0/ PANDBRIEVEN a 0 to 265 Vrijdag 13 Augustus 1931 35e Jaargang Zeeuwsche Hypotheekbank I feuilleton. «vi i doelburg Reclames. BEED IK EEN GOEDE KEÜ8? 0 Uitloting a pari 4 per jaar. 0 Mr. A. A. DE VEER. Mr. M. C. VAN DER MINNE. Zeeuwsche Stemmen. ccxxxxiiir. --i Uitgave van fjaaml. Venn. LUCTOR ET EMERGO, gevestigd te Goes. Hoofdbureau te Goes: LANGE VORSTSTRAAT 70 (Telefoon No. '11). Bureau te Middelburg yiRMA F. P. DHUIJ L. BURG. Drukkers iiosterbaan Le Cointre, Goes. De Zeeuw VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprjjsi Prijs per 3 maanden £r. p. poet f3. Losse nummersfO.OS Prijs der Advertentiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 cl Bij abonnement belangrijke korting. Bewijsnummers 5 cent. kosten van schoolbouw. II. (Slot.) Het wordt door sommige gemeen teraden vergeten, dat zlij niet te be- oordeelen hebben, of er in hun ge meente wel een chr. school, noodig is; 0f de menschen al dan niet opge zweept worden; or zekere door hen gesignaleerde (denk aan Rilland) voor standers öener cihr. schiool wel chris telijk zijn; enz, Dal gaat hun meL aan. Zij hebben niets anders t e doen dan de we'l u,it te voeren; te on der zoeken of door de aanvragers aan de wet is voldaanen tenslotte de gevraagde gelden toe te staan. Dit behoort ©enerzijds vast te staan. Doch ter andere zijde moet ook aan de zijde der aanvragers vaststaan, dat door hunne aanvrage een gemeente niet op onnoodige of overbodige kos ten gejaagd wordt. Nu wil dit niet zeggen, dal m!en de vraag of in de gemeente een bepaalde chr. school noodig 'is, moet laten be antwoorden door bet gemeentebestuur. Dien toestand hebben wij gehad vóór 1857, en wij wienscben hem met meer teug- Wie weten wil, wat 'n ellende' onze voortrekkers daarvan gezien hebben, neme 'tgedenkboek „Van strijd en zegen" maar even ter hand, en leze daar, welke beletselen door gemeen tebesturen als te 's-Gravenhage, Rot- Icidarn. in Friesland, mlaar vooral .in Goes, den aanvragers om, op eigen kosten nog wel, een school te mlogien stichten, in den weg gelegd zijn. Daar in was willekeur en ongehoorde tiran- me; en aangezien nu de menschen heden ten dage nog even boos van nature zlijn als hun vaders, hfogen wij deze droeve tijden niet weer terug verlangen Toch mogen wij wiel aandringen op voorzichtig en beleidvol handelen. Van de finandiëele gelijkstelling; worde geen misbruik gemaakt. Nog geldt Dia Costa's gevleugeld woord: Toenadering eascht Gods orde en dezer t ijden nood. Dit geldt ook op schoolgebied. Is er een goede saam werking mogelijk tusscben Hervorm den en andersdenkenden, of tusscihen Gereformeerden ©n andersdenkenden danrichte mlen geien twee chr. scholen op, maar slechts één chr. schoolen zóirgte vooraf, .dat er eenstemlmiigheiid zij omtrent de verhoudingen in het bestuur der oip te richten school. Bestaat ter 'een chr. school, waarin de gewensdh e saamwerking, tusscihen leden der verschillend© kerkelijke ge zindten gevonden woirdt, dan besten dige m'ein, zloo maar jlmimer mogelijk, deziesaamwerkiing, en zloeke niet, door stichting ©ener 'tweede Chr. school naast de bestaande, die saamjwerkïng te verbreken. Vooral niet, wanneer daarttejotr twee schooltjes zouden ont staan, met htelt minimlum aantal leer lingen, of althans m!et kleine, kwij nende kracht. Natuurlijk mtoel ieder geval ook in dezten op zichzelf beoordeeld worden. Wanneer bet gelukken mocht, de openbare school om te zletten in ©en vrije school, Hetzij voor chr. volks onderwijs, of voor cilir. nationaal on derwijs, dan zouden wij' het gewen scht achten, dat bijvoo,beeld Gereformeer de of andere andersdenkende voor standers der vrije school, ziich bij de meerderheid voegden of zicih naar die 62) De tekst bevatte aanwijzingen voio'r het des Tabernakels, het vreugdefeest, net volgde op den Verzoendag, nadat de mjspraak was verkregen, nadat de zonde was weggenomen. Eie'rst moest de ver- ëitfenis komen, dan volgde de vreugde; e Vrijspraak eerst, de verheuging daarna. „En in den tekst", zeide hij, „Worden as vie'r voorwaarden gesteld, onder wel- e alleen de vreugde des Heeren de jue kan zijn; vier kenteekenen van den aren Christen, die zich alleen vo,or 6"°d kan verheugen." teen hij sprak, gevoelde ik in mijn 6® hart, hoe w'einig ik kende van ware vreugde des Heeren. Jk werd 001 kleine aard-sche droefenissen en zor- jfn z°0, gemakkelijk terneergeslagen, en de V^'°i0r ?0'° bpuedig het geluk en en Vrede van het gevoel van de tegen- ^eoihgheid en den glimlach des Heeren. wee laatste dagen bijvoorbeeld; o, e, S^dtakt en ellendig had ik mijl ge- ►f. V 4.1.C4.VA. AU. 1*.üj tak n 'let zÖn, dat ik een der vier en> m den tekst voorgesteld, over het meerderheid schikten; op zoodanig© wijs zoiu een gemeentebestuur wel in de goedkoopste conditie zlijn Wanneer in ©ene genie ntc de af keer van een zoogenaamde gerefor meerde school zoo groot is, dat men de apenbare school, waar de Bijbel niet in ©ere is, verkiest boven deze; en 't mogelijk zou zijn door omzetting van de openbare school in een voor Chr. V. O., alle of ongeveer alle ouders te winnen voor een vrije school, dan zou ook daar de stichting ©ener school naast de bestaande aanbevelenswaar dig zijn; doch altijd hiiet de voorwaar de er bij', dat eenbestaande chr. school hierdoor niet noodlijdend wor de of haar aantal leerlingen beneden 't minimum of zeker fatsoenlijk .ma ximum ziet teruggaan. Daarover kunnen wij echter niet uit weiden, wijl ieder geval op zichzelf moet beoordeeld worden. In onze provincie is naar onze meening noch- thans de noodzakelijkheid, om derge lijke waarschuwingen te doen over wegen., niet gebleken. Een twieede teer puntje is echter de quaiestie van te duur. Deze is moei lijke! oip te lossen. Wij meenen voorloopïg te kunnen volstaan met de opmerking, dal het hier vooral een quaestie van goede voorbereiding ds. Voordat 'n aanvraag van ©en chr. schoolbestuur in open bare behandeling gaat, moet tusscben 't schoolbestuur en "t gemeentebestuur qein zoodanige s mejisp.eking en toe lichting hebben plaats gehad, dat van eenig motief ter afwijzing in geen ge val sprake kan. zijn. Maar ook zoo danig, dat bet Nchoolbesluur zich geen minderwaardig cadeau van het gemeentebestuur in de handen laat stoppen. Overigens herinneren wij er aan, dat artikel 77, zesde lid, der Lager Onder wijswet in dergelijke gevallen voor ziet. Immers daarin wordt bepaald, dat indien burgemeester en wethouders teigieln het bestek, tegen de keuze van het terrein, of 'tegen de voorgenomen eerste inrichting bezwaar hebben, en dit bezwaar met door overleg kan worden opgeheven, door burgemees ter e'n wethouders of door het school bestuur, de beslissing van den mi nister wiordt ingeroepen. Deze beslist binnen twee maanden, den inspecteur ein den Onderwijsraad gehoord. Éein bepaling, die, naar onzie R of te rdammler met voldoening herin nert, door toedoen van anü-revoluti- onnaire zijde i.n de onderwijswet is opgenomen, evenals een andere van soortgelijke strekking, namjelijk pijn liét' derde lid vain artikel 81, „wordt be paald, dat indien de voor bouw en eerste inrichting gemaakte kosten bui tensporig zijn, het gemeentebestujur die kosten terugbrengt tot het cijfer, dat Inaar zijn oordeel hét normale is. In geval van geschil hierover 'heeft eén schatting plaafs, die waarborg biedt voor onpartijdigheid." Gevaar vlooir voteering van te hooge somjmleini voor scholenbouw schijnt ons dain ook toe, te z,ijn buitengesloten, dank zij de Wet. ROUAANSCHE KADE G 151. De Directie van den beginne tegen het ongemotiveerd loslaten van dezen bewindsman zijn op gekomen, kunnen niet anders doen dan met hem medegiaan. Het is nu eenmaal een feit dat mi nister De Vries bij de verwerping van het bewuste artikel in 't ontwerp Grond belasting schorsing der beraadslagingen vroeg. Toen had men mogelijke ontslag neming. izijnerzijds kunnen verwachten; en wij voor ons verwachtten die ook; doch de minister bleef, blijkbaar heeft het ka binet hem toen niet willen loslaten. Goed, maar nu op eenmaal, terwijl er niets daarna gebeurt dat zijn toelating en vervanging noodig maakt, komt 't ka binet bij >zijn reconstructie met de bood schap: De Vries moei weg'. N'u .mag gevraagd: indien onze ver onderstelling juist is dat 't kabinet minis ter De Vries heeft gehandhaafd na het echec bij de grondbelasting, waarom heeft dan kort hierop het kabinet dit stand punt verlaten; en welke reden was daar toe? Had minister De Vries .zelf misschien om .zijn vervanging gevraagd? In dat geval aal natuurlijk minister De Vries ,zich moeten uitspreken. Laat ons 'afwachten. Afwachten ook of ons vermoeden juist is dat het kabinet te veel rekening gehouden heeft met som mige antipathieën tegen De Vries, den slagjyaardige, van den kant van links; en of er aanleiding is tot de opmerking van dr. Scheurer in bovengenoemd blad: „Meer dan ooit is 't noodig, wil men niet spelen met geestelijke en stoffelijke belangen va.n ons volk, dat de rechter zijde en een rechts kabinet een welbe wuste Christelijke politiek voert, die openlijk de antithese over geheel de li nie met links aandurft". Minister De Vries. Dr. Scheurer schrijft in F r i e s c h Dagblad een persoonlijk woord over de Instating; van minister De Vries. Hij zegt 't wat scherp; doch wij, die hoofd zag en veronachtzaamde? Vervolgens werd in de preek aange toond, .dat, ofschoon deze vier soorten hoornen voor onze Engelsche ooren niets beteekenden, zij zeer veel beleekenden voor de menschen, wien de aanwijzing was gegeven, want voor hen was elke soort boom een beeld van een of andere bijzondere genade. Juist zooals wij spre ken van het .onschuldige madeliefje, het nederige lelietje der dalen, het zedige viooltje; en juist zooals wij deze bloe men beschouwen als zinne beelden van onschuld, nederigheid en zedigheid, zoo hadden, óp dezelfde manier de ver schillende boomen, bloemen en andere voorwerpen in de natuur voor de Joden zinnebeeldige beteekenissen, en gij be grepen heel goed, wat zinnebeeldig was voorgesteld, wanneer deze boomen of bloemen werden genoemd. De vier soorten boomen in den tekst hadden voor hen een zeer diepe en schoone beteekenis. Het schoon© geboom te, .oï de citSoenboomen, waren voor hen het zinnebeeld van een zuiver en trouw hartde pialmhoomen waren voor hen een beeld van oprechtheid en eerlijk heid. De dichte boomen, of mirtehoo- men, waren voor hen een kenteeken van tevredenheid. Het mirteblad wierd geacht, Zoioals ons allen, zielfs omzien kin deren, békend is* tellen we in deze (maand twelé jaardagen van lieden van olns Koninklijk Hu,is. Op 2 Augustus miolchlt H. M. de Koningin Moeder hlaar geboortedag; "herdenken, terwijl op 31 dezér H. M. de Koningin haar 41sten jaardag hoopt fie vieren. Nog: twee jaar ein wij mogen, wanneer 'tGoide behaagt, onze Vorstin voor ons te sparen, herdenken, hoe zij. 25 jaar geleden tot Koningin gekroond werd. Nu zijin er maar all te veel men schen, aie aan deze dingen weinig; aandacht schenken. Maar velen heb- ■llllll—'fW UW II——Wil I II I III I III H den vorm te hebben van ©en oog, en het werd altijd door hen gebruikt als het zinnebeeld van een zedig en tevreden oog. De beekwilgen waren voor hen een beeld van een mond, gevuld met woorden van vriendelijkheid en Waarheid. De wil gebladeren werden geacht, den vorm te hebben van een mond, en het is iets zeer merkwaardigs, 'dat voor het Feest des Tabernakels alleen deze wilgeboomen moesten gebruikt worden, daar zij glan zige, zachte bladeren hadden. De scherpe en stekelige bladeren, waarvan de kant ruw is als een zaag, mochten nooit ge plukt of gebruikt worden voor deze plech tigheid opdat zij daardoor verstaan moch ten, dat, zij, ten einde ware vreugde te hebben, een wacht vioor hun mond moesten zetten, en slechts woorden van waarheid en vriendelijkheid .over hun lippen mochten laten komen. Vier kenteekenen werden ons dus in den tekst aangewezen. Die Israëlieten begrepen terstond, dat, om zich werkelijk in den Heere te kun nen verheugen, zij een hart moesten heb ben, dat zuiver wlas voor God, zij' op recht moesten zijin als de palmboom, en dat zij een mond moesten hebben, die altijd wooirden van vriendelijkheid en Waalrheid sprak. ben toch in de laatste jaren geleerd, God© te danken voor het béziil van ons Oranjehuis en voor het fei,t„ dail de jaardagen oirtzér vorstelijke perso nen tooh altijd nog nation,aie feestda gen zijn. Wat ©en verschil met zoo menig land in ons werelddeel, waar over de storm der revolutie gegaan is, die door zijin woeste kracht .tronen, die vast schenen te staan, heeft omver geworpen! Het zijn wel feiten, die ons tot dankbaar nadenken magen stem men. Nu twijfelen we ©r 'geen oloigenblik aan, of iedere ecihte Zeeuw houdt van Oranje en wil de traditie van zijn roemrijk gewest getrouw blijven. Maar toch rijst de vraag: hoe kom1! het, dat wij hier in Zeeland niets h'ooren van een christelijke Oranje-vereeniging. In andere deelen van idns land werkén dez© vereem,gingen z,oo prachtig, en toomt ons christelijk volksdeel zijn liefde voioir én Zlijn aanhankelijkheid aan Oranje, door op waardige wijze de koninklijke jaardagen te herden ken, Oranje-avonden te orgamseeren enz. En in Zeeland vernemen wij daar van niets, terwijl onze historie ons toch zon nopen, om in dezien nummer één te gaan staan. Ik geloof, dat christelijk Zeeland zoo 'n beétje lijdt aan de (on)deugd. waar over Groen van Prmsberer in een opstel uit 1826 al klaagde, toen hij; schreef: „Het is voor ons land een eervolle bijzonderheid, dat de groot heid der Nederlanders dikwerf ook aan hun nakomelingschap onbekend is gebleven door hnn eigen schuld, j Alléén de Nederlanders hebben vaak de roemwaardigste daden, wanneer z'ij over zich Zelve spraken, verzwegen oï als niet-beteekeiiende kleinigheden ge I meld. Bij ©en nauwkeurige beoefening der historie van Nederland delft men nog telkens verborgene schatten op; j telkens ontdekt men nog waarlijk gfroo- te mannen, die te lang oinder dit mede- rig dekkleed hunner lofontwijkende bescheidenheid verscholen zijn ge- j weest." i De,Ze karaktertrek heeft Groen in ons volk niet ten onrechte opgemerkt. E|n wat voor onzie helden uit de his- toirie geldt, geld'l olofc eeniig'szins ons Oranjehuis. Wij denken er tot op vaindaag, toe nog, veel te weinig aan, Wait dit Huis voor ons volk geweest is, welk een taak een Willem van Oranje zich stelde en in Gods kracht door I En toen vroeg hij ons, deze vier ken- teekenen als toetssteen voor onszelven j te gebruiken. j Bewaakten wij de deur van ons hart tegen alle kwade gedachten, kwade be- geerten? Waren wij ook oprecht voor God en de menschen, steeds opwassende in genade Waren we gelukkig en tevreden ter plaatse, wiaar God .ons gesteld had, en met het werk, dat God voor: ons had j gekozen? En hoe sltoiid het met onze j woorden; zorgden we er voor in iedere kleine zaak, streng waarheidlievend te j zijn? ,En hoeden wij er ons ten allen j tijde voor, om geen onvriendelijke of driftige woorden over onze lippen te laten koimen? „Indien niet", zeide hij1, „hoe konden wij dan vernachten, in staat te zijn, .ons vooii' den Heere te ver heugen Ik heb nu geen tijd, oin méér van de preek op te ,schrijrven, maar ik gevoelde tze zeer goed; ze ging recht tot mijn (hart en deed mij gevoelen, dat het mijn eigen schuld wias, dat ik zoo zelden in een blijde gemoedsstemming was. 0, hoe ern stig bad ik, dat ik mij Wa.t meer mocht bekommeren over mijn eigen hart, dat ik oprecht mtocht zijn als de palmboom, tevreden als de mirteboioim en dat mijrn Werk, ontspanning, slaap. Werk, ontspanning en slaap, van elk acht uren per dag, doen wonderen voor de gezondheid. Duizenden genieten echter veel te weinig slaap en besteden te weinig tijd aan ontspanning zij verstoren het evenwicht der lichamelijke gezondheid door overmatig werk. Overwerking overlaadt bet bloed met afgewerkte stoffen en urinezuur. De nieren worden overspannen en verzwakt door hun eindeloozen strijd om een dusdanige hoeveelheid uit het bloei te filtreerein. Dientengevolge doen zich verschijnselen voor als rugpijn, urinekwalen, rheumati- sche pijnen, waterzuchtige zwellingen, dui zeligheid, hoofdpijn, een vermoeid gevoel enz. Foster's Rugpijn Nieren Pillen geven de noodige hulp, als de nieren verzwakt zijn. Gepaard gaande met een verstandige leef wijze vermijding van overwerking, laat naar bed gaan, zwaar verteerbare spij zen en alcohol; en door te zorgen voor de noodige ontspanning en slaap ver sterken Foster's Pillen de nieren en rege len zij de blaas. Zij doen de pijnlijke waarschuwingen van nierzwakte verdwij nen en voorkomen de ontwikkeling van rheumatiek, steen in de nieren en blaas, waterzucht, ischias, nier- en blaasontste king enz. Onthoud echter, dat als gij weder giei- zond zijt, gij moet trachten gezond te blijven zonder geneesmiddelen. Iedere echte doos Foster's Rugpijn Nie ren Pillen draagt de handteekening van James Foster. Te Goes verkrijgbaar bjjj de Paauw Co. en te Middelburg bij fa. C. Schulte Co. a f 1.75 per doos. (40) bèta lem 'zijn nazaten is volbracht. Dlalt is hu wel geen oipzéttelijke' misken ning, maar toch wel ©en ondankbare onachtzaamheid. En (het is verblijdend, dat oip de beid© méetings voor dé 'gieestelijlké belangen onzer militairen, die te Middelburg en Goes gehouden zijn, aan de beteekenis van Oranje voor ons volk terdege aandacht is g!é- schoinken. Neen, miskénning is hét bij de Over groot© meerderheid vain ons volk niet. Diat blijkt w'el 'bij s(om!mige 'tijden en oogenbliikken. Denk slechts aan een Koninklijk bezoek, wanneer dat ge bracht wordt, en. dat straks op 15 September oinze provincie weer té wachten staat. Denk ook aan de spon tane manifestatie op hét Malieveld in Den Haag in November 1918. En vergeet eveneens niet hét1 Koninklijk! bezoek aan de gebieden, waarnaar de bégéerigle blikken der Belgische an- nerxioinisten kort geleden uitzagen. Dat gevóél mjoet alleen w,at meer naar voren treden op onzie nationale feestdagen. Het moét ook verdiept worden door zoo' nu én dan in popu- laxren trant voorlichting té geven. Het staat ook voor ons volk geschreven Liooif den Heere, mijne znel, en ver geet geene van Zijne weldaden. De sO'Cliaal-démoeratien en commu nisten kénnen hun apenbare optoch ten, hun roo'de-vlaggen-vertp'on, hun 1 Mei-dagen enz. Ook wij moeten uit den dommel ontwaken, en toonem, dat wij er noig zijn, en dat de driekleur- niog onz© nationale vlag is. Toonem, dat wij de oudé nationale herinnerin gen niet wenschen te miskennen, en woorden steeds mochten zijn naar 's Hee ren wil. Een paar dagen later, toen we aan 't ontbijt zaten, 'kwam 'de kellner de kamer binnen met een brief. Mijnheel' William keek naair het postmerk. Alexandrite!" 'zeide hij; „wel ik ben blij; dat bij eindelijk 'heeft geschreven!" „Is (hij van mijti'heer Stanley, papa?" vffioeg Evelijn. „Ja", zeide hij', „dat denk ik wel; ik ken niemand ander», die waarschijnlijk in Alexandrië is 1" Hij opende den brief en doorliep hem haastig. Toen nam hij' de enveloppe op ten bezag ze nogmaals; daarna bekeek hij nog eens de eerste bladzijlden van (den brief en begon hem toen in jjjn geheel te Jezen. Evelijn en ik zaten hem 'gade te slaan. Ik beproefde met mijn ontbijt voort te gaan, maa'r ik had een gevoel alsof het voedsel mij dn de keel wilde blijven steken, want mijnheer William zag steeds meer ongeduldig en verstoord, naarmate hij voortging met lezen. Toen hij e'rmee 'klaar was, wierp Ihij den brief op de tafel, terwijl hlijj op boo- ,zen toion zeide„Hij1 jsi ©en nietswaardige schurk!" (Wordt rerrolgd.)

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1921 | | pagina 1