\o 267 MJ I Binnenland. Woensdag 2 Augustus 1923 36e Jaai'giti'g |3 Augustus a. s. Veiling van srijperen. indbouw^rs irijving te koop adres voor AN LE COINTRE, ENHEIDSKOOP. in te koop, I Dienstbode, ke Huishoudster, RATO m IWI Drt 1 U R1JWI EXEN |tó75 A.MUM !se Ro-ode bessen nKlerken f 65 f 38—f 51. ]f 46—f 53, prin- o-ranjepruim'en <n f 16—f 24, 1, poire inla- de Trevoux f 7, blanke sui- suikerij f 10. f 10f 12, St.- Jacobappel f6, Astrakan f 11, ardappels f 2 10 Ki.G. Perziken stuks, ags, 's Woens- alen. ERBEKfOHT. den ochtend' lleeld door hefc it te Be Bilt. id 76,8 to Biar- (nest. rond van 2 Aug.-. Ind uit Westelijke jar bewolkt, wei- temperatuur. )i 12l/4 uur, ér tt uur aan ia nog Bushels (Bessen- zijn bezit heeft, wordt (5EN BELANG dringend deze ten spoedigste i. fcluitkalk voor bemes- Ju, gelieve eerst prijs bij JACs. DE DREG,, concurreerend leyerfc. ils esi p^ren den boomgaard van ks, aan 't Klareaspad imd. Aanwijzing wordt |P. DRIEOÏJK, aldaar, litias zijn te bekomen, tp"leveren vóór of op voor 's middags 2 uur, £TERS te Middelburg,. Ln worden geopend. O E S. Bont (wolf), pracht- (Aantel, foège, met eepen, heel modern r zwart villledereit io. 39, alles zoo geed Te bevragen Bureau But te Goes. SPELD verloren met de school 28 Juli. en Postkantoor Koude- E KOOP: 4 jles Hengst en een veulen, of een vos» ng Merraepaard, bij. ;AAR, Zoutelande. WERSE, Oostkapelle. tegen 1 November a.s. IdER VOORDE, Wol- naar met 2 zoons vraagt oon. Brieven letter G dit blad, Middelburg. Drukkers-Exploitanten OOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 68—70, Goes Tel.: Radactie no. 11: Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post f 3.— Losse nummers v f 0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct. Bij abonnement belangrijke korling1. 2 Augustus. Heden 2 Augustus is 't een gewichtige dag voor ons volk, hetwelk met H. M. de Koningin-Weduwe Haar (listen verjaar dag viert. Als op alle vierdagen van het Konink lijk Huis zal ook op dezen dag weer me nige ven Sell en bode opgaan voor het welzijn der beminde Vorstin, en menige danktoon worden geslaakt voor Haar ge spaarde leven. Onze God, die Nederland en Oranje sinds eeuwen door hechie banden aan- een snoerde, hehoude en behoede Oranje en Nederland nog vele jaren, .en zegene hen saam met vrede. Lang leve onze beminde Koningin Emma! Zij Z< nog voor velen ten zegen, een goede Moeder voor het Koninklijk 'tluis, voor bet Nedorlandscbe Volk, in zonderheid voor Weduwe en Wees, voor at'ui en en ellsndigen! Uit geheime correspondentie. De „Times" vertelt, dat er een „lek" is in de bolsjewistische mailtasschen, die in zoo grooten getale van Rusland naar West-Europa worden gezonden en hot blad verklaart, daardoor in staat te zijn iets mede te doelen uit de bolsjewisti sche eorresp'onden tic. Uit de vertrouwelijke brieven en circu laires ,die do „Times" in handen kreeg, .zou blijken, dat er onder dc volkscommis sarissen een felle strijd is om de macht, nu Lenin ziek is. Vooral tegen Zinowjef zou er worden geageerd omdat die voor de propaganda der Derde Internationale (in India en elders) 30 millioen gouden roebels zou hebben besteed, zonder een nauwkeurige afrekening te geven. ln een der stukkeu wordt speciaal ge wezen op de Wenschelij'kheid van krach tiger steun aan de Iersche beweging legen de Iersche bourgeoisie, die mi Ti niacht in handen heeft en „kameraad" Ma-ririe- wicz vermoedelijk de oefaaur Ie gra vin zal als vertegenwoordiger \an de Derde Internationale in Ierland optre den. Woordelijk citeert de „Times" vervol gens een brief van den waamenienden volkscommissaris van arbeid, Serebrajkof, aan den volkscommissaris Winokoerof, van 10 Jan. „Kom zoo sploedig mogelijk terug", zoo begint dit schrijven, waarin dan wordt uiteengezet dat het met de zaken niet goed gaat en dat vooral ook het optreden van de „vreemde gasten" (de verdedigers van de sociaal-revolutio nairen) een ongunstigen invloed had. On danks alle maatregelen werd de rede van Vandervelde in Rusland in breedo kringen bekend. Dan vervolgt de schrijver o.m. „Met lljitsj (Lenin) gaat het. niet best, zoodat we hem niet te spreken kunnen krijgen. Dsjersjinki en Smidovitsj bewa ken hem als een paar hofhonden en laten niemand tot hem' toe. „Het is nog niet duidelijk wie het directorium zullen vormen, ilet centrale comité heeft de candidatuur van Rykof in getrokken. Het is waar dat Kamencf hard voor hem vecht, maar we begrijpen allen wel dat hij Rykof als een loyaal creatuur wil gebruiken. Wat Stalin betreft, die weigert beslist met Kamend te werken, omdat hij diens optreden te Londen maar niet kan vergeven „Wie mij' hot 'meest zorg geeft is Ra- dek, die een geheimzinnige positie in neemt zoowel tegenover het centrale co mité als tegenover ons, in het bijzonder met het oog op' Trotzky. Illij en Sklianski zijn altijd samen. Hij scharrelt altijd om Lebedef heen en altijd is hij aan het kuipen, misschien bereidt hij iets voor." Ten slotte wijst de schrijver er op', dat er in de provincie een nieuwe geest begint te ontstaan en dat de houding der boeren niet meer zoo gunstig is te genover de regeering als vroeger: „Ik maak me wat ongerust bij! de gedachte, dat we al te veel 'zijn opgegaan in onze actie naar buiten en dat we voeling verliezen met de gevoelens der boeren en niet in staat zullen 'zijn hen aan onze bedoelingen op het geëigende oogenblik to doen aanpassen. Ik heb daar al op ge wezen, maar onze menschen houden zich te veel bezig met hun eigen geschillen en naijver en hechten ifiet aan mijn woorden, behalve Stalin, die de eenige man is die de dingen ziet zooals zo werkelijk zijn. „Wij bevinden ons midden in con acute economische crisis. Moskou is zoo overvuld met goederen, dat ze eenvoudig langs dc spoorbaan moeten worden afge laden en oiuler zeilen worden opgeslagen Niemand koopt ze en ze circuléeren slechts onder een kleine kring van winst makers, die ten langen leste ten onder gaan en verdwijnen. De winstjagers kee- reii trouwens naar Rusland terug. Dit is voor de nieuwe économische politiek geen gunstig vooruitzicht. Larin heeft hier trouwens al lang tegen gewaar schuwd De vliegtocht om de wereld. Majoor Blake, die van uil Engeland een vliegtocht om de wereld heeft onder nomen. is de vorige week gearriveerd in Britsch-lndië. De laatste berichten melden, dat de etappe van Quetta naar Lahore is afgelegd onder zeer moeilijke weers omstandigheden. Er moest onderweg ge land worden om (petroleum in'te nemen; en. toen de houders gevuld waren, stak een storm op. De vliegers hadden nog net den tij'd om hun toestel met den kop in den wind te plaatsen, toen het begon te regenen. Er waren zoowat twin tig Indianen noodig oin het vliegtuig vast te houden in de geweldige windstoo- ten, terwijl meer dan een half uur lang de regen als met bakken uit den he mel werd gegoten. Hel vliegterrein werd herschapen in een meertje, waar hel water 5 c.M. diep stond. Haar men het vliegtuig niet van den grond kon krijgen, werd snel alles uitgeladen en trof men maatregelen om de bagage per trein naar Lahore tic laten brengen. Daarop pro beerde men ophieuw op te stijgen. Na een langen aanloop door regen en modder kwamen de vliegers eindelijk, zeer tot hun geruststelling, van den grond. 'Het vlieg tuig en de motor doorstonden de prooi schitterend. Toon zij Ie Lahore aankwa men, zat het heele locstcl onder een laag modder en waren zelfs de registratie- werken niet te zien. Da stakingen in (Ie Ver. Staten. Naar uil Washington wordt gemeld, wordt hot daar zeker geacht, dat do meerderheid van de 148 spoorwegen dio ter algemeene vergadering van de direc ties zullen vertegenwoordigd zijn, de, voor stellen van president Harding zal aan vaarden. i Men vreest echter dat het de grootsla spoorwegstelsels zullen zijn, die oppositie zullen voeren. En deze zijn niet per se ge bonden om zich aan de uitspraak der meerderheid te houden. De stakingslei ders zullen de regieeringsvoorstellen aan vaarden, indien de spoorwegdirecties er zich ook mee vereenigen. Indien echter dc groote spoorwegstelsels de regeling niet aanvaarden, zullen waarschijnlijk de stakersleiders geen bevel geven tót het hervatten van het werk. In Chicago verwacht men dat binnen 36 uur do vrede in het spoorwegbedrijf zal zijn tot stand gekomen en dat binnen 48 uur ,het werk weer zal zijn hervat. Lloyd George en Poincaré. Het is nog niet hekend, of in de be sprekingen van Lloyd George met Poin caré hel vraagstuk van de onderlinge schulden der geallieerden zal ter sprake konven. Er bestaat echter reden om te gelooven. dat de Eugelsche regeering het besluit heeft, genomen, onverwijld het. den voi'igen Dinsdag genomen besluit uit te voeren, u.l. een schrijven te richten aan alle geallieerden en aan de Ver. Staten over de quaestie der oorlogsschuld. Deze nota \yas reeds vroeger door Balfour opgesteld. De inhoud is niet bekend ge maakt, maar hel heet, dat in de nota uitvoerig de officieele Britsche opvatting wordt uiteengezet, dat de schulden der landen van het vasteland van Europa aan Engeland, zoowel pcaetisch als mo reel, niet zijn te scheiden van de Brit sche oorlogsschuld aan de Ver. Staten. Ierland. De ruwheid, waarmee de burgeroorlog gevoerd wordt, moge blijken uit de vol gende incidenten. Een chauffeur uit Do negal, zekere Doherty, viel in handen van de rebellen te Brockagh. (Dezen scho ten hem een oor af en verbrandden zijn auto. Een tweede geval is het omkomen van drie soldaten van het Iersche natio nale leger (v. d. Zuidelijken). Men had aan het hoofdkwartier van het Iersche leger bericht ontvangen, dat de lijken van drie soldaten op den weg lagen van Killmallock naar Bruif. Onmiddellijk werd een roode kruis-auto gestuurd, om de lijken te halen en naar .Bruff te brengen. Bij aankomst aldaar 'bleek dat alle drie dooden afschuwelijke hoofdwonden had den en dal. een van 'hen bovendien een ontzettende wond in het onderlijf had. Het algemeen plan van Europa's herstel. De Engelsoh-e regeering heet! aan de gezanten v,an Frankrijk, Italië, Joe goslavië, Roemenië, Portugal en Grie kenland te Londen een circulaire-nota overhandigd, waarin de Engelsclie po- iltiek in zake de oorlogsscjhiulden en de kwestie yan. herstel 'wordt uiteen gezet. a ï*"-''-. «-f r .T» i tast pb wêê CT. en b altijd voorzien \en den naam lA.MUMttR0T.it Engeland verklaart zich bereid om indien een dergelijke daad mogelijk is, alle eischen, voorIkomen de uit oorlogsschulden, lier- stel of schadeloosstellin gen, op le geven. Een dergelijke daad zou, naar de meening der Eugelsche regeering. de eeuige methode zijn om de economi sche stabiliteit van Europa le herstel len. Maar de economische positie van Engeland stelt dit land niet in slaat, hetzij de schulden van de geallieerden of de herstelbetalingen van de vroe gere vijanden le annuleeren, daar het zelf verplicht is de oorlogsschulden aan de Vereenigde Staten terug te betalen. De Amerikaansche politiek, welke op deze terugbetaling aandring!, is ab- soluu t gerechtvaardigd De nota zet uiteen, dat hei bedrag aan interest en kapitaal, dat Enge land van zijn bondgenooten vraagt, afhangt van hetgeen Engeland aan Amerika moet betalen. In geen geval ;is Engeland van plan meer van zijn schuldenaars Ie vragen dan hei aan zijn schuldeischers moet betalen. Verder wat de herstel-betalingen betreft, stelt Engeland niet voor, dat Duitschland van zijn verplichtingen tegenover de geallieerde staten zal ontslagen worden, jmaar Engeland is 'zoo overtuigd, dat zij tengevolge van den huidigen toestand een econo- ni i s c h onrecht z ij n, dat E n g e 1 an d b e r e i d is a f t e zien v a n zijn aandeel in de schadever- g o e cl i n g en van de s c h u 1 d e n der gealicerd e n. Dit afzien vormt een deel van het algemeene plan betreffende een bevredigende op lossing van hel groote vraagstuk van herstel. Er zij aan herinnerd, dat de gealli eerde schulden aan Engeland met uit zondering van de Russische, 1098 mil hoen pond sterling bedragen. De Engelscho schulden aan de Ver eenigde Staten bedragen 810 millioen pond sterling, waarvan het grootste gedeelte nog door Engeland was op genomen len behoeve van Frankrijk-, Italië en België. De geallieerde schul den aan Engeland en de Eugelsche schulden aan Amerika houden dus verband met elkander. Korte berlohten. Noi'thcliffe, de man van dc Daily Mail :cn de Times, is ernstig ziek. Hij lijdt aan een hartziekte (endocarditis), welke nog geen verbetering toont. Australië hoeft gisteren het handels verkeer met Duitschland heropend. Volgens de Rote Fahne logeert Hin denburg bij Ludendorf te Ludwigshoeh© bij Muncben. Het communistische orgaan beweert -ook nog dat de Beiersche 'bur- gerwoerbaarheid zich mobiliseert. Italië heeft weer een ministerie. Facta is geslaagd. De vrijstaatfeioepen in Ierland gaan voort de rebellen voor .zich uit te drijven en uit hun stellingen te verjagen. Gisteren is ook Tipperary ingenomen, waarbij 60 rebellen werden gevangen genomen. Van Rijneveld, magistraat van Go-ba- bis in Oost-Windhoek, Z'uid.Afrika, die was uitgezonden oin een onderzoek in to stellen naar de onlusten onder de Bosch- jesmannén, is door een vergiftige pijl ge wond en 5 'uren daarna overleden. Lewin, de voorzitter van de ver eenigde mijnwerkers-federatie in de Ver. eeniigde Staten heef! alle mijnwerkers en mijneigenaars van de centrale bruinkolen- velden tegen 7 Augustus te Cleveland tot een conferentie bijeengeroepen om te be raadslagen over een overeenkomst, welke een einde aan de mijnwerkersstaking iZ-ou maken. Staalman, v. d. Laar, De heer A. P. Staalman gaat. Amsterdam metterwoon verlaten. Zijn opvolger in den gemeenteraad is de heer S. F. Tamsma. De heer van de Laar is uit de redactie gel re den van het in zijn woonplaats Geindringen verschijnend blad „Dc Beukelaar". Nu hij geen Kamerlid meer is, gaat hij zich weer meer aan -eigen zaken wijden, schrijft zijn opvolger in dc redactie: dr J. van Dorp. Het spoor w -e g t. e k o r t. D-e „Vrjjzinnig-Demokraat" schrijft Inderdaad genieten de hoogere ambte naren bij li-et slecht rendoerend spoorweg bedrijf -een salaris zoo hoog als nergens andiers gevonden wordt. Dit hooge salaris is op geen enkelen grond te verdedigen. Immers, waar de loonregeling voor d-e middelbare en lagere ambtenaren aansluit (vrijwel) bij de Rijksregeling en de Di rectie lelkens pogingen om billijker maxi ma vast te stellen met een beroep op die rijksregeling verwierp, daar gaan de sa larissen van de hoogere spoorwegambte naren hoog uit boven die der Rijksrege ling. Was het spoorwegbedrijf winstge vend, dan zou men over deze niet te rechtvaardigen mildheid heen knnuen glij den. Nn de zaak echter anders staat, nu moet ingegrepen worden en moeten niet d-e salarissen, die gelijk slaan met de Rijksregeling, worden verminderd, want daarmede begaat men een groote onbil lijkheid. Echter een nivelleering der sala rissen der hoogere ambtenaren met die der Rijksregeling beval in zich ge-en enkele onbillijkheid. Er zijn talrijke hoogere ambtenaren bij de spoorwegen die zelfs fret middelbaar onderwijs nimmer gevolgd hebben en aan merkelijk hooger bezoldigd worden dan hoogteeraren. hoofdofficieren, enz. Het behoeft dan ook niemand l.e a-o"- wonderen dat officieren van land- en zee macht zoo tuk zijn op een „baantje" bij de Spoorwegen. Zoo uit hot, leger of van boord af na betrekkelijk korten tijd hij voorbeeld inspecteur bij den Dienst van Vervoer, een leidende functie over eenige duizenden spooi'mannen. Nu spreken wij nog' maai' niet van de directeuren met elk f30.000 's jaals, van chefs van de ver schillende diensten die boven de f 10.000 's jaars gesalarieerd worden. Ook niet van het groote aantal onderal'deelings-ch-efs, referendarissen, hoofdlcommiezen en wat dies meer zij, waarvan een flink percen tage gevoeglijk gemist kan worden. Waai' de loonsverlaging beginnen moet -en 'beginnen kan zal ieder nu wel duidelijk zijn. En r h e r s te 1. Wij hebben ons nooit kunnen aansluiten aan de klachten over het beleid van. mi nister Posthuma; en voor diens opvolger het steeds, waai' noodig, opgenomen. Daar om doet 'l ons genoegen dat 'I ranport, hetwelk naai aanleiding van beschuldigin gen tegen ministei van IJsselstejjn inge bracht is gepubliceerd, eiken schijn van blaam, zoowel op hem als op zijn voor ganger, verwerpt. De commissie had een moeilijke taak, omdat de meeste bij haai ingekomen klachten niet' h-ef algemeen, maar een per soonlijk belang betroffen en er van al de beweringen omtrent corruptie, omkooping en andere verzaking van het algemeen belang zeel' weinig lol de Commissie kwam. Men leest hierover in het verslag: Hoewel de commissie in grooten ge tale klachten en mededeeljngeh hereik- ten, zoo moest; zij ervaren, dat de groote meerderheid van hen die zich (ot de commissie wendden, hiermede niet de -bedoeling hadden om in 't algemeen belang en ten nutte der ingestelde en quête mededeelingen te doen, doch dat zij vrijwel uitsluitend herstel van per soonlijke grieven zochten en vergoeding voor vermeende verliezen. De commissie betreurt, dat vele be schuldigingen, welke in den crisistijd vaak in zeer scherpen vorm tot uiting wanen gekomen, nu de gelegenheid daar toe werd geboden, niet aan haar werden voorgelegd op zoodanige wijze, dat deze een grondslag voor haar onderzoekingen konden uitmaken; en dat, voor zoover m-ededeelingen van dien aard aan haar werden gedaan of wanneer door haar werd ingegaan op beweringen en mede deelingen in artikelen -dn ingezonden stukken, herhaaldelijk en meermalen reeds bij het eerste onderzoek bleek, dat deze beschuldigingen op zeer lichtvaar dige wijze waren geuit. En wat nu de slotsom betreft de com missie stelt vast, dat er onder het bewind van minister Posthuma fouten zijn ge maakt, maai- dal deze, bezien in het licht der buitengewone omstandigheden en m verhouding tot het vele goede dat gedaan werd, in het niet verzinken. En van om kooping, corruptie of ernsfig-e verwaar- loozing der overheidstaak heeft d-e Com missie „geen enkel voorbeeld ..gevonden". En wat betreft de crisisliquidatie van mi nister Van IJsselsteijn, er zijn fouten ge- Slechte spijsvertering m Iswtira en de onaangename gevolgen a IsmM) ra kingen, hoofdpijn, gemelijkheid, verstop ping, geelzucht, hartwater enz. verdwijnen door het gebruik van Foster's Maagpillen. Prijs f0.65 per flacon, alom verkrijgbaar. (7) maakt, soms zelfs wel groote, en de Com missie duidt die stuk voor stuk aan, maar de laak was ongekend zwaar. En ge knoeid is er niet. Het rapport luidt: Achteraf is gebleken hoe onwaar en overdreven de critiek was. Het is aan óns volk niel bekend, hoeveel leed moet zijn toegebracht aan onze hoogste Re- g-eeringsp-ersonen, in hel bijzonder aan de Ministers Posthuma -en Van IJssel steijn, door dezen laster, die dikwijls op de meest infame wijze werd uitge oefend. Zij zijn ongetwijfeld hierboven verheven geweest, doch henzelf en vooral hun gezinnen moet het grievend hebben getroffen, wanneer zij in rijden van schier bovenmenschelijken arbeid op leven Inge als lafhartige wijze wer den bestookt met anonieme brieven, briefkaarten en blaadjes. De eindconclusie, die aan alle praatjes den mond stopt, herhaalt de verklaring, „dal de Neder],andsche Regeering en zij, die haar behulpzaam waren in den cri sistijd, die zware Laak op bevredigende' wijze hebben vervuld en dientengevolge ree lil hebben op de waardee- r i n a v a n het g e h e e 1 e vol k." R e staking in hel s 1 -ee p v a a r t- b 'e d r jj De commissie, vertegenwoordigende een 40-lal Rijnsleepbooten, ziet van verder on derhandelen met den Cent. Bond van Transportarbeiders af en trekt haar aan bod van 10 pCf. loonsverhooging in, ge'- zien de. stevige aaneensluiting der groote reeders en de eensgezindheid dor particu liere renders te Dordrecht en te Buhrort, die zich houden aan 'I parool der groote werkgevers. Verder werd instemming Le- luigd met de tot nog toe gevoerde actie van de Commissie tot Regeling der bon en arbeidsvoorwaarden in het Rijnsleep- en Scheepvaartbedrijf en de vaart -naar België. Men besloot de actie van dpze commissie te blijven steunen en niet le gaan varen voor door deze commissie overeenstemming met den Centralen Bond van Transportarbeiders is bereikt. De a c t i e v an hets po o rw eg personeel, ln 'het Weekblad der Ned. Ver. van Spoor- en Tramwegpers. wordt, het stand- punt dezer organisatie ten aanzien der aangekondigde verslechteringen als volgt -omschreven: In elk geval zijn wij tegen verslechtering der arbeidsvoorwaarden Het spoor- en trambedrijf is een nood zakelijk en onmisbaar onderdeel van het inaatschappelijk leven. Zij, die hun arbeid daaraan gev-en, mo gen ten aanzien der waardeering hiervan niet afhankelijk woi'd-en gesteld van de finanrieele uitkomsten van het. bedrijf. Doet men zooiets bijvoorbeeld ten op zichte van de politie? Of van de straatreiniging? We willen in dit verband nog niet eens spreken van de honderden millioenen gul dens, elk jaar weggesmeten aan het mili tarisme. Zelfs ook zonder dat, handhaven, we den cisch van behoorlijke arbeidsvoorwaarden voor hel spoor- en tramwegpersoneel. Beter nog dan z-e nu zijn! Arbeiders zijn ook menschen. Ook zij hebben recht op een menscK- waavdig bestaan. Dat zie nu nóg niet hebben. In stoffelijk, noch in geestelijk opzicht. En alweer spreken we jder nog niet eens van bet recht der arbeidende klasse (ar beiders met het hoofd -en arbeiders met de hatnd) om de middelen van productie en verkeer te maken tot gemeenschapsbezit, met uitschakeling van iedere uitbuiting van den eenen mensch dooi' den ander. We spreken nog slechts van 'n eenig's- zins behoorlijke foelooning voor den gele- yerden -arbeid, soms z-oo gevaarlijk, li chaam- en zenuwsloopend. Van een behoorlijke loonregeling! Van den 8-u-remdag! Geen van tweeën heeft het spoor- en trampersoneel nog Aleer drukken wij er niet van af. Er zal aan d-e zijde van het Chr. Spoor wegpersoneel wel g.een roeping worden gevoeld om onder leiding van deze Ver- eeniging de actie te voeren. D e collectieve overeen k om s t i n dé typografie. Als bekend is d-e collectieve arbeids overeenkomst m de typografische bedrij ven de meest uitgewerkte van de tot dus ver in ons land voorkomende collectieve oeontraeten. In talrijke andere bedrijven.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1922 | | pagina 1