rtt 5 K ■RAS plaats tGRAS s' >nhuis, Hl U IS, ra f rH A (MHi No.220 dinsdag SO Juni 192% 36e Jaargang Buitenland. mm ÉÉN CENT riek „Zee- te koop ng te koop E K. ïsohrijving ng te koop beklante f in Zeeland. gevraagd tbode iode gevraagd, i nieuwe ibb. Arb woning RIJEN (n.l. 5H A. 6 H.A. witte best bouwland), 3 en staat van ur, zeer gunstig n in Zuidelijk 1 uur afstand ogen, aan vaste arwater. ver te nemen n inventaris, a kantore van OSTER te Ten ITHteZuidhom. ran 2 Hectaren gelegen in de t station Arne- den weg naar BEKE, Krabben- ken. Kaarten,, 10 en 17e eeuw, eveland. onder letter H BIETERMAN te OOP: g IMerriepaard en en een 6- SR, Cölijnsplaat. Vestsingel no. 39. tj ie betaling. jf veren vóór of op l te bekomen A STEKETEE, es. lande op het dorp gen te bekoKon leveren vóór of A. KOPPEJAN, OOP: Kalfvaars, ening Juni, bij P. ke. DOP: De Zeeuw" letter f OOP zwarte Bessen TELLIER, Boom- iburg(Z.-Vl. W.d.) OOP: gen op ijzeren als nieuw, tkapelle, No. 42. een kekwamen 1L, Kloetinge. AR vraagt Klerk iar. Kennis van gevorderd, hriftelijk in te den Haag, een 'en zich te ver- Heer L. WISSE, te Middelburg. slijk geain, bij L. f tAAF, Melkmarkt Oct. een Huis- ,aad, liefst boven C. Dl VISSER, ;them. Drukkers-Exploitanten OOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Per 3 maanden, franco per post, f 3.— Losse nummerst 0.05 Prijs der Advertentlën: 1—4 regels f 1.20, elke regel meer 30 cL Bij abonnement belangrijke korting. Zij, die zich met 1 Juli a.s. op „die Zeeuw" abonneeren, ontvangen de tot dien datum verschijnende nummers gratis. Dit nummer pronte de kiezer zich in 't [geheugen. Hij herhale het, bij zich zelf, eiken dag, minsteWsi 5 maial 5 maal, opdat hij zich op 5 Juli niet kunne vergissen. DE A.-R. CANDIDATENLIJST. (no. 5 van de Stemkaart) 1. Mr J. A. de Wilde, Den Haag. 2. C. v. d. Voort v. Zijp, Den Haag. 3. A. Colijn, Nieuwer-Amstel. 4. J. v. d. Molen. Renkum. 5. J. F. Heemskerk, Middelburg. 6. Mr G. v. Baren. Delft. 7. Chr. v. d. Heuvel, Haarlemmermeer. 8. J. A. J. Jansen Maneschijn, Dordrecht 9. J. Schouten, Rotterdam. 10. C. Warnaar, Dirksland. Kiest hiervan op 5 Juli no. 1Mr J. A. de Wilde. Ook 21 Juni nog. Vele lozers zullen, deze courant lezende, zeggen: o ja, ik had naar 't siecretarie ge- moietien, om 5 Juli te kunnen, stemmen in mijn nieuwe gemeente, of in de gemeente waar ik 5 Juli hoop tie wezen. Nu, dan dadelijk naar de secretarie het zij in uw woonplaats, hetzij in een ge meente waar ge op 't oogehblik vertoeft. Want het kan ook *21 Juni nog. Maar dat is dan ook onherroepelijk de laatste dag. BRIEF UIT THOLEN. Werkhof, 17 Juni 1922. Beste Vriend, In een mijner vorige brieven heb ik erop gewezen, dat het steeds weer her halen derzelfde verdediging voor dezelfde zaak voorstanders ervan niet meer boeit, tiegienstanders daarentegen steeds ernsti ger graad van doofheid blijken te bezit ten. Laat ik erkennen sindsdien, uitzon deringen te hebben leeren kennen. U her innert zich hoe ik schreef over het Christelijk Volksonderwijs in ons land; d;t geschiedde omdat ik eigenlijk wel wat jaknersch op u ben, waar gij in uw om geving in dit opzicht niets hebt te klagen. Naar aanleiding van den inhoud van bedoelden brief ontving onze Redactie een schrijven met verzoek dit in de ko lommen van ons blad op te nemen. Ge dachtig aan het: „Waarheid is waarheid, dat spreekwoord is klaar, wrijf zo goed in dan trekt ze een blaar", laat ik het stuk hieronder volgen. M. de R., In uw blad van 'Donderdag 8 Juni 1.1. stond een „Brief uit Tholen" afgedrukt. De schrijver van dit artikel, de heer Bu varee, heeft blijkbaar zeer slechte ge dachten van de openbare school. Hij be weert nl„ dat de kinderen daar worden, 'gegeven in den drakenmuil van 't hei dendom. Volgens zijn meening dus zijn de onderwijzers aan de openbare school draken ten heidenen. Dit verwijt wil ik den beer Buvaree wel vergeven, doch ik kan het niet vergeten. Opdat de kinderen zullen opgroeien tot eerlijke, brave en godsdienstige menscheo acht de beer Buvaree op het eiland Tho len op_ elke gemeente een bijzondere school noodig. Hoewel ik de bijzondere school niet wil misprijzen, is het mij toch dikwijls opgevallen, dat het resultaat te gengesteld was aan het doel. Ook schreef de heer Buvaree dat men geen onderwijs in de Vad. Geschiedenis kan geven, zonder van God en Christus te spreken. Toevallig moet ik over een paar wieken bij de Vad. Geschiedenis het hoofdstuk: „Het Christendom in ons land", behandelen. Zoo ik het recht had den beer Buvaree uit te noodigen bij dezie lessen aanwezig te zijn, zou ik dat niet nalaten, hoewel ik vermoed, dat de beer Buvaree geen invitatie behoeft, daar hij door zijn ambt wel bet recht beeft mijn lessien te komen aanhooren. Dan kon bij tenminste hooren, dat op de openbare school in dat opzicht juist naar zijn mee ning gehandeld wordt. Het schijnt den heer Buvaree, dat de onderwijzer niet godsdienstig kan zijn, zonder aan ©en bijzondere school werk zaam te zijn. Ik ben aan de openbare school werkzaam en verzuim bijna nooit 's Zondags twee keer naar de kerk te gaan. Het bijzonder onderwijs zou wel mijn sympathie kunnen wegdragen, als het ge geven werd door onderwijzers, die, zoo- als de beer Buvaree zegt: „De wacht bij 't kruis van Golgotha hebben betrokken". Doch deze zijn er helaas zeer zeer dun. Tot slot wil ik den heer Buvaree in overweging geven bet gedicht „Roskam" van Vondel eens .nauwkeurig te lezen. Voor toeken wil ik hier den aanhef doen volgen. Hoe komt, doorlucht© Drost, dat elk van Godsdienst roemt, En onrecht en gewelt met dezen naam verbloemt, Als waar die zaelc in schijn en tonge klank gelegen Of zou 't geen Godtsdienst zijn recht- vaerdigbeid te plegen, Maar slinx en rechts te staen naer aller hande goet? God voeren in den mout, en valschheit iri 't .gemoedt? De Waarbeit greep weleer die menschen bij de slippen En sprakUw hart is verr', gij naekt mij 1 met de lippen, De waarbeit eischt het hart, en niet zoo zeer 't geha'e.r. Dit ketste zonder 't eerst, dat maekt een huichelaer, Die hij ©en cierlijk graf zeer aerdig wordt geleken, Vol rottings binnen, en van buiten schoon bestreek^n. Zoo was uw vader niet, die burgervader, neten Van binnen was hij juist, gelijk hij bui ten scheen. J. C. DE RRUIJNE, Onderwijzer ,aan de openbar e lagere school. Scherpenisse, 14 Juni 1922. H* In dit stuk is verscholen een stormpje van woede en hartstocht. De wind ervan 'jaagt'stofwolken op. Na sen stofregen komt bet voor, dat men den neerslag wil onder zoeken en keuren om zoo mogelijk uit te zoeken, waar bet zoo mogelijk vandaan komt. Die lust is mij ook t'e sterk gewor den. Het hoog© woord moet er uit. Wat suizend door de lucht vloog, wil ik toet sen ,aan de Schrift ten de uitingen van Christenmannen. Het wil mij voorkomen, dat de inhoud van dit schrijven van niet- bemelscbe afkomst is. Het „Christelijke", zooals de schrijver dit deed uitkomen, verdient niet ernstig te worden opge nomen. Allereerst de „Christelijke" strekking. Wel vergeven, niet vergeten. Onder al de geestelijke en stoffelijke zegeningen van God neemt vergeving van zonden een ze.er voorname plaats in. Telkenmale spreekt de Schrift van uitdelgen, uitwisschen, be dekken, in de diepte der zee werpen, niet gedenken. Ik had in mijn brief aan u het pleidooi gevoerd voor bet ook in de zen brief van inzender niet betwiste recht van Christelijk lager-onderwijs in bet bijzonder. Dat is Christelijk. Alle Christelijkheid, die omgaat buiten recht •en waarheid, is verachtelijk. Daar geldt bet: corruptio optimi, pessima: 't beste is, bedorven, 't allerslechtst- In een Christenhart omarmen elkaar de felste smaad en de edelste vergeving. Hoe schoon ook geplukte lauweren zien en hoe begeerlijk zij zijn, barmhartigheid is zaak van meer gewicht. Vergeven en niet vergeten is bedenkelijk handelen vooreen, die onderwijst, d. i. naar boven wijst, al thans behoort te wijzen. Een tweede opmerking betreft., de on juiste .slotsom waartoe de briefschrijver komt. Hij bespreekt voorzichtigheidshalve niet de tegenstelling tusschen bet op groeien in een waarlijk geloovig huisgezin •en de opvoeding in de openbare lagere school. Opzettelijk beziet hij 'een zijde van die tegenstelling en wel die, waarmee hij meent succes t© kunnen hebben. De kin deren in den drakenmuil van het heiden dom! Dus: onderwijzers zijn draken "en heidenen I Klinkt deze valsche conclusie niet als de juichkreet van den Ier in bet Britsch-Indiscbe leger, die uitriep, dat hij een Tartaar te pakken had, maardat de kerel hem niet wilde loslaten? Hier had de schrijver de meest ongezochte ge legenheid gehad om zijn conclusie waar te maken en ook mij van ongelijk te overtuigen! Opzettelijk personen verwar ren met een stelsel is inderdaad een zeer ernstige fout. En in hoeverre de openbare school is afgezakt moge hem hier duidelijk ondier de oogen worden gegeven. „Het Onderwijs", orgaan van d>e "Vereeniging van hoofden van openbare scholen, be vatte ©enigen tijd geleden de volgende regelen „Vertegenwoordigt de openbare school nog de eenheid der natie of wordt ze langzamerhand maar zeker de secteschool der Sociaal-Democratische Arbeiderspartij? „Wie als vader van kinderen" het „ge doe wat ernstig nagaat en opmerkt" in de openbare lagere schoolkringen, opmer kend „hoe politiek© overtuiging in plaats van bekwaamheid beslissendfin in vloed heeft bij de keuze vari den man in wiens handen het bestuur van de open bare school wordt gelegd, zal, vreezen we, ©en beelje huiverig zijn, om aan die school zijn kinderen te geven". „En zoo hollen we den weg af, die slechts hiertoe kan leiden, dat de open bare school, eenmaal de trots van het overgroot© deel der natie, verschrompelt en verkwijnt en als socialisti sche armenschool eindigt". Over de klove henen, die mij scheidt Man de openbare ouderwijzers, speur ik in dit getuigenis ©en erkenning, welke vol komen rechtvaardigt de geïncrimineerde woordkeuze. Een van Neêi'lands grootste staatslieden m ds 19e eeuw sprak een maal van de openbare lagere School als ©en „nationale pestilentie". Wordt waar wat zelfs in onderwijzerskringen blijkens het bovenstaande verwacht wordt, dan kan de gewraakte uitdrukking niet wor den teruggenomen. Reeds noemen de leiders der S. D. x\. P. de openbare school b u n school. Veronderstel, dat de inzender juiste ver moedens beeft omtrent den persoon van den .briefschrijver van den Thoolscben brief, dan beteekent zijn wijze -van doen niets minder dan een zuiver revolutio naire handeling. De eerbied voor het gezag blijkt bij hem allerminst veilig te zijn en wij mogen ons afvragenwat zal er van bet door zoo iemand 'gegeven onderwijs in dit belangrijk opzicht terecht komen? Bij wien deze grondstelling der samen leving niet veilig is, hij verhonselt en ver knoeit de teerste dingen in de menschen- wereld. En nu besef ik wel, dat men zal zeggen„onvoorwaardelijk zwijgen"dan is mijn .antwoordnimmer zwijgen, als maar recht en waarheid wordt gediend en niet bij gemis aan zakelijk verweer eenige schetterende persoonlijke klanken worden uitge stooten. Ik oordeelde het stelsel en geen per sonen; ofschoon ik mij daarvan heb ont houden, zoo zou ik zonder moeite tal van gegronde grieven tegen blijkbaar aan het stelsel verknochte onderwijzers kunnen neerschrijven. Waartoe echter een uitstal ling aan den kijklust van het publiek ge laten zonder redelijke kans op zaken doen? De geschiedenis op de openbare school! Van de natuurkunde, aardrijk skennis en andere nuttige kundigheden zwijgt inzen der. Werd 't hem te machtig mijn meening te weerleggen? „In het district Eindhoven wordt op 44 openbare lagere scholen geen stelsel matig geschiedenisonderwijs gegeven," zoo lees ik uit het verslag van bet Rijksschool- toezicht 191.8. In het district Roermond werd dit vak op diverse scholen toen maals geheel weggelaten. De Inspecteurs in de eerste inspectie schreven: „Wanneer wij bedenken met hoe weinig kennis van dit vak toegerust de onderwijzers de lagere school binnentreden, dan is het geen wonder, dat de resultaten op zoo vele scholen te wenschen overlaten." De Inspecteurs in de tweede inspectie rap porteeren: „Bij het onderwijs in de be ginselen der Vaderlandsc.be Geschiedenis geenerlei vooruitgang, hoogstens stilstand; de overgroot© meerderheid der onderwij zers weten er te weinig van, die der openbare school weten er geen weg.mee." De schoolopziener in het vroegere ar rondissement Delft kwam na persoonlijk onderzoek, op alle scholen gehouden om trent de verkregen resultaten in zak© kennis van de beginselen der Vaderland- sche geschiedenis lot de slotsom, „dat in enkele scholen de kennis zoo goed als nul was, in andere niet meer dan even bevre digend, en- in de groote meerderheid on voldoende." Dezelfde autoriteit getuigde„Het onder wijs in de geschiedenis aan de bijzondere scholen onderscheidt zich in gunstigen zin van dat aan de openbare. Ei' zit meer gang en meer animo jn." Ziehier niet te weerleggen getuigenis sen. Afzakken naar het Socialisme en naar de .gewoonte der Socialisten de geschiedenis verdonkeren of verdraaien. De inzender waagt het niet de Christe lijke school te misprijzen; hij doet 'een be roep op zijn ervaringen. Het viel hem op, „dat het resultaat tegengesteld was aan bet doel". Hier daag ik inzender openlijk uit tot staven zijner bewering of bij gebreke daar van terugnemen van "deze t e lichtvaardig neergeschreven woorden. Zulk een strijd wijze is zeer onbehoorlijk en niet zonder reden heeft de inzender zelf ruimte gela ten aan het vermoeden dat waarheid en eer hij hem ijdele begrippen zijn. Niet tegenstaande dat wil hij zich toch op-wer pen .als heoordeeler van de Chr. onder wijzers. En opnieuw begeeft hij zich op verboden terrein. Deze opvatting verkon digt luide, dat de schrijver zich stelt in de plaats van Hem, Wien al het oordeel is overgegeven. De inziender gaat bijna iederen Zondag twee maal ter kerk. Vast hij ook? Geeft hij tienden? Scherts terzijde. Moet deze mededeeling zoo worden opgevat, dat de schrijver deel wil hebben aan Christus' Rijk, dan verwacht ik de consequenties daarvan, nl. deze, dat hij mede de kerke lijke gemeenten wil helpen toe te nemen in geestelijke kracht om een school te dragen, waarin bet kinderhart geleid wordt in iedere les naar den Rots der Eeuwen. Zijn zorg daarvoor zal wel uitkomen. Wat het Christelijk onderwijs betreft: onder aanvoering van Lohman en Kuyper, Talma en de Visser is elke provincie in ons land een smaldeel gaan aanbrengen, waardoor de vloot reeds gansch zeer groot werd; is 't een werk uit God, ondanks de bedroevende, verwarrende pietluttigheid van het. ingezonden briefje, zal het geze gend zijn; indien niet, het eindje zal den last dragien. 1 Ik heb u lang .geschreven over dezen brief, niet om der wille van den inhoud, doch ten behoeve van deze heilige zaak. Voor het opkomend geslacht heeft in zonderheid tegenwoordig de school groote beduidenis. Voor de ouders is het niet steeds na te gaan hoe hun kinderen worden opgtevoed. Van groot gewicht is het, dat zij vertrouwen kunnen stellen in de onderwijzers, wien zulk een gewich tige en heerlijke taak is opgedragen. Ik moet n nog op het schoone slot van boven staan den brief wijzen, waarvan ik oprechtelijk betreur, dat de door Vondel gebruikte spelling niet is overgenomen, 't Is waar in menige zinsnee, ;en te wan hopen is er niet, indien met. dit stuk nog menige regel erin niet alleen anderen wordt voorgehouden, doch grondig bestu deerd wordt en klaarlijk toegepast. „Want waerheijd ld at 's al oud) vindt nergens heyl nocht heul". Dies neme men de zorgen van den schoolleeraar aan, opdat men z' op mag wekken. „Den wijze is niets gering; de dwaas al leen veracht. Wat. heilzame arbeid is voor 't mensche- lijk geslacht", zoo zong Bilderdijk en wij leeren nog weer •een les van hein om 'n goed recht te erkennen. Bij de stembus straks zal het er opnieuw om gaan of de aanslag van liberalen en socialisten op de Christelijke school 'n doorn in hun oog gelukken zal en onze Christen-vrouwen en -mannen zullen zich hiervan 5 Juli a.s. terdege rekenschap geven of ons volksleven verder in de rich ting van Christelijk onderwijs zal worden geleid èf dat nog langer de perspomp van de openbare, de Staatsschool, „op breede rijen van ons volk zal worden gezet" om daardoor telken jare 'n nieuwe laag.geli beraliseerde, voor 't socialisme toebereide jonge mannen voor bet kiesrecht te la ten afleveren. Onder „verbreking van Gods Heilige Orde" wil men van liberale •en socialistische zijde het Christenvolk ook van Tholen „blijven klemmen tot de ongenietbare openbare school". Blijve daarom doorklinken da Costa's woord: Gun aandacht aan de stem. Van Wich'ern uitgegaan met de onmis- kenbre klem dier berderliefde, die in holen en in hoeken, nog nooit bezocht misschien, 't ver dwaalde schaap gaat zoeken. Bouw scholen, in wier schoot het Evan- geliezout uit bij- en ongeloof een dierbre jeugd behoud' Aan 't roer van Staat, in Staats- en Raad svergaderingen geroep sn, in de rij van die den troon omringen geplaatst, of op de baan van Wetenschap •en Kunst, vervloeken voor Gods zaak der men schen lof of gunst. Wij vernemen de verzekering, dat men godsdienstig kan zijn als openbaar onder wijzer en geven dit gaarne toe. Men kan ook „doen" aan Boeddhisme, theosophie, nieuwe mystiek e.d.g.intusschen be hoeft de verzekering ook bewijs. Meermalen moet men wel. na symp tomen als in dezen brief te hebben ont dekt, zuchtend zich afvragen: wanneer zal men in dit opzicht bij de openbare onder wijzers ook op Tholen „hij" zijn. Inder daad zijn er nieuwere theorieën gangbaar in den meest leesbaren vorm. Wordt men dan, hierop gewezen, lichtelijk kregel, dan is dit te betreuren, te meer omdat perso nen bier niet in het geding behooren te zijn en slechts levens- en wereldbeschou wing tegenover elkaar dient geplaatst te worden. Beter ronduit, vooral in deze ver kiezingsdagten, altijd zijn meening te zeg gen dan beminnelijke vleiwoorden te be zigen als verguldsel om pillen, die men wil toedienen om tegenstanders het veld te doen ruimen. Naar 'het groote voorbeeld van dien edelen figuur, Willem den Zwijger, die den preciesen te ruim was en den rekke- lijken te precies, hebben wij in alle ver draagzaamheid elkander op te scherpen. „Want die zich grondde op _'t Woord, en broeders van zich stiet, Gewiss'lijk, die begreep het niet". Aldus Staring's les. Wanneer gij dezen leest, te ons Kamer lid Colijn reeds op meer dan één plaats de kiezers komen opwekken om tegenover de beginselen van de Revolutie te stellen het .Evangelie van Gods vrijmachtige ge nade, belichaamd voor de Staatkunde in ons heerlijk vaderland in het program on zer Anti-revolutionaire partij. Het zal er om spannen dit keer en wat wij menschen kunnen doen mag niet worden nagelaten, maar ten slotte schrijven w ij niets aan het toeval toe. De Heere regeert! Met besten groet, Buvaree. De toestand in Palestina. Een in Zionistische kringen zeer he kend Amsterdammer ontving een brief kaart uit Palestina met den volgenden in houd „Wij zijn nu meer dan twee maanden hier ten houden al veel van ons mooie land. Het klimaat is heerlijk en zeer ge lijkmatig. Is het overdag ook al warm, van vijf uur af is het heerlijk koel. Tel Awiw (Joodscbe tuinstad bij Jaffa) ont wikkelt zich snel en belooft wat buiten gewoons te worden. Jeruzalem ligt heel mooi en heeft veel interessants; er wordt •echter nog niet gebouwd. Ik heb hier een zeer mooi gelegen ter rein gtekocht en ga er een huis voor twee families op bouwen. Alles wacht op het mandaat. Ik ben "in Rechoboth en Godera geweest, twee bloeiende Joodscbe kolonies, met schit terenden wijnbouw, groote sinaas- appelbossc. hen en a man del hoo rn en. De „Chaloetsiem" werken overal heel vlijtig en het land gaat met groot© schre den vooruit. Voornamelijk zijn hier Rus sen en Polen; ook Oostenrijkers en Hon garen zijn goed gerepresenteerd. Ameri kanen en Engel sc.hen zijn er maar weinig. De huren zijn_ zeer hoog tengevolge van den ©normen huizennood. Maar in het algemeen is het leven hier niet duur der dan in Holland. Vleesch, boter en melk zijn vrij schaarsch, daarentegen eie ren, groenten en vruchten ruim voorhan den, koffie, thee en tabak behoorlijk ver krijgbaar. In industrieel opzicht is het land pas in het begin van ontwikkeling. Behalve een goeden straatweg JaffaJeruzalem zijn de wegen gebrekkig. Aan de post ontbreekt nog heel wat. Daarentegen gaat het met d© spoorwegen beter en is er een belangrijk auto-verkeer." De veldflesch des Keizers. De 47-jaxige koopman Max Fröhlich, die net in de revolutiedagen tot com mandant van het station van Stettin had gebracht, om daarna wegens het opzettelijk 'dirigeeren van treinen met levensmiddelen naar door hem uitge zochte plaatsen en daar de levensmid delen te eigen gunste te verkoopen, in hechtenis te worden genomen, werd ontoerekenbaar verklaard, doch moet zich thans wederom verantwoor den wegens het smokkelen van koper. Bij een dezer dagen gehouden huis zoeking deed de politie een merkwaar dige vondst, n.l. de veldflesch van ex-keizer Wilhelm, welker drinkbeker en stop uit goud zijn. De stop is met edelgesteente bezet, en bevat een W met kroon. De fleseh lag nog in het étui. Men vermoedt dat Fröhlich zich tij dens ae revolutiedagen nog meer din gen uit het particulier bezit des kei zers heeft toegeëigend. Korte beriohten. Aangaande den burgeroorlog in China wordt gemeld, dat het debacle van de Zuidelijke regeering volkomen is. De troepen van Soen Yat Sen zijn totaal verslagen. De ex-president zelf is opi de vlucht. 1 Te Edinburg zijn studenten bij een dienst dien de Mormonen hielden, bin nengedrongen. Zij bedekten de ouderlingen van het hoofd tot de voeten met groene verf, stroop, olie en banden-solutie en beplakten hen vervolgens met veeren. De politie heeft vier studenten in hechtenis genomen. In het geheel hebben te Belfast op het einde va,n de week 17 branden

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1922 | | pagina 1