No 210
Donderdag 8 Juni 1022
30e Jaargang
Allerlei.
Telegrammen.
Buitenland.
Leestafel.
Drukkers-Exploitanten
OOSTERBAAN LE COINTRE GOES
Bureaux: Lange Vorststraat 6870, Goes
Tel.: Redactie no. 11; Administratie no. 58
Postrekening No. 36000.
Bijkantoor te Middelburg:
Firma F. P. DHUIJ, L. Burg. Tel. no. 259
De Zeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Aboanement»prV«:
Per 3 maanden, franco per paal, f 3.
Losse nummert
f 0.05
Prijs der Advertentiën:
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct
Bij abonnement belangrijke korting.
DE A.-R. CANDIDATENLIJST.
1. Mr J. A. de Wilde, Den Haag1.
2. C. v. d. Voort v. Zijp, Den Haag.
3. A. Colijn, Nieuwer-Amstel.
4. J. v. d. Molen. Renkum.
5. J. F, Heemskerk, Middelburg.
6. Mr G. v. Baren. Delft.
7. Chr. v. d. Heuvel, Haarlemmermeer.
8. J. A. J. Jansen Maneschijn, Dordrecht.
9. J. Schouten, Rotterdam.
10. C. Warnaar. Dirksland.
i Kiest hiervan op 5 Juli no. 1Mr J. A.
de Wilde.
Stemmen in een anaere gemeente.
Iedere Kiesvereeniging mag wel een
lid aanwijzen, die uitsluitend belast is
met 't onderzoek naar de kiezers die op
5 Juli buiten de stad zullen '«,zijn of
er reeds door vertrek naar elders uit ver
dwenen zijn; en dan al die menschen
te bezoeken of «aan te schrijven.
Menschen die uit een gemeente naar
een andere zijn verhuisd, moeten zich
vervoegen ter secretarie eener gemeente,
onverschillig welke, met opgave
van de gemeente waar zij o.p de kiezers
lijst voorkomen. Dat geldt voor 'hen, die na
1 Febr. naar die andere gemeente verhnisd
zijn. Die aanvraag behoort spoedig te ge
schieden, in ieder geval niet later dan
21 Juni, dat wil zeggen veertien dagen,
voor jjen stemdag.
Ditzelfde geldt echter ook voor men
schen die gewoon zijn Donderdags bui
ten de stad te zijn en ''niet tijdig1 in
hun woonplaats terug kunnen zijn. Er zijin
b.v. Goesienaars, die Woensdags el
ders zijn voor zaken. Maar er zijn
andere menschen die dagelijks van 's mor-
Igens vroeg tot 's avonds huiten hun woon
plaats zijn: bakkers, kruideniers, winke
liers, leurders, die hun waren in andere,
feemeenten aan den man brengen; com-
'missionairs, enz. enz.; bouwvakarbeiders
'die een ganschen dag, of ook wel een
heele week van huis zijn; enz. enz.;
fdie allen moeten nagegaan worden. En
gezorgd moet worden dat zij voor 21 Juni,
op werkdagen, persoonlijk ter secretario
©ener- gemeente komen en opgeven
in welke gemeente hij of zij wil stem
men. De burgemeester (of een ander)
maakt dan een verklaring op1, die door
den kiezer wordt mede onderteekend, en
geeft hem of haar hiervan een afschrift.
'D|e burgemeester in de andere gemeente
zorgt dan voor de rest.
Ook hier is heel wat aan vast; men
zij ter derhalve in tijds bij.
Op reis.
Er zijn menschen onder ons met reis
plannen. Jn iedere kiesvereeniging behoort
een invloedrijk bestuurslid deze menschen'
te overreden om hun reis uit te stellen
tot na 5 Juli 's morgens 9 u|ur; of zoo
vroeg op reis te gaan dat zij, vóór 5 Juli
terug kunnen zijn.
Hef is kortwteg een schande, wat wij
in De Standaard van heden lezen, dat een
geref. predikant uit een plaats met nog
acht andere anti-revolutionaire kiezers
plan maken om 26 Juni naar 't buitenland
te gaan en van de stembus van 5 Juli
'weg te blijven. Laten onze Zeeuwsche
broeders en zusters meer consciëntieus en
fineer principieel in dezen handelen. Er
staat zooveel op het spel. Eén stem, erger
nog een deel van een stem (een breuk)
kan beslissen of een rechtsche broeder
tof een linksche tegenstander naar 't Bin
nenhof varen zal en dat verschilt (op
eenmaal twee stemmen. Is de kiesdeeler
10.000 en een breuk, en een lijst is
«Nut is verorand. Gistermiddag ontstond
door nog onbekende oorzaak brand in een
houten loods* te Halfweg. Benige van de
50 voorstukken van kanonnen, die in de
loods stonden, konden nog in veiligheid
gebracht worden. In 10 minuten was de
loods afgebrand. Hot- was een ontzettende
vlammenzee. Er bestond gevaar voer an
dere loodsen, waarin waardevolle goederen
opgeborgen waren. Ontplofbare stoffen
werden weggebracht. Dooi* 'de gunstige
windrichting bleef het vuur tot de eene
loods beperkt.
A. 1 s de gemeente aan .heit
werk isUit het dagboek van de
„Telegraaf' f Amsterdam):
Naar wij vernemen bestaat bij de Ge
meente het plan, maandelijks een staat fe
publieeeren van de kosten, die elke be
zuiniging kost. Het totaio bedrag moet
al in de papieren loopen en reeds gaan
ör stemmen op, die aandringen op het
aanstellen van een bezraiinigingsinspeotie,
die na zal hebben te gaan, in hoeve re er
op de kosten der bezuiniging is te bezui
nigen. Puur uit zuinighcidsoverwegingen f
heeftde Gemeente gisteren een huis ge- j
kocht, dat volgens matige berekeningen j
efen f 20.000 te duur is, maar dit haalt
niet bij het andere staaltje van bezuineging
daar beneden, dan beslist de grootsto
rest en heeft nu ten gevolge van dergelijke
halatigheid de anti-revolutionaire lijst die
grootste rest niet, en de socialistische
lijst. Wel, dan valt de ar. er buiten, en
de s.d. is er net in. Onthoudt dit toch,
broeders!
BRIEF UIT TH0LEN.
Werkhof, 2 Juni 1922.
Beste Vriend,
Welhaast is 't Pinksteren en wanneer gij
deze leest, dan is Pinksteren weer achter
den rug en kunt gij uw voorrecht, het
zuiveringsfoest bij uitnemendheid weer te
hebben beleefd, weer ervaren hebben. Op
Pinksteren toch moet het blijken, of Gods
gemeente waarlijk Jeep Pinksteren laat
het Christendom op zijn reist zien. Tegen
over Adam's schuldig kroost tengevolge
van de zondevloek de mogelijkheid van
wederbaring tot kinderen Gods in Christus.
(Hier beneden een in moeite en verdriet
levende menschenwereld en op Pinksteren
overal gedacht aan een Voorbidder, die
den reinigenden, louteienden Trooster den
Zijnen uit genade zendt! Wat eten veelvou
digheid! Te noemen die twee dingen in
één adem!
Hoor de taal van die menschen, hier
zijnde in leed en in smart. Vol broederhaat
en afkeer van Gods gebod; overal wan
trouwen en gedeeldheid en twist. Jacht
naar genot van bedenkelijken aard voor
lichaam en voor ziel ook op den Pinkster
dag. En geen rust om van de bergen te
zien Gods eeuwige zon in 't aangezicht.
Geen tijd om na te denken over de bedui-
denis van Pinksteren. Geen inzicht in de
gloriefeiten van het uitstortingsfeest. Nau
welijks hebben de kerkklokken geluid of
de feesten zij nemen een aanvang. Luid
ruchtige gezelschappen gaan op marsch,
roeiwedstrijden, wedrennen, lange fiets
tochten en vroolijke drinkgelagen vergen
van tientallen lichamen meer dan zij ge
ven kunnen. De valsche snerpende draai
orgels nemen alle wijding tot hooger weg
en waar een vorm-gebed nog wel over de
lippen komt, daar worden rauwe kreten
uitgestooten. Daar wordt gevloekt en Gods
Naam ontheiligd. Daar worden jonge men
schen met al de frischheid van lichaams-
en geestes-zijn door hunne ouders gevoerd
naar de slachtbank van het zedelijke en
geestelijke leven. „Als 't feest is kun je
niet om God denken ©n als Gods genade
eir voor bewaart dan is men bewaard",
zoo praat men goed, of liever: zoo poogt
toen goed te praten, wat niet en nooit
goed te praten is. Hier op ons eiland wo
nen van die menschen zooveel. Zij begeerten
een „zware" preek. Zij zijn verzot op het
bordje „orthodox" aan hun voorhoofd en
hun huisdeur. Zij hebben vele goede din
gen en doen naar inzicht en beste weten
veel, dat is toe te juichen doch het lijkt
er wel eens op, dat zij meenen daartoe®
klaar te zijn. Ik bedoel er dit mee. Hun
leven heeft zooveel „verborgens". Men
bemerkt aan hun optreden in 't openbaar
niet wie zij eigenlijk zijn, of liever: zij
„treden" in 't openbaar zoogenaamd heele-
maal niet „op". Zij zijn zoo weinig „lees
bare" brieven. Eien krachtdadig getuigenis
van blijmoedig geloofsleven blijft menig-
wteirf achterwege. Er is pok vaak zoo
weinig te ontdekken van het zout der
aarde. Dat moet juist het geval zijn.
Daardoor „komt het Koninkrijk". Daar
in ligt de taak van den enkeling-Christen;
daarin is bet werk van de gemeente des
levenden Gods.
Men mag niet anders dan vooraanstaan
heeft gegeven, de TmnrTc repareeiren, aie
in de beste orde was. Maar in Berlijn
heeft men er hartelijk om moeten lachen
iep den dief bewonderd, die goed had
uitgerekend, dat wel niemand op de ge
dachte zou komen, dat iemand zóó brutaal
zou zijn om in 't openbaar, en nog wel
in 't bijzijn van de rechters zelf, te ko
men stelen.
'n S tij 1 b 1 o emp j e. Gelezen in
een Kerkbode:
'De Kerkeraad herinnert nogmaals, dat
te beginnen a.s. Zondag de nog open
staande plaatsen in de kerkgebouwen eerst
mogen ingenomen worden, wanneer op
het door den voorlezer gegeven sein het
oifgel begint bespeeld te worden.
Bakerpraatjes. Gij gelooft er
niet aan, natuurlijk niet. Maar eerlijk
opbiechten! Vindt 'u het prettig om juist
op Vrijdag iets te ondernemen? En als
die Vrijdag ook nog de dertiende van
de maand is; lijkt het u dan toch maar
niet voorzichtig om niet het 'uitvoeren van
uw plannen vier en twintig tour te wach
ten?
in strijd tegen zonden, heimelijke en open
lijke, persoonlijke en volkszonden.
Zeker is er „zout", dat voor bederf
wil bewaren, maar er zijn ook heel veel
schaduwen, die behooren te wijken.
'Heb ik dan zoo het oog op het nu le
vend geslacht, dan denk ik met bezorgd
heid aan het komende, aan de opgroeiende
jeugd. Het is goed te zien, dat een groot
verschil aanwezig is in het gedachte-leven
der ouderen en der jongeren. Niet alleen
■draagt het opgroeiend Thoolsche meisje)
niet moer de schilderachtige Toolsche
staartmuts, maar ook in figuurlijken zin
begint ze in steeds mindere mate te letten
op haar kroon. Degelijkheid en reinheid
zijn meer aan de historie toegeschreven
grootheden, dan een schat van het heden.
Ili wil in de dagen van Pinksteren niet
somber zijn, maar ik wil 't toch eens aan
(i\ schrijven, dat u niet verkeerd over
ons moet denken. Daar bestaat gevaar voor
Wat het verleden gegeven heeft, schenkt
het heden niet. De kerken leeger en de
jenigd minder onder het beslag van de
eeuwigheids-gedachten Gods.
Drie liter jenever per persoon per jaar
verbruikt is niet ongewoon, ongeacht het
overige, dat aan alcoholhoudende dran
ken wordt „verdronken".
Toenemende criminaliteit en de geval
len bij opvolging van meer erastigen aard.
De kerkkloksgalm wordt nog gehoord in
onze landen, en God blijft wonen hier en
daar in het rijk des Geestes, Zijns Geestes
waar niet is gebrokenheid tusschen vrome
spraken en een onheilig leven, maar een
heid van ziel en lichaam, daad en begeerte.
De oude, grijze, beminde Lohman heeft
aan de redactie van „De Zeeuw" een
brief geschreven over mijn vorig epistel
en ik moet zeggen, dat ik daar blij mee
ben. Het wil er bij mij maar in, dat dia
meer dan 80-jarige staatsman, met al zijn
ervaring, aan het einde van zijn welbesteed
schoon leven zoo goed heeft gevoeld, wat
ik wilde zeggen in mijn vorigen brief.
Ook Lohman komt er weer telkens tce
te waarschuwen tegen afval van den Imo
gen God, want wat afvalt van Hem,
moet vallen.
't Gezin, 't geslacht, het volk, de staat,
De kleinen en de grootten
Verlaten wordt wat God verlaat,
Wat God verstoot, verstooten.
Ik zoek het daarom voor de opgroeiend©
jeugd maar bij het Woord onzes Gods. In
huis en in de kerk. In den omgang met
.anderen en in de school. Overal Gods
weigen leeren en leeren kennen. In de
Schrift en in de geschiedenis, in persoon
lijk en volk'renleven, in natuur en zakten
van maat en getal. Wanneer de jeugd weer
overal leert, dat God niet tevreden kan
zijn met een gedachte hier en een gebed
ginds. Het opgroeiend geslacht moet we
ten, dat gebeden en gedachten dan pas
waarde hebben voor God, als zij voort
komen uit een gedurigen omgang met Hem
Daartoe moet men van dei* jeugd af
leeren gewennen in handel en wandel aan
verkeer met God.
In Je yaderlandsche geschiedenis zijn
tal van gebeurtenissen te noemen, die
onmogelijk begrepen kunnen worden zon
der den Bijbel. Hoe zou een kind, buiten
de Schrift om, iets kunnen verstaan van
de beteekenis der invoering van het Chris
tendom in deze landen of der kruistochten;
de opkomst van onze Republiek, de invloe
den van de Pransche revolutie, is niet wel
te verstaan zonder het Evangelie der'
Schriften.
Wanneer niet de geschiedenis van ons
land op de school wordt onderwezen als
de eeuwenlange ontwikkelingshistorie eener
Christelijke natie, dan kan men de gteschie-
'xxicii'cij jjij uïtcl* VêUl lU'üILl *rrvt»u*j
gtezorgd, dat alle openingen goed gesloten
zijn, en dat men zich niet. in de daarmee
gevulde ruimte begeeft, alvorens door toe
gestroomde zuivere lucht alle dampen ver
dreven zijn.
In kelders kan men op deze wijze de
muggen zeer goed bestrijden; maar er zijn
zooveel verborgen verblijfplaatsen, dat ze
niet allen in den winter te dooden zijn.
Evenwel kan men ook in dan zomertijd
veel doen om de plaag te verminderen.
Een eerste zorg is dan om het zooge
naamde broed te vernietigen.
Zulke broed verzamelingen vindt men op
plaatsten, waar zich gier bevindt of waar
stilstaande waterplassen gevonden wor
den, vooral regentonnen.
Hierin vooral huizen larven en deze
kunnen gedood worden door er eten weinig
petroleum in te gieten; een zeer dun laag
je is voldoende om die larven te dooden.
Behalve de z.g. huismuggen heeft men
ook de bosch- of boommuggen. welke in
eitoCstand overwinteren.
Reteds in den herfst hebben de wijfjes
de 'ritjes op geschikte vochtige plaatsen ge
legd.
Zoodra htet teerste lenteweer invalt, krui
pen de larven uit het ei, en in alle stil-
denisuren wel van den rooster schrappen
en uit de Wet, omdat de opvoedende en
ontwikkelende beteekenis, welk© dit leer
vak hebben kan eraan is ontnomen. Niet
licht zullen de toekomstige staatsburgers
tefecn de Revolutie vasthouden aan het
Evangelie, wanneer niet helder wordt in
gezien, dat juist de Christelijke levens
beginselen moeten worden toegepast in de
Staatkunde, op het politiek terrein. Chris
ten willen zijn en op politiek terpeliln
„neutraal" zijn is een onmogelijkheid.
God vraagt ook op politiek terrein Zijn
©ere. Hij eischt ook op dit gebied vol
komen gebondenheid aan Zijn woord. En
wanneer de natie, de richtsnoeren in Zijn
woord gelegd, niet uit het oog verliest,
dan beduid het volk van een land daarom
zooveel, omdat God zegen op zegen schenkt
In de natuurkunde bijvoorbeeld, wordt
op verschillende wijze onderwijs gegeven
naarmate men niet of wel voor God de
knieën buigt. Een kind van God zal in de
natuur de majesteitelijkheid en de wonder
werken roemen van 's Makers hand. Men
roemt dan het voortdurend onderhouden
en regeeren van 't gansch heelal als een
groote Godsdaad. Het schoone en het wijz©
in de ordening der natuur ontdekt aan het
kinderhart, zal bewondering en eerbied
wakker roepen voor de glorie van den
Almachtige.
iHet zaad op den nog niet bezaaiden
akker van een kinderhart uitgestrooid,
ontkiemt daar en groeit tot in lengte van
jaren.
Op de school eenmaal bij het letesonder-
fricht langzaam aan van God het kind
wegvoerende, zal het huisgezin en „gods
dienstonderricht" in de meeste gevallen niet
de noodige vergoeding kunnen geven, laat
staan dieper inleiden in al de waarheid van
Gods heerlijkheid.
A an. deze dingen denk ik vaker, wanneer
ik de Thoolsche jeugd zie opgroeien en wel
hierom, dat ik in onderwijs en opvoeding
op Tholen lang niet overal overeenstem
ming aantref. Er zijn gezinnen, waar de
idag met gebed begonnen en geëindigd
wordt en de Schrift richtsnoer is voor
denken en doen en waarvan de kinderen
op de school worden gegeven in den dra
kenmuil van het heidendom.
'Hier schuilen de grootste gevaren. Im
mers de school breekt af wat het huis
gezin opbouwt. En beter dan er over te
kunnen spreken, voelt het kind dat er
twec-ërlei methode van opvoeding gebruikt
wordt en nu geeft het zich niet met ver
trouwen aan de opvoeders over en
het kind is in de kiem tot menschwording
veelal voor goed mislukt, omdat het ver
trouwen in opvoeders gaandeweg wordt
geschokt; wat voor het gelukken van op
voeding hoofdeisch is, is verloren gegaan.
De vorming van het karakter door de
aansluitende opleiding van school en huis
gezin voorbereid geeft voor de toekomst
het beste te hopen.
Onze Jhr Lohman heeft zooveel en zoo
lang gestreden voor de mogelijkheid, dat
elke ouder, die het met het opvoeden der
kinderen in de leering en vermaning des
iHeeren wel meent, de kinderen vrijelijk
zoo kan doen onderwijzen. Er is nu voor
gezorgd, dat Christenouders hunne kin
deren van der jeugd af in het gezin en
ni de .school dagelijks de Heilige Schrif
ten leeren kennen, die wijs kunnen maken
tot zaligheid. Is eerst het schoolkind ge
legd in de armen van den onderwijzer,
die bij het Kruis van Golgotha de wacht
betrok, dan is er minder reden om tegen
Pinksteren vanaf Tholen een brief te
schrijven met verzuchtingen en bezwaard-
heden. Op Tholen staan nog velen zeer
ver van het Christelijk onderwijs. Zij zien
Vüiii „ut? time vj^ctticui
Andermaal werd een van deze drie
Gratiën weggekocht: en de twee overige
prijkten nu voortaan in de etalage onder
den titel van „Nacht ien Morgen".
Totdat ook deze twee door een kunst
lievend kooper gescheiden werden en het
©enig overblijvend beeldje nu nog poseert
als „Eenzaamheid".
De vogels zullen het uit
brengen. Een familie had een papegaai,
die ziek werd. Denkend dat warmte het
beest spoedig zou opknappen, werd de
mrid geVraagd het beest zoolang in de
keuken bij het fornuis te zetten. Na een
week of vier was het beest werkelijk op
geknapt en keerde weer in de huiskamer
terug. Maar telkens als mevrouw naar
het electrische schelletje voor de keuken
greep, riep de papegaai verstoord: „Daar
bellen die krengen weer!" (Msb.).
nog niet voor hunne kinderen de levens
behoefte, om getal- en maatverhoudingen
in de aarde en hare volheid als het werk
en de leiding Gods te kennen. De leden
van de Christelijke kerk hebben zich met
hunne voorgangers in de opvoeding der
kinderen te richten naar de belijdenis van
de Kerk. De leden der Christelijke kerk
moeten en kunnen bevorderen, dat er scho
len komen, waarin de kinderen worden
onderwezen overeenkomstig de belijdenis
der Gemeente. Doen zij dit niet, dan Zijn
hunne werken voor God niet vol. Waar de
Christelijke beginselen op de school en in
'het huisgezin worden verteld, daar ver
mindert de schadelijke invloed van kwade
samensprekingen.
Ik hoop spoedig in ieder Toolsch dorp
een Christelijke school te zien.
Met besten groet,
BUVAREE.
Het vliegongeluk.
Een onderzoek heeft plaats feehad naar
de oorzaken van het in zee storten van
het vliegtuig van den dienst Londen
Parijs, waardoor Zaterdag de bestuurder
en twee passagiers den dood vonden.
Uit de verschillende aanwijzingen is wel
gebleken, dat hoogstwaarschijnlijk htet
ongeluk veroorzaakt is, doordat de be
stuurder een zonnesteek heeft gekregen.
Daardoor is hij voorover gevallen tegen
den hefboom van 't hoogtestuur- Ondanks
het ongeluk is het aantal passagiers op
de lijn ParijsLonden niet verminderd.
Een eigenaardig volksgebruik.
Een eigenaardig gebruik, dat slechts
eens in de 20 jaar terugkeert, w'ordt
tje Corby (Northamptonshire) in eere ge
houden. Het is een soort kennis, die met
allerlei zonderlinge volksgewoonten ge
paard gaat.
Dezer dagen wtei'd deze kermis door
den Anglicaanschen rector van het dorp
«p; plechtige wijze geopend met de voor
lezing van de oorkonde, waarbij koningin
Elisabeth indertijd aan het dorp verlof
tot het houden van een dergelijke „festivi
teit" verleende.
Zoo lang de kermis duurt worden de
toegangswegen tot het dorp door poorten
afgesloten en overeenkomstig de bepalin
gen van koningin Elisabeth's verlofbrief
wordt er van iedereen, die toegang tot
het dorp wil bekomen, tol geheven. Zij,
die weigeren te betalen, worden gevangen
gezet, tot zij in dit opzicht meer toe
schietelijk zijn geworden.
Mannon worden gedwongen als „rui
ters" op een paal, gedragen op de schou
ders van twee sterke mannen, plaats te
nemen en zich aldus te laten „rondrijden".
/Voor vrouwen bestaat een soortgelijk ge
bruik, met dien verstande echter, dat
'zie zich op allerlei zonderling gevormde
stoelen, gedragen op palen, moeten ne
derzetten.
Zij, die zich niet aan deze liefhebberij
wenschen te onderwerpen, worden als
jnisdadigers de stad rondgeleid, en ver
volgens gevangen gezet, Waarbij de man
nen met hun beenen in een breede me
talen pijp worden gestoken, terwijl voor
de vrouwen de straf hierin bestaat, dat
haar polsen in een metalen ring worden
(gesloten, welke van een hangslot wordt
voorzien.
Ontstell en de gebo o rteci jf e rs.
Naar de Fransche bladen melden, be-
Igint het, geboortevraagstuk in Frankrijk
een steeds ernstiger karakter te vertoonen.
BERLIJN. De Pruisische academie van
wetenschappen te Berlijn heeft den Neder-
landschen professor dr. P. Zeeman be
noemd tot correspondeerend lid.
De Vraagstukken der Arbeidsmarkt,
dor W. F. Deliger. Alphen, N.
Sam som.
De heer De tiger, directeur der gemeente
en districts-arbeidsbeurs te Amsterdam,
heeft reeds eenige maanden geleden een
boek onder bovengenoemden titel geschre
ven, met 't doel om een schets te geven
van de problemen der arbeidsmarkt. In
een „voorwoord" .zegt de schrijver o.m.:
„De onderscheidene vraagstukken op
het gebied der arbeidsmarkt en der werk
loosheidsbestrijding' vragen meer en meer
de aandacht van Overheid en bedrijfs
wereld. Met den dag groeit het aantal
dergenen, die zich van die vraagstukken
en hun onderlingen samenhang reken
schap hebben te geven. Gemeente-, pro
vincie- en landsbesturen, vertegenwoordi
gende lichamen, ambtelijke organen en
personen, .zij komen te staan voor de
oplossing der problemen der arbeidsbe
middeling en beroepskeuze-voorlichting,
der werkloosheidsverzekering en werkver
schaffing, der wachtgeldregelingen en ar-
beidsreserven, der beroepsomvorming en