BRAND Erdal Het ruime Gebouw, tf8L vv ill 1)/ IN LOSSING Cokes In Uw kachel en fornuis. De gasfabriek bezorgt ze thuis. op zijn publiciteit, is zijn bezuiniging annonceeren, Binnen enkele dagen mehijol: 1000 Oude Holl. Pannen. FEESTREDE, Ds J. J. HOMBURG, Uitgevers-Maatschappij J. BOSCH Jbzn. te Baarn Grof f 1.per H.L. afgehaald. Geklopt f 1.15 Grof ff 1.10 thuisbezorgd. Geklept f 1.25 Openbare Verkoepisig op Dinsdag 18 October 1921, met Erf, een Knecht een Smidsknecht of halfwas, Wegens dubbele zaken terstond TE KOOP of TE HÜÜR 'M<* en nKITMLÉ. (rechtstreeks van de Ruhr). W. P. PIETERS. SNOEP Co. J. VERHÜLST. J WATTEL. W. P. WATTEL. A. BLIEE. E. EVERTSE. J. GABRIËLSE. G. JACOBSE. C. VAN MOOLENBROEK Drachtige Vaarzen, een Dienstbode een nette Dienstbode, k Loop dor treinen, aangevangen 26 Sept. 1921 Zeeuwsche Lijn met voornaamste aansluitingen. De laarsjes van Mevrouw De schoenen van Mijnheer Blinken TJ tegen Door 't Erdal -smeer Jrier heeft zich bereid verklaard voor te schieten als 'tnoodig is. Op iedere 1000 aandeelen is één afge vaardigde. Er /zijn dus 40 afgevaardigden. Daze kiezen samen het Bestuur waarvan de Directeur de uitvoerende macht is. De leden zijn verplicht bij ieder aandeel van f 100 1000 K.Cr. te bestellen. De aan deelen zijn renteloos. Nu wat de fabriek zelf betreft. Calcium phosphaat bevat phosphorzuur, dit wordt gemengd met zwavelzuur. De hieruit ontstane brij ondergaat een che mische reactie, die phosphorzure kalk om zet in phosphor,zuur en gips. Het laatste is waardeloos. Nu zijn stikstof, kali en phos- phorzuur de drie elementen welke de landbouw behoeft. Thornasmeel is op droge zandgronden noodig, maar super fosfaat op de klei, en daar zitten nu juist onze leden. (Groningen, Friesland, Zee land, West-Brabant, N. Holland.) Nu valt in deze fabriek terstond in het oog dat zij gebaseerd is op de theo rie van arbeidsbesparing. De techniek is zoo hoog opgevoerd dat zij den handenar beid heeft doen vervallen en den invloed van schadelijke gassen (fluorverbindingen) neutraliseert, wij kunnen daardoor profi- teeren van de chemische reactie, het pro- dueeeren van warmte en daardoor drogen zonder brandstofgebruik. Het product wordt op die wijze gepulfiiiseerd, gedroogd, afgekoeld, op een hoop gegooid, in zakjes afgewogen, alles door een en dezelfde (electrische) kracht. 't Terrein der fabriek is groot 9 H.A. waar van 11/2 H.A. onder dak is en ongeveer 2y2 H.A. in gebruik. Zwavelzuur produ ceert de fabriek niet, zij kan dat goedkoo- per uit Duitschland betrekken, later, in normale lijden, zoo 't noodig blijkt, zal zij ook dat zelf doen. De aanvoer van dit zwavelzuur ge schiedt in drie tankschepen, eigendom der fabriek, die elk' 400 ton bevaittem a 1000 K.G. Het phosphaait wordt) aangevoerd met Marokko, Florida, de Zuidzee1, Curacao, Zuid-Afrika. Het «au wel goed zfijh indien niet alleen dé Nederlaindsche, maar bijv. ook de Zuid-Afrïkaainsehe landbouwers van onze producten profiteerden, door deel te nemen in de coöperatie. De aandacht van bet bestuur blijft dan ook op het vraag stuk van den export gevestigd. Dat be paalde ook de geografische ligging der fabriek. Eenerzijds aan 't water, ander zijds aan 't spoor gelegen. Elke boot moet 'bij de fabriek kunnen aanleggen. Het kwam dus aan op de dispositie van 't gebouw de spooraansluiting en het waterverkeer. Het transport bedraagt 40- a 50 dui zend ton superphosphaat per jaar. De fa briek is ingericht op 90 duizend ton per jaar. Men kan bet tot 150 duizend bren gen. En het voordeel? 90000 K.G. is. 300 ton per dag beteekent 300 ton grond stoffen invoeren en even zooveel van het product uitvoeren dat is dus 60000 K.G., dat is 60 spoorwagens materiaal. De fa briek staat of valt dan ook met de goede dispositie bij het vervoer. Nu hebben wij het zoo weten in te richten, dat wij' voor dat geweldige transport zoo weinig mo gelijk handenarbeid noodig hebben. Voor 't lossen van .een groote zeebout uit Flo rida, die wij juist in werking zagen, zijn slechts vier man noodig. Dat heel© losmechamisme, zegt de direc teur, heeft J 150.000 gekost. Wij bespa ren 30 mannen arbeid, gerekend naar een fabriek gelijk er zijn, die ditzelfde werit doen met 40 man, Dit bespaart ons f 60.000 per jaar aan arbeidsloon. Rekenen wij nu voor rente van die f150.000 aflossing en onderhoud 20 pet., dan besparen wij1 nog f40.000, alleen op dit deel van ons bedrijf. Zoo kunnen wij, ondanks den duren bouw, waartoe wij1 .ge noodzaakt zijn geweest, er zeer goed komen. Nu hebben -Se boeren de eerste maal f 1 per zak meer moeten betalen, doch zij hebben dit gaarne gedaan, in hope na tuurlijk, dat 't later goedkooper zal wor den, en daar durft de directie voor in staan. Doel is dan ook om de prijken zoodanig te krijgen, dat steeds meerdere landbouwers het nuf en 't voordeel van dezie fabriek zullen gaan inzien. Bij1 't bezichtigen van de gebouwen springt heit practische van de keuZie van terrein terstond in 't oog. Het bestuur heeft zelf 'nhav'eu doen graven haaks op den Waterweg, zoodat de boofen Vlak voor 't terrein aanleggen. Onder de wandeling deelde de directeur ons verschillende bij zonderheden mede, waarvan wij er enkele onthouden hebben. Wat de levering van superphosfaat aangaat, zei hij', hebben wij gebroken 'met den sleur bp aanbestedingen, gevolgd, dat geleverd moest worden van 17 pet. of 14 pet. met esnige speling; zoodat b.v. 13,6 pot eisch wals. De fa brikant, die leverde, mankte door toe voeging van zand, dat, wanneer ?t meng sel van phosph. en zwavelzuur b.V. 14,2 was „dat het 13,6 werd. Dat zand bij brengen kostte geld. Nu geeft de fabriek 't procent op en laaf de landbouwers hier naar betalen. Is t 14,2 pet. dan beta len zij 14,2 pet; is 't minder, dan min der; enz. Het laboratorium is op de meest prac tische en moderne wijlae ingericht, hier kan men het gehalte van de superphosphaat onderzoeken. Door gebrek aan gas yan een naburige plaats, moet men dit op het laboratorium zelf maken. Vandaar komt men bij de loodsen, deze (drie in aantal) liggen aan de rivierzijde. De grootste stoombooton kunnen daar aan wal komen. Leze booten worden door wagentjes ge lost. daarvoor is een heele installatie en worden lelectrisch gedreven, wat met do geheel e fabriek het geval is; de elcc- triciteit komt via Vlaardingen van Rot terdam. Als de wagentjes uit het schip komen, worden ze gewogen, wat auto matisch geschiedt, ja zelfs automatisch opgetaekend wordt, dit gaat men nu en dan controleeren, dan gaan 'de wagentjes verder naar de loods, waar ze zich uit storten. Zoo wordt duizend ton per dag 'verhandeld. De wagentjes bevatten dan de ruwe phosphaten. Doordat ze uit ver schillende plaatsen komen is er nog ver schil in fijnheid. De phophaten uit Florida, worden udt een rivier gebaggerd. De loodsen zijn 100 M. lang en 32 M. breed, één was er nog niet voltooid. Een loods kan 10.000 ton bevatten. In de één© loods worden de ruwe phosphaten gebracht, en wel in die, welke het dichtst hij de fabriek ligt, zoodat daar vandaan het transport naar de fabriek' niet zoo ver is, wat ook arbeidsbesparing geeft. Als men verder loopt komt men bij de tweede loods, welke langs de haven ligt. In deze loods bergt men het superfosfaat, als het gereed is om verzonden te worden. In deze loods ligt superfosfaat van verschil lend gehalte; dit .gehalte hangt af van do ruwe phosphaat, waar het .superfos faat van gemaakt wordt. Het superfos faat ligt op een hoop en moet nog in zakken gebracht worden, dit geschiedt door een machine, die door middel van een Jakobsladder het superfosfaat in de zakken weet te brengen en deze installatie weegt de zakken nog bovendien automatisch; deze installatie kan verplaatst worden als de hoop kleiner wordt. De zakken worden niet automatisch in het schip gebracht, .maar dit geschiedt door menschen, die ze op kruiwagentjes laden jen. zoo naar het schip kruien. Dit moet door menschen geschieden, omdat het net zoo go&dkoop en wel zoo gemakke lijk is en de laadplaats in de loods niet altijd op dezelfde plaats is. Aan den an deren kant van de loods liggen er spoorrails, zoodat de spoorwagens naast de loods komen te staan. Om de superfos faat in de wagens te laden heeft men ook een automatische installatie, die uit stekend werkt. De loodsen «lijn zoo gebouwd, dat de wanden van .onder niet op den grond komen, zoodat ze van onder open zijn. Die wanden rusten, op betonsloffen en zijn daarom niet 'beheid. Als de sloffen zak ken, dan blijven de ijzeren spanten op hun plaats en dan kan metn de ontstane ruimte met beton aanvullen. De gebou wen rusten dus niet op palen, omdat het te dunr zou worden en op deze manier Is het stevig genoeg en veel goedkooper. In de haven laig juist een schip, waar uit men de zwavelzuur gepompt had; dit kan men in 8 uur doen. Van deze loods komt men in de zaikken- loods. Men neemt voor hot superfosfaat eerste kwaliteit zakken, opdat de ver bruikers dan die zakken zouden kunnen gebruiken, als de superfosfaat er uit .is. Dit geschiedt in andere fabrieken niet! 'en is dus een groot voordeel v'oor de leden), Do zakken worden door een kleine kraai uit de schepen gelost en kunnen door takels Verder in de loojs gebracht worden. In deze loods stond nog een installatie om de zakken te merken. Ook de wanden vian deze loods zijn zoo gebouwd, dat ze van de zakken geien druk kunnen ondervinden. Ze slaan schuin naar binnen, men moet de zakken dus ook naar binnen stapelen en kunnen daar om geen druk op de wanden uitoefenen. Van deze loods loopt een brug naar de fabriek, wat het vervoer gemakkelijker 'maakt en derhalve arbeid bespaart. Ook is er op het fabrieksterrein ©en sme derij ©n een timmerwinkel aanwezig. Ach ter de fabriek staan 44 ketels, waarin, zwavelzuur Zit, vanuit de schepen wordt het hierin gepompt. Uit de ketels pompt men het in een waterreservoir, waar ©en verbinding ontstaat, en dit mengsel wordt naar de fabriek gevoerd. Boven in de fabriek wordt het zwavelzuur gemengd .in den trechter, waar het fijngemalen cal- eiumfosfaat in gebracht is. De schade lijke bestanddeelen warden verwijderd, en naar putten gebracht, die buiten de fa briek liggen. Dit vergif, fluoor, wordt afgevoerd en onschadelijk gemaakt. In den trechter wordt het superfosfaat gevormd, wat nog te veel waterstof bevat. De sponsachtige massai, die ontstaan is, wordt in een be- tonnnen kamer gebracht, waarin een lorrie staat, waarop men de massa brengt'. De wanden vlam die kamer kan men ver plaatsen. Die lorrie, waarop de massa superfosfaat is, wordt door ©en lier voor uitgetrokken, wat heel langzaam gaat. Dé sponsachtige massa komt tegen een rond draaiend toestel aan, waaraan messen zit ten, (He van de massa stukjes afsnijden, waardoor het poedervormig wordt en voert het superfosfaat mee, dat in de silo valt. De massa was eerst 100 gr. C. warm en koelt af ©n verliest door deze behan deling' de waterstof. Van de silo wordt het door ©en transportladder naar de Jakobs ladder gevoerd, die het in de electrische wagentjes voert en deze brengen het in do loods .Op deze manier kan in 2V» uur tijd 100.000 K.G. verwerkt worden. Hier moet het .superfosfaat nog eenige weken liggen en dan is het geschikt om- het te verkoop en. Biji de loodsen bevindt zich het eveneens modern ingericht schaftlokaal met wasch- gelegenheid, kleerkasten, enz. Vermelden wij. nog, dat in den muur biji den ingang in een steen vereeuwigd staan die namen der Bestuursleden; n.l. D. Cloppenburg, voorz.; P. Lindenbergh, Vice-Voorz.H. D. Hanning, secr.; W. C. Postma; A. C. den Ouden; P. S. v. Jole; K. Kant en de Directeur F. W. Baikema. (Dbr. R,. Visser Lz; uit 'Berkhout is afgetreden.) Nog deelde de directeur mede, dat er gewerkt wordt in dag- en nachtploegen, in de eigenlijke fabriek zijn maar vijf man noodig. De pers werd door de directie nog eenige ververschingen aangeboden en door haar per auto naai' 't station terugge bracht Onze plaatsruimte laat niet toe, ons ver slag verder uit te breiden. Wij meenemi evenwel voldoende te hebben aangetoond de belangrijkheid van deze industrie, en van deze fabriek, die een sieraad is van ons land en een eere voor de oprichters. Heden werden wij verblijd door de geboorte van een Dochtertje KEELTJE SVZAHNA.Uu x M. DE JONGE 7 7 M. DE JONGEFerdinandusse. Kruiningen, 12 October 1921. j.' v-V'*''\o fX - v.;' Heden trof ons weder een gevoelige slag door 't overlij den van onzen geliefden Vader, Behuwd- en Grootvader CORNELIS VAN OOSTEN Pz., weduwnaar van Tannetje Wabeke, in dea ouderdom van bijna 66 jaar. P. VAN OOSTEN Cz. J. VAN OOSTEN—Sinke. wïd. J A BURGER- van Oosten, en Kleinkinderen. Wemeldinge, 12 Oct. 1921, een verzameling van 20 illustraties met verklaren- den tekst van R. A. DEN OUDEN en R. C. VERWEYCK en een inleidend woord van Wh. COLIJN en A.* W. F. IDENBURG. "£»sïoS;ag, cm 9'/Jf 2 ets 6 uur, ^j/^^EiigetscheKer^ Te koop gevraagd ^V\W. JOBSE, Serooskerke (W.). Voor de vele bewijzen van deel neming, ontvangen na het over lijden van ons geliefd Zoontje en Broertje CORNELIS, betuigen wij onzen hartelijken dank. è/*i f* P- ROUWS 7 J A. LOUWSVerhagb. Meliskerke, 12 October-1921. Ter drukkerij van H. DE LANGE te Goes, is vanaf Zaterdag 15 Oct. te verkrijgen de uitgesproken Zondagavond 25 Sept. 1921, in de Groote Kerk te Goes, door Herv. Pred. te Goes, bij zijne 25-jarige Ambtsbediening. Prijs f0.30, franco per post f 0.32 (tegen toezending van postwissel). In beeld wordt. o.a. gebracht: Voor- en achtergeve! van het Kuyperhuis De vergaderzaal met de twee gedenkramen De leeszaal De werkkamers van wijlen Dr. Kuyper Bladzijden uit verschillende gedenkboeken Het bekende scheepje, door wijlen Dr. Kuyper vervaar digd Het Standaard-monument De prijs van dit mooie boekje, gedrukt op zwaar imitatie kunstdrukpapier is slechts f 1.25. Bestellingen worden aan genomen in iederen boek handel en door de Tijdelijk wordt de cokes tegen sterk gereduceerde prijzen geleverd: des avonds te 8 uur te Goes, in het koffiehuis „de Prins van Oranje" voor het Bestuur van den Chr. Volks bond te Goes, ten overstaan van Notaris PILAAR, van: waarin Bureau en Werkplaatsen van de Werkverschaffing gevestigd zijn, Met Mei benoodigd, bij J. DE BUCK, Veer®. Gevraagd tegen November a.s. bij TH. L. LOUWERSE, Mr Smid, '7 n si In alle plaatsen solide agenten gevraagd tegen flinke provisie. -vv v - -S i' Daar deze lage prijzen slechts korten tijd gelden, wordt het publiek in zijn eigen belaDg aangeraden thans cokes op te slaan. Voor vulkachels is half anthraciet en half geklopte cokes een uitstekende brandstof en zuinig in het gebruik. Goes, 11 October 1921. y GEMEENTE GASBEDRIJF GOES, 7 f De Directeur, S. H. BONTHUIS. aan de 's Heer Hendrikskinderen- straat nummer 50, en uitgang aan de Dijkstraat, g oot 4 A. 08 c.A. Op gebruik uiterlijk 15 Nov. a.s MATTH. SMALLEGANGE - lerseke. te bevragen bij D polder, Rilland. BUTI-JN, Bath- TE KOOP h f Goudreinet 15 cf. per Kilo. Bellefleur 12 ct. per Kilo. Stoofperen 15 ct. per Kilo. Alle eerste soort C. OSTÉ, Fruit teler, Kleine Abeele, O. Vliss. weg. Degene die een zwartbonte Os en een zwarte Vaars vermist kan deze terug bekomen tegen vergoeding van voeding en advertentiekosten, bij P. HUIJZEN te Sinoutskerke. Colijnsplaat. Met Mei een aankomende Knecht en Meid of aankomende Meid benoodigd, bij P. MELSE Gz Zoekweg, Serooskerke, i eefc s r Tegen 1 Nov. as gevraagd, bij M. J. MOL, Wol phaartsdyjk. Met Mei een Meid benoodigd, S. J ASPERSE, Brce- weg, Koudekerke. Met November gevraagd yj voor dag en nacht, niet beneden de 20 jaar, hoog loon, bij CHR. FELEÜS, Sumatrawfg 27®, Rotterdam Met Mei een Meid of aan' komende Meid gevraagd, bij J. AARNOUTSE, „Paauwenburg", Koudekerke 7' 1 Vlissingen V. 5.41 6.00 6.09 7.02 8.20 S.58 11.22 12.47 1.46 4.21 6.04 7.01 Rotterdam D. P. V. 6.26 8.11 9.47 1.29 3.30 5.30 8.16 Middelburg 6.11 6.21 7.14 8.32 9.10 11.34 12.59 2.03 4.34 6.16 7.13 Rotterdam B. 6.34 8.19 10.14 1.37 3.39 5.38 Arnemuiden 6.30 8.41 9.19 11.43 2.13 4.43 7.22 Dordrecht 7.11 8.41 2.00 4.02 6.01 8.43 Noord-Kraaijert 6.39 8.50 9.28 11.52 2.24 4.52 7.31 11.31 3.16 5.05 's-Heer Arendskerke 6.48 8.59 9.37 12.01 2.34 5.02 7.40 Roosendaal 6.43 8.00 9.42 11.13 7.32 9.37 10.45 Goes 6.33 6.58 7.36 9.10 9.48 12.12 1.23 2.50 5.13 6.40 7 51 Wouw 6.55 8.12 11.43 3.28 7.44 Kapelle-Biezelinge 7.07 9.19 9.57 12.21 3.09 5.22 8.— Bergen op Zoom 7.08 8.24 9.59 11.31 11.56 3.39 5.23 7.55 9.55 11.01 Vlake 7.16 7.51 9.29 10.07 12.31 1.38 3.20 5.32 6.55 8.10 Woensdrecht 7.18 8.34 12.06 3.49 8.05 Kruiningen-Ierseke 7.22 9.35 10.13 12.37 3.31 5.38 8.16 Rilland-Bath 7.31 8.48 12.19 4.02 8.18 Krabbendijke 7.33 9.47 10.25 12.49 3.43 5.50 8.27 Krabbendijke 7.38 8.56 10.22 12.27 4.10 5.46 8.25 10.17 Rilland-Bath 7.40 9.54 10.32 12.56 3.52 5.58 8.34 Kruiningen-Ierseke 7.49 9.08 12.38 4.21 8.36 Woensdrecht 7.53 10.07 10.45 1.09 4.07 6.11 8.47 Vlake 7.58 9.17 10.34 12.01 12.46 4.28 5.59 8.43 10.30 Bergen-op-Zoom 7.10 8.04 8.20 10.19 10.57 1.21 2.10 4.27 6.24 7.27. 8.59 Kapelle-Biezelinge 8.08 9.25 12.54 4.36 6.13 8.51 Wouw 8.14 10.29 11.07 1.31 4.39 6.34 9.09 Goes 8.19 9.86 10.49 12.15 1.05 4.47 9.01 10.44' 11.36 Roosendaal 6.53 7.25 8.25 8.35 10.40 11.18 1.42 2.26 4.50 6.45 7.43 9.20 's-Heer Arendskerke 8.28 9.46 1.14 4.56 9.10 Noord-Kraaijert 8.37 9.55 1.23 5.05 9.19 Dordrecht 7.34 8.12 9.24 11.33 12.37 3.01 3.16 5.40 8.04 8.34 10.14 Arnemuiden 8.47 10.05 1.33 5.15 9.28 Rotterdam B. 8.01 8.41 9.50 1.04 3.29 3.43 8.31 9.01 Middelburg 8.57 10.15 11.12 12.37 1.43 5.25 6.35 9 37 11.07 11.57 Rotterdam D. P. 8.09 8.50 9.58 12.03 1.13 3.38 3.52 6.10 8.39 9.09 10.4» Vlissingen 0.06 10.24 11.21 12.46 1.82 5.34 6.44 9.46 11.16 12.05 3 2 1 1 4 1 1 1 1 1 1) Niet op Zon- en feestdagen. 2) Alleen 's Maandags. 3) 's Maandags niet, overige dagen alleen b(j tijdige aankomst boot Mij Zeeland. 4) Alleen op Zon- en feestdagen. Zwart - Bruin - Geel Rood Wit.

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1921 | | pagina 4