36e Jaargang oonhuis, Buitenland. 15 Uinsaag 18 October 1021 fUddelburg. gevraagd gevraagd 'dappelen, Meid ól\ Ih M Dienstbode, i houdster, c FEUILLETON. Jein Ward en zijne Vronw. f2, 2440 -f 1.25, 610 ingschef 1,60 d f26—f28, Koolzaad f 28 34, lijnzaad •nzaad f47 «he Eigenh. Eigenheimers f6—f6.40, Poitiers f 4— 6.75—f7.50, „Zuid-B,eve- itober 1921. 334, Cons, ïaumontel 8 6—11, Jo- Diuwtjes 7— inter Suike- Gieser Wil- —8, Diverse Kroetperen tten 715, ransche Bel- 59, Rei- ipels 7—11, is Reinetten 6—8, Witte e d' Or 3—5,. Armaaarde 5—9, Geld. apels 310, 3) 7, Kleine aer 100 K.g>. 0 stuks. Ha- inten 1.40— gld. p. stuk'. ►te Veiling v. d' Or 3-9, pendu 35, irrngaard 5, ►uwtjes 48, rgroe ritjes 6, Pondspeer andperen 11. e appels 2— Rapen 1—2, kilo. Bloem- |k. 3BERICHT. den miotrgen >ld door het te De Bilt. 772.7 te Miin- disfjord en Ha- 1 van 18 Oct.: Zuidelijke rich- jf halfbewolkte temperatuur. s. Brieven letter S blad te Goes. lellefleur, zoet en r Wildeman, door ïburg. KOOP: akke HU. HARPE, Zanddijk KOOP 1(1 Blauwe en Roode gewas, gegroeid m dpolder te Krabben- igen bij C. LOB BE- rabbendijke. een lijk met Mei ht benoodigd, bij ILSE Pz, Oost- et Mei JASPERSE, Bree- rke. N MEID m. houterma: eg, „Meilust' A.N, aankomende Mei# W. JOBSE, Vee re, Let 1 November /J hip van 2de meisje, ►levrouw VAN DER nwater, Middelburg. ïwonend Rentenier, jaar, P.G., vraagt ee» men- of burgerstand, rjke werkzaamheden- .ter A, bureau van dit Uitgave rail de Naantl. Venn. LUCTOR ET EMHRGO. gevestigd te Goes. Hoofdbureau te Goes: LAN6E VORSTSTRAAT 70, (Telefoon No. 11). Bureau te Middelburg FIRMA F. P. DHUIJ L. BURG. Drukkers: Oosterbaan Le Cointre, Goes. VERSCHIJNT ELKRN WERKDAG. Abonnementsprijs: Prijs per 3 maanden £r. p. post f3. Losse nummersf006 Prijs der Advertentiën: 1—4 regels fl.20, elke regel meer 39 cti Bij abonnement belangrijke korting. Bewijsnummers 5 cent. BEDEKTE OPRUIING. Sociaal-democraat en Communist (zijn kinderen van éénzelfden vader; zij beden ken en beoogen beiden hetzelfde; zij zijn beiden even gevaarlijke verschijningen in het staatkundig en maatschappelijk leven; ,zij houden, als zij spreken, geen van bei den een blad voor den mond; zij toornen beiden, wanneer zij althans in 't openbaar optreden, tegen Kapitaal en Overheid; «ij hebben beiden de dreigingen lief. Dooh op één punt verschillen zij. De communist is eerlijker dan de socialist; hij houdt geen slag om den arm, maar de sociaal-democraat wel. Hij komt er on omwonden voor uit, dat hij de maatschap pij 't onderste boven wil hebben, en 't ge zag, liefst terstond, weg moet; maar de ander is slimmer, hij zegt wel precies hetzelfde, maar hij laat er op volgen dat hij voor zich het zoo niet bbdoelt en (lat hij 't niet helpen kan als 'tkomt. In de taktiek van den sociaal-demo craat is iets geniepigs. Hij hoort de taal van den bolsjewiek, hij riet hoe g'root een massa .zich achter dezen verwondert, hoe rijn eigen standje hierdoor verloopt, derhalve wat ,Zal hij doen. Hij is leider van een steeds groeiende partij; binnen afzienbaren tijd tot de re geering te roepen; in andere landen reeds dicht aan, izelfs heelemaal in het laatje gezeten; derhalve hij moet op zijn woor den passen, opdat men hem die later niet voor de voeten werpe. Maar de bolsje wiek is> izijn gevaarlijke concurrent, speelt hij niet minstens even hard op als de,ze, dan naakt, hij achterop in invloed en macht; en verliest hij zijn voorsprong naar het laad je. Zoo is ongeveer de overweging van den sociaal-democraat; welke hem noopt tot het spelen van een rol niet alleen, maar van een dubbelzinnige rol. Even hard schreeuwen als zijn concur rent, maar zich vrij houden van de ge volgen; erger nog die gevolgen werpen op de ruggen van Kapitaal en Patroon en Regeering. Wie dit spelletje doorziet, is verplicht er tegen te waarschuwen. Gelijk wij dan ook doen bij deze. Bij den inzet eener actie tegen de werk loosheid stelde de heer Stenhuis, van het (roode) N.Y.V. Ned.erlandscih Vak verbond te Groningen den eisch dat de overheid zich doe omringen van een arbeidersraad, met de mannen van het N.V.V. als controleurs, gesteund door een dictatuur uit dit Vakverbond. Een eisch, dien de overheid het zij ter loops opgemerkt nooit zal kunnen inwilligen izonder zichzelf en haar ge zag weg te werpen. Maar ®oo ging de slimme m)an voort „Wanneer de regeering weigert, in deze richting mee te werken, wat moet er dan gebeuren? Die vraag is van het grootste belang voor onze huidige regeering, welke me-errnale'n verklaarde, zoo geweldig t.e zijn gesteld op rust en orde in het land. Het niet treden in onze voorstellen, zal praktisch met zich sleepen: armoede, nood, ontredding, .ziekte en dood in de gezinnen der werkloozen. Het kan zijn, dat de arbeiders hun nood in doffe be rusting zullen dragen. Maar het kan ook Uitloopen op plundering; diefstal en brand stichting, dat de samenleving economisch en moreel ontredderd ,zal worden, dat een ontketening van de allerlaagste hartstoch ten niet uit kan blijven. Namens de mo derne vakbeweging verklaarde spreker na drukkelijk wij; begeeren het niet, en de arbeidersklasse mag er Naar het Engelseh van AfcARGARETHA DELAND. 12) -o- AIs hij van eeuwige straf sprak, zag zij hem met eene uitdrukking van ernstige verbazing in hare bruine oogen aan. „Hoe kunt ge zoo iets denken?" zeide zij'. „Dat schijnt mij spotten met Gods goedheid toe." „Maar Gods rechtvaardigheid, Miss Jef frey," aeide hij bezorgd; „voorzeker moet gij toch de rechtvaardigheid van Gods oordeel erkennen." „Indien gij bedoelt, dat God uwe ziel voor altijd naiar de hel zou zenden, als gij dat Zijn oordeel noemt, komt het mij al zeer onrechtvaardig voor. Ik kan mij geen «'rooter Godslastering voorstellen, mijnheer Ward, dain. 'de liefde van God' to loochenen; en doet gij dat niet door te zeggen, dat Hij wreeder is dan een mcrs.seh ooit zou kunnen zijn?" „Maar de Bijbel zegt begon hij, toen zij hem in de rede viel. „Wat doet het er toe wat de Bijbel zegt?" zeide aij, hem glimlachend in het bekommerd gelaat ziende. „De Bijbel was haar kracht niet in zoeken." Het spreekwoord zegt: het gif zit. in den staart. Oogenschijn-jijfc is dat hier niet 't geval. Het heeft meer van zoetigheid. Maar 'f. is een zoetigheid die vlijmt, die walgt, die gevaarlijker in haar werking is dan het .zwaarste vergift. Let wel als wij onzen zin niet krij gen, dan is dit alles mogelijk: dat de werklooize kwaad wordt, plundert, dfe sa menleving izedelijk in malkaar valt, zooals bijv. in Rusland. Maar zoo komt het dan lijmerig er achteraan: ik zeg niet dat hij dit doen moet! Is dit geen bedekte opruiing, en. is dergelijke taal niet eerloozer dan die van den Communist? Niet minder berispelijk is de taai van het nieuwe Tweede-Kamerlid den heer Hiemstra, voorzitter van den sociaal- democratischen landarbeidersbond, te Gro ningen, die volgens een bericht in Het Volk 'heeft g;ezegd, toen er nog geen veenbranden in het n oorden geweest w aren: „als er veenbran den mochten komen, dan zal dit de schuld van de regleering zijn." Omdat de regee ring' niet maar zoo dadelijk het werkloos heid-vraagstuk kan oplossen, en de werk loozen gesteld dat de nood hen toen reeds drong, wat echter nog te bewijzen zou zijn! hierover kwaad worden en den brand in de venen steken, zioodat miljoenen schade aangericht wordt, dan hebben niet deze gewetenlooze menschen of hun bedekte ophitsers dat op hun ge weten, maar de regeering Niet minder gevaarlijk, wegens de kras heid van taal en de dubbelzinnigheid van uitdrukking;, maar ook niet minder stui tend juist daarom is een artikel van den heer Schaper, geschreven terwijl de boel al in lichte laaie stond, terecht, evenals de beide andere uitspi'aken door onze „Nieuwe Provinciale" g;ewraiakt, en welk artikel aldus eindigt: „Met bovenmenschelijk geduld wachten de arbeiders in 't Noorden op hulp. Som migen gingen tot excessen over; men weet het. Er verbrandde heide en veen, maan de hulp kwam er niet dooi'. Honger is echter een scherp zwaard. De wanhoop maakt onredelijk en redeloos. Naar Duitschland en Amerika kunnen de arbei ders niet, in hun streek isi neïigens werk - - wat moeten ze dan? Wie kan van hen verlangen, dat zij rustig met vrouw en kind honger Tijden, op vele plaatsen te midden van weelde en overvloed? De regeering luistere naar raadBezui nig overal waar g:e kunt, voorzoover niet kuituur- en levensbelangen worden ge schaad, maar hier moet geld zijn, voor werk dat zijn rente vroeg of laat zal opleveren. Met het oude" stemrecht- vers kan worden gezegd: doe 't gau w of de boel gaat kapot!" De boel gaat kapot. Dat is 't refrein van dergelijke toespra ken. En als de boel kapot gaat, blijft de spreker buiten, schot; en de kapotbreker heeft niets; Rusland leert het. En de man, die bedektelijk tot dat ka pot breken aanzette, is er af met te ontkennen. Het is wel kras gezegd, maai de „N. Prov." heeft gelijk: „De man die al maar tot de arbeiders zegt: ja, ik begrijp het, gij balt de vuist, ik zou het kunnen verstaan, dat gij de boel ka pot sloeg,t, maar: ik wil dïat niet, ik be geer het niet, maar als hij het deed, dan zou het niet uw schuld, maar de schuld van de regeering zijn, maar ik begeer toch niet, dat gft het doet, het is onze methode niet, maar ik zou het toch kun de geschiedenis, de poëzie en de politiek der Joden, 'zoowel als hun wetboek van zedenleer en .godsdienst, zoodat, als wij niet aan eene woordelijke ingeving geloo- ven, „wat de Bijbel zegt", geen bewijs grond is." „En gij gelooft nietfc aan zijne woorde lijke ingeving?" vroeg hij langzaam. „Neen," antwoordde Helena!, „dat kan ik niet." Het stond niet aan John Ward te vragen hoe zij was opgevoed, of op den invloed van een anderen predikant aanmerking te maken, maar terwijl hij, met neerge slagen oogen, naar huis ging, dacht hij er over wat toch wel het geloof van Dr. Howe zou zijn en hoe het mogelijk was, dat hare ziel zoo verwaarloosd was. Dat meisje, wier beminnelijk karakter hem met bewondering vervulde, verkeerde in de duisternis van ongeloof; zij had nooit de waarheid geleerd. Terwijl hij dit bij' zichzelven Zeide, wist John Ward, met plotselinge, hartstochte lijke teederheid, dat hij haar beminde. Het duurde echter maanden voordat hij haar dit zeide. Welk recht had hij haar te beminnen? vroeg hij zichzelven af, terwijl hij voor het behoud harer ziel bad; zij was eene ongeloovige; zij was nooit tot Christus gekomen, anders zou zij de waarheid gekend hebben. Zijn plicht jegens nen begrijpen, wie kan kalm blijven, hier weelde en gij armoedemaar gij moet u toch kalm houden enz. enz., (lie man is een opruier, die man is verantwoorde lijk, als zijn slachtoffers eindelijk uit den band springen." Landbouwarbeidswet. Heit voorontwerp bevat o.m. de vol gende bepalingen Op eigen kinderen, kleinkinderen, ouders, broeders, zusters, oom's en tantes en kinderen van broers of zus ters, 'die bij het hoofd der onderne ming inwonen, is het ontwerp niet toepasselijk. Voor volwassen arbeiders, niet in wonend, zal de gemiddelde arbeids duur over het geheele jaar 9 uren per dag "bedragen. Op verschillende aangewezen tijden des jaars zal de arbeidsdag echter 7, 8, 9 of 10 uren z!ijm. Gedurende 42 dagen per jaar zal cellier, boven dezen wettelijken ar beidstijd, nog 2 uren per dag mogen worden overgewerkt. De totale ar beidstijd in 52 weken, zlal dus bedra gen 52 X 6 X 9 - 2808- 84 2892 uren. De ondernemer is geheel vrij zelf de 42 dagen voor hel. over werk te kiezen, mits hij daarvan aan bet eind der week mededeeling doe aan den Inspecteur van den Arbeid. Voor inwonende arbeiders is niet bepaald de maximumarbeidstijd, maar de1 maximum-na,cihtrustlijd. De nacht rust moet, in verschillende deelen des jaars, bedragen 8, 9 of 10 uren. Ge durende 42 dagten pier jaar mag die rusttijd tot 7 uren worden beperkt. Ook van -deze 42 dagen is de keuze aan den ondernemer, behoudens de verplichting van kennsgevijnig des Za terdags aan den Inspecteur van den Arbeid. De gewone arbeidskaarten en ar beidslijsten, tot heden bij' den land bouw en den tuinbouw no'gonbe kend, zullen ook daar worden inge voerd. Gewestelijke commission, voorzien van voorzitters en secretarissen, zul len den Minister adviseeTen, o.a. over de bepaling der verschillende deelen des jaars, waarin de onderscheiden arbeids- en rusttijden zullen gelden. Plaatselijke commissi ë'n zUllen den di recteur-generaal van den Arbeid advi seeren omtrent de toepiaslsing. van een root aantal mogelijkheden tol. afwij'- ing en uitzondering. Heit voorontwerp kan natuurlijk nog gewijzigd worden. Het is nog geen wetsontwerp. Daarom kunnen alle be langhebbenden ei' hun gemotiveerde aanmerkingen op maken. Het beste is, indien dit geschiedt door middel van de vakvereeniging, waarvan hij (ofzijj lid is. Een gemiddelde werktijd van ntege n ureri per dag, vindt bij ons geen instemming. Landarbeid is geen fabrieksarbeid. E'n een gemiddelde arbeid van tien uren in de buitenlucht zlal wel nie mand schaden. En dan, hoe velerlei belangen staan er in den oogsttijd niet óp: het spel. De Nederlander vraagt dan ook teriecht: le. Indien de gemiddelde arbeidstijd eens tien uren 'werd, zou er dan in Nederland op landbouwge bied wel veel veranderen, althans zooveel dat dezle verandering zou zijne gemeente eischto met onverbiddelijke strengheid, dat "de vrouw, die hij in haar midden zou brengen om hem in zijn arbeid ter zijde te sten, ©ene Christin moest rijn, en hij kampte om die liefde uit zijn hart te rukken. John Ward's geloof wals aan geene wis selingen van tijd of omstandigheden on derhevig. Eenmaal door zijn verstand er kend, was het ia zijne ziel' valstgewor- teld en had hij' er volkomen vrede mee. Niet, dat hij niet meer Jicht verlangde; hij kon eenvoudig niet begrijpen, dat er meer licht zou kunnen zijn. En van de waarheid uitgaande, dat de Bijbel Gods Woord was, rechtstreeks door God in gegeven, was het niet ainders dan logisch van hem, dat hij: de leer, die in de Pres- byteriaansche Kerk geleerd werd, bekende de eenigé, waarachtige leer ter zaligheid te zijn. Heiena's geloof wals van het zijne even verschillend als hare denkwijze. Misschien was het veeleer eene ontwikkeling van haar eigen karakter dan het gevolg van het onderricht, da,t zij van haar oom had ontvangen, hoewel zij onder zijne geestelijke leiding was geweest sedert hij haar, bij den dood harer ouders, als een klein kind in huis had genomen. „Wees een goed meisje, lieve", placht Dr. Howe .te zeggen. Dus leerde wettigen den adm'inistratieven omjslag voor den boer en de kosten voor den Staat, aan zoodanige wettelijke regeling verbonden? 2e. Zijn, na al wat. in de laatste jaren op 't gebied van den arbeid, ook in den Land bouw, is veranderd, de arbeidstoe standen in den landbouw in ons Tand van dien aard, dat zij1* zoodanig wet telijk ingrijpen noodzakelijk maken? En niet'minder stemmen wij- in met 't volgende „Beperking van vrijheid zeker van de vrijheid van arbeid is al leen geoorloofd als orde of zedelijk heid, of de- noodzakelijkheid tot be scherming van personen, goederen, vrijheden of rechten deze bepierking eischen. Zedelijk het hoogst sitaat dal. volk', waar de maatschappelijke ze- dein, gewoonten en verhoudingen in vrijheid zoodanig zijn, dat Overheid e|n' wetigte'ver 'zich tot het minste in grijpen kunnen bepalen." Th or beek e schijnt geen gelijk gehad tel hebben, toen hij zeidewij' zijn geen volk om in een dwangbuis ge stoken te worden. Want wij hebben dit „kleediingstuk" al zooveel jaren aangehad; doch nu wordt 'tons lang zamerhand zoo nauw toegehaald, dat wij schier geen ,raad mteer weten. 'Waarin alleen te' berusten is','wan neer niet langs een anderen weg aan den Tandbouwarbeid en aan de land arbeiders kan worden recht gedaan. Maar is naar dien anderen weg' al uitgezien Eenheid. Wij moeten 'fe dezer plaatse onze hartelijke ingenomenheid uitspieken met de gebeurtenis, waarvan wij1 el ders in ons blad reeds hebben mel ding gemaakt. Onze sociale bonden en onze vak beweging hebben den weg der samen werking ontdekt. Gezocht werd hij vain meer dan éénen kant. Noodig is :hij' om' meer dan één reden. Maar er waren his torisch geworden toestanden, die men niet aanstonds ombuigt; wellicht ook gevoeligheden, die niet, op eenmaal weggestreken zijn. Thans werkt een „commissie van samenwerking" tuslslchjen de drie soci ale bonden en het eene lichaam der christelijke vakbeweging. Er is' voor de comlmiisisie wePk ge noeg. De samenwerking moet nog goed deels worden geregeld. De grens der wederzijdsche bevoegdheden en plich ten staat nog niet volkomen vast. Doch menkomt samen, beraad slaagt samen envindt zonder twij fel samen den weg en de lijn. Het mocht toch ook niet anders. Moesten onze christelijk'-georgani- seerde arbeiders werken los naakt el kaar m'et de kans, dat zij' nu en dan zelfs tegen elkaar zouden werken? De tijd drong tot eenheid met hei ligen drang. Thans zijn ze samen: Werkmans bond, Patrimonium, Maarten Luther, Vakverbond. Onze georganiseerde mannen uit den arbeidenden' stand hebben voortaan één adres. Plet is kostelijk. Nederlande r. jzij baar catechismus, en was „aangeno men" geworden even voordat zij: naar de kostschool 'ging, zooals in Ash'urst gebrui kelijk was, en zong in het koor 'mede, terwijl Denner het orgel, bespeelde; en zij was een welopgevoed en zedig meisje, dat ziich aian haar geloof hield zooals zij het geleerd had en zich over theo logische vraagstukken even weinig be kommerde als de meeste jonge meisjes. Maar dat was voordat zij John Ward ontmoette. Na zijne eerste bezorgde vra gen, begon Helena te begrijpen, dat de godsdienst niet diep bij haar zat Doch zij sprak niet over haar gemoedstoestand en verwaardigde de vragen, die bij haar opkwamen, niet met den naam van, twij felingen. Hoe konden er twijfelingen be staan als zij1 nooit recht geweten had wat zij geloofde? Zoo maakte zij zich van lieverlede een geloof op hare eigen hand'. Liefde voor het goede was naar hare meening de ware liefde tot God. De hemel beteekende deugdzaamheid, en de hel alles wat laag en slecht was. Dat was een zeer eenvoudig en kort geloof. Bijzondere gods dienstige begrippen had Helena Jeffrey niet; denkbeelden kwamen in haar geest op met eene bondigheid en eenvoudigheid, zooals voor Word onmogelijk geweest zou zijn. Maar destijds wist hij niets van de Ministercrisis in België. Het feit, dat de socialistische mi nister Anseele Zondag aan een socia listische betooging heeft deelgenomen, waarbij een vlag werd ingehuldigd met dé beeltenis van den Belgischen soldaat, die een geweer in stukken breekt, zlal, naar de Msb. meldt, aan den liberalen minister van oorlog De- vèzie aanleiding: geven Zijn ontslag bij dén koning in te dienen. Hij wensdht niet langer in een kabinet naast den heer Anseele zitting te hebben. Waar schijnlijk zullen alle liberale ministers het voorbeeld van Devèzle volgen. ïn elk geval is de mliniilSterclriisiS, welke ook, gelijk men weet, reeds van den kant der Vlaamsche ministers dreigde, op het oogenblik geopend. Het einde van hiet drie-piartijenkabinet is nabij1. Daar de verkiezingen voor de deur staan, aal de koning waarschijnlijk aan de 'ministers vraigen de loopende za ken tot na de verkiezingen voort te ztetten. De dood van Kitchener. Een Londensche filmfabriek heeft een flim gereed, die den dood van Kitchener tot onderwerp heeft. Zij: heeft nu echter van hoog;er hand een weink gekregen, om de vertooning niet door tel laten gaan. De Weekly Dispatch weet er al lerlei bij te vertellen. Bij! het samen stellen van de film is gebruik ge maakt van inlichtingen die een Britsc'h officier verstrekt heeft. Hij deelde aan de filmfabriek mede, dat hij op de hoogte was van de omstandigheden, .waardoor de Diuitschers de lucht had den gekregen van Kitchener's reis naar Rusland. Ë'enige officieren hadden zich in een restaurant het bericht dat Kit chener gereed was om met een krui ser, de Hampshire, naar Rusland te gaan, argeloos tegenover een dame laten ontvallen. Die dame was Elbv Boiecker, een spion in dienst van dé1 Duitsche regeeriinig. De Duitschers hadden al, zoo heet het verder, van Kitchener's reis gehoord. E:r was een code-telegram te St. Petersburg aan gekomen over het aanstaande bezoek van Kitchtener. De Tsaar had er met de TsaritSa over gesproken, en die had het. nieuwtje weer aan haren ver trouweling Raspoetin verteld. RaSpoe- tin bracht het over aan een Duitschen aglent en deze lichtte de regeering te Berlijn in, die daarop Elby Boecker verzócht moet hebben, moeite te doen iets naders te weten te komen. Elbv kwam, zooals gezegd, achter den tij<3 waarop Kitchener's kruiser ongeveer zou vertrekken. "Daar de reis naar Rusland ging, moest het schip een van twee bekende vaarwateren volgen en daar hielden Duitsche duifcbooten de vvacht. Elly Boeckter is een tijd lang' in Engeland gevangen gezetj 'omdat men haar verdacht. Bewijzen kon men 'ech ter niet tegen haai' aanvoeren en zij wérd ten slotte vrijgelaten. £ij is nü in Duitschland terug (zij' heeft een adres in de Wilhelmstrasse te Ber lijn) en zou 10.000 mark gekregen hebben voor haar bericht over Kit chener. Kerte berichten. - Uit. Boekarest wordt gemeld, dat een munitie trein bij het fort Rudeni geestelijke werkingen, welke haair uit de kalme, onnadenkende tervedenheid harer kindsheid in een nevel van twijfel hadden gebracht, die, als zij de toekomst inzag, een donkere nacht scheen te wórden. Hij kampte met zijn .geweten, en vroeg zich zelven af, of hij wel het recht had hare liefde te zoeken. „Vermeng u niet met de ongeloovigen", zeide hij bij' zichzelven. Naar zijne mee ning wa:s Heiena's twijfel aan de waar achtigheid van bedoeld leerstuk het welk terecht het hart der kerk genoemd wordt want bepaald ongeloof was het nog nauwelijks te noemen zon<$; en zonde was strafbaar door eeuwigen dood. Moest die ziel, die hem dierbaar der dan zijn eigene was, dan verloren! gaan? Neen; zijn geweten zelf zeide hem immers, dat het een heilige plicht was haar hart te winnen en met haar te huwen, om haar uit de atmosfeer van godsdienstige onverschilligheid, waarin zij geleefd had, tot het licht en het leven te brengen. De liefde zegevierde. „Ik wil hare ziel redden!" zeide hij; en altijd met dat doel voor oogen om eene schim te verdrijven, die, zoo hij meende, hem toefluisterde: „Gij doet zonde," vroeg hij haar ten hu welijk. (Wordt vervolgd.) f

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1921 | | pagina 1