wereld heeft onder
nomen. is de vorige week gearriveerd in
Britsch-lndië. De laatste berichten melden,
dat de etappe van Quetta naar Lahore
is afgelegd onder zeer moeilijke weers
omstandigheden. Er moest onderweg ge
land worden om (petroleum in'te nemen;
en. toen de houders gevuld waren, stak
een storm op. De vliegers hadden nog
net den tij'd om hun toestel met den
kop in den wind te plaatsen, toen het
begon te regenen. Er waren zoowat twin
tig Indianen noodig oin het vliegtuig
vast te houden in de geweldige windstoo-
ten, terwijl meer dan een half uur lang
de regen als met bakken uit den he
mel werd gegoten. Hel vliegterrein werd
herschapen in een meertje, waar hel
water 5 c.M. diep stond. Haar men het
vliegtuig niet van den grond kon krijgen,
werd snel alles uitgeladen en trof men
maatregelen om de bagage per trein naar
Lahore tic laten brengen. Daarop pro
beerde men ophieuw op te stijgen. Na een
langen aanloop door regen en modder
kwamen de vliegers eindelijk, zeer tot hun
geruststelling, van den grond. 'Het vlieg
tuig en de motor doorstonden de prooi
schitterend. Toon zij Ie Lahore aankwa
men, zat het heele locstcl onder een
laag modder en waren zelfs de registratie-
werken niet te zien.
Da stakingen in (Ie Ver. Staten.
Naar uil Washington wordt gemeld,
wordt hot daar zeker geacht, dat do
meerderheid van de 148 spoorwegen dio
ter algemeene vergadering van de direc
ties zullen vertegenwoordigd zijn, de, voor
stellen van president Harding zal aan
vaarden. i
Men vreest echter dat het de grootsla
spoorwegstelsels zullen zijn, die oppositie
zullen voeren. En deze zijn niet per se ge
bonden om zich aan de uitspraak der
meerderheid te houden. De stakingslei
ders zullen de regieeringsvoorstellen aan
vaarden, indien de spoorwegdirecties er
zich ook mee vereenigen. Indien echter
dc groote spoorwegstelsels de regeling
niet aanvaarden, zullen waarschijnlijk de
stakersleiders geen bevel geven tót het
hervatten van het werk.
In Chicago verwacht men dat binnen
36 uur do vrede in het spoorwegbedrijf
zal zijn tot stand gekomen en dat binnen
48 uur ,het werk weer zal zijn hervat.
Lloyd George en Poincaré.
Het is nog niet hekend, of in de be
sprekingen van Lloyd George met Poin
caré hel vraagstuk van de onderlinge
schulden der geallieerden zal ter sprake
konven. Er bestaat echter reden om te
gelooven. dat de Eugelsche regeering het
besluit heeft, genomen, onverwijld het. den
voi'igen Dinsdag genomen besluit uit te
voeren, u.l. een schrijven te richten aan
alle geallieerden en aan de Ver. Staten
over de quaestie der oorlogsschuld. Deze
nota \yas reeds vroeger door Balfour
opgesteld. De inhoud is niet bekend ge
maakt, maar hel heet, dat in de nota
uitvoerig de officieele Britsche opvatting
wordt uiteengezet, dat de schulden der
landen van het vasteland van Europa
aan Engeland, zoowel pcaetisch als mo
reel, niet zijn te scheiden van de Brit
sche oorlogsschuld aan de Ver. Staten.
Ierland.
De ruwheid, waarmee de burgeroorlog
gevoerd wordt, moge blijken uit de vol
gende incidenten. Een chauffeur uit Do
negal, zekere Doherty, viel in handen
van de rebellen te Brockagh. (Dezen scho
ten hem een oor af en verbrandden zijn
auto.
Een tweede geval is het omkomen
van drie soldaten van het Iersche natio
nale leger (v. d. Zuidelijken). Men had
aan het hoofdkwartier van het Iersche
leger bericht ontvangen, dat de lijken
van drie soldaten op den weg lagen van
Killmallock naar Bruif. Onmiddellijk werd
een roode kruis-auto gestuurd, om de
lijken te halen en naar .Bruff te brengen.
Bij aankomst aldaar 'bleek dat alle drie
dooden afschuwelijke hoofdwonden had
den en dal. een van 'hen bovendien een
ontzettende wond in het onderlijf had.
Het algemeen plan van Europa's herstel.
De Engelsoh-e regeering heet! aan
de gezanten v,an Frankrijk, Italië, Joe
goslavië, Roemenië, Portugal en Grie
kenland te Londen een circulaire-nota
overhandigd, waarin de Engelsclie po-
iltiek in zake de oorlogsscjhiulden en
de kwestie yan. herstel 'wordt uiteen
gezet.
a ï*"-''-. «-f r .T»
i tast pb wêê CT. en b altijd
voorzien \en
den naam
lA.MUMttR0T.it
Engeland verklaart zich bereid om
indien een dergelijke daad mogelijk
is, alle eischen, voorIkomen
de uit oorlogsschulden, lier-
stel of schadeloosstellin
gen, op le geven.
Een dergelijke daad zou, naar de
meening der Eugelsche regeering. de
eeuige methode zijn om de economi
sche stabiliteit van Europa le herstel
len.
Maar de economische positie van
Engeland stelt dit land niet in slaat,
hetzij de schulden van de geallieerden
of de herstelbetalingen van de vroe
gere vijanden le annuleeren, daar het
zelf verplicht is de oorlogsschulden
aan de Vereenigde Staten terug te
betalen.
De Amerikaansche politiek, welke
op deze terugbetaling aandring!, is ab-
soluu t gerechtvaardigd
De nota zet uiteen, dat hei bedrag
aan interest en kapitaal, dat Enge
land van zijn bondgenooten vraagt,
afhangt van hetgeen Engeland aan
Amerika moet betalen. In geen geval
;is Engeland van plan meer van zijn
schuldenaars Ie vragen dan hei aan
zijn schuldeischers moet betalen.
Verder wat de herstel-betalingen
betreft, stelt Engeland niet voor, dat
Duitschland van zijn verplichtingen
tegenover de geallieerde staten zal
ontslagen worden, jmaar Engeland is
'zoo overtuigd, dat zij tengevolge van
den huidigen toestand een econo-
ni i s c h onrecht z ij n, dat E n g e
1 an d b e r e i d is a f t e zien v a n
zijn aandeel in de schadever-
g o e cl i n g en van de s c h u 1 d e n
der gealicerd e n. Dit afzien
vormt een deel van het algemeene
plan betreffende een bevredigende op
lossing van hel groote vraagstuk van
herstel.
Er zij aan herinnerd, dat de gealli
eerde schulden aan Engeland met uit
zondering van de Russische, 1098 mil
hoen pond sterling bedragen.
De Engelscho schulden aan de Ver
eenigde Staten bedragen 810 millioen
pond sterling, waarvan het grootste
gedeelte nog door Engeland was op
genomen len behoeve van Frankrijk-,
Italië en België. De geallieerde schul
den aan Engeland en de Eugelsche
schulden aan Amerika houden dus
verband met elkander.
Korte berlohten.
Noi'thcliffe, de man van dc Daily
Mail :cn de Times, is ernstig ziek. Hij
lijdt aan een hartziekte (endocarditis),
welke nog geen verbetering toont.
Australië hoeft gisteren het handels
verkeer met Duitschland heropend.
Volgens de Rote Fahne logeert Hin
denburg bij Ludendorf te Ludwigshoeh©
bij Muncben. Het communistische orgaan
beweert -ook nog dat de Beiersche 'bur-
gerwoerbaarheid zich mobiliseert.
Italië heeft weer een ministerie.
Facta is geslaagd.
De vrijstaatfeioepen in Ierland gaan
voort de rebellen voor .zich uit te drijven
en uit hun stellingen te verjagen. Gisteren
is ook Tipperary ingenomen, waarbij 60
rebellen werden gevangen genomen.
Van Rijneveld, magistraat van Go-ba-
bis in Oost-Windhoek, Z'uid.Afrika, die
was uitgezonden oin een onderzoek in to
stellen naar de onlusten onder de Bosch-
jesmannén, is door een vergiftige pijl ge
wond en 5 'uren daarna overleden.
Lewin, de voorzitter van de ver
eenigde mijnwerkers-federatie in de Ver.
eeniigde Staten heef! alle mijnwerkers en
mijneigenaars van de centrale bruinkolen-
velden tegen 7 Augustus te Cleveland tot
een conferentie bijeengeroepen om te be
raadslagen over een overeenkomst, welke
een einde aan de mijnwerkersstaking iZ-ou
maken.
Staalman, v. d. Laar,
De heer A. P. Staalman gaat. Amsterdam
metterwoon verlaten. Zijn opvolger in den
gemeenteraad is de heer S. F. Tamsma. De
heer van de Laar is uit de redactie gel re
den van het in zijn woonplaats Geindringen
verschijnend blad „Dc Beukelaar". Nu hij
geen Kamerlid meer is, gaat hij zich weer
meer aan -eigen zaken wijden, schrijft zijn
opvolger in dc redactie: dr J. van Dorp.
Het spoor w -e g t. e k o r t.
D-e „Vrjjzinnig-Demokraat" schrijft
Inderdaad genieten de hoogere ambte
naren bij li-et slecht rendoerend spoorweg
bedrijf -een salaris zoo hoog als nergens
andiers gevonden wordt.
Dit hooge salaris is op geen enkelen
grond te verdedigen.
Immers, waar de loonregeling voor d-e
middelbare en lagere ambtenaren aansluit
(vrijwel) bij de Rijksregeling en de Di
rectie lelkens pogingen om billijker maxi
ma vast te stellen met een beroep op die
rijksregeling verwierp, daar gaan de sa
larissen van de hoogere spoorwegambte
naren hoog uit boven die der Rijksrege
ling. Was het spoorwegbedrijf winstge
vend, dan zou men over deze niet te
rechtvaardigen mildheid heen knnuen glij
den. Nn de zaak echter anders staat, nu
moet ingegrepen worden en moeten niet
d-e salarissen, die gelijk slaan met de
Rijksregeling, worden verminderd, want
daarmede begaat men een groote onbil
lijkheid. Echter een nivelleering der sala
rissen der hoogere ambtenaren met die der
Rijksregeling beval in zich ge-en enkele
onbillijkheid.
Er zijn talrijke hoogere ambtenaren bij
de spoorwegen die zelfs fret middelbaar
onderwijs nimmer gevolgd hebben en aan
merkelijk hooger bezoldigd worden dan
hoogteeraren. hoofdofficieren, enz.
Het behoeft dan ook niemand l.e a-o"-
wonderen dat officieren van land- en zee
macht zoo tuk zijn op een „baantje" bij
de Spoorwegen. Zoo uit hot, leger of van
boord af na betrekkelijk korten tijd hij
voorbeeld inspecteur bij den Dienst van
Vervoer, een leidende functie over eenige
duizenden spooi'mannen. Nu spreken wij
nog' maai' niet van de directeuren met elk
f30.000 's jaals, van chefs van de ver
schillende diensten die boven de f 10.000
's jaars gesalarieerd worden. Ook niet van
het groote aantal onderal'deelings-ch-efs,
referendarissen, hoofdlcommiezen en wat
dies meer zij, waarvan een flink percen
tage gevoeglijk gemist kan worden.
Waai' de loonsverlaging beginnen moet
-en 'beginnen kan zal ieder nu wel duidelijk
zijn.
En r h e r s te 1.
Wij hebben ons nooit kunnen aansluiten
aan de klachten over het beleid van. mi
nister Posthuma; en voor diens opvolger
het steeds, waai' noodig, opgenomen. Daar
om doet 'l ons genoegen dat 'I ranport,
hetwelk naai aanleiding van beschuldigin
gen tegen ministei van IJsselstejjn inge
bracht is gepubliceerd, eiken schijn van
blaam, zoowel op hem als op zijn voor
ganger, verwerpt.
De commissie had een moeilijke taak,
omdat de meeste bij haai ingekomen
klachten niet' h-ef algemeen, maar een per
soonlijk belang betroffen en er van al de
beweringen omtrent corruptie, omkooping
en andere verzaking van het algemeen
belang zeel' weinig lol de Commissie
kwam. Men leest hierover in het verslag:
Hoewel de commissie in grooten ge
tale klachten en mededeeljngeh hereik-
ten, zoo moest; zij ervaren, dat de groote
meerderheid van hen die zich (ot de
commissie wendden, hiermede niet de
-bedoeling hadden om in 't algemeen
belang en ten nutte der ingestelde en
quête mededeelingen te doen, doch dat
zij vrijwel uitsluitend herstel van per
soonlijke grieven zochten en vergoeding
voor vermeende verliezen.
De commissie betreurt, dat vele be
schuldigingen, welke in den crisistijd
vaak in zeer scherpen vorm tot uiting
wanen gekomen, nu de gelegenheid daar
toe werd geboden, niet aan haar werden
voorgelegd op zoodanige wijze, dat deze
een grondslag voor haar onderzoekingen
konden uitmaken; en dat, voor zoover
m-ededeelingen van dien aard aan haar
werden gedaan of wanneer door haar
werd ingegaan op beweringen en mede
deelingen in artikelen -dn ingezonden
stukken, herhaaldelijk en meermalen
reeds bij het eerste onderzoek bleek, dat
deze beschuldigingen op zeer lichtvaar
dige wijze waren geuit.
En wat nu de slotsom betreft de com
missie stelt vast, dat er onder het bewind
van minister Posthuma fouten zijn ge
maakt, maai- dal deze, bezien in het licht
der buitengewone omstandigheden en m
verhouding tot het vele goede dat gedaan
werd, in het niet verzinken. En van om
kooping, corruptie of ernsfig-e verwaar-
loozing der overheidstaak heeft d-e Com
missie „geen enkel voorbeeld ..gevonden".
En wat betreft de crisisliquidatie van mi
nister Van IJsselsteijn, er zijn fouten ge-
Slechte spijsvertering
m
Iswtira
en de onaangename gevolgen a IsmM) ra
kingen, hoofdpijn, gemelijkheid, verstop
ping, geelzucht, hartwater enz. verdwijnen
door het gebruik van Foster's Maagpillen.
Prijs f0.65 per flacon, alom verkrijgbaar.
(7)
maakt, soms zelfs wel groote, en de Com
missie duidt die stuk voor stuk aan, maar
de laak was ongekend zwaar. En ge
knoeid is er niet. Het rapport luidt:
Achteraf is gebleken hoe onwaar en
overdreven de critiek was. Het is aan
óns volk niel bekend, hoeveel leed moet
zijn toegebracht aan onze hoogste Re-
g-eeringsp-ersonen, in hel bijzonder aan
de Ministers Posthuma -en Van IJssel
steijn, door dezen laster, die dikwijls
op de meest infame wijze werd uitge
oefend. Zij zijn ongetwijfeld hierboven
verheven geweest, doch henzelf en
vooral hun gezinnen moet het grievend
hebben getroffen, wanneer zij in rijden
van schier bovenmenschelijken arbeid
op leven Inge als lafhartige wijze wer
den bestookt met anonieme brieven,
briefkaarten en blaadjes.
De eindconclusie, die aan alle praatjes
den mond stopt, herhaalt de verklaring,
„dal de Neder],andsche Regeering en zij,
die haar behulpzaam waren in den cri
sistijd, die zware Laak op bevredigende'
wijze hebben vervuld en dientengevolge
ree lil hebben op de waardee-
r i n a v a n het g e h e e 1 e vol k."
R e staking in hel s 1 -ee p v a a r t-
b 'e d r jj
De commissie, vertegenwoordigende een
40-lal Rijnsleepbooten, ziet van verder on
derhandelen met den Cent. Bond van
Transportarbeiders af en trekt haar aan
bod van 10 pCf. loonsverhooging in, ge'-
zien de. stevige aaneensluiting der groote
reeders en de eensgezindheid dor particu
liere renders te Dordrecht en te Buhrort,
die zich houden aan 'I parool der groote
werkgevers. Verder werd instemming Le-
luigd met de tot nog toe gevoerde actie
van de Commissie tot Regeling der bon
en arbeidsvoorwaarden in het Rijnsleep-
en Scheepvaartbedrijf en de vaart -naar
België. Men besloot de actie van dpze
commissie te blijven steunen en niet le
gaan varen voor door deze commissie
overeenstemming met den Centralen Bond
van Transportarbeiders is bereikt.
De a c t i e v an hets po o rw eg
personeel,
ln 'het Weekblad der Ned. Ver. van
Spoor- en Tramwegpers. wordt, het stand-
punt dezer organisatie ten aanzien der
aangekondigde verslechteringen als volgt
-omschreven:
In elk geval zijn wij tegen verslechtering
der arbeidsvoorwaarden
Het spoor- en trambedrijf is een nood
zakelijk en onmisbaar onderdeel van het
inaatschappelijk leven.
Zij, die hun arbeid daaraan gev-en, mo
gen ten aanzien der waardeering hiervan
niet afhankelijk woi'd-en gesteld van de
finanrieele uitkomsten van het. bedrijf.
Doet men zooiets bijvoorbeeld ten op
zichte van de politie?
Of van de straatreiniging?
We willen in dit verband nog niet eens
spreken van de honderden millioenen gul
dens, elk jaar weggesmeten aan het mili
tarisme.
Zelfs ook zonder dat, handhaven, we den
cisch van behoorlijke arbeidsvoorwaarden
voor hel spoor- en tramwegpersoneel.
Beter nog dan z-e nu zijn!
Arbeiders zijn ook menschen.
Ook zij hebben recht op een menscK-
waavdig bestaan.
Dat zie nu nóg niet hebben.
In stoffelijk, noch in geestelijk opzicht.
En alweer spreken we jder nog niet eens
van bet recht der arbeidende klasse (ar
beiders met het hoofd -en arbeiders met de
hatnd) om de middelen van productie en
verkeer te maken tot gemeenschapsbezit,
met uitschakeling van iedere uitbuiting
van den eenen mensch dooi' den ander.
We spreken nog slechts van 'n eenig's-
zins behoorlijke foelooning voor den gele-
yerden -arbeid, soms z-oo gevaarlijk, li
chaam- en zenuwsloopend.
Van een behoorlijke loonregeling!
Van den 8-u-remdag!
Geen van tweeën heeft het spoor- en
trampersoneel nog
Aleer drukken wij er niet van af.
Er zal aan d-e zijde van het Chr. Spoor
wegpersoneel wel g.een roeping worden
gevoeld om onder leiding van deze Ver-
eeniging de actie te voeren.
D e collectieve overeen k om s t i n
dé typografie.
Als bekend is d-e collectieve arbeids
overeenkomst m de typografische bedrij
ven de meest uitgewerkte van de tot dus
ver in ons land voorkomende collectieve
oeontraeten. In talrijke andere bedrijven.