BANK-ASSOCIATIE Wally Sigaren, Mo 61 Zaterdag 10 December 1921 36e Jaargang njBH sS. Kapitaal en reserves f 19,500,000 Buitenland. Binnenland. It de Provincie. KANTOOR GOES. GROOTS MARKT 24. TELEF. IAHTERC. No. 41 en 227. Alle Bankzaken. Ltf i Brand- en Snbraakvrije Kluisinrichting. Loketten vanaf f 10,-- per jaar. H O F B E R G PETBOF BLÜTHNER ALOM VERKRIJGBAAR. I iff N.V. NEBERL. SIG. FABRIEKEN „GLOBE" - UTRECHT. De Instrumenten met reputatie!! Uitgave van ie Naaml. Venn. LUCTOR ET EMERGO, gevestigd te Goes. Hoofdbureau te Goes: LANGE VORSTSTRA AT 70, (Telefoon No. 11). Bureau te Middelburg: FIRMA F. P. DHUIJ L. BURG- Drukkers ®osterbaan Le Cointre, Goes. De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Prijs per 3 maanden fr. p. post f3. Losse nummersf0.03 Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 cti Bij abonnement belangrijke korting. Bewijsnummers 5 cent. SYMMACHUS EN AMBR0S1US. In „De Heraut" kwam onder boven- staanden tilel het volgende artikel voor, dat we van zooveel belang achten, dat we het in a'n geheel overnemen. [Wat hier ten opzichte van de Kerk wordt gezegd, geldt ook voor andere le vensterreinen. Próf. ICuyper dan schrijft: „Een der middelen, waardoor het Hei dendom zich nog zoolang staande heeft gehouden, zelfs toen de Christelijke Kerk de overwinning had behaald op geestelijk gebied, was, dat .(le Staat voortging met de heidensche priesters hun salaris te 'be talen. 'De heidensche tempels en priesters hebben steeds van de staatskas geleefd. De priesters waren staatsdienaren, die daarom ook door den Staat betaald wer den. En zielfs nadat Keizer Konstantijn het Christendom had aangenomen en de Chris telijke Kerk nu de eereplaafcs kreeg, wer den de heidensche priesters nog uit de staatskas onderhouden en kregen de Chris telijke geestelijken uit de staatskas niets. Eerst Iteizer Gratianus besloot aan dezen onhoudbaren toestand een einde te maken en vaardigde een decreet uit, waardoor aan deze heidensche priesters en tempels de staatsinkomsten onthouden werden. ■Hij verbood echter de uitoefening der heidensche religie niet, maar' wel wilde hij, dat die heidensche godsdienst niet lan ger 0(p staatskosten zou geschieden. Yoorzoover er nog aanhangers van dezen heidensehen godsdienst waren, had den dezen zelf te zorgen voor het onder houd van hun priesters en tempels. Evenmin als de Christelijke Kerk voor haar dienaren, zou de heidensche religie voor haar priesters voortaan een staats- tractement ontvangen. Geen maatregel, zou men zeggen, was billijker dan deze, want niemand kon toch eischen, dat de Staat, die de Christe lijke Kerk als de ware religie erkende, voortging met de heidensche priesters en hun eeredienst in de tempels der afgo den te bekostigen. Maar de mannen, die nog aan dit hei dendom met hun hart hingen, dachten er .anders over. Ze wisten uitnemend wel, dat deze hei densche religie geen wortel had in het volksleven, dat zie geen opoffering van geld en goed aan haar aanhangers ge leerd had, dat ze leefde van dezen staats steun, maar zonder deze ineenzakken zou. Niet ten onrechte hadden de Apologeten van het Christendom, zooals T'ertullianus, deze heidensche religie met al haar uiter lijke weelde en pracht, die z;oo scherp afstak tegen de armoede der Christelijke Kerk, een religio mendicans, een bede lende religie genoemd, want Staatsgeld alleen hield deze heidensche religie in stand. [Te Rome, waar het heidendom vooral in den Senaat destijds nog zeer machtig was, besloot men daarom een der hoogst- geplaatste politieke persoonlijkheden, Sym- machus genaamd, die aan het hof zeer gezien was en bovendien voor den meest weisprekenden redenaar van zijn tijd gold, naar het hof van den keizier te Milaan te zenden, om daar voor het behoud van de staatsinkomsten der tempels het pleit te voeren. (Keizer Gratianus zelf weigerde Sym machus te ontvangen, maar toen deze Keizer vermoord was geworden en zijn Veel jongere broeder Valentinianus II hem opvolgde, die door zijn nog wankele positie de heidensche partij te R,ome veel meer te ontzien had, toog Symmachus op nieuw naar Milaan en hield daar in het Keizerlijke paleis, terwijl heel het hof verzameld was, zijn beroemde rede, waarin hij met klem van argumenten voor het behoud van deZe staatstractementen op kwam. Het was onrecht, zloo zeide hij, dat wat de eene Vorst gegeven had, door een anderen Vorst weer werd teruggenomen. Het ging hier om historische rechten, die de heidensche religie zich wettig ver worven had, en haar daarvan te ber'ooven, was onrecht. Hoe kunt ge het dulden, vroeg hij aan den Keizer, dat in uw rijk men gemakke lijker zijn levensonderhoud verdient doo'r aan den dienst van menschen, dan aan den dienst der goden zich te wijden? [Bovenal, het staatsbelang zelf bracht mede, dat de Staat voor den eeredienst te Zorgen had. Want als de tempels leeg stonden en de offeranden ophielden, zou den de goden vertoornd worden en, gelijk nu reeds geschied was, door hongersnood de volkeren straffen. Natuurlijk kon Symmachus, waar hij voor een Christelijken keizer optrad, niet beweren, dat de heidensche religie de eenige ware was en dus daarom alleen door den Staat moest gesteund worden met geld. Een dergelijk exclusief standpunt namen de intellect'ueelen onder de hei denen ook niet meer in. Hij stelde zich veeleer op het standpunt, dat ten slotte alle religies niet anders dan verschillende vormen zijn om den eenigen waarachtigen God te dienen. Juist daarom moest de Staat al deze religies beschermen, want al deze religies konden dan hunne ge heime krachten gebruiken om het Staats gezag te bevestigen. Al spreekt Symma chus het niet met ronde woorden uit, er ligt hierin niet onduidelijk opgesloten, dat hij er geen bezwaar tegen heeft, wan neer de Staat ook de Christelijke Kerk aan staatstractementen helpen wil, mits de oude historische rechten van de hei densche religie maar erkend werden en de heidensche priesters hun salaris weer ontvingen. De indruk, dien deze rede op het hof maakte, was geweldig. Heel de Keizerlijke raad zonder onderscheid was van oordeel, dat het beklag van Symmachus over het onrecht, de heidensche religie aangedaan, billijk was en dat de Staats-salarissen aan de priesters weer moesten uitbetaald worden. Alleen de jonge KeiZer bood nog weerstand, en wilde, wat zijn broeder had vastgesteld, niet te niet doen; maar de vraag was, of de Keizier niet voor den aandrang van het hof ten slotte be- zlwijken zou. Het is toen dat Ambrosius, de bisschop van Milaan, een der edelste bisschoppen, die de Christelijke Kerk heeft gekend, openlijk den strijd tegen Symmachus heeft aangebonden en door zijne redevoeringen voor het hof de overwinning heeft be haald. Hier nu kwam in de Christelijke Kerk in den meest stingenten vorm het vraag stuk van de staatstractementen aan de orde en daarom is het van Zooveel belang, na te gaan, welk standpunt toen door Am brosius is ingenomen. Ambrosius nu heeft geen oogenblik er aan gedacht tegenover Symmachus te be weren, dat de Staat zeer zeker geroepen was om de priesters te onderhouden, maar dat deze roeping alleen gold ten opzichte van den waren God en niet voor de pries ters der heidensche afgoden. Nog yeel minder denkt hij er aan, gebruik' te maken, van de achterdeur door Symmachus open gelaten, om staatstractementen te vragen voor alle religies, onverschillig in welken vorm ■God willen dienen. Hij doet slechts één ding. (Tegenover die heidensche religie, die Zelf haar onmacht belijdt om te bestaan zonder steun van den Staat, en die daarom bedelende de handen uitsteekt naar de Staatsschatkist, stelt hij met heiligen trots de wondervolle ontwikkeling der Christe lijke Kerk, die van den Stiaat nooit iets gevraagd heeft om te kunnen leven en die toch zoo groot en machtig gewor den is. Terwijl wij, zeide hij, ons beroemen op het martelaarsbloed, dat door ons ver goten is, hebben zij, de heidenen, slechts gevoel voor hun geld, dat men hun ont nemen wil. De armoede der Kerk, die ons een eere schijnt, houden zlij voor een beleediging. Wij zijn groot geworden door de vervolgingen, die we te lijden had den. Maar zijj erkennen, dat hun gods dienst niet bestaan kan, wanneer die niet door den Staat betaald wordt. Niet ten onrechte teekent Gaston Bois- sier in zijn bekende historische studie over „Het einde van het Heidendom" bij deze rede van Ambrosius aan: „Men ziet wel, dat Ambrosius, ook zonder dit uit drukkelijk te zeggen, dezen toestand van de Kerk, wanneer zij onafhankelijk is van den Staat, zichzelf in stand houdt en aan niemand een aalmoes vraagt, voor den beste houdt en dat hij niet van meening is, dat zij' zich onder de macht van den Staat moet stellen door diens weldaden aan te nemen en dat hij zelfs angst heeft dat zij dit geldelijke voordeel met haar vrijheid zal betalen." (Hoe scherp steekt tegenover deze kloeke houding van Ambrosius de houding af van hen, die ook in onzie dagen weer, evenals Symmachus, om staatsinkomsten voor de dienaren der Kerk bedelen. Hun beginsel is heidensch. En het was de glorie der Christelijke Kerk, toen zij op het hoogtemat van haar bloei stond, dat zij1 tegenovtr dat heidendom, dat al leen door staatsgeld in stand werd gehou den, roemen kon in de geestelijke kracht der Kerk, die van den Staat nooit één gunstbewijs ontvangen had. Trouwens, wat Ambrosius zeide, geldt ook nog voor de Kerk' onzer dagen en wordt weer op schitterende wijze beves tigd in RjÉland. Hier had men een Staats kerk met-rijke staatsinkomsten, maar waar het geestelijk leven steeds meer verslapte en inZonk. Maar nu het Communisme ze gepraalde, nu aan deZe Kerk niet alleen de staatssalarissen, maar ook al haar eigendommen ontnomen zijn, nu deze Kerk doodarm is geworden en men meende, dat ttfERTHEIW GOHBPERTZ 1834 EN CRED1ETVEREENIGING 2353. zij ten doode was opgeschreven, nu, zoo als uit Rusland zelf gemeld wordt, leeft de Kerk weer wonderbaar' op, en ont wikkelt zich hier een zoo machtig religieus leven, dat zelfs de sovjetregeering hier tegen niet durft optreden. 'Er is een oogenblik geweest, toen de revolutie-storm over Europa woedde, dat men dezie les der historie ook in ons land scheen te verstaan, en Zelfs van die Ker ken, die van deze staatssubsidie leefden, de roepstem uitging om den financiëelen band met den staat te verbreken. Maar nu de storm zich legde, is het doodelijke gevaar, dat# voor de Kerk in dezen band schuilt, weer vergeten, en wordt weer, vooral van Confessioneel© Zijde, ieder, die voor de vrijheid der Kerk opkomt, als een volgeling van Schleier- macher, als een afvallige van het ware Gereformeerde beginsel voorgesteld, Zoo zal ook in Nederland de Kerk, die Zich zelf met zekere voorliefde de nati onale Kerk noemt, blijven voortbestaan niet {loor inwendige geloofskracht, maar door de gunst van den Staat. En de tijd zlal komen, dat, juist omgekeerd als in de dagen van Tertullianus, de heidenen van deze dagen, spottend over deze Chris telijke Kerk als over een Ecclesia mendi cans, een 'bedelende Kerk, zhllen spreken." Ten onrechte gefusilleerd? Het blijkt dat het geval der „gefusileer- den van Vingres", de ongelukkige sol daten, die in den loop van den oorlog ten onrechte van plichtsverzaking werden beschuldigd en terechtgesteld (men her innert Zich dat hun nagedachtenis onlangs in eere is hersteld), niet op zich zelf staat. Er wordt n.l. van een dergelijk geval ge sproken, dat Zich begin September 1914 bij Sézanne zou hebben afgespeeld, waar Zeven soldaten van het 327ste regiment infanterie ten gevolge van een Duitschen overval het verband met hun troep hadden verloren, en door een officier werden op gepikt, die hen zonder vorm van proces liet fusileeren. Een van hen, Francois Waterlot, simuleerde den dood, wist zich te redden en het relaas van het voorge vallene aan ziijn kolonel mede te deelen. In 1916 sneuvelde hij in Artois. Het ministerie van Oorlog is voorne mens een onderzoek in te stellen. Ellende in Weeinen. Een Weensche dame, tijdelijk in Hol land vertoevend, schrijft aan de „Msb.": IHet jaar loopt ten einde, en het is of de sneeuw, die voor kort in Weenen is gevallen, al het leed van het bijna verleden jaar zioekt te bedekken. Doch niet alleen het leed, maar ook de hoop op een beteren tijd. 'Schrijfster van deze regelen, die thans tijdelijk in Holland verblijft, ontving daar over uit haar vaderland meerdere berich ten en in de brieven van haar kennissen weerspiegelt zich vertwijfeling. Meest zijn die brieven van weduwen van officieren, die van een pensioen moeten leven. Wat zij nog bezaten is meestal in vorige jaren ver bruikt om niet te verhongeren. Gewoon, als officiersvrouw, het decorum van de be trekking van haar echtgenoot te bewaren, zijn ze nu ongelukkiger dan de vrouwen der armen, voor wie het niet beschamend was er voor de huishouding wat bij' te verdienen. Niet, dat ze het thans een schande zouden vinden te werken, maar Ze zijn dikwijls te oud, om iets te leeren, om een betrekking te kunnen aannemen. Bovendien zijn er in Oostenrijk genoeg jonge krachten, die geen betrekking vin- Graiis inlichtingen per brief aan geboden voor de opleiding tot Politie agent, Kommies, Bewaarder, Kulp- keurineeftter door P. BOER, Kieuw-Amsterdaini den kunnen. En wat de hoofdzaak is, ze zijn te zwak na al die hongerjaren. Het zijn stille lijderessen, waar zooveel anderen die hij een organisatie aangesloten zijn, een hooger inkomen hebben. „Vroeger", zoo schrijft een dezer weduwen, „hebben we in Weenen met elkander honger gele den, arm en rijk. Later wer'd het anders. Nadat zich de uitstalkasten der winkels weer gevuld hadden, waren de koopers zij, die zich in en door den oorlog rijkdom verworven hebben. Heden is het weer anders. Slechts wij, middenstanders, ont beren. Een gewoon werkman verdient in een maand, wat wij in een jaar ontvangen. Wordt het leven duurder, Zoo wordt zijn loon verhoogd. Men ziet dan ook in Wee nen in de winkels vrouwen van werk lieden naast de rijken staan en daar buiten op straat vóór de uitstalling de vrouwen van den middenstand, in het bijzonder we duwen, die vergeefs haar geld natellen om te zien, of zij voor eenmaal eten per f dag genoeg hebben. Te veel om te verhon- I geren, te weinig om van te leven. Treurig vragen we ons af, hoe het verder moet gaan, als de duurte voortgaat." De Iersche vrede. Gistermorgen wend gehelel onverwacht bericht, dat er in het kabinet van de Dail EireOnn een hevig verschil van mleening bestaat en dat de Valera niet bereid is1, de aanvaarding van de overeenkomst aan te raden. Dit bericht heeft onder het BritsC'hlel publiek groote teleurstelling lem verbazing gewekt. Algemeen had mlein verondersteld, dat de Valera en zijn collega's tijdens de onderhandelingen door de Iersche gede legeerden over den gang van zaken waren ingelicht en dat het aanvaarden van .de overeenkomst een zuivlere formaliteit zou zijn. Deze verwachtingen werden niet ver wezenlijkt Uit de discussies is gebleken, dat de Valera en zijn aanhangers, hoewlal zij in de minderheid zijn, geheiel ontoe gankelijk zijn voor redeneering. Uit bovenstaande blijkt nu wel duidglijk, dat de scheuring, die reeds zoo- lang dreigde te ontstaan in den boezem van Sinn Fein, een feit is geworden. Van de zeven kabinetsleden zijn er nu vier voor het aannemen van de overeenkomst, n.l. Griffith, Collins, Barton en Costrave, terwijl De Valera, Stack en Brigha de min derheid vormen, die zich tegien het Ein- gelsc'h-Iersch verdrag kant. Het enthousiasme van de Ierschle vrienden bij het vertrek van de Sinn- ,Fein gedelegeerden, uit Londen, was zóó 'groot, dat 15 enorme politie-agenten zich' als een lijfwacht rond de Iersche mannen moesten houden en toch nog voor het gé wicht van de menigte bezweklan.. Een jonge Iersche vrouw vloog Michael Collins om den hals en kuste hem her haaldelijk. In het gedrang raakte hij zijn hoed' kwijt, die later door de menigte] gevonden werd, en aan stukjes-souvenirs werd rondgedeeld. Arthur Griffith's poog de eenige woorden tie zeggen, doch hoe wel izrjn lippen z,ich bewogen, kwam er geen geluid hoorbaar uit zijn keel. Dia menigte brulde overal het: „God savtq Ireland!" Korte berldrien. Op Greta zijn onlusten uitgebroken. Een aantal Creteuzers weigert dienst te doen in het Grieksche leger. Zij bedreigen Kandia. In Adjara heeft Enver Pacha een sovjet-republiek gesticht. De bekende Zuid-Afrikaner Smüts is ongesteld. Hij moet een maand rust ne men. Op voorbeeld van Nederland hebben zich dn Spanje, Noorwegen, Zweden cn Zwitserland commissies gevormd om op onpartijdige wijze de porziaken van den wereldoorlog op te sporen. I Men gelieve onzen catalogus te vragen. iwiui irinwM:ww>i»»UMirBVN''.'>neiffiimcin»^ji-. -■ "'«mi 'Uit Moskou wordt gemeld, dat de raad van volkscommissarissen be sloten heeft den gedwongen arbeid in Rusland af te schaffen." Alleen inge nieurs, geneesheeren en landbouwkun digen zullen verplicht zijn op' de hun aangewezen posten te blijven. De ar beiders zijn weder vrij zelf overeen komsten óver hun arbeidsprestatie te sluiten. Aangaande de opstootjes, die in de buurt van de vleeschpakkerij te Chicago- plaats 'hadden, wordt nog gemeld, dat de ongeregeldheden zich door de geheele stad verspreidden. Ongeveer honderdduizend personen namen er aan deel. Het getal der dooden bedraagt, voor zoover kon worden vastgesteld, neg(en. De politie leed geen verliezen. De Duitsche rijksraad (beeft de verhoogin'g der tarieven Voor brieven en telegrammen met 125 pcit. goed gekeurd. Gisteren zou de beslissing om- treint een moratorium aan Duiltechland vallen. I bi de gisteren gehouden zitting der j Tweede Kamer werd biet socialisatie- j amendemeint Troelslra verworpiem miet 55 itejgen 13 steimmen en hlet amendement 1 inzake medezeggenschap dei- arbeiders met 57 tegen 13 stemmen. Middelburg. In de Raadsvergadering van Woensdag a.s. te 10 uuir, Voort te zetten te ,2 uur en zoo noodig te 8 uur, wor den behandeld onderstaande zaken: 1. Notulen. 2. Stukken. 3. Niet-eeirivol ont slag onderwij'zer A. Pass-enier. 4 tot 13. Benoeming Commissie V. d. Strafveror deningen. Voorzitter -en- Commissies van Financiën (en Fabricage. Commissies tot onderzoek bezwaarschriften. Commissi® volgens art. 22 Ambtenarenreglement. Id. voor de oude gevestigde schuld. Voor zitter en lid 'Burgerlijk Armbestuur. Lei den Bestuur der Godshuizen. Onderwijj- zéres schooi J. 14. Hernieuwde vaststel ling vérordening vervolg-onderwijs. 15, 16. Reo'rganis-atie Lager Onderwijs (centrale 7e klasse-school) en (iiandweik-onderwij- zéressen en reserve-ondelrwijzers). 17. Sa menvoeging Burgeravondschool en Avond school Voor Handwerkslieden. 18. Toe zicht op uitbestede kinderen. 19. Ver-1» zorgipg politie-personeiel. 20. Beschikking op adres inzake Kinderspeeltuin. 21. In trekking besluit woninghuren „Volksbe-- lang". 22. E'ifpUchtsuitgifte gemeente grond Noordbolwerk. 23, 24. Beschikbaar stelling van gelden voor uitbreiding Ghr. Burgerschool Singelstraat en Bijlz. school Molenwater. 25. Uitvoeringsbesluiten Vleeschfceuringswet. '26. Vaststelling Ver ordening ingiev. art. 178 G-emeentowet. 27. Wachtgeldregeling lantaarn-opstokeiu. 28. Bezwaarschriften aanslag-en plaats: inkomstenbelasting 1920/1921. 29. Ge- meente-beg'rooting voor den dienst 1922 met bijbehooWende stukken en ontwerp besluiten. Middelburg'. Gaarne vestigen wij de aan dacht onzer lezers op de lezing miet licht beelden hedenavond door ds. Wieisz en zendeling Bielke in de Bogardzaal te hou den. 'tZal ongetwijfeld een belangrijke avond worden. Goes. Neerland-s volkslev-en in Ned. Openluchtmuseum. Als aanvulling van ons i ér-slag van gis teken vaïi bedoelde lezing, waarvan wij: het slot niet gehoord hebben, diene onderstaande, ontleend aan de Goe- sche Courant: Spïeker bracht meermalen de Lente film, die we hier hebben kunnen zien, in herinnering ook Voolr de zoimei'. film zullen opnamen worden gedaan in Z.-Beveland. Spreker komt zeker terug,

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1921 | | pagina 1