Maandag 5 September li)5i 35e Jaargang Reclames. Buitenland. FEUILLETON. JULIUS PAUL BL0CH, "M> 585 Uitgave van ie Naaml. Venn. LUCTOR ET EMERGÓ, gevestigd te Goes. Hoofdbureau te Goes LANGE VORSTSTRAAT 70, (Telefoon No. 11). Bureau te Middelburg: ClRMA F. P. DHU IJ L. BURG. Drukkers Oosterbaan &Le Cointre, Goes. VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Prijs per 3 maanden fr. p. poet f3.— Losee nummersf 0.06 Prijs der Advertentin 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ct Bij abonnement belangrijke korting. Bewijsnummers 5 cent. De opstand in Britsch Indië. Belichten uit- Engelisch Indië spreken van een concentratie- der Moplah-opstan- dringen, ten getale- van 5000, rond de, moskee van Irurangadi. Naar verluidt, peigeren zij met de autoriteiten te onder handden en de wapens af te geven. De rebellen hebben rond de moskee loop graven aangelegd en de leiders hebben pchin den tempel verschanst. Er is een hevig gevecht aan den gang tusschen opstandelingen en Engelsche troepen. Deze laats'ten zijn er echter in geslaagd de leiders der opstandelingen ge- rangen te nemen. Dc gouverneur van Madras heeft een toespraak gehouden tot den raad van Ma dras, waarin hij o.m. zeide: De regee ring' is niet alleen bezorgd over den toe stand in Malabar, maar ook over dien •van elders. Overal ondermijnt dezelfde oproerige propaganda het wettelijk gezag, maar de regeenng is vast besloten wet en orde te handhaven. De Armeniërs-moorden. Naar de Times" uit Constamtinopd ver neemt, is de stad Zeytun, de laatste. Armeenscbe stad in Zuidelijk Klein- Azië, gevallen. De Armeniërs sloegen 2 aanvallen van de Turken af en riepen daarop de hulp der Fiansche troepen in, maar deze weigerden. De derde aanval der Turken had meer succes. 700 inwoners, mannen en vrouwen, poogden dan te'ontvluchten naar de Fran- sche zone, maar de meerderheid werd gedood of verdronk. 270 personen zijn te Zeytun achtergebleven. Omtrent hun lot is niets bekend. Sinds Februari 1920 zijn in Cilicië ongeveer 25.000 Armeniërs vermoord Met vacantie aan den Rijn. Een medewerker van de „Stan daard" schrijft, onder bovenstaand op schrift, aan zijn blad -een aardige cor respondentie, waaraan biet volgende is ontleend „Onnen Si© miclh aucih sagen oh; ich soi gut nach das Margairetenhof laufe? „Zegt u 't maar in 't Hodlandsch me- taeer; dan verstaan we allebei beter." „0, is u ©eik. Hollander? Ha, ha, die is goed: Ja, ik zag? al tegen m'n vrouw: het grimhbelt hier van de Hollanders!" De landgenoot, die ons op 'n wan deling jn 'I. Zevengebergte met deze vraag amuseerde, had moeilijk beter woord kunnen gebruiken. Inderdaad. In dezen vacantielijd grimmelt 'tin het Rijnland van Hollanders. Ze vullen de groot© hotels aan de Rijnkade van KÖnigswinter tot de nok, en laten er zicih het beste voorzeilen. Nu je vijf- en twintig mark yoor ©en gul dén koopt, kan je als met 'l.geld smijten. Er schijnt géén opkomen aan. 'n Goed dilnier kost veertig a vijftig mark, en toot 'tdubbele van deze som zet „de ober" z'n gasten 'n schier vorstelijfcen maaltijd voor. Tja: vier maal 'acht is hog maar twee-en-derlig. Waarom Een (rauwe knecht en strijder van Jezus Christus. De mau, wiens naam hierboven staat, is een bekende Jood, die jaren lang gewerkt heeft ender de kinderen van het oude Bondsvolk, en op zijn reizen door Nederland in menig kerkgebouw, zoo der Hervormden als der toen malige Afgescheidenen geoefend of een en ander van zijn arbeid verteld heeft. De ouderen onder ons zullen zich dezen breed gescbou- (lerdi-n nian met zijn blijmoedig gelaat en zijn Duitsduoodscii accent wèl herinneren. Ruim een halve eeuw geleden boorde ook sclir. dezes hem eerst. Bij zijrr dood plaatste De Jonge lingsbode onderstaande levensbeschrijving van hem, welke wij hieronder overnemen. Nederland is een der eerste landen, die Joden gastvrij opgenomen hebben, lteeds de negende eeuw moeten zich in Holland Israels nakomelingen bevonden hébben. Toen Spanje in hel laatst der zestiende eeuw de kelen dwong zich lot hel Christendom te bekecreu, lieten wel is waar de irieesl.cn zich ®°open, maar in bun hart bleven ze toch bil geloof hunner vaderen trouw. Hoe gelukkig Varen ue, wanneer hun, de gelegenheid geboden *"4, Spanje te verlaten en zich in Holland Jll-r Ie zetten. Nauwelijks waren zij in dit Jrid der vrijheid aangekomen of deze Marra- s, zooals ze genoemd Werden, wierpen de ®te'.ijke vormen 'des Christendoms weg en de Joodsche namen cn .godsdiénst weder hou we rn vreedzame burgers des'lands zij s leeds geweest en door hunne liefde 001 bet regeerende Oranjehtfis hebben zjj zich zouden we er daarom geen wijn bij nemen, vooral 'hier in 'Hand waai de wijnstok tiert. Laubenheimer dertig mark de fles oh! Is 'tniet als te geef? Vooruit, nu kan 't lijden. En 's avonds bij de zwoele muziek van 'n strijkje, reppen zich de kellners met reuzen- blowls 0n flesselhen Duitsche champag ne in tinten kioielemmers. Fluisteren ze zoo-iets vain „Hollandisch-e Schieber?" (Ho'Uandsche O. W.ers). Kom. kom, we zijn met onze fooien toch ook niet karig'. Ge zult, z'iien hoe ui termate vrien delijk z© straks voor ons huigen! Want lang niet overal is 't fooienstelsel afge schaft, en wordt tien procent Van de bediening biji de rekening opgeteld. De Dra chert fels blijft hel meest be zocht© punt in 't Zevengebergte. Met 't prachtige zomerweer van de laat ste w<eken zit het terras er iederen dag stampvol. En onze moeder taal klinkt er in alle toonaarden, lot in 'thooig-Haaiiemmierdijk'sch toe. „M-ensch, mtensoh, wat is hier de boel allemaal goedkoop, toé! Voor dat fle,ss ie eau de öologne héb ik in Keu len maar veertig marken betaald. Daar vragen ze bij' mij in de straat je drie en 'nhalve guldén voor. En m'n oud ste jongen 'kocht 'n flaconnetje berken- water voor zestien marken. Ja, als u nou toch nagaat, dat ie er bij z'n kapper één gulden en vijftien stuivers voor neierlegt. Zeg Catootje, laat nou voor dé aardigheid dal portemoonaitje oris kijken, dat je hier vandaan heb. Ziet u eens: is 'tniet 'nbeetje? Nou geief iik u t© raden wat 'I k'ost: Tien héele markenveertig kolpéren denten. 'tls voor niik's hè?" „O, we hebben bier al zoo veel ingeslagen", vertrouwt, de spraakzame burgérjuffpo|uw ons toe. „Zelfs onder broeken. voor m'n man. Als we„'tnou maar allemaal behoorlijk de grens over krijgen", zucht z,e. „Die Hóllandsche Douanen moeien zoo streng wezen, hoor ik" „Maar prachtig hiér, vindt u niet? Die eilandjes, en die dorpjes met. die bergen aan de overkant! Én dat ding (de ruïne) boven je hoofd. 'nMensoh wieiet eenvoudig niet. wat je ziet", ver andert ~de juffrouw plotseling' van on derwerp1, alsof ze bevreesd is in ons een „stille verklikker te hebben ont moet" En lel'ken.s maar' weer betreden nieu we bezoekers het Draohenfelsterras. Enkele wandelen den berg op door het stille Nachtigallental, dat als 'n boch tige .gang is uitgehouwen in de zachte, hoioge rotsen. De meesten echter laten zich rijden. Ja, ie zal me daar loopen als de Zahlnrad je voor acht, mark naar boven duwt en de koetsier slechts honderd mark voor 'n rijtuig voor vier personen vraagt.. Lachend ein. joelend trekken voornamelijk jon gelui per rijdier den berg op. Dame op een ezel, en heeren schutterig te paard, 'n Heel vermaak. Behalve dan voor de arme, afgebeulde dieren! Wie rustig genieten wil, zoekt 't lie ver niet op 't Dracihenfelsterras, met z'n phoiiograföer- en sclhiettentjes en bojeu allen onderscheiden. Het land, dal zoo gastvrij zijn deuren voor het Joodsche volk opende, heeft daarvan zelf rijken zegen onder vonden. He( woord, dat God tot Abraham sprak: „Ik zal zegenen, die u zegent", heelt zich ook id Nederland ten volle bewaarheid. Onder de honderdduizend Joden, die zich op dit oogenblik in Nederland bevinden, heb ben reeds sedert 80 jaren trouwe zendelingen gearbeid en rijkelijk is dit werk door den Heere gezegend géworden. Thans bevinden zich er meer dan 500 Joden-Christenen en onder hen zijn er cenige van de rijkste en voornaamste laniiliër, in Nederland. Namen als van Da Costa en Capadose. die niet slechts in Hol land, maar in geheel Europla bekend zijn, geiuigen éi-Van. Leu welkome gósl, die jaarlijks een of tweemaal onze ouderlijke woning bezocht., was de heer Bioch, die gedurende 55 jaren, van 1845- 1900, als zendeling in Holland werk zaam was. Op mij. als knaap, maakte de lieve, de moedige Christen een d'epen indiuk. S'echts zelden kon men hem bewegen van zijne be keering en do wonderbare leidingen des Heeren met hem, te spreken, hij voorkeur sprak hij van zich zelf zoo weinig mogelijk en het liefst vertelde hij van zijnen grooten Heiland. Julius Blocli werd in het jaar 1S1G in Jiitroschin in Posen geboren. Zijn vader, Simo'u Bloch, was een orthodoxe Jood, die al zijn lieve kinderen een slrong.Joodscbe opvoeding gaf. Nauwelijks 8 jaren oud, verloor de knaap zijne moeder en zijn oom; een hoofdrabbijn in Krotoschin nam den jongen tot zich en voedde hem op als zijn eigen kind. Ofschoon nog zeer jong, moest hij reeds den Talmud liestudeoren en mei de scholieren van zijn oom te zamen Mishna, BasM en Aben Ezra lezen. Zijn oom nam -hel zeer nauw met zijn overdruk menscbenbeweeg. Hij vindt op den nabijert Petersberg, of, nog beter, op dén statigen Olberg, den hoogste van het Zevental, de stille, die juist in den vacantielijd zoo wel dadig doet, ©n bovendien ook hier in ruime mate het locïn van den steden klim©en schitterend panorama van urén wijd over 'n weelde van dichte bossdhlem legen de hellingen, glooiende koren- en weidevelden als met een liniaal belijnd, en vriendelijke dorp jes, die, van de hoogte af gezien, lij ken wegjgeloopen uit de „Neurenber- ger Baukasten" De Rijlnbooten varen nog niet zoo druk als voor den oorlog, èn daarbij, dank zij den lagen 'waterstand, met vaak uren verf raging. Maar de zoo veel aangenamer boottocht kost niet veel meer dan 'n derde klas spoor kaartje. Geen wonder, dat vele Duit- sdhélrs dan. de boot prefereeren, of.... vierde klas met de spoor reizen. „We re:i.z©n vierde klas bij gebrek aan 'n vijfde", verklaarde ons glimlachend 'in dame. Doch hoewel de vierde klas dus 'n schérp© concurrent van de Rijnboo- lein blijft, gunnen tal van Duitscihers zich 'h boottocht. Zé zijn toch- ook uit, en dan mjoièt 't mhar wat Jijden, hoewel de hooge belastingen tot spaar- zaamheid dwingen. Zoo varen ze met vete Hollanders mede. Hunne vader- lamdsclhe liederen mogen ze in dit be zette gebied niet. zingen, en het „üebst Vatiedand mag ruhig; sein", of 'I „heil dir im Steigerkram", dat vroeger zoo geestdriftig over den Rijn klinken kon, wordt niet mieier gehoord. Doch 't Du,it- schle repertoire is met deze liederen lang niet uitgeput. „Nur am Ilheine will ich foben, nur am Rhein geboren sein", sohijnfothans de lijfzani op de langzaam zich voortbewegende boot. De Berlijnsche Landru. Landt u blijkt een land geweest fo zijn bij zijn Bgrlijhschèn „collega": de massa moordenaar Grossmann wordt beschuldigd met ongeveer GO vrouwen en kinderen ontuchtige handelingen te hebben ge pleegd, er minstens 1'2 tot 15 te hebben gedood, en bun gekookt en op andere wijze toebereid vleescb aan vrienden en bekenden als kalfsvleesch verkocht, te hebben Het bewijsmateriaal, dat tegen den man, die waarschijnlijk reeds jarenlang zijn afschuwelijke praktijken heeft toe gepast is samengebracht door alle hulp middelen, welke de crimineel® politie ten dienste slaan, is zoo overweldigend, dat de rechter van instructie drie dagen noio- ddg heeft om den beschuldigde alles voor te leggen. In dit, drama, dat waarschijnlijk iu de annalen de'r crimineel© justitie geen gelijke heeft, zijn tientallen getuigen, meest publieke vrouwen, betrokken. De slachtoffers van Grossmann, allen vrouwen van hetzelfde kaliber, zijn waar schijnlijk onder zijn invloed gekomen en zijn hem in zijn woning gevolgd, omdat hij op ^ijn manier défi „cavalier" wist te spelen. Altijd droog hij, in couranten- lèerlingen; hij was zeer streng en zoo ontving onder Gods leiding de knaap de bost mogelijke opleiding van zijn kunstig beroep. Toen Izaak 13 jaren oud was, werd hij „zoon der wel", of zoo als wij zouden zeggen, deed hij be lijdenis. Thans, geloofde zijn vader, was het tijd, dat de knaap een handwerk leerde en evenals zijn vader, zoo moest hij ook bontwerker wor den. Terzelfder tijd zetle hij zijn Talmud- studiën voort onder den aldaar wonendeh llabhijn. Mei. zijn 18e jaar kwam hij uit, de leer en nu moest de jonge man, den we'iiscli zijns vaders getrouw, op „die Wauderschaft" gaan, om zich in zijn werk te bekwamen. Het was de avond vóór zijn afreisde géheéle familie luid zich verzameld; zelfs zijn oom en zijn vroegere leermeester Rabbi Bioch was van Krotoschin overgekomen. Met ernstige woorden vermaande hij den jongeh man voor de laatste maal: „Blijf altijd liet geloof uwer vaderen trouw, en wat gij ook doet, zeek nooit arbeid bij een Goi, (dat is hij een Dlirislelijkcu meester)".,Met tranen in dc oogen gaf zijn vader hem den iaalslen zegen„De engel, die mü bewaard heeft voor alle kwaad, zegene dezen jongeling." (Gen. 48:16). „Hoe wondervol", zoo zeide later de oude broeder, „heeft God zelve dezen zegen vervuld, ofschoon nóch mijn vader, nóch ik dozen Ongel, die mij al den tüd bewaren zou, kénden. Het zou te ver voeren, den jongen man op zijn reis voor het beroep te volgen. Als strenge Jood hield hij - zich slipt aan de Israëlitische voorschriften en daar hij een uitstekend getuigschrift van zijn oom bezat, waren de rabbinatscbolen voor hem overal geopend en zorgden de rabbijnen bijzonder goed voor hem. Te B. in de nabijheid van Bromberg vond panier verpakt, een bundeL banknoten bij zich. Niettegenstaande de tegen hem aangevoerde bewijzen uiterst bezwarend zijn (het vinden in zijn kamer van cyan- kali, vrouwenbeeiideren, enz. enz.) blijft Gïiossmann hardnekkig onlkennen. Naai aanleiding van de ontdekking van de daden van dit beestmensch, vraagt het. „Boi'l. Tag." of 'het nu niet tijd wordt eensi een flinken schoonmaak te 'houden in die buurt.. Diit donker gedeelte van Berlijn moet duchtig onder handen wor den genomen, meent liet blad. De spoorwegramp van Hennuyères. Omtrent de daders van het spoor wegongeluk te Hennuyères tast. men nog steeds in het duister. Men schijnt nu volledig© zékerheid te hebben, dat de dader niemand anders kan zijn dan een technicus, die volledig óp de hoogte was va:n de mechanische s poor wég wi s se ls Te 's-Gravenbrakél wordt hel. ge rucht vhrspreid, dat daar enkele dagen voor ein enkele dagen na het ongeluk verblijf werd gehouden door een Duit. sebeh ambtenaar, die lijijens den oor log dielnst deed in dé cabine, van waaruit d© wissels in werking wer den gebracht. Die man is nu spoor loos verdwenen, en het gerecht tracht uit te vinden, waar hij thans ver houdt. President Harding pessimist. Bij den aanvang van den nieuwen cur sus in de hoogere krijgsschool, heeft Pre sident Harding een redevoering gehouden, waarin hij volgens de Chicago Tribune den daar verzamelden 200 officieren heeft ver klaard, dat zijns inziens, ondanks het feit, dat een vermindering der wereldbe1- wapening waarschijnlijk tot stand zal ko men, de kans op een gewapend conflict altijd zal blijven bestaan. Waarheen de beste gevoelens der we reld ons ook leiden zullen, zeide Harding, er zal nimmer een tijd komen, waarop het niet meer noodzakelijk zal zijn om een' legermacht te onderhouden. Hoewel de president zeide van harte te hopen, dat er een tijd zal komen, waarin de legers en vloten kunnen wor den verminderd, achtte hij het een her senschim <e meenen, dal het nooit meer tot een oorlog zou komen. De lersche kwestie. Hel antwoord van Sinn Fein aan Lloyd George is nog steeds niet' openbaar ge maakt. Het bericht, dat Lloyd George het ka binet heeft bijeengeroepen, wordt te Du blin beschouwd als een aankondiging, dat de crisis nadert en dat de definitieve beslissing spoedig zal vallen. De ministerraad zal Woensdag a.s. te half twaalf aanvangen. Dat L'.oyd George Inverness als plaats van bijeenkomst heeft uitgekozen, zal wel te wijten zijn aan de omstandigheid, dat verscheidene leden van 't kabinet thans in Schotland verblijven. Het is vooj' het eerst, dat een kabinets zitting zoo ver van Londen wordt gehou den. i Inmiddels is het antwoord der Sinn Feiners gepubliceerd. Daarin wordt ge- Bloch werk en de daar wonende rabbijn ont ving dou jongen man recht vriéndelijk en zeide hem, dat zijn huis ten allen tijde voor hem open stond. Op zekeren dag, toen hij zich in de studeer kamer van den rabbijn bevond, kwam diens dochter binnen met een klein boekje, dat i'u her ïiebreeuwsch geschreven was en tot titel droeg: „Was bedeudet das Pcssachfest?" Bloch nam Snel boekje uit hare handen en terwijl hij het doorbladerde maakte verontwaardiging zich van hem meester; ivat daar stond, had hij nog nooit gehoord of gelezen:: „Pessaeh sei ein Vorbild des Messias und' das Pessachfest hatjte seine Erfülling gefundeu als der Messias sich für die Sünden seines Voikes geopfert batte". Ontsteld gaf hij het boekje den rabbijn: „Wee mij", riep deze, „gij hehl daar een tractaal van een der vervlóekte afvalligen of ontrouwen" oil dadelijk verscheurde hij het hoekje. Op dcnzclfden dag ontmoette hij hij het verlaten der synagoge een lieer, die in een ernstig gesprek gewikkeld was met eeni^e Joden. Hij hoorde dat de vreemdeling allen, die1 lust hadden, uitnoodigde hij hem in zijn hotel le komen, waar ze deelen van den Bijbel en ook andere geschriften bekomen konden. Velen gaven aan de uitiioodiging ge hoor en daaronder ook onze jonge Bloch met zeven andere Israëlitische studenten. De vreemde was een zendeling en de loesprnak die hij hield, was zeer ernstig. Over deze toespraak volgde een vrije bespreking. Bloch was de eerste, die pds verdediger van hot Jodendom optrad, maar ofschoon hij het niel bekennen wilde, gevoelde hij toch, dat hij de vragen van zijn tegenpartij niel voldoe'nde beantwoorden kon. In jh un toorn besloten de jonge fanatieke Goede gewoonten, goede gezondheid. Een minder goede gezondheid komt zelden zonder oorzaak. Personen, die te veel eten, zich overwerken, to veel roo1 ken, te veel alcohol gebruiken, laai naar bed gaan en geen lichaamsbeweging in de buitenlucht nemen, moeten in gezond heid achteruit gaan. Hun leefwijze is te laken. Slechte gewoonten overladen het bloed met vergiftig urinezuur, dat zich ophoopt en de nieren verzwakt. Want de nieren werken als bloedfilteWs als zij gezond zijn, fillreeren .zij de onzuiverheden uit hel bloed, maar zij verzwakken bij over spanning. Bij zwakke nieren geschiedt de filtratie onvolkomen en foijft liet scha delijk urinezuur in het geste! achter. Dit is de oorzaak van iTugpijn, urmekwalen, duizeligheid, onnatuurlijke loomheid, ver lies aan gewicht., aanleg voor waterzucht, ontsteking van dc nieren of blaas, Khea rn atische pijnen en zenuwachtigheid. Goede gewoonten verschaffen een goe de gezondheid door afvoer van het urine zuur en vérlichting van de taak der nieren. Laat Foster's Rugpijn Nieren Pil len u hierin bijstaanzij' versterken zwak ke nieren, lenigen de urinekanaleu en regelen de blaas. Zij slagen zelfs in ge vorderde gevallen van nierwaterzucht, rheumatiek, steen en dergelijke urine-zuur- kwalen. Gebruik van Foster's Rugpijn Nieren Pillen, indien noodig, is op zich zelf een goede gewoonte; gij kunt geen verstandiger begin maken dan met dit speciale niergeneesmiddel. Te Goes verkrijgbaar bij de Paauw Co., en te Middelburg bij fa. C. Schulte Co. a f 1.75 pier doos. 40 zegd, dat het lersche volk, geen vrijwillige unie met Brittannië erkent. Het eischt het fundamenteele en natuurlijke recht om vrijelijk voor zichzelf te kiezen, teu einde de roeping, der natie te vervullen. De Ieren hebben zich met overweldigende meerderheid voor de onafhankelijkheid van de gevestigde republiek verklaard en hebben dit besluit meer dan eens be vestigd. Brittannië treedt op, alsof Ierland gebonden is door een bezegelde unie, die afscheiding uitsluit: Steunende op deze zienswijze eischen regeering en parlement van Brittannië het recht, voor zich op, voor Ierland te regeeren en wetgevend op te treden, waarbij zij zelfs het lersche gebied tegen den wensch van de bevol king in willen verdeelen en iederen Ier- schen burger, die de gelofte van trouw weigert af te loggen, dooden of gevangen zetten. --v De Britsche voorstellen van den 20en Juli, die op dit Britsche standpunt steun den ,zijn onherroepelijk door Ierland ver worpen. Deze voorstellen waren geen uit- noodiging aan Ierland, om vrij en uit eigen wi' zich te vereenigen met de vrije naties van het Britsche g;emeenebest doch om voorwaarden te aanvaarden, die een minderwaardigen status zouden scheppen. De Britsche dominions zijn alle tegpnheer schappij van Brittannië beveiligd, niet aL leen door de erkenning van hun constitu- sltidentón den „Mishumed" te dooden. Den andoren dag reeds doorzochten ze alle Joótttclio huizen om al de Nieuwe Testamenten en trnclaten, die ze mochten vinden, Ié 'vernie- tigen. De zendeling had, zoo als Bloch later bekend werd, gelukkig deazelfden dag, dat de bespreking plaats vond, de stad reeds weer verlaten. Op zekeren dag kwam een nieuwe vriend van Bloch t ot dezen ein deelde als een groot geheim hem mede, dat hij een Nieuw Testa ment cn eenige tractaten bewaard had. Toen Bloch deze geschriften vervloekte, verdedigde zijn vriend ze en zeide hem. dal hij al heel weinig geleerdheid aan den dag legde. T Eind was, dal Blocli zijn vriend beloofde het N. Testament met Hem tezullen lezen. Dien- zelfden tijd maakte Bioch, tengevolge van zijne werkzaamheden kennis met een waar Clirislen en deze noodigde den jongen man uit tot een bezoek aan zijne woning. Na eénig dralen nam Blocli deze uitnoodiging aan én verzocht zijn vriend hem te vergezellen. Beiden waren zeer wantrouwend. De grondige kennis der Heilige Schrift en het vriendelijk voor komen van deze lieve kinderen Gods en liet geduld, waarmee zij de hefstigsle uitvallen verdroegen, mankte een diepen indruk pp beiden. De bezoeken werden veelvuldige!' en, konden ten slotte ook hun geloófsgenoolén niet verborgen blijven. Beiden werden hitter vervolgd en genoodzaakt de stad te verlaten. Nu leidde God alles zoo, dat Bloch werk verkreeg hij een waar en trouw discipel van Jezus Christus, die in Stargard in Pommermi iv oonde, (Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1921 | | pagina 1