i%'o ast
Woensdag 7 September 1921
35e Jaargang
Wally Sigaren
Hjfl
Buitenland.
Reclames.
WEERBERICHT.
laats voor Fietsen
►os Roggesitroo.j
Speenvarkens/1
1000 bossen Bladriet I
|eu
jeste Werkpaarden/
:esbalks ijzeren Ej
Piantapparaat
varkens te
iste/s,'
3rgel met 3 regïsta
aankomende Meid
:e Meid-Huishoudster/
Eeiiige Trekken
uit het ieven van Dwlsjht Lyman Moody.
ALOM VERKRIJGBAAR.
V. NEBERL. SIG. FABRIEK
„GLOBE" - UTRECHT
I; Goud Perraaiii &-.rr.
iScharfakoiipeer g
jBonne Louise 35- p
In 20; Bramen 26—-go'
I Queen 17—19. ,7
I Chretien William's
1 Tr'umphe do Vj
lour 19-25; B. H
Ian lo; 1< oppepeer L
|W. Duchesse 14 __i7
JÏfi204BJmwe'üniiv^
J 16—24; Bergamot 19.
Lanasberger Rejn
T Seigneur d'Esper^
J; Wagenaars 53—jg.
JJien 4—5; Groote Uien'
■8,010Poters 45^
1; Snijboonen 52_igg"
hde Kool 6-14; Savoye
J Kool 10-12; Bloei
Iers 7 20; Andijvie 3
Tügen 3,5Meloenen 55
pdijs 5; Selderie 6—g.
i-22; Rhabaiber 1—2'
lalles per bos. Kervel
peterselie 8—12; alles
13—17 cent per klejn
[-102 cent; per 100 st.
ti in den morgen van
[legedeeld door: het
Itituut te De Bilt.
éterstand 778.4 te
753.7 te Vestma-
avond v. 7 Sept.;
yakke veranderlijke
ilh't- of halfbewotkt
op nachtvorst in
ipietatnur overdag.
Tentoonstellingsweelj
INDSE A z., West-Soubit»
;ieuwe Vliss, weg).
|ABW£ te koop]
lina, Millioen en imperiaal!
>p het veld of op moj.l
ïrd, naar verkiezing.
C. D1NGEMANSM
TE KOOP:
ÏKER te 's-Gravenpolder,
TE KOOP: fA
jlARIJS, Meliskerke.
TE KOOP:
ragen bij A. F VAN f
1HUIJZEN, Rpsburi
TE KOOP: jjj
fhtigen aan den Zimmer- j
op het werk.
J. J. GELLÏ.J
TE KOOP:
als nieuw Jakenid
it den boerenstand-
at B 207, Souburg.
TE KOOP:
fanaalstr. 146, Souburg.
'PE, Baaijenhove, Oost-,
M-
TE KOOP:
i Kalf vaars
bij P. DEÜKE
B, tj\
ElfEEl
TE KOOP:
3011, bij G. KRUITHOF,
traafc, Souburg.
ctober
bij N. CIJSOUW
|d voor terstond of
Dienstbode, J
CO OM AN S, MoleD'
ekte der tegenwoordig®
m gezin van 2 per 1
oon), genegen alie ve
werkzaamheden te
ij W. K. C.SCHRIEJi
serd onderwijzer Kap
nd).
Uitgave van
Naaml. Venn. LUCTOR ET EMERGO,
gevestigd te Goes.
Hoofdbureau te Goes:
LANGE VORSTSTRAAT 70,
(Telefoon No. 11).
Bureau te Middelburg:
JJRMA F. P. DHUIJ L. BURG.
Drukkers
p03terbaan &Le Cointre, Goes.
De Zeeuw
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
;ober
ooer imÉj'i
of aankomende i
bij D. J. DE VIS&EK
Vlissingen.
De oude kerk van Johannes Hus.
Van Roomsch-Katholieke zijde worden
I 200 nu en dan allerlei minder vriendelijke
berichtjes gelanceerd omtrent den groei
van bet Protestantisme in Tsjecho-Slo-
wakije, (het vroegere Bohemen) en den
afval van de R.-K. Kerk, aldaar.
Paar schrijver dezes in de gelegenheid
was ongeveer een jaar geleden den Bo-
heemschen ptredikant ds Sebesta over dit
onderwerp1 een zeer interessante lezing
te hoorcn houden, volgen hieromtrent
onderstaande bijzonderheden, waardoor 't
ïechte licht geworpen wordt op de stelsel
matige dwingelandij tot voor kort van
Roomsch-Katholieke zijde uitgeoefend.
Ds. S. noemde 3 jaartallen uit de ge
schiedenis van zijn volk; die wij ge
makkelijk konden onthouden, en waaraan
hij zijn belangrijke historische herinne
ringen vastknoopte: 1420; 1620; 1920.
1420de vestiging van de Hussietenkerk
jn Boheme. Reeds in het midden deir 14a
eeuw kwamen eenige zeer geachte pries
ter» in Praag .als boet-predikers en in ge
schriften op tegen het bederf van de
roomsche geestelijkheidzoo Conr. v.
Waldhausen, (1339) Jan v. Btekno; (1360)
Milicz (1374). Zij Wenden vervolgd, maar
niet weerlegd, en van hun prediking bleef,
heel wat over. Zij beriepen zich tegenover
de menschelijke instellingen der Kerk op
■de Apostolische wetten, op bén algemeen
priesterdom, en op den 'gekruisigden Heer.
Hun voetstappen volgde de zoo overbe
kende Joh. Hus, uit Hussinecz; sinds
1398 hoogleeiraar in de wijsbegeerte en
sinds 1402 Boheemsch prediker in de
Bethlehem's kapel te Praag. Hij' was streng
tegen zichzelven, verdraagzaam voor an
deren; in den aanvang een trouw zoon
der Roomsche Kerk. Men mag van hem
ook zeggen wat Van de meeste, zoo niet
alle ketters geldt: de kerk heeft hem' ge
maakt tot een ketter. Hij! was een geest,
driftig prediker en had 'n trouw en eer
lijk hart. Niet lang duurde 't of hij leer
de de hervorming,sigeschriften van Wyclif-
fe kennenvond daarin groote waarheden
en huldigde weldra openlijk de nagedach
tenis van den in 1403 pverleden Eu gel
achen geleerde.
De preeken en vlugschriften van Hus
waren gericht tegen het wereldsche leven
van de geestelijkheid en tegen de mis
bruiken van het pausdom; maar Werden
door den inwonenden drang van het be
ginsel allengs radicaler, zoodat hij het
heele pausdom, n.l. een zichtbaar opper
hoofd der kerk, voor overtollig verklaar
de. De universiteit van Praag had Wyc-
liffe veroordeeld, zoo lang de Duitse hers
in den Universiteitsraad mede stemden.
Hus werkte nu de Dluitschers er uit; in
1409 wist hij door te drijven, dat de
Duitsche corporaties hare rechten ver
loren; daardoor werd de academie geheel
Boheemsch, de Duitsch'e studenten ver
trokken grootendeels naar Leipzig. Dal:
vertroebelde de zaak. Van dien dag af
kwamen er ver-warrende elementen mee
spreken; en reeds in het volgende jaar,
1410, werd Hus op hen aanklacht van den
aartsbisschop' als een ketter én aanhanger
van Wyclitfe, afgezet en in den ban ge
daan.
Ieder w'eel hoe de Strijd tegen Joh. Hus
.vele jaren duurde. Het volk hing hem
aian met machtde aartsbisschop kwiam in
1411 tot een schikking. Maai" met den be
dorven paus Johannes XXIII kon Hus
geen vrede houdenhij predikte tegen een
aflaat, door dezen paus uitgeschreven om
geld te hebben voor een oorlogen, eVen-
- FEmH-ETOW.
In de eerste dagen van zijn arbeid
Ie Chicago gooiden eenige Roomsch-Ka
tholieke knapen de glazen ï,tt van Moody's
evangelisatie-lokaal, en hij besloot bis
shop Dugan een bezoek te brengen, om
rich bij dien geestelijke te beklagen
°ver de baldadigheid van diens onderhoo-
dgen. De bisschop ontving hem zeer be
leefd en gevoelde zooveel belangstelling
!rl de persoonlijkheid van zijn bezoeker,
dat hij zijn leedwezen betuigde, dat een
rtan als Moodv niet tot de „ware Kerk"
Mioorde, en "hij voegde er bij, dat hij
J°pr hem bidden zou. „Zult gij dat?"
«i Moody, „wilt u het dan maar alvast
«gelijk doen? Want, ziet u, ik ben een
pa van zaken, en heb een massa werk
verrichten." Dit zeggende knielde hij
®oder. De bisschop volgde zijn voorbeeld,
bad ernstig, dat zijn bezoeker mocht
fieleïd worden in de volle waarheid Gods.
°otlra de bisschop zijn gebed geëindigd
T begon Moody uiterst gepast zijn ge-
als Luther, zoo had nu ook Hus h'et „ge
daan". Hij wérd vervolgd, voor een con
cilie in Gonstanz gedaagd; ter dood ver
oordeeld, den 7 Juli 1415 op de markt in
Gonstanz verbrand. Zijn asch Werd in den
Rijn gewiolrpen. Maar, zooals zoo dikwijls
vroeger en ook later, bleek het ook hier,
dat een prediking niet onwaar wordt, als
men den prediker tot zwijgen brengt; en
dat een boodschap' geen leugen is, wan
neer men den boodschapper verbrandt.
Uit de vlammen van den brandstapel
vlamde een algemeen Volksgeloof op, ge
lijk uit het kruis feu het graf van Chris
tus de Christelijke gemeente geboren
word"; en vijf jaren na den dood Van
Johannes Hus, omstreeks het jaar 1420,
waTen er bij de '2 millioen Hussieten;
hervormden vóór Luther.
Iiet volgende jaartal, dat cis. Sebesta
noemde was 1620en hij gaf in een paar
glrioiote trekken aan hoe het in die twee
honderd jaren in Bohemen gegaan Was-,
totdat het deir roomsche reactie gelukt
wa,s glloiotendeels het verloren terrain te
herwinnen.
Al heel .spoledig na den dood van Hus
ontbrandde in Bohemen de Hussietenoor-
log. De strenge Hussieten, Taborieten ge
naamd, achten zichzelven de uitverkore
nen te:r zaligheid, verwierpen alle instel
lingen der kerk, die niet uit de H. Schrift
bewezen konden worden; verwachtten de
spoedige wederkomst van Christus, en
voerden een verdelgingsoorlog: tegen de
Diuitschelrs onder hun ruwen blinden veld
heer Ziska. Vijftien jaar duurden deze
oorlogen; de Hussieten Werden overwon
nen in den slag bij Plraag (30 Mei 1431)
en Boheme onderwierp! zich aan den
Keizer in 1436.
Toen in 1526 de troon van Boheme Va
cant kwam, waren er drie vorstelijke fa
milies, die er naar dongen; de Beierscha,
de Saxjische en de 'HabsbUilgsche vorsten.
Ongelukkig kozen de Bohemers ,den
Habshu'rgschen vorst. Ongelukkig, want
deze Habsburgers hadden Spaanse li bloed
en Spiaansche sympathiën en waren gees
telijk familie van de inquisitie.
In den eetlsten tijd (merkte men dat zoo
niet. Maar omstreeks 1550 zetten een vijf
tal Jezuïten hun voet op BoheemJsch ge
bied .Die paus die hen zond, herhaalde het
woord van Jezus, "bij de uitzending der
discipelen„zie, ik zend u als schapen in
'1 midden de:r wplvenl" Maar de leden der
jeugdige JezuïtenoiTde deden niet bepaald
aan ischapfen denken, eerder aan „wolven,
die de kudde niet slpaailden." Rudolf II
van Ooistenïijk onderdrukte de protestan
ten jn al zijne landen; de vrijheid Vaai
godsdienst werd tot den -adel beperkt, ove
rigens' met gewield onderdrukt (1604). Kei
zer Ferdinand II, een leerling der Jezuïten
had, zoo als hij zeide, „liever een verwoest
land dan een ketteiilsch land"hij versloeg
in den slag bij den Witten berg bij P'raag,
8 Nov. 1620 Koning Fïederik en richtte
een bloedbad aan onder zijn protestant
sche onderdanen. Zijn Jezuïtenraadgevers
bewogen hem „geen kwartier te gaven";
gevangenen wérden bij getallen gedood;
hijl zelf toekende nog doodvonnissen Van
bij de hondetrtd vooraanstaande geloovige
protestanten. Van twee millioen czechi-
sche Hussieten uit 1420 whs in 1620 het
aantal tolt 800 duizend geslonken
en 't zou nog veel méér1 achteruitgaan.
Nu daalt ér na 1620 een geestelijke duis
ternis over Boheme, honderd zestig jaren
lang. In die 160 jaar mochten de pro
testanten niet anders dan in het geheim
vergaderen, en zij deden het in bosschen
en dn keldërls. Gelukkig w'aren er in die
dagen nog geen spooktreinen, geen tele-
tÈN
bed aan te sluiten aan de voorbede van
zijn gastheer, dat God hem mocht in staat
stellen, de waarheden van het Evangelie
te aanschouwen zonder eenige tusschen-
tredende wolken van leeringen der men-
schen, en zoo vervolgens. Na deze kennis
making betuigde de bisschop altijd den
grootsten eerbied voor den evangelist
en geen vensterruiten werden meer inge
gooid.
Rev. Dr. J. M. Bucldey, van New-York,
die deze bijzonderheid mededeelt, ver
haalt een ander voorval, nu ongeveer zes
en twintig jaren geleden. Keizer Dom Pe
dro van Brazilië bevond zich te New-
York, en Moody preekte in het Hippo
drome. De heer Dodge (voorzitter van de
vergadering, waarin ,deze mededeeling
werd len beste gegeven) zat toen in het
midden van het platform, en de Keizer
werd bij zijn binnentreden van de zaal,
met eerbiedigen wenk xiitgenoodigd, naar
het platform te komen, waar hij de zit
plaats innam, voor hem door den hëer
Dodge ontruimd. Moody nam voor het
oogenblik geen notitie van deze gebeur
tenis, maar kort daarop, in den loop zijner
rede, riep hij onverwacht met opgeheven
hand: „Zelfs een keizer kan geen plaats
in den hemel koop en!".
gkaaf en geen telefoon, en konden dia
vergaderingen niet zoo' spoedig ontdekt
en niet zoo spoedig verstrooid wojrden.
Maak er is in die jaren in Boheme geen
enkel geslacht, geboren en voorbijgegaan,
zonder met de verdrukking der ï'oom-
'sche kérk te hebben kennis gemaakt.
Boheme heeft gelijk trouwens h'eel
Oostenrijk eeuwen lang gezucht on
der ck: onchristelijke verdrukking door de
„moederkerk". In 1780 kwam Keizer Jo
zef II,die voor zijn tijd wezenlijk liberaal
was: „vol wijsgeersijver voor de rechten
van den mensch" gaf hij het edict vair
tolerantie (verdraagzaamheid) en stond
aan de protestanten in zijne .landen ljet
volle burgerrecht toe, dat zij vroeger ook
niet bezeten hadden, en vrijheid van
S'tiHe godsdienstoefeningen! (1781). Het
wlajs) niet veel; maak het was toch wat.
En nu het jaar 1920.
Het kan aan de Czech en wérkelijk niet
kwalijk genomen worden, dat zij niet
treurden toien in, October 1918 het Oosten-
rijksche front aan de Piave doorbroken
weird. Want met het verdwijnen van jj.e
■macht dér Habsburgers, daagde voor de
Protestanten in Boheme het morgenlicht
dér vrijheid. Niettegenstaande eene onder
drukking van eeuwen, waren 'er noig een
vijftig duizend geloovige.....protestanten, in
het land; die Veel hadden moeten lijden.
Terwijl in Turkije de verkoop
van den B ij b e 1 no'g toegestaan
Was, was die in heel Oosten-
rijk verboden en stond er een
Is'tkaf van tien kro>n on (in die
dagen v ij f gulden) oi p het koo-
pen of vekkoo'pen van een Bij-
li e 1.
Daarom is ook een oude Bijbel in
Boheme een zeldzaamheid, hoewel de
Boheem'sche Bijbelvertaling 70 jaar ouder
•isl -dan onze Statenbijbel. De Bijbels zijn
daan" op groote Schaal vernietigd. Mijn
overleden vader, zoo' vertelde ds: Sebesta,
heeft van een ouderling een ouden kerk
bijbel ten geschenke ontvangenaan den
band is te zien. hoe dit boek nu eens
in een meeltriog onder het meel is ver
borgen; en dan weder onder water is'
gelaten weliswaar hebben de zware
zilveren klampen het binnendringen van
het water' verhinderd, maai* de: sporen
zijn toch aanwezig.
Thans genieten de Pkoitestantsclie 'Chris
tenen vrijheid. Adel ten rijkdom: is er on--
dér hen niet veel. Maar duizenden, die
dn de roomsche kerk geen voldoening
vinden, komen tot de Tsjechische of de
Duitsche protestansche kerk over. Dui
zenden, die Vroeger niet durfden.
'Ep zijn dn Ds. S.'s kerk in het a'fge-
loopen jaar ruim 70 nieuwë leden uit
de R.-K, keirk overgekomen. Nu kan de
Czechisch-pllotestan'tsche kerk wéér even
ademhalen. De Boheem'sche en Moravi
sche broederschappen zien zich een ruim
arbeidsveld ontstolen. Bij duizendtallen
treden de nieuwe leden toit hen toe; en
Dom Pled.ro verklaarde later: „Een man
als dezen moet men wel een luisterend
oor verleenen, en geloof schenken boven
dien!"
Bij een van de overvolle samenkomsten
in 1875 onder Moody's leiding gehouden in
de Agricultural Ilall te Londen, had de
groote christen-staatsman William E!wa,rt
Gladstone een der zetels van het platform
ingenomen. Na afloop van de godsdienst
oefening gevoelde de grijze dienaar der
Kroon jich gedrongen, Moody dit vlei
end compliment te maken: „Ik zou heel
wat willen geven, als ik uw stem had."
En onze gevatte Yankee antwoordde on
middellijk met het bijna gelijkluidende
tegen-compliment: „En ik zou heel wat
méér willen geven, als ik uw hoofd
bezat."
Moody's toespraken waren altijd zeer
levendig en opgewekt. Hij had een afkeer
van al wa,t na,alr sleur en saaiheid zweem
de, en meer dan eens was hij zoo vrij,
een onvoorzichligen en onvoorbereiden
broeder, die een langdradig en van-den|-
hak-op-den-tak-springend relaas stond te
houden, onder den naam van „gebed",
eenvoudig in de rede te vallen en tot
zwijgen te brengen. Zijn „zangdienst" was
altijd flink ineengezet en passend bij het
Abonnementsprijs:
Prijs per 3 maanden fr. p. post f3.
Losse nummersfO.Ofl
Prijs der Advertentiën:
14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct
Bij abonnement belangrijke korting.
Bewijsnummers cent.
hoe duister in menig opzicht, nog de
maatschappelijke toestanden zijn, op gees
telijk gebied begint het in Boheme „t3
dagen; en we verwachten, da,t we straks
zeggen nrogen: „het licht 'stehijht' overal".
Reeds zeegnen duizenden van tongen
U Héér, als Heiland en profeet;
Ver is Uw Naam 'reeds déorgedrongen,
O Koning, rlie aan 'tKruishout leed;
't Veriaten eiland boort Uw' Woord,
Uw lof 'weerklinkt,, in Zuid en Noord.
(Gez. 238.)
De arrestaties te Poplar.
De arrestatie der vrouwelijke ge
meenteraadsleden te Po'plar heeft heel
wat sensatie daar gewekt, vooral on
der d© bloedverwanten der 'gearresteer
den,- die nu bang beginnen te worden
voior leien minder comfortabele behan
deling in de gevangenis, dan zij zich
hadden voorgesteld.
Onder de protesten, door beangstig
de 'öcMgenooten tegen deze behande
ling aan den minister van. binnenland-
sclhe zaken gericht, bevindt, er zich
ook ©en van mievrouw Minnie Lans-
bury. In haar protest-telegram aan
Sbiortt herinnert zij! er aan, hoe Hoo-
ley en Stead een zekere vrijheid in
dé gevangenis genoten als politieke
gevangenen. Haar echtgenoot en col
lega's worden echter, naar zij zegt,
lichamelijk ©n geestelijk vermoord met
geen ander doel d an 'de politieke oog
merken van Shorit te dienen.
In een interview verklaarde me
vrouw Lansbury, dat haar echtgenoot
(Edgar Lansbury) en de heer George
Lansbury erger dan misdadigers wor
den behandeld. Zaterdag tegen lunch
tijd waren zie in de gevangenis geko
men en tof. Maandagmorgen hadden
ze elk slechts twee stukjes brood ge
geten, half zloo groot als haar hand.
De rest van het voedsel konden ze
niet genieten, ofschoon zie allebei ge
zonde eters waren. George Lansbury
ziet er volgens haar zeggen 'bedrukt
uit en twee of drie anderen zijn reeds
naar de ziekenzaal getransporteerd.
Het is dus een erge tegenvaller voor
de hoeren, temeer daar de rechter
zooi beweert mevrouw Lansbury
toen zij gevraagd hadden, wat voor
soort gevangenisstraf zij zouden krij
gen, gezegd had, dat zij niet „gevan
gen gezet" maar alleen „vastgehou
den" zouden worden. Ook vonden de
gevangenen het uiterst onaangenaam,
dat ze geen schrijfmateriaal te hun
ner beschikking hadden.
Een Koningin-zakenvrouw.
De koningin van Roemenië, die een
van haar periodieke bezoeken aan
Frankrijk bracht, heeft den bijnaam
gekregen van „koningin zlakenvrouw".
Sinds het sluiten van den wapenstil
stand, heeft deze vorstin een En-
gelscihe prinses van geboorte niet
opgehouden alles in het werk te stel
len om het crediet en de nijverheid
van Roemenië te herstellen en per
soonlijk de grootste belangstelling ge
toond voor den ciomnrerciëelen toe
stand van haar land, zoodat zij een
der meest bekwame hamdelsamhassa-
deurs is geworden.
Als ©em staaltje van haar talenten
als „koopvrouw" dieae het volgende
Toen zij onlangs groot© stoEfen-infe'oo-
onderwerp van den dag. Zijne gebeden
waren lcort en op het doel afgaande, en
hadden zoo iets rechtstreeksch en vurigs
in zich, dat iedereen gevoelde: „hier is
een man, die gelooft in de werkelijkheid
van het ongeziene."
Wie zal zijn preeken beschrijven? Klaar
als het water van een fontein, klemmend
als Jhet betoog van een rechtsgeleerde, ge
drenkt met het Woord van God, thuisge
bracht bij den hoorder met ophelderende
beelden, zoo afwisselend en zoo sprekend)
dat Moody zoo goed als zonder wederga
stond in dit arbeidsveld, nog versterkt als
zijn aangrijpingskracht was door zijn tref
fende toepassing en zijn vaak onder tranen'
uitgebracht beroep op het rechtsgevoel
van zijn toehoorders. Wonderbaarlijk
man! Wonderbaarlijk prediker! Maar alles-
bij Gods genade.
Hij kon van de ééne godsdienstoefening
naar de andere gaan, en weer met nieu
wen mo,ed en nieuwe veerkracht zijn taak
hervatten. Menigmaal ook, wanneer groote
scharen bijeen waren lang voor het aange
kondigde uur der godsdienstoefening, zei
hij tot een of ander vertrouwd medehel
per: „Deze samenkomst is erg laag bij
den weg; bid met mij, dat God ze wat
opheffe!" Hij kon een vergadering „voe-
Aambeien.
De (hevige jeuk en stekende pijn moeten
spoedig zwichten voor Foster's Zalf door
haar verzachtende, heelende en antisep
tische eigenschappen. Foster's Zalf helpt
ook uitstekend bij jeukende huidkwalen,
eczema, uitslag en huidroos. Prijs f 1.75
per doos, alom verkrijgbaar.
pen deed ten behoeve van het Roe-
ineensc'he Roede Kruis, aan het hoofd
waarvan zij staat, vroeg zij aan den
leverancier' om zijn prijsnoteering.
Daarna haalde zij een klein roodlee-
re'n notitieboekje voor den dag en
liet den man tot zijn groote verbazing
zien, dat hetzelfde Fransdhe fabrikaat
op de Now-Yo-rksche markt minstens
10 p'ct. goedkoop er was. De leveran
cier ontving een vriendelijke verma
ning en leverde tegen den New-York-
scihe'n prijs.
Op haai* verzoek zijn een groot aan
tal chétaikers en zijdefabrikanten uit
Frankrijk naai* Boekarest vertrokken
om zijdeweverijen en chemische fa
brieken in Roemenië op te richten.
De; Koningin heeft ook met verschil
lende Panjscihe modisten en eigenaars
van. 'groote' modezaken geconfereerd
e'n hen aangespoord om filialen in de
Roiemeensclhe hoofdstad te openen.
Naar verluidt, heeft zij bijzonder veel
sucicies met haar pogingen gehad.
De hongersnood.
De bladen te New York bevatten een
bericht uit Samara ,dat zeer verontrustend
luidt. Tusschen de dertig en vijftigduizend
menschen zijn uit de hongerdistricten naar
de stad gevlucht, waar zij in leegstaande
fabrieken, in tenten en spoorwagens een
onderkomen hebben gezocht. Talloozen
verblijven in de open lucht en telkens)
treft men op de straat lijken aan van
menschen, die van ontbering zijn omge
komen. Ook in de havens langs de Wélga
ziet men afschuwelijke tooneelen.
Precies als bij" ons.
Een bijzonder medewerker van de
„Daily Mail" is uitgetogen, om te onder
zoeken, wat de oorzaak is van het (niet
alleen in Engeland waar te nemen) ver
schijnsel, dat de verbruikers zoo weinig
bespeuren van de daling van de prijzen
in den groothandel. Er moet veel na-ooij-
logswinstmakerij bij in het spel komen
door een tusschenhand, die, door vette
jaren verwen^ daarvan geen afstand wil
doen.
In het district Spalding in Lincolnshire
hoorde de journalist de boeren klagen dat
zij 'nu 10 p.st. per stuk minder kregen
voor hun slachtvee. In Spalding zelf is
de prijs van den biefstuk dan ook ge
daald 'tot 2 sh. 3 st. het Engelsche pond,
maar in het Westeinde van Londen moet
men ér nog altijd een shilling meer voor
betalen.
Zoo is het ook met brood. De prijs van
broodkoren is in het groot met 20 pet.
gezakt, maar de broodeters merken er
niets van. Wat de aardappelen betreft,
vernam de journalist in Spalding het
zelfde. De boeren zeiden, dat de twee
stuivers per pond die men te Londen
betaalt, veel te- duur waren, aangezien
de prijs gedaald is van 11 p.st. op 7.10
p.st. per ton (2240 Eng. pond of 1000
K.G.) Een hovenier uit Peterborough zei-
de, dat hij schrok van de prijzen, die
men te Londen aan het publiek voor
zijn eigen producten berekende. Beste
moesappelen verkocht hij b.v. voor
len," evenals een dokter zijn patiënt den
pols voelt, en haar in het aangezicht zien
de wist hij tamelijk goed te zeggen, hoe
het best njet haar te werk te gaan. Met
een adelaarsblik overzag hij het slagveld,
en als: een geestelijke Wellington nam hij
zijn stelling. En dan werd alles gericht
op het groote einddoel: de bijzondere
nooden van zijn gehoor bij die bijzondere
gelegenheid. Hij was bepaald sterk op het
punt niet ialleen een besliste keuze
voor Christus uit te lokken, maar ook
om! die keuze voor anderen te doen be
lijden. Hij maakte, dat de menschen be
schaamd werden, dat zij zich durfden
schamen. Hij smaakte zijn hoogste ge
not door te toonen, welke een zegen ver
bonden was aan het getuigen en belijden.
Zijn christelijke openhartigheid op het
punt van de alcohol-kwestie, de were'.d;-
sche vermaken, de Zondags-couranten, de
Zondagsrust en heiliging in het alge
meen, dreef somwijlen onbesliste vol'gex
ringen uit de gelederen. Nooit aarzelde hij
te zeggen, waar het op stond.
(Wordt vervolgd.)