No 210 Donderdag 8 Juni 1022 30e Jaargang Allerlei. Telegrammen. Buitenland. Leestafel. Drukkers-Exploitanten OOSTERBAAN LE COINTRE GOES Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58 Postrekening No. 36000. Bijkantoor te Middelburg: Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259 De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Aboanement»prV«: Per 3 maanden, franco per paal, f 3. Losse nummert f 0.05 Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct Bij abonnement belangrijke korting. DE A.-R. CANDIDATENLIJST. 1. Mr J. A. de Wilde, Den Haag1. 2. C. v. d. Voort v. Zijp, Den Haag. 3. A. Colijn, Nieuwer-Amstel. 4. J. v. d. Molen. Renkum. 5. J. F, Heemskerk, Middelburg. 6. Mr G. v. Baren. Delft. 7. Chr. v. d. Heuvel, Haarlemmermeer. 8. J. A. J. Jansen Maneschijn, Dordrecht. 9. J. Schouten, Rotterdam. 10. C. Warnaar. Dirksland. i Kiest hiervan op 5 Juli no. 1Mr J. A. de Wilde. Stemmen in een anaere gemeente. Iedere Kiesvereeniging mag wel een lid aanwijzen, die uitsluitend belast is met 't onderzoek naar de kiezers die op 5 Juli buiten de stad zullen '«,zijn of er reeds door vertrek naar elders uit ver dwenen zijn; en dan al die menschen te bezoeken of «aan te schrijven. Menschen die uit een gemeente naar een andere zijn verhuisd, moeten zich vervoegen ter secretarie eener gemeente, onverschillig welke, met opgave van de gemeente waar zij o.p de kiezers lijst voorkomen. Dat geldt voor 'hen, die na 1 Febr. naar die andere gemeente verhnisd zijn. Die aanvraag behoort spoedig te ge schieden, in ieder geval niet later dan 21 Juni, dat wil zeggen veertien dagen, voor jjen stemdag. Ditzelfde geldt echter ook voor men schen die gewoon zijn Donderdags bui ten de stad te zijn en ''niet tijdig1 in hun woonplaats terug kunnen zijn. Er zijin b.v. Goesienaars, die Woensdags el ders zijn voor zaken. Maar er zijn andere menschen die dagelijks van 's mor- Igens vroeg tot 's avonds huiten hun woon plaats zijn: bakkers, kruideniers, winke liers, leurders, die hun waren in andere, feemeenten aan den man brengen; com- 'missionairs, enz. enz.; bouwvakarbeiders 'die een ganschen dag, of ook wel een heele week van huis zijn; enz. enz.; fdie allen moeten nagegaan worden. En gezorgd moet worden dat zij voor 21 Juni, op werkdagen, persoonlijk ter secretario ©ener- gemeente komen en opgeven in welke gemeente hij of zij wil stem men. De burgemeester (of een ander) maakt dan een verklaring op1, die door den kiezer wordt mede onderteekend, en geeft hem of haar hiervan een afschrift. 'D|e burgemeester in de andere gemeente zorgt dan voor de rest. Ook hier is heel wat aan vast; men zij ter derhalve in tijds bij. Op reis. Er zijn menschen onder ons met reis plannen. Jn iedere kiesvereeniging behoort een invloedrijk bestuurslid deze menschen' te overreden om hun reis uit te stellen tot na 5 Juli 's morgens 9 u|ur; of zoo vroeg op reis te gaan dat zij, vóór 5 Juli terug kunnen zijn. Hef is kortwteg een schande, wat wij in De Standaard van heden lezen, dat een geref. predikant uit een plaats met nog acht andere anti-revolutionaire kiezers plan maken om 26 Juni naar 't buitenland te gaan en van de stembus van 5 Juli 'weg te blijven. Laten onze Zeeuwsche broeders en zusters meer consciëntieus en fineer principieel in dezen handelen. Er staat zooveel op het spel. Eén stem, erger nog een deel van een stem (een breuk) kan beslissen of een rechtsche broeder tof een linksche tegenstander naar 't Bin nenhof varen zal en dat verschilt (op eenmaal twee stemmen. Is de kiesdeeler 10.000 en een breuk, en een lijst is «Nut is verorand. Gistermiddag ontstond door nog onbekende oorzaak brand in een houten loods* te Halfweg. Benige van de 50 voorstukken van kanonnen, die in de loods stonden, konden nog in veiligheid gebracht worden. In 10 minuten was de loods afgebrand. Hot- was een ontzettende vlammenzee. Er bestond gevaar voer an dere loodsen, waarin waardevolle goederen opgeborgen waren. Ontplofbare stoffen werden weggebracht. Dooi* 'de gunstige windrichting bleef het vuur tot de eene loods beperkt. A. 1 s de gemeente aan .heit werk isUit het dagboek van de „Telegraaf' f Amsterdam): Naar wij vernemen bestaat bij de Ge meente het plan, maandelijks een staat fe publieeeren van de kosten, die elke be zuiniging kost. Het totaio bedrag moet al in de papieren loopen en reeds gaan ör stemmen op, die aandringen op het aanstellen van een bezraiinigingsinspeotie, die na zal hebben te gaan, in hoeve re er op de kosten der bezuiniging is te bezui nigen. Puur uit zuinighcidsoverwegingen f heeftde Gemeente gisteren een huis ge- j kocht, dat volgens matige berekeningen j efen f 20.000 te duur is, maar dit haalt niet bij het andere staaltje van bezuineging daar beneden, dan beslist de grootsto rest en heeft nu ten gevolge van dergelijke halatigheid de anti-revolutionaire lijst die grootste rest niet, en de socialistische lijst. Wel, dan valt de ar. er buiten, en de s.d. is er net in. Onthoudt dit toch, broeders! BRIEF UIT TH0LEN. Werkhof, 2 Juni 1922. Beste Vriend, Welhaast is 't Pinksteren en wanneer gij deze leest, dan is Pinksteren weer achter den rug en kunt gij uw voorrecht, het zuiveringsfoest bij uitnemendheid weer te hebben beleefd, weer ervaren hebben. Op Pinksteren toch moet het blijken, of Gods gemeente waarlijk Jeep Pinksteren laat het Christendom op zijn reist zien. Tegen over Adam's schuldig kroost tengevolge van de zondevloek de mogelijkheid van wederbaring tot kinderen Gods in Christus. (Hier beneden een in moeite en verdriet levende menschenwereld en op Pinksteren overal gedacht aan een Voorbidder, die den reinigenden, louteienden Trooster den Zijnen uit genade zendt! Wat eten veelvou digheid! Te noemen die twee dingen in één adem! Hoor de taal van die menschen, hier zijnde in leed en in smart. Vol broederhaat en afkeer van Gods gebod; overal wan trouwen en gedeeldheid en twist. Jacht naar genot van bedenkelijken aard voor lichaam en voor ziel ook op den Pinkster dag. En geen rust om van de bergen te zien Gods eeuwige zon in 't aangezicht. Geen tijd om na te denken over de bedui- denis van Pinksteren. Geen inzicht in de gloriefeiten van het uitstortingsfeest. Nau welijks hebben de kerkklokken geluid of de feesten zij nemen een aanvang. Luid ruchtige gezelschappen gaan op marsch, roeiwedstrijden, wedrennen, lange fiets tochten en vroolijke drinkgelagen vergen van tientallen lichamen meer dan zij ge ven kunnen. De valsche snerpende draai orgels nemen alle wijding tot hooger weg en waar een vorm-gebed nog wel over de lippen komt, daar worden rauwe kreten uitgestooten. Daar wordt gevloekt en Gods Naam ontheiligd. Daar worden jonge men schen met al de frischheid van lichaams- en geestes-zijn door hunne ouders gevoerd naar de slachtbank van het zedelijke en geestelijke leven. „Als 't feest is kun je niet om God denken ©n als Gods genade eir voor bewaart dan is men bewaard", zoo praat men goed, of liever: zoo poogt toen goed te praten, wat niet en nooit goed te praten is. Hier op ons eiland wo nen van die menschen zooveel. Zij begeerten een „zware" preek. Zij zijn verzot op het bordje „orthodox" aan hun voorhoofd en hun huisdeur. Zij hebben vele goede din gen en doen naar inzicht en beste weten veel, dat is toe te juichen doch het lijkt er wel eens op, dat zij meenen daartoe® klaar te zijn. Ik bedoel er dit mee. Hun leven heeft zooveel „verborgens". Men bemerkt aan hun optreden in 't openbaar niet wie zij eigenlijk zijn, of liever: zij „treden" in 't openbaar zoogenaamd heele- maal niet „op". Zij zijn zoo weinig „lees bare" brieven. Eien krachtdadig getuigenis van blijmoedig geloofsleven blijft menig- wteirf achterwege. Er is pok vaak zoo weinig te ontdekken van het zout der aarde. Dat moet juist het geval zijn. Daardoor „komt het Koninkrijk". Daar in ligt de taak van den enkeling-Christen; daarin is bet werk van de gemeente des levenden Gods. Men mag niet anders dan vooraanstaan heeft gegeven, de TmnrTc repareeiren, aie in de beste orde was. Maar in Berlijn heeft men er hartelijk om moeten lachen iep den dief bewonderd, die goed had uitgerekend, dat wel niemand op de ge dachte zou komen, dat iemand zóó brutaal zou zijn om in 't openbaar, en nog wel in 't bijzijn van de rechters zelf, te ko men stelen. 'n S tij 1 b 1 o emp j e. Gelezen in een Kerkbode: 'De Kerkeraad herinnert nogmaals, dat te beginnen a.s. Zondag de nog open staande plaatsen in de kerkgebouwen eerst mogen ingenomen worden, wanneer op het door den voorlezer gegeven sein het oifgel begint bespeeld te worden. Bakerpraatjes. Gij gelooft er niet aan, natuurlijk niet. Maar eerlijk opbiechten! Vindt 'u het prettig om juist op Vrijdag iets te ondernemen? En als die Vrijdag ook nog de dertiende van de maand is; lijkt het u dan toch maar niet voorzichtig om niet het 'uitvoeren van uw plannen vier en twintig tour te wach ten? in strijd tegen zonden, heimelijke en open lijke, persoonlijke en volkszonden. Zeker is er „zout", dat voor bederf wil bewaren, maar er zijn ook heel veel schaduwen, die behooren te wijken. 'Heb ik dan zoo het oog op het nu le vend geslacht, dan denk ik met bezorgd heid aan het komende, aan de opgroeiende jeugd. Het is goed te zien, dat een groot verschil aanwezig is in het gedachte-leven der ouderen en der jongeren. Niet alleen ■draagt het opgroeiend Thoolsche meisje) niet moer de schilderachtige Toolsche staartmuts, maar ook in figuurlijken zin begint ze in steeds mindere mate te letten op haar kroon. Degelijkheid en reinheid zijn meer aan de historie toegeschreven grootheden, dan een schat van het heden. Ili wil in de dagen van Pinksteren niet somber zijn, maar ik wil 't toch eens aan (i\ schrijven, dat u niet verkeerd over ons moet denken. Daar bestaat gevaar voor Wat het verleden gegeven heeft, schenkt het heden niet. De kerken leeger en de jenigd minder onder het beslag van de eeuwigheids-gedachten Gods. Drie liter jenever per persoon per jaar verbruikt is niet ongewoon, ongeacht het overige, dat aan alcoholhoudende dran ken wordt „verdronken". Toenemende criminaliteit en de geval len bij opvolging van meer erastigen aard. De kerkkloksgalm wordt nog gehoord in onze landen, en God blijft wonen hier en daar in het rijk des Geestes, Zijns Geestes waar niet is gebrokenheid tusschen vrome spraken en een onheilig leven, maar een heid van ziel en lichaam, daad en begeerte. De oude, grijze, beminde Lohman heeft aan de redactie van „De Zeeuw" een brief geschreven over mijn vorig epistel en ik moet zeggen, dat ik daar blij mee ben. Het wil er bij mij maar in, dat dia meer dan 80-jarige staatsman, met al zijn ervaring, aan het einde van zijn welbesteed schoon leven zoo goed heeft gevoeld, wat ik wilde zeggen in mijn vorigen brief. Ook Lohman komt er weer telkens tce te waarschuwen tegen afval van den Imo gen God, want wat afvalt van Hem, moet vallen. 't Gezin, 't geslacht, het volk, de staat, De kleinen en de grootten Verlaten wordt wat God verlaat, Wat God verstoot, verstooten. Ik zoek het daarom voor de opgroeiend© jeugd maar bij het Woord onzes Gods. In huis en in de kerk. In den omgang met .anderen en in de school. Overal Gods weigen leeren en leeren kennen. In de Schrift en in de geschiedenis, in persoon lijk en volk'renleven, in natuur en zakten van maat en getal. Wanneer de jeugd weer overal leert, dat God niet tevreden kan zijn met een gedachte hier en een gebed ginds. Het opgroeiend geslacht moet we ten, dat gebeden en gedachten dan pas waarde hebben voor God, als zij voort komen uit een gedurigen omgang met Hem Daartoe moet men van dei* jeugd af leeren gewennen in handel en wandel aan verkeer met God. In Je yaderlandsche geschiedenis zijn tal van gebeurtenissen te noemen, die onmogelijk begrepen kunnen worden zon der den Bijbel. Hoe zou een kind, buiten de Schrift om, iets kunnen verstaan van de beteekenis der invoering van het Chris tendom in deze landen of der kruistochten; de opkomst van onze Republiek, de invloe den van de Pransche revolutie, is niet wel te verstaan zonder het Evangelie der' Schriften. Wanneer niet de geschiedenis van ons land op de school wordt onderwezen als de eeuwenlange ontwikkelingshistorie eener Christelijke natie, dan kan men de gteschie- 'xxicii'cij jjij uïtcl* VêUl lU'üILl *rrvt»u*j gtezorgd, dat alle openingen goed gesloten zijn, en dat men zich niet. in de daarmee gevulde ruimte begeeft, alvorens door toe gestroomde zuivere lucht alle dampen ver dreven zijn. In kelders kan men op deze wijze de muggen zeer goed bestrijden; maar er zijn zooveel verborgen verblijfplaatsen, dat ze niet allen in den winter te dooden zijn. Evenwel kan men ook in dan zomertijd veel doen om de plaag te verminderen. Een eerste zorg is dan om het zooge naamde broed te vernietigen. Zulke broed verzamelingen vindt men op plaatsten, waar zich gier bevindt of waar stilstaande waterplassen gevonden wor den, vooral regentonnen. Hierin vooral huizen larven en deze kunnen gedood worden door er eten weinig petroleum in te gieten; een zeer dun laag je is voldoende om die larven te dooden. Behalve de z.g. huismuggen heeft men ook de bosch- of boommuggen. welke in eitoCstand overwinteren. Reteds in den herfst hebben de wijfjes de 'ritjes op geschikte vochtige plaatsen ge legd. Zoodra htet teerste lenteweer invalt, krui pen de larven uit het ei, en in alle stil- denisuren wel van den rooster schrappen en uit de Wet, omdat de opvoedende en ontwikkelende beteekenis, welk© dit leer vak hebben kan eraan is ontnomen. Niet licht zullen de toekomstige staatsburgers tefecn de Revolutie vasthouden aan het Evangelie, wanneer niet helder wordt in gezien, dat juist de Christelijke levens beginselen moeten worden toegepast in de Staatkunde, op het politiek terrein. Chris ten willen zijn en op politiek terpeliln „neutraal" zijn is een onmogelijkheid. God vraagt ook op politiek terrein Zijn ©ere. Hij eischt ook op dit gebied vol komen gebondenheid aan Zijn woord. En wanneer de natie, de richtsnoeren in Zijn woord gelegd, niet uit het oog verliest, dan beduid het volk van een land daarom zooveel, omdat God zegen op zegen schenkt In de natuurkunde bijvoorbeeld, wordt op verschillende wijze onderwijs gegeven naarmate men niet of wel voor God de knieën buigt. Een kind van God zal in de natuur de majesteitelijkheid en de wonder werken roemen van 's Makers hand. Men roemt dan het voortdurend onderhouden en regeeren van 't gansch heelal als een groote Godsdaad. Het schoone en het wijz© in de ordening der natuur ontdekt aan het kinderhart, zal bewondering en eerbied wakker roepen voor de glorie van den Almachtige. iHet zaad op den nog niet bezaaiden akker van een kinderhart uitgestrooid, ontkiemt daar en groeit tot in lengte van jaren. Op de school eenmaal bij het letesonder- fricht langzaam aan van God het kind wegvoerende, zal het huisgezin en „gods dienstonderricht" in de meeste gevallen niet de noodige vergoeding kunnen geven, laat staan dieper inleiden in al de waarheid van Gods heerlijkheid. A an. deze dingen denk ik vaker, wanneer ik de Thoolsche jeugd zie opgroeien en wel hierom, dat ik in onderwijs en opvoeding op Tholen lang niet overal overeenstem ming aantref. Er zijn gezinnen, waar de idag met gebed begonnen en geëindigd wordt en de Schrift richtsnoer is voor denken en doen en waarvan de kinderen op de school worden gegeven in den dra kenmuil van het heidendom. 'Hier schuilen de grootste gevaren. Im mers de school breekt af wat het huis gezin opbouwt. En beter dan er over te kunnen spreken, voelt het kind dat er twec-ërlei methode van opvoeding gebruikt wordt en nu geeft het zich niet met ver trouwen aan de opvoeders over en het kind is in de kiem tot menschwording veelal voor goed mislukt, omdat het ver trouwen in opvoeders gaandeweg wordt geschokt; wat voor het gelukken van op voeding hoofdeisch is, is verloren gegaan. De vorming van het karakter door de aansluitende opleiding van school en huis gezin voorbereid geeft voor de toekomst het beste te hopen. Onze Jhr Lohman heeft zooveel en zoo lang gestreden voor de mogelijkheid, dat elke ouder, die het met het opvoeden der kinderen in de leering en vermaning des iHeeren wel meent, de kinderen vrijelijk zoo kan doen onderwijzen. Er is nu voor gezorgd, dat Christenouders hunne kin deren van der jeugd af in het gezin en ni de .school dagelijks de Heilige Schrif ten leeren kennen, die wijs kunnen maken tot zaligheid. Is eerst het schoolkind ge legd in de armen van den onderwijzer, die bij het Kruis van Golgotha de wacht betrok, dan is er minder reden om tegen Pinksteren vanaf Tholen een brief te schrijven met verzuchtingen en bezwaard- heden. Op Tholen staan nog velen zeer ver van het Christelijk onderwijs. Zij zien Vüiii „ut? time vj^ctticui Andermaal werd een van deze drie Gratiën weggekocht: en de twee overige prijkten nu voortaan in de etalage onder den titel van „Nacht ien Morgen". Totdat ook deze twee door een kunst lievend kooper gescheiden werden en het ©enig overblijvend beeldje nu nog poseert als „Eenzaamheid". De vogels zullen het uit brengen. Een familie had een papegaai, die ziek werd. Denkend dat warmte het beest spoedig zou opknappen, werd de mrid geVraagd het beest zoolang in de keuken bij het fornuis te zetten. Na een week of vier was het beest werkelijk op geknapt en keerde weer in de huiskamer terug. Maar telkens als mevrouw naar het electrische schelletje voor de keuken greep, riep de papegaai verstoord: „Daar bellen die krengen weer!" (Msb.). nog niet voor hunne kinderen de levens behoefte, om getal- en maatverhoudingen in de aarde en hare volheid als het werk en de leiding Gods te kennen. De leden van de Christelijke kerk hebben zich met hunne voorgangers in de opvoeding der kinderen te richten naar de belijdenis van de Kerk. De leden der Christelijke kerk moeten en kunnen bevorderen, dat er scho len komen, waarin de kinderen worden onderwezen overeenkomstig de belijdenis der Gemeente. Doen zij dit niet, dan Zijn hunne werken voor God niet vol. Waar de Christelijke beginselen op de school en in 'het huisgezin worden verteld, daar ver mindert de schadelijke invloed van kwade samensprekingen. Ik hoop spoedig in ieder Toolsch dorp een Christelijke school te zien. Met besten groet, BUVAREE. Het vliegongeluk. Een onderzoek heeft plaats feehad naar de oorzaken van het in zee storten van het vliegtuig van den dienst Londen Parijs, waardoor Zaterdag de bestuurder en twee passagiers den dood vonden. Uit de verschillende aanwijzingen is wel gebleken, dat hoogstwaarschijnlijk htet ongeluk veroorzaakt is, doordat de be stuurder een zonnesteek heeft gekregen. Daardoor is hij voorover gevallen tegen den hefboom van 't hoogtestuur- Ondanks het ongeluk is het aantal passagiers op de lijn ParijsLonden niet verminderd. Een eigenaardig volksgebruik. Een eigenaardig gebruik, dat slechts eens in de 20 jaar terugkeert, w'ordt tje Corby (Northamptonshire) in eere ge houden. Het is een soort kennis, die met allerlei zonderlinge volksgewoonten ge paard gaat. Dezer dagen wtei'd deze kermis door den Anglicaanschen rector van het dorp «p; plechtige wijze geopend met de voor lezing van de oorkonde, waarbij koningin Elisabeth indertijd aan het dorp verlof tot het houden van een dergelijke „festivi teit" verleende. Zoo lang de kermis duurt worden de toegangswegen tot het dorp door poorten afgesloten en overeenkomstig de bepalin gen van koningin Elisabeth's verlofbrief wordt er van iedereen, die toegang tot het dorp wil bekomen, tol geheven. Zij, die weigeren te betalen, worden gevangen gezet, tot zij in dit opzicht meer toe schietelijk zijn geworden. Mannon worden gedwongen als „rui ters" op een paal, gedragen op de schou ders van twee sterke mannen, plaats te nemen en zich aldus te laten „rondrijden". /Voor vrouwen bestaat een soortgelijk ge bruik, met dien verstande echter, dat 'zie zich op allerlei zonderling gevormde stoelen, gedragen op palen, moeten ne derzetten. Zij, die zich niet aan deze liefhebberij wenschen te onderwerpen, worden als jnisdadigers de stad rondgeleid, en ver volgens gevangen gezet, Waarbij de man nen met hun beenen in een breede me talen pijp worden gestoken, terwijl voor de vrouwen de straf hierin bestaat, dat haar polsen in een metalen ring worden (gesloten, welke van een hangslot wordt voorzien. Ontstell en de gebo o rteci jf e rs. Naar de Fransche bladen melden, be- Igint het, geboortevraagstuk in Frankrijk een steeds ernstiger karakter te vertoonen. BERLIJN. De Pruisische academie van wetenschappen te Berlijn heeft den Neder- landschen professor dr. P. Zeeman be noemd tot correspondeerend lid. De Vraagstukken der Arbeidsmarkt, dor W. F. Deliger. Alphen, N. Sam som. De heer De tiger, directeur der gemeente en districts-arbeidsbeurs te Amsterdam, heeft reeds eenige maanden geleden een boek onder bovengenoemden titel geschre ven, met 't doel om een schets te geven van de problemen der arbeidsmarkt. In een „voorwoord" .zegt de schrijver o.m.: „De onderscheidene vraagstukken op het gebied der arbeidsmarkt en der werk loosheidsbestrijding' vragen meer en meer de aandacht van Overheid en bedrijfs wereld. Met den dag groeit het aantal dergenen, die zich van die vraagstukken en hun onderlingen samenhang reken schap hebben te geven. Gemeente-, pro vincie- en landsbesturen, vertegenwoordi gende lichamen, ambtelijke organen en personen, .zij komen te staan voor de oplossing der problemen der arbeidsbe middeling en beroepskeuze-voorlichting, der werkloosheidsverzekering en werkver schaffing, der wachtgeldregelingen en ar- beidsreserven, der beroepsomvorming en

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1922 | | pagina 1