1VU\ IHl 1 tféj y fi /til ui m No 307 Donderdag 30 September 1020 34e Jaargang Hl6 ienstbode FEUfLLETQN. Jelburg AARDEN goed Veerenbed rs en biggen nechi ïcht 'frsöon, tbode ,1 noodigd H evraagd A ivraagd, ji Kleid fïTENTIES. eid i Sociaal democratie en Godsdienst. PETRUS PAULUS VERGERIUS. en eiken t geslepen KRAAK, Middelburg. aar. j. iravenpolder. oudekerke. tegen lagere chuifelstraat. P: s nieuwe «Ai 7 nenwerks. Te ÏOP—LEUS, zen. arden om kan Cz., Koudekerke. v r a a g d bij Kruis. aagd an en verdere PE BURGER, Iz. GROENE- Hoedekens- gevraagd een aankomendeg „MAN.'sHeer idknecht, die aarden om te benoodigd, bij Jz., Grijps e. uishoudster, eren, liefst uit r. des Zaterdags k - ijH MOOIJER, /£/j Arnemuiden. heid met Oct, M, St. Laurens, t Mei j r Molembaix, S, Houttuinen lil lei IE, Tramzicht, JANSE, cl St. Joosland. s 75 cent. it niet de conditie 3 X plaatsen.) BUCK, Grijps- OP: E PONNY, i. ZWEEMER, OP: ine Sfeen» straat 42, VI13 en Biggs". Meliskerke- Rund- en Sch®- C Ir coneurr. Pr j?; r~ per 5 ons, "ij arkt, Middelb. Uitgave van i» gaainl. Venn). LUCTOR ET EMERGO, gevestigd te Goes. Hoofdbureau 'te Goes: BANGE YORSTSTRAAT 219. (Telefoon Ho. 11), Bureau te Middelburg: «IRMA F. P. DHUIJ L. BURG. Drukkers j öosïerbaan &LeCointre, Goes, VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG. Abonnementsprijs: Prijs per 3 maanden fr. p. post 13.541 Losse nummers fO.Ofl Prijs der AdvertenltiSfl: 1 regels f 1.12, elke regel meer 28 cent. Eenzelfde adv. 3 maal geplaatst wordl 2 maal berekend. Bjj abonnement belangrijke korting Kleine advertenties 75 cent. Bewijsnummers 5 cent. De sociaal-democraten zeg'gen u altijd dat zij niet zijn tegen den Godsdienst, en dat de sociaal-democratie in aard en wezen niet vijandig staat tegen de Openbaring. Er zijn bewijzen te over, dat zulks niet waar is. Sociaal-democraten mogen in kringen waar vele Christelijke menschien naar hen komen luisteren, zich niet over den Gods dienst uitlaten, er zich niet tegen, mis schien zelfs wel er zichj voor verklaren, wanneer zij voor de eigen partij genoot en optreden, dan klinkt hun toon wel eenigs- zins anders. In de Leipzig er Volkszeitungj' no>. 50, 1913, naair mededeeling destijds van-„Ze- landia"'s hoofdredacteur, komt een ver slag voor eener rede te Leipzig door den secretaris va,n den arbeid (een so cialist) in een vergadering in het socia listisch Volkshuis gehouden. De man sprak onder meer het vol gende „Het proletariaat voere een nieuwen strijd voor vooruitgang en cultuur, uit gerust met een nieuwen gods dienst: het socialisme. Christendom en socialisme staan als twee w er eldb es c h ou- wingen tegenover elkaar. D'e duist re dogma's van het Chris tendom, reeds duizenden jaren geleerd en inde hersenen van het volk ge plant, lieten zich niet binnen een men- schenleeftijd uitroeienDe Gods dienst doet thans alleen] als dekman tel van het kapitalisme dienst. De grondsteen van het Christendom, de G odde 1 ij;ke openbaring, de ge schiedenis der schepping heeft thans voor de wetenschap reeds-lang als fabels afgedaan. Professor Gurlitt heeft eens, gezegd: Men moet op den Bijbel in gulden letters schrijven hi e t sprookje van de geschiedenis der schepping". „De bourgeoisie, de artsen, p'riesters] en alle mannen der wetenschapi hebben; belang hij het behoud van den Gods dienst. Dit heeft het strijdende pro letariaat reeds lang ingezien1. Thans moet ernst gemaakt worden met den1 eisch: strijdt tegen eiken Staal f- godsdienst van welken vorm hij ook zijn moge. Treedt in massa uit de kerk, dat zij' onze leuze". In de .Tanüari-aflevering van 1904 van het sociaal-democratisch tijdschrift „De NieUwe Tijd" in een artikel van een ge- leerd, wetenschappelijk, destijds nog po- cialal-democraat, den heer dr. Gorter g;e- titeld: „Marx en het Determinisme"- heet het onder meer: De wereld bestaiat Uit niets dan stof felijke wezens, individuen, die naast en na elkaar het heelal bewonen. In sommige van die wezens is de denk kracht, de geest, opgebloeid. Er i»:.g;een God, geen wazen buiten het heelal, dat opi een of andere onverklaarbare manier het heelal zou bewegen en besturen. Ook in het heelal is, geen God, niet zulk een wezen. ,\Vel is het heelal één wezen, in zoo ver als alle dingen bij1 elkaar be boeren, maar het heelal is geen Per soon, niet met een Monsterseest be- hebt. Na betoogd te hebben, dat het de „arbeid der wetenschap is licht te bren gen in den chao® van worden en groei- (Slot.) Op zijn vier en veertigste jaar echter werd hi] door de kracht des Evangelies aangegrepen, en wel zoo overtuigend, dat hij ook voor anderen spoedig een pre diker van die waarheid werd, dat er alleen heil is in Jezus Christus. Eeni- gen tijd later dreigde hem h'et geestelijke gerechtshof te Venetië met verschrikke lijke martelingen en straffen, indien hij deze kettersche gevoelens niet openlijk, ten aanhoor e van geheel het volk, her riep, en beleed, dat hij grovelijk dwaalde met de leer der alleen zaligmakende kerk te verlaten. Francesco Spiera vreesde hen, die het lichaam kunnen dooden, en ten aanhoore van allen, aan wie hij nog korten tijd geleden de waarheid des Evan gelies gepredikt, en gezegd had voor die waarheid alles zelfs den dood te onder gaan, zwoer hij het geloof der her vormers af. Nu kon hij vrij naar huis gaan. Maar toen hij te huis kwam, zoo verhaalt hiij zelf, „hoorde ik de ontzet tende stemRoekelooze menschgij hebt en, sterven en gebaren worden'', erkent dr. Gorter, dat het van zelf spreekt; Dat de .alduis arbeidenden, in hun arbeid niets buiten of boven de na!- tuur erkennen. Het 'mag misschien zijn, dat "er er gens in hen een gedachte zit: er leeft oen God, maar die gedachte wenden' zij nooit aan in hun wetenschap pelijken arbeid. Aan 't slotvain dr. Goiter's betoog isi het volgende ontleend Voor deze leer is de Godsdienst ver bleekt, de leer van een Vader, of'Heor- .scher, of Monster-Geest, of Substantie, of Ding an Sioh of a,bsoluut Begrip1, of Rein zijn. Als eèn laffe schim vlucht met ge- hogen hoofd de Godsdienst van de aarde. De studie, de kennis van het individu en de complexen van indivi duen komen in haar plaats. En dr. Gorter staat met zijn verklaring volstrekt niet alleen, gelijk Z e 1 a n d i a verder met aanhalingen aantoont. Bebel, een der leiders der sociaal-de mocraten in D'uitschland, schreef, dat Christendom en socialisme tegenover elkander staan als vuur en w after. V. d. Goes, een kopstuk der partij in ons land, heeft het rondweg uitgespro ken: „Het socialistisch proletariaat is Godsdienstlo o s". Loopuit een ander woordvoerder der socialisten heeft gezegd ^..„Christen dom en klassenstrijd zijn twiee begrippen die elkander in onze dagen volkomen uit sluit e n". Ma P. J. T'roelstra heeft het in 1905 in een openbaar debat met ds. Talma erkend, dat het socialisme niet vereenigbaar i s met het Gods begrip der Christenen. Socialisatie. Te Arnhem] is bii de N. V. Arnh.. Drukkerij eii Uitgeverszaak versche nen ieetn' vlugschrift: „Socialisatie)? Een populaire he spreking, door J. Hollander, lildi van den gemeenteraad] te Amhenr. Dit vlugschrift beant woordt op inderdaad populaire wijze de voor !d]e hand liggende vragen Wat verstaat mén onder socialisatie]? Waarolm! ,acht mien socialisatie noo- dig Hoe stelt men zich voor die soci- alisatie-idee practisch uit te voeren? In een „inleiding" herinnert de schrijver aan een uitlating van den so ci aal-democraat v. d. Tempel in diens wérk „'Kapitaal en Volksinko men", waar dieze gewaagt van een permanent conflict, een titanische strijld Lusschen mlenschelijke machten,- waarbij] het gaat ota,1 :de macht en om het stelsel. Terecht mérkt del heer Hollander pp Idat dit gjeen lichtende topfcom'st is. Imimers wat voor Idiein een is macht, licht, is voor den ander: ondergang!,, j duisternis'. „Is het 'zoo, dat d'e istrijid op leven ein dood) gaat Lusschen kapitaal en arbeid, dan zal dus het hoogste wat wij] kunnen bfereik!en zijn, dat niet meer het kapitaal mlaar wel de arbeid den toon aangeeft. Dit moge een verschil in stelsel zijn, principieel is het feite lijk niets anders dan wat wij thans zien. De groote massa, die dit met ziet, Verblind als zij1 is door de be geerte naar 'macht, bewust als zij' zich is van haar snel-wassenden politieken en economischen invloed, wordt in dezen tijld („begeesterd" door leen nieuw mij verloochend en hiet verbond der ge hoorzaamheid verbroken; gij hebt Jezus verworpen! Wijk van mij, afvallige! en onderga de straf uwer goddelooze han delwijze de eeuwige verdoemenis. Ik beefde aan lichaam en ziel, en startte, als van den bliksem getroffen, bijna le venloos ter aarde". Van dit «ogenblik af had Spiera geeni rust meer. Hij scheen gedurig als van furieën gepijnigd en vervolgd te worderv Wanhoop maakte zich! van zijn gemoed mec&ter, en zijn lichaam werd zoo. zwak en krachteloos, dat h'et wegkwijnde als sneeuw voor de zon. De voornaamste geneesheeren van Padua beproefden te vergeefs hun kunst aan1 hem. „Ach!", riep hij him toe, hoezeer dwaalt gij! Meent gij, dat 'ik aan eeni ziekte lijd, die door uwe artsenijen kan genezen Wor den? Gelooft mij, ik behoef een ander heelmiddel: een ziel, die door de kennis harer zonden en den last des goddelijkeu too rus nedergedrukt is, heeft andere mid delen noodig dan uwe kruiden en pleis ters; voor haar is er slechts één genees meester, Christus, slechts één genees middel, het Evangelie". Spiera was bij zijn volle kenniszijn ideaal. D'oior l&é rijen' dhr sociaalMé- mocraten gaat één woord, dat allen moet bezielen, teilen geeft het door als een woord der bevrijding. Het isSo cialisatie i Wat is Socialisatie? De schrijver laat zien dat de vraag verschillend worldi beantwoord; doch alle definities hierin gelijkluidend' zijn. Een einide «faken aan h'et kapitalisme en invoeren het socialistisch produc tiestelsel, een proces om te komen tot gemeemschapiseigendom. Het langst staat de schrijver stil bij de vraag i hoe stelt men zich voor de socialisatie-iidee practisch uit te Voe ren? Daartoe neemt hij1 h'et socialisa- tie-rapport ter hand. Hij legt dan uit wat niet de bedoeling is. Bijvoorbeeld de tmiijtn komt niet aan d'e mijnwerkers maar aan de gemeenschap. Al naar gelang van het te socialiseer en bedrijf zal 'teigendom moeten zijd: lokaal, regionaal, nationaal (gemeente, pro vincie, rijk). Daarop geeft hij] een populaire uit eenzetting van dé bedoeling volgens genoemd, rapport, de propageering der socialisatie-iclee, als de sleutel tot een „volmjaakte" saamleving. Hij waagt het Vervolgens een tientah. bezwaren tegeto. 't stelsel naar voren te brengen o.a. het politieke karakter der socia- lisatieleus; de vagö omschrijving door de voorstanders; dé onjuiste toelich ting; de daling der productie in Rus land na de socialiseering; dé egali satie-theorie dér communisten (een luilak even hoog bezoldigd' als Oen werkezel); het kapitaal voor de ont eigening ontoereikend; het onbewijs bare dat in het gesocialiseerde bedrijf 'de exploitatie even economisch zal zijln als bij1 de particuliere exploitatie van thans; het onmogelijke van uit bouw Van 'thuis, terwijl wij' fer in wonen; en de twijfel ot uit sociaal- economisch oogpunt de tijd voor den socialisatie-voorslag (jen onzent thans wel juist gekozen is. Een en ander wordt met voorbeelden, met name uit Rusland, toegelicht. Ten slotte: de heler Vliegen heeft verklaard dat het socialisme dte' eenige vervulbare belofte is van een beter a a r d s c h leven. Laat ons 't een' ©ogenblik aannemen, maar dain ligt toch zeker daarin voor alwie uit de] Christelijke gedachte leeft, juist zijn Veroordeeling. En waar blijft in den sociali'satievoorslag' de waardij' van de zedelijke en geestelijke goederen dfer ménschhéiÜI Wij' hebben ©enigszins breed den inhoud van dit belangrijk geschrift weergegeven, opdat onze kiesvereeni- fingen en Chr. vakvereenigingen er ennis van gaan nem'en, en besluiten om eén flinke bestelling te doen, ter verspreiding of ook wel door gez'a'mien- lijfeen inkoop, tot goedkoopieren prijs dit vlugschrift in 't bereik van'deeigen leden te ^rengieh. Het is andterp al goedkoop genoeg. En 't onderwerp! is zoo „van onzen tijd", dat er eenige) haast bijl Spoedige kennismaking met dit vlugschrift mag worden veronder steld. T De toestand. De nederlaag (dér Bolsjewieken is! nog wel 'nooit zooi ernstig 'geweest als nu. Het regent voor hen in de laatste dagen Jobstijdingen. Om in 't Zuiden geest was helder, maar zijn geweten be- j zwaard. Hij1 had beslaten te sterren en wilde zich zeiven den dood geven, want zijn krachtig lichjaam wederstond alle pijnen. Hij' wilde den hongerdood sterven. De geneesheeren1 bevalen, dat twee sterke menisohen zijln armen moes ten vastbinden en hern met geweld den mond openbreken, om! opl deze wij'ze hem tot eten te dwingen. Alle toespjraak van de zijde der geestelijkheid had een ver- geefsche uitwerking. E.n toien eenige vro me vrienden tot heml kwamen, en zei den: „God wil, dat alle menschen zalig worden", antwoordde hij: „Ja, maar niet ik, want ik heb tegen den Heiligen Geest gelasterd". „Lieve Francesco!" zeide een ander vriend, „waarom gelooft gij niet? Heeft God u Zijnen Zoon geschonken', waarom zal Hij u dan m'et Hem ook niet alles schenken? Dit is een getrouw: woord, en aller aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben'*. 1 Tim'. 115. Maar Spiera antwoordde„Ik ge loof alles wat gij zegt, de duivels geloo- ven ook en sidderen. Maar dit baat mij niet. Mijn zonde is ten dood". fel beginnleini, generaal Wramgel trekt steeds zegevierend' verder. Hij' moet nu zélfs het Kaukasische front der roeden hebben id'oorboord en dienten gevolge moeten niet minder dan vier hunner divisies' naar de kozakken zijn overgeloopen. De Oekraijiners zijn niet minder gelukkig in. hiin krijgsverrichtingen en triomphantelijk heet het: De boLsjewiki 'zijn over ons geheele front verslagen jein trekken in groote wanorde terug. De spoorweg Kamie- netz-Proskoerof is in handen der Oe- krainische troepen. Als het zoo doorgaat, komt er ver binding tusschen het Poolsch-Oekrain- sche tromt en dat van Wrang'el. E|n 'de Polen zij'n in 'even sterke mate fortuinlijk. De successen blijven maar aldoor aain hun kant. Tegenover dat alles kan Sovjet- Ruslainld niet ani'ders do'en dan die tegenslagen erkennen en alleen zijn troepen prijken voor de bewonderens waardig vluggle wijlzie, waarop zij' kun nen... terugtr ekken. Wat men al niet strategie noemt Deze situatie heeft natuurlijk haar invloed op de onderhandel ingten te Riga. Mjen verwacht daar nu stellig, dat de onderhandelingen spoedig tot vrelde zullen leidén. Volgens betrouw bare inlichtingen moet zelfs Joffe uit Moskou lastgevingen ontvangen heb ben omi alle voorwaarden 'der Polen te aanvaarden, hoe hard 'die ook mo gen zijn, behoudens die, welke sow- jet-Ruslamd tot een algeheel© of ge deeltelijke ontwapening:van zijn legpï zouden dwingen. Anders staat het met de onderhan delingen in Engeland tusschen mijn eigenaren en 'mijnwerkers over het nog altijd hangende conflict. Een bericht uit Lohden kom]t n.l. zoo definitief mogelijk melden, dat déze onderhan delingen zijn hieëinidigd, zonder dat er overeenstemming is bereikt. Zou dan toch die allerongelukkigste sta king Engeland nog| moeten teisteren? Op de Internationale financieele conferentie te Brussel maa-kt Neder land wel een uitstekenden indruk. Niet alleen kon getuigd, dat het rapport onzer delégatie over Nederland goed in elkaar zat, m'aar vooral Mr. Visse ring, 'de vice-presildent dér conferentie1, heeft in een rede, oVer het zeer ur gente vraagstuk der wisselkoersen, die een dankbaar applaus oogstte, dén voor ons gunstigem indruk ongemeen versterkt. Nederland, kan met zulke vertegenwoordigers voor den dag ko:- m|en. Voor alles, zioo toonde mr. Vis1- serimg aan, ;moet de economische kwaal bestreden worden door produc- tie-verméierdoring, waarvan echter he-r laas miet anders' dan het tegendeel is te bemerken. Samenwerking moet er: komen tot verhooging der productie en verminde ring der consumptie. Dan moet ook de oftdè' gouden een heid en waardemeter wieder in eere hersteld worden. Die medewerking van] feen nieuw o-p te richten circulatie bank, onafhankelijk van de regeering, zal noodig zijn. De nieuwe munteen heid zal niet in metaal of papier in circulatie moeten worden gebracht, daar zijl dan weer wordt opgepot, maar de besté vorm zal zij'n een rekening,- courant als bij! den bankgulden in vroeger eeuwen in Holland.. Verder moet voor nuttige productie nieuw orediet worden gegeven, waar bij] internationale samenwerking ver- En toen bij! dit gezegd 'had, stiet' hij een verschrikkelijken kreet uit, als iemand die dooi- een scherpsnijdend mes getroffen wordt, en riep: „Schrikkelijk isi hiet te val len in de handen des levenden Gods. O broeders! leidt een christelijk leven! Niet allen, die tot Jezus zeggen: Heere! Hcere! zuilen in het hemelrijk komen"'. In dezen verschrikkelijken toestand, als van iemand, die bij de bron van dorst versmacht, stierf de ongelukkige, nadat hij nog vele maanden te vergeefsch] naar Vrede gezucht had. Hij, die grooter is dan ons hart, moge hcmi genadig zijn. Het was een sprekend sterfbed, en gewis is daardoor menigeen tot de bron gekomen, van welke alleen leven en zaligheid vloeit. Van een der bezoekers meldt ons de ge schiedenis het volgende: Aan Spiera's sterfbed stond ook de bisschop van Capo d'listriak dezelfde, die met Luther een mondgesprek gehouden1 had. Wat voor den apostel 'Paulus de steeniging van Stephanus geworden Was, uit werd voor Vergerius het einde van Spiera. Reeds vroeger had hjij, omgang met Spiera gehad, en wais heml trouwi gebleven, in weerwil dat Spiera de ge voelens der hervormers h|ad aangekleefd eischt is. Met het steeds voteeren Van, nieuwe uitgaven, die niet door nor- mlale inkomsten gedekt zijln, het aan gaan van schulden, voor improductieve) doeleinden moet worden opgehouden. Tégen het ha mis teren in ue financi eele wereld zullen meer doortastende miaatregelen genomen moeten worden. Geen wond ei', 'dat op deze rede in teressante debatten volgden. Ze was het dan ook dubbel en dwars waard'. En Vooral imioet ze door dadén gevolgd! worden, wil er verbetering komen.. Men hoopt nog steeds dat voorko men zal 'kunnen worden, dat dé sta king a.s. Maandag uitbreekt, (daar dé rog coring de vertegenwoordigers der mijneigenaars gisteravond te 8 uur tot een conferentie in Downingstreet had uitgte'nooldigldi, alwaar 'om 9 uur dé vertegenwoordigers dér mijnwerkers hun voorstellen aan Lloyd George zou- dén médjëdeelen. f Het uitstervende Frankrijk. Onider d|e leuzé Van het uitstervetndé Frankrijk, wordt in Frankrijk groote propaganda gemaakt voor die uitbrei ding Van het kindertal. In tal van geschriften en in de bteldén wordt er telkens op gewezen, dat Frankrijk door het fatale feit, dat het sterftecijfer verre het geboortecijfer overtreft (in 1919 620.000 dooden tegen slechts' 403.502 geboorten), zij'n ondergang tegemoet gaat. Fransen© vaders en moeders, zorgt voor meer kinderen, zoo kan 'mén telkens lezen. Op oen te Rouaan gehouden congres tér verhom ging van het geboortecijfer, heeft tte neer Isaac, minister van handel, er den nadruk op gelegd, dat ©en gezin van twee kinderen aan het bevolkings cijfer niets toevoegt, daar de beidé kinderen Iden vader en dé moeder, slechts vervangen. Een derdé kind1 ié dus noodzakelijk. Dé minister wensch- te nog grooter gezinnen, want, terwijl een gezin mét drie kinderen d© ver vanging van onvermijdelijk© sterft© verzekert, wordt; het gezin met vier kinderen dé schuldeisoher der natie, daar het voor de vermeerdering der bevolking arbeidt. Laten wij nim mer, ztoo besloot de minister, die ver gelijking mét Duitschland uit het oog verliezen, hetwelk in 1871 bijkans de zelfde bevolking had' als Frankrijk, en dat thans 70 millioen inwoners telt, d.w.z. een imieerdérheid' vanldii© kwart. En toch staat het voor ons vast, dat al deze lapmiddelen niet zullen haten, indien daar niet lioogere, n.l.. de eeuwigé, Goddelijke beginselen en ordinantiën worden ingedragen en dé Goddelijke moraal weer beslag op het volk krijgt. Dat men dit eens inzagj, De lersche burgeroorlog. Het stoutste stuk dat dé Sinn Fein tolt dusver heeft ondernomen, is' dé aanval geweest op de kazerne in Mal low; waar ongeveer 500 man, van het 17de regiment lanciers zijln ingekwar tierd. De meestem waren buiten dé kazerne aan het oefenen, toen 'de aan val plaats had. De Sinn Feiners slaagt den er in zich mééster te maken van den munit ievoo rra a;d, karabijnen en machinegeweren en ander materiaal. Een soldaat, die weerstand bood, werd gewond. Belfast is Maandagavond' opnieuw het tooneel geweest van onlusten, toen nationalisten een tram! met scheeps timmerlieden besoho'ten. Be unionis ten vielen daarop op' hun beurt de wijk van de nationalisten aan. Door een afgezworen. Hierdoor Werd hij .ver dacht gehouden niet geheel zuiver te staan, en men eischtë, dat hij' openlijk erkennen zou, wat hij geloofde. Uit zijln antwoord bleek, dat hiji uit vrije beweging het pausdom verliet en de zaak der her vorming omhelsde. Nu werd hij van de zijde der geeste lijkheid vervolgd Hij moest zijn vaderland en bisdom verlaten en stierf, nadat hij het overige zijns levens uitsluitend aan den dienst der reformatie gewijd had, te Tbubingen in het jaar 1565, waar de bekende prediker Andrea een lijkrede over hem hield, èn waar mien nog zijn graf- teeken vindt. Bij zijn losmaking van den dienst der Roomsche Kerk schreef hij een brief, waarin onder anderen de vol gende woorden voorkomen: „Ik wil Chris tus, als den Koning van hemel en aaide, vrij en openlijk prediken, Hij is mijn eeni ge Leidsman, mijn eenige Troost. Al moet ik alles verliezen wat ik bezit, al doodde men ook mijn lichaam, dan ben ik toch zeker, da.t de hemel, al het hemelschë goed, ja, Christus zelf, mijn eeuwig eigendom is".

Krantenbank Zeeland

De Zeeuw. Christelijk-historisch nieuwsblad voor Zeeland | 1920 | | pagina 1