jËatercta^ Mei IN DEN KERKER. FEUILLETON. m ■M j^r^rrci'- Uitgave van saaml. Venn LUCTOR ET EMERGOf f* - gevestigd te Goes. Hoofdbureau te Goes: bANGE VORSTSTRAAT .70, (Telefoon No. 11). Bureau te Middelburg: IÏRMA F. P- DHUIJ - L. BURG. Drukkers gosterbaan Le Coiutre, Goes. ONZE NAAM. Wii zijn Antirevolutionair nu is van ouds onze naam, omdat wij ons ook op staatkundig gebied, stellen^ te«én de Revolutie. Onder Revolutie verstaan wij het staats rechtelijk en sociaal ^te'lsel, dat in de v nsche Revolutie zich belichaamd heeft. Hiermede snijden wij af de beschuldi- „in<- als zouden wij zijn tegen elke revo lutie Wij erkennen dat er oogenbhkken ,jjn dat de natuurlijke hoofden des volks kunnen geroepen worden om tegen eep eoddelooze tirannie, waarbij een volk om komt, zich schrap te zotten. Als zoodanig aanvaarden wij in haar goeden grond de revolutie, welke hier te lande in 1581 in de afzwering van Filips haar eindpunt vond- in 1689 Engeland zijn godsdienst vrijheid deed herwinnen; in 1776 Amerika den vertreder zijner burgerrechten den rip deed toekeeren; en in 1813 onze vaderen het Fransche juk deed afschud: dent - Een dergelijke revolutie is geen ver woestende, maar behoudende revolutie. Geen vernietiging, maar herstel van het volksorganisme. Geen onderstbovenkee- ring; maar vernieuwde bevestiging van den nationalen rechtstoestand. Geen afval van den Heilige, maar veeleer een tijde lijke terugkeer tot God. Wat wij wel bestrijden is iedere po ging om in en voor den mens-ch, eerst in'liem, dat wil zeggen: in zijn hoofd en hart, daarna om hem, dat is: in zijn huis en land, de gedaante der dingen algeheelijk te veranderen; een staat van zaken in het leven te willen roepen, die. vlak het tegendeel is van wat tot dus ver alle eeuwen geloofd en beleden is, en als gevolg daarvan ons volk te voeren op een weg, die zijn eindstation heeft- in zijn algeheele losmaking van onder het sonverein gezag en de rechts-auto-, riteit van den Almachtigen God. En nu was de Fransche Revolutie hier van de machtigste en brutaalste uiting. Vandaar dat wij haar als mikpunt kozen voor ons ^chot. Natuurlijk moet hier wel onderschei den worden tusschen het allesbeheer sende van deze blijvende idee deri Revolutie en de snel voorbijgaande uiting van die idee in deze n e ge heurtet nis der Fransche Revolutie, Als idee toch leidt de revolutie (omkee ring is het Hollandsch woord er voor) er toe om geheel het rad onzes levens om te keeren, alzoo dat boven komt wat beneden was, en beneden wat boven bad moeten blijven. God onder, de mensch boven. Waar het Woord gezag had, voor taan de Rede. Waar de Ordinantie heersch- te in huis en werkplaats, in school en} kerk, in staat en maatschappij, die ordi nantie weg te schuiven, naar onder, om) boven te brengen de geheel andere, ave- rechtsche verhoudingen en diep zondigo ordeningen. Zoo ook in de wereld vanf het denken geheel andere denkbeelden^ naar voren doet treden, zóó dat gehoorJ zamen om Gods wil voor zelf de wet stellen baan maakt. Dat is een revo-j lutie met pen en passer, die vrij wat zondiger is dan de revolutie met schavot en zwaard, welke er slechts noodwendig; uitvloeisel van is. Wat in 1789 aan het licht kwam, in de schanddaden van de Marats en Dant VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Prqs per 8 maanden £r. p. post £3,— Losse nummers £0,Qi tons, was in de studeercel der Descartes en Rousseau's gezaaid en gerijpt. De idee der revolutie was de moeder van de gebeurtenis der revolutie. Intusschen is het niet genoeg 3at wij weten tegen wat wij strijden, wij moe ten ook weten, en wij weten het, voor wat wij het zwaard hebben aangegord. En .dat duiden wij aan onder dien an deren naamChristel ij kjhistor i's ch. In den naam C h r i s t e 1 ij k school niet slechts een evangelische leus; maar de zeer bepaalde belijdenis: dat men dert ontredderden toestand, waarin Europa in de achttiende eeuw geraakt was, niet toe schreef aan een mislukking van de Chris telijke belijdenis, maar als een afwijking van het spoor, door die Christelijke be lijdenis getéekend. Wat de revolutie van 1789 beproefde en tot stand bracht, ter wegvaging van zoo menigen misstand en diep zondige wanverhouding, die schreide ten hemel, mogen wij de leiding Gods, die dezerf boozen geesel daartoe gebruikte, eeren. Maar dit verplicht ons niet om nu met de vrijzinnigen van alle gadding te gaan zingen van de „gezegende" Fransche re volutie. En evenzeer is het een fout van deze zelfde vrijzinnigen, wanneer zij loeren, dat het Christendom vóór 1789 heeft ge faald, en nu het hiumaniteitsbeginsel, het Humanisme leiding behoort te geven bij de volksopvoeding1, en tot Ware volksver betering en beschaving Voortaan b!et eeni- ge redmiddel zal zijn. Wij, die nu ai meer dan een eeuwi lang in de geschiedenis en in ons eigen leven de mislukking van de Humaniteitstheorie en den triomf van het Christelijke be ginsel op elk levensterrein hebben gezien, behoeven ons niet te vermoeien om den tegenstander met zooveel woorden van zijn ongelijk te overtuigen. Die 'revolutie heeft geen geestelijken zegen igebracht. Het modernisme is reeds lang een f at amorgan a gebleken. Het liberalisme heeft zijn plaats aan de spitse der volksbeweging in de goede richting reeds lang ingeruimd. Het ongeloof heeft in zoo menigen kring alle opbloeiend leven verstikt, en de Vrijheid gedood of in bandeloosheid doen ontaarden. Neen, voor het volk van Nederland is geen heeling mogelijk dan bij h'et Kruis van den Man van Smarte. En 't is dan ook dat geloof in den Christus, dat ons met allen, die dezen Christus als Koning eeren, onder den naam Christelijk ver- eenigt tegenover allen, die dwepen met het begrip Humaniteit. En H i s t O! r i s c h noemen wij ons, om dat onze toestanden niet naar willekeur door ons kunnen geschapen worden, maar het noodwendig product zijn van een verleden, wlaamaar wij terug willen, waar aan wij ons in ons huiselijk en nationale leven willen aanpals'sen, om daarin de eere te zoeken van Hem, wiens gangen door de geschiedenis het spoor hebben getrokken, waat langs alleen een volk veilig kan gaan naar Zijn Woord. Uit deze korte uiteenzetting zal duide lijk zijn, dat Christelijk-Histoirfsch! en Anti- Revolutionair hetzelfde beteekenen; het eerste drukt uit wat men beoogt en be lijdt; het ander wat men weerstaat en bestrijdt. Met Groen van Prinsterer vervVerpen wij dan ook deze „distinctie" (onderschei ding): ik ben niet Anti-Revolutionair, maar Chïistelijk-Historiscb. Wie het eene is, is ook 't ander. Een stelling, waaraan de groote Staats man tot aan zijn dood, 19 Mei 1876, steeds getrouw gebleven is. Nog in 1868, bij de tweede uitgave van zijn „Ongeloof en Revolutie" schreef hij„Mijne overtuiging, in de hoofdge dachte eener Chlristelijk-Historische of An ti-Revolutionaire wereldbeschouwing, is niet slechts dezelfde gebleven, maar ver sterkt". En„De Moderne Maatschappij1, met al haar uitnemendheden, in de dienstbaar heid der ongeloofs theorie geraakt zijnde, wordt telkens meer verleid tot stelsel matige verloochening van den levenden Goid." Zoo schrijft hij' in 1868. Thans, 53 jaren later, schrijven ivij 1921. Zou hij niet, leefde hiij nog, en zag hij de verwildering .waaraan Staat en Maatschappij ten prooi zijn, 'bescheiden de opmerking maken: heb ik 't u niet gezegd? En, Historisch man als hiij Was; met zijn leuze van „Daar staat geschreven" en „Er is geschied", zou. hij er aan toevoegengij hebt reeds vele prge ding;en gezien, gij' zult nog oneindig vreeselijfcer dingen zien dan deze. Want Ongeloof en hare dochter Revo- lutie vermoorden de zielen, ja geven al Wat zij hebben omgekeerd, aan verwoes ting en vernietiging p'rij's:. Arme Wereld, die zich stelde onder haar invloed. Welgelukzalig de oprechte Anti-Revo lutionair, die in den Naam en de Vreeze en de Mogendheid Gods haar weerstaat met dezelfde wapenen, waarmede hij en wie na hem kwamen wij noemen er slechts .een: dr. A. Kuyper, ten einde en ten bloede hebben gestreden. Anti-Revolutionairengedenkt uwe voiorgaijgeren en volgt hun geloof na! (Slot). schilder begreep da.t aldus een on inbare strijd tusschen Roomschen en daa o n 0n^a,an zou en kij vroeg le hebt er toch niets tegen, dat ik uit den bijbel heb voorgelezen? Volstrekt niet. i 4an za'l ik morgen nog een ge uite daaruit voorlezen? n is°e(i, riepen de anderen, dat zal °ns den tijd wat korten. to* begaven zij zich naar het ach- Jj rek en legden zich ter ruste. v°lgenden morgen bracht de ci- Lv„ i °ntbijt, bestaande uit droog rog met iten k°ud water- ZÜ gaven nu Sl)n ka-ar enkele stuivers, waarvoor Iederen koffie w®rd gekocht, en knu^'11 nu ?'in aandeel van brood te Pk en zonden ze beginnen onslnba 611 k drinken, toen de schilder Pond en jeide: te Sf1 mÜ vrienden een enkel woord nacht en' ,.'i°d heeft ons gedurende den den hewaard. En nu staat het Schenl-t u?- en w«er voor ons. Dit alled niot°ns en beboeren wij Hem jll dankenStilzwijgend ontbloot- t.n 6' hoofd en onze vriend zond eöi kort en eenvoqdig maar tevens ge past en krachtig gebed op tot den Gever aller gaven. Jij moet vandaag onze dominee maar zijn, zeide een van de gevangenen glimV lachend. Jij bidt net als een dominee. Wel ja, riepen de anderen, laat ons na het ontbijt maar een beetje kerk houden. Enkeleai lachten om dit voorstel en wilden liever wat dobbelen en kaartspe len. De mee sten evénwel verzochten den schilder te willen preeken. Na het ontbijt gingên een vijftal in een hoek van het vertrek zitten om met kaartspel zich te vermaken. De anderen gingen om den schilder heenzitten en luisterden naar wat hij voorlas. Hij koos de eerste verzen uit het vijfde hoofdstuk van Pauliis' brief aan de Romeinen. 1. Wij dan, .gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onzen Heere Jezus Christus; 2. door welken wij ook de toeleiding1 hebben door 'hiet geloof tot deze genade in welke wij staan, en roemen in de hope der heerlijkheid Gods. 3. En niet alleenlijk, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende dat de verdrukking lijdzaamheid werkt. 4. en de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop. 5. en de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, die ons is gegeven. 6. Want Christus, als wij nog krachte loos waren, is te zijner tijd voor de god- Baltste# 4 Korte Berichten. Ex-keizer Karei van Hongarije heeft aan den federalen raad kennis gegeven van zijn verlangen om .tot in den loop van Augustus in Zwitserland te blijven. De raad heeft dit verzoek aan den ex- keizer toegestaan, nadat hij de verzeke ring 'had gegeven, dat hij zich persoon lijk én allen, die bij hem zijn, zich van elke politieke activiteit gedurende het verblijf in Zwitserland zullen onthouden. De ni.euwe Duitsche regeering heeft reeds voorbereidende stappen doen ne men voor de levering van 30.000 houten huizen, ten behoeve van het verwoeste gebied in Noord-Frankrijk. De Duitsche minister voor levens middelenvoorziening Hermes heeft ver klaard, dat de levensmiddelentoestand in Duitschland verbetert. Er is thans weer sprake van een nieuwe entente-conferentie, die ditmaal 111 A-.-u- ■."I'll! 1 I'JU Hl J U m i! cleloozen gestorven. 7. Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven; 8. Maar God bevestigt Zijne liefde je gens ons, dat Christus voor ons gestor ven is als wij nog zondaars waren. (Rom. 8:32. Joh. 3:16). 9. Veel meer dan, zijnde nu gerecht vaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toom. 10. Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns1. Zoons, veel meer zullen wijf, ver zoend zijnde behouden worden door Zijn leven 11. en niet alleenlijk dit, maar wij roe men ook in God door onzen Heere Jezus Christus, door welken wij nu de ver zoening gekregen hebben. Hierna vereenigde hij zich met hen in het gebed. Het scheen dat de kaartspe lers niets bemerkt hadden van deze plech tigheid, want de smeekende stem van den schilder werd overstemd door getier en gevloek der dobbelaars. Niettemin had de schilder ook voor hen, opdat hunne oogen mochten geopend worden, opdat zij zich mochten bekee- ren tot den levenden Heiland. Hoor je dat? riep een der spelers eens klaps uit. Die kerel bidt voor ons! Nu, dat is altijd beter dan ons te ver vloeken, merkte een ander op. Na het gebed haalde de schilder een te Boulogne zou gehouden worden. Bri- and heeft inmiddels aan Llovd George meegedeeld, dat eerst omtrent de Oppter- Silezische kwestie, die van Fransche zij de als een louter technische beschouwd wordt, overeenstemming moet zijn ver kregen, alvorens hij aan deze nieuwe conferentie deelneemt. Het broodrantsoen te St.-Petersburg is opnieuw ingekort. Dezen zomer zullen alle Zaterdagen vrije dagen zijn voor de genen, die op dien dag hun groenten- tuin willen verzorgen, teneinde in het gebrek van brood tegemoet te komen door groenteteelt. In het gebouw van de rechtbank te Erfurt trachtte een echtpaar, dat zich wegens het plegen van verschillende mis daden had te verantwoorden, te vluch ten. Een vrouwelijke gevangenbewaarder snelde toe en schoot de beide vluchte lingen dood, na ze herhaaldelijk te ver geefs te hebben gelast, te blijven staan. De statistieken toonen aan, dat op het oogenblik Solingen de duurste stad van Duitschland is. In een advertentie van de Lokal Anzeiger 'wordt een zakdoek van de ge wezen keizerin te ikoop aangeboden. Generaal von Kluck vierde gister zijn 75sten verjaardag. Tijdens den oor- loig had de bijna 70-jarige generaal de leiding van het eerste Duitsche leger corps, dat aan den uitersten rechter vleugel in België en 'Noord-Frankrijk streed. In Maart 1915 werd hij gewond en moest hij de leiding aan een ander overgeven. In October 1916 nam hij ont slag uit den dienst. BHiiïanlajid. De aanvaring van d© Hydr a Uit het officieel onderzoek is ge bleken, dat de aanvaring van den mijinenlegger „Hydra" een igevolg rs geweest van het onjuist oordeel van den '2de-officier aan boord van Hr. Ms. ,,Z 3", die dn tegenwoordigheid van den commandant de manoeuvre commandeerde-, omtrent de .positie van Hr. Ms. „Hydra" in den donkeren nacht. Het schip zal le Hellevoetsluis op: 's Rijks werf iweder .yooir dein dienst .gereed wordeb gemaakt. Het dr a a d 1 o,o z e stjaifioïi te Vli s s in|gen is tijdens de oefe ningen gesloten geweest. Geen 'ministeriëele crisiis. Naar „Het Gentrum" verneemt, zijn alle geruchten over een iaftreden, met alleen wat heit Kabinet in zijin geheel, mlaai' zelfs w!at den minister van fi nanciën betreft, van^elken redelijken giromd ontbloot. Naair de oplossing; der ontstane 'moeilijkheden zal, 'gelijk' uit goed ingelichte kringen verluidt, Worden tweede hoekje uit den zak en verzochll zijn hoorders nu ook een psalm te willen zingen, tot lof van God. Hij gaf op uij Psalm 65 de twee eerste verzen. De schilder zette met luide stem ia en de anderen volgden, zelfs de kaart spelers voegden zich bij de zingenden en misschien voor 't eerst rezen binnen deze kerkermuren de lieflijke tonen van Psalm 65. Nu was het verboden in de gevangenis te zingen. En de cipier kwanj dan ook aangekropen om te zien wat er gaande was en 't zingen te verbieden. Toen hij evenwel in ernstige houding' deze mannen zag zingen, voegde hij zich bij de zangers en zette zich tegenover den schilder, om naar'diens woorden te luisteren. Deze hield een aangrijpende toe spraak over dit 5e hoofdstuk uit Ro meinen, zoo pakkend, dat de kaarten dien dag niet meer gezien werden en allen zichtbaar onder den indruk waren. Na het middagmaal las hij weer een gedeelte voorden op verzoek van de me degevangenen trachtte hij verschillende vragen omtrent moeilijke Schriftuurplaat sen 'te beantwoorden. Tegen den avond trad de cipier bin nen en zeide, dat zijn dag óm was en hij kwam om hem in vrijheid te stellen; maar eer gij heengaat, voegde hij er aan toe, moet ge mij beloven mij spoedig aan mijn huis te komen bezoeken. De schilder beloofde en ging huis waarts na hartelijk afscheid te hebben genomen van cipier en medegevangenen. Prijs der Advertentiëni 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 ces; Bij abonnement belangrijke korting. Bewijsnummers 5 cent. igpstreefd doer de indiening, van een nieuw art. 7 van het ontwerp tot regielihg der grondbelasting, waardoor e enigermate wojrdt tegemoet gekomen aan de- bezwaren, in de Tweede Ka mer te beïde gebracht. Die Loods dienst op de Schelde. In de Memorie van Antwoord be treffende de suppletoiire Marine-be groeting geeft de mniister van marine ai. een uitvoerige uiteenzetting van de verhoudingen op het oogenblik tusschen het Nederlandsqhe en Bel gische loodswezen. De minister erkent ten volle de ver plichtingen, -ervoor te- waken, dat de Ned-erlandsche loodsdienst aan alle eiscbein voldoet, welke ,aan èen deug- delijken loodsdienst mogen wo(rden ge steld. Iets alnders evenwel is, noodelooze kosten ta braken, alleen ter wille van de clolnournentie. Wanneer België daar in voorgaat, 'mieent de Nederliandsohe regleerilng geen reden te hebben, daar in te voïglen. De Minister is voornemens den voo-ïmiaMgiet risscherijkruiseT „Dolfijn" voor den loodsdienst in de Wielingen aan te iwij'zien. jHijl 'behoudt zich zoo mpiodig anderei 'maatregelen voör. Een sdheepjs werf stoipngez et. De geheel nieuwe 'met drie beton- helliinlgem uitgeruste scheepswerf van de N.V. Scheepswerf v.h. Wed. A. valn Duyvendijk te Papendreoht, is geheel stopgezet. De vier do-or de N.V. Valn Driiel s Stoomvaart- en Transport- Onderneming bestelde groote stootai- sciheipgn, waarvan één van 6000 ton, zullen dus niet voltooid worden. Het is w>el te betreure'n, dat de verhouding va|n de productiekosten van nieuwe tot dein verkoopprijs van gereed zijnde schepen van dien aard is, dat het voiordeeM'gst is, in aanbouw zijnde schepien niet ,af te houwen. Op de -oude werf van de N.V. Scheepswerf v.h. Wed VaW Duyvendijk worden de in aanbouw .zijnde zeeschepen afge bouwd, terwijl mlein zich tevens we derom! jin het 'bij'zonder gaat toeleggen -op het hellingen en rep'ajreeren van rivierschepen. D-e wijziging de-r Invaliditeitswet. Het wetsontwerp! tot ivij-ziiging der Ihvalidideiiswtet, beo-ogende om bij' vrijkie van noodwetje het 'maximum be drag valn het lotoh, waarvoor premie verschuldigd zlal zijn te brengen van f 2000 op f3000, is'-van den Raad van State terug e'n zal eerlang bij' de Tweede Kalmier worden ingediend. Volop d-e toonen hoven de f2000 zlal voorlooplig, totdat d-e- 1-oonklassen en d-e premiebedragen 'zullen zijn her zien, de- maximum-premie van f0.60 pier week' mlo-ete'ni 'worden betaald. Eehei 'meer uitgebreide herziening van de Invalidideitswet, waarin o'.m. de bed-oelde wijziging in de loonklas- sem en plre'miiën' is vervat, zlopWede om1 be-rzientinjg der staatsMjdïage is in verg-evorderden staat 'van voorberei- l ding, en ziaü vermoedelijk pirmcnkort l naar den Raiad van State kunnen wO'r- den verzonden. l - Hoezeer waren zijn vrouw en kinderen i verrast, toen hij nog bij helder daglicht j terugkeerde. j Als gij eens wist, zeide de schilder, hoe goed ik het gehad heb en hoe nabij' del Heere mij geweest is, gij zoudt met. mij zeker wel e-e-ns zulk een Zondag willen doorbrengen in de gevangenis. Een jaar later stond onze schilder op zekeren dag voor een winkelraam te kij ken naar prachtige teekeningen, die daar te koop hingen. Iemand tikte hem op den schouder. De schilder zag om, maar herkende den man niet. Ik ben, begon de onbekende, een van de kaartspelers, met wje gij in de ge* vangenis verkeerd hebt, en voor wie gij gebeden hebt. Welnu, ik kan u zeggeij, dat God u gebruikt heeft om mij tot een ander mensch te maken. Vroeger ver dronk en verdobbelde ik mijn verdien sten en het gevolg was dat mijn winkel leeg liep en mijn zaak hoe langer ho© minder werd. Maar nu gaat zij boven bidden enden ken. Nu ik den Heere heb leeren ken nen, vloek ik niet meer maar bid, dobbel ik niet meer, maar werk en de zegen Gods rust op. Hoe blijde en dankbaar deze schilder was behoeft niet gezegd. Hij ervoer op dezen dag dat Gods Woord nimmer ledig wederkeert en dat Hij zegent hem die zaait aan alle wateren. (Friesch Dagblad).

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1921 | | pagina 1