i%'o ast Woensdag 7 September 1921 35e Jaargang Wally Sigaren Hjfl Buitenland. Reclames. WEERBERICHT. laats voor Fietsen ►os Roggesitroo.j Speenvarkens/1 1000 bossen Bladriet I |eu jeste Werkpaarden/ :esbalks ijzeren Ej Piantapparaat varkens te iste/s,' 3rgel met 3 regïsta aankomende Meid :e Meid-Huishoudster/ Eeiiige Trekken uit het ieven van Dwlsjht Lyman Moody. ALOM VERKRIJGBAAR. V. NEBERL. SIG. FABRIEK „GLOBE" - UTRECHT I; Goud Perraaiii &-.rr. iScharfakoiipeer g jBonne Louise 35- p In 20; Bramen 26—-go' I Queen 17—19. ,7 I Chretien William's 1 Tr'umphe do Vj lour 19-25; B. H Ian lo; 1< oppepeer L |W. Duchesse 14 __i7 JÏfi204BJmwe'üniiv^ J 16—24; Bergamot 19. Lanasberger Rejn T Seigneur d'Esper^ J; Wagenaars 53—jg. JJien 4—5; Groote Uien' ■8,010Poters 45^ 1; Snijboonen 52_igg" hde Kool 6-14; Savoye J Kool 10-12; Bloei Iers 7 20; Andijvie 3 Tügen 3,5Meloenen 55 pdijs 5; Selderie 6—g. i-22; Rhabaiber 1—2' lalles per bos. Kervel peterselie 8—12; alles 13—17 cent per klejn [-102 cent; per 100 st. ti in den morgen van [legedeeld door: het Itituut te De Bilt. éterstand 778.4 te 753.7 te Vestma- avond v. 7 Sept.; yakke veranderlijke ilh't- of halfbewotkt op nachtvorst in ipietatnur overdag. Tentoonstellingsweelj INDSE A z., West-Soubit» ;ieuwe Vliss, weg). |ABW£ te koop] lina, Millioen en imperiaal! >p het veld of op moj.l ïrd, naar verkiezing. C. D1NGEMANSM TE KOOP: ÏKER te 's-Gravenpolder, TE KOOP: fA jlARIJS, Meliskerke. TE KOOP: ragen bij A. F VAN f 1HUIJZEN, Rpsburi TE KOOP: jjj fhtigen aan den Zimmer- j op het werk. J. J. GELLÏ.J TE KOOP: als nieuw Jakenid it den boerenstand- at B 207, Souburg. TE KOOP: fanaalstr. 146, Souburg. 'PE, Baaijenhove, Oost-, M- TE KOOP: i Kalf vaars bij P. DEÜKE B, tj\ ElfEEl TE KOOP: 3011, bij G. KRUITHOF, traafc, Souburg. ctober bij N. CIJSOUW |d voor terstond of Dienstbode, J CO OM AN S, MoleD' ekte der tegenwoordig® m gezin van 2 per 1 oon), genegen alie ve werkzaamheden te ij W. K. C.SCHRIEJi serd onderwijzer Kap nd). Uitgave van Naaml. Venn. LUCTOR ET EMERGO, gevestigd te Goes. Hoofdbureau te Goes: LANGE VORSTSTRAAT 70, (Telefoon No. 11). Bureau te Middelburg: JJRMA F. P. DHUIJ L. BURG. Drukkers p03terbaan &Le Cointre, Goes. De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. ;ober ooer imÉj'i of aankomende i bij D. J. DE VIS&EK Vlissingen. De oude kerk van Johannes Hus. Van Roomsch-Katholieke zijde worden I 200 nu en dan allerlei minder vriendelijke berichtjes gelanceerd omtrent den groei van bet Protestantisme in Tsjecho-Slo- wakije, (het vroegere Bohemen) en den afval van de R.-K. Kerk, aldaar. Paar schrijver dezes in de gelegenheid was ongeveer een jaar geleden den Bo- heemschen ptredikant ds Sebesta over dit onderwerp1 een zeer interessante lezing te hoorcn houden, volgen hieromtrent onderstaande bijzonderheden, waardoor 't ïechte licht geworpen wordt op de stelsel matige dwingelandij tot voor kort van Roomsch-Katholieke zijde uitgeoefend. Ds. S. noemde 3 jaartallen uit de ge schiedenis van zijn volk; die wij ge makkelijk konden onthouden, en waaraan hij zijn belangrijke historische herinne ringen vastknoopte: 1420; 1620; 1920. 1420de vestiging van de Hussietenkerk jn Boheme. Reeds in het midden deir 14a eeuw kwamen eenige zeer geachte pries ter» in Praag .als boet-predikers en in ge schriften op tegen het bederf van de roomsche geestelijkheidzoo Conr. v. Waldhausen, (1339) Jan v. Btekno; (1360) Milicz (1374). Zij Wenden vervolgd, maar niet weerlegd, en van hun prediking bleef, heel wat over. Zij beriepen zich tegenover de menschelijke instellingen der Kerk op ■de Apostolische wetten, op bén algemeen priesterdom, en op den 'gekruisigden Heer. Hun voetstappen volgde de zoo overbe kende Joh. Hus, uit Hussinecz; sinds 1398 hoogleeiraar in de wijsbegeerte en sinds 1402 Boheemsch prediker in de Bethlehem's kapel te Praag. Hij' was streng tegen zichzelven, verdraagzaam voor an deren; in den aanvang een trouw zoon der Roomsche Kerk. Men mag van hem ook zeggen wat Van de meeste, zoo niet alle ketters geldt: de kerk heeft hem' ge maakt tot een ketter. Hij! was een geest, driftig prediker en had 'n trouw en eer lijk hart. Niet lang duurde 't of hij leer de de hervorming,sigeschriften van Wyclif- fe kennenvond daarin groote waarheden en huldigde weldra openlijk de nagedach tenis van den in 1403 pverleden Eu gel achen geleerde. De preeken en vlugschriften van Hus waren gericht tegen het wereldsche leven van de geestelijkheid en tegen de mis bruiken van het pausdom; maar Werden door den inwonenden drang van het be ginsel allengs radicaler, zoodat hij het heele pausdom, n.l. een zichtbaar opper hoofd der kerk, voor overtollig verklaar de. De universiteit van Praag had Wyc- liffe veroordeeld, zoo lang de Duitse hers in den Universiteitsraad mede stemden. Hus werkte nu de Dluitschers er uit; in 1409 wist hij door te drijven, dat de Duitsche corporaties hare rechten ver loren; daardoor werd de academie geheel Boheemsch, de Duitsch'e studenten ver trokken grootendeels naar Leipzig. Dal: vertroebelde de zaak. Van dien dag af kwamen er ver-warrende elementen mee spreken; en reeds in het volgende jaar, 1410, werd Hus op hen aanklacht van den aartsbisschop' als een ketter én aanhanger van Wyclitfe, afgezet en in den ban ge daan. Ieder w'eel hoe de Strijd tegen Joh. Hus .vele jaren duurde. Het volk hing hem aian met machtde aartsbisschop kwiam in 1411 tot een schikking. Maai" met den be dorven paus Johannes XXIII kon Hus geen vrede houdenhij predikte tegen een aflaat, door dezen paus uitgeschreven om geld te hebben voor een oorlogen, eVen- - FEmH-ETOW. In de eerste dagen van zijn arbeid Ie Chicago gooiden eenige Roomsch-Ka tholieke knapen de glazen ï,tt van Moody's evangelisatie-lokaal, en hij besloot bis shop Dugan een bezoek te brengen, om rich bij dien geestelijke te beklagen °ver de baldadigheid van diens onderhoo- dgen. De bisschop ontving hem zeer be leefd en gevoelde zooveel belangstelling !rl de persoonlijkheid van zijn bezoeker, dat hij zijn leedwezen betuigde, dat een rtan als Moodv niet tot de „ware Kerk" Mioorde, en "hij voegde er bij, dat hij J°pr hem bidden zou. „Zult gij dat?" «i Moody, „wilt u het dan maar alvast «gelijk doen? Want, ziet u, ik ben een pa van zaken, en heb een massa werk verrichten." Dit zeggende knielde hij ®oder. De bisschop volgde zijn voorbeeld, bad ernstig, dat zijn bezoeker mocht fieleïd worden in de volle waarheid Gods. °otlra de bisschop zijn gebed geëindigd T begon Moody uiterst gepast zijn ge- als Luther, zoo had nu ook Hus h'et „ge daan". Hij wérd vervolgd, voor een con cilie in Gonstanz gedaagd; ter dood ver oordeeld, den 7 Juli 1415 op de markt in Gonstanz verbrand. Zijn asch Werd in den Rijn gewiolrpen. Maar, zooals zoo dikwijls vroeger en ook later, bleek het ook hier, dat een prediking niet onwaar wordt, als men den prediker tot zwijgen brengt; en dat een boodschap' geen leugen is, wan neer men den boodschapper verbrandt. Uit de vlammen van den brandstapel vlamde een algemeen Volksgeloof op, ge lijk uit het kruis feu het graf van Chris tus de Christelijke gemeente geboren word"; en vijf jaren na den dood Van Johannes Hus, omstreeks het jaar 1420, waTen er bij de '2 millioen Hussieten; hervormden vóór Luther. Iiet volgende jaartal, dat cis. Sebesta noemde was 1620en hij gaf in een paar glrioiote trekken aan hoe het in die twee honderd jaren in Bohemen gegaan Was-, totdat het deir roomsche reactie gelukt wa,s glloiotendeels het verloren terrain te herwinnen. Al heel .spoledig na den dood van Hus ontbrandde in Bohemen de Hussietenoor- log. De strenge Hussieten, Taborieten ge naamd, achten zichzelven de uitverkore nen te:r zaligheid, verwierpen alle instel lingen der kerk, die niet uit de H. Schrift bewezen konden worden; verwachtten de spoedige wederkomst van Christus, en voerden een verdelgingsoorlog: tegen de Diuitschelrs onder hun ruwen blinden veld heer Ziska. Vijftien jaar duurden deze oorlogen; de Hussieten Werden overwon nen in den slag bij Plraag (30 Mei 1431) en Boheme onderwierp! zich aan den Keizer in 1436. Toen in 1526 de troon van Boheme Va cant kwam, waren er drie vorstelijke fa milies, die er naar dongen; de Beierscha, de Saxjische en de 'HabsbUilgsche vorsten. Ongelukkig kozen de Bohemers ,den Habshu'rgschen vorst. Ongelukkig, want deze Habsburgers hadden Spaanse li bloed en Spiaansche sympathiën en waren gees telijk familie van de inquisitie. In den eetlsten tijd (merkte men dat zoo niet. Maar omstreeks 1550 zetten een vijf tal Jezuïten hun voet op BoheemJsch ge bied .Die paus die hen zond, herhaalde het woord van Jezus, "bij de uitzending der discipelen„zie, ik zend u als schapen in '1 midden de:r wplvenl" Maar de leden der jeugdige JezuïtenoiTde deden niet bepaald aan ischapfen denken, eerder aan „wolven, die de kudde niet slpaailden." Rudolf II van Ooistenïijk onderdrukte de protestan ten jn al zijne landen; de vrijheid Vaai godsdienst werd tot den -adel beperkt, ove rigens' met gewield onderdrukt (1604). Kei zer Ferdinand II, een leerling der Jezuïten had, zoo als hij zeide, „liever een verwoest land dan een ketteiilsch land"hij versloeg in den slag bij den Witten berg bij P'raag, 8 Nov. 1620 Koning Fïederik en richtte een bloedbad aan onder zijn protestant sche onderdanen. Zijn Jezuïtenraadgevers bewogen hem „geen kwartier te gaven"; gevangenen wérden bij getallen gedood; hijl zelf toekende nog doodvonnissen Van bij de hondetrtd vooraanstaande geloovige protestanten. Van twee millioen czechi- sche Hussieten uit 1420 whs in 1620 het aantal tolt 800 duizend geslonken en 't zou nog veel méér1 achteruitgaan. Nu daalt ér na 1620 een geestelijke duis ternis over Boheme, honderd zestig jaren lang. In die 160 jaar mochten de pro testanten niet anders dan in het geheim vergaderen, en zij deden het in bosschen en dn keldërls. Gelukkig w'aren er in die dagen nog geen spooktreinen, geen tele- tÈN bed aan te sluiten aan de voorbede van zijn gastheer, dat God hem mocht in staat stellen, de waarheden van het Evangelie te aanschouwen zonder eenige tusschen- tredende wolken van leeringen der men- schen, en zoo vervolgens. Na deze kennis making betuigde de bisschop altijd den grootsten eerbied voor den evangelist en geen vensterruiten werden meer inge gooid. Rev. Dr. J. M. Bucldey, van New-York, die deze bijzonderheid mededeelt, ver haalt een ander voorval, nu ongeveer zes en twintig jaren geleden. Keizer Dom Pe dro van Brazilië bevond zich te New- York, en Moody preekte in het Hippo drome. De heer Dodge (voorzitter van de vergadering, waarin ,deze mededeeling werd len beste gegeven) zat toen in het midden van het platform, en de Keizer werd bij zijn binnentreden van de zaal, met eerbiedigen wenk xiitgenoodigd, naar het platform te komen, waar hij de zit plaats innam, voor hem door den hëer Dodge ontruimd. Moody nam voor het oogenblik geen notitie van deze gebeur tenis, maar kort daarop, in den loop zijner rede, riep hij onverwacht met opgeheven hand: „Zelfs een keizer kan geen plaats in den hemel koop en!". gkaaf en geen telefoon, en konden dia vergaderingen niet zoo' spoedig ontdekt en niet zoo spoedig verstrooid wojrden. Maak er is in die jaren in Boheme geen enkel geslacht, geboren en voorbijgegaan, zonder met de verdrukking der ï'oom- 'sche kérk te hebben kennis gemaakt. Boheme heeft gelijk trouwens h'eel Oostenrijk eeuwen lang gezucht on der ck: onchristelijke verdrukking door de „moederkerk". In 1780 kwam Keizer Jo zef II,die voor zijn tijd wezenlijk liberaal was: „vol wijsgeersijver voor de rechten van den mensch" gaf hij het edict vair tolerantie (verdraagzaamheid) en stond aan de protestanten in zijne .landen ljet volle burgerrecht toe, dat zij vroeger ook niet bezeten hadden, en vrijheid van S'tiHe godsdienstoefeningen! (1781). Het wlajs) niet veel; maak het was toch wat. En nu het jaar 1920. Het kan aan de Czech en wérkelijk niet kwalijk genomen worden, dat zij niet treurden toien in, October 1918 het Oosten- rijksche front aan de Piave doorbroken weird. Want met het verdwijnen van jj.e ■macht dér Habsburgers, daagde voor de Protestanten in Boheme het morgenlicht dér vrijheid. Niettegenstaande eene onder drukking van eeuwen, waren 'er noig een vijftig duizend geloovige.....protestanten, in het land; die Veel hadden moeten lijden. Terwijl in Turkije de verkoop van den B ij b e 1 no'g toegestaan Was, was die in heel Oosten- rijk verboden en stond er een Is'tkaf van tien kro>n on (in die dagen v ij f gulden) oi p het koo- pen of vekkoo'pen van een Bij- li e 1. Daarom is ook een oude Bijbel in Boheme een zeldzaamheid, hoewel de Boheem'sche Bijbelvertaling 70 jaar ouder •isl -dan onze Statenbijbel. De Bijbels zijn daan" op groote Schaal vernietigd. Mijn overleden vader, zoo' vertelde ds: Sebesta, heeft van een ouderling een ouden kerk bijbel ten geschenke ontvangenaan den band is te zien. hoe dit boek nu eens in een meeltriog onder het meel is ver borgen; en dan weder onder water is' gelaten weliswaar hebben de zware zilveren klampen het binnendringen van het water' verhinderd, maai* de: sporen zijn toch aanwezig. Thans genieten de Pkoitestantsclie 'Chris tenen vrijheid. Adel ten rijkdom: is er on-- dér hen niet veel. Maar duizenden, die dn de roomsche kerk geen voldoening vinden, komen tot de Tsjechische of de Duitsche protestansche kerk over. Dui zenden, die Vroeger niet durfden. 'Ep zijn dn Ds. S.'s kerk in het a'fge- loopen jaar ruim 70 nieuwë leden uit de R.-K, keirk overgekomen. Nu kan de Czechisch-pllotestan'tsche kerk wéér even ademhalen. De Boheem'sche en Moravi sche broederschappen zien zich een ruim arbeidsveld ontstolen. Bij duizendtallen treden de nieuwe leden toit hen toe; en Dom Pled.ro verklaarde later: „Een man als dezen moet men wel een luisterend oor verleenen, en geloof schenken boven dien!" Bij een van de overvolle samenkomsten in 1875 onder Moody's leiding gehouden in de Agricultural Ilall te Londen, had de groote christen-staatsman William E!wa,rt Gladstone een der zetels van het platform ingenomen. Na afloop van de godsdienst oefening gevoelde de grijze dienaar der Kroon jich gedrongen, Moody dit vlei end compliment te maken: „Ik zou heel wat willen geven, als ik uw stem had." En onze gevatte Yankee antwoordde on middellijk met het bijna gelijkluidende tegen-compliment: „En ik zou heel wat méér willen geven, als ik uw hoofd bezat." Moody's toespraken waren altijd zeer levendig en opgewekt. Hij had een afkeer van al wa,t na,alr sleur en saaiheid zweem de, en meer dan eens was hij zoo vrij, een onvoorzichligen en onvoorbereiden broeder, die een langdradig en van-den|- hak-op-den-tak-springend relaas stond te houden, onder den naam van „gebed", eenvoudig in de rede te vallen en tot zwijgen te brengen. Zijn „zangdienst" was altijd flink ineengezet en passend bij het Abonnementsprijs: Prijs per 3 maanden fr. p. post f3. Losse nummersfO.Ofl Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct Bij abonnement belangrijke korting. Bewijsnummers cent. hoe duister in menig opzicht, nog de maatschappelijke toestanden zijn, op gees telijk gebied begint het in Boheme „t3 dagen; en we verwachten, da,t we straks zeggen nrogen: „het licht 'stehijht' overal". Reeds zeegnen duizenden van tongen U Héér, als Heiland en profeet; Ver is Uw Naam 'reeds déorgedrongen, O Koning, rlie aan 'tKruishout leed; 't Veriaten eiland boort Uw' Woord, Uw lof 'weerklinkt,, in Zuid en Noord. (Gez. 238.) De arrestaties te Poplar. De arrestatie der vrouwelijke ge meenteraadsleden te Po'plar heeft heel wat sensatie daar gewekt, vooral on der d© bloedverwanten der 'gearresteer den,- die nu bang beginnen te worden voior leien minder comfortabele behan deling in de gevangenis, dan zij zich hadden voorgesteld. Onder de protesten, door beangstig de 'öcMgenooten tegen deze behande ling aan den minister van. binnenland- sclhe zaken gericht, bevindt, er zich ook ©en van mievrouw Minnie Lans- bury. In haar protest-telegram aan Sbiortt herinnert zij! er aan, hoe Hoo- ley en Stead een zekere vrijheid in dé gevangenis genoten als politieke gevangenen. Haar echtgenoot en col lega's worden echter, naar zij zegt, lichamelijk ©n geestelijk vermoord met geen ander doel d an 'de politieke oog merken van Shorit te dienen. In een interview verklaarde me vrouw Lansbury, dat haar echtgenoot (Edgar Lansbury) en de heer George Lansbury erger dan misdadigers wor den behandeld. Zaterdag tegen lunch tijd waren zie in de gevangenis geko men en tof. Maandagmorgen hadden ze elk slechts twee stukjes brood ge geten, half zloo groot als haar hand. De rest van het voedsel konden ze niet genieten, ofschoon zie allebei ge zonde eters waren. George Lansbury ziet er volgens haar zeggen 'bedrukt uit en twee of drie anderen zijn reeds naar de ziekenzaal getransporteerd. Het is dus een erge tegenvaller voor de hoeren, temeer daar de rechter zooi beweert mevrouw Lansbury toen zij gevraagd hadden, wat voor soort gevangenisstraf zij zouden krij gen, gezegd had, dat zij niet „gevan gen gezet" maar alleen „vastgehou den" zouden worden. Ook vonden de gevangenen het uiterst onaangenaam, dat ze geen schrijfmateriaal te hun ner beschikking hadden. Een Koningin-zakenvrouw. De koningin van Roemenië, die een van haar periodieke bezoeken aan Frankrijk bracht, heeft den bijnaam gekregen van „koningin zlakenvrouw". Sinds het sluiten van den wapenstil stand, heeft deze vorstin een En- gelscihe prinses van geboorte niet opgehouden alles in het werk te stel len om het crediet en de nijverheid van Roemenië te herstellen en per soonlijk de grootste belangstelling ge toond voor den ciomnrerciëelen toe stand van haar land, zoodat zij een der meest bekwame hamdelsamhassa- deurs is geworden. Als ©em staaltje van haar talenten als „koopvrouw" dieae het volgende Toen zij onlangs groot© stoEfen-infe'oo- onderwerp van den dag. Zijne gebeden waren lcort en op het doel afgaande, en hadden zoo iets rechtstreeksch en vurigs in zich, dat iedereen gevoelde: „hier is een man, die gelooft in de werkelijkheid van het ongeziene." Wie zal zijn preeken beschrijven? Klaar als het water van een fontein, klemmend als Jhet betoog van een rechtsgeleerde, ge drenkt met het Woord van God, thuisge bracht bij den hoorder met ophelderende beelden, zoo afwisselend en zoo sprekend) dat Moody zoo goed als zonder wederga stond in dit arbeidsveld, nog versterkt als zijn aangrijpingskracht was door zijn tref fende toepassing en zijn vaak onder tranen' uitgebracht beroep op het rechtsgevoel van zijn toehoorders. Wonderbaarlijk man! Wonderbaarlijk prediker! Maar alles- bij Gods genade. Hij kon van de ééne godsdienstoefening naar de andere gaan, en weer met nieu wen mo,ed en nieuwe veerkracht zijn taak hervatten. Menigmaal ook, wanneer groote scharen bijeen waren lang voor het aange kondigde uur der godsdienstoefening, zei hij tot een of ander vertrouwd medehel per: „Deze samenkomst is erg laag bij den weg; bid met mij, dat God ze wat opheffe!" Hij kon een vergadering „voe- Aambeien. De (hevige jeuk en stekende pijn moeten spoedig zwichten voor Foster's Zalf door haar verzachtende, heelende en antisep tische eigenschappen. Foster's Zalf helpt ook uitstekend bij jeukende huidkwalen, eczema, uitslag en huidroos. Prijs f 1.75 per doos, alom verkrijgbaar. pen deed ten behoeve van het Roe- ineensc'he Roede Kruis, aan het hoofd waarvan zij staat, vroeg zij aan den leverancier' om zijn prijsnoteering. Daarna haalde zij een klein roodlee- re'n notitieboekje voor den dag en liet den man tot zijn groote verbazing zien, dat hetzelfde Fransdhe fabrikaat op de Now-Yo-rksche markt minstens 10 p'ct. goedkoop er was. De leveran cier ontving een vriendelijke verma ning en leverde tegen den New-York- scihe'n prijs. Op haai* verzoek zijn een groot aan tal chétaikers en zijdefabrikanten uit Frankrijk naai* Boekarest vertrokken om zijdeweverijen en chemische fa brieken in Roemenië op te richten. De; Koningin heeft ook met verschil lende Panjscihe modisten en eigenaars van. 'groote' modezaken geconfereerd e'n hen aangespoord om filialen in de Roiemeensclhe hoofdstad te openen. Naar verluidt, heeft zij bijzonder veel sucicies met haar pogingen gehad. De hongersnood. De bladen te New York bevatten een bericht uit Samara ,dat zeer verontrustend luidt. Tusschen de dertig en vijftigduizend menschen zijn uit de hongerdistricten naar de stad gevlucht, waar zij in leegstaande fabrieken, in tenten en spoorwagens een onderkomen hebben gezocht. Talloozen verblijven in de open lucht en telkens) treft men op de straat lijken aan van menschen, die van ontbering zijn omge komen. Ook in de havens langs de Wélga ziet men afschuwelijke tooneelen. Precies als bij" ons. Een bijzonder medewerker van de „Daily Mail" is uitgetogen, om te onder zoeken, wat de oorzaak is van het (niet alleen in Engeland waar te nemen) ver schijnsel, dat de verbruikers zoo weinig bespeuren van de daling van de prijzen in den groothandel. Er moet veel na-ooij- logswinstmakerij bij in het spel komen door een tusschenhand, die, door vette jaren verwen^ daarvan geen afstand wil doen. In het district Spalding in Lincolnshire hoorde de journalist de boeren klagen dat zij 'nu 10 p.st. per stuk minder kregen voor hun slachtvee. In Spalding zelf is de prijs van den biefstuk dan ook ge daald 'tot 2 sh. 3 st. het Engelsche pond, maar in het Westeinde van Londen moet men ér nog altijd een shilling meer voor betalen. Zoo is het ook met brood. De prijs van broodkoren is in het groot met 20 pet. gezakt, maar de broodeters merken er niets van. Wat de aardappelen betreft, vernam de journalist in Spalding het zelfde. De boeren zeiden, dat de twee stuivers per pond die men te Londen betaalt, veel te- duur waren, aangezien de prijs gedaald is van 11 p.st. op 7.10 p.st. per ton (2240 Eng. pond of 1000 K.G.) Een hovenier uit Peterborough zei- de, dat hij schrok van de prijzen, die men te Londen aan het publiek voor zijn eigen producten berekende. Beste moesappelen verkocht hij b.v. voor len," evenals een dokter zijn patiënt den pols voelt, en haar in het aangezicht zien de wist hij tamelijk goed te zeggen, hoe het best njet haar te werk te gaan. Met een adelaarsblik overzag hij het slagveld, en als: een geestelijke Wellington nam hij zijn stelling. En dan werd alles gericht op het groote einddoel: de bijzondere nooden van zijn gehoor bij die bijzondere gelegenheid. Hij was bepaald sterk op het punt niet ialleen een besliste keuze voor Christus uit te lokken, maar ook om! die keuze voor anderen te doen be lijden. Hij maakte, dat de menschen be schaamd werden, dat zij zich durfden schamen. Hij smaakte zijn hoogste ge not door te toonen, welke een zegen ver bonden was aan het getuigen en belijden. Zijn christelijke openhartigheid op het punt van de alcohol-kwestie, de were'.d;- sche vermaken, de Zondags-couranten, de Zondagsrust en heiliging in het alge meen, dreef somwijlen onbesliste vol'gex ringen uit de gelederen. Nooit aarzelde hij te zeggen, waar het op stond. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1921 | | pagina 1