rtt
5
K
■RAS
plaats
tGRAS
s'
>nhuis,
Hl U IS,
ra
f
rH
A
(MHi
No.220
dinsdag SO Juni 192%
36e Jaargang
Buitenland.
mm
ÉÉN CENT
riek „Zee-
te koop
ng te koop
E K.
ïsohrijving
ng te koop
beklante f
in Zeeland.
gevraagd
tbode
iode gevraagd,
i nieuwe
ibb. Arb woning
RIJEN (n.l. 5H A.
6 H.A. witte
best bouwland),
3 en staat van
ur, zeer gunstig
n in Zuidelijk
1 uur afstand
ogen, aan vaste
arwater.
ver te nemen
n inventaris,
a kantore van
OSTER te Ten
ITHteZuidhom.
ran 2 Hectaren
gelegen in de
t station Arne-
den weg naar
BEKE, Krabben-
ken. Kaarten,,
10 en 17e eeuw,
eveland.
onder letter H
BIETERMAN te
OOP:
g IMerriepaard
en en een 6-
SR, Cölijnsplaat.
Vestsingel no. 39. tj
ie betaling. jf
veren vóór of op
l te bekomen
A STEKETEE,
es.
lande op het dorp
gen te bekoKon
leveren vóór of
A. KOPPEJAN,
OOP:
Kalfvaars,
ening Juni, bij P.
ke.
DOP:
De Zeeuw" letter
f
OOP
zwarte Bessen
TELLIER, Boom-
iburg(Z.-Vl. W.d.)
OOP:
gen op ijzeren
als nieuw,
tkapelle, No. 42.
een kekwamen
1L, Kloetinge.
AR vraagt
Klerk
iar. Kennis van
gevorderd,
hriftelijk in te
den Haag, een
'en zich te ver-
Heer L. WISSE,
te Middelburg.
slijk geain, bij L. f
tAAF, Melkmarkt
Oct. een Huis-
,aad, liefst boven
C. Dl VISSER,
;them.
Drukkers-Exploitanten
OOSTERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes
Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden, franco per post, f 3.—
Losse nummerst 0.05
Prijs der Advertentlën:
1—4 regels f 1.20, elke regel meer 30 cL
Bij abonnement belangrijke korting.
Zij, die zich met 1 Juli a.s. op „die
Zeeuw" abonneeren, ontvangen de tot dien
datum verschijnende nummers gratis.
Dit nummer pronte de kiezer zich in
't [geheugen. Hij herhale het, bij zich zelf,
eiken dag, minsteWsi 5 maial 5 maal, opdat
hij zich op 5 Juli niet kunne vergissen.
DE A.-R. CANDIDATENLIJST.
(no. 5 van de Stemkaart)
1. Mr J. A. de Wilde, Den Haag.
2. C. v. d. Voort v. Zijp, Den Haag.
3. A. Colijn, Nieuwer-Amstel.
4. J. v. d. Molen. Renkum.
5. J. F. Heemskerk, Middelburg.
6. Mr G. v. Baren. Delft.
7. Chr. v. d. Heuvel, Haarlemmermeer.
8. J. A. J. Jansen Maneschijn, Dordrecht
9. J. Schouten, Rotterdam.
10. C. Warnaar, Dirksland.
Kiest hiervan op 5 Juli no. 1Mr J. A.
de Wilde.
Ook 21 Juni nog.
Vele lozers zullen, deze courant lezende,
zeggen: o ja, ik had naar 't siecretarie ge-
moietien, om 5 Juli te kunnen, stemmen in
mijn nieuwe gemeente, of in de gemeente
waar ik 5 Juli hoop tie wezen.
Nu, dan dadelijk naar de secretarie het
zij in uw woonplaats, hetzij in een ge
meente waar ge op 't oogehblik vertoeft.
Want het kan ook *21 Juni nog. Maar
dat is dan ook onherroepelijk de laatste
dag.
BRIEF UIT THOLEN.
Werkhof, 17 Juni 1922.
Beste Vriend,
In een mijner vorige brieven heb ik
erop gewezen, dat het steeds weer her
halen derzelfde verdediging voor dezelfde
zaak voorstanders ervan niet meer boeit,
tiegienstanders daarentegen steeds ernsti
ger graad van doofheid blijken te bezit
ten. Laat ik erkennen sindsdien, uitzon
deringen te hebben leeren kennen. U her
innert zich hoe ik schreef over het
Christelijk Volksonderwijs in ons land;
d;t geschiedde omdat ik eigenlijk wel wat
jaknersch op u ben, waar gij in uw om
geving in dit opzicht niets hebt te klagen.
Naar aanleiding van den inhoud van
bedoelden brief ontving onze Redactie
een schrijven met verzoek dit in de ko
lommen van ons blad op te nemen. Ge
dachtig aan het: „Waarheid is waarheid,
dat spreekwoord is klaar, wrijf zo goed in
dan trekt ze een blaar", laat ik het stuk
hieronder volgen.
M. de R.,
In uw blad van 'Donderdag 8 Juni 1.1.
stond een „Brief uit Tholen" afgedrukt.
De schrijver van dit artikel, de heer Bu
varee, heeft blijkbaar zeer slechte ge
dachten van de openbare school. Hij be
weert nl„ dat de kinderen daar worden,
'gegeven in den drakenmuil van 't hei
dendom. Volgens zijn meening dus zijn
de onderwijzers aan de openbare school
draken ten heidenen. Dit verwijt wil ik den
beer Buvaree wel vergeven, doch ik kan
het niet vergeten.
Opdat de kinderen zullen opgroeien tot
eerlijke, brave en godsdienstige menscheo
acht de beer Buvaree op het eiland Tho
len op_ elke gemeente een bijzondere
school noodig. Hoewel ik de bijzondere
school niet wil misprijzen, is het mij toch
dikwijls opgevallen, dat het resultaat te
gengesteld was aan het doel.
Ook schreef de heer Buvaree dat men
geen onderwijs in de Vad. Geschiedenis
kan geven, zonder van God en Christus
te spreken. Toevallig moet ik over een
paar wieken bij de Vad. Geschiedenis het
hoofdstuk: „Het Christendom in ons
land", behandelen. Zoo ik het recht had
den beer Buvaree uit te noodigen bij
dezie lessen aanwezig te zijn, zou ik dat
niet nalaten, hoewel ik vermoed, dat de
beer Buvaree geen invitatie behoeft, daar
hij door zijn ambt wel bet recht beeft mijn
lessien te komen aanhooren. Dan kon bij
tenminste hooren, dat op de openbare
school in dat opzicht juist naar zijn mee
ning gehandeld wordt.
Het schijnt den heer Buvaree, dat de
onderwijzer niet godsdienstig kan zijn,
zonder aan ©en bijzondere school werk
zaam te zijn. Ik ben aan de openbare
school werkzaam en verzuim bijna nooit
's Zondags twee keer naar de kerk te
gaan.
Het bijzonder onderwijs zou wel mijn
sympathie kunnen wegdragen, als het ge
geven werd door onderwijzers, die, zoo-
als de beer Buvaree zegt: „De wacht bij
't kruis van Golgotha hebben betrokken".
Doch deze zijn er helaas zeer zeer dun.
Tot slot wil ik den heer Buvaree in
overweging geven bet gedicht „Roskam"
van Vondel eens .nauwkeurig te lezen.
Voor toeken wil ik hier den aanhef doen
volgen.
Hoe komt, doorlucht© Drost, dat elk van
Godsdienst roemt,
En onrecht en gewelt met dezen naam
verbloemt,
Als waar die zaelc in schijn en tonge
klank gelegen
Of zou 't geen Godtsdienst zijn recht-
vaerdigbeid te plegen,
Maar slinx en rechts te staen naer aller
hande goet?
God voeren in den mout, en valschheit
iri 't .gemoedt?
De Waarbeit greep weleer die menschen
bij de slippen
En sprakUw hart is verr', gij naekt mij
1 met de lippen,
De waarbeit eischt het hart, en niet zoo
zeer 't geha'e.r.
Dit ketste zonder 't eerst, dat maekt
een huichelaer,
Die hij ©en cierlijk graf zeer aerdig
wordt geleken,
Vol rottings binnen, en van buiten
schoon bestreek^n.
Zoo was uw vader niet, die burgervader,
neten
Van binnen was hij juist, gelijk hij bui
ten scheen.
J. C. DE RRUIJNE,
Onderwijzer ,aan de openbar e
lagere school.
Scherpenisse, 14 Juni 1922.
H*
In dit stuk is verscholen een stormpje
van woede en hartstocht. De wind ervan
'jaagt'stofwolken op. Na sen stofregen komt
bet voor, dat men den neerslag wil onder
zoeken en keuren om zoo mogelijk uit
te zoeken, waar bet zoo mogelijk vandaan
komt. Die lust is mij ook t'e sterk gewor
den. Het hoog© woord moet er uit. Wat
suizend door de lucht vloog, wil ik toet
sen ,aan de Schrift ten de uitingen van
Christenmannen. Het wil mij voorkomen,
dat de inhoud van dit schrijven van niet-
bemelscbe afkomst is. Het „Christelijke",
zooals de schrijver dit deed uitkomen,
verdient niet ernstig te worden opge
nomen.
Allereerst de „Christelijke" strekking.
Wel vergeven, niet vergeten. Onder al de
geestelijke en stoffelijke zegeningen van
God neemt vergeving van zonden een ze.er
voorname plaats in. Telkenmale spreekt
de Schrift van uitdelgen, uitwisschen, be
dekken, in de diepte der zee werpen, niet
gedenken. Ik had in mijn brief aan u het
pleidooi gevoerd voor bet ook in de
zen brief van inzender niet betwiste
recht van Christelijk lager-onderwijs in
bet bijzonder. Dat is Christelijk. Alle
Christelijkheid, die omgaat buiten recht
•en waarheid, is verachtelijk. Daar geldt
bet: corruptio optimi, pessima: 't beste
is, bedorven, 't allerslechtst-
In een Christenhart omarmen elkaar de
felste smaad en de edelste vergeving. Hoe
schoon ook geplukte lauweren zien en
hoe begeerlijk zij zijn, barmhartigheid is
zaak van meer gewicht. Vergeven en niet
vergeten is bedenkelijk handelen vooreen,
die onderwijst, d. i. naar boven wijst, al
thans behoort te wijzen.
Een tweede opmerking betreft., de on
juiste .slotsom waartoe de briefschrijver
komt. Hij bespreekt voorzichtigheidshalve
niet de tegenstelling tusschen bet op
groeien in een waarlijk geloovig huisgezin
•en de opvoeding in de openbare lagere
school. Opzettelijk beziet hij 'een zijde van
die tegenstelling en wel die, waarmee hij
meent succes t© kunnen hebben. De kin
deren in den drakenmuil van het heiden
dom! Dus: onderwijzers zijn draken "en
heidenen I Klinkt deze valsche conclusie
niet als de juichkreet van den Ier in bet
Britsch-Indiscbe leger, die uitriep, dat hij
een Tartaar te pakken had, maardat
de kerel hem niet wilde loslaten? Hier
had de schrijver de meest ongezochte ge
legenheid gehad om zijn conclusie waar
te maken en ook mij van ongelijk te
overtuigen! Opzettelijk personen verwar
ren met een stelsel is inderdaad een zeer
ernstige fout. En in hoeverre de openbare
school is afgezakt moge hem hier duidelijk
ondier de oogen worden gegeven. „Het
Onderwijs", orgaan van d>e "Vereeniging
van hoofden van openbare scholen, be
vatte ©enigen tijd geleden de volgende
regelen
„Vertegenwoordigt de openbare school
nog de eenheid der natie of wordt ze
langzamerhand maar zeker de secteschool
der Sociaal-Democratische Arbeiderspartij?
„Wie als vader van kinderen" het „ge
doe wat ernstig nagaat en opmerkt" in
de openbare lagere schoolkringen, opmer
kend „hoe politiek© overtuiging in plaats
van bekwaamheid beslissendfin in
vloed heeft bij de keuze vari den man in
wiens handen het bestuur van de open
bare school wordt gelegd, zal, vreezen
we, ©en beelje huiverig zijn, om aan die
school zijn kinderen te geven".
„En zoo hollen we den weg af, die
slechts hiertoe kan leiden, dat de open
bare school, eenmaal de trots van het
overgroot© deel der natie, verschrompelt
en verkwijnt en als socialisti
sche armenschool eindigt".
Over de klove henen, die mij scheidt
Man de openbare ouderwijzers, speur ik
in dit getuigenis ©en erkenning, welke vol
komen rechtvaardigt de geïncrimineerde
woordkeuze. Een van Neêi'lands grootste
staatslieden m ds 19e eeuw sprak een
maal van de openbare lagere School als
©en „nationale pestilentie". Wordt waar
wat zelfs in onderwijzerskringen blijkens
het bovenstaande verwacht wordt, dan
kan de gewraakte uitdrukking niet wor
den teruggenomen.
Reeds noemen de leiders der S. D. x\. P.
de openbare school b u n school.
Veronderstel, dat de inzender juiste ver
moedens beeft omtrent den persoon van
den .briefschrijver van den Thoolscben
brief, dan beteekent zijn wijze -van doen
niets minder dan een zuiver revolutio
naire handeling. De eerbied voor het gezag
blijkt bij hem allerminst veilig te zijn en
wij mogen ons afvragenwat zal er van
bet door zoo iemand 'gegeven onderwijs
in dit belangrijk opzicht terecht komen?
Bij wien deze grondstelling der samen
leving niet veilig is, hij verhonselt en ver
knoeit de teerste dingen in de menschen-
wereld. En nu besef ik wel, dat men zal
zeggen„onvoorwaardelijk zwijgen"dan
is mijn .antwoordnimmer zwijgen, als
maar recht en waarheid wordt gediend en
niet bij gemis aan zakelijk verweer eenige
schetterende persoonlijke klanken worden
uitge stooten.
Ik oordeelde het stelsel en geen per
sonen; ofschoon ik mij daarvan heb ont
houden, zoo zou ik zonder moeite tal van
gegronde grieven tegen blijkbaar aan het
stelsel verknochte onderwijzers kunnen
neerschrijven. Waartoe echter een uitstal
ling aan den kijklust van het publiek ge
laten zonder redelijke kans op zaken doen?
De geschiedenis op de openbare school!
Van de natuurkunde, aardrijk skennis en
andere nuttige kundigheden zwijgt inzen
der. Werd 't hem te machtig mijn meening
te weerleggen?
„In het district Eindhoven wordt op
44 openbare lagere scholen geen stelsel
matig geschiedenisonderwijs gegeven," zoo
lees ik uit het verslag van bet Rijksschool-
toezicht 191.8. In het district Roermond
werd dit vak op diverse scholen toen
maals geheel weggelaten. De Inspecteurs
in de eerste inspectie schreven: „Wanneer
wij bedenken met hoe weinig kennis van
dit vak toegerust de onderwijzers de
lagere school binnentreden, dan is het
geen wonder, dat de resultaten op zoo
vele scholen te wenschen overlaten." De
Inspecteurs in de tweede inspectie rap
porteeren: „Bij het onderwijs in de be
ginselen der Vaderlandsc.be Geschiedenis
geenerlei vooruitgang, hoogstens stilstand;
de overgroot© meerderheid der onderwij
zers weten er te weinig van, die der
openbare school weten er geen weg.mee."
De schoolopziener in het vroegere ar
rondissement Delft kwam na persoonlijk
onderzoek, op alle scholen gehouden om
trent de verkregen resultaten in zak©
kennis van de beginselen der Vaderland-
sche geschiedenis lot de slotsom, „dat in
enkele scholen de kennis zoo goed als nul
was, in andere niet meer dan even bevre
digend, en- in de groote meerderheid on
voldoende."
Dezelfde autoriteit getuigde„Het onder
wijs in de geschiedenis aan de bijzondere
scholen onderscheidt zich in gunstigen zin
van dat aan de openbare. Ei' zit meer
gang en meer animo jn."
Ziehier niet te weerleggen getuigenis
sen. Afzakken naar het Socialisme en
naar de .gewoonte der Socialisten de
geschiedenis verdonkeren of verdraaien.
De inzender waagt het niet de Christe
lijke school te misprijzen; hij doet 'een be
roep op zijn ervaringen. Het viel hem op,
„dat het resultaat tegengesteld was aan
bet doel".
Hier daag ik inzender openlijk uit tot
staven zijner bewering of bij gebreke daar
van terugnemen van "deze t e lichtvaardig
neergeschreven woorden. Zulk een strijd
wijze is zeer onbehoorlijk en niet zonder
reden heeft de inzender zelf ruimte gela
ten aan het vermoeden dat waarheid en
eer hij hem ijdele begrippen zijn. Niet
tegenstaande dat wil hij zich toch op-wer
pen .als heoordeeler van de Chr. onder
wijzers. En opnieuw begeeft hij zich op
verboden terrein. Deze opvatting verkon
digt luide, dat de schrijver zich stelt in
de plaats van Hem, Wien al het oordeel
is overgegeven.
De inziender gaat bijna iederen Zondag
twee maal ter kerk. Vast hij ook? Geeft
hij tienden? Scherts terzijde. Moet deze
mededeeling zoo worden opgevat, dat de
schrijver deel wil hebben aan Christus'
Rijk, dan verwacht ik de consequenties
daarvan, nl. deze, dat hij mede de kerke
lijke gemeenten wil helpen toe te nemen
in geestelijke kracht om een school te
dragen, waarin bet kinderhart geleid wordt
in iedere les naar den Rots der Eeuwen.
Zijn zorg daarvoor zal wel uitkomen.
Wat het Christelijk onderwijs betreft:
onder aanvoering van Lohman en Kuyper,
Talma en de Visser is elke provincie in
ons land een smaldeel gaan aanbrengen,
waardoor de vloot reeds gansch zeer groot
werd; is 't een werk uit God, ondanks de
bedroevende, verwarrende pietluttigheid
van het. ingezonden briefje, zal het geze
gend zijn; indien niet, het eindje zal den
last dragien. 1
Ik heb u lang .geschreven over dezen
brief, niet om der wille van den inhoud,
doch ten behoeve van deze heilige zaak.
Voor het opkomend geslacht heeft in
zonderheid tegenwoordig de school groote
beduidenis. Voor de ouders is het niet
steeds na te gaan hoe hun kinderen
worden opgtevoed. Van groot gewicht is
het, dat zij vertrouwen kunnen stellen
in de onderwijzers, wien zulk een gewich
tige en heerlijke taak is opgedragen.
Ik moet n nog op het schoone slot van
boven staan den brief wijzen, waarvan ik
oprechtelijk betreur, dat de door Vondel
gebruikte spelling niet is overgenomen,
't Is waar in menige zinsnee, ;en te wan
hopen is er niet, indien met. dit stuk nog
menige regel erin niet alleen anderen
wordt voorgehouden, doch grondig bestu
deerd wordt en klaarlijk toegepast.
„Want waerheijd ld at 's al oud) vindt
nergens heyl nocht heul".
Dies neme men de zorgen van den
schoolleeraar aan, opdat men z' op mag
wekken.
„Den wijze is niets gering; de dwaas al
leen veracht.
Wat. heilzame arbeid is voor 't mensche-
lijk geslacht",
zoo zong Bilderdijk en wij leeren nog weer
•een les van hein om 'n goed recht te
erkennen.
Bij de stembus straks zal het er opnieuw
om gaan of de aanslag van liberalen en
socialisten op de Christelijke school
'n doorn in hun oog gelukken zal en
onze Christen-vrouwen en -mannen zullen
zich hiervan 5 Juli a.s. terdege rekenschap
geven of ons volksleven verder in de rich
ting van Christelijk onderwijs zal worden
geleid èf dat nog langer de perspomp van
de openbare, de Staatsschool, „op breede
rijen van ons volk zal worden gezet" om
daardoor telken jare 'n nieuwe laag.geli
beraliseerde, voor 't socialisme toebereide
jonge mannen voor bet kiesrecht te la
ten afleveren. Onder „verbreking van
Gods Heilige Orde" wil men van liberale
•en socialistische zijde het Christenvolk
ook van Tholen „blijven klemmen tot de
ongenietbare openbare school". Blijve
daarom doorklinken da Costa's woord:
Gun aandacht aan de stem.
Van Wich'ern uitgegaan met de onmis-
kenbre klem
dier berderliefde, die in holen en in
hoeken,
nog nooit bezocht misschien, 't ver
dwaalde schaap gaat zoeken.
Bouw scholen, in wier schoot het Evan-
geliezout
uit bij- en ongeloof een dierbre jeugd
behoud'
Aan 't roer van Staat, in Staats- en
Raad svergaderingen
geroep sn, in de rij van die den troon
omringen
geplaatst, of op de baan van Wetenschap
•en Kunst,
vervloeken voor Gods zaak der men
schen lof of gunst.
Wij vernemen de verzekering, dat men
godsdienstig kan zijn als openbaar onder
wijzer en geven dit gaarne toe. Men kan
ook „doen" aan Boeddhisme, theosophie,
nieuwe mystiek e.d.g.intusschen be
hoeft de verzekering ook bewijs.
Meermalen moet men wel. na symp
tomen als in dezen brief te hebben ont
dekt, zuchtend zich afvragen: wanneer zal
men in dit opzicht bij de openbare onder
wijzers ook op Tholen „hij" zijn. Inder
daad zijn er nieuwere theorieën gangbaar
in den meest leesbaren vorm. Wordt men
dan, hierop gewezen, lichtelijk kregel, dan
is dit te betreuren, te meer omdat perso
nen bier niet in het geding behooren te
zijn en slechts levens- en wereldbeschou
wing tegenover elkaar dient geplaatst te
worden. Beter ronduit, vooral in deze ver
kiezingsdagten, altijd zijn meening te zeg
gen dan beminnelijke vleiwoorden te be
zigen als verguldsel om pillen, die men
wil toedienen om tegenstanders het veld
te doen ruimen.
Naar 'het groote voorbeeld van dien
edelen figuur, Willem den Zwijger, die
den preciesen te ruim was en den rekke-
lijken te precies, hebben wij in alle ver
draagzaamheid elkander op te scherpen.
„Want die zich grondde op _'t Woord, en
broeders van zich stiet,
Gewiss'lijk, die begreep het niet".
Aldus Staring's les.
Wanneer gij dezen leest, te ons Kamer
lid Colijn reeds op meer dan één plaats
de kiezers komen opwekken om tegenover
de beginselen van de Revolutie te stellen
het .Evangelie van Gods vrijmachtige ge
nade, belichaamd voor de Staatkunde in
ons heerlijk vaderland in het program on
zer Anti-revolutionaire partij. Het zal er
om spannen dit keer en wat wij menschen
kunnen doen mag niet worden nagelaten,
maar ten slotte schrijven w ij niets aan
het toeval toe. De Heere regeert!
Met besten groet,
Buvaree.
De toestand in Palestina.
Een in Zionistische kringen zeer he
kend Amsterdammer ontving een brief
kaart uit Palestina met den volgenden in
houd
„Wij zijn nu meer dan twee maanden
hier ten houden al veel van ons mooie
land. Het klimaat is heerlijk en zeer ge
lijkmatig. Is het overdag ook al warm,
van vijf uur af is het heerlijk koel. Tel
Awiw (Joodscbe tuinstad bij Jaffa) ont
wikkelt zich snel en belooft wat buiten
gewoons te worden. Jeruzalem ligt heel
mooi en heeft veel interessants; er wordt
•echter nog niet gebouwd.
Ik heb hier een zeer mooi gelegen ter
rein gtekocht en ga er een huis voor twee
families op bouwen.
Alles wacht op het mandaat. Ik ben "in
Rechoboth en Godera geweest, twee
bloeiende Joodscbe kolonies, met schit
terenden wijnbouw, groote sinaas-
appelbossc. hen en a man del hoo
rn en.
De „Chaloetsiem" werken overal heel
vlijtig en het land gaat met groot© schre
den vooruit. Voornamelijk zijn hier Rus
sen en Polen; ook Oostenrijkers en Hon
garen zijn goed gerepresenteerd. Ameri
kanen en Engel sc.hen zijn er maar weinig.
De huren zijn_ zeer hoog tengevolge
van den ©normen huizennood. Maar in
het algemeen is het leven hier niet duur
der dan in Holland. Vleesch, boter en
melk zijn vrij schaarsch, daarentegen eie
ren, groenten en vruchten ruim voorhan
den, koffie, thee en tabak behoorlijk ver
krijgbaar.
In industrieel opzicht is het land pas in
het begin van ontwikkeling. Behalve een
goeden straatweg JaffaJeruzalem zijn de
wegen gebrekkig. Aan de post ontbreekt
nog heel wat. Daarentegen gaat het met d©
spoorwegen beter en is er een belangrijk
auto-verkeer."
De veldflesch des Keizers.
De 47-jaxige koopman Max Fröhlich,
die net in de revolutiedagen tot com
mandant van het station van Stettin
had gebracht, om daarna wegens het
opzettelijk 'dirigeeren van treinen met
levensmiddelen naar door hem uitge
zochte plaatsen en daar de levensmid
delen te eigen gunste te verkoopen,
in hechtenis te worden genomen,
werd ontoerekenbaar verklaard, doch
moet zich thans wederom verantwoor
den wegens het smokkelen van koper.
Bij een dezer dagen gehouden huis
zoeking deed de politie een merkwaar
dige vondst, n.l. de veldflesch van
ex-keizer Wilhelm, welker drinkbeker
en stop uit goud zijn. De stop is met
edelgesteente bezet, en bevat een W
met kroon. De fleseh lag nog in het
étui.
Men vermoedt dat Fröhlich zich tij
dens ae revolutiedagen nog meer din
gen uit het particulier bezit des kei
zers heeft toegeëigend.
Korte beriohten.
Aangaande den burgeroorlog in
China wordt gemeld, dat het debacle
van de Zuidelijke regeering volkomen is.
De troepen van Soen Yat Sen zijn totaal
verslagen. De ex-president zelf is opi de
vlucht. 1
Te Edinburg zijn studenten bij een
dienst dien de Mormonen hielden, bin
nengedrongen. Zij bedekten de ouderlingen
van het hoofd tot de voeten met groene
verf, stroop, olie en banden-solutie en
beplakten hen vervolgens met veeren. De
politie heeft vier studenten in hechtenis
genomen.
In het geheel hebben te Belfast
op het einde va,n de week 17 branden