BATO leunse US met TUINTJE Reclames. ipige ^Aankondiging. IG«AROEN,'au'! oopig^ Bericht. Notaris ITTMANN, LEUNSE,Ï4 ie hand te koop: p een goede Tilbury,^ in Handknecht tersknecht of Leerlin# *t*) j Wester-Sche^' aW |-3STfe JU Is I giü lo Woensdag SO Maart 35r Jaargang RIJWIELEN It, hoek Markt, Middel^. I "deerd zuiVe,e dsche Reuzei cent per pond, eks HALF WE| JlieSs worden werk» f de onder BI "itlj.JJ Groote Boomgaard, j| fleine Boomgaard, aldaar «boomgaard ia Veerhoek fe annonceeren. Notaris VAN DISSEL irkoop van den touwers Inspan «eer JASPER DE KAM ipelle, op j ig 29 April 1921. 77 iNOERDAG 20 Biggen, he Stamboekzeugen, eeren aan stal ./{ju OSTÉ, Middelburg, it, hoek Markt, Middelburg/ ►gde Scharren en re Zoutevisch. ige. Spoedig te aanvaar- phtingen te bekomen bj SEN te Kapelle. TE KOOP: cenhouten Kabinet, iu |taat, zes Zeeuwsche aa.a de leg, en Broei- barnevelders) zuiver ras. SIGHEM, Westkapell» 1 o p Een zeer mooie ei I, oud IV» jaar, reu. ragen met franco brieveu ters A B aan het Bureau jlad te Goes. LTO KLINGEBEIL, neweele 82, Middelburg. s ziekte terstend of met Meid of aankomende toodigd, bij S.v.d. med. ïnw^k, Domburg. o lei gevraagd s 200 K.G. blauwe eimeirs (Pooiers) I® Jb GELDOF, Driewegen, rke. gd voor direot JAGER, Ierseke. sen HandknocW bij J. DEKKER, bel3 fldelburg. jj'ö! "br^SIÏTÏÏlIsSE,1 i Middelburg. tot nadere aankoudigi»? lens- 25 9.60 11-20, na»1' 2li 'to 10.40 12- nam' 33* .11 !n oil 5.35 10 3o, n.m- 6.05 12—, n m- 000 Hó.50 nam- 2.30 9 nam' n half uur na |veer een ban ■eg Uitgave van a vraml Venn. LUCTOR ET EMERGO, de Naami. g&vegligd te Goes. Hoofdbureau te Goes: laNGE VORSTSTRAAT 70, (Telefoon No. 11). Bureau te Middelburg: FIIlMA F. P. DHUIJ L. BURG. Drukkers Qosterbaan Le Cointre, Goes. VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Prijs per 3 maanden £r. p. post f3, Losse nummersf0,05 Prijs der Advert entiën: 14 regels f 1.20, elke regel meer 30 cent. Bij abonnement belangrijke korting. Bewijsnummers 5 cent. VROUWENKIESRECHT. Wh' moeten hebben algemeen stemrecht, iarom ook vrouwenstemrecht. Zoo redeneerde al wie uit het beginsel der ^Hefateemeen stemrecht is voortgeko men uit een beginsel, dat aan alle par uien da' vrijzinnigheid gemeen is. Dat hUnsd heeft reeds van den beginne ten onzent de kiesrechtwetgeving bebeerscht. Het verschil tusschen de onderscheidene fractiën der vrijzinnige groepen is in dit opzicht nooit anders dan gradueel geweest. ■\l®emeen stemrecht was aller einddoel; alleen maar de reis er heen ging bij etap pe hjj golvingen of terrassen. Zoo begon Ln ten onzent met 100.000 kiezers in '48- ging door tot 300.000 in '87; en weer' later tot 600.000 in '96; en zoo naderde men al opschuivende piano aan, maar dan toch met vaste schreden, de volle belichaming van bet beginsel, dat door allen wordt beleden. De anti-rev. partij heeft zich, en te recht, altijd tegen algemeen stemrecht ver klaard. Natuurlijk ook om den bewteeg1- grond van een deel der vrijzinnigen, als 'zou het algemeen stemrecht een aangebo ren, een inklevend recht zijn om aan de samenstelling van de Volksvertegenwoordi ging deel te nemen. Doch dit was 't hoofdbezwaar niet. Een ander, veel gewichtiger bezwaar is de revolutionaire opvatting van het be grip volk, die zich in de vrijzinnige denk beelden heeft vastgezet. Want het is niet het volk, maar de massa, de ongeorganiseerde menigte, de onsamenhangende hoop van zooveel mil joen kiezers, of zooveel duizend kiezers, die voor de uitoefening van dat kiesrecht gesteld wordt. Reeds Napoleon I noemde alle ziel die Fransch sprak te zamen het Fransche volk. Bij die opvatting wordt het volk een hoop zielen op een stuk gronds, men- schen, los van elkander gesteld, zonder eenig organisch verband. Dat is de opvatting, die met name prof. Fabius in De Rotterdammer dreef, voorloopig ook zijn bezwaar tegen Even redige Vertegenwoordiging te doen hóoren, „Voer evenredige vertegenwoordiging in. De massa over het heele land splitst zich dan naar partijen, en de partijen krijgen in de Vertegenwoordiging naar evenredig heid precies zooveel stemmen als zij, op het .oogenblik van de stemming pjthans, hebben in de massa. Ja, men beijvert zich voortdurend om steeds meer waarborg te hebben, dat de cijfers in de Kamer en die in die massa naar evenredigheid geheel op elkaar sluiten. Naar het oogenblik van de stemming althans. Die massa nu is naar revolutionaire opvatting het volk. Naar districten gesplitst of in leger scharen onder aanvoering van meer of «under demagogische partijhoofden. Wie het woord weet te spreken, dat de Massa het meeste pakt, wie de rijkste 'olotten durft geven, heeft, goede kans. dat zijn legertros het sterkst aanzwelt. Het komt er maar op aan den term, te leus, te vinden, die die massa va» -oord naar Zuid in beweging brengt. Lukt dit, dan is weinig tegen dien woes- j, s^00m bestand. in den uitslag heeft dan bet volk Besproken. Hooger autoriteit is er voorts niet." m ,e antirevolutionaire partij heeft zich j. bezwaar steeds vereenigd, wat gewraakte individualistische stemrecht ïw <^oc'1 n*e' waar 't de Evenredige vertegenwoordiging^ gold. W beeft zij zich ook bij de eind- Wi 3jln^.•«J1' zak'e Rsl Kiesrecht neerge- riite' j kjj 5*® Grondwetsherziening OnóJ^- definitieve regeling zoo van "eerin i van Kiesrecht; en de xe- fjt l °°k haar voor de keus stelde n of gieen van beide te aanvaarden. Zoo !i_de ^gelijkheid tot invoering Van LUI IIIVUÖIUI fete&ri0cbidus o°k Vrouwen beul s™oon vvij principieel tegen baato-aopï tegetl dit laatste waren ge- °ok vn" iqótfpen S^worden, en trekken nu volkshplflrm 1wanJ?'eer zij altlians het ware Wen in Na Christen vrou- t® Stamn hunne mannen op naken beneinde mogelijk te 'Vr o u de Algemeen Mannen- uit a Pbemrecht mettertijd weer A~partij is minderheid, die in de Kamers heel °Bze 'trartii"3. kunne verdwijnen', kleine ls ,nu..nop slechts een zeer u,:,u san beginselen tot werkelijk- saDlon»aan en?®- ^iet anders dan door rij op''aPn andere partijgroepen zal sedert iar™ Uj ^ts van het door haar Maar Ug L^J^^higde kunnen verkrijgen. s^Üd verli!!?0'0.. S. van el.ken stembus- is kan V nimmer uit 't oogwat - *an komen. Nu is zij nog minder heid, doch zij kan meerderheid worden. Let wel zij kan, zij 't ook slechts in een zeer verre toekomst. En dan zal het op haar weg liggen de wetgeving, ook ip zake het 'kiesrecht, te vervormen naar antirevolutionair model. Want in den grond moet ook hier de beslissing opkomen uit; het inzicht dei' natie in de verhouding tusschen Overheid en Volk. Wie .deze twee, hetzij naar de leer der Völkssouvereiinitei't, hetzij naar het beginsel der Staats-souvereiniteit, beide saam als eenheid opvat, kan ten slotte niet anders dan bij het algemeen stem recht .uitkomen. Wie daarentegen belijdt, dat de Overheid haar gezag van God en niet van het Volk ontvangt, en op dien grond de twee heid van Volk en Overheid handhaaft, diens kiesrecht moet wiel zijn wortel be zitten in den zedelijke» plicht van verweer van de rechten en belangen van het Volk bij -en desnoods tegen de Overheid. Landdag Chr. Nat. Werkmansbond. Ons rest nog mededeeling te doen van het door de hieeren B. C. Sliggers te Kloe- tinge en ds. J. H. Bxhnink te 's Heerenhoek op den j.l. Maandag te Middelburg gehou den landdag gesproken. Die eerste spreker refereerde over „het Christelijk Huisge zin". Is- er reden vooraldus Spa-., om in dezieij tijd |bog te spreken over bet ideale, het Christelijke huisgezin? Men vindt het ge woonlijk al mooi genoeg als men een knap stuk brood verdient en z'n kinderen met eere beeft grootgebracht, opdat ze met Inist all te veel moeite den strijd om Ihet bestaan behoeven te voeren. Gelukkig zijn er evenwel in Chr. krin gen ook nog veten die met warme be langstelling de ontwikkeling van het ge zinsleven volgen en de beteekenis van het Huisgezin voor Kerk en Maatschappij be seffen. Hoe meer de staat ingrijpt in bet par ticuliere leven, des te dringender de eisch dm .als uitgangspunt voor die overheids zorg de majesteit van het gezin te nemen. Spreker ging allereerst den oorsprong van het gezin na. God schiep den memsch naar 'Zijn beeld en gelijkenis, aanstonds in geslacht onderscheiden. Maar de ver houding van dit eerste menschenpaar was een waarborg voor, een bewijs van de eenheid va:n het miensèhelijk geslacht. Wat niet wegneemt, dat man en vrouw elk ©en eigen natuur, een eigen karakter en ©an eigen bestemming hebben. Spreker schetste vervolgens de taak wielfce den man en de vrouw reeds aan stonds werd oipgedr&gien, en den toestand gelijk die weid na den zondeval. Hoe Adam ©n Eva ook al.s man en vrouw, als vader en moeder met hun eigen lot zoowel als met het lot van heel het men- schielijk geslacht hebben gespeeld. Daarna .werd hartelijk de ontwikkeling van bet huisgezin onder de oude volkeren ■en voornamelijk ook onder Israël nage gaan, terwijl er nadruk op gelegd werd, dat juist het monogamisch huwelijk heeft bewerkstelligd, dat het ontaarde huwelijk weer tot zijn oorspronfcelijken adel werd teruggebracht. Met voorbeelden illustreer©nde schetste spreker de gezinsverhoudingen onder Jo den, Grieken, Romeinen, Tartaren, Chi- neezien, enz. en liet hij uitkomen, hoe in de heidensche landen het Evangelie het Chr. huisgezin geschapen heeft, de vrouw uit haar vernedering oprichtende en haar de plaats naast den man hergevende. Ook de Hervorming heeft in dit opzicht zuiverend gewerkt. Niettemin hebben door alle .tijden heen verschillende gevaren het huisgezin be dreigd Gedwongen coelibaat, vrouwenver- achting, prostitutie, geslachtsziekten, oor logsverwildering, het revolutionaire begin sel, het zijn allemaal gevaren, die het gezin ook nu nog wel bedreigen. En niet alleen in de groote steden, maar ook op het platteland. Men zou raar op kijken als men bijv. eens een statistiek onder de oogen kreieg aangevende het aan tal gevallen van overhaaste huwelijken in ons gewest. Dat ieder ©erst in eigen kring naar verbetering sfneve. Naar Chr. beginsel. Het vrije huwelijk, de vrije liefde, de emanci- pathie der vrouw en de socialisieering der maatschappij, ze rekenen niet met de ge zonde, noch met de zieke maatschappij; men vergeet dat de natuur der men sc hen in .de eerste plaats de sta-in-den-weg is en veranderd moet worden. Als we voor het Chr. huisgezin strijden, dan gaan wij vooral ook uit van het onderscheid van man ien vrouw. Uitvoerig beschreef spreker de lichame lijke en geestelijke verschillen .tusschen man ien vrouw. Alles wijst er op, niet dat de vrouw armer zou zijn begiftigd dan de man, integendeel, maar dat voor de vrouw een geheele andere taak is weg gelegd dan voor den man. Er is tweeër- lei leven, dat een publiek karakter draagt. De tweeërlei gaven blijken samen te vallen met bet sbortverschil tusschen man en vrouw. Het is niet goed, dat de memsch alleen zij. Elk van beide is als man of vrouw incompleet. De man vindt in de vrouw zijn aanvulling en omgekeerd de vrouw in den man. Voorts Werd gesproken over vaderlijk gezag, huiselijke tucht en de opvoeding in het gezin. Slappe tucht en verwanrloozing der op voeding in bet gezin werden ten zeerste gewraakt. De verwantschap tusschen de gezins leden gaat vooraf aan de hreedere ver houdingen in ie Maatschappij. Men moet het kind laten voelen, dat in die onder linge verhouding de aanvang ligt. even goed van des levens verantwoordelijkheid als van .des levens vreugd. Eerst dan krijgen wij verbetering van maatschappe lijke toestanden. De strijd tegen de maatschappij richt zich niet zoozeer tegen "de misstanden als wel tegen -Ie grondslagen waarop ze rust. Men wil alles en allen gelijk ma ken, ook man en vrouw. Doch een maat schappij kan niet anders dan veelvormig zijn. In de verschillende gaven en krach ten en verhoudingen, die onder de gezins leden verdeeld zijn, liggen de beginselen opgesloten van het ingewikkeld samen, stel der maatschappij. De mistigste gevaren bedreigen het ge zin van den kant der nieuwere theorieën over huwelijk en familieleven. Maar trots al die aanvallen blijft het gezin. Ook wil men lalles socialiseeren, al gaan de meis jes naai' fabriek en kantoor, wat velen als ©en verdienste moot worden aange rekend; ook al nijpt de idienstbodenkwestie en al steekt het zondig feminisme den kop op, het gezin blijft. Voor vele meisjes zijn de huweJijkskansien onzeker gewor den, doch ©en heel groot percentage vindt toch z'ln bestemming in het gezin. Al verandert het gezin nog zoo, en al is het patriarchale karakter al sinds lang zoek, het gezin blijft. Spreker blesloot met ©en opwekking om het ideale, het Chr. gezin naar vermogen te bevorderen. Het is het opvoedingsinsti tuut bij' uitnemendheid, het vormt een vruchtbaren bodem voor bet Evangelie woord. Spr. eindigde met de treffende woorden van Gezang 2075 Welzalig 't huis, dat rijk met vreugd gezegend, U niet vergeet, Daarna sprak ds. J. H. Buinink over Arbeider szielelevea' Nadat van de gelegenheid tot „vragen stellen" door een tweetal heeren wias ge bruik gemaakt, van wie een een lans brak voor het vrouwenkiesrecht als voor een voor het kerkelijk leven veel be lovende zaak, verkreeg ds. J. II. Bui nink van 's-Heereühoek het woord. Z.Eerw. sprak over „Ai'beiderszielele- ven", naar aanleiding van-het bekende werk van den Duitschen sodcaal-demoj- craat Levenstein, getiteld „Arbeit erf rage". Een jaar of tien geleden zag dit boek het licht. Het bevat de uitkomst van een door Levenstein ingestelde enquête onder enkele duizenden arbeiders; een onderzoek naar de sociale omstandighe den, in don ruimsten zin, van den Duit schen arbeider. Ds. Buinink besprak oip; waarlijk tref fende wijze enkele der ingekomen ant woorden en vergeleek met den toestand in Diuitschland ook het arbeidersleven in Onze provincie. En dan xs het merkwaar dig hoe ook biier op gelijke yragen ge lijke antwoorden komen. Er waren er, die hun leven als een vloek beschouw den anderen, die slechts zeer spaarzame- lijk met arbeidsvreugde bedeeld waren, maar gelukkig wiare-n er ook nog, die in Christus gelukkig waren en op grond hiervan ook de vreugde kenden van hun vaak nederigen arbeid. Spr. constateerde met nadruk, dat het in de arbeidersbeweging heusch niet en kel gaat om een piaar gulden meer loon, maar dat 't in den diepsten grond der zaak moet gaan om de zedelijke ver heffing en ihjet geestelijk heil van den ar beidersstand. Daar mogen vooral zij w'el eens aan denken, die het voorrecht hebben in ons gewest den landbouw te beoefenen, da gelijks in Gods vrije natuur njogen ar beiden, afwisselend werk mogen verrich ten en onder velerlei gunstige levens omstandigheden mogen verkeeren. Als het gaat om maatregelen ter ver betering, van sociale toestanden, dan moe ten wij ook eens denken aan onze mode broeders, die in het geestdoodende fa brieksleven dreigen ten onder te gaan of in de ingewanden der aarde een hard arbeidersbestaan hebben en zelden ge nieten kunnen van het vriendelijk zon licht. liet zieleleven van den arbeider nu moet in de allereerste plaats hervormd worden, opdat de arbeid niet als een vloek, maar als een zegen, een voorrecht gevoeld wordt. Hier heeft de Kerk een gewichtige taak. Spr. is afkeerig van sociale preeken, maar zou toch wenschten, dat de Kerk zich wat meer inliet met de sociale toestanden. Die taak werd treffend als volgt aan geduid Boer en arbeider komen ter kerk om de prediking van Gods Woord te hooren. Maar het gesprokene gaat langs hen hoen, want de boer "kijkt boos naar z'n arbei der en deze denkt met wrevel aan z'n baas. Ziedaar steenen op den akker, wel ke verhinderen, dat het zaad opkomt. Als men met wrok in het hart ter kerk komt, zal de Evangelieprediking geen doel kun nen treffen, geen geopende harten vin den. Wat ligt nu meer voor de hand dan dat de prediker zich ook eens af vraagt of hij dien steenach'tigen bolem kan zuiveren, of hij' ook iets vermag om een zuiverder sociale sfeer te scheppen. Het sociale staat in zoo nauw verband met het geestelijke en waarom zou men nu aan het eerste geen aandacht schenken. Jammer, dat spreker zich wegens den beperkten tijd zoozeer 'bekorten moest in z'n referaat. Hoe gaarne had men nog wat meer gehoord naar aanleiding van het belangwekkende werk van Le venstein en hoe gaarne hlad men nog wat langer stilgestaan bij al de vraag stukken, die het aanroert en die ook in het arbeidersleven ten plattelande een gjrooten rol spelen. Na dit bekorte referaat volgde een zeel' aangename en leerzame gedachtenwiss'e- ling. Ds. Buinink had daarbij gelegenheid een warm en inslaand pCeidooi voor de geheel onthouding te houden. Een arbei der uit Schouwen-Duiveland kwam met onthullingen, die een eigenaardig lichlt werpen op de mentaliteit van sommige boeren in dat p'rovinciedeel. Als een ar beider het waagt zich te organiseeren, dan krijgt hij in vele gevallen „gedaan" en iemand, die voior een gezonde. Chris telijke organisatie ijVert, wordt „Christen- bolsjewiek" gescholden. Ds. Buinink be treurde het, dat de vakbeweging nog zoo misverstaan wordt, doc'h moest toegeven, dat men op de Bevelanden sinds lang niet meer zóó achterlijk is'. Hier begint man meel" en meer in te zien, dat de belangen der arbeiders en der werkgevers' veelal samengaan en dat de laatsten be lang hebben bij een welvarenden en ar beidsvreugde kermenden arbeidersstand. Nadat de voorzitter den eersten refe rent dank gezegd had voor zijn arbeid, ging de heer Sliggers voor in dankgebed. D» toestand. Het arme Duitschland kan maar niet tot rust komen. Verleden jaar woelde 'tin het Westelijke industriegebied, thans Istormt het in het Saksische. Het zijn vooral Russische „vrijheidsapostelen" dxe de menigte tot oproer aanzetten. Hoelz, de revolutionaire moord- en brandstichter, uit Tsjecho-Slowakije; schijnt zijn sinister werk thans ook in Duitschland te ver richten met groote vastberadenheid. Villa's en spoorwegbruggen, kerken en fabrie ken, niets ontziet hij. Het moet al de lucht in. En inmiddels wordt ook Berlijn be dreigd en stookt de communist in het oosten. Aan alle kanten is gevaar. En de stop gezette mijnen vermeerderen dat, want daar schuilt het dynamiet dat dit alles moet opblazen; en het bergt wapens en munitie tot bestoking' en plundering van arme ingezetenen. In Opper-Silezië luwt de haat een wei nig doch de thans ingetreden stilte kon van Poolsche zijde wel eens door een storm gevolgd worden. En inmiddels .zwijgen of verdwijnen de helden, die eenmaal de trots der Düit- schers uitmaakten. Waar is de Stem, de Von Schil], de Koiner, die den Duitschen volksgeest komt wakker roepen; of is deze door de revo'lutiiezangen van zoo vele jaren reeds zoodanig bedwelmd en door het geleden leed zoodanig verbijs terd dat er geen ontwaken of opstaan meer mogelijk is? Dat van Europa. Slechte spijsvertering -en de onaangename gevolgen als brekin gen, hoofdpijn, gemelijkheid, verstopping, geelzucht, hartwater tenz. verdwijnen door het gebruik van Foster's Maagpillen. Prijs f0.65 per flacon, alom verkrijgbaar. (6) En nu Azië. Daar trekt in de eerste plaats de aan dacht het succes door de Grieksche troe pen op de Turken in Klein-A.z;ië behaald. Den belangrijken spoorwegdriesprong al daar met den onmogelijk te onthouden! naam Afioen-Krahissar hebben de Grie ken bezet, zoodat de weg naar Smyrna open ligt. Italië ziet met wangunst deze succes sen van zijn mededinger naar de macht ter zee' aan, volgens sommigen steunt bij zelfs de oproerige Kemalisten met munitie. 1 Intusschcn hebben de behaalde voor de el en in Klein-Azië de Grieken in 't eigen land wel een weinig tot elkander ge bracht. Konsitantino's en Venizielos' aan hangers beiden juichen in de zegepraal hunner dapperen. Maar als de kansen nu eens ketenen? Zal de Sovjet-republiek Rusland slagen in haar pogen tot aanknooping van han delsbetrekkingen? Zij is al sedert lang aan het onderhandelen met Engeland, doch inmiddels tracht zij Amerika te lij men, niet rechtstreeks, de slimmerd! maar langis een omweg. Zij heeft namelijk haar - vertegenwoordiger te Peking (China) opge dragen, den Amerikaanschen gezfflït' daar ter stede mede te deelen, dat de republiek .zeer gaarne politiek© en handelsbetrekkin gen met Amerika wenscht aan te binden. De republiek voerde bereid® ook bespre kingen over een verdrag met Afghanistan, Perzië en met de bekende revolutionaire Turkscha Kemalisten, welke laatsten nota bene tei Londen zeiven bezig zijn met En geland diploniatieke betrekkingen aan te knoop en. Roza de Guchtenaere. Roiza Guchtenaere is nog niet in vrij heid gesteld, aldus heit „Laatste Nieuws". Een oud-leerling© der gevangene, die haar een bezoek bracht, - stuurt aan dit blad een brief waaruit bet volgende wordt ontleend „Neen, zij is nóg niet vrij. Voor de derde maal treedt de Lente in en nog .zit Roza de Guchtenaere tusschen vier enge celmuren. Toen ik vóór de gevangenis der Nieuwe Wandeling stond en de lieve lentezon mij tegenlachte, droomde ik dat Roza met mij het sombere gebouw zou verlaten. Maar te vier uur ging de bel over en kwam de zuster aankondigen, dat ik moest vertrekken! En weer moest ik haar alleen achterlaten! Hoe lang zal dat nog duren?" „Le Pe'uple" schrijft nog: „De straf van mej. De Guchtenaere is door den Koning op drie jaar gevange nis teruggebracht. Het is niet waar dat zij in vrijheid gesteld is. Een onderzoek neeft plaats met het oog op haar voor waardelijke invrijheidstelling, maar de ver- slagen .zijn nog niet bij het departement van Justitie binnengekomen." Het onderhoud van Wrangei's leger. De sommen, door Frankrijk sinds De cember uitgegeven voor het onderhoud van Wrangei's leger, beloopen thans meer dan 200 millioen. FTankrijk heeft boven dien 20.000 Russen naar Servië afge voerd, 15.000 naar Tunis, 2000 naar Roe menië en 10.000 naar Brazilië. Weliswaar heeft generaal Wrangel Frankrijk zijn han delsvloot overgedragen,maar de waarde daarvan wordt slechts op een veertig mil lioen geschat. Zooals men weet, heeft thans de Fran sche regeering verklaard niet langer in het onderhoud te kunnen voorzien, terwijl zij den wensch heeft te kennen gegeven:, dat het Russische leger zal worden ont bonden, waartegen echter Wrangel en zijn manschappen .zich verzetten. Zij wenschen naar Rusland terug te keeren, en lie ver .zich dood te vechten dan den strijd op te geven. Zoo besluiten wij dan dit overzicht ganseh anders dan wij 't begonnen. Tegen over de slapheid der geslagen Duitschers maakt de vastberaden houding van dezer. ex-D'uitscher een goede vertooning. Korte Berichten. De Home Rule-wet in Ierland treedt 3 Mei in werking. De overdracht der open bar© diensten aan de nieuwe regeeringen, kan niet geschieden vóór de verkiezingen gehouden en de negeeringen ingesteld zijn. Een volkomen terugtrekken der Brit- sche troepen uit Perzië is onmogelijk vóór eind April, daar de sneeuw dien weg van Teheran naar Kermanshah bedekt. De Britscbe minister van Koloniën, Winston Churchill is op zijn reis naar het

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1921 | | pagina 1