1VU\
IHl
1
tféj
y
fi
/til
ui
m
No 307
Donderdag 30 September 1020
34e Jaargang
Hl6
ienstbode
FEUfLLETQN.
Jelburg
AARDEN
goed
Veerenbed
rs en biggen
nechi
ïcht
'frsöon,
tbode
,1
noodigd H
evraagd A
ivraagd,
ji Kleid
fïTENTIES.
eid i
Sociaal democratie en Godsdienst.
PETRUS PAULUS VERGERIUS.
en eiken
t geslepen
KRAAK,
Middelburg.
aar. j.
iravenpolder.
oudekerke.
tegen lagere
chuifelstraat.
P:
s nieuwe
«Ai
7
nenwerks. Te
ÏOP—LEUS,
zen.
arden om kan
Cz.,
Koudekerke.
v r a a g d bij
Kruis.
aagd
an en verdere
PE BURGER,
Iz. GROENE-
Hoedekens-
gevraagd een
aankomendeg
„MAN.'sHeer
idknecht, die
aarden om te
benoodigd, bij
Jz., Grijps
e.
uishoudster,
eren, liefst uit
r. des Zaterdags k - ijH
MOOIJER, /£/j
Arnemuiden.
heid met Oct,
M, St. Laurens,
t Mei j r
Molembaix,
S, Houttuinen lil
lei
IE, Tramzicht,
JANSE,
cl St. Joosland.
s 75 cent.
it niet de conditie
3 X plaatsen.)
BUCK, Grijps-
OP:
E PONNY,
i. ZWEEMER,
OP:
ine Sfeen»
straat 42, VI13
en Biggs".
Meliskerke-
Rund- en Sch®- C
Ir coneurr. Pr j?; r~
per 5 ons, "ij
arkt, Middelb.
Uitgave van
i» gaainl. Venn). LUCTOR ET EMERGO,
gevestigd te Goes.
Hoofdbureau 'te Goes:
BANGE YORSTSTRAAT 219.
(Telefoon Ho. 11),
Bureau te Middelburg:
«IRMA F. P. DHUIJ L. BURG.
Drukkers j
öosïerbaan &LeCointre, Goes,
VERSCHIJNT ELKEN WERKDAG.
Abonnementsprijs:
Prijs per 3 maanden fr. p. post 13.541
Losse nummers fO.Ofl
Prijs der AdvertenltiSfl:
1 regels f 1.12, elke regel meer 28 cent.
Eenzelfde adv. 3 maal geplaatst wordl
2 maal berekend.
Bjj abonnement belangrijke korting
Kleine advertenties 75 cent.
Bewijsnummers 5 cent.
De sociaal-democraten zeg'gen u altijd
dat zij niet zijn tegen den Godsdienst,
en dat de sociaal-democratie in aard
en wezen niet vijandig staat tegen de
Openbaring.
Er zijn bewijzen te over, dat zulks niet
waar is.
Sociaal-democraten mogen in kringen
waar vele Christelijke menschien naar hen
komen luisteren, zich niet over den Gods
dienst uitlaten, er zich niet tegen, mis
schien zelfs wel er zichj voor verklaren,
wanneer zij voor de eigen partij genoot en
optreden, dan klinkt hun toon wel eenigs-
zins anders.
In de Leipzig er Volkszeitungj' no>. 50,
1913, naair mededeeling destijds van-„Ze-
landia"'s hoofdredacteur, komt een ver
slag voor eener rede te Leipzig door
den secretaris va,n den arbeid (een so
cialist) in een vergadering in het socia
listisch Volkshuis gehouden.
De man sprak onder meer het vol
gende
„Het proletariaat voere een nieuwen
strijd voor vooruitgang en cultuur, uit
gerust met een nieuwen gods
dienst: het socialisme.
Christendom en socialisme
staan als twee w er eldb es c h ou-
wingen tegenover elkaar. D'e
duist re dogma's van het Chris
tendom, reeds duizenden jaren geleerd
en inde hersenen van het volk ge
plant, lieten zich niet binnen een men-
schenleeftijd uitroeienDe Gods
dienst doet thans alleen] als dekman
tel van het kapitalisme dienst. De
grondsteen van het Christendom, de
G odde 1 ij;ke openbaring, de ge
schiedenis der schepping
heeft thans voor de wetenschap
reeds-lang als fabels afgedaan.
Professor Gurlitt heeft eens, gezegd:
Men moet op den Bijbel in gulden
letters schrijven hi e t sprookje
van de geschiedenis der
schepping".
„De bourgeoisie, de artsen, p'riesters]
en alle mannen der wetenschapi hebben;
belang hij het behoud van den Gods
dienst. Dit heeft het strijdende pro
letariaat reeds lang ingezien1. Thans
moet ernst gemaakt worden met den1
eisch: strijdt tegen eiken Staal f-
godsdienst van welken vorm
hij ook zijn moge. Treedt in
massa uit de kerk, dat zij' onze
leuze".
In de .Tanüari-aflevering van 1904 van
het sociaal-democratisch tijdschrift „De
NieUwe Tijd" in een artikel van een ge-
leerd, wetenschappelijk, destijds nog po-
cialal-democraat, den heer dr. Gorter g;e-
titeld: „Marx en het Determinisme"- heet
het onder meer:
De wereld bestaiat Uit niets dan stof
felijke wezens, individuen, die naast
en na elkaar het heelal bewonen. In
sommige van die wezens is de denk
kracht, de geest, opgebloeid.
Er i»:.g;een God, geen wazen buiten
het heelal, dat opi een of andere
onverklaarbare manier het heelal zou
bewegen en besturen.
Ook in het heelal is, geen God, niet
zulk een wezen.
,\Vel is het heelal één wezen, in
zoo ver als alle dingen bij1 elkaar be
boeren, maar het heelal is geen Per
soon, niet met een Monsterseest be-
hebt.
Na betoogd te hebben, dat het de
„arbeid der wetenschap is licht te bren
gen in den chao® van worden en groei-
(Slot.)
Op zijn vier en veertigste jaar echter
werd hi] door de kracht des Evangelies
aangegrepen, en wel zoo overtuigend, dat
hij ook voor anderen spoedig een pre
diker van die waarheid werd, dat er
alleen heil is in Jezus Christus. Eeni-
gen tijd later dreigde hem h'et geestelijke
gerechtshof te Venetië met verschrikke
lijke martelingen en straffen, indien hij
deze kettersche gevoelens niet openlijk,
ten aanhoor e van geheel het volk, her
riep, en beleed, dat hij grovelijk dwaalde
met de leer der alleen zaligmakende kerk
te verlaten. Francesco Spiera vreesde hen,
die het lichaam kunnen dooden, en ten
aanhoore van allen, aan wie hij nog
korten tijd geleden de waarheid des Evan
gelies gepredikt, en gezegd had voor die
waarheid alles zelfs den dood te onder
gaan, zwoer hij het geloof der her
vormers af. Nu kon hij vrij naar huis
gaan. Maar toen hij te huis kwam, zoo
verhaalt hiij zelf, „hoorde ik de ontzet
tende stemRoekelooze menschgij hebt
en, sterven en gebaren worden'', erkent
dr. Gorter, dat het van zelf spreekt;
Dat de .alduis arbeidenden, in hun
arbeid niets buiten of boven de na!-
tuur erkennen.
Het 'mag misschien zijn, dat "er er
gens in hen een gedachte zit: er leeft
oen God, maar die gedachte wenden'
zij nooit aan in hun wetenschap pelijken
arbeid.
Aan 't slotvain dr. Goiter's betoog
isi het volgende ontleend
Voor deze leer is de Godsdienst ver
bleekt, de leer van een Vader, of'Heor-
.scher, of Monster-Geest, of Substantie,
of Ding an Sioh of a,bsoluut Begrip1,
of Rein zijn.
Als eèn laffe schim vlucht met ge-
hogen hoofd de Godsdienst van de
aarde. De studie, de kennis van het
individu en de complexen van indivi
duen komen in haar plaats.
En dr. Gorter staat met zijn verklaring
volstrekt niet alleen, gelijk Z e 1 a n d i a
verder met aanhalingen aantoont.
Bebel, een der leiders der sociaal-de
mocraten in D'uitschland, schreef, dat
Christendom en socialisme
tegenover elkander staan
als vuur en w after.
V. d. Goes, een kopstuk der partij in
ons land, heeft het rondweg uitgespro
ken: „Het socialistisch proletariaat is
Godsdienstlo o s".
Loopuit een ander woordvoerder der
socialisten heeft gezegd ^..„Christen
dom en klassenstrijd zijn
twiee begrippen die elkander
in onze dagen volkomen uit
sluit e n".
Ma P. J. T'roelstra heeft het in 1905
in een openbaar debat met ds. Talma
erkend, dat het socialisme niet
vereenigbaar i s met het Gods
begrip der Christenen.
Socialisatie.
Te Arnhem] is bii de N. V. Arnh..
Drukkerij eii Uitgeverszaak versche
nen ieetn' vlugschrift: „Socialisatie)?
Een populaire he spreking, door J.
Hollander, lildi van den gemeenteraad]
te Amhenr. Dit vlugschrift beant
woordt op inderdaad populaire wijze
de voor !d]e hand liggende vragen
Wat verstaat mén onder socialisatie]?
Waarolm! ,acht mien socialisatie noo-
dig Hoe stelt men zich voor die soci-
alisatie-idee practisch uit te voeren?
In een „inleiding" herinnert de
schrijver aan een uitlating van den
so ci aal-democraat v. d. Tempel in
diens wérk „'Kapitaal en Volksinko
men", waar dieze gewaagt van een
permanent conflict, een titanische
strijld Lusschen mlenschelijke machten,-
waarbij] het gaat ota,1 :de macht en om
het stelsel.
Terecht mérkt del heer Hollander
pp Idat dit gjeen lichtende topfcom'st
is. Imimers wat voor Idiein een is macht,
licht, is voor den ander: ondergang!,, j
duisternis'.
„Is het 'zoo, dat d'e istrijid op leven
ein dood) gaat Lusschen kapitaal en
arbeid, dan zal dus het hoogste wat
wij] kunnen bfereik!en zijn, dat niet meer
het kapitaal mlaar wel de arbeid den
toon aangeeft. Dit moge een verschil
in stelsel zijn, principieel is het feite
lijk niets anders dan wat wij thans
zien. De groote massa, die dit met
ziet, Verblind als zij1 is door de be
geerte naar 'macht, bewust als zij' zich
is van haar snel-wassenden politieken
en economischen invloed, wordt in
dezen tijld („begeesterd" door leen nieuw
mij verloochend en hiet verbond der ge
hoorzaamheid verbroken; gij hebt Jezus
verworpen! Wijk van mij, afvallige! en
onderga de straf uwer goddelooze han
delwijze de eeuwige verdoemenis. Ik
beefde aan lichaam en ziel, en startte,
als van den bliksem getroffen, bijna le
venloos ter aarde".
Van dit «ogenblik af had Spiera geeni
rust meer. Hij scheen gedurig als van
furieën gepijnigd en vervolgd te worderv
Wanhoop maakte zich! van zijn gemoed
mec&ter, en zijn lichaam werd zoo. zwak
en krachteloos, dat h'et wegkwijnde als
sneeuw voor de zon. De voornaamste
geneesheeren van Padua beproefden te
vergeefs hun kunst aan1 hem. „Ach!",
riep hij him toe, hoezeer dwaalt gij!
Meent gij, dat 'ik aan eeni ziekte lijd, die
door uwe artsenijen kan genezen Wor
den? Gelooft mij, ik behoef een ander
heelmiddel: een ziel, die door de kennis
harer zonden en den last des goddelijkeu
too rus nedergedrukt is, heeft andere mid
delen noodig dan uwe kruiden en pleis
ters; voor haar is er slechts één genees
meester, Christus, slechts één genees
middel, het Evangelie".
Spiera was bij zijn volle kenniszijn
ideaal. D'oior l&é rijen' dhr sociaalMé-
mocraten gaat één woord, dat allen
moet bezielen, teilen geeft het door als
een woord der bevrijding. Het isSo
cialisatie i
Wat is Socialisatie?
De schrijver laat zien dat de vraag
verschillend worldi beantwoord; doch
alle definities hierin gelijkluidend' zijn.
Een einide «faken aan h'et kapitalisme
en invoeren het socialistisch produc
tiestelsel, een proces om te komen tot
gemeemschapiseigendom.
Het langst staat de schrijver stil bij
de vraag i hoe stelt men zich voor de
socialisatie-iidee practisch uit te Voe
ren? Daartoe neemt hij1 h'et socialisa-
tie-rapport ter hand. Hij legt dan uit
wat niet de bedoeling is. Bijvoorbeeld
de tmiijtn komt niet aan d'e mijnwerkers
maar aan de gemeenschap. Al naar
gelang van het te socialiseer en bedrijf
zal 'teigendom moeten zijd: lokaal,
regionaal, nationaal (gemeente, pro
vincie, rijk).
Daarop geeft hij] een populaire uit
eenzetting van dé bedoeling volgens
genoemd, rapport, de propageering der
socialisatie-iclee, als de sleutel tot een
„volmjaakte" saamleving. Hij waagt
het Vervolgens een tientah. bezwaren
tegeto. 't stelsel naar voren te brengen
o.a. het politieke karakter der socia-
lisatieleus; de vagö omschrijving door
de voorstanders; dé onjuiste toelich
ting; de daling der productie in Rus
land na de socialiseering; dé egali
satie-theorie dér communisten (een
luilak even hoog bezoldigd' als Oen
werkezel); het kapitaal voor de ont
eigening ontoereikend; het onbewijs
bare dat in het gesocialiseerde bedrijf
'de exploitatie even economisch zal
zijln als bij1 de particuliere exploitatie
van thans; het onmogelijke van uit
bouw Van 'thuis, terwijl wij' fer in
wonen; en de twijfel ot uit sociaal-
economisch oogpunt de tijd voor den
socialisatie-voorslag (jen onzent thans
wel juist gekozen is. Een en ander
wordt met voorbeelden, met name uit
Rusland, toegelicht.
Ten slotte: de heler Vliegen heeft
verklaard dat het socialisme dte' eenige
vervulbare belofte is van een beter
a a r d s c h leven. Laat ons 't een'
©ogenblik aannemen, maar dain ligt
toch zeker daarin voor alwie uit de]
Christelijke gedachte leeft, juist zijn
Veroordeeling. En waar blijft in den
sociali'satievoorslag' de waardij' van
de zedelijke en geestelijke goederen
dfer ménschhéiÜI
Wij' hebben ©enigszins breed den
inhoud van dit belangrijk geschrift
weergegeven, opdat onze kiesvereeni-
fingen en Chr. vakvereenigingen er
ennis van gaan nem'en, en besluiten
om eén flinke bestelling te doen, ter
verspreiding of ook wel door gez'a'mien-
lijfeen inkoop, tot goedkoopieren prijs
dit vlugschrift in 't bereik van'deeigen
leden te ^rengieh. Het is andterp al
goedkoop genoeg. En 't onderwerp! is
zoo „van onzen tijd", dat er eenige)
haast bijl Spoedige kennismaking met
dit vlugschrift mag worden veronder
steld.
T
De toestand.
De nederlaag (dér Bolsjewieken is!
nog wel 'nooit zooi ernstig 'geweest als
nu. Het regent voor hen in de laatste
dagen Jobstijdingen. Om in 't Zuiden
geest was helder, maar zijn geweten be-
j zwaard. Hij1 had beslaten te sterren
en wilde zich zeiven den dood geven,
want zijn krachtig lichjaam wederstond
alle pijnen. Hij' wilde den hongerdood
sterven. De geneesheeren1 bevalen, dat
twee sterke menisohen zijln armen moes
ten vastbinden en hern met geweld den
mond openbreken, om! opl deze wij'ze hem
tot eten te dwingen. Alle toespjraak van
de zijde der geestelijkheid had een ver-
geefsche uitwerking. E.n toien eenige vro
me vrienden tot heml kwamen, en zei
den: „God wil, dat alle menschen zalig
worden", antwoordde hij: „Ja, maar niet
ik, want ik heb tegen den Heiligen Geest
gelasterd". „Lieve Francesco!" zeide een
ander vriend, „waarom gelooft gij niet?
Heeft God u Zijnen Zoon geschonken',
waarom zal Hij u dan m'et Hem ook
niet alles schenken? Dit is een getrouw:
woord, en aller aanneming waardig, dat
Christus Jezus in de wereld gekomen is,
om de zondaren zalig te maken, van
welke ik de voornaamste ben'*. 1 Tim'.
115. Maar Spiera antwoordde„Ik ge
loof alles wat gij zegt, de duivels geloo-
ven ook en sidderen. Maar dit baat mij
niet. Mijn zonde is ten dood".
fel beginnleini, generaal Wramgel trekt
steeds zegevierend' verder. Hij' moet
nu zélfs het Kaukasische front der
roeden hebben id'oorboord en dienten
gevolge moeten niet minder dan vier
hunner divisies' naar de kozakken zijn
overgeloopen.
De Oekraijiners zijn niet minder
gelukkig in. hiin krijgsverrichtingen en
triomphantelijk heet het:
De boLsjewiki 'zijn over ons geheele
front verslagen jein trekken in groote
wanorde terug. De spoorweg Kamie-
netz-Proskoerof is in handen der Oe-
krainische troepen.
Als het zoo doorgaat, komt er ver
binding tusschen het Poolsch-Oekrain-
sche tromt en dat van Wrang'el.
E|n 'de Polen zij'n in 'even sterke
mate fortuinlijk. De successen blijven
maar aldoor aain hun kant.
Tegenover dat alles kan Sovjet-
Ruslainld niet ani'ders do'en dan die
tegenslagen erkennen en alleen zijn
troepen prijken voor de bewonderens
waardig vluggle wijlzie, waarop zij' kun
nen... terugtr ekken. Wat men al niet
strategie noemt
Deze situatie heeft natuurlijk haar
invloed op de onderhandel ingten te
Riga. Mjen verwacht daar nu stellig,
dat de onderhandelingen spoedig tot
vrelde zullen leidén. Volgens betrouw
bare inlichtingen moet zelfs Joffe uit
Moskou lastgevingen ontvangen heb
ben omi alle voorwaarden 'der Polen
te aanvaarden, hoe hard 'die ook mo
gen zijn, behoudens die, welke sow-
jet-Ruslamd tot een algeheel© of ge
deeltelijke ontwapening:van zijn legpï
zouden dwingen.
Anders staat het met de onderhan
delingen in Engeland tusschen mijn
eigenaren en 'mijnwerkers over het nog
altijd hangende conflict. Een bericht
uit Lohden kom]t n.l. zoo definitief
mogelijk melden, dat déze onderhan
delingen zijn hieëinidigd, zonder dat
er overeenstemming is bereikt. Zou
dan toch die allerongelukkigste sta
king Engeland nog| moeten teisteren?
Op de Internationale financieele
conferentie te Brussel maa-kt Neder
land wel een uitstekenden indruk. Niet
alleen kon getuigd, dat het rapport
onzer delégatie over Nederland goed
in elkaar zat, m'aar vooral Mr. Visse
ring, 'de vice-presildent dér conferentie1,
heeft in een rede, oVer het zeer ur
gente vraagstuk der wisselkoersen, die
een dankbaar applaus oogstte, dén
voor ons gunstigem indruk ongemeen
versterkt. Nederland, kan met zulke
vertegenwoordigers voor den dag ko:-
m|en. Voor alles, zioo toonde mr. Vis1-
serimg aan, ;moet de economische
kwaal bestreden worden door produc-
tie-verméierdoring, waarvan echter he-r
laas miet anders' dan het tegendeel
is te bemerken.
Samenwerking moet er: komen tot
verhooging der productie en verminde
ring der consumptie.
Dan moet ook de oftdè' gouden een
heid en waardemeter wieder in eere
hersteld worden. Die medewerking van]
feen nieuw o-p te richten circulatie
bank, onafhankelijk van de regeering,
zal noodig zijn. De nieuwe munteen
heid zal niet in metaal of papier in
circulatie moeten worden gebracht,
daar zijl dan weer wordt opgepot, maar
de besté vorm zal zij'n een rekening,-
courant als bij! den bankgulden in
vroeger eeuwen in Holland..
Verder moet voor nuttige productie
nieuw orediet worden gegeven, waar
bij] internationale samenwerking ver-
En toen bij! dit gezegd 'had, stiet' hij
een verschrikkelijken kreet uit, als iemand
die dooi- een scherpsnijdend mes getroffen
wordt, en riep: „Schrikkelijk isi hiet te val
len in de handen des levenden Gods.
O broeders! leidt een christelijk leven!
Niet allen, die tot Jezus zeggen: Heere!
Hcere! zuilen in het hemelrijk komen"'.
In dezen verschrikkelijken toestand, als
van iemand, die bij de bron van dorst
versmacht, stierf de ongelukkige, nadat
hij nog vele maanden te vergeefsch] naar
Vrede gezucht had. Hij, die grooter is dan
ons hart, moge hcmi genadig zijn. Het
was een sprekend sterfbed, en gewis is
daardoor menigeen tot de bron gekomen,
van welke alleen leven en zaligheid vloeit.
Van een der bezoekers meldt ons de ge
schiedenis het volgende:
Aan Spiera's sterfbed stond ook de
bisschop van Capo d'listriak dezelfde, die
met Luther een mondgesprek gehouden1
had. Wat voor den apostel 'Paulus de
steeniging van Stephanus geworden Was,
uit werd voor Vergerius het einde van
Spiera. Reeds vroeger had hjij, omgang
met Spiera gehad, en wais heml trouwi
gebleven, in weerwil dat Spiera de ge
voelens der hervormers h|ad aangekleefd
eischt is. Met het steeds voteeren Van,
nieuwe uitgaven, die niet door nor-
mlale inkomsten gedekt zijln, het aan
gaan van schulden, voor improductieve)
doeleinden moet worden opgehouden.
Tégen het ha mis teren in ue financi
eele wereld zullen meer doortastende
miaatregelen genomen moeten worden.
Geen wond ei', 'dat op deze rede in
teressante debatten volgden. Ze was
het dan ook dubbel en dwars waard'.
En Vooral imioet ze door dadén gevolgd!
worden, wil er verbetering komen..
Men hoopt nog steeds dat voorko
men zal 'kunnen worden, dat dé sta
king a.s. Maandag uitbreekt, (daar dé
rog coring de vertegenwoordigers der
mijneigenaars gisteravond te 8 uur tot
een conferentie in Downingstreet had
uitgte'nooldigldi, alwaar 'om 9 uur dé
vertegenwoordigers dér mijnwerkers
hun voorstellen aan Lloyd George zou-
dén médjëdeelen. f
Het uitstervende Frankrijk.
Onider d|e leuzé Van het uitstervetndé
Frankrijk, wordt in Frankrijk groote
propaganda gemaakt voor die uitbrei
ding Van het kindertal. In tal van
geschriften en in de bteldén wordt er
telkens op gewezen, dat Frankrijk door
het fatale feit, dat het sterftecijfer
verre het geboortecijfer overtreft (in
1919 620.000 dooden tegen slechts'
403.502 geboorten), zij'n ondergang
tegemoet gaat. Fransen© vaders en
moeders, zorgt voor meer kinderen,
zoo kan 'mén telkens lezen. Op oen te
Rouaan gehouden congres tér verhom
ging van het geboortecijfer, heeft tte
neer Isaac, minister van handel, er
den nadruk op gelegd, dat ©en gezin
van twee kinderen aan het bevolkings
cijfer niets toevoegt, daar de beidé
kinderen Iden vader en dé moeder,
slechts vervangen. Een derdé kind1 ié
dus noodzakelijk. Dé minister wensch-
te nog grooter gezinnen, want, terwijl
een gezin mét drie kinderen d© ver
vanging van onvermijdelijk© sterft©
verzekert, wordt; het gezin met
vier kinderen dé schuldeisoher der
natie, daar het voor de vermeerdering
der bevolking arbeidt. Laten wij nim
mer, ztoo besloot de minister, die ver
gelijking mét Duitschland uit het oog
verliezen, hetwelk in 1871 bijkans de
zelfde bevolking had' als Frankrijk, en
dat thans 70 millioen inwoners telt,
d.w.z. een imieerdérheid' vanldii© kwart.
En toch staat het voor ons vast,
dat al deze lapmiddelen niet zullen
haten, indien daar niet lioogere, n.l..
de eeuwigé, Goddelijke beginselen en
ordinantiën worden ingedragen en dé
Goddelijke moraal weer beslag op het
volk krijgt. Dat men dit eens inzagj,
De lersche burgeroorlog.
Het stoutste stuk dat dé Sinn Fein
tolt dusver heeft ondernomen, is' dé
aanval geweest op de kazerne in Mal
low; waar ongeveer 500 man, van het
17de regiment lanciers zijln ingekwar
tierd. De meestem waren buiten dé
kazerne aan het oefenen, toen 'de aan
val plaats had. De Sinn Feiners slaagt
den er in zich mééster te maken van
den munit ievoo rra a;d, karabijnen en
machinegeweren en ander materiaal.
Een soldaat, die weerstand bood, werd
gewond.
Belfast is Maandagavond' opnieuw
het tooneel geweest van onlusten, toen
nationalisten een tram! met scheeps
timmerlieden besoho'ten. Be unionis
ten vielen daarop op' hun beurt de
wijk van de nationalisten aan. Door
een afgezworen. Hierdoor Werd hij .ver
dacht gehouden niet geheel zuiver te
staan, en men eischtë, dat hij' openlijk
erkennen zou, wat hij geloofde. Uit zijln
antwoord bleek, dat hiji uit vrije beweging
het pausdom verliet en de zaak der her
vorming omhelsde.
Nu werd hij van de zijde der geeste
lijkheid vervolgd Hij moest zijn vaderland
en bisdom verlaten en stierf, nadat hij
het overige zijns levens uitsluitend aan
den dienst der reformatie gewijd had, te
Tbubingen in het jaar 1565, waar de
bekende prediker Andrea een lijkrede over
hem hield, èn waar mien nog zijn graf-
teeken vindt. Bij zijn losmaking van den
dienst der Roomsche Kerk schreef hij
een brief, waarin onder anderen de vol
gende woorden voorkomen: „Ik wil Chris
tus, als den Koning van hemel en aaide,
vrij en openlijk prediken, Hij is mijn eeni
ge Leidsman, mijn eenige Troost. Al moet
ik alles verliezen wat ik bezit, al
doodde men ook mijn lichaam, dan
ben ik toch zeker, da.t de hemel, al het
hemelschë goed, ja, Christus zelf, mijn
eeuwig eigendom is".